И́же во святы́х отца́ на́шего Иоа́нна, архиепи́скопа Константи́награ́да, Златоу́стаго
Краткое наименование:11-13 И́же во святы́х отца́ на́шего Иоа́нна, архиепи́скопа Константи́награ́да, Златоу́стаго
Минея. Дата 2024-11-26 (13 ноября по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени: Ин.10:1-9
Апостол: Евр.7:26-8:2
Евангелие: Ин.10:9-16
Прокимен
Прокимен, глас 1: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость, / и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум.
Стих: Услы́шите сия́ вси язы́цы, внуши́те вси живу́щии по вселе́нней.
Аллилуарий
Аллилуарий, глас 2: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости, и язы́к его́ возглаго́лет суд.
Стих: Зако́н Бо́га его́ в се́рдце его́, и не за́пнутся стопы́ его́.
Причастен
В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.
Тропари
Глас 8:Уст твои́х, я́коже све́тлость огня́ возсия́вши, благода́ть/ вселе́нную просвети́:/ не сребролю́бия ми́рови сокро́вища сниска́,/ высоту́ нам смиренному́дрия показа́,/ но, твои́ми словесы́ наказу́я, о́тче Иоа́нне Златоу́сте,/ моли́ Сло́ва Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Кондаки
Глас 6:От Небе́с прия́л еси́ Боже́ственную благода́ть/ и твои́ми устна́ми вся учи́ши/ покланя́тися в Тро́ице еди́ному Бо́гу,/ Иоа́нне Златоу́сте, всеблаже́нне преподо́бне,/ досто́йно хва́лим тя:/ еси́ бо наста́вник, я́ко Боже́ственная явля́я.
Икос: Всех Творцу́ преклоня́ю коле́на,/ преве́чному Сло́ву ру́ки простира́ю,/ сло́ва ища́ дарова́ние, да воспою́ преподо́бнаго, его́же Сам возвели́чи,/ глаго́лет бо проро́ком Живы́й во ве́ки:/ просла́влю ве́рою сла́вящия Мя./ И́же у́бо в дре́вних Самуи́ла возвы́сивый, просла́ви ны́не иера́рха:/ тала́нт бо, ему́же вве́рися, до́бре ку́пльствовав, Царю́ принесе́,/ тем и превозвы́шши его Пресу́щественный./ Сего́ благода́ти прошу́ недосто́йный аз сло́во прия́ти ми,/ да возмогу́ благоче́стно воспе́ти того́:/ конце́й бо той есть наста́вник, я́ко Боже́ственная явля́я.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 4:Златокова́нную трубу́, Богодохнове́нный орга́н,/ догма́тов пучи́ну неисчерпа́емую,/ Це́ркве утвержде́ние,/ ум Небе́сный, прему́дрости глубину́,/ ча́шу всезлату́ю,/ излива́ющую ре́ки уче́ний медото́чных и напая́ющую тварь,/ пе́сненно воспои́м.
Звезду́ незаходи́мую,/ заря́ми просвеща́ющую уче́ний всю подсо́лнечную,/ покая́ния пропове́дника,/ гу́бу всезлату́ю,/ мокроту́ лю́тую неве́дения взе́млющую/ и ороша́ющую иста́явшая сердца́ грехми́,/ Иоа́нна досто́йно Златослове́снаго почти́м.
Земны́й А́нгел и Небе́сный челове́к,/ ла́стовица благоглаго́ливая и многогла́сная,/ доброде́телей сокро́вище,/ ка́мень неразсе́дный, ве́рных воображе́ние,/ му́чеником подо́бен,/ равностоя́тель святы́х А́нгел,/ апо́столов единонра́вен,/ в пе́снех да возвели́чится Златоу́ст.
До́м духо́вный одея́нии, я́ко ка́мении, согражде́н/ и ми́р покрыва́яй,/ прему́дрый Златоу́ст.
До́м духо́вен благода́ти все́й/ сло́ва прему́дрости яви́ся, вну́трь имы́й,/ Златоу́сте блаже́нне.
До́м свяще́нных доброде́телей свяще́нный/ себе́ соверши́л еси́,/ в тебе́ бо жили́ще,/ я́ко во святе́м хра́ме и честне́йшем, о́тче,/ положи́, прему́дро окорми́в,/ и чу́вства теле́сная,/ я́ко в неокра́доме сокро́вищи,/ соблю́л еси́ помышле́ния страстны́х смуще́ний,/ отню́дуже Богови́днейши, преблаже́нне, быв,/ Це́ркви предста́тельством укра́шен,/ Христа́ моли́,/ подаю́щаго ми́рови ве́лию ми́лость.
Преподо́бне, треблаже́нне, святе́йший о́тче,/ па́стырю до́брый и началопа́стыря Христа́ учениче́,/ положи́вый ду́шу за о́вцы:/ сам и ны́не, всеблагохва́льне Иоа́нне Златоу́сте,/ проси́ моли́твами твои́ми/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Стихиры на стиховне
Глас 5:Ра́дуйся, златоза́рный и кра́сный/ Це́ркве Богодохнове́нный орга́не;/ язы́че, человеколю́бно покая́ния/ нам разли́чныя о́бразы подпису́ющий;/ у́ме златозра́чный;/ ла́стовице златоу́стая;/ голуби́це же, псало́мски междора́миями златосия́ющая/ доброде́телей на зла́це;/ струя́ златови́днейшая,/ пролива́ющая во́ды;/ уста́ Боже́ственная/ и Боже́ственнаго человеколю́бия поручи́тельная,/ Христа́ моли́ низпосла́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Стих: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость,/ и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум.
Ра́дуйся, сиро́т оте́ц,/ оби́димых бы́страя по́мощь,/ убо́гим подая́ние, а́лчущим пи́ща,/ греша́щих исправле́ние,/ душ благоуго́днейший врачу́ и честне́йший,/ Богосло́вия высо́кое изве́ство,/ сказа́ние писа́ний духо́вных,/ зако́н де́йственнейший,/ пра́вило пра́вейшее,/ виде́ния и дея́ния прему́дросте кра́йнейшая,/ Христа́ низпосла́ти душа́м на́шим моли́ ве́лию ми́лость.
Стих: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости,/ и язы́к его́ возглаго́лет суд.
Ра́дуйся, Це́рковь вопие́т ти,/ жениху́ своему́, о Златоу́сте!/ Просия́вый во всем ми́ре па́че луч со́лнечных/ доброде́тельми и словесы́ би́серными,/ па́че му́дрых прему́дрейший/ и ри́торов превысоча́йший,/ и́стинных догма́т побо́рниче,/ лжи обличи́телю, покая́ния учи́телю./ Ра́дуйся, тиша́йшая зна́ния пучи́но,/ и́же, по Па́влу вели́кому, уста́ и ум насле́довав Христо́в./ Его́же моли́ душа́м на́шим да́ти ве́лию ми́лость.
Труба́ златогла́сная показа́лся еси́,/ златоглаго́ливе Златоу́сте,/ златоде́йствуя сердца́ ве́рных/ златотру́дными твои́ми уче́нии,/ проро́чески бо изы́де веща́ние исправле́ний твои́х, преподо́бне о́тче,/ и ми́ра всего́ концы́ просвети́л еси́.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Сосу́д честне́йший Боже́ственнаго Ду́ха был еси́/ и па́стырь свяще́ннейший,/ А́нгел на земли́, столп церко́вный и догма́тов степе́нь,/ гре́шных пору́чник, ка́ющихся Боже́ственное утеше́ние,/ ни́щих же промы́сленник и сиро́т утеше́ние,/ Иоа́нне Златоу́сте,/ моли́твенниче о душа́х на́ших.
Со́лнце многосве́тлое,/ вселе́нную словесы́ твои́ми озаря́я,/ был еси́ звезда́ светле́йшая,/ свеща́ светя́щия зари́,/ и́же в мо́ри ми́ра всегда́ обурева́емыя/ привлача́я ко приста́нищу тиша́йшему/ спасе́ния благода́тию, златосло́ве Златоу́сте,/ моли́твенниче о душа́х на́ших.
А́нгел земны́й и Небе́сный челове́к,/ слави́й добропе́снивый,/ река́, исполня́ема слове́сных вод,/ о́блак ту́чи разу́мныя,/ всем нам бога́тно ка́плющий,/ спасе́ния учи́тель и покая́ния споспе́шник,/ Иоа́нне Златоу́сте, вои́стинну был еси́.
Непра́ведно от па́ствы твоея́ изгна́н, о́тче преподо́бне,/ приобщи́лся еси́ скорбе́м и го́рьким заточе́нием,/ в ни́хже удосто́ился еси́ блаже́нныя кончи́ны,/ а́ки до́блественный страда́лец,/ победи́в многоко́зненнаго,/ и побе́ды диади́мою тя Христо́с венча́,/ Иоа́нне Златоу́сте,/ моли́твенниче о душа́х на́ших.
Златы́ми словесы́ и Боговеща́нными уче́нии/ украси́в Бо́жию Це́рковь,/ бога́тство духо́вное сокро́вищствовал еси́ в ней,/ твоя́ Богопре́данная словеса́./ Тем вене́ц из нетле́нных цвето́в спле́тши пе́сньми,/ свяще́нней твое́й прино́сит па́мяти,/ всезлаты́й душе́ю с язы́ком, Иоа́нне Богому́дре,/ но, я́ко име́я дерзнове́ние, преподо́бне,/ моли́ся о душа́х на́ших.
Богородичен,Влады́чице, приими́ моли́тву раб Твои́х,/ и изба́ви нас/ от вся́кия ну́жды и печа́ли.
Седальны
Глас 1:Златообра́зная звезда́, земны́м возсия́л еси́, Златоу́сте, све́тло,/ Иоа́нне всеблаже́нне,/ просвеща́я концы́ заря́ми слове́с твои́х./ Тем днесь всесвяту́ю твою́ па́мять пра́зднующе,/ грехо́в всех про́сим оставле́ния.
Глас 5:Цветника́ слове́с Богодохнове́нных писа́ний,/ наставля́ющаго нас к покая́нию,/ мно́гая искуше́ния претерпе́вша,/ Златоу́стаго, ве́рнии, я́ко научи́вшеся от него́, почти́м по до́лгу:/ мо́лится бо Го́споду спасти́ся душа́м на́шим.
Глас 8:Сокро́вище яви́лся еси́ духо́вное Боже́ственными твои́ми словесы́,/ я́ко вои́стинну ми́ра, Златоу́сте, просия́в конце́м,/ бога́тство спаси́тельное всем по́дал еси́,/ наставля́я, блаже́нне, лю́ди к покая́нию./ Тем и тече́ние соверши́в жития́,/ Престо́лу предстои́ши Вы́шняго, приснопа́мятне Иоа́нне Златоу́сте,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 8:Неизрече́нныя му́дрости Богови́дно поче́рпл еси́ бога́тство ра́зума,/ всем сокро́вищесвова́л еси́ Правосла́вия во́ды,/ ве́рных у́бо сердца́ Боже́ственне веселя́щия,/ неве́рных же мне́ния досто́йно погружа́ющия:/ тем отобою́ду благоче́стия по́тами показа́лся еси́ непобе́дный Тро́ицы побо́рник, Иоа́нне Златоу́сте./ Моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Светильны
Златоза́рными словесы́ твои́ми Христо́ва Це́рковь светле́ется я́сно,/ о Златоу́сте о́тче!/ Ду́ши же веселя́тся ве́рных, почита́ющия всесвяту́ю твою́ па́мять,/ ты бо всем показа́лся еси́ покая́ния наста́вник и вождь спасе́ния.
Богородичен: Де́во Всенепоро́чная,/ Госпоже́ моя́ и Влады́чице,/ Твоего́ Сы́на умоли́ с сла́вным Златоу́стом/ напа́стей изба́витися вся́ческих пою́щим Тя/ и ве́чных получи́ти благ, Всесвята́я:/ мо́жеши бо, ели́ка хо́щеши.
Каноны
Кано́н свята́го, глас 8 (основной)
Житие
Святитель Иоанн Златоуст, архиепископ Константинопольский.
Светить всему миру светом Истины призвал Своих последователей Господь наш Иисус Христос ( Мф. 5:14 ). Всесильной десницей поставлял Он сынов света ( Ин. 12:36 ) в Церкви Своей, пред Богодухновенными словами которых закрывались уста эллинских философов и риторов, и еретики оказывались безгласными.
Великий учитель Церкви Христовой святитель Иоанн Златоуст родился в Антиохии около 347 года в семье военачальника Секунда. Мать святого Иоанна, Анфуса, оставшаяся в двадцать лет вдовой, отдала все силы на воспитание сына в христианском благочестии.
Юноша учился у лучших философов и риторов и получил хорошее светское образование. Изучая эллинскую мудрость, будущий Святитель избегал роскоши и соблазнов светской жизни. Он тщательно и глубоко изучал Священное Писание и устремлялся к молитвенному созерцанию. Святитель Мелетий, епископ Антиохийский (память 12 февраля), наставил его в вере и в 367 году крестил.
Через три года святой Иоанн был поставлен во чтеца. После того, как святитель Мелетий был отправлен в ссылку, Иоанн учился у опытных наставников подвижнической жизни – пресвитеров Флавиана и Диодора Тарсийского.
По смерти матери он, раздав имение, принял монашество, которое называл «истинной философией», и вместе с другом Василием удалился в пустыню, избегая назначения на епископскую кафедру. Однако святой Иоанн, сам уклонившись по смирению от архиерейства, тайно содействовал посвящению Василия. В то время святой Иоанн написал «Шесть слов о священстве». Четыре года провел святой в трудах пустыннического жительства. Однажды во время молитвы Иоанну явились святые апостолы Иоанн Богослов и Петр. Апостол Иоанн Богослов передал подвижнику свиток и сказал: «Возьми этот свиток. Я – Иоанн, возлежавший на Тайной Вечери на персях Господа и от Него почерпнувший Божественные откровения. Господь дарует и тебе знание глубины Премудрости, чтобы ты напитал людей учением Христовым и своими устами заградил уста еретиков». Апостол Петр передал ключи святому Иоанну со словами: «Господь и тебе передает ключи Церквей, дабы, кого ты свяжешь, тот был связан, а кого разрешишь – разрешен». Святые Апостолы предсказали будущему великому учителю Церкви, что он после великих трудов и скорбей наследует Царство Божие.
В том же монастыре святой Иоанн написал три книги «Против вооружающихся на ищущих монашества» и сочинение «Сравнение инока с царем», проникнутые высоким представлением о достоинстве иноческого звания. Два года святой соблюдал полное безмолвие, находясь в уединенной пещере. Для восстановления здоровья Иоанн возвратился в Антиохию.
В 381 году святитель Антиохийский Мелетий рукоположил его во диакона. Последующие годы были посвящены работе над творениями: «О Провидении» («К Стагирию подвижнику»), «Книга о девстве», «К молодой вдове» (два слова), «Книга о святом Вавиле и против Юлиана и язычников».
«Не может укрыться город, стоящий на верху горы. И, зажегши свечу, не ставят ее под сосудом, но на подсвечнике, и светит всем...» ( Мф. 5:14–15 ),– сказал Господь. Будущий светильник не укрылся от опытного взгляда Антиохийского епископа Флавиана, и в 386 году он рукоположил святого Иоанна во пресвитера, с возложением обязанности проповедовать Слово Божие. Святой Иоанн оказался способным проповедником. Его ревность к возвещению Слова Божия вознаграждалась любовью паствы к слушанию и чтению его поучений. Удивительное красноречие Богодухновенного проповедника, воспламенявшего души, привлекало к нему людей всех сословий и возрастов, не только православных христиан, но и еретиков, и даже язычников. Из уст святого Иоанна изливалась такая благодать, что все слушавшие не могли насытиться сладостью его слов. Многие записывали его проповеди и давали другим для чтения. Все жаждали услышать его слово, и потому на его проповеди стекалось множество народа.
Некоторые называли его устами Божиими и Христовыми, другие – Сладкоглаголивым или Медоточивым, а одна простая женщина назвала его Златоустом. С того времени все начали называть его так за редкий дар Богодухновенного слова.
Двенадцать лет святой, обычно дважды в неделю, а иногда – каждодневно, проповедовал в храме.
В пастырской ревности о наилучшем усвоении христианами Священного Писания святой Иоанн обращался к толкованию Слова Божия. Среди его экзегетических творений – толкования на многие книги Священного Писания (Бытия, Псалтирь, Евангелия от Матфея и от Иоанна, Послания апостола Павла) и множество бесед на отдельные тексты святой Библии, а также поучения на праздники, в похвалу святых и апологетические слова (против аномеев, иудействующих и язычников).
Росла слава святого проповедника, и в 397 году по преставлении Константинопольского архиепископа Нектария, преемника святителя Григория Богослова, он был поставлен архиепископом Константинопольским. Вступив в управление Церковью, святой архипастырь исправил неустройства и с большим терпением водворил порядок.
Он стал ревностно пасти вверенное словесное стадо Христово, обращая особое внимание на духовное совершенствование священства. И здесь лучшим примером был он сам.
Расходы, которые предназначались для архиепископа, святой обратил на содержание нескольких больниц и гостиниц для паломников, сам довольствовался скудной пищей.
Ревность Святителя к утверждению христианской веры распространилась не только на жителей Византии, но и на другие страны, куда святитель Иоанн направлял ревностных миссионеров и писал послания.
Много трудов положил Святитель на устроение благолепия Богослужения: составил чин литургии, и доныне сохранившей его имя, учредил крестные ходы, ввел антифонное пение за всенощным бдением. Его заботами построено много храмов, странноприимных домов и больниц.
Распущенность столичных нравов, особенно императорского двора, нашла в лице святителя нелицеприятного обличителя. Враги святителя Иоанна, поощряемые раздражительной и мстительной царицей Евдоксией, устроили неправедный собор и добились низложения святого архиепископа с кафедры и изгнания его сначала в Армению, а потом в Абхазию.
В последнем слове к константинопольцам, скорбевшим о том, что они остаются без назидания, отправлявшийся в ссылку святитель Иоанн сказал: «Не мной началась проповедь, не мной и кончится».
Истощенный болезнями, Святитель в сопровождении конвоя три месяца в дождь и зной совершал свой последний переход. В Команах силы оставили его. У склепа святого Василиска (память 22 мая), утешенный явлением святого мученика, сказавшего: «Не унывай, брат Иоанн! Завтра мы будем вместе», причастившись Святых Таин, вселенский Святитель 14 сентября 407 года отошел ко Господу.
Духовное величие Святителя, поражавшее всех его современников, просияло и в последних словах: «Слава Богу за всё!»
Угодник Божий, в течение всей своей жизни мужественно несший свой крест, умерший для мира и сораспявшийся Христу, скончался в день памяти Честно́го Креста Господня.