11-14 Свята́го и всехва́льнаго апо́стола Фили́ппа

Свята́го и всехва́льнаго апо́стола Фили́ппа

Краткое наименование:

11-14 Свята́го и всехва́льнаго апо́стола Фили́ппа

Минея. Дата 2024-11-27 (14 ноября по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: 1Кор.4:9-16

Евангелие: Ин.1:43-51


Прокимен

Прокимен, глас 8: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, / и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 1: Испове́дят небеса́ чудеса́ Твоя́, Го́споди, и́бо и́стину Твою́ в Це́ркви святы́х.
Стих: Бог прославля́ем в сове́те святы́х.


Причастен

Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.


Тропари

Глас 3:

Благоукраша́ется вселе́нная,/ Ефио́пия ликовству́ет,/ я́ко венце́м красу́ема,/ тобо́ю просвети́вшися,/ све́тло торжеству́ет па́мять твою́,/ Богоглаго́ливе Фили́ппе,/ вся бо ве́ровати Христу́ научи́л еси́/ и тече́ние соверши́л досто́йно Ева́нгелия./ Тем дерзнове́нно вари́т Ефио́пская рука́ к Бо́гу,/ Его́же моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.


Кондаки

Глас 8:

Учени́к, и друг Твой, и подража́тель стра́сти Твоей/ вселе́нней Бо́га Тя пропове́да Богоглаго́ливый Фили́пп;/ того́ моли́твами от враго́в пребеззако́нных/ Це́рковь Твою́ и всяк град Твой/ Богоро́дицею соблюди́, Многоми́лостиве.

Икос: Струю́ сло́ва пода́ждь ми, Го́споди,/ водно́е естество́ соде́явый,/ се́рдце мое́ укрепи́, Благоутро́бне,/ и́же зе́млю утверди́вый сло́вом Твои́м,/ и просвети́ мое́ помышле́ние,/ све́том, я́ко ри́зою, одевя́яйся,/ да глаго́лю и пою́ подоба́ющая/ и досто́йно восхвалю́ Твоего́ уго́дника, Многоми́лостиве.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 6:

Дея́ние у́бо восхожде́ние и́стиннаго виде́ния,/ виде́ние же коне́ц Боголюби́ваго дея́ния, блаже́нне, положи́в,/ Христа́ моли́л еси́/ О́тчую сла́ву показа́ти тебе́ неизрече́нную,/ и́бо жела́ет вся́кое слове́сное естество́ сла́вне, Бо́га соста́вльшаго,/ и жела́емаго получи́л еси́,/ того́ а́бие прие́мь печа́ть Сы́на:/ Его́же со дерзнове́нием моли́ о душа́х на́ших.

Боже́ственными восхожде́нии всегда́ науча́емь,/ я́ко Моисе́й пе́рвее, Бо́га ви́дети возжеле́л еси́/ и мы́сленно ви́дел еси́ Того́ о́браз,/ прие́мь к подо́бию,/ Отца́ бо ско́рое уве́дение Сын и указа́ние,/ Сы́на же и Роди́теля Еди́но Существо́ зна́ется/ и от всех то́ждество возно́сится че́стно,/ и Ца́рство, и си́ла, сла́ва, и поклоне́ние.

Орга́н, бряца́я Боже́ственными вдохнове́ньми/ и сказа́нии Свята́го Ду́ха, был еси́/ и, преми́рное песнопоя́ в ми́ре Спа́сово Ева́нгелие/ о́гненным язы́ком твои́м,/ всю бо лесть попали́л еси́,/ я́ко вещь удобосожига́ему/ и я́ко траву́ земну́ю увяда́ему:/ су́щаго же над все́ми Влады́ку и Го́спода Христа́/ вселе́нней пропове́дал еси́,/ Фили́ппе Богови́дче.

Вели́каго, Фили́ппе, Све́та блиста́нии разже́гся,/ всеми́рный возсия́л еси́ свети́льник,/ Отца́ же Све́тов,/ в Сы́не взыска́в, обре́л еси́:/ во све́те бо свет обрета́ется./ И́бо той печа́ть равнообра́зна,/ явля́я началообра́зное./ Его́же, апо́столе, моли́/ запеча́тствованным Боже́ственною спасти́ся Кро́вию.


Стихиры на стиховне

Глас 1:

Небе́сных твои́х веща́ний изглаше́ния/ на земли́, всеблаже́нне, разгласи́шася,/ и сию́ испо́лни догма́тов,/ и́миже Сы́на Отцу́ и Ду́ху/ Богосло́вяще, апо́столе, та́йно,/ Единосу́щна сла́вим.

Стих: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их/ и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.

Я́ко светоно́сца тя вси апо́столов Христо́вых/ и све́тлаго свети́льника честны́я Це́ркве,/ Фили́ппе треблаже́нне, иму́ще ны́не,/ душа́ми просвеща́емся/ и от бед злолю́тых избавля́емся/ моли́твами твои́ми, всехва́льне.

Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию,/ творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.

Кресто́м по́двиг страда́ния сконча́вый,/ побе́ды венцы́ оде́ялся еси́, Фили́ппе, досто́йне;/ с ни́миже, вшед в Го́рняя ца́рствия,/ спредстои́ши, апо́столе, Христу́/ и мо́лишися спасти́ся нам.

Ча́ши арома́т/ в ми́ре лани́ты твоя́, му́дре, яви́шася,/ апо́столе Фили́ппе,/ почерпа́ющия ве́рным пи́во жизнотво́рное./ Дея́ния бо в виде́ния восхожде́ние имы́й,/ Христа́ после́дователь и приве́тствователь был еси́,/ непло́дную и безча́дную язы́ков Це́рковь украси́л еси́ поуче́ньми,/ благоча́дствующу в нем./ Е́йже и ны́не моли́ изба́витися нужд и обстоя́ний,/ мо́жеши бо о Бо́зе мно́го, приближа́яся Ему́.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

О, пресла́внаго чудесе́!/ Ры́бы иногда́ ловя́й апо́стол,/ челове́ков лове́ц бысть Богопроизведе́нный,/ слове́с мре́жею язы́ки улови́,/ кре́ста у́дицею мир возвлече́./ О, какову́ лови́тву Бо́гу принесе́ Богоде́латель!/ Его́же па́мять ны́не пра́зднуем.

О, пресла́внаго чудесе́!/ От Бо́га по́слан, посреде́ волко́в, я́ко овча́,/ небоя́зненно прохожда́ше апо́стол Фили́пп,/ зве́ри а́гнцы ве́рою яви́,/ мир Боже́ственно престихи́йствова./ О, дел ве́ры! О, сил изя́щнейших!/ Его́же моли́твами, Христе́,/ спаси́ ду́ши на́ша, я́ко еди́н Благоутро́бен.

О, пресла́внаго чудесе́!/ Кла́дязь, точа́щий жизнь му́дростным черпа́нием,/ су́щим в ми́ре бысть апо́стол Фили́пп./ От него́же струи́ догма́тов исхо́дят,/ от ни́хже чуде́с быстрины́ пие́м./ О, коли́ка соде́я стра́шная чудеса́ Богоде́латель!/ Его́же па́мять ве́рою сла́вим.

Небе́сная ча́ша яви́лся еси́ му́дрости,/ Ду́ха бо показа́лся еси́ оби́тель кра́сная/ и изре́кл еси́ доброде́телей и́стину,/ земны́я улови́в у́мною у́дицею му́дрости Бо́жия./ Тем мо́лим тя, апо́столе Фили́ппе,/ моли́ся о душа́х на́ших.

Рыб лови́тву в челове́чу лови́тву преложи́в,/ су́щия во глубине́ пре́лести/ не́водом извле́к та́инственным,/ Фили́ппе апо́столе,/ весь мир улови́л еси́/ и учи́телю твоему́, Христу́, приве́л еси́./ Тем мо́лим тя:/ моли́ся Ему́ непреста́нно/ спасти́ ду́ши на́ша,/ ве́рно творя́щих всечестну́ю па́мять твою́.

Богородичен,

Богоро́дице, Предста́тельнице всех моля́щихся Тебе́,/ Тобо́ю дерза́ем, и Тобо́ю хва́лимся,/ и к Тебе́ все упова́ние на́ше есть,/ моли́ Ро́ждшагося из Тебе́/ за непотре́бныя рабы́ Твоя́.


Седальны

Глас 1:

Апо́столе Христо́в, и самови́дче,/ и му́чениче, Фили́ппе прему́дре,/ дру́же Бо́жий блаже́нне,/ и́же ве́рою пра́зднующия честну́ю твою́ па́мять/ свободи́ от обдержа́щих прегреше́ний моли́твами твои́ми/ и Небе́сное насле́дие получи́ти сподо́би.

Глас 5:

Учени́к Словесе́, и́стины пропове́дник,/ я́ко стрела́, по́слан был еси́, просвеща́я су́щия во тьме лю́тей, свя́те апо́столе,/ и безбо́жия мглу отгоня́ от земли́,/ и вся благове́рующия сы́ны дне показа́л еси́, Христо́в ви́дче, свя́те Фили́ппе.

Глас 8:

И́дольскую лесть низложи́л еси́,/ Спа́совы стра́сти возжеле́в, Фили́ппе сла́вне,/ яви́лся еси́ ми́ру, Небе́сная всем источа́я чудеса́/ и язы́ков быв, всеблаже́нне, апо́стол./ Тем твою́ па́мять досто́йно чтим, песносло́вяще:/ Госпо́день апо́столе,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 8:

Тучено́сен о́блак духо́вный и́стинно показа́лся еси́ су́щим на земли́,/ напая́я, я́ко ни́ву, та́инственно сердца́ на́ша;/ проте́к сло́вом, напая́еши концы́/ и дождь пролива́еши ми́ра от ра́ки./ Тем, дохну́в неве́рным сердца́м воню́ Ду́ха,/ в ни́хже сокро́вищствовал еси́, апо́столе Фили́ппе,/ моли́ся Христу́ Бо́гу грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.


Светильны

Тече́ние кра́сных твои́х ног, Фили́ппе, возврати́в,/ к ше́ствию Небе́сному возше́л еси́, ра́дуяся,/ и, Тро́ице предста́в, во Отце́ ви́диши Сы́на и Ду́ха Боже́ственнаго./ Сего́ ра́ди ве́рою всесвяще́нную твою́ и Боже́ственную пра́зднуем па́мять.

Богородичен: Стра́шнаго испыта́ния воспомина́ю час,/ мно́жество бо дел мои́х ужаса́ет и устраша́ет мя,/ но уще́дри, Пречи́стая, те́плою Твое́ю моли́твою/ и даждь ми спасе́ние:/ ели́ко бо хо́щеши, и твори́ши,/ я́ко Бо́га ро́ждши, благослове́нная Мари́е.


Каноны

Кано́н апо́стола, глас 6 (основной)


Житие

Святой апостол Филипп, уроженец города Вифсаиды (Галилея) – родины апостолов Петра и Андрея, был глубоким знатоком Священного Писания. Он правильно разумел смысл пророчеств, ибо еще в юности изучил Ветхий Завет, и ожидал прихода Мессии. По призыву Спасителя: «Иди за Мною» (Ин. 1:43), Филипп стал учеником Господа.

Об апостоле Филиппе в Святом Евангелии говорится, что он привел ко Христу Нафанаила, сказав ему: «Мы нашли Того, о Котором писали Моисей в законе и пророки» (Ин. 1:45); его Господь спросил, сколько нужно денег для покупки хлеба 5-ти тысячам человек (Ин. 6:7); он привел эллинов, желавших увидеть Христа (Ин. 12:21–22); во время Тайной Вечери он спрашивал Христа о Боге Отце (Ин. 14:8).

После Вознесения Господа апостол Филипп проповедовал Слово Божие в Галилее, где воскресил мертвого младенца. Из Галилеи он направился в Грецию и проповедовал среди переселившихся туда иудеев. Некоторые из них сообщили в Иерусалим о проповеди апостола, и тогда из Иерусалима в Элладу прибыли книжники во главе с первосвященником для обвинения апостола Филиппа. Апостол Филипп обличил ложь первосвященника, говорившего, что ученики Христовы похитили и скрыли тело Господа, рассказав, как фарисеи подкупили стражу (Мф. 28:11–15). Когда же иудейский первосвященник и его спутники стали хулить Господа, они внезапно ослепли. По молитве апостола все прозрели. Через это многие уверовали во Христа. Апостол Филипп поставил в Элладе епископа Наркисса (причтен к лику 70 апостолов).

Из Эллады апостол Филипп отправился в Парфы, а затем в город Азот, где исцелил страдавшую болезнью глаз дочь местного жителя Никоклида, принявшего его в свой дом и затем крестившегося со всем семейством.

Из Азота апостол Филипп отправился в Иераполь Сирийский, где, подстрекаемые фарисеями, иудеи подожгли дом Ира, принявшего к себе апостола Филиппа, а апостола хотели убить. Но чудеса, совершенные апостолом: исцеление высохшей руки начальника города Аристарха, хотевшего ударить апостола, а также воскрешение умершего отрока, вразумили иудеев – они раскаялись и многие приняли святое Крещение. Поставив Ира епископом Иераполя, апостол прошел Сирию, Малую Азию, Лидию, Мисию – всюду проповедуя Евангелие и всюду терпя за это множество невзгод. Спутницей апостола была его сестра Мариамна. Не раз их побивали камнями, заточали в темницы, изгоняли из селений.

Когда апостол Филипп прибыл в Иераполь Фригийский, где был храм, посвященный змеям, с обитавшей в нем огромной ехидной, то силой молитвы умертвил ехидну и исцелил многих укушенных змеями. В числе исцеленных была жена правителя города Анфипата, принявшая христианство.

Узнав, что супруга стала христианкой, Анфипат приказал схватить Филиппа, его сестру и пришедшего с ними апостола Варфоломея. По наущению языческих жрецов правитель повелел распять святых апостолов. Как только палачи исполнили приказ Анфипата, началось землетрясение, и все присутствовавшие на судилище провалились в образовавшуюся в земле трещину.

Висевший на кресте апостол Филипп молился о спасении язычников. Видя происходившее, иерапольцы уверовали во Христа и потребовали отмены казни. Апостол Варфоломей, снятый с креста, был еще жив. Он крестил всех уверовавших и поставил им епископа.

Апостол Филипп, молитвами которого все, кроме Анфипата и жрецов, были спасены, скончался на кресте.

Сестра его Мариамна погребла тело святого мученика и вместе с апостолом Варфоломеем направилась с проповедью в Армению, где апостол Варфоломей принял мученическую кончину (память 11 июня). Мариамна же проповедовала до своей кончины в Ликаонии (память 17 февраля).