11-15 Святы́х му́ченик и испове́дник Гу́рия, Само́на и Ави́ва

Святы́х му́ченик и испове́дник Гу́рия, Само́на и Ави́ва

Краткое наименование:

1-15 Святы́х му́ченик и испове́дник Гу́рия, Само́на и Ави́ва

Минея. Дата 2024-11-28 (15 ноября по ст. стилю)

Знак типикона: Вседневный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: Еф.6:10-17

Евангелие: Лк.12:8-12


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 5:

Чудеса́ святы́х Твои́х му́ченик/ сте́ну необори́му, нам дарова́вый, Христе́ Бо́же,/ тех моли́твами сове́ты язы́ков разори́,/ Це́рковь святу́ю укрепи́,/ я́ко еди́н Благ и Человеколю́бец.


Кондаки

Глас 2:

С высоты́, му́дрии, благода́ть прие́мше,/ су́щим во искуше́ниих предстои́те, всехва́льнии./ Те́мже отрокови́цу, святи́и, от сме́рти го́рькия изба́висте,/ вы бо вои́стинну есте́ Еде́су сла́ва и ми́ру ра́дость.

Икос: Вра́жия мя рабо́ты изба́ви, Иису́се Жизнода́вче,/ Твои́х страда́лец мольба́ми умоля́емь,/ я́ко да непорабоще́нну стяжа́в от страсте́й ду́шу мою́ и те́ло,/ восхвалю́ тех скоре́йшую по́мощь,/ я́коже во гро́бе затворе́ная му́жа лука́вствием,/ и сию́ ско́ро предвари́вше, от сме́рти изба́виша, зову́щу:/ Еде́су сла́ва и ми́ру ра́дость.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Ави́в всему́дрый,/ и Само́н чу́дный,/ и Гу́рий сла́вный,/ о́бщий соста́вивше ве́рным лик,/ в ра́дости ны́не сликовству́ют нам страстоте́рпцы и свеселя́тся,/ душа́м бо му́ченическим от Бо́га сие́ даде́ся,/ зде быва́емая разу́мно зре́ти.

Боле́зни претерпе́вше нестерпи́мых мук/ и до́блественно пострада́вше,/ Тро́ицы равночи́сленнии,/ Само́не, и Ави́ве, и Гу́рие Богому́дре,/ ве́чнаго и кра́снаго насыща́етеся ны́не наслажде́ния/ трудо́в воздая́ние возмеря́ющу вам Христу́,/ Его́же те́пле моли́те/ спасти́ся душа́м на́шим.

Ко приста́нищу нево́лненному,/ и к жи́зни немяте́жней,/ и зати́шию благоути́шному,/ страстоте́рпцы му́ченицы,/ приста́вше преве́чнующему безстра́стнаго пребыва́ния,/ и до́льнее ны́не измени́сте,/ трудо́в воздая́ния и боле́зней по́чести от Бо́га прии́мше/ досто́йне, блаже́ннии.

Богородичен,

Сла́бость и уны́ние,/ Де́во Ма́ти Всенепоро́чная,/ души́ моея́ преложи́ в здра́вие и си́лу,/ стра́хом и любо́вию/ твори́ти же и де́яти оправда́ния Христо́ва;/ я́ко да избе́гну огня́ нестерпи́маго/ и жре́бий Небе́сный, и жи́знь непрехо́дную/ Тобо́ю восприиму́, веселя́ся всегда́.

Крестобогородичен,

Распина́ема Христа́ Человеколю́бца ви́дящи, Пречи́стая,/ и ре́бра ископова́ема копие́м,/ пла́чущи, вопия́ше:/ что сие́, Сы́не Мой?/ что Ти безблагода́тнии лю́дие возда́ша,/ за я́же сотвори́л еси́ до́брая им?/ и тщи́шися безча́дствовати Мя, Вселюбе́знейший./ Удивля́юся, Благоутро́бне, Твоему́ во́льному распя́тию.

Еде́с весели́тся,/ я́ко ра́кою святы́х обогати́ся,/ Гу́рия, Само́на и Ави́ва,/ и, христолюби́вую па́ству созыва́я, вопие́т:/ прииди́те, мучениколю́бцы,/ просвети́теся в па́мяти све́тлей;/ прииди́те у́бо, празднолю́бцы, возвесели́теся;/ прииди́те и ви́дите свети́ла Небе́сная,/ на земли́ жи́тельствовавшия;/ прииди́те и услы́шите,/ какову́ смерть го́рькую до́блии адама́нти подъя́ша,/ безконе́чныя ра́ди жи́зни./ Те́мже, пору́чницы су́ще и́стины,/ деви́цу спасо́ша, жи́ву во гроб вве́ржену,/ и тех небре́гшаго всескве́рнаго па́губе преда́ша,/ я́ко уби́йцу и неми́лостивна./ И приле́жно мо́лят Святу́ю Тро́ицу/ изба́витися от тли, и искуше́ний, и вся́ческих бед/ ве́рою творя́щим па́мять их.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Прииди́те, мучениколю́бцы вси,/ Христо́вы ору́жники пе́сньми почти́м,/ Гу́рия, и Ави́ва, и Само́на,/ я́ко пресла́вно де́йствуют чудеса́;/ кля́твы бо не презре́ша предста́вити отрокови́цу,/ но, исполня́юще проше́ние, деви́цу спасо́ша,/ пребеззако́нному го́тфину мще́ние сотвори́вше./ Тех моли́твами, Христе́ Бо́же, спаси́ ны,/ я́ко Благ и Человеколю́бец.


Стихиры на хвалитех


Седальны

Глас 8:

Кресто́м вооружи́вшеся Христо́вым,/ в нем мучи́телей всю кре́пость му́жески низложи́сте, я́ко ве́ры побо́рницы;/ безбо́жие все и́дольское обличи́сте/ и Тро́ицу, святи́и, усе́рдно пропове́давше./ Тем досто́йно от Нея́ венцы́ побе́ды прия́сте, я́ко зако́нно пострада́вше,/ страстоте́рпцы всесла́внии,/ моли́те Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

Глас 8:

Христу́ порабо́тавше му́ченически,/ поработи́сте лесть мучи́тельскую,/ непорабоще́нну иму́ще ду́шу и му́дрость,/ и́бо Тро́ичною ве́рою уязви́вшеся, прехва́льнии,/ многобо́жия сла́ву несла́вную обличи́сте./ Тем, я́ко зве́зды, све́тло в ми́ре блиста́нием сия́ете чуде́с, блаже́ннии./ Страстоте́рпцы всехва́льнии,/ моли́те Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.


Светильны

И́же от гро́ба отрокови́цу изба́вльше дре́вле,/ Гу́рие, и Само́не, и Ави́ве,/ му́ченицы Христо́вы, предвари́те,/ я́ко от гро́ба прегреше́ний ны избавля́юще.

Богородичен: Кре́пким Твои́м покро́вом от наве́т вра́жиих ны, Чи́стая,/ Твоя́ рабы́, сохрани́ невреди́мы,/ Тя бо стяжа́хом Еди́ну прибе́жище в беда́х.


Каноны

Канон святых, глас 4 (основной)


Житие

Мученики и исповедники Гурий, Самон († 304–306) и Авив († 322).

В начале IV века в окрестностях города Эдессы (Македония) были известны своей строгой подвижнической жизнью два друга-христианина Гурий и Самон, проповедники Слова Божия. Несмотря на воздвигнутое императором Диоклитианом (284–305) гонение на христиан, они продолжали благовестие истинной веры среди язычников, обращая их ко Христу примером своей глубокодуховной и добродетельной жизни. Приходящих к ним собратий по вере Гурий и Самон назидали и укрепляли в твердом исповедании Господа Иисуса Христа. Узнав об этом, наместник Эдессы Антонин подверг их пыткам, а затем потребовал отречься от Христа и принести жертву языческому божеству Дию (Юпитеру).

«Мы никогда не откажемся от святой и непорочной нашей веры, памятуя слова Спасителя: «Всякого, кто исповедает Меня пред людьми, того исповедаю и Я пред Отцем Моим Небесным; а кто отречется от Меня пред людьми, отрекусь от того и Я пред Отцем Моим Небесным» ( Мф. 10:32–33 ),– ответили ему святые Гурий и Самон. Антонин приказал бросить их в темницу.

В то время в Эдессу прибыл присланный императором для усиления преследований христиан правитель области Музоний. В ответ на его угрозы предать их смерти, святые Гурий и Самон сказали: «Мы более боимся вечных мучений, нежели тех, какие ты перечислил... Если внешний наш человек и тлеет, то внутренний со дня на день обновляется» ( 2Кор. 4:16 )».

Музоний велел подвесить святых за руки, привязав к их ногам тяжелые камни. В таком положении они терпеливо висели несколько часов, после чего были заключены в темницу. В темнице святые Гурий и Самон пробыли с 1 августа по 9 ноября, мучимые голодом, жаждой и невозможностью передвигаться (ноги их были забиты в деревянные колодки). Когда святых по прошествии трех с лишним месяцев привели к правителю, они вновь непоколебимо исповедали веру Христову. Святой Гурий, уже совершенно обессилевший, едва живой, был сразу же возвращен в темницу. Святой Самон, физически более выносливый, подвергся прежней пытке: семь часов его держали подвешенным, после чего отнесли в темницу (он не мог идти и даже стоять, так как коленные суставы оказались повреждены).

15 ноября (304 или 306 г.), когда едва начинало рассветать и жители Эдессы еще спали, святые мученики Гурий и Самон были доставлены к правителю Музонию. Музоний в последний раз предложил им жизнь ценой вероотступничества.

«... Довольно для нас и минувшего времени, в которое мы насмотрелись на дневной потухающий свет; души наши желают теперь перейти к немерцаемому дню», – ответили ему мученики.

По распоряжению Музония их отвезли далеко за город и обезглавили. Святые мощи мучеников Гурия и Самона были взяты и с честью погребены христианами.

Через несколько лет император Ликиний (307–324) вновь воздвиг гонение на христиан. В то время в Эдессе жил проповедник диакон Авив, родом из села Фелсея. Градоначальник Эдессы Лисаний, сообщив Ликинию, что диакон Авив «наполнил весь город христианским учением», получил приказ расправиться с ним. Когда воины искали святого Авива, он сам вышел к их военачальнику Феотекну и добровольно отдался в руки стражников. Приведенный к Лисанию, диакон Авив отказался поклониться языческим идолам. Его подвесили и стали строгать кожу железными когтями, после чего осудили на сожжение. К месту казни за святым Авивом следовали мать, родные и близкие. Преподав им последнее целование, святой Авив вошел в огонь и принял мученическую кончину (†322). Тело святого Авива чудесным образом осталось неопаленным. Его мученичество также совершилось 15 ноября, почему святые мощи его были взяты и погребены при гробе пострадавших прежде святых мучеников Гурия и Самона.

Впоследствии христиане возвели на этом месте церковь во имя трех святых мучеников и положили их мощи в одной гробнице. Они были прославлены чудесными знамениями и исцелениями. Особенно известно чудесное заступничество святых, оказанное благочестивой девушке Евфимии.

Некий воин-гот, оказавшийся в Эдессе во время похода, взял Евфимию в жены, дав у гробницы святых ложную клятву, что он неженат. Много страданий и унижений пришлось испытать Евфимии на родине гота, где он отдал ее в рабство своей прежней жене. Впоследствии, по молитвам Евфимии к трем святым мученикам Гурию, Самону и Авиву, она была избавлена от смерти и чудесно перенесена в Эдессу, а гот-клятвопреступник и злодей понес заслуженное возмездие. Прославляя святых мучеников в акафисте, Церковь Христова обращается к ним: «Радуйтеся, Гурие, Самоне и Авиве, честнаго брака Небеснии покровителие».

Святые мученики Гурий, Самон и Авив издавна почитались на Руси, как покровители семейной жизни, а также как обличители всякого нечестия.