11-17 Преподо́бнаго отца́ на́шего Ни́кона, игу́мена честны́я оби́тели Живонача́льныя Тро́ицы, ученика́ Се́ргия чудотво́рца

Преподо́бнаго отца́ на́шего Ни́кона, игу́мена честны́я оби́тели Живонача́льныя Тро́ицы, ученика́ Се́ргия чудотво́рца

Краткое наименование:

11-17 Преподо́бнаго отца́ на́шего Ни́кона, игу́мена честны́я оби́тели Живонача́льныя Тро́ицы, ученика́ Се́ргия чудотво́рца

Минея. Дата 2025-11-30 (17 ноября по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: Гал.5:22-6:2

Евангелие: Мф.4:25-5:12


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 1:

Послуша́ния до́брый рачи́тель быв,/ преподо́бне Ни́коне приснопа́мятне,/ Це́рковь бо прекра́сну Святы́я Тро́ицы/ в похвалу́ отцу́ твоему́ воздви́гл еси́./ Те́мже и мы, ча́да твоя́, любо́вию вопие́м ти:/ сла́ва Да́вшему ти кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,/ сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.

Глас 8:

Я́ко трисве́тлаго со́лнца светоза́рныя зве́зды,/ Тро́йческим све́том озаря́ета сердца́ ве́рных,/ сосу́ды Све́та Пресвяты́я Тро́ицы я́вльшеся,/ и преди́вным ва́шим житие́м и́ноком бы́сте тве́рдии зако́ноположи́телие,/ и це́рквам благоле́пие, и благове́рным, и святи́телем, и всем лю́дем,/ вся бо де́монския скве́рны отгна́вше отсю́ду/ ва́шими чи́стыми уче́нии и де́лы,/ до́бре упасо́сте ста́до, со́бранное ва́ми,/ но и ны́не мо́лим вас: посеща́йте чад свои́х,/ я́ко иму́щие дерзнове́ние ко Святе́й Тро́ице,/ Богому́дре, Се́ргие с чу́дным ученико́м свои́м Ни́коном,/ и моли́те Христа́ Бо́га да спасе́т ду́ши на́ша.


Кондаки

Глас 4:

Духо́вному твоему́ настоя́телю, о́тче Ни́коне,/ вся́чески прилепи́вся/ и от него́ наставля́емь,/ во всем Христо́ви порабо́тився,/ мона́хов был еси́ чинонача́льник/ и преподо́бных сожи́тель,/ с ни́миже Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о всех нас.

Икос: Ка́ко возмогу́ воспе́ти твоя́ исправле́ния?/ Или́ изрещи́ труды́ твоя́,/ и́миже труди́лся еси́ по отце́ твое́м,/ а́ще не ты пода́си ми сло́во, недосто́йному рабу́ твоему́?/ ты бо был еси́ по отце́ мона́хов нача́льник,/ с ни́миже Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о всех нас.

Глас 8:

В по́стницех приобщи́вшеся Вели́кому Анто́нию/ и Евфи́мию Иерусали́мскому поревнова́вше в по́двизех,/ я́ко А́нгели, на земли́ яви́стеся,/ просвеща́юще, преподо́бнии, ве́рных сердца́/ Боже́ственными зна́мении и чудесы́ повсегда́,/ сего́ ра́ди ра́достно вас почита́ем и любо́вию вопие́м вам:/ ра́дуйтеся, преподо́бнии отцы́, Се́ргие и Ни́коне,/ по́стником удобре́ние и всея́ Росси́йския земли́ вели́кое утвержде́ние.

Икос: Свяще́нная и Богому́драя дво́ица оте́ц пречу́дная,/ на земли́ до́бре подви́гшеся, целому́дренно и пра́ведно пожи́вшая,/ по́стнически испыта́вшеся любо́вию и наде́ждею вооружи́вшеся,/ разори́ша хи́тростне вра́жия кова́рства/ и с ли́ки святы́х всех Пресвяты́я Тро́ицы Престо́лу предстоя́ще,/ Ея́же Све́том просвеща́еми, побе́дными венцы́ венча́стася/ и во всем ми́ре чуде́с заря́ми блиста́юща,/ поле́зная нам проси́та от Бо́га моли́твами ва́шими Богоприя́тными,/ я́ко да ра́достно вас чтим и любо́вию вопие́м ва́ма:/ ра́дуйтеся, отца́ преблаже́нная, Се́ргие и Ни́коне,/ по́стником удобре́ние и всея́ Росси́йския земли́ вели́кое утвержде́ние.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 6:

Весь от ю́ности Го́споду возложи́лся еси́,/ Ни́коне преподо́бне,/ земну́ю красоту́ и сла́ву в ничто́же вмени́в,/ Христа́ еди́наго возлюби́л еси́,/ и, Того́ крест на ра́мена взем,/ Боже́ственне вооружи́вся,/ Ла́вры вели́каго Се́ргия дости́гл еси́,/ и от него́ посыла́емь быва́еши/ к духо́вному настоя́телю Афана́сию,/ и та́мо жела́емых тобо́ю от него́ сподобля́ешися./ И ны́не на Небесе́х со А́нгелы Тро́ице предстоя́./ Ни́коне о́тче наш,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Стра́шное Христо́во прише́ствие/ в се́рдцы твое́м прии́м, Ни́коне преподо́бне,/ разу́мно мимотеку́щих жития́ уступи́л еси́/ и, сла́ву маловре́менную презре́в,/ молча́ние восприя́л еси́:/ на земли́ бо му́жески подвиза́лся еси́/ и плоть потща́лся еси́ покори́ти ду́ху,/ ду́шу же и ум от страсте́й очи́стив,/ ревнова́л житию́ вели́каго Се́ргия./ С ни́мже ны́не на Небесе́х Престо́лу Влады́ки всех предстои́ши,/ со дерзнове́нием моля́ся о душа́х на́ших.

Преподо́бне о́тче Ни́коне,/ измла́да возлюби́в добро́ту Влады́чню/ и к Тому́ жела́ние невозвра́тно име́я,/ оте́чество и род оста́вил еси́;/ бога́тство и сла́ву возненави́дев,/ Христу́ еди́ному после́довал еси́;/ равноа́нгельно во оби́тели Пресвяты́я Тро́ицы пожи́в,/ огра́ду мона́шествующим созда́л еси́./ И ны́не на Небесе́х со А́нгелы Тро́ице предстои́ши,/ Ни́коне преподо́бне,/ со дерзнове́нием моля́ся о душа́х на́ших.

Егда́ Боже́ственное раче́ние на́йде на тя, блаже́нне Ни́коне,/ тогда́, мирска́я мудрова́ния дале́че отри́нув,/ к Боже́ственному Се́ргию прите́кл еси́,/ и от него́ наставля́емь,/ посыла́ешися в монасты́рь, Высо́кое нарица́емо,/ к того́ ученику́ Афана́сию;/ и та́мо о́браза мона́шескаго и свяще́нства сподобля́ешися,/ мно́гим доброде́тели о́браз быв./ Те́мже мо́лим тя:/ моли́, преподо́бне, спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Судо́м Бо́жиим и повеле́нием вели́каго/ па́ки ко отцу́ и па́стырю в монасты́рь прихо́диши/ и от него́ с вели́кою любо́вию, о́тче, прие́млешися./ Отону́дуже и по преставле́нии духо́внаго твоего́ отца́/ па́стырь от него́ поставля́ешися тоя́же оби́тели,/ иде́же це́рковь прекра́сну в сла́ву Святы́я Тро́ицы,/ преподо́бне Ни́коне, воздви́гл еси́,/ Ю́же непреста́нно о всех чту́щих тя моли́/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Егда́ Боже́ственное наи́тие на́йде на тя, преподо́бне,/ тогда́ мирска́я возненави́дел еси́,/ и Христу́ прихо́диши,/ и, Того́ яре́м взем,/ по стопа́м блаже́ннаго Се́ргия изво́лил еси́ ходи́ти,/ иде́же о́браз мно́гим доброде́тели быв/ и мно́гим воздержа́нием и моли́твами/ подо́бник твоему́ отцу́ во всем./ Те́мже мо́лим тя,/ моли́ся, преподо́бне, спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Жела́нием бу́дущих, преподо́бне,/ доброде́тельно пожи́л еси́,/ чистото́ю душе́вною спаси́тельныя пути́ проше́л еси́/ и го́рдаго змия воздержа́нием уби́л еси́,/ Небе́сная же во́инства удиви́л еси́ терпе́нием твои́м,/ чи́стое прия́телище Ду́ха Пресвята́го, о́тче, был еси́./ И сего́ ра́ди от Вседе́тельныя Десни́цы венча́лся еси́/ и чуде́с дарова́ний от Него́ сподо́бился еси́:/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

От ю́ности оте́ческому житию́ поревнова́в во всем, преподо́бне,/ те́мже оста́вил еси́ вся, я́же в ми́ре, жите́йская мудрова́ния,/ моля́ о нас Человеколю́бца.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Послуша́ния от се́рдца жела́я, му́дре,/ ми́ра и су́щих в нем жите́йских отре́клся еси́./ И сего́ ра́ди в вы́шних со А́нгелы Христу́ предстои́ши,/ о всех моля́ся.

Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех,/ я́же воздаде́ ми?

А́ще и юн те́лом, преподо́бне Ни́коне,/ но многоле́тных житие́м превозше́л еси́,/ все плотско́е мудрова́ние отсе́к,/ преподо́бному послуша́нию повину́лся еси́.

Помышля́я о́но житие́ и век пребыва́ющий,/ век сей, я́ко маловре́менен, оста́вил еси́/ и потща́лся еси́ тле́ющими нетле́нная стяжа́ти:/ отону́дуже и те́ло порабо́тил еси́ ду́ху,/ да Христа́ еди́наго приобря́щеши./ Его́же моли́ спасти́ся всем,/ любо́вию свяще́нную па́мять твою́/ в пе́снех при́сно почита́ющим.


Стихиры на хвалитех

Глас 6:

Вели́кая исправле́ния по́стнических по́двиг/ вели́каго отца́, вои́стинну чу́днаго Се́ргия,/ Ни́коне блаже́нне,/ привлеко́ша тя жела́нне по́стническому сосло́вию,/ и ди́вно доброде́телем его́ вообра́жся тому́ сожи́тием,/ и сострада́лец по́двигом до́блествен,/ я́ко учени́к того́ и́стинен,/ учи́тель же худо́жен того́ ча́дом./ И ны́не моли́ся, преподо́бне,/ поми́ловатися душа́м на́шим.

Мно́жество по́двиг и по́тов твои́х по́стнических/ раздражи́ша сопоста́та пра́ведных,/ наведе́ бо язы́ки раскопа́ти жили́ще честно́е,/ но по́ты преподо́бнаго вели́каго Се́ргия/ во ве́ки сия́ют пред Бо́гом./ Те́мже тобо́ю па́че утверди́/ и бо́льше сие́ распространи́,/ но мо́лим тя, преподо́бне,/ подви́гнув вели́каго на моли́тву,/ возбраня́й при́сно ва́рвар стремле́ние/ и никогда́ же попусти́ обори́ти, Ни́коне блаже́нне.

Дре́во доброве́твенно, се́нно и благопло́дно,/ на вода́х прекра́сно жи́зненных вои́стинну насажде́нное,/ пита́ющее приходя́щия и осеня́ющее опаля́емыя,/ ты еси́, о́тче преподо́бне,/ напая́емь уче́нии Се́ргия,/ и́миже пита́л еси́ твоя́ ученики́./ Те́мже мо́лим тя:/ осени́ лю́ди, заступа́я от язы́ческих наше́ствий,/ низлага́я их пре́жде воста́ния./ Нас же в ми́ре соблюди́, Ни́коне, твои́ми моли́твами.

Па́мять пра́ведника – ра́дость боя́щихся Го́спода,/ хвала́ бо его́ – сла́дость ве́рных есть:/ блаже́н бо вои́стинну,/ его́же избра́ и прия́т Го́сподь./ Те́мже мы, веселя́щеся,/ почита́ем па́мять преподо́бнаго,/ ему́же ны́не в па́мять его́ моля́щеся,/ я́ко иму́щу дерзнове́ние,/ о побе́де нам на язы́ки проти́вныя,/ е́же низложи́ти востаю́щия непра́ведно,/ пода́ти же мир ми́ру, и це́рквам единомы́слие,/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.


Седальны

Глас 4:

Век, и́же на земли́, я́ко преходя́щий, возненави́дев, блаже́нне,/ и век он, я́ко непреходя́щий, от се́рдца возлюби́в,/ ему́же и насле́дник яви́лся еси́./ О всех нас Христа́ моли́, при́сно в пе́снех, преподо́бне,/ твою́ па́мять почита́ющих.

Глас 2:

Мона́шеское житие́ от се́рдца, преподо́бне, возлюби́в,/ и сего́ ра́ди мир и я́же в ми́ре возненави́дев, блаже́нне Ни́коне,/ духо́вному твоему́ отцу́ послуша́нием и́скренним вда́лся еси́./ С ни́мже Го́споду моли́ся спасти́ся всем нам.

Глас 8:

Му́дрости измла́да подо́бию навы́к/ и сего́ ра́ди вся, я́же в ми́ре, возненави́дев, преподо́бне,/ Христа́ еди́наго возлюби́л еси́./ Отону́дуже духо́вному твоему́ отцу́ всеконе́чно послуша́нию вда́лся еси́,/ от него́же тоя́же оби́тели па́стырь пресла́вно устроя́ешися,/ и мно́гим в доброде́тели о́браз быв:/ с ни́мже моли́ся Го́споду, Ни́коне преподо́бне,/ грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 3:

Укрепля́емь Боже́ственною си́лою, преподо́бне Ни́коне,/ возмо́гл еси́ оскуде́ние, от безбо́жных ага́рян бы́вшее, напо́лнити:/ це́рковь бо но́ву и оби́тель красне́йшу па́че воздви́гл еси́./ Те́мже тя вси́ ублажа́ем.

Глас 8:

Па́влово насажде́ние и Аполло́сово восприе́мый напое́ние/ и ва́ю ве́рою насажде́ние и уче́нием напое́ние, и́же возраща́яй Бо́г,/ прия́л есть и́ноких благоче́стия ве́рою,/ моли́твами ва́шими возрасти́в/ и умно́жил есть и от того́ я́ко ве́рна раба́ и де́лателя разу́мна/ и трудо́м возме́здия досто́йно прия́ла еста́, Се́ргие Богому́дре и Ни́коне свяще́нне,/ Богоно́сная отца́, па́стыря и учи́теля,/ Христа́ моли́та стране́ победи́тельная на ва́рвары дарова́ти/ и ста́до ва́ше в ми́ре сохрани́ти и спасти́ ду́ши на́ша.


Светильны

Святы́ни храм был еси́, преподо́бне,/ по Боже́ственному прича́стию ра́йский граждани́н,/ в не́мже наслажда́ешися невозбра́нно дре́ва зна́ния и нетле́нныя сла́вы,/ па́мять творя́, Ни́коне преподо́бне,/ о и́же ве́рою хва́лящих тя, о́тче Богому́дре.

Богородичен: Ра́дуйся, ве́рных похвало́;/ ра́дуйся, преподо́бных утвержде́ние;/ ра́дуйся, правосла́вных сла́во;/ ра́дуйся, све́те су́щих во тьме;/ ра́дуйся, хра́ме пресвяты́й;/ ра́дуйся, Бо́жий раю́;/ ра́дуйся, кля́твы разреше́ние, Благослове́нная Мари́е.


Каноны

Кано́н преподо́бнаго, глас 4 (основной)


Житие

Преподобный Никон Радонежский,ближайший ученик и преемник Преподобного Сергия Радонежского (†1392; память 25 сентября и 5 июля), родился в XIV веке в Юрьеве-Польском. Услышав об ангельской жизни Радонежского чудотворца, отрок пришел к Преподобному Сергию и просил постричь его в иночество. Авва Сергий провидел чистоту и благоразумие отрока и для испытания послал его к своему ученику, преподобному Афанасию Высоцкому († после 1401; память 12 сентября). Но и преподобный Афанасий не сразу принял юного подвижника. Духом Святым прозревая в нем будущее, святой старец поучал отрока: «Иноки называются добровольными мучениками. Святые мученики многие в один час пострадали и скончались, а иноки каждый день терпят страдания, не от мучителей, но внутри от естества собственной плоти и от врагов мысленных бывают боримы и до последнего издыхания страдают. Чадо, если приступаешь работать Господу, уготовь душу свою терпеть искушения и страдание и, если это претерпишь, то получишь великое мздовоздаяние на Небе». После этих слов преподобный Афанасий исполнил желание отрока и постриг в иночество. Преподобный Никон учился у опытного подвижника умному деланию, изучал Священное Писание и преуспевал в добродетели и чистоте. По достижении совершенного возраста, он был возведен в сан иеромонаха. Через некоторое время преподобный Афанасий благословил его вновь увидеться с аввой Сергием. Радонежский игумен с радостью встретил священноинока и сказал: «Хорошо, что ты пришел, чадо Никон»,– с любовью принял его и повелел служить братии. Целые дни проводил преподобный Никон в монастырских делах, а ночи – в молитвенных беседах с Богом. Преподобный Сергий утешался духовным преуспеянием смиренного послушника, который с усердием принимал наставления и поучения, ибо искренно желал быть подобным своему великому старцу. В лице своего учителя он видел образ Христа и всегда мыслил себя предстоявшим Богу, каждое послушание Духоносного Сергия он принимал с верой и исполнял без промедления. Предвидя особую благодать в любимом ученике, Преподобный Сергий повелел ему пребывать с собой в одной келлии. Желая видеть в подвижнике соучастника духовного делания, авва Сергий с любовью поучал его добродетели и разъяснял сущность духовной жизни. Видя духовную зрелость и опытность ученика, строгий игумен поставил преподобного Никона сначала на должность помощника настоятеля, а за шесть месяцев до своего преставления, перед удалением для безмолвия в затвор, назначил его своим преемником. После блаженной кончины любимого учителя (†25 сентября 1392) преподобный Никон с любовью поддерживал все, что было установлено преподобным Сергием.

По обычаю он обходил все монастырские службы, никогда не оставляя общих дел, трудился наравне с братией, о которой постоянно заботился, и отечески, с любовью поучал всех не ослабевать в молитве, но подвизаться каждому по мере сил. Если он видел их преуспевание в духовном делании, то радовался о своих чадах, а когда замечал нерадение о спасении, то скорбел и обращался к виновным с напоминанием об иноческих обетах: «Попекитесь, братия, о своем спасении, ведь мы отверглись мира ради заповеди Божией, поэтому следует нам, посвятившим себя Богу, внимать одной только Его воле, чтобы не лишиться вечного спасения». Подобные наставления получали и многочисленные миряне, приходившие к благодатному игумену из различных городов и селений. Но бремя настоятельства тяготило преподобного Никона. Вспоминая свою безмолвную жизнь сначала в Серпуховском Высоцком монастыре, а затем совместные подвиги с Преподобным Сергием, он оставил настоятельство и уединился в особую келлию. Шесть лет обителью руководил вновь избранный игумен преподобный Савва Сторожевский (†1407, память 3 декабря). Однако в 1400 году преподобный Савва основал свой монастырь под Звенигородом, и братия умолила преподобного Никона снова принять настоятельство. Богоносный старец согласился, но назначил себе на каждый день известное время для безмолвия, чтобы наедине предстоять Богу.

В 1408 году на Русскую землю обрушилось нашествие татарского хана Едигея. В то тяжелое время преподобный Никон усердно молился Богу о сохранении обители. В тонком сне ему явились святители Московские Петр (†1326, память 21 декабря) и Алексий (†1378; память 12 февраля) с Преподобным Сергием и сказали, чтобы он не скорбел о разорении обители, которая не запустеет, а еще более распространится. Иноки ушли из обители, захватив святые книги и необходимые келейные вещи, а когда возвратились, то увидели, что их возлюбленное место обращено в пепелище. Преподобный Никон не впал в уныние, а подвиг братию на новые труды. Прежде всего был построен деревянный храм во Имя Пресвятой Живоначальной Троицы и освящен в 1412 году в день памяти преставления Преподобного Сергия, 25 сентября. Обитель восстанавливалась, и преподобный Никон предпринял построение каменной церкви над гробом своего духовного отца. Во время копания рвов для фундамента 5 июля 1422 года были обретены нетленные мощи преподобного Сергия и с радостью перенесены братией в новую, деревянную церковь (ныне на этом месте храм в честь Сошествия Святого Духа), рядом с которой вскоре воздвигли белокаменный храм во славу Пресвятой Троицы. Для украшения этого храма преподобный Никон пригласил лучших иконописцев: преподобных иноков Андрея Рублева († ок. 1427) и Даниила Черного. В это время преподобным Андреем была написана икона Живоначальной и Пресвятой Троицы, величайшее творение русского иконописца, воплотившее то, что было открыто Преподобному Сергию. О благоустроении Троицкого храма преподобный Никон не переставал заботиться до конца жизни. Накануне блаженной кончины Господь в откровении указал ему место будущего упокоения вместе с Преподобным Сергием. Причастившись Святых Христовых Таин, преподобный Никон дал братии последнее наставление и благословение и сказал: «Пойди, душе моя, туда, где тебе уготовано пребывать, пойди с радостию: Христос зовет тебя». Осенив себя крестным знамением, преподобный Никон отошел к Богу 17 ноября 1426 года и после отпевания был погребен близ раки Преподобного Сергия.

При святителе Ионе (1448–1461) иеромонах Пахомий Логофет написал службу и житие преподобного Никона, а в 1547 году ему было установлено повсеместное празднование. В 1548 году над гробом преподобного Никона была построена церковь его имени, а в 1623 году на ее месте создана новая, в которой, под спудом,  находятся святые мощи преподобного Никона. В 1976 году в Троице-Сергиевой Лавре торжественно отмечалось 550-летие преставления преподобного Никона, игумена Радонежского.