И́же во святы́х оте́ц на́ших и священному́ченик Кли́мента, Па́пы Ри́мскаго
Краткое наименование:11-25 И́же во святы́х оте́ц на́ших и священному́ченик Кли́мента, Па́пы Ри́мскаго
Минея. Дата 2024-12-08 (25 ноября по ст. стилю)
Знак типикона: ВседневныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол: Флп.3:20-4:3
Евангелие: Мф.5:14-19
Прокимен
Прокимен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем смерть преподо́бных Его́.
Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми?
Аллилуарий
Аллилуарий, глас 2: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду, и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.
Стих:
Причастен
В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.
Тропари
Глас 4:И́же от Бо́га чудоде́йствы/ пресла́вно удивля́я вселе́нныя концы́ ми́ра,/ свяще́нный страда́льче,/ па́че естества́ мо́рю соста́вы вода́м содева́еши разделе́ние/ в честне́й па́мяти твое́й/ всегда́ притека́ющим усе́рдно в Богозда́нную ти це́рковь/ чуде́сным твои́м моще́м,/ и по всенаро́дном хожде́нии/ мо́ре во еди́но тече́ние чудоде́тельне твори́ши,/ Кли́менте преди́вный,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Глас 4:Бо́же оте́ц на́ших,/ творя́й при́сно с на́ми по Твое́й кро́тости,/ не отста́ви ми́лость Твою́ от нас,/ но моли́твами их/ в ми́ре упра́ви живо́т наш.
Кондаки
Глас 2:Боже́ственнаго виногра́да священнооде́янна/ всем лоза́ яви́ся,/ ка́плющи сла́дость прему́дрости,/ моли́твами твои́ми, всече́стне,/ да тебе́ истка́ну, я́ко багряни́цу,/ песнь мы́сленную принесе́м,/ Кли́менте свя́те,/ спаси́ рабы́ твоя́.
Икос: Ка́ко возмогу́ аз, стра́нный,/ воспе́ти и глаго́лати по́двиги ны́не Боже́ственнаго священному́ченика?/ ка́ко в мо́ре вве́ржен бысть и глубине́ пре́дан бысть морсте́й,/ но Христо́с Бог, Его́же возлюби́ вельми́,/ даст и па́ки возлюби́вшим, я́ко дар многоце́нный,/ и отроча́ даст роди́телема, све́тло игра́ющее,/ и спаси́ ско́ро рабы́ твоя́.
Глас 4:Це́ркве недви́жимии и Боже́ственнии пи́ргове212,/ благоче́стия Боже́ственнии столпи́ вои́стинну кре́пцыи,/ Кли́менте с Петро́м всехва́льнии,/ ва́шими моли́твами соблюди́те вся.
Икос:
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 2:Розга́ лозы́ жи́зненныя быв,/ о́тче иера́рше,/ кра́сныя изне́сл еси́ гро́зды Ду́хом догма́тов, всему́дре,/ ка́плющия всегда́ спаси́тельное вино́ Боже́ственнаго позна́ния/ и веселя́щия всех благочести́вых сердца́,/ и́стинно тя чту́щих,/ Кли́менте Богоно́сне всеблаже́нне.
Петра́ верхо́внаго учени́к, о́тче, быв,/ на ка́мени того́ созда́л еси́,/ я́ко ка́мень честны́й, тебе́ сама́го, всехва́льне,/ тве́рдостию слове́с твои́х/ все разврати́л еси́ зда́ние многобо́жное,/ хра́мы же воздви́гл еси́ Боже́ственныя в честь Тро́ицы,/ о Не́йже подвиза́лся еси́, блаже́нне,/ и муче́ния вене́ц прия́л еси́.
Я́коже светода́тельное со́лнце,/ от за́падов возсия́л еси́, о́тче,/ просвеща́я зе́млю/ заре́ю догма́тов твои́х и ра́нами све́тло,/ пости́гл же еси́ страны́ восто́чныя, треблаже́нне,/ заше́л еси́, умерщвля́емь,/ и возсия́л еси́, Кли́менте, ко Христу́,/ и та́мо су́щими луча́ми бога́тно,/ непреста́нно по Боже́ственному причаще́нию просвеща́емь.
Стихиры на стиховне
Стихиры на хвалитех
Глас 5:Ра́дуйся, светоза́рное и кра́сное/ Боже́ственнаго Ду́ха, му́дре, оби́телище,/ лоза́ му́жества, та́йно бы́вши благопло́дна, всеблаже́нне, и гобзу́ющая,/ из ней же иска́па уче́ние спаси́тельное,/ мсто, напоя́ющее и веселя́щее сердца́/ всегда́ чту́щих тя, всебога́те,/ му́чениче непобеди́мый,/ Небе́сный челове́че,/ церко́вный сто́лпе,/ благочести́вым утвержде́ние,/ Христа́ моли́/ посла́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Ра́дуйся, Богосло́вия скрижа́ли,/ неизрече́нных сказа́тель Писа́ний,/ ра́зум та́йный,/ Це́ркви кре́пкий сто́лпе и основа́ние непоколеби́мое,/ пра́вило изве́стнейшее,/ тайнописа́тель мудре́йший,/ Богоглаго́ливый язы́к,/ вся́ку е́ресь отсека́ющ,/ я́коже меч обоюдуо́стр,/ орга́н сладковеща́нный,/ ум Небе́сный,/ Кли́менте всеблаже́нне,/ священнострада́льцем основа́ние и укрепле́ние,/ Христа́ моли́/ посла́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Ра́дуйся, Ангелообра́зне святи́телю,/ апо́стольское украше́ние обре́тся,/ Христо́ве стра́сти во́льней, свя́те,/ после́довати изво́лил еси́,/ Петру́ превозлю́бленный яви́ся, блаже́нне,/ ро́да земна́, отца́ же и ма́тере и бра́тия всей отве́ргся, прему́дре./ Тем Богоуго́дно вене́ц свой воспри́ят,/ Кли́менте свя́те,/ и престо́льник обре́теся Христу́,/ помоли́ся за ны,/ дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Ра́достно припа́даем ти, блаже́нне, всече́стне,/ творя́ще успе́ние,/ Христу́ бо и́збран яви́ся учени́к, свя́те,/ а совозлю́блен Петру́ насто́льник, блаже́нне, обрете́ся,/ дея́нии же и ве́рою ты ся венча́вая, Богогла́сне,/ укра́сися, Кли́менте Богодухнове́нне,/ украше́ние Це́ркви и уста́ свя́та,/ Бо́жия уче́ния пучи́нниче,/ Христу́ помоли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Яви́ся в страсте́х свяще́нник/ и в свяще́нных страстоте́рпец,/ в зако́не же непоро́чен,/ обоя́ко угожда́я Бо́гу, Кли́менте блаже́нне освяще́нне,/ к Нему́ же взъи́де нога́ма, препоя́сався ве́рою,/ благове́ствуя Христо́ву ми́ру и́стину,/ испове́дание и зако́н судьбы́,/ еще́ же разлива́я и разсека́емыя кро́вию/ источа́я исто́чники целе́нию страстя́ми,/ Христу́ помоли́ся,/ дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Седальны
Глас 4:Возсия́в, я́коже со́лнца заря́,/ и блиста́еши, преподо́бне, всему́ ми́ру све́тло уче́нии твои́ми,/ Богогла́се Кли́менте светоно́сне, му́чеников похвало́.
Глас 8:Я́ко многопло́дна лоза́, на земли́ простре́н мук пресече́нием,/ кра́сныя возрасти́л еси́, досточу́дне, гро́зны213,/ спасе́ныя сла́дости принесе́, иска́плюща и сердца́ всех ве́рных веселя́ща./ Тем, соше́дшеся, святу́ю твою́ па́мять твори́м, ра́дующеся,/ и Христа́ велича́ем:/ святи́телю многостра́стне, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Светильны
Ны́не благонаро́чит яви́ся нам день,/ иму́щи свяще́нных прее́мник, свяще́нных апо́стол,/ Петра́ ку́пно и Кли́мента,/ пропове́дники ве́ры и непобе́димыя му́ченики,/ и́хже ле́тнюю па́мять ве́рно соверша́ем вси.
Каноны
Ин кано́н свята́го Кли́мента, глас 8 (основной)
Житие
Святой священномученик Климент, епископ Римский, родился в Риме, в знатной семье, которую вскоре постигло несчастье: все члены семьи разлучились друг с другом. Он лишился родителей и братьев, но по знатности рода получил хорошее образование. С возрастом святой Климент осознал потерю близких и всегда был печален.
Благовестие веры Христовой, достигшее Рима, побудило юного Климента отправиться на Восток. Встретив апостола Петра, святой Климент принял от него слово спасения и святое Крещение.
Молитвами апостола Христова семья святого Климента, разбросанная по разным местам, оказалась собранной. Родителей святого Климента – Фавста и Матфидию и его братьев Фавстина и Фавстиниана также крестил апостол Петр. Вскоре апостол Петр рукоположил святого Климента во епископа Рима. Святитель управлял Римской Церковью с 92 по 101 годы Его первосвятительское служение в древнем городе сопровождалось большим притоком в Церковь новокрещенных христиан. В это трудное время святой епископ не только мудро правил паствой, но старался сохранить для потомков память о пострадавших за Христа.
Распространение христианства вызвало возмущение почитателей языческих богов. По повелению римского императора Траяна (98―117) святителя Климента сослали в Крым. В каменоломнях около Херсонеса, где трудился святой изгнанник, уже было около 2000 христиан, осужденных на тяжелые работы в безводной местности.
По молитвам святителя Господь открыл источник воды.
Чудеса, святая жизнь, проповедь способствовали распространению веры Христовой, созданию христианских храмов и разорению языческих капищ в Крыму.
Слух об этом достиг Рима. По приказу разгневанного императора святитель Климент был привязан к якорю и утоплен в море близ Херсонеса. Останки священномученика пребывали в морской стихии до IX века, причем ежегодно в день его мученической кончины море чудесным образом отступало до места их упокоения, на котором воздвигся нерукотворный пещерный храм. В IX веке Господь сподобил святых равноапостольных братьев Кирилла и Мефодия, просветителей славян, обрести мощи святого Климента Римского и вынести их на сушу в храм Святых Апостолов.
Часть мощей священномученика Климента равноапостольные братья перенесли в Рим. Святая глава была принесена равноапостольным князем Владимиром в Киев после крещения в Корсуне и положена в Десятинном храме, где был устроен придел во имя святого епископа Климента.
Святитель Климент, папа Римский, был непосредственным учеником святых Апостолов, самовидцев Господа Иисуса Христа, то есть Апостольским мужем.
В Александрийском кодексе V века наряду с новозаветными текстами содержатся два послания святителя Климента Римского к Коринфянам, что свидетельствует о большом уважении, которым пользовались эти послания в Церкви. В первом послании («Журнал Московской Патриархии», 1974, № 10, с. 65–80) святитель выступает против разделений в Коринфской Церкви, возникших из-за недовольства некоторых церковным устройством. Об этом послании говорят такие отцы Церкви, как Дионисий, епископ Коринфский (II), епископ Ириней Лионский (II), Климент Александрийский (III), Евсевий Кесарийский (IV).
Память святителя Климента Римского издревле чтится в России, в честь его освящены многие храмы.
В Десятинном храме Киева, построенном равноапостольным князем Владимиром, где хранилась частица мощей священномученика Климента, один древнерусский проповедник, обращаясь к священномученику, взывал: «Тобою Рустии князии хвалятся, святители ликуют, иереи веселятся, мнихи радуются, людие добродушествуют, приходяще теплою верою к твоим христоносным костем святыню почерпающе...».
В службе святителю Клименту, написанной известным творцом канонов митрополитом Никейским Феофаном (845), святитель прославляется как ученик апостола Петра.
В похвале святому Клименту Римскому, находящейся в Четии Минее митрополита Московского Макария (1563), говорится: «Се бо блаженный Климент не яко светильник, яко град явися, но яко незаходящее солнце возсия во всю вселенную, всего мира озаряя благодатию Божиею».