11-26 Святи́теля Инноке́нтия, епи́скопа Ирку́тскаго, чудотво́рца

Святи́теля Инноке́нтия, епи́скопа Ирку́тскаго, чудотво́рца

Краткое наименование:

11-26 Святи́теля Инноке́нтия, епи́скопа Ирку́тскаго, чудотво́рца

Минея. Дата 2024-12-09 (26 ноября по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Лк.24:36-53

Апостол: Евр.13:17-21

Евангелие: Ин.10:9-16


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 3:

Свети́льниче Це́ркве пресве́тлый,/ озари́вый луча́ми добро́т твои́х страну́ сию́/ и исцеле́ньми мно́гими притека́ющих к тебе́ с ве́рою Бо́га просла́вивый,/ мо́лим тя, святи́телю о́тче Инноке́нтие,/ огражда́й моли́твами твои́ми град сей от всех бед и печа́ли.


Кондаки

Глас 4:

Непоро́чности соиме́ннаго па́стыря,/ пропове́дника ве́ры в язы́цех Монго́льских,/ сла́ву и украше́ние Ирку́тския па́ствы,/ любо́вию восхва́лим, вси ве́рнии:/ той бо есть храни́тель страны́ Сиби́рския и моли́твенник о душа́х на́ших.

Икос: А́нгельским житие́м возвы́сился еси́, о́тче,/ до лицезре́ния красоты́ не созда́нной,/ е́юже наслажда́яся ны́не на Небеси́, мо́лишися о спасе́нии на́шем,/ нас же на земли́ науча́еши взыва́ти тебе́ такова́я:/ ра́дуйся, кри́не, в благорастворе́нном ю́ге процве́тший;/ ра́дуйся, пе́рвенче духо́внаго сыноположе́ния, от Ма́лыя Росси́и Бо́гу посвяще́нный;/ ра́дуйся, сла́во и велича́ние гра́да Ки́ева;/ ра́дуйся, в земно́м учи́лищи Небе́сныя му́дрости наста́вниче; ра́дуйся, му́дрый исполни́телю веле́ний земны́х;/ ра́дуйся, му́жественный подви́жниче Царя́ Небе́снаго;/ ра́дуйся, пропове́дниче ве́ры в язы́цех Монго́льских;/ ра́дуйся, началоположи́телю до́браго священнонача́лия во страна́х Сиби́рских;/ ра́дуйся, украше́ние Ирку́тския па́ствы;/ ра́дуйся, благоуха́ние пусты́ни;/ ра́дуйся, о́бщаго воскресе́ния в нетле́нии твое́м увери́телю;/ ра́дуйся, неизчерпа́емых чуде́с исто́чниче;/ ра́дуйся, храни́телю страны́, тобо́ю избра́нныя;/ ра́дуйся, Инноке́нтие, моли́твенниче о душа́х на́ших.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 6:

Восхва́лим му́жа сла́вна в бытии́,/ и отца́ на́шего, святи́теля Инноке́нтия:/ мно́гу бо сла́ву созда́ Госпо́дь/ в неистле́нии свята́го телесе́ его́,/ положи́в е, я́ко свети́льник на све́щнице,/ и озари́в луча́ми чуде́с его́ Ирку́тскую па́ству,/ я́ко да не оты́дет от нея́ па́мять пра́ведника,/ но поживе́т и́мя его́ в ро́ды родо́в,/ да прему́дрость его́ пове́дят язы́цы,/ зря святу́ю це́рковь,/ в пе́снех и пе́ниих духо́вных/ вы́ну пове́дающую хвалу́ его́.

Восхва́лим но́ваго апо́стола Христо́ва,/ гряду́щаго со Ева́нгелием в зе́млю язы́ков чужди́х,/ облагоуха́вшаго ве́рою после́дния концы́ Росси́и,/ процве́тшаго, я́ко крин, на восто́ке ца́рства Сиби́рскаго,/ на язы́ки, ненапое́нныя струя́ми благода́ти,/ одожди́вшаго глаго́лы прему́дрости Небе́сныя.

Егда́ те́мное хи́нов ца́рство,/ омраче́нное го́рдостию дре́вняго зми́я,/ не можа́ше вмести́ти све́та Ца́рствия Иису́са Христа́/ и не хотя́ще прия́ти благосла́внаго иера́рха росси́йскаго;/ тогда́ во язы́цех нача́т расти́ и мно́житися/ свята́я ве́ра Христиа́нская/ уста́ми святи́теля вели́каго Инноке́нтия,/ моля́щагося о душа́х на́ших.

Ми́ро благово́нное – и́мя твое́, о́тче,/ излия́нное на па́ству, озаре́нную луча́ми добро́т твои́х,/ и на лю́ди, благогове́йно чту́щия святу́ю па́мять твою́,/ и на вся гра́ды и страны́ христиа́нския,/ прославля́ющия ди́внаго во святы́х Свои́х Бо́га Изра́илева,/ Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

На тебе́, о́тче, утверди́ся и́стина Госпо́дня,/ предрече́нная уста́ми проро́ка, дре́вле возгласи́вшаго:/ пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т/ и, я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится,/ и бу́дет, я́ко дре́во, насажде́нное при исхо́дищах вод./ Те́мже мо́лим тя, преди́вный иера́рше,/ осеня́й моли́твами твои́ми град сей/ и всех христиа́н правосла́вных.

О́тче святи́телю Инноке́нтие,/ по и́мени бысть та́ко и житие́ твое́,/ я́ко убеле́н был еси́ неви́нностию/ во вся дни жития́ твоего́;/ пребыва́я же на земли́, я́ко стра́нник и пришле́ц,/ приусво́ил еси́ Святу́ю Тро́ицу/ и угото́вал еси́ в непоро́чнем се́рдце твое́м/ оби́тель Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху,/ сего́ ра́ди и во гро́бе процвете́ нетле́нием свято́е те́ло твое́,/ и ни еди́на от Богоспаса́емых косте́й твои́х сокруши́ся./ Те́мже, прославля́юще с ве́рою/ просла́вленныя оби́лием исцеле́ний честны́я мо́щи твоя́,/ мо́лим тя, уго́дниче Бо́жий,/ па́стырю ре́вностный, иера́рхов украше́ние:/ сотвори́ ны уго́дны бы́ти Святе́й Тро́ице,/ Ю́же на земли́ просла́вил еси́ преподо́бием и пра́вдою,/ и Е́йже предстои́ши ны́не,/ при́сно хода́тайствуя о ми́ре па́ствы твоея́/ и о спасе́нии душ на́ших.


Стихиры на стиховне

Глас 6:

Помина́им, бра́тие, наста́вника ди́внаго,/ и́же язы́ком благогла́сным и житие́м благосла́вным/ глаго́лаше нам сло́во спасе́ния;/ взира́юще у́бо на блаже́нное сконча́ние жи́тельства его́,/ подража́им ве́ре иера́рха,/ тле́нное сие́ обле́кшей в нетле́ние/ и ме́ртвенное сие́ оде́явшей в безсме́ртие,/ преднапису́ющей о́браз о́бщаго воскресе́ния.

Стих: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т,/ я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.

Виногра́д, принесе́нный от дре́вняго гра́да Ки́ева,/ на земли́ Сиби́рстей издаде́ цвет свой,/ простре́ ро́зги своя́ за мо́ре/ и сотвори́ плоды́ во исцеле́ние язы́ков;/ в не́мже обрета́юще духо́вное весе́лие, ве́рнии,/ не изы́дем из под се́ни его́ благода́тныя,/ до́ндеже прии́мем исцеле́ние неду́гов душе́вных,/ вку́пе же и теле́сных.

Стих: Храни́т Госпо́дь вся ко́сти его́,/ и ни еди́на от них сокруши́тся.

Прииди́те, язы́цы, и ви́дите,/ я́ко де́ло соде́ла Госпо́дь во дни ва́ша,/ ему́же не возмогли́ бы́сте ве́ровати,/ а́ще бы кто пове́дал вам сицево́е,/ но зри́те и чуди́теся,/ ка́ко храни́т Госпо́дь вся ко́сти избра́нных Свои́х,/ и ни еди́на от них сокруша́ется;/ те́мже у́бо не бу́дите неве́рни, но ве́рни.

О́тче святи́телю Инноке́нтие,/ яви́л еси́ в преподо́бии твое́м сла́ву Ца́рствия Христо́ва,/ в по́двизех до́брых возглаго́лал еси́ си́лу благода́ти Его́,/ в чудесе́х мно́гих возвели́чил еси́ побе́ду,/ побежда́ющую мир, ве́ру святу́ю,/ и сам я́ко свяще́нник обле́клся еси́ во спасе́ние;/ те́мже и святы́ня Госпо́дня процвете́ на тебе́,/ я́ко пома́занном от Ду́ха Свята́го,/ Его́же Благи́й да не оты́мет от нас, согреши́вших,/ но да обнови́т нас моли́твами твои́ми, уго́дниче Бо́жий.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

Мно́гое мно́жество чуде́с твои́х, Инноке́нтие,/ пропове́дует вели́чество сла́вы Бо́га на́шего,/ на Небеси́ си́лами разу́мными неумо́лчно воспева́емаго,/ на земли́ же в душа́х и телесе́х святы́х Свои́х ди́вно прославля́емаго./ Его́же моли́, препросла́вленне святи́телю,/ о спасе́нии душ на́ших.

Еди́неми усты́ и еди́нем се́рдцем,/ просла́вим лю́дие, Бо́га чудоде́йствующаго,/ удиви́вшаго щедро́ты Своя́ во дни на́ша:/ дре́вния ми́лости, глаго́ланныя ко отце́м на́шим/ в чудесе́х святы́х Свои́х,/ возглаго́лавшаго и ны́не в нетле́нии непоро́чнаго па́стыря,/ чудотво́рца но́ваго,/ утверди́вшаго кра́сныя но́ги своя́ во страна́х Сиби́рских/ и украси́вшаго пусты́ню, я́ко крин кра́сный.

Не отцы́ на́ши возвести́ша нам, о́тче, сла́ву твою́,/ не ста́рцы на́ши пове́даша нам/ чудеса́ твоя́, чудотво́рче,/ но са́ми ви́дехом/ осеня́ющую непоро́чное те́ло твое́ си́лу Бо́жию,/ чудоде́йствующую тобо́ю в зна́мениях ди́вных и мно́гих:/ сро́дницы и зна́емии на́ши/ позна́ша благода́тную по́мощь твою́./ Ея́же и мы, дерза́юще, про́сим/ и неоску́дно прие́млем.

Дре́вле Бог, глаго́лавый отце́м во проро́цех,/ в после́док дний возглаго́ла нам в Сы́не,/ Его́же благода́тию и до днесь глаго́лет нам в наста́вниках на́ших,/ в животе́ свое́м поучава́ющих нас ве́ре и наде́жде,/ по исхо́де же свое́м уверя́ющих нас/ в любви́ соверше́нней, николи́же отпа́дающей.

Ра́дуйся, о́тче Инноке́нтие, непоро́чности соиме́нне,/ Це́ркве утвержде́ние, благода́ти позна́ние,/ чуде́с неисчисли́мых сокро́вище,/ иера́рхов похвало́, па́стырей о́браз,/ пасо́мых помо́щниче,/ чужди́х и да́льних моли́твенниче,/ гра́да Ирку́тска украше́ние,/ оби́тели твоея́ благоле́пие,/ сла́во страны́ Росси́йския,/ о не́йже моли́ся, да уга́снут раско́лов шата́ния,/ и да продвете́т мир во днех чад ея́ правосла́вных.


Седальны

Глас 5:

Не дал еси́ сна очи́ма твои́ма, челове́че Бо́жий,/ ниже́ ве́ждома твои́ма дрема́ния,/ до́ндеже обре́л еси́ ме́сто Го́сподеви/ среди́ разруша́ющагося влады́чества дре́вняго омрачи́теля язы́ков,/ основа́л еси́ селе́ние Бо́гу Иа́ковлю/ ни во Иуде́и, ни во Иерусали́мех, но в преде́лех Монго́льских./ Те́мже яви́лся еси́ и Дави́д,/ положи́вый во стране́ неве́рия тве́рдое основа́ние ве́ры,/ и Соломо́н, умудри́выйся в созида́нии спасе́ния ста́ду твоему́.

Глас 4:

Я́ко ми́ро на главе́, сходя́щее на браду́, браду́ Ааро́ню,/ сходя́щее на оме́ты оде́жды его́,/ я́ко роса́ Аермо́нская, сходя́щая на го́ры Сио́нская,/ та́ко благода́ть Ду́ха Свята́го,/ благоуха́я вы́ну на просла́вленном нетле́нием телеси́ твое́м,/ притека́ющих к тебе́ с ве́рою напоя́ет ра́достию о Го́споде, прославля́ющем тя.

Глас 3:

Госпо́дь, не лиша́ющий благи́х, ходя́щих незло́бием,/ благода́ть и сла́ву даде́ ти, святи́телю Инноке́нтие,/ ю́же всели́л еси́ в земли́ на́шей;/ и на Небеси́ у́бо сподо́би ны твои́ми моли́твами/ ве́чной сла́вы с тобо́ю и со все́ми святы́ми, Бо́гу благоугоди́вшими.

Глас 3:

Тако́в нам подоба́ше архиере́й,/ преподо́бен, незло́бив, кро́ток, отлуче́н от гре́шник,/ и́же пред ве́чным А́рхиереем, Иису́с Христо́м,/ мо́лится вы́ну о спасе́нии ста́да своего́:/ мно́го бо мо́жет моли́тва пра́веднаго, поспешеству́ема во благо́е.

Слава:

Прото́ржеся вода́ в пусты́ни,/ исто́чник исцеле́ний истека́ет от неистле́нных моще́й святи́теля Инноке́нтия,/ ра́дость ве́чная над главо́ю его́,/ е́йже да сподо́бимся и мы моли́твами его́/ в невече́рнем дни воскресе́ния.


Светильны

Сла́ва Тебе́, Бо́гу,/ показа́вшему нам свет спасе́ния в житии́ и сло́ве Твоего́ уго́дника;/ сла́ва Тебе́, Благода́телю,/ возсия́вшему просвеще́ние и́стины в побо́рнике благоче́стия и и́стины;/ сла́ва Тебе́, ди́вному Щедротода́вцу,/ удиви́вшему ми́лости Своя́ на ходи́вшем во све́те Лица́ Твоего́/ святи́теле и чудотво́рце Инноке́нтии.

Богородичен: Свет ми́рови возсия́л еси́ в Рождестве́ Твое́м, Пречи́стая Богоро́дице,/ осия́й у́бо ум наш позна́нием Сы́на Твоего́,/ се́рдце уязви́ любо́вию к Боже́ственным за́поведем,/ укрепля́я ны моли́твами Твои́ми в ве́ре и благоде́лании.


Каноны

Канон святителя, глас 8 (основной)


Житие

Святитель Иннокентий, епископ Иркутский, известный благочестием и ученостью архипастырь, был просветителем отдаленнейшей окраины Русского государства – Восточной Сибири, опытным устроителем церковной жизни Иркутской епархии.

Происходил он из дворянского рода Кульчицких (в миру носил имя Иоанн). Святитель родился около 1682 года. Обучался он в Киевской духовной академии. В 1706 году, окончив курс обучения, принял монашеский постриг с именем Иннокентий и вступил в число братии Киево-Печерской Лавры.

В 1710 году иеромонах Иннокентий был вызван в Москву местоблюстителем Патриаршего престола митрополитом Стефаном Яворским для преподавания в Московской Славяно-греко-латинской академии. В 1714 году его назначили префектом академии. Он преподавал словесность, гомилетику, нравственное богословие, метафизику и философию. В 1719 году его в числе наиболее образованных иноков по указу Петра I вызвали в Александро-Невскую Лавру и в должности соборного иеромонаха назначили на корабль «Самсон», стоявший в Ревеле (Таллин). Вскоре он получил новое назначение на должность обериеромонаха флота в финском городе Або. Как старший иеромонах флота он духовно руководил всем духовенством, служившим на кораблях.

В 1721 году Святейший Синод определил иеромонаха Иннокентия в Русскую духовную миссию в Пекине с возведением в сан епископа Переяславского. До окончательного утверждения этого определения святитель исполнял должность наместника Александро-Невской Лавры, а 5 марта 1721 года святой Иннокентий был хиротонисан в Троицком соборе Лавры во епископа Переяславского, в присутствии Петра I.

19 апреля 1721 года русский миссионер вместе с двумя иеромонахами, двумя диаконами, пятью певчими и несколькими служителями выехал из Петербурга, и только в марте 1722 года прибыл в Иркутск. Но китайское правительство отказало в визе «духовной особе, великому господину», как неосторожно назвал Святителя в грамоте тобольский губернатор.

Три года вынужден был провести Святитель в Селенгинске на границе с Китаем, перенося много лишений из-за неопределенности своего положения и от неустройства гражданского управления в Сибири. Неоднократно он обращался в Синод, сообщая о своем бедственном положении: «Где мне главу приклонити и прочее жития моего время окончити...? Прошу покорно о милостивом указе, что мне делать: сидеть ли в Селенгинске и ждать того, чего не ведаю, или возвратиться назад? И чем? – Без указа подвод не дадут. И куда? – Понеже лисы язвины имеют для отдыха, я же по сие время не имам, где главы приклонити. Скитаюся бо со двора на двор и из дома в дом преходящи».

Не получая жалованья, Святитель и его спутники питались подаяниями русских купцов. Единственной отрадой для святого Иннокентия были Богослужения в Селенгинском соборе и в храме Троицкого Селенгинского монастыря. Несмотря на тягостные условия жизни, Святитель никогда не оставался в праздности: писал иконы, проповедовал Слово Божие жившим вокруг бурятам и монголам и просвещал их святым Крещением.

В феврале 1725 года из Синода пришел указ, повелевавший Святителю выехать из Селенгинска в Иркутск, где архипастырь поселился в Вознесенском монастыре. В августе 1727 года Святитель получил указ о назначении его правящим епископом новой Иркутской епархии. Обширность и малонаселенность епархии, большое количество различных народностей (бурятов, монголов, якутов и др.), не просвещенных Христовой верой, бездорожье и бедность – всё это делало архипастырский труд святителя Иннокентия тяжелым и жизнь его полной лишений. По странному недосмотру Сената он подолгу не получал жалования и терпел крайний недостаток в средствах. В этих трудных условиях на скудные средства Вознесенского монастыря содержалась монголо-русская школа. Неустанные заботы святителя были обращены на подбор достойных учителей, обеспечение учеников нужными книгами, одеждой, продовольствием.

Святитель неутомимо трудился над устройством епархии, укреплением ее духовной жизни, о чем свидетельствуют его многочисленные проповеди, пастырские послания, инструкции и предписания. Множество народа стекалось, чтобы послушать поучения Святителя. Многие записывали их. «Любимцы! Не будьте неверны словом и житием, словом исповедуйте, яко воистину воскресе Господь, и житием будете верны в творении добрых дел, подаянием милости и хранением любви. И аще кто сотворит любовь, той нищия да одевает, а не суетне плоть свою украшает, якоже мы ныне творим: красимся ризами; что какова праздника ждем, то готовим себе кафтаны хорошие, а лучше бы нам готовиться к праздникам с добрыми делами»,– учил Святитель.

«Послушайте, возлюбленные,– говорил Святитель в другом поучении,– се Христос Господь и Мария Мати Его, Свята сущи, изволиста со грешники вчинитися (поскольку Пресвятая Дева исполнила закон, относящийся к грешным новорожденным младенцам, и принесла в жертву два птенца голубиных). Также и нам, братие, учитися, еже очищати души наши святым покаянием и ходити на молитву в дом Божий, и приносити потребная. Приносите ов свещи, а ин просфоры, а кто сего не имеет, тот приходи в церковь на молитву с сокрушенною жертвою сердца, со слезами покаяния. Прежде всего, бойся Бога, люби Его всею душею и сердцем и помышлением, а Пречистую Богоматерь и всех святых почитайте, а в церковь Божию безленостно приходите к вечерне, и заутрене, и обедне к началу, и слушайте Божественнаго пения со вниманием в молчании; а из церкви до отпуста не выходите».

В 1728 году весной в Прибайкалье началась засуха. Епархии грозил голод от недорода хлеба, начавшегося еще в 1727 году. По благословению Святителя, с мая в церквах Иркутска и Иркутской десятины к каждой Литургии стали присоединять молебен о прекращении засухи, по субботам пели акафист Божией Матери, а в воскресные дни служили соборный молебен. «Моления,– говорил Святитель,– должны окончиться в Ильин день». 20 июля в Иркутске разразилась буря с таким сильным дождем, что по улицам города стояла вода по колено,– засуха прекратилась.

Трудами святителя Иннокентия было начато строительство в Вознесенской обители каменного храма взамен деревянного, расширены границы епархии, включившей не только Селенгинский, но еще Якутский и Илимский округи. В епархии Святителя насчитывалось 33 церкви и 4 монастыря. Будучи строгим ревнителем благочестия, святитель Иннокентий неутомимо заботился о избрании достойных пастырей, он говорил: «Но ныне аще кто пожелает святую церковь построити, то не стены едины созидайте, но и внутрь украшайте ризами, сосудами, а наипаче всех сих – людьми благоразумными – священниками богобоязненными».

Заповедуя инокам соблюдать монашеское правило, Святитель сам строго выполнял его. Любил он уединяться для молитвы в пещеру, которую ископал для себя основатель Вознесенской обители старец Герасим, любил он возносить свои моления и над могилой старца. По ночам Святитель читал творения святых отцов и часто, ночью, выходил из своей келлии, направлялся к главному храму Вознесенской обители и молился на него со всех четырех сторон. В своей келейной жизни святой был прост, принимал участие в полевых работах. Одежда его состояла из власяницы, поверх которой он надевал сделанный из кожи лося подрясник и кожаный пояс.

Не отличаясь крепким здоровьем, под влиянием сурового климата и невзгод святитель Иннокентий рано отошел ко Господу. Он преставился утром 27 ноября 1731 года.

В 1764 году тело святого первопрестольника Иркутского обрели нетленным во время ремонтных работ в монастырской Тихвинской церкви. Множество чудес совершилось не только в Иркутске, но и в отдаленных местах Сибири при молитвенном обращении к Святителю. Это побудило Святейший Синод к открытию мощей и прославлению святителя Иннокентия в 1800 году. С 1804 года установлено празднование его памяти по всей России 26 ноября, так как в день преставления совершается празднование иконе Божией Матери «Знамение».

Второй день памяти Святителя – 9 февраля.