11-27 Святи́теля Иа́кова, епи́скопа Росто́вскаго, чудотво́рца

Святи́теля Иа́кова, епи́скопа Росто́вскаго, чудотво́рца

Краткое наименование:

11-27 Святи́теля Иа́кова, епи́скопа Росто́вскаго, чудотво́рца

Минея. Дата 2024-12-10 (27 ноября по ст. стилю)

Знак типикона: Славословный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Избра́н от ю́ности Бо́гови быв,/ святи́телю Иа́кове,/ сего́ ра́ди архиере́йства са́ном почте́н,/ упа́сл еси́ лю́ди, я́же тебе́ Бо́гом вруче́нныя./ Те́мже и по преставле́нии/ чуде́с дарова́ния от Бо́га прия́л еси́/ исцеля́ти разли́чныя неду́ги./ Моли́ о нас, соверша́ющих честну́ю па́мять твою́,/ да тебе́ непреста́нно велича́ем.


Кондаки

Глас 8:

Я́ко архиере́ев сопресто́льник/ и святи́телем изря́дный побо́рник был еси́, святи́телю Иа́кове,/ непреста́нно сохраня́й оте́чество твое́, град же и лю́ди,/ тебе́ ве́рою почита́ющия и честны́м моще́м твои́м покланя́ющияся,/ да велегла́сно тебе́ вопие́м:/ ра́дуйся, Иа́кове Богому́дре.

Икос: Из чре́ва ма́терня освяще́ннаго святи́теля Госпо́дня/ хва́лит ны́не вся страна́ Росси́йская,/ преподо́бнаго Иа́кова, Росто́ву гра́ду утвержде́ние,/ благода́тныя да́ры прие́мшаго Боже́ственныя сла́вы,/ к нему́же притека́юще, вси ве́рою те́плою/ мо́щи его́ любе́зно целу́ем./ Тем и аз, недосто́йный и гре́шный, наде́яся на моли́твы твоя́, святи́телю,/ я́же ко Влады́це и Пречи́стей Его́ Ма́тери,/ жела́ю, а́ки пси от крупи́ц, па́дающих от трапе́зы госпо́дий свои́х, насыще́ние прия́ти,/ е́же в День Су́дный соде́янных мно́ю зол, моли́твами твои́ми, свя́те,/ проще́ние улучи́ти,/ да велегла́сно тебе́ вопию́:/ ра́дуйся, Иа́кове Богому́дре.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 6:

Весь освяще́н и Богоно́сец показа́лся еси́,/ пома́зание Бо́жие свято́е,/ Святы́м Ду́хом обложе́н,/ и све́тло входя́ вы́ну во свята́я святы́х,/ Богонача́льными светлостьми́ озаря́емь,/ и благода́ти причаща́яся спаси́тельным та́йнам,/ я́ко и́стинный иера́рх пресла́вен/ со дерзнове́нием моли́ся о душа́х на́ших.

Просвети́ся житие́ твое́ доброде́тельными светлостьми́,/ и ве́рныя просвети́л еси́,/ и льсти тьму разгна́л еси́,/ и́стинное бо яви́лся еси́ и светоза́рное со́лнце,/ иера́рше преблаже́нне Иа́кове,/ и ны́не всели́лся еси́, иде́же сия́ет Свет невече́рний,/ сын дне благода́тию Ду́ха Свята́го быв./ Те́мже, твою́ Боже́ственную па́мять и светоно́сную/ че́стно соверша́юще, приснопа́мятне,/ любо́вию почита́ем.

Ум твой манове́нием,/ е́же к Бо́гу, му́дре, ве́рою удобря́емь,/ све́тел яви́лся еси́, всесла́вне,/ в ме́ртвеннем те́ле и тле́ннем, прему́дре,/ нетле́нию поучи́вся,/ притяжа́л еси́ Безпло́тных све́тлости,/ и страсте́й вне быв,/ безстра́стием украша́яся,/ Иа́кове о́тче, иера́рше прему́дре,/ светле́йшее свети́ло/ и моли́твенниче о чту́щих ве́рою па́мять твою́.

Преподо́бне о́тче Иа́кове,/ ты еще́ во утро́бе сый ма́терни,/ архиере́йства прозва́ние и́мя прии́м нарече́нное,/ измла́да Христа́ возлюби́л еси́,/ вручи́вся же па́стве слове́сных ове́ц,/ до́бре пасл еси́ Це́рковь Христо́ву./ Тем пра́зднуем твое́ успе́ние,/ ра́достию се́рдца Христа́ велича́ем,/ прославля́ющаго Своего́ уго́дника.

Преподо́бне о́тче Иа́кове,/ испроси́ я́же к Бо́гу моли́твами твои́ми Це́ркви утвержде́ние,/ иера́рха покры́й моли́твою твое́ю,/ благочести́вым же и христолюби́вым побе́ды да́руй на враги́ и одоле́ние,/ гра́ду же твоему́ кре́пкое и недви́жимое утвержде́ние,/ и ве́рным лю́дем грехо́в оставле́ние испроси́,/ и о всех нас, притека́ющих к моще́м твои́м/ и све́тло творя́щих пра́зднество успе́ния твоего́,/ свя́те, помоли́ся.

Преподо́бне о́тче и Богоно́се святи́телю Иа́кове,/ ты вои́стинну яви́лся еси́, просвеща́я всех омраче́нная сердца́,/ наставля́я на путь и́стинный./ Ты был еси́ убо́гим и сирота́м и вдова́м засту́пник,/ вельмо́жам тве́рдое наказа́ние и утвержде́ние,/ всем, ве́рою притека́ющим под кров пречи́стыя Бо́жия Ма́тере,/ испроси́, свя́те, грехо́в оставле́ние,/ моля́ся за ны ко Влады́це.

Апо́столов ревни́теля Иа́кова,/ преблаже́ннаго отца́ и учи́теля,/ соше́дшеся днесь восхва́лим,/ и́мже Христа́ Бо́га позна́хом,/ и от тьмы к све́ту прибли́жившеся, о́чи и сердца́ да просвети́м,/ и в па́мять его́ ликовству́юще,/ ку́пно возвесели́мся,/ обре́тше вождя́, пра́во веду́ща в Ца́рствие Бо́жие.


Стихиры на стиховне

Глас 4:

3аря́ми духо́вными просвеще́нное/ светоза́рное со́лнце был еси́,/ я́коже лучи́ уче́ния во вся концы́ простира́я/ и ве́рных озаря́я исполне́ние, блаже́нне,/ и отгоня́я тьму́, Богоно́се, ересе́й/ си́лою от Де́вы Возсия́вшаго.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Благосказа́нием слове́с твои́х, свяще́нный Иа́кове,/ Це́рковь вся украша́ется,/ ра́дующися уче́ньми кра́сными в доброде́телех,/ и почита́ет свяще́нное твое́ преставле́ние, пресла́вне,/ свяще́нных похвало́, отце́в верхо́вниче,/ Пресвяты́я Тро́ицы побо́рниче.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Огненными твои́ми уче́нии/ ересе́й вся́кая хвра́стная232 попаля́ется лесть, прему́дре,/ разу́мными глубина́ми погружа́ется/ во́инство не повину́ющихся злочести́вых,/ свяще́нне о́тче Иа́кове, уче́нии твои́ми,/ и украша́ется ве́рных всегда́ Це́рковь,/ велегла́сно чту́щих тя.

И́же по о́бразу соблю́д невреди́мо, преподо́бне о́тче,/ о Христо́ве о́бразе проти́ву стал еси́ му́жески,/ не убоя́вся вра́жеского преще́ния,/ но духо́вным мече́м того́ уби́л еси́./ Те́мже, дерзнове́ние стяжа́в к Бо́гу,/ спаси́ ста́до твое́ от ересе́й всех,/ Иа́кове многострада́льне.


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

На Небеси́ сый почива́яй веселя́ся,/ моли́ за ны Пресвяту́ю Тро́ицу/ ми́лость пода́ти нам, святи́телю,/ и житие́ безгре́шно,/ я́ко в Ту́ю ве́рующих при́сно ско́рби отгоня́ет/ и неду́ги исцеля́ет.

Милосе́рдия твоего́ исто́чник нам да́руй и благода́ть,/ вско́ре ра́дости испо́лни,/ пода́й же цельбы́ в ско́рбех и печа́лех,/ моля́ Христа́, всесла́вне,/ спасти́ вся, пою́щия тя.

На весе́лие вшед нетле́емое,/ весе́лие да́ти моли́, е́же спасти́ рабы́ твоя́,/ мо́жеши бо, Иа́кове, в моли́твах беды́ вся разгони́ти,/ моля́ Христа́ исцели́ти боля́щия/ и спасти́ ду́ши на́ша.

От зако́ннаго ко́рене израсте́ ветвь всыне́ния,/ вода́ми напое́н я́сно, Иа́кове,/ и́бо Це́ркви Христо́ве, я́ко фи́никс высокове́рхий,/ процве́л еси́ нам, просвеща́я ве́рныя./ Тем ны́не со святи́тели предстоя́ Престо́лу Христо́ву,/ моли́ся о душа́х на́ших.

Доброде́телей твои́х, о́тче преподо́бне, плод/ просвети́л есть ве́рных сердца́,/ кто бо, слы́ша безчи́сленное твое́ смире́ние,/ и терпе́нию не удиви́тся,/ е́же к ни́щим ти́хости, скорбя́щим утеше́ние/ вся Боголе́пно научи́л еси́,/ преподо́бне святи́телю Иа́кове./ И ны́не неувяда́емым венце́м увя́злся еси́,/ моли́ о душа́х на́ших.


Седальны

Глас 1:

Служи́тель быв Христа́, вся́ческих Влады́ки,/ научи́л еси́ лю́ди и просвети́л еси́ Боже́ственным уче́нием,/ к разуме́нию сих наставля́я, святи́телю./ Те́мже тя пропове́дника и́стинна вси имену́ем,/ всечестна́го святи́теля и уго́дника Христо́ва.

Глас 4:

От ю́ности взем кре́ст твой,/ благоче́стно после́довал еси́ и увяди́в плотско́е мудрова́ние воздержа́нием./ Тем, на архиере́йстем седа́лищи сед,/ возвели́чил еси́ Влады́ку и Того́ пречи́стую Ма́терь,/ зна́меньми разли́чными твою́ украси́вшия ра́ку, Иа́кове Богоблаже́нне.

Глас 8:

Над страстьми́ ца́рствовал еси́ плотски́ми,/ иера́рх яви́вся Богоподо́бен,/ град твой Росто́в упа́сл еси́,/ уче́нием же просвети́л еси́ и наказа́л еси́ сла́вити Еди́наго Бо́га в Трех Ипоста́сех./ Те́мже источа́еши исцеле́ния и по кончи́не/ ве́рою притека́ющим ко пречи́стей Бо́жии Ма́тери и к моще́м твои́м, Иа́кове,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Слава:

Правове́рно, преподо́бне, Це́рковь Христо́ву упа́сл еси́,/ ерети́ческия отгна́л еси́ пле́велы/ и в Вы́шних се́лех водворя́ешися, преблаже́нне.

Глас 8:

Украша́яся прему́дростию ра́зума,/ горды́ню низложи́л еси́ плотски́я тя́гости/ и был еси́ оби́тель Ду́ха Пресвята́го,/ непреме́нно простира́яся ра́зумом к Лю́бящему тя./ Тем ре́вностию Боже́ственною разгара́яся, сла́вне,/ сирота́м и убо́гим утвержде́ние яви́лся еси́, А́нгелов собесе́дник Иа́кове,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.


Светильны

Чу́днаго и сла́внаго святи́теля Иа́кова вели́каго,/ прииди́те, пе́сньми Боже́ственными и свяще́нными похва́лим,/ я́ко Росто́ву председа́льника и А́нгельским чино́м сослуже́бника бы́вша.

Слава:

Сла́вно кра́сится днесь светоза́рное торжество́,/ и́же во све́те сла́вы Бо́жия предстоя́, святи́телю,/ помяни́ нас, хва́лящих твою́ па́мять.

Богородичен: С Бо́гом упова́ние на Тя возложи́хом, Пречи́стая,/ И́же из Тебе́ проше́дшему сраспина́емся Христу́,/ Твои́ми же к Нему́ моли́твами невреди́ми да́же до конца́ сохрани́.


Каноны

Кано́н свята́го, глас 6 (основной)


Житие

Святитель Иаков, епископ Ростовский родился в простой крестьянской семье в деревне Яковлево Ростовской области. Сердцеведец Господь избирает Своих служителей не по знатности рода, а за простоту сердца. Возлюбив Господа, в молодые годы он принял монашеский постриг в небольшой Конырьской обители, расположенной в 48 верстах от Ростова, где впоследствии был избран игуменом. В 1386 году митрополит Пимен возвел его в сан епископа Ростовского. Однако недолго святитель Иаков возглавлял Ростовскую кафедру. Около 1389 года Ростовская княгиня Феодора, осужденная за преступление на смерть, обратилась за помощью к святителю, умоляя спасти ее от казни. Святитель Иаков, следуя примеру Спасителя, велел бросить в нее первый камень тому, кто считал себя безгрешным. Князь, бояре и горожане, недовольные таким судом, отменившим их приговор, изгнали архипастыря из города.

Смиренный святитель покинул Ростовский кремль и направился к озеру Неро, на берегу которого снял с себя мантию, положил на воду и благополучно переплыл на ней на противоположный берег. Там в двух верстах от Ростова он построил небольшую келлию для уединенных подвигов. Вскоре к нему за духовным советом стали приходить городские жители. Некоторые из них оставались со святителем. Для них угодник Божий построил келлии и деревянную церковь в честь Зачатия святой Анны (празднование 9 декабря), так было положено основание Иаковлевскому монастырю. Ростовцы, осознавшие свое заблуждение, раскаялись перед святителем и просили его возвратиться на архипастырскую кафедру, но праведник не пожелал оставить своей уединенной обители.

27 ноября 1392 года он мирно отошел к Богу и был погребен у северной стены основанного им Зачатьевского храма. Празднование памяти святителя Иакова, епископа Ростовского, установлено определением Собора Русской Церкви в 1549 году.