12-09 Зача́тие святы́я Анны, егда́ зача́т Пресвяту́ю Богоро́дицу

Зача́тие святы́я Анны, егда́ зача́т Пресвяту́ю Богоро́дицу

Краткое наименование:

12-09 Зача́тие святы́я Анны, егда́ зача́т Пресвяту́ю Богоро́дицу

Минея. Дата 2024-12-22 (09 декабря по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: Гал.4:22-31

Евангелие: Лк.8:16-21


Прокимен

Прокимен, глас 4: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.
Стих: В це́рквах благослови́те Бо́га, Го́спода от исто́чник Изра́илевых.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 1: Спасе́ние же пра́ведных от Го́спода, и защи́титель их есть во вре́мя ско́рби.
Стих:


Причастен

Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́.


Тропари

Глас 4:

Днесь безча́дия у́зы разреша́ются,/ Иоаки́ма бо и А́нну услы́шав, Бог/ па́че наде́жды роди́ти тем я́ве обещава́ет Богоотрокови́цу,/ из Нея́же Сам роди́ся Неопи́санный, Челове́к быв,/ А́нгелом повеле́в вопи́ти Ей:/ ра́дуйся, Благода́тная,/ Госпо́дь с Тобо́ю.


Кондаки

Глас 4:

Пра́зднует днесь вселе́нная А́ннино зача́тие,/ бы́вшее от Бо́га,/ и́бо та породи́ па́че сло́ва Сло́во Ро́ждшую.

Икос: Иоаки́м чу́дный и А́нна Богому́драя,/ оба живу́ще во вся́ком благоче́стии, по зако́ну Моисе́еву,/ непло́дии бя́ху и моля́хуся Бо́гу все́ю душе́ю, глаго́люще:/ Го́споди Савао́ф Преблаги́й, вся́ческих наде́жда,/ безча́дствия боле́знь и укори́зну ве́си и печа́ль,/ пода́ждь у́бо нам плод из чре́ва,/ и принесе́м того́ в храм Твой – дар свяще́н,/ и приноше́ние испо́лнено, па́че сло́ва Сло́во Ро́ждшую.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Плодородя́щи непло́ды па́че наде́жды/ Де́ву, хотя́щую роди́ти Бо́га пло́тию,/ ра́достию све́тится и лику́ет, ра́дующися,/ велегла́сно взыва́ющи:/ коле́на вся, сра́дуйтеся мне, Изра́илева./ Се во чре́ве нош́у/ и поноше́ние безча́дства отлага́ю,/ я́коже благоизво́ли Соде́тель,/ услы́шав моли́тву мою́,/ и боле́зни се́рдца исцели́/ в жела́емых ми.

И́же от немо́кренна, ка́мене/ источи́вый во́ду,/ плод чре́ву твоему́, А́нно,/ да́рует, Присноде́ву Влады́чицу,/ из Нея́же вода́ спасе́ния хо́щет произы́ти./ Нектому́, я́ко непло́дная земля́,/ пребу́деши на земли́,/ поноше́ние отчуждйла еси́:/ Зе́млю бо возрасти́вши, плодонося́щу Жи́зни Клас,/ поноше́ния отъе́млющий всем челове́ком,/ я́коже благоизво́ли/ за милосе́рдие ми́лости вообрази́тися в чужде́е.

Проро́ческая рече́ния ны́не исполня́ются:/ гора́ бо Свята́я в ложесна́х водружа́ется;/ ле́ствица Боже́ственная насажда́ется;/ престо́л вели́кий Царе́в проуготовля́ется;/ ме́сто украша́ется Боговходи́мое;/ Купина́ Неопали́мая начина́ет прозяба́ти;/ Мирополо́жница Святы́ни уже́ истека́ет,/ непло́дствия ре́ки прости́рающи Богому́дренныя А́нны,/ ю́же ве́рою ублажа́ем.

Недове́домое А́нгелом и челове́ком вели́кое,/ е́же от ве́ка сокрове́нное та́инство пресла́вное:/ днесь в ложесна́х целому́дренныя А́нны/ младоно́сится Мари́я Богоотрокови́ца,/ уготовля́ема во вселе́ние всех Царя́ веко́в/ и во обновле́ние ро́да на́шего./ Юже чи́стою со́вестию умоли́м, вопию́ще к Ней:/ моли́ Сы́на Твоего́ и Бо́га,/ я́ко предста́тельница су́щи нас христиа́н,/ спасти́ ду́ши на́ша.


Стихиры на стиховне

Глас 5:

А́нна, Боже́ственная благода́ть,/ иногда́ моля́щися о чаде,/ возопи́ всех Бо́гу и Зижди́телю:/ Адонаи́ Савао́ф, безча́дия ве́си поноше́ние,/ Сам боле́знь се́рдца моего́ разреши́,/ и хля́би утро́бныя разве́рзи,/ и непло́дную плодоно́сну покажи́:/ я́ко да ражда́емое/ дар Ти принесе́м, благосло́вяще,/ пою́ще и единому́дренно сла́вяще Твое́ благоутро́бие,/ и́мже ми́ру дае́тся ве́лия ми́лость.

Стих: Кля́тся Госпо́дь Дави́ду и́стиною/ и не отве́ржется ея́.

Дре́вле моля́щися ве́рно А́нна целому́дренная/ и Бо́га умоля́ющи,/ А́нгельский глас услы́ша,/ изве́ствующий е́й проси́мых Боже́ственное сбытие́./ К не́йже безтеле́сный я́вственно бесе́доваше:/ моле́ние твое́ бо Го́споду прибли́жися,/ не се́туй и от слез отступи́,/ благопло́дна бо бу́деши ма́слина,/ прозяба́ющи ветвь кра́сную – Де́ву,/ я́же цвет процвете́т Христа́ пло́тию,/ подаю́щаго ми́ру ве́лию ми́лость.

Стих: От плода́ чре́ва Твоего́/ посажду́ на престо́ле Твое́м.

Супру́г плодороди́т че́стен Боже́ственную Ю́ницу,/ из Нея́же про́йдет Теле́ц,/ неизрече́нным сло́вом упита́нный вои́стинну,/ за весь ми́р закала́емый./ Тем, ра́дующеся,/ испове́дание непреста́нное во умиле́ние Го́сподеви принося́т/ и вся́ческая по́льзующую име́ти бу́дут./ Сия́ у́бо да ублажи́м/ и ве́рою ликовству́им в зача́тии Боже́ственне,/ я́же от них Бо́га на́шего Ма́тере ражда́емыя,/ Е́юже дае́тся бога́тно ве́лия ми́лость.

Днесь из ко́рене Дави́дова/ Ца́рская порфи́ра прозя́бши,/ от Иессе́я израстти́ти начина́ет цвет та́инственный,/ в Не́йже Христо́с Бог наш процвете́,/ спаса́яй ду́ши на́ша.


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

Я́же пре́жде челове́ков естество́ непло́дствующее,/ я́же к Бо́гу наде́жди,/ нача́ток благоче́стия, прозяба́ет Де́ву,/ Е́юже до́брых благопло́дие пропове́дуется,/ в зача́тии сея́ на земли́,/ припода́ти прише́ствию Христо́ву.

Непроходи́мая дверь Царя́ Христа́,/ я́же Бо́жиим сове́том/ в непло́дных ложесна́х зача́тие прие́млет./ Е́йже, на земли́ предлага́емей,/ во́змутся Небе́сная врата́/ и земны́м попу́стят вход.

И́же пре́жде век неизрече́нно/ от Бо́га земны́м пропове́данных/ Боже́ственных и стра́шных та́инств/ нача́ток ве́ры яви́ся,/ Чи́стыя и Богоотрокови́цы зача́тие./ Е́юже де́лом тьмы и страсте́м преста́ти предвозвеща́ет.

Богородичен,

Прииди́те, ра́достно днесь,/ всяк чин и во́зраст человеческий,/ со а́нгельскими ли́ки пресла́вное зача́тие Богоро́дицы све́тло пра́зднуем;/ патриа́рси – всех Царя́ Ма́терь;/ проро́цы – ю́же ва́ми пропове́данную;/ пра́отцы – Ю́же от вас Богома́терь;/ старцы – Богоотце́в;/ Богоотцы́ – Богоотрокови́цу;/ де́вы – Присноде́ву;/ ве́рнии– Корень ве́ры;/ свяще́нницы – всесвяще́нный Храм Бо́жий;/ святы́х всех ли́цы – Вину́ собра́ния ва́шего;/ А́нгельская же во́инства – ро́ждшую Влады́ку всея́ тва́ри/ и Спа́са душ на́ших.


Седальны

Глас 1:

Но́вое Не́бо во чре́ве А́нны зи́ждется/ Бо́га Вседе́теля повеле́нием,/ из него́же возсия́ет Невече́рнее Со́лнце,/ ми́р весь просвеща́ющее луча́ми Божества́,/ премно́жеством благоутро́бия, Еди́н Человеколю́бец.

Глас 8:

Лик проро́ческий пропове́да дре́вле/ Непоро́чную Чи́стую и Богоотрокови́цу Де́ву,/ ю́же А́нна зача́т, непло́ды су́щи и безча́дна;/ сию́ днесь весе́лием се́рдца ублажи́м, спа́сшеся ея́ ра́ди,/ я́ко Еди́ну Непоро́чную.

Глас 4:

Возопи́й, Дави́де, что кля́тся тебе́ Бог?/ я́же не кля́тся, рече́, и испо́лни уже́,/ от плода́ чре́ва моего́ да́вый Деви́цу,/ из Нея́ же Соде́тель Христо́с, но́вый Ада́м, роди́ся,/ Царь на престо́ле мое́м,/ и ца́рствует днесь, име́яй ца́рство недви́жимо./ Непло́ды зачина́ет Богоро́дицу/ и Пита́тельницу жи́зни на́шея́.

Глас 4:

Иоаки́м свяще́нный и А́нна дар принесо́ша дре́вним свяще́нником/ и не прия́ти бы́ша, непло́ды су́ще,/ мольбу́ принесо́ша Да́телю вся́ческих,/ и, моли́тву их услы́шав, да́рует им су́що Дверь Жи́зни,/ Ея́же свято́е почти́м зача́тие.


Светильны

Свет Ро́ждшая, всю озаря́ющий тварь,/ днесь начина́ет прозяба́ти А́нна непло́дными ложесны́./ Те́мже стецемся вси,/ и́бо прии́де избавле́ние осужде́ния Е́вина.

Богородичен: Свет Ро́ждшая, всю озаря́ющий тварь,/ днесь начина́ет прозяба́ти А́нна непло́дными ложесны́./ Те́мже стецемся вси,/ и́бо прии́де избавле́ние осужде́ния Е́вина.


Каноны

Кано́н святы́я А́нны, глас 1 (основной)

Други́й кано́н, глас 1 (основной)


Житие

Святая праведная Анна была младшей дочерью священника Матфана, происходившего из колена Левиина, из рода Ааронова.

Муж ее, святой праведный Иоаким, был родом из колена Иудина, из дома царя Давида. По древнему обетованию из рода Давидова должен был произойти Мессия. Супруги жили в Назарете Галилейском. ежегодно они отдавали две трети своих доходов на Иерусалимский храм и бедных. По особому Промыслу Божию святая чета до глубокой старости не имела детей. Супруги сильно скорбели об этом, так как бесчадие у евреев считалось тяжким несчастьем и наказанием Божиим. Святые горячо молились о даровании им потомства.

В один из праздников, когда израильтяне приносили в Иерусалимский храм дары Богу, первосвященник, полагая, что бездетный Иоаким не имел благословения Божия, отказался принять их от него. Святой Иоаким был глубоко огорчен. Он обратился к родословной двенадцати колен израильских и удостоверился, что все праведные мужи имели потомство, включая столетнего Авраама. Не возвращаясь домой, святой Иоаким ушел в пустыню и провел там сорок дней в строгом посте и молитве, призывая на себя милосердие Божие и омывая горькими слезами свое бесчестие.

Супруга его, святая Анна считала себя главною виновницею постигшего их горя. Однажды, увидев среди ветвей лаврового дерева гнездо с едва оперившимися птенцами, она слезно молилась о разрешении неплодства и о даровании ей младенца, обещая принести в дар Богу рожденное дитя. Как только святая Анна произнесла слова обета, Ангел Божий возвестил ей об исполнении молитвы и открыл, что у нее родится дочь по имени Мария, через Которую благословятся все племена мира. Обрадованная, святая Анна поспешила в Иерусалимский храм, чтобы возблагодарить Бога и повторить обет о посвящении ему ожидаемого младенца.

С тем же благовестием явился Ангел и святому Иоакиму в пустыне и повелел ему идти в Иерусалим. В Иерусалиме святая праведная Анна зачала Благословенное Чадо и родила Пресвятую Деву Марию.

До трехлетнего возраста Пресвятая Мария жила в доме своих родителей, а затем торжественно была приведена святыми Иоакимом и Анной в храм Господень, где воспитывалась до совершеннолетия.

Вскоре после введения во храм Пресвятой Богородицы 80-летний старец Иоаким скончался. Святая Анна пережила его на два года и отошла ко Господу 79-ти лет. Преклонный возраст праведных супругов показывает, что рождение у них Дочери было действием особого Промысла Божия.

Церковь называет Иоакима и Анну Богоотцами, ибо они были предками Иисуса Христа по плоти, и ежедневно на отпусте Божественной службы просит их молитв о исходящих из храма верующих.

Праздник Зачатия святой Анны особенно чтится в России женщинами, готовящимися к материнству. Этому празднику посвящено много икон. Одна из них находится в храме святого мученика и страстотерпца Иоанна воина в Москве. На иконе изображена радостная встреча святых и праведных Иоакима и Анны после полученной от Ангела вести о избавлении их от бесчадия.

В конце X века на Святой Афонской горе был построен скит Святой Анны – самый древний из всех Афонских скитов. Опустошаемый в течение многих лет морскими разбойниками, он в XVII веке был восстановлен Константинопольским Патриархом Дионисием, который приобрел у малоазийских христиан стопу святой праведной Анны. В 1680 году там в память успения святой Анны воздвигнут соборный храм. С того времени скит стал носить название «Святой Анны». Он славится на Афоне высокими аскетическими подвигами монахов.

Недалеко от скита Святой Анны находится так называемый Новый скит Рождества Пресвятой Богородицы или «Малая Анна». Близость этих благодатных мест подчеркивает связь священных событий зачатия и рождества Пресвятой Богородицы.