12-13 Преподо́бнаго Ге́рмана Аля́скинскаго, равноапо́стола Алеу́тскаго

Преподо́бнаго Ге́рмана Аля́скинскаго, равноапо́стола Алеу́тскаго

Краткое наименование:

12-13 Преподо́бнаго Ге́рмана Аля́скинскаго, равноапо́стола Алеу́тскаго

Минея. Дата 2025-12-26 (13 декабря по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 1:

Ло́зу Правосла́вия прине́сл еси́ в Аме́рику из Росси́и благочести́выя/ и, удобри́в ко́рень по́стническими труда́ми/ и напои́в оби́льне моли́твенными слеза́ми,/ плоды́ прине́сл еси́ – вино́гра́д возлю́бленный,/ Ге́рмане преблаже́нне о́тче наш./ Те́мже и Бог тя просла́ви, я́ко апо́стола преподо́бнаго,/ нетле́нием моще́й и благода́тию чудес,/ от них же почерпа́юще благодея́ния, восхваля́ем тя:/ сла́ва Да́вшему ти кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,/ сла́ва Дарова́вшему тя Аме́рице свети́ло Правосла́вия.

Глас 3:

Преподо́бне о́тче наш Ге́рмане,/ пе́рвый свети́льниче, в земли́ на́шей просия́вый,/ прино́сим вси тебе́ похвалы́ сия́,/ ты же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду,/ бу́ди засту́пник нам, и уте́шитель,/ и Це́ркви на́шея покрови́тель ди́вный,/ да вси со умиле́нием зове́м ти:/ ра́дуйся, о́тче наш Ге́рмане, Аля́ски и всея́ Аме́рики пресла́вный чудотво́рче.


Кондаки

Глас 8:

Взбра́нному Воево́де сво́инствовався,/ в брань вступи́л еси́ на ду́ха зло́бы в по́ле преподо́бия и апо́стольства./ И, пожа́в побе́ды обою́дныя,/ воздвиза́еши нас вопи́ти тебе́:/ ра́дуйся, свя́те Ге́рмане, апо́столе преподо́бный.

Икос: Несть на́ша брань проти́ву кро́ви и пло́ти,/ но к духово́м зло́бы поднебе́сным, я́коже рече́ апо́стол./ Сего́ ра́ди обле́к на ся всеору́жие Бо́жие в Валаа́ме/ и, обу́вся до́бре в благове́ствование Правосла́вия,/ отше́л еси́ в Аме́рику, я́ко всеору́жник Бо́жий победи́тельный./ И по́двигом до́брым подвиза́вся, ве́ру Правосла́вную насади́в/ и тече́ние земна́го пути́ сконча́в, вене́ц сла́вы восприя́л еси́ от Бо́га по достоя́нию/ и нас воздвиза́еши вопи́ти тебе́:/ ра́дуйся, свя́те Ге́рмане, апо́столе преподо́бный.

Глас 8:

Валаа́ма постри́жник,/ честны́й возлю́бленник Бо́жией Ма́тери бы́вый,/ ревни́тель по́двигов дре́вних подви́жников но́вый,/ моли́тву, я́ко копие́ и щит, прие́мый,/ стра́шен демо́ном и тьме язы́честей ста́вый,/ Ге́рмане преподо́бне, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ ду́ши на́ша.

Икос:


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 2:

Ки́ими венцы́ увенча́ем Ге́рмана преподо́бнаго,/ алеу́тов наста́вника и апо́стола Правосла́вия?/ Той бо, ро́дину оста́вль,/ к ди́виим лю́дем по́йде/ Христа́ пропове́дати и благочести́е Правосла́вное,/ не убоя́вся, ниже́ устраши́вся, врага́ те́мнаго, но по́мощию благода́ти Боже́ственныя просвети́ наро́д/ и приведе́ я ко Христу́,/ и́же име́яй ве́лию ми́лость.

Ки́ими венцы́ увенча́ем Ге́рмана преподо́бнаго,/ алеу́тов наста́вника и апо́стола Правосла́вия?/ Той бо, Валаа́мский квас ду́ха восприи́м/ и пропове́дуя Ева́нгелие сло́вом и де́лы алеу́том,/ вся плотска́я с пло́тию презре́/ и сле́зными моли́твами, и на тве́рдом лега́ньми,/ и мра́за терпе́ньми, и в посте́ пребыва́ньми,/ наипа́че же любо́вию безме́рною к лю́дем приведе́ я ко Христу́,/ и́же име́яй ве́лию ми́лость.

Ки́ими венцы́ увенча́ем Ге́рмана преподо́бнаго,/ алеу́тов наста́вника и апо́стола Правосла́вия?/ Той бо с по́двигом пусты́нным преподо́бия/ соверши́ де́ло апо́стола Правосла́вия/ и, мно́го потруди́вся и люде́й спас от пре́лести лука́ваго,/ благода́ть получи́ чудотворе́ния:/ огнь угаси́, воды́ наше́ствия воспяти́/ и, коне́ц свой проро́чески предуве́дев,/ по́йде ко Христу́, и́же име́яй ве́лию ми́лость.

Дал еси́ зна́мение алеу́том, Го́споди,/ руко́ю преподо́бнаго Ге́рмана,/ я́ко да кре́пко уве́руют в Тя,/ Сы́на Бо́жия и Бо́га,/ и, спа́сшеся от тьмы бесо́вския,/ вни́ти в Свет Твой Невече́рний./ Те́мже Твое́ человеколю́бное смотре́ние сла́вим,/ Иису́се Всеси́льне, Спа́се душ на́ших.

Доше́д до океа́на, преподо́бный Ге́рман, Го́споди,/ нача́т не ры́бу не́водом лови́ти,/ но, я́коже апо́столи Твои́, ду́ши челове́ческия./ И кре́пка бысть лови́тва его́ по́мощию благода́ти Твоей,/ и, извле́к люде́й на тве́рдый брег Правосла́вия,/ просла́вися пред Тобо́ю./ Те́мже Твое человеколю́бное смотре́ние сла́вим,/ Иису́се Всеси́льне, Спа́се душ на́ших.

По́двиг прия́л еси́ благоутро́бно, Го́споди,/ преподо́бнаго Ге́рмана,/ и, благода́тию посо́бствовав ему́,/ соверши́л еси́ его́ в ме́ру во́зраста апо́столов Твои́х,/ и прия́л еси́ во оби́тели Ца́рства Небе́снаго,/ дерзнове́ние дав ему́ моли́тися за лю́ди./ Те́мже Твое́ человеколю́бное смотре́ние сла́вим,/ Иису́се Всеси́льне, Спа́се душ на́ших.

Посла́вый Госпо́дь апо́столы Своя́/ пропове́дати Ева́нгелие всей тва́ри,/ Той и тя посла́ в после́дняя вре́мена/ пронести́ Правосла́вие алеу́том./ И бысть се́итва11 се́ющаго с благода́тию,/ и угобзи́ся12 ни́ва плодоноше́нием,/ я́же пребыва́ет да́же до ны́не, богате́ющи в Го́споде./ Те́мже тя мо́лим, преподо́бне о́тче наш Ге́рмане,/ не преста́й и в пре́дняя моли́твами твои́ми назира́ти люде́й твои́х и всех нас,/ пра́зднующих любо́вию всечестну́ю па́мять твою́.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Егда́ тя ма́ти твоя́ зача́т во утро́бе,/ тогда́ еще тя Бог, я́ко же дру́гаго Иере́ми́ю,/ знамена́ благоче́стием,/ и, в де́тстве Бо́га усе́рдно любя́,/ в хра́мех его́ вы́ну примета́лся еси́,/ и, вне́мля гла́су Ева́нгелия Христо́ва,/ ми́р оста́вил еси́,/ и под се́нию Се́ргия преподо́бнаго и́ноческий по́двиг на ся восприя́л еси́./ Та́же, сме́ртно поболе́вша за ре́вность твою́ по Бо́зе/ Бо́жия Ма́ти тя чуде́сно исцели́.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Егда́ из ре́вности вя́щшия в свяще́нный Вала́ам прише́л еси́,/ тогда́ и вя́щший по́двиг на ся подъя́л еси́ послуша́ния и смире́ния,/ моли́тве же прилежа́ и посту́ преизли́ха,/ высоту́ дости́гл еси́ зре́лыя доброде́тели./ Те́мже на безмо́лвие в пусты́ни Валаа́мстей ста́рцы тя благослови́ша,/ иде́же с бе́сы побе́дне бра́тися,/ с Го́сподом и со А́нгелы бесе́довати/ и со все́ми святы́ми утеша́тися.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Егда́ Бог восхоте́ алеу́тов просвети́ти све́том Правосла́внаго благоче́стия,/ тогда́ вложи́ в се́рдце А́нгелу Це́ркве Росси́йския/ посла́ти тя та́мо апо́стола и просвети́теля,/ иде́же ты, мно́гая ле́та послужи́в/ и де́ло изря́дное соверши́в,/ дости́гл еси́ побе́дныя венцы́ от Бо́га в Це́ркви его́ Правосла́вней,/ я́же тя в предста́теля люде́й нарица́ет/ и в моли́тву к Бо́гу тя призыва́ет.

Во ю́ности Бо́га всем се́рдцем возлюби́в/ и к Нему́ ду́шу твою́ привяза́в,/ я́ко свя́зна, Той тя поведе́ по словеси́ Своему́,/ а́може и не хоте́л еси́./ Но снабде́ тя си́лою благода́ти Своей,/ во е́же из уст твои́х, я́коже река́ мно́говодная,/ излива́тися прему́дрости Ева́нгелия во уши люде́й неве́рных/ и чудеса́ ди́вная соверша́тися руко́ю твое́ю,/ я́коже бо апо́столом первым обеща́ся,/ си́це и на тя в после́дняя вре́мена испо́лни./ Те́мже ученицы́ твои́ тя просла́виша кре́пким благочести́ем свои́м я́ко учи́теля своего́,/ и Бог тя упоко́и по труде́х со святы́ми,/ и Це́рковь тя призыва́ет в моли́тву к Бо́гу о ми́ре всего́ ми́ра,/ о благостоя́нии Правосла́вия и спасе́нии душ на́ших.


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

Небе́снии чи́ни ра́довахуся,/ зря́ще твой по́двиг терпе́ния неустраши́маго:/ еди́наго бо твои́х споспе́шник уби́ша непокори́вии,/ друзи́и же корабле́м утопа́ше в мо́ри,/ остася ты еди́н среди́ ди́виих люде́й/ и неустраши́мо соверши́ до конца́ де́ло апо́стола.

Апо́стола Па́вла слы́ша, глаго́люща,/ я́ко ему́ послужи́сте ру́це его́ к пропита́нию,/ и ты зе́млю копа́л еси́,/ волу́ лю́бящу, помога́ющу тебе́,/ Ге́рмане преподо́бне,/ и семена́ се́ял еси́, и плоды́ собира́л еси́,/ и́миже не́мощную плоть пита́ти и ни́щую бра́тию.

Го́споду глаго́лющу:/ уразуме́йте и́стину,и и́стина свободи́т вы,/ уразуме́л еси́ и́стину ве́ры и любве́ к Бо́гу,/ и свобо́ду от страсте́й приобре́л еси́,/ и и́ных учил еси́ отроко́в же и ста́рцев,/ всех благоче́стно путеводя́ к све́ту Боже́ственному и спасе́нию.

Обремене́нный ле́ты и труды́,/ я́ко грозд в виногра́де и я́ко клас зре́лый на ни́ве,/ пожа́ тя Бог на поко́й и блаже́нство ра́я Небе́снаго,/ иде́же предстоя́ во сла́ве Престо́лу Всевы́шняго,/ моли́ всем спасти́ся,/ чту́щим любо́вию честну́ю па́мять твою́.

Царю́ Небе́сный, всем дая́й на земли́ со́лнце и дождь во вре́мя свое́/ и о всех промышля́яй ми́лостию и щедро́тами,/ испо́лнившуся вре́мени посла́л еси́ преподо́бнаго Ге́рмана/ из блаже́ннаго Валаа́ма к алеу́там непросвеще́нным,/ и́же просвети́ти я све́том Твои́м Боже́ственным./ И, дав ему́ благода́ть и кре́пость соверши́ти де́ло Твое́ до конца́,/ прия́л еси́ его́ во оби́тели апо́стол Твои́х и преподо́бных,/ украси́в его́ венце́м пра́вды,/ его́же воздае́ши всем, возлю́бльшим Тя/ де́лателем виногра́да Твоего́ на земли́./ моли́твами у́бо его́ даждь пребы́ти и преумно́житися де́лу его́/ и душа́м спасти́ся, почита́ющим святу́ю па́мять его́.

Богородичен,

Влады́чице, приими́ моли́твы раб Твои́х/ и изба́ви нас/ от вся́кия ну́жды и печа́ли.


Седальны

Глас 4:

Удиви́хомся вси по́двигу твоему́ пресла́вному,/ ка́ко, с бе́сы бра́вся, победи́л еси́,/ и ка́ко, со А́нгелы бесе́довав, по́льзовался еси́,/ и ка́ко гру́бых люде́й ко Христу́ приве́л еси́, Ге́рмане преподо́бне./ Бо́гу помога́ющему вся соде́яв, на Небе́сную жи́знь беспрепятственно преше́л еси́,/ иде́же ны́не лице́м к лицу безве́стная и тайная Бо́жия зри́ши и о нас мо́лишися.

Глас 4:

Е́же от Бо́га зва́ние прие́м,/ оста́вил еси́ отца́ и ма́терь, бога́тство и дом/ и, по стопа́м Го́спода твоего́ ше́ствовав, на ме́сто по́двигов твои́х дости́гл еси́,/ иде́же плоть изнури́в воздержа́нием и люде́й алеу́тских приве́д ко Христу́,/ ны́не прославля́ешися от Бо́га в Це́ркви его́, я́ко преподо́бный апо́стол Христо́в.

Глас 8:

Прему́дростию Боже́ственною напои́в твою́ ду́шу от Первоисто́чника, Спа́са на́шего,/ был еси́ исто́чник воды́, теку́щия в живо́т ве́чный, я́коже глаго́лет Госпо́дь./ Тем и напои́л еси́ жа́ждущих сло́ва Бо́жия просты́х и уче́ных,/ и никто́же мо́жаше противуста́ти глаго́лом твои́м Богодухнове́нным./ Сего́ ра́ди вси почита́ем преподо́бнаго апо́стола и согла́сно вопие́м:/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Вознесе́н быв Христо́м в зва́ние апо́стола/ и испо́лнив де́лом зва́ние сие́,/ ра́дость имел еси́ со дерзнове́нием рещи́ Го́споду:/ се аз и де́ти, я́же ми дал еси́ жребий мой!/ И, прие́м тя во оби́тели апо́столов,/ венце́м тя украси́ ми́лости Своея́,/ и тобо́ю да́рует благода́ть всем, творя́щим любо́вию честну́ю па́мять твою́.


Светильны

Свет Боже́ственный возсия́л еси́ алеу́том потемне́нным/ и претвори́л еси́ я из бе́лых волко́в Се́вера в овча́та кро́тка ста́да Христо́ва./ Не преста́й у́бо и ны́не моля́ся, Ге́рмане преподо́бне,/ о назда́нии в Аме́рице Правосла́вия.

Богородичен: Све́та невече́рняго нас прича́стники сотвори́ла еси́, Богоро́дице, Боже́ственным Рождество́м Твои́м,/ Бо́га бо роди́вши Челове́ка,/ Кресто́м и сме́ртию и Воскресе́нием его́ победи́тели нас яви́ла еси́ тьмы кроме́шныя/ и насле́дники Ца́рствия Небе́снаго.


Каноны

Кано́н преподо́бнаго, глас 4 (основной)


Житие

Преподобный Герман Аляскинский родился в городе Серпухове, под Москвой, в 1757 году в купеческой семье. С шестнадцати лет вступил он на иноческий путь. Вначале преподобный нес послушание в Троице-Сергиевой пустыни, расположенной в окрестностях Петербурга, на берегу Финского залива.

В обители будущий миссионер подвизался около пяти лет. Желая полного уединения и безмолвия, преподобный Герман ушел на Валаам.

После тщательного испытания различными послушаниями игумен Назарий благословил молодого подвижника на постоянное жительство в лесу, в пустынном уединении. По праздникам, приходя в монастырь, преподобный нес клиросное послушание (у него был прекрасный голос). В Валаамской обители святой Герман принял монашеский постриг.

Есть мнение, что святой Герман пришел на Валаам в 1778 году. В том же году преподобный Серафим пришел в Саровскую обитель. Обстоятельства жизни преподобного Германа на Валааме напоминают об уединенных подвигах его великого современника – Саровского чудотворца. Подобно преподобному Серафиму, Валаамский подвижник отличался исключительным и проникновенным знанием духа и буквы Священного Писания, творений святых отцов и учителей Церкви.

Духовным руководителем и наставником будущего миссионера был игумен Назарий, саровский старец, который ввел на Валааме устав Саровской пустыни. Таким образом, благодатный строй саровского подвижничества, в котором совершалось духовное возрастание преподобного Германа на Валааме, стал неотъемлемой частью его души и сделал его родным и исключительно близким по духу преподобному Серафиму, Саровскому чудотворцу. Есть сведения, что преподобный Серафим пользовался, в свою очередь, наставлениями старца Назария во время его жительства в Сарове.

Через 15 лет пребывания преподобного Германа на Валааме Господь призвал смиренного инока на апостольское служение и послал его проповедовать Евангелие и крестить язычников малообжитого и сурового края Аляски и прилегающих к ней островов Северной Америки. С этой целью в 1793 году была создана духовная Миссия, получившая название Кадьякской, с центром на острове Кадьяк. Руководителем миссии был назначен архимандрит Иоасаф (Болотов), инок Валаамского монастыря. В числе прочих сотрудников Миссии было еще пять иноков Валаамского монастыря, среди них и преподобный Герман, которому Господь благословил потрудиться в благовестии дольше и плодотворнее, чем кому-либо другому из членов Миссии.

По прибытии на остров Кадьяк миссионеры немедленно занялись постройкой храма и обращением язычников. «1794 года, сентября с 24 живу на острове Кадьяке. Слава Богу, более 700 американцев перекрестил, да более 2000 браков обвенчал, состроили церковь, а время позволит – сделаем другую, да походные две, а то и пятую нужно сделать» – замечает в одном из писем архимандрит Иоасаф.

Отец Герман на новом месте поначалу нес послушание в пекарне и занимался хозяйственными заботами Миссии.

Под руководством архимандрита Иоасафа (позднее епископа) Миссия находилась недолго: во время бури (в 1799 году) Преосвященный Иоасаф со своими спутниками погиб в волнах океана. На помощь оставшимся в живых миссионерам в 1804 году был командирован только один иеромонах Александро-Невской Лавры Гедеон. Он на некоторое время возглавил Миссию. Его заботами была устроена школа для детей крещеных алеутов. В 1807 году иеромонах Гедеон навсегда покинул стан миссионеров, возложив всю ответственность на преподобного Германа, который до самой кончины своей оставался духовным отцом, пастырем и попечителем душ человеческих в доверенной ему Миссии. Преподобного хотели посвятить в сан иеромонаха и возвести во архимандрита, но смиренный инок отказался от какого бы то ни было возвышения и до конца своих дней пребывал простым монахом.

Преподобный Герман был для местных жителей истинным добрым пастырем и защищал их, как мог, от злых и хищных людей, которые видели в островитянах только объект для жестокой эксплуатации.

Непоколебимо и настойчиво, не имея никакой поддержки, кроме своей пламенной веры, старец продолжал свое заступничество за обиженных и угнетенных, видя в этом свой долг и призвание, сущность которого он выразил удивительно простыми словами: «Я – нижайший слуга здешних народов и нянька».

Отец Герман жил сначала возле храма миссии, на Кадьяке, а после переселился на близлежащий остров Еловый, который назвал «Новым Валаамом». Остров Еловый был последним приютом в многотрудных апостольских странствованиях святого старца.

Преподобный Герман предсказал своим духовным детям время своей кончины и объяснил, как похоронить его. 13 декабря 1837 года он попросил зажечь перед иконами свечи и почитать Деяния святых Апостолов. Во время чтения о трудах святых благовестников святой старец Герман перешел от земных трудов к Небесному упокоению на 81-м году жизни. Над могилой старца первоначально поставлен простои деревянный памятник, затем сооружена скромная деревянная церковь, освященная во имя преподобных Сергия и Германа, Валаамских чудотворцев.

В этом храме хранится старинное изображение преподобного Серафима Саровского, находившееся в келлии святого старца Германа при его жизни: старец любил и чтил своего прославленного современника и единодушного с ним великого работника на Божией ниве.

С 1860-х годов Русская Православная Церковь знала о большом местном почитании памяти старца Германа на Кадьяке.

В 1867 году один из Аляскинских епископов составил записку о его жизни и чудесах. Первый публичный доклад об отце Германе был напечатан в Валаамском монастыре в Финляндии в 1894 году. В 1930-х годах другой русский православный монах – архимандрит Герасим (Шмальц) прибыл на остров Еловый и долго жил там, как преподобный Герман за сто с лишним лет до него. Перед своей кончиной в 1969 году архимандрит Герасим открыл останки своего славного предшественника и построил здесь небольшую часовню. Исцеления, связанные с молитвенным заступничеством старца Германа, записывались в течение долгого периода (со времени его жизни и до 1970 года). В марте 1969 года Собор епископов Русской Православной Греко-Кафолической Церкви в Америке под председательством архиепископа Нью-Йоркского, Митрополита всей Америки и Канады Иринея совершил прославление преподобного Аляскинского инока.