12-17 Свята́го проро́ка Дани́ила

Свята́го проро́ка Дани́ила

Краткое наименование:

12-17 Свята́го проро́ка Дани́ила

Минея. Дата 2025-12-30 (17 декабря по ст. стилю)

Знак типикона: Вседневный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: Евр.11:33-12:2

Евангелие: Лк.11:47-12:1


Прокимен

Прокимен, глас 4: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.
Стих: В це́рквах благослови́те Бо́га, Го́спода от исто́чник Изра́илевых.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 4: Воззва́ша пра́веднии, и Госпо́дь услы́ша их.
Стих: Мно́ги ско́рби пра́ведным, и от всех их изба́вит я́ Госпо́дь.


Причастен

Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́.


Тропари

Глас 2:

Ве́лия ве́ры исправле́ния:/ во исто́чнице пла́мене, я́ко на воде́ упокое́ния,/ святи́и трие́ о́троцы ра́довахуся,/ и проро́к Дании́л, львом па́стырь, я́ко овца́м, явля́шеся./ Тех моли́твами, Христе́ Бо́же, спаси́ ду́ши на́ша.


Кондаки

Глас 3:

Просвети́вшееся Ду́хом чи́стое твое́ се́рдце/ проро́чества бысть светле́йшаго прия́телище:/ зри́ши бо, я́ко настоя́щая, дале́че су́щая./ Львы укроти́л еси́, вве́ржен в ров;/ сего́ ра́ди тя почита́ем, проро́че блаже́нне, Дани́иле сла́вне.

Икос: Иису́са Христа́, И́стиннаго Бо́га на́шего,/ Его́же Боже́ственное я́сно прише́ствие провозгласи́л еси́, моли́ непреста́нно/ с весе́лием Боже́ственную сию́ творя́щим па́мять твою́/ и ве́рою чту́щим тя/ искуше́ний вся́ких спасти́ся, и грехо́в, и обстоя́ний/ я́ко дерзнове́ние, Богому́дре, име́я./ И во отверзе́ние мои́м пода́ждь устна́м тя пе́ти незазо́рно сло́во./ И ника́коже мене́ гнуша́йся, проро́че блаже́нне Дани́иле сла́вне.

Глас 6:

Рукопи́саннаго о́браза не поче́тше,/ но неопи́санным существо́м защити́вшеся, треблаже́ннии,/ в по́двизе огня́ просла́вистеся;/ среде́ же пла́мене нестерпи́маго стоя́ще, Бо́га призва́сте:/ ускори́, о Щедрый!/ и потщи́ся, я́ко ми́лостив, в по́мощь на́шу,/ я́ко мо́жеши хотя́й.

Икос: Простри́ твою́ ру́ку,/ е́юже дре́вле прия́ша искуше́ние еги́птяне борю́щии и евре́и бори́мии,/ не оста́ви нас, да не пожре́т нас смерть, жа́ждущая нас,/ и сатана́, ненави́дяй нас,/ но прибли́жися нам и пощади́ ду́ши на́ша,/ я́коже пощади́л еси́ иногда́ о́троки Твоя́, су́щия в Вавило́не,/ непреста́нно сла́вящия Тя, и вве́рженныя Тебе́ ра́ди в пещь,/ и от сея́ вопию́щия Ти:/ ускори́, Ще́дрый, и потщи́ся, я́ко ми́лостив, на по́мощь на́шу,/ я́ко мо́жеши хотя́й.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Дании́л чу́дный,/ се́рдце стяжа́в чи́сто ду́ха жили́ще/ и от него́ просвеща́емый,/ бу́дущих явле́ние прорицает я́вственно:/ проро́чества све́тлостию удобря́емый/ и я́сно сказу́яй держа́вных/ пребеззако́нных царе́й сокрове́нная со́ния.

Предукрепи́в те́ло твое́ посто́м неосла́бным,/ львов уста́ заткну́л еси́:/ посреде́ бо их стоя́, проро́че чу́дный,/ и к Бо́гу Благо́му взира́я,/ пребы́л еси́ не уя́звен/ несказа́нною си́лою вся де́йствующаго пресла́вно,/ Изба́вителя душ на́ших.

На Престо́ле седя́щаго/ и А́нгелы обстои́маго,/ непости́жнаго ви́дел еси́ Судию́, су́ща Пра́веднаго,/ проро́че чу́дный./ Уди́вль же ся ужа́сному и стра́шному виде́нию,/ назна́менал еси́ су́щим пото́м всем,/ написа́в Второ́е прише́ствие/ вопло́щшагося Бо́га на́шего.

Духо́вно нас, ве́рнии,/ собра́ днесь проро́к Дании́л/ и трапе́зу предложи́ доброде́телей оби́льно/ бога́тым и ни́щим,/ и стра́нным, и дома́шним,/ и ча́шу у́мну, пролива́ющу во́ду благоче́стия,/ и веселя́щу сердца́ ве́рных,/ и Ду́ха Свята́го благода́ть подаю́щу./ Сей бо проро́к– светле́йший свети́льник,/ просия́вый в ми́ре,/ служе́ния вся Ассири́йская низложи́/ и звере́й неукроти́мых уста́ загради́./ С сим и трие́ о́троцы да восхва́лятся,/ не зла́ти естество́м су́ще,/ и зла́та иску́сншии показа́вшеся:/ не слия́ бо их огнь пе́щный, но сохрани́ це́лы,/ и́хже на́фта, и смола, и ро́ждие венча́ша./ Приведы́й же нас на обхожде́ние ле́та Госпо́дь/ да сподо́бит ны дости́гнути/ и в Господский и честны́й день Рождества́ Христо́ва,/ подаю́щаго нам тех моли́твами/ очище́ние грехо́в и ве́лию ми́лость.

Богородичен,

Прииди́те вси, Христо́во Рождество́ предпра́зднуем ве́рно,/ и мы́сленне пе́ние, я́ко звезду́, предлага́юще волхво́в славосло́вия,/ с па́стырьми возопии́м:/ прии́де избавле́ние челове́ков из де́вственных ложе́сн,/ ве́рныя призыва́ющее.

Крестобогородичен,

Прииди́те вси, Христо́во Рождество́ предпра́зднуем ве́рно,/ и мы́сленне пе́ние, я́ко звезду́, предлага́юще волхво́в славосло́вия,/ с па́стырьми возопии́м:/ прии́де избавле́ние челове́ков из де́вственных ложе́сн,/ ве́рныя призыва́ющее.


Стихиры на стиховне

Глас 6:

Дании́л, муж жела́ний,/ ка́мень, без руки́ отсе́чен,/ ви́дев Тя, Го́споди, Младе́нца, без се́мене рожде́на,/ пронарече́ Тя, из Де́вы воплоще́нна Сло́ва,/ непреме́ннаго Бо́га и Спа́са душ на́ших.


Стихиры на хвалитех


Седальны

Глас 8:

Тро́ицы о́браз проро́чески из невеще́ственных шаро́в/ в пла́мени о́троцы написа́ша тро́стию ве́ры,/ и Сло́ва кра́йнее на зе́млю низше́ствие та́инственно ви́деша,/ и всем пропове́даша./ Те́мже и, ро́су с Небесе́ прие́мше духо́вную,/ источа́ют ве́рным дарова́ния и согла́сно вопию́щим Тебе́:/ да́руй, Христе́ Бо́же, прегреше́ний оставле́ние, я́ко благоутро́бен,/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять вашу.

Глас 8:

Проро́чествия благода́тию обогати́вся,/ Де́вы Рождество́ сеннопи́шеши/ и реши́ши со́ния царе́м я́вственне;/ вве́ржен же быв в ров,/ я́ко му́ченик научи́л еси́ пресла́вно, блаже́нне, пости́тися львы./ Тем разори́л еси́ безбо́жных служе́ние,/ зми́я уби́л еси́, до́бльствовав светле́йше, Дани́иле досточу́дне./ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.


Светильны

И́же во проро́цех велича́йший Дании́л ны́не да почти́тся,/ Христа́ бо Бо́га на́шего ви́де,/ ка́мень отсе́чен кроме́ рук от горы́ –/ Чи́стыя Богоро́дицы./ С ним да восхва́лятся и трие́ о́троцы,/ я́же спасе́ от пе́щнаго огня́ неврежде́ны/ о́браз Де́вы Боже́ственный и неизрече́нный,/ и́мже ми́р спасе́ся.

Богородичен: Тайнонауча́ет, Всечи́стая, Ду́хом Боже́ственным Дании́л прему́дрейший,/ и пропису́ют ве́рою Авраа́мстии трие́ о́троцы Твое́ безсе́менное Рождество́:/ Сый бо Божество́м неопи́санное Сло́во/ из Тебе́ пло́тию хотя́ опису́ется, Богоро́дице,/ в Вифлее́ме ражда́емь на спасе́ние челове́ков.


Каноны

Кано́н проро́ка, глас 8 (основной)


Житие

Святой пророк Даниил и три святых отрока Анания, Азария и Миса́ил. За 600 лет до Рождества Христова Иерусалим был завоеван царем Вавилонским; храм, воздвигнутый Соломоном, был разрушен, а множество народа израильского отведено в плен. Среди пленников находились знатные юноши Даниил, Анания, Азария и Мисаил. Царь Вавилона Навуходоносор распорядился обучить их халдейской премудрости и воспитать в роскоши при своем дворе. Но они, храня заповеди своей веры, отказывались от излишеств и вели строгий образ жизни; питались они только овощами и водой. Господь даровал им мудрость, а святому Даниилу – дар прозорливости и истолкования снов. Святой пророк Даниил, свято храня веру в Единого Бога и уповая на его всесильную помощь, мудростью своей превзошел всех халдейских звездочетов и волхвов и был приближен к царю Навуходоносору. Однажды Навуходоносор увидел странный сон, поразивший его, но, проснувшись, он забыл виденное. Вавилонские мудрецы оказались бессильны узнать, что приснилось царю. Тогда святой пророк Даниил прославил перед всеми силу истинного Бога, открывшего ему не только содержание сна, но и его пророческое значение. После этого Даниил был возведен царем в сан начальника Вавилона. Вскоре царь Навуходоносор повелел воздвигнуть свое изображение – огромную статую, которой надлежало воздавать Божеские почести. За отказ сделать это три отрока – Анания, Азария и Мисаил – были ввергнуты в пылающую печь. Пламя поднималось над печью на 49 локтей, опаляя стоявших рядом халдеев, а святые отроки ходили посреди пламени, вознося молитву Господу и воспевая его (Дан.3:26–90). Ангел Господень, явившись, охладил пламя, и отроки остались невредимы. Царь, увидев это, повелел им выйти и обратился к Богу истинному. При царе Валтасаре святой Даниил истолковал таинственную надпись («мене, текел, упарсин»), появившуюся на стене дворца во время пира, предвещавшую падение Вавилонского царства. При персидском царе Дарии святой Даниил по наветам своих врагов был брошен в ров с голодными львами, но они не тронули его, и он остался невредим. Царь Дарий возрадовался о Данииле и повелел во всем своем царстве поклоняться Богу Даниилову, «потому что Он есть Бог Живый и Присносущный, и царство его несокрушимо, и Владычество его бесконечно». Святой пророк Даниил глубоко скорбел о своем народе, претерпевавшем справедливую кару за множество грехов и беззаконий, за преступление заповедей Божиих – тяжкий плен Вавилонский и разорение Иерусалима: «Приклони, Боже мой, ухо Твое и услыши, открой очи Твои и воззри на опустошения наши и на город, на котором наречено имя Твое; ибо мы повергаем моления наши пред Тобою, уповая не на праведность нашу, но на Твое великое милосердие» (Дан.9:18). Святому пророку, праведной жизнью и молитвой искупавшему беззакония своего народа, была открыта судьба народа Израиля и судьбы всего мира.

При истолковании сна царя Навуходоносора пророк Даниил возвестил о сменяющих друг друга царствах и величии последнего царства – Царства Господа нашего Иисуса Христа (Дан.2:44). Пророческое видение о семидесяти седминах (Дан.9:24–27) поведало миру знамения Первого и Второго пришествий Господа Иисуса Христа и связанных с ними событий (Дан.12:1–12). Святой Даниил ходатайствовал за свой народ перед преемником Дария – царем Киром, который весьма его ценил, и даровал пленникам свободу. Сам же Даниил и друзья его Анания, Азария и Мисаил дожили до глубокой старости и скончались в плену. Согласно же свидетельству святителя Кирилла Александрийского (память 9 июня), святые Анания, Азария и Мисаил были обезглавлены по повелению персидского царя Камбиза.