12-27 Свята́го апо́стола, первому́ченика и архидиа́кона Стефа́на

Краткое наименование:

12-27 Свята́го апо́стола, первому́ченика и архидиа́кона Стефа́на

Минея. Дата 2025-01-09 (27 декабря по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

По́двигом до́брым подвиза́лся еси́,/ первому́чениче Христо́в, и апо́столе, и архидиа́коне Стефа́не,/ и мучи́телей обличи́л еси́ нече́стие:/ ка́мением бо побие́н от рук беззако́нных,/ вене́ц от я́же свы́ше десни́цы прия́л еси́/ и к Бо́гу взыва́л еси́, вопия́:/ Го́споди, не поста́ви им греха́ сего́.

Глас 3:

Апо́столом совсе́льник/ и страстоте́рпцем первострада́лец,/ Христо́в служи́тель, прехва́льне Стефа́не,/ пе́рвее бо соверши́в муче́ния тече́ние,/ безчи́сленныя ро́ды челове́к ра́вно Подвигополо́жнику Христу́ приведе́./ Те́мже я́ко апо́стола и страда́льца верхо́внаго/ чту́ще тя, мо́лим:/ моли́ Христа́ Бо́га/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.


Кондаки

Глас 3:

Влады́ка вчера́ нам пло́тию прихожда́ше,/ и раб днесь от пло́ти исхожда́ше./ Вчера́ Ца́рствуяй пло́тию роди́ся,/ днесь раб ка́мением побива́ется;/ того́ ра́ди и скончава́ется первому́ченик и Боже́ственный Стефа́н.

Икос: Я́ко звезда́ све́тлая, днесь совозсия́ Рождеству́ Христо́ву первому́ченик Стефа́н,/ облиста́яй, просвеща́яй земны́я концы́,/ иу́дейское то́кмо омрачи́ все злоче́стие./ Му́дростию сло́ва сих изобличи́в,/ от Писа́ний бесе́дуяй, и увеща́вая сия́,/ ро́ждшагося от Де́вы Иису́са Сы́на Бо́жия бы́ти и Бо́га./ И посрами́ сих нечести́вое злоде́йство первому́ченик и Боже́ственный Стефа́н.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Ду́ха благода́тию просвети́в помышле́ние,/ зра́ком я́ко А́нгел яви́лся еси́, Стефа́не,/ облиста́вшу телеси́ вну́треннею све́тлостию/ и зарю́ душе́вную явля́ющу ви́дящим,/ ея́же ра́ди получи́л еси́ и све́та зре́ние,/ Небесе́м, тебе́ пресла́вно отве́рзеным,/ нача́ло му́чеников и похвало́.

Я́ко степе́ни и ле́ствица на Небе́сный восхо́д,/ ка́менная мета́ния бы́ша тебе́./ На ня́же вшед, ви́дел еси́/ стоя́ща Го́спода одесну́ю Отца́,/ Тебе́ тезоимени́т вене́ц простира́юща/ десни́цею живоно́сною,/ Его́же близ я́ко добропобе́дник, предстои́ши/ и страда́льцев верхо́вный.

Зна́меньми, и чудесы́ блиста́яся,/ и догма́ты, пребеззако́нных погаси́л еси́ собо́рище,/ и от них убива́емь,/ и ка́мением метаемь,/ за убива́ющия тя о оставле́нии моли́лся еси́,/ подо́бяся гла́су Спа́сову,/ Его́же в ру́ки пре́дал еси́ твой дух,/ свяще́нный Стефа́не.

Царю́ и Влады́це всех,/ ро́ждшемуся на земли́,/ вене́ц пресве́тел прино́сится,/ не от ка́мений честны́х устро́ен,/ но от свои́х крове́й процвете́н./ Но, о мучениколю́бцы!/ Прииди́те, пе́сний цве́ты взе́мше, главы́ увязе́м/ и, пе́сни воспева́юще, рцем:/ му́дростию и благода́тию ду́шу просвети́вый, первому́чениче,/ Христа́ Бо́га проси́ нам ми́ра и ве́лия ми́лости.


Стихиры на стиховне

Глас 6:

Пе́рвый в му́ченицех показа́лся еси́/ и в диа́конех, Стефа́не апо́столе,/ страда́льцев удобре́ние, ве́рных утвержде́ние,/ сла́ва пра́ведных./ Честну́ю твою́ па́мять пра́зднующим проси́,/ я́ко предстоя́ Престо́лу Христа́ Всецаря́,/ прегреше́ний очище́ния/ и Ца́рствия Небе́снаго сподо́битися.


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

Страда́льческий вене́ц первострада́льцу,/ ве́рнии, исплете́м от слове́сных цветов:/ той бо му́чеником проугото́ва путь/ и в ра́дости вопия́ше:/ се Небеса ́отве́рста ви́жду/ и Сы́на Бо́жия, одесну́ю стоя́ща Невиди́маго Отца́.

Пе́рвый в диа́конех,/ пе́рвый и в му́ченицех показа́лся еси́,/ всесвяты́й Стефа́не:/ путь бо был еси́ святы́м,/ и мно́ги Го́споду приве́л еси́ му́ченики./ Тем Не́бо тебе́ отве́рзеся,/ и Бог тебе́ яви́ся./ Того́ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Во святы́ню оде́ялся еси́,/ Стефа́не блаже́нне,/ первому́чениче и перводиа́коне,/ А́нгелов соприча́стниче:/ хода́тайствуй и моли́ся о нас/ Спа́су, Го́споду безгре́шному.

Первому́ченика и до́бляго Христо́ва уго́дника/ Стефа́на перводиа́кона досто́йно почти́м:/ той бо, стоя́ посреди́ беззако́нник,/ одесну́ю Отца́ Сы́на ви́де.

Стефа́не сла́вне,/ Небе́сножи́телю,/ Христо́в уго́дниче блаже́нне,/ моли́тву сотвори́ о душа́х на́ших.

Стефа́н, до́брое нача́ло му́чеников,/ полн благода́ти и си́лы,/ творя́й зна́мения и чудеса́ ве́лия в лю́дех,/ от беззако́нных ка́мением побие́н быва́ше,/ но просвети́ся, я́ко А́нгел,/ и зрит сла́ву Тебе́, распе́ншагося нас ра́ди, одесну́ю Си́лы/ и Ду́хом благода́ти на Небеса ́взима́шеся;/ и сего́ ра́ди с ликостоя́нии А́нгельскими водворя́яся,/ мо́лится спасти́ся душа́м на́шим.

Первому́чениче апо́столе и перводиа́коне,/ дверь му́чеников и сла́ва пра́ведных,/ апо́столов похвало́,/ ты Небеса́ ви́дел еси́ отве́рста, на суди́щи стоя́,/ и Сы́на Бо́жия, одесну́ю стоя́ща Неви́димаго Отца́./ Те́мже, я́ко А́нгел, возсия́в лице́м,/ в ра́дости взыва́л еси́ о побива́ющих тя ка́мением:/ не поста́ви им греха́ сего́./ И ны́не испроси́ от любве́ хваля́щим тя/ очище́ние грехо́в и ве́лию ми́лость.


Седальны

Глас 1:

Ли́цы му́ченичестии святу́ю твою́ па́мять в пе́снех и пе́ниих, апо́столе Стефа́не, чтут,/ пресла́вною бо душе́ю твое́ю красоту́ свою́ восприя́ша./ Темже днесь и честна́я Це́рковь, велича́ющи тя,/ Царя́ ро́ждшагося прославля́ет, Еди́наго Человеколю́бца.

Глас 3:

Ка́мень че́стен Це́ркви,/ сохраня́ем в сокро́вищах Небе́сных, был еси́, первому́чениче Стефа́не,/ нечести́выя иу́деи обличи́л еси́/ и муче́ния ча́шу, ка́меннаго ра́ди побие́ния, испи́л еси́, му́чеников первострада́льне,/ Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Глас 5:

Ду́ха заре́ю осиява́ем и му́дростию су́щею совоздви́жен,/ иу́дейскую мглу обличи́л еси́/ и, на три́знищи врага́ страда́льчески низложи́в,/ му́чеником вене́ц яви́лся еси́./ Но моли́ся Го́сподеви поми́ловатися душа́м на́шим.

Глас 1:

Апо́столе Христо́в, диа́конов пе́рвый,/ первому́чениче му́дре, му́чеников верх,/ ми́ра концы́ освяти́в страда́нии твои́ми,/ и чудесы́ ду́ши челове́ков просвети́л еси́,/ чту́щия тя изба́ви вся́ческих бед,/ всехва́льне Стефа́не.


Светильны

Одесну́ю стоя́ща Отца́, ви́дел еси́ Сло́ва Пребезнача́льнаго,/ и Све́та неизглаго́ланнаго лице́ испо́лнил еси́,/ апо́столов похвало́ и му́чеников сла́во;/ украси́лся же еси́ венце́м ка́мений мета́ньми/ и кончи́ну прия́л еси́ Боже́ственную.


Каноны

Канон мученика, глас 5 (основной)


Житие

Святой апостол первомученик и архидиакон Стефан (†27 декабря, ок. 34 г.) родом был из евреев, проживавших в еллинских странах. Савл, впоследствии великий апостол Павел (†ок. 67 г.; память 29 июня), был его дальний родственник. После Пятидесятницы святые апостолы посвятили святого Стефана вместе с другими шестью избранниками в диаконы (служители). Святой Стефан, как муж, «исполненный веры и духа Святого» (Деян.6:5), был поставлен старшим, поэтому его называют архидиаконом. По благодати Божией он творил много знамений и чудес; подобно старейшим апостолам, святой архидиакон возлагал руки на больных и исцелял их. Святой Стефан не только служил в трапезах, но и смело и убедительно проповедовал Святое Евангелие и успешно вел прения о вере в синагогах. Иудейские законоучители, побеждаемые архидиаконом в спорах, оклеветали его перед синедрионом и первосвященником. Они призвали ложных свидетелей, утверждавших, что святой Стефан произносит хулы на Бога и пророка Моисея. На суде архидиакон Стефан в своей пламенной речи изложил историю еврейского народа, смело обвинил иудеев в гонениях на пророков и в казни Мессии.

Во время речи святой Стефан увидел отверстым Небо и Господа Иисуса Христа во славе, стоящего одесную Бога. Когда он сказал об этом собравшимся, они повлекли его на убиение. Святого привели в Иосафатову долину, лежащую между Иерусалимом и Елеоном, к Кедронскому потоку, по берегам которого было множество камней. Там и пролилась кровь его за Евангельское учение: святого разъяренная толпа иудеев побила камнями.

Святой Стефан, подражая Господу Иисусу Христу, на коленях молился за своих мучителей: «Господи, не вмени им греха сего» (Деян.7:60). Страдания его видела Божия Матерь. Она стояла вдали, на возвышении, со святым апостолом Иоанном Богословом и усердно молилась об укреплении мученика в терпении. Избиение произошло 27 декабря, архидиакону Стефану было немногим более 30 лет. Тело святого первомученика сутки лежало непогребенным, и только на следующую ночь известный еврейский учитель Гамалиил с сыном Авивом тайно взял его и предал погребению в своем имении. Впоследствии они оба приняли христианство.

Празднование памяти первомученика Стефана началось еще в апостольские времена. В IV веке император Константин Великий (324–337) построил в его честь храм в Константинополе. Отцы Церкви – святители Иоанн ЗлатоустГригорий Нисскийблаженный Августин и другие – говорили в память первомученика Стефана беседы и поучения.

Святые мощи его были открыты близ Иерусалима в декабре 415 года и перенесены в Иерусалим. Около 428 года сестра императора Феодосия II (380–450), Пульхерия, перенесла их в Константинополь и положила в церкви святого архидиакона Лаврентия (память 10 августа), а затем – в основанном ею храме в честь первомученика Стефана.

Память святого апостола первомученика и архидиакона Стефана празднуется 4 января и 27 декабря, обретение святых мощей – 15 сентября, перенесение их – 2 августа. В Троице-Сергиевой Лавре хранится десница первомученика.