12-30 Святи́тителя Мака́рия, митрополи́та Моско́вскаго и всея́ Руси́, чудотво́рца
Минея. Дата 2026-01-12 (30 декабря по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйЧтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Я́ко вели́ким па́стырем единонра́вна/ и учи́телем вселе́нныя единомы́сленна,/ Бо́жия Прему́дрости служи́теля изря́дна,/ и́же блаже́нству тезоимени́ту,/ днесь, ве́рнии, вси воспои́м:/ Христа́ Бо́га моли́, святи́телю Мака́рие,/ умири́ти ми́р и спасти́ ду́ши на́ша.
Кондаки
Глас 3:Богому́дрым уче́нием и кни́жным списа́нием/ потща́лся еси́, святи́телю Мака́рие,/ лю́ди росси́йския просвети́ти/ и святы́х земли́ на́шея просла́вити./ Сего́ ра́ди чу́ден пронарече́ся,/ прее́мниче первопресто́льников росси́йских,// моли́ сохрани́тися нам в ве́ре и благочести́и невреди́мо.
Икос: Па́влову словеси́ поревнова́в, святи́телю Мака́рие,/ пе́сньми почти́л еси́ росси́йских па́стырей, учи́телей и наста́вников,/ при́снобдящих пред Престо́лом Небе́снаго Царя́ о на́шем Оте́честве,/ с ни́миже ра́дуяся ны́не, моли́ Христа́ Бо́га сохрани́тися нам в ве́ре и благочести́и невреди́мо.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 1:Блаже́нства вои́стину святы́х,/ и́хже просла́вил еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ дости́гл еси́ во Ца́рствии Небе́снем,/ иде́же ны́не ра́дуяся,// моли́ся о спасе́нии душ на́ших.
Блаже́нства и ча́сти пра́ведных,/ с ни́миже сочета́лся еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ вкуси́л еси́ во Ца́рствии Небе́снем,/ иде́же ны́не насыща́яся,// моли́ся о спасе́нии душ на́ших.
Блаже́нства ева́нгельская,/ и́хже на земли́ пропове́дал еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ обре́л еси́ вои́стину на Небеси́,/ иде́же ны́не мздою веселя́ся,// моли́ся о спасе́нии душ на́ших.
Блаже́нство тезоимени́тое,/ его́же в житии́ возжеле́л еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ стяжа́л еси́ в жи́зни ве́чней,/ иде́же ны́не поко́яся,// моли́ся о спасе́нии душ на́ших.
Блаже́нный миротво́рец/ в стране́ Росси́йстей был еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ сего́ ра́ди сын Бо́жий досто́ин еси́ нарещи́ся на Небеси́,/ иде́же ны́не во сла́ве пребыва́еши,// моли́ся при́сно о спасе́нии душ на́ших.
Стихиры на стиховне
Глас 2:До́ме Ду́ха Свята́го/ и Ца́рствия насле́дниче,/ блаже́нства дости́гл еси́,/ свя́те Мака́рие,/ моли́ся о при́сно сла́вящих тя.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Блаже́нне и чу́дне,/ му́жу жела́ний Госпо́дних/ и за́поведей его́ ревни́телю,/ свя́те Мака́рие,/ моли́ся о при́сно воспева́ющих тя.
Стих: Препоясу́яся ору́жием твои́м, и наляцы́, и успева́й, и ца́рствуй/ и́стины ра́ди, кро́тости и пра́вды.
Же́зле милосе́рдия,/ па́лице благода́ти,/ уго́дниче Христо́в,/ па́стырю и́стинен,/ моли́ся о при́сно блажа́щих тя.
Собо́р святы́х ру́сских,/ и́же тща́нием твои́м, святи́телю, ди́вно просла́влен бысть,/ с весе́лием вопие́т ти:/ ра́дуйся, Мака́рие,/ блаже́нству тезоимени́тый.
Стихиры на хвалитех
Глас 6:Блаже́н и ми́лостив/ архиере́й яви́лся еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ предста́л еси́ поми́лован Престо́лу Бо́жию,/ иде́же со все́ми святы́ми/ Бо́га в Тро́ице восхваля́еши.
Блаже́н и кро́ток/ па́стырь ове́ц духо́вных был еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ насле́довал еси́ па́жити ве́чныя,/ иде́же со святы́ми земли́ на́шея/ Го́спода Сил прославля́еши.
Блаже́н и чист се́рдцем,/ и́мже Бо́га узре́л еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ сподо́бился еси́ красоты́ ра́йския,/ иде́же с ли́ки а́нгельскими/ Отца́ Све́тов сла́вший.
Блаже́нства зре́лый клас,/ его́же нището́ю ду́ха во́зрастал еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ пожа́л еси́ во Ца́рствии Небе́снем,/ к сему́ же бога́тству нетле́нному/ и нас, земноро́дных, призыва́еши.
Па́стырю до́брый, святи́телю Христо́в Мака́рие чу́дный,/ благоче́стия столп был еси́,/ мно́гими доброде́тельми украси́вся:/ собесе́дниче святы́х муже́й,/ кни́жниче прему́дрый, иконопи́сче нарочи́тый,/ просвети́телю изря́дный, ересе́й искорени́телю,/ моли́твенниче неле́ностный,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Седальны
Глас 4:Днесь святи́теля Христо́ва Мака́рия пречестна́я па́мять све́тло возсия́ нам./ Сиянием кни́жных списа́ний просвети́л есть ве́рных собо́ры/ и ны́не мо́лит Христа́ Бо́га/ дарова́ти нам и́стинное ве́дение его́ Боже́ственных за́поведей.
Глас 8:Я́ко со́лнце пресве́тлое, возсия́л еси́ Ру́сстей земли́/ доброде́тельми твои́ми и непоро́чным житие́м,/ отгоня́я страсте́й омраче́ния, о́тче святи́телю Христо́в./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ ра́дуйся, блаже́нне Мака́рие, похвало́ Це́ркве Христо́вы и вели́кий чудотво́рче.
Глас 1:Наста́вника и́ночествующих, Пафну́тия преподо́бнаго, блажи́т град Бо́ровск,/ сла́вит Можа́йск Ферапо́нта блаже́ннаго,/ Но́вград восхваля́ет Александра Сви́рскаго со Ио́ною святи́телем,/ славосло́вит сла́внейший град Москва́ первопресто́льника Ио́ну со ины́ми чудотво́рцы,/ ты же от всех сих вку́пе славосло́вие прие́млеши, Мака́рие чу́дне.
Светильны
Све́том благода́ти просвеще́н был еси́, святи́телю Мака́рие,/ росси́йских уго́дников и моли́твенников на́ших пе́сньми све́тло просла́вил еси́,/ с ни́миже во све́тлостех святы́х весели́ся ны́не,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Каноны
Кано́н святи́теля, глас 4 (основной)
Житие
Святитель Макарий, митрополит Московский и всея Руси (в миру Михаил), родился в Москве около 1482 года в благочестивой семье. Отца звали Леонтием, имя матери в иночестве Евфросиния. В его роду среди многих лиц духовного звания был и преподобный Иосиф Волоцкий. Как и преподобный Иосиф, Михаил в юности поступил послушником в Пафнутьев Боровский монастырь, где постигал книжную премудрость и учился иконописи. При постриге ему было дано имя Макарий (в честь преподобного Макария Египетского). В сорок лет он стал архимандритом Лужецкого Рождество-Богородицкого монастыря близ Можайска, а через три года, в 1526 году, его посвятили в архиепископы Великого Новгорода и Пскова, одной из древнейших кафедр Русской Церкви. Годы архиерейства Макария в Великом Новгороде ознаменованы не только строительством и благоукрашением (владыка собственноручно «поновил», то есть отреставрировал, чудотворную икону Божий Матери – «Знамение»), но и неусыпным попечением о бедствующих соотечественниках (он сам собирал по своей епархии деньги для выкупа русских из татарского плена). В Новгороде в 1529 году святитель Макарий, продолжая труды святителя Геннадия, который собрал воедино библейские книги, предпринял и через 12 лет завершил составление Великих Четиих Миней – «всех чтомых книг на Руси» до XVI века. В 1542 году новгородский архиерей Собором русских епископов поставлен митрополитом Московским и всея Руси. Святитель Макарий, впервые в русской истории, совершил венчание на царство Московского государя – Иоанна IV. Событие это имело огромное значение и свидетельствовало о том, что Русь обрела политическую и церковную самостоятельность, ибо венчание на царство произошло в Москве, а не в Константинополе и совершилось русским митрополитом, а не греческим патриархом. Теперь православные всего мира с надеждой взирали на единственного в мире православного царя, так как в XVI в. Россия была единственной православной страной, над которой не тяготело иноземное иго. Святитель Макарий поддерживал созидательную политику нового государя, благословил его пойти в 1552 году походом на Казань и предсказал победу, в честь которой в Москве близ Кремля был выстроен собор Покрова Пресвятой Богородицы («что на рву», или храм Василия блаженного), освященный самим митрополитом.
В 1547 и 1549 годах святитель Макарий созвал Соборы с целью прославления русских святых, для чего собрал и написал их жития, объединенные в «Книгу новых чудотворцев». В 1551 году святитель созвал известный Собор по устройству церковных дел – «Стоглав». Под его руководством как итог работы Собора составлены многотомный «Лицевой летописный свод» и «Степенная книга царского родословия». Святитель Макарий был покровителем печатного дела на Руси: он благословил Ивана Федорова, диакона церкви Николы Гостунского в Кремле, на издание Часослова и Апостола.
Святитель почил 31 декабря 1563 года. На погребении в Успенском соборе Кремля «было лицо его как свет сияющее».
Прославлен святитель Макарий на Поместном Соборе в 1988 году. Память празднуется 30 декабря (12 января).