Ночное богослужение Эфиопской церкви по рукописи № 143 Археологического музея при Киевской духовной академии
Рукопись № 143 Музея Церковно-Археологического Общества при Киевской Духовной Академии, несмотря даже на то, что она представляет только конец большого кодекса, имеет существенный интерес как для исследователя Эфиопской литературы, так и для литургиста. Будучи концом часослова Эфиопской церкви, она дает нам целиком самую длинную его службу, известную под именем “Salota manfaka elit”, т.е. “молитва полунощи”, и соответствующую нашим полунощнице с утреней, латинским nocturnae cum laudibus. Но интерес разбираемой рукописи заключается главным образом в том, что она дает эту службу не по чину, известному нам из многих рукописей, изданному мною с церковно-славянским переводом1 и представляющему перевод с коптского чина, который в свою очередь есть видоизменение православного. Она является лишь четвертой представительницей того чина, который я назвал вторым и который возник на туземной, абиссинской почве. Как доказал многоуважаемый (ныне покойный) В.В. Болотов, этот чин древнее в Абиссинии изданного мною, и, после введения аввою Григорием Гасчаским последнего в XIV в., стал привилегией лишь некоторых монастырей и храмов. Так царь Иясу II (1730–1755) ввел его в построенной им церкви Квисквамской Богоматери близ Гондара, и для этой цели, вероятно, был написан находящийся в Британском музее фолиант № 558 (150 по каталогу Wright). Эта рукопись вместе с нашей служат главными источниками текста ночного богослужения древней Эфиопской церкви, так как третья (№ 151 Британский музей по Wright) принадлежит совращенному в унию Хабте Мариам, написана в абиссинском униатском подворье в Риме и дает текст службы в сильно урезанном, окатоличенном виде. Что же касается четвертой маленькой рукописи Парижской Национальной Библиотеки, то она также неполна и фрагментарна.
Впрочем, отдельные молитвы и стихословия, входящие в состав полунощницы, кое-где попадаются в разных сборниках гимнов, но они все вместе взятые не составят и четвертой части всей службы. В критическом отношении все эти рукописи довольно близки между собой и не ставят издателя в затруднение перед таким морем вариантов, как те, которые являются представительницами “первого” чина. Судя по имеющимся у меня выпискам из Лондонских рукописей, сделанных мною осенью 1894 года во время моих занятий в Британском музее, я могу допустить, что Лондонский фолиант, как это и следовало ожидать, исправнее и полнее нашей рукописи. Последняя, например, часто и даже по большей части опускает рубрики, местами не свободна от описок, не даёт пояснений, редко указывает на чтения Св. Писания (только два раза она дает первые слова евангельского чтения, тогда как Лондонская везде приводить все чтения целиком). В одном месте она делает небольшую перестановку в порядке. Эти отступления, равно как и наиболее существенные варианты, будут указаны в своих местах в переводе службы, причем дополнения из Лондонской рукописи будут помещены в больших скобках.
Скажем теперь несколько слов о порядке эфиопского ночного богослужения по чину, представляемому нашей рукописью. При первом взгляде на службы по этому чину бросается в глаза его совершенная необычность. С одной стороны, полное отсутствие псалмов (за исключением нескольких то там, то сям попадающихся стихов), которыми так изобилует “первый”, заимствованный у православной церкви чин, с другой, – обилие апостольских, евангельских и отчасти ветхозаветных чтений, сопровождаемых славословиями их списателям и назначенных для постоянного, ежедневного чтения, за исключением субботы и недель, для которых иногда положены другие отрывки. С одной стороны, далее замечается полное отсутствие указаний на изменяемые части службы, с другой, – невероятное обилие неизменяемых песнопений, большею частью стихотворных и рифмованных, и гимнов в честь Св. Троицы, Спасителя, Божией Матери, Ангелов и Святых, различные лики которых восхваляются на различных службах2. Однако при более внимательном рассмотрении можно заметить некоторую связь именно ночного богослужения но обоим чинам. Если общность некоторых евангельских чтений (Mф. 25, Мрк. 13) и можно объяснить еще их содержанием, удобным для ночной службы, то сам факт деления рядом чтений службы на две половины напоминает “первый чин”, где также она похожа на соединение нескольких, соответствующих нашим полунощнице (состоящей также из двух частей, начинающихся псалмами) и утрене. Вторая часть “первого чина” после обычного начала, псалмов и тропарей заключает в себе молитву: “Вся воинства Ангел”... со введением: “Яко вознесеся имя Того Единаго”. Эти же молитвы стоят в чине, представленном нашей рукописью на рубеже двух половин, обозначаемых рядом библейских чтений.
Вторая половина службы по чину с православно-коптским характером соответствует собственно утрене и состоит из пророческих и других песней, соответствующих нашим песням канона и разделенных ектеньями славословий Спасителю и Божией Матери (так называемые Zmrē ha’ёgzi’ěna ’Ijasus Krěstos и Wédāsě Mārjām) и ряда молитв. В разбираемом нами эфиопском чине мы находим указание на четыре песни, входящие в состав копто-эфиопского канона: песнь Моисея (нашу первую), несколько стихов которой приведены и разделены пением “Аллилуйя”, песнь отроков (нашу восьмую), стихи которой также приводятся с припевом “Аллилуйя”, песнь Богородицы “величит душа моя Господа” и “ныне отпущаеши”, за каждым стихом которого следует “Аллилуйя”. Вероятно, это “Аллилуйя” идет из древних ὑπóϕαλμα песенного чина3, соответствует “антифонам” римского бревиария4 и представляет зародыш, из которого развились великолепие и богатство православных канонов с их ирмосами и тропарями. Как на последний остаток этих припевов в нашей церкви, можно указать на “Честнейшую херувим”, а “Услыши мя Господи” стихов на “Господи воззвах” и “Тебе подобает песнь Богу” – хвалебных. Только дивному поэтическому богатству православной церкви, обладавшему и семитическим чувством и эллинской красотой, было возможно возвести эти cyxиe запевы на степень недосягаемого величия и разнообразия5.
Что касается ектений, то следы их между песнями также замечаются в чине, представленном рукописью Музея. Во-первых, после песней: Поим Господеви, славно бо прославися... и Величит душа моя Господа..., а также после песни отроков мы находим отрывки из так называемой “повседневной литии” (Litan Zazawatěr, или 1. Zanagěh = лития утренняя), которая помещается в рукописях служебников после так называемого “утреннего завета” (kidān)6 и кратких прошений ектеньи, размещенной в копто-эфиопском чине в разных местах ночного богослужения7. Последняя, равно как и “утренний кидан”, мы находим, однако, и в интересующем нас здесь чине по Лондонской униатской рукописи Хабты Мариям. Возможно, что последний действительно читал эти прошения в каком-нибудь более древнем и полном списке туземного эфиопского чина, но более вероятно, что он просто писал в Риме по памяти и смешал дна чина. Во всяком случае, и последнее обстоятельство интересно, как доказывающее близость и связь обоих “чинов”.
Прямых указаний на пение известных из коптских богослужебных книг и эфиопских рукописей “Феотоκиŭ (Wédāsē Marjām)8 и величаний в честь Спасителя по алфавиту мы не находим в рукописях “второго чина” эфиопского часослова, что, впрочем, и понятно, ввиду туземного характера этого чина и коптского, а может быть и греческого происхождения “величаний” и “Феотоκίŭ”. Однако в Лондонской большой рукописи находим в начале второй части службы, после обычных в эфиопских туземных чинах воззваний: “Михаиле Архангеле”.. и перед песнью Моисея указание: “и поется: Господь воцарися на глас ězěl”. “Господь воцарися” – название сборника стихотворных песнословий, расположенных но порядку месяцеслова в честь святых и праздников и предназначенных для пения на утрене соответственно, пожалуй, нашим хвалебным стихирам. Стихословия эти совершенно оригинальны; название их “Господь воцарися” объясняется, по моему, лишь тем, что у коптов изменяемые славословия, соответствующие им так называемые “псалии”, по большей части вводятся первым стихом 92 псалма9; вместо этих праздничных песнопений в будние дни в копто-эфиопском чине ночного богослужения поются изменяемые по дням недели “величания Спасителю” (Zamrē etc.), расположенные в коптском оригинале по греческому алфавиту. Далее, после первого прошения “литии” мы находим указание на “Воспеваху Ангели Mapию”, служащее введением к Евангелию о Благовещении и ряду славословий Богородице, влагаемых в уста Гавриилу. В нескольких рукописях Британского и Берлинского музеев и в одной Петербургской это приводится, как заключение вышеупомянутых переводных Феотоκиŭ, к которой присоединяется еще туземная “Хвала умилительная”10. Возможно в этом видеть указание если не на пение в данном месте “чина” Феотоκиŭ, то на coответствиe этого места с тем, в котором коптский чин содержит их.
Наконец из многочисленных молитв, положенных в ночном богослужении, общею обоим чинам является, кроме уже упомянутых “Яко вознесеся” и “Вся воинства Ангел”, еще “Воспеваю благодать твою, Благодатная”..., которая в нtкоторых рукописях коптского чина заменяется переводом нашей “Песни полунощной” “Воспеваю благодать твою Владычице и молю тя, ум мой облагодати”...
Таковы точки соприкосновения обоих чинов ночного богослужения, употребляемых практикой Эфиопской церкви. К сожалению, все рукописи туземного чина крайне позднего времени, и это обстоятельство лишает нас возможности решить, насколько эти общие пункты древние и первоначальные, и не явились ли они результатом вторичных заимствований уже в то время, когда оба чина существовали бок о бок. Ввиду поразительной общности всему христианскому миру употребления библейских песней за утренним и вечерним богослужениями, трудно предположить, чтобы оно осталось чуждым древней Эфиопской церкви, которая получила при своем основании в конце V в. коптами-монофизитами и богослужебный чин, в то время еще, конечно, находившийся далеко не в том виде, какой был введен в Абиссинии Георгием в XIV в., но, несомненно, содержал пророческие песни11. Дальнейшее развитие его и расширение плодами туземной поэзии, особенно произведениями Яреда сладкопевца, имя которого неоднократно попадается на страницах туземного часослова, привело его в тот вид, в каком его застала реформа Георгия и в каком он представляется нам теми немногочисленными рукописями, одной из которых владеет Музей Общества.
В заключение считаю нелишним упомянуть, что после указанного нами заключения “Феотоκиŭ” – “Воспеваху Ангели” и т.д. и пред молитвой “Воспеваю благодать твою” мы находим два раза указания на чтение известной в абиссинской церкви вздорной апокрифической Книги Ta’amra Mārjām “Знамения (чудеса) Марии”12.
Чтение этой книги, некоторые рассказы которой “отзываются оскорблением христианской веры”13, предваряется целыми прошениями из той же “литии вседневной”, соответствующими нашим “и о сподобитися” перед Евангелием. Конечно, это обстоятельство является наиболее прискорбным доказательством того, до какой степени нуждается в просвещении и обновлении эфиопская церковь14. С этой стороны интересен чин, представляемый данной рукописью еще и потому, что он разросся на туземной монофизитской почве и заключает в себе места, где это учение выражено с беззастенчивой откровенностью. Укажу на ту же молитву “Вся воинства Ангел”.
Молитва полунощи15
Аллилуйя. Аллилуйя. Аллилуйя.
Творю крестное знамение и восстаю во имя Отца и Сына и Святаго Духа (трижды), вознося имена. Опираюсь на жезл. Аще паду, восстану, аще хожу посреди тьмы, Господь светит ми, на Господа уповаю (трижды). И говори16: Благодарим Тя, Господи, и величаем, благословим Тя, Господи, и веруем, и исповедаем Тя, Господи, служим имени Твоему святому. Поклоняемся Тебе. Ему же преклоняется всяко колено и Ему же служит всяк язык. Ты еси Бог Богов и Господь Господей, царь царствующих; Ты еси Бог всякой плоти и всякаго дыхания. И призываем Тя, якоже научи ны Святый Сын Твой, рекий: вы же, егда молитеся, глаголите сице: [Отче наш].
Символ веры.
[И глаголи на глас zēmā] Благословен Господь Бог Израилев, творяй чудеса Един, и благословенно имя славы святыя Его. И полна славы Его вся земля. Буди. Буди.
Свят, Свят, Свят Господь Саваоф! Полны небо и земля священныя славы Твоея!
С. С.С.Г.С., Кто прежде века и до века.
С.С.С.Г.С., от бодрствующих славимый и от святых святимый.
С. С. С. Г. С., егоже трепещут Херувимы, и от страха Его трясутся Серафимы.
С.С.С.Г.С., обращаяй молнию и укрепляяй гром.
С.С.С.Г.С., проливаяй мрак к вечеру и возвративый свет к северу.
С.С.С.Г.С., положивый солнце во область дне, да светит на тверди небесной.
С.С.С.Г.С., положивый луну и звезды, да совершают службу свою ночью.
С.С.С.Г.С., творяй Ангелы своя духи и слуги своя пламень огненный.
С.С.С.Г.С., простираяй небо, яко кожу, утвердивый землю на водах.
С.С.С.Г.С., сотворивый человека по образу и подобию своему.
С.С.С.Г.С., утвердивый завет с Ноем.
С.С.С.Г.С., наставивый Авраама, и кленыйся Исааку и положивый свидение во Иакове.
С.С.С.Г.С., с Иосифом проданный, да разделит питание людем.
С.С.С.Г.С., подавый закон Moисею.
С.С.С.Г.С., освятивый священство Аарона.
С.С.С.Г.С., помазавый Давида елеем пророчества и царства.
С.С.С.Г.С., во пророцех вдохнувый, да возвестят глас Его людем.
С.С.С.Г.С., егоже Божество хвалимо и владычество прославляемо.
Исповедайтеся Господеви и призовите имя Его. Аллилуйя. Возвестите в людех чудеса Его. Аллилуйя. Исповедайтеся Господеви, яко благ. Аллилуйя. Яко во век милость Его. Аллилуйя. Да речет убо дом Израилев, яко благ. Аллилуйя. Яко во век милость Его. Аллилуйя...17
Воспою тя, Дево, исполненная славы, яко мощно есть устом моим ублажити величие твое. Язык херувимский не может возвестить славу твою, и уста серафимская не довлеют изрещи величие твое. Вознеслася бо еси, Mapиe, превыше гор, и верхов холмов далече сущих, величаем тя, благословенная, столпе владычествия. Теснота чрева Твоего – широта, ширшая небес, и блистание твое светлее солнца, ковчеже злата чиста и сокровище маргариты. Благословенна еси, Mapиe, юже воснеша уста пророк и прославиша Апостоли, венче благословения Иакова, славо дома Израилева, царская отрасле от корене великаго и цвете чистый от древа Давидова, от неяже облагоухаются святии вси. Поклоняемся тебе, Царице, и взираем к Сыну Твоему, Вседержителю. Простри руце твои и благослови ны рабы твоя.
Господи, помилуй ны, Христе. 12 раз говори. Благословим Тя, Господи, Боже наш, в широту небесную. Пpиими молитвы наша. Помилуй нас, Господи, и пощади нас.
Помяни, Господи, завет рабов твоих святых, завет Авраама, Исаака и Иакова, верных Твоих, имже дать еси обетование правды и жизни и им же клялся еси самим Тобою. Помяни, Господи, ревность Моисея, раба Твоего, иже возревнова на Египет в чудесах Твоих и достиже благословения пред лицем Твоим, и прият закон от рук Твоих. Помяни, Господи, правость Давида, егоже Сам прославил еси, глаголя: обретох Давида раба моего, мужа праведна и по сердцу моему. Помяни, Господи, глас пророк Твоих святых, ихже во уста вдохнул еси Духа Крепости Твоей, и возгласиша, яко рози, внегда славити им явление Твое. Cия поминаяй, спаси люди Твоя и благослови достояние Твое, воздвигни силу Твою и прииди, во еже спасти нас, Боже отец наших. Не слышахом, ниже видехом, ни поведаша нам отцы наши, яко есть Бог ин, разве Тебе; да постыдятся вси кланяющиеся истуканным и хвалящиеся о идолах своих; душа же наша чает Господа, яко помощник и защитетель наш есть.
Прииди ко мне, Дево, с Сыном Твоим возлюбленным, да благословит нас. Трижды.
Прииди ко мне, Дево, со Адамом, Сифом и Еносом, отцы святыми древних, мужи славными.
II. к. м. Д. со Энохом, Ноем и Сифом, иже обретоша благоволение пред Вышним.
П. к. м. Д. со Авраамом, Исааком и Иаковом, отцы Твоими, иже родиша Тя, похвалу вселенныя.
П. к. м. Д. с Моисеем и Аароном иереи, иже прообразиша тя во скинии свидения, яже бе в пустыни.
П. к. м. Д. со Иисусом пророком и вождем, иже удержа солнце в Гаваоне и раздели достояние евреом.
П. к. м. Д. с Самуилом иереем, иже ношаше скинию свидения, иже помаза Давида от стад овчих царским помазанием от рога елея.
II. к. м. Д. с Давидом праотцем твоим, певцем силы твоея, иже возгласи: “Криле голубине посребренне”.
П. к. м. Д. со Иcaйей и Иepeмией, красными пророчеством высокоглаголивыми проповедники сильными.
П. к. м. Д. со Илиею и Елисеем, пророки Израилевыми, и со Ездрою, Самуилом премудрыми, напитавшими Уриила.
П. к. м. Д. со Иезекиилем и Даниилом, красными откровении, небесными таиноглагольники.
П. к. м. Д. со Ананиею, Азариею и Мисаилом, отвергшими повеление царево, проповедавшими Бога небеснаго и посреде пещи огненныя молившимися.
П. к. м. Д. со всеми пророки иудейскими и израильскими, и самарийскими, и вавилонскими, иже возгласиша, яко трубы Сына Твоего.
Воспеваю тя, Дево, якоже Гавриил Ангел, иже рече: “благословенна Ты в женах, и благословен Плод чрева Твоего. Радуйся, Благодатная, благословенна ты в женах и благословен Плод чрева Твоего. Радуйся, радости приятелище, благословенна Ты в женах и благословен Плод чрева Твоего”.
Господи, помилуй ны, Христе. 12 раз говори. Благослови ны Боже, Боже наш, в широту небесную; прими молитвы наша, ущедри ны, Господи, и помилуй ны.
[Символ веры].
И говори [на глас Zēmā]18: Прославим Господа прославляемаго во славословиях святых, егоже славит ангельский собор радуяйся и Ему же служат души праведных, Ему же покланяется святая Церковь, глаголя: слава в вышних Богу, и на земли мир, в человецах благоволение. Свят, Свят, Свят Господь, на небесех живый и глубину бездн призираяй. Взирати прямо лица Его страшнаго не могут херувими, покрываются бо крыльями огненными, и не сожигает их пламя их. С.С.С.Г. в трех лицех и едином существе, Вседержитель, иже во едином совете Троичнаго благоволения Вездесый. С.С.С.Г. во единстве Троичный, от бодрствующих восхваляемый, огнь жизни неприкосновенный, неиспытанный оком, тонкий дух; поклонимся Троичности Его единым поклонением и Ему славословия принесем. С.С.С.Г., егоже чертога стены – огнь и пол – лед, Единосущный, Непреложный; Ему во единстве Его подобает поклонение. С.С.С.Г., егоже храм чертог тверди, егоже чертог – пребывалище бодрствующих; старцы небеснии19 стоят окрест Его, венцы своя отложивше пред престолом Его, поклоняющеся и созерцающе, и не поражает их огнь блистаяй. С.С.С.Г., егоже чертог – сияние славы, егоже рука содержит вся; Единосущный, река огненная течет пред ним, и выше Херувима Его возвышает огнь свой. С.С.С.Г., не спяй, бдяй, во святых прославляемый, егоже сияние окружают яко лука облацы, Ему же во единстве Его подобает слава.
Исповемыся20 Тебе, дщи Давидова, слава всего миpa, вторая твердь, Мати Дево, исповемыся тебе, исповемыся тебе.
Исповемыся тебе, дщи Давидова, второе небо, из негоже изыде солнце, рождшая Адонаи.
И. т. д. Д., чертог святости Сына, храм златый, егоже основание от Смарагда.
И. т. д. Д., во одеяние злато облеченная и одеждою света украшенная.
И. т. д. Д., берилл чистый, вместилище благовония, в нем же масть священства.
И. т. д. Д. рай древес, кладезь запечатленный, дщи пророков.
И. т. д. Д., луна вторая, ковчеже таинств, почерпало из злата и сребра.
Молися о нас, Mapиe21, мати наша и Мати Господа нашего, благоволение и слава наша, молися о нас, помилуй нас. Молитеся о нас пророцы, напоеннии Духом, благодати исполненнии, трубы Троицы, молитеся о нас, помилуйте нас. – Апостоли, дожди златии, потоцы правды, лозие винограда, молитеся о нас, помилуйте нас. – Мученицы подвижницы, звезды света, светильницы церкве м... Праведнии, роде святый, чада Сиона, сынове брака радостнии... Соборе Ангелов радостных, иже не спят, бдяще и восхваляюще непрестанно... Епископи, пресвитеры и диакони, иже в вере православней... Аврааме, Исааче и Иакове, праотцы народа и языков, верных проповедницы... Myжиe и жены, старцы и младенцы, соборе имен Троицы22... Святая церковь, круг духовный, житнице пшеницы без плевел, место молитвы, место поклонения, место заклания плоти Сына.
Говорит народ]: Сладкоязычне, благовонне, яко кадило, Павле, вождю слепых, от края ризы твоея живи бываху болящии. Простри руку твою десную и благослови ны собранныя, о учителю истинный!
[1Ин.1:1–6].
[Говорит народ]: Яко древо, насажденное при исходищах вод, иже процвете, явися Иоанн, древо зелено и возрастающее; глас его да будет в семя грозда Евангелия [благодати], да подаст нам часть.
[Деян.20:6–8].
[Говорит народ]: Источницы закона, реки Евангелия, ветви масличныя, лозие винограда, единаго древа отрасли, Апостоли Сына, да благословят нас в день един, столпи суще, простертием рук своих десных.
[Говорит дьякон]: Востаните на молитву...
Говорит иерей: Тогда потщася...
[Говорит народ]: Аллилуйя 3. Звездою именуем тя, юже прият Солнце правды возлежати на лоне Его.
Звездою именуем тя, яко облобыза тя усты своими и препояса тя поясом своим. Звездою именуем тя, яко показа тебе тайная своя и даде тебе Евангелие благодати. Звездою именуем тя, Иоанне; кто бо, яко ты, милосердуеши о нас, молящихся тебе.
И также говори: Яко вознесеся имя Того Единаго, в сей час вся тварь молит мало, славяще Господа. Звезды, древеса и воды стоят час и вся воинства Ангел служат в ceй час со духи праведных. Аллилуйя. Слава Господу.
Вся воинства Ангел духовных, составленных от пламене огненнаго и огнем силы венчанных, Херувими славят и Серафими величают, и Архангели восклицают, и Собор Ангельский славе Его служит, и глаголют вси купно единым гласом: “Свят, Свят, Свят Господь Саваоф, полны небо и земля славы Твоея”. И сим cию церковь чини ангельстии показаша небесную церковь, подобную чертогу тверди небесныя, иже на высоких. И святая Дева на огненной колеснице, носимей Херувимы. Вместо четырех стран престола четыре стихии творения Адама: персть, вода, дух и огнь. Вместо Херувимов имамы четырех Евангелистов, иже богословествоваху и почерпаху воду православия от источника уст Сына Бога Живаго. Муж Матвей, яко возвести рождество Спаса нашего от Семене Давида царя в Вифлееме иудейском. Лев Марк, яко возрыка яко лев в концах Египта, возгремевый, проповедуя Евангелие в потребление требищ идольских. Телец Лука, яко возвести заклание упитаннаго тельца непорочнаго, егоже роди новая юница. Орел Иоанн, высокая возгласивый и высокая проповедавый, и вшедый во отверстия двери неба, и возвестивый тайны Божества. Со Ангелы воспе и виде тайная бодрствующих, и повеления слыша от гласа громова. Вместо Серафимов имамы служители таин, иеpeи, иже приносят жертву чисту, жертву словесну, кадило приятно и благовонно. Вместо Архангел имамы диаконы непорочны, легкокрылы, во службу таинству на трапезе сей. Вместо Ангел имамы девственники и монахи, возлюбльшии чистоту и отвергшии пристрастие мира сего. И ныне помолимся Человеколюбцу, глаголюще: помилуй нас, Господи, ради всех святых, ради Херувимов коней Твоих, и Серафимов служителей дома Твоего, и ради Михаила и Гавриила благовестника вочеловечения Твоего, и ради Рафаила ангела, соблюдающего повеления Твоя, и ради Уриила, исполняющего волю Твою, ради Сакуила чистая, возлюбльшего благость Твою, и ради Рамуила святаго и красная, велично Твоему служащего, ради Фануила блаженнаго, неусыпно славословящего Тя, и ради всего собора Ангел, Божеству Твоему служащих, ради пророков святых и Апостолов проповедников, ради мучеников бодропобедных и ради праведных и благословенных и ради дев чистых. Ради монахов совершенных, и ради иереев премудрых языком, и ради всего сонма святых, иже над всеми единыя церкве, изряднее же ради Марии матере Твоея, яже есть похвала рода нашего. Ради лона, носившего Тя, и ради девства Ея несквернаго в зачатии Твоем и нетленная в рождестве Твоем, ради колен, обымавших Тя, и ради сосцев, питавших Тя, и ради рук тоя, прикасавшихся к Тебе, и ради уст тоя, яже слушал еси, и ради ног тоя, ходивших с Тобою, и ради хребта тоя, носившая Тя, и ради очес тоя светлых и ушес тоя радостных, обрадованных устнами Гавриила Ангела; ради плоти и духа, костей и крови, власов и жил, яже восприял еси от нея положив, едино с Божеством Твоим, без разделения, и пременения, смешения и без изменения, якоже научиша ны отцы23. Слава Тебе, поклонение Отцу Твоему, величание Духу Твоему, и милость людем Твоим во веки веков. Аминь.
[4Сол.15:5, 11.
И говори с пением (bazēmā)]: Иисусе Христе, егоже имя сладостно, призвавый Павла, призови ны на брак [небесный]. Иисусе Христе, егоже имя сладостно, соль священства Павлова, напитай пресноту нашу солию Божества Твоего. Иисусе Христе, егоже имя сладостно, свет учения Павлова, просвети мрак помышлений наших именем Твоим. Тебе подобает честь и слава и поклонение от человек и Ангел.
[1Пет.5:5–12].
Ему же дадеся ключ царствия небеснаго, каменю веры Петре, отверзи нам, да внидем в дом брака Христова. Ему же дадеся власть на небеси и на земли, первоначальниче Петре, благослови собрание наше возложением руки твоея. Ему же дадеся венец священства и царства над всеми святыми, якоже сам рекл еси: “яко вся нам Божественныя силы Его дарована”. Благослови стадо твое, о первопастырю, и благослови достояние твое, проповедниче всех церквей, рече бо тебе: “паси овцы моя”.
Благословен еси, Господи, и дивна красота славы Твоея, потрясый основание темницы и отверзый узилище Павлово. Свободи ныне нас от уз вражиих.
Говорит дьякон: Востаните...
[Иерей: Мир всем!]
Дьякон перед Евангелием: Полунощи...
Говорит народ: Сподоби ны срести Тя, женише, со елеем веры маститым, со светильники дел сияющими, яко пять мудрых дев, и да исполним вся, яже во Евангелии, и да будем звании на вечерю.
И тоже говори: Яко вознесеся имя Того Единаго, боящиеся Господа не небрегите в полнощ, молитеся, яко в ту звезды небесныя, свет солнца и луны, молния и облацы, Ангели и Архангели, славы и господства и вся воинства, бездны, моря и реки, и источницы, огнь и вода и роса и всяк нисходящий дождь и ветр и вси дуси праведных и святых хвалят Его. И иже молятся выну причтутся в стражу Божию. Сия убо творяще, вернии, подвизайтеся между собою, молитеся.
Первая суббота24:
Вместо послания Павла Тора Левитских книг 23:1–36.
[Говорит народ]: Яко Сей есть, подавый закон Моисею, субботы своя положи в славу и честь Божества Триипостаснаго; Ему подобает слава.
Вместо этого Иеремии. Говорит народ: Яко Той есть во пророцех вдохнувый. Субботы своя освяти, да будет нам пристанище, и да достигнем новых вместо ветхих и улучим благодать крестом.
После чтения Деяний, говорит народ:
Вышний от вышних, Святый святых, Тебе приносится воня благоухания от бодрствующих Апостол. Восхвалиша Тя освященнии по закону Твоему.
[Дьякон]: Востаните.
[Иерей]: Мир всем!
[Дьякон перед Евангелием]: В нощех воздежите...
Говорит народ]: Сподоби нас внити в субботу суббот со всеми святыми Твоими, да будем звании на вечерю Твою, да управит нас Крест Твой, да ходим, Евангелие Твое носяще.
И также говори: Яко вознесеся...
Благоволение и слава наша и рог спасения нашего есть Иисус Христос, вождение мира нашего, на Него же уповаем, стену спасения нашего. На Нем же утверждаемся, камени жизни, главе угла, иже есть Иисус Христос. Злато сугубо и сокровище, еже не постигают напасти мнози, и талант умножаяйся есть Иисус Христос. Одеяние нетканно и хитон нешвенен и квас, все смешение квасящий, и соль, пресноту услаждающая, есть Иисус Христос. Иго благое и бремя легкое есть Иисус Христос. Путь ко Отцу Своему и дверь к Своему Родителю есть Иисус Христос. Корабль, егоже не постигает волнение, сокровище наше, к нему же не приближается тать и еже не тлит тля и моль, есть Иисус Христос. Семя чистое, еже прозябе в телесех святых, есть Иисус Христос. Первосвященник, предстоял святым в скинии свидения, юже Господь водрузи. Звезда света утренняя, солнце правды небесное, жених чистый, есть Иисус Христос. Иже во Отце и Сыне и Дусе, иже во утробе Девы, иже во пророцех пророк и в Апостолех Апостол, иже в мученицах венец, вождь, глава собора, есть Иисус Христос. И нас, на Него уповающих и Его яко Бога чтущих, мир и милость от Отца Его да обрящет.
И говори: Михаиле Архангеле, молися о нас, и святый Гаврииле исправи молитву нашу. Четыре животная духовная славящии и поющии, молитеся о нас. Двадесять четыре старцы небеснии помилуйте нас. Пророцы и Апостоли, праведнии и мученицы, молитеся о нас, да улучим с вами часть и наследие. Собор праведных и мученик молися о нас. Ангели небеснии милосердуйте о нас. Mapиe, Владычице наша, Богородице молися о нас, яко обрела еси благодать у Бога. Улучила еси благоволение Святаго Духа и силу; молися о нас, помилуй нас, Mapиe. Сын Твой да сотворит ны причастники милости Своея. Идеже отверзен рай и идеже простерт покой, да сподобит нас части и да будем во входех святых.
[Господи помилуй нас, Христе. 12 раз.
Благослови ны.
И поется: Господь воцарися... на глас ězěl25].
В нощех воздежите руки ваша во святая и благословите Господа, и восхвалите Его в Cионе, и в Иepycaлиме Святаго Израилева.
Свят, Свят, Свят Господь Саваоф, Бог наш, от Херувимов славимый и от Серафимов ублажаемый и от Начал воспеваемый. Слава царствия Его чиста от порока. С.С.С.Г. С.Б.н. на кони огненные возседый и облаки ногами попираяй; егоже скиния – огнь и колесница ужас. С.С.С.Г.С.Б.н. в громе дивный и Ангелы хвалимый и во огни глаголавый; глас грома в колеснице Его. С.С.С.Г.С.Б.н. слава Его от него Вседержителя; Ему же меч отмщения в руце Его; суд обидимым исходит из чертога Его. С.С.С.Г.С.Б.н. обращение светил утвердивый и места рождения их указавый, изводяй денницу и освещаяй свет. С. С.С.Г.С.Б.н. паром тонкаго облака обвиваяй небо, возводяй от бездн и низводяй от широт небесных. С.С.С.Г.С.Б.н. унижаяй сильна и возвышаяй убога, увлажняяй землю и изсушаяй море по воле, творя по произвлению, совершаяй никомуже противорещи могущу и никомуже глаголющу: “что твориши? Cиe зле, a cиe добре сотворил еси!”
Поим Господеви, славно б о прославися.
[Говорит народ]: Аллилуйя 15 раз.
И вода бысть им стена одесную и стена ошуюю. Аллилуйя Отцу. Аллилуйя Сыну. Аллилуйя и Святому Духу. Благословен Господь, дивен бо есть, дивен бо есть: коня и всадника вверже в море.
Молися о нас Mapиe, лествице из бездны, мосте правды. М.о.н.М. венче чистых, свете святых. М.о.н.М. приятелище помазания священства и царства. М.о.н.М. сосуд злата и почерпало млека. М.о.н.М. кладезь славы, почерпало таинства. М.о.н.М. поток радости, сосуде пророчества. Седмерицею днем хвалих тя, яко уязвися сердце мое любовию твоею. Аллилуйя 3.
Яко призре на смирение рабы Своея и сотвори державу мышцею Своею.
Говорит дьякон: Востаните....
Говорит иерей: Мир всем!
Владыко Господи, Иисусе Христе Боже наш, peкий возлюбленному Твоему Иоанну, внегда быти Teбе на святем древе крестном и рещи Марш: “се сын твой” и ученику Твоему: “се мати твоя” (и от того часа поят Ю ученик во свояси), и ныне, Господи, молимся Teбе и просим, ради Марии Родительницы твоея, ради Иоанна, егоже приял еси на лоне Твоем, и ради всех Апостол братий Твоих, да сподобиши нас слышания чудес Mapии, яже явил еси рукою ея.
Помяни паки, Господи, рабы Твоя и рабыни Твоя, иже ядоша плоть Твою и пиша кровь Твою и упокоишася в вере Твоей. О Агнче Марии, стояй на верху горы Сиона, не отлучи ны от брака Твоего, не помяни беззаконий наших и забуди грехи наша. В милости Твоей помяни ны, яко несть спасения без милости Твоея. Тебе подобает песнь в Cионе, и тебе воздается молитва в Иерусалиме. Услыши молитву всякой плоти ради Марии, исполненныя благодати, ныне и присно и во веки веков Аминь.
[Говорит дьякон]: Яко возлюби ю.... И стояше.... [Говорит народ]: Воспеваху Ангели Марию во внутренних храмины покровенныя и глаголют ей: “радуйся, новая юнице!” Глагола Ангел Марии: “восприимеши Слово к сeбe: приидет бо и во чрево твое вселится. Како вселися в дом нищеты? Яко нищ с небес сниде к ней, возжелав доброты ея и родися от нея”.
Евангелие о Благовещении (Лк.1:26–38). Рече Ангел: “мир тебе!” Рече Гавриил: мир тебе, Дево Богородице, Mapиe святая, мир тебе, Mapиe благословенная! Мир тебе, Божие обиталище! Мир тебе, скиние совершенная! Мир тебе, сестро ангелов! Мир тебе, мати всех людей! Мир тебе, Владычице наша! Мир тебе миротворице! Мир тебе – освяти Тя селение Свое вышний. Мир тебе – избра бо Тя и изводи в жилище Ceбе. Мир тебе, в ризах позлащенных одеянная и преиспещренная! Мир тебе, еяже криле голубине посребренне. Мир тебе, еяже междурамия в блещании злата, Mapиe, украшение, дверь востока и мати света. Мир тебе сияющая паче солнца и превознесшаяся паче гор. Мир тебе, Mapиe избранная и славная. Мир тебе! Молися о нас пред Господом нашим и Спасом нашим Иисусом Христом, да спасет нас, егда пpиидет во славе Своей и святии Ангели Его с ним и поставит овцы одесную Себе, а козлища ошуюю. Да поставит ны одесную Себе со Стефаном мучеником и Иоанном Крестителем и всеми святыми и мученики во веки веков. Аминь.
[Говорит дьякон]: Стойте и слушайте знамения святыя, повествования о Владычице и Спасительнице Нашей Марии Деве.
[Говорит иерей]: Знамение святое (еже возвещает славу Матери Царевой).
[Говорит народ]: Слава Тебе, Mapиe, Владычице и Спасительнице наша во всякое время.
[Говорит иерей]: И стояху26....
Мир тебе, Mapиe ковчег Ноев!27.
Мир тебе, Mapиe, давидово opyдиe псалтири!
Мир тебе, Mapиe, руно Гедеоново!
Мир тебе, Mapиe, престол славы Соломоновой!
Слава плоду чрева Ея. Внегда ткати нам хвалу твою с целованием; поклоняемся тебе. Радуйся, Mapиe, мати наша, владычице наша, ты еси похвало рода нашего. Мечем погибели побори врага душ наших зверя. Прииди к нам, облеченная светом; днесь мир Сына твоего да будет с нами28.
Радуйся29, Mapиe, непорочная плотию и помышлением. Радуйся, Mapиe, дщерь Иоакима и Анны, купино, в гopе Синайстей явленная, ковчеже златый, стамно манны, Mapиe, величию Твоему подобает дань. Радуйся Mapиe, непорочная, двере заключенная, затвор души моея, еяже не оставит во ад плод ложесн Твоих – Сын и юже сподобит части в соборе благая сотворших. Радуйся Mapиe, ейже подобает радость. Умилосердися, Дево, по обычаю твоему, о рабе твоем грешнем, внегда воззвати ми к тебе высшим гласом уст моих, приими воззвание, благоволи ми; чертогу брака моего дах ключ тебе. Радуйся Mapиe, дщи Сарры и Ревекки. Радуйся Mapиe, голубице, предел достояния. Потщися в помощь мою обращающаяся, яко молния. Пpииди, не косня, идеже есмь аз, да исполнится желание сердца моего. Радуйся Mapиe, еяже подобия несть. Радуйся Mapиe, Кивот священный и молитвенный. Радуйся чистая, каменю мой берилле. Ублажаю аз в сонмищи девство твое, без смущения глаголя: Аллилуйя. Избави мя предстательством от плача и бед. Радуйся, Mapиe, яже на крылех чистоты Своея сугубо избеже угрызения яда змиина. Книгу благовестия рекут тя, иже быша земля плененная. Жребий наследия моего ты еси Mapиe, без напасти, егоже раздели ми Иисус Навин. Радуйся, Mapиe, дщи Адама и Евы. Радуйся, Mapиe, новая юнице! врачевство спасения язвы моея – Сын Твой, посекаяй мечем твоим врага моего; се сатана – имя врага души моея. Радуйся, глаголю тебе, Mapиe, якоже Гавриил Ангел: “благословенна ты в женах, и плод чрева твоего благословен. Покланяющися всегда величию царствия твоего, да избегну аз силою твоею oт врага моего суроваго, иже постигнути мя хощет утро и вечер. Радуйся, Mapиe, облачение Аарона Левиина. Радуйся, Mapиe, дщи Давида певца, приятелище молитв Иова, внегда недуговати язвою своею. Напряги лук Твой, да постигнет врага моего, ловца многих душ”. Радуйся Mapиe, еяже радость безчисленна. Радуйся Mapиe, еяже сокровище неоскудеемо. Радуйся Mapиe, еяже хвала нескончаема. Не отвержи раба твоего, егоже прият Сын твой, яко ты мне еси, и аз тебе есмь. Чим похвалюся Mapиe, разве тебе, слава моя, рог спасения моего. К тебе взываю от чрева матери моея, Mapиe, трапезо жертвы евангельския, владычице моя, в руце твои предаю дух мой и тело мое. Чим прославлюся, Mapиe, аще не тобою – славою всея земли; тебе возгласи небо: “высшая еси Давида”. Венец красоты на тебе положившие не постыдятся и не погибнут; воздаст им и руководит их Сын твой милостию Своею. Чим похвалюся, Mapиe, аще не тобою, радосте, рождшая Мессию, да воспою тебе милость и суд, поминая милосердие твое преизобильное, леность помышления моего возбуждается. Что воздам тебе за яже сотворила ми еси, благая Mapиe, возлюбльшая милость, аще беззакония моя назриши, ни единый час жив буду.
И говори: В мире Гавриила...
[Говорит иерей]: Паки помолимся царице всех нас, Марии Владычице нашей и Матери Господа нашего и Спаса нашего Иисуса Христа. Помолимся и просим, молим и восхвалим величие чудес многих матери Савваофа царя. Востаните сидящии, молчащии возвестите Марию гласом хваления. Призывайте, стойте, послушайте чудес Девы, внемлите!
Говорит дьякон: Молитеся пред иконою Святыя Девы, невесты Отчей и матери Агнца.
Говорит народ: Благословенна еси, Mapиe! Приидите поклонимся и припадем ей; приидите, возрадуемся и возвеселимся о ней, яко о Матери Божией. Сия в чистоте есть, сия есть пророков изречение и Апостолов проповедь, матерь мученик, и сестра Ангелов. Ей подобает слава и честь с Сыном и Богом ея, и поклонение на земли и на небе, в мори и в безднах во веки веков. Аминь.
Народ: Аминь.
Иepeй: Слава Отцу и Сыну и Святому Духу (Высшим гласом Zema): Господи помилуй ны, Христе. (Трижды). Аллилуйя. Радуйся, радуйся Mapиe благодатная.
Народ: Господь с Тобою, благословенна Ты в женах и бдагословен Плод чрева Твоего…
Воспеваю благодать Твою, благодатная, и исповемся тебе, славимая; воспоминаю в нощи чистоту девства твоего, нерушимаго рождеством и неоскверненнаго рождением, яко святых святая еси, яко се возшуме нотою, любви твоея в сердце моем. Солию священства Сына Твоего осолися пpеcнота языка моего. Кое стяжаше для праздной псалтири, аще не воспевание Его, и кий глас возгласят напрягнутыя гусли, аще не ударятся ликом пения. Плектром духовным порази струны псалтири сердца моего и вдохни во уста моя, да буду гусли Единородному Твоему. О неневестная дщи брака на земли, соделай мя званна на брак твой небесный; ударением славы удари орган помышления моего, да неумолкну, славословя любовь твою. О мреже, вметенная в море миpcкoe и собравшая всяк род рыбы, иже суть вернии, улови мя удицею евангелия Единороднаго Твоего. Се стеснен есмь в мори грехов; извлецы мя из пучины беззакония и прегрешения и возведи в бездну щедрот Сына Твоего. Обрати плач мой и возвесели мя, растерзай вретище мое и препоясай мя веселием. Прожени смрад грехов моих, облагоухай мя благовонием твоим, очисти нечистоту мою, и кровно Сына Твоего освяти мя. И спаси мя от козней врага и избави мя от сети уст и языка, от возстания супостата видимаго и невидимаго. Сохрани мя воинством Сына Твоего светоносным, да не приблизятся ко мне воинства сатаны мрачныя, яко предах дух мой и тело мое в руцe твои и к тебе прибегох, да спасеши мя в мире от руки злых человеков, и во исxoде из мирa от руки сатаны и ангел его лукавых, иже возлагают вину на душу и влекут ко вратом судища. Простри руку твою и благослови мя раба твоего, благословение твое да пребудет и милость Сына Твоего на всех рабех и рабынях твоих во веки веков30.
Молитва Mapиu и моление ея, да спасет от гнева Сына Своего.
Господи помилуй, Христе. 12 раз.
[Говорит народ:] Благодарим Тя, Господи, и славословим славное имя Твое, [Господи, царю миpa], не солгася глас Твой, и не разрушимо царство Твое, Господи, царю веков (Дважды). Иже в правоте судиши, и не зриши на лица. Милость в pуце Твоей. Услыши ны, Боже, молящиеяся Тебе. Аллилуйя. Помилуй ны, Господи, пощади ны, Господи, имене ради Твоего святаго, иже прославися в нас. Имене ради Твоего святаго обычай человеческий прости нам. Имене ради Твоего святаго увенчай нас всыновлением Твоим, да будем чисти и бодрственни и врага Твоего поборители. Кровом крил Твоих покрый нас и древом Креста Твоего осени нас, да будем... (трижды); да не постыдимся, Господи, пред Тобою.
[И говори:] Благословите вся дела Господня Господа, препетъ бо и превозносим во веки... на каждые 7 слов по три Аллилуйя, до тех пор, пока исполнятся 11 раз. И по окончании говори: Благословим Отца и Сына и Святаго Духа, Господа, иже избави из пещи огненной Ананию, Азарию и Мисаила, и такожде да избавит ны от всех супостат наших. Аллилуйя Отцу, Аллилуйя Сыну, Аллилуйя и Святому Духу.
Говори: Начало благодати31...
Молитвою и молением Владычицы нашея Mapии помилуй нас, Господи.
Предстательством и святостию Владычицы нашея Марии, помилуй нас, Господи.
Святостию и чистотою плоти Владычицы нашея Mapии, предстательством Церкви, причащающиеся тела и крове Спасителя, помилуй нас, Господи.
Предстательством и возложением рук Петра и Павла, светил Mиpa, помилуй нас, Господи.
Девством и чистотою плоти Иоанна возлюбленнаго Твоего, помилуй нас, Господи.
Девством и совлечением кожи Фомы Апостола и мученика, помилуй нас, Господи.
Бичеванием и узами темниц Матфея ученика Твоего, помилуй нас, Господи.
Молитвою и молением и славою смерти Варфоломея Апостола Твоего, помилуй нас, Господи.
Молитвою и молением и распятием Андрея и Филиппа сопричастников Твоих, помилуй нас, Господи.
Молитвою и молением и распятием и усечением Матфея Евангелиста и Иакова Алфеова, помилуй нас, Господи.
Убиением Иакова брата Твоего и ради побиения камением Иакова, сына Алфеова32, иже скончаша страдания своя во святилище, помилуй нас, Господи.
Ради yбиения Нафанаила и моления Фаддея, проповедника Евангелия, помилуй нас, Господи.
Ради славы Марка Евангелиста, облагоухавшего благовонием, яко кадило, ради крови мученик добропобедных и ради подвигов праведных благословенных, помилуй нас, Господи.
Молитвами бодрствующих Ангел, иже не спят, и ради славословия Серафимов и Херувимов, иже не умолкают, помилуй нас, Господи.
Молитвами отца нашего Такла Хайманот, отца монахов, учителя учителей и начало пастыря, помилуй нас, Господи.
Молитвами Анны и Иоакима славных, родителей Mapии освободительницы миpa, помилуй нас, Господи.
Молитвами отца нашего Иосифа защитника веры, иже просвети люди паче светильника, помилуй нас, Господи.
Молитвами отца нашего Георгия, трубы церковныя, егоже уста сладчайшия грозда винограда суть, помилуй нас, Господи.
Молитвами и молении и подвиги трудов Михаила отца нашего равноангельнаго, помилуй нас, Господи,
Господи помилуй нас. Господи помилуй нас. Господи сохрани ны. Господи, защити ны. Господи, даруй нам мир людем Твоим, церкви Твоей святей.
Господи помилуй ны, Христе. 12 раз.
[Благослови ны. Символ веры].
Ныне отпущаеши раба Твоего, Владыко.
Аллилуйя трижды. Спаси ны десницею Твоею (за каждым стихом).
По глаголу Твоему с миром.
Яко видеста очи мои спасение Твое.
Еже еси уготовал пред лицем всех людей.
Свет во откровение языков.
И славу людей Твоих Израиля.
Слава и ныне. Аллилуйя 3. Спаси ны десницею Твоею и осени ны древом Креста Твоего.
[Следуют чтения:]
1) Еф.6:10-до конца.
Источниче премудрости, уста благовонная, Павле, умилосердися о нас, призывающих тя
(Аллилуйя 3), да последуем узам темниц твоих и сподобимся части в наследии твоем.
2) Пет.2:3–15.
О главо над всеми святыми, Петре славне, экклезиасте (проповедниче) христиан (Аллилуйя 3), благослови собрание наше возложением руки твоея и да станем вкупе с тобою. Аллилуйя 2.
3) Деян.12:6–12.
Звезды света, Апостоли наставницы, молитеся об оставлении грехов наших».
[Диякон:] Востаните на молитву…
[Иерей: Мир всем].
Дьякон пред евангелием: Услышавый....
4) Мф.24:16–21.
Аллилуйя 3. Бдите убо, братия моя, яко не весте, когда приидем дому владыка. Бдите убо, братия моя, и в нощи, и заутра, да не обрящет вас спящих. Бдите убо, братия моя, да будут чресла ваши препоясана и светильницы ваши горящи. Бдите убо, братия моя, обувшеся силою Евангелия и хвалящеся о благодати Креста. Бдите убо, братия моя, благодать вам и мир да умножатся в Христе Иисусе. Бдите убо, братия моя, надеющиеся на Господа и уповающии на него, якоже рече пророк: от стражи утренния до нощи уповает Израиль на Господа.
Господи помилуй ны, Христе, помилуй ны. 12 раз.
В неделю. 2Кор.4:7–15. Отложим вся дела тьмы и облецемся в сыны света, якоже рече Павел в посланиях своих. Аще причастницы быхом смерти его, то и житию его уподобимся; потщимся внити в субботу (=покой) его.
1 Послан.Ин.2:27–3
Иоанн деветвенник, подобный безплотным, Иоанн украшенный венцем красоты и багряницею света, орган церкве, возгласивый трубным гласом Ефесеом, да испросит нам оставления грехов наших. Аллилуйя 2.
Светила Mиpa, сопричастницы страданий, Апостоли мира, дожди милости, проливающии с небес.
Востаните...
Служите...
Мир тебе, день светоносен и светозорен, суббото таинственная, главо дней! Аллилуйя 3.
Якоже свидетельство бысть Иоанна девственника, проповедника Евангелия, воспоминание воскресения Его. нареклася еси Еммануилу.
Господи помилуй ны, Христе. 12 раз.
В субботу первую.
И внегда сконча Господь глаголати с Моисеем, даде ему скрижали завета, скрижали, яже повеле, ихже писание – писание Божие и создание – создание Божие; в первой скрижали: “чти субботу” написася. Обыдите Сион и обымите его, поведите в столпех его. Аллилуйя 3.
Пророцы трубы и Апостоли светильницы собора святых и мученицы сопреди и созади его. Аллилуйя 2.
Сии суть грозды лоз винограда, потоцы рек евангельских, законоположивии: “субботу почтите”.
Востаните... Служите...
Мк.13:32, 14
И сего ради...
Мы же надеемся внити в субботу суббот, идеже Иисус первосвященник вниде. Аллилуйя 4.
Приидите вознесем благодать Креста, носяще Евангелие Владычно.
Господи, помилуй ны, Христе. 12 раз.
О Господи, помилуй ны. О Троице Святая, Боже наш, помилуй творение Твое и спаси души наша. О Господи Милосерде, помилуй нас.
Поят33 ны к славословию мир Отца и Сына и Духа Святаго. Троице! К Вам приближаем пениe, дадите нам власть наступати на змию и на скорпию. Воздайте нам за благословение, Троице Святая, мир Ваш от милости (?) троичности Вашея, яже без приложения, да будем воистину...? Даруйте нам в защищение, Троице Святая, мир Ваш, иже есть печать пред лицем нашим словесная и подает нам мир, глаголяй благословенная. Да будет нам утешение, Троице, мир Ваш, иже есть печать пред лицем нашим словесная и подает нам мир, глаголяй благословенная. Да будет нам утешением, Троице, мир Ваш отныне, да сохранит ны во всякое время, спасаяй от помышления безумнаго сатанинска. Напитайте ны, яко манною, Троице, миром Вашим спасением, да отженет от собрания нашего нечистоту, сохраняя благополучие.
Напойте ны во спасение, Троице, вином мира Вашего, да облагоухает ны благовоние, еже есть миро, данное помазанием нашим в вере. Покажите нам пришествие Ваше, да достигнем всегда мир Ваш вкупе, чело же наше, покланяющееся Вам, взирает гopе, да благословит сотворшаго простертием рук oбращениe наше.
Мир тебе, милость и слава наша. Мир тебе, Mapиe, венец славы нашея. Мир тебе, Mapиe, poг спасения нашего. Мир Teбе, Mapиe, источниче цветов роз. Мир Teбе, Mapиe, голубице белая. Мир Teбе, Mapиe, раю словесный, девством заключенный! Простри руку Твою на благословение нас, с поклонением восхваляюших тя. Благослови царствие, Mapиe! И нас от смерти погибели пощади, сияние Сына Твоего облистай. Молися, да не внидет в собрание наше возмущаяй.
Мир столпу естества, основанию святых, Марии! Мир в поклонении возвещаем тебе; величаем тя всем собором христиан, Mapиe! Мир помышлению твоему, Дево Mapиe. Мир и плоти твоей, Дево Mapиe. Я же в девстве совершенна едина, плоть твоя запечатана и к ней же не прикоснуся скверна миpa, жезл веры, Mapиe, охрани собраниe наше от стрелы врага проклятаго, ради угля плоти Его и ради крови Его благослови ны днесь.
Мир тебе, Михаиле Ангеле! спасаяй убогия, посланный на помощь напаствуемым, покрываяй крилами своими призывающих тя верою, укрепляяй скорбящия от душевнаго смущения! Пред Господом твоим поклонися, сый во cпaceнии, моляся, да благословит ны простертием десницы Своея.
Мир тебе, к Деве посланный, Гаврииле, благовестителю, премудрый радости зачатия возвестителю, от руки смерти свободителю, нас веpoю надеющихся на тя предстателю, охраняй нас день и нощь.
Мир вам, пророцы и Апостоли праведнии, и мученицы изряднии, и мир тебе, Mapиe, мати Божия! В собрание ваше сошедшеся, благословите чада ваша именем Господним.
Мир вам, Апостоли Единороднаго. Мир вам столпи смарагдовии Церкве, основания от ясписа и берилла слузи Евангелия царствия! Восхваляем вас с поклонением, благословите нас простиранием рук.
Мир тебе, Георгие лиддский34…
Постигнута35 хвала твоя от седми духов, нисшедши с вышних, совершенными устнами Церкве, от тысящ. Внегда молитися нам тебе и призывати тя, мир твой да будет нам отныне утешитель в печалех и унынии на всякий час и на всякое время. Мир тебе прекрасное благовониe и цвет, царю древес и престол славы страшный, Херувимом равный, Кресте четвероконечный! Мир тeбe от сотворенных, понесый всех Творца, якоже Мария Дева, еяже избрание достигл еси, Кресте, цвете сладостный. Мир тебе, широто и долгото церкве, Кресте, якоже Марии Девы, по числу знамений алфавита, Кресте, творче силы. Мир подобию твоему, Кресте, запечатленный рог миpa, восток против запада и юг от севера. Мир ти! Величие твоему, преклон колена, покланяюся мыслю смиренною, освященный кровию божественною. Кресте, древо жизни. Мир ти! Не насытятся уста хвалити и величати тя, Кресте, свободителю Mиpa, древо любве, древо мира. Мир ти! гласа восхваления твоего сладость грозда вина твоего уподоби крови Христовой без страсти. Мир ти! Печать Троицы Кресте, посекаяй неправеднаго! Буди нам меч и поразитель врага нашего; да будет бегаяй от лица нашего, обретаяй смущениe.
Мир тебе, Mapиe, дуго славы клятвы Ною, яко да не одождит дождя потопа из облак на лице земли36…
Поминаю в нощи многое снисхождение Твое, еже превзыде меру, внегда пояша Тя воини римстии, Иисусе Христе, мир, слава Тебе! Нощию прошел еси, якоже показа Иуда, в Гефсиманию в вертоград, да подымеши тяготу людскую. Слава Тебе! Приидоша, да имут Тя тамо со светильники и факелы первосвященницы иудейстии Каиафа и Анна, иже составиша совет погибельный. Слава Тебе! Целование Иуды бысть Ти, Иисусе, Сыне Божий, яко угрызение, егоже лучши суть язвы друга и вернаго. Слава Тебе! Како величахуся и изравняхуся над Тобою до еже рещи Тебе: “прорцы, кто есть ударей Тя?” Слава Тебе! Болезни наша понесл еси и недуги наша подъял еси, якоже прорекоша пророцы Твои, Безгрешне. Слава Тебе! Нощию, сущу позде, бысть восклицание дому Твоего, да пребудем собрани, молящеся Тебе и просяще: “Господи, Господи, отверзи нам!”
Слава Тебе, Отче наш, иже ecи на небеси и на земли, иже убожиши и богатиши во мгновение, не косня. Слава Тебе! Да святится имя Твое, Господи, безсмертне, во устех всея твари но чину ея во гласе и воскликновении! Слава Тебе! Да приидет царствие Твое, Господи, и вождение Твое святое, егоже возжела во всякий час древний пророческий собор. Слава Тебе! Да будет воля Твоя, Господи, и изволение Твое благое яко на небеси, и на земли, Господи и Адонаи. Слава Тебе! Хлеб наш, егоже желает сердце наше, даруй нам туне, довольный на день его. Слава Тебе! Долги наша и уклонения от закона остави нам, Многомилостиве Боже, кроткий яко вода езера, без лукавства. Слава Тебе! Якоже и мы оставляем долги и имиже должни суть ближнии наши, созижди нам помышление свято и сердце терпеливо. Слава Тебе! Не введи нас, Господи, во искушениe много, не спяй никогда, Пастырю бодрствующий, вечер и утро. Слава Тебе! Спасай нас всегда от убийства ангела грехов и избавляй от всякаго зла, Сый во веке. Слава Тебе обильному спасением и над всяким миром Сущему, яко Твое есть царство страшное во веки веков! Слава Тебе, егоже Сын научи нас молитве собора святых; внегда молитися нам без укоснения, Господи, подаждь нам Духа благодати, иже украсит душу и тело. Слава Господу Богу нашему, сотворившему нас, да почитаем Его. Слава Марии Матери Божией, Владычице нашей и Избавительнице нашей.
* * *
«Часослов Эфиопской церкви». Записки Императорской академии Наук. Серия VIII, т. I, № 7.
Напр. на первом часе – Апостолы (см. изданные и переведенные мною по Лонд. ркп. “Эфиопские стихи в честь Апостолов” в Записках Вост. отд. И. Руск. Арх. Общ. XII, 1, 8–20) на девятом – мученики, на вечерне – преподобные (см. Болотов, op. cit. р. 193 sq.).
См. Мансветов о песенном последовании. Творения св. Отцов, изд. при Моск. Дух. Акад. 1880, III и IV.
После 8-й песни в нашей рукописи находим также своего рода “антифон”, даже почти совпадающий с римским воскресным после “canticum trium puerorum”.
В Коптском чине кроме “Аллилуйя Отцу, Аллилуйя Сыну, Аллилуйя и св. Духу” есть еще в конце песней их перифразировка и воззвания к списателям, Богородице и Ангелам (см. в моем издании “Часослов”, стр. 129 cл. 135.
Издан, у Dillmann'a, Chrestomatia Aethiopica как precos officii matutini p. 46–50.
Cм. в моем издании “Часослова”, стр. 128 (129) – 137 (138).
О них см. у В. В. Болотова. Описание двух рукописей... Христианское чтение 1887, II, 147 сл., где дан перевод некоторых из них; у меня в издании “Часослова”, где стр. 138–157 изданы и переведены величания в честь Спасителя.
См., напр., изданная мною и переведенная пасхальная пcaлия в статье: “Пасхальная служба Коптской церкви” (Сборник Commentationes Philologicae в честь проф. И. В. Помяловскаю (Спб. 1897, стр. 6).
См. о ней у В. В. Болотова. Ibid. стр. 14, и у меня в Описинш Эфиопской рукописи И. Общ. Любителей Древней Письменности, стр. 7 сл., где приводится и перевод двух строф.
Уже в “песенном чине”, который, по проф. Мансветову (l.c. III, 769), “ведет свое происхождение из богослужебного порядка первохристианской церкви и есть не что иное, как сколок и подражание последнему”, были несомненно “песнь трех отроков, сопровождаемая соответствующими припевами, а после хвалитных – песни Захарии и Богородицы” (Ibid. IV, 999).
Книга эта, как говорит предисловие к ней в рукописи n’ 60 Парижской Haцион. Библ. (Zotenberg, Catal. р. 62), не оригинальное абиссинское произведение, а переведена с арабского при царе Зара-Якове 1434–68. Рукописи ее имеются во многих музеях (4 в Париже, 24 в Британском Музее, одна в Петербурге в библиотеке Института Вост. яз. при Азиат. Департ. М. Ин. Дел). Редакции различны я дают как различное количество чудес, так иногда и различные чудеса, но начинаются обыкновенно с рассказа о Дексии (м. б. Ильдефонсе), еписк. Толедском (в VI в.), занимавшемся собранием чудес св. Девы в одну книгу, за что и удостоившемся Ее явления, причем она громогласно прочла и одобрила книгу. Во вторичном явлении она дала ему епископское одеяние. В наиболее полных рукописях число чудес выше двухсот и в числе их встречается немало относящихся к западному христианству. См. перечень их у Zotenberg'a 1. c.; все они б. ч. западного или Египетского происхождения.
В.В. Болотов. Несколько страниц из церковной истории Эфиопии. Христ. Чтение 1888, I, 466, пр. 2.
Замечу, что чтение этой книги положено дважды на утрени по нотной книге Берлинской рукоп. № 41 (по катал. Дилльманна) чин ее приближается к “первому”; чтение “чудес Марии” положено после Феотокий.
Заглавие только в L². За ним следует: Aллилуйя. Во имя Отца и Сына и Св. Духа. Прогонителю демонов, прожени, Господи, демона от десных и от шуйих наших и от места сего упокоения нашего, да отступят от нас воюющие на души наша. Якоже научиша нас Апостоли на соборах своих, иeреи моляхуся часто, глаголюще: в сей час востав, омойся и молися. И аще жена с тобою верная, молитеся оба вкупе. И плюнув на руку твою, знаменуйся плюновением, вышедшим из уст Твоих, и будеши чист до ног твоих; cиe есть дар Святаго Духа. В сей день вся тварь служит Единому Богу, звезды и вся прозябающая и воды стоят в сей час, и вся воинства Ангел служат сия часы со духи праведных, славяще и поюще Господа.
В Киевской рукописи указано только первое слово молитвы.
Следует много других стихов из псалмов с припевом: “Аллилуйя”. Затем: Слава… Аллилуйя, святей церкви. И ныне... Аллилуйя в роды родов. Ему подобает поклонение.
Написано рифмованными стихами.
24 апокалипсических старца, почитаемые Копто-Эфиопской церковью в числе святых и часто упоминаемые в ее богослужении.
Эти славословия в оригинале также написаны стихами с рифмами.
Эти призывания также в стихах.
Вместо этого стиха в L стоят следующие: Иоанне, девственниче, проповедниче Евангелия, сый со Херувимы и Серафимы ликом вышних сил... Георгие воине, подвижниче, чудотворче, звездо славы посреди небесе и земли... Евстафие, отче наш, перле маргарита, сияяй пред лицем небесе, учениче солнца… Такла Хайманот, oтче наш, благодати исполненный, смирение духом, последовавый стопам Антония... Иосифе, отче наш, звездо света, перле Эфиопии, топазие, украшение святыя церкве.. Георгие, отче наш, сладостный языком, песнословче, органе церкве в проповедании...
Место – замечательное по резко выраженному монофизитству.
Так иногда называется в Эфиопской церкви суббота; другое название ее – “суббота Иудейская” в отличие от “с. христианской” – недели.
Под именем “Господь воцарися” (Ἔgzi’a bher nagsa) известна в эфиопской богослужебной литературе книжка стихотворных песнословий в честь праведников и святых, расположенных в порядке месяцеслова. Имя ее, ничем не связанное с псалмами, начинающимися с этих слов, как я думаю, обязано своим происхождением коптскому богослужению, в котором первым стихом 92 пс. вводятся т. наз. псалии, соответствующие по месту, занимаемому ими в утрене, нашим хвалитным. Эфиопская церковь составила вместо них свои песнопения, но по традиции назвала их термином: “Господь воцарися”.
Вероятно первое слово отдела книги “Чудеса Марии”.
Эти молитвословия в стихах. Они довольно распространены и попадаются в разных сборниках гимнов (gub’ăe Malk’e).
Следует: “мир всем частям Твоим, Mapиe, поминанию имени Твоего” – и ряд славословий, обращенных к отдельным частям телa. Это весьма распространенная форма длинных гимнов у эфиопов, называемых Malk:'ě = образ, соответствующих до известной степени акафистам. Приведенный в Киевской рукописи не тождественен с изд. у Dillmanna, Chrest Aeth р. 136 сл.
Гимн написан стихами и принадлежит к числу довольно распространенных, попадаясь в “сборниках” (напр., в ркп. 188 Брит. Муз. по кат. Райта), а также в псалтырях.
В лондонской рукописи приводится еще несколько молитв, начинающихся с “Воспеваю”.
Такими словами начинается одно из прошений т. наз. “Вседневной литии”, помещающихся в рукописях служебников перед литургией, а в Парижской рукописи № 13 (по каталогу Зотонбера) после ночного богослужения. “Вседневная лития” иначе “Лития утра” по содержанию соответствует ночному, заутреннему богослужению и вероятно на нем и произносилась. Что касается данного прошения, то оно читается так: Начало благодати Иисус Христос, сила н благость Отца Своего. Ты бо еси Агнец Божий, вземляй грехи мирa, помилуй нас. Сошел бо еси с небес в меру благости Отца Твоего, да спасеши творение Твое смертное и погибшее, еже создал еси. Ходяй на крилу ветреннюю, творяй Ангелы духи и слуги своя пламень огненный, призираяй на землю и творяй ю трястися, прикасайся горам и дымятся; духом благодати Твоея укрепи люди твоя, Вседержителю Господи Боже наш. Дьякон: Молитеся. Иepeй: Ей Господи Боже наш! духом благодати Твоея возвесели люди Твоя, яко ты еси облегчитель тягот и помощник в напастех, украшение Апостолов, стяжание нищих, надеждо ненадежных, воскреситель мертвых, Иисус Христос, сила и благость Отца Своего, Тя славослосим ныне и присно, и вo веки веков. Аминь.
Вероятно, описка вместо “Заведеева”.
Гимн Св. Троице, также написанный в оригинале стихами.
См. перевод В.В. Болотова по рукописи № 2. С. Петербургской Духовной Академии (Христианское чтение 1887, II, 158).
В оригинале стихами.
Следует длинный ряд новый величаний в честь Пр. Богородицы.