Розыск о раскольнической брынской вере

Источник

Розыск о раскольнической брынской вере о учении их, о делах их и изъявление, яко вера их неправа, учение их душевредно и Дела их не Богоугодна

Содержание

К благоразумному читателю

Предисловие

Смиренный архиерей Димитрий Божиею Милостию Митрополит Ростовский и Ярославский

Часть I. О вере раскольнической Статия первая. Есть ли их вера правая вера? Глава 1. Что есть вера? Глава 2. Вера есть то, чесого очи не видят, ни руце осязают Глава 3. Все, еже очи видят, и руце осязают, несть вера Глава 4. Вера раскольническая в веществах зримых и осязаемых Глава 5. Правость православной веры о иконах святых Глава 6. О честном кресте Глава 7. О просфорах Глава 8. О книгах старых и новых Глава 9. Святые отцы не по книгам спаслися Глава 10. Книги новые не пременили веру Глава 11. О древних обычаях церковных Глава 12. О нововнесенных Глава 13. О несогласии Евангелистов святых Глава 14. О молитве Иисусовой Глава 15. О имени Иисусовом Статия вторая. Есть ли их вера старая вера? Глава 16. В чесом содержится старая вера? Глава 17. О пресвятой Троице Глава 18. О воплощении Христовом. Аввакумова вера Глава 19. О Христовом во ад сошествии Глава 20. О именах скитов Брынских Глава 21. О преданиях церковных Глава 22. О поклонении Евангелию Святому Глава 23. О неосвященных, священная деющих Глава 24. О евангелии Аввакумовом Глава 25. О Федьке диаконе Глава 26. О атаманстве Аввакумовом Глава 27. О видении Аввакумовом Глава 28. О Акефалитах Глава 29. Вера раскольническая во обычаях Глава 30. Правость православной веры Часть II. О учении раскольническом Первая статия Глава 1. Учению подобает быти от учителя неложного Глава 2. Учению подобает быти от учителя искусного Глава 3. Учению подобает быти от учителя, житием непорочна Глава 4. Учение истинное яве проповедуется; а не втайне Глава 5. Ложь раскольническая о антихристе Глава 6. Кривый толк их о святой жертве Глава 7. О некиих Глава 8. О благовестии и анафеме Глава 9. О церкви рукотворенной Глава 10. О клети Глава 11. О поклонении Глава 12. О святых иконах Глава 13. Прение святого Григориа Омиритского о иконах святых с Ерваном жидовином Глава 14. Прение преподобного Стефана нового с Копронимом Глава 15. О мощах святых Глава 16. О времени последнем Глава 17. О вере на земли Глава 18. О образе и подобии Божии в человецех Глава 19. О браде Глава 20. О усах Глава 21. О истории Евангельской и притчах Глава 22. О милостыне втайне Статия вторая Глава 23. О учении еретическом в Брынянех Статия третья Глава 24. Хула раскольническая на четвероконечный крест, и розыски о кресте Глава 25. О знамении крестном Глава 26. О хулении раскольническом на треперстное сложение Глава 27. О хулении их на Божественный тайны Глава 28. О иерейских пошлинах Глава 29. О иерейском житии Глава 30. О святом Агнце жремом и закалаемом Глава 31. Паки хула раскольническая на Божественныя тайны Глава 32. Хула их на чин архиерейский Глава 33. Два начальнейшая раскольническая на церковь Божию хуления возражаются Часть III. О делах раскольнических 1. О сугубстве раскольнических дел Статия первая Глава 2. О делах мнимых быть добрых, но о Богоугождении неизвестных Глава 3. О делах лицемерных Глава 4. О делах добрых, но бесплодных; понеже от самолюбия Глава 5. О делах добрых, но бесплодных; понеже вне православной церкви Глава 6. О нравах учителей лицемерных Глава 7. Добродетельное житие не утверждает неправой веры Статия вторая Глава 8. О делах раскольнических злых, и о учителях Глава 9. О Капитоне, Аввакуме и о прочих Глава 10. Девка изюмом причащает Глава 11. О сожигающихся радуются бесы Глава 12. О сердце младенческом, разрезанном в чарования Глава 13. Сожженные вопиют под землею: ох, погибли! Глава 14. О волшебных чарованиях, и о попе, в пещь огненную ввергшемся Глава 15. О жидовском и раскольническом волшебстве Глава 16. О морелыциках Глава 17. Не ставят в грех блуда, но в любовь Христову Глава 18. О скитах Брынских Глава 19. Перечень дел раскольнических мнимых им быти добрых. Глава 20. Рассуждение дел раскольнических Глава 21. Раздирающего церковь вся добрая дела зла суть Глава 22. Известие откровенное о делах раскольнических, яко не суть богоугодная Глава 23. Окончание книжицы, и увещание правоверным  

 

Внемлем: откуду познавати имамы раскольнически учители?

От словес, имиже они свою веру превозносят,

От лжехульного их учения, и

От лицемерного жития их.

К благоразумному читателю

Сей мой убогий труд аще кому от благоразумных и богомудрых читателей случится чести, молю, да не удивляется зде просторечию и некрасному сочинению ибо не ради мудрых и в Божественном Писании искусных сия написашася, но ради самых препростых людей, силы Писания Святого неведущих, имъже и простая беседа едва внятна бывает. К таковым и древнии Святители и учители просторечием своя простираху беседы, яко же святый Златоуст, иже исперва обыкл бяше премудре сочиняти своя словеса: увещан же быв женою, отложи премудрое риторствование, ятся же просторечия. Единою бо учащу ему люди в церкви, жена некая от народа воззва, глаголющи: учителю духовный, паче же реку, Иоанне Златоусте! углубил еси кладязь святого ти учения, а ужя ума нашего суть кратки, и не могут досязати. Он же, помыслив в себе, яко несть полезно хитроплетенное к народу простирати слово, тщашеся оттоле не ухищренными ветийскими, но простыми, нравоучительными же словесы, беседу свою украшати, яко да и простейший слышатель разумеет, и пользу приемлет. Такожде и священномученнк Александру епископ Команский1, (якоже в житии того пишется): Не печашеся о красоте словес в своих к народу глаголемых поучениях, но о пользе душ имеяше тщание, и бываху многая в беседе его просто; простых ради глаголемая, но зело душеполезная. И егда от некоего Аттического философа юна о просторечии подсмеян бысть; сотворися тому философу видение сицево: Мняшеся зрети стадо голубий белых, зело благолепных, неким дивным сиянием блещащихся, по словеси Псаломническому: криле голубине посребрене, и междорамия в блещании злата2, и бысть глас к зрящему сия: Се суть словеса Александра епископа, имже ты посмеялся еси! Философ же от видения воспрянув, стыдяшеся о согрешении своем. Но и сам Христос – Спаситель наш, егда беседоваше к людем книжным, ко учителем жидовским мудрым, простираше к ним словеса Божественныя, премудрости исполненный, приводя свидетельства от книг Пророческих: егда же ко простому народу простираше слово, простыми притчами изъясняше им свою о небесном царствии проповедь, сказуя: яко подобно есть царство небесное человеку домовиту, и человеку сеявшему доброе семя на селе своем, и человеку купцу, и зерну горушичну, и квасу, егоже вземши жена сокры в мучных сатех трех, дóндеже вскисоша вся3. И моему убо смирению, емуже препростый народ в паству вверися, надлежит простыми словесы увещание простерти ко уклоняющимся в раскольническое заблуждение. Посла во мене Христос (да со Апостолом реку) благовестити не в премудрости слова4.

Предисловие

Противу раскольнического упорства довольно ответствуют две изрядныя книги, яже прежднии святейшии патриархи Московскии со освященным собором написаша, которым книгам именования суть сия: Жезл Правления и Увет Духовный. И не требе лучших ответов на возражение умствования безумного противников Святой церкви; но понеже те книги в нашей Ростовской епархии обретаются ли где, несмь известен, и едва обретаются: ненавистная бо рука раскольническая истребляет я. Того ради краткую сию книжицу по должности моей написах: находящим бо волком на стадо, не подобает пастырю сном одержиму быти.

Смиренный архиерей Димитрий Божиею Милостию Митрополит Ростовский и Ярославский

Пречестным архимандритам, и игуменам, и всему монашескому чину,

И честным иереям, и диаконом, и церковником, по всех паствы нашей градах и весях сущим,

Купно и всему Епархии Ростовской правоверному Христианскому народу, всякого чина и возраста, возлюбленным ми братиям и духовным чадам,

Благословение и мир от Господа нашего Иисуса Христа.

* * *

Не довлеет нашему смирению к вам, о возлюбленнии! самыми токмо устными словесы беседу простирати, но и писанием полезная беседовати подобает. Устная бо беседа близ токмо слышится: а яже писанию предаются, та и в концы вселенныя происходят. Устно реченное слово скоро от памяти человеческая отъемлется: написанное же незабвенно пребывает. Яже убо усты глаголю и ихже вы поучаю, та судих и писанию предати, и в Епархию послати; понеже самому мне невозможно, некиих ради вин, проходити паству нашу, и везде люди Божия устно и лицезрительно поучати. Сие убо мое послание, вместо мене буди, проходя грады и веси Епархии нашея, и уча вы и увещавая, еже не прельщатися раскольническими ложными учении, но крепце в православной вере стояти, придержащеся матере нашея Святыя соборныя Апостольския церкве.

В первых объявляю любви вашей печаль и тугу души моея о вас, слышу бо, яко входят волцы тяжцы в вас5, от дубрав и пустынь Брынских исходящие, и похищают лжеглаголивыми своими и тайными шепты (якоже змия Еву) Христовы овцы, не в спасение, но в погибель: и терзают стадо Божие, учаще неправославно, и прельщающе души невежествующия, снедают же я и поглощают ересьми своими, и в несытое адово чрево низводят. Но и от вас самех (якоже слышу) восташа мужие глаголющги развращеная, еже отторгнути ученики (простый глаголю народ) в след себе6. О чесом ми есть туга и печаль не мала, якоже и Давиду, о таковых тужащему и глаголющему: печаль прият мя от грешник, оставляющих закон твой7.

То объявив, глаголю к вам со Христом Спасителем моим: внемлите от лживых пророков8, сиесть, блюдитеся от лживых учителей. Пророками бо учители в древних бяху нарицаеми. Якоже и Апостол в послании к Титу о Критянех воспомяну глаголя: рече некто от них свой им пророк: Критяне присно лживи9. Пророк же их той бе (по Златоустову сказанию) Епименид Критянин, иже бяше пиита, и философ, и жрец идольский, и учитель Еллинских законов Критяном. Егда убо Христос Господь увещавает восследствующия ему блюстися от лживых пророков, увъщавает то блюстися от лживых учителей, каковы суть от Брынеких раскольнических скитов, аки от демонских гнезд исходящии. Блюдитеся от тех, о возлюбленнии! блюдитеся, от иже пригодят к вам во одеждах овчих, внутрь же суть волцы, хищницы 10.

Но речете: по чесому познати, аще кто волк есть, или добр человек? Отвещает Христос глаголяй: от плодов их познаете их; якоже и древо от плода познавается. Доброе древо добр плод творит, злое древо зол плод приносит: ниже может злое древо добра плода творити. Сице и тии, глаголю, лживии учители, волцы во одеждах овчих приходящии от плодов их познаваемы бывают 11, суть бо по Апостольскому словеси: древеса есенная, безплодная, дважды умершая 12, плода и листвия лишившаяся, веры и спасения надежди отпадшая, от церкви искорененная, плода добра неимущая, разве зол плод, подобный яблокам Содомским.

Пишет Златоуст святой яко во оной стране, идеже древле бяше Содома, растут древеса, и плод имут 13. Плод же Божиего гнева есть воспоминание. Стоят убо шипки (яблони) светлое (красоты) явление имущие, и подавающие неведущему многую вкуса надежду. Аще же ли взяты будут в руце, разломившимся, плода убо никоегоже, прах же и пепел мног показуют внутрь хранимый. Таковы суть древеса учители раскольнические, и таковы их плоды, иже извне прелестными своими ученьми показуются быти красны, душеполезны: разломивше же их учение рассуждением и рассмотрением, обрящется то, якоже и Содомское яблоко, полно праха, лжи и смрада душевредства. И тако от плод их познаете их.

В достоверное же сего известие предложим зде тех Брынского сада древес, учителей, глаголю, раскольнических, три начальнейшие плоды сии:

Веру их,

Учение их и

Дела их,

и подлинным Розыском розыщем, испытанием разломим, и здравым рассуждением и рассмотрением, что в них есть увидим.

Зде же и ПРАВОСТЬ ПРАВОСЛАВНОЙ ВЕРЫ в первой части вкратце предложится.

* * *

1

Августа 32, лист 661 на обороте.

3

Мф. в гл. 13.

11

Мф. 7:10 и проч.

12

Иуд. ст. 12.

13

Св. Злат. на послан. 1Солун. 4, нравоучен. 8, лис. 2265.


Источник: Розыск о раскольнической брынской вере, о учении их, о делах их, и изъявление, яко вера их не права, учение их душевредно и дела их не богоугодны / [свт. Димитрий Ростовский (Туптало)]. - Изд. 5-е. – Москва : В Синодальной типографии, 1855. - XVII, 613 с.

Комментарии для сайта Cackle