Источник

III. Чин посвящения и рукоположения до степени священника

Сей чин и следующая за ним часть требника переведены на славянский языке с латинского. А латинский перевод их сделан частию с коптского, частию с арабского языка, и помещен в старинном издании византийских историков, которым и пользовался в книгохранилище святогробского греческого монастыря в Иерусалиме.

В обоих этих книгах, особенно замечательны следующие места:

1) В чине посвящения иподиакона: «Помолитеся вси предстоящие, да снидет на него Дух Святый в словесех наших». Поистине молитвенное слово, как чистейшее проявление разумной души нашей, по невещественности своей есть самый соответственный Духу Святому орган, чрез который он действует благодатно.

2) B заповеди Священнику: «Имеющий ти получи разрешение покровен прияет к тебе исповедати грехи свои». От сюда видно, что Копты исповедуются пред священником закрыв лица свои.

Во имя Отца и Сына и Святаго Духа, Бога единаго

I. Поставление анагноста, сиречь чтеца

Посвященный станет без хитона пред олтарем с покровенною главою, и долу преклонь выю. Епископ же станет на ступени олтаря. Приведшие ставленника снимают с него покров.

Епископ речет им: Вы ли свидетельствуете, яко сей есть во истину достоин посвящения; и они свидетельствуют, рекше: «тако, наш отче, достоин есть». Тогда епископ, вземлет ножницы и стрижет главу его крестообразно, единожды посреди и четырежды по странам, глаголя: «во имя Святыя Троицы». По сем глаголет благодарение, и, прияв кадильницу, благословляет ю, и обращся лицеем к западу, глаголет сию молитву:

Смиренно просим и молим Тя Господи, Господи Боже: приими раба Твоего (имярек.) чтеца в церковь Твою, да почивает ум его на правде и истине Твоей. Даждь ему страх службы Твоей, сотвори его достойна прикасатися священным сосудам, да будет благоговейный анагност, сиречь чтец пред Тобою, и тако приобрящет благодать Твою со всеми благоугодившими Тебе от века. Понеже милосердие, сущее в воле Твоей, есть приращение Тебе чести и почитания от коегождо служащего и поклоняющегося Тебе, Отче, Сыне и Душе Святе.

По сем, архидиакон возглашает: Помолитеся.

Епископ же, обращся лицеям к востоку, глаголет сию молитву:

Боже богатый в дарех Твоих, иже милостив являешися церкви Твоей в посвящении, и поставлявши сих пред Тобою чрез сие таинство: се раб Твой (имярек) чист и непорочен: се раб Твой (имрек), его же призвал еси в служение чтеца: сотвори убо его достойна, и исполни его всякой мудрости в разумении, да помышляет о Твоих словесех Божественных и о служении своем. Соблюди его в семь достоинстве без порока. Соверши его в дарех Твоих легце, по милосердию Твоему, вкупе с единородным Твоим Сыном и Святым Духом. Аминь.

Обращся к западу, держит его за виски и глаголет:

Боже великий человеколюбче, держай вся десницею Твоею, и изливаяй Духа Твоего на коегождо. егоже властию вся содержатся призри на сего раба Твоего, пред лицем Твоим стояще, егоже пред Тобою поставляем, да возвещает словеса Твоя святые Ветхаго и Новаго Завета людем Твоим, и да поучает их сему святому слову Твоему, в нем же есть спасение и здравие душами. Благослови Господи показати ему велелепие Света Твоего. Просвети сердце его сиянием и озарением Твоим. Даждь ему сердце смиренно, да чтет писание и обрящет в нем разумение и мудрость: слушающие же его да воздадут Царству Твоему славу и честь, Отче и Сыне и Душе Святе.

Обращся к западу, держит виски посвящаемаго, и глаголет:

Господи Боже, Его же Сын всемогущ: Ты, иже предварил еси нас познанием числа избранных Твоих в мире и начал еси призывати человека, восполни недостаточествие раба Твоего, даждь ему мудрость, да чтет закон Tвой людем Твоим, и ныне же помози рабу Твоему (имярек), иже назнаменован есть во анагноста, даруй ему мудрость в дух проречений, да внедрит словеса Твои в смышлении святем в людех Твоих, (чтя) со умилением и без дерзновения, благодатию в любовию человека, иже есть Сын Твой единородный, Господь наш и Спас наш Иисус Христос.

По сем дает книгу, да несет Евангелие на персех: чтец лобызает олтарь и десницу епископа. Тожде деют и сущие с ним. Абие изъясняют ему святые таинства. Епископ же не возлагает на него руки, но токмо чтет ему сицевое увещание.

Увещание анагносту по совершении над ним, всех обрядов

Чадо! Сесть первая степень ставленников, и зовется точно вступление. Приложи убо ведати ее едину. Она есть едина от источник святой Церкве, сущей от самаго Бога, обильно изливающего на ню дары благодати, да и ты от них уделяеши людем. И понеже дело сие трудно, сего ради подобает тебе бодрствовати и уготовлятися, во еже быти тебе подобну светильнику сияющу на свещнице своем, и исполняти слух внемлющих тебе неточию словесы чтомыми, но и толкованием оных. Пецыся на всякое время воспоминати слово Господне, еже глаголет: чтяй да разумеет: да избравшии тя на служение сие видят доброе житие твое, и назидаются примером твоим, и тако достигнеши высшей степени: приведшие же тя прославятся в тебе, и засвидетельствуют доброту твою во всякое время, по истине, о Господе нашем Иисусе Христе, ему же подобает хвала, честь и поклонение со Отцем Его и Духом Святым, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Хвала давшему разум!

II. Посвящение иподиакона

С Богом

Нареченный иподиакон станет пред олтарем без хитона (стихаря), долу преклонь главу, и вкупе с приведшими его на средину поклонится пред епископом, иже став на ступень олтаря, изрекает благословление, взяв кадильницу. Благословляет ю, и посем глаголет сию молитву, обращся лицем к востоку.

Господи Боже сил, приведый нас в жребий служения сего, устрояй разум человека, и испытуяй сердца и утробы, услыши нас во множестве благодати и милости Твоея, очисти ны от всякие скверны тела и духа, разжени любовию грехи и беззакония наша, яко мрак и мглу облачную, исполни нас силы Твоея Божественной и благоволения Сына Твоего единороднаго и действия Духа Святаго, да будем достойны служения сего новозаветнаго, да обогатимся делы благими, и величаем имя Твое святое, и совершаем службу благоволения Твоего Божественнаго. Не причти нас к приобщающимся грехом иноязычных, и не попусти нам Господи творит, еже не лет есть. Даруй же нам смысл глаголати полезная и приступати ко олтарю Твоему святому. Се приходит к Тебе иподиакон раб Твой (имрек), и стоит, уготован в чаянии Даров Твоих небесных; понеже еси благ, и многомилостив всем призывающим имя Твое святое, еже есть сильное могущество Твое, – с Сыном Твоим Единородными Иисусом Христом, Господем нашим, и Духом Святым. Аминь.

Архидиакон возглашает: Благодатию, восполняющею недостаточествия наша, приходит ко мне брат, его же обстоим тесне рукоплещуще ему, да вознесем имя его на священную степень, яже есть иподьяконство в церкви Божией святей, свободившей нас от великих бед и трудов. Помолитеся все предстоящие зде, да снидет на него Дух Святый в словесех наших.

Вси глаголют трижды: Господи помилуй!

Епископ же, обращся лицем к олтарю, глаголет, сию молитву:

Молю Тя, Господи: сотвори его достойна звания иподиаконства, да ради заслуг, яже суть от благодати Твоея человеку дарованы, прославить имя Твое святое, и служит Тебе и правит святым олтарем Твоим, и приимет милость от лица Твоего: понеже милость и благоволение благодати Твоей у тебе есть, и Тебе подобает слава и честь со единородным Сыном и Святым Духом. Аминь.

Посем епископ обращся к западу и держа виски иподиакона, глаголет сию молитву:

Господи Боже вседержителю, освятивый скинию свидения и хранящих священные сосуды, Сам и ныне, Царю наш, яви лице Твое на раба Твоего (имрек), иже дадеся, да будет во оправдание всем представившим его. Исполни его Духа Свята, да обрящется достоин прикасатися сосудом сего служения, и стояти при дверех храма, и возжигати сияющий светильник в доме молитвы Твоея. Насади его в церкви Твоей, яко древо масличное, приносящее плод, освящающий во всякое время. Постави его, яко зерцало правды, в веселии.

По сем, обращся лицем ко олтарю, глаголет:

Призри, Господи Боже, на служение наше, очисти ны от всякой скверны, и ниспосли благодать Твою на раба Твоего (имрект.), да обрящется достоин пред Тобою совершати служение иподьяконства неуклонно, и да преисполнится благодати Твоея со всеми, благоугодившими Тебе от века. Милосердие бо во благоволении Твоем есть, и Тебе подобает честь, и слава, и поклонение от всех, о Боже и Сыне и Душе Святе. Аминь.

Обращся к западу, знаменует чело иподьякона большим перстом своим, глаголя: Призываем тебя церковь Бога святую. Аминь.

Архидиакон возглашает: Се, иподиакон во святей церкви Божией. Аминь.

Епископ же велегласно глаголет: нарицаем Тя (имрек) иподиакона в церкви (имрек), града (имрек) во ими Отца и Сына и Святаго Духа.

Епископ знаменует два креста на лице его, призывая троицу: посем, обращся к востоку, глаголет:

Благодарим, Тя, Царю наш всемогущий, за вся и о всех. Хвалим и славословим имя Твое святое, яко сотворил еси с нами великая, и научил еси оправданием Твоим раба Твоего (имрек.). Смиренно молимтися, Царю наш: услыши ны ради множества благодати Твоей, и да угодно Ти будет благословити иподиакона раба Твоего (имрек). Даруй ему истину, и очисти его, и соверши его во всяцем деле служения сего, да соблюдется во уповании Твоем блазе благодатию Сына Твоего единороднаго Иисуса Христа Господа нашего. Сей есть, иже и пр.

Посем епископ, обращся, возлагает облачение на рамена иподиакона, глаголя:

Слава и честь имени Твоему святому, Отче, Сыне и Душе Святе единосущие. Мир и разумение его церкви святей. Аминь.

Все сие переведено с коптского языка, обязанности же иподиакона – с арабского.

Обязанности его те же, что и у диакона. На него не возлагается рука. Он не клянется, иметь одну жену, пребывает ей верен, чуждается жены ближнего, удаляется сообщества с женами, яко омовенный в бане пакибытия. Хвала Богу всегда.

Увещание иподиакону по совершении посвящения его. (С арабского)

Чадо! егда уже возведен ты на степень иподиаконства и посвящен: омый его пред очима твоима. Долг твой последовати диакону и помогати ему в деле служения тако, како диакон подражает священнику. Ты убо должен хранить двери дома Божия, иже есть церковь, и возбраняти вход в ню иудею, псу и развратнику в час священнослужения: и егда возгласит диакон – никтоже нарушаяй благочестие да стоит на сем месте, ниже всяк, емуже не изъяснены святыя таинства – прилежи охраняти двери церковные. Понеже тебе уже дарована есть благодать прикасатися к священным сосудам служения святаго и несквернаго: сего ради уразумей досточтимую заповедь свою и дары, яже тебе сообщены суть, яко раб разумный и верный, творящий волю Господина своего со всяким тщанием. Да получиши плод великаго звания твоего во Христе Иисусе Господе нашем, емуже честь и слава и поклонение со Отцем его благим и Святым и Животворящим Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь

Хвала подателю смысла!

III. Посвящение диакона

Егда духовник, представляющий диакона, познает его достойна быти сего служения: тогда приводит его к епископу, свидетельствующи о нем. Ставленник станет у олтаря пред епископом, преклонь десное колено на ступень олтаря: и глаголет епископ молитву благословения, приемлет кадильницу, благословляет ю, и глаголет сию молитву:

Господи Боже сил, приведый нас в жребий служения сего, устрояяй разум человека, и испытуяй сердца и утробы, услыши нас во множестве благодати и благоволения Твоего, и очисти ны от всякие скверны тела и духа. Разжени по любви Твоей грехи наша и беззакония наша яко тьму. Исполни нас силы божественной и благодати Сына Твоего единороднаго, и действия св. Духа, да будем достойны сего служения новозаветнаго, да совершаем е достойно Святаго Имени Твоего, и стоим служаще по благоволению Твоему Божественному. Не причти нас к творящим грехи неверных, но даруй нам, еже лет есть. Сподоби ны, Царю наш, творити похвальная и предстояти святому олтарю Твоему. Се приходить к Тебе диакон (имрек) в чаянии даров Твоих небесных: яко Ты благ и многомилостив ко всем, призывающим Тя: велия бо крепость Твоя со Единородным Сыном Твоим, и Святым Духом. Аминь.

Архидиакон глаголет сию молитву:

Благодать Господа нашего Иисуса Христа, восполняющая недостаточестия наша Евангелием Бога Отца и Духа Святаго, да снидет на сего (имрек), приступившего ко олтарю Твоему, со страхом и трепетом поклоняющегося и возносящего очи сердца своего горе к Тебе, живущему на небесех, чающего даров Твоих небесных, внегда преходити ему от иподаконства в чин диаконства в церкви Твоей святей. Помолитеся вси, да снидет на него Дар Святаго Духа (Господи помилуй.)

Епископ глаголет сию молитву, обращся лицем ко олтарю.

Молю Тя, Господи: сотвори его достойна звания диаконства, да ради заслуг любве Твоея, еюже возлюбил еси человеки, величает имя Твое святое, и служит Тебе, правя святым олтарем Твоим, и обрящет милость пред лицем Твоим. Понеже милость и благочестие у тебе суть, и Тебе подобает хвала, Отче, Сыне, и Душе Святе, иже еси от века, отныне и до века.

Обращся к западу, возлагает десницу свою на главу его, и глаголет тайно сию молитву:

Господи Боже вседержителю, неложный и верный в обетовании Твоем, богатый для всех призывающих Тя, услыши ны: молимся убо Тебе, призри на раба Твоего (имрек), представленнаго во диаконство по суду и оправданию поставивших его зде пред Тобою. Исполни его Духа Свята, мудрости и силы, якоже исполнил еси архидиакона и первомученика Стефана, спострадавшего Христу. Сподоби его возрастати во благодати Твоей. Постави его служителя олтаря Твоего святаго, да служит Тебе по благоволению Твоему в степени, на нейже поставил еси его, не у клонься ни на десно ни на шуее, и без всякаго греха, да сподобится и высшия степени: понеже благодать даруеши не нашима грешными рукама, по посещением милосердия Твоего богатаго, еже дается тому единому, егоже ты достойна твориши. Се аз, очисти мя от грех моих чуждих, и избави ны от всякаго зла ходатайством Сына Твоего Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, иже с Тобою и проч.

Обращся к востоку противу олтаря, глаголет сию молитву.

Призри Господи на ны в служение наше, и очисти ны от всякие скверны, и ниспосли свыше благодать Твою на раба Твоего (имрек), да будет достоин пред Тобою, и да совершает службу Твою без порока, и богатеет благодатию Твоею со всеми от века Тебе благоугодившими. Понеже милосердию есть в воле Твоей, и Тебе подобает от коегождо честь и поклонение, Отче и Сыне и Душе Святе Аминь.

Обращся к западу, знаменует чело его большим перстом, глаголя:

Призываем Тя в церковь Бога святую. Аминь.

Архидиакон же возглашает:

(Имрек), есть Диакон в церкви апостольстей, церкви Божией. Аминь.

Епископ глаголет: Посвящаем (имрек) в диакона во олтарь, сиречь, в православную церковь (имрек), во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.

По сем епископ творит три креста на лице его, с призыванием Снятой Троицы, и обращся к востоку, молится тако:

Благодарим Тя Господи Боже Вседержителю за вся и о всех. Да благословится и восхвалится имя Твое Святое: яко дивная сотворил еси с нами, и расширил еси дары Твоя на раба Твоего (имрек). Смиренно молим Тя ради любве, еюже возлюбил еси человека: услыши ны ради благодати и благости Твоея, и благоугодися в рабе Твоем (имрк), ради славы Духа Твоего Святаго благоугодися в нем и в людех, требующих посвящения его в чистоте и благодати благостыни Твоея, и призови ны с ним во благо, да сподобимся обрести приращение таланта, и получим со всеми от века творящими волю Твою, воздаяние домостроительства вернаго и благоразумнаго домоправителя в явление Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.

Посем обращся, епископ возлагает орарь на шуее рамо его, глаголя: Слава и честь Святей Троице, соравному Отцу и Сыну и Святому Духу. Мир церкви единей, святей, апостольстей церкви Божией. Аминь.

Наконец посвященный приступает ко олтарю и лобызает руку епископа. Тоже делают и вси сущие с ним.

Конец посвящения диакона. Спасение от Господа. Аминь.

Правила, или увещания диакону. (С Арабского)

Разумей, о чадо благословенное, яко степень, на нюже постави тя Бог, есть степень велика, и служение исполненно величия. Есть бо степень святаго архидиакона Стефана. Посещай убо люди Божие, вдовицы, сирыя и удрученныя, утешай их, и елико можеши, помогай им и молися о них. Буди им образ, да видяшие добрые дела твои созиждутся путями твоими. Последуй епископу и свяшенникам. Поучай странных и пришельцев, посещай в по велению моему, и почитай старшего тебя по рукоположению. Священницы да будут тебе, якоже отцы. Сподобляйся блаженства, обетованнаго Господом глаголющим: служай Ми, почтит его Отец Мой: и яко же глаголет апостол Павел: служивши добре, степень себе добре снискают и многое дерзновение в вере, яже о Христе Иисусе (Тимоф. 3, 13)24. Разумей убо меру и степень достоинства, юже даровахом тебе, воеже посети истинную кровь, иже дадеся во спасение мира, и яже преподается рукама твоима. Хвала Богу нашему, и Спасу нашему Иисусу Христу Господу нашему. Аминь, аминь, аминь.

После епископом паки благословляет его и изъясняет ему таинства, и троекратно возлагает на него руку, и вси священники троекратно глаголют: аксиос. По совершении сего, епископ глаголет: (имрек) диакон поставлен в церкви Божией святой. Аминь.

IV. Рукоположение священника

Хотяще представити имуща получити рукоположение священническое, священницы первии свидетельствуют о добрых делех его и о знании здраваго учения по слову Божию, и яко есть кроток, утешаяяй, благоволиши, и ако жена его такова есть, яковую преднаписует закон и правило церковное, и яко приял степень чтеца, иподиакона и диакона преемственно: и благословится во утрие.

Тогда исходит он в диаконском облачении со орарем на шуием раме ко олтарю. Епископ же станет ту со священники. Избранный преклонят колена своя пред олтарем. Епископ же начинает благодарение, и вкупе приемлет кадильницу и чтет молитву над нею: посем обращся лицем ко алтарю, глаголет сию молитву.

Господи Боже, сподобивый нас прияти жребий служения сего, даяй человеку разум, и испытуяй сердца и утробы, услыши ны, и силою божественною и благодатию Сына Твоего Единороднаго и действием Духа Святаго сотвори ны достойны сего служения новозаветнаго, да преуспеем в делех благих, и имя Твое святое прославим, и совершим, священническое служение благоволения Твоего святаго, и не приобщимся ко грехам неверных. Прости беззакония наша и не попусти нас, Царю наш, творити еже не лет есть. Даруй же нам познание, да возглаголем должная, и предстоим олтарю Твоему святому. Се приходит к Тебе рукополагаемый во священство; соверши сего раба Твоего (имрек), стояща и чающа даров Твоих небесных. Яко ты еси благ многомилостив ко всем призывающим Тя, и спаси еси во власти Твоей с Сыном Твоим Единородным и Духом Святым. Аминь.

Архидиакон речет: Благодарение имени Иисуса Христа, восполняющего недостаточествия наша волею Бога Отца: и Дух Свят да снидет на (имрк) сего, иже со страхом и трепетом и с сердцем смиренным предстоит у олтаря Твоего святаго, и преклонься возводит очи сердца своего к Тебе, живущему на небесех, чая даров Твоих небесных, да прейдет от диаконства в чин священства в церкви (имрк), и ко святому олтарю. Помолитеся вси, да снидет на него дар Святаго Духа.

Народ глаголет трижды: Кирие елейсон. – Епископ же обращся к востоку, глаголет сию молитву:

Молю Тя, Господи Боже: сотвори его достойна звания пресвитерства, да заслугами любви Твоея к людем прославит имя Твое святое, и послужит Тебе, и управит олтарем Твоим святым, и обрящет милость пред лицем Твоим: понеже милость и благодать у тебе есть, о Боже, ему же подобает хвала Отцу и Сыну и Святому духу. Аминь.

Народ трижды: Кирие елейсон.

Обращся к западу, епископ возлагает десницу свою на главу его, и молится тако:

Господи Боже Вседержителю, создавый вся словом Твоим, и промышляяй о всем сущем пред Тобою по воле Твоей, призираяй выну на церковь Твою святую, да поставляеми в ней возрастут, и укрепятся, и преуспеют в слове и деле, призри на сего раба Твоего (имрек), иже ставится Тебе священник по одобрению и суду поставивших его пред Тобою. Исполни его духа Твоего Святаго по милости и благоволению Твоему, да боится Тебе, и правит людьми Твоими, их же избрал еси, в повелел еси рабу Твоему Моисеови избрати себе старейшины исполненны Духа Свята, иже без пременения исходит от Тебе.

Помолитеся.

Молю Тя, Господи: услыши ны в тех, яже смиренно от Тебе просим, и сохрани в нас Дух Свят цел. Семуже даруй дух премудрости Твоей, да совершен будет в деле спасения, да поучает народ Твой в звании своем, и служит Тебе во святости и чистых помыслех и в дусе нелицемерне, и да совершает дела священства ради людей Твоих живых и усопших, иже обновлены суть банею пакибытия. И се аз: счисти мя от всякаго греха сокровеннаго и разреши мя от явных грехопадений ходатайством Сына Твоего Единороднаго Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, иже и пр.

Обращся ко алтарю, молится тако:

Призри Господи на ны и на служение наше, очисти ны от всякой скверны, и ниспосли благодать Твою небесную на сего раба Твоего, да достоин обрящется пред Тобою, воеже исполняти долг священства без нарушения, да получит благодать Твою вкупе с угодившими Тебе от века. Понеже милосердие есть в воле Твоей, и Тебе подобает честь и слава от всякаго создания, и поклонение, о Отче, Сыне и Душе Святе. Аминь.

И обращся к западу, знаменует чело его большим перстом своим, глаголя:

Призываем Тя в церковь Бога святую. Аминь.

Посем архидиакон возглашает:

(Имрек) священник есть олтаря святаго, во святей, соборней и апостольской церкви Божией. Аминь.

Епископ же велегласно глаголет.

Нарицаем тя (имрек) священника олтаря святаго, православнаго, во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа. Аминь.

Епископ образует на челе его три креста, знаменуя Троицу, и облачает его в фелонь, глаголя: Слава и честь Троице Святей, Единосущней, Отцу и Сыну и Святому Духу. Мир и приращение Церкви Божией Святей. Аминь.

Обращся к востоку, епископ молится тако:

Благодарим Тя, Господи Боже вседержителю за вся и о всех. Да прославится имя Твое святое, яко дивная сотворил еси с нами, и богато разширил еси дары Твоя на раба Твоего. Смиренно молимтися, царю наш, услыши ны по множеству благости Твоея, и удовлися сими обряды, совершенными над рабом Твоим, иже прия Духа Твоего Святаго в себе и ради людей окрест стоящих, ихже избрал еси во освящение и благодать благостыни Твоея, и избрал еси нас вкупе с ним во благо, да действует и приращает талант свой, и купно с творящими волю Твою от века приобрящет мзду вернаго и разумнаго домоправителя, в явление Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа. Аминь.

Увещание новому священнику

Да будет ведома тебе, брате, мера дара, его же днесь сподобился еся: се есть пресвитерство, имже поставихом тя над великими тайны Завета Новаго, и на степень учителя. Долг твой делать и учити примером и житием добрым и изрядным словом, и памятовати слово первоверховнаго от апостол Петра, глаголюща: «Старцы, иже в вас, молю аз причастник вам во священстве, свидетель Христовым страстем, иже в хотящей славе явитися общник. Пасите, еже в вас стадо Божие, посещающе не нуждою, но волею и по Бозе, ни яко обладающе причту, но образа бывайте, стаду. И явльшуся пастыреначальнику, примите неувядаемый славы венец». Да совершаются убо дела твоя по дарованному тебе таланту. Руководися им и усугубляй его, и получиши мзду раба благоразумнаго и вернаго, и собереши люди в слово учения, укрепляя их пищею духовною, да спасение себе и слушающих тя. Иди с миром. Господь да будет с тобою. И хвала Богу во веки.

Тогда священник, дав присягу, лобзает олтарь, епископа и предстоящих.

По сем изъяснит что-либо о таинствах. И епископ трижды возложит на него руку свою и все глаголют велегласно: Достоин есть (имрек) быти священником в церкви святой, соборней и апостольстей, иже есть во граде (имрек). И любы Христа в мире Божием. Аминь.

V. Посвящение аввы игумена

Сиречь руководителя душ, ему вверенных.

Егда приводится посвящаемый в игумена, первое свидетельствуется от священников: и станет во иерейском облачении, и преклонит колени, вкупе с приведшими его, предо епископом, иже станет пред олтарем святым. Посем епископом глаголит молитву благодарения, приемлет кадильницу и благословляет ю: народ же трижды речет:

Помилуй мя, Боже. После же епископ глаголет сию молитву:

О, Господи Боже сил, призваный нас в жребий служения сего, даяй разум человеку, и испытуяй сердца и утробы, услыши ны по множеству благости Твоей, и очисти ны от всякие скверны тела и духа, и разсей тьму грехов наших, и мрак лукавствий наших разжени: исполни нас силы божественной и благодати Сына Твоего Единороднаго и действия Духа Святаго, да будем, достойны сего служения новозаветнаго, да возрастем в делех благих, превознесем имя Твое святое, и совершим священническое служение благоволения Твоего святаго. Не вмени нам грехов чуждих, и изглади беззакония наша, и не попусти нам, о Господи, творити прегрешения: но благоволи даровати нам ведение, да глаголем еже лет есть, и приближаемся ко алтарю Твоему чистому. Се, приходит к Тебе, с намерением совершенным, раб Твой (имрек), и предстоит, чая даров Твоих небесных. Яко ты еси благ и многомилостив всем призывающим Тя, и держава Твоя крепка со единородным Твоим Сыном и Духом Святым. Аминь.

Архидиакон глаголет сию молитву:

Благодать Господа нашего Иисуса Христа, восполняющая недостаточествия наша по благоизволению Бога Отца, и Дух Святый да снидет на (имрек), иже со страхом и трепетом приступает ко олтарю Твоему святому, и возводит очи сердца своего к Тебе, живущему на небесах, чая даров Твоих небесных, внегда преходити ему от чина священника в сан аввы игумена в церкви (имрек), иже во граде (имрек). Помолитеся вси: да снидет на него благодать Святаго Духа.

Народ. Господи помилуй, (трижды).

Епископ же обращся лицем к востоку, глаголет сию молитву:

Молю Тя Господи: сотвори его достойна звания игуменства, да заслугами и благодатию Твоею прославит имя Твое святое, и послужит Тебе, и управит олтарем Твоим, и обрящет милость пред лицем Твоим: понеже милость и благость у тебе, Боже: Тебе бо подобает хвала, о Отче, и Сыне и Душе Святе. Аминь.

Обращся к западу, епископ возлагает руку на главу его, и тайно глаголет сию молитву:

О, Господи Боже, всемогущий Отче, Господи наш, и Боже наш, и Спасе наш Иисусе Христе, ведый вся прежде создания: Ты избрал еси раба Твоего (имрек), да будет отец, правитель и начальник рабов Твоих, собранных во едином месте ради имене Твоего святаго. Сего ради молимтися, Человеколюбче: призри на него, благослови его и освяти его: благодать Духа Твоего Святаго да почиет на нем: и нас вкупе с ним, настави на всякое дело благое. Подаждь ему премудрость и силу, да живет пред Духом Твоим Святым без порока день и нощь. Даруй ему, о Господи, дух мирный, благий, верный и христианский, да благоугодить Тебе делы благими и начальствует над хотящими повиноватися, да со тщанием поучает их закону Твоему, печется о них, и соблюдет их в чистоте и любви, да освятит их и направит к жениху небесному Христу, достигнут же высоты жития духовнаго, исполнит реченное: тако да просветится свет наш пред человеки, яко да видят добрая дела наша и прославит Отца нашего, иже есть на небесех.

По сей молитве обращся лицем к востоку, глаголит:

Мир всем. Призри Господи на ны и на служение наше, очисти ны от всякой скверны, и ниспосли благодать Твою с небесе на раба Твоего (имрек), да сподобится Тобою совершати священство свое без порока, и да возвеличится пред Тобою благоутробием милосердия Твоего со всеми благоугодившими Тебе от века. Яко милосердие в воле Твоей есть, и Тебе подобает от всех честь и поклонение, о Отче, Сыне, и Душе Святе, ныне и на всякое время.

Обращся к западу, знаменует чело его большим перстом глаголя:

Нарицаем Тя (имрек) авву игумена в Святей Церкви Божией. Аминь.

Архидиакон же возглашает:

(Имрек) авва игумен во олтаре святем, сиречь в церкви Бога святей, соборней и апостольской. Аминь.

Епископ велегласно речет: (Имрек) авва игумен во олтаре святем Христолюбиваго града (имрек), во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Мир Божий и приращение единой святой и апостольстей церкви Божией!

Посем обращся к западу, глаголет:

Благодарим Тя, вседержителю, ради славы Твоея всякой, и благословим Тя и хвалим имя Твое святое, яко дивная сотворил еси с нами, яко ниспослал еси дары Твои на раба Твоего (сего). Смиренно молимтися, Господе: услыши ны по множеству благости Твоея: да будет угодно Тебе посвящение во игумена раба Твоего (сего), еже бысть ему благодатию Духа Твоего Святаго. Смиренно молимтися, Царю наш, о сем, его же призвал еси, и осущих зде окрест, их же избрал еси во освящение и благодать благостыни Твоея, и вкупе с ними избрал еси и нас во благо, да со всеми творящими волю Твою от века получитъ мзду вернаго и благоразумнаго домоправителя, в явление Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, иже и проч.

Посвященный лобызает олтарь, епископа и предстоящих. Посем начинают литургию. И епископ вручит ему священный служебник и прочтет спасительные наставления.

Наставления авве игумену

Ведому творю тебе, брате, меру сана, в оньже пред Господем возведен еси, иже есть игуменство. 3ело прилежи в слове учения, и первый яви дела добрые, имиже научиши народ сей, за негоже имаши дати ответ Богу, якоже заповедует апостол: бди о душах их, и направи я к делам добрым, да совершают я: обличай согрешающих, и научи их ходити по закону апостольскому во всяцей простоте и кротости, пецыся о них, врачуй сия уды твоя с великим тщанием, и не попусти приблизитися волку к стаду, но отгоняй его и побеждай словом истины. Исполни писанное: подобает нам сильным носити немощные со всяким терпением, да не изнеможем сами: да услышиши и ты наконец: «рабе добрый и верный, яко в мале был еси верен, над многими Тя поставлю: вниди в радость Господа Твоего».

Хвала Богу всегда.

VI. Посвящение архидиакона

Епископ глаголет сию молитву:

Господи Боже великий в дарех Твоих, и велий в милосердии и во благодати и благости ради Сына Твоего Единороднаго Господа нашего Иисуса Христа: Ты основал еси Иерусалим небесный, и Ты един еси Глава всяческих на земли: Ты наименовал еси всякий чин, и вся силы и власти церкви Твоея:

Диакон возглашает: Помолитеся.

Епископ же:

Сам убо и ныне, Господи человеколюбче, приими моление наше: грешни бо есмы. Ниспосли благодать Духа Твоего Святаго на раба Твоего (имрек) представлена ко архидиаконству по суду и одобрение поставивших его пред Тобою, яко мужа извествованна. Сотвори его достойна, воеже быти ему архидиакону в церкви Твоей Святой. Очисти его, якоже единаго от седьми диакон, их же поставиша апостоле святии, якоже Стефана перводиакона и первомученика. Исполни его силы, и страха, и разума, яко Стефана архидиакона, в церкви Твоем Святей, в безкровном служении и высоте чистаго благовествования, и да носит чашу достопокланяемой Крови Агнца непорочна и пречиста, иже есть Сын Твой Единородный, да служит сирым и помогает вдовицам, не изнемогая в служении Богу, да научит невежды, исправит безчинные, обличит развращенные, возвратит заблудшие, да почтит священницы, и послужит странным, да повелевает идеже подобает, и да будет образ, всем прочим в церкви, да сотворит ce6е степень добрую и высокую, и обрящет уважение от всех25, … посещением благодати Твоея Богатой, иже даруется достойным ея.

Диакон. Помолитеся.

Епископ же глаголет:

Ныне Царю наш, смиренно молим благость Твою, человеколюбче, о возвеличении раба Твоего (имрек), да будет достоин благодати звания, еже есть архидиаконства, и да снидет нань Дух Твой Святой. Се аз такожде очисти мя от всякаго греха чуждаго, и обнови мя, от грех всяких свобожденна, ходатайством Сына Твоего Единороднаго Господа нашего Иисуса Христа, иже и проч.

Конец чина.

Хвала давшему разум.

* * *

24

В Коптской книге эти слова читаются несколько иначе: «служащим верно добрая слава им будет, и откровение велее в вере Господа нашего Иисуса Христа.

25

В подлиннике есть пропуск.


Источник: Еп. Порфирий. Вероучение, богослужение и правила церковного благочиния египетских христиан (коптов). СПб.: В Тип. Имп. Акад. Наук, 1856. - 311 с.

Комментарии для сайта Cackle