Источник

Уставные главы

Чин малыя вечерни

Прежде солнечнаго захождения дне субботнаго, приходит параекклисиарх [сиречь кандиловжигатель] к предстоятелю, и творит поклонение ему, знаменуя пришествием своим время клепания. И взем благословение, изшед клеплет в малый кампан.

И собравшимся братиям в притвор, творит священник начало: Благословен Бог наш:

И учиненный чтец глаголет: Слава тебе Боже наш, слава Тебе.

Таже, Царю Небесный: Трисвятое: И по Отче наш:

Возглас от священника, и чтет чтец 9-й час по обычаю.

Таже, по конце того и по отпусте входим в храм: и станет кийждо на своем месте.

Аще же 9-й час глаголется в храме, тогда отпуст 9-го часа не бывает, но абие иерей начинает, глаголя: Благословен Бог наш:

И чтец глаголет: Приидите поклонимся: трижды, и вечерний псалом: Благослови душе моя Господа: тихо и кротким гласом. По псалме же,Слава, и ныне, аллилуиа, трижды.

Иерей же ектении не глаголет, но чтец глаголет: Господи помилуй, трижды.

Слава, и ныне:

И абие, Господи воззвах:

И ставим стихи 4. И поем стихиры воскресны гласа, три, повторяюще 1-ю.

Слава, и ныне: богородичен.

Таже, Свете тихий:

Прокимен, Господь воцарися:

Стих: Облечеся Господь в силу и препоясася. И паки: Господь воцарися:

Таже, Сподоби Господи в вечер сей:

И абие поем стиховны, стихиру едину воскресну, и другия стихиры Богородицы, подобны 3, с припевы их.

Слава, и ныне: богородичен их.

Таже, Ныне отпущаеши: Трисвятое, и по Отче наш: Тропарь воскресен.

Слава, и ныне:Богородичен его.

Посем глаголет иерей ектению малую (сугубую): Помилуй нас Боже, по велицей милости твоей, молим Ти ся услыши и помилуй.

Лик: Господи помилуй, трижды.

Еще молимся о Великом Господине и отце нашем Святейшем Патриархе (имя) и о господине нашем (Высоко)Преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) (имя), и о всей во Христе братии нашей. Лик: Господи помилуй. Трижды.

Еще молимся о Богохранимей стране нашей Российстей,властех и воинстве ея.

Лик: Господи помилуй. Трижды.

Еще молимся за всю братию и за вся христианы.

Лик: Господи помилуй. Трижды.

Возглас: Яко милостив и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем Отцу и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Таже, Слава Тебе Христе Боже:

И отпуст малый, и многолетие.

 И вшедше в трапезу, глаголем: Ядят убозии и насытятся, и восхвалят Господа взыскающии его: жива будут сердца их в век века.

Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови.

И благословляет священник трапезу. И вкушаем представленная нам полегку, да не отягчимся на бдение.

По ядении же,Слава, и ныне: Бысть чрево твое святая трапеза, имущая небеснаго хлеба, Христа Бога нашего, от негоже всяк ядый не умирает, якоже рече всех, Богородительнице, Питатель.

И посем, Честнейшую херувим:

Таже, Возвеселил ны еси Господи в творениих Твоих, и в делех руку Твоею возрадуемся: знаменася на нас свет лица Твоего Господи, дал еси веселие в сердце моем, от плода пшеницы, вина и елеа своего умножишася. в мире вкупе усну, и почию, яко Ты Господи единаго на уповании вселил мя еси.

Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови.

Священник: С нами Бог, своею благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно, и во веки веков, аминь.

Чин великия вечерни, сиесть бдения всенощнаго, и утрени воскресныя

По еже зайти солнцу мало, отходит кандиловжигатель, и творит поклон предстоятелю.

Таже восходя ударяет в великий кампан не скоро, поя непорочны, или глаголя псалом 50, тихо 12-ью. И потом вшед и вжигает лампады, и уготовляет кадильницу. И тако паки изшед клеплет во вся кампаны. И возвращься в церковь, и вжег свещу в насвещнице, поставляет прямо царских врат.

Таже творит поклонение иерею, егоже есть чреда.

Иерей же востав творит поклон предстоятелю. И отшед творит поклоны 3, пред святыми дверьми, и на оба лика: братиям же всем седящим. И вшед во святый олтарь, возлагает на ся епитрахилий, целовав крест верху его и приим кадильницу, и став пред святою трапезою, влагает фимиам: и глаголет молитву кадила тайно. И тако кадит святую трапезу крестовидно окрест, и весь жертвенник: и отворив святыя двери исходит.

Кандиловжигатель же прием свещник стоящий среди церкве, возгласит велиим гласом: Востаните! держа свещник в руце со свещею возжженною.

Всем же восставшим, и изшед священник святыми дверьми, и творит крест кадилом пред святыми дверьми, возводя праве и преки: и идет и кадит поряду святыя иконы, яже на десней стране, таже на левей, посем предстоятеля, и оба лика по чину их, параекклисиарху же предходящу ему со свещником. Егда же иерей сотворит крест кадилом, покланяяся мало, покланяется с ним и параекклисиарх. Исходит же и в притвор, и кадит по чину и тамо сущую братию, и паки возвращься в церковь, и став посреди обою лику знаменует кадилом крест, зря к востоком, и возглашает велегласно: Господи благослови.

И абие кадит образ Спаса Христа, и Богородицы, и предстоятеля на месте его: и вшед во святый олтарь, и став пред святою трапезою, знаменует кадилом крест, трижды.

И потом возглашает сице: Слава святей, и единосущней, и животворящей и нераздельней Троице, всегда, ныне и присно, и во веки веков.

И начинает предстоятель, или екклисиарх: Аминь. Приидите поклонимся цареви нашему Богу: низким и тихим гласом.

Таже второе мало повышше: Приидите поклонимся и припадем Христу, цареви нашему Богу.

Паки третие вышшим гласом, сице: Приидите поклонимся и припадем самому Христу цареви и Богу нашему.

Таже особне: Приидите, поклонимся, и припадем ему.

И абие начинает вышшим гласом предстоятель, или екклисиарх, на глас осмый: Благослови душе моя Господа: не скоро, и со сладкопением, споющей и прочей братии.

И припев: Благословен еси Господи.

Таже вторый певец праваго лика: Господи Боже мой, возвеличился еси зело: Благословен еси Господи: легко со гласом соглашающим, и прочим братиям с ними.

Иерей же с параекклисиархом изшед из святаго олтаря, и сотворше поклоны три пред святыми дверьми, и обращшеся творят поклон предстоятелю.

Таже на оба лика по единому. И идут и станут на своих им местех.

[В соборных же и приходских храмех действует священник сия в фелоне, диакон же в стихаре.]

Егда же начнут пети: Вся премудростию сотворил еси: и, Слава ти Господи, сотворившему вся.

Тогда иерей приходит пред царския двери во епитрахилии, и откровенною главою стоя, глаголет молитвы светильничныя.

Скончавшуся же псалму, глаголет ектению великую: Миром Господу помолимся.

И по ектении возглас: Яко подобает Тебе:

Таже стихологисуем псалтирь на глас 8, первую кафисму: Блажен муж, первый антифон: вторый же и третий антифон поем на глас дне.

По всяком же антифоне, ектения малая, и возглас.

По первом антифоне: Яко Твоя держава:

По втором: Яко Благ и Человеколюбец:

Певаему же третиему антифону, отходит диакон, и положив поклон предстоятелю, входит во святый олтарь, входит же с ним и чредный священник. Взем же диакон стихарий свой и орарий, емлет от священника благословение, и целовав десницу его, облачится в стихарь обычно, и глаголет последнюю ектению, и возглас от священника: Яко Ты еси Бог наш:

По скончании же обычныя стихологии, творит канонарх метание, и возгласит глас октоиха, или минеи.

Мы же поем: Господи воззвах в прилучившийся глас октоиха.

Священник же стоит на обычном месте. Егда же начнут пети, Господи воззвах: Тогда кадит иерей или диакон, яко обычай есть, творя поклонение предстоятелю.

Мы же ставим стихов десять: от Изведи из темницы душу мою:

И поем стихиры воскресны гласа-3, и анатолиевы-4, и минеи святаго-3, Слава: святаго, аще имать.

Аще ли ни, Слава, и ныне: богородичен гласа настоящий.

И егда речем стих: Яко утвердися милость Его на нас: поюще оба лика вкупе.

Тогда иерей сотворь поклон предстоятелю, и вшед во святый олтарь, облачится в фелонь, нам же Славу рекшим, И абие творят вход, отверзаемым святым дверем, предыдущим подсвещником двум со свещами. Диакону же кадильницу держащу, и по нем иерею просту, опущен имущу фелонь. Священник же стоит прямо святых дверей.

Стоит же и диакон одесную священника мало откосвенно, и приник держя и орарь свой треми персты десныя руки, глаголет тайно, елико токмо слышати священнику: Господу помолимся.

Священник же глаголет тайно молитву: Вечер и утро и полудне:

И по молитве восклонився, и глаголет диакон ко священнику, показуя вкупе к востоку со орарем, держя и треми персты десныя руки: Благослови владыко святый вход.

И священник благословляет к востоку, глаголя: Благословен вход святых Твоих Господи:

Таже диакон отходит и кадит святую икону, сущую на месте предстоятеля, и самаго предстоятеля: и паки стоит на немже месте прежде стояше, ожидаяй исполнения стиха.

Исполншуся же стиху входит диакон посреде, и начертав крест с кадильницею, возглашает: Премудрость, прости.

И мы поем: Свете тихий святыя славы:

Чтецы же вземше лампады, предходят даже до святых дверей. Диакон же вшед внутрь святаго олтаря, кадит святую трапезу. Священник же поклонився пред святыми дверьми, и целовав я входит, и затворяются святыя двери.

По конце же, Свете тихий: глаголет диакон: Вонмем.

Иерей: Мир всем.

И паки диакон: Премудрость. Вонмем.

Канонарх же поклонение сотворь к настоятелю, сказует прокимен, и стихи.

Клирицы же поют прокимен дне, на глас 6-й: Господь воцарися, в лепоту облечеся.

Стих: Облечеся Господь в силу и препоясася.

Стих: Ибо утверди вселенную, яже не подвижится.

Стих: Дому Твоему подобает святыня Господи в долготу дний.

И паки: Господь воцарися:

Чтец же согбенне руце имея при персех, среди храма стоя, ожидает конца прокимена: и сотворив поклонение, отходит на свое место.

Посем изшед глаголет диакон ектению: Рцем вси:

И возглас от священника. И по возгласе глаголет настоятель, или учиненный чтец: Сподоби Господи в вечер сей:

И паки диакон: Исполним вечернюю молитву нашу господеви.

И возглас от иереа: Яко благ и человеколюбец:

Таже, Мир всем.

И диакон: Главы наша Господеви приклоним.

И глаголет иерей молитву тайно.

Таже возглашает: Буди держава царствия Твоего:

И тако исходит иерей со диаконом, северными дверьми, предыдущим им двема светильникома, диакону же с кадильницею, нам же последующим. И поем стихиру храма, и исходим в притвор. И тамо кадит диакон святыя иконы, и настоятеля, и лики по чину: и станет на своем месте, и по совершении стихир, Слава, и ныне: богородичен.

И посем возглашает диакон во услышание всем молитву сию: Спаси Боже люди твоя: и благослови достояние твое, посети мир твой милостию и щедротами: Даже до конца.

Лик: Господи помилуй, 40 раз.

Диакон: Еще молимся о Великом Господине и отце нашем Святейшем Патриархе (имя) о господине нашем (Высоко)Преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) (имя), и о всей во Христе братии нашей.

Лик: Господи помилуй, 30 раз

Еще молимся о Богохранимей стране Россистей, о властех и воинстве ея.

Лик: Господи помилуй, 50 раз.

Еще молимся, о еже сохранитися граду сему, и святей обители сей, и всякому граду, и стране.

Лик: Господи помилуй, трижды.

Еще молимся и о еже услышати Господу Богу глас моления нас грешных и помиловати нас.

Лик: Господи помилуй, трижды.

Посем возглашает иерей: Услыши ны Боже спасителю наш:

Лик: Аминь.

Таже глаголет: Мир всем.

Диакон глаголет: Главы наша Господеви приклоним.

И всем главы приклоньшим, иерей молится велегласно: Владыко многомилостиве, Господи Иисусе Христе Боже наш:

И по исполнении ея, мы: Аминь.

Таже восклоншеся поем стихиру воскресну. И входим в храм предходящим свещником, поюще и прочия стихиры воскресны, яже суть по алфавиту.

Глаголем же припевы сия, первый: Господь воцарися, в лепоту облечеся.

Второй: Ибо утверди вселенную, яже не подвижится.

Третий: Дому твоему подобает святыня Господи в долготу дний. Слава, и ныне: богородичен.

И свещники убо поставляются от обою страну, предукрасившуся четвероножцу, на немже лежит со пшеницею и пятию хлебы блюдо, еже имамы обычай приносити в церковь. От обою же страну два сосуда исполнена, ов убо вина, ов же елеа. Стоит же вино убо ошуюю, елей же одесную.

Таже глаголет настоятель: Ныне отпущаеши:

И чтец, Трисвятое: по Отче наш:

Возглас: Яко твое есть царство:

И мы поем отпустительный тропарь Богородицы, глас 4: Богородице Дево радуйся: трижды.

Тогда диакон взем благословение от священника, кадит окрест стола.

Таже предстоятеля токмо, на месте его, и иереа. И паки хлебы сопреди токмо.

И глаголет молитву настоятель, или иерей велегласно: Господи Иисусе Христе Боже наш, благословивый пять хлебов, и пять тысящ насытивый:

И подъем един хлеб знаменует с ним прочия хлебы. И егда речет: Сам благослови: И указует десницею на хлебы: Хлебы сия: [Такожде на пшеницу, и вино и елей,] пшеницу, вино и елей:

И по скончании молитвы, и по Амине поем: Буди имя господне благословено от ныне и до века, трижды, на глас 4-й.

Таже псалом 33: Благословлю Господа на всякое время: И глаголем его до Не лишатся всякаго блага.

Иерей же шед станет пред царскими враты, зря к западом. И по скончании псалма, глаголет: Благословение Господне на вас:

И чтец: Аминь. И глаголет начало чтения.

И священник: Молитвами святых отец наших:

И извлачаются священник и диакон священных одежд, и исходят. И тако сядут вси кийждо на своих местех. Келарь же взем от хлебов благословенных, и раздробив на блюде, раздает братии, и почерпает по единой чаши вина всем равно, от настоятеля и до последних, иже во обители суть. [Ныне же сей чин весьма в церквах упразднися]. И полагается чтение в деяниих святых апостол.

[Зри] Ведомо же буди: Яко от недели Святыя Пасхи, даже до недели всех святых, по благословении хлебов, чтутся Деяния святых апостол. В прочия же недели всего лета чтутся седмь соборная послания апостольская, и четыренадесять посланий святаго апостола Павла, и откровение святаго апостола Иоанна Богослова.

Егда же раздаст келарь братии хлебы, и по единой чаши вина, труда ради бденнаго, якоже из начала прияхом от святых отец, и шед творит обычный поклон, со служившими с ним по два в ряд, пред святыми дверьми, и на оба лика по единому, и исходят.

В вечер же, по приятии хлеба и вина по черпании, от того часа, да никтоже уже дерзнет вкусити потом что, причащения ради святых пречистых Христовых Таин.

Сицево же раздробление хлебов творим, и почерпание.

От перваго дне месяца септемвриа, до 25 дне марта. А яже во бдениих летних, благословенныя хлебы, раздаваем я на трапезе, и прежде вкушения снедаем их.

[Зри] Благословенныя же имут хлебы дарования различна:

Рекше, уставляют огневицу пиющим с водою, и трясавицу отгонят, и всяк недуг и всяку болезнь исцелевают: к сим же и мыши от жит отгонят и ина пакостящая прогоняют.

По чтении же великом деяний святых апостол, исходит параекклисиарх, и клеплет в великий, и в прочая кампаны.

Воставшу же предстоятелю, и всем братиям, начинает: Аминь. Слава в вышних Богу, и на земли мир в человецех благоволение, трижды.

Таже глаголет: Господи устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу твою, дважды.

И глаголет шестопсалмие кротким и тихим гласом.

По триех же псалмех, Слава, и ныне, Аллилуиа, трижды. Господи помилуй, трижды.

Слава, и ныне: Господи Боже спасения моего:

Тогда иерей во епитрахилии, инде же и в фелони, глаголет молитвы утренния пред святыми дверьми стоя откровен.

По скончании же шестопсалмия, по Слава, и ныне: глаголет великую ектению: Миром Господу помолимся.

И по возгласе отшед стоит на своем месте.

Учиненный же канонарх, иже прокимены на вечерни сказует, сотворив поклон предстоятелю, и возглашает: Бог Господь: со стихи его, в настоящий глас.

И поем тропарь воскресный, дважды:

Слава: святаго, того дне,

И ныне: богородичен, по гласу тропаря святаго, аще имать.

Аще ли ни: Слава, и ныне:, богородичен настоящаго гласа.

И абие лик глаголет: Господи помилуй, трижды. Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу. Чтец же, И ныне:

И стихологисует кафисму псалтиря: Исповемся тебе Господи всем сердцем моим.

По исполнении же коеяждо стихологии, отшед священник пред святыя двери, глаголет малую ектению: И возглас, яко обычай.

И поем седален воскресн прежде просто.

Таже припев: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука твоя, не забуди убогих твоих до конца. и второй седален.

Слава, и ныне: богородичен.

И посем полагается чтение во Евангелии толковом.

Таже кафисма, и седален 2-й.

Припев: Исповемся тебе Господи всем сердцем моим, повем вся чудеса твоя.

Слава, и ныне: богородичен его.

И чтение, и поем поем непорочны, на глас 5: в нихже кадит иерей.

Таже тропари: Ангельский собор: Ипакои гласа, и чтение.

Таже степенны гласа, в нихже исходит кандиловжигатель, и ударяет в кампаны.

Иерей же и диакон, вшедше во святилище облачатся по обычаю. И глаголет: Вонмем. Премудрость.

Канонарх же сказует: Прокимен, псалом Давидов, гласа.

По совершении же прокимена, диакон: Господу помолимся.

Иерей: Яко свят еси Боже наш:

Лик: Аминь.

И канонарх: Всякое дыхание да хвалит Господа.

Стих:Хвалите Бога во святых Его: хвалите Его во утвержении силы Его.

Диакон же глаголет: И о сподобитися нам слышанию святаго Евангелия, Господа Бога молим.

Лик: Господи помилуй, трижды.

Диакон: Премудрость, прости услышим святаго Евангелия.

Иерей: Мир всем.

Лик: И духови твоему.

Посем иерей именует евангелиста, от негоже Евангелие.

Лик: Слава Тебе Господи, слава Тебе.

Диакон: Вонмем.

И чтет иерей Евангелие воскресно рядовое.

По чтении лик паки: Слава Тебе Господи, слава Тебе.

Посем глаголем: Воскресение Христово: И псалом 50.

Сему же глаголему, исходит священник святыми дверьми со Евангелием, держа е при персех своих, предыдущема же его от обою страну двема подсвещникома со свещами, имеяй же и фелонь отпущен долу, стоит посреде храма, держя святое Евангелие при персех своих, подсвещники же от обою страну. И приходит предстоятель един, и творит поклоны два, таже целует Евангелие, и паки творит поклон един: [не до земли творит поклоны, но малыя, приклоняя главу, дóндеже рукою достигнет до земли. В неделю бо и владычний праздник, и в пятьдесятницу всю, колена не приклоняют.] По внегда же поклонится Евангелию предстоятель, творит и к левому лику образ поклона, и к десному подобно, отходя на место свое. Таже и братия вси идут два два по чину, творят и тии подобне прежде два поклонения, и целуют святое Евангелие: и паки едино поклонение, и к настоятелю поклон.

Исполншуся же целованию, и 50-му псалму, Поем, Слава: Молитвами апостолов: И ныне: Молитвами Богородицы:

Таже, Помилуй мя Боже, по велицей милости Твоей:

Посем стихира воскресна, глас 6: Воскрес Иисус от гроба, якоже прорече:

По целовании же святаго Евангелиа, осеняет иерей братию со Евангелием, и входит во святый олтарь.

Диакон же глаголет на обычном месте молитву: Спаси Боже люди Твоя:

Мы же: Господи помилуй, 12 раз.

Иерей же возглас: Милостию и щедротами: И по Амине начинаем ирмос канона воскресна.

И поем канон воскресен со ирмосом на 4: и крестовоскресен на 3: и Богородицы на 3: и минеи на 4.

К 1-му же тропарю припев: Слава Господи святому Воскреснию Твоему.

Таже припевы песней воскресных, [писаны во ирмологии].

И по исполнении 3-я песни, диакон глаголет ектению малую: и возглас от священника внутрь олтаря: Яко Ты еси Бог наш:

И изоблачаются священных одежд, изшедше же стоят на обычных местех.

Таже кондак, и седален минеи святаго. И чтение.

По 6-й же песни священник глаголет ектению малую пред святыми дверьми, и возглас: Ты бо еси царь мира:

Таже кондак воскресен и икос.

И чтем пролог.

[Зри] Ведомо же буди и сие: Яко всегда по конце 8-я песни, егда хощем начати 9-ю песнь, творим вси метание едино, равно глаголюще: Хвалим, благословим, покланяемся Господеви:

Таже ирмос 8-я песни, катавасиа.

Иерей же и диакон облачатся по обычаю.

И по скончании 8-я песни покадив святую трапезу, возглашает диакон: Богородицу и Матерь Света песньми возвеличим.

И мы стихословим 9-ю песнь, поюще велегласно: Величит душа моя Господа: и Честнейшую херувим. Творим же и поклоны малыя.

Иерей же, или диакон, кадит святый олтарь, и всю церковь, и братию.

По 9-й песни возвращься и отдав кадило, глаголет ектению малую:

И возглас от священника: Яко Тя хвалят вся Силы Небесныя:

Таже возглашает диакон: Свят Господь Бог наш: в настоящий глас.

Стих 1: Яко свят Господь Бог наш.

Стих 2-й: Над всеми людьми Бог наш.

Священник стоит на обычном месте.

И посем светилен воскресен.

Слава: святаго, аще имать. И ныне: богородичен воскресен.

На хвалитех: Всякое дыхание, на глас дне.

Поставим же стихов 8: и поем стихиры октоиха воскресны 4: и анатолиевы 4.

На всякое же дыхание, совокупльшимся обоим ликом, припеваем и припевы сия:

1-й: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.

2-й: Исповемся Тебе Господи всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

Слава: стихира евангельская, рядовая.

И ныне: богородичен, глас 2: Преблагословенна еси Богородице:

Славословие великое.

Таже тропарь воскресен, един от обою, гласа 1-го: Днесь спасение миру бысть:

Или гласа 2-го: Воскрес от гроба:

Таже ектению глаголет иерей, или диакон: Помилуй нас Боже:

И возглас: Яко милостив и человеколюбец:

Посем: Исполним утреннюю молитву:

Возглас: Яко Бог милости и щедрот:

Иерей: Мир всем.

Лик: И духови твоему.

Диакон: Главы наша Господеви приклоним.

Иерей молитву тайно.

Таже возглас: Твое бо есть еже миловати:

Посем: Премудрость.

Лик: Благослови.

Иерей: Сый благословен Христос Бог наш:

И лик: Аминь. Утверди Боже:

Посем иерей: Пресвятая Богородице:

Лик: Честнейшую:

И прочее обычно, и отпуст.

И многолетны поем

Таже творим исхождение в притвор, поюще стихиру самогласну, яко обычай, и оглашение студитово.

По чтении же тропарь святаго Феодора, глас 8: Православия наставниче:

И час 1-й. На 1-м часе тропарь воскресен.

Слава: святаго, аще имать.

Аще же ни, И ныне: богородичен часов.

По Отче наш: кондак воскресен. И совершенный отпуст.

На Литургии: Блаженна осмогласника на 8.

По входе тропарь воскресен:Таже храма, и святаго дневнаго, аще имать. Кондак воскресен, и храма:

Слава: святаго, аще имать:

И ныне: храма Богородицы.

Аще же ни, И ныне:кондак Предстательство христиан:

Христова же храма тропаря и кондака в неделю на литургии не глаголем во весь год: понеже предваряет воскресен.

Прокимен, апостол, аллилуия, и Евангелие гласа, и святаго, аще имать.

Причастен: Хвалите Господа с небес:

Таже святаго, аще имать.

[Зри] Подоба́ет же ведати и сие: Яко на бдении всенощнаго пения, егда бывает полиелей, и поют псалом: Хвалите имя Господне: и Исповедайтеся Господеви: тогда поставляется аналогий среди церкве, и на нем полагается праздничная икона Господскаго дне, или Богородицына, или святаго, и святыя. И облачаются настоятель во святилищи и вси священнослужители в фелони по обычаю, и изшедше из олтаря во отверзенная царская врата, станут по дву странам около аналогия, и раздает настоятель сослужителем, и стоящему во храме святем народу свещи.

По раздаянии же взем кадило, емуже предходит диакон со свещею горящею, кадит первее на аналогии икону окрест, и идет во олтарь, и тамо святую трапезу, и олтарь весь кадит, и во храме святыя местныя иконы вся, таже священнопредстоятелей по обоим странам, и правый лик певцев, и левый. Посем кадит преходя стоящий народ весь, и паки святыя двери, и две точию иконы, Христову и Богородицыну, и на аналогии.

В тоже время поют величание, со избранными стихи от псалмов давидовых. По сем обычном пении ектения от диакона малая глаголется, и седальны поются, и входят вси священнослужители во святый олтарь, и изоблачаются священных одежд, точию держай чреду иерей остается во облачении, к прочитанию Евангелия.

Но и в неделю на утрени, егда кроме полиелеа поется кафисма: Блажени непорочнии: и по ней тропари: Ангельский собор: и во иныя дни кому поется величание кроме бдения, и тогда иерей с диаконом точию облачатся во священныя одежды, и вземлют, диакон светильник со свещею горящею, иерей же кадило, и покадив окрест святую трапезу и олтарь весь, исходят северными враты, и кадит царския двери, и по странам святыя иконы, и на аналогии, таже настоятеля и лики, и стоящий народ, якоже обычай, и паки входят во врата южныя страны.

Чин о панагии,

бываемый во обителех по вся дни.

По отпусте божественныя литургии, исходит настоятель, и братии последующим по нем два, два, и глаголют псалом 144: Вознесу тя Боже мой, царю мой: весь до конца. Достигше же в трапезу, и кончану бывшу псалму, глаголем молитву трапезы: Отче наш:

Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови:

Настоятель, или священник держай чреду глаголет: Христе Боже, благослови ястие и питие рабом твоим:

И часть или просфора имущая возношена быти, влагается в панагиар, и стоит на устроенном месте.

И по вкушении творяй служение, глаголет стих: Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.

И мы: Аминь.

И воставше глаголем: Благословен Бог милуяй, и питаяй нас от юности нашея: Слава тебе Господи, слава тебе Святый, слава тебе Царю.

Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови.

И положив поклон хотяй возвысити пресвятую, глаголет сице: Благословите отцы святии, простите ми грешному.

И мы: Бог простит ти, и помилует тя.

И прием часть крайними персты рук, возвышает ю мало над образом Святыя Троицы, глаголя велегласно: Велико имя:

Настоятель или иерей чредный: Святыя Троицы.

И пренося над образ Богородицы крестовидно знаменует, глаголя: Пресвятая Богородице, помогай нам.

И мы: Тоя молитвами Боже помилуй, и спаси нас.

И глаголем: Блажим тя вси роди Богородице Дево:

Таже поем: Достойно есть яко воистинну:

И по еже причаститися всем, глаголет настоятель или священник: Во многия молитвы пречистыя Владычицы нашея Богородицы, и приснодевы Марии.

Мы же: Тоя молитвами Боже помилуй, и спаси нас. Милостив и щедр Господь, пищу даде боящимся его, и правда его пребывает в век века.

Таже псалом: Возвеселихся о рекших мне, в дом Господень пойдем.

Трисвятое, Пресвятая Троице: По Отче наш: Благодарим тя Христе Боже наш, яко насытил еси нас земных твоих благ:

И аще убо есть Владычний праздник, глаголется, Слава и ныне,кондак празднику: аще ни, глаголем сия:

Слава: Боже отец наших, творяй присно с нами:

И ныне: Молитвами Господи всех святых: Господи помилуй, трижды. Благослови.

Священник глаголет: Благословен Бог милуяй, и питаяй нас от своих богатых даров, своею благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно, и во веки веков, аминь.

О святем имущем бдение, аще прилучится в неделю

В субботу вечера, на велицей вечерни: предначинательный псалом, с припевы его.

По обычной стихологии, на Господи воззвах, поставим стихов 10: и поем стихиры воскресны гласа, три: и анатолиев един: и святаго 6.

Слава: святаго.

И ныне: богородичен первый, гласа.

Вход, прокимен, и чтения святаго 3.

На литии стихира храма, и святаго стихиры: 

Слава: святаго:

И ныне: богородичен, в тойже глас, от стиховных поемых в неделю.

На стиховне стихиры воскресны:

Слава: святаго.

И ныне: богородичен в тойже глас.

На благословении хлебов тропарь, Богородице Дево, дважды: И святаго, единожды: и чтение.

На утрени, на Бог Господь, тропарь воскресен, дважды.

Слава: святаго:

И ныне: богородичен первый, по гласу тропаря святаго.

По кафисмах, седальны воскресны, с припевы, и богородичны их, настоящаго гласа. И чтение во Евангелии.

По полиелеи, тропари: Ангельский собор:

Таже ипакои гласа, и седальны оба святаго.

Слава: полиелейный седален.

И ныне: богородичен его.

И чтение святаго.

Степенна гласа, и прокимен, Всякое дыхание, Евангелие воскресно. Воскресение Христово: и псалом 50, и целование Евангелия по обычаю.

Слава: Молитвами апостолов:

И ныне: Молитвами Богородицы:

И стихира воскресна, и прочее.

Канон воскресен со ирмосом на 4: и Богородицы на 2: и святаго на 8. Катавасия, якоже имать устав.

По 3-й песни кондак и икос святаго, и седален его дважды.

Слава, и ныне: богородичен, и чтение.

По 6-й песни кондак воскресен, и икос. И чтем пролог.

На 9-й песни поем Честнейшую: Светилен воскресен.

Слава: святаго.

И ныне: богородичен воскресен.

На хвалитех стихиры воскресны 4: и святаго, со славным 4: с припевы их вечерними.

Слава: стихира евангельская:

И ныне:  Преблагословенна еси Богородице Дево:

Славословие великое.

По трисвятом тропарь воскресен точию, ектении, и отпуст. И исхождение обычное в притвор, и поем стихиру святаго.

Егда же елеопомазание бывает, глаголется и молитва: Владыко многомилостиве: яко предписася на велицей вечерни.

И оглашение студитово, и час 1-й.

На часех тропарь воскресен.

Слава: святаго.

И ныне: богородичен часов.

По Отче наш: кондак святаго. На прочих же пременяюще глаголем.

На Литургии, Блаженна гласа, на 6: и святаго песнь 3-я, на 4. По входе тропарь воскресен и храма Богородицы, идеже храм ея: и святаго. Кондак воскресен:

Слава, святаго.

И ныне: Богородицы храма.

Аще ли ни: И ныне: Предстательство христиан:

[Тропари же и кондаки храмом святых в сия дни не глаголются]

Прокимен, апостол, аллилуия, Евангелие и причастен, прежде воскресен, таже святаго.

Чин благословения колива, сиесть кутии или вареныя пшеницы с медом смешенныя, и различными сладкими овощьми украшенныя, в честь и память господских праздников, или святых Божиих в церковь приносимыя.

Принесену бывшу коливу в церковь: Аще на вечерни, по Ныне отпущаеши: Трисвятое. По Отче наш: тропарь.

Слава, и ныне: богородичен, по гласу тропаря святаго.

Аще же на Литургии, по заамвонней молитве поется тропарь и кондак святаго.

Диакон покадив глаголет: Господу помолимся.

Лик: Господи помилуй.

Священник став над коливом глаголет молитву сию: Вся совершивый словом твоим Господи: зри в служебнике.

Лик: Аминь.

И аще на вечерни, диакон: Премудрость.

Лик: Благослови.

Священник: Сый благословен: И прочее до отпуста.

Аще же На Литургии, поет лик: Буди имя Господне, трижды. И псалом: Благословлю Господа:

Раздав же антидор, творит обычный отпуст Литургии.

О святем имущем полиелей, аще прилучится в неделю

На велицей вечерни, по кафисме, На Господи воззвах стихиры воскресны 3, и анатолиев 1, и святаго, 6.

Слава: святаго.

, И ныне: богородичен 1-й гласа.

Вход. Прокимен дне: И чтения святаго 3.

На литии стихира храма, и святаго аще имать.

Слава: святаго.

И ныне:  богородичен 1-й, по гласу святаго.

На стиховне стихиры воскресны гласа.

Слава: святаго.

И ныне: богородичен, по гласу святаго.

На благословении хлебов, тропарь: Богородице Дево: трижды.

На утрени, на Бог Господь: тропарь воскресен, дважды.

Слава: святаго.

И ныне: богородичен воскресен, по гласу тропаря святаго.

По кафисмех седальны воскресны, и с богородичны их, и чтение во Евангелии толковом. Полиелей святаго, ипакои, и седальны святаго, по единожды.

Слава: седален святаго полиелейный.

И ныне: богородичен, и чтение святаго.

Степенна гласа: и прокимен. Евангелие воскресно. Воскресение Христово: псалом 50: стихира воскресна.

Канон воскресен со ирмосом на 4, и крестовоскресн на 2, и Богородицы на 2, и святаго на 6.

Аще святаго два канона: оба канона на 8, а крестовоскресн оставляем.

По 3-й песни кондак и икос, и седален святаго, дважды.

Слава, и ныне: богородичен его, и чтение.

По 6-й песни кондак воскресен, и икос: И чтем пролог.

На 9-й песни поем Честнейшую: Светилен воскресен.

Слава: святаго.

И ныне: богородичен воскресен гласа.

На хвалитех стихиры воскресны гласа на 4, и святаго на 4 со славным, с припевы его вечерними.

Слава: стихира евангельская.

И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево:

Славословие великое. Тропарь воскресен точию, ектении. И отпуст.

И исхождение, и оглашение, и час 1 в притворе.

На 1-м часе тропарь воскресен.

Слава: святаго.

И ныне: богородичен часов.

По Отче наш: кондак святаго.

На прочих же, кондак воскресен, и святаго, пременяюще глаголем.0

На Литургии, Блаженна гласа на 6: и святаго песнь 3, на 4. По входе: тропарь и кондак, якоже предписася во главе о святем имущем бдение: прилагаем же тропарь и кондак, и храма святаго.

О святем поемом на 6. Аще будет в неделю, не имеяй полиелея

В субботу вечера, на велицей вечерни, по кафисме: На Господи воззвах, стихиры воскресны 3, и анатолиевы 3, и святаго 4.

Слава: святаго.

И ныне: богородичен первый гласа.

Вход. Прокимен дне, и ектения Рцем вси: На литии стихира храма, Слава: святаго, аще имать.

Аще же ни, Слава, и ныне: богородичен. [Аще же имать святый славословие, поем стиховну его в литию.]

И обычныя молитвы литии.

На стиховне стихиры воскресны.

Слава: святаго.

И ныне:богородичен воскресен, по гласу святаго.

И прочее бдения по обычаю.

На утрени, на Бог Господь, тропарь воскресен, дважды.

Слава: святаго.

И ныне: богородичен первый, по гласу тропаря святаго, и прочее и до канона воскресно.

Канон воскресн со ирмосом на 4, и крестовоскресн на 2, и Богородицы на 2, и святаго на 6.

Катавасия по уставу.

По 3-й песни кондак и икос, и седален святаго, дважды, и богородичен его. И чтение святаго.

По 6-й песни кондак воскресен, и икос, и чтем пролог.

На 9-й песни поем Честнейшую: Светилен воскресен.

Слава: святаго.

И ныне: богородичен воскресен гласа.

На хвалитех стихиры воскресны 4, и святаго со Славою 4.

Аще ли не имать святый на хвалитех стихир, поем стихиры воскресны по обычаю.

Слава: стихира евангельская.

И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево:

Славословие великое, тропарь воскресен точию. Ектении обе, и отпуст, и оглашение: и час 1-й в притворе.

На 1-м часе тропарь воскресен.

Слава: святаго.

И ныне:богородичен часов.

По трисвятом кондак воскресен, и прочее. [Аще имать святый славословие, по трисвятом кондак святаго: На прочих же часех, кондак воскресен и святаго пременяюще глаголем,] и отпуст.

На Литургии, блаженна гласа, на 6, и святаго песнь 3-я, на 4.

По входе тропарь воскресен, и храма Богородицы, идеже храм ея: таже храма святаго: посем рядоваго святаго.

Аще ли есть другий святый, и тропарь ему прилучится, глаголем тропарь и другаго святаго.

Таже кондак воскресен и храма.

Слава: кондак дневнаго святаго.

И ныне: Богородицы храма.

Аще ли храма Богородицы несть:

Слава: кондак рядоваго святаго.

И ныне: Предстательство христиан:

Прокимен, апостол, аллилуия, Евангелие, и причастен, прежде воскресен, и потом святаго.

[Смотри]  Подобает ведати: яко стихология, сиречь кафисма, в неделю вечера никогдаже бывает. Такожде и на господския праздники, и великих святых, или в храме святаго, или святыя: яве яко в нихже бывают бдения. егда же прилучится бдение, кроме субботы вечера, стихологисуем: Блажен муж 1-й антифон. В субботу же вечера стихологисуем всю кафисму: Блажен муж.

Идеже всенощныя не бывают

Вестно же буди, яко в малых обителех и соборных и приходских храмех, во дни недельныя, идеже всенощныя не бывают, или настоятель не изволит, поется вечерня великая, такожде и утреня во свое время сице:

В субботу вечера, по отпусте 9-го часа, входит в церковь предстоятель и чредный священник, и вси. Емляй же священник благословение от предстоятеля, отходит пред царская врата, и творит поклонения три.

Взем же и епитрахилий, и благословив и, и целовав верх, идеже есть крест начертан: и возложив на выю свою глаголет: Благословен Бог наш: отверзаяй и внутреннюю завесу сущую тафтою, или иным видом устроенную.

Предстоятель же глаголет: Приидите поклонимся: и предначинательный псалом.

Аще же предстоятеля не случится тамо, глаголет ин от старейших священников. Священник же чредный стоит пред царскими вратами, глаголя тайно молитвы светильничныя, стоя непокровен. Глаголет же и ектению, и возглас подобне, и прочее вечерни все поем, якоже предписася во бдении великия вечерни: точию зде по ектении: Исполним вечернюю молитву нашу: поем на стиховне стихиры воскресны, и по исполнении их глаголет предстоятель: Ныне отпущаеши:

Чтец глаголет: Трисвятое: и прочая.

Священник, возглас: Яко Твое есть Царство: внутрь святаго олтаря.

И чтец отпустительныя тропари по обычаю.

Диакон же отвне стоя пред образом Спаса Христа возглашает: Премудрость.

Лик: Благослови.

Священник, отвнутрь глаголет: Сый благословен Христос Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков:

Лик: Аминь. Утверди Боже, святую православную веру, православных христиан, во век века.

И священник глаголет тихим гласом: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Лик: Честнейшую:

И паки священник: Слава Тебе Христе Боже, упование наше, слава Тебе.

И глаголет лик: Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови.

Священник же отверз святыя двери, и опустив фелонь, стоящу диакону отвне одесную, и орарь держащу обычно, глаголет иерей отпуст по дню, посем многолетие.

зри  И по еже вечеряти братиям, емлет паки благословение церковник от предстоятеля, аще есть: аще же ни, от чреднаго священника. И клеплет в малый кампан, или в ручное клепало, по обычаю. И собравшимся братиям в притвор, творит начало чредный священник, и поем повечерие, яко обычай, с каноном.

И по обычном отпусте предстоятель глаголет: Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.

Братия же исходяще, два два по чину, творят поклон пред предстоятелем, и емлют от него благословение и прощение.

Таже предстоятель, сотворив образ поклона, просит и сам прощения от них.

Во утрии же: Клеплет параекклисиарх в кампан, яко обычай, и в било, и собираются братия в притворе. Творит же священник начало: Благословен Бог наш:

И абие чтец глаголет: Слава Тебе Боже наш, слава Тебе. Царю небесный: Трисвятое, и по Отче наш: Господи помилуй, 12 раз. Приидите поклонимся: трижды. И псалом 50.

Таже поется троичный канон, со благоговением и умилением. По каноне же поют троичное величание, сиесть: Достойно есть яко воистинну, славити Тя Бога Слова: И прочия тропари.

Таже Трисвятое, и по Отче наш: и ипакои гласа. Господи помилуй, 40 раз, Слава, и ныне: Честнейшую херувим:

И возглас от священника: Боже ущедри ны:

И молитва глаголется от иерея: Всемогущая и животворящая:

И отпуст, и прощение обычное.

Таже иерей глаголет ектению: Помолимся о великом господине:

Мы же: Господи помилуй, кротким и тихим гласом.

И по исполнении тоя глаголет предстоятель: Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.

И по отпусте входим во храм.

Священник же вшед во святый олтарь, и возложив епитрахилий и вложив фимиам в кадильницу, предуготовлене ей от церковнаго служителя, глаголет и обычную молитву кадила, стоя пред святою трапезою начертаваяй крест с кадильницею, глаголя: Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков: отверзаяй прежде и тафтою устроеную завесу, сущую внутрь царских врат.

Таже кадит святую трапезу окрест, и весь жертвенник, и исходит северною страною, и кадит святыя иконы, и предстоятеля, и вся яко обычай.

Чтец же, по Благословен Бог наш: глаголет: Аминь. Приидите поклонимся: и обычныя псалмы: Услышит тя господь: и Господи силою Твоею: Трисвятое, и Отче наш:

зри [Долженствует же внимати чтец и священник, егда имать рещи: Яко твое есть Царство: быти ему посреде храма.]

Таже тропари: Спаси Господи люди Твоя, и прочая.

И священник кадит паки предстоятеля, и святыя иконы. И входит во святый олтарь южною страною, и стоит пред святою трапезою с кадильницею, и глаголет ектению: Помилуй нас Боже, по велицей милости твоей: и прочая.

Таже возглас: Яко милостив и человеколюбец Бог еси:

Певцы: Аминь. Именем Господним благослови, отче.

Таже священник начертаваяй с кадильницею крест пред святою трапезою, глаголет возгласно: Слава Святей, и Единосущней, и Животворящей, и Нераздельней Троице, всегда, ныне и присно, и во веки веков.

Предстоятель же глаголет: Слава в вышних Богу: И шестопсалмие, якоже обычай.

Священник же полагаяй кадильницу на месте, исходит из олтаря, и стоит на обычном месте своем. По внегда же рещи предстоятелю три псалмы, и начнет: Господи Боже спасения моего: отходит священник пред царския и святыя двери, и поклонився и возложив епитрахилий, глаголет тайно утренния молитвы, и ектению, яко обычай. И прочее утрени, все поем, якоже предписася во бдении утрени, на обороте, даже до конца, и час 1-й, и На Литургии.

Ведомо же буди, яко, Верую во единаго Бога, и Отче наш в Литургии, в вечерне предначинательный псалом. Свете тихий: Сподоби Господи: Ныне отпущаеши, На утрени Шестопсалмие, Тебе слава подобает: Слава в вышних Богу, и на земли мир: Благо есть исповедатися Господеви: Небесный царю – предстоятель глаголет.

Трисвятое же и Отче наш на вечерни по Ныне отпущаеши, и на утрени, по Благо есть исповедатися Господеви, – чтец глаголет.

Подобает ведати, яко приходящему Господскому празднику, или Богородицы, и оба праздника Предтечева, Рождество и Усекновение, и святых апостол Петра и Павла, и Иоанна Богослова, или аще будет храм, должно есть прочитати апостол, и Евангелие рядовое, хотящее быти тогда в самый день праздника, за день напредь прежде праздника, под зачало. На самый же праздника день, чтем праздника единаго, якоже и вся служба.


Источник: Октоих, сиречь Осмогласник : [В 2-х томах]. - Москва : Московская Патриархия, 1981. / Гласы 1-4. - 707, [4] с., [1] л. цв. ил.; Гласы 5-8. - 672 с., [1] л. цв. ил.; Приложение. – 208 с.

Комментарии для сайта Cackle