Воскресенье (Неделя восьмая Святы́я Пентико́стии)

В суббо́ту ве́чера, на ма́лей вече́рни

На Го́споди воззва́х: поста́вим стихи́ 4. И пое́м стихи́ры, гла́с 1:

Пятдеся́тницу пра́зднуим, и Ду́ха прише́ствие, и предложе́ние обеща́ния, и наде́жди исполне́ние, и та́инство ели́ко, я́ко вели́ко же и че́стно. Те́мже вопие́м Ти́: соде́телю все́х Го́споди, сла́ва Тебе́. [Два́жды.]

Язы́ками иноро́дных обнови́л еси́ Христе́, Твоя́ ученики́, да те́ми Тя́ пропове́дят безсме́ртнаго Сло́ва и Бо́га, подаю́щаго душа́м на́шым ве́лию ми́лость.

Вся́ подае́т Ду́х Святы́й, то́чит проро́чествия, свяще́нники соверша́ет, некни́жныя му́дрости научи́, ры́бари богосло́вцы показа́, ве́сь собира́ет собо́р церко́вный: единосу́щне, и сопресто́льне Отцу́ и Сы́ну, Уте́шителю, сла́ва Тебе́.

Сла́ва, и ны́не: гла́с 8:

Егда́ Ду́ха Твоего́ посла́л еси́ Го́споди, седя́щым апо́столом, тогда́ евре́йския де́ти зря́ще ужаса́хуся у́жасом: слы́шаху бо я́ веща́ющя ины́ми стра́нными язы́ки, я́коже Ду́х подава́ше и́м: неве́жди бо су́ще умудри́шася, и язы́ки в ве́ру улови́вше, боже́ственная вети́йствоваху. Те́мже и мы́ вопие́м Ти́: И́же на земли́ явле́йся, и от пре́лести спасы́й на́с, Го́споди сла́ва Тебе́.

На стихо́вне самогла́сны, гла́с 2:

Ви́дехом све́т и́стинный, прия́хом Ду́ха Небе́снаго, обрето́хом ве́ру и́стинную, неразде́льней Тро́ице покланя́емся: Та́ бо на́с спасла́ е́сть.

Сти́х: Се́рдце чи́сто сози́жди во мне́ Бо́же:

Во проро́цех возвести́л еси́ на́м пу́ть спасе́ния, и во апо́столех возсия́ Спа́се на́ш, благода́ть Ду́ха Твоего́. Ты́ еси́ Бо́г пе́рвый, Ты́ и по си́х, и во ве́ки Ты́ еси́ Бо́г на́ш.

Сти́х: Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́:

Во дво́рех Твои́х воспою́ Тя, Спа́са ми́ра, и прекло́нь коле́на, поклоню́ся Твое́й непобеди́мей си́ле, ве́чер, и у́тро, и полу́дне, и на вся́кое вре́мя благословлю́ Тя, Го́споди.

Сла́ва, и ны́не: гла́с то́йже:

Тро́ицу единосу́щную песносло́вим, Отца́ и Сы́на, со Святы́м Ду́хом: та́ко бо пропове́даша вси́ проро́цы, и апо́столи с му́ченики.

Ны́не отпуща́еши: Трисвято́е. Пресвята́я Тро́ице. О́тче на́ш: Я́ко Твое́ е́сть ца́рство: Отпусти́тельный тропа́рь, гла́с 8: Благослове́н еси́ Христе́ Бо́же на́ш: И про́чее обы́чно.

И отпу́ст.

На вели́цей вече́рни

Обы́чное стихосло́вие. На Го́споди воззва́х: поста́вим стихо́в 10. И пое́м стихи́ры самогла́сны 3 пе́рвыя, повторя́юще пе́рвую. Та́же 5, втора́го гла́са, повторя́юще пе́рвую.

Гла́с 1:

Пятдеся́тницу пра́зднуим, и Ду́ха прише́ствие, и предложе́ние обеща́ния, и наде́жди исполне́ние, и та́инство ели́ко, я́ко вели́ко же и че́стно. Те́мже вопие́м Ти́: Соде́телю все́х Го́споди, сла́ва Тебе́. [Два́жды.]

Язы́ками иноро́дных обнови́л еси́ Христе́, Твоя́ ученики́, да те́ми Тя́ пропове́дят безсме́ртнаго Сло́ва Бо́га, подаю́щаго душа́м на́шым ве́лию ми́лость.

Вся́ подае́т Ду́х Святы́й, то́чит проро́чествия, свяще́нники соверша́ет, некни́жныя му́дрости научи́, ры́бари богосло́вцы показа́, ве́сь собира́ет собо́р церко́вный. Единосу́щне и сопресто́льне Отцу́ и Сы́ну, Уте́шителю, сла́ва Тебе́.

Гла́с 2:

Ви́дехом све́т и́стинный, прия́хом Ду́ха Небе́снаго, обрето́хом ве́ру и́стинную, неразде́льней Тро́ице покланя́емся: Та́ бо на́с спасла́ е́сть. [Два́жды.]

Во проро́цех возвести́л еси́ на́м пу́ть спасе́ния, и во апо́столех возсия́ Спа́се на́ш, благода́ть Ду́ха Твоего́: Ты́ еси́ Бо́г пе́рвый, Ты́ и по си́х, и во ве́ки Ты́ еси́ Бо́г на́ш.

Во дво́рех Твои́х воспою́ Тя, Спа́сa ми́ра, и прекло́нь коле́на, поклоню́ся Твое́й непобеди́мей си́ле, ве́чер, и у́тро, и полу́дне, и на вся́кое вре́мя благословлю́ Tя, Го́спoди.

Во дво́рех Твои́х Го́споди, ве́рнии коле́на ду́ш и теле́с прекло́нше, воспева́ем Тя́ безнача́льнаго Отца́, и собезнача́льнаго Сы́на, и соприсносу́щнаго и Пресвята́го Ду́ха, просвеща́ющаго и освяща́ющаго ду́шы на́шя.

Тро́ицу единосу́щную песносло́вим, Отца́ и Сы́на, со Святы́м Ду́хом: та́ко бо пропове́даша вси́ проро́цы, и апо́столи с му́ченики.

Сла́ва, и ны́не: гла́с 8. Творе́ние льва́ влады́ки:

Прииди́те лю́дие, триипоста́сному Божеству́ поклони́мся, Сы́ну во Отце́, со Святы́м Ду́хом: Оте́ц бо безле́тно роди́ Сы́на соприсносу́щна и сопресто́льна, и Ду́х Святы́й бе́ во Отце́, с Сы́ном прославля́емь: еди́на Си́ла, еди́но Существо́, еди́но Божество́. Ему́же покланя́ющеся вси́ глаго́лем: Святы́й Бо́же, вся́ соде́явый Сы́ном, соде́йством Свята́го Ду́ха: Святы́й Кре́пкий, И́мже Отца́ позна́хом, и Ду́х Святы́й прии́де в ми́р: Святы́й Безсме́ртный, уте́шительный Ду́ше, от Отца́ исходя́й, и в Сы́не почива́яй: Тро́ице Свята́я, сла́ва Тебе́.

Вхо́д. Све́те ти́хий: Проки́мен дне́, и чте́ния.

Чи́сл чте́ние. [Глава́ 11.]

Рече́ Госпо́дь к Моисе́ю: собери́ Ми се́дмьдесят муже́й от ста́рец изра́илевых, и́хже ты́ са́м ве́си, я́ко си́и су́ть ста́рцы люде́й, и кни́жники и́х: и приведе́ши и́х в се́нь свиде́ния, и ста́нут ту́ с тобо́ю. И сни́ду и возглаго́лю та́мо с тобо́ю, и отиму́ от Ду́ха су́щаго в тебе́, и возложу́ на ни́х, и посо́бствуют с тобо́ю стремле́ния люде́й, и не пово́диши и́х ты́ еди́н. И собра́ Моисе́й се́дмьдесят муже́й от ста́рец люде́й, и поста́ви и́х о́крест се́ни. И сни́де Госпо́дь во о́блаце, и глаго́ла Моисе́ю, и взя́т от Ду́ха И́же в не́м, и положи́ на седми́десяти муже́й ста́рец: а я́коже почи́ Ду́х на ни́х, и прореко́ша в стану́, и ктому́ не приложи́ша. И оста́ша два́ му́жа в стану́, и́мя еди́ному Елда́д, и и́мя второ́му Мода́д, и почи́ на ни́х Ду́х: и си́и бе́ша от напи́санных, и не приидо́ша в се́нь, и проро́чествоваста в стану́. И прите́к ю́ноша возвести́ Моисе́ю, и рече́ ему́, глаго́ля: Елда́д и Мода́д проро́чествуета в стану́. И отвеща́в Иису́с сы́н Нави́н, предстоя́й Моисе́ю, избра́нный его́, рече́: го́споди Моисе́е, возбрани́ и́ма. И рече́ ему́ Моисе́й: не ревну́еши ли ты́ мне́? И кто́ да́ст все́м лю́дем Госпо́дним бы́ти проро́ки, егда́ да́ст Госпо́дь Ду́ха Своего́ на ни́х?

Проро́чества Ио́илева чте́ние. [Глава́ 2.]

Та́ко глаго́лет Госпо́дь: ча́да Сио́нова ра́дуйтеся, и весели́теся о Го́споде Бо́зе ва́шем: я́ко даде́ ва́м бра́шна в пра́вду, и одожди́т ва́м до́ждь ра́нный и по́здный, я́коже пре́жде. И напо́лнятся гу́мна пшени́цы, и излию́тся точи́лия вина́ и еле́а. И вда́м ва́м вме́сто ле́т и́хже поядо́ша пру́зи и гу́сеницы, и ржа́ и хру́стове, си́ла Моя́ вели́кая, ю́же посла́х на вы́. И сне́сте яду́ще и насытите́ся, и похва́лите и́мя Го́спода Бо́га ва́шего, И́же сотвори́ свы́ше чудеса́: и не постыдя́тся лю́дие Мои́ в ве́к. И разуме́ете, я́ко посреде́ Изра́иля А́з е́смь, и А́з Госпо́дь Бо́г ва́ш, и не́сть ино́го ра́зве Мене́: и не постыдя́тся ктому́ лю́дие Мои́ в ве́к. И бу́дет по си́х, излию́ от Ду́ха Моего́ на вся́кую пло́ть, и прореку́т сы́нове ва́ши и дще́ри ва́шя, и ста́рцы ва́ши со́ния ви́дят, и ю́ноши ва́ши виде́ния у́зрят. И́бо на рабы́ Моя́, и на рабы́ни Моя́ во дни́ о́ны излию́ от Ду́ха Моего́, и прореку́т. И да́м чудеса́ на небеси́ горе́, и зна́мения на земли́ ни́зу, кро́вь и о́гнь, и куре́ние ды́ма. Со́лнце преложи́тся во тму́, и луна́ в кро́вь, пре́жде прише́ствия дне́ Госпо́дня вели́каго и стра́шнаго. И бу́дет вся́к, и́же а́ще призове́т и́мя Госпо́дне, спасе́тся.

Проро́чества Иезеки́илева чте́ние. [Глава́ 36.]

Та́ко глаго́лет Госпо́дь: прииму́ ва́с от язы́к, и соберу́ вы́ от все́х язы́к стра́нных, и введу́ вы́ в зе́млю ва́шу, и окроплю́ на вы́ чи́стую во́ду, и очи́ститеся от все́х нечисто́т ва́ших, и от все́х и́дол ва́ших, и очи́щу вы́. И да́м ва́м се́рдце но́вое, и ду́х но́вый да́м ва́м, и отиму́ се́рдце ка́менное от пло́ти ва́шея, и да́м ва́м се́рдце плотяно́е, и Ду́х Мо́й да́м в ва́с: И сотворю́, да во оправда́ниих Мои́х хо́дите, и судьбы́ Моя́ сохраните́, и сотворите́. И вселите́ся в зе́млю, ю́же да́х отце́м ва́шым, и бу́дете Ми́ в лю́ди, и А́з бу́ду ва́м в Бо́га.

На лити́и стихи́ры самогла́сны 3, втора́го гла́са:

Во проро́цех возвести́л еси́ на́м пу́ть спасе́ния, и во апо́столех возсия́ Спа́се на́ш, благода́ть Ду́ха Твоего́. Ты́ еси́ Бо́г пе́рвый, Ты́ и по си́х, и во ве́ки Ты́ еси́ Бо́г на́ш.

Во дво́рех Твои́х воспою́ Тя Спа́са ми́ра, и прекло́нь коле́на, поклоню́ся Твое́й непобеди́мей си́ле, ве́чер, и у́тро, и полу́дне, и на вся́кое вре́мя благословлю́ Tя, Го́спoди.

Во дво́рех Твои́х Го́споди, ве́рнии, коле́на ду́ш и теле́с прекло́нше, воспева́ем Тя́ безнача́льнаго Отца́, и собезнача́льнаго Сы́на, и соприсносу́щнаго и Пресвята́го Ду́ха, просвеща́ющаго и освяща́ющаго ду́шы на́шя.

Сла́ва, и ны́не: гла́с 8:

Егда́ Ду́ха Твоего́ посла́л еси́ Го́споди, седя́щым апо́столом, тогда́ евре́йския де́ти зря́ще ужаса́хуся у́жасом: слы́шаху бо я́ веща́ющя ины́ми стра́нными язы́ки, я́коже Ду́х подава́ше и́м. Неве́жди бо су́ще умудри́шася, и язы́ки в ве́ру улови́вше, боже́ственная вити́йствоваху. Те́мже и мы́ вопие́м Ти́: И́же на земли́ явле́йся, и от пре́лести спасы́й на́с, Го́споди сла́ва Тебе́.

На стихо́вне стихи́ры самогла́сны, гла́с 6:

Не разуме́юще язы́цы Го́споди, Пресвята́го Ду́ха на апо́столы Твоя́ бы́вшия си́лы, измене́ние язы́к пия́нство бы́ти мня́ху. Мы́ же утверди́вшеся о ни́х, непреста́нно си́це глаго́лем: Ду́ха Твоего́ Свята́го не отими́ от на́с, мо́лим Ти ся Человеколю́бче.

Сти́х: Се́рдце чи́сто сози́жди во мне́ Бо́же:

Го́споди, Свята́го Ду́ха наше́ствие, апо́столы Твоя́ испо́лнившее, ины́ми язы́ки глаго́лати устро́и. Те́мже пресла́вное, неве́рным у́бо пия́нство мня́шеся, ве́рным же хода́тайственно спасе́ния: его́же сия́ния и на́с сподо́би, мо́лим Ти ся Человеколю́бче.

Сти́х: Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́:

Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сы́й, и вся́ исполня́яй, Сокро́вище благи́х, и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны́, и очи́сти ны́ от вся́кия скве́рны, и спаси́ Бла́же ду́шы на́шя.

Сла́ва, и ны́не: гла́с 8:

Язы́цы иногда́ размеси́шася, де́рзости ра́ди столпотворе́ния: язы́цы же ны́не умудри́шася, сла́вы ра́ди богове́дения. Та́мо осуди́ нечести́выя погреше́нием: зде́ просвети́л е́сть Христо́с ры́бари Ду́хом. Тогда́ упраздни́ся безгла́сие к муче́нию: ны́не обновля́ется согла́сие ко спасе́нию ду́ш на́ших.

Отпусти́тельный тропа́рь, гла́с 8:

Благослове́н еси́ Христе́ Бо́же на́ш, И́же прему́дры ловцы́ явле́й, низпосла́в и́м Ду́ха Свята́го, и те́ми уловле́й вселе́нную, Человеколю́бче сла́ва Тебе́. [Три́жды.]

Та́же благослове́ние хле́бов. И чте́ние дея́ний святы́х апо́стол. [зри́] А́ще ли не бу́дет бде́ния: По Ны́не отпуща́еши: тропа́рь пра́здника еди́ножды. На повече́рии, по Досто́йно: и по трисвято́м, конда́к пра́здника. Полу́нощницу пое́м по обы́чаю.

Кано́н глаго́лем тро́ичен во окто́ихе, гла́са.

На у́трени

на Бо́г Госпо́дь: тропа́рь пра́здника, три́жды.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, гла́с 4.

Подо́бен: Удиви́ся Ио́сиф:

Попра́зднственный ве́рнии, и коне́чный пра́здник пра́зднуим све́тло, се́й е́сть Пятдеся́тница, обеща́ния исполне́ние и предложе́ния: в се́й бо о́гнь Уте́шителев сни́де на зе́млю, я́ко в ви́де язы́к, и ученики́ просвети́, и сия́ неботаи́нники показа́. Све́т прии́де Уте́шителя, и ми́р просвети́. [Два́жды.]

И быва́ет чте́ние в толкова́нии Иоа́нна, Сло́во 8: В после́дний де́нь: на́двое.

По 2-й кафи́сме седа́лен, гла́с 8 подо́бен то́йже:

Ду́ха исто́чник прише́д на зе́млю, во о́гненныя ре́ки разделя́яся мы́сленно, апо́столы ороша́ше просвеща́я: и бы́сть и́м о́блак ороша́яй о́гнь, просвеща́яй те́х, и одождя́яй пла́мень, и́миже мы́ прия́хом благода́ть, огне́м же и водо́ю. Све́т прии́де Уте́шителя, и ми́р просвети́. [Два́жды.]

И чте́ние. По полиеле́и седа́лен, гла́с 8. Подо́бен: Повеле́нное та́йно:

По воста́нии Христе́, е́же от гро́ба, и е́же к высоте́ небе́сной боже́ственном вознесе́нии, богови́дцем сла́ву Твою́ низпосла́л еси́ Ще́дре, Ду́ха пра́ваго обнови́вый ученико́м. Те́мже я́ко гу́сль мусики́йская, все́м уясни́ся боже́ственным бряца́лом та́йно Спа́се глаше́ния, и смотре́ние Твое́. [Два́жды.]

И чте́ние в Богосло́ве. Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, гла́с 4: Ду́х Тво́й благи́й наста́вит мя́ на зе́млю пра́ву. Сти́х: Го́споди услы́ши моли́тву мою́, внуши́ моле́ние мое́. Вся́кое дыха́ние: Ева́нглие Иоа́нна, зача́ло 65: Су́щу по́зде: Коне́ц: И́мже держите́, держа́тся.

Воскресе́ние Христо́во: не глаго́лем, но а́бие псало́м 50. Та́же, Сла́ва: Моли́твами апо́стол: И ны́не: Моли́твами Богоро́дицы: Та́же сти́х: Поми́луй мя́ Бо́же: Стихи́ра, гла́с 6: Царю́ Небе́сный:

Кано́на пра́здника два́. Ирмосы́ обою́ кано́нов по два́жды, а тропари́ на 12. Последи́ же еди́н ли́к, 1-й ирмо́с: и други́й ли́к, други́й ирмо́с.

Кано́н,

его́же краестро́чие: Пятдеся́тницу пра́зднуим.

Творе́ние Космы́ мона́ха. Гла́с 7.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: По́нтом покры́ фарао́на с колесни́цами сокруша́яй бра́ни мы́шцею высо́кою, пои́м Ему́, я́ко просла́вися.

Де́лом, я́коже дре́вле ученико́м обеща́л еси́, Уте́шителя Ду́ха посла́вый Христе́, возсия́л еси́ ми́ру све́т Человеколю́бче.

Зако́ном дре́вле пропове́данное и проро́ки, испо́лнися: Боже́ственнаго бо Ду́ха дне́сь все́м ве́рным благода́ть излия́ся.

И́ный кано́н

иамви́ческий, творе́ние ки́р Иоа́нна Аркли́йскаго. Гла́с 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Боже́ственным покрове́н медленоязы́чный мра́ком, извити́йствова богопи́санный зако́н: ти́ну бо оттря́с очесе́ у́мнаго, ви́дит Су́щаго, и науча́ется Ду́ха ра́зуму, хваля́ Боже́ственными пе́сньми.

Реко́ша чи́стая и честна́я уста́: разлуче́ния ва́м не бу́дет, о дру́зи! А́з бо на О́тчем вы́шнем престо́ле соседя́, излию́ Ду́ха, возсия́ти жела́ющым благода́ть незави́стную.

Преде́л преше́дшее и́стиннейшее Сло́во, тихообра́зно соверша́ет се́рдце: де́ло бо сконча́в, возвесели́ дру́ги, дыха́нием ну́жным и о́гненными язы́ки, пода́в Ду́ха Христо́с, я́коже обеща́ся.

Катава́сиа: По́нтом покры́: Боже́ственным покрове́н:

Пе́снь 3.

Ирмо́с: С высоты́ си́лою, ученико́м Христе́, до́ндеже облеце́теся, ре́кл еси́, седи́те во Иерусали́ме: А́з же я́ко Мене́, Уте́шителя ино́го, Ду́ха Моего́ же и О́тча послю́, в Не́мже утвердите́ся.

Боже́ственнаго Ду́ха наше́дшая си́ла, разде́льшийся дре́вле гла́с, зле́ согласи́вшихся, во еди́но прили́чие боже́ственне совокупи́, ве́дением Tро́ицы вразумля́ющи ве́рныя, в Не́йже утверди́хомся.

И́н.

Ирмо́с: Разве́рзе утро́бы неча́дствовавшия у́зы, доса́ду же неудоботерпи́му благоча́дствующия, еди́на моли́тва проро́чицы дре́вле А́нны, нося́щия ду́х сокруше́н, к си́льному и Бо́гу ра́зумов.

Непостижи́ма е́сть Богонача́льнейшая: вети́я бо изъяви́ безкни́жныя, ры́бари прему́дрыя, зауща́ющыя сло́вом, и от глубо́кия но́щи изима́ющыя лю́ди безчи́сленны, блиста́нием Ду́ха.

Бя́ше исхо́ден от нерожде́нна Све́та, всеси́льный сия́ющий Све́т, Его́же Сы́ном Оте́ческия вла́сти, ны́не явля́ет сра́сленное озаре́ние, о́гненный гла́с в Сио́не язы́ком.

Та́же седа́лен, гла́с 8. Подо́бен: Повеле́нное та́йно:

Спа́совы рачи́телие ра́дости испо́лнишася, и дерзнове́ние прия́ша, пре́жде боя́щиися: я́ко Ду́х Святы́й дне́сь свы́ше сни́де на до́м учени́ческий, и и́н ина́я глаго́лаше к лю́дем. Язы́цы бо разсе́яшася, ви́дими я́ко о́гнь: и си́х не опали́, но па́че ороси́.

Сла́ва, и ны́не: то́йже.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Смотря́яй проро́к в после́дняя Твое́ Христе́ прише́ствие, вопия́ше: Твою́ услы́шах Го́споди си́лу, я́ко вся́ спасти́ пома́занныя Твоя́ прише́л еси́.

Во проро́цех глаго́лавый, и зако́ном пропове́данный пе́рвее несоверше́нным, Бо́г И́стинный Уте́шитель, Сло́ва служи́телем и свиде́телем познава́ется дне́сь.

Зна́мение Божества́ нося́й, апо́столом во огни́, Ду́х раздели́ся, и стра́нными язы́ки явля́шеся, я́ко Оте́ческая Боже́ственная си́ла гряду́щая е́сть, самоповели́тельная.

И́н.

Ирмо́с: Царю́ царе́й, яковы́й от якова́го еди́н Сло́ве произше́дый от Отца́ безвино́внаго, равномо́щнаго Твоего́ Ду́ха апо́столом и́стинно посла́л еси́, я́ко Благоде́теля пою́щым: сла́ва держа́ве Твое́й Го́споди.

Ба́ню Боже́ственную пакибытия́ сло́вом раствори́в, ссложе́нное естество́, дождоточи́ши ми́ струю́ от нетленнопрободе́ннаго Твоего́ ребра́, о Бо́жий Сло́ве, запечатле́я теплото́ю Ду́ха.

Преклоня́ют вся́ Уте́шителю коле́на, Сы́ну же О́тчу, Отцу́ сра́сленному, в Ли́цех бо ви́деша трегу́бых Существо́ и́стинное, неприкоснове́нное, безле́тное, еди́ное: возсия́ бо све́т благода́ть Ду́ха.

Да испо́лнятся вси́ Богонача́льнейшим, ели́цы служи́телие Трисве́тлаго Существа́: па́че естества́ бо соверша́ет я́ко благоде́тель, и огнесве́тит Христо́с во спасе́ние, всю́ дая́ благода́ть Ду́ха.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Стра́ха ра́ди Твоего́ зача́тый Го́споди во чре́ве проро́ков, и рожде́нный на земли́ Ду́х спасе́ния, апо́стольская сердца́ созида́ет чи́ста, и в ве́рных пра́вый обновля́ется: све́т бо и ми́р зане́ Твоя́ повеле́ния.

Наше́дшая си́ла дне́сь сия́, Ду́х Благи́й, Ду́х прему́дрости Бо́жия, ду́х от Отца́ исходя́й, и Сы́ном ве́рным на́м явле́йся подава́телен, в ни́хже вселя́ется естество́м святы́ни, в не́йже зри́тся.

И́ный.

Ирмо́с: Реши́тельное очище́ние грехо́в, огнедухнове́нную приими́те Ду́ха ро́су, о ча́да светообра́зная церко́вная: ны́не от Сио́на бо изы́де зако́н, языкоогнеобра́зная Ду́ха благода́ть

Я́коже благоволи́ самовла́стно, необлада́нный исхо́дит Ду́х от Отца́, умудря́я в язы́цех апо́столы, печатле́я живоно́сное Сло́во, Отчеси́льное, сообра́зное, Его́же Спа́с рече́.

Да исцели́т у́бо смы́слы от греха́, и се́ устроя́ше апо́столов, Бо́г Сло́во всенача́льное, пречи́стый до́м, в не́мже единомо́щнаго же и ссу́щественнаго ны́не вселя́ется Ду́ха све́т.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пла́вающаго в молве́ жите́йских попече́ний, с корабле́м потопля́ема грехи́, и душетле́нному зве́рю примета́ема, я́ко Ио́на Христе́, вопию́ Ти: из смертоно́сныя глубины́ возведи́ мя.

От Ду́ха Твоего́ на пло́ть вся́кую, я́коже ре́кл еси́, бога́тно излия́л еси́, и испо́лнишася вся́ческая Твoего́ ве́дения, Го́спoди, я́ко из Отца́ Cы́н нетле́нно роди́лся еси́, и Ду́x неразде́льный изы́де.

И́ный.

Ирмо́с: Очище́ние на́м Христе́ и спасе́ние Влады́ко, возсия́л еси́ от Де́вы, да я́ко проро́ка от зве́ря морска́го пе́рсей Ио́ну, от тли́ исхити́ши, всего́ Ада́ма всеро́дна па́дшаго.

И́стинный на́м пра́вый во утро́бах ве́чно прии́мшым Ду́х, да обнови́ши Отчеисхо́дный, и всесовокупле́нно, вещества́ ненави́стнаго пали́тельный скве́рн, ка́ла же смы́слов чисти́тельный, Вседержи́телю.

Жела́тельное достоя́ние апо́столом, сио́няном ча́ющым Твоего́ прише́ствия, позна́ние Ду́х Отчерожде́нна Сло́ва, ре́чь жесто́кую язы́ческих ласка́тельств ско́ро показа́в, огнедохнове́нно утвержда́еши.

Конда́к, гла́с 8:

Егда́ снизше́д язы́ки слия́, разделя́ше язы́ки Вы́шний: егда́ же о́гненныя язы́ки раздая́ше, в соедине́ние вся́ призва́, и согла́сно сла́вим Всесвята́го Ду́ха.

И́кос:

Ско́рое и изве́стное да́ждь утеше́ние рабо́м Твои́м Иису́се, внегда́ уныва́ти духо́м на́шым, не разлуча́йся от ду́ш на́ших в ско́рбех, не удаля́йся от мы́слей на́ших во обстоя́ниих: но при́сно на́с предвари́. Прибли́жися на́м, прибли́жися везде́ Сы́й, я́коже со апо́столы Твои́ми всегда́ еси́, си́це и Тебе́ жела́ющым соедини́ Себе́ Ще́дре: да совоку́плени Тебе́ пое́м, и славосло́вим Всесвята́го Ду́ха Твоего́.

Синакса́рий, в Неде́лю Святы́я Пентико́стии.

Стихи́: Дыха́нием ну́жным, языкоо́гненно подае́т

Христо́с Боже́ственнаго Ду́ха апо́столом.

Излия́ся в вели́ком дни́ ду́х рыбаре́м.

В си́й де́нь, в Неде́лю осму́ю по Па́сце, Святу́ю Пятдеся́тницу пра́зднуим, и сию́ же прия́хом от евре́йских кни́г. Я́коже бо они́, я́же у ни́х Пятдеся́тницу пра́зднуют, почита́юще седмо́е число́, и зане́ по Па́сце пятдеся́т дни́й преше́дше, зако́н прия́ша: та́ко и мы́ по Па́сце, пятдеся́т дни́й пра́зднующе, Всесвята́го Ду́ха прие́млем, законополага́ющаго и наставля́ющаго на вся́кую и́стину, и уго́дная Бо́гу повелева́ющаго. Ве́домо же да е́сть, я́ко у евре́й три́ бе́ша пра́здницы: Па́сха, Пятдеся́тница и Скинопи́гиа, си́есть, се́ниц потче́ние. Па́сху у́бо в воспомина́ние творя́ху преведе́ния Чермна́го мо́ря: па́сха бо преведе́ние толку́ется. Явля́ше же таковы́й пра́здник, на́ше е́же от те́мнаго греха́ к раю́ па́ки преведе́ние и возвраще́ние. Пятдеся́тницу же пра́здноваху, в воспомина́ние е́же в пусты́ни злострада́ния и́х, и ка́ко мно́гими скорбьми́ в зе́млю обетова́ния введе́ни бы́ша: тогда́ бо и плода́ пшени́цы и вина́ наслади́шася. И явля́ше пра́здник се́й на́ше озлобле́ние от неве́рия, и в Це́рковь вни́тие: тогда́ бо и мы́ Влады́чняго причаща́емся Те́ла и Кро́ве. О́ви у́бо тоя́ ра́ди вины́ глаго́лют, я́же у евре́й Пятдеся́тнице пра́здноватися: о́ви же в че́сть я́коже глаго́лют, пяти́десятим дне́м, в ня́же пости́вся Моисе́й, Богопи́санный зако́н прия́т, вку́пе помина́ющым и тельца́ жре́ния, и ины́х, я́же егда́ Моисе́й восходя́ на го́ру, и низходя́ соде́я. Други́м же непщева́ся Пятдеся́тнице у евре́й умы́слитися, че́сти ра́ди седми́чнаго числа́, я́коже рече́ся: то́ бо о себе́ слага́емо, твори́т пятдеся́тное, еди́ному оскудева́ющу дне́ви. Че́сть же седмочи́слия у евре́й, не то́чию во дне́х е́сть, но и в ле́та достиза́ющая, от ни́хже ле́т и е́же у ни́х творя́т иовиле́он, сказу́емо оставле́ние. уседморича́емым бо ле́том, сие́ быва́ет, егда́ и зе́млю несе́янную оставля́ют, и живо́тным подаю́т осла́бу, и ку́пленым рабо́м отходи́ти повелева́ют. Тре́тий же пра́здник, Скинопи́гиа, си́есть, се́ниц потче́ние, пра́зднуемый по собра́нии плодо́в, е́же е́сть по пяти́х ме́сяцех пра́здника Па́схи. Соверша́ше же ся се́й в па́мять дне́, во́ньже Моисе́й пре́жде потче́ се́ницу на горе́ Сина́йстей ви́денную о́блаком, и угото́ванную от перводреводе́ля веселии́ла: се́ни бо и си́и творя́ще, се́й пра́здник пра́здноваху и на се́лех пребыва́юще, и благодаря́ще Бо́га, плоды́ свои́х трудо́в собира́ху. В си́й мни́тся и Дави́д я́же о точи́лех надписова́ти псалмы́. О́браз же бе́ то́й из ме́ртвых на́шего воскресе́ния, егда́ разруши́вшымся теле́сным се́нем на́шым, и па́ки слепле́нным, свои́х трудо́в плоды́ восприи́мем, торжеству́юще в ве́чных се́нех. Подоба́ет же ве́дати, я́ко в си́й де́нь Пятдеся́тницы соверша́емыя, Ду́х Святы́й на ученики́ прии́де. Елма́ же святи́и отцы́ изво́лиша разделя́ти пра́здники, ра́ди вели́чия Пресвята́го и Животворя́щаго Ду́ха, я́ко Еди́н е́сть Святы́я и Живонача́льныя Тро́ицы. Се́ и мы́ рече́м воу́трие, ка́ко Ду́х Святы́й прии́де. Святы́х апо́стол моли́твами Христе́ поми́луй на́с. Ами́нь.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пе́щь о́гненную вве́ржени преподо́бнии о́троцы, о́гнь в ро́су преложи́ша, воспева́нием си́це вопию́ще: благослове́н еси́ Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Вету́ющым Боже́ственная вели́чия апо́столом, Ду́ха де́йство непщева́шеся пия́нство неве́рствующым, и́мже Тро́ица познава́ется, еди́н Бо́г оте́ц на́ших.

Неразде́льное естество́ правосла́вно богосло́вим Бо́га Отца́ Безнача́льнаго, тоя́жде вла́сти Сло́ва и Ду́ха, благослове́н еси́, зову́ще, Бо́же оте́ц на́ших.

И́н.

Ирмо́с: Согла́сная возшуме́ орга́нская пе́снь, почита́ти златосотворе́нный безду́шный истука́н: Уте́шителева же светоно́сная благода́ть почеству́ет, е́же вопи́ти: Тро́ице Еди́ная, Равноси́льная, Безнача́льная, благослове́на еси́.

Гла́са пророковеща́тельнаго не разуме́вше, глаго́лаху безу́мнии виносотворе́нное пия́нство, ре́чи я́ко стра́нны слы́шаша апо́столов: благочести́вии же Тебе́ вопие́м боже́ственно: Богоде́телю все́х благослове́н еси́.

Боже́ственное уче́ние возгреме́ ви́дяй виде́ния боже́ственный Ио́иль, Богонача́льнейшаго, и́мже излию́, ре́к, я́коже Сло́ва, Ду́ха Моего́ свозопию́щым: Естество́ Тривеща́нное Све́тлое, благослове́н еси́.

Тро́ичную у́бо раздели́ зря́ благода́ть, я́ко да яви́т три́ Ипоста́си, почита́ти в простоте́ вла́сти, но во еди́ном ны́не дни́ Госпо́дском, Сы́н, Оте́ц и Ду́х благослове́н.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Неопа́льная огню́ в Сина́и прича́щшаяся купина́, Бо́га яви́ медленоязы́чному и гугни́вому Моисе́ови, и о́троки ре́вность Бо́жия три́ непребори́мыя во огни́ певцы́ показа́: вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода по́йте, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Живо́тну свы́ше бу́рну носи́му гласо́вне, Ду́ха Всесвята́го дыха́нию рыбаре́м, о́гненных ви́дом язы́к вели́чия Бо́жия вети́йствоваху: вся́ дела́ Го́спода по́йте, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Я́ко на некаса́емую превосходя́ще го́ру, не боя́щеся огня́ страша́ща, прииди́те и ста́нем на горе́ Сио́нской, во гра́де Жива́го Бо́га, духоно́сным ученико́м ны́не слику́юще: вся́ дела́ Го́спода по́йте, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

И́н.

Ирмо́с: Разреша́ет у́зы, и ороша́ет пла́мень трисве́тлый богонача́лия о́браз, пою́т о́троцы, благослови́т же Еди́наго Спа́са и Вседе́теля, я́ко Благоде́теля, сотворе́нная вся́ческая тва́рь.

Па́мять Христо́с человекоспаси́тельных слове́с, я́же от Отца́ слы́шав апо́столом рече́, Ду́х устроя́ет языкоо́гненным виде́нием, посажда́я благослове́нно усвое́нную, учуже́нная же пое́т Тя́ тва́рь.

Спаси́тельно самовлады́чный Еди́н, Све́т самосия́тельный, и пода́тельный све́та сы́й, прише́л еси́ исполня́я апо́столы, честны́й я́ко ве́рх Твои́м рабо́м, насыти́тельный же Ду́х подава́еши.

Поя́ху проро́к духонасыще́нная уста́, Твое́ теле́сное, о Царю́, прише́ствие, и Ду́х от не́др О́тчих произше́дший, несозда́нный, зданноде́телен, сопресто́лен Тебе́, еди́наго вочелове́чения ве́рным че́сть.

Честне́йшую: не пое́м.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Не тле́ния искуше́нием ро́ждшая, и Всехитрецу́ Сло́ву пло́ть взаимода́вшая, Ма́ти Неискусому́жная Де́во Богоро́дице, прия́телище Нестерпи́маго, село́ Невмести́маго Зижди́теля Твоего́, Тя́ велича́ем.

На паля́щей дре́вле о́гненной колесни́це, ревни́тель и огнедохнове́нный ра́дуяся носи́мь, е́же ны́не возсия́вшее дохнове́ние свы́ше апо́столом явля́ше: от него́же освяти́вшеся, Тро́ицу все́м сказа́ша.

Зако́на есте́ств кроме́, стра́нное слы́шашеся ученико́в: еди́ному бо гла́су глася́щу Ду́ха благода́тию, разли́чне оглаша́хуся лю́дие, племена́ и язы́ки боже́ственная вели́чия, Тро́ицы ве́дению науча́юще.

И́н.

Ирмо́с: Ра́дуйся Цари́це, матероде́вственная сла́во: вся́ка бо удобообраща́тельная благоглаго́ливая уста́ вити́йствовати не мо́гут, Тебе́ пе́ти досто́йно: низумева́ет же у́м вся́к Твое́ Рождество́ разуме́ти. Те́мже Тя́ согла́сно сла́вим.

Пе́ти подоба́ше естественножи́зненную Отрокови́цу: еди́на бо во чре́ве скры́ Сло́во, тая́щееся неду́гующаго челове́ческаго естества́. И́же в десны́х страна́х ны́не седя́й О́тчих, посла́ благода́ть Ду́ха.

Ели́цем дхну́ богото́чная благода́ть, светя́щеся, блиста́юще, изменя́еми стра́нным измене́нием благоле́пнейшим, равноси́льствующую несеко́мую уве́девше прему́дрость, Трисве́тлое существо́ сла́вим.

Та́же: Катава́сиа, о́ба ирмоса́ вку́пе.

Ексапостила́рий. Подо́бен: Не́бо звезда́ми:

Всесвяты́й Ду́ше, исходя́й из Отца́ и Сы́ном прише́дый к безкни́жным ученико́м, Тебе́ Бо́га позна́вших спаси́ и поми́луй все́х. [Два́жды.]

Сла́ва, и ны́не: други́й подо́бен:

Све́т Оте́ц, Све́т Сло́во, Све́т и Святы́й Ду́х, И́же во язы́цех о́гненных апо́столом посла́ся. И Те́м ве́сь ми́р просвеща́ется Тро́ицу почита́ти Святу́ю.

На хвали́тех, Вся́кое дыха́ние: поста́вим стихо́в 6, и пое́м настоя́щыя самогла́сны, гла́с 4, повторя́юще я́:

Пресла́вная дне́сь ви́деша вси́ язы́цы во гра́де Дави́дове, егда́ Ду́х сни́де Святы́й во о́гненных язы́цех, я́коже богоглаго́ливый Лука́ повеству́ет, глаго́лет бо: со́бранным ученико́м Христо́вым, бы́сть шу́м, я́коже носи́му дыха́нию бу́рну, и испо́лни до́м, иде́же бя́ху седя́ще: и вси́ нача́ша глаго́лати стра́нными глаго́лы, стра́нными уче́нии, стра́нными повеле́нии Святы́я Тро́ицы. [Два́жды.]

Ду́х Святы́й бе́ у́бо при́сно, и е́сть, и бу́дет: ниже́ начина́емь, ниже́ престая́й, но при́сно Отцу́ и Сы́ну счине́н и счисля́емь: Живо́т, и животворя́й: Све́т, и све́та пода́тель, самоблаги́й, и исто́чник благосты́ни: И́мже Оте́ц познава́ется, и Сы́н прославля́ется, и от все́х познава́ется, еди́на си́ла, еди́но счета́ние, еди́но поклоне́ние Святы́я Тро́ицы. [Два́жды.]

Ду́х Святы́й Све́т и Живо́т, и живы́й исто́чник у́мный: Ду́х прему́дрости, Ду́х ра́зума, благи́й, пра́вый, у́мный: облада́яй, очища́яй прегреше́ния: Бо́г и боготворя́й, О́гнь от Огня́ происходя́й: глаго́ляй, де́яй, разделя́яй дарова́ния, И́мже проро́цы вси́, и боже́ственнии апо́столи с му́ченики венча́шася, стра́нное слы́шание, стра́нное виде́ние, о́гнь разделя́яйся в подая́ние дарова́ний. [Два́жды.]

Сла́ва, и ны́не: гла́с 6:

Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сы́й, и вся́ исполня́яй, Сокро́вище благи́х, и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны́, и очи́сти ны́ от вся́кия скве́рны, и спаси́ Бла́же ду́шы на́шя.

Славосло́вие вели́кое. Отпусти́тельный тропа́рь пра́здника.

Та́же, ектении́. И твори́т свяще́нник отпу́ст си́це:

И́же в ви́де о́гненных язы́к, с небесе́ низпосла́вый Пресвята́го Ду́ха на святы́я Своя́ ученики́ и апо́столы, Христо́с и́стинный Бо́г на́ш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол, и все́х святы́х, поми́лует и спасе́т на́с, я́ко Благи́й и Человеколю́бец.

И ча́с 1. На 1-м часе́ тропа́рь пра́здника. По трисвято́м конда́к пра́здника. И коне́чный отпу́ст.

На литурги́и глаго́лем антифо́ны сия́.

Антифо́н 1, псало́м 18, гла́с 2:

Сти́х 1: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию. Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се спаси́ на́с.

И други́й ли́к, то́йже сти́х:

Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет тве́рдь. Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се спаси́ на́с.

Сти́х 2: Де́нь дни́ отрыга́ет глаго́л, и но́щь но́щи возвеща́ет ра́зум. Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се спаси́ на́с.

Сти́х 3: Во всю́ зе́млю изы́де веща́ние и́х, и в концы́ вселе́нныя глаго́лы и́х. Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се спаси́ на́с.

Сла́ва, и ны́не: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се спаси́ на́с.

Антифо́н 2, псало́м 19, гла́с то́йже.

Сти́х 1: Услы́шит тя́ Госпо́дь в де́нь печа́ли. Спаси́ ны Уте́шителю Благи́й пою́щыя Ти́: аллилу́иа.

Друга́я страна́ то́йже сти́х:

Услы́шит тя́ Госпо́дь в де́нь печа́ли, защи́тит тя́ и́мя Бо́га Иа́ковля. Спаси́ ны Уте́шителю Благи́й:

Сти́х 2: По́слет ти́ по́мощь от Свята́го, и от Сио́на засту́пит тя́. Спаси́ ны Уте́шителю Благи́й:

Сти́х 3: Да́ст ти́ Госпо́дь по се́рдцу твоему́, и ве́сь сове́т тво́й испо́лнит. Спаси́ ны Уте́шителю Благи́й:

Сла́ва, и ны́не: Единоро́дный Сы́не:

Антифо́н 3, псало́м 20, гла́с 8:

Сти́х 1: Го́споди, си́лою Твое́ю возвесели́тся ца́рь. Тропа́рь, гла́с то́йже: Благослове́н еси́ Христе́ Бо́же на́ш, и́же прему́дры ловцы́ явле́й, низпосла́в и́м ду́ха свята́го, и те́ми уловле́й вселе́нную, Человеколю́бче сла́ва Тебе́.

Други́й ли́к, то́йже сти́х:

Го́споди, си́лою Твое́ю возвесели́тся ца́рь, и о спасе́нии Твое́м возра́дуется зело́. Тропа́рь: Благослове́н еси́ Христе́ Бо́же на́ш:

Сти́х 2: Жела́ние се́рдца его́ да́л еси́ ему́, и хоте́ния устну́ его́ не́си лиши́л его́. Тропа́рь: Благослове́н еси́ Христе́ Бо́же на́ш:

Сти́х 3: Я́ко предвари́л еси́ его́ благослове́нием благосты́нным, положи́л еси́ на главе́ его́ вене́ц от ка́мене че́стна. Тропа́рь: Благослове́н еси́ Христе́ Бо́же на́ш:

Вхо́дное: Вознеси́ся Го́споди си́лою Твое́ю, воспое́м и пое́м си́лы Твоя́. Та́же, тропа́рь: Благослове́н еси́ Христе́ Бо́же на́ш:

Сла́ва, и ны́не: Конда́к, гла́с 8:

Егда́ снизше́д язы́ки слия́, разделя́ше язы́ки вы́шний: егда́ же о́гненныя язы́ки раздая́ше, в соедине́ние вся́ призва́, и согла́сно сла́вим всесвята́го Ду́ха.

Вме́сто же трисвята́го: Ели́цы во Христа́ крести́стеся, во Христа́ облеко́стеся, аллилу́иа.

Проки́мен, гла́с 8: Во всю́ зе́млю изы́де веща́ние и́х, и в концы́ вселе́нныя глаго́лы и́х. [И до отда́ния.] Сти́х: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ его́ возвеща́ет тве́рдь.

Апо́стол в дея́ниих, зача́ло 3: Егда́ скончава́шася дни́е Пятдеся́тницы: Аллилу́иа, гла́с 1: Сло́вом Госпо́дним небеса́ утверди́шася, и Ду́хом у́ст Его́ вся́ си́ла и́х. Сти́х: С небесе́ призре́ Госпо́дь, ви́де вся́ сы́ны челове́ческия. Ева́нглие от Иоа́нна, зача́ло 27: В после́дний де́нь вели́кий пра́здника: За Досто́йно: пое́м и до отда́ния ирмо́с: Ра́дуйся Цари́це: Прича́стный: Ду́х Тво́й Благи́й наста́вит мя́ на зе́млю пра́ву. Аллилу́иа.

И по отпу́сте на литурги́и глаго́лется 9-й ча́с по обы́чаю.

Комментарии для сайта Cackle