Источник

Неделя третья

В песнопениях третьей недели весьма часто встречаются указания на притчу о распутном сыне. С состоянием этого заблудшего, увлекшегося своеволием в жизнь беспутную, сравнивается жизнь каждого грешника, своевольно отказывающегося от спокойного пребывания под кровом Отца небесного, от исполнения святых заповедей Его. Покаянным гласом раскаявшегося сына выражаются и вопли грешной души, сокрушенной сознанием тяжести грехов, и просящей помилования у Отца небесного. Чтения из пророчеств Исаии (8, 13–13, 13) излагают предсказание о рождении Младенца, дивного по своим именам и свойствам; угрожают тем, кои издают законы для притеснения бедных. Чтения предлагаются с опущением некоторых стихов из 9, 10, 11 и 12 глав. Чтения из книги Бытия (6, 9–8, 21) содержат повествование о всемирном потопе и окончании его. Чтения из книги Притчей (8, 1– 11, 12) представляют премудрость, призывающую к себе всех; ищущие ее будут блаженны, а пренебрегающие ею – несчастны; сравнивают добрых и худых в различных положениях их. Учение об ипостасной, вечной премудрости (8, 22–31) в чтениях не приводится.

Воскресенье второе

На вечерне стихиры на Господи воззвах.


Безчи́слєннаѧ тѝ прегрѣши́въ, безчи́слєнныѧ мꙋ́ки ѡ҆жида́ю: скре́жета зꙋ́бнагѡ, и҆ пла́ча неꙋтѣ́шимагѡ, гее́нны ѻ҆́гненныѧ, и҆ тмы̀ и҆ та́ртара, сꙋдїѐ пра́веднѣйшїй: слє́зы мѝ ᲂу҆́бѡ да́рꙋй, и҆́мже ѡ҆брѧ́щꙋ ѻ҆ставле́нїе и҆ ѕлы́хъ мои́хъ разрѣше́нїе, постѧ́сѧ и҆ зовы́й тѝ: за вели́кꙋю и҆ бога́тꙋю ми́лость. Без меры согрешивший пред Тобою, праведнейший Судия, я ожидаю и наказаний безмерных: скрежета зубов, и неутешного плача, геенны огненной, и тьмы, и тартара. Подай же мне слезы, за которые получил бы я оставление и прощение моих зол, постясь и взывая к Тебе: Владыка Христе, умилосердись надо мною, по великой и богатой милости.
Менѐ заблꙋ́ждшагѡ на гора́хъ лю́тыхъ престꙋпле́нїй, взыщѝ сло́ве, и҆ къ тебѣ̀ воззовѝ, ѻ҆бы́чай лꙋка̑выѧ ᲂу҆ма̀ моегѡ̀ дале́че ѿгонѧ́ѧ, ᲂу҆ме́рша па́ки ѡ҆живѝ, и҆ посто́мъ ѡ҆чи́сти, въ пла́чѣ непреста́нномъ вопїю́ща и҆ глаго́люща: влⷣко хрⷭ҇тѐ, ᲂу҆ще́дри мѧ̀ за вели́кꙋю и҆ бога́тꙋю ми́лость. Меня, заблудившегося на горах ужасных преступлений, отыщи Слово, и призови к себе, далеко отгоняя от мысли моей худые навыки; меня умершего снова оживотвори и, очисти постом, когда я с непрерывающимся плачем взываю к Тебе и говорю: Владыка Христе, умилосердись надо мною, по великой и богатой милости.
Поста̀ наче́нше седми́цꙋ тре́тїю, трⷪ҇цꙋ честнꙋ́ю восхва́лимъ вѣ́рнїи, про́чее ра́достнѡ преходѧ́ще, плотскі́ѧ же стра̑сти ᲂу҆вѧди́вше ѿ дꙋ́шъ на́шихъ, цвѣ́ты бж҃е́ствєнныѧ пожне́мъ, вѣнцы̀ и҆спле́тше нача́льнице дне́й, да всѝ хрⷭ҇та̀ ꙗ҆́кѡ побѣди́телѧ, вѣнцы̀ носѧ́ще воспои́мъ. Начавши, верующие, третью неделю поста, прославим досточтимую Троицу, с радостью проходя остающееся время; и иссушив плотские страсти, соберем в душе божественные цветы, чтобы сплести из них венцы для господственного дня (пасхи), дабы всем нам с венцами на головах воспеть Христа как победителя

На стиховных стихиры.


Брозды̑ и҆сплюва́хъ ѻ҆те́ческїѧ, непостоѧ́ннымъ ᲂу҆мо́мъ, со ско́тскими грѣха̀ помышле́нми пожи́хъ, все мое́ житїѐ и҆жди́въ блꙋ́днѡ ѻ҆каѧ́нный а҆́зъ, пи́щи лише́нъ ᲂу҆твержда́ющїѧ се́рдце, вре́меннѡ ᲂу҆тꙋчнѧ́ющею сла́стїю насы́тихсѧ: но ѻ҆ч҃е бл҃гі́й, не затворѝ мѝ человѣколю́бныѧ ᲂу҆тро́бы, но ѿве́рзъ прїимѝ мѧ ꙗ҆́кѡ блꙋ́днаго сы́на, и҆ спаси́ мѧ. Сбросив с себя узду отеческую непостоянным умом, я сжился с скотскими помыслами греха; Распутно провел я, несчастный, всю жизнь мою, и будучи лишен пищи, укрепляющей сердце, я насыщался удовольствием, услаждающим на время. Но, благий Отче, не затвори для меня человеколюбивого сердца твоего, но отверзши его, прими меня, как распутного сына, и спаси меня.

Мученикам


Мꙋ́ченицы гдⷭ҇ни всѧ́ко мѣ́сто ѡ҆свѧща́ете, и҆ всѧ́къ недꙋ́гъ врачꙋ́ете: и҆ ны́нѣ моли́те и҆зба́витисѧ сѣ́тей вра́жїихъ дꙋша́мъ на́шымъ, мо́лимсѧ. Мученики Господни! Вы всякое место освящаете и всякую болезнь исцеляете: и теперь молитесь, мы просим вас, чтобы избавлены были души наши от сетей врага.

Богородице


Нбⷭ҇наѧ пою́тъ тѧ̀, ѡ҆бра́дованнаѧ мт҃и безневѣ́стнаѧ, и҆ мы̀ славосло́вимъ неизслѣ́дованное твоѐ ржⷭ҇тво̀ бцⷣе, молѝ спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ. Небесныя силы воспевают Тебя, облагодатствованная, безмужная Матерь; и мы прославляем неизследимое рождение Тобою, Богородица. Молися, чтобы спасены были души наши.

Понедельник

На утрене стихиры на стиховных


Въ лю́тꙋю прегрѣше́нїй мои́хъ скве́рнꙋ ѡ҆блеко́хсѧ, и҆ ра́дости черто́га и҆згна́нъ бы́хъ, ᲂу҆ще́дри мѧ̀ неизглаго́ланнымъ твои́мъ бл҃гоꙋтро́бїемъ, ꙗ҆́кѡ блꙋ́днаго сы́на, бж҃е, и҆ поми́лꙋй мѧ̀. Я одет страшною скверною падений моих и удален радости брачнаго чертога. По неизреченному милосердию твоему, Боже, умилостивись надо мною, как над развратным сыном, и помилуй меня.

Мученичен


Кто̀ не диви́тсѧ зрѧ̀, ст҃і́и мꙋ́чєницы, по́двигъ до́брый, и҆́мже подвиза́стесѧ; ка́кѡ бо въ тѣлесѝ сꙋ́ще, безпло́тнаго врага̀ побѣди́сте, и҆сповѣ́давше, и҆ крⷭ҇то́мъ воѡрꙋжи́вшесѧ; тѣ́мже досто́йнѡ ꙗ҆ви́стесѧ де́монѡвъ прогони́тєли, и҆ ва́рварѡвъ бори́тели, непреста́ннѡ моли́те, спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ. Кто не изумится, взирая на добрый ваш подвиг, которым подвизались вы, святые мученики? Как будучи в теле, победили вы безплотнаго врага, исповедуя Христа и вооружаясь крестом? Почему по праву, оказались вы прогонителямидемонов, ивоителями против варваров. Молитесь епрестанно, чтобы спасены были души наши.

Богородичен


Свѣщѐ неꙋгаси́маѧ, престо́ле пра́ведный, прчⷭ҇таѧ влⷣце, молѝ спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ. Неугасимая свеча, престол правды, пречистая Владычица, моли, чтобы спасены были души наши.

На 6 часе тропарь пророчества, глас 4.


҆́кѡ не́мощни є҆смы̀, и҆ разсла́блени грѣхмѝ, и҆сцѣлѝ сокрꙋше́нїѧ на́шѧ, врачꙋ̀ дꙋ́шъ на́шихъ, свѣ́дый ᲂу҆́мъ человѣ́чь, человѣколю́бче. Поскольку безсильны мы и разслаблены грехами, то исцели язвы наши, Врач душ наших, человеколюбивый, знающий ум людей.

Прокимен, псал. 41, глас 4


Моли́тва бг҃ꙋ живота̀ моегѡ̀, рекꙋ̀ бг҃ꙋ: застꙋ́пникъ мо́й є҆сѝ. Сті́хъ. И҆́мже ѻ҆́бразомъ жела́етъ є҆ле́нь на и҆сто́чники водны́ѧ. Молитва Богу жизни моей, скажу Богу: Ты мой заступник. Как жаждет зелень источников воды.

Чтение из пророчеств Исаии (8, 13– 9, 7) сначала убеждает надеяться на Господа, и избегать волхвований, затем утешает проречением о дивном Младенце, Который дан будет людям. „Господа сил, – Его чтите свято; и да будет Он страхом для тебя. И если ты будешь надеяться на Него, Он будет тебе освящением, а не камнем преткновения, и не камнем, с котораго падают. А домы Иакова в петли, и обложены ею живущие в Иерусалиме. Потому многие из них потеряют силу, и упадут и разобьются, и будут застигнуты; и пойманы будут люди, находящиеся в безопасности. Тогда явны будут запечатлевающие закон, чтобы не изучали. И скажешь ты: я ожидаю Бога, Который отвратил лице свое от дома Иакова и буду надеяться на Него и я, и дети, которых дал мне Бог. Если скажут вам: спросите чревогадателей, и тех, которые из земли износя голос, говорят пустое, и кои из чрева произносят, – отвечайте: не у Бога ли своего должен спрашивать народ; что спрашивать мертвых об живых? Закон дал Он в помощь, Чтобы говорили не так, как говорит это слово, за которое не стоит давать дара. И постигнет их жестокий голод, и когда будете голодны, станете скорбеть, и худо станете говорить о князе и об отечестве. И взглянуть они вверх на небо, и посмотрят вниз на землю, и вот горе тяжкое, скорбь и беда, и мрак, так что и видеть нельзя, и не освободится до времени находящийся в тесноте. Страна Завулонова, и земля Неффалимова и прочие живущие при море и по ту сторону Иордана, Галилея языческая, народ ходящий во тьме! Вы увидите великий света, живущие в стране смертной тени, – свет воссияет вам. И для них настанет радость, как радуются во дни жатвы, потому что родилось Отроча, Сын, – Он дан вам. Его власть на раме Его, и имя. Его называется, ангел великого совета, дивный советник, Бог крепкий: Властелин, Князь мира, Отец будущего века. И наведу я мир князьям и здравие Ему. Велика власть Его, и миру Его нет предела, на престоле Давида и на царстве его, чтобы исправить его и защитить его отныне до века. Ревность Господа Саваофа сотворит сие».

Прокимен, глас 6, псал. 42


Спасе́нїе лица̀ моегѡ̀ и҆ бг҃ъ мо́й. Спасение лица моего и Бог мой.
Сті́хъ. Сꙋдѝ ми бж҃е, и҆ разсꙋдѝ прю̀ мою̀. Суди меня, Боже, и рассуди тяжбу мою.

На вечерне стихиры на господи воззвах


По́стъ возлю́бимъ, дꙋшѝ стра́сти лютѣ́йшыѧ дѣ́йствомъ дх҃а ᲂу҆вѧда́ющїй, боже́ственнаѧ дѣѧ̑нїѧ дѣ́ѧти ᲂу҆крѣплѧ́ющїй, и҆ ᲂу҆́мъ на нб҃о возсыла́ющїй, и҆ проще́нїе хода́тайствꙋющїй, ѡ҆ ни́хже согрѣши́хомъ, да́рꙋемое ѿ бг҃а ще́драгѡ. Всѐ житїѐ моѐ стꙋ́днѡ и҆жди́въ гдⷭ҇и, со блꙋдни́цами ѻ҆каѧ́нный, ꙗ҆́коже блꙋ́дный ᲂу҆миле́нїемъ зовꙋ̀: ѻ҆ч҃е нбⷭ҇ный, согрѣши́хъ, ѡ҆чи́сти и҆ спасѝ мѧ, и҆ не ѿри́ни менѐ самогѡ́ ѿ тебѐ ᲂу҆дали́вшасѧ, и҆ бж҃е́ственными дѣ́лы ны́нѣ ѡ҆бнища́вшагѡ. Возлюбим пост души, который, при содействии духа, иссушает самые тяжкие страсти, и дает силу совершать деяния божественные, и ум направляет к небу, и ходатайствует о прощении грехов наших, которое подает от милосердного Бога. Всю жизнь мою, Господи, и постыдно растратил я, несчастный, с блудницами; как блудный сын в сокрушении взываю: Отец небесный, согрешил я, очисти и спаси меня, и не отвергни меня, самовольно удалившегося от Тебя и теперь нищенствующего в делах божественных.
Прїиди́те всѝ въ кѷмва́лѣхъ ѱало́мскихъ, честно́е воздержа́нїе цѣлꙋ́юще возгласи́мъ: въ не́мъ бо мы́сленнѡ ѕмі́ѧ ѕлонача́льнаго расто́ргнемъ. тѣ́мже со дерзнове́нїемъ возопїе́мъ хрⷭ҇тꙋ̀: пода́ждь сп҃се неосꙋжде́ннѡ всест҃ы́й тво́й крⷭ҇тъ ви́дѣти, и҆ поклони́тисѧ, во ѱалмѣ́хъ и҆ пѣ́нїихъ пра́здновати свѣ́тлѡ. Придите все, будем возглашать, с псаломскими кимвалами, приветствуя досточтимое воздержание; ибо в нем мысленно разрываем начальника зла, – змия. Почему дерзновенно воскликнем Христу: подай нам, Спаситель, неосужденно видеть всесвятый крест твой и поклониться ему, и радостно праздновать в псалмах и песнопениях.

Прокимен, глас 4, псал. 43


Ѡ҆ бз҃ѣ похва́лимсѧ ве́сь де́нь, и҆ ѡ҆ и҆́мени твое́мъ и҆сповѣ́мысѧ во вѣ́кѣ, Богом будем хвалиться весь день, и имя Твое превозносить во век.
Сті́хъ. Бж҃е, ᲂу҆ши́ма на́шима ᲂу҆слы́шахомъ. Боже, мы слышали нашими ушами.

Чтение из книги Бытия (6, 9 –22) говорит о праведности Ноя среди всеобщего развращения, о повелении данном Богом Ною, чтобы он построил ковчег, в который можно ввести животных.

Прокимен, глас 6, псалом 44


Помѧнꙋ́ и҆́мѧ твоѐ во всѧ́комъ ро́дѣ и҆ ро́дѣ. Буду воспоминать имя Твое во всяком роде и роде.
Сті́хъ. Ѿры́гнꙋ се́рдце моѐ сло́во бла́го. Изнесло сердце мое благое слово.

Чтение из книги Притчей (8, 1– 21) предлагает призывание премудрости и указание на достоинства ее. „Она на высоких вершинах’’и посреди дорог стоит, у ворот властителей сидит, и при входах (в город) воспевается. Простецы поймите искусство и не наученные приложите свое сердце. Послушайте меня, потому что я буду говорить то, что достойно уважения, и вынесу из уст моих правильное. Потому что об истине будет заботиться гортань, а мерзки предо мною уста лживые. Я премудрость, вселила совет и знание, и размышление я призвала. Страх пред Господом ненавидят неправду, и обиду, и гордость, и пути злых, и я возненавидела превратные пути злых. У меня совет и безопасность, у меня разсудительность и сила; мною царствуют цари, и вельможи пишут законы правды; мною высоки вельможи, и посредством меня владеют землею цари. Я люблю любящих меня и желающие находят меня.

Стихиры на стиховных


Ѻ҆ч҃е бл҃гі́й ѿ всѣ́хъ ꙗ҆́же да́лъ мѝ є҆сѝ, ѡ҆бнажѝ мѧ безꙋ́мїе моѐ: ᲂу҆дали́хсѧ ѿ тебѐ, и҆ порабо́тахъ стра́нномꙋ граждани́нꙋ, живѡ́тнаѧ мє́рзкаѧ пасо́хъ и҆ ни тѣ́хъ пи́щи насы́тихсѧ. тѣ́мже притеко́хъ къ тебѣ̀, вѣ́дый твоѐ благоꙋтро́бїе: покры́й мою̀ наготꙋ̀ чл҃вѣколю́бїемъ твои́мъ, и҆ спаси́ мѧ. Благий Отец! Неблагоразумие лишило меня всего, что Ты дал мне; я удалился от Тебя, и сделался рабом чуждого гражданина. Я пас нечистых животных, и пищею их не мог насыщаться. Потому прибег к Тебе, зная о Твоем илосердии. Покрой мою наготу твоим человеколюбием и спаси меня.

Мученичен


Ст҃ы́мъ мꙋ́ченикѡмъ молѧ́щымсѧ ѡ҆ на́съ, и҆ хрⷭ҇та̀ пою́щымъ, всѧ́каѧ пре́лесть преста̀, и҆ человѣ́ческїй ро́дъ вѣ́рою спаса́етсѧ. Когда святые мученики молятся за нас, и воспевают Христа, прекра? щается всякое заблуждение и род человеческий спасается верою.

Богородичен


Ѿ ложе́снъ твои́хъ дв҃и́ческихъ свѣ́тъ мі́рови возсїѧ̀, сло́вомъ сло́во: того̀ молѝ чи́стаѧ всест҃а́ѧ дв҃о, и҆зба́витисѧ дꙋша́мъ на́шымъ ѿ сѣ́тей вра́жїихъ. Из девственных ложесн твоих возсиял миру свет, Слово посредством слова. Его моли, чистая всесвятая Дева, чтобы души наши избавлены были от сетей врага.

Вторник

На утрене стихиры на стиховне


Согрѣши́хъ и҆сповѣ́даюсѧ тебѣ̀ гдⷭ҇и, блꙋ́дный а҆́зъ, не смѣ́ю на нб҃о воззрѣ́ти ѻ҆чи́ма, ѿꙋ́дꙋ бо ѿпа́дъ, бы́хъ ѻ҆каѧ́ненъ: согрѣши́хъ на нб҃о и҆ пред̾ тобо́ю, и҆ нѣ́смь досто́инъ нарещи́сѧ сы́нъ тво́й, самого́ себѐ ѿрица́ю, не тре́бꙋю ѡ҆глаго́льникѡвъ, нижѐ па́ки свидѣ́телей: и҆́мамъ ѡ҆блича́ющїй мѧ̀ блꙋ́дъ, и҆́мамъ ѡ҆блича́ющее ѕло́е житїѐ, и҆́мамъ посрамлѧ́ющꙋю ѡ҆держа́щꙋю мою̀ наготꙋ̀, къ срамотѣ̀ же рꙋ̑бы, и҆́миже ѡ҆дѣ́ѧнъ є҆́смь. благоꙋтробне ѻ҆ч҃е, сн҃е є҆диноро́дный, дш҃е ст҃ы́й, ка́ющасѧ мѧ̀ прїимѝ, и҆ поми́лꙋй мѧ̀. Исповедаю Тебе, Господи: согрешил я, развратный, не смею устремить взор на небо, ибо, ниспавши оттуда, я сделался несчастным. Согрешил я пред небом и пред Тобою, и уже не достоин называться сыном твоим; я сам себя осуждаю, не нужно обвинителей, не нужно свидетелей. Имею обличителем моим распутство; имею осуждающим меня настоящее мое обнажение, и к поношению моему те рубища, какими одет я. Милосердый Отец, Единородный Сын, Святый Дух, приими меня кающегося и помилуй меня.

Мученичен


Посредѣ̀ сꙋди́ща законопрестꙋ́пникъ, ра́дꙋющесѧ вопїѧ́хꙋ страст҃е́рпцы твоѝ: гдⷭ҇и сла́ва тебѣ̀. Посреди позорища беззаконных страстотерпцы с радостию взывали: Господи, слава Тебе.

Богородичен


Роди́лсѧ є҆си́ ѿ дв҃ы несказа́ннѡ хрⷭ҇те, и҆ просвѣти́лъ є҆сѝ сꙋ́щыѧ во тмѣ̀, вопїю́щїѧ: гдⷭ҇и сла́ва тебѣ̀. Неизяснимо родился Ты от Девы, Христе, и просветил находящихся во тьме, взывающих: Господи, слава Тебе.

На 6 часе тропарь пророчества, глас 7


Спасе́нїе на́ше є҆сѝ гдⷭ҇и, и҆ защи́титель въ де́нь печа́ли, поми́лꙋй на́съ по вєли́цѣй ми́лости твое́й чл҃колю́бче. Ты спасение наше, Господи, и защитник в день скорби; помилуй нас, по великой милости твоей, человеколюбивый.

Прокимен, псал. 45, глас 4


Гдⷭ҇ь си́лъ съ на́ми, застꙋ́пникъ на́шъ бг҃ъ і҆а́кѡвль. С нами Господь сил, заступник нашъ Бог Иаковлев.
Сті́хъ. Бг҃ъ на́мъ прибѣ́жище и҆ си́ла. Бог нам прибежище и сила.

Чтение из пророчеств Исаии (9, 9 –10, 4), обличает упорствующих против определений Божиих, и угрожает им наказаниями. „Да знает весь народ Ефремов и сидящие в Самарии, которые с раздражением и гордым сердцем говорят: упали кирпичи, но пойдем иссечем камней, и срубим сикоморы и кедры, и построим для себя башню. И расточит Бог возстающих на гору Сион и рассеет врагов,–Сирию с востока солнца и эллинов с запада солнца, которые съедают Израиля полным ртом. И народ не обратился, пока не был поражен, и Господа не взыскал. И отнял Господь у Израиля голову и хвост, великое и малое в один и тот же день, старца и удивляющих лицеем – это голова, и пророка, который учил беззаконию, это хвост. И будут заблуждаться ублажающие народ сей, и будут заблуждаться, пока не поглотят их. Потому не порадуется Господь о юношах их, и не помилует сирот их и вдов их, потому что все беззаконны и злы, и всякия уста говорят неправду. Горе пишущим злое, ибо пишущие пишут злое, отклоняя суд убогих, скрывая суд нищих народа моего, так чтобы вдова была у них на расхищение и сирота на разграбление. И что сделаютони в день посещения? Ибо скорбь издалека придет на вас. И к кому прибегнете вы за помощию, и где оставите славу вашу, чтобы не подпасть плену?

Прокимен, псал. 46, глас 3


По́йте бг҃ꙋ на́шемꙋ, по́йте, по́йте цр҃е́ви на́шемꙋ по́йте. Пойте Богу нашему, пойте Царю нашему.
Сті́хъ. Всѝ ꙗ҆зы́цы восплещи́те рꙋка́ми. Все народы восплещите руками.

На вечерне, стихиры на Господи воззвах


Гдⷭ҇и, крⷭ҇то́мъ ᲂу҆би́вый льсти́ваго, ѿ пре́лести є҆гѡ̀ и҆зба́ви мѧ̀ согрѣша́ющаго, и҆ прельща́ема: и҆ посто́мъ ѡ҆чи́стивъ мѧ̀, да́ждь мѝ твоѧ̀ хотѣ̑нїѧ соверши́ти, ꙗ҆́кѡ да ви́ждꙋ влⷣко, ра́дꙋюсѧ, честны̑ѧ стра̑сти твоѧ. Господи убивший крестом обольстителя, от обольщения его избавь меня, согрешившаго и обольщеннаго и, очистив меня постом, даруй мне исполнить Твои хотения, чтобы в радости узреть мне твои, Владыко, досточтимыя страдания.
Оу҆ѧзви́хсѧ сла́дости ѻ҆рꙋ́жїємъ, гдⷭ҇и, и҆ лю́тѣ весь ᲂу҆мертви́хсѧ, и҆сцѣли́, и҆ ѡ҆живѝ смире́ннꙋю мою̀ дꙋ́шꙋ, копїе́мъ прободы́йсѧ влⷣко: и҆ ᲂу҆ѧ́звена стрѣло́ю врага̀, ꙗ҆́кѡ ще́дръ и҆сцѣлѝ, и҆ честны́хъ твои́хъ страсте́й прича́стника покажѝ. Изранен я, Господи, мечем удовольствий и страшно умерщвлен совсем. Исцели, оживотвори униженную мою душу Ты, Владыка, пронзенный копием и, как Спаситель, исцедяющий тех, которые ивязвлены стрелою врага, окажи меня общинном досточтимых страстей твоих.
Поще́нїемъ гдⷭ҇и, дꙋ́щы просвѣти́вше, да сподо́бимсѧ неѡсꙋжде́ннѡ крⷭ҇тъ тво́й ви́дѣти въ ра́дости, и҆ поклони́тисѧ стра́хомъ и҆ любо́вїю: просвѣща́етъ бо то́й стрⷭ҇ти твоѧ̀ вѡ́льныѧ, ꙗ҆̀же бл҃говолѝ дости́гнꙋти на́мъ, ꙗ҆́кѡ чл҃вѣколю́бецъ. Господи, просветивши души постом, да удостоимся Неосужденно в радости видеть крест Твой, и со страхом поклониться ему; ибо он осиявает твои вольныя страсти, которых нам достигнуть благоволи, человеколюбивый.

Прокимен, псал. 47, глас 3


Ве́лїй гдⷭ҇ь, и҆ хва́ленъ ѕѣлѡ́, во гра́дѣ бг҃а на́шегѡ. Велик Господь и весьма восхваляется в городе Бога нашего.
Сті́хъ. Во гра́дѣ гдⷭ҇а си́лъ, во гра́дѣ бг҃а на́шегѡ. В городе Бога нашеГо,в горе святой Его.

Чтение из книги Бытия (7, 1 –5) излагает поведение Господа Ною войти в ковчег и ввести в него животных.

Прокимен, глас 1, псалом 32


Оу҆ста̀ моѧ́ возглаго́лютъ премꙋ́дрость, и҆ поꙋченїе се́рдца моегѡ̀ ра́зꙋмъ. Уста мои будут говорить премудрость, и размышление сердца моего о ведении.
Сті́хъ. Оу҆слы́шите сїѧ̑ всѝ ѧ҆зы́цы. Услыште о нем все народы.

Чтение из книги Притчей (8, 32 –9, 11) ублажает внимающих учению премудрости и изображает устроение премудростью дома для себя и приглашение всех на вечерю, устроенную премудростью. „Блаженны те, кои сохранят пути мои. Послушайте премудрости, и сделайтесь мудрыми и не отвергайте ее. Блажен муж; который послушает меня, и человек, который сохранит пути мои, который бодрствует всегда при дверях моих и оберегает пороги входов моих. Ибо выходы мои суть исходы жизни, и расположение к ним даруется от Господа. А согрешающие против меня нечестиво поступают против своей души; и ненавидящие меня любят смерть. Премудрость построила себе дом, и подвела под него семь столбов, и заколола своих жертвенных животных, и разбавила в чаше свое вино, и приготовила свою трапезу; послала своих рабов созывать к чаше с громким возвещением, говоря: кто безумен, пусть зайдет ко мне, и нуждающимся в мышлении сказала: приходите, вкушайте хлеб мой, и пейте вино, котороё я разбавила для вас. Оставьте неразумие, и будете живы, поищите разумия, чтобы хорошо жить вам, и направляйте разум к познанию. Научающий злых приобретет безчестие себе, обличающий нечестиваго опятнает себя; ибо обличения для нечестиваго тоже, что раны. Не обличай злых, чтобы они не возненавидели тебя; обличи мудраго, и он будет любить тебя. Дай мудрому возбуждение, и он будете егии мудрее; вразуми праведнаго, и будет желать большаго. Начало мудрости есть благоговение пред Господом, и советы святых – (дают) разумение. Ибо уразумевать закон свойственно доброй мысли. Таким образом ты проживешь долгое время, и прибавятся тебе лета жизни.

Стихиры на стиховне


Ѻ҆ц҃а̀ тѧ̀ созда́телѧ написа́ти дерза́ю гдⷭ҇и, живо́тное сы́й земноро́дное, твоегѡ́ причаща́ѧсѧ ѻ҆́браза, а҆́ще и҆ сыновства̀ погрѣши́хъ, блꙋ́днѡ пожи́въ, и҆ забве́нїемъ твои́хъ дарѡ́въ и҆жди́въ бога́тство. да не ᲂу҆́бѡ ѿрече́ши мѧ̀, твоемꙋ̀ благоволи́вый сн҃ꙋ є҆диноро́дномꙋ, крⷭ҇тъ менѐ ра́ди пло́тїю и҆ сме́рть претерпѣ́ти: но ᲂу҆бл҃жи́въ присво́й къ себѣ̀ человѣколю́бче. Тебя, Творца, я осмеливаюсь называть Отцом своим, будучи земнородным животным, но имею в себе твой образ, хотя я и погрешил в звании сына, проводя распутную жизнь, и растратив богатство, и забыв о твоих дарах. Не предай меня отвержению Ты, благоизволивший, чтобы Единородный Сын Твой за меня претерпел плотию крест и смерть; но, улучшив меня, соделай Твоим человеколюбивый.

Мученичен


Ли́цы мꙋ́чєникъ проти́вишасѧ мꙋчи́телємъ, глаго́люще: мы̀ во́инствꙋемъ цр҃ю̀ си́лъ: а҆́ще и҆ ѻ҆гню̀ и҆ мꙋ́камъ преда́сте на́съ, не ѿмета́емсѧ трⷪ҇ческїѧ си́лы. Лики мучеников противостали мучителям, говоря: мы служим воинами Царю сил. Хотя и огню и на мучения отладите нас, мы не отвергнемся от силы Троицы.

Крестобогородичен


Е҆гда̀ тѧ̀ беззако́нїи лю́дїе, сп҃се, живота̀ всѣ́хъ на дре́вѣ ѡ҆бвѣ́сиша, тогда̀ и҆ всечи́стаѧ а҆́гница и҆ мт҃и твоѧ̀, предстоѧ́щи рыда́ше пла́чꙋщи: ча́до моѐ сладча́йшее, свѣ́тѣ мое́ю ѻ҆́чїю, ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, ꙗ҆́кѡ посредѣ̀ ѕлодѣ́евъ къ дре́вꙋ пригвозди́тисѧ претерпѣ́лъ є҆сѝ, зе́млю повѣ́сивый на вода́хъ. Когда Тебя, Спаситель, жизнь всех, беззаконный народ повесил на дрене, тогда и всечистая, непорочная Матерь Твоя, предстоя рыдала, восклицая с плачем: сладчайшее Чадо мое, свет очей моих! Увы мне, как терпишь быть пригвожденным на древе среди злодеев Ты, повесивший землю на водах?

Среда


Въ че́сти сы́й сн҃овства̀, ѻ҆ц҃а̀ бл҃га́гѡ несмы́сленный а҆́зъ не разꙋмѣ́хъ: но себѐ сла́вы лиши́хъ, бога́тство ѕлѣ̀ и҆жди́въ бл҃года́ти. недоста́точествꙋемь же бж҃е́ственныѧ пи́щи, ласка́тель бы́хъ скве́рномꙋ граждани́нꙋ, ѿ негѡ́же по́сланъ бы́хъ въ дꙋшетлѣ́нное є҆гѡ́ село̀, живы́й блꙋ́днѡ, пасо́мъ бы́хъ со скоты̀, и҆ сласте́мъ рабо́таѧ не насыща́хсѧ: но ѡ҆бра́щсѧ вопїю̀ бл҃гоꙋтро́бномꙋ и҆ ще́дромꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀: на нб҃о и҆ пред̾ тобо́ю согрѣши́хъ, поми́лꙋй мѧ̀. Имея достоинство сына благого Отца, я безумный не понял сего, но сам себя лишил славы, худо растратив богатство благодати. Лишенный божественной: пищи, я сделался тунеядцем у скверного поселянина и, будучи послан им на душевредное поле его, живя распутно, я пасся вместе с скотами и, будучи рабом удовольствий, не насыщался ими. Но обратившись буду взывать к милосердому и щедрому Отцу : пред небом и пред Тобою согрешил я, помилуй меня.

Мученичен


Ст҃ы́хъ твои́хъ мно́жєства мо́лѧтъ тѧ̀ хрⷭ҇тѐ, поми́лꙋй ны̀ ꙗ҆́кѡ человѣколю́бецъ. Множество мучеников твоих, Христе, умоляют Тебя: помилуй нас как человеколюбивый.

Крестобогородичен


Болѣ̑зни претерпѣ́вшаѧ мнѡ́гїѧ въ распѧ́тїи сн҃а и҆ бг҃а твоегѡ́ пречⷭ҇таѧ, воздыха́ла є҆сѝ слезѧ́щи, и҆ вопїѧ́ла є҆сѝ го́рькѡ: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀ ча́до сладча́йшее! непра́веднѡ ка́кѡ стра́ждеши, хотѧ́й и҆зба́вити сꙋ́щыѧ ѿ а҆да́ма земнорѡ́дныѧ; тѣ́мъ всест҃а́ѧ дв҃о, тѧ́ мо́лимъ вѣ́рою, млⷭ҇тива на́мъ сего̀ сотворѝ. Претерпевая многие скорби при распятии Сына и Бога твоего Пречистая, Ты воздыхала с плачем и горестно взывала: увы мне, сладчайшее Чадо моё как несправедливо страдаешь Ты, желая избавить земнородных потомков Адама. Почему всесвятая Дева мы с верою молим тебя: со делай Его милостивым к нам.

На 6 часе тропарь пророчества, глас 8


Соста́ва дѣ́лъ въ на́съ нѣ́сть гдⷭ҇и, млⷭ҇тивъ є҆сѝ человѣколю́бче, дѣ́лъ рꙋ́къ твои́хъ не пре́зри безгрѣ́шне. Основания для дел нет в нас, Господи; милосерд Ты, человеколюбивый; дел рук твоих не презри безгрешный.

Прокимен, псал. 49, глас 4


Пожрѝ бг҃ови же́ртвꙋ хвалы̀, и҆ возда́ждь вы́шнемꙋ мл҃твы твоѧ̀. Сті́хъ. Бг҃ъ богѡ́въ гдⷭ҇ь глаго́ла, и҆ призва̀ зе́млю. Принеси Богу жертву хваления, и исполни пред Вышним обеты твои. Бог богов Господь говорил, и призывал землю.

Чтение из пророчеств Исаии (10, 12 –20) представляет угрозы наказания царю ассирийскому, который чрезмерно гордился своею силою. Он всем народам угрожал, и превозносился. „Он сказал: силой руки моей сделаю я, мудростью разума моего уничтожу пределы народов, и силу их разграблю, и потрясу города населенные, и всю вселенную схвачу руною моею, как птичье гнездо, и заберу, как оставленные в нем яйца. И никто не убежит от меня и никто не скажет напротив мне. Стоит ли похвалы топор без того, кто рубит им? Или заслуживает славу пила без того, кто двигает ею? Пошлет Господь Саваоф на твою честь бесчестие, и в твоей славе возгорится сожигающий огонь. И свет Израиля будет огнем, и очистит его в пламени огненном, и сожжет и пожрет как сено. В день тот остаток Израиля и спасшиеся из Иакова не будут прилепляться и надеяться на обижающих их, но будут надеяться на Бога святого Израилева.

Прокимен, глас 6, псал. 50


Поми́лꙋй мѧ̀ бж҃е, по вели́цѣй ми́лости твое́й. Помилуй меня Боже, по великой милости Твоей.
Сті́хъ. Се́рдце чи́сто сози́жди во мнѣ̀ бж҃е. Чистое сердце создай во мне, Боже.

На вечерне стихиры на Господи воззвах


Блꙋ́днѡ расточи́въ ѻ҆ч҃еское моѐ бога́тство, пꙋ́сть бы́хъ, во странѣ̀ всели́хсѧ лꙋка́выхъ гра́жданъ, и҆ безслове́снымъ ᲂу҆подо́бихсѧ несмы́слєннымъ скотѡ́мъ, и҆ всѧ́кїѧ ѡ҆бнажи́хсѧ бж҃е́ственныѧ благода́ти. тѣ́мже ѡ҆бра́щсѧ вопїю̀ тебѐ бл҃гоꙋтро́бномꙋ и҆ ще́дромꙋ ѻ҆ц҃ꙋ́: согрѣши́хъ, прїи́ми мѧ ка́ющасѧ бж҃е, и҆ поми́лꙋй мѧ̀. Распутно растратил я отеческое мое богатство, был лишен всего, жил в стране худых жителей, и в неразумии подобен был неразумным скотам, и лишился всякой божественной благодати. Потому обращаясь взываю к Тебе милосердному и щедрому Отцу: согрешил я, прими меня кающегося, Боже и помилуй меня.

Мученичен


Же́ртвы ѡ҆дꙋшевле́нныѧ, всесожже́нїѧ слове́сныѧ, мꙋ́чєницы гдⷭ҇ни, заколє́нїѧ совершє́ннаѧ бж҃їѧ, бг҃а зна̑ющаѧ, и҆ бг҃омъ зна́ємаѧ ѻ҆вча́та, и҆́хже ѡ҆гра́да волкѡ́мъ невхо́дна, моли́тесѧ и҆ на́мъ ᲂу҆пасє́нымъ бы́ти съ ва́ми на водѣ̀ поко́ѧ. Одушевленные жертвы, разумные всесожжения, мученики Господни, заколения Богу совершенные, овцы, знающие Бога и Им знаемые, ограда коих недоступна волкам! Молитесь, чтобы и мы вместе с вами пасомы были на воде успокоения.
Со́лнца мы́сленнагѡ зари̑ ꙗ҆́вльшесѧ бг҃ови́дцы а҆по́столи, просвѣще́нїе и҆спроси́те дꙋша́мъ на́шымъ, и҆ страсте́й и҆зба́витисѧ мра́чныѧ тмы̀, и҆ де́нь спаси́тельный ви́дѣти помоли́тесѧ, посто́мъ и҆ моле́нми сєрдца̀ ѡ҆чи́стившымъ, ꙗ҆́же лꙋка́вый ᲂу҆ѧзвѝ, ꙗ҆́кѡ да ва́съ вѣ́рою спаса́еми чти́мъ при́снѡ, всемꙋ́дрымъ проповѣ́данїємъ мі́ръ спа́сшыѧ. Оказавшиеся лучами умного солнца, боговидцы апостолы, испросите просвещение душам нашим, и избавьте от страстей мрачной тьмы и умолите, чтобы мы, молитвами и молениями очистив сердца, которые изранил лукавый, увидели спасительный день; дабы мы, Спасаемые, всегда с верой прославляли вас, которые спасли мир премудрою проповедью.
А҆по́столи сп҃совы, свѣти̑ла вселе́нныѧ, и҆ бл҃годѣ́телїе и҆ спаси́телїе, бж҃їѧ сла́вы ꙗ҆́кѡ нб҃са́ повѣ́дателїе, и҆ преꙋкраше́ннїи ѕвѣзда́ми чꙋде́съ, и҆ зна́менми и҆сцѣле́нїй, прилѣ́жнѡ ѡ҆ на́съ моли̑твы гдⷭ҇ви принеси́те , въ воню̀ чи́стꙋю, моли́твы прїѧ́ти на́шѧ, и҆ сподо́битисѧ всѣ̑мъ живоно́снагѡ крⷭ҇та̀ и҆ цѣлова́ти, и҆ ви́дѣти стра́хомъ. тогѡ̀ поклоне́нїемъ ниспослѝ на́мъ ми́лѡсти твоѧ̀ сп҃се, ꙗ҆́кѡ человѣколю́бецъ. Апостолы Спасителя, светильники вселенной и благодетели, и избавители, как и небеса, проповедники Божией славы, и украшенные звездами чудес и знамениями исцелений) принесите; Господу за нас прилежные моления, чтобы молитвы наши приняты были, как чистое благоухание, и чтобы все мы удостоились и лобызать живоносный крест, и взирать на него со страхом. Поклонением ему пошли нам, Спаситель, милости твои, как человеколюбивый.

Прокимен, псалом 51, глас 4


Оу҆пова́хъ на ми́лость бж҃їю, во вѣ́ки, и҆ въ вѣ́къ вѣ́ка. Я надеялся на милость Божию во веки, и в век века.
Сті́хъ. Что̀ хва́лишисѧ в ѕло́бѣ си́льне. Что хвалишься злобою, сильный.

Чтение из книги Бытия (7, 6–9) повествует, что Ной во исполнение повеления Божия, вошел в ковчег со всем семейством своим к ввел в него животных.

Прокимен, глас 4, псал. 52


Внегда̀ возврати́тъ гдⷭ҇ь плѣне́нїе люде́й свои́хъ. Когда возвратит Господь из плена народ свой.
Сті́хъ. Рече́ безꙋ́мный въ се́рдцѣ свое́мъ: нѣ́сть бг҃ъ. Сказал безумный в сердце своем: нет Бога.

Чтение из книги Притчей (9, 12–18) представляет последствия мудрого поведения и следствия поведения худого и предостерегает от обольщений неразумной женщины. „Сын мой, если будешь мудр, для себя будешь мудр и для ближних твоих. А если худ будешь, один испытаешь беды. Сын наученный будет мудр, и неразумным будет пользоваться как слугою. Кто основывается на лжи, гоняется за ветром; таковой гоняется за пернатыми птицами Ибо он оставил дороги виноградника, и по тропинкам поля своего блуждает; ходит по пустыне безводной, и по земле назначенной жаждать, а руками собирает неплодие. Жена безумная и дерзкая нуждается в хлебе и не знает стыда, сидит при дверях своего дома на стуле, открыто пред всеми на улице, призывая проходящих по дороге, и прямо идущих по путям своим: кто из вас безумнее всех, пусть зайдет ко мне, и кто лишен рассуждения, тех убеждаю, говоря: с удовольствием беритесь за хлеб тайный и пейте сладкую воду воровства.»

Четверток

На утрене стихиры на стиховне


Сн҃оположе́нїѧ ѿпа́дъ блꙋ́дный а҆́зъ, раболѣ́пнѡ съ свинїѧ́ми пита́ѧсѧ, и҆ нижѐ тѣ́хъ пи́щи насыща́ѧсѧ, прихождꙋ́ къ тебѣ̀ ѻ҆ц҃ꙋ̀ бл҃гоꙋтро́бномꙋ, ѿѻнꙋ́дꙋже и҆зыдо́хъ ѕлѣ̀, возвраща́юсѧ до́брѣ въ покаѧ́нїи зовы́й: согрѣши́хъ на нб҃о и҆ пред̾ тобо́ю, ѻ҆ч҃е пода́ждь мѝ во ѡ҆браще́нїи вели́кꙋю млⷭ҇ть. Я, распутный, лишившись прав сына, как раб кормился с свиньями и, не насыщаясь даже их пищею, прихожу к Тебе, милосердому Отцу. Худо вышел я от Тебя, хорошо возвращаюсь, в покаянии взывая: согрешил я на небо и пред Тобою, Отец; при обращении моем подай мне великую милость.

Мученичен


И҆збра̑нныѧ ᲂу҆дивѝ и҆ ст҃ы̑ѧ бг҃ъ на́шъ, ра́дꙋйтесѧ и҆ весели́тесѧ всѝ рабѝ є҆гѡ́, ва́мъ бо ᲂу҆гото́ва вѣнцы̀, и҆ црⷭ҇твїе своѐ: но мо́лимъ, и҆ на́съ не забꙋ́дите. Дивными показал избранных и святых Бог наш. Радуйтесь и веселитесь все рабы Его, ибо вам приготовил Он венцы и царство свое. Но молим вас, не забывайте и о нас.

Богородичен


Бцⷣе, ты̀ є҆сѝ лоза̀ и҆́стиннаѧ возрасти́вшаѧ на́мъ пло́дъ живота̀: тебѐ мо́лимсѧ, моли́сѧ влⷣчце, со ст҃ы́ми а҆пⷭ҇лы (и̑ всѣ̀ми ст҃ы́ми), поми́ловати дꙋ́шы на́шѧ. Богородица, ты истинная виноградная лоза, произрастившая плод жизни; тебе молим: молись, Владычица, с апостолами и всеми святыми, чтобы помилованы были души наши.

На 6 часе тропарь пророчества, глас 3


А҆́ще беззакѡ́нїѧ на́зриши чл҃колю́бче, ка́ѧ спасе́нїѧ наде́жда на́мъ; но твою̀ свы́ше по́мощь, ꙗ҆́кѡ ще́дръ, лю́демъ твои́мъ низпослѝ гдⷭ҇и. Если за беззакониями будешь наблюдать. Господи, какая надежда на спасение? Но твою помощь с высоты пошли людям Твоим, Господи, как милосердый.

Прокимен, псалом 53, глас 4


Бж҃е, во и҆́мѧ твоѐ спасѝ мѧ, и҆ въ си́лѣ твое́й сꙋди́ ми. Боже именем Твоим спаси меня, и силою Твоею, суди меня.
Сті́хъ. Бж҃е, ᲂу҆слы́ши мл҃твꙋ мою̀, внꙋшѝ гл҃ы ᲂу҆́стъ мои́хъ. Боже, услышь молитву мою, внемли словам уст моих

Чтение из пророчеств Исаии (11, 10– 12, 2) представляет предсказание об Отрасли из корня Иессея, и о помиловании Богом остатка из Израильтян, подвергшихся разорению от разных языческих народов. „Так говорит Господь: будет в оный день корень Иессея, и возникший из него, чтобы начальствовать над народами, и народы на Него возложат свою надежду, и покоище Его будет честно. И будет в тот день, Господь еще раз покажет руку свою, чтобы отыскать последний остаток народа, если какой остался от Ассириян и Египта, и поднимет

знамя в народах, и соберет погубленных Израильтян; и рассеянного Иуду соберет от четырех концов земли. И уничтожится зависть Ефрема, и враги Иудовы погибнут. Ефрем не будет завидовать Иуде, и Иуда не будет притеснять Ефрема и полетят они в кораблях иноплеменников, захватят, море и тех, кои на востоке солнца,, и Идумею, и прежде всего возложат руку свою на Моава, и сыны Аммона покорятся первые. И иссушит Господь море Египетское, и в сильном ветре возложит руку свою на реку; и ударит сильно в семь потоков ее, чтобы можно было перейти ее в обуви. II откроется проход для народа моего, оставшегося в Египте, и будет Он для Израиля, как в тот день, когда вышел он из земли египетской. II скажешь ты в день тот: благословлю Тебя, Господи, что Ты прогневавшись на меня, отвратил гнев Твой и помиловал меня. Вот Бог мой, Спаситель мой, и я буду надеяться на Него, и не буду бояться, потому что слава моя и похвала моя Господь, и Он был мне во спасение.

Прокимен, псал. 54, глас 7


Внꙋшѝ бж҃е, моли́твꙋ мою̀, и҆ не пре́зри моле́нїѧ моегѡ̀. Сті́хъ. Вонмѝ мѝ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀. Внемли, Боже, молитве моей, и не пренебреги молением моим.
Внемли мне, и услышь меня.

На вечерне, стихиры на Господи воззвах


Сп҃се и҆́стиннаѧ сла́досте, го́рькїѧ ме́рры дре́вле во́ды ᲂу҆слади́вый ѻ҆́бразомъ тогда̀ дре́ва, бж҃е́ственагѡ крⷭ҇та̀, просте́рсѧ на не́мъ, ꙗ҆́коже благоволи́лъ є҆сѝ: же́лчи же вкꙋси́лъ є҆сѝ, въ ре́бра прободе́нъ, и̑з̾ ни́хже мі́рꙋ вода̀ и҆злїѧ́сѧ ѡ҆ставле́нїѧ, на ѡ҆бновле́нїе земна́гѡ смѣше́нїѧ. тѣ́мже славосло́вимъ твою̀ неизрече́ннꙋю си́лꙋ, и҆ мо́лимсѧ: пода́ждь на́мъ стра́хъ тво́й гдⷭ҇и, во вре́мѧ поще́нїѧ, и҆ проще́нїе согрѣше́нїй, и҆ ве́лїю ми́лость. Спаситель, истинна сладость, усладивший некогда горькие воды Мерры, древом, преобразовавшим тогда божественный крест! Ты распялся на нем, как благоизволил, вкусил желчь и был прободен в ребро, из которого изливаешь миру воду прощения, для воссоздания человеческого состава; посему славословим неизреченную Твою силу, и умоляем: даруй нам, Господи, во время поста страх твой и прощение грехов и великую милость.
Сло́ве простры́йсѧ на крⷭ҇тѣ̀, собира́ѧ дале́че ѿстоѧ́щыѧ ѿ тебѐ, возне́съ помышле́нїе моѐ ѿ гно́ѧ страсте́й, добродѣ́тельми всѧ́ческими ѡ҆богатѝ, подава́ѧ се́рдцꙋ моемꙋ̀ чистѣ́йшїй стра́хъ тво́й, и҆ дꙋшѝ мое́й соверше́ннꙋю любо́вь, плотскі́ѧ мѧ́ любве́ ѿсѣца́ющꙋю: ꙗ҆́кѡ да воздержа́нїемъ тебѣ̀, моли́твою и҆ моле́нїемъ, въ настоѧ́щыѧ днѝ ᲂу҆гождꙋ̀, и҆ ᲂу҆зрю̀ тво́й свѣ́тлый де́нь воскресе́нїѧ, прїе́млѧ ве́лїю ми́лость. Слово, распростершееся на кресте, чтобы собрать бывших далеко от Тебя! поднявши помысел мой из нечистоты страстей, обогати его различными добродетелями, подав сердцу моему чистейший страх Твой, и душе моей совершенную любовь, отсекающую меня от любви к плоти, дабы воздержанием, молитвою и прошением благоугодил я Тебе в настоящие дни, и радостно узрел день восстания твоего, получив великую милость.
Тре́тїю честны́хъ постѡ́въ седмицꙋ хрⷭ҇тѐ сло́ве, преше́дшихъ, дре́во живоно́снагѡ крⷭ҇та̀ твоегѡ̀ ви́дѣти сподо́би на́съ, и҆ че́стнѣ поклони́тисѧ и҆ пѣ́ти по достоѧ́нїю, и҆ сла́вити держа́вꙋ твою̀, воспѣ́ти стра̑сти твоѧ̀, предвари́те сла́вное чи́стѣ и҆ ст҃о́е воскресе́нїе, па́схꙋ та́йнꙋю, є҆́юже а҆да́мъ па́ки вни́де въ ра́й. Нас, оканчивающих третью неделю досточтимых постов, удостой, Христе Слово, видеть древо живоносного креста твоего, и честно поклониться ему, и по достоинству воспеть и прославить силу твою, песнословить страдания твои в чистоте достигнуть славного и святого воскресения, таинственной Пасхи, чрез которую Адам опять вошел в рай.

Прокимен, глас 6, псал. 55


Поми́лꙋй мѧ̀ бж҃е, ꙗ҆́кѡ попра̀ мѧ̀ человѣ́къ. Помилуй меня Боже, потому что затоптал меня человек.
Сті́хъ. Попра́ша мѧ̀ вразѝ моѝ ве́сь де́нь. Топтали меня враги всякий день.

Чтение из книги Бытия (7, 11–8, 3) повествует о всемирном потопе и истреблении всего жившего на земле.

Прикимен, глас 7, псалом 56


Поми́лꙋй мѧ̀ бж҃е, поми́лꙋй мѧ̀, ꙗ҆́кѡ на тѧ̀ ᲂу҆пова̀ дꙋша̀ моѧ̀. Помилуй меня, Боже, помилуй меня, потому что на Тебя надеется душа моя.
Сті́хъ. И҆ на сѣ́нь крилꙋ̀ твое́ю надѣ́юсѧ. И под тенью крыл твоих сохраню упование.

Чтение из книги Притчей (10, 1–22) излагает «свойства и достоинства умного, и на оборот недостатки порочного. „Умный сын радует отца, а безумный сын печаль для матери. Не принесут пользы «беззаконным сокровища, а правда избавит от смерти. Не дает Господь голодать душе праведной, а жизнь нечестивых ниспровергнет. Бедность смиряет человека, а руки мужественных обогащают. Обученный сын будет умен, а неразумным будут пользоваться как слугою, спасается от зноя сын мудрый, и как губительный ветер во время жатвы будет сын беззаконный. Благословение Господа на земле праведной, и уста нечестивых закроет безвременный плач. Память праведных с похвалами, а имя нечестивых истребится. Мудрый сердцем принимает заповеди, а слабый на язык запутавшись преткнется. Кто ходит просто, тот ходит с уверенностью, а путающий дороги свои обнаружит себя. Подмигивающий глазами с хитростью готовит людям печаль, а смело обличающий устрояет мир. Источник жизни в руке праведного, а уста нечестивого закроет погибель. Ненависть возбуждает распри, а всех не любящих спора покрывает любовь. Кто произносит мудрость устами, палкою бьет мужа неразумного. Мудрые в сокровенности имеют рассудительность, а уста дерзкого приближают к гибели. Дела праведных дают жизнь, а плодами нечестивых служат грехи. Пути правой жизни сохраняет образованность, а не искусный в образовании блуждает. Закрывают вражду уста праведные, а производящие укоризну суть самые неразумные. При многословии не убежишь от греха, а охраняющий уста свои будет мудр. Испытанное серебро–уста праведного, а сердце беззаконного ничтожно. Благословение Господа на главе праведного само обогащает, и ничего не прибавит ей забота сердца.

Стихиры на стиховне


На дре́вѣ крⷭ҇тнѣмъ ѡвѣ́шена жи́знь всѣ́хъ хрⷭ҇те́ бж҃е, ѡ҆живѝ мою̀ дꙋ́шꙋ ᲂу҆мерщвле́ннꙋю прегрѣше́ньми: и҆ да не всеконе́чнѡ поги́бнꙋти ѡ҆ста́виши твоѐ ѻ҆вча̀, па́стырю до́брый. ѿстꙋпи́хъ ѿ твои́хъ за́повѣдей, и҆ безгрѣ́шїѧ бога́тство, є҆́же дарова́лъ мѝ є҆сѝ, расточи́лъ грѣхолю́бнымъ произволе́нїемъ, растлѣ́хъ же и҆ ѡ҆мерзи́хсѧ въ блꙋ́дныхъ начина́нїихъ: но ѡ҆бновѝ мѧ къ покаѧ́нїю привле́къ, є҆ди́не многоми́лостиве. Жизнь всех, Христе Боже, повешенный на древе креста! оживотвори мою душу, умерщвленную падениями; и не допусти, пастырь добрый, твоей овце погибнуть совсем. Ибо удалился я от твоих заповедей, и грехолюбивым произволением растратил богатство безгрешия, которое Ты дал мне; развратился я и осквернился распутными склонностями. Но обнови меня, привлекши к покаянию Ты, единый многомилостивый.

Мученичен


Мꙋ́чєницы твоѝ гдⷭ҇и, не ѿверго́шасѧ тебѐ, ни ѿстꙋпи́ша ѿ за́повѣдей твои́хъ: тѣ́хъ моли́твами поми́лꙋй на́съ. Мученики твои, Господи, не отреклись от Тебя, не отказались от твоих заповедей. Молитвами их помилуй нас.

Крестобогородичен


Ви́дѧщи тѧ̀ распина́ема хрⷭ҇тѐ тебѐ ро́ждшаѧ, вопїѧ́ше: что̀ стра́нное є҆́же ви́ждꙋ та́инство, сн҃е мо́й; ка́кѡ на дре́вѣ ᲂу҆мира́еши пло́тїю повѣ́шенъ, жи́зни пода́телю. Родившая Тебя, видя Тебя, Христе , распинаемым, взывала: что за странное таинство, которое вижу, Сын мой? Как повешенный на древе умираешь плотию Ты, Податель жизни?

Пяток

На утрене стихиры на стиховне


Ѻ҆те́ческагѡ да́ра расточи́хъ бога́тство, въ блꙋдѣ̀ и҆жди́хъ житїѐ, лꙋка́вными по́мыслы, грѣха̀ моегѡ̀ соѿве́дсѧ, и҆ сла́достїю стра́сти наслажда́емъ, несмы́сленнымъ скотѡ́мъ ᲂу҆подо́бихсѧ, спаси́тельныхъ за́повѣдей престꙋпле́нїемъ: но благоволи́вый на крⷭ҇тѣ̀ повѣ́ситисѧ менѐ ра́ди хрⷭ҇тѐ бж҃е, не ѿри́ни менѐ твоегѡ̀ сыноположе́нїѧ, но ѡ҆браща́ющасѧ прїимѝ, ꙗ҆́кѡ блꙋ́днаго сы́на, и҆ спасѝ мѧ. Растратив богатство отеческого дара, в распутстве прожил я жизнь, будучи пленен злыми помыслами греха моего, и наслаждаясь удовольстием сладострастия сделался подобен неразумным скотам, по преслушанию божественных заповедей. Но, Христе Боже, благоизволивший ради меня быть повешенным на кресте, не отлучи меня от достоинства быть сыном твоим, но обращающегося прими меня, как распутного сына и спаси меня.

Мученичен


Гдⷭ҇и, въ па́мѧть ст҃ы́хъ твои́хъ, всѧ̀ тва́рь пра́зднꙋетъ, нб҃са̀ ра́дꙋютсѧ со а҆́гг҃лы, и҆ землѧ̀ весели́тсѧ съ человѣ́ки: тѣ́хъ моли́твами поми́лꙋй на́съ. Господи! в память мучеников твоих празднует вся тварь. Небеса радуются с ангелами, и земля веселится с людьми. По ходатайству их, помилуй нас.

Крестобогородичен


Всечⷭ҇таѧ, ꙗ҆́кѡ ви́дѣ тебѐ на крⷭ҇тѣ̀ повѣ́шена, пла́чꙋщи вопїѧ́ше мт҃рски: сн҃е мо́й, и҆ бж҃е мо́й, сладча́йшее моѐ ча́до, ка́кѡ терпи́ши стрⷭ҇ть поно́снꙋю. Когда увидела Тебя пречистая висящим на кресте, с плачем, как матерь, взывала: Сын мой, и Боже мой, сладчайшее мое Чадо, как переносишь Ты нестерпимое страдание?

На 6 часе тропарь пророчества, глас 8


Сло́вомъ всѧ̑ твое́ю соверши́лъ є҆сѝ си́лою бж҃е, и҆ ѿ небытїѧ̀ въ бытїѐ приве́лъ є҆сѝ на́съ, не преда́ждь на́съ беззако́нїємъ на́шымъ, безгрѣ́шне гдⷭ҇и, мо́лимсѧ. Силою твоею, Боже, все сотворил Ты словом, и из небытия привел нас в бытие. Не предай нас беззакониям нашим, безгрешный Господи, мы молим Тебя.

Прокимен, псалом 57, глас 6


Возвесели́тсѧ пра́ведникъ, є҆гда̀ ᲂу҆ви́дитъ ѿмще́нїе. Будет веселиться праведный, когда увидит отмщение.
Сті́хъ. А҆́ще вои́стинꙋ ᲂу҆̀бо пра́вдꙋ глаго́летъ, пра̑ваѧ сꙋди́ти сы́нови человѣ́честїи. По истине ли правду говорите, правильно судите сыны человеческие.

Чтение из Пророчества Исаии (13, 2–13) Содержит предсказание о разрушении Вавилона персами. „На горе, которая среди равнины, выставьте знамя, возвысьте голос, не бойтесь, маните рукою, отворяйте начальники, я приказываю. Они избраны, Я веду их. С радостью и вместе оскорбляя идут исполины выполнить гнев мой. Голос многих народов на горах, голос царей и народов собравшихся. Господь Саваоф повелел сооруженному народу придти из далекой земли, от крайнего основания неба, Господь и вооруженные Его (пришли) чтобы погубить всю вселенную. Рыдайте, ибо близок день Господа, и разорение придет от Бога. Потому ослабеет всякая рука, и убоится всякая душа человеческая. Смутятся вожди, и болезни охватят их, как рождающую женщину, и будут друг с другом оплакивать участь свою, и ужаснутся, и изменится лице их (и будет) как пламень. Ибо. вот Идет день Господа с неисцельными ранами от ярости и гнева Его, чтобы сделать всю вселенную пустынею, и погубить грешников с ней. Ибо и звезды небесные и Орион, и все украшение неба не даст света своего, и помрачится солнце при восходе, и луна не даст света своего.

Прокимен, псал. 58, глас 7


Бж҃е застꙋ́пникъ мо́й є҆сѝ ты̀, и҆ ми́лость твоѧ̀ предвари́тъ мѧ̀. Сті́хъ. И҆зми́ мѧ ѿ вра̑гъ мои́хъ бж҃е. Боже, Ты заступник мой, милость твоя предупредит меня. Избавь меня от врагов моих, Боже.

На вечерне, стихиры на Господи воззвах


҆́кѡ блꙋ́дный ѿстꙋпи́хъ ѿ бл҃года́ти твоеѧ̀ гдⷭ҇и, и҆ бога́тство расточи́хъ бл҃гости, къ тебѣ̀ прибѣго́хъ бл҃гоꙋтро́бне, взыва́ѧ тебѣ̀ бж҃е: согрѣши́хъ поми́лꙋй мѧ̀. По подобию распутного отдалился я, Господи, от благодати твоей, и растратив богатство благости твоей, к Тебе прибегаю, милосердый, взывая к Тебе: согрешил я, помилуй меня.

Прокимен, псал. 59, глас 4


Да́ждь на́мъ по́мощь ѿ ско́рби, и҆ сꙋ́етное спасе́нїе человѣ́ческое. Сті́хъ. Бж҃е ѿри́нꙋлъ ны̀ є҆сѝ, и҆ низложи́лъ є҆сѝ на́съ. Подай помощь в скорби, и тщетно спасение от человека. Боже, Ты отверг нас и низложил нас.

Чтение из книги Бытия (8, 4– 21) повествует о конце потопа, о выходе Ноя из ковчега, и принесении им благодарственной жертвы Богу.

Прокимен, псал. 60, глас 6


Оу҆слы́ши бж҃е моле́нїе моѐ, вонмѝ моли́твѣ мое́й. Сті́хъ. Ѿ конє́цъ землѝ къ тебѣ̀ воззва́хъ. Услышь, Боже, моление мое, внемли молитве моей. От конец земли взываю Тебе.

Чтение из книги Притчей (10, 13– 11, 12) представляет противоположность между праведным и нечестивым в различных отношениях. „Уста праведнаго источают мудрость, а язык неправедного сгибнет. Уста мужей праведных источают ласку, а язык нечестивых то, что отвращает от себя. Обманчивые весы – мерзость пред Господом, а правильная гиря приятна Ему. Куда приходит заносчивость, там и бесчестие, а уста смиренных заботятся о мудрости. Праведный, умирая, оставляет сожаление о себе, а гибель нечестивых переносится легко и с усмешкою. Совершенство прямых людей руководит ими, а претыкание не знающих порядка сгубит их. Имения не помогут в день гнева, а правда избавит от смерти. Правда невинного узаконяет правый путь, а беззаконный впадает в нечестие. Правда мужей правых избавит их„ и нечестием своим уловляются беззаконные. Когда умирает праведный, не теряется надежда, а высокомерная похвальба нечестивых погибает. Праведный избегает уловления, а вместо его отдается нечестивый. В устах нечестивых сети для граждан, а рассудительность праведных благопоспешает в пути. От добродетели добрых преуспевает город, а при погибели нечестивых радуется.

От благословения праведных возвысится город, а, уста нечестивых разрушат его. Не имеющий разума смеется над гражданами, а муж благоразумный устрояет спокойствие.


Источник: Стихиры великопостных служб с переводом на русский язык, указанием чтений и кратким изложением содержания их. - Москва : Отд. О-ва любителей духов. просвещения по распространению духов.-нравств. кн., 1876. - 267 с.

Комментарии для сайта Cackle