Источник

Глава 47. Чи́н благослове́ния и освяще́ния иконоста́са

Подоба́ет у́бо ве́дати, я́ко поста́влену су́щу иконоста́су в це́ркви, а́ще уже́ от епи́скопа освяще́нной соверше́нно, или́ от его́ наме́стника благослове́нной, а́бие протоиере́ем, или́ его́ изволе́нием от иере́а ме́стнаго освяща́ется. А́ще же в неосвяще́нной, или́ неблагослове́нной, пе́рвее це́рковь освяща́ется, или́ благословля́ется, пото́м же ико́ны, а́бие по миропома́зании сте́н пре́жде кажде́ния. Святи́тель ста́в пред Ца́рскими враты́, ре́кшу диа́кону: Го́споду помо́лимся, чте́т моли́твы ни́же положе́нныя, и свяще́нною водо́ю кропи́т ико́ны, пото́м же кади́т и соверша́ет освяще́ние. А́ще же наме́стник его́ це́рковь благословя́ет, пре́жде отпу́ста пред Ца́рскими враты́, по Го́споди поми́луй, чте́т вся́ ни́же пи́санная, и посе́м твори́т отпу́ст обы́чный. А́ще же в освяще́нной уже́, или́ благослове́нной це́ркви, новопоста́влены су́ть ико́ны, си́це благословя́ются: Иере́й в епитрахи́ль и фело́нь оде́янный, а́ще не и́мать свяще́нной воды́, твори́т пе́рвее ма́лое освяще́ние а́вгустово, пото́м же пред ца́рскими враты́ ста́в, начина́ет обы́чно:

Благослове́н Бо́г на́ш: Ли́к же пое́т: Царю́ небе́сный: И чте́тся Трисвято́е. И по О́тче на́ш: Прииди́те, поклони́мся: три́жды.

Псало́м 131:

Помяни́ Го́споди Дави́да, и всю́ кро́тость его́. Я́ко кля́тся Го́сподеви, обеща́ся Бо́гу Иа́ковлю: А́ще вни́ду в селе́ние до́му моего́, или́ взы́ду на о́др посте́ли моея́: А́ще да́м со́н очи́ма мои́ма, и ве́ждома мои́ма дрема́ние, и поко́й скраниа́ма мои́ма: До́ндеже обря́щу ме́сто Го́сподеви, селе́ние Бо́гу Иа́ковлю. Се́ слы́шахом я́ во евфра́фе, обрето́хом я́ в поля́х дубра́вы: Вни́дем в селе́ния его́, поклони́мся на ме́сто, иде́же стоя́сте но́зе его́. Воскресни́ Го́споди в поко́й тво́й, ты́ и киво́т святы́ни твоея́. Свяще́нницы твои́ облеку́тся пра́вдою, и преподо́бнии твои́ возра́дуются. Дави́да ра́ди раба́ Твоего́, не отврати́ лице́ пома́заннаго твоего́. Кля́тся Госпо́дь Дави́ду и́стиною, и не отве́ржется ея́: от плода́ чре́ва твоего́ посажду́ на Престо́ле твое́м. А́ще сохраня́т сы́нове твои́ заве́т мо́й, и свиде́ния моя́ сия́, и́мже научу́ я́, и сы́нове и́х до ве́ка ся́дут на Престо́ле твое́м. Я́ко избра́ Госпо́дь сио́на, изво́ли и́ в жили́ще себе́. Се́й поко́й мо́й во ве́к ве́ка, зде́ вселю́ся, я́ко изво́лих и́: Лови́тву его́ благословля́яй благословлю́, ни́щыя его́ насыщу́ хле́бы. Свяще́нники его́ облеку́ во спасе́ние, и преподо́бнии его́ ра́достию возра́дуются. Та́мо возвращу́ ро́г Дави́дови, угото́вах свети́льник пома́занному моему́. Враги́ его́ облеку́ студо́м, на не́мже процвете́т святы́ня моя́.

Сла́ва, и ны́не: Аллилу́иа, три́жды.

Ре́кшу же диа́кону: Го́споду помо́лимся, и кли́ру: Го́споди поми́луй.

Иере́й чте́т моли́тву сию́:

Го́споди Бо́же на́ш, Бо́же бого́в и Го́споди господе́й, Бо́же Савао́ф, Тво́рче и Созда́телю всея́ ви́димыя и неви́димыя тва́ри, о́тче Го́спода на́шего Иису́са Христа́, люде́й твои́х изра́иля, ве́дый удо́бь преложе́нное от Тебе́ и́стиннаго Бо́га к чу́ждым ло́жным бого́м се́рдце, от идолослуже́ния изъима́я те́х, в позна́нии же и служе́нии тебе́ еди́наго и́стиннаго Бо́га всегда́ неотсту́пно име́ти хотя́, о́бразы и подо́бия тебе́ и́стинному Бо́гу проти́вныя себе́ сотвори́ти, во е́же я́ко Го́споду те́м кла́нятися и служи́ти, преще́нием запрети́л еси́: подо́бия же па́ки и о́бразы, и́миже не чужды́х ло́жных и не су́щих бого́в, но тебе́ еди́наго и́стиннаго Бо́га пресвято́е и великоле́пое и́мя сла́вится, [не удовля́я лю́ди своя́ писа́нием то́чию заве́та и зако́на], уго́дником твои́м моисе́ом пе́рвее по о́бразу пока́занному ему́ на горе́, киво́т заве́та от дре́ва негнию́щаго обложе́н зла́том, в не́мже скрижа́ли заве́та, ста́мна злата́ и ааро́нов же́зл пото́м возложены́ бы́ша, и над ни́м херуви́ма два́, и на опо́нах де́лом шве́нным херуви́мов мно́жество устро́ити, два́ же херуви́ма у угло́в очисти́лища: пото́м же и в соломо́новом созда́нном тебе́ хра́ме, херуви́ма два́ от кипари́снаго дре́ва, зла́том объя́та поста́вити повеле́л еси́. И я́ко твое́ с людьми́ пребыва́ние, и сла́вы Твоея́ вели́чества зна́мения, и па́мять твои́х превели́ких и пресла́вных чуде́с и благодея́ний в себе́ иму́щыя и собо́ю явля́ющыя, [а́ще и дела́ ру́к челове́ческих бя́ху] стра́хом и тре́петом, оба́че и боголе́пным поклоне́нием, кажде́нием же и пред те́ми моле́нием чти́ти сия́ повеле́л еси́: о́ную же че́сть, я́коже себе́ самому́ отда́нную, ми́лостивно прия́л еси́, безче́стие же си́м сотво́рших, и достодо́лжно сия́ не поче́тших разли́чно я́коже о́зу о́наго му́чил и погуби́л еси́: разли́чие же и ра́знство че́сти богоприя́тных, от богоме́рзких о́бразов, при или́и свяще́ннице и судии́ изра́ильском в сокруше́нии даго́на и́дола, и в уязвле́нии иноплеме́ник я́сно показа́л еси́. Во исполне́нии же време́н посла́л еси́ Единоро́днаго Сы́на Твоего́ Го́спода на́шего Иису́са Христа́, ражда́емаго от жены́ Присноде́вы Мари́и: и́же зра́к раба́ прии́м, и в подо́бии челове́честем бы́в, подо́бие своего́ Пречи́стаго о́браза, к своему́ Боже́ственному лицу́ убру́с приложи́в, изъобрази́, и а́вгарю еде́сскому кня́зю посла́, и те́м от неду́га того́ исцели́, и все́м к нему́ приходя́щым, и ве́рою кла́няющымся, неисче́тная исцеле́ния и мно́гая благодея́ния чудоде́йствуяй подава́ше. И мы́ у́бо, о всеблаги́й и ще́дрый Влады́ко, сия́ о́бразы возлю́бленнаго Сы́на твоего́, в воспомина́ние спаси́тельнаго воплоще́ния, и все́х пресла́вных его́ чуде́с, страсте́й же и распя́тия и сме́рти, и пресла́внаго воскресе́ния, и на небеса́ вознесе́ния, и все́х его́ благодея́ний, я́же на земли́, я́ко челове́к яви́вся, челове́ческому ро́ду показа́, о ни́хже на́м Боже́ственная Ева́нглиа я́сно повеству́ют: та́кожде Пречи́стой его́ ма́тери, я́ко честне́йшей и всея́ тва́ри вы́шшей, и у тебе́ прия́тнейшей моли́твенницы и предста́тельницы на́шей: а́нгелов же и проро́ков, и апо́столов богогла́сных, му́чеников и святи́телей, и преподо́бных, и все́х святы́х, я́ко твои́х уго́дников, рабо́в же ве́рных и при́сных друго́в, и твои́х и́стинных су́щих о́бразов не боготворя́ще, но ве́дуще, я́ко по́честь о́браза на первообра́зное восхо́дит, в свято́м Твое́м се́м хра́ме пред твои́м вели́чеством че́стно предложи́хом, и припа́дающе приле́жно мо́лим: при́зри ми́лостивно на ны́ и на о́бразы сия́, и явле́ния ра́ди во пло́ти возлю́бленнаго Сы́на твоего́, и всего́ его́ спаси́тельнаго плотска́го Боже́ственнаго смотре́ния, в его́же воспомина́ние и сла́ву, и моли́твами Пречи́стыя и преблагослове́нныя его́ ма́тере, святы́х небе́сных си́л безпло́тных, честна́го проро́ка предте́чи и крести́теля Иоа́нна, богогла́сных проро́к, духоно́сных апо́стол, добропобе́дных му́ченик, святи́телей же, и преподо́бных и пра́ведных, и все́х святы́х Твои́х, в и́хже че́сть и па́мять сия́ устро́ихом, посли́ на ня́ твое́ небе́сное благослове́ние и благода́ть Пресвята́го Ду́ха, и благослови́ и освяти́ я́, и пода́ждь и́м си́лу целе́бную, и все́х диа́вольских ко́зней прогони́тельну, и испо́лни я́ благослове́ния, си́лы же и кре́пости, ея́же бога́тно влия́л еси́ на о́ный святы́й нерукотворе́нный о́браз, прикоснове́нием Пресвята́го и Пречи́стаго Боже́ственнаго лица́ Единоро́днаго Сы́на Твоего́, во е́же си́лам и чудесе́м и те́ми де́йствоватися, во утвержде́ние правосла́вныя ве́ры и спасе́ние люде́й твои́х. Все́х же тебе́ и единоро́дному твоему́ Сы́ну, и пресвято́му и животворя́щему твоему́ ду́ху, пред си́ми о́бразами кла́няющихся, и приле́жно ве́рою моля́щихся, и ми́лость обрести́ прося́щих, святы́х же, я́ко твои́х ве́рных рабо́в и прии́скренних друго́в, в и́хже и́мя и пода́нную студе́ныя воды́ ча́шу прия́ти, и мздо́ю проро́чею или́ пра́ведничею или́ учени́чею возда́ти ми́лостивно обеща́л еси́, в мольбу́ к Тебе́ в беда́х и ну́ждах и ско́рбех, и во все́х свои́х тре́бованиях на вся́ ико́ны и́х взира́юще, ве́рою призыва́ющих, мольбы́ и моле́ния и приле́жная проше́ния услы́шаны бы́ти, и ми́лость Твоего́ человеколю́бия привлещи́ сотвори́, оставле́ние же грехо́в пода́ждь, и благода́ть получи́ти сподо́би. Ты́ бо еси́ освяще́ние на́ше, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со Единоро́дным Твои́м Сы́ном, и с Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Ли́к: Ами́нь.

Иере́й: Ми́р все́м.

Ли́к: И ду́хови твоему́.

Диа́кон: Главы́ ва́шя Го́сподеви приклони́те.

Ли́к: Тебе́ Го́споди.

Иере́й же, главу́ прекло́нь, та́йно чте́т моли́тву сию́:

Го́споди Бо́же на́ш, пи́санныя о́бразы святы́х Твои́х не отмета́яй, но па́че любе́зно прие́мляй, во е́же ели́жды очи́ма теле́сныма взира́юще на ня́, толи́жды у́мныма очи́ма дела́ и житие́ и́х Тебе́ благоуго́дное воспомина́ти и размышля́ти, я́коже и в писа́ниих чту́ще бу́дем. Сия́ у́бо ико́ны, приле́жно мо́лимся, я́же в че́сть и сла́ву, и в воспомина́ние спаси́тельнаго воплоще́ния, чуде́с же и благодея́ний Единоро́днаго Сы́на Твоего́, Яже на́м Боже́ственное Ева́нгелие веща́ет, да не то́чию чту́ще, но и на изъображе́нныя взира́юще в у́м прие́млем, и в па́мять благода́рно отно́сим: та́кожде и Пречи́стыя Де́вы Богоро́дицы, небе́сных си́л безпло́тных, свята́го Иоа́нна Предте́чи и Крести́теля, святы́х апо́стол, проро́к, му́ченик, и все́х святы́х Твои́х сооруди́хом, ми́лостивно небе́сным твои́м благослове́нием, в окропле́нии воды́ сея́ свяще́нныя благослови́ и освяти́, и все́х ве́рно пред ни́ми, Тебе́ Бо́га Отца́, и Единоро́днаго Сы́на, и Пресвята́го и Животворя́щаго Твоего́ Ду́ха, Пречи́стую же Богоро́дицу, и все́х святы́х Твои́х, и́хже изъображе́ния в си́х ико́нах су́ть, досто́йно чту́ще, Твое́ Боже́ственное милосе́рдие, о́ных же, я́ко Твои́х при́сных рабо́в и друго́в, моли́твы за себе́ к Тебе́ Бо́гу и Го́споду, предста́тельства же и по́мощи прося́ще призыва́ти бу́дут, Твои́м благосе́рдием, святы́х же Твои́х моли́твами ско́ро получи́ти сотвори́, оставле́ние же грехо́в да́руй, и насле́дники Ца́рствия Твоего́, я́ко Бла́г, бы́ти сподо́би.

И возглаша́ет: Ты́ бо еси́ Бо́г ми́лости, и щедро́т, и человеколю́бия, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со Единоро́дным Твои́м Сы́ном, и Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Ли́к: Ами́нь.

Святи́тель же или́ иере́й кропи́т свяще́нною водо́ю ве́сь иконоста́с, от ни́зу да́же до верха́, глаго́ля:

Освяща́ются ико́ны сия́ окропле́нием воды́ сея́ свяще́нныя, в че́сть и сла́ву вели́каго Бо́га и спа́са на́шего Иису́са Христа́, и в па́мять святы́х его́, во и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ами́нь. Три́жды.

А́бие же ли́к пое́т или́ чте́т тропари́ сия́, гла́с 2:

Пречи́стому твоему́ о́бразу покланя́емся благи́й, прося́ще проще́ния прегреше́ний на́ших, Христе́ Бо́же: во́лею бо благоволи́л еси́ пло́тию взы́ти на кре́ст, да изба́виши, я́же созда́л еси́, от рабо́ты вра́жия. те́м благода́рственно вопие́м ти́: ра́дости испо́лнил еси́ вся́ Спа́се на́ш, прише́дый спасти́ ми́р.

Сла́ва, гла́с 2:

Апо́столи, проро́цы, святи́телие, преподо́бнии, пра́веднии и вси́ святи́и, до́бре по́двиг сконча́вшии и ве́ру соблю́дшии, дерзнове́ние иму́ще ко спа́су, о на́с того́ я́ко блага́го моли́те, спасти́ ве́рно ва́с призыва́ющих, и ико́ны ва́шя, я́ко друго́в Бо́жиих, благоче́стно чту́щих.

И ны́не, гла́с 1:

Любо́вию, Чи́стая Де́во, твою́ святу́ю ико́ну почита́ющым, и Бо́жию тя́ и́стинную ма́терь согла́сно возвеща́ющым, и ве́рно покланя́ющым ти ся храни́тельница яви́ся, и держа́вная предста́тельница вся́кое зло́ от си́х удаля́ющи, я́ко вся́ могу́щая.

А́бие же посе́м твори́т обы́чный отпу́ст.


Источник: Тексты приводятся по изданию: Тре́бник. В дву́х частя́х. — Москва́. Синода́льная типогра́фия. 1906.

Комментарии для сайта Cackle