архим. Михаил (Козлов)

II. Беседа со старообрядцами в деревне Танаев прихода села Ишеева Тетюшского уезда Казанской губернии с присовокуплением двух писем старообрядческого архиерея, и статьи старообрядческих сочинителей простолюдинов против старообрядческого попа Иоакима

В продолжение моего служения миссионером в казанской епархии зимой 1877 г. Мне пришлось беседовать в пятый раз с танаевскими старообрядцами по австрийскому священству, неокружниками. Так как в этой деревне имеет жительство старообрядческий поп Тарасий и есть несколько начетчиков из его прихожан, то и внимание обращено на эту деревню более, чем на прочие селения тетюшского уезда. При каждом собеседовании я старался более всего доказывать танаевским старообрядцам неправильность изобретенной их единомысленниками австрийской иерархии и святость единой, соборной и апостольской церкви, которая по обетованию Христову должна быть до скончания мира непрерывно, с тремя чинами священства и семью таинствами. Не имея возможности защищать свою недавно появившуюся белокриницкую иерархию и доказать какую либо догматическую погрешность в православной церкви, танаевцы каждый раз во оправдание своего заблуждения возражали мне о несходственных в нашей церкви некоторых обрядах с до – Никоновскими обрядами, усвояя последним догматическую важность и неизменность.

Чтобы разубедить танаевцев в этом неправильном их понятии, я старался доказывать им, на основании несомненных свидетельств из отеческих писаний, что обряды церковные не должно смешивать с догматами веры, что первые по усмотрении церкви могут быть переменяемы, и что только относительно учения догматического сказано: аще кто иоту прибавит или убавит, анафема да будет. Догматы же веры заключаются в следующем: Вера католическая сия есть: да единого Бога в Троице и Трощу во единице почитаем, ниже сливающе ипостаси, ниже существо разделяюще. Ина бо есть ипостась Отча, ина Сыновня, ина Святаго Духа. Но Отчее, Сыновнее и Святаго

Духа едино есть Божество, равна слава, соприсносущно

величество. Яков Отец, таков Сын, таков и Дух

Святый. Бог Отец, Бог Сын, Бог Дух Святый,

оба не три Бози, но един Бог. Равне: Господь

Отец, Господь Сын, Господь и Дух Святый, обаче

не три Господне, но един есть Господь. Отец ни от

кого есть сотворен, ни создан, ниже рожден; Сын

от Отца самаго есть не сотворен, ни создан, но рожден; Дух Святый от Отца не сотворен, ни создан,

ниже рожден, но исходящ. И в сей Святой Троице

ничтоже первое или последнее, ничтоже более или

менее, но целы три ипостаси, соприсносущны суть

себе и равны. Хотяй убо спастися тако о Святей

Троице да мудрствует2. Эти мысли я раскрывал на всех беседах, разъясняя их в подробностях.

Открыв последнее собеседование 18-го января 1878 г. совместно с приходским священником, я обратился к первому танаевскому начетчику Г. Н. со следующим вопросом.

„Не приходилось ли тебе читать в какой нибудь, в старописьменной или старопечатной книге такого свидетельства, будто церковь оставалась или останется когда нибудь во всей вселенной без епископов с одними только священниками и мирянами“?

Нет, не приходилось читать такого свидетельства, ответил старообрядческий начетчик. .

„На каком же основании ваше старообрядческое общество 180 лет от патриарха Никона до Амвросия Грека митрополита находилось без епископов “?

На этот вопрос ответа не было дано. Потом я еще спросил: „не читал ли ты еще где-нибудь такого правила святых отцов, на основании которого мог бы простой «священник принять от ереси приходящего второго чином епископа, и дозволить ему священнодействовать, без участия в этом деле православного, епископа”?

„Основываясь на 15 правиле второпервого собора принят был митрополит Амвросий нашими старообрядцами в Белой Кринице», ответил Г. Н.

Я заметил: „рассмотрим сейчас это правило и увидим, говорит ли оно в пользу чинопринятия Амвросия“.

С этим словами я достал Кормчую и дал читать означенное правило самому Григорию, который прочел во услышание всех следующие слова: „Аще неции отступят от некоего епископа ни греховного ради извета, но за ересь

его от собора или от святых отцов неведому сущу,

таковии чести и приятия достойнии суть яко правоверни“3.

Тогда я сказал: „Возможно ли было основываться на этом правиле при принятии Амвросия, который никогда не сознавал у своего патриарха никакой ереси и пришел к вам, как нам хорошо известно, не ради познания будто бы правой вашей веры, но ради материальных средств, которыми он весьма нуждался, находясь долгое время без места. Да если бы и действительно Амвросий сознавал за своим патриархом какую-нибудь ересь, то и в таком случае означенное правило не подходит к чиноприятию его (Амвросия); простой священноинок Иероним принял его вторым чином, как еретика; помазал муром, чего не должно было делать над митрополитом, который пришел к вам только ради ереси своего патриарха, а себя самого не сознавал еретиком. Даже если допустим, что он и самого себя признал еретиком и познал вашу мнимо правую веру, то и тогда не имел права простой поп без участия епископа, присоединив его к православию, оставить в прежнем чину, и дозволить совершать святительское служение, потому что означенное правило не разрешает делать сего, да

и нигде нет такого правила, которое бы дозволяю простому священнику принимать высшего себя чином т. е. архиерея под миропомазание и благословлять его на святительское служение. А посему ясно видно, что ваши единомышленники поступили при принятии митрополита Амвросия, не на основании каких-либо церковных правил, а самочинно и противно каноническим правилам.

На эти мои слова Григорий ничего не возражая4, вручил мне тетрадь для прочтения и даже если можно, то и для напечатания в каком-нибудь журнале. Принимая эту тетрадь, и не зная ее содержания, я думал, что она сочинена в защиту австрийской иерархии и посему обещался Григорию рассмотреть оную у себя дома и потом возвратить ему или, если окажется она годна, то послать в какую-нибудь редакцию для напечатания. После оказалось, что это – два письма от епископа нижегородского Иосифа, который писал одно к соболевскому попу Акиму Карпову по поводу его разных дурных качеств, за которые и запретить ему священнодействовать, – другое письмо, в котором он же уведомляет соболевского крестьянина Сергия Петрова насчет запрещения священнодействия Акиму Карпову5, и о запрещении Макарию епископу саратовскому.

С этих двух писем Григорий Николаев мне позволил списать копии, которые вместе с его собственноручной статьей писанной на имя того же соболевского попа Акима Карпова я прилагаю при сем для напечатания.

Первое письмо старообрядческого епископа Иосифа нижегородского, к соболевскому попу Акиму Карпову.

Г. И. X. С. Б. П. Н. Аминь.

Честному отцу Иоакиму решение 1-е за несоблюдение правил святых отцов, 31 правила святых апостол: без вины отторгшемуся епископа и иную поставить церковь и с приемным его да извержится. Толкование, аще который пресвитер без вины епископа своего оставит не познав того согрешивши что в правоверии или что в который правде и отшед собор соберет людей и себе и церковь другую сотворит да извержится яко властолюбец, сам же и последовавши ему причетницы и людие да отлучатся. Тому же подобно к. Кормчая глава 9-я правило 5 поместного собора: всяк пресвитер или диакон епископа своего преобидя, и отступить от него зиздя иную церковь и позываем от своего епископа аще пребывает в таковом безумии да извержится. Также книги глава 8-я правило 6-е. Аще кто кроме соборныя церкви о себе собирается и нерадя о церкви церковная хощет творити не сущу с ним пресвитеру по воле епископа да будет проклят. 2-е за неправильное твое действие и за беззаконное дело, за иконоборную ересь и за раздор церковный и за несоблюдение правил святых отец запрещаю тебе от всякого священнодействия, донележе ты вразумишися и обратишися с чистосердечным раскаянием и принесешь прощение пред собором, тогда тебе собор присоединит к святой соборной церкви. А если же ты пребудешь в твоем закоснении тогда будет на тебе лежать клятва святых отец согласно по вышеозначенным правилам святых отец и сие наше соборное запрещение утверждаем своеручным подписом.

Смиренный Иосиф епископ нижегородский. Священноиерей Василий Иванов Бухарин.

Егоже письмо второе по поводу запрещения священнодействия Акиму к крестьянину Сергею Петрову.

Г. И. X. С. Б. П. Н. Аминь.

Милостивому Государю Сергею Петровичу и супруге вашей Дарье Козминишне и всему вашему боголюбивому семейству мир вам Божий и наше архипастырское благословение и с получения сего письма прошу передать сие письмо священноиерею Василию, чтобы они засвидетельствовали всем православным христианам, что мы посылаем отцу Иоакиму запрещение от всякого священнодействия, чтобы не принимать от него никаких треб, ни таинств за его беззаконное действие на основании правил святых 31 правило святых апостол: без вины отторгувся епископа и иную поставит церковь и с приемники его да извержется. Толкование. Аще который пресвитер без вины епископа своего оставит не познав того согрешивша, что в правоверии или что в которой правде и отшед и собор людей соберет и церковь другую сотворит да извержется; яко властолюбец сам же и последовавшие ему причетницы и людие да отлучатся. Тому подобно к. Кор. глава 9-я да поместного собора правило 5-е: всяк пресвитер или диакон епископа своего приобидя и отступая от него зиждя иную церковь и позывает от своего епископа. Аще пребывает в том в таковом безумий да будет извержен. Тояже книги глава 8-я правило 6-е. Аще кроме соборныя церкви о себе собираются и нерадя о церкви церковная хощет творити не сущу с ним пресвитеру по воле епископа да будет проклят. За несоблюдение сих правил и за иконоборную ересь и за искажение святоотеческих книг и мы соборные обсудили не принимать от него никаких ни треб, ни таинств донележе вразумится и обратится ко священному собору, принесет чистосердечное раскаяние; тогда собор присоединит его ко святой, соборной церкви согласно правилам святых отец и в чем удостоверяю своеручным подписом. Смиренный Иосиф епископ нижегородский. Священноиерей Василий Иванов Бухаров.

Октября 16 дня.

7385 года. В дополнение сего засвидетельствовав всем христианам что Макарий в Саратове объявил свое еретическое мудрование что от великороссийской церкви подобает совершенно крестить. Саратовское общество от Макария отказалось и московский духовный совет рассудили за благо разослать во все христианское общество, чтобы желающие не принимать никаких ни треб ни таинств и не сообщаться с ними в богослужении, так равно и с Якимом Карповым донележе принесет чистосердечное раскаяние с тем, чтобы устранить, себя от всех еретических мудрований. Смиренный Иосиф епископ нижегородский.

Октября 16.

Сия книжица называемая Путь жизни, по немуже

ходяще обрящешь жизнь вечную, в семь пути к ниже

воззвание к некоему иерею именем Иоакиму раскольнику

действующему во извержении сущу ему и всем его поборником. (Составили Григорий Николаев Вдовин и Евсевий Савельев Мартимьянов).

Статья первая

Се прииде время братие скорби и туги и яже не мощно и изрещи в днешняя времена в няже достигохом, и что реку о скорби, егда начах окаянный глаголати то и устне мои и язык не движатся о семь злом времени: понеже всюду мятежи и колебание в вере Христове суть и всюду непослушание божественных заповедей и всюду непокорение святоотеческим правилам; еще же неослушание, иереов властей яже видим ныне деется, пачеже рещи о семь злоумышленном раскольнице о иже попе иконоборце Иоакиме яже и не нам о нем начало словес предлежит. Сей Иоаким верну родителю сын ныне уже им умершим, и сей глаголю Иоаким, достиг большего возраста, и не вем коими судьбами он бысть хиротонисан во иереи от епископа Софрония калужского; понеже бо о нем народи непросиша у архиереа ниже общей нарадной бумаги о нем составиша к поставлению его, но точию бысть поставлен, и тако служаше, священническая граматы же ставленной неимеяше многое время не вем чесо ради не даде ему при поставлении его епископ; и по днех же тех изыде крамола велия в людех, о нем чесо ради не даде ему его епископ, а без нея невозможно иерею быти, по книзе Кормчей и Стоглаву, того ради писаша грамоту епископу его да вручит ему ставленую грамоту он же епископ, не вем чесо ради и паки не даде ему разве провидя в нем будущее время злобы его дóндеже даде ему другий епископ по повелению того епископа, и не веи чесо ради сие бысть и сей Иоаким жесток нравом бысть и горд сый и самолюбив и величав зело, и нача сурово нападати на люди, егда к нему прихождаху ради треб, он злый зверь отсылаше их к язычникам, точию разве богатых приемля, и посем нача и в книгах нечто новое вводити а некоторыя слова выдирать, паче же сие идеже будет писан четвероконечный крест, выдирал, или токмо на подобие его, и нарицая его крыжем и печатию антихриста. И еще: где будет писано имя Спасителя с иитою еже есть Иисус во евангелиях, той дерзновенно выдирал поглаголуя пороками и не точию мерзский сие дерзну творити но и ужасно рещи, яко и иконы нача порицати, глаголя яко подобает из них токмо сотворить сосуд ради домашней потребы; и паки: и даже будет на медной иконе сотворен крест четвероконочный, то он дерзкий сокрушая его орудием; и паки: на животворящем кресте на фоне слияны солнце и луна сокрушая их млатом и титлу древле пилатом пригвождену не повелевая писати изуграфом, и много тако творя неподобно, того ради собором епископов бысть осужден запрещением от священнодействия, он же не повинуяся сему и вызван бысть в царствующий град Москву на место собора, и егда прииде: то абие запреся, якоже Арий, и сей такоже глаголя, несмь аз сие творил, но обаче собор его конечне осуди быти извержению, он же не слушая сих творяше молвы я мятежи многи в народе глаголя, яко епископи: еретицы и ни единого несть епископа ниже иерея православного но вси уклонишася в схизму, но токмо блядяше себе быти единого на земли иерея истинного. О дерзости велия о неистовства многого о беснования зелного, не довляше ему зверю того что неповенуяся властем, но еще дерзну мерзкий рещи, ни единого быти епископа на земли православного, неведый сего, яко егда падет на ложе своем конечне, то по его мнению должна прекратиться иерархия, но сего не будет и во дни антихристовы; чего не дай Боже и помыслить; Христос бо неложно рече: небо и земля мимоидут а словеса моя неимут прейти, кия же суть словеса его; зри безумне Иоакиме: сице рече Господь Петру апостолу: ты еси Петр и на сем камени созижду церковь мою и врата адова не одолеют ей; и паки, инде пишет: непозыбленней ей быти от самого ада; и паки пишет Златоуст: церковь небеси паче укоренилася есть и удобнее есть солнцу угаснути от течения своего нежели церкви безвести быти и паки церковь Христова и вера православная всегда пребывают в соединении неизменно, во вся дни до скончания века.

Статья вторая

Ты же еретиче глаголеши яко уже несть епископов о безумный слепче воззри в книгу Кириллову и в ней ты обрящеши мечь секущь на твои глаголы еже есть сице, но рекут еретицы, то уже иерейства и жертвы в церкви Христове несть потребы, писано бо есть без всякого прекословия меньший от большего благословляется, и паки Христос даде мнас и рече-приемлющим мнас куплю дейте дóндеже аз прииду; и паки, звание епископа так необходимо в церкви что без него ни церковь церковью, не христианин христианином, не токмо бытии но и называтися не может, полагаем что епископ столько же необходим для церкви, сколько дыхание для человека, и солнце для мира. О безумие и несмысленне и паки зри Катехизис великий, – сице гласящ; Вопрос. – Кая нам есть потреба сего поучения о соборней церкви. Ответ (зри слепый и буий муж). Сея ради яко да известно ведущею в ней пребываем спасени будем, зане кроме церкви Божия нигдеже несть спасения и очищения грехов. Яко же бо при потопе вси елицы с Ноем в ковчезе не бяху истопоша. Тако и в день судный вси иже ныне в церкви святей не будут, тии в езеро огненно ввержени будут (ниже). Се убо иже не пребывяют в сей соборней церкви тех Христос не спасает и Духа Святаго сицевии не имут; кроме церкви несть спасения и очищения грехов и что церковь, как ничто иное, что епископ якоже святый Киприян глаголет, церковь составляет народ соединенный со священником, и стадо покорное своему пастырю, посему ты должен знать (глаголет Киприян) что епископ в церкви и церковь во епископе кто не в единении с епископом тот не в церкви, последуйте вси епископу как Иисус Христос Отцу. Темже тя паки вопросим. Безумне слепый раскольниче, сосуде полный смрада безмозглая глава подражателю новатиянам где ныне обрел еси церковь себе подобную, и можеши ли нарицатися ты кроме церкви христианином, воистину ни, понеже бо Игнатий богоносец глаголет сице: елицы бо Христовы суть, сии со епископом суть, елицы же отклоняются от него и общение любят с проклятыми с ними посекутся, не бо земледелие Христово суть, не семя вражие, и работают диаволу и кто неужаснется сих глаголь разве той иже живот вечный погубити хощет, внемли себе жалкий человече, что высишися, что без ума дымяся превозносишся, помяни глаголющего, яко днесь еси человече, а заутра земля еси и пепел, покайся Иоакиме, Иоакиме покайся, воззри на путь жизненный и пойди по нему и обрящеши живот вечный, устыдися гласящих на тя правил вышеизреченных покайся, не мни яко не может тя Христос простити, ей может, но токмо ждет нашего покаяния и обращения якоже глаголет через пророка обратитеся ко мне человецы измыйтеся и чисти будете отымите лукавствия от душ ваших, и исцелю вы глаголет Господь, тако и ты человече отъими лукавство от сердца твоего престани от зла и сотвори благо взыщи мир и пожени его, аще же паки хощеши видети дни благи удержи язык свой от зла и устне свои еже не глаголати льсти; ведаеши бо Иоакиме ей воистину веси яко страшно быть в разделении от православных епископов, но токмо совесть твоя не может вместити сего слова; понеже она наполнена ядом беззакония убойся Иоакиме реченного слова во евангелии апостолом тако же и к епископам сице: слушаяй вас мене смущает и отметайся вас от мене отметается убойся быти отметником, послушай гласящих ти правил; сице: без епископа пред иди церковь именуется несть избранна ниже собрание святое ниже сонм преподобных, еще Симеон солунский сице, кроме епископа, ниже жертва, ниже иерей, ниже жертвенник ниже хиротония ниже миро святое, ниже убо христиане через того убо истинное христианство и Христовы через того вся тайны и паки, молю вас совершайте все в мире Божии. Игнатия богоносца послание 6-е к магнизияном: под председательством епископа яко самого Бога. егоже послание к ефесеом 6 сице, потщитеся возлюбленнии – повиноватися епископам иже бо сим повинуется, слушает Христа учредившего их, а иже противляется им, противляются Христу Иисусу. егоже послание 1-е к тралияном сице, епископу повинуйтеся, якоже

Господу той бдит о душах ваших яко слову отдати хотяй

Богу; отселе убо престани тако творити, но буди повинуяся сему начальству и неглаголи яко уже вси погибоша, аще вси погибоша, то на ком исполнится сие слово еже бысть. Святителем пребывати даже до скончания века Бог обетование положи; престани раскол творити; по Златоусту, раскол церковный грех столь великий что и мученическая кровь не в состоянии загладить онаго. Златоуста нравоучение 11, на послание к Ефесеом.

Статья третья

Вопиет Кормчая лист 142 сице: пресвитер аще будет епископом своим отлучен, области тоя митрополиту епископом препадати невозбранися. Аще же тем не припадет, но раскол творя и гордяся святыни Богови принесет, рекше начнет служити да будет проклят. Не творил ли еси Иоакиме, ей творил, и доселе твориши, и паки епископ или поп или диакон извержен праведне, о согрешении явленем дерзнет прикоснути прежде врученные ему службы, сей отнюдь отсечен будет от церкви, вопиет на тя правило: аще который епископ «собором или пресвитер или диакон от своего епископа извержен и дерзает что либо от служения творити или епископ или пресвитер или диакон никакой более надежды своего сана на втором соборе ни места ответа не имать, но и вси ему сообщающиися от церкви извергаются а паче егда определение против реченных знаяху и к ним сообщатися дерзнуша; слышите вы иже последующие сему расколу како гласят правила, а паче сии иже видящии о нем яко он извержен, а дерзающе ему последовати, о слепии невежи видети мрежу и почто в ню входите и уловляетеся ею, и почто неукрываетеся от сего зверя снедающего души ваши, видете остр рожен и почто на него грядете, видете бо яко сводетеся, но глаголем вам, имате нозе и вскоре тецыте да не постигнет вам смерть и горький ответ, помните во уме вашем выну оно слово, еже есть кто неискусному пастырю последует таковый мучен будет во веки; горе тебе вожде слепый яко затворявши врата царствия небесного, сам не входиши и грядущим ити возбранявши, о слепцы невежии, слышите вам речется слово слепец слепца водит оба в яму впадут, оставите безумие да поживете: взыщите премудрости и живи будете, оставите путь ведущую в погибель, идите же паче в сию путь, которая вас вести имать добрая Божия, мните ли вы, яко свесть Господь путь праведных и путь нечестивых погибнет. Что же тя уклонило Иоакиме от общения верных, рцы нам, аще тя соблазнило солнце и луна, то воззри в евангелие узриши тамо яко подобает писати на кресте: когда бысть тма от б-го часа до девятаго, солнце померче и луна в кровь преложися, не мни сие Иоакиме, яко обоготворяем сию тварь, но яко бывшее воспоминаем, того ради и подобает писати, или же тя Иоакиме титла смущает дух твой то зри Кириллову книгу глава б лист 59-й сице, тогда явится знамение Сына человеческого не ино есть знамение Сына человеческого, но един крест честный, егоже на ранех своих Христос на смерть грядый сшеста с ним на гору

Голгофу на нем же и титлу его была от Пилата написана, то знамения два ныне едины безумием и прекословием возгордевше отвергли, друзии еретицы ругающеся ему, а мы православнии христиане то честное знамение крест Христов восприемлем на нем же пригвождени быша ноги его и покланяемся, не древо но знамение Христово почитаем; дозде Кириллова. Зриши ли продерзый мужик яко и во второе страшное Христово пришествие имать сей же крест явитися; чтоже более тя смущает или речеши, яко не тот крест на котором Христос распят бысть аз отвергаю, но из меди слиян, безумче слыша что Дамаскин премудрый глаголет, кланяемся же еще и изображению честнаго креста аще и из иныя вещи будет соделан не вещество почитающе но изображение яко Христово знамение, и паки евангелие поучительное в неделю 1 поста о святых иконах, сице кланяемся же святым иконам аще будут и из иных вещей сотворены, аще будут на злате, или серебре сотворены или меди, или на древе и на доске ваша устроено будет со страхом приемлем и целуем и лобызаем и покланяемся им с верою, что же ли тя паки еще смущает рцы нам или речеши четвероконечный крест, писанный в книгах и на иконах: ты его боишися: о безумие безумие Иоакиме, кая тебе безумная жена научи тако творити, еже не почитати оного, зриши ли что Дамаскин глаголет, яко крестный образ четыре края имать среднии центром держатся и состягаются тако Божиею силою, высота же и глубина и долгота и широта сиречь всякое зримое и незримое здание содержатся, сей нам знамение дадеся на челе, имже образом и Израилю обрезание, сим бо вернии от неверных разнствует сей щит и оружие и одоление на диавола, сей печать дане коснется нас всегубительствуяй и Афанасий святый глаголет, крестный бо образ от двою древу слагающе внегда же кто от неверных поносит; яко древу покланяемся, можем обе древе разделити и образ крестный разорите: и сим неверного уставити яко не древо имать но крестный образ, еще Матфей иерусалимский глаголет крестный образ от двою древу бывает и со страхом и истиною приступаешь к нему. Что еще требуеши доводов более сего се ныне поразился еси яко древле тыква на главу пророка Ионы от солнца, тако и ты от сего оружия. Покайся престани от сего безумия невысися немудрися, о сих добре писание рече мнящеся быти мудри объюродеша неразумеюще силы писания, но слыши Бог восторгнет тя и преселит тя от седения твоего и корень твой от земли живых и что реку кому уподобим вас но речем со святым Козьмою, сие слово таковие бо горши суть кумир глухих и слепых. кумиры бо суть камени и древяни суще вещию не видят не слышат еретицы же мысли человеческия имущи самовольством осклабишася истинного учения не познати и бесом преложишася: престани от гнева и остави ярость неревнуй еже лукавнувати яко лукавнующии потребятся и паки горе тому через котораго соблазн приходит не мни Иоакиме яко четвероконечный крест печать антихриста, доброе рече писание яко из уст твоих же сужду рабе лукавый ей тако, и паки уста твоя на тя глаголют аще тя вопросити, о крещении младенцев, како ты осеняеши купель с водою, крестообразно речеши: и мы вемы яко крестообразно, но каким крестообразием четвероконечным или восмиконочным, ей четвероконечным и глаголеши, да сокрушатся под знанением воображение креста твоего вся сопротивныя силы, разумей Иоакиме яко ни под восмиконечным крестом сокрушается сила вражия, но под четвероконечным, яко же глаголет Григорий синаит, кресте четвероконечная сила апостолам благолепие и мученикам слава и паки бесом губитель нечестивым язва и пленение, что тя паки смущает и удаляет от святыя соборныя церкви, вниди паки вниди от неяже отпал еси и паки вопросим что тя смущает или то еже писанное во Евангелии Иисус; слепый и буий, вождь вси патриархи московские воедино писаша еже есть, Иов, Гермоген, Иоасав, Иосиф, во Евангелии, от Матфея зачало 2 сице Иисус, и в триоди постной на 1-й неделе поста на повечерии великого канона в шестой песни сице Иисус, в той же триоди в четверток 5 недели и в том же тропаре уже писано Иисус, отсель убо зри я прежде святия они мужие, тако глаголаху якоже где како писано, тако и глаголаху а не выдираху нигде и никакое слово якоже ты безумие, да еще есть в книге Бесед апостольских печатанных при Захарии копистенском, одобренного в Книге о вере на листе 5-м названного ревнителем благочестия, сице в тех беседах писано: темже сказую вам яко никтоже духом Божиим глаголяй речет анафема Иисуса; зриши ли Иоакиме и во время благочестия тако чтя святии мужи, якоже сей Захарий быв еще за 30 лет до Никона патриарха московского и иного в сей книзе обрящеши Иисус; сие мы пишем не яко готови всюду ввести Иисус но токмо чтем идеже будет в древних книгах писано: тако и чтем, а не отвергаем и не выдираем якоже ты; отселе покайся и престани от сего злого дела, ныне уже сам зриши яко всуе мятешися, токмо покайся и простит ти Бог согрешения твоя, милостив бо Владыка Господь наш Иисус Христос не хотяй смерти грешнику но обращения ждый, воззри в сию книгу нарицаемую путь жизни обрящеши и постигнеши ея и наследиши паки первое место от него же отпал еси, что же ли тя устрашает пребывати и твоих поборников в церкви Христовой рцыте нам, о безумнии раскольницы, чесо боитеся идеже не бе страха, или то тя смущает, яко мы приемлем иконы медные литые неправоверными руками, то еда болий еси ты Прокопия великого, егда ему явися крест на небеси и на ведение сим повеле мастеру иноверну сущу тако же сотворити, ковачь же ему устрои, яко требе есть; и Прокопий тако крестися и почитал оный крест, со страхом и трепетом, а не якоже ты дерзкий млатом избиваеши и иным орудием творя поругание божеству, чтоже паки тя смущает, рцы нам иконоборче, или епископи еретицы, то покажи кая ересь причастна им есть, но вемы яко не можеши, затворена бо уста твоя на изречение Божиих словес, понеже бо грешнику рече

Бог: вскую ты поведаеши оправдания моя и восприемлеши за вет мой усты твоими. Сам же возненавиде наказание мое и отверже словеса моя вспять, якоже глаголет Господь через

Исаию пророка сице: слыши небо и внуши земле, сыны родих и возвысих, тии отвергошася мене, позна вол стяжавшего и осел ясли господина своего, Израиль же мене не позна и людие не разумеша, увы язык грешный, людие исполнени грехов, семя лукавое, сынове беззаконии, остависте Господа и разгневисте святаго израилева, отвратистеся вспять, что еще уязвляется прилагающе беззаконие к беззаконию, и всякая глава в болезнь и всякое сердце в печаль, от ног до главы нест в нем целости, несть пластыря приложите, ниже елея, ниже обязания (дозде Исаия). Воистинну несть пластыря у тебе, ниже обязания никоего несть и не кому его тебе дати, зане отторгнулся еси от врачев имеющих пластырь; возвратися паки ко врачам епископам и паки получиши обязание и пластырь: или тя паки смущает, яко епископи слабую жизнь ведут, сим не может пасти благочестие церкви, якоже пишет барония сице: якоже церковь кафолическая, человеческими грехами не может пасти, и человеческая недоверства Божиих обетований о цорковном во всези мире расширении разоряти не могут. Днесь Божию милостию, оказалось, что всуе трудишися ты Иоакиме невозможно разделятися закрыты солнцем и луною и титлою, ибо древнее сие обычаем введенное и церковью принято и похвалено, всуе паки разделяешися за четвероконечные кресты ибо от божественного писания Божиею милостию показахом доводы яко и помыслити о них что либо худое не можно, а не точно печатию антихриста; он сан окаянный трепетати начнет егда кто от верных сотворит крест знамением руки своея; всуе мниши о имени Иисус, и сие тебе показахом, яко и древле бысть сие до лет Никона и самые же патриархи с честию приимаху сии книги с сим именем и един от святых о сем имени не писал, что есть Иисус антихрист, и никто сего имени не выдирал, якоже ты дерзаеши богоотступниче и иконоборче изверженный от церкви яко гнилый уд, и лишенный сана священнического; еще же всуе трудишися оглаголуя пророками святейших епискоиов, понеже бо ни единыя ереси не можеши обрести, кроме того токмо, егда они тебя извергоша от сана, ты скверный не повинулся еси и доселе дейетвуеши не боишися сего и дерзаеши служити творя себе горжи преисподнего беса и сатаны, понеже чрез запрещение дерзаеши, а ужасаешися идеже не бе страх сиречь креста четвероконечного или бедствия лютаго или несмысльства многаго; беси лукавии суще но боятся креста Христова егда кто начертает на лице своем; сей же хулит нарицая его печатию антихриста; но просветит вас всех Христос Бог; обратитеся к неаму; Боже великий прости им грехи сия не ведят бо что творят.

Воззвание, статья 4-я

Послушайте мене глаголет Господь князи содомстии внемлите людие гоморстии внемлите закону Божию, что ми множество жертв ваших глаголет Господь, и аще принесете ми семидал всуе, кадило мерзость ми есть, и праздников ваших ненавидит душа моя к тому не стерплю грехов ваших, егда прострети руки ваша ко мне, отвращу очи мои от вас и аще умножите моление не услышу вас. Возлюбленнии якимовцы послушайте сего слова пророческого, с наставником вашия Якимом, как он дерзает, в извержении сущу ему, приносити кадило и семидан, слышите пророка глаголющего, аще принесете ми семидан всуе мерзость ми есть; и аще простирати начнете моление, и неуслышани будете, руки бо ваши исполнены злобы, воистину мерзость есть ваше приношение неслушающим епископа и внемлите нехотящим глаголом его, возлюбленние слышите хвалу епископа, как сей велик есть. Епископ представляет собою лице Христа и есть наместник Господа (Амвросий на первое послание к Коринфянам) и паки, епископ (Бога) Отца образ есть а по начальству образ Божий, по святительству же образ Христов, (Игнатия богоносца послание к филадельцам коринфяном) епископи убо по образу суще Господа нашего Иисуса Христа. И паки: епископ есть образ Бога вышняго, и подобие Божие на себе носит и превысочайшего ради образа Господня, почитается благоподобне яко вместо Христа почитаем есть и паки: у нас место апостолов занимают епископы (слово Иеронима блаженного послание 27 к Маркеллу). Мы преемники апостолов правящие Божию церковь, тою же властию. И еще: на епископах церковь держится как на своих подпорах. И паки: чин епископов преимущественно назначен для рождения отцов ибо ему принадлежит умножать в церкви отцов: 1) хиротонисать во священные чины, 2) освящать святое миро и антиминсы 3) присутствовать на соборе в качестве члена собора, 4) разрешать грехи, 5) судить духовных и мирских лиц, 6) заведывать и управлять церковным имением, 7) разрешать созидание церквей и монастырей; а иже от церкви отступльшии, не к тому имеша благодати Святаго Духа в себе, оскуде бо внегда пресецатися последованию, первии убо отступившии от отец, имеша рукоположение возложением рук их, и имеша дарование духовное отделившежеся простии людие бывше ниже крещати, ни руку возлагати имеша область к тому немогуще благодати Святаго Духа инем подати от нея же и тии отпадожа и паки, братие, не прельщайтеся; аще не отступить от лжесловесного проповедателя в геену осужден будет; возлюбленнии не прелыщайтеся воистинну не прельщайтеся, внемлите все вы хотящии жити без епископа, какой горькой участи достойне тии, возлюбленнии покайтеся, той же пророк Исаия глаголет: измыйтеся и чисти будете отъимите лукавства от душ ваших пред очима моима, и аще хощете послушати мене благая земли снеста; престаните укоряти нас, мы бо емшеся за слова пророка Исаии глаголющего, послушайте мене видящии суд людие мои, им же закон мой в сердце вашем не бойтеся укорения человеча и похуления их не покоряйтеся, якоже бо риза снедена будет временем и яко сукно изъястся молми правда же моя в веки и спасение мое в род и род; возлюбленнии не мудрствуйте паче закона, писано бо есть аще кто паче закона начнет мудрствовати, той есть волк и убийца; и паки: аще кто отеческие уставы и церковные разоряет то проклят есть. (Мною списанный свиток лист 389). Но молю всех вас православные христиане не прельщайтеся от сего волка и не взирай на лестные слова его и на его суетное правоверие, понеже прежде быша сия но токмо якоже пишет, знай прочее добре церковь Христову и претерпевай в ней до конца все нападения соборища бесовского, блюдися, зане и собрание нечестивых обыче церковию нарицатися, но ты виждь и бегай от вавилона бесовского, сиречь от сонмища нечестивых людей и приимет тя Господь Бог. Дозде Катехизис великий лист 122.

* * *

2

Учение св. Афанасия патр. александрийского.

3

Кормч. меч. в Москве при патриар. Иосифе л.281 прав.15.

4

Это Григориево молчание послужило ему в обвинение, так как мы на другой день узнали, что Танаевские старообрядцы сильно роптали на него за то, что он не мог защищать свою иерархию.

5

Несмотря на это запрещение они оба священнодействуют, и

 

при сем последний как слышно продолжает перекрещивать всех присоединяющихся к австрийской лжеиерархии старообрядцев и православных.


Источник: Михаил, архимандрит [Козлов]. Беседы со старообрядцами начальника Забайкальской противораскольнической миссии / [Соч.] архимандрита Михаила. — СПб. : Изд. протоиерея Вознесенской церкви в СПб. Василия Михайловского, 1887. — 145 с.

Комментарии для сайта Cackle