29-й де́нь

Преподо́бнаго отца́ на́шего Ма́рка, епи́скопа Арефуси́йскаго, и Кири́лла диа́кона, и ины́х, при Иулиа́не мучи́теле пострада́вших

Стихи́ры, глас 8.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́

Му́чениче святи́телю преподо́бне,/ свяще́нства све́том свяще́нно облиста́емь,/ муче́ния просия́л еси́/ невече́рнею све́тлостию./ И ны́не к сия́нию преше́л еси́ незаходи́мому,/ в не́мже му́ченичестии ли́цы ра́дуются,/ иде́же лику́ют А́нгельстии чи́ни./ С ни́миже нас всегда́ помина́й,/ блаже́нне Богоприя́тне.

Му́чениче страстоте́рпче Кири́лле,/ Боже́ственный служи́тель я́влься,/ Христу́ послужи́л еси́,/ и, поже́рся, я́ко заколе́ние чи́сто,/ прине́слся еси́ на Бо́жию трапе́зу, Богоблаже́нне,/ и насле́дие честно́е получи́л еси́,/ во све́тлостех святы́х/ всегда́ пребыва́я,/ свят быв зва́нием и дея́нием.

Му́ченицы Христо́вы всехва́льнии,/ мук пали́телище/ росо́ю Боже́ственныя благода́ти/ безвре́дно проидо́сте/ и на воде́ поко́йне обита́ти сподо́бистеся,/ натрижне́ния побе́ды прие́мше./ Те́мже, ра́дующеся,/ ве́рою пра́зднуем дне́сь свяще́нную ва́шу па́мять, святи́и,/ Христа́ сла́вяще.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Тя мо́лим, Пречи́стая,/ Предста́тельницу на́шу,/ смуща́емыя в печа́лех,/ не пре́зри до конца́ поги́бнути рабы́ Твоя́,/ но ускори́ изъя́ти ны/ настоя́щаго гне́ва и печа́ли,/ о Богора́дованная Пресвята́я Чи́стая,/ Ты бо нам еси́ стена́ и по́мощь необори́ма.

Крестобогоро́дичен:

Тя ви́дящи, пригвожда́ема/ на Кресте́, Иису́се,/ и стра́сти прие́млюща во́лею,/ Де́ва и Ма́ти Твоя́, Влады́ко,/ – увы́ Мне, – вопия́ше, – Ча́до сла́дкое,/ ра́ны непра́ведно ка́ко терпи́ши?/ Врачу́, исцели́вый челове́ческое неможе́ние/ и от тли всех изба́вивый/ милосе́рдием Твои́м.

Кано́н, его́же краегране́сие: Ма́рка честву́ю и Кири́лла вбоже́нныя. Творе́ние Ио́сифа. Глас 8.

Пе́снь 1

Ирмо́с: Посе́ченый несеко́маго пресече́,/ и ви́де со́лнце зе́млю, ю́же не ви́де,/ лю́таго врага́ вода́ потопи́,/ и непроходи́мое про́йде Изра́иль,/ пе́снь же воспева́шеся:/ Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Со А́нгелы Бо́гу предстоя́ще, Царю́ всех, му́ченицы всеблаже́ннии,/ проси́те нам прегреше́ний избавле́ния,/ любо́вию блажа́щим вы и во хвале́нии пою́щим:/ Го́сподеви воспои́м, сла́вно бо просла́вися.

Архиере́я Дух Святы́й тя предста́ви, Ма́рко, оби́льны па́ствити лю́ди/ во вся́ком преподо́бии догма́тов па́лицею слове́сною./ С ни́миже, блаже́нне, пел еси́:/ Го́сподеви воспои́м, сла́вно бо просла́вися.

Струя́ми крове́й пла́мень многобо́жия угаси́вше, му́дрии,/ ра́дующеся, пострада́сте, е́ллинския мудрецы́ коне́чно посра́мльше,/ и ны́не с му́ченики Христу́ предстоите́, зову́ще:/ Го́сподеви воспои́м, сла́вно бо просла́вися.

Богоро́дичен: Из Отрокови́цы нетле́нный Бог воплоща́ется,/ Его́же безпло́тных ли́цы, трепе́щуще, сла́вят,/ я́ко всех Творца́ и Еди́наго непреме́ннаго,/ и челове́цы на земли́ всегда́ пою́т, воспева́юще:/ Го́сподеви пое́м, сла́вно бо просла́вися.

Пе́снь 3

Ирмо́с: Страх Твой, Го́споди,/ всади́ в се́рдца раб Твои́х/ и бу́ди нам утвержде́ние,/ Тя во и́стине призыва́ющих.

Не прине́сл еси́ че́сти безслове́сным истука́нным, всеблаже́нне,/ но претерпе́л еси́ крепча́йше му́ки многообра́зныя,/ Ма́рко доблему́дренне.

Ума́ до́блестию претерпе́л еси́, пресла́вне Кири́лле,/ наруга́ния же и му́ки муже́й пребеззако́ннующих,/ му́чениче страстоте́рпче.

Обнажа́емы, му́ченицы многострада́льнии,/ и ра́нами сокруша́емы, непрело́жни пребы́сте,/ па́че Христо́вы любве́ ничто́же предпочита́юще.

Богоро́дичен: Из Тебе́ возсия́, Всенепоро́чная,/ озаря́яй подсо́лнечную пресла́вными осия́нии/ Пра́вды Со́лнце, Де́во.

Седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́:

Просве́щшеся благода́тию и́стинною,/ земны́я концы́ све́тло наставля́ете благоче́стно, священному́ченицы сла́внии./ Те́мже ве́рою вас ублажа́ем.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Пречи́стей ру́це Твои́, Де́во Ма́ти, просте́рши,/ покры́й упова́ющия на Тя и Сы́ну Твоему́ зову́щия:/ всем пода́ждь, Христе́, ми́лости Твой.

Крестобогоро́дичен:

На Дре́ве ви́дящи воздви́жена Сы́на Твоего́, Пречи́стая,/ утро́бою ма́тернею растерза́ема, жа́лостно взыва́ла еси́:/ увы́ Мне, ка́ко заше́л еси́, Све́те Мой безле́тный?

Пе́снь 4

Ирмо́с: Из го́ры приосене́нныя, Сло́ве, проро́к,/ еди́ныя Богоро́дицы,/ хотя́ща воплоти́тися богови́дно усмотри́/ и со стра́хом славосло́вяше си́лу Твою́.

Исте́кшая на зе́млю кро́вь твоя́, Богому́дре,/ сию́ пои́стинне освяти́ досто́йно и души́ напои́ благоче́ствующих,/ к ре́вности Боже́ственней воздвизающи.

3арею мы́сленною я́ве просвеща́еми,/ но́щь злу́ю безбо́жнаго злосла́вия отгна́сте, му́ченицы, пресла́вно,/ Ма́рко и Кири́лле всеблаже́ннии.

Исцели́ на́ша неду́ги, Благоде́телю,/ Ма́рка моли́твами и Кири́лла Боже́ственнаго/ и ми́лости Твоя́, Благоутро́бне, на вся воспева́ющия Тя низпосли́.

Си́лою Боже́ственною и благода́тию сло́ва, му́ченицы Христо́вы,/ хра́мы и́дольския низлага́юще,/ Ду́ха Свята́го храм ве́рою показа́стеся.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́ Бо́жие простра́нное вмести́лище,/ престо́л высо́к и две́рь, Богоро́дице,/ е́юже про́йде неизрече́нным рождество́м, от тли ны воззыва́я.

Пе́снь 5

Ирмо́с: От но́щи неве́дения/ Богове́дением просвети́вши концы́,/ просвети́ мя у́тром человеколю́бия Твоего́, Го́споди.

Мироявле́ннии свети́льницы, священному́ченицы Боже́ственнии бы́вше,/ вся просвеща́ете Боже́ственными светлостьми́ Ду́ха.

Усмотря́я, всеблаже́нне, воздая́ния Боже́ственная,/ терпе́л еси́, Ма́рко, нестерпи́мыя ра́ны и боле́зни крепча́йше.

Священноде́тель сый и, безкро́вныя же́ртвы принося́ Христу́,/ же́ртву, блаже́нне, благово́нную –/ тебе́ сама́го – Го́сподеви прине́сл еси́.

Богоро́дичен: Рождество́м стра́нным Царя́ всех родила́ еси́, Пречи́стая Богоро́дице,/ на благодея́ние тва́ри.

Пе́снь 6

Ирмо́с: Ио́ну в ки́те, Го́споди,/ еди́наго всели́л еси́,/ мене́ же, свя́заннаго мре́жами вра́жиими,/ я́ко от тли о́наго спаси́.

Претерпе́в му́ки многоплете́нныя и сме́рть хода́тайственную, Богому́дре,/ в сла́ве присносу́щней лику́еши на Небесе́х,/ о нас, Кири́лле, моля́ся.

Глаго́л Бо́жий жив в се́рдцы твое́м я́ко име́я, Ма́рко сла́вне,/ к ве́ре Боже́ственней привле́кл еси́ лю́ди и наро́ды, му́дре,/ и благосла́вно тече́ние сконча́л еси́.

Священноде́теле и же́ртвы соверше́ны, Го́сподеви принесо́стеся, му́ками всесоже́гшеся,/ и в Вы́шних све́тли Царю́ всех предстоите́.

Богоро́дичен: Разреше́ние нам долго́в испроси́ и жития́ исправле́ние, Де́во,/ песносло́вящим вели́чия Твоя́/ и благочести́вым ра́зумом Тя сла́вящим.

Пе́снь 7

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы/ в Вавило́не иногда́/ ве́рою тро́йческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Просве́щшеся заре́ю Святы́я Тро́ицы, Богоблаже́ннии,/ тьму́ пре́лести изгна́сте и сла́ву улучи́сте, песнопою́ще:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Ни́жняя оста́вльшии и Вы́шняя насле́довавшии,/ Богоно́сный Ма́рко и Кири́лл Боже́ственный/ да чту́тся, песнопою́ще:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Дрема́ние нераде́ния во вре́мя по́двигов оттря́сше,/ соверши́сте тече́ние и собо́ром страстоте́рпец, песнопою́ще, совокупи́стеся:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Из Тебе́ спасе́ние па́че ума́ же и сло́ва, Де́во,/ возсия́ во тьме́ седя́щим сме́ртней/ и до́ле су́щия Небе́сны соде́ла, вопию́щия:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8

Ирмо́с: Победи́тели мучи́теля и пла́мене/ благода́тию Твое́ю бы́вше,/ за́поведей Твои́м зело́ прилежа́ще,/ о́троцы вопия́ху:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Победи́тели мучи́теля, свере́по судя́щаго, показа́вшеся,/ нетле́нныя венцы́, му́ченицы, прия́сте, вопию́ще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Щито́м любве́, страда́льцы, и ве́ры вооруже́ни,/ вра́жия ополче́ния мече́м посеко́сте Боже́ственныя до́блести, вопию́ще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

На земли́ пострада́вше, в Вы́шних святи́и, пра́вды вене́ц от руки́ Христо́вы прия́сте, вопию́ще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Тро́ичен: Я́ко Еди́ницу Естество́м, я́ко Тро́ицу Тя честву́ю начерта́ньми,/ О́тче Вседержи́телю, и Сы́не, и Душе́ Святы́й, взыва́я:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Ста́мну Тя ма́нны жи́зненныя пропове́дуем, Благослове́нная,/ трапе́зу, и жезл, и кади́льницу,/ златы́й све́щник, го́ру же и две́рь,/ купину́ неопали́му, престо́л Вы́шняго и ми́ра спасе́ние.

Пе́снь 9

Ирмо́с: Устраши́ся всяк слух/ неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния,/ я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти/ от Деви́ческаго чре́ва быв Челове́к./ Те́мже Пречи́стую Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.

Стопа́м, му́ченицы, Христа́, пострада́вшаго и стра́сти умертви́вшаго, после́довавше,/ мно́гих ран искуше́ние прия́сте,/ и, обличи́вше враго́в безбо́жных служе́ния, возвели́чистеся,/ и А́нгелом я́ве уподо́бистеся.

Яви́стеся у́глие о́гненно, приобщи́вшеся Бо́гу, всеблаже́ннии,/ и попали́сте многобо́жия ве́щь благода́тию,/ и к све́ту у́мному, ра́дующеся, преидо́сте, Богоблаже́ннии,/ озаря́юще на́ша разуме́ния.

Поста́вльше на ка́мени мы́сленнем душ ва́ших стопы́, всехва́льнии,/ не поколеба́стеся мно́гих мук приложе́ньми./ Те́мже утвержда́йте на́ша при́сно мы́сли, кова́рствы вра́жиими коле́блемыя,/ добропобе́днии му́ченицы.

Взя́стеся к пресве́тлому свиде́тельства, страстоте́рпцы, краегра́дию, к высоте́ вели́цей,/ и Ца́рство Бо́жие непоколеби́мое сподо́бистеся прия́ти,/ Ма́рко свяще́ннейший, Кири́лле сла́вне,/ его́же получи́ти всем нам моли́теся.

Богоро́дичен: Сия́нием Твои́м, Отрокови́це, мы́сленным/ просвети́ на́ша мы́сли, Богора́дованная, и се́рдца, и мудрова́ния,/ я́ко да по стезя́м жи́зни пра́во ше́ствующе, ми́лость улучи́м,/ возвеща́юще при́сно хвалы́ Твоя́.

Священномученик Марк, епископ Арефусийский, Кирилл диакон и другие многие

Священномученик Марк, епископ Арефусийский, Кирилл диакон и другие многие пострадали при императоре Юлиане Отступнике (361–363). По указанию святого равноапостольного императора Константина Великого (память 21 мая), святой Марк разрушил идольское капище. Когда Юлиан, вступивший на престол, начал преследовать христиан и возрождать язычество, враги решили отомстить святому Марку. Старый епископ сначала скрылся от гонителей, но, узнав, что язычники в поисках его предают истязаниям многих людей, добровольно явился и предал себя на мучения. Среди поношений и издевательств святой старец был проведен через весь город. Ему рвали волосы, терзали тело, волочили по дороге, погружали в болотную жижу, подвешивали связанного и резали ножами. Требуя от святого епископа выкуп за разрушенное капище, гонители изобретали все новые и новые муки: сжимали старцу в тисках ноги, крепкими льняными нитями обрезали уши и, наконец, намазав тело святого мученика медом и жиром, в жаркий полдень подвесили его в корзине на добычу пчелам. Но святой старец словно не замечал боли. Жители города Арефусии, видя несокрушимую твердость святителя, выпустили его на свободу. Позже многие из них под влияниемего бесед обратились ко Христу. О страданиях святого Марка повествует святитель Григорий Богослов (память 25 января) в своем «Первом слове на Юлиана».

Блаженный Феодорит, епископ Киррский (†457), рассказывает о диаконе Кирилле, который в царствование Константина Великого уничтожил много идолов в городе Илиополе. За это он был убит при Юлиане Отступнике. Язычники рассекли его тело и, как дикие звери, кусали его, за что Господь покарал их слепотой, язвами и другими болезнями.

В это же время в палестинских городах Аскалоне и Газе язычники замучили многих христиан – священников, а также жен и дев, посвятивших себя Богу. Мучители рассекали их тела, обсыпали ячменем и бросали на растерзание свиньям. Общая память святых мучеников совершается 29 марта.

Преподо́бных Ма́рка, Ио́ны и Корни́лия Пско́во-Пече́рских

Тропа́рь, глас 8:

Я́ко свети́льницы, яви́стеся всесве́тлии/ в верте́пе Цари́цы Богома́тери,/ преподо́бнии отцы́ на́ши Ма́рко, Ио́но и Корни́лие,/ вы бо, крест Христо́в на ра́но взе́мше,/ усе́рдно Тому́ после́довасте/ и, чистото́ю Бо́гови прибли́жившеся,/ отону́дуже си́лами чуде́с обогати́стеся,/ тем и мы любе́зно прибега́ем к вам и уми́льно глаго́лем:/ о преподо́бнии, моли́те Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.

Конда́к, глас 2:

Христо́вою любо́вию уязви́вшеся, преподо́бнии,/ и Того́ крест на ра́мо взе́мше,/ понесли́ есте́ Боже́ственна, вооружи́вшеся на неви́димыя враги́/ и непреста́нныя моли́твы, я́ко копие́, в рука́х иму́ще кре́пко,/ победи́ли есте́ бесо́вския ополче́ния,/ тем зове́м вам:/ ра́дуйтеся, преподо́бнии отцы́ на́ши Ма́рко, Ио́но и Корни́лие,/ ве́рных удобре́ние.

Преподобные Марк, Иона и Васса

Преподобные Марк, Иона и Васса почитаются как родоначальники Псково-Печерского монастыря, в котором подвизался преподобный мученик Корнилий († 1570; память 20 февраля).

Точно неизвестно, когда поселились первые монахи-отшельники при ручье Каменце в пещерах горы, которую местные жители называли «святой горой». Монастырская летопись передает рассказ очевидцев, звероловов из Изборска, по прозвищу Селиши: «Раз случайно пришли мы с отцом на край горы, где ныне церковь Богородицы, и слышим как будто церковное пение; пели стройно, благоговейно, а певцов не видно было, и воздух наполнен был благоуханием фимиама».

Из первых старцев Псково-Печерской обители по имени известен лишь один Марк. О нем свидетельствуется: «В начале прежде некий старец живяше на потоце Каменце при пещере, егоже неции ловцы видяху у триех камений, лежащих над церковию Пресвятой Богородицы пещерною; но о сем известно не могохом обрести, каков бяше старец, и коего рода, или како и откуду в сие место прииде, и колико время поживе, и како скончася». Второй игумен Печерской обители внес имя старца Марка в монастырский синодик. Преподобный игумен Корнилий (память 20 февраля) усомнился в верности этой записи и велел изгладить его имя из синодика. Внезапно он тяжело заболел и получил откровение, что наказан за то, что приказал вычеркнуть имя преподобного Марка из монастырского диптиха. Испросив прощение слезной молитвой у гроба старца Марка, игумен Корнилий восстановил его святое имя. Когда была выкопана пещерная церковь Успения Пресвятой Богородицы и расширены погребальные пещеры, игумен Дорофей нашел гроб преподобного Марка истлевшим, а мощи и одежду невредимыми.

В 1472 году крестьянин Иван Дементьев рубил лес на обрыве горы. Одно из срубленных деревьев покатилось вниз, сдирая землю и увлекая за собой другие деревья. Обвал открыл вход в пещеру, над которой была надпись: «Богом зданная пещера». (Есть предание о том, что некий юродивый монах Варлаам часто приходил к пещере и стирал эту надпись, но она всякий раз чудесно восстанавливалась.)

На это святое место, намоленное первыми подвижниками, пришел священник Иоанн по прозвищу «Шестник» – переселенец. Он был родом из «Московский страны» и священствовал в Юрьеве (ныне Тарту) в «правоверной церкви, поставленной от пскович» во имя Святителя Николая и великомученика Георгия, вместе со священником Исидором, духовно окормляя живших там русских. В 1470 году отец Иоанн был вынужден бежать с семьей в Псков от преследований немцев-католиков. Узнав о мученической кончине своего товарища (память священномученика Исидора 8 января), Иоанн решил удалиться в новоявленную Богом дарованную пещеру, чтобы там, на самом рубеже с Ливонией, основать монастырь как оплот Православия.

Вскоре заболела его жена и, приняв монашеский постриг с именем Васса, скончалась. Праведность ее была засвидетельствована сразу же после кончины. Ее муж и духовный отец похоронили преподобную Вассу в стене «Богом зданной пещеры», но ночью ее гроб был «изставлен из земли невидимою Божиею силою». Отец Иоанн и духовник преподобной Вассы смутились, решив, что это произошло оттого, что они не полностью совершили чин отпевания, вторично отпели ее и снова погребли тело, но наутро оно вновь оказалось «на верху земли». Тогда стало ясно, что это – знамение Божие. Гроб преподобной Вассы поставили в пещере с левой стороны. Потрясенный чудом Иоанн принял монашество с именем Иона и стал подвизаться еще усерднее.

Собственноручно ископав пещерную церковь и две келлии на столбах, он стал просить священников Псковского Троицкого собора освятить ее, но те решились не сразу, «ради необычного места». Тогда преподобный Иона со смирением испросил благословения у Новгородского архиепископа Феофила.

15 августа 1473 года пещерный храм был освящен в честь Успения Пресвятой Богородицы. При освящении произошло чудо от иконы Успения Пресвятой Богородицы – прозрела слепая женщина – «посла Милосердый Бог начало Своих великих даров Пречистою Своею Материю». (Эта икона, которую называют «старой» в отличие от другой чудотворной иконы Успения Пресвятой Богородицы с житием Ее, написанной около 1521 года псковским иконописцем Алексеем Малым, хранится сейчас в алтаре Успенского храма на горнем месте. Икона с житием – храмовая икона пещерной церкви.)

День освящения пещерного храма считается официальной датой основания Псково-Печерского монастыря. Преподобный Иона подвизался в пещерной обители до 1480 года и мирно отошел ко Господу. По смерти на его теле обнаружили кольчатый панцирь, который был повешен над его гробом как свидетель тайных подвигов преподобного, но при набеге немцев он был похищен.

Мощи преподобного Ионы почивают в пещерах рядом с мощами преподобного старца Марка и преподобной Вассы. Однажды при нападении на монастырь ливонский рыцарь, насмехаясь над святыми мощами, хотел мечом открыть крышку гроба преподобной Вассы, но его опалило исшедшее из гроба святой подвижницы пламя. Следы этого карающего огня до сих пор видны на гробе преподобной Вассы


Комментарии для сайта Cackle