О принятии пищи слово инока Антиоха
О столований говорит Приточник: аще сядеши вечеряти на трапезе сильнаго, разумно разумевай предлагаемая тебе, и налагай руку твою, ведый, яко сицевая тебе подобает уготовати; аще же несытейший ecu, не желай брашен его (Притч.23,1–3). То же и другой говорит: сел ли ecu при трапезе велицей, не разверзи на ней гортани твоего... Помяни яко зло есть око лукаво... Идеже аще узриши, не простирай руки и не гнетися с ним в солило. Разсуждай, яже суть ближняго, от тебе самаго, и о всяцей вещи размышляй. Яждь, яко человек, предлежащая ти и не пресыщайся, да не возненавиден будеши. Престани первый ради наказания и не пресыщайся, да не преткнешися. И аще сядеши посреде многих, первее их не простри руки твоея. Коль доволно человеку наказанному не многое! (Сир.31,13–21). Святой Моисей заповедует: ядый и насытився, вонми себе... да не забудеши Господа Бога твоего (Втор.6,12). Апостол Павел учит: аще ясте, аще пиете, аще ино что творите, вся во славу Божию творите (1Кор.10,31). В другом месте: ов убо верует ясти вся, а изнемогали зелие да яст. ядый не ядущаго да не укоряет; и не ядый ядущаго да не осуждает... Ты кто ecu судяй чуждему рабу? Своему Господеви стоит или падает (Рим.14,2–4). И далее: ядый Господеви яст и благодарит Бога, и не ядый Господеви не яст (ст.6). И ниже: не брашна ради разоряй дело Божие. Вся бо чиста, но зло человеку претыканием ядущему... Блажен не осуждаяй себе, о немже искушается. А сомняяйся аще яст, осуждается, зане не от веры (ст. 20–23). Брашно же нас не поставляет пред Богом: ниже бо аще ямы, избыточествуем, ниже аще не ямы, лишаемся (1Кор.8,8).
Приточник опять говорит: не прельщайся сытостию чрева. Душа в сытости сущи сотам ругается; души же нищетней и горькая сладка являются (Притч.27,7). Также и Апостол, чистым признавая всякий род пищи, внушает еще: яже Бог сотвори в снедение со благодарением верным и познавшим истину, не скверни того. Зане всякое создание Божие добро и ничтоже отметно, со благодарением приемлемо. Освящается бо словом Божиим и молитвою (1Тим.4,3–5). И: вся чиста чистым (Тит.1,15). Постановляет и закон: ядши и насытившись, благослови Господа Бога твоего (Втор.8,10). Давид же с благодарением говорил: дал ecu веселие в сердцы моем от плода пшеницы, вина и елеа (Пс.4,7–8). И еще: насытил есть душу тщу, и душу алчущу исполни благ (Пс.106,9). И благий Господь, желая научить нас скромности, говорит: егда зван будеши ким на брак, не сяди на преднем месте, еда кто честнее тебе будет званных, и пришед, иже тебе звавый и онаго, речет ти: даждь сему место; и тогда начнеши со студом последнее место держати. Но егда зван будеши, шед сяди на последнем месте, да егда приидет звавый тя, речет ти: друже, посяди выше; тогда будет ти слава пред званными с тобою. Яко всяк возносяйся смирится; смиряяйся же, вознесется (Лк.14,8–11). И этого достаточно для научения и назидания. Но хорошо припомнить еще и слова Иова, который говорит: аще же и хлеб мой ядох един, и сирому не преподах от него: понеже от юности моея кормих якоже отец (Иов.31,17–18). И Господь говорит опять: егда сотвориши обед или вечерю, не зови другов твоих, ни братии твоея, ни сродник твоих, ни сосед богатых, еда когда и тии тя такожде воззовут, и будет ти воздаяние. Но егда твориши пир, зови нищия, маломощныя, хромыя, слепыя; и блажен будеши, яко не имут ти что воздати, воздаст же ти ся в воскресение праведных от Бога (Лк.14,12–14). Ему слава во веки. Аминь.