Октоих воскресный. Глас 4

Вечерня
Утреня
Литургия

ГЛАС 4

Церковнославянский Русский

В СУББОТУ НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ.

В СУББОТУ НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

На Господи воззвах: стихиры на 10: воскресных Октоиха три, восточных 4 и Минеи 3. Если празднуем святому, то поем 4 стихиры Октоиха, и святому 6. Слава: Минеи, а И ныне: Богородичен первый, гласа.

Стихиры на Господи, воззвах, глас 4:

Стихиры воскресные

Изведи из темницы душу мою, / исповедатися Имене Твоему. Выведи из темницы душу мою, / чтобы мне прославить имя Твоё.
Животворящему Твоему Кресту, / непрестанно кланяющеся, Христе Боже, / тридневное Воскресение Твое славим: / тем бо обновил еси истлевшее человеческое естество, Всесильне, / и иже на Небеса восход обновил еси нам, / яко Един Благ и Человеколюбец. Животворящему Твоему Кресту / непрестанно поклоняясь, Христе Боже, / воскресение Твое на третий день мы славим; / ибо им Ты обновил истлевшее человеческое естество, Всесильный, / и путь восхождения на небеса указал нам, / как единый Благой и Человеколюбец.
Мене ждут праведницы, / дондеже воздаси мне. Меня будут ждать праведные, / доколе Ты не воздашь мне.
Древа преслушания запрещение / разрешил еси, Спасе, / на древе крестнем волею пригвоздився, / и во ад сошед, Сильне, / смертныя узы, яко Бог, растерзал еси. / Темже кланяемся еже из мертвых Твоему Воскресению, / радостию вопиюще: / Всесильне Господи, слава Тебе. Наказание за древо ослушания / Ты отменил, Спаситель древом Креста, / добровольно к нему пригвожденный; / и, сойдя во ад, Всесильный, / Ты как Бог оковы смерти разорвал. / Потому мы поклоняемся Твоему воскресению из мертвых, / в радости взывая: / “Всесильный Господи, слава Тебе!”
Из глубины воззвах к Тебе, Господи, / Господи, услыши глас мой. Из глубины я воззвал к Тебе, Господи, / Господи, услышь голос мой.
Врата адова сокрушил еси, Господи, / и Твоею смертию смертное царство разрушил еси: / род же человеческий от истления свободил еси, / живот и нетление мiру даровав, / и велию милость. Врата ада сокрушил Ты, Господи, / и Своею смертию царство смерти разорил, / род же человеческий от тления освободил, / жизнь и бессмертие миру даровав, / и великую милость.

Ины стихиры, Анатолиевы, глас 4:

Стихиры восточные

Да будут уши Твои / внемлюще гласу моления моего. Да будут уши Твои / внимательны к голосу моления моего.
Приидите, воспоим людие, / Спасово тридневное востание, / имже избавихомся адовых нерешимых уз; / и нетление и жизнь вси восприяхом зовуще: / Распныйся, и Погребыйся, и Воскресый, / спаси ны Воскресением Твоим, / Едине Человеколюбче. Придите, люди, воспоем / воскресение в третий день Спасителя, / которым мы избавились от несокрушимых адских оков / и все получили нетление и жизнь, и восклицаем: / “Распятый, и Погребенный, и Воскресший! / Спаси нас воскресением Твоим, / единый Человеколюбец!”
Аще беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит; / яко у Тебе очищение есть. Если Ты будешь замечать беззакония, Господи, Господи, кто устоит? / Ибо у Тебя умилостивление.
Ангели и человецы, Спасе, / Твое поют тридневное Востание, / имже озаришася вселенныя концы, / и работы вражия вси избавихомся, зовуще: / Животворче Всесильне Спасе, / спаси ны Воскресением Твоим, / Едине Человеколюбче. Ангелы и люди воспевают / воскресение Твое на третий день, Спаситель, / которым просветились вселенной концы, / и от рабства врагу избавились все мы, восклицающие: / “Жизни Податель, всесильный Спаситель! / Спаси нас воскресением Твоим, / единый Человеколюбец!”
Имене ради Твоего потерпех Тя, Господи, потерпе душа моя в слово Твое, / упова душа моя на Господа. Ради имени Твоего я ожидал Тебя, Господи, уповала душа моя на слово Твоё, / положилась душа моя на Господа.
Врата медная стерл еси, / и вереи сокрушил еси, Христе Боже, / и род человеческий падший воскресил еси. / Сего ради согласно вопием: / Воскресый из мертвых, Господи, слава Тебе. Врата медные Ты сокрушил, / и сломил засовы Христе Боже, / и падший род человеческий воскресил. / Потому мы единогласно взываем: / “Воскресший из мертвых Господи, слава Тебе!”
От стражи утренния до нощи, от стражи утренния, / да уповает Израиль на Господа. От стражи утренней до ночи, от стражи утренней / да уповает Израиль на Господа.
Господи, еже от Отца Твое Рождество / безлетно есть и присносущно: / еже от Девы воплощение, / неизреченно человеком и несказанно: / и еже во ад сошествие страшно диаволу и аггелом Его: / смерть бо поправ, тридневен воскресл еси, / нетление подавая человеком, / и велию милость. Господи! От Отца Твое рождение – / вневременно и вечно; / от Девы воплощение – / неизреченно для людей и неизъяснимо; / и во ад сошествие – / страшно для диавола и ангелов его: / ибо, смерть поправ, Ты в третий день воскрес / нетление людям даруя и великую милость.

Слава: Стихира из Минеи.

Слава, и ныне, Богородичен: Иже Тебе ради богоотец пророк Давид / песненно о Тебе провозгласи, / величия Тебе Сотворшему: / предста Царица одесную Тебе. / Тя бо Матерь, Ходатаицу Живота показа, / без отца из Тебе вочеловечитися Благоволивый Бог, / да Свой паки обновит образ, истлевший страстьми, / и заблуждшее горохищное обрет овча, / на рамо восприим, к Отцу принесет, / и Своему хотению, с Небесными совокупит Силами, / и спасет, Богородице, мiр, / Христос имеяй велию и богатую милость. И ныне, Богородичен: Через Тебя, Богородица, / ставший предком Божиим пророк Давид / благозвучно о Тебе провозгласил / пред сотворившем Тебе величие: / “Предстала Царица справа от Тебя”. / Ибо Тебя Матерью, носительницей жизни сделал Бог, / без отца благоволивший воплотиться от Тебя, / чтобы обновить в нас Свой образ, погубленный страстями, / и, найдя заблудившуюся в горах овцу, / взяв на плечи ко Отцу принести, / и по Своей воле соединить с небесными Силами и спасти мир – / Христос, имеющий великую и богатую милость.
Таже, Свете Тихий: Прокимен: Господь воцарися: и прочая по обычаю. Вход. Свет отрадный: Прокимен, глас 6: Господь воцарился: Затем ектения сугубая, Сподоби, Господи: ектения просительная.

На стиховне стихиры воскресны, глас 4:

Стихиры на стиховне

Господи, восшед на Крест, / прадеднюю нашу клятву потребил еси, / и сошед во ад, / вечныя узники свободил еси, / нетление даруя человеческому роду, / сего ради поюще славим / Животворящее и Спасительное Твое Востание.

Ины стихиры, по алфавиту:

Ты, Господи, взойдя на Крест, / от прародителей пришедшее на нас проклятие отменил; / и сойдя во ад, бывших в нем от века узников освободил, / нетление даруя человеческому роду. / Потому мы, воспевая, славим / животворящее и спасительное Твое воскресение.
Стих: Господь воцарися, / в лепоту облечеся. Стих: Господь воцарился, / благолепием облёкся.
Повешен на древе, Едине Сильне, / всю тварь поколебал еси: / положен же во гробе, / живущия во гробех воскресил еси, / нетление и жизнь даруя человеческому роду. / Темже поюще, славим / тридневное Твое Востание. Вися на Древе, Ты, единый Сильный, / все творение поколебал / и положенный во гробницу, / пребывавших в могилах воскресил, / нетление и жизнь даруя роду человеческому. / Потому мы воспевая славим / Твое воскресение на третий день.
Стих: Ибо утверди вселенную, / яже не подвижется. Стих: Ибо Он утвердил вселенную, / и она не поколеблется.
Людие беззаконнии, Христе, / Тебе, предавше Пилату, распяти осудиша, / неблагодарнии о Благодетеле явившеся. / Но волею претерпел еси погребение: / самовластно воскресл еси тридневно, яко Бог, / даруя нам безконечный живот, и велию милость. Народ беззаконный, предав Тебя, Христе, Пилату, / на распятие осудил, / неблагодарным к своему Благодетелю явившись. / Но Ты, добровольно погребение претерпев, / самовластно в третий день воскрес как Бог, / даруя нам бесконечную жизнь / и великую милость.
Стих: Дому Твоему подобает святыня, / Господи, в долготу дний. Стих: Дому Твоему подобает святыня, / Господи, на долгие дни.
Со слезами жены дошедша гроба, Тебе искаху, / не обретша же, рыдающа с плачем вопиюща глаголаху: / увы нам, Спасе наш Царю всех, / како украден был еси; / кое же место держит Живоносное Тело Твое? / Ангел же к ним отвещаваше, не плачите, глаголет, / но шедша проповедите, яко воскресе Господь, / подая нам радость, яко Един Благоутробен. Жены, со слезами достигнув гроба, / стали Тебя искать, / но не найдя, скорбели и, с плачем взывая, восклицали: / “Увы, Спаситель наш, Царь всех! / Как украли Тебя? / И какое место обладает живоносным телом Твоим?” / Ангел же возгласил им в ответ: / “Не плачьте, но пойдите и возвестите, что воскрес Господь, / даруя нам радость, как единый милосердный!”

Слава: Стихира из Минеи, если есть. Если нет:

Слава, и ныне, Богородичен: Призри на моления Твоих раб, Всенепорочная, / утоляющи лютая на ны востания, / всякия скорби нас изменяющи. / Тя бо, Едину, твердое и известное Утверждение имамы, / и Твое предстательство стяжахом. / Да не постыдимся, Владычице, Тя призывающии, / потщися на умоление, Тебе верно вопиющих: / радуйся, Владычице, всех Помоще, / Радосте и Покрове, и Спасение душ наших. Слава, и ныне, Богородичен: Приклонись к мольбам рабов Твоих, Всенепорочная, / прекращая беды, на нас восстающие, / от всякой скорби нас избавляя: / ибо Тебя одну как твердую и надежную опору мы имеем, / и в Тебе защиту обрели. / Да не постыдимся, Владычица, Тебя призывая! / Поспеши исполнить моление Тебе с верою взывающих: / “Радуйся, Владычица, всем помощь, / радость и покров и спасение душ наших!”
Таже, Ныне отпущаеши: и Трисвятое. По Отче наш: Затем: Ныне отпускаешь: Трисвятое по Отче наш:

Тропарь, глас 4:

Светлую Воскресения проповедь / от Ангела уведевша Господни ученицы / и прадеднее осуждение отвергша, / апостолом хвалящася глаголаху: / испровержеся смерть, / воскресе Христос Бог, / даруяй мiрови велию милость.

Тропарь

Радостную весть о воскресении узнав от Ангела, / и избавившись от прародительского осуждения, / Господни ученицы апостолам возглашали, торжествуя: / “Низвержена смерть, воскрес Христос Бог, / дарующий миру великую милость!”

Слава, и ныне, Богородичен: Еже от века утаеное / и Ангелом несведомое таинство, / Тобою, Богородице, сущим на земли явися Бог, / в неслитном соединении воплощаемь, / и Крест волею нас ради восприим, / имже воскресив первозданнаго, / спасе от смерти души наша. Слава, и ныне, Богородичен: От века сокровенное / и Ангелам неведомое таинство, / через Тебя, Богородица, явлено живущим на земле, / – Бог, воплощающийся в неслитном единении двух естеств, / и ради нас добровольно принявший Крест, – / им Он воскресил Адама первозданного / и спас от смерти души наши.

Тот же тропарь и на Бог – Господь:

ГЛАС 4

В НЕДЕЛЮ НА УТРЕНИ ПО ШЕСТОПСАЛМИИ,

Бог Господь, и явися нам: на глас 4.

В ВОСКРЕСЕНЬЕ НА УТРЕНИ

Поем Бог – Господь: на 4 глас, и дважды воскресный тропарь, и Богородичен один раз.

Тропарь, глас 4:

Светлую Воскресения проповедь / от Ангела уведевша Господни ученицы / и прадеднее осуждение отвергша, / апостолом хвалящася глаголаху: / испровержеся смерть, / воскресе Христос Бог, / даруяй мiрови велию милость. [дважды]

Тропарь

Радостную весть о воскресении узнав от Ангела, / и избавившись от прародительского осуждения, / Господни ученицы апостолам возглашали, торжествуя: / “Низвержена смерть, воскрес Христос Бог, / дарующий миру великую милость!” (2)

Слава, и ныне, Богородичен: Еже от века утаеное / и Ангелом несведомое таинство, / Тобою, Богородице, сущим на земли явися Бог, / в неслитном соединении воплощаемь, / и Крест волею нас ради восприим, / имже воскресив первозданнаго, / спасе от смерти души наша. Слава, и ныне, Богородичен: От века сокровенное / и Ангелам неведомое таинство, / через Тебя, Богородица, явлено живущим на земле, / – Бог, воплощающийся в неслитном единении двух естеств, / и ради нас добровольно принявший Крест, – / им Он воскресил Адама первозданного / и спас от смерти души наши.
Таже обычная стихословия Псалтира. Затем обычное стихословие Псалтири.

По 1‑м стихословии, седальны воскресны, глас 4:

По 1 стихословии седален

Воззревша на гробный вход, / и пламене ангельскаго не терпяща мироносицы, / с трепетом дивляхуся, глаголюща: / егда украдеся отверзый разбойнику рай; / еда ли воста, Иже и прежде страсти проповедавый востание; / воистинну воскресе Христос, / сущим во аде подая живот, и воскресение. Взглянув на вход во гроб и пламени от Ангела не вынося, / мироносицы с трепетом изумлялись, восклицая: / “Неужели украден Отворивший рай разбойнику? / Не воскрес ли прежде страдания Возвестивший о воскресении?” / Поистине воскрес Христос Бог, / даруя пребывавшим во аде жизнь и воскресение.
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / не забуди убогих Твоих до конца. Стих: Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца!
Вольным Твоим советом Крест претерпел еси, Спасе: / и во гробе нове человецы положиша Тя смертнии, / словом концы составльшаго. / Темже связан бысть чуждий: / смерть люто пленяшеся, / и сущии во аде вси взываху живоносному востанию Твоему: / Христос воскресе, Жизнодавец пребываяй во веки. По Своему добровольному решению / Ты, Спаситель, Крест претерпел, / и в новом гробе смертные люди положили / словом пределы мира Создавшего. / Потому был связан враг, / смерть терпела страшное поражение, / и все пребывавшие во аде / восклицали при живоносном Твоем воскресении: / “Воскрес Христос – Податель жизни, пребывающий вовеки!”
Слава, и ныне, Богородичен: Удивися Иосиф, еже паче естества зря, / и внимаше мыслию иже на руно дождь, / в безсеменнем зачатии Твоем, Богородице, / купину огнем неопалимую, жезл Ааронов прозябший, / и свидетельствуя обручник Твой и хранитель, священником взываше: / Дева раждает, и по рождестве паки Дева пребывает. Слава, и ныне, Богородичен: Поражен был Иосиф, видя сверхъестественное, / и постиг умом в зачатии Твоем без семени, Богородица, / дождь, сошедший на руно, не сгоравший в огне терновый куст, / Ааронов жезл расцветший. / И он, Твой обручник и хранитель, / пред священниками свидетельствуя, восклицал: / “Дева рождает и после родов также Девою пребывает!”

По 2‑м стихословии седальны воскресны, глас 4:
Подобен: Скоро предвари:

По 2 стихословии седален

Воскресл еси яко Безсмертный от гроба, Спасе, / совоздвигл еси мир Твой силою Твоею, Христе Боже наш, / сокрушил еси в крепости смерти державу, / показал еси, Милостиве, воскресение всем: / темже Тя и славим, Едине Человеколюбче. Воскрес Ты, Спаситель, из гроба, как бессмертный; / воскресил мир Твой воскресением Своим, Христе Боже наш; / Сокрушил Своею силою власть смерти, / явил всем воскресение, Милостивый. / Потому мы и прославляем Тебя, единый Человеколюбец.
Стих: Исповемся Тебе Господи всем сердцем моим, / повем вся чудеса Твоя. Стих: Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои.
С горних высот сошед Гавриил, / и к каменю приступль, идеже Камень жизни, / белоносяй взываше ко плачущим: / престаните вы от рыдания вопля, имеющия и ныне милостивное: / Егоже бо ищете плачуща, дерзайте, яко воистинну востал есть. / Темже возопийте апостолом: яко воскресе Господь, / Воставшему поклонитеся радость приемша. / Дерзайте убо, да дерзает убо и Ева. С небесных высот спустившись / и приступив к скале, где находился Камень жизни, / Гавриил, облеченный в белое, восклицал плакавшим: / “Прекратите плачевный вопль, вы всегда исполненные сострадания; / ободритесь! Кого вы со слезами ищете, воистину восстал. / Потому возглашайте апостолам, что воскрес Господь. / (Получив радость, поклонитесь Воскресшему; / дерзайте же, да дерзает и Ева”.)
Слава, и ныне, Богородичен: Удивишася Чистая, вси ангелов лицы таинству Твоего рождения страшному: / како Иже вся содержай манием единем, / объятии Твоими яко человек содержавается, / и приемлет начало Превечный и млеком питается, / Иже всякое дыхание питаяй неизреченною благостию; / и Тя, яко воистинну Божию Матерь хваляще, славят. Слава, и ныне, Богородичен: Поразились, Чистая, все сонмы Ангелов / повергающему в трепет таинству Твоего чревоношения: / как Держащий все единым мановением / заключается в объятия Твои как человек, / берет начало Предвечный и молоком питается / Питающий все дышащее по неизреченной благости? / И Тебя, как истинную Матерь Божию, / они хвалами прославляют.

Затем тропари «по Непорочных» и ектения малая.

По непорочных ипакои, глас 4:

Яже Твоего преславнаго востания, предтекша мироносицы, / апостолом проповедаху Христе, / яко воскресл еси яко Бог, / подая мирови велию милость.

Ипакои

Обстоятельства воскресения Твоего дивного, / прибежав к Апостолам, возвещали мироносицы, / что Ты воскрес, Христе, как Бог, / подавая миру великую милость.

Степенна, глас 4.
Антифон 1‑й, ихже стихи повторяюще поем:

Степенны. Антифон 1

От юности моея / мнози борют мя страсти, / но Сам мя заступи, / и спаси, Спасе мой. С юности моей / воюют со мною многие страсти; / но Сам защити / и спаси меня, Спаситель мой.
Ненавидящии Сиона, / посрамитеся от Господа, / яко трава бо огнем / будете изсохше. Ненавидящие Сион, устыдитесь Господа: / ибо вы будете иссушены, / как трава огнем.
Слава: Святым Духом / всяка душа живится, / и чистотою возвышается, / светлеется Троическим Единством священнотайне. Слава: Святым Духом всякая душа оживляется / и очищением возвышается, / в священной тайне просветляется / Троическим Единством.
И ныне, тойже. И ныне: И повторяем то же.

Антифон 2:

Воззвах Тебе Господи тепле, / из глубины души моея, / и мне да будут на послушание / Божественная Твоя ушеса.

Антифон 2

Воззвал я к Тебе, Господи пламенно / из глубины души моей, / и да будут мне внимать / Божественные уши Твои.

На Господа надежду всяк кто стяжав, / вышший есть всех скорбящих. Всякий, на Господа имеющий надежду, / выше всех печалей.
Слава: Святым Духом / точатся благодатныя струи, / напаяюща всяку тварь / ко оживлению. Слава: Святым Духом изливаются струи благодати, / орошающие все творение / для оживления.
И ныне, тойже. И ныне: И повторяем то же.

Антифон 3:

Сердце мое / к Тебе, Слове, да возвысится, / и да ничтоже усладит мя / от мирских красот на слабость.

Антифон 3

Сердце мое к Тебе, Слово, да возвысится, / и ничто меня не обольстит из наслаждений мира / к моему унижению.

К матери своей / якоже имать кто любовь, / ко Господу тепльше / люблением должни есмы. Как имеет всякий к матери своей любовь, / так и к Господу теплейшую любовь / мы должны иметь.
Слава: Святым Духом / боговедения богатство, / зрения, и премудрости: / вся бо в сем отеческая веления слово открывает. Слава: Святым Духом – богатство Богопознания, / созерцания и мудрости; / ибо чрез Него все Отеческие веления / Слово открывает.
И ныне, тойже. И ныне: И повторяем то же.

Прокимен, глас 4:

Воскресни, Господи, помози нам / и избави нас имене Твоего ради. Стих: Боже, ушима нашима услышахом, и отцы наши возвестиша нам.

Прокимен

Восстань, Господи, помоги нам / и избавь нас ради имени Твоего. Стих: Боже, мы ушами нашими услышали, и отцы наши возвестили нам. Пс 43:27, 2А

Таже, Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его: Евангелие воскресно, и прочее по ряду. Воскресение Христово: псалом 50. Всё, что дышит: и читаем Евангелие утреннее воскресное. Воскресение Христа увидев: Псалом 50. Слава: По молитвам апостолов: И ныне: По молитвам Богородицы: Затем, глас 6: Помилуй меня, Боже: И стихира: Воскрес Иисус из гроба: И молитва: Спаси, Боже, народ Твой:

Канон воскресен,
творение Иоанна Дамаскина.
Глас 4

Каноны

Первый – воскресный на 4, второй – крестовоскресный на 3, третий – Богородичен на 3 и Минеи на 4. Если празднуется святой на 6, – крестовоскресный на 2 и Богородичен на 2.

Песнь 1

Ирмос: Моря чермную пучину / невлажными стопами / древний пешешествовав Израиль, / крестообразныма Моисеовыма рукама / Амаликову силу в пустыни победил есть.

Песнь 1

Канон 1. Ирмос: Моря Красного пучину / не омоченными стопами / перейдя, древний Израиль, / крестообразно распростертыми Моисеевыми руками / Амаликово войско в пустыне в бегство обратил.

Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему. Припев: Слава, Господи, святому воскресению Твоему.
Вознеслся еси на пречистем древе крестнем, / наше отпадение исправляя, / еже на древе исцеляя всегубительство, Владыко, / яко Благ и Всесилен. Вознесся Ты, Владыка, / наше падение исправляя, / на пречистое древо Креста, / и всецелую нашу гибель / от древа познания исцеляя, / как благой и всемогущий.
Во гробе плотски, во аде же с душею, яко Бог: / в раи же с разбойником, и на Престоле был еси, Христе, со Отцем и Духом, / вся исполняя Неописанный. Во гробе плотью, а во аде с душою как Бог, / в раю же с разбойником / и на престоле был Ты, Христе, со Отцом и Духом, / все наполняя, беспредельный.
Богородичен: Без семене Отчею волею / от Божественнаго Духа Божия зачала еси Сына, / и плотию родила еси: / Иже из Отца без матере, / нас же ради, из Тебе без отца. Богородичен: По воле Отца без семени от Божественного Духа / Ты зачала Сына Божия, / и родила во плоти от Отца рожденного без матери, / и ради нас – от Тебя без отца.

Другий канон Крестовоскресен. Глас 4.
Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа:

Канон 2
Исцелил еси сокрушение человечества, Господи, / Божественною Твоею Кровию обновивый то: / и сокрушил еси сильнаго в крепости, / иже древле сокрушившаго Твое создание. Исцелил Ты сокрушенное человечество, Господи, / Божественною Своею кровию обновив его, / и с силою властелина сокрушил, / некогда сокрушившего Твое создание.
Мертвых востание, умерщвлением был еси: / крепость бо отъятся умерщвления, бравшися с Жизнию вечною, / Иже всеми владычествующу воплощенному Богу. Воскресением мертвых / чрез мертвость Свою Ты сделался; / ибо сила умерщвления упразднена, / встретившись с Жизнью Вечной – / над всем Владычествующим / воплотившимся Богом.
Богородичен: Красен превышши небесных сил, / Божественный Твой бысть Храм Одушевленный, / во утробе Ты носивши, Дево, Горо Святая, Бога нашего. Богородичен: Прекрасным, высшим Сил небесных, / сделался Твой Божественный одушевленный храм – / носившая Тебя во чреве Дева, / святая гора Твоя, Боже наш.

Ин канон Пресвятей Богородице,
[егоже краестрочие: Четвертая песнь Всеславней Отроковице.] Глас 4. Песнь 1

Ирмос: Тристаты крепкия, рождейся от Девы:

Канон 3
Сотрясошася людие, смятошася языцы, / царствия же державная уклонишася, Чистая, от страха рождества Твоего: / прииде бо Царь мой, и низложи мучителя, / и мир от тли избави. Пришли в движение народы, смутились племена / и склонились могущественные царства, / от страха пред Рожденным от Тебя, Чистая; / ибо пришел Царь мой, низложил мучителя / и мир от гибели избавил.
Жилище Свое, живый в вышних, / к человеком сошед, освяти Христе, и непоколебимо яви: / Едина бо по рождестве девства сокровище, / Зиждителя рождши пребыла еси. Обитель Свою на небесах Живущий, / Христос, сойдя к смертным освятил / и незыблемой явил; / ибо одна Творца Родившая / после родов девства сокровищем осталась.

Затем тропари из канона Минеи и катавасия по уставу.

Песнь 3

Ирмос: Веселится о Тебе Церковь Твоя, Христе, зовущи: / Ты моя крепость, Господи, / и прибежище, и утверждение.

Песнь 3

Канон 1. Ирмос: Веселится о Тебе Церковь Твоя, Христе, взывая: / “Ты моя сила, Господи, / и прибежище, и утверждение!”

Древо животное, мысленный истинный виноград, / на Кресте висит, всем источая нетление. Древо жизни, духовный и истинный виноград, / на Кресте висит, всем бессмертие источая.
Яко велик, яко страшен, яко адово низложь шатание, / и яко Бог нетленен, ныне плотски воскресе. Как великий, как страшный, / как надменность ада укротивший / и как Бог нетленный, Он ныне плотию воскрес.
Богородичен: Ты едина сущим на земли, / яже паче естества благих Ходатаица, / Мати Божия была еси: / темже Ти, радуйся, приносим. Богородичен: Ты одна для живущих на земле / сверхъестественных благ виновницей соделалась, Матерь Божия, / потому приветствие “радуйся” мы Тебе приносим.
Ин, ирмос: Твоя песнословцы Богородице: Канон 2
Ядом исполнены в мя змий зубы вонзе, Спасе, / яже, Вседержителю Владыко, гвоздьми рук Твоих сокрушил еси: / яко несть свят во святых, паче Тебе, Человеколюбче. Полные яда зубы змий / вонзил в меня, Спаситель, / Ты же, Владыка Вседержитель, сокрушил их гвоздями рук Своих. / Ибо из святых нет столь святого, / как Ты, Человеколюбец.
Виден был еси, Человеколюбче, волею во гробе мертв, Животворче, / и врата развергл еси адова, яже от веков душам: / яко несть свят во святых разве Тебе, Человеколюбче. Ты явился, Человеколюбец, добровольно / во гробе мертвым, Животворец, / и врата ада отверз пребывавшим в нем от века душам. / Ибо из святых нет столь святого, / как Ты, Человеколюбец.
Богородичен: Неорана бразда явилася еси, клас животный рождши, / всем причащающимся безсмертию Ходатая, / во святых Святаго свято почивающаго. Богородичен: Невозделанным полем Ты явилась, / родившим Колос жизни, / подающий бессмертие всем, Ему приобщающимся, – / Святого, во святых свято почивающего.
Ин, ирмос: С высоты снизшел еси волею на землю: Канон 3
Очищается человеков существо, / Тобою присовокупльшееся нестерпимому Божественному Огню: / яко сокровенный, Пречистая Дево, в Тебе Хлеб испекшееся, / Иже и Тебе неврежденну сохраншему. Очищается смертных естество, / чрез Тебя соединившееся / с нестерпимым Божественным огнем: / им оно как сокровенный хлеб / испеклось в Тебе, Дева Пречистая, / но и Ты невредимой сохранилась.
Кая сия яже воистинну близ Бога; / яко превозшедши вся ангельския чины, / едина добротою девства, / яко Мати сияющи Вседержителя. Кто Эта, поистине к Богу близкая, / как превзошедшая все Ангельские полки? / Это – Одна красотою девства сияющая, / как Матерь Вседержителя.

Песнь 4

Ирмос: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте, / Солнце Праведное, / ста в чине своем, / достойно взывающи: / слава силе Твоей, Господи.

Песнь 4

Канон 1. Ирмос: Вознесенным увидев на Кресте, / Тебя, Солнце правды, / стала Церковь на месте своем, достойно взывая: / “Слава силе Твоей, Господи!”

Возшел еси, страсти моя исцеляя, на Крест / страстию Пречистыя плоти Твоея, / в нюже волею облеклся еси. / Темже Ти взываем: / слава силе Твоей, Господи. Ты взошел на Крест, да уврачуешь мои страсти / страданиями Своей пречистой плоти, / которую Ты добровольно принял. / Потому мы восклицаем Тебе: / “Слава силе Твоей, Господи!”
Безгрешнаго смерть вкусивши, / Животворящаго Тела Твоего, / достойно, Владыко, умертвися: / мы же вопием Ти, / слава силе Твоей, Господи. Смерть, коснувшись непричастного греху / и животворящего тела Твоего, Владыка, / справедливо была умерщвлена; / мы же Тебе взываем: / “Слава силе Твоей, Господи!”
Богородичен: Неискусобрачно родила еси, Дево, / и по рождестве явилася еси девствующи паки: / темже немолчными гласы, / еже радуйся, Тебе, Владычице, / верою несумненною взываем. Богородичен: Не испытав брака зачала Ты, Дева, / и после родов по-прежнему явилась девственной; / потому мы не умолкающими голосами Тебе, Владычица, / с твердой верою восклицаем: “Радуйся!”
Ин, ирмос: Неизследный Божий Совет:

Взаконен сый Израиль, / Тебе, Христе, взаконившаго Бога не позна: / но яко беззаконника, законопреступая, на Кресте пригвозди, / иже законоположению недостойный.

Канон 2

Получивший закон Израиль / не познал Тебя, Христе, – Бога-Законодателя; / но как законопреступника ко Кресту / вопреки закону пригвоздил Тебя, / недостойный законодательства.

Обожена Твоя, Спасе, Душа, / адова сокровища пленивши, / яже от века совоскреси души: / живоносное же Тело всем нетление источи. Обоженная душа Твоя, Спаситель, / опустошив сокровищницы ада, / воскресила души от века в нем пребывавшие, / живоносное же тело Твое / всем нетление источило.
Богородичен: Тебе, Приснодеву и истинную Богородицу вси славим, / Юже прообразоваше боговидцу Моисею / неопально, Пречистая, купина, огню примесившися. Богородичен: Тебя, Приснодеву / и истинную Богородицу все мы славим, / Ту, Которую Боговидцу Моисею прообразовал / куст терновый, охваченный огнем, / но не сгоравший, Пречистая.
Ин, ирмос: Седяй в славе:

Поживе с человеки, видимь быв Невидимый, / во зраце сый Непостижимаго Божества, / и воображься из Тебе, Отроковице, в чуждее, / ведущих Тя, Чистую Богоматерь, спасает.

Канон 3

Общался с людьми Невидимый, / сделавшись видимым: / пребывая во образе непостижимого Божества / и приняв от Тебя, Отроковица, / образ прежде Ему несвойственный, / Он спасает знающих Тебя, чистую Богоматерь.

Прият в вещественне Дева Невещественнаго, в причастии вещества, / Младенца от Нея бывша. / Темже во дву существу, Един познавается / плотоносец Бог, и Человек Пресущественный. Дева вещественно приняла Невещественного, / явившегося с приобщением к веществу младенцем от Нее. / Потому Он в двух естествах единым познается: / Богом, облеченным плотию / и человеком сверхъестественным.
По Рождестве Тя, Деву, Иже в Деву Тя вселися, / и рождься без семене, Слово и Бог пребысть, / и в рождестве Деву сохрани, / яко Владыка и Зиждитель всея твари. После родов сохранил Тебя Девою / в Тебя – Деву Вселившийся / и родившийся без семени Бог-Слово / и при Своем рождении девственной соблюл, / как Владыка и Создатель всего творения.

Песнь 5

Ирмос: Ты, Господи мой, Свет в мир пришел еси, / Свет Святый, обращаяй из мрачна неведения / верою воспевающия Тя.

Песнь 5

Канон 1. Ирмос: Ты, Господи мой, светом в мир пришел, / светом святым, от мрака неведения обращающим / с верою воспевающих Тебя.

Ты, Господи, к земли милостивно сошел еси: / Ты вознесл еси падшее человеческое существо, на древе воздвизаемь. Ты, Господи, на землю из сострадания сошел; / Ты возвысил падшее человеческое естество, / вися на Древе.
Ты взял ми еси, Христе, прегрешений осуждение: / Ты разрушил еси болезни смертныя, Щедре, Божественным воскресением Твоим. Ты снял с меня, Христе, / обвинение в грехах; / Ты разрешил муки смерти, Милосердный / Божественным воскресением Своим.
Богородичен: Тя оружие непобедимое на враги предлагаем, / Тя утверждение, и надежду нашего спасения, Богоневесто, стяжахом. Богородичен: Тебя как оружие несокрушимое / против врагов мы направляем / и в Тебе приобрели опору / и надежду нашего спасения, Божия Невеста.
Ин, ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней: Канон 2
Прият Тя всего усты ад безумный: / на Кресте бо пригвождена Тя видев, / копием прободена, бездыханна, / Живаго Бога проста вменяше человека. / Разуме же искусивый крепость Твоего Божества. Принял Тебя всего своею пастью ад безумный: / ибо, пригвожденным к Древу Тебя узрев, / копьем пронзенным, бездыханным, / он Тебя – живого Бога / за простого человека счел; / но испытав, познал Божества Твоего силу.
Разрушеный, Человеколюбче, Храм Твоего Телесе, / гроб разделивый и ад неволею оба суда истязуеми суть: / ов убо святых Твоих души, / телеса же другий соотсылающе, Безсмертне. Разрушенный храм тела Твоего, Человеколюбец, / разделившие между собою гроб и ад / невольно получают оба должное возмездие: / один души святых Твоих, Бессмертный, высылает, / другой же – их тела.
Богородичен: Се ныне исполнися пророческое проречение: / Ты бо, Неискусобрачная Дево, / имела еси во утробе над всеми Бога / и родила еси Безлетнаго Сына, / всем воспевающим Тя, мир подавающа. Богородичен: Вот, ныне исполнилось пророка предсказание: / ибо Ты, не познавшая брака Дева, / имела во чреве Всевышнего Бога / и родила вечного Сына, / всем, воспевающим Тебя, мир подающего.
Ин, ирмос: Ныне востану:

Дом Тя славы, Гору Божию Святую, Чистая, / Невесту, Чертог, Храм освящения, / Сын Божий, в Тя вселився, / и рай сладости присносущныя нам содела.

Канон 3

Тебя домом славы, святой горою Божией, / невестою, чертогом, храмом освящения / Сын Божий, вселившийся в Тебя, Чистая, / и раем вечного наслаждения для нас соделал.

Плоть от крове Девственныя приял еси, Христе, / Безсеменну, Пречисту, Ипостасну, / и словесну и умну, одушевленну, / действенну, хотетельну, / Самовладычну и Самовластну. Плоть от крови девственной / Ты принял без семени, Христе, / пречистую и ипостасную, / словесную и разумную, одушевленную, / деятельную и обладающую волей, / свободную и самовластную.
Мучителей разум Девственное посрами чрево: / Младенец бо язву аспидную душегубную испыта рукою, / и отступника гордаго низлож, / верных под нозе покори. Высокомерие тирана посрамило чрево Девственное; / ибо Младенец душепагубную нору аспидов исследовал рукою / и, низвергнув заносчивого отступника, / под ноги верным покорил его.

Песнь 6

Ирмос: Пожру Ти со гласом хваления, Господи, / Церковь вопиет Ти, / от бесовския крове очищшися / ради милости от ребр Твоих / истекшею Кровию.

Песнь 6

Канон 1. Ирмос: “Принесу Тебе жертву / со гласом хвалебным, Господи”, / Церковь взывает Тебе, / от бесовской крови очистившись / по милосердию из ребр Твоих / истекшею кровию.

Возшел еси на Крест, силою препоясався, / и соплется с мучителем, яко Бог, с высоты свергл еси, / Адама же непобедимою силою воскресил еси. Ты взошел на Крест, / препоясавшись могуществом, / и, вступив в борьбу с мучителем, / как Бог, с высоты его низверг, / а Адама воскресил Своей непобедимой дланью.
Воскресл еси блистаяйся красный из гроба, Христе, / и разгнал еси вся враги Божественною силою Твоею, / и вся, яко Бог, веселия исполнил еси. Ты, Христе, блистая, / прекрасным воскрес из гроба / и рассеял всех врагов Своим Божественным могуществом, / и, как Бог, веселием все наполнил.
Богородичен: О чудо всех чудес новейшее! / Яко Дева во утробе, всяческая обдержащаго / неискусомужно заченши, не тесновмести. Богородичен: О чудо, всех чудес необычайнейшее! / Дева, зачав не зная мужа, / все Объемлющего вместила / во чреве, не стеснив.
Ин, ирмос: Приидох во глубины морския: Канон 2
Отверзе гортань свой ад, и пожре мя, / и душу разшири безумный: / но Христос сошед, возведе жизнь мою, яко Человеколюбец. Раскрыл зев свой ад и поглотил меня, / и расширил душу свою, безумный; / но Христос, сойдя, возвел от гибели жизнь мою, / как Человеколюбец.
Погибе смертию смерть, / умерый бо воскресе, нетление мне даруя: / явлься же женам провеща радость Безсмертный. Смертию смерть попала в плен; / ибо воскрес Умерший, / нетление мне даровав; / и явившись женам, / Он радость возвещает им, Бессмертный.
Богородичен: Нестерпимаго Божества вместилище чистое / утроба Твоя явися, о Богородице! / Еже без страха небеснии чинове воззрети не возмогоша. Богородичен: Нестерпимого Божества жилищем / явилось чистое чрево Твое, Богородица, / на которое небесные полки / без страха взирать не могут.
Ин, ирмос тойже

Древле убо прельсти мя змий, и умори мя, / праматерию моею Евою: / ныне же, Чистая, Тобою создавый мя из истления воззва.

Канон 3

Некогда змий обольстил и умертвил меня / чрез мою праматерь Еву; / ныне же чрез Тебя, Чистая, Создатель / от тления меня избавил.

Бездна Тя бездну неизреченно, / благоутробия Отроковице, избранную показа чудес: / ибо из Тебе молниею Божества, / бисер Христос возсия. Бездна милосердия неизреченно / явила Тебя, Отроковица, / избранною бездною чудес; / ибо из Тебя молнией Божества / жемчуг – Христос воссиял.

Кондак, глас 4. Подобен: Явился еси днесь:

Кондак

Спас и Избавитель мой / из гроба, яко Бог, воскреси от уз земнородныя, / и врата адова сокруши, / и яко Владыка / воскресе тридневен. Спаситель и Избавитель мой от гроба, / как Бог воскресил из оков на земле рожденных, / и врата ада сокрушил, / и как Владыка воскрес на третий день.
Икос: Воскресшаго из мертвых Христа Жизнодавца тридневна из гроба, / и врата смертная днесь сокрушшаго силою Своею, / и ада умертвившаго, и жало смертное стершаго, / и Адама со Евою свободившаго, / воспоим вси земнороднии, вопиюще хвалу прилежно: / Той бо яко Един Крепкий, Бог и Владыка, воскресе тридневен. Икос: Христа, жизни Подателя, / из гроба в третий день воскресшего из мертвых, / и в сей день врата смерти сокрушившего силою Своею, / ад умертвившего и жало смерти сломившего, / и Адама с Евою освободившего, / воспоем все, на земле рожденные, / с благодарностью возглашая хвалу усердно, / ибо Он, как единый могущественный Бог и Владыка, / воскрес на третий день.

Песнь 7

Ирмос: В пещи Авраамстии отроцы персидстей, / любовию благочестия паче, / нежели пламенем, опаляеми, взываху: / благословен еси в храме славы Твоея, Господи.

Песнь 7

Канон 1. Ирмос: Чада Авраамовы в печи Персидской, / любовью к благочестию более, чем пламенем разжигаемые, восклицали: / “Благословен Ты в храме славы Твоей, Господи!”

К нетлению человечество призвася, / Божественною измовено Кровию Христовою, благодарно воспевающее: / благословен еси в храме Славы Твоея, Господи. К нетлению снова призвано человечество, / омытое Божественною кровию Христа, / и благодарно воспевающее: / “Благословен Ты в храме славы Твоей, Господи!”
Яко Живоносец, яко рая краснейший / воистинну, и чертога всякаго царскаго показася светлейший, Христе, гроб Твой, / источник нашего воскресения. Носителем жизни, поистине рая прекраснейшим, / и всякого чертога царского светлейшим / явился гроб Твой, Христе, / источник нашего воскресения.
Богородичен: Вышняго освященное Божественное селение, радуйся, / Тобою бо дадеся радость, Богородице, зовущим: / благословена Ты в женах еси, Всенепорочная Владычице. Богородичен: Божественная освященная Скиния Всевышнего, радуйся! / Ибо чрез Тебя, Богородица, / радость подана взывающим: / “Благословенна Ты между женами, / всенепорочная Владычица!”
Ин, ирмос: Не послужиша твари богомудрии паче Создавшаго: Канон 2
Смирил еси на древо воздвизаемь, око высокое, / и превознесенную бровь на землю низложил еси, спасый человека: / Препетый отцев Господь и Бог, благословен еси. Ты смирил, вися на Древе, взор надменный / и поднятую бровь низверг к земле, / спасши человека, Прехвальный. / Господь и Бог отцов, благословен Ты!
Силою Твоею рог наш возвыси служащих Ти, воскресый из мертвых, / и адово истощивый прежде многочеловечное богатство, Владыко: / Препетый отцев Господь и Бог, благословен еси. Своею силою возвысь достоинство / нас, служащих Тебе, Владыка, / воскресший из мертвых и опустошивший / прежде многолюдное богатство ада. / Господь и Бог отцов, благословен Ты!
Троичен: Речением Божественным последующе, славим Едино Божество, / яко в Триех Светех Неслиянно, Непресекомо, / пламень вечный просвещающий всю тварь, зовущую: / Боже, благословен еси. Троичен: Изречениям Божественным следуя, / прославляем единое Божество, / как бы в трех светильниках неслиянное и нераздельное, / немеркнущее сияние, просвещающее все творение, / воспевающее: “Боже, благословен Ты!”
Ин, ирмос: Юноши три в Вавилоне:

Привлачит мя к пению любовь девственная огнь, / иже в сердцы, вопити Матери и Деве: / Благословенная, Господь силам с Тобою.

Канон 3

Влечет меня сердечный пламень / к песнопению в честь девственной любви, / чтобы возглашать Матери и Деве: / “Господь сил с Тобою, Благословенная!”

Превышши твари явилася еси, / яко Творца рождши и Господа. / Темже Ти вопию, Богородице: / Благословенная, Господь силам с Тобою. Высшею всех творений Ты явилась, / как Творца и Господа родившая. / Потому возглашаю Тебе, Богородица: / “Господь сил с Тобою, Благословенная!”
Троичен: Господьство Тя Едино чтый, / в Триех Священиих Нераздельно, / воспеваю Триипостасное Естество, / Благословенная, взывая Тебе, / Яже вся управляющая. Троичен: Тебя, единое нераздельное Господство, почитая, / в трисвятых песнях воспеваю, восклицая Тебе: / “Благословенно триипостасное Существо, / всем управляющее!”

Песнь 8

Ирмос: Руце распростер Даниил, / львов зияния в рове затче, / огненную же силу угасиша, / добродетелию препоясавшеся, / благочестия рачители, отроцы, взывающе: / благословите, вся дела Господня, Господа.

Песнь 8

Канон 1. Ирмос: Руки распростер Даниил / и пасти львов во рве заградил; / сильное же пламя угасили, / добродетелью препоясавшись, / благочестия ревнители – отроки, взывая: / “Благословляйте, все творения Господни, Господа!”

Руце распростер на Кресте, языки вся собрал еси, / и едину явил еси, Владыко / Церковь воспевающую Тя, земную и небесную, согласно поющим: / благословите вся дела Господня, Господа, / пойте и превозносите Его во веки. Руки распростерши на Кресте, / все народы Ты собрал, Владыка, / и указал одну прославляющую Тебя Церковь / единодушно воспевающим на земле и на небесах: / “Благословляйте, все творения Господни, Господа!”
Белообразен явися женам, / неприступным светом воскресения блистаяйся Ангел, / что Живаго во гробе, вопия, ищете яко мертва; / воистинну воста Христос, Емуже вопием: / вся дела пойте Господа, / и превозносите во вся веки. Облеченный в белое и блистающий / неприступным светом воскресения / Ангел явился женам, восклицая: / “Что живого ищете во гробе, как смертного?” / Поистине воскрес Христос, Которому взываем: / “Все творения, воспевайте Господа!”
Богородичен: Ты Едина во всех родех, Дево Пречистая, / Мати явилася еси Божия: / Ты Божества была еси жилище, Всенепорочная, / не опальшися огнем Неприступнаго Света. / Темже вси Тя благословим, Марие Богоневесто. Богородичен: Ты одна во всех поколениях, Дева пречистая, / Матерью Божией явилась, / Ты соделалась жилищем Божества, Всенепорочная, / не опалившись Света Неприступного огнем. / Потому мы все Тебя благословляем, / Мария, Божия Невеста.
Ин, ирмос: Отроки благочестивыя в пещи: Канон 2
Неправедное видящи заколение Твое тварь, омрачающися рыдаше: / земли бо смущающейся, во мрак, яко в ризу черну солнце облечеся: / мы же Тя непрестанно поем, / и превозносим, Христе, во веки. Видя Твое беззаконное заклание, / все творение в унынии сокрушалось: / ибо земля сотрясалась, / солнце мраком, как черною одеждой облекалось, / мы же Тебя непрестанно воспеваем / и превозносим, Христе, вовеки.
Сшедый ко мне даже до ада, / и всем путесотворивый воскресение, паки возшел еси, / взем мя на раму Твоею, и Отцу привел еси. / Темже зову Ти: Господа пойте дела, / и превозносите во вся веки. Ты, сойдя ко мне даже до ада / и всем путь к воскресению открыв, / вновь взошел, подняв меня на Свои плечи и принеся к Отцу. / Потому восклицаю Тебе: / “Воспевайте, творения, Господа / и превозносите во все века!”
Троичен: Ума Перваго и виновнаго всех, / Отца Единаго Безвиновнаго славим, / Слова же Безначальнаго, / и Духа Утешителя, / Единаго Бога всех, Троице срасленней покланяющеся, / и превозносяще во вся веки. Троичен: Первый Ум и виновника всего, / единого Отца, не имеющего причины, славим, / Слово безначальное и Духа Утешителя, – / единого Бога и Господа, Творца всего, / Троице нераздельной поклоняясь / и превознося Ее во все века.
Ин, ирмос: Избавителю всех Всесильне:

От ребра Адамова создавый Тя, / от Твоего девства воплотися, Иже всех Господь, / Егоже поюще, вопием: / вся дела благословите, пойте Господа, / и превозносите Его во веки.

Канон 3

Из ребра Адама Тебя создавший, / от Твоего девства воплотился, – всех Господь. / Его мы воспеваем, взывая: / “Все творения, благословляйте, воспевайте Господа!”

В сени Авраам узре, еже в Тебе, Богородице, таинство, / Сына бо Твоего Безплотнаго прият, поя: / вся дела благословите, пойте Господа, / и превозносите Его во веки. В шатре Авраам увидел / совершившееся в Тебе, Богородица, таинство; / ибо в нем Сына Твоего бесплотного он принял, восклицая: / “Все творения, благословляйте, воспевайте Господа!”
Равночисленныя Троицы спасло есть / Твоего Девства проображение: / в девственных бо телесех / попираху пламень, Отроковице, вопиюще: / благословите, пойте Господа, / и превозносите Его во веки. Спас равночисленных Троице / прообраз девства Твоего, Отроковица, / ибо они своими девственными телами / попрали пламя, возглашая: / “Благословляйте, воспевайте Господа!”
Таже, песнь Богородицы: Величит душа моя Господа: с припевом: Честнейшую херувим: Затем поем Песнь Пресвятой Богородицы: Величает душа Моя Господа:

Песнь 9

Ирмос: Камень нерукосечный / от несекомыя горы Тебе, Дево, / краеугольный отсечеся, / Христос, совокупивый разстоящаяся естества. / Тем веселящеся Тя, Богородице, величаем.

Песнь 9

Канон 1. Ирмос: Камень краеугольный / от нерассекаемой горы – Тебя, Дева, / отсечен был без помощи рук, / – Христос, соединивший разделенные естества. / Потому мы с веселием Тебя, Богородица, величаем.

Всего мя восприял еси весь в совокуплении неслитно, / всему ми дая, Боже мой, Спасение страстию Твоею, / юже на Кресте претерпел еси телесне, / благоутробия ради многаго. Ты всецело всего меня воспринял, / чрез неслиянное соединение / даруя мне, Боже мой, всецелое спасение страданиями Своими, / которые на Кресте Ты претерпел во плоти, / по великому милосердию.
Твои ученицы зряще отверзен гроб Твой, / и богоносныя плащаницы испражнены воскресением Твоим, / с ангелом глаголаху: воистинну воста Господь. Ученики Твои, видя Твой гроб открытым / и пустыми вмещавшие Бога пелены / после воскресения Твоего, / вместе с Ангелом возглашали: / “Поистине восстал Господь!”
Троичен: Единице убо Божественнаго Существа, но Ипостасьми Троице, / вси вернии покланяющеся, / в неслиянных Ипостасех Равносильную Единочестную / ныне благочтуще величаем. Троичен: Единству Божественного существа, / но Троице Ипостасей, / все мы, верные, поклоняемся, / в неслиянных Ипостасях равносильной и равной честью, / и Ее благоговейно величаем.
Ин, ирмос: Всяк земнородный:

Льстивно пополз змий, из Едема поят мя, пленена: / на краниевем же твердем камени / разби сего Вседержитель Господь, якоже младенца: / и сладости паки мне вход древом крестным отверзе.

Канон 2

Хитростью вползший змий / взял меня пленником из Эдема; / но о крепчайший камень места Лобного / разбил его Господь Вседержитель как младенца, / и снова доступ к наслаждению / открыл мне древом Креста.

Положил еси крепкия вражия твердыни ныне в запустение: / всесильнейшею же рукою / богатство Его расхитил еси из истощаний адовых / совоскресивый мя, Христе, / и древле безмерно хвалящагося / яко смех ругаема явил еси. Предал Ты опустошению ныне / твердыни крепкие врага, / и Своею всемогущею рукой, Христе, расхитил его богатство, / из глубин ада воскресив меня, / а некогда безмерно хвалившегося выставил / достойным смеха и поруганий.
Прииди, нищих людей Твоих озлобление посещая, / милостивною же и державною Твоею рукою укрепи крестоносныя люди, / Твое изрядное достояние, Христе, яко Человеколюбец. Приди посетить в угнетении народ Твой бедный, / и милостивой и мощной Твоей рукою / царя крестоносного на врагов богохульных укрепи, / чтобы избавить удел Твой избранный, Христе, / ибо Ты Человеколюбец.
Ин, ирмос: Сокровенное Божие неизреченное в Тебе: Канон 3
Зрим яко крин Тя, ризою обагреною украшену, Пречистая, Божественнаго Духа, / посреде терния сияющу, и благоухания исполняющу, / иже Тебе искренно величающих. Мы видим Тебя, как лилию, Пречистая, / украшенную порфирою Божественного Духа, / среди терния сияющую и исполняющую благоуханием / искренно Тебя величающих.
Тленное приим человеческое естество из Твоего, Всенепорочная, чрева Нетленный, / в Себе показа нетленно, за благоутробие: / темже Тя, яко Богородицу, величаем. Приняв изменчивое человеческое естество / от чрева Твоего, Пренепорочная, / Нетленный в Себе Самом по милосердию / неподвластным изменению его явил; / потому мы Тебя, как Богородицу, величаем.
Яже всеми владычествующи тварьми, / людем Твоим даруй победное одоление, / врага полагающи примирительна церкви: / да Тя, яко Богородицу, величаем. Над всеми творениями Владычествующая! / Народу Твоему даруй торжество победы, / примирив с Церковью неприятеля, / чтобы мы Тебя, как Богородицу, величали.
По катавасии, ектениа малая. Таже, Свят Господь Бог наш. Посем ексапостиларий утренний. После катавасии ектения малая, затем: Свят Господь Бог наш: и ексапостиларий воскресный.

На хвалитех стихиры воскресны, глас 4:

На “хвалите” стихиры воскресные, на 8

Сотворити в них суд написан: / слава сия будет всем преподобным Его. Совершить среди них суд предписанный; / слава сия – всем святым Его.
Крест претерпевый и смерть, / и воскресый из мертвых, Всесильне Господи, / славим Твое Воскресение. Крест претерпевший и смерть / и воскресший из мертвых, всесильный Господи! / Прославляем Твое воскресение.
Хвалите Бога во святых Его, / хвалите Его в утвержении силы Его. Хвалите Бога во святых Его, / хвалите Его на тверди силы Его.
Крестом Твоим, Христе, / от древния клятвы свободил еси нас, / и смертию Твоею / естество наше мучащаго диавола упразднил еси: / востанием же Твоим радости вся исполнил еси. / Темже вопием Ти: / воскресый из мертвых, Господи, слава Тебе. Крестом Своим, Христе, / Ты от древнего проклятия освободил нас; / и смертию Своею / диавола, естество наше мучившего, бессильным явил / и воскресением Своим радости всё исполнил. / Потому мы взываем Тебе: / “Воскресший из мертвых, Господи, слава Тебе!”
Хвалите Его на силах Его, / хвалите Его по множеству величествия Его. Хвалите Его за могущество Его, / хвалите Его по множеству величия Его.
Твоим Крестом, Христе Спасе, / настави нас на истину Твою, / и избави нас от сетей вражиих, / воскресый из мертвых, / возстави ны падшыяся грехом, / простер руку Твою, Человеколюбче Господи, / молитвами святых Твоих. Своим Крестом, Христе Спаситель, / наставь нас на истину Твою / и избавь нас от сетей врага. / Воскресший из мертвых! / Воскреси нас, падших грехом, / простри нам руку Твою, человеколюбивый Господи, / по молитвам святых Твоих.
Хвалите Его во гласе трубнем: / хвалите Его во псалтири и гуслех. Хвалите Его со звуком трубным, / хвалите Его на псалтири и гуслях.
Отеческих Твоих недр не разлучився, / Единородный Слове Божий, / пришел еси на землю за человеколюбие, / Человек быв непреложен, / и крест и смерть претерпел еси плотию, / безстрастный Божеством: / воскрес же из мертвых, / безсмертие подал еси роду человеческому, / яко Един Всесилен. Недр Отца Своего не оставив, / единородное Слово Божие, / Ты пришел на землю по человеколюбию, / сделавшись непреложно человеком; / и Крест и смерть претерпел плотию, / непричастный страданиям по Божеству; / воскреснув же из мертвых, / Ты бессмертие даровал роду человеческому, / как единый всемогущий.

Ины стихиры Анатолиевы, глас тойже.

Иные стихиры, восточные

Хвалите Его в тимпане и лице, / хвалите Его во струнах и органе. Хвалите Его на тимпане и в хороводе, / хвалите Его на струнах и органе.
Смерть приял еси плотию, / нам безсмертие ходатайствуя, Спасе, / и во гроб вселился еси, / да нас от ада свободиши, воскресив с Собою: / пострада убо яко человек, / но воскрес, яко Бог. / Сего ради вопием: / слава Тебе, Жизнодавче Господи, / Едине Человеколюбче. Смерть Ты принял плотию, / доставив нам бессмертие, Спаситель; / и во гроб вселился, / чтобы нас освободить из ада, воскресив с Собою, / пострадав как человек, но воскреснув как Бог. / Потому мы взываем: / “Слава Тебе, Податель жизни Господи, / единый Человеколюбец!”
Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: / всякое дыхание да хвалит Господа. Хвалите Его на кимвалах благозвучных, хвалите Его на кимвалах звонких. / Всё что дышит, да восхвалит Господа!
Камение распадашеся, Спасе, / егда на лобнем Крест Твой водрузися, / устрашишася адовы вратницы, / егда во гробе яко мертв положен был еси: / ибо смертную упразднивый крепость, / умершым всем нетление подал еси воскресением Твоим, Спасе, / Жизнодавче Господи, слава Тебе. Камни распались, Спаситель, / когда на Лобном месте Крест Твой был водружен; / содрогнулись привратники ада, / когда во гробе как смертный Ты был положен; / и действительно Ты, силу смерти упразднив, / всем умершим бессмертие даровал воскресением Своим, Спаситель. / Жизни Податель Господи, слава Тебе!
Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / не забуди убогих Твоих до конца. Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца!
Возжелеша жены видети / Твое воскресение, Христе Боже, / прииде предварши Мария Магдалина, / обрете камень отвален от гроба, / и ангела седяща, и глаголюща: / что ищете живаго с мертвыми: / воскресе, яко Бог, / да спасет всяческая. Пожелали жены увидеть / воскресение Твое, Христе Боже. / Прежде всех пришедшая Мария Магдалина / нашла камень отваленным от гроба / и Ангела, сидевшего на нем и возглашавшего: / “Что вы ищете живого между мертвыми? / Он воскрес как Бог, чтобы спасти всех!”
Исповемся Тебе Господи всем сердцем моим, / повем вся чудеса Твоя. Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои.
Где есть Иисус, Егоже вменисте стрещи, / рцыте иудеи; / где есть, Егоже положисте во гробе, камень запечатлевше; / дадите мертва, иже живота отвергшиися: / дадите погребеннаго, или веруйте воскресшему. / Аще и вы умолчите Господне востание, / камение возопиет, / паче же отваленный от гроба. / Великая Твоя милость, / велие таинство смотрения Твоего, / Спасе наш, слава Тебе. Где Иисус, Которого вы думали охранять? / – скажите, Иудеи. / Где Тот, Кого вы положили во гробе, опечатав камень? / Дайте мертвого, от жизни отрекшиеся; / дайте погребенного, или уверуйте в Воскресшего. / И если умолчите вы о воскресении Господа, / то камни возгласят, и более всего – отваленный от гроба. / Велико таинство домостроительства Твоего! / Спаситель наш, слава Тебе!
Слава, стихира евангельская. Слава: Стихира Евангельская.
И ныне, глас 2: Преблагословена еси, Богородице Дево, / Воплощшим бо ся из Тебе ад пленися, / Адам воззвася, клятва потребися, Ева свободися, / смерть умертвися, и мы ожихом. / Тем воспевающе вопием: / благословен Христос Бог, благоволивый тако, слава Тебе. И ныне, глас 2: Преблагословенна Ты, Богородица Дева, / ибо Воплотившимся от Тебя ад пленен, / Адам из него возвращен, / проклятие лишилось силы, / Ева освобождена, смерть умерщвлена / и мы исполнились жизни. / Потому, воспевая, взываем: / “Благословен Христос Бог, так благоволивший, слава Тебе!”

Священник: Слава Тебе, показавшему нам свет!

Славословие великое. Славословие великое.

По славословии тропарь воскресен:

Тропарь воскресный

Воскрес из гроба и узы растерзал еси ада, / разрушил еси осуждение смерти, Господи, / вся от сетей врага избавивый; / явивый же Себе апостолом Твоим, / послал еси я на проповедь, / и теми мир Твой подал еси вселенней, / Едине Многомилостиве. Воскреснув из гроба, Ты расторг и оковы ада, / отменил осуждение на смерть, Господи, / всех от сетей врага избавив; / явившись же Апостолам Твоим, / Ты их послал на проповедь / и через них мир даровал вселенной, / Единый Многомилостивый.
Таже ектении, и отпуст. Посем час первый, и прочее обычное, и конечный отпуст. И отпуст.

ГЛАС 4

НА ЛИТУРГИИ.

Блаженна, глас 4:

Древом Адам рая бысть изселен; / древом же крестным разбойник в рай вселися. / Ов убо вкуш, заповедь отверже Сотворшаго; / ов же сраспинаемь, Бога исповеда Таящагося, / помяни мя, вопия, во Царствии Твоем.

НА ЛИТУРГИИ

Блаженны, на 8

Из-за дерева Адам / выслан был из рая, / а через древо Крестное / разбойник в рай вселился; / первый, вкусив плод, отверг заповедь Творца; / а второй, с Тобою распинаемый, / Богом исповедал Сокровенного, взывая: / “Помяни меня во Царствии Твоем!”

Блажени чистии сердцем, яко тии Бога узрят. Блаженны чистые сердцем, ибо они Бога узрят.
Вознесыйся на Крест, смертную разрушивый силу, / и загладивый, яко Бог, еже на ны рукописание, Господи, / разбойниче покаяние и нам подаждь, Едине Человеколюбче, / верою служащим, Христе Боже наш, и вопиющим Ти: / помяни и нас во Царствии Твоем. Вознесенный на Кресте, / и уничтоживший силу смерти, Господи, / и изгладивший как Бог рукописание против нас! / Покаяние разбойника и нам даруй, единый Человеколюбец, / с верою служащим Тебе, Христе Боже наш, и восклицающим: / “Помяни и нас во Царствии Твоём!”
Блажени миротворцы, яко тии сынове Божии нарекутся. Блаженны миротворцы, ибо они будут наречены сынами Божиими.
Рукописание наше на Кресте копием раздрал еси, / и вменився в мертвых, тамошняго мучителя связал еси, / избавивый всех от уз адовых воскресением Твоим, / имже просветихомся, Человеколюбче Господи, и вопием Ти: / помяни и нас во Царствии Твоем. Рукописание против нас / на Кресте копьем Ты разорвал, / и причтенный к мертвым, / тамошнего мучителя связал, / от оков ада всех избавив воскресением Своим, / которым мы просветились, человеколюбивый Господи, и взываем Тебе: / “Помяни и нас во Царствии Твоём!”
Блажени изгнани правды ради, яко тех есть Царство Небесное. Блаженны гонимые за правду, ибо их есть Царство Небесное.
Распныйся и воскресый яко Силен из гроба тридневен, / и первозданнаго Адама воскресивый, Едине Безсмертне: / и мене на покаяние обратитися, Господи, сподоби от всего сердца моего, / и теплою верою присно взывати Ти: / помяни мя, Спасе, во Царствии Твоем. Распятый, но и воскресший, / как всесильный из гроба в третий день, / и первозданного Адама воскресивший, единый Бессмертный! / И меня к покаянию обратив, Господи, / удостой от всего сердца моего и с теплой верою / постоянно восклицать Тебе: / “Помяни меня, Спаситель, во Царствии Твоём!”
Блажени есте, егда поносят вам, и изженут, и рекут всяк зол глагол на вы лжуще Мене ради. Блаженны вы, когда будут поносить вас и гнать и всячески неправедно злословить за Меня.
Нас ради, Иже безстрастен, страстный бысть человек, / и волею на Кресте пригвождейся, нас совоскреси, / темже и славим со Крестом страсть и воскресение, / имиже возсоздахомся, имиже и спасаемся, взывающе: / помяни и нас во Царствии Твоем. Ради нас Бесстрастный / сделался человеком, подверженным страданиям; / и, добровольно пригвожденный ко Кресту, нас воскресил с Собою. / Потому мы и славим / вместе с Крестом страдания и воскресение, / которыми мы были воссозданы / и которыми спасаемся, восклицая: / “Помяни и нас во Царствии Твоём!”
Радуйтеся и веселитеся, яко мзда ваша многа на небесех. Радуйтесь и веселитесь, ибо велика ваша награда на небесах.
Воскресшаго из мертвых, и адову державу пленившаго, / и видима женами мvроносицами, радуйтеся, глаголющаго, / вернии умолим, от истления избавити души наша, / зовуще всегда разбойника благоразумнаго гласом к Нему: / помяни и нас во Царствии Твоем. Воскресшему из мертвых, / и могущество ада низвергшему, / и явившемуся женам мироносицам, говоря им “радуйтесь”, / помолимся, верные, об избавлении от гибели душ наших, / непрестанно восклицая Ему гласом благоразумного разбойника: / “Помяни и нас во Царствии Твоём!”
Слава, Троичен: Отца, и Сына, и Святаго Духа, / вси единомудренно вернии славословити достойно помолимся: / Единство Божества, в Триех сущее Ипостасех, неслиянно пребывающее, / Просто, Нераздельно и Неприступно, / Имже избавляемся огненнаго мучения. Слава, Троичен: Единодушно помолимся, все верные, / чтобы нам достойно славословить / Отца, и Сына и Духа Святого, / Единицу Божества, в трех Лицах существующую, / неслиянно пребывающую, простую, нераздельную и неприступную, / Которою мы избавляемся от огненного наказания.
И ныне, Богородичен: Матерь Твою, Христе, / плотию без семене рождшую Тя, и Деву воистинну, / и по Рождестве пребывшу Нетленну, / Сию Ти приводим в молитву, Владыко Многомилостиве, / прегрешений прощение даруй, всегда вопиющим Ти: / помяни и нас во Царствии Твоем. И ныне, Богородичен: Матерь Твою, Христе, / по плоти без семени родившую Тебя, и Деву истинную, / и после родов пребывшую неповрежденной, – / Ее мы побуждаем к ходатайству / пред Тобою, Владыка Многомилостивый! / Прощение согрешений даруй непрестанно взывающим Тебе: / “Помяни и нас во Царствии Твоём!”

Тропарь, глас 4:

Светлую Воскресения проповедь / от Ангела уведевша Господни ученицы / и прадеднее осуждение отвергша, / апостолом хвалящася глаголаху: / испровержеся смерть, / воскресе Христос Бог, / даруяй мiрови велию милость.

Тропарь

Радостную весть о воскресении узнав от Ангела, / и избавившись от прародительского осуждения, / Господни ученицы апостолам возглашали, торжествуя: / “Низвержена смерть, воскрес Христос Бог, / дарующий миру великую милость!”

Кондак, глас 4. Подобен: Явился еси днесь:

Кондак

Спас и Избавитель мой / из гроба, яко Бог, воскреси от уз земнородныя, / и врата адова сокруши, / и яко Владыка / воскресе тридневен. Спаситель и Избавитель мой от гроба, / как Бог воскресил из оков на земле рожденных, / и врата ада сокрушил, / и как Владыка воскрес на третий день.

Прокимен, глас 4:

Яко возвеличишася дела Твоя, Господи, / вся премудростию сотворил еси. Стих: Благослови душе моя, Господа, Господи Боже мой, возвеличился еси зело.

Прокимен

Как величественны дела Твои, Господи, / всё премудростью Ты сотворил. Стих: Благословляй, душа моя Господа! Господи Боже мой, возвеличен Ты весьма. Пс 103:24, 1

Аллилуиа:

Наляцы, и успевай, и царствуй истины ради, и кротости, и правды. Стих: Возлюбил еси правду, и возненавидел еси беззаконие.

Аллилуиа

Стих: Укрепись, и процветай, и царствуй ради истины, и кротости, и правды. Стих: Ты возлюбил правду и возненавидел беззаконие. Пс 44:5А, 8А

Размер шрифта: A- 15 A+
Тёмная тема:
Цвета
Цвет фона:
Цвет текста:
Цвет ссылок:
Цвет акцентов
Цвет полей
Фон подложек
Заголовки:
Текст:
Выравнивание:
Боковая панель:
Сбросить настройки