Полунощница воскресная

Церковнославянский Русский
Иерей: Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков. Священник: Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков.
И мы глаголем: Аминь. Чтец: Аминь.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. Слава Тебе, Боже наш слава Тебе.
Царю Небесный: Трисвятое. Пресвятая Троице: Отче наш: Иерей: Яко Твое есть Царство: Мы же: Аминь. Царь Небесный: Трисвятое. Слава, и ныне: Пресвятая Троица: Господи, помилуй. (3) Слава, и ныне: Отче наш: Священник: Ибо Твое есть Царство: Чтец: Аминь.
Господи, помилуй, 12. Слава, и ныне: Приидите, поклонимся: трижды. Господи, помилуй. (12) Слава, и ныне: Придите, поклонимся: (3)

Псалом 50:

Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя; яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе Единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во словесех Твоих, и победиши внегда судити Ти. Се бо, в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси; безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся; омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие; возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего; возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен; сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая; тогда возложат на oлтарь Твой тельцы.

Псалом 50

Помилуй меня, Боже, по великой милости Твоей и по множеству щедрот Твоих изгладь беззаконие моё; совершенно омой меня от беззакония моего, и от греха моего очисти меня. Ибо беззаконие моё я знаю, и грех мой всегда предо мною. Тебе, Единому, я согрешил и злое пред Тобою сотворил, – да будешь оправдан в словах Твоих и победишь, если вступят с Тобою в суд. Ибо вот, я в беззакониях зачат, и во грехах родила меня мать моя. Ибо вот, Ты истину возлюбил, сокрытое и тайное премудрости Твоей мне открыл. Ты окропишь меня иссопом – и буду очищен; омоешь меня – и сделаюсь белее снега, дашь мне услышать радость и веселие – возрадуются кости униженные. Отврати лицо Твоё от грехов моих и все беззакония мои изгладь. Сердце чистое сотвори во мне, Боже, и Дух Правый обнови внутри меня. Не отринь меня от лица Твоего и Духа Твоего Святого не отними от меня. Возврати мне радость спасения Твоего и Духом Владычественным утверди меня. Научу беззаконных путям Твоим, и нечестивые к Тебе обратятся. Избавь меня от кровей, Боже, Боже спасения моего, возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, Ты откроешь уста мои, и уста мои возвестят хвалу Твою. Ибо если бы жертвы Ты восхотел, я дал бы её, – к всесожжениям не будешь благоволить. Жертва Богу – дух сокрушённый, сердца сокрушённого и смиренного Бог не презрит. Облагодетельствуй, Господи, во благоволении Твоём Сион, и да будут воздвигнуты стены Иерусалима, – тогда примешь благосклонно жертву правды, возношение и всесожжения, тогда возложат на алтарь Твой тельцов.

И абие глаголем троичный канон настоящего гласа, и по нем абие:

Припевы Григория Синаита:

И начинаем канон Животворящей Троице текущего гласа Октоиха. По его окончании поем припевы преподобного Григория Синаита, на глас недели1.
Достойно есть яко воистинну, / славити Тя Бога Слова, / Егоже трепещут и трясутся Херувими, / и славословят Силы Небесныя, / воскресшаго тридневно из гроба / Христа Жизнодавца, страхом прославим. 1. Достойно есть воистину / славить Тебя, Бога-Слово, / Которого трепещут и страшатся Херувимы / и славословят Силы небесные. / Воскресшего в третий день из гроба / Христа, жизни Подателя со страхом прославим!
Воспоим вси боголепно песньми Божественными, / Отца, и Сына, и Духа Божественнаго, / Триипостасную Державу, едино Царство и Господьство. 2. Воспоем все богоприлично / песнями боговдохновенными / Отца, и Сына, и Духа Божественного, / власть Трех Лиц, единое царство и господство.
Юже поют вси земнороднии, / и славословят Силы Небесныя, / от всех верно поклоняемую, / Единицу по существу, Триипостасную. 3. Кого воспевают все, на земле рожденные, / и славословят воинства небесные, / Кому все верные поклоняются, – / Единое Существо в Трех Ипостасях.
Господоначальную Херувим / и Богоначальную без сравнения Серафим, / нераздельную Троицу во Единице, / сущее Богоначалие, Тя величаем. 4. Господа, Властителя Херувимов, / и Бога несравнимого, Властителя Серафимов, / Нераздельную Троицу во Единстве, / истинное боговластие, Тебя величаем.
Отцу Безначальному и Богу, / Собезначальному Слову со Духом покланяюся: / неразлучное едино соединяемое Существо, / тричисленную Единицу песньми почтим. 5. Отцу безначальному и Богу, / собезначальному Слову с Духом поклоняюсь; / единое, неразлучное, соединенное Существо, / Тричисленное Единство песнями почтим.
Лучезарная Твоя молния возсияй ми, / Боже мой, Триипостасне Вседетелю, / и дом мя покажи Твоея неприступныя славы, / светел и светоносен и неизменен. 6. Лучезарными Твоими молниями / осияй меня, всего Создатель, / Боже мой Триипостасный, / и яви меня домом Твоей неприступной славы / светлым, и светоносным, и неизменным.
Егоже трепещут и трясутся Херувими, / и славословят Ангельская Воинства, / от Девы неизреченно воплощшагося / Христа Жизнодавца, страхом прославим. 7. Кого трепещут и страшатся Херувимы / и славословят Ангельские воинства / от Девы неизреченно воплотившегося / Христа, жизни Подателя, со страхом прославим.
Таже: Трисвятое. Пресвятая Троице: Отче наш: Иерей: Яко Твое есть Царство: Мы же: Аминь. Трисвятое. Слава, и ныне: Пресвятая Троица: Господи, помилуй. (3) Слава, и ныне: Отче наш: Священник: Ибо Твое есть Царство: Чтец: Аминь.

Ипакои гласа.

И далее читаем “Ипакои” текущего гласа:

Глас 1:

Разбойничо покаяние рай окраде, / плачь же мироносиц радость возвести, / яко воскресл еси, Христе Боже, / подаяй мiрови велию милость.

Глас 1

Покаяние разбойника овладело раем, / плач же мироносиц радость возвестил, / что воскрес Ты, Христе Боже, / подающий миру великую милость.

Глас 2:

По страсти шедша во гроб жены, / во еже помазати тело Твое, Христе Боже, / видеша Ангелы во гробе, и ужасошася: / глас бо слышаху от них, яко воскресе Господь, / даруя мiрови велию милость.

Глас 2

После страдания Твоего / жены, придя ко гробу, / чтобы помазать миром тело Твоё, Христе Боже, / Ангелов увидели в гробнице и изумились, / ибо весть услышали от них, что воскрес Господь, / дарующий миру великую милость.

Глас 3:

Удивляя видением, / орошая глаголании, / блистаяйся Ангел мироносицам глаголаше: / что живаго ищете во гробе; / воста истощивый гробы. / Тли Пременителя разумейте Непременнаго. / Рцыте Богови: коль страшна дела Твоя, / яко род спасл еси человеческий.

Глас 3

Поражая обликом, но орошая речами, / возглашал блистающий Ангел мироносицам: / “Что Живого ищете в гробнице? / Он восстал, опустошив гробницы; / познайте Неизменного, изменившего тление. / Скажите Богу: Как страшны дела Твои, / ибо спас Ты род человеческий!”

Глас 4:

Яже Твоего преславнаго востания, предтекша мироносицы, / апостолом проповедаху Христе, / яко воскресл еси яко Бог, / подая мiрови велию милость.

Глас 4

Обстоятельства воскресения Твоего дивного, / прибежав к Апостолам, возвещали мироносицы, / что Ты воскрес, Христе, как Бог, / подавая миру великую милость.

Глас 5:

Ангельским зраком ум смущающа, / и Божественным востанием душею просвещаемы, / мvроносицы апостолом благовествоваху: / возвестите во языцех Воскресение, / Господу содействующу чудесы, / подающему нам велию милость.

Глас 5

Поражаясь умом от ангельского явления / и душою просвещаясь чрез божественное воскресение, / мироносицы апостолам благовествовали: / “Возвестите среди народов воскресение Господа, / вам содействующего чудесами / и подающего нам великую милость!”

Глас 6:

Вольною и животворящею Твоею смертию, Христе, / врата адова сокрушив, яко Бог, / отверзл еси нам древний рай, и воскрес из мертвых, / избавил еси от тления живот наш.

Глас 6

Добровольной и животворящей Своею смертию, Христе, / врата ада сокрушив, как Бог, / Ты отверз нам древний рай / и, воскреснув из мёртвых, / жизнь нашу от тления избавил.

Глас 7:

Иже наш зрак восприемый, / и претерпевый Крест плотски, / спаси мя воскресением Твоим Христе Боже, / яко человеколюбец.

Глас 7

Наш образ принявший / и плотию претерпевший Крест! / Спаси меня воскресением Твоим, Христе Боже, / как Человеколюбец.

Глас 8:

Мvроносицы Жизнодавца предстояща гробу, / Владыку искаху в мертвых, Безсмертнаго, / и радость благовещения от Ангела приемша, апостолом возвещаху: / яко воскресе Христос Бог, / подаяй мiрови велию милость.

Глас 8

Мироносицы, гробнице жизни Подателя представ, / искали среди мёртвых бессмертного Владыку / и, радость благовестия от Ангела приняв, / апостолам возвещали, что воскрес Господь, / подающий миру великую милость.

Господи помилуй, 40. Слава, и ныне: Господи, помилуй. (40) Слава, и ныне:
Честнейшую Херувим / и славнейшую без сравнения Серафим, / без истления Бога Слова рождшую, / сущую Богородицу, Тя величаем. Честью высшую Херувимов / и несравненно славнейшую Серафимов, / девственно Бога-Слово родившую, / истинную Богородицу – Тебя величаем.
Именем Господним благослови, отче. Именем Господним благослови, отче.
Священник: Боже, ущедри ны и благослови ны, просвети лице Твое на ны и помилуй ны. Священник: Боже, сжалься над нами и благослови нас; яви нам свет лица Твоего и помилуй нас.
И мы: Аминь. Мы же: Аминь.

И молитва Пресвятей Троице,
творение Марка монаха:

Молитва Пресвятой Троице,
творение Марка монаха

Всемогущая и Животворящая Святая Троице и светоначальная, яже мiрную всякую и премiрную тварь, за едину благость от не сущих приведый, и промышляя и содержа. Иже по прочих Твоих неизреченных о земном роде благодеяниих, и покаяние нам ради плотскаго неможения до смерти даровавый: не остави нас окаянных в лукавых наших деяниих умрети, ниже злоначальнику и завистцу, и губителю посмешство быти. Зриши бо Благосерде, елик убо онаго на нас навет и вражда, елико же и наше страстование, и слабость, и небрежение. Но неоскудныя Твоя благости соделай на нас, молим на всякий день и час прогневающии Тя честных и животворных заповедей преступлением. И вся убо всего прешедшаго живота нашего, и до нынешняго часа согрешенная нами, в деяниих, или глаголаниих, или в помышлениих, остави и прости. Сподоби же нас, прочее скончати житие в покаянии, и умилении, и соблюдении святых Твоих повелений. Аще убо сладостию прельстившеся, многообразне согрешихом, или мерзкими похотьми неполезными и вредными обольстившеся препроводихом: аще гневом и яростию подвигшеся безсловесною, кого брата нашего оскорбихом, аще языком неизбежных и стропотных и крепких сетей объяхомся: аще коим чувств наших, или всеми, волею или неволею, ведуще или не ведуще, от восхищения, или поучения безумно поползохомся: аще же лукавыми помыслы и суетными совесть осквернихом: аще ли коим другим образом прегрешихом, от предприятия и обычая томими злаго: прости нам, и остави вся Всещедре, Преблаже и Многомилостиве: и даруй нам прочее бодрость и силу, во еже творити волю Твою благу, и благоугодну и совершенну: да нощнаго и мрачнаго зла, световидным покаянием пременшеся, и яко во дни благообразно ходяще, и очищени объявимся человеколюбию Твоему недостойнии, воспевающе Тя и величающе во веки, аминь. Всемогущая и Животворящая Святая Троица и Начало света, всё творение, то, что в мире сем и превыше мира, по единой благости изведшая из небытия и промышляющая о нем, и сохраняющая, и, кроме прочих Твоих неизреченных благодеяний к роду земному, покаяние до смерти ради немощи плоти нам даровавшая! Не оставь нас, несчастных, умереть в наших злых делах, и да не будем посмешищем начальнику зла, и завистнику, и губителю; ибо видишь Ты, Милосердный, и то, как сильны козни и вражда его против нас, и какова наша страстность, и слабость, и небрежение. Но неоскудевающие Твои благодеяния соверши над нами, молим мы, на всякий день и час прогневляющие Тебя нарушением Твоих священных и животворящих заповедей. Итак, все согрешения наши, во всей нашей прошлой жизни и до нынешнего часа в делах, или словах, или помышлениях отпусти и прости. Удостой же нас оставшуюся жизнь окончить в покаянии, и сокрушении, и соблюдении святых Твоих повелений. Если же мы, прельстившись наслаждениями, многообразно согрешили, или провели время, соблазнившись мерзкими пожеланиями, бесполезными и вредными; если, движимые гневом и яростью неразумной, какого-либо брата нашего оскорбили, или из-за языка нашего опутаны были сетями неизбежными, неправыми и крепкими; если каким-либо из чувств наших, или всеми ими, вольно или невольно, в ведении или в неведении, в увлечении или преднамеренно преткнулись безумно; если же злыми и суетными помыслами совесть осквернили; или если каким-либо другим образом согрешили, понуждаемые склонностью и привычкой к злу, прости нам и отпусти всё, Всещедрый, Преблагой и Многомилостивый, и даруй нам на будущее бодрость и силу, чтобы творить волю Твою, добрую, и благоугодную, и совершенную, чтобы от ночного и мрачного зла изменившись световидным покаянием и, как днём поступая благообразно, мы, недостойные, очищенными явились Твоему человеколюбию, воспевая Тебя и величая вовеки. Аминь.
Иерей: Слава Тебе, Христе Боже, упование наше, слава Тебе. Священник: Слава Тебе, Христе Боже, надежда наша, слава Тебе.
Мы же: Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови. Хор: Слава, и ныне: Господи, помилуй. (3) Благослови.

И бывает отпуст от священника:

Священник говорит отпуст малый

Воскресый из мертвых, Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, преподобных и богоносных отец наших, и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец. Воскресший из мёртвых Христос, истинный Бог наш, по молитвам Пречистой Своей Матери, преподобных и богоносных отцов наших и всех святых помилует и спасёт нас, как Благой и Человеколюбец.
И священник творит прощение. После отпуста священник произносит чин прощения (см. в конце полунощницы вседневной).
Таже Помолимся о Великом господине, и прочая.

Примечания

1 Количество и порядок этих величаний не совпадает в разных изданиях: в современных греческих книгах четыре величания: 1 [другой вариант текста: Достойно есть воистину / воспевать пребожественную Троицу: / Безначального Отца и всего Создателя, / Собезначального Сына, прежде веков от Отца неизменно рожденного / и Духа Святого, от Отца сверхвременно исходящего.], 2, 3, 8; в современных славянских 7 величаний: 2, 3, 1Б [со слов: Которого воспевают все:], 4, 5, 6, 2Б [другой вариант текста: Кого трепещут и страшатся Херувимы / и славословят Ангельские воинства, / от Девы неизреченно воплотившегося / Христа жизни Подателя со страхом прославим!]; в старопечатных (дониконовских) книгах 8 величаний: 1, 4, 5, 3, 6, 2, 7, 8; кроме указанных, в тексте имеются и другие мелкие разночтения. В связи с этим мы приводим свой объединенный вариант текста.