Акафист и молитвы преподобному Иосифу Волоцкому
Акафист преподобному Иосифу Волоцкому (Память 9/22 сентября и 18/31 октября)
Кондак 1
Избранный угодниче Христов и дивный благочестия подвижниче, преподобие отче (наш) Иосифе, иже сугубый свыше дар приемый боговедения же и исцелений, яко имеяй дерзновение ко Святей Троице, моли избавитися нам от находящих бед и скорбей и болезней, да любовию зовем ти: Радуйся, преподобие отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Икос 1
Ангела во плоти тя ведуще, преподобие Иосифе, посланна от Бога, да явит тобою в человецех образ истиннаго благочестия и добрых дел, чудящеся путем Его, во временнем житии твоем явленным, и величие благоутробия Его прославляюще, во умилении сердечнем взываем ти сице: Радуйся, добраго корене отрасле благородная; радуйся, лозо винограда Христова многоплодная. Радуйся, чадо молитвы родителей благочестивых; радуйся, надеждо и утешение сердец их боголюбивых. Радуйся, издетска страх Господень стяжавый; радуйся, семя слова Божия от юности восприявый. Радуйся, измлада смирения и молчания хранителю; радуйся, молитвы и воздержания ревнителю. Радуйся, преподобие отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 2
Видя Христос благое сердца твоего изволение и рачение, яко от юности немолчно прославлял еси имя Господне чтением и пением псалмов и песней священных во святем храме Его, в скинии небесней вчини совершенных возносити ему купно с ними Ангельское пение: Аллилуиа.
Икос 2
Разумев от писаний отеческих благих мира сего тщету, исход же от временнаго сего жития непрестанно помышляя и пребывая присно в сокровеннем подвизе молитвы, никакоже сердцем прилепился еси к сущим от мира, разве точию к единому достойнейшему от сверстник твоих, с ним же и путь богоугоднаго иноческаго жития от дней отрочества предъизбрал еси, преподобие. Темже ублажаем тя сице: Радуйся, цвете благоуханный добраго воспитания; радуйся, сосуде божественнаго избрания. Радуйся, в разуме Богом просвещенный; радуйся, сердцем в Бозе утвержденный. Радуйся, образе содружества непорочнаго и нелестнаго; радуйся, вседушевне взыскавый Царствия Небеснаго. Радуйся, преподобие отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 3
Бурю помышлений мирских препобеждая благодатию Христовою, помыслом лучшим востекл еси к небесным, преподобие, в горняя вперив ум твой безмятежный и безстрастный, и волю всецело покорив под иго Христово, тело же твое соделал еси жилищем Духа Святаго, и отнюдуже и в телеси, яко безплотен, со безплотными взывал еси Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Гневность имеяй о совершением житии христианстем и от писаний отеческих научен, еже вдати себе в послушание искусну руководителю и наставнику нелестну, в юности родители твоя оставил еси, преподобие, и положил еси в сердцы твоем вопросити духовнаго старца Варсонофия, да аще что речет, буди то тебе, яко слово Самаго Бога, еже и свершися во благое Божиим устроением; сего ради, толикое веры твоея упование ублажающе, взываем ти: Радуйся, яко любезная и красная мира сего презрел еси; радуйся, яко Небесных и нетленных желанием вожделел еси. Радуйся, внутреннею Креста Христова красотою восхищенный; радуйся, силою Свыше на труд крестоношения облеченный. Радуйся, волею твердою воли своея отрекийся; радуйся, отсечением страстей угодивый Богу и спасыйся. Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 4
Силою любве Божия влеком к вящшему жития иноческаго совершенству и мудре последуя совету и благословению прозорливаго и святаго старца Варсонофия, пришел еси во обитель преподобнаго Пафнутия и того умолил еси прияти тя в послушание, да купно с ним в трудех и подвизех выну благоугождая и Богу, воспеваеши: Аллилуиа.
Икос 4
Провидя духом благое произволение юноши, чистоту же душевную и благодатное призвание его, преподобный Пафнутий абие облече его во иноческий образ и возложи нань иго послушаний, яже со усердием в простоте и в терпении мнозе исполняше, яко быти ему образом безпрекословнаго повиновения, труда и благочестия; темже ныне зовем ему сице: Радуйся, тесный путь спасения от юности возлюбивый; радуйся, ярем Господень на выю свою возложивый. Радуйся, священными обеты волю свою связавый: радуйся, себе и весь живот свой Господеви предавый. Радуйся, коемуждо во благо усердный служителю; радуйся, болящих и немощных упокоителю. Радуйся, помыслы плотския силою молитвы прогоняяй; радуйся, сомнящихся в вере словом Божиим утверждали. Радуйся, преподобие отче Иосифе, богомудре, чудотворце.
Кондак 5
Божественною любовию распаляем и ближних твоих, иже в мире, не отверглся еси сердцем, преподобие: слышав бо старца отца твоего в разслаблении телеснем суща, умолил еси преподобнаго Пафнутия во обитель того прияти и надоже послужил еси болящему родителю твоему, со всяким рачением прибирая его и питая телесне рукама твоима и духовне словом Божиим до самыя кончины, яко тому взывал и к тебе: «Не аз ти отец, но ты ми отец еси». Сей убо труд любве твоей сыновния восхваляюще, яко жертву богоприятну, поем: Аллилуиа.
Икос 5
Имый во обители осмьнадесять лет жития в послушании, бдении, пощении и научении писанием святых и духоносных отец, егда наста час блаженныя кончины преподобнаго Пафнутия, начальствовати по нем, аще и не хотяй, призван был еси и во пресвитера поставлен, да управиши добре собранное им стадо Христово; ты же вмале начальствовав, паки управляем восхотел еси быти, да приумножиши добродетелей нетленная сокровища. Темже, дивящеся ревностному добротолюбию и смиренномудрию твоему, вопием ти: Радуйся, лишении телесными многа блага духовная собравый; радуйся, нищетою дарования небесная стяжавый. Радуйся, молчания изрядный хранителю: радуйся, строгих уставов иноческих блюстителю. Радуйся, болящим, яко братии Христовой, послуживый; радуйся, высокий образ любве сыновния явивый. Радуйся, власти над другими и чести уклонивыйся; радуйся, паки, яко слуга незнаемь, во обитель Кириллову вселивыйся. Радуйся, тамо брашна уготовляти определенный; радуйся, и в рубище рабстем познанный и обличенный. Радуйся, преподобие отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 6
Купцу уподобился еси, ищущему добраго бисера. Иосифе преподобие, егда в послушании и всяцем подвизе духовнем благоискусен быв, обители иноческия посещал еси: да испытно познаеши в тех лучшая и совершеннейшая и приусвоиши на пользу душ стада твоего словеснаго, еже радостию велиею возрадовася возвращению твоему, благодарственно взывая Пастыреначальнику Христу: Аллилуиа.
Икос 6
Слышав благоверный князь Борис о пришествии преподобнаго Иосифа в его пределы, изшед усердно моляше, и да изберет в его наследии место, да соградит на нем святую обитель и пребывает в ней со иноки, еже и свершися, дыханию бурну указующу место, и устройся рачением князя, паче же благословением Божиим по молитвам преподобнаго, ему же с любовию взываем сице: Радуйся, высоких подвигов жития христианского ревнителю; радуйся, новоначальных искусный руководителю. Радуйся, неизменное правило поста и покаяния; радуйся, хранителю непрестаннаго воздержания. Радуйся, мирским наставниче жизни богоугодныя; радуйся, основателю обители благоплодныя. Радуйся, яко благая начинания твоя Христос благослови; радуйся, яко сотрудника тебе в лице Державнаго яви. Радуйся, преподобие отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 7
Велие стяжав сокровище любве, преподобие, якоже во дни первых христиан, имже бе сердце и душа едина и от них же никтоже от имений глаголаше что свое быти, судил еси и во иноцех обители твоея, яко изволением сердца отвергшихся мира и его стяжаний, уставити сицеваго жительства образ, да вси вкупе едино взыщут стяжание вечное, Бога, Ему же и да взывают выну: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго Феодосия, общих житий начальника, зрит в тебе страна Российская, преподобие отче Иосифе, якоже бо той, иноческия обеты восприяв, всем сердцем и душею уставом общаго иноческаго жития предан бяше, сице и ты, сим шествуяй путем, в терпении мнозе заповедем общежития святых отец неуклонно последовал еси, темже от чтущих тя слышиши таковая: Радуйся, общее житие монашествующих основавый; радуйся, тем всеоружие благочестия им подавый. Радуйся, общими труды праздных помыслов шатания упразднивши; радуйся, теми, яко бронею, страстей разжженныя стрелы отразивый. Радуйся, вселивый во обители дух общаго воздержания; радуйся, потребивый в ней плевелы любостяжания. Радуйся, бодрствованию духовному многи иноки научивый; радуйся, до конца жития первый в труждающихся бывый. Радуйся, преподобие отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 8
Странник пришел еси в пустыню отечествия твоего, преподобие, и абие домовладыка явился еси Богу, преклоньшу сердце во власти сущаго благовернаго князя Бориса еже послужити от имений своих на созидание церкве каменныя на месте сем, благоукрасити же ю боголепно, и келлии воздвигнути множащимся братиям, да и зде сими, яко на Небеси святыми Ангелы, возносится Богу песнь: Аллилуиа.
Икос 8
Видяще ревностное по Бозе и жестокое житие преподобнаго Иосифа и братии, непрестанно в трудех и пощении подвизающихся и ходящих в рубищных и худых одеждах, нецыи от инок и всякаго чина мирских людей и князей не точию сих не отвращахуся, но паче ревностию духовною горяще и во обители купно с ними подвизатися желающе, приношаху ту имения своя на пользу общую; темже здателю тоя возглашаем тако: Радуйся, мудре предначертавый обитель нову; радуйся, поревновавши нищетолюбному житию Христову. Радуйся, святыя храмы во обители создавый; радуйся, мног Собор монашествующих собравый. Радуйся, яко труд твой свыше благословися; радуйся, яко святое желание сердца твоего совершися. Радуйся, яко во обители твоей мнози души своя спасоша; радуйся, яко из нея пастыреначальницы изыдоша. Радуйся, преподобие отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 9
Всем сердцем возлюбивый Бога и многа дарования духовная от Него восприемый, преподобие Иосифе, и пред человеки толику благодать обрел еси, яко не точию мнози от простых, но и князи, требующе твоих наставлений, в послушание тебе вдаяху себе совершенно, имже миротворец был еси, исходатайствовав благоволение самодержца князю Юрию, иже неповинне оклеветан, под страхом смертным бяше, избавлен же быв, в радости душевней возопи Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Благодать Божественная, привлекаемая молитвами преподобнаго, яве знаменася в нем даровании чудотворений и ведением сокровенных: умерша бо благочестиваго князя Иоанна молитвою своею возбуди, да конечне предуготовится покаянием и восприимет залог жизни вечныя, и тако да отыдет ко Господу; темже во гресех живущий и действеннаго возбуждения на покаяние требующий возопиим к нему: Радуйся, благочестивых отрадо и утешение; радуйся, колеблющихся в вере твердое ограждение. Радуйся, отчаяваюшихся утверждаяй во уповании; радуйся, просветивый многих твоими писании. Радуйся, мир посреде враждующих устрояяй; радуйся, неповинныя от смерти избавляли. Радуйся, умирающия возставляяй на покаяние; радуйся, всем внушаяй жизни вечныя взыскание. Радуйся, шествовавый путем трудным и тесным; радуйся, возводяй других к обителем небесным. Радуйся, преподобие отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 10
Новоустроенну обитель преподобнаго Иосифа испыта Господь посещением гнева Своего, купно же и милости: за грехи бо людския глад крепок наведе на землю Волоколамску и на вся окрестныя веси, яко многим людем безгодно погибати. Преподобный же, уведев сия, усугуби во обители моление и отверзе житницы тоя алчущим; раздав же вся сущая и не могий ктому не точию тысящ пришедшаго народа, но ниже братии своея препитати, посла заимовати на обитель сребро и куплю деяй семен хлебных, никакоже остави требующия погибати гладом, детем же их малым особь созда дом, дóндеже державный благочестивый царь Василий, слышав сия, внезапу прииде во обитель и дарова довольная ко призрению бедствующих, иже, видяще в сем милосердующую руку Божию, во умилении сердец вознесоша хвалебный глас Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Благому изволению Державнаго последующе, мнози от военачальники князей удельных и иных христолюбцев богатая даяния в обитель Иосифову приношаху, яко всем пришедшим к ней глада ради безбедно в домы своя возвратитися и новым изобилием благословитися обители преподобнаго, к нему же взываем ныне: Радуйся, надеждо светлая в нужде и обстоянии сущих; радуйся, покровителю сирых и крова неимущих. Радуйся, гладом погибающих питателю; радуйся, чадом их виталища созидателю. Радуйся, милости источниче неистощимый; радуйся, скорбящих утешителю незримый. Радуйся, последняя твоя взаим Богови давый; радуйся, добрым расточением сущих богатая собравый. Радуйся, преподобие отче Иосифе, богомудре, чудотворце.
Кондак 11
Ведый от Божественных Писаний, яко един уповающий на Господа поженет тысящи, и два двигнета тмы, не убоялся еси, преподобие, един со святым Геннадием сонмищу сильных поборников суетных лжеучений противустати, и оружием истины в конец сих поразил еси: вси бо разсеяшася, яко прах пред лицем ветра, тебе же благодарственно сердцем и усты взывающу: Аллилуиа.
Икос 11
«Веруяй в Мя, – рече Господь, – реки от чрева его истекут воды живы». Сия убо в тебе оправдишася, досточудне Иосифе; не бо священным догматом богословия во училищи некоем наставлен был еси, но сам живою верою сердца взыскуяй Бога, истину обрел еси в слове Божий и писаниих отеческих и явился еси оплот необорим Православия. Темже взываем ти: Радуйся, лжеучителей злых лукавство разоривый; радуйся, сомнящихся в православней вере утвердивый. Радуйся, бодрый учения Христова защитниче; радуйся, боголюбивою ревностию возжженный светильниче. Радуйся, благопотребне во отечествии твоем возсиявый; радуйся, веру в делех жития твоего показавый. Радуйся, разумных и препростых благоискусный учителю; радуйся, ближних и дальних россиян просветителю. Радуйся, преподобие отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 12
Миру водворившуся в Церкви дух злобы паки, пакости дея, подвигну сердце волоцкаго владетеля корысти ради многа смущения и утеснения творити обители, еще же и осуждение неправедно воздвигнути на преподобнаго, еже и паде на главу осуди вша го; Собором бо священным преподобный Иосиф с великою честию оправдан бысть, присно воспеваяй Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Течение жития скончавая в трудех и молитвах, и подвизех благочестия, завеща преподобный неизменно хранити преданный им Устав, знаменательно прирек: аще получу от Бога милость, то обитель сия ничимже скудна будет, и тако, завесу плоти отложив, отыде ко Господу и по сих исцеления подаваше больным, приходящим с молитвою к его мощем. Сего ради приносим ему похваления таковая: Радуйся, чистоты душевныя хранителю нелицемерный; радуйся, истинный рабе Христов благий и верный. Радуйся, стрелами вражиих навет неуязвимый; радуйся, спасаемых вождю непобедимый. Радуйся, досточудный образе терпения; радуйся, наставниче нелестнаго благоговения. Радуйся, и по отшествии обитель твою соблюдали; радуйся, молящимся благопотребная подавали. Радуйся, от Господа венец правды восприявый: радуйся, славою чудотворений просиявый. Радуйся, преподобие отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 13
О преподобие и богоносне отче Иосифе! Воспоминающе ныне подвиги и труды твоя, яже о Христе содеянная, мы, грешнии и недостойнии раби твои, смиренно просим тя: моли Милостиваго Бога, да дарует мир жительству нашему и Церкви Своей Святей, да оградит ю от всех душепагубных и безбожных учений, нам же да подаст вся благопотребная в житии сем и в будущем веце да сподобит нас воспевати Ему: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1.
Молитвы преподобному Иосифу Волоцкому
Молитва первая
О великий наставниче, ревнителю и учителю православныя веры, святе премудре Иосифе! Приими моление нас, грешных, тебе приносимое, и теплым предстательством умоли в Троице славимаго Бога, да ниспослет богатыя Своя милости нам, грешным, да утвердит во Святой Своей Православней Церкви правую веру и благочестие: пастырем ея да подаст святую ревность о спасении словеснаго стада, яко да верующих соблюдут, неверующих же и отпадших от истинныя веры вразумят и обратят. Нам же всем испроси вся благопотребная во временнем сем житии и полезная к вечному спасению нашему. Помяни стадо твое, еже собрал еси, не забуди посещати чад твоих и, яко чадолюбивый отец, не презри, ниже отрини моления наша, но воздежи руце твои молитвенней ко Господу Богу, да отложит праведный гнев Свой, движимый на ны, и избавит нас от враг видимых и невидимых, от глада, потопа, меча, смертоносныя язвы, нашествия иноплеменных и междоусобныя брани. Ей, премилосердый заступниче наш, преславный чудотворче, всех нас управи в мире и покаянии скончати живот наш и преселитися со упованием в блаженная селения райская, идеже непрестанно славословится всепетое имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Молитва вторая
О преблаженне и приснославне отче наш Иосифе! Ведуще твое велие к Богу дерзновение и к твоему твердому заступлению прибегающе, в сокрушении сердца молим тя: озари нас светом дарованныя тебе благодати и молитвами твоими помози нам бурное море жития сего прейти безмятежно и пристанища спасения неблазненно достигнути: порабощени бо суще суетными, и грехолюбиви, и немощни еже от обышедших нас зол возникнути, к кому прибегнем, аще не к тебе, явившему неоскудеваемое богатство милости в земнем житии твоем? Веруем же, яко и по отшествии твоем множайшее стяжал еси дарование милосердовати бедствующим. Темже убо, припадающе ныне к цельбоносней иконе твоей, умиленно просим тя, святче Божий: сам искушен быв, помози и нам, искуишемым; постом и бдением поправый силу демонскую, и нас от нападений вражиих защити; препитавый гладом погибающих, и нам испроси у Господа изобилие плодов земных и вся яже ко спасению потребная; посрамивый еретическая мудрования, Церковь Святую от ересей и расколов, и смущений молитвами твоими огради: да тожде мудрствуем вси, единем сердцем славяще Святую, Единосущную, Животворящую и Нераздельную Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа, во вся веки. Аминь.
Молитва третья
О великий православныя веры ревнителю и учителю, святе премудре Иосифе! Приими моление, от нас, грешных, тебе приносимое, и теплым предстательством умоли в Троице славимаго Бога, да низпослет Он богатыя Своя милости нам, грешным, и рабам Божиим (имена), да отложит праведный гнев Свой, движимый на ны, да избавит нас и зде поминаемых от враг видимых и невидимых. Ей, премилосердый заступниче наш, испроси молитвами твоими нам прощение грехов, исправление жития нашего, от болезней и всяких недугов исцеление, от наветов и козней диавольских избавление, паче же спасение душам нашим подаждь и небесных благ восприятия сподоби, благодатию и человеколюбием Живоначальныя Троицы, Отца и Сына и Святаго Духа, во веки веков.
Тропарь, глас 4
Яко постников удобрение и отцев красоту, милости подателя, рассуждения светильника, вси вернии, сошедшеся, восхвалим кротости учителя и ересей посрамителя, премудраго Иосифа, Российскую звезду, молящася Господу помиловатися душам нашим.
Основные даты жития преподобного Иосифа Волоцкого
14 ноября 1440 (по другим данным – 1439) – родился Иоанн Санин
1447 (или 1446) – Иоанн Санин отдан в обучение к старцу Волоколамского Кресто-Воздвиженского монастыря Арсению
1460 (или 1459) – избрав путь иноческих подвигов, Иоанн Санин уходит в пустынь близ Тверского Саввина монастыря; а затем – в Пафнутиев Боровский монастырь
13 февраля 1460 – преп. Пафнутий постриг Иоанна Санина в иночество с именем Иосиф
1 мая 1477 – скончался преп. Пафнутий; вскоре преп. Иосиф рукоположен в иеромонаха и назначен игуменом Боровского монастыря
1477 – преп. Иосиф написал первое свое послание – «О таинстве Пресвятой Троицы»
Июнь 1479 – преп. Иосиф заложил деревянную церковь в честь Успения Богоматери в Волоке Ламском
15 августа 1479 – преп. Иосиф освятил Успенскую церковь (этот день и год вошли в историю как дата основания обители Успения Пресвятой Богородицы на Волоке Ламском)
1484‒1485 – на месте деревянного сооружен каменный храм Успения Богоматери
Лето 1485 – Дионисий с сыновьями, а также племянники и ученики преп. Иосифа расписывали храм Успения Пресвятой Богородицы
1503 – Собор в Москве под влиянием преп. Иосифа и его учений принял «Соборный ответ» о неприкосновенности церковного достояния
1503‒1504 – преп. Иосиф завершил (в первоначальном составе) главный свой труд – «Просветитель»
1504 – Собор в Москве и государь Иван III полностью поддержали преп. Иосифа Волоцкого в борьбе с ересью жидовствующих
1504 – преп. Иосиф заложил трапезную церковь в честь святого Богоявления
1508 – преп. Иосиф претерпел несправедливое запрещение от святителя Серапиона, архиепископа Новгородского
9 октября 1515 – преп. Иосиф блаженно почил о Господе
1540-е – епископ Крутицкий Савва Черный написал первое житие преп. Иосифа (по благословению митрополита Московского и всея Руси Макария)
Декабрь 1578 – установлено местное празднование преп. Иосифу в Иосифо-Волоколамском монастыре
1 июня 1591 – установлено общецерковное празднование памяти преп. Иосифа
7 декабря 2009 – по благословению Святейшего Патриарха Кирилла преп. Иосиф Волоцкий объявлен покровителем православного предпринимательства и хозяйствования.
Библиография
Иосифа игумена, иже на Волоце Ламском. Духовная грамота преподобнаго игумена Иосифа. Древнерусские иноческие уставы. Сост. Т.В. Суздальцева. М., 2001.
Отвещание любозазорным и сказание вкратце о святых отцах, бывших в монастыре, иже в Рустей земле сущих [Из «Духовной грамоты...»]. Великие Минеи-Четии митр. Макария. Сентябрь. 1‒13. СПб., 1868.
Послания Иосифа Волоцкого. Подг. текста А.А. Зимина, Я.С. Лурье. М.; Л., 1959.
Послание Иосифа Волоцкого кн. Голениной. Подг. текста, пер. и коммент. Я.С. Лурье. Библиотека литературы Древней Руси (БЛДР).Т. 9. М.,2000.
Просветитель, или Обличение ереси жидовствующих: Творение преподобного отца нашего Иосифа, игумена Волоцкого. Казань, 1857 (переизд.: 1882, 1904; пер. Е.В. Кравец, Л.П. Медведевой на русский яз.М.,1993).
Слово об осуждении еретиков Иосифа Волоцкого. Подг. текста и коммент. Я.С. Лурье; пер. А.И. Алексеева. БЛДР.Т. 9. М., 2000.
* * *
Волоколамский патерик. М., 1999.
Житие преподобного Иосифа Волоколамского. Сост. Саввою, еп. Крутицким. М., 1865.
Житие преподобного Иосифа Волоцкого, составленное неизвестным. М., 1865.
Казанский П.С. Иосиф Волоколамский. Прибавл. к творениям святых отцов в русском пер. М., 1847. Ч. 5.
Надгробное слово преподобному Иосифу Волоколамскому ученика и сродника его инока Досифея (Топоркова). М., 1865.
* * *
Акты Иосифо-Волоцкого монастыря. Акты феодального землевладения и хозяйства. Подг. текста A.A. Зимина. М., 1956. Т. 2. № 1.
Алексеев А.И. К изучению творческой истории «Книги на еретиков» Иосифа Волоцкого. Древняя Русь. Вопросы медиевистики. 2008. № 2 (32).
Алексеев А.И. Под знаком конца времен: Очерки русской религиозности конца XIV – начала XVI в. СПб., 2002.
Алексеев А.И. Сочинения Иосифа Волоцкого в контексте полемики 1480‒1510-х гг. СПб., 2010.
Алпатов М.В. «Распятие» Дионисия.
Алпатов М.В. Этюды по всеобщей истории искусств. М., 1979.
Анхимюк Ю.В. Слово на «Списание Иосифа» – памятник раннего нестяжательства. 3аписки отдела рукописей. М., 1990. Вып. 49.
Бегунов Ю.К. «Слово иное» – новонайденное произведение русской публицистики XVI в. о борьбе Ивана III с землевладением Церкви. ТОДРЛ. 1964.
Борисов Н.С. Русская Церковь в политической борьбе XIV‒XV веков. М., 1986.
Булгаков H.A., свящ. Преподобный Иосиф Волоколамский: Церковно-историческое исследование. СПб., 1865.
Вальденберг В.Е. Древнерусские учения о пределах царской власти. М., 2006.
Георгиевский В.Т. Фрески собора Рождества Богоматери Ферапонтова монастыря. СПб., 1911.
Голейзовский Н.К. Живописец Дионисий и его школа. Вопросы истории. 1968. № 3.
Голейзовский Н.К. Заметки о Дионисии. Византийский временник. Т. 31. М., 1971.
Голубинский Е.Е. История канонизации святых в Русской Церкви. 3-е изд. М., 1903.
Голубинский Е.Е. История Русской Церкви. Т. 2. Период второй, московский, от нашествия монголов до митрополита Макария включительно. М., 1997.
Гусева Э.К. Об иконе Одигитрии 1482 г. из Воскресенского монастыря и ее значении в творчестве Дионисия. Памятники культуры: Новые открытия: Письменность. Искусство. Археология. 1982. Л., 1984.
Дмитриева Р.П. Иосифо-Волоколамский монастырь как центр книжности. Книжные центры Древней Руси. Иосифо-Волоколамский монастырь как центр книжности. Л., 1991.
Дьяконов М.А. Власть Московских государей: Очерки по истории политических идей Древней Руси до конца XVI в. СПб., 1889.
Еремин И.П. Иосиф Волоцкий как писатель. Еремин И.П. Литература Древней Руси: Этюды и характеристики. М., 1982.
Жмакин В.И. Митрополит Даниил и его сочинения. М., 1881.
Зеньковский C.A. Преп. Иосиф Волоцкий и иосифляне. Вестник РСХД. 1956. T. XL.
Зимин А.А. О политической доктрине Иосифа Волоцкого. Труды Отдела древнерусской литературы. Т. 9. М., 1953.
Зимин А.А. Россия на пороге нового времени. М., 1972.
Зимин А.А. Россия на рубеже XV‒XVI столетий. М., 1982.
Книжные центры Древней Руси. Иосифо-Волоколамский монастырь как центр книжности. Л., 1991.
Золотухина Н.М. Иосиф Волоцкий. М., 1981.
Иванов П.К. Тайна святых. Введение в Апокалипсис. М., 1993.
Иванов С.В. Кто был автором анонимного жития преп. Иосифа Волоцкого? Богословский вестник. 1915. № 10.
Иоанн (Кологривов), иером. Очерки по истории русской святости. Брюссель, 1961.
Иоанн (Снычев), митр. Преподобный Иосиф Волоцкий в судьбах России. Самодержавие духа. СПб., 1995.
Историко-археологическое и статистическое описание Боровского Пафнутиева монастыря (Калужской губернии). Под ред. И. Токмакова. Изд. 2-е, исПритч. и доп. Калуга, 1894.
Историческое описание Иосифова волоколамского второклассного монастыря Московской губернии. Сост. Нектарий, иером. М., 1887.
История русской литературы. Т. 2. Ч. 1, М.; Л., 1946.
Казакова Н.А. Очерки по истории русской общественной мысли. Первая треть XVI века. Л., 1970.
Казакова H.A. Сведения об иконах Андрея Рублева, находившихся в Иосифо-Волоколамском монастыре в XVI в. ТОДРЛ. Т. XV. М.; Л., 1958.
Казакова H.A., Лурье Я.С. Антифеодальные еретические движения на Руси XIV – начала XVI в. М.; Л., 1955.
Карташев А.В. Очерки по истории Русской Церкви. М., 1993.
Кириллин В.M. Литературное наследие преподобного Иосифа Волоцкого. СПб., 2007.
Кириллин В.М. «Просветитель» преподобного Иосифа Волоцкого. Записки Отдела рукописей Российской государственной библиотеки, 2000. № 51.
Клибанов А.И. Народная социальная утопия в России. Период феодализма. М., 1977.
Клибанов А.И. Реформационные движения в России в XIV – первой половине XVI веков, М., 1960.
Ключевский В.О. Курс русской истории. Собр. соч.: В 9 т.Т. 2.
Князев Е.А. Сравнительная характеристика монастырских уставов Иосифа Волоцкого и Нила Сорского. Проблемы отечественной истории и культуры периода феодализма. М., 1992.
Кожинов В.В. История Руси и русского слова. М, 1999.
Кричевский Б.В. Митрополичья власть в средневековой Руси. СПб., 2003.
Лангелер А. Нил Сорский и Иосиф Волоцкий на церковном Соборе 1503 г.: Историографические заметки. Судебник 1497 г. в контексте истории российского и зарубежного права XI‒XIX вв. М., 2000.
Летописчик Иосифа Санина. 3имин А.А. Краткие летописцы XV‒XVI вв. (Исторический архив). М.; Л., 1950. Т. 5.
Лурье Я.С. Идеологическая борьба в русской публицистике конца XV – начала XVI в. М.; Л., 1960.
Лурье Я.С. Иосиф Волоцкий как публицист и общественный деятель. Послание Иосифа Волоцкого. М.; Л..1959.
Макарий (Булгаков), митр. История Русской Церкви. Кн. 4. Ч. 2. М., 1996.
Макарий (Веретенников), архим. Митрополит Макарий и преподобный Иосиф Волоцкий. Церковь и время. 1992. № 3.
Меняйло В.А. Иконы «Рублева письма» в Иосифо-Волоколамском монастыре. Альфа и Омега. 1996. № 4 (11).
Московские Соборы на еретиков XVI века. Чтения в Обществе истории и древностей Российских. 1847. Кн. 3.
Невоструев К.И. Рассмотрение книги И. Хрущева «Исследование о сочинениях Иосифа Санина, преподобного игумена Волоцкого». СПб., 1870.
Новые материалы о ереси жидовствующих.М., 1902.
Питирим (Нечаев), митр. Преподобные Нил Сорский и Иосиф Волоцкий. Тысячелетие крещения Руси. Сб. материалов. М., 1989.
Плигузов А.И. Об изучении средневековой истории Русской Церкви. Православная община. 1996. № 31.
Плигузов А.И. Полемика в Русской Церкви первой трети XVI века. М.,2002.
Попов Н.П. Иосифово сказание об ереси жидовствующих по спискам Великих Миней. Известия Отделения русского языка и словесности Академии наук. Т. 18. Кн. 1. СПб., 1913.
Послание инока Саввы на жидов и на еретики. М., 1900.
Преподобный Иосиф, Волоколамский чудотворец, и основанный им Иосифо-Волоколамский монастырь. М., 1915.
«Просветитель» преподобного Иосифа Волоцкого. Православный собеседник. 1859. Ч. 3.
Преподобный Пафнутий, игумен и чудотворец Боровский, и его обитель. Калуга, 1999.
Прохоров Г.М. Нил Сорский. Словарь книжников и книжности Древней Руси. 2-я пол. XIV‒XVI в. Л., 1989. Ч. 2.
Пыпин А.Н. Иосиф Волоцкий и Нил Сорский. Вестник Европы. 1894. Кн. 6.
Роман (Тамберг), иером. Русский Феодор Студит. Предисл. к «Посланию иконописцу» преп. Иосифа Волоцкого. М., 1994.
Синицына Н.В. Нестяжательство и Русская Православная Церковь XIV‒XVI вв. Религии мира. Ежегодник. М., 1983.
Скрынников Р.Г. Государство и Церковь на Руси XIV‒XVI вв. Новосибирск,1991.
Скрынников Р.Г. Святители и власти. Л., 1990.
Смолич И.К. Русское монашество. М., 1997. Гл. IV.
Строев П.М. Описание рукописей монастырей Волоколамского, Новоиерусалимского, Саввина Сторожевского и Пафнутьева Боровского. СПб., 1891.
Толстой М.В., граф. История Русской Церкви. М., 1991.
Федотов Г.П. Святые Древней Руси. М., 1990.
Флоровский Г.В., прот. Пути русского богословия. Минск, 2006.
Хрущев И.П. Исследование о сочинениях Иосифа Санина. СПб., 1868.
Об авторах
Голубинский Евгений Евсигнеевич (1834‒1912) – историк Русской Церкви, профессор Московской духовной академии, академик. Среди научных работ: «Константин и Мефодий, апостолы славянские», «Краткий очерк истории Православных Церквей – Болгарской, Сербской и Румынской», «История Русской Церкви», «История канонизации русских святых», «К нашей полемике со старообрядцами», «Преподобный Сергий Радонежский».
Десятников Владимир Александрович (р. 1931) – историк русского искусства, заслуженный деятель искусств России, почетный член Российской Академии художеств. Автор книг: «Древнерусский исторический портрет», «Памятники русской архитектуры и искусства X‒XIX веков» (совм. с В.Н. Ивановым), «Русская деревянная скульптура», «Переславль-Залесский»; путеводителя по Иосифо-Волоколамскому монастырю.
Досифей (Топорков) (XV‒XVI вв.) – инок Волоколамского монастыря, брат Вассиана (Топоркова), епископа Коломенского († после 1560), племянник и ученик преподобного Иосифа Волоцкого. Духовный писатель, автор «Русского хронографа» и «Волоколамского патерика»; одновременно с «Патериком» написал «Надгробное слово» преподобному Иосифу.
Еремин Игорь Петрович (1904‒1963) –литературовед, исследователь памятников древнерусской литературы. Автор книг: «Лекции по древней русской литературе», «Литература Древней Руси: Этюды и характеристики».
Иоанн (в миру – Иван Матвеевич Снычев; 1927‒1995) – митрополит Санкт-Петербургский и Ладожский. Труды владыки посвящены судьбам России и русского народа, русской истории: «Самодержавие духа (Очерки русского самосознания)», «Голос вечности (Проповеди и поучения)», «Стояние в вере (Очерки церковной смуты)», «Одоление смуты (Слово к русскому народу)», «Русь Соборная (Очерки христианской государственности)».
Карташев Антон Владимирович (1875‒1960) – последний обер-прокурор Священного Синода, министр вероисповеданий Временного правительства; с 1919 г. – в эмиграции. Историк Церкви; главный его труд – «Очерки по истории Русской Церкви».
Кириллин Владимир Михайлович (р. 1951) – доктор филологических наук, профессор Московской духовной академии. Автор книги «Литературное наследие преподобного Иосифа Волоцкого», многих публикаций: ««Сказание о Тихвинской Одигитрии» в общественно-политической и культурной жизни Руси конца XV – начала XVI веков»; «Услыши глас моления моего! (О языке православного богослужения)»; «Символика чисел в литературе Древней Руси», «»Просветитель» преподобного Иосифа Волоцкого», «Куликовская битва: взгляд через столетия» и др.
Ключевский Василий Осипович (1841‒1911) – историк, академик. Основополагающий труд – «Полный курс русской истории». Среди других сочинений – «Хозяйственная деятельность Соловецкого монастыря в Беломорском крае», «Древнерусские жития святых», «Сказание о чудесах Владимирской иконы Божией Матери».
Кожинов Вадим Валерианович (1930‒2001) – критик, литературовед, философ, историк, кандидат филологических наук. Основные работы посвящены вопросам теории литературы, русской литературе XIX века, современному литературному процессу (в первую очередь поэзии): «Виды искусства», «Книга о русской лирической поэзии XIX века», «Тютчев» «Размышления о русской литературе» и др.; последние годы жизни посвятил историческим исследованиям («История Руси и русского слова»).
Лисовой Николай Николаевич (р. 1946) – историк Церкви, писатель, публицист, доктор исторических наук, кандидат философских наук; заместитель председателя Императорского православного палестинского общества. Автор книг: «Приди и виждь», «Награды Русской Православной Церкви», «Русское духовное и политическое присутствие в Святой Земле и на Ближнем Востоке в XIX – начале XX в.»; многих статей, среди которых: «Школа преподобного Сергия», «У истоков Русской державы», «Тайна Святого Огня», «Наследие Русской Палестины», «Православие византийское, русское, вселенское», «Русская Духовная Миссия в Иерусалиме: История и духовное наследие», «Империя и Церковь (диптих)», «Императорское Православное Палестинское Общество: Русский след на Святой Земле».
Макарий (в миру – Михаил Петрович Булгаков; 1816‒1882) – митрополит Московский и Коломенский, ординантный академик Академии наук, богослов, историк Церкви («История Русской Церкви»).
Питирим (в миру – Константин Владимирович Нечаев; 1926‒2003) – митрополит Волоколамский и Юрьевский, наместник Иосифо-Волоколамского монастыря, председатель Издательского отдела Московской Патриархии (1963‒1994), член Комиссии Священного Синода по вопросам издательства и церковной печати (1989‒1994). В докладах, публикациях не раз обращался к роли преп. Иосифа в русской истории.
Толстой Михаил Владимирович (1812‒1896) – граф, писатель, историк Русской Церкви. Книги: «Жизнь и чудеса святого Николая Мирликийского, чудотворца», «Рассказы из истории Русской Церкви», «Патерик Свято-Троицкой Сергиевой лавры».