Источник

Повесть о царе Аггее

Повесть зело полезна

Бысть во граде Филумени царь именем Аггей, зело славный и богатый. Прилучися708 же ему стояти в церкви во время Божественныя литургии и егда священнику чтуще святое Евангелие. Егда же дойде до строки, в ней же написано «Богатии обнищают, а нищии обогатеют», царь же, слыша слово сие, ярости и гнева наполнися и рече: «Что есть написано слово сие ложно, како богатии обнищают, а нищии обогатеют? Но како мне обнищати, а нищу обогатитися?». – И егда священник отслужи Божественную литургию, тогда царь повеле его всадити в темницу, а из Евангелия тот лист повеле вон выдрати, глаголя «Сие есть слово в ложь написано». Сам же царь пойде в дом свой и начат со ближними своими ясти, и пити, и веселитися.

Тогда же некий ближний его отрок бысть в поле и увиде близ града Филуменя ходяще елень по полю. И пришед, возвестиша царю. Царь же скоро взя с собою пятьдесят отроков избранных и поеха в поле. И увидя елень прекрасну зело, и нача гнати за ним по полю. Еленю же бежащу, и прибеже к некоей реке, и поплы чрез реку. Царь же, сам един только, сверже709 одежду свою с себе и покиня коня на брегу, и поплы за еленем. И егда преплы реку, тогда не видя еленя. Потом же царь вспять преплы реку.

Прежде бо преплытия его прииде ко отроком его ангел Божий во образе царя Аггея и рече отроком, яко елень утече. И взя одежду, облечеся и всед на коня. И еха во град Филумен со отроки яко Аггей царь, и приеха во град. И нача царство правити по обычею, никто бо его не позна, ни царица, ни вельможи и сильнии его, но все почитаху710, яко Аггей царь есть.

Царю же Аггею пришедшу на брег, и начат смотрити отроков своих и платья, и коня своего, и не обрете ничего. И ста на мног час, размышляя в себе «Что ми прилучися? Или отроки мои в поле отъехали, или конь мой у них убежал?». И смотря сюду и сюду, и никого не видя, и помышляя в себе: «Что ми приключися? Или сонное видение видит?». И начат кликати гласом громко, дабы отроки его к нему пришли и платья и коня ему дали, и никого не видя. Потом же пойде по полю, помалу ступая, озираясь семо и овамо711, и не видя никого же. И убояся зело, яко место есть пусто, и иде ко граду со стыдением.

И увиде в поле человека, посуще волы, и стыдяся к нему прийти и начат кликати «Постуше, скажи ми, где ты видел отроков моих и коня моего?». Пастух же виде его нага и впроси его «Кто еси ты и какие отроки твои и конь?». Царь же рече «Али ты меня не знаешь? Аз есмь царь Аггей». Пастух же его не позна, понеже отъя Бог зрак лица его712, и нача бранити его и укаряти «Злый безумный человече, пьяница ли ты или вор, да так себя таковым великим именем называешь?». И начат его бити кнутом без милости. Он же от него насилу убежа. И ходя по полю наг, размышляя, что себе сотворить, и где возмет одежду, и како во град внидет.

И умысли «Иде в деревню и не скажусь, что царь, да тамо меня не познают. И наймуся работать, и возьму себе хотя какую-нибудь одежду. И вниду во град, и уведаю, что ми сие случися713».

И иде в деревню и нанялся у крестьянина на все лето, а сказался что шел путем и его злые люди ограбили и убили, мало жива714 покинули. И пожил у крестьянина мало. Крестьянин же, его видя, что работать ничего не умеет, сослал его с двора, только дал ему малую одежду, худое рубище.

Царь же Аггей иде во град Филумен и прииде к некоей вдовице, и воспросися к ней ночевать яко нищей. Она же видя его в худом рубище, пусти его к себе в хижу. Он же воспроси вдовицы «Кто у вас ныне царь царствует?». Она же поведа, яко Аггей царь, уже тритцать пятое лето. Тогда Аггей моли вдовицу, да принесет ему чернил и хартию715. Оной же принесшу ему, царь же Аггей написа своею рукою к царице своей слова тайные свои с нею, яко никто меж ими ин те слова ведает.

И вдаде то письмо некоторой жене, моляша ю, да донесет писание то до царицы. Она же взя письмо и вдаде царице, глаголя «Стоит, государыни, человек и молит мя зело, да се письмо донесу тебе и дам в руце». Царица же письмо приим и прочте. И усумнися вельми, и смятеся умом, в себе глаголя «Что ми сие прииде? Кто сей человек, бес ли или какой злый человек, волхв, что наши и тайные слова ведает?». И потом не поведа ангелу ничто о том, и повеле его представити себе. Он же пред нею предста. И вопроси его царица «Кто еси ты и откуду приде, и почему знаешь тайну нашу со царем?». Он же рече «Али ты меня не знаешь, что я царь Аггей?». Царица же ничем не позна его нимало. И наполнися ярости и гнева, и рече «О, враже проклятый, злый человече, от диавола научен еси сему злому делу!». – И повеле его связати и бити немилостивно. И бияше его, глаголя ему «К чему, злый человече, так именем великого царя зовешися?». И биша его, и кинуша за град в поле мертва.

Он же мало отдохнув и пришед в себя мало, и начат плакати горько, воспоминая бывшая своя вся добрая, глаголя «Ох, ми, увы, горе! Уже всего доброго своего лишихся, и царица мене не позна, и ближние мои мене не познаша! – И рече – Куды уже пойду, или что себе где доброе обрящу?».

И потом иде в поле, и увидя нищие на пути, и начаша их молити, глаголя «Братия моя, пожалуйте, приимите меня к себе в работу. Они же рекуще ему «Шел бы ты да работал в деревне у мужика». Царь же им отвеща «Работать я, господие мои, не умею, а милостыни просить один стыжуся». Нищие же взяша его с собою и дав ему суму свою большую носити за собою. Он же нося за ними суму их и работаша им. И пришед на нослег716, повелеша ему баню про себя истопити и воду принести, и постелю под себя слати. Он же все им угодное сотвори и потом нача зело плакати, рыдая. И воспомяну грех свой, яко согреши пред Богом и похули слово Господне, и воспокаяся о том. И плака много, глаголя «Ох, ми, увы, все я то пострада за слово Божие».

Во утри717 же день пойдоша нищие во град, а он с ними же. И прийде ко цареву двору, и нача просити милостыню. Ангел же в то время седя на престоле со царицею. Милосердни же Бог, видя его истинное покаяние и слезы, и прости грех ему, и превратися зрак лица его по-прежнему. И увидя вельможи царевы царя Аггея с нищими и смятошеся718, между собою глаголя «Яко царь сей есть Аггей!». – Потом возвестиша ангелу о сем, глаголя «Яко прийде с нищими подобен тебе, царю, лицем и зраком, и речию, и возрастом719». Ангел же посмеявся их речам и повеле царя Аггея представити себе720. Он же предста. И вопроси ангел царицу и бояр «Кто вам истинно мнится царь истинный?». Они же ничто отвеща ему. Ангел же вдаде царю Аггею скипетр царства его и наказа его, да к тому не ставит во лжу словес Божиих, и ко всем милостив и не горд будет. Потом же наказа царицу и бояр, да будут в повиновении все господину своему. Потом же ангел невидим бысть.

Царь же Аггей по наказании бысть ко всем милостив и во всем благоугоден до конца живота своего. И поживе много лето, и скончася с миром.

* * *

708

Случилось.

709

Скинул.

710

Считали, думали.

711

По сторонам (сюда и туда).

712

Потому что изменил Бог облик его.

713

Что со мной случилось.

714

Едва жива.

715

Пергамен.

716

Ночлег.

717

Завтрашний, следующий.

718

Заволновались.

719

Ростом.

720

Поставить пред собой.


Источник: Библиотека литературы Древней Руси / РАН. Ин-т рус. лит. (Пушкинский дом) ; под. ред. Д.С. Лихачева и др. - Санкт-Петербург Наука, 1997-. / Т. 15 XVII век. - 2006. - 530 с.

Комментарии для сайта Cackle