Минея. Январь

 30-й день31-й день

31-й день

Святы́х чудотво́рцев и безсре́бреников Ки́ра и Иоа́нна

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры безсре́бреников на 6, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Чуде́с луча́ми облиста́вше вселе́нную всю/, Ки́ре и Иоа́нне/, пресве́тлии свети́льницы/, Небеси́ уподо́бистеся благода́тию/, высо́каго жи́тельства доброде́тельми,/ зве́зды предлага́еми.

Дождеро́дныя о́блаки, преизя́ществующия/ многотеку́щими благода́тей чудесы́/, му́ченицы Госпо́дни, всю зе́млю мы́сленно напая́ете/, здра́вая песнопе́ния Бо́гу/ приноси́ти понужда́юща.

Исцеля́ти стра́сти души́ и телесе́/ хи́трость от Бо́га и́стинно прие́мше/, му́ченицы Госпо́дни/, преесте́ственно исцеля́ете вся/ не челове́ческими лечба́ми враче́бными,/ но Боже́ственными вдохнове́ньми.

Небе́сныя си́лы обходя́ще/, светосия́ннии свети́льницы, Ки́ре и Иоа́нне/, до́блии страда́льцы/, су́щих на земли́ исцеля́ете телеса́/ и душе́вныя я́звы Христа́ ра́ди/. Его́же моли́те спасти́ нас.

Я́ко пото́ку сла́вы после́дующе, Христу́/, исто́чницы безсме́ртия яви́стеся всем/, сла́дкий источа́ете струи́/ теле́сныя и душе́вныя/, целе́бная врачева́ния/, и́же крове́й струи́ за Христа́ излия́вше усе́рднейше.

Сла́ва, глас 8:

Дво́ица му́чеников днесь возсия́ нам/, душе́вныя боле́зни на́ша исцеля́юща/, Кир и Иоа́нн чудоде́йственнии/. Ов, у́бо равноа́нгельное облобыза́в/, еди́нственное житие́ да́же до конца́ пожи́в/, кро́вию му́ченическою присвоя́ется Христу́/; ов же, в во́инских просия́в сосло́виях/, Небе́сным воинствосло́виям градопису́ется/. Те́мже и в па́мяти их исцеле́ния подаю́т/ ве́рою соверша́ющим,/ моля́щеся о ду́шах на́ших.

И ны́не, Богоро́дичен и́ли Крестобогоро́дичен.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́!

Не терплю́, Ча́до, ви́дящи Тя на Дре́ве усну́вша,/ бо́дрость всем даю́щаго/, я́ко да и́же дре́вле преступле́ния плодо́м/ сном поги́бельным усну́вшим/, Боже́ственную и спаси́тельную бо́дрость пода́си, -/ Де́ва глаго́лаше, пла́чущи/, Ю́же велича́ем.

На стихо́вне, Окто́иха.

Сла́ва, глас 2:

Прииди́те, ве́рных сосло́вие, днесь/, пе́сньми венча́им Ки́ра со Иоа́нном/, ра́тни благода́ти и да́тели прося́щих оби́льнейпшя/, многообра́зие бо всем яви́шася вра́чеве пресве́тлии/. Те́мже и мо́лят о душа́х на́ших.

И ны́не, Богоро́дичен и́ли Крестобогоро́дичен.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Грозд всезре́лый, Чи́стая/, Его́же невозде́ланно во утро́бе плодоноси́ла еси́/, на Дре́ве я́ко узре́ла еси́ Сего́ пове́шена/, рыда́ющи, восклица́ла еси́ и взыва́ла еси́/: Ча́до, сла́дость иска́пай/, е́юже оты́мется пия́нство вся́кое страсте́й, Благоде́телю,/ Ме́не ра́ди, Тебе́ ро́ждшия/, Твои́м благоутро́бием умоля́емь.

Тропа́рь, глас 5:

Чудесе́ святы́х Твои́х му́ченик/ сте́ну необори́му нам дарова́вый, Христе́ Бо́же/, тех моли́твами сове́ты язы́ков разори́/, Це́рковь Святу́ю укрепи́/, я́ко Еди́н Благ и Человеколю́бец.

Ин тропа́рь, глас б:

Тро́ичная благода́ть все́льшися в честна́я сердца́ ва́ша/, преблаже́ннии Ки́ре и Иоа́нне/, на ду́хи нечи́стыя стра́шни прогони́телие яви́стеся/. И не то́чию явле́нным, но и та́йным/ неду́гом вра́чеве бы́сте/, те́мже, дерзнове́ние иму́ще к Человеколю́бцу Бо́гу/, непреста́нною моли́твою душе́вныя на́ша стра́сти исцели́те.

Ин тропа́рь, глас 5:

Святи́и сла́внии Ки́ре и Иоа́нне/, безсре́бренницы, му́ченицы и чудотво́рцы/, милосе́рдием свои́м, я́ко стено́ю необори́мою, нас огради́те от всех бед/ и от враго́в ви́димых и неви́димых сохрани́те/ непреста́нною ва́шею моли́твою ко Го́споду.

На у́трени

О́ба кано́на окто́иха и святы́х на 6, глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну/ невла́жными стопа́ми/ дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль/, крестообра́зныиа Моисео́выма рука́ма/ Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л есть.

Власть на лесть восприя́л еси́, Ки́ре блаже́нне,/ сострада́льца боле́зней име́в Иоа́нна сла́внаго/. Тем сла́дости лу́чшия на Небесе́х наслажда́етеся.

Во́инством духо́вным препоя́сався, Ки́ре всече́стне,/ земно́е же во́инство оста́вив, Иоа́нне всехва́льне,/ на де́моны взя́сте от Христа́ победи́тельная.

Фе́клине доброде́тели поревнова́вше, жены́ Боже́ственный,/ в де́вственную равноа́нгельную оде́жду благоче́стно оде́яшася/, му́ченическим же жела́нием к подвиго́м совлеко́шася.

Богоро́дичен: Безсе́менно О́тчею во́лею от Боже́ственнаго Ду́ха/ Бо́жияго зачала́ еси́ Сы́на и пло́тию породила́ еси́/, из Отца́ безма́терня, нас ра́ди из Тебе́ безо́тча.

Песнь 3

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи/: Ты моя́ кре́пость, Го́споди/, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Плотско́ю не́мощию, укрепля́еми Христо́выми страстьми́,/ благосла́внии му́ченицы человекоуби́йцу низложи́ша.

Боле́зней пло́ти и нетле́нныя сла́дости Ду́хом Христо́вы му́ченицы прие́млюще, ра́довахуся.

Укрепи́ся немощно́е же́нскаго Кресто́м естества́,/ те́мже врага́ зми́я му́жески победи́ша.

Богоро́дичен: Ты еди́на земны́м па́че естества́ благи́х Хода́таица, Ма́ти Бо́жия, была́ еси́/, те́мже Ти, ра́дуйся, взыва́ем.

Седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Вознесы́йся:

До́лу влеку́щия сла́сти попра́вше/, к муче́ния страда́льцы Боже́ственней высоте́ све́тло взя́стеся благода́тию/, Ки́ре и Иоа́нне, вселе́нный свети́льницы/. Те́мже мо́лимся омраче́ния греха́ и неду́гов изба́вити ны/, су́щаго над все́ми Бо́га моля́ще.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

По Бо́зе в Твой, Богоро́дице, прибе́г, смире́нный, покро́в Боже́ственный/, припа́дая, молю́ся/: поми́луй, Пречи́стая, я́ко превзыдо́ша главу́ мою́ греси́,/ и бою́ся, Влады́чице, мук, и трепе́щу/, моле́ние сотвори́, Чи́стая, к Сы́ну Твоему́ от сих изба́вити мя.

Крестобогоро́дичен:

Из Безнача́льнаго Отца́ рожде́ннаго, напосле́док Тя пло́тию ро́ждшая/, на Кресте́ ви́сяща зря́щи, Христе́, -/ увы́ Мне, любе́знейший Иису́се, – вопия́ше: -/ ка́ко, сла́вимый я́ко Бог от А́нгел/, от беззако́нных ны́не челове́к, Сы́не, хотя́ распина́ешися?/ Пою́ Тя, Долготерпели́ве.

Песнь 4

Ирмо́с: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́/, Со́лнце пра́ведное/, ста в чи́не свое́м,/ досто́йно взыва́ющи/: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Невече́рния благода́ти светозаре́ние враги́ низложи́ любомра́чныя льсти/, се́я ратобо́рцы, свети́льники сия́ющия, Ки́ра и Иоа́нна показа́вши.

Услади́шася Тро́йческим раче́нием/, и от Нея́ му́ченицы зело́ возлю́блени бы́вше, Кир же и Иоа́нн/, соедине́нием лу́чшим орга́ни Бо́жии показа́стеся.

Я́ко че́стен ваш храм, отгони́телен лука́вых духо́в,/ отгоня́ет неду́ги всех боля́щих, непобеди́мии му́ченицы,/ благода́ть исцеле́ния подава́ет.

Богоро́дичен: Неискусобра́чно родила́ еси́, о Де́во/, и по рождестве́ яви́лася еси́ де́вствующи па́ки/; те́мже немо́лчными гла́сы, ра́дуйся, Тебе́, Влады́чице/, ве́рою несомне́нною взыва́ем.

Песнь 5

Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой Свет/, в мир прише́л еси́/, Свет Святы́й, обраща́яй из мрачна́ неве́дения/ ве́рою воспева́ющия Тя.

Тя, Спа́се, дво́ица му́чеников возжеле́/, Ты, Святы́й во святы́х, Ки́ра и Иоа́нна досто́йно поче́л еси́.

Твое́ де́ло, Бла́же, врага́ потребле́ние/, Ты му́ченики благоче́стия Кресто́м соде́лал еси́/ и сла́вою венча́л еси́.

Тя еди́наго люби́ти небоя́зненным мудрова́нием,/ пома́завшеся де́вством, Иоа́нн и Кир му́жество соде́лаша.

Богоро́дичен: Тя ору́жие непобеди́мое на враги́ предлага́ем/, Тя тве́рдость и наде́жду на́шего спасе́ния, Богоневе́сто, и́мамы.

Песнь 6

Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти/, от бесо́вския кро́ве очи́щшися/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х/ исте́кшею кро́вию.

Пожре́тися му́ченицы за Христа́ изво́лиша, не́жели и́долом пожре́ти/, лука́ваго же мучи́теля привести́,/ за милосе́рдие за ны поже́ршагося, я́ко овча́.

Изнемого́ша и́же неща́дно му́ченики стру́жущии,/ стру́жемым же стре́лы я́звы младе́нец быва́ху/: пресла́вно бо утвержда́хуся Боже́ственным Ду́хом.

Го́спода и Царя́ всея тва́ри испове́давшая ве́рою дво́ица едино́мудренная и единострада́льная/ беззако́нным да́же до кро́ве сопроти́вишася.

Богоро́дичен: О, чу́до, всех чуде́с нове́йшее!/ Я́ко Де́ва во утро́бе вся́ческая Содержа́щего, неискусому́жно заче́нши, не тесновмести́.

Конда́к, глас 3.

Подо́бен: Де́ва днесь:

От Боже́ственныя благода́ти дар чуде́с прие́мши, святи́и/, чудоде́йствуете непреста́нно/, вся на́ша стра́сти рукоде́йством секу́ще неви́димым/, Ки́ре Богому́дре со Иоа́нном сла́вным/: вы бо Боже́ственнии вра́чеве есте́.

И́кос:

Са́ми себе́ Бо́гу возло́жше, святи́и/, вся́кое искуше́ние лю́тых Его́ ра́ди претерпе́сте/, уме́рше усе́рдно, му́ченицы до́блии/, и по кончи́не всем источа́ете Боже́ственная дарова́ния/, су́щим в разли́чных неду́зех,/ и от мно́гих исцеля́юще зол/, от ни́хже еди́н и пе́рвый есмь аз, окая́нный/. Те́лом бо и душе́ю от язв лю́тых боле́зную/ и ве́рою вам вопию́/: исцели́те мя/, вы бо Боже́ственнии вра́чеве есте́.

Песнь 7

Ирмо́с: В пе́щи авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че/, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху/: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́,/ Го́споди:

Изве́сивше я́ко в преклоне́нии ме́рила мудрова́ние,/ тягото́ю пречи́стыя сла́вы страда́льцы возвыша́еми, взыва́ху/: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Не неве́дуще супоста́тнаго умышле́ний, всяк ран вид и ласка́ний поплева́вше, му́ченицы/: благослове́н еси́, – вопия́ху, -/ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Терпе́нием ран венча́еми, Иоа́нн же и Кир, защи́тницы, Тро́ице взыва́ху/: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Боже́ственное селе́ние, ра́дуйся!/ Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим/: благослове́на Ты в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

Песнь 8

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л/ львов зия́ния в ро́ве затче́/; о́гненную же си́лу угаси́ша/, доброде́телию препоя́савшеся/, благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще/: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Ко отверже́нию у́бо нечести́вии естество́м су́щаго Бо́га призыва́ху лю́те/; но непобе́днии му́ченицы тва́рию явля́ху всех Зижди́теля су́ща, взыва́юще/: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Неи́стовствующиися ле́стию гне́вно, земна́я му́дрствующий мучи́телие/ и́же житие́ иму́щия на Небесе́х неразори́мо сме́ртию к жи́зни отсыла́ху, взыва́ющия/: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Мо́щи му́чеников блиста́ния чуде́с яви́шася вселе́нней, Христе́/, злоде́мона мечта́нную лесть посрамля́юще,/ вопию́щим же благоле́пно исцеле́ния подава́юще/: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Без ма́тере из Отца́ Сло́во Сый, пе́рвее/, без отца́ бысть из Тебе́, второ́е, Всечи́стая,/ вопло́щся пе́рвее Безпло́тный/, за благоутро́бие восхоте́в спасти́ пою́щия/: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Песнь 9

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный/ от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во/, краеуго́льный отсече́ся/, Христо́с, совокупивый разстоя́щаяся естества́/. Тем, веселя́щеся, Тя, Богоро́дице, велича́ем.

Послушли́ва до сме́рти двои́ца непобеди́мых му́чеников яви́ся, Иоа́нна и Ки́ра/, Влады́чним Боже́ственным веле́нием/, те́мже в ру́це Зижди́теля своя́ ду́ши преда́ша.

Свети́ла сия́ют два, чуде́с сия́ния, от Исто́чника еди́наго светоно́снаго/, немощны́м источа́юща нетле́нную благода́ть/, я́же досто́йно велича́ем.

Еди́ницу у́бо Боже́ственнаго существа́, но Ипоста́сьми Трои́цу/, непобеди́мых му́ченик дво́ица му́жески богосло́вяше/: воплоще́ннаго же Сло́ва, Еди́наго Христа́ во двою́ естеству́

Богоро́дичен: Пощади́ мя, Христе́, егда́ прии́деши суди́ти мир со сла́вою,/разреши мглу страсте́й мои́х, мольба́ми ро́ждшия Тя и честны́х му́ченик Твои́х,/ я́ко Благ и Многоми́лостив.

Свети́лен:

Подо́бен: Не́бо звезда́ми:

Чудоде́йственнии свети́льницы, Ки́ре со Иоа́нном,/ душе́вныя на́ша неду́ги и теле́сныя исцели́те/, от Го́спода прие́мше благода́ть исцеле́ний.

Богоро́дичен:

От Бо́га ми́рови пода́нных благи́х Ты вина́ была́ еси́, Богоро́дице/, но и ны́не моли́ о о́бщем спасе́нии благопреме́ннаго Бо́га.

На стихо́вне Окто́иха.

Сла́ва, глас 4:

Достохва́льными пе́сньми, ве́рнии/, возвели́чим Ки́ра и Иоа́нна/, в ду́се единокро́вныя и по пло́ти братому́дрыя/, с ни́ми же Афана́сию до́блюю похваля́юще/ и прозябе́ние ея́/: Феодо́тию, Евдокси́ю и Феокти́сту,/ страстоте́рпицы и присноде́вы/, моля́шия Христа́ о душа́х на́ших.

И ны́не, Богоро́дичен и́ли Крестобогоро́дичен.

Подо́бен: Зва́нный свы́ше:

Не рыда́й Мене́, Ма́ти/, зря́щи на Дре́ве пове́шена Твоего́ Сы́на и Бо́га/, на вода́х пове́сившаго зе́млю неодержи́мо/ и всю тварь созда́вшего/, и́бо воскресну́, и просла́влюся/, и а́дова ца́рствия сокрушу кре́постию,/ и погублю́ того́ си́лу/, и свя́занный изба́влю от злоде́йства его́/, я́ко Благоутро́бен/, и Отцу́ Моему́ приведу́, я́ко Человеколю́бец.

На литурги́и

Блаже́нны Окто́иха, на 4 и святы́х от кано́на песнь 3-я, на 4. Проки́мен, глас 4: Святы́м, и́же суть на земли́ Его́/, удиви́ Госпо́дь вся хоте́ния Своя́ в них. Стих: Предзре́х Го́спода предо́ мно́ю вы́ну, я́ко одесну́ю мене́ есть, да не подви́жуся. Апо́стол к Кори́нфяном, зача́ло 153. Аллилу́йя, глас 2: Се что добро́, или́ что́ красно́/, но е́же жи́ти бра́тии вку́пе. Ева́нгелие от Матфея́, зача́ло 34, от полу́. Прича́стен: Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде:

Святой чудотворец и бессребреник Кир

Был прославленным врачом в городе Александрии, где родился и получил образование. Он лечил больных безвозмездно, подавая помощь как обыкновенными средствами медицины, открытыми Гиппократом и Галеном, так и духовной силой веры и молитвы, врачуя также душевные недуги, которые часто бывают причинами телесных болезней. Своими наставлениями и примером добродетельной, истинно христианской жизни святой врач обратил ко Христу многих язычников.

В то время император Диоклитиан (284–305) воздвиг на христиан ожесточенное гонение. Святой Кир был обвинен перед наместником Александрии, что он – христианин, и многих наставляет в христианской вере; наместник приказал арестовать святого. Узнав об этом, святой Кир удалился из города в Аравийскую пустыню. Это он сделал не из страха пыток или мученической смерти за Христа, но, во-первых, исполняя слова Христовы: «Когда вас гонят в одном городе, бегите в другой» (Мф. 10,23), во-вторых, из желания продолжить свою помощь ближним; в-третьих, желая достойно приготовить себя к страданиям за Господа в иноческом чине. По прибытии в Аравийскую пустыню святой Кир незамедлительно принял монашеский постриг.

Господь удостоил его дара чудотворения, и он уже не лечением и травами, а молитвой и словом исцелял всякие болезни. Видя это, язычники прославляли Имя Христово и, оставив свои заблуждения, обращались ко Христу, Истинному Богу.

В то время в Едессе (город в Киликии, юго-восточной области Малой Азии) жил святой Иоанн, благочестивый христианин, имевший почетное воинское звание. Когда началось гонение, он оставил все и пришел в Иерусалим. Услышав о святом Кире и совершаемых им чудесах, святой Иоанн возгорелся желанием подвизаться вместе с таким великим угодником Божиим. На розыски святого Кира он отправился, прежде всего, в Александрию, затем в Аравию. Найдя там святого Кира, святой Иоанн всей душой привязался к нему и стал его верным последователем, усердно подражая его добродетельной жизни.

Узнав, что в Египте, в городе Канопе, схвачена христианка Афанасия с тремя юными дочерьми: Феоктистой – 15 лет, Феодотией – 13 лет и Евдоксией – 11 лет, святые Кир и Иоанн поспешили в Каноп, опасаясь, как бы страх перед мучениями не заставил юных исповедниц отречься от Христа. Они посетили их в темнице, где вдохновенными речами укрепили в любви к Спасителю и утвердили в мужестве перед предстоящим подвигом.

Об этом было донесено градоправителю Канона Сириану, который в ярости приказал схватить обоих мужей и привести к себе. Святые Кир и Иоанн были немедленно схвачены. На допросе, убедившись в их твердом и безбоязненном исповедании веры во Христа, правитель Сирией приказал жестоко пытать святых на глазах Афанасии и ее дочерей. Святые исповедники остались непоколебимыми. Оставив их, мучитель начал истязать Афанасию с дочерьми, но не смог побороть их мужества и повелел обезглавить. Вслед за ними на том же месте казнили и святых бессребреников Кира и Иоанна (†311). Христиане погребли их тела в церкви святого апостола и Евангелиста Марка. В 412 году мощи святых Кира и Иоанна были перенесены из Канона в близлежащее селение Мануфин. В селении Мануфин было языческое капище и обитали злые духи, внушавшие всем страх. Патриарх Александрийский Феофил (385–412) хотел очистить это место, но не успел. Его преемнику святителю Кириллу (412–444) явился в видении Ангел Господень и повелел перенести в Мануфин святые мощи Кира и Иоанна. После перенесения их селение очистилось от вражеской силы. Святитель Кирилл построил в Мануфине храм во имя святых. Впоследствии их мощи были перенесены в Рим, а оттуда в Мюнхен.

И́же во святы́х отца́ на́шего Ники́ты епи́скопа, Новгоро́дскаго чудотво́рца

Ве́чер

Блаже́н муж: На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 6, глас 6.

Подо́бен: Всю отложи́вше:

Плотско́е стремле́ние/ воздержа́нием увяди́л еси́,/ лико́м по́стническим совокупи́лся еси́/, безстра́стием укра́шен/, ум предочи́стив/ непреста́нными к Бо́гу манове́нии/, святи́тельства па́ству восприя́л еси́,/ приле́жно о ста́де попече́ние име́л еси́,/святи́телю Ники́то/, душетле́нных неду́гов отгоня́я мрак/ и просвеща́я све́том Богоразу́мия/. О всех приле́жно моли́ся,/ спасти́ся душа́м на́шим.

Преподо́бне о́тче/, Богоблаже́нне святи́телю Ники́то,/ приле́жныя моли́твы/ за лю́ди твоя́ Бо́гу приноси́л еси́/, и,бездо́ждию не́когда бы́вшу/, ты, Влады́ку Христа́ умоли́в/, дождь с Небесе́ свел еси́/, и ча́да твоя́ возвесели́л еси́/, и благодаре́ние Бо́гу возсыла́ти/ вся научи́л еси́/. И ны́не о ста́де твое́м приле́жно моли́ся/, спасти́ся душа́м на́шим.

Богоблаже́нне о́тче/, святи́телю Ники́то/, челове́че Небе́сный, земны́й А́нгеле/, де́лателю виногра́да Христо́ва/, у́ме Боже́ственный, духо́вный орга́не,/ свети́льниче многосве́тлый/, любве́ струя́ неистощи́мая,/ ви́дя гра́да запале́ние/ и лю́ди, в печа́ли и тузе́ пребыва́ющия/, приле́жно Христу́ моли́лся еси́/, и пла́мень угаси́л еси́/, и от ско́рби на ра́дость лю́ди твоя́ премени́л еси́.

Сла́ва, глас 6:

Свяще́нная и сла́вная Це́рковь Вели́каго Нова́града,/ архиере́й же, и свяще́нных собо́ри/, и мно́жество наро́да/, све́тло торжеству́юще в па́мять святи́теля Ники́ты/, с любо́вию взыва́ют/: ра́дуйся, пресве́тлый свети́льниче и моли́твенниче те́плый/; мно́га бо ле́та сокрове́ны бы́ша честны́я твоя́ мо́щи/, ны́не же обрето́шася це́лы и неразруши́мы/ и па́че со́лнца сия́ющи/, я́же любе́зно лобыза́ем, освяще́ние прие́млюще и глаго́люще/: сия́ суть ча́да твоя́, святи́телю/, я́же Ева́нгелием породи́л еси́/и в правосла́вии утверди́л еси́/. И ны́не моли́ся Го́споду/ спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен. Вход. Проки́мен дне. И чте́ния 3, святи́тельская (зри страни́цы 332 – 334).

На ли́тии стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Боже́ственная благода́ть духо́вная/ пома́за тя ми́ром разу́мным, святи́телю/, Вели́кому Нову́граду первопресто́лышка/, и Богоуго́дное твое́ житие́ прекра́сна тя, Богому́дре, показа́/. Святи́телей был еси́ благоле́пие,/ преподо́бных украше́ние/, и ны́не мир весь просвеща́еши чуде́сными заря́ми/. Тем па́мять твою́, Ники́то, торжеству́ем.

По честне́м твое́м преставле́нии/ мно́га ле́та сокрове́ны бы́ша честны́я мо́щи твоя́/, святи́телю Ники́то/, ны́не же обрето́шася це́лы и невреди́мы,/ и, я́ко светоза́рное со́лнце, сия́юще/, ве́рных сердца́ просвеща́юще/ и весь мир озаря́юще/. Те́мже ра́достно соверша́ем пречестну́ю па́мять твою́.

Я́ко свеща́ пресве́тлая/, и я́ко свети́льник всеми́рный,/ и я́ко заря́ прекра́сная/, и я́ко звезда́ незаходи́мая,/ посреди́ вели́кия Це́ркве просия́ша честны́я мо́щи твоя́, святи́телю/, светоно́сными блиста́нии ста́до твое́ просвеща́юще/ и вся, со стра́хом прикаса́ющийся/ и уми́льно вопию́щия/: сон че́стен пред Го́сподем смерть преподо́бных Его́.

Сла́ва, глас то́йже:

Зако́ны соблю́л еси́ духо́вныя/, лю́ди твоя́ благоче́стию научи́л еси́/, первосвяти́тельствуя Вели́кому Нову́граду,/ и те́ло твое́ в не́м положи́л еси́, я́ко дар освяще́н,/ и сие́ мно́гими ле́ты сокрове́но бысть/, ны́не же обре́теся це́ло и нетле́нно/. Приходя́щии же к ра́це твое́й, лобзаю́ще, освяща́ются/, с ве́рою и любо́вию вопию́ще/: о́тче наш, святи́телю Ники́то/, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен.

На стихо́вне стихи́ры, глас 5.

Подо́бен: Ра́дуйся:

Ра́дуйся, свяще́нная главо́/, архиере́ю Ники́то, святи́телем удобре́ние/, по́стником украше́ние, свяще́нником благоле́пие/, Вели́кому Нову́граду утвержде́ние/: на земли́ бо, я́ко А́нгел, пожи́л еси́/, беззло́бием и пра́вдою укра́шен/, свети́ло вели́кое яви́вся нам/ и мир весь просвеща́я преди́вными чудесы́/. Те́мже моли́ся Христо́ви/ дарова́ти ду́шам на́шим мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Ра́дуйся, свяще́нная главо́/, по́стников непоколеби́мый сто́лпе/, А́нгелов собесе́дниче/. Пречи́сто зерца́ло Ду́ха Пресвя́таго яви́лся еси́/ и, Того́ заря́ми при́сно облиста́яся/, ве́рных сердца́ озаря́еши/, боле́зни облегча́еши, неду́ги отгоня́еши/. Те́мже моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода/, в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Ра́дуйся, свяще́нная главо́/, святи́телю Богоприя́тне,/ сто́лпе непревра́тный/, непоколеби́мо основа́ние ве́ры,/ церко́вное украше́ние, святи́телей удобре́ние/, сла́ва пра́ведных/, Те́мже тя ублажа́ем, моле́бно воспева́юще/: святи́телю Богодохнове́нне/, моли́ся Христу́/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 6:

Челове́че Небе́сный, земны́й А́нгеле/, де́лателю виногра́да Христо́ва/, уясни́л еси́ ве́рных сердца́ медотео́чными уче́нии/, и вся благоле́пно просвети́л еси́/, и ны́не от Христа́ неувяда́емым увя́злся еси́ венце́м/, моли́ о душа́х на́ших.

И ны́не, Богоро́дичен.

Тропа́рь, глас 4:

Наслади́вся, Богому́дре, воздержа́ния/ и жела́ние пло́ти твоея́ обузда́в/, на престо́ле святи́тельства сел еси́/, и я́ко звезда́ многосве́тлая, просвеща́я ве́рных сердца́/ заря́ми чуде́с твои́х, о́тче наш, святи́телю Ники́то/, и ны́не моли́ Христа́ Бо́га,/ да спасе́т ду́ши на́ша.

Ин тропа́рь, глас 2:

Небе́снаго простра́нства жела́я/, от ю́ности в те́сне ме́сте затвори́лся еси́/, в не́мже прельще́н быв от врага́/, па́ки смире́нием и послуша́нием/ победи́л еси́ преле́стника кре́пце, Ники́то/, и ны́не, предстоя́ Христо́ви/, моли́ спасти́ся всем нам.

На у́трени

По 1-й стихоло́гии седа́лен, глас 3:

Я́ко пресве́тло со́лнце, возсия́в/, лю́ди твоя́ просвети́л еси́ уче́нии слове́с твои́х/, страсте́й очерне́ние потреби́л еси́, святи́телю Ники́то/. Моли́ Христа́ Бо́га дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Я́ко невозде́ланная, Де́во, лоза́/, красне́йший грозд прозябла́ еси́/, источа́ющи нам вино́ спасе́ния, всех веселя́щее ду́ши же и телеса́/. Те́мже, я́ко вину́ Тя до́брых блажа́ще при́сно/, со А́нгелом вопие́м Ти/: ра́дуйся, Благода́тная.

По 2-й стихоло́гии седа́лен, глас 4:

От искуше́ний лука́ваго прему́дренно себе́ соблю́л еси́, святи́телю/, и вконе́ц того́ низложи́л еси́,/ и Христо́вы Це́ркве столп и утвержде́ние был еси́/. Те́мже, соше́дшеся, па́мять твою́ почита́ем, Богому́дре.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

В кров Твой, Пречи́стая Де́во, прибега́ющих/, мольбу́ прие́мши от нас/: не преста́й моля́щи Человеколю́бца спасти́ся рабо́м Твои́м.

По полиеле́и седа́лен, глас 8:

Смире́нием Влады́це Христу́ после́довав/, воздержа́нием житие́ укра́сил еси́/ и, от Сего́ му́дрости сло́во вверя́я/, к доброде́тели наказа́тель яви́лся еси́/. Те́мже вопие́м ти/: святи́телю Ники́те, моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Небе́сную дверь и киво́т/, пресвяту́ю го́ру, све́тлый о́блак воспои́м/, неопали́мую купину́, слове́сный рай, Е́вы воззва́ние/, вселе́нныя всея вели́кое сокро́вище,/ я́ко спасе́ние в Ней соде́лася ми́ру и оставле́ние дре́вних согреше́ний/. Сего́ ра́ди вопие́м Ей/: моли́ся Сы́ну Твоему́ прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ благоче́стно покланя́ющимся Всесвято́му Рождеству́ Твоему́.

Та́же степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 11. Псало́м 50.

Стихи́ра, глас 6:

Ду́ха Свята́го благода́ть в твои́х устна́х излияся,/ о́тче Ники́то святи́телю/, и был еси́ па́стырь Христо́вы Це́ркве/, уча́ слове́сныя о́вцы/ ве́ровати в Тро́ицу Единосу́щную/, во Еди́но Божество́.

Кано́н Богоро́дицы со ирмосо́м на 6 и свята́го два кано́на на 8. Кано́н свята́го: пе́ние моле́бно, сложено́ по а́збуце, совершено́ же и́менем списа́вшаго, глас 3.

Песнь 1

Ирмо́с: Су́шу глубороди́тельную зе́млю/ со́лнце наше́ствова иногда́/: я́ко стена́ бо, огусте́ обапо́лы вода́/ лю́дем пешемореходя́щим/ и богоуго́дно пою́щим/: пои́м Го́сподеви, сла́вно бо просла́вися.

А́гнче непоро́чный, Бо́жий Сло́ве/, отве́рзи моя́ недосто́йная уста́/, да возмогу́ воспе́ти святи́теля Ники́ту, Твоего́ уго́дника.

Боле́зньми по́стническими ду́шу просвети́в, преподо́бне,/ я́ко чи́сту же́ртву Христу́ предста́вил еси́, ра́дуяся, поя́/: сла́вно бо просла́вися.

Воздержа́нием те́ло ду́ху порабо́тил еси́/, ду́шу же равноа́нгельну сотвори́л еси́/. Помина́й ве́рою чту́щия тя, поя́ Бо́гу/: сла́вно бо просла́вися.

Богоро́дичен: Господороди́тельнице Влады́чице Мари́е/, моли́, Его́же родила́ еси́, Бо́га и Царя́ на́шего/, да ми́лостив бу́дет нам в день Су́дный.

Други́й кано́н, сложе́н та́коже по а́збуце воспятослове́сно, глас 7.

Песнь 1

Ирмо́с: Поспешествова́вшему Бо́гу во Еги́пте Моисе́ови/, извести́ Изра́иля/, Тому́ Еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.

Щедро́ты Твоя́ призыва́ем, Го́споди/, да досто́йно пе́ние принесе́м уго́днику Твоему́, святи́телю Ники́те,/ Тя воспева́юще, я́ко просла́вися.

Ше́ствие твое́ до́бре сконча́л еси́ и на Небеса́ возше́л еси́/. Престо́лу Влады́чню предстоя́, со А́нгелы Того́ воспева́еши/, я́ко просла́вися.

Что́ шум пра́зднующих быва́ет и лю́дие све́тло торжеству́ют?/ Днесь бо обрето́шася честны́я мо́щи святи́теля Ники́ты/, и вси ра́достно вопию́т Христу́, я́ко просла́вися.

Богоро́дичен: Цари́цу и Влады́чицу Тя имену́ем, Де́во/, под кров Твой прибега́юще и по́мощи от Тебе́ прося́ще/, Сы́ну Твоему́ воспева́юще, я́ко просла́вися.

Катава́сия: Су́шу глу́бороди́тельную зе́млю:

Песнь 3

Ирмо́с: Непло́дная душе́ и безча́дная/, стяжи́ плод благосла́вныи/, веселя́щися, возопи́ти/: утверди́хся Тобо́ю, Бо́же/, несть свят, несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Де́латель быв за́поведей Госпо́дних/, непреста́нно в них поуча́яся, о́тче Ники́то/, сего́ ра́ди вшел еси́ в Небе́сная, вопия́ ра́достно/: несть свят и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Егда́, зави́дев тебе́, прелука́вый хотя́ше запя́ти от доброде́телей/, сопротивоста́в, преподо́бне, без ве́сти того́ сотвори́л еси́, Христу́ вопия́/: несть свят и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Житие́м доброде́тельным Бо́гу угоди́л еси́, велиа́ра посрами́в/, и Христу́ возопи́л еси́/: несть свят и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Богоро́дичен: Зачала́ еси́ О́тчее Сло́во Ипоста́сное,/ Его́же моли́, Богоро́дице, изба́вити от бед рабы́ Твоя́/, вои́стинну призыва́ющия Тя.

Ин

Ирмо́с: Утверди́ся ве́рою Христо́ва Це́рковь,/ и́бо непреста́нно пе́сньми вопие́т, поющи/: Свят еси́, Го́споди/, и Тя пое́т дух мой.

От земны́х не́др восприе́млем, я́ко дар освяще́н, честны́я мо́щи твоя́, святи́телю/, и от сих освяще́ние прие́млем, Христа́ воспева́юще/: Свят еси́, Го́споди, спаса́яй ду́ши на́ша.

Храм Свята́го Ду́ха от ю́ности был еси́, о́тче,/ сего́ ра́ди и по сме́рти соблюде́ся те́ло твое́ нетле́нно,/ и, сие́ ра́достно лобыза́юще, вопие́м Христу́/: Свят еси́, Го́споди, спаса́яй ду́ши на́ша.

Фарисе́йское тщесла́вие отри́нувше/, со смире́нием и ра́достию целу́ем честны́я твоя́ мо́щи, святи́телю Ники́то, Христу́ вопию́ще/: Свят еси́, Го́споди, спаса́яй ду́ши на́ша.

Богоро́дичен: Укра́шена ря́снами чистоты́, Пречи́стая Отрокови́це/, благослове́нная Влады́чице, Предста́тельнице ро́да на́шего.

Катава́сия: Утвержде́ние на Тя:

Ин конда́к, глас 1:

Победи́в вра́жия ле́сти до́бле/ и све́тло доброде́тельми просия́в/, святи́тельства оде́ждою обле́клся еси́, пресла́вне Ники́то/, в не́мже све́том жития́ твоего́ и чудесы́ сия́я па́че со́лнца/, мно́гих просвети́в, приве́л еси́ Христо́ви/, Его́же моли́ о нас, пою́щих тя.

Седа́лен, глас 1:

Я́ко сад присноцвету́щ, лю́ди твоя́ сотвори́л еси́/, сия́ во благоче́стии возрасти́в, умно́жил еси́,/ и от сего́ ве́рен раб и де́латель виногра́да Христо́ва показа́лся еси́/, и трудо́м возме́здие досто́йно восприя́л еси́, святи́телю/, моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Всех Творца́, Бо́га же и Соде́теля, Всенепоро́чная Чи́стая/, Ду́хом Боже́ственным в ложесна́х Твои́х заче́нши/, без истле́ния родила́ еси́/. Его́же сла́вяще, Тя воспева́ем, Де́во/, я́ко пала́ту Царя́ всех и ми́ра заступле́ние.

Песнь 4

Ирмо́с: Положи́л еси́ к нам тве́рдую любо́вь, Го́споди/, Единоро́днаго бо Твоего́ Сы́на за ны на смерть дал еси́/. Те́мже Ти зове́м, благодаря́ще/: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Зако́ном оте́ческим после́дуя и сих житие́ подража́я,/ непреста́нно Христу́ взыва́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й.

Из мла́да Христа́ возлюби́л еси́/, сего́ ра́ди я́ко рачи́теля Своего́ возлюби́ тя/, к Нему́же вопие́ши/: сла́ва си́ле Твое́й.

Исполня́я зако́ны Боже́ственный/, преиспо́лнился еси́ дарова́ний Боже́ственных, святи́телю Ники́то, ве́рно взыва́я/: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Кади́льнице всезлата́я, Мари́е Всенепоро́чная/, Христа́ моли́, Его́же родила́ еси́,/ изба́вится нам от бед и огня́ ве́чнующаго.

Ин

Ирмо́с: Плотско́е прише́ствие Твое́, Христе́, уверя́я/, проро́к Авваку́м взыва́ше/: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Тя моли́твенника непосты́дна ко Влады́це стяжа́хом, святи́телю/, моли́ о воспева́ющих па́мять твою́,/ изба́вити в бу́дущем Суде́ ве́чнующаго осужде́ния.

Све́тлыми сия́ньми провозсия́вшия честны́я твоя́ мо́щи/ от мно́гих бо лет бы́ша сокрове́ны/, ны́не же, я́ко заря́ пресве́тла, просвеща́ют и освяща́ют пою́щия тя.

Ра́дость, и весе́лие, и ра́дование неизрече́нно/ твоему́ ста́ду, святи́телю, показа́ся обрете́ние честны́х моще́й твои́х/, в не́же испроси́ нам оставле́ние грехо́в и вели́кую ми́лость.

Богоро́дичен: Правосла́вною ве́рою и любо́вию притека́ющих Ти/ и со стра́хом пою́щих Тя/ моле́бный глас услы́ши, Влады́чице.

Катава́сия: Покры́ла есть небеса́:

Песнь 5

Ирмо́с: К Тебе́ у́тренюю, всех Творцу́/, преиму́щему всяк ум ми́рови/: зане́ свет повеле́ния Твоя́/, в ни́хже наста́ви мя.

Лук врага́ сокруши́л еси́/, и брань его́ до конца́ разори́л еси́/, и соверше́ния доброде́телей, преподо́бне, дости́гл еси́.

Моли́твою возше́л еси́ на Небе́сная/, иде́же с ли́ки оте́ц пребыва́я, весели́шися/. Помина́й, преподо́бне, па́мять твою́ све́тло торжеству́ющия.

Неизрече́нных та́ин Христо́вых служи́тель бы́ти сподо́бился еси́/ и, сия́ принося́ Бо́гу, за мир приле́жно моли́лся еси́.

Богоро́дичен: Упова́ние и наде́жда на́ша Ты еси́, Пречи́стая Влады́чице/, спаси́ лю́ди Твоя́, моля́щийся и и́мя Твое́ призыва́ющия.

Ин

Ирмо́с: У́тренююще, Сло́ве, в сла́ву Твою́ и хвалу́/, восхваля́ем непреста́нно о́браз Креста́ Твоего́/, его́же дал еси́ нам ору́жие в по́мощь.

Умиле́ния исто́чник мне испроси́, в честне́м твое́м торжестве́, святи́телю Ники́то/, да отмыю́ скве́рну души́ моея́/ и покая́ние моли́твами твои́ми обря́щу на по́мощь ору́жие.

Новагра́да быв первосвяти́тель и́стинен/, облагово́ни на́ша чу́вства душе́вная/, да моли́твы твоя́ предста́виши нам на по́мощь ору́жие.

Мно́жеством искуше́ний содержи́м есмь/, на тя наде́жду возлага́ю, святи́телю Ники́то/, да предста́виши ми моли́тву твою́ на по́мощь ору́жие.

Богоро́дичен: Ле́ствица прообража́ше Тя патриа́рха Иа́кова, Всенепоро́чная Влады́чице/, Бо́жие схожде́ние нам, я́ве сказую́щи.

Катава́сия: Я́ко ви́де Исаи́я:

Песнь 6

Ирмо́с: Бе́здна после́дняя грехо́в обы́де мя,/ и исчеза́ет дух мой/, но простры́й, Влады́ко/, высо́кую Твою́ мы́шцу/, я́ко Петра́, мя, Упра́вителю, спаси́.

Предызбра́н быв Боже́ственною благода́тию, во е́же па́ствити ста́до хриетоимени́то/, ты же, преподо́бне, я́ко па́стырь и́стинен/, приле́жно о ста́де попече́ние име́л еси́.

Разу́мне разсужда́я, ча́да твоя́ ча́сто нака́зовал еси́ духо́вными словесы́/, да пребу́дут тве́рдо соблюда́юще ве́ру правосла́вную.

Святи́тельства че́стию почте́н, приле́жно моле́ние за лю́ди твоя́ приноси́л еси́/: да ми́лостива Бо́га обря́щут в день Су́дный.

Богоро́дичен: Ты еси́, Пречи́стая Богоро́дице, прибе́жище на́ше и утвержде́ние/, моли́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего пода́ти нам спасе́ние и грехо́в оставле́ние.

Ин

Ирмо́с: Пла́вающаго в молве́ жите́йских попече́ний,/ с корабле́м потопля́ема грехи́/ и душетле́нному зве́рю примета́ема/, я́ко Ио́на, Христе́, вопию́ Ти/: из смертоно́сныя глубины́ возведи́ мя.

Кре́пость и утвержде́ние испроси́ оте́честву на́шему, святи́телю Ники́то/: да моли́твами твои́ми христиа́нский род в тишине́ пребу́дет/, воспева́ющий тя, я́ко те́пла засту́пника.

Изба́вится ста́ду твоему́ вся́каго озлобле́ния и ско́рби/ моли́ся, святи́телю Ники́то/: ты бо еси́ наде́жда непосты́дна/, упова́ние изве́стно и стена́ необори́мая.

И нам, пою́щим и сла́вящим твою́ па́мять/, испроси́, святи́телю Ники́то/, грехо́в разреше́ние, суда́ и му́ки избавле́ние/ и Ца́рствия Небе́снаго сподо́битися.

Богоро́дичен: Земноро́дных естество́ на Не́бо Тобо́ю взы́де/, пала́та бо Царе́ва обрела́ся еси́, Богоро́дице/, те́мже согла́сно воспева́ем Тя.

Катава́сия: Возопи́ к Тебе́:

Конда́к, глас 6.

Подо́бен: Е́же о нас:

Архиере́йства са́ном почти́вся/ и чи́сте Чисте́йшему предстоя́/, приле́жно моле́ние за лю́ди твоя́ приноси́л еси́/, я́ко и дождь моли́твою све́л еси́/, овогда́ же и гра́да запале́ния угаси́л еси́/. И ны́не, святи́телю Ники́то/, моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ лю́ди твоя́ моля́щияся/, да вси вопие́м ти/: ра́дуйся, святи́телю о́тче предивный.

И́кос:

Кто не почуди́тся, кто не просла́вит/ неизсле́димую и несказа́нную глубину́ милосе́рдия Твоего́, Христе́ Бо́же?/ Я́ко просла́вил еси́ в после́днем ро́де уго́дника Твоего́, святи́теля Ники́ту/, его́же обрето́шася честны́я мо́щи це́лы и неразруши́мы/. Ему́же рече́м/: егда́ во пло́ти был еси́, преподо́бне/, де́лании Боже́ственными ду́шу предочи́стил еси́/, святи́тельства па́ству восприи́м,/ сосу́д избра́н Боже́ственнаго Ду́ха показа́лся еси́/ и ста́до твое́ до конца́ в ве́ре утверди́л еси́/. Тем ра́дуйся, о́тче преди́вный.

Песнь 7

Ирмо́с: Трие́ о́троцы в пещи́, Тро́ицу прообрази́вше,/ преще́ние о́гненное попра́ша/ и, пою́ще, вопия́ху/: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших,

Уясня́ют, воспева́юще, А́нгельстии чи́ни па́мять твою́, Ники́то святи́телю/, и мы, земни́и, уми́льно вопие́м/: испроси́ нам оставле́ние согреше́ний и благи́х наслажде́ние.

Фарао́на мы́сленнаго победи́л еси́, от Христа́ дерзнове́ние прии́м/, и ве́лие ра́дование святы́м А́нгелом сотвори́л еси́, поя́/: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Херуви́му подо́бяся, легко́ на высоту́ возше́л еси́/ и ны́не со безпло́тными водворя́ешися, Христу́ вопия́/: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: От утро́бы Твоея́ про́йде у́мное, Богоро́дице, Со́лнце/, Сего́ моли́, я́ко Сы́на Твоего́ и Го́спода/, пода́ти нам скорбе́й разреше́ние и боле́зней облегче́ние/, да ра́достно от души́ вопие́м Христу́/: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Ин

Ирмо́с: Пещь о́троцы огнепа́льну дре́вле/ росоточа́щу показа́ша/, еди́наго Бо́га воспева́юще и глаго́люще/: превозноси́мый отце́в Бог и препросла́влен.

Зе́льным воздержа́нием те́ло умертви́л еси́/, ду́шу же просвети́л еси́ и равноа́нгельну сотвори́л еси́, Бо́гу вопия́/: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Жезло́м па́стырским, святи́телю, до́бре лю́ди твоя́ упа́сл еси́/, от ни́хже я́ко ве́рен па́стырь Христу́ возопи́л еси́/: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Егда́ ся́деши суди́ти вся́ческая на престо́ле сла́вы Твоея́/, тогда́ пощади́ рабы́ Твоя́, Влады́ко/, моли́твами уго́дника Твоего́, святи́теля Ники́ты/, да вси уми́льно вопие́м Ти/: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богороднчен: Добро́та честны́х и святы́х А́нгел,/ ра́дование челове́ков Ты еси́, Де́во Богоро́дице,/ Ты мя к жи́зни наста́ви, Сы́ну Твоему́ вопию́ща/: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Катава́сия: Тебе́, во огни́ ороси́вшаго:

Песнь 8

Ирмо́с: Веще́ственнаго огня́ пла́мень/ невеще́ственным увяди́ша Богозри́мии о́троцы и поя́ху/: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Лю́дем Росси́йским испроси́, Ники́то святи́телю, мир, здра́вие, спасе́ние и на враги́ одоле́ние/, да в ра́дости душе́вней возопие́м/: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Чу́вственный стра́сти победи́в, чистото́ю, я́ко со́лнце, возсия́л еси́/, чи́сто житие́ до конца́ сохрани́л еси́ и Бо́гу тем угоди́л еси́/. Ему́же вопие́м/: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Шум пра́зднующих слы́шати, святи́телю, сподо́бился еси́/: шу́ияго стоя́ния изба́ви мя и страсте́й треволне́ния/ и к приста́нищу покая́ния наста́ви мя/, да тя сла́влю во вся ве́ки.

Богоро́дичен: Ще́драго и человеколюби́ваго Бо́га роди́ти, Богоро́дице, сподо́билася еси́/, Того́ моли́, Неискусобра́чная Отрокови́це/, низпосла́ти нам, ве́рным, ве́лию ми́лость.

Ин

Ирмо́с: В пещи́ о́троки подража́юще/, духо́вную ро́су прие́мшии/, ве́рою зове́м/:благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Го́споду просла́вльшу уго́дника Своего́ святи́теля Ники́ту/, мно́гим бо ле́том преше́дшим сокрове́ны бы́ша честны́я его́ мо́щи/, ны́не же вси, я́ве зря́ще, согла́сно воспева́ют/: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Уви́дехом и почуди́хомся, па́че же стра́хом и ра́достию объя́ти бы́хом/, я́ко по толи́цех ле́тех обрето́шася честны́я мо́щи святи́теля Ники́ты це́лы и неразруши́мы,/ и вси единогла́сно возопи́хом/: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Бо́жиим манове́нием после́днему ро́ду явле́ны бы́ша честны́я мо́щи святи́теля Ники́ты/, сим у́бо прикаса́ющиися, освяще́ние прие́млем/, Христа́ воспева́юще во ве́ки.

Богоро́дичен: Ада́ма но́ваго родила́ еси́, пре́жде Ада́ма бы́вшаго/, Сего́ моли́, Богоро́дице, да спасе́т ду́ши на́ша.

Катава́сия: Нестерпи́мому огню́:

Песнь 9

Ирмо́с: В зако́не се́ни и писа́ний/ о́браз ви́дим, ве́рнии/: всяк му́жеский пол, ложесна́ разверза́я,/ свят Бо́гу/. Тем. перворожде́нное Сло́во Отца́ Безнача́льна,/ Сы́на, первородя́щася Ма́терию неискусому́жно/, велича́ем.

Мо́ре жите́йское преплы́в воздержа́нием, дости́гл еси́ широты́ ра́йския/, иде́же со А́нгелы при́сно весели́шися.

Ра́ка моще́й твои́х, святи́телю, дража́йши сапфи́ра показа́ся/, чудотвори́ва бо бе и исцеле́ния источа́ющи/. Е́яже облобыза́юще с ве́рою, приходя́щии ра́достно от души́ вопию́т/: сон че́стен пред Го́сподем смерть преподо́бных Его́.

Крестоно́сно предстои́ши престо́лу Вседержи́теля, сла́вою осиява́емь Све́та Присносу́щнаго/. Моли́ся, Ники́то святи́телю, о чту́щих ве́рно па́мять твою́.

Богоро́дичен: Лук сокруши́ся лука́ваго одоле́нием Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего/, чудна́ побе́да, Богоро́дице, и ди́вно одоле́ние соде́яся, Влады́чице/, во спасе́ние душ на́ших.

Ин

Ирмо́с: Па́че естества́ Ма́терь/ и по естеству́ Де́ву/, Еди́ну в жена́х Благослове́нную/, пе́сньмн, ве́рнии, Богоро́дицу велича́ем.

Львы́ укроти́ Дании́л дре́вле/, ты же, святи́телю Ники́то, невиди́маго врага́/, зия́ющего на тя, че́люсти сокруши́л еси́/ и без ве́сти того́ сотвори́л еси́ моли́твами твои́ми.

Кре́пкою твое́ю моли́твою́, святи́телю, я́звы души́ моея́ исцели́/, и находя́щих искуше́ний изба́ви мя, молю́ся/, и се́рдца моего́ напра́ви стезю́ на Бо́жия за́поведи пресве́тлыя/, да тя непреста́нно велича́ю.

Разжени́ мно́жество зол мои́х, святи́телю/, Богоприя́тными твои́ми моли́твами/, одожди́ ми ка́пли покая́ния/: бою́ся бо та́мошняго суди́ща/, в не́мже Судия́ хо́щет суди́ти всему́ ми́ру.

Богоро́дичен: Милосе́рдие на рабы́ Твоя́, Чи́стая, простри́, при́сно моля́щия Тя/, стра́шныя му́ки избавля́ющи моли́твами Твои́ми.

Катава́сия: В зако́не се́ни и писа́ний:

Свети́лен:

Плотска́я мудрова́ния ду́ху повину́л еси́/ и, я́ко зла́то, огне́м искуси́вся/, прия́телище был еси́ Ду́ху Пресвято́му/, о́тче Ники́то святи́телю.

Богоро́дичен:

Тя пе́сньми ублажа́ем, Де́во/, Бо́га бо роди́вши, на руку́ носи́ла еси́/, Того́ моли́ за ду́ши на́ша.

На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 4.

Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:

Свети́льник тя стяжа́вше/, свяще́нную твою́ па́мять восхваля́ем/, свяще́нно ублажа́юще/, Це́рковь бо Христо́ву украси́л еси́/ и лю́ди твоя́ просвети́л еси́/, вруче́нный тебе́ тала́нт умно́жив/, ра́дости сподо́бился еси́ Го́спода твоего́/. И ны́не, святи́телю, моли́ся/ о душа́х на́ших.

Воздержа́нием до́бре воспита́вся/, в пресла́вную доброде́телей высоту́ возше́л еси́/, святи́тельства оде́ждею, пребога́те/, и венце́м доброде́телей укра́шен/. Благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха осия́емь/, просвети́ моли́твами твои́ми, святи́телю Ники́то/, достодо́лжно восхваля́ющих/ свяще́нную и честну́ю па́мять твою́.

Я́ко зла́то чи́сто, обрето́хом/ честны́я твоя́ мо́щи, Ники́то святи́телю/, и сих любо́вию почита́ем,/ торжеству́юще ра́достно/ и я́ко свяще́ние душа́м обнося́ще,/ Христа́ прославля́ем/, проесла́вльшаго тя, уго́дника Своего́/, да и нас сподо́бит ве́чнаго наслажде́ния.

Сла́ва, глас 8:

Блага́го Бо́га ве́рный ра́бе/, виногра́да Его́ приле́жный де́лателю/, до́бре ста́до упа́сл еси́,/ и Ева́нгельскими словесы́ люде́й твои́х сердца́ напои́л еси́/, и се́мя благоче́стия в них возрасти́л еси́/. И ны́не предстоя́ Христу́/, моли́ся, святи́телю Никиито,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

И ны́не, Богоро́дичен: Влады́чице, приими́:

Славосло́вие вели́кое.

На Литурги́и: слу́жба иера́рхов.

Моли́тва

О архиере́ю Бо́жий, святи́телю Ники́то, услы́ши нас, гре́шных раб твои́х, сте́кшихся днесь в свяще́нный храм сей, моля́щихся тебе́ и к свяще́нной твое́й ра́це притека́ющих и умиле́нно вопию́щих: я́коже седя́ на престо́ле святи́тельства в Вели́ком Новегра́де сем, и еди́ною належа́щею бездо́ждию дождь моли́твами свел еси́ и па́ки гра́ду се́му, о́гненным пла́менем обше́дшему, моли́твою́ пла́мень о́гненный угаси́л еси́, и ны́не мо́лим тя, о святи́телю Христо́в Ники́то, моли́ся ко Го́споду, е́же изба́вити Вели́кий Но́вград сей и вся гра́ды и страны́ христиа́нския от тру́са, пото́па, гла́да, огня́, гра́да, меча́ и от всех враго́в, ви́димых и неви́димых. Я́ко да избра́нных моли́тв твои́х ра́ди спаса́еми, сла́вим Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и твое́ ми́лостивное предста́тельство ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Святитель Никита, епископ Новгородский

В юные годы поступил в Киево-Печерский монастырь, где принял монашеский постриг. В самом начале своего иноческого пути, по своей духовной неопытности, он затворился в пещере против воли и благословения настоятеля, преподобного игумена Никона (†1088, память 23 марта), который предупреждал о преждевременности такого подвига для молодого инока. Печерские старцы, убедившись, что неосторожный монах не слушает их, не переставали молиться за него. Через малое время ароматы наполнили пещеру Никиты, и он услышал некий голос, как бы молившийся вместе с ним. «Господи! – воскликнул неосторожный затворник, – явись мне, дабы я мог лицезреть Тебя». Голос отвечал ему: «Я пошлю тебе ангела; твори во всем волю его». Тотчас предстал перед Никитой в виде ангела бес, который повелел ему перестать молиться и сказал, что молиться будет он сам, а затворнику велел читать только Ветхий Завет. Несчастный послушник прекратил молитву. Он постоянно видел рядом с собой молившегося ангела и был спокоен, а Ветхий Завет выучил наизусть. Бес же стал открывать ему то, что творится в мире, побуждая затворника к пророчествованию. К пещере Никиты стали приходить миряне, удивляясь его прорицаниям. Так, например, Никита предсказал убиение князя Новгородского Глеба Святославича (†1078), и это предвещание сбылось. (Диавол, конечно, не знает будущего, но возвещает то, к чему склоняет злых людей, в данном случае – убийство). Старцы заметили, что затворник ничего не говорит от Нового Завета, а только от Ветхого, и поняли, что он в прелести. Силой соборной молитвы они изгнали беса из пещеры, и вывели из нее Никиту. Оказалось, что он не только забыл весь Ветхий Завет, но даже разучился читать. Когда Никита пришел в себя, ему пришлось заново обучаться грамоте, как ребенку. С горьким сожалением Никита оплакал свою ошибку и с тех пор стал подвизаться в великом смирении и послушании. Наложив на себя особое воздержание, инок Никита превзошел других в добродетелях. Господь принял его глубокое покаяние и прославил его даром чудотворения. Однажды преподобный Никита во время бездождия низвел своей молитвой дождь; в другой раз он молитвой угасил пожар. За премногую любовь преподобного, обнаруженную в соблюдении заповедей Христовых, Господь сотворил его пастырем Своего словесного стада, и преподобный в 1096 году был возведен на архиепископскую кафедру Великого Новгорода.

В годы своего архиерейства (1096–1108) святитель Никита возвел церковь Благовещения и часть архиерейских палат в Новгороде. По его мысли, хотя и после его кончины, был расписан фресками собор Святой Софии, Премудрости Божией. 30 января 1108 года святитель Никита преставился о Господе и был погребен в Софийском соборе. Вскоре началось почитание его как святого и уже в первой половине XIII века праздновалась память святителя Никиты. Прошли столетия, память о нем постепенно изгладилась, и гробница его оказалась в небрежении. В Святую ночь 1551 года некий боярин, сидя невдалеке от гробницы в ожидании Пасхальной заутрени, услышал глас: «Гробница святителя Никиты должна быть покрыта». Он поспешно пошел домой, принес покров, но прежде, чем возложить его, начал обметать гробницу, и увидел в щель нетленные мощи святителя. Боярин сообщил об этом духовным властям. В том же 1558 году, по благословению Митрополита Московского Макария, святитель Никита был причислен к лику святых. В канун его прославления один священник увидел во сне святителя в облачении, кадящим святые иконы. Когда гробницу открыли, святитель Никита пошевелился. Все были поражены исходившим от его лика светом. В то время в Новгороде укоренилась ересь, отрицающая святые таинства, иерархию и поклонение святым иконам. Перед мощами святителя Никиты глава этой ереси покаялся, и она исчезла. От мощей святителя Никиты исцелилась слепая престарелая Ксения, жительница Новгорода, а также один расслабленный; совершилось много и других чудес. Во время Ливонской войны святителя Никиту видели в облачении и с посохом в руке на коне, благословляющим русское войско.

Святитель Никита был безбородым, так и пишут его на иконах.

В настоящее время мощи святителя Никиты почивают в новгородском храме в честь святого апостола Филиппа, в приделе во имя святителя Николая. Память святителя Никиты также совершается 30 апреля, в день обретения мощей (1558), и 14 мая.


 30-й день31-й день

Открыта запись на православный интернет-курс