Источник

21-й день

Преподо́бнаго отца́ на́шего и испове́дника Иа́кова епи́скопа

Стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:

Преве́чнующее и ника́коже претека́ющее/ возжела́в благосла́вие,/ сла́ву пренебре́гл еси́,/ преходя́щую и погиба́ющую,/ и, крест восприе́м,/ Распе́ншемуся после́довал еси́/ и пло́ть покори́л еси́ по́стническими по́двиги./ Сего́ ра́ди па́мять твою́/ соверша́ем, Иа́кове.

Ми́ру и страсте́м распина́емь, Иа́кове,/ ду́шу соблю́л еси́/ нескве́рну и небла́зненну,/ несме́шенну до́льными, о́тче, начерта́ньми,/ и виде́нии та́йными воскрили́вся к Небе́сным./ В ни́хже твое́ житие́ предвозложи́л еси́, преподо́бне,/ я́ко Христо́в друг и́скренний,/ я́ко уго́дник ве́рнейший.

Незло́бив, цел,/ ми́лостив и братолюби́в,/ смиренному́др и кро́ток,/ любве́ испо́лнен,/ ми́лостынею укра́шен,/ терпе́нием пожда́телен,/ ве́рою и наде́ждою украша́емь,/ показа́лся еси́, всеприснопа́мятне,/ моли́твами удобря́емь/ и Боже́ственными светлостьми́ свяще́нно облиста́емь.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Скве́рну отмы́й стра́стнаго се́рдца моего́,/ Богоро́дице Всепе́тая,/ и вся я́звы и гное́ния сего́,/ я́же от греха́,/ очи́сти, Чи́стая,/ и ума́ моего́ уста́ви непостоя́ние,/ я́ко да си́лу Твою́/ и вели́кое заступле́ние/ велича́ю, окая́нный/ и непотре́бный раб Твой.

Крестобогоро́дичен:

Распина́ема Христа́ Человеколю́бца/ ви́дящи Пречи́стая/ и ре́бра ископова́ема копие́м,/ пла́чущи, вопия́ше:/ что сие́, Сы́не Мой?/ Что Ти безблагода́тнии лю́дие возда́ша,/ за я́же сотвори́л еси́ до́брая им,/ и тщи́шися безча́дствовати Мя, Вселюбе́знейший?/ Удивля́юся, Благоутро́бне,/ Твоему́ во́льному распя́тию.

Кано́н Иа́кову. Глас 2.

Песнь 1

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие,/ пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди,/ я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския,/ я́ко просла́вися.

Просвеще́ние Тро́йческое, Иа́кове, в ду́шу прие́м,/ ми́ра оста́вил еси́ те́мную пре́лесть/ и преми́рную сла́ву получи́л еси́.

Ты, крест на ра́мо взем,/ Распе́ншемуся, преподо́бне, после́довал еси́/ и, мона́шествовав прему́дре,/ стра́сти воздержа́нием, о́тче, изсуши́л еси́.

Вмести́телен дарова́ний Ду́ха от млады́х ногте́й твои́х сосу́д был еси́/ и Вы́шняго граждани́н Сио́на и насле́дник, блаже́нне Иа́кове.

Богоро́дичен: Еди́на Бо́га, все́ми су́ща невмести́ма,/ Тебе́ вме́стна бы́вша за бла́гость, родила́ еси́, Отрокови́це,/ Его́же моли́ спасти́ воспева́ющия Тя.

Песнь 3

Ирмо́с: Утверди́ нас в Тебе́, Го́споди,/ Дре́вом умерщвле́й грех,/ и страх Твой всади́/ в сердца́ нас, пою́щих Тя.

Житие́ твое́ красно́,/ сло́во со́лию любве́, Богому́дре, растворе́но,/ се́рдце благоумиле́нно:/ сего́ ра́ди тя ве́рою ублажа́ем.

Христа́, нас ра́ди я́вльшагося пло́тию, Боже́ственный почита́я о́браз,/ гоне́ния, о́тче, претерпе́л еси́,/ и беды́, и ско́рби, всеблаже́нне.

Я́ко же́ртву чи́сту, тебе́ сама́го прине́сл еси́ Го́сподеви умерщвле́нием греха́/ и же́ртвы безкро́вныя Тому́, я́ко святи́тель зако́нен, прине́сл еси́.

Богоро́дичен: Зла́ту я́ко вои́стинну кади́льницу,/ и ста́мну ма́нны,/ и Боже́ственную го́ру,/ и пала́ту прекра́снейшую Бо́жию Тя, Де́во, имену́ем.

Седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Ско́ро предвари́:

Христу́ после́довал еси́, мир оста́вив/ и пло́ть покори́в воздержа́нием я́ве, преблаже́нне Иа́кове,/ отню́дуже свяще́нства пома́зание свято́е име́л еси́,/ ны́не же к невеще́ственным преста́вился еси́ лико́м,/ моля́ о всех нас, восхваля́ющих тя.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Еди́на, ро́ждшая Творца́ всему́,/ еди́на, украси́вшая челове́чество Рождество́м Твои́м, Богоневе́сто,/ изба́ви мя от се́ти льсти́ваго врага́,/ поста́ви мя на ка́мени Христо́вых хоте́ний,/ Того́ моля́щи приле́жно, Его́же воплоти́ла еси́.

Крестобогоро́дичен:

На Кресте́ Тя возвы́шена я́ко узре́ Пречи́стая Ма́ти Твоя́, Сло́ве Бо́жий,/ ма́терски рыда́ющи, веща́ше:/ что но́вое и стра́нное сие́ чу́до, Сы́не Мой?/ Ка́ко – Жи́знь всех – вкуша́еши сме́рти,/ оживи́ти ме́ртвыя хотя́, я́ко Благоутро́бен?

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ слух Твоего́ смотре́ния/ и просла́вих Тя,/ Еди́не Человеколю́бче.

Всено́щными мольба́ми сла́сти теле́сныя умертви́в,/ безстра́стия яви́лся еси́ свети́льник неусы́пный, преподо́бне.

Слез тече́ньми всегда́ омыва́яся, преблаже́нне,/ чи́сто прия́телище яви́лся еси́ Свята́го Ду́ха.

Смире́н же, и кро́ток, и сострада́телен, и незло́бив,/ и целому́др святи́тель, преподо́бне, был еси́.

Богоро́дичен: Неискусобра́чная Влады́чице, Я́же Бо́га во чре́ве заче́нши,/ напа́стей и печа́лей вся изба́ви.

Песнь 5

Ирмо́с: Све́та Пода́телю и веко́в Тво́рче, Го́споди,/ во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви нас,/ ра́зве бо Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.

Сла́вы жела́ний вои́стинну, е́же в челове́цех высо́каго, преподо́бне,/ прея́вственно, о́тче, возгнуша́лся еси́/ и был еси́ свети́льник, смиренному́дрия сия́я све́тлостию.

Воздержа́нием мно́гим и во бде́нии приле́жнем, преподо́бне,/ в моли́тве и в злострада́нии взыска́л еси́ Бо́га,/ тя к Вы́шним оби́телем преложи́вшаго.

Упражня́я себе́ всено́щными моли́твами, стоя́л еси́,/ душе́вным о́ком Боже́ственныя прие́мля зари́,/ о́тче святи́телю Богому́дре Иа́кове.

Богоро́дичен: Уязви́вшееся прило́ги лука́ваго, Пречи́стая,/ я́ко сострада́тельна, уврачу́й се́рдце мое́,/ Су́щаго, на Кресте́ пло́тию уя́звленнаго, неизрече́нно ро́ждшая.

Песнь 6

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яйся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.

То́ки слез твои́х, преподо́бне, мо́ре лю́тых страсте́й изсуши́ша/ и та́мошнее утеше́ние честне́й твое́й души́ исхода́таиша.

Незло́бив, кро́ток, цел, преподо́бен,/ сла́док, смиренному́др, и тих, и просвеще́ния испо́лнен,/ пресла́вне о́тче, был еси́.

С Боже́ственными па́стыри па́мять твоя́, о́тче, спросла́вися,/ я́коже па́стыря до́браго, па́стырю му́дре Иа́кове,/ я́ко преподо́бне ста́до упа́сл еси́.

Богоро́дичен: Во́лею вся соде́лавый во утро́бу, восхоте́в, неискусобра́чную всели́ся,/ тле́нием неду́говавшия нетле́нием почти́в, я́ко Милосе́рд.

Песнь 7

Ирмо́с: О́бразу злато́му, на по́ле Деи́ре служи́му,/ трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния,/ посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Мно́гая гоне́ния и неосла́бная искуше́ния претерпе́л еси́,/ иконобо́рцы побежда́я, правосла́вием сия́я,/ вся зря́щия просвеща́я и взыва́я, Иа́кове:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Христо́во стра́шное прише́ствие помышля́я, во умиле́нии все житие́ сконча́л еси́,/ до́ндеже обре́л еси́, блаже́нне, очище́ние прегреше́ний соверше́нное/ и ве́чное утеше́ние, просвеще́ние и́стинное и сла́ву неизрече́нную.

Па́стыря Христа́ в кро́тости души́ яви́лся еси́ а́гня/ и, Сим наставля́емь, па́стырь ове́ц в ду́се, о́тче, слове́сных позна́лся еси́,/ с ни́ми поя́ всегда́:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Де́во сла́вная, Неискусобра́чная Чи́стая, Благослове́нная,/ па́дающих исправле́ние, согреша́ющих избавле́ние,/ спаси́ мя, блу́днаго, спаси́, Сы́ну Твоему́ зову́ща:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Песнь 8

Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго/ и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га,/ по́йте, дела́, я́ко Го́спода/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Чисте́йший твой ум, чистото́ю Боже́ственною просвеще́н,/ бесо́вския тьмы́ и мглы страсте́й разу́мно уклони́ся, преподо́бне, зовы́й:/ по́йте, вся дела́, Го́спода и превозноси́те во вся ве́ки.

Разжже́нныя врага́ стре́лы угаси́л еси́, му́дре, одожде́ньми непреста́нных слез/ и, разжже́гся Христо́вою любо́вию, всеблаже́нне,/ попали́л еси́ вещенеи́стовное сласте́й те́рние.

Сие́ ста́до, прему́дре, е́же собра́л еси́ твои́ми уче́нии,/ и ве́рою соверша́ющия свяще́нную, и честну́ю,/ и по́лну све́та Боже́ственную па́мять твою́/ сохрани́ моли́твами твои́ми от искуше́ний и бед.

Богоро́дичен: Живы́й су́щи исто́чник, Я́же во́ду жи́зни ро́ждшая,/ ду́шу мою́, иста́явшую грехо́вным пла́менем, Де́во Богоро́дице, напо́й,/ да Тя сла́влю во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва,/ неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма,/ я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те,/ от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося нас ра́ди,/ ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

По мно́гих труде́х и боле́знех безчи́сленных,/ по́тех же и ско́рбех вои́стинну,/ в приста́нищи почи́л еси́, Небе́сное нося́ бога́тство Боже́ственных доброде́телей,/ свяще́ннейше о́тче, преподо́бных удобре́ние.

Разсужде́ния свети́льник, чу́вствия престо́л,/ незло́бив, кро́ток, и ми́лостив, и благоумиле́н был еси́,/ рыда́яй же и омыва́я одр, я́коже рече́ Дави́д,/ с ни́мже вся, ве́рою чту́щия тя, помина́й.

Я́ко дневну́ю звезду́, я́ко Ду́ха храм,/ я́ко ши́пок благово́ния та́инственнаго, о́тче, сый испо́лнен,/ я́ко высокове́твенно дре́во, я́ко сла́вы ве́чныя о́бщника/ и я́ко му́дра святи́теля чтим тя, Иа́кове.

Сле́зныя пото́ки, в зе́млю се́рдца посыла́емы бога́тно,/ вои́стинну клас возрасти́ша зрел,/ ду́ши пита́ющ ве́рою чту́щия тя при́сно,/ святи́телю Богому́дре, о́тче наш Иа́кове.

Богоро́дичен: Пощади́ мя, Го́споди, пощади́, егда́ хо́щеши ми суди́ти,/ и не осуди́ мене́ во о́гнь, ни я́ростию Твое́ю обличи́ мене́,–/ мо́лит Тя Де́ва, ро́ждшая Тя, Христе́,/ А́нгел мно́жества и с преподо́бными му́ченики.

Преподобный Иаков, епископ и исповедник

Преподобный Иаков, епископ и исповедник, с раннего возраста был увлечен высоким идеалом подвижнической жизни. Юношей оставил он мир и стал иноком Студийского монастыря. Эта прославленная обитель, из которой воссияло много святых подвижников, была в VIII–IX веках оплотом иконопочитания.

Сохранив душу «нескверной и неблазненной», «страсти воздержанием иссушив», кроткий, милостивый и братолюбивый инок, превосходно знавший Священное Писание, со временем был возведен на епископскую кафедру в городе Катаны в Сицилии.

Первым епископом, занимавшим эту кафедру, был святой Кирилл, ученик святого апостола Петра. Он превратил горькие воды источника в сладкие силою веры и молитвы и обратил этим чудом многих ко Христу. В глубокой старости почил святой епископ Катанский Кирилл (память 21 марта).

Святому Иакову Исповеднику, слово которого было «солию любве растворено», уготовал Господь в преклонных годах скорби и испытания. Во время царствования императора-иконоборца Константина V Копронима (741–745) святого Иакова принуждали к отказу от почитания святых икон. За непоколебимую преданность святой вере он был подвергнут многим мучениям. Его морили голодом и томили жаждой, истязали. Святой епископ Иаков скончался в изгнании и заточении. Позднейшее предание смешало святого епископа Иакова с блаженным Иаковом, учеником преподобного Феодора Студита, также пострадавшим за почитание святых икон,– однако блаженный Иаков епископом не был.

Преподо́бнаго Пахо́мия Не́рехтскаго, игу́мена Сыпа́нова монастыря́ во И́мя Живонача́льныя Тро́ицы, Костромского чудотво́рца

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: Зва́нный свы́ше:

Егда́ восле́д Бо́га возгоре́ся ду́хом, преподо́бне,/ тогда́ воспали́ Боже́ственный о́гнь ду́шу твою́ взыска́ти Го́спода,/ па́че же,– реку́,– Госпо́дь тебе́ взыска́,/ и́же от ю́ности оста́вя мирско́е пребыва́ние,/ и восприя́ а́нгельский о́браз, и рабо́тая Го́сподеви/ во мно́зех труде́х, и по́двизех, и коленопреклоне́ниих, и в поще́ниих,/ Христа́ Бо́га моли́, блаже́нне Пахо́мие,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

В ми́ре житие́ возненави́де,/ и тогда́ ми́ра красоты́ отве́ржеся, пребога́те,/ и восприя́ и́ноческий чин,/ и в живоно́сную ме́ртвость оде́яся,/ и, сокро́вище доброде́телей стяжа́в, пло́ть порабо́ти ду́ху,/ и бы́сть жи́тель пусты́нный,/ возрасти́л еси́ ве́лия кро́тости и смире́ния плоды́,/ Христа́ Бо́га моли́, преподо́бне Пахо́мие,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Жела́я улучи́ти Небе́сную добро́ту,/ земна́я вся оста́вил еси́,/ в вы́шних ум свой восприя́ благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха,/ па́стырь и́стинен показа́ся,/ ве́тви смире́ния возрасти́л еси́/ и освяще́н дом Пресвята́го Ду́ха соде́я,/ ско́рбным путе́м и те́сным ше́ствоваше,/ сего́ ра́ди уго́дник Бо́жий све́тел ми́ру показа́ся./ Тем ны́не, пречи́стому Све́ту причаща́яся,/ не забу́ди ста́до твое́, преподо́бне,/ Христа́ Бо́га моли́, о́тче Пахо́мие,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Сла́ва, глас 6:

Богови́димаго в по́двизех восхва́лим пустыннолюби́теля,/ смире́ния рачи́теля и кро́тости учи́теля,/ церко́внаго строи́теля,/ и́же любве́ ра́ди Бо́жия мир оста́вльшаго/ и трудолю́бие поне́сшаго,/ благоче́стия подража́теля,/ Пахо́мия пе́ньми и пе́сньми почти́м,/ честну́ю и многоцеле́бную его́ ра́ку зря́ще,/ се бо вопию́т чудеса́ его́,/ мы же, обстоя́ще, любе́зно облобыза́ем, глаго́люще:/ ра́дуйся, пресла́вне о́тче Пахо́мие,/ с ра́достию от Ду́ха Свя́та Ца́рство Небе́сное пожа́л еси́/ и на подо́бствие, я́коже мо́щно, возше́л еси́./ И ны́не на Небесе́х чи́сте зри́ши Святу́ю Тро́ицу,/ испроси́ стране́ на́шей одоле́ние на сопоста́ты,/ и це́рквам благоле́пие,/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

И ны́не, Богоро́дичен: Кто Тебе́ не ублажи́т, Пресвята́я Де́во:

Вход, проки́мен дне, чте́ния 3 преподо́бническая.

Прему́дрости Соломо́ни чте́ние (глава́ 3):

Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией,/ и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти,/ и вмени́ся озлобле́ние исхо́д их./ И е́же от нас ше́ствие – сокруше́ние,/ они́ же су́ть в ми́ре./ И́бо пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут,/ упова́ние их безсме́ртия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бы́вше,/ вели́кими благоде́тельствовани бу́дут,/ я́ко Бог искуси́ я/ и обре́те их досто́йны Себе́./ Я́ко зла́то в горни́ле, искуси́ их/ и, я́ко всепло́дие же́ртвенное, прия́т я./ И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют/ и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т./ Су́дят язы́ком и облада́ют людьми́,/ и воцари́тся Госпо́дь в них во ве́ки./ Наде́ющиися На́нь разуме́ют и́стину/ и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́,/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.

Прему́дрости Соломо́ни чте́ние (глава́ 4):

Пра́ведник а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и бу́дет./ Ста́рость бо честна́ не многоле́тна,/ ниже́ в числе́ лет исчита́ется./ Седи́на же е́сть му́дрость челове́ком,/ и во́зраст ста́рости – житие́ нескве́рное./ Благоуго́ден Бо́гови быв, возлю́блен бы́сть/ и живы́й посреде́ гре́шник преста́влен бы́сть./ Восхище́н бы́сть, да не зло́ба измени́т ра́зума его́/ или́ ле́сть прельсти́т ду́шу его́./ Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая/ и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив./ Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга,/ уго́дна бо бе Го́сподеви душа́ его́,/ сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия./ Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше,/ ниже́ поло́жше в помышле́нии таково́е,/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.

Прему́дрости Соломо́ни чте́ние (главы́ 5 и 6):

Пра́ведницы во ве́ки живу́т,/ и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего́ ра́ди прии́мут Ца́рствие благоле́пия/ и вене́ц добро́ты от руки́ Госпо́дни,/ зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рве́ние Свое́/ и вооружи́т тва́рь в ме́сть враго́м./ Облече́тся в броня́ пра́вды/ и возложи́т шлем суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобеди́мый преподо́бие,/ поостри́т же напра́сный гнев во ору́жие,/ спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины/ и, я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в, на наме́рение полетя́т./ И от каменоме́тныя я́рости испо́лнь паду́т гра́ды,/ вознегоду́ет на них вода́ морска́я,/ ре́ки же потопя́т я на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух си́лы/ и, я́ко ви́хор, разве́ет их,/ и опустоши́т всю зе́млю беззако́ние,/ и злоде́йство преврати́т престо́лы си́льных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте,/ навы́кните, судии́ конце́в земли́,/ внуши́те держа́щии мно́жества/ и гордя́щиися о наро́дех язы́к,/ я́ко дана́ е́сть от Го́спода держа́ва вам/ и си́ла от Вы́шняго.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

К моще́м твои́м прибега́ем,/ свя́те Пахо́мие,/ исцели́ на́ша стра́сти,/ я́коже исцели́л еси́ разли́чныя мно́гая боле́зни.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́.

Что ти принесе́м, блаже́нне,/ за твоя́ е́же к нам щедро́ты?/ Но мо́лим тя, свя́те, всегда́ за ны моли́ся Христу́,/ тебе́ бо и́мамы хода́тая ко Христу́,/ испроси́ да́ти нам оставле́ние грехо́в.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Зерца́ло, и звезда́ Бо́жия,/ и моли́твенник ко Христу́/ за ны, гре́шныя,/ целу́ем мо́щи твоя́ честны́я,/ раби́ многогре́шнии.

Сла́ва, глас 8:

И́нок мно́жества,/ наста́вника тя чтим, о́тче наш Пахо́мие,/ тобо́ю бо пу́ть вои́стинну пра́вый ходи́ти позна́хом,/ блаже́н еси́, я́ко Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелом собесе́дниче, преподо́бным единокро́вне и пра́ведным,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен: Безневе́стная Де́во:

Тропа́рь, глас 4:

Жите́йских молв, преподо́бне, отве́ргся/ и, я́ко птищ обре́те себе́ в пусты́ни безмо́лвие,/ в моли́твах и бде́нии прилежа́ Бо́гови,/ преподо́бне о́тче Пахо́мие,/ и оста́ви дре́внее пребыва́ние,/ и оты́де в пусты́ню, и в ней водвори́ся,/ и соста́ви оби́тель во И́мя Пресвяты́я Тро́ицы,/ и процве́л еси́, а́ки фи́никс,/ и бы́сть о́браз утеше́ния духо́внаго./ Те́мже, преподо́бне Пахо́мие,/ моли́ Пресвяту́ю Тро́ицу спасти́ся душа́м на́шим.

НА У́ТРЕНИ

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 4:

Светоли́тием сия́я, я́ко заря́,/ просия́л еси́ в пусты́ни чудесы́ свои́ми, Пахо́мие,/ с ве́рою приходя́щим к тебе́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

В кров Твой, Пречи́стая Де́во, прибега́ющих, моли́тву прие́мши от нас,/ не преста́й моля́щи Человеколю́бца спасти́ся рабо́м Твои́м.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 1:

Повеле́нием Бо́жиим дои́де в пусты́ню/ и оби́тель соста́ви на ме́сте, нарица́емом Сыпа́нове, во И́мя Пресвяты́я Тро́ицы,/ Е́йже предстои́ши, преподо́бне Пахо́мие,/ моли́ о спасе́нии душ на́ших.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Упова́ние христиа́ном, Пречи́стая Де́во,/ Его́же родила́ еси́ па́че ума́, Сло́ва,/ непреста́нно моли́ с Вы́шними си́лами/ да́ти оставле́ние грехо́в всем и исправле́ние жития́,/ ве́рою и любо́вию при́сно Тя сла́вящим.

По полиеле́и седа́лен, глас 1:

Бо́гови примеси́ся, преподо́бне о́тче наш Пахо́мие,/ Госпо́дне дарова́ние улучи́л еси́,/ благода́тию Его́ мно́жество ополче́ния бесо́в отгна́л еси́,/ те́мже пресла́вно подвиза́ся непреста́нною свое́ю моли́твою ко Христу́ Бо́гу,/ и о нас, ча́дех свои́х, моли́, грехо́в оставле́ние дарова́ти нам.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Светоно́сен Тя све́щник позна́хом, Деви́це,/ Боже́ственное сия́ние во утро́бе носи́вший,/ те́мже мо́лим Тя, Чи́стая,/ све́том Свои́м озари́ ду́ши пою́щих Тя.

Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Преподо́бне о́тче Пахо́мие,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний твои́х,/ тем на Небесе́х обре́те мзду трудо́в свои́х,/ бесо́вская разори́л еси́ по́лчища/ и А́нгельския дости́гл еси́ чи́ны,/ и́хже житию́ без поро́ка поревнова́л еси́,/ дерзнове́ние име́я ко Го́споду,/ мир испроси́ душа́м на́шим.

Кано́н Богоро́дице со ирмосо́м на 6 и преподо́бному Пахо́мию на 8, глас 6.

Песнь 1

Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль/ по бе́здне стопа́ми,/ гони́теля фарао́на/ ви́дя потопля́ема,/ Бо́гу побе́дную пе́снь/ пои́м, вопия́ше.

Наста́ви мя, Го́споди Бо́же мой,/ да возмогу́ благоче́стно уго́дника Твоего́, преподо́бнаго Пахо́мия,/ сла́вное и честно́е восхвали́ти торжество́.

Отве́рзи ми, Го́споди, ум мой и да́руй ми смысл,/ е́же хвале́ние принести́ Твоему́ уго́днику, преподо́бному Пахо́мию.

Живоно́сным ору́жием кре́стным прии́м на враги́ ополче́ние,/ озари́ ум мой, молю́ся,/ оби́льно всю зе́млю напая́я сло́вом уче́ния,/ а́ки прему́др чинонача́льник наш.

Богоро́дичен: Пресу́щное Сло́во существо́ прии́м,/ от чи́стых крове́й Твои́х богосоде́ла,/ нас нетле́ния изба́ви, Чи́стая,/ сего́ ра́ди Тя при́сно сла́вим.

Песнь 3

Ирмо́с: Не́сть свят,/ я́коже Ты, Го́споди, Бо́же мой,/ вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же,/ и утверди́вый нас на ка́мени/ испове́дания Твоего́.

Боле́зньми свои́ми бразду́ душе́вную, му́дре Пахо́мие, до́бре соде́ла/ и клас безстра́стия чу́ден израсти́л еси́.

Кро́тостию смиря́шеся, молча́нием украша́шеся,/ ум всегда́ в вы́шних име́я,/ во пло́ти а́нгельски, о́тче, пожи́л еси́.

А́ще и в ми́ре су́щая, о́тче Пахо́мие, преоби́дел еси́,/ но та́мо преми́рная и нетле́нная стяжа́л еси́,/ иде́же глас пра́зднующих и ра́йское наслажде́ние.

Богоро́дичен: Спа́са Ро́ждшая, спаси́ мя,/ и́же в бу́ре всех сласте́й обурева́ема,/ Христа́, тишину́, моли́ о пою́щих Тя.

Седа́лен, глас 4:

Всено́щное стоя́ние и ва́ра дневна́го тяготу́ понесе́ и мно́гии труды́ показа́/ и сего́ ра́ди уго́дник бы́сть, блаже́нне Пахо́мие,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Чи́стая, Всенепоро́чная и Неискусобра́чная же,/ Еди́на Безле́тнаго Сы́на и Сло́ва Бо́жия в ле́та поро́ждши,/ Сего́ со святы́ми и честны́ми патриа́рхи, с ученики́, и проро́ки, и преподо́бными моли́/ дарова́ти нам очище́ние и ве́лию ми́лость.

Песнь 4

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла,/ Бог и Госпо́дь,/ честна́я Це́рковь/ боголе́пно пое́т, взыва́ющи,/ от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.

Егда́ прии́де в пусты́ню и еди́н с Бо́гом безмо́лвствуя,/ дре́вие, возра́стшее от земли́, собесе́дники себе́ име́яше,/ до́ндеже снидо́шася к тебе́ бра́тия.

Христа́ Животво́рца оде́яся ме́ртвостию и стопа́м Его́ после́дуя,/ те́мже Ему́ предстоя́ и моли́твою благода́ть восприя́.

Зарю́ невече́рнюю вну́трь в се́рдцы прии́м,/ и от нея́ просия́л еси́, и всестра́стную мглу потреби́л еси́.

Богоро́дичен: Чистоте́ жили́ще, селе́ние Влады́ки всех/ и проро́ком всем сбытие́,/ Благодарова́нная Чи́стая, пою́щия Тя уще́дри.

Песнь 5

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же,/ у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся,/ Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий,/ И́стиннаго Бо́га,/ от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Егда́ в жи́зни сей бы́сть стро́ящий в пусты́ни оби́тель,/ Бог же ви́де твоя́ труды́ и дая́ше благода́ть,/ мно́зи лю́дие помога́ше ти.

Боже́ственным манове́нием, о́тче, плотско́е житие́ отри́нув,/ после́довал еси́ любо́вию зову́щему Христу́, преподо́бне Пахо́мие.

Преблаже́нне, Богоприя́тне о́тче наш Пахо́мие,/ непреста́нно ста́до твое́ вопие́т ти:/ моли́твами свои́ми ко Го́споду спаси́ нас, мо́лим тя.

Богоро́дичен: Ме́сто освяще́ния и мы́сленную трапе́зу, Чи́стая,/ Хлеб – Христа́ – Жи́знь всех прие́мшую, пое́м Тя.

Песнь 6

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре,/ воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею,/ к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой,/ Многоми́лостива.

Ка́плями по́тов твои́х, преподо́бне, враго́в ополче́ния попра́л/ и дости́гл еси́ А́нгельския невеще́ственныя ли́ки.

Храм быв Трисо́лнечнаго Божества́,/ стра́шныя куми́ры потреби́л еси́, преподо́бне Пахо́мие,/ от ни́хже и нас изба́ви.

Терпе́ние и моли́тву стяжа́в, держа́вна смире́ния испо́лнь/ и тве́рдо любле́ние ко Христу́, о́тче, стяжа́л еси́.

Богоро́дичен: Богоро́дице, Ро́ждшая незаходи́мое Со́лнце,/ всего́ мя просвети́, омраче́ннаго страстьми́.

Конда́к, глас 4:

В пусты́ни безмо́лвствуя,/ еди́нствующу тя, Богоно́се, взыску́ющу ти Го́спода,/ Бо́гу же тебе́ не оста́вльшу еди́ному бы́ти в пусты́ни,/ и Того́ повеле́нием снидо́шася к тебе́ не́колико бра́тии,/ с ни́миже ти моля́щуся Го́сподеви,/ Тро́ице прече́стен храм воздви́же,/ в не́мже предстоя́ще, преподо́бне Пахо́мие,/ моли́ся о спасе́нии душ на́ших.

И́кос:

Пусты́нный граждани́н, о́тче, показа́ся,/ оста́вил оте́чество свое́ град Влади́мир и честну́ю оби́тель царя́ Константи́на/ и хожда́ше по страна́м мно́гим и по честны́м оби́телем/ и, Бо́гом наставля́емь, дои́де в пусты́ню и в ней селе́ние сотвори́./ Мы же к тебе́ сицева́я рцем:/ ра́дуйся, преподо́бне о́тче Пахо́мие,/ и́же в пусты́ни Тро́ице прече́стен храм созда́вый/ и в нем Бо́жие славосло́вие устро́и и о́бщее житие́ соста́ви;/ ра́дуйся, поуча́я ве́рныя ко спасе́нию;/ ра́дуйся, стра́нным корми́телю, па́че всего́ прилежа́вый о церко́вном строе́нии;/ ра́дуйся, распространи́вый пусты́ню и многочелове́чну устро́и ю;/ ра́дуйся, устро́ивый общежи́тельный монасты́рь, нарица́емый на Сыпа́нове;/ ра́дуйся, я́ко Бог тебе́ показа́ наста́вника о́бласти гра́да Костромы́;/ ра́дуйся, я́ко вели́кий град Кострома́ тобо́ю хва́лится,/ име́я мо́щи твоя́ во о́бласти свое́й;/ ра́дуйся, я́ко нарица́емому ме́сту Не́рехте хвала́ и утвержде́ние;/ ра́дуйся, преподо́бне Пахо́мие, моли́ся о спасе́нии душ на́ших.

Песнь 7

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь/ соде́ла А́нгел/ преподо́бным отроко́м,/ халде́и же опаля́ющее/ веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Умертви́ пло́ти свое́й мудрова́ние, Богоно́се,/ и де́йством Свята́го Ду́ха, Пахо́мие, отце́м собесе́дник яви́ся/ и непреста́нно вопие́ши:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Яви́лся еси́ отгони́тель духово́м нечи́стым,/ Боже́ственнаго Ду́ха селе́ние чи́сто был еси́, взыва́ше:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Хва́лится, преподо́бне, град твой,/ я́ко во о́бласти его́ сокрове́нны бы́ста мо́щи твоя́/ и я́ко добра́ граждани́на от Бо́га прия́л е́сть.

Богоро́дичен: Спаси́ мя, Ма́ти Спа́сова, содержи́ма глубино́ю согреше́ний,/ да Твое́ заступле́ние велича́ем, Чи́стая,/ и Сы́на Твоего́, Христа́, Бо́га на́шего:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Песнь 8

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́/ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́:/ вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти./ Тя превозно́сим во вся ве́ки.

Ви́де у́бо преподо́бный оби́тель устро́ену,/ и яви́ся ле́пота церко́вная соста́влена,/ и па́ки от земли́ к Небе́сным взы́ти тща́ся и всех пе́ти науча́я:/ Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

По успе́нии твое́м не́кий брат бори́м бы́сть по́мыслом душевре́дным,/ и́же пло́ть на дух вою́ет,/ ты же явле́нием свои́м сего́ исцели́, Христо́ви вопия́:/ Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Блаже́нне Богогла́се, прово́диши пою́щия тя ко Христу́/ очище́ны от тиме́ния стра́стнаго моли́твами твои́ми,/ вопию́щих, Пахо́мие, и глаго́лющих:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Ты Ада́ма, Де́во, па́дшаго Дщи яви́ся,/ Бо́жия же Ма́ти, обнови́вшаго мое́ существо́,/ Его́же пое́м и превозно́сим во ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Бо́га/ челове́ком невозмо́жно ви́дети,/ на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти:/ Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком/ Сло́во воплоще́нно,/ Его́же велича́юще,/ с Небе́сными во́и Тя ублажа́ем.

Сла́ву Вседержи́теля жела́я ви́дети,/ обнови́л еси́ души́ кре́пость и сла́вою обогати́ся Небе́сною.

Честно́е украше́ние благода́ти, о́тче преподо́бне Пахо́мие,/ испроси́ свяще́нником на́шим,/ во́ином во бране́х кре́пость и здра́вие телесе́м,/ я́ко да непреста́нно тя велича́ем.

Пра́веден и непоро́чен, о́тче, был еси́,/ Бо́гови послужи́л еси́ в преподо́бии,/ те́мже почи́ла е́сть Тро́ица в се́рдце твое́м,/ Ея́же ны́не наслажда́ешися, досточу́дне.

Богоро́дичен: Тя дре́вле Авваку́м прови́де го́ру несеко́мую,/ из Нея́же Бог яви́ся,/ истле́вшия ны обнови́ла е́сть.

Свети́лен:

Устро́ивый оби́тель и созда́ хра́мы Бо́жия/ и собра́вый и́нок мно́жества,/ в моли́твах прилежа́ Го́сподеви/ и ны́не, со дерзнове́нием предстоя́ Христо́ви,/ моли́ся о ста́де свое́м, Пахо́мие, о́тче наш.

Богоро́дичен:

Еди́н Чи́стый, Еди́н Госпо́дь Тя Еди́ну избра́,/ Чисте́йшу всея́ тва́ри, Пренепоро́чная,/ от чи́стых крове́й Твои́х воплоти́ся.

На хвали́тех стихи́ры, глас 8. Самогла́сны:

Боже́ственною си́лою оде́явся,/ умертви́л еси́ себе́ ми́рови/ и, житие́ непоро́чно пожи́в, пресла́вне,/ единожи́тель святи́телю Алекси́ю,/ Боже́ственному митрополи́ту, был еси́.

По́двиг трудо́в твои́х/ чистоты́ сосу́д показа́ся,/ и Бо́жиим повеле́нием исцеле́ние челове́ком да́руеши,/ по́стником удобре́ние, и́нокующим похвала́,/ Пахо́мие, преподо́бне о́тче наш.

Сла́ва, глас 6:

Преподо́бне о́тче Пахо́мие,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний твои́х,/ тем на Небесе́х обре́те мзду трудо́в свои́х,/ бесо́вская разори́л еси́ по́лчища/ и А́нгельския дости́гл еси́ чи́ны,/ и́хже житию́ без поро́ка поревнова́л еси́,/ дерзнове́ние име́я ко Го́споду,/ мир испроси́ душа́м на́шим.

И ны́не: Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная:

Славосло́вие вели́кое и отпу́ст.

НА ЛИТУРГИ́И СЛУ́ЖБА ПРЕПОДО́БНИЧЕСКАЯ

Преподобный Пахомий Нерехтский

Преподобный Пахомий Нерехтский (в миру Иаков), мродился во Владимире-на-Клязьме в середине XIV века в семье священника Никольской церкви Игнатия. С детства отец приучил его к послушанию, сам обучил грамоте и Закону Божию. Уроки родителя запали в душу ребенка: он сделался мальчиком благонравным, отличался усердием ко храму Божию. Особенно он любил ходить в обитель Рождества Богородицы, где в то время почивали мощи святого князя Александра Невского. После смерти отца 12-летним отроком Иаков, получив благословение матери, принял постриг в Рождественской обители с именем Пахомий. Для руководства в духовной жизни настоятель обители отдал Пахомия под присмотр опытного старца. Вскоре ему дано было нелегкое послушание– выпекать хлеб и готовить на монастырской кухне. Много лет провел он в этом многотрудном занятии – днем работал в пекарне, а ночь проводил на молитве. Смирение и кротость преподобного Пахомия обратили на себя внимание настоятеля, который просил святого Алексия, епископа Владимирского (в последствии Митрополит Московский), посвятить молодого инока во диакона. В сане диакона преподобный Пахомий служил в обители Рождества Пресвятой Богородицы до 1360 года. В том году Святитель Алексий, ставший уже Митрополитом Московским и всея Руси, устроил в 15-ти верстах от г. Владимира монастырь во имя святых благоверных царей Константина и Елены и прибыл туда для освящения обители. Святитель Алексий посвятил преподобного Пахомия во игумена новоустроенного монастыря. Стремясь к мирному уединению, преподобный Пахомий вскоре покинул монастырь. Странствуя по Владимирской земле, он пришел к устью речки Гридевки, сливающейся с рекою Солоницею, в 2-х верстах от города Нерехты. Сыпаново – как исстари называлась эта местность – было покрыто густым лесом и очень понравилось преподобному.

Желая тут остаться, он пошел в Нерехту просить у жителей разрешения поселиться на их земле. Жители города очень радушно приняли преподобного Пахомия и оказали ему содействие в устройстве новой обители. Преподобный собрал достаточно средств для сооружения церкви и с одним из своих постриженников отправился в Москву за благословением святителя Алексия воздвигнуть церковь в честь Живоначальной Троицы. Получив благословение, с радостью принялся он за святое дело, приходя на работу раньше других и уходя после всех. После построения церкви преподобный Пахомий вскоре возвел несколько братских келлий и на восток от Сыпанова соорудил странноприимный дом. Трудясь таким образом, преподобный расширил обитель и ввел в ней строгий общежительный устав.

Достигнув глубокой старости, преподобный Пахомий почувствовал скорое приближение смерти. В последний раз он созвал своих учеников и преподал им отеческое назидание. «Братие,– говорил он,– терпите беды и скорби, да на сем месте обрящете благодать от Бога». Когда преподобный сказал братии, что ныне отходит от них и поэтому им нужно избрать себе пастыря, они стали упрашивать, чтобы он сам назначил своего преемника. Преподобный Пахомий выбрал Феодора, с которым он был пострижен в Рождественском монастыре и с которым жил некоторое время в Цареконстантиновской обители. «Господи, в руце Твои предаю дух мой!» – последние слова преподобного Пахомия. Блаженная кончина его наступила в княжение Димитрия Иоанновича Донского 21 марта 1384 года. Ученики при многолюдном стечении народа погребли преподобного в созданной им обители, близ алтаря, по правую сторону Троицкой церкви. На следующий год над его гробом поставили гробницу, а один из учеников преподобного Пахомия, Иринарх, написал икону, которую и установили тогда же в храме. Весной 1675 года, при игумене Харалампии, начали в Сыпановской обители строить новую соборную каменную церковь. Во время рытья бута под алтарь той церкви, 6 мая 1675 года нашли тело преподобного Пахомия нетленным. В 1764 году Сыпановская обитель была закрыта и обращена в приходскую церковь.

Память преподобного совершается 21 марта (в некоторых месяцесловах указано 23 марта), а также 15 мая, в день тезоименитства святого.


Источник: Минея - М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея март. - 2002. / Ч. 1. – 424; Ч. 2. - 400 с.

Комментарии для сайта Cackle