Источник

27-й день

Святы́я ма́тере на́шея Матро́ны Селу́нския

Стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: Я́ко до́бля:

Иуде́йскому свере́пству/ и на́глому суровству́/ по́мыслом сопроти́вилася еси́, мужему́дренная,/ бу́дущих предви́дящи, Богому́драя, наслажде́ние,/ пребыва́ющее при́сно во ве́ки неподви́жимо,/ е́же получи́ла еси́,/ от земли́ преста́вльшися к черто́гом Небе́сным/ и ли́ку неразори́мому, сла́вная.

Ца́рствия благоле́пие/ и добро́ту кра́сную/ ви́дети сподо́билася еси́ Жениха́ твоего́,/ укра́шена ра́нами тве́рдаго твоего́ страда́ния,/ и исто́чнику благи́х/ досто́йно прибли́жилася еси́./ Отону́дуже Боже́ственнаго весе́лия/ бога́тно плод прия́ла еси́, блаже́нная,/ и безсме́ртное благосла́вие.

Ни и́го рабо́тное,/ ни сла́бость же́нская,/ ни глад, ни ра́ны запя́ша тя/ му́ченическия тве́рдости уподо́битися, всесла́вная,/ усе́рдием бо души́/ му́ки претерпе́ла еси́./ Отону́дуже получи́ла еси́ Небе́сный черто́г/ и венце́м благода́тей украси́лася еси́,/ предстоя́щи Зижди́телю твоему́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас и подо́бен то́йже:

Осужде́ния изба́ви, Пресвята́я Богоневе́сто,/ и лю́тых прегреше́ний/ смире́нную мою́ ду́шу,/ и сме́рти измени́ моли́твами Твои́ми,/ и да́руй оправда́ние получи́ти/ в де́нь испыта́ния,/ е́же получи́ша святы́х собо́ри,/ покая́нием очище́на мя пре́жде конца́ покажи́/ и слез излия́нии.

Крестобогоро́дичен. Подо́бен то́йже:

На Кресте́ Тя я́ко узре́/ пригвожде́на, Го́споди,/ А́гница и Ма́ти Твоя́ дивля́шеся,/ и – что виде́ние сие́,– взыва́ше,/ – Сы́не вожделе́нне?/ Сия́ Тебе́ неве́рный собо́р воздаде́ беззако́нный,/ и́же мно́гих Твои́х чуде́с наслади́выйся./ Но сла́ва неизглаго́ланному/ соше́ствию Твоему́, Влады́ко.

Кано́н, его́же краегране́сие: Матро́ны Боже́ственную пою́ сла́ву. Творе́ние Феофа́на. Глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну/ невла́жными стопа́ми/ дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль,/ крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма/ Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Боже́ственным безпло́тным чино́м ны́не слику́ющи у всех вино́внаго Бо́га/ и я́сно наслажда́ющися Богонача́льнаго осия́ния,/ пою́щия тя просвети́.

Ра́бий сподо́бивыйся прия́ти зрак Христо́с Бог,/ свободи́ти сего́ восхоте́в от тли и сме́ртных уз, от и́га рабо́тнаго/ тя, му́ченице, неве́сту обручи́.

Же́нский пол су́щи, вмужи́вшися благода́тию,/ вознесе́нную горды́ню и хва́лящуюся безме́рно пре́жде истреби́ти мо́ре,/ не́мощию те́ла Боже́ственною си́лою низложи́.

Богоро́дичен: Две́рь, я́же к нам Твоего́, Го́споди, соше́ствия,/ восто́к, и со́лнце, и свет, та́инственно Тя нарица́емаго преесте́ственно облиста́, сугу́ба естество́м Человеколю́бца.

Песнь 3

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи:/ Ты моя́ кре́пость, Го́споди,/ и прибе́жище, и утвержде́ние.

Тве́рдостию по́мысла пребеззако́нную/ и лю́тую претерпе́ла еси́ тя́жкую му́ку,/ сла́вная Матро́но всеблаже́нная.

Ра́ны боле́зненныя ощуща́ющи,/ кре́пко терпе́ла еси́,/ осужде́нием же тьмы́ Боже́ственную све́тлость восприя́ла еси́.

Крове́й твои́х то́ки нече́стия огни́ще угаси́ша,/ ве́рныя же напои́ша Богоче́стия вода́ми.

Богоро́дичен: Скрижа́ль, ковче́г,/ прие́мшу во утро́бе, Пречи́стая, Сло́во Бо́жие безнача́льное,/ богогла́сно восхваля́ем Тя.

Седа́лен, глас 5.

Подо́бен: Собезнача́льное:

Благоче́стно порабо́тившися Вседержи́телю,/ злоче́стием влады́чицы не порабо́тилася еси́, честна́я,/ но претерпе́ла еси́ тве́рдо те́мное заключе́ние и ран разжже́ние/ и преста́вилася еси́ к Бо́гу, Богому́драя му́ченице Матро́но,/ моли́ся о нас, соверша́ющих па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Те́плая предста́тельнице и непобеди́мая,/ упова́ние изве́стное и непосты́дное,/ стено́, и покро́ве, и приста́нище прибега́ющим к Тебе́, Присноде́во Чи́стая,/ Сы́на Твоего́ и Бо́га моли́ со А́нгелы/ мир да́ти ми́ру, и спасе́ние, и ве́лию ми́лость.

Крестобогоро́дичен:

На Кресте́ зря́щи Тя, Христе́, Ма́ти Твоя́,/ во́лею посреде́ разбо́йнику ви́сяща,/ растерза́ющися утро́бою, ма́терски глаго́лаше:/ безгре́шный Сы́не,/ ка́ко непра́ведно на Кресте́, я́коже злоде́й, пригвожде́н еси́,/ челове́ческий род хотя́ оживи́ти, я́ко Благоутро́бен?

Песнь 4

Ирмо́с: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́,/ Со́лнце Пра́ведное,/ ста в чи́не свое́м,/ досто́йно взыва́ющи:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Си́лою Боже́ственною, Матро́но, укрепля́ема,/ го́рькия влады́чицы избе́гла еси́ рабо́ты,/ нрав бо смире́н души́ стяжа́ла еси́,/ еди́ному Влады́це рабо́тающи.

Рыка́ющи, и пия́нством неи́стовствующи, и я́ростию терза́ющися,/ злочести́вейшая ра́нами ссеца́ше, евре́йским суровство́м,/ му́ченице страстоте́рпице, те́ло твое́.

Ю́ношеское показа́ла еси́ терпе́ние,/ в несве́тлых ме́стех заключа́ема, му́ченице, и гла́дом томи́ма,/ но обрела́ еси́ воздая́ние безсме́ртия трапе́зу.

Богоро́дичен: Златокова́нный све́щник прообразова́ше Бо́га носи́вшую воплоще́нна,/ заре́ю Божества́ вся просвеща́юща,/ Тя, и́стинную Богома́терь.

Песнь 5

Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой свет,/ в мир прише́л еси́,/ Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения/ ве́рою воспева́ющия Тя.

Тя вене́ц све́тел Богому́драя похвалы́ стяжа́, Жизнода́вче,/ и от тьмы́ к сия́нию Боже́ственному изы́де.

Утверди́ Христо́с на ка́мени ве́ры но́ги твоя́, блаже́нная,/ к Нему́же испра́вила еси́ му́дре твоя́ стопы́.

Ум Боже́ствен вои́стинну, и мудр, и Богомы́слен ты иму́щи,/ сия́еши в лице́ му́ченик, Матро́но всеблаже́нная.

Богоро́дичен: Божества́ зрак и зрак челове́чества родила́ еси́, Богома́ти,/ соедине́ние несме́сно по соедине́нию неслия́нному.

Песнь 6

Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти,/ от бесо́вския кро́ве очи́щшися/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х/ исте́кшею Кро́вию.

Е́вы ны́не, страстоно́сице, жела́ние объя́ла еси́ смы́сленно,/ Матро́но, обожа́ема манове́нием непреста́нным,/ и пра́ведно присносу́щныя сла́вы сподо́билася еси́.

Ни раб во Христе́, ни свобо́дный су́дится,/ но доброде́тели благообра́зие, благоче́стия нра́вы укра́шена,/ ея́же показа́лася еси́ твори́тельница, страстоте́рпице непобеди́мая.

Богоро́дичен: Храм Тя Бо́жий и черто́г зна́ем,/ ста́мну, све́щник и скрижа́ль, стяжа́вшую вну́трь написа́ние/ за милосе́рдие вопло́щшася Сло́ва, Всенепоро́чная.

Песнь 7

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че,/ не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

С любо́вию и дерзнове́нием отлучи́лася еси́ вои́стинну/ ко твоему́, всехва́льная, Рачи́телю, благода́рно взыва́ющи:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

С весе́лием и ра́достию прешла́ еси́, испо́лнь доброде́телей всеразли́чных, Матро́но,/ от земли́ к Небе́сным лико́м, сла́вная,/ насле́дие получи́вши безсме́ртное.

Богоро́дичен: Просвеще́нна, преиспещре́на все́ми доброде́тельми,/ Сло́во О́тчее па́че сло́ва родила́ еси́ воплоще́нное, Ма́ти Де́во,/ благослове́нна Ты в жена́х, Всенепоро́чная Влады́чице.

Песнь 8

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л/ льво́в зия́ния в ро́ве затче́,/ о́гненную же си́лу угаси́ша,/ доброде́телию препоя́савшеся,/ благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Бога́таго Све́та лучи́ сподо́билася еси́ ви́дети, измени́вшися пло́ти,/ и в Небе́сней ски́нии жи́ти вме́сто ски́нии те́мныя и мра́чныя,/ иде́же заключена́ была́ еси́, сла́вная:/ благослови́те, вся дела́,/ вопию́щи, Госпо́дня Го́спода.

Красе́н вене́ц, и́мже ны́не венча́лася еси́, сла́вная,/ живонача́льною десни́цею Вседержи́теля,/ неве́сту бо ви́дя, очервле́ну тя крове́й твои́х то́ки, ра́дуяся, уясни́,/ Ему́же пое́м:/ вся дела́, благослови́те Госпо́дня Го́спода.

Богоро́дичен: Вои́стинну ро́ждши Бо́га,/ вои́стинну Всечи́стая яви́лася еси́, Ма́ти Бо́жия,/ и́стинствующее нося́щи, по ко́емждо рожде́нии, богоиме́нство ве́рным./ Те́мже сла́вим Богоро́дицу Тя богому́дренно, Всенепоро́чная Влады́чице.

Песнь 9

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный/ от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсече́ся,/ Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́,/ тем, веселя́щеся, Тя, Богоро́дице, велича́ем.

Сия́ет мы́сленными светозаре́нии светоно́сный твой день,/ светле́йшими блиста́нии трисо́лнечнаго, му́ченице, сия́ния,/ в не́мже ны́не моли́ озари́ти пою́щия тя.

Обрела́ еси́ воздая́ния, страстоно́сице, за ра́ны боле́зненныя,/ Небе́сное насле́дие в Це́ркви перворо́дных, сла́вная,/ в не́йже торжеству́ющи, твои́ми моли́твами нас соблюди́.

Вои́стинну Христу́ ны́не сочта́лася еси́,/ безсме́ртному твоему́ Жениху́,/ процве́тши све́тло Боже́ственными Сего́, всему́драя, я́звами/ и честно́ю кро́вию муче́ния сия́ющи.

Богоро́дичен: Плени́цы мои́х ны́не прегреше́ний разреши́, Де́во Богоро́дице,/ Я́же милосе́рдия Исто́чник ро́ждши, еди́на Богоблаже́нная,/ и душесла́дости испо́лни, я́ко да досто́йно Тя велича́ю.

Свята́я му́ченица Матро́на Солунская

Святая мученица Матрона Солунская была рабыней иудеянки Павтилы, жены одного из военачальников города Солуни (Фессалоники). Госпожа настойчиво пыталась совратить свою рабыню в иудейство, но тщетно. Святая Матрона безбоязненно и твердо исповедовала веру Христову, продолжая ходить в церковь. Вместе с тем она смиренно и безропотно исполняла свои обязанности. Павтила часто унижала рабыню, наносила ей побои, морила ее голодом, но не могла принудить святую Матрону к вероотступничеству. Обуреваемая бессильной злобой, Павтила связала святую и заключила ее в темницу. Однажды, заглянув в темницу, Павтила застала святую Матрону стоящей на молитве; неведомая сила освободила ее от уз. В ярости Павтила приказала четырем своим слугам подвергнуть святую избиению тяжелыми палками. После жестоких побоев святая Матрона скончалась, стяжав у Господа мученический венец († III–IV в.). Тело ее было сброшено с городской стены. Местные христиане подобрали останки святой и предали их честному погребению.

По другим сведениям, святая Матрона претерпела мученическую кончину от язычников, которым была выдана своей нечестивой госпожою. На том месте, где было сброшено с городской стены тело святой Матроны, Павтилу настигло возмездие: она оступилась, упала и разбилась.

Впоследствии, по окончании гонений на христиан, епископ Солунский (Фессалоникийский) Александр построил храм во имя святой мученицы Матроны и положил в нем ее святые мощи. Бог прославил святую Матрону нетлением мощей, от которых совершались чудесные исцеления.

Часть мощей святой Матроны была впоследствии перенесена из Солуни и оказалась во Франции, в местечке Мазере, близ г. Тулузы.

Святая мученица Матрона (лат. Matrona – знатная женщина; рус. Матрена) издавна почиталась на Руси, олицетворяя смирение и трудолюбие, безропотность и всецелую преданность воле Божией.

Священному́ченика Иринея, епи́скопа Сремскаго, Се́рбскаго

ВЕ́ЧЕР

На Го́споди, воззва́х: предваря́ет самогла́сен дне, два́жды, и му́ченичен, и подо́бны Трио́ди 3, та́же священному́ченика на 4, стихи́ры самогла́сны глас 4:

Просвеще́н чистото́ю и целому́дрием,/ ко свяще́нному нача́льству возведе́н был еси́,/ священному́чениче Ирине́е,/ тем и светле́йшею оде́ждею свяще́нства украси́лся еси́,/ Боже́ственных та́инств, о́тче, познава́ем.

А́ще кро́ток и смире́н был еси́,/ но ре́вность к Правосла́вию име́л еси́, ра́туя,/ ве́рою обложе́н, я́ко броня́ми,/ безбоя́зненностию, я́ко копие́м,/ повеле́нием беззако́ннаго мучи́теля,/ веля́щаго отрещи́ся Христа́,/ зако́ны Боже́ственный противоположи́л еси́/ и вене́ц свы́ше прия́л еси́.

Столп се́рдца твоего́ не поколеба́ся/ пребеззако́ннующаго мучи́теля ласка́нием,/ ниже́ устраши́ тя претя́щее муче́ние,/ но, кре́постию Христо́вою вооружи́вся,/ служа́щаго де́моном мучи́теля/ чествова́ти и́стиннаго Бо́га уверя́л еси́,/ те́мже и терпели́вно пострада́в,/ му́ченически венча́лся еси́.

Сла́ва, глас 3:

Утверди́в стопы́ се́рдца твоего́/ на ка́мени Боже́ственных за́поведей Христо́вых,/ стоя́л еси́ пред суди́щем,/ испове́дуя Предста́вшаго суди́щу Пила́тову,/ не поколеба́лся еси́ ласка́тельными ве́тры,/ ниже́ лю́тых мук бу́рями, Богоблаже́нне Ирине́е,/ но венча́лся еси́ му́ченическими по́двиги,/ ю́же ума́ тве́рдостию подъя́л еси́, о́тче.

И ны́не, Богоро́дичен: Ка́ко не диви́мся:

Вход. Проки́мен дне и чте́ния три священномученическая (зри 26-ого марта).

И про́чее после́дование преждесвяще́нныя. А́ще ли не соверша́ется Литурги́я преждесвяще́нная, тогда́ на Го́споди, воззва́х: поста́вим стихо́в 6 и пое́м подо́бны Трио́ди 3 и священному́ченика 3. На стихо́вне пое́м Трио́ди самогла́сен дне, два́жды, и му́ченичен.

Сла́ва, священному́ченика, глас 2, самогла́сен:

Обличи́л еси́ словеса́ Про́ва злочести́ваго/ тверде́йшим ума́ усе́рдием/ и яви́лся еси́ рачи́тель любве́ Иису́совы,/ Его́же пред мучи́телем де́рзостно испове́дал еси́,/ повеле́ния ева́нгельская и преда́ния церко́вная благоче́стно удержа́л еси́,/ те́мже и ну́ждную сме́рть подъя́л еси́,/ но Христо́с Подвигополо́жник прия́т тя и всели́ в жили́ще Небе́сное,/ иде́же лику́ют а́нгельския све́тлости и святы́х во́инства.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

Все упова́ние мое́ на Тя возлага́ю,/ Ма́ти Бо́жия,/ сохрани́ мя под кро́вом Твои́м.

Тропа́рь, глас 8:

Жи́знь твою́ целому́дренно соверши́л еси́,/ ничто́же на земли́ па́че Христа́ предпоче́т,/ ра́дуяся, вшел еси́ на му́ченическое благосла́вие,/ проти́вяся мучи́теля повеле́нию,/ яви́лся еси́ венцено́сец свяще́нный,/ и́бо Христо́с возме́здие тебе́ дарова́/ и всели́ тя в Ца́рство Небе́сное.

И ны́не, Богоро́дичен.

НА У́ТРЕНИ

По шестопса́лмии ектения́ и посе́м Бог Госпо́дь: тропа́рь священному́ченика, два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен воскре́сен и обы́чныя кафи́змы.

По 1-й и по 2-й кафи́зме седа́льны Трио́ди. Ектении́ же не глаго́лем. По 3-й же кафи́зме глаго́лет иере́й ектению́ ма́лую.

Та́же седа́лен, глас 4:

Предстоя́ пребеззако́нному суди́щу,/ до́блественно Христа́ испове́дал еси́,/ сего́ ра́ди му́ченически жи́знь свою́ соверши́л еси́,/ но к Небесе́м восте́кл еси́, Ирине́е Богоблаже́нне,/ и венце́м неувяда́емым от Бо́га венча́лся еси́,/ те́мже тя ве́рою ублажа́ем.

Сла́ва, глас то́йже:

Сло́вом твои́м свяще́ннейшим свяще́нное уче́ние я́ве утверди́л еси́/ и вся веле́ния безбо́жнаго Про́ва отве́ргл еси́,/ те́мже, святу́ю па́мять твою́ пра́зднующе, вопие́м ти:/ помяни́ нас, священному́чениче Ирине́е приснопа́мятне.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

Ты еди́на су́щим на земли́, Ма́ти Бо́жия,/ па́че естества́ была́ еси́ Хода́таица,/ те́мже Ти вси – ра́дуйся – зове́м.

А́ще ли суббо́та, кроме́ пе́рвыя неде́ли поста́, по 1-й кафизме седа́лен: Предстоя́ пребеззако́нному суди́щу: два́жды.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас 4:

От родо́в всех показа́лася еси́ Блаже́нна,/ па́че естества́ ро́ждши Соде́теля Христа́,/ блаже́нны содева́ющаго Тому́ рабо́тающия,/ Его́же приле́жно моли́ спасти́ ду́ши на́ша.

По 2-й кафизме седа́лен: Сло́вом твои́м свяще́ннейшим: дважды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Ты еди́на су́щим на земли́:

По полиеле́и седа́лен, глас 8:

Боже́ственныя ре́вности испо́лнен быв,/ свяще́нными испове́дании украси́лся еси́/ и боле́зни мно́ги за Христа́ претерпе́л еси́,/ Его́же стра́сти, ра́дуяся, поревнова́л еси́/ и к Нему́же преше́л еси́,/ те́мже ны́не мо́лим тя,/ помяни́ вся, ве́рою тя помина́ющия,/ и́маши бо дерзнове́ние ко Го́споду.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

Похвала́ ве́рным Ты еси́, Безневе́стная,/ и заступле́ние и прибе́жище христиа́н,/ Ты стена́ и приста́нище,/ Ты Сы́ну Твоему́ мольбы́ но́сиши, Всенепоро́чная,/ и спаса́еши от бед ве́рою и любо́вию Богоро́дицу Тя чи́сту зна́ющих.

Степе́нна, 1-й антифо́н, 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве/ и возра́дуются на ло́жах свои́х. Стих: Воспо́йте Го́сподеви пе́снь но́ву, хвале́ние Его́ в це́ркви преподо́бных. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 6.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Восте́к у́мно на высоту́ Боже́ственнаго позна́ния Христо́ва/ и оде́ян, му́дре, си́лою свы́ше,/ получи́л еси́ та́йных дарова́ний Христо́вых,/ те́мже, пострада́в Его́ ра́ди,/ стяжа́л еси́ к Нему́ дерзнове́ние,/ и се ны́не мо́лим Тя,/ помяни́ вся, ве́рою тя помина́ющия,/ Богоблаже́нне Иринее.

Кано́н, глас 8, его́же краегране́сие: Се Ирине́а песносло́вит Ми́рко. В Богоро́дичнах же и в седа́льне: про́та Ми́рко.

Песнь 1

Ирмо́с: Ди́вному Бо́гу вели́чия принесе́м,/ и великоле́пно с на́ми/ да воспое́т земля́ и не́бо/ я́сно сла́ву Его́.

С Небесе́ благода́ть исхода́тайствуй ми, свя́те Ирине́е,/ я́ко да возмогу́ достодо́лжно восхвали́ти твое́ на земли́ светоно́сное торжество́.

Егда́ предста́л еси́ суди́щу Про́ва беззако́ннаго,/ не убоя́вся претя́щаго муче́ния, возопи́л еси́ к нему́:/ Го́спода Иису́са не отве́ргуся/ и де́моном безу́мным не пожру́,/ ты же твори́, что ти го́де 45 быва́ет.

Иринее о́тче Богоно́се,/ стоя́л еси́ до́блественно пред суди́щем, испове́дуя Христа́ Го́спода,/ Его́же Престо́лу ны́не предстоя́,/ моли́ о спасе́нии душ на́ших.

Богоро́дичен: Прече́стно вои́стинну и Боже́ственно Бо́жие селе́ние,/ воспое́м благоче́стно Мари́ю Пречи́стую,/ прие́мшую Невмести́маго и Непостижи́маго.

Песнь 3

Ирмо́с: Утверди́ мя, Го́споди, си́лою Кре́стною/ и да́руй мне се́рдце чи́стое,/ да о Тебе́ хвалю́ся, Бла́же.

Ре́вностию Бо́жиею дыха́я,/ оде́ялся еси́ Ду́ха си́лою, Ирине́е преблаже́нне,/ и победи́л еси́ вся ополче́ния, ю́же на Христа́ воздвиго́шася.

Име́я основа́ние Христа́, Ка́меня незы́блема,/ доброде́тельными же ви́ды удобре́н быв,/ сла́вою муче́ния, всеблаже́нне, освяти́вся,/ преше́л еси́ к люби́мому Го́споду, прича́стием обожа́ем, Богоприя́тне.

Не повину́вся веле́нию мучи́телеву,/ богоме́рзским и́долом не поже́рл еси́,/ но Христа́ до́блественно испове́дал еси́,/ Богоблаже́нне Ирине́е сла́вне.

Богоро́дичен: Рождество́м Твои́м, Пречи́стая Богоро́дице,/ мы, земноро́днии, от земли́ к высоте́ Небе́сней вои́стинну вознесо́хомся/ и а́нгельским ликостоя́нием причто́хомся.

Седа́лен, глас 4:

О́тче Ирине́е Богоблаже́нне,/ доброде́тельми твои́ми возсия́л еси́ в Сре́мстей стране́, я́ко вели́кое со́лнце,/ и, просвети́в ве́рных составле́ния,/ потреби́л еси́ страсте́й омраче́ние,/ и ны́не моли́ Христа́ Бо́га дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

Ты была́ еси́ Сло́ва Боже́ственная ски́ния,/ чистото́ю А́нгелы превозше́дшая,/ и мене́, пе́рсть бы́вша, па́че всех оскверне́на плотски́ми прегреше́ньми,/ очи́сти моли́тв Твои́х Боже́ственными вода́ми,/ подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шах слух си́лы Твоея́,/ и возвесели́ся се́рдце мое́ о Го́споде.

Еди́н Человеколю́бец Христо́с Госпо́дь/ прия́т тя, я́ко Боже́ственное всесожже́ние,/ тем со А́нгелы ны́не лику́еши, Ирине́е, сла́вне му́чениче.

А́нгелом равносе́льник быв,/ усе́рдно вшел еси́ на суди́лище, любо́вию Христо́вою разжига́ем,/ тем и терпели́вно пострада́в, Ирине́е преблаже́нне,/ му́ченически венча́лся еси́.

Просвеще́н быв Све́том Тро́ическим,/ служа́щия де́моном уве́рил еси́/ чествова́ти Бо́га и́стиннаго,/ кре́постию же Христо́вою укрепля́ем, яви́лся еси́ всех си́льнейши.

Богоро́дичен: А́довы у́зы расто́ргши рождество́м Твои́м,/ расто́ргни плени́цы грехо́в мои́х, Богоневе́сто,/ и ра́дости вся испо́лни.

Песнь 5

Ирмо́с: Твои́м Све́том озари́ мой ум, Бо́же,/ молю́ся Тебе́,/ да мно́гую Твою́ воспою́,/ от но́щи у́треневав, благосты́ню.

Е́здя по пути́ за́поведей Христо́вых/ и кипя́ Боже́ственным раче́нием, о́тче Ирине́е,/ вся плотски́я боле́зни и муче́ния ра́достно претерпе́л еси́.

Светолу́чными Ева́нгелия сия́нии просвеще́н,/ не поколеба́лся еси́ мук волна́ми,/ ниже́ претя́щей сме́рти, му́чениче Христо́в Ирине́е,/ тем неизрече́нныя сла́вы Боже́ственныя сподо́бился еси́.

Непоколеби́мыя ве́ры огне́м/ изсуши́в му́тныя пото́ки злочести́вых веле́ний Про́ва беззако́ннаго,/ вшел еси́ в незаходи́мый же́ртвенник та́ин,/ я́ко таи́нник неизрече́нных.

Богоро́дичен: Млеко́м пита́еши Пита́теля всех,/ рожде́ннаго без тли из пречи́стаго Твоего́ чре́ва/ и челове́ки, тле́ю сокруше́нныя, па́ки назида́юща.

Песнь 6

Ирмо́с: Из чре́ва а́дова/ во́пля моего́ услы́шал еси́ глас мой/ и изба́вил еси́ от тли живо́т мой, Многоми́лостиве.

О́тче Ирине́е всеблаже́нне,/ целому́дренно житие́ твое́ соверши́л еси́/ и, врага́ победи́в, ко Христу́ преше́л еси́,/ Его́же моли́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ки.

Священнотаи́нниче, Ирине́е му́чениче,/ ты священноде́йствовал еси́ Бо́жие Ева́нгелие/ и Боже́ственная уче́ния све́тло запеча́тствовал еси́ му́ченическою свое́ю кро́вию.

Ле́потный Христо́в таи́нник неизрече́нных та́ин был еси́,/ себе́ же сама́го страда́нием лепоподо́бно прине́сл еси́ Тому́ же́ртву прия́тну,/ и же́ртва твоя́, сла́вне, на же́ртвенник Небе́сный вознесе́ся.

Богоро́дичен: Иста́явшую мою́ мы́сль пла́менем греха́/ кропле́нием ми́лости Твоея́ напо́й, Де́во Ма́ти, и возжжи́ се́рдца моего́ уга́сший свети́льник.

Конда́к, глас 1:

Многоболе́зненных мук искуше́ния претерпе́л еси́,/ но непрекло́нен умо́м пребы́л еси́,/ мече́м же усече́н и в реку́ вве́ржен,/ ре́чныя струи́ освяти́л еси́,/ сего́ ра́ди восхваля́ем тя, о́тче Ирине́е,/ воспева́юще свяще́нную и мироспаси́тельную па́мять твою́.

Песнь 7

Ирмо́с: О́троки ороси́вый в пещи́/ и Де́ву сохрани́вши ро́ждшую Тя по рождестве́,/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ору́жник Христо́в яви́лся еси́, блаже́нне,/ отри́нув тве́рдостне мучи́теля нече́стие,/ тем и Христо́с возмзди́ тя за терпе́ние,/ угото́вав тебе́ жили́ще Небе́сное, иде́же ны́не воспева́еши:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Влады́ки твоего́ раче́нием насла́ждся,/ мирску́ю любо́вь пренебре́гл еси́/ и муче́ния венце́м, о́тче, украси́лся еси́, те́мже взыва́еши:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

И́го Христо́во на ра́ме твое́м усе́рдно нося́,/ поко́й обре́л еси́ в души́ свое́й,/ и вме́сто тесноты́ обре́л еси́ широту́ ра́дования,/ и в ра́йстей сла́дости с му́ченики восклица́еши:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во,/ храм и свяще́нное жили́ще Сло́ва су́щи,/ и бу́ди нам прегреше́ний очище́ние.

Песнь 8

Ирмо́с: Преподо́бнии Твои́ о́троцы,/ в пе́щь вве́ржени, поя́ху:/ благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Ты ничто́же предпоче́т на земли́, о́тче Ирине́е,/ Христу́ после́довал еси́, злочести́вому Про́ву сопротивля́яся,/ и, за и́стину пострада́в, вопия́л еси́:/ благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Моли́твами и посто́м плотска́я мудрова́ния умертви́в,/ ре́вностию же ве́ры распаля́ем,/ прине́слся еси́, о́тче, Бо́гу же́ртва прия́тна, воспева́я:/ благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Испове́данием Христа́ показа́лся еси́ адама́нта тверде́йший/ и к мучи́телю взыва́л еси́:/ не устраша́юся сме́рти, ни мук ви́да, ниже́ жру де́моном,/ Бо́га Еди́наго, в Тро́ице познава́емаго, чту,/ Ему́же всегда́ песносло́влю:/ благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Кля́твы прароди́тельныя изба́вльшеся, Пречи́стая,/ благослове́ние Тобо́ю получи́хом./ Те́мже Тя благослови́м, и велича́ем, и любо́вию ублажа́ем.

Песнь 9

Ирмо́с: Тя, ши́ршую Небе́с, Богоро́дице,/ и све́тлшую со́лнца,/ пе́сньми велича́ем.

Ра́достно пое́м по́двиги твоя́, о́тче Ирине́е,/ ю́же за Христа́ па́че естества́ претерпе́л еси́,/ тве́рдым по́мыслом проти́вяся Про́ву злочести́вому./ Те́мже тя в пе́снех велича́ем.

Ко Го́споду любо́вь огнепа́льнуто име́л еси́,/ добро́тою же Боже́ственною наслажда́ем,/ ра́дуяся, соверши́л еси́ по́двиг твоего́ муче́ния,/ сего́ ра́ди в пе́снех тя велича́ем.

Огне́м Боже́ственным распаля́ем,/ ю́зи и многоплете́нныя му́ки до́блественно претерпе́л еси́/ и не прине́сл еси́ че́сти истука́нным,/ тем тя ве́рою ублажа́ем и в пе́снех велича́ем.

Богоро́дичен: О́тчее Сло́во и прему́дрость несказа́нно ро́ждшая, Де́во Всенепоро́чная,/ души́ моея́ лю́тую я́зву уврачу́й и се́рдца боле́знь укроти́.

Свети́лен:

Сия́нием Небе́сным озаря́ем,/ Христо́вою си́лою укрепля́ем,/ му́жеским нра́вом к му́кам устреми́лся еси́,/ испове́дая Бо́жие свято́е И́мя.

Богоро́дичен:

Сия́нием от Тебе́ па́че ума́ Возсия́вшаго/ озари́ на́ша мы́сли, Всенепоро́чная,/ и по́мыслов душетле́нных ума́ли тьму́,/ я́ко да пое́м Тя, Влады́чице.

На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 1:

Боже́ственный зако́н соблюда́я,/ достоблаже́нне Ирине́е,/ злочести́вому мучи́телю му́жеским нра́вом противоста́л еси́,/ Боже́ственное веле́ние я́сно пропове́дал еси́/ и был еси́ до́брое приноше́ние и же́ртва непоро́чная./ Те́мже Христу́ непреста́нно моли́ся/ спасти́ ду́ши на́ша.

И́стины пропове́дниче,/ нече́стия Христоно́сный сопротивобори́телю,/ Ирине́е приснопа́мятне,/ тве́рдо бо сопроти́вился еси́ суему́дренному Про́ву,/ мня́щу повину́ти тя чужди́м/ и ме́рзостным че́сти принести́,/ ты же не повину́лся еси́ веле́нию Его́,/ но, че́стно пострада́в, просла́вился еси́.

Страстоте́рпче всесла́вне,/ Ирине́е всему́дре,/ сломи́л еси́ льво́в че́люсти,/ подъя́в лю́тая сокруше́ния,/ и, вся до́блественно претерпе́в,/ в ре́чныя вве́ржен еси́ глубины́,/ и ве́чнующую насле́дил еси́ ра́дость и красоту́.

Ору́жием терпе́ния враги́ победи́л еси́,/ претерпе́в и́стинно боле́зненное муче́ние,/ пребеззако́нный же Пров, обличе́н терпе́нием твои́м,/ отсека́ет главу́ твою́, блаже́нне,/ и во глубины́ ре́чныя вмета́ет тя./ Но Христо́с Человеколю́бец, прии́м,/ всели́ тя в Ца́рство Свое́ Небе́сное.

Сла́ва, глас 2:

Ду́шу свою́ просвети́в огне́м Боже́ственнаго ра́зума,/ ве́ровав и после́довав глаго́лом Христо́вым,/ неукло́нно к Нему́ взира́л еси́,/ и, презре́в все преходя́щее благосла́вие,/ зако́нно Христу́ пострада́ти изво́лил еси́,/ и нетле́ния оде́ждею све́тло обле́клся еси́./ Тем тя мо́лим:/ испроси́ согреше́ний оставле́ние/ всем, ве́рою пою́щим честна́я страда́ния твоя́.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

Его́же родила́ еси́,/ теле́сно к нам прише́дшаго Христа́ Го́спода,/ умоли́, о Богома́ти Всеми́лостивая,/ ми́лостиву и благоуве́тливу бы́ти нам,/ Тя бо Предста́тельницу и спасе́ние стяжа́хом.

На стихо́вне в Трио́ди самогла́сен, два́жды, и му́ченичен. Сла́ва, священному́ченика, глас 1, самогла́сен:

Проти́вился еси́ кре́пко злочести́вому мучи́телю,/ Богоблаже́нне Ирине́е,/ повелева́ющу ме́рзским тебе́ бо́гом жре́ти,/ ты же, отри́нув повеле́ние,/ не повину́лся еси́,/ но, я́ко а́гня, к заколе́нию гото́в был еси́./ Сего́ ра́ди и мы досто́йно тя ублажа́ем.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

Богора́дованная Де́во Нескве́рная,/ Ма́ти Зижди́телева,/ Ты чино́в Небе́сных еси́ ра́дование,/ челове́ческому же ро́ду Помо́щница Благослове́нная,/ моли́ о спасе́нии душ на́ших.

Та́же трисвято́е, тропа́рь, ектения́ и три покло́ны вели́кия. Час 1-й с кафи́змою и отпу́ст.

А́ще ли суббо́та, на стихо́вне не пое́м, но пое́м славосло́вие вели́кое.

НА ЛИТУРГИ́И

А́ще суббо́та, Блаже́нны священному́ченика, пе́сни 3-я и 6-я, и про́чая слу́жба священному́ченика.

Священнонученик Ириней Сремский

Священнонученик Ириней Сремский (или Сирмийский) был епископом в Паннонии (провинция Римской империи) в городе Среме (ныне город Сремска-Митровица, Югославия). Он пользовался глубоким уважением паствы за свое благочестие и весьма строгий образ жизни.

Во время гонений на христиан, воздвигнутых при императорах Диоклитиане и Максимиане (284–305), святой Ириней продолжал проповедовать веру Христову и утверждать в ней многих новообращенных. За это он был схвачен и приведен к правителю Срема Пробу. Святой Ириней отказался отречься от христианства и принести жертву языческим идолам. Тогда святого предали на мучения. Несмотря на уговоры родных и друзей, бывших очевидцами его пыток, святой Ириней отказался поступиться верой и был непреклонен в исповедании Христа Спасителя. Правитель Проб пытался сломить волю мученика, бросив его в темницу и уговаривая пощадить свою жизнь ради сыновей. На это святой Ириней отвечал: «Сыновья мои веруют в Бога, Который позаботится о них, меня же ничто не заставит отречься от Христа».

По приказу Проба святого привели на мост Артемиды через реку Саву, чтобы утопить. Святой мученик спокойно снял с себя одежду, стал на колени и, воздев руки к небу, обратился к Господу с молитвой о своей пастве, чтобы Христос сохранил ее от опасностей и зла, от видимых и невидимых противников и утвердил в святой вере. По окончании молитвы священномученик Ириней был обезглавлен и брошен в реку Саву. Это произошло 26 марта 304 года. Память святому Иринею в различных месяцесловах указывается по-разному: 26 или 27 марта. В настоящем издании мы даем ее под 27 марта, так как под этим числом помещена Служба святому Иринею, изданная в Белграде в 1972 году (составлена протоиереем Мирко Р. Павловичем).

Литература: Житиjа Светих, Сост. архимандрит д-р Иустин Попович. Белград, 1973, с. 481–485.

* * *

45

го́де – угодно.


Источник: Минея - М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея март. - 2002. / Ч. 1. – 424; Ч. 2. - 400 с.

Комментарии для сайта Cackle