День Святого Духа

• Малое повечерие
• Утреня
• Литургия

Церковнославянский Русский

В ТУ ЖЕ НЕДЕЛЮ ПЯТДЕСЯТНИЦЫ,
НА ПОВЕЧЕРИИ.

НА ПОВЕЧЕРИИ

Поем канон Святому Духу. Глас 1. Творение Феофаново. Ирмос по дважды: тропари на 4. Егоже краестрочие: Духа пою создавшаго всю тварь. Поем канон Святому Духу. Глас 1. Творение преподобного Феофана. Ирмосы дважды, тропари на 4.

Песнь 1.

Ирмос: Горькия работы избавлься Израиль, / непроходимое пройде яко сушу, / врага зря потопляема, / песнь яко Благодетелю поет Богу, / чудодеющему мышцею высокою, / яко прославися.

Песнь 1

Ирмос: От горького рабства избавленный Израиль / непроходимое море прошел как сушу; / врага видя потопляемым, / он песнь как Благодетелю поет Богу, / чудодействующему мышцею высокою, / ибо Он прославися.

Припев: Слава Тебе Боже наш, слава Тебе. Припев: Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.
Божественный Душе Святый, / Иже всем разделяяй дарования, и вся творяй волею, / вдохни ми светоносное Твое дарование, / яко да славлю Тя, Отцу и Сыну совокупляема. Божественный Дух Святой, / всем разделяющий дарования / и все творящий Своею волею! / Вдохни в меня светоносное Твое дарование, / чтобы я славил Тебя, / с Отцом и Сыном соединенного.
Иже небесным силам святостнаго дохновения Твоего / благодать даяй, Утешителю, / моего смысла, яко Благ, скверну исчистив, / святости Твоея покажи исполнена. Небесным силам подающий благодать / освящающего дуновения Твоего, Утешитель, / моего разума скверну очистив, как Благой, / покажи меня святостью Твоею исполненнным.
Слава: Источниче жизни веруемый, / и струя естественныя благости, / Душе Божий Святый, / ум мой умерщвленный оживотворив, Твоим действом / возстави пети Твое Божество. Слава: Источник жизни, верою познаваемый, / и струя благости по естеству, / Дух Божий Святой! / Ум мой умерщвленный оживотворив, / Твоим действием меня воздвигни / воспевать Твое Божество.
И ныне, Богородичен: Храм, Дево, бывши Божий, / нашествием Духа, содетельною силою Его, / силу дарующа рождественну, Благодатная, / еюже родила еси плотию Слово безначальное. И ныне, Богородичен: Дева, ставшая Храмом Божиим наитием Духа, / Который Тебе родить способность даровал / Своею творческою силой, Благодатная! / Ее действием Ты по плоти родила / Слово безначальное.

Песнь 3.

Ирмос: Прежде век от Отца рожденному нетленно Сыну, / и в последняя от Девы / воплощенному безсеменно, / Христу Богу возопиим: / вознесый рог наш, Свят еси Господи.

Песнь 3

Ирмос: Прежде веков от Отца рожденному / не по земным законам Сыну / и в последние времена от Девы / воплощенному без семени, / Христу Богу воззовем: / “Возвысивший наше достоинство, / свят Ты, Господи!”

Имея по естеству, хотения силу стечну, / небесныя премирныя, яко Бог, содетельствуя, / Дух Святый непрестанно учит вопити: / Свят еси, Господи. Имеющий по естеству / желание все соединять и силу, / Дух Святой создав, как Бог, / небесные, превысшие мира, Воинства / непрестанно учит их взывать: / “Свят Ты, Господи!”
Песньми немолчными, облиставшую благодать Духа / богоглаголивых апостол, в дыхании бурне, / согласно славим, со безплотными вопиюще лики: / Свят еси, Господи. Песнями неумолкающими / благодать Духа согласно славим, / богословесных апостолов озарившую в дыхании бурном, / с бесплотными хорами взывая: / “Свят Ты, Господи!”
Слава: Едину власть, и Божество едино, и силу, / едино начало и Царство Святыя Троицы, / мудрствующе поем, в трисвятом гласе вопиюще: / Свят еси, Господи. Слава: Единую власть / и Божество единое, и силу, / единое начало и Царство Святой Троицы / умом постигая, воспеваем, / с трисвятым возглашением взывая: / “Свят Ты, Господи!”
И ныне, Богородичен: Колеснице светоносная, и светлое пребывалище, Всечистая, / херувим вышши сущи, Бога бо на руку носившая. / Темже Ти вси вопием, Чистая: / радуйся, Всеблаженная. И ныне, Богородичен: Колесница светоносная и сияющая обитель / – Ты, Всечистая, Херувимов высшая: / ибо Бога Ты на руках носила! / Потому мы все Тебе взываем, Чистая: / “Радуйся, Всеблаженная!”

Песнь 4.

Ирмос: Жезл из корене Иессеова, / и цвет от него Христе / от Девы прозябл еси, из горы хвальный, / приосененныя чащи, / пришел еси воплощся / от Неискусомужныя невещественный и Боже, / слава силе Твоей Господи.

Песнь 4

Ирмос: Отрасль от корня Иессеева / и Цвет от него, / от Девы Ты произошел, Христе; / Ты пришел, достойный хвалы, / от горы, осененной чащей, / воплотившись от не знавшей мужа, / Невещественный и Бог. / Слава силе Твоей, Господи!

Великая даруяй нам Дух Всесвятый, / на апостолы найде, яко Божествен, яко Благ, / яко исполняя всяческая, яко боготворя, яко освящая, / яко всех творителен, владыческий, и самовластен. Великое дарующий нам Дух Всесвятой / на апостолов сошел, как Божественный, / как Благой, как исполняющий все, / как обоживающий, как освящающий, / как все творящий, владычественный и самовластный.
На престоле, Христе, Отеческом сед, / низпослал еси учеником Твоим Утешителя, / якоже обещался еси, Спасе, яко Бога грядуща: / посылая же несопротивна, / яко всех Содетеля, из Отца исходяща. На престоле Отеческом воссев, Христе Спаситель, / Ты ниспослал по обещанию Своему / ученикам Твоим Утешителя, как Бога пришедшего; / посылаешь же Его, не противящегося Тебе, / как всех Создателя, от Отца исходящего.
Слава: Глаголати языки пророк будущая / научи Дух древле Всесвятый: / языки же премудрых апостол вещает / величия Божия во гласе дыхания бурнейша, / ныне существенне спребываяй. Слава: Возвещать языками будущее / научил пророков в древности Дух Всесвятой; / языками же премудрых апостолов / говорит Он о великих делах Божиих / ныне в шуме дуновения бурного / Существом Своим пребывая.
И ныне, Богородичен: Врата умнаго света именуем Тебе, Богомати, / имиже вниде к нам Христос, / красен явися блистаньми Божества, / в плотстем одеянии покровен, невидимь яко Бог: / ныне же по нам видимь. И ныне, Богородичен: Вратами Невещественного Света / мы именуем Тебя, Богоматерь: / ими к нам вошел Христос, / прекрасным в блеске Божества явившись, / в одеяние плоти облеченный – невидимый по Божеству, / но ныне в нашем естестве видимый.

Песнь 5.

Ирмос: Бог сый мира, Отец щедрот, / великаго совета Твоего Ангела, / мир подавающа послал еси нам. / Тем богоразумия к свету наставльшеся, / от нощи утренююще, / славословим Тя, Человеколюбче.

Песнь 5

Ирмос: Ты, Бог мира и Отец милосердия, / послал нам Вестника великого Твоего замысла, / дарующего мир. / Потому, приведенные к свету Богопознания, / после ночи рассвет встречая, / славословим Тебя, Человеколюбец.

О Душе премудрости и страха Божия, / истины, совета и разума, / мир подаваяй, вселися в ны, / яко да освятившеся Твоим вселением, / из нощи утренююще, славословим Тя, Человеколюбче. О Дух премудрости и страха Божия, / истины, совета и разума! / Мир подающий, вселись в нас, / чтобы мы, освятившись Твоим вселением, / после ночи рассвет встречая, / славословили Тебя, Человеколюбец.
Иже вся содержай, и всех сый Господь, / Иже тварь соблюдаяй непадаему, / подаждь святьбу нам и просвещение, / яко да насытившеся Твоего светодательства, / из нощи утренююще, славословим Тя, Человеколюбче. Все удерживающий и истинный всех Господь, / сохраняющий творение от распада! / Подай нам освящение и просвещение, / чтобы мы, насытившись подаваемым Тобою светом, / после ночи рассвет встречая, / славословили Тебя, Человеколюбец.
Слава: Иже древле закон начертавый Моисею, / новаго завета веления, / и закон благодати излагает ясно, / во апостольских сердцах написав, / Божественный Утешитель нашед, яко Человеколюбец. Слава: В древности Закон начертавший Моисею / Нового Завета веления / и Закон Благодати излагает ясно, / в сердцах апостолов их написав, / пришедший Божественный Утешитель, как Человеколюбец.
И ныне, Богородичен: Клятву Евину всех матере, / Твоим Рождеством, Дево, упразднила еси, / миру благословение возсиявши Христа. / Темже радующеся, усты и разумом / Богородицу воистинну Тя исповедающе, блажим. И ныне, Богородичен: Проклятие Евы, всех матери, / Ты родами Своими упразднила, Дева, / явив миру благословение – Христа. / Потому мы радостно устами и разумом / исповедуя Тебя истинной Богородицей, / блаженной именуем.

Песнь 6.

Ирмос: Из утробы Иону младенца изблева морский зверь, / якова прият: / в Деву же всельшееся Слово, / и плоть приемшее пройде сохраншее нетленну. / Егоже бо не пострада истления, / рождшую сохрани неврежденну.

Песнь 6

Ирмос: Из утробы Иону, как младенца, изверг морской зверь / таким же, как и принял; / а Слово, вселившись в Деву и плоть приняв, / прошло через Нее, сохранив Её нетленной; / ведь как Сам Он не подвергся обычному зачатию, / так и Родившую соблюл невредимой.

Твоим учеником исполняя обещание, / Духа, Христе, сим послал еси, / действо великих чудес дарующа, / и языки огнезрачныя дарствующа, / да Твоего познания язык стада исполнят. Исполняя обещанное Своим ученикам, / Ты, Христе, послал им Духа, / действие великих чудес дарующего, / и языками огневидными оделяющего, / чтобы они познанием Тебя / стада язычников исполнили.
Прииди к нам, Душе Святый, / причастники Твоея содевая святости, / и света невечерняго, и Божественныя жизни, и благоуханнейшаго раздаяния: / Ты бо река Божества, / из Отца Сыном происходящий. Приди к нам, Дух Святой, / делая нас Твоей святости причастниками, / и света немеркнущего, и Божественной жизни, / и благоуханнейшего раздаяния: / ибо Ты – река Божества, / от Отца через Сына происходящий!
Слава: Спаси, Утешителю, верно поющих боголепное пришествие Твое, / и очисти от всякия скверны, яко благоутробен, / и покажи достойны Твоего осияния, / и светом Твоим боговиднейшим сотвори я нескверненна зерцала. Слава: Спаси, Утешитель, с верою воспевающих / достойное Бога пришествие Твое, / и очисти их от всякой скверны, как милосердный, / и покажи достойными Твоего озарения, / и светом Твоим боговиднейшим соделай / чуждыми нечистоты зеркалами.
И ныне, Богородичен: Весь лик пророческий от Бога тайнонаучимь, предглагола таинство / неизреченнаго и Божественнаго воплощения Бога Слова, / из Тебе, Дево Мати: / Ты бо истиннейший и древний совет явила еси. И ныне, Богородичен: Весь хор пророческий, / Богом таинственно научаемый, / предсказал таинство неизреченного и Божественного / воплощения Бога Слова от Тебя, Дева Матерь: / ибо Ты истиннейший и древний / замысел Божий явила.

Седален, глас 8. Подобен: Премудрости Слова:

Седален, глас 8

Всесвятый Дух ныне сошед на апостолы, видом огненным, / ужасом исполни языков собрания: / языки бо глаголющих огненными, Человеколюбче, / свою кийждо беседу слышаше. / Темже и чудо неверным, яко пиянство, / верным же спасительное воистинну познавашеся. / Сего ради славим державу Твою, Христе Боже, / прегрешений оставления просяще низпослати богатно рабом Твоим. Всесвятой Дух, ныне сойдя / на Апостолов в виде огня, / ужасом исполнил народов собрания: / ибо от говорящих языками огненными, / каждый слышал собственное наречие, Человеколюбец. / Оттого это чудо и представлялось / неверующим – как опьянение, / верным же – как воистину спасительное. / Потому мы славим могущество Твое, Христе Боже, / прося отпущение согрешений / ниспослать обильно рабам Твоим.

Песнь 7.

Ирмос: Отроцы благочестию совоспитани, / злочестиваго веления небрегше, / огненнаго прещения не убояшася, / но посреди пламене стояще, пояху: / отцев Боже, / благословен еси.

Песнь 7

Ирмос: Отроки, воспитанные в благочестии, / повелением нечестивым пренебрегши, / угрожавшего огня не устрашились, / но, стоя посреди пламени, пели: / “Боже Отцов, благословен Ты!”

Ныне обетования предложение Христова исполняется: / разделения бо языков Духа пришествие показа учеником, / облиставшее от Троицы единаго Пребожественнаго. Ныне срок обещания Христова исполняется: / ибо разделение языков явило ученикам / осиявшее их пришествие одного из Троицы / – Духа Пребожественного.
Древле убо разделися согласие языков безсловесное: / ныне же ко единому сличеству яве собрашася, / самодействующу Честному и Божественному Духу, / от Троицы Пребожественныя единому. В древности распалось согласие народов безрассудное; / а ныне они явно к одному общему ликованию собрались, / под действием Самого Священного и Божественного Духа, / одного из Троицы Пребожественной.
Слава: Свыше носиму дохновению Святаго Духа, / величия Божия преславно вещаху апостоли Христовы, согласно поюще: / отцев Боже благословен еси. Слава: Когда доносилось свыше / дуновение Святого Духа, / преславно вещали о великих делах Божиих / апостолы Христовы, согласно воспевая: / “Отцов Боже, благословен Ты!”
И ныне, Богородичен: Образ Твоего Рождества трие отроцы в пещи показаша: / яко бо пребыша огнем невредими, / сохранилася еси чиста, / приемши во чреве огнь нестерпимый, / отцев Бога Благословеннаго. И ныне, Богородичен: Образ рождения Тобой Христа / три отрока в печи показали: / ибо как те в огне пребыли невредимы, / так Ты сохранила чистоту, / приняв во чрево Огонь нестерпимый / – Бога отцов Благословенного.

Песнь 8.

Ирмос: Чуда преестественнаго / росодательная изобрази пещь образ: / не бо яже прият палит юныя, / яко ниже огнь Божества Девы, / в нюже вниде утробу. / Тем воспевающе, воспоем: / да благословит тварь вся Господа, / и превозносит во вся веки.

Песнь 8

Ирмос: Окропляющая росою печь / представила образ сверхъестественного чуда: / ибо она не опаляет юношей, которых приняла в себя, / как и огонь Божества утробы Девы, / в которую нисшел. / Поэтому воспоем песнь: / “Да благословляет все творение Господа / и превозносит во все века!”

Святый Душе происходяй от Бога, / святость всем подаждь в Тя верующим: / Свят бо, и подателен человеком святости, Ты еси. / Тем воспевающе воспоем: / да благословит тварь всякая Господа, / и превозносит во вся веки. Святой Дух, от Бога происходящий! / Подай святость всем, верующим в Тебя: / ибо Свят Ты, и податель людям святости. / Поэтому воспоем песнь: / “Да благословляет все творение Господа / и превозносит во все века!”
Даеши подательне, яко Благодетель, дар благости, / Тебе поющим, Утешителю: / благих бо подателен еси, и благости пучина. / Тем воспевающе, воспоем: / да благословит тварь всякая Господа, / и превозносит во вся веки. Даешь Ты щедро, как Благодетель, дар благости / Тебя, Утешитель, воспевающим: / ибо Ты податель благ и благости пучина. / Поэтому воспоем песнь: / “Да благословляет все творение Господа / и превозносит во все века!”
Слава: Господь животворящь есть Дух, / самодвижимь, самовластен, / разделяя якоже хощет даров раздаяния, / самовладычен, самоповелителен, безначален. / Тем воспевающе, воспоим: / да благословит тварь всякая Господа, / и превозносит во вся веки. Слава: Дух есть Господь животворящий, / самодействующий, самовластный, / распределяющий, как хочет, раздаваемые дары, / Сам владычествующий, повелевающий, безначальный. / Поэтому воспоем песнь: / “Да благословляет все творение Господа / и превозносит во все века!”
И ныне, Богородичен: Кто Твоему премножеству благоутробия не дивится, Безначальне Слове? / Нас бо ради обнищал еси богат сый, / и во чреве Девы святыя вселился еси. / Тем воспевающе, воспоим: / да благословит тварь всякая Господа, / и превозносит во вся веки. И ныне, Богородичен: Кто великому множеству милосердия Твоего / не дивится, Безначальное Слово? / Ибо ради нас обнищал Ты, будучи богат, / и во чрево Девы святой вселился. / Поэтому воспоем песнь: / “Да благословляет все творение Господа / и превозносит во все века!”

Песнь 9.

Ирмос: Радуйся девственная похвало, / радуйся Мати Пречистая, / Юже вся тварь / божественными песньми величаем.

Песнь 9

Ирмос: Радуйся девства похвала, / радуйся Матерь Пречистая, / Которую мы и все творение / божественными песнопениями величаем.

Се к нам Утешителя иного низпослал еси, / единосущна Тебе, Слове, / и Отцу Твоему сопрестольна. Вот, Ты к нам иного Утешителя ниспослал, / единосущного Тебе, Слово, / и Отцу Твоему сопрестольного.
Спаси от искушения, Утешителю, Бога мудрствующия Тя, / и славословящия Твое превечное бытие. Спаси от искушения, Утешитель, / Богом признающих Тебя, / и славословящих Твое предвечное бытие.
Слава: Прииди к нам, Утешителю, Твоего утешения исполняяй, / славою Твоею неизреченною богословящия. Слава: Приди к нам, Утешитель, / Твоим утешением исполняя / о славе Твоей неизреченной богословствующих.
И ныне, Богородичен: Невесто Божия Всенепорочная, / славословящия Тя и чтущия достойно, / избави от искушений молитвами Твоими. И ныне, Богородичен: Невеста Божия Всенепорочная! / Славословящих Тебя и чтущих достойно / избавь от искушений молитвами Твоими.
Вместо Достойно: поем ирмос тойже. Вместо “Достойно” поем тот же ирмос.

По Трисвятом кондак праздника, глас 8:

После Трисвятого кондак праздника, глас 8

Егда снизшед языки слия, / разделяше языки Вышний, / егда же огненныя языки раздаяше, / в соединение вся призва, / и согласно славим Всесвятаго Духа. Когда сошел Всевышний и языки смешал, / Он этим разделял народы; / когда же огненные языки раздал, / Он к единению всех призвал, / и мы согласно славим Всесвятого Духа.

В ПОНЕДЕЛЬНИК СВЯТАГО ДУХА
НА ПОЛУНОЩНИЦЕ

По 1‑м Трисвятом глаголем тропарь праздника. По 2‑м трисвятом глаголем кондак праздника. Господи помилуй, 12. И отпуст. Молитвы же за упокой не глаголем.

НА УТРЕНИ,

НА УТРЕНИ

на Бог Господь: тропарь праздника, глас 8:

На Бог Господь: тропарь праздника, глас 8

Благословен еси, Христе Боже наш, / Иже премудры ловцы явлей, / низпослав им Духа Святаго, / и теми уловлей вселенную, / Человеколюбче, слава Тебе. [Трижды.] Благословен Ты, Христе Боже наш, / явивший премудрыми рыбаков, / ниспослав им Духа Святого / и через них уловивший вселенную. / Человеколюбец, слава Тебе! (3)

По 1‑м стихословии, седален, глас 4. Подобен: Удивися Иосиф:

После 1 стихословия седален, глас 4

Попразднственный, вернии, и конечный праздник празднуим светло, / сей есть Пятдесятница, обещания исполнение и предложения: / в сей бо огнь Утешителев сниде на землю, яко в виде язык, / и ученики просвети, / и сия неботаинники показа. / Свет прииде Утешителя, и мiр просвети. [Дважды.] Отпразднуем, верные, радостно / последний и заключительный праздник; / это – Пятидесятница, исполнение обещания / и всего, предрешенного о нас; / ибо в сей день огонь Утешителя / внезапно сошел на землю как бы в виде языков, / и просветил учеников, / и явил их посвященными в тайны неба. / Свет Утешителя пришел и мир просветил! (2)

По 2‑й кафисме седален, глас 8, подобен тойже:

После 2 стихословия седален, глас 8

Духа источник пришед на землю, / во огненныя реки разделяяся мысленно, / апостолы орошаше просвещая: / и бысть им облак орошаяй огнь, / просвещаяй тех, и одождяяй пламень, / имиже мы прияхом благодать, огнем же и водою. / Свет прииде Утешителя, и мiр просвети. [Дважды.] Пришедший на землю источник Духа, / на огненосные реки разделяясь мысленно, / Апостолов орошал, к свету их возводя. / И стал для них росистым облаком огонь, / просвещая их и дождем проливая пламя; / от них и мы получили благодать / через огонь и через воду. / Свет Утешителя пришел и мир просветил. (2)
Таже оба канона праздника: 7‑го гласа, со ирмосом на 8, и 4‑го гласа, со ирмосом на 6. Катавасия: Божественным покровен: оба лика вкупе.

Канон, [егоже краестрочие: Пятдесятницу празднуим.] Творение Космы монаха. Глас 7. Песнь 1.

Каноны

Затем оба канона праздника. Первый – преп. Космы Маиумского, глас 7, со ирмосом на 8, и второй – господина Иоанна Арклийского (иные же: преп. Иоанна Дамаскина), глас 4, со ирмосом на 6. Катавасия: Косноязычный Моисей:

Песнь 1

Ирмос: Понтом покры / фараона с колесницами / сокрушаяй брани мышцею высокою, / поим Ему, яко прославися. Канон 1. Ирмос: Морем покрыл фараона с колесницами / Сокрушающий в битвах мышцею высокою; / воспоем Ему, ибо Он прославился.
Делом, якоже древле учеником обещал еси, / Утешителя Духа пославый Христе, / возсиял еси миру свет Человеколюбче. На деле, как прежде обещал ученикам, / послав Утешителя Духа, Христе, / Ты озарил мир светом, Человеколюбец.
Законом древле проповеданное и пророки, исполнися: / Божественнаго бо Духа днесь всем верным благодать излияся. Предвозвещенное в древности / Законом и пророками исполнилось, / ибо благодать Божественного Духа / в сей день всем верным излилась.

Иный канон, иамвический, творение кир Иоанна Арклийского. Глас 4. Песнь 1.

Ирмос: Божественным покровен / медленоязычный мраком, / извитийствова богописанный закон: / тину бо отряс очесе умнаго, / видит Сущаго, / и научается Духа разуму, / хваля Божественными песньми. Канон 2. Ирмос: Косноязычный Моисей, / божественным сокрытый мраком, / ясно изложил Богом писанный закон, / ибо, сбросив нечистоту со взора умственного, / он видит Сущего и знанию Духа научается, / прославляя Его божественными песнями.
Рекоша чистая и честная уста: / разлучения вам не будет, о друзи! / Аз бо на Отчем вышнем престоле соседя, излию Духа, / возсияти желающим благодать независтную. Сказали священные и досточтимые уста: / “У Меня с вами, друзья, не будет разлуки; / ибо, на высочайшем Отчем престоле восседая, / Я обильную благодать Духа изолью / желающим просиять.
Предел прешедшее истиннейшее Слово, / тихообразно совершает сердце: / дело бо скончав, возвесели други, / дыханием нужным и огненными языки, / подав Духа Христос, якоже обещася. Пройдя предел, вернейшее Слово / тишиною исполняет сердце; / ибо дело окончив, возвеселил друзей Своих Христос, / в бурном дуновении и языках огня / даровав, как обещал, Духа.
Катавасия: Божественным покровен:

Катавасия: Косноязычный Моисей:

Песнь 3.

Ирмос: С высоты силою, / учеником Христе, дондеже облецетеся, рекл еси, / седите во Иерусалиме: / Аз же яко Мене, Утешителя иного, / Духа Моего же и Отча послю, / в Немже утвердитеся.

Песнь 3

Канон 1. Ирмос: “Сидите в Иерусалиме”, / – сказал Ты ученикам, Христе, / – “пока не облечетесь свыше силою, / Я же иного, подобного Мне Утешителя, / Духа Моего и Отчего пошлю, / в Котором вы утвердитесь”.

Божественнаго Духа нашедшая сила, / раздельшийся древле глас, зле согласившихся, / во едино приличие божественне совокупи, / ведением Троицы вразумляющи верныя, / в Нейже утвердихомся. Нисшедшая сила Божественного Духа / разделенный в древности говор на зло согласившихся, / божественно соединила в одно созвучие, / вразумляя верных знанием Троицы, / в Которой мы утвердились.
Ин. Ирмос: Разверзе утробы нечадствовавшия узы, / досаду же неудоботерпиму благочадствующия, / едина молитва пророчицы древле Анны, / носящия дух сокрушен, / к сильному и Богу разумов. Канон 2. Ирмос: Расторгла бездетного чрева узы / и прекратила наглость многодетной неудержимую / в древности одна молитва пророчицы Анны, / имевшей сокрушенный дух, / к Властителю и Богу ведения обращенная.
Непостижима есть Богоначальнейшая: / ветия бо изъяви безкнижныя, / рыбари премудрыя, заушающия словом, / и от глубокия нощи изымающия люди безчисленны, блистанием Духа. Непостижима Троица Богоначальнейшая, / ибо неученых Она явила красноречивыми, / множеству мудрецов уста смыкающими словом / и из глубокой ночи извлекающими / людей бесчисленных молнией Духа.
Бяше исходен от нерожденна Света, / всесильный сияющий Свет, / Егоже Сыном Отеческия власти, / ныне являет срасленное озарение, / огненный глас в Сионе языком. Был исходящий от нерожденного Света / всесильно-действенный неиссякающий Свет, / Чье Сияние от природы Отеческой, / сродное Ему, через Сына народам являет / ныне огненный шум на Сионе.

По 3‑й песни, седален, глас 8. Подобен: Премудрости Слова:

После 3‑й песни, седален, глас 8

Всесвятый Дух, ныне сошед на апостолы видом огненным, / ужасом исполни языков собрания: / языки бо глаголющих огненными, Человеколюбче, / свою кийждо беседу слышаше. / Темже и чудо неверным, яко пиянство, / верным же спасительное воистинну познавашеся. / Сего ради славим державу Твою, Христе Боже, / прегрешений оставления просяще, низпослати богатно рабом Твоим. [Дважды.] Всесвятой Дух, ныне сойдя / на Апостолов в виде огня, / ужасом исполнил народов собрания: / ибо от говорящих языками огненными, / каждый слышал собственное наречие, Человеколюбец. / Оттого это чудо и представлялось / неверующим – как опьянение, / верным же – как воистину спасительное. / Потому мы славим могущество Твое, Христе Боже, / прося отпущение согрешений / ниспослать обильно рабам Твоим. (2)

Песнь 4.

Ирмос: Смотряяй пророк / в последняя Твое Христе пришествие, вопияше: / Твою услышах Господи силу, / яко вся спасти помазанныя Твоя пришел еси.

Песнь 4

Канон 1. Ирмос: Созерцая Твое пришествие / в последние времена, Христе, пророк взывал: / “Услышал я о могуществе Твоем, Господи, / что Ты пришел всех помазанников Твоих спасти.

Во пророцех глаголавый, / и законом проповеданный первее несовершенным, / Бог Истинный Утешитель, / Слова служителем и свидетелем познавается днесь. Прежде чрез пророков говоривший / и в Законе возвещенный несовершенным людям, / как Бог истинный, Утешитель открывается в сей день / служителям и свидетелям Слова.
Знамение Божества носяй, / апостолом во огни Дух разделися, / и странными языки являшеся, / яко Отеческая Божественная сила грядущая есть, самоповелительная. Дух, носящий признак Божества, / в сей день разделился во огне Апостолам / и в необычных языках явился, / так как Он есть Божественная Сила, / от Отца исходящая, самовластная.
Ин. Ирмос: Царю царей, / яковый от яковаго един Слове произшедый / от Отца безвиновнаго, / равномощнаго Твоего Духа / апостолом истинно послал еси, / яко Благодетеля поющим: / слава державе Твоей Господи. Канон 2. Ирмос: Царь царей, Единый от Единого, / Единственное Слово, происшедшее от безначального Отца, / равносильного Тебе Духа Ты, как благодетель, / действительно послал Апостолам, поющим: / “Слава могуществу Твоему, Господи!”
Баню Божественную пакибытия словом растворив, / ссложенное естество, дождоточиши ми струю / от нетленнопрободеннаго Твоего ребра, о Божий Слове, / запечатлея теплотою Духа. Божественную купель возрождения словом растворив, / Ты, сложный по природе, / дождем проливаешь мне поток / из пронзенного Твоего нетленного ребра, о Слово Божие, / запечатлевая это кипением Духа.
Преклоняют вся Утешителю колена, / Сыну же Отчу, Отцу срасленному, / в Лицех бо видеша трегубых Существо истинное, / неприкосновенное, безлетное, единое: / возсия бо свет благодать Духа. Все преклоняет колена пред Утешителем, / и Сыном Отчим, сродным во всем Отцу, / ибо все увидело в трех Лицах Существо / истинное, неприступное, вневременное, единое: / ведь засияла как свет благодать Духа.
Да исполнятся вси Богоначальнейшим, / елицы служителие Трисветлаго Существа: / паче естества бо совершает яко благодетель, / и огнесветит Христос во спасение, / всю дая благодать Духа. Исполняйтесь Богоначальнейшим / все, сколько вас ни есть, служители / трисветлого Существа, / ибо сверхъестественно всех делает совершенными, как благодетель, / и огненно просвещает во спасение Христос, / давая всю благодать Духа.

Песнь 5.

Ирмос: Страха ради Твоего / зачатый Господи во чреве пророков, / и рожденный на земли Дух спасения, / апостольская сердца созидает чиста / и в верных правый обновляется: / свет бо и мир зане Твоя повеления.

Песнь 5

Канон 1. Ирмос: По страху Твоему, Господи, / зачатый во чреве пророков / и рожденный на земле Дух спасения, / Апостольские сердца чистыми творит / и, правый, в верных обновляется, / ибо свет и мир – повеления Твои.

Нашедшая сила днесь сия, Дух Благий, / Дух премудрости Божия, Дух от Отца исходяй, / и Сыном верным нам явлейся подавателен, / в нихже вселяется естеством святыни, в нейже зрится. Нисшедшая в сей день сила / – это Дух благой, Дух Премудрости Божией, / Дух исходящий от Отца / и явившийся нам, верным, через Сына, / сообщающий тем, в кого вселяется по естеству, / святость, в которой созерцается.
Иный. Ирмос: Решительное очищение грехов, / огнедухновенную приимите Духа росу, / о чада светообразная церковная: / ныне от Сиона бо изыде закон, / языкоогнеобразная Духа благодать. Канон 2. Ирмос: Искупительным очищением от грехов / примите огнедышащую росу Духа, / о чада Церкви световидные; / ибо ныне вышел от Сиона закон – / благодать Духа в виде огненных языков.
Якоже благоволи самовластно, / необладанный исходит Дух от Отца, / умудряя в языцех апостолы, / печатлея живоносное Слово, / Отчесильное, сообразное, Егоже Спас рече. Как благоволил Он самовластно, / неподвластный Дух нисходит от Отца, / языками Апостолов умудряя, / с силою Отца, как сообразный Ему, / запечатлевая слово живоносное, / которое Спаситель изрекал.
Да исцелит убо смыслы от греха, / и се устрояше апостолов, Бог Слово всеначальное, пречистый дом, / в немже единомощнаго же и ссущественнаго ныне вселяется Духа свет.

Исцелял умы Апостолов от греха, / и устраивал из них Себе / всевластный Бог-Слово пречистый дом; / ныне же туда вселяется свет / равносильного Ему и единосущного Духа.

Песнь 6.

Ирмос: Плавающего в молве / житейских попечений / с кораблем потопляема грехи, / и душетленному зверю приметаема, / яко Иона Христе, вопию Ти: / из смертоносныя глубины возведи мя.

Песнь 6

Канон 1. Ирмос: Бедствующий среди волнения житейских попечений, / потопляемый сопутствующими мне грехами, / и к душегубительному зверю низвергаемый, / как Иона взываю Тебе, Христе: / “Из смертоносной глубины меня возведи!”

От Духа Твоего на плоть всякую, / якоже рекл еси, богатно излиял еси, / и исполнишася всяческая Твоего ведения Господи, / яко из Отца Сын нетленно родился еси, / и Дух Нераздельный изыде. От Духа Твоего Ты излил обильно / на всякую плоть, как сказал, Господи, / и все исполнилось познания Тебя: / что Ты, Сын, от Отца не по законам земным родился, / и Дух нераздельно исходит от Него.
Ин. Ирмос: Очищение нам Христе / и спасение Владыко, / возсиял еси от Девы, / да яко пророка / от зверя морскаго персей Иону, / от тли исхитиши, всего Адама всеродна падшаго. Канон 2. Ирмос: Умилостивлением и спасением для нас / воссиял Ты, Владыка Христе, от Девы, / чтобы как пророка Иону из груди морского зверя, / полностью исторгнуть из тления Адама, / падшего со всем своим родом.
Истинный нам правый во утробах вечно приимшим Дух, / да обновиши Отчеисходный, и всесовокупленно, / вещества ненавистнаго палительный скверн, / кала же смыслов чистительный, Вседержителю. Вожделенный, правый Дух / обнови внутри нас, Вседержитель, / чтобы нам навек Его принять, / чрез исхождение от Отца всесовершенно с Ним соединенного, / жгучего для скверн враждебного вещества, / а для нечистоты умов очистительного.
Желательное достояние апостолом, / сионяном чающим Твоего пришествия, познание / Дух Отчерожденна Слова, / речь жестокую языческих ласкательств скоро показав, / огнедохновенно утверждаеши. Как желанное достояние для Апостолов, / Сионских граждан, ожидавших пришествия Твоего, / Ты, Дух, огнедохновенно утверждаешь в них познание / от Отца рожденного Слова, / скоро изобличив жестокую речь / языческих обольщений.

Кондак праздника, глас 8:

Кондак, глас 8

Егда снизшед языки слия, / разделяше языки Вышний, / егда же огненныя языки раздаяше, / в соединение вся призва, / и согласно славим Всесвятаго Духа. Когда сошел Всевышний и языки смешал, / Он этим разделял народы; / когда же огненные языки раздал, / Он к единению всех призвал, / и мы согласно славим Всесвятого Духа.
Икос: Скорое и известное даждь утешение рабом Твоим Иисусе, / внегда унывати духом нашим, / не разлучайся от душ наших в скорбех, / не удаляйся от мыслей наших во обстояниих, / но присно нас предвари. / Приближися нам, приближися везде Сый, / якоже со апостолы Твоими всегда еси, / сице и Тебе желающим соедини Себе Щедре: / да совокуплени Тебе поем, / и славословим Всесвятаго Духа Твоего. Икос: Скорое и надежное утешение / подавай рабам Твоим, Иисусе, / когда мы унываем духом нашим. / Не отлучайся от душ наших в скорбях, / не отдаляйся от мыслей наших в напастях, / но всегда приходи на помощь нам. / Приблизься к нам, приблизься, Вездесущий, / как и с Апостолами Твоими был всегда, / так и с любящими Тебя соединись, Милостивый, / дабы мы, с Тобою сочетавшись, / воспевали и славословили всесвятого Духа Твоего.
Синаксарий в понедельник по Пятдесятнице, сиесть, Святаго Духа.

Песнь 7.

Ирмос: В пещь огненную / ввержени преподобнии отроцы, / огнь в росу преложиша, / воспеванием сице вопиюще: / благословен еси Господи Боже отец наших.

Песнь 7

Канон 1. Ирмос: В печь огненную вверженные / благочестивые отроки / огонь в росу песнопением претворили, так взывая: / “Благословен Ты, Господи, / Боже отцов наших!”

Ветующим Божественная величия апостолом, / Духа действо непщевашеся пиянство неверствующим, / имже Троица познавается, един Бог отец наших. Когда Апостолы вещали / о великих делах Божиих, / неверующим представлялось опьянением / действие Духа, которым открывается Троица – / единый Бог отцов наших.
Нераздельное естество православно богословим / Бога Отца Безначальнаго, / тояжде власти Слова и Духа, / благословен еси, зовуще, Боже отец наших. Православно богословствуем / о нераздельном естестве – / Боге Отце безначальном, / Слове и Духе с той же властью, взывая: / “Благословен Ты, Боже отцов наших!”
Ин. Ирмос: Согласная возшуме органская песнь, / почитати златосотворенный бездушный истукан: / Утешителева же светоносная благодать почествует, / еже вопити: / Троице Единая, Равносильная, Безначальная, благословена еси. Канон 2. Ирмос: Стройный напев музыкальных орудий загремел, / призывая чтить литой из золота бездушный истукан; / светоносная же Утешителя благодать / побуждает нас в благоговении взывать: / “Троица единая, равносильная, безначальная, / благословенна Ты!”
Гласа пророковещательнаго не разумевше, / глаголаху безумнии виносотворенное пиянство, / речи яко странны слышаша апостолов: / благочестивии же Тебе вопием божественно: / Богодетелю всех, благословен еси. Безумные, вещавшего чрез пророков гласа не уразумев, / когда необычайные речи Апостолов услышали, / говорили, что это опьянение, произведенное вином; / мы же, благочестивые, Тебе взываем боговдохновенно: / “Обновитель всего, благословен Ты!”
Божественное учение возгреме / видяй видения божественный Иоиль, / Богоначальнейшаго, имже излию, рек, якоже Слова, Духа Моего свозопиющим: / Естество Тривещанное Светлое, благословен еси. Божественным гласом возгремел / боговдохновенный провидец Иоиль, / когда так чрез него сказало Слово: / “Те, кому Я изолью Богоначальнейшего / Моего Духа, вместе воззовут: / “Естество Трисиятельное, благословенно Ты!”
Троичную убо раздели зря благодать, / яко да явит три Ипостаси, почитати в простоте власти, / но во едином ныне дни Господьском, / Сын, Отец и Дух благословен. В третий час, но в единый День Господственный / ныне нас Он благодатью оделил, / чтобы убедить почитать Три Ипостаси / в нераздельности Их власти; / Сын, Отец и Дух, благословен Ты!

Песнь 8.

Ирмос: Неопальная огню в / Синаи причащшаяся / купина, Бога яви / медленноязычному и гугнивому Моисеови, / и отроки ревность Божия / три непреоборимыя / во огни певцы показа: / вся дела Господня Господа пойте, / и превозносите Его во вся веки.

Песнь 8

Канон 1. Ирмос: Неопалимым для огня на Синае пребывший / куст терновый Бога явил / косноязычному и невнятно говорившему Моисею; / и трех отроков в огне ревность Божия / непоколебимыми песнопевцами показала: / “Все творения, Господа воспевайте / и превозносите во все века!”

Животну свыше бурну носиму гласовне, / Духа Всесвятаго дыханию рыбарем, / огненных видом язык величия Божия ветийствоваху: / вся дела Господа пойте, и превозносите во вся веки. Когда живительное сильное дыхание / всесвятого Духа свыше / с шумом носилось над рыбаками / в виде огненных языков, / тогда они витийствовали о великих делах Божиих: / “Все творения, Господа воспевайте / и превозносите во все века!”
Яко на некасаемую превосходяще гору, / не боящеся огня страшаща, / приидите и станем на горе Сионской, во граде Живаго Бога, / духоносным учеником ныне сликующе: / вся дела Господа пойте, и превозносите во вся веки. Как вступающие на гору, / которой нельзя коснуться, / не боясь устрашающего огня, / придите и станем на горе Сионской, / в городе живого Бога, / с духоносными учениками ныне торжествуя: / “Все творения, Господа воспевайте / и превозносите во все века!”
Ин. Ирмос: Разрешает узы и орошает пламень / трисветлый богоначалия образ, / поют отроцы, / благословит же Единаго Спаса и Вседетеля, / яко Благодетеля, / сотворенная всяческая тварь. Канон 2. Ирмос: Расторгает узы и орошает пламя / Трисветлый образ Богоначалия; / отроки поют, а все созданное творение / единого Спасителя и Творца всего, / как благодетеля, благословляет.
Память Христос человекоспасительных словес, / яже от Отца слышав апостолом рече, / Дух устрояет языкоогненным видением, / посаждая благословенно усвоенную, / учуженная же поет Тя тварь. Память о спасительных для людей речах, / которые, от Отца услышав, / Апостолам изрек Христос, / Дух созидает, опускаясь в виде языков огня; / а творение, прежде отчужденное, / ныне же приближенное к Тебе, / Тебя, благословенного, воспевает.
Спасительно самовладычний Един, Свет самосиятельный, / и подательный света сый, пришел еси исполняя апостолы, / честный яко верх Твоим рабом, / насытительный же Дух подаваеши. Спасительно, самовластно приходящий, / являясь Светом самосияющим и подающим просвещение, / Ты, Дух, пришел, Апостолов исполняя, / как дуновение драгоценное. / Пребывай же от служителей Твоих неотступным!
Пояху пророк духонасыщенная уста, / Твое телесное, о Царю, пришествие, / и Дух от недр Отчих произшедший, / несозданный, зданнодетелен, сопрестолен Тебе, / единаго вочеловечения верным честь. Воспели преисполненные Духом уста пророков / Твое телесное, о Царь, пришествие / и Духа, исшедшего из недр Отца, / несотворенного, сотворческого и сопрестольного / Тебе, посылающему Его верным, / да благоговеют они / пред Твоим вочеловечением.
Честнейшую: не поем, но поем припев: Апостоли, сошествие Утешителя зряще, удивишася, / како в виде огненных язык явися Дух Святый. На 9‑ой песни “Честью высшую Херувимов” не поем, но поем припев: Апостолы, сошествие Утешителя видя, удивились, / как в виде огненных языков сошел Дух Святой.

Песнь 9.

Ирмос: Не тления искушением рождшая, / и Всехитрецу Слову плоть взаимодавшая, / Мати Неискусомужная Дево Богородице, / приятелище Нестерпимаго, / село Невместимаго Зиждителя Твоего, / Тя величаем.

Песнь 9

Канон 1. Ирмос: Не нарушив девства во чреве носившая / и всеискусному Слову плоть давшая, / Матерь, не знавшая мужа, Дева Богородица, / вместилище Невместимого, / обитель Беспредельного Создателя Твоего, / Тебя мы величаем.

На палящей древле огненной колеснице, / ревнитель и огнедохновенный радуяся носим, / еже ныне возсиявшее дохновение свыше апостолом являше: / от негоже освятившеся, Троицу всем сказаша. На пылающей огненной колеснице / в древности радостно носимый / ревнитель и огнедохновенный Илия / являл дуновение свыше, Апостолов ныне осиявшее, / озаренные которым, / они Троицу всем открыли.
Закона естеств кроме, странное слышашеся учеников: / единому бо гласу гласящу Духа благодатию, / различне оглашахуся людие, племена и языки божественная величия, / Троицы ведению научающе. Вопреки законам естества / слышалось необычайное: / ибо когда раздавался один голос учеников, / по благодати Духа различно оглашались / народы, племена и языки о великих делах Божиих, / в познание Троицы посвящаемые.
Ин. Ирмос: Радуйся, Царице, / матеродевственная славо, / всяка бо удобообращательная / благоглаголивая уста витийствовати не могут, / Тебе пети достойно, / изумевает же ум всяк Твое Рождество разумети. / Темже Тя согласно славим. Канон 2. Ирмос: Радуйся, Царица, матерям и девам слава! / Ибо никакие подвижные красноречивые уста, / ораторствуя, не могут / Тебя воспевать достойно; / изнемогает и всякий ум, / стремясь постигнуть рождение от Тебя Христа; / потому мы Тебя согласно славим.
Пети подобаше естественножизненную Отроковицу: / едина бо во чреве скры Слово, / таящееся недугующаго человеческаго естества. / Иже в десных странах ныне седяй Отчих, / посла благодать Духа. Петь подобает полную жизни Отроковицу, / ибо Она одна сокрыла в пучинах Слово, / врачующее болящую природу смертных, / Которое, ныне воссев на седалище по правую руку Отца, / послало нам благодать Духа./
Елицем дхну боготочная благодать, / светящеся, блистающе, / изменяеми странным изменением благолепнейшим, / равносильствующую несекомую уведевше премудрость, / Трисветлое существо славим. Все мы, на кого дохнула благодать Богоизлиянная, / светясь, блистая, изменяясь / необычайным благолепнейшим изменением, / познав равносильное, нераздельное, премудрое, / трисветлое Существо, Его прославляем.

Ексапостиларий. Подобен: Небо звездами:

Ексапостиларий праздника

Всесвятый Душе, исходяй из Отца, / и Сыном пришедый к безкнижным учеником, / Тебе Бога познавших спаси и помилуй всех. [Дважды.] Всесвятой Дух, от Отца исходящий / и чрез Сына пришедший к некнижным ученикам, / познавших Тебя, как Бога, / спаси, освяти всех. (2)
Слава, и ныне, другий подобен: Свет Отец, Свет Слово, Свет и Святый Дух, / Иже во языцех огненных апостолом послася, / и Тем весь мир просвещается Троицу почитати Святую. Слава, и ныне: Свет Отец, свет Слово, свет и Дух Святой, / Тот, Кто в языках огненных Апостолам был послан; / Им и весь мир просвещается / для почитания Святой Троицы.

На хвалитех: Всякое дыхание: поставим стихи 4.
И поем стихиры самогласны, глас 2:

На “Хвалите:” стихиры на 4, глас 2

Во пророцех восвестил еси нам путь спасения, / и во апостолех возсия, Спасе наш, благодать Духа Твоего: / Ты еси Бог первый, Ты и по сих, / и во веки Ты еси Бог наш. Чрез пророков Ты возвестил нам путь спасения, / и в Апостолах воссияла, Спаситель наш, благодать Духа Твоего; / Ты – Бог – первый; Ты Бог – и после того, / и вовеки Ты – Бог наш!
Во дворех Твоих воспою Тя, Спаса мiра, / и преклонь колена, поклонюся Твоей непобедимей силе, / вечер, и утро, и полудне, / и на всякое время благословлю Тя, Господи. Во дворах Твоих воспою Тебя, Спасителя мира, / и, преклонив колена, поклонюсь Твоей непобедимой силе, / вечером, и утром, и в полдень, / и во всякое время благословлю Тебя, Господи!
Во дворех Твоих, Господи, вернии / колена душ и телес преклонше, / воспеваем Тя, безначальнаго Отца, / и собезначальнаго Сына, / и соприсносущнаго и Пресвятаго Духа, / просвещающаго и освящающаго души наша. Во дворах Твоих, Господи, / мы, верные, преклонив колена души и тела, / воспеваем Тебя, безначального Отца, / собезначального Сына, и столь же вечного и всесвятого Духа, / просвещающего и освящающего души наши.
Слава, и ныне, глас 8: Языцы иногда размесишася, / дерзости ради столпотворения: / языцы же ныне умудришася, / славы ради боговедения. / Тамо осуди нечестивыя погрешением: / зде просветил есть Христос рыбари Духом. / Тогда упразднися безгласие к мучению: / ныне обновляется согласие / ко спасению душ наших. Слава, и ныне, глас 8: Некогда языки были смешаны / за дерзость построения Вавилонской башни; / ныне же языки мудрости исполнились / через славу богопознания. / Там осудил Бог нечестивых за согрешение; / здесь Христос просветил рыбаков Духом. / Тогда неспособность изъясниться явилась в наказание; / ныне же обновляется согласие / ко спасению душ наших.
Славословие великое. Тропарь праздника, ектении. Славословие великое. Тропарь праздника, ектении.

И отпуст глаголем праздника:

Отпуст праздничный

Иже в виде огненных язык, с небесе низпославый Пресвятаго Духа на святыя Своя ученики и апостолы, Христос истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, святых славных и всехвальных апостол, и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благий и Человеколюбец. Ниспославший с неба в виде огненных языков пресвятого Духа на святых Своих учеников и Апостолов, Христос, истинный Бог наш, по молитвам пречистой Своей Матери, святых славных и всехвальных Апостолов и всех святых помилует и спасет нас, как благой и Человеколюбец.
И час 1‑й. И час 1‑й.

НА ЛИТУРГИИ

НА ЛИТУРГИИ

Изобразительная. И от канона праздника, песнь 3‑я и 6‑я. Поем Изобразительны; блаженны: из канона песни 3‑я и 6‑я.
Таже иерей, или диакон: Премудрость, прости. Затем иерей или диакон: Премудрость! Станем благоговейно!

И входное:

Вознесися Господи силою Твоею, / воспоем и поем силы Твоя.

И входное

Будь превознесен, Господи, в силе Твоей! / Мы будем петь и воспевать могущество Твоё.

Тропарь, глас 8:

Благословен еси, Христе Боже наш, / Иже премудры ловцы явлей, / низпослав им Духа Святаго, / и теми уловлей вселенную, / Человеколюбче, слава Тебе.

Тропарь праздника, глас 8

Благословен Ты, Христе Боже наш, / явивший премудрыми рыбаков, / ниспослав им Духа Святого / и через них уловивший вселенную. / Человеколюбец, слава Тебе!

Слава, и ныне, кондак, глас 8:

Егда снизшед языки слия, / разделяше языки Вышний, / егда же огненныя языки раздаяше, / в соединение вся призва, / и согласно славим Всесвятаго Духа.

Слава, и ныне, кондак, глас 8

Когда сошел Всевышний и языки смешал, / Он этим разделял народы; / когда же огненные языки раздал, / Он к единению всех призвал, / и мы согласно славим Всесвятого Духа.

Трисвятое. Трисвятое.

Прокимен Апостола, глас 6:

Спаси Господи люди Твоя, / и благослови достояние Твое. Стих: К Тебе Господи воззову, Боже мой, да не премолчиши от мене.

Прокимен, глас 6

Спаси, Господи, народ Твой / и благослови наследие Твоё. Стих: К Тебе, Господи, я воззову. Боже мой, не промолчи, презрев меня.   Пс 27:9, 1А

Апостол ко Ефесеем, зачало 229.
[Еф. 5, 9 – 19]:

К Эфесянам послания святого апостола Павла чтение. Зачало 229

Братие, яко чада света ходите: [Плод бо Духовный eсть во всякой благостыни и правде и истине:] Искушающе, что eсть благоугодно Богови. И не приoбщайтеся к делом неплодным тмы, паче же и обличайте. Бываeмая бо отай от них, срамно eсть и глаголати. Вся же обличаeмая, от света являются: все бо являемое свет eсть. Сего ради глаголет: востани, спяй, и воскресни от мертвых, и осветит тя Христос. Блюдите убо, како опасно ходите, не якоже немудри, но якоже премудри, искупующе время, яко дние лукави суть. Сего ради не бывайте несмысленни, но разумевающе, что eсть воля Божия. И не упивайтеся вином, в немже eсть блуд, но паче исполняйтеся Духом, глаголюще себе во псалмех и пениих, и песнех духовных, воспевающе и поюще в сердцах ваших Господеви. Братия, плод Духа состоит во всякой благости, праведности и истине. Испытывайте, что благоугодно Богу, и не участвуйте в бесплодных делах тьмы, но и обличайте. Ибо о том, что они делают тайно, стыдно и говорить. Все же обнаруживаемое делается явным от света, ибо все, делающееся явным, свет есть. Посему сказано: “встань, спящий, и воскресни из мертвых, и осветит тебя Христос”. Итак, смотрите, поступайте осторожно, не как неразумные, но как мудрые, дорожа временем, потому что дни лукавы. Итак, не будьте нерассудительны, но познавайте, что есть воля Божия. И не упивайтесь вином, от которого бывает распутство; но исполняйтесь Духом, назидая самих себя псалмами и славословиями и песнопениями духовными, поя и воспевая в сердцах ваших Господу.   Еф 5:9–19

Аллилуиа, глас 2:

Помилуй мя Боже, по велицей милости Твоей. Стих: Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене.

Аллилуия, глас 2

Стих: Помилуй меня, Боже, по великой милости Твоей. Стих: Не отринь меня от лица Твоего и Духа Твоего Святого не отними от меня.   Пс 50:3А, 13

Евангелие от Матфеа, зачало 75. [Мф. 18, 10 – 20]:

Евангелие от Матфея, зачало 75

Рече Господь: блюдите, да не презрите единаго [от] малых сих: глаголю бо вам, яко ангели их на небесех выну видят лице Отца Моего Небеснаго. Прииде бо Сын Человеческий взыскати и, спасти погибшаго. Что вам мнится? Аще будет некоему человеку сто овец, и заблудит едина от них: не оставит ли девятьдесят и девять в горах, и шед ищет заблуждшия? И аще будет обрести ю, аминь глаголю вам, яко радуется о ней паче, неже о девятидесятих и девяти не заблуждших. Тако несть воля пред Отцем вашим Небесным, да погибнет един от малых сих. Аще же согрешит к тебе брат твой, иди и обличи его между тобою и тем единем. Аще тебе послушает, приобрел еси брата твоего. Аще ли тебе не послушает, пойми с собою паки единаго или два, да при устех двою или триех свидетелей станет всяк глагол. Аще же не послушает их, повеждь церкви; аще же и церковь преслушает, буди тебе якоже язычник и мытарь. Аминь бо глаголю вам: елика аще свяжете на земли, будут связана на Небеси, и елика аще разрешите на земли, будут разрешена на Небесех. Идеже бо еста два или трие собрани во имя Мое, ту есмь посреде их. Сказал Господь: смотрите, не презирайте ни одного из малых сих; ибо говорю вам, что Ангелы их на небесах всегда видят лице Отца Моего Небесного. Ибо Сын Человеческий пришел взыскать и спасти погибшее. Как вам кажется? Если бы у кого было сто овец, и одна из них заблудилась, то не оставит ли он девяносто девять в горах и не пойдет ли искать заблудившуюся? и если случится найти ее, то, истинно говорю вам, он радуется о ней более, нежели о девяноста девяти незаблудившихся. Так, нет воли Отца вашего Небесного, чтобы погиб один из малых сих. Если же согрешит против тебя брат твой, пойди и обличи его между тобою и им одним; если послушает тебя, то приобрел ты брата твоего; если же не послушает, возьми с собою еще одного или двух, дабы устами двух или трех свидетелей подтвердилось всякое слово; если же не послушает их, скажи церкви; а если и церкви не послушает, то да будет он тебе, как язычник и мытарь. Истинно говорю вам: что вы свяжете на земле, то будет связано на небе; и что разрешите на земле, то будет разрешено на небе. Истинно также говорю вам, что если двое из вас согласятся на земле просить о всяком деле, то, чего бы ни попросили, будет им от Отца Моего Небесного, ибо, где двое или трое собраны во имя Мое, там Я посреди них.   Мф 18:10–20

Задостойник, глас 4:

Апостоли, сошествие Утешителя зряще, удивишася, / како в виде огненных язык явися Дух Святый.

Вместо “Достойно”

Апостолы, сошествие Утешителя видя, удивились, / как в виде огненных языков сошел Дух Святой.

Ирмос: Радуйся, Царице, / матеродевственная славо, / всяка бо удобообращательная / благоглаголивая уста витийствовати не могут, / Тебе пети достойно, / изумевает же ум всяк Твое Рождество разумети. / Темже Тя согласно славим. Ирмос, глас 4: Радуйся, Царица, матерям и девам слава! / Ибо никакие подвижные красноречивые уста, / ораторствуя, не могут / Тебя воспевать достойно; / изнемогает и всякий ум, / стремясь постигнуть рождение от Тебя Христа; / потому мы Тебя согласно славим.

Причастный:

Дух Твой Благий наставит мя на землю праву. Аллилуиа. трижды.

Причастен

Дух Твой благой поведёт меня в землю правды. Аллилуия. (3)   Пс 142:10Б

Ведомо же буди, яко седмица сия Святыя Пентикостии разрешаема есть на сыр, рыбы, вино и елей.

Оставляются же и междочасия часов, и иже в Повечериах певаемый канон Пресвятыя Богородицы.