Array ( )

Предпразднство Рождества Христова

• 24 дек

• Вечерня
• Повечерие
• Утреня

ПРЕДПРАЗДНСТВО РОЖДЕСТВА ХРИСТОВА
И ПАМЯТЬ ПРЕПОДОБНОМУЧЕНИЦЫ ЕВГЕНИИ

Церковнославянский Русский

НА ВЕЧЕРНЕ

На Господи, воззвах:

НА ВЕЧЕРНЕ

На Господи воззвах:

Стихиры предпразднства, глас 5.
Подобен: Радуйся:

Стихиры предпразднства, глас 5*
Подобен: Радуйся:

Носиши Адамов зрак, / во образе Божии Сый всесовершенный, / и хощеши руками держатися, / рукою вся содержай силою Твоею, / Чистая Всенепорочная провещаваше глаголющи: / како тя пеленами повию яко Младенца, / како сосцами питаю Тя, всяческая питающаго, / како Твоей паче ума нищете удивлюся, / како Тя Сына Моего нареку, Раба Твоя ныне сущи? / Пою, благословлю Тя, / подающаго миру велию милость. Носишь Ты Адамов облик, / Сущий во образе Божием, Всесовершенный, / и благоволишь, чтобы Тебя держали на руках, / все Держащий в руке Своею силою”, – / Чистая Всенепорочная вещала, возглашая, – / “Как повивать Тебя буду пеленами, словно Младенца? / Как буду питать Тебя сосцами, все питающего, / как – нищете Твоей, превосходящей ум, дивиться? / Как Тебя Моим Сыном нареку, / Сама являясь ныне Рабой Твоею? / Воспеваю, благословляю Тебя, / подающего миру великую милость!”
Младенца, воплощаема из Нея, / предвечнаго Бога, Всенепорочная зрящи, / руками держащи, и облобызающи часто, / и радости исполняющися, провещаваше Ему: / Боже Вышний, Царю Невидимый, / како зрю Тя и разумети таинства не могу, / безмерныя нищеты Твоея? / Вертеп бо малейший и сей чуждий / внутрь вмещает Тя, рождшагося, / и девства не решивша, / ложесна соблюдшаго, яко прежде рождества, / и дающаго велию милость. Младенца, воплощающегося от Нее, / – предвечнаго Бога – видя, Всенепорочная, / руками Его держа, и лобзая часто, / и радости исполняясь, обращалась к Нему: / “Боже Всевышний, Царь Невидимый, / как Я Тебя вижу и не могу уразуметь / таинства нищеты Твоей безмерной? / Ибо пещера теснейшая, и та – чужая, / внутри себя вмещает Тебя, родившегося, / и девства не нарушившего, / чрево Мое Сохранившего, как прежде рождества, / и дарующего великую милость!”
Сия рабски Чистая, ужасно вещающи, / услышаше волхвов пред вертепом, / купно предстоящих, и к ним рече: / Кого ищете вы? / Яко вижду бо, от инодальныя страны приидосте, / персский образ и мудрование имуще. / Странен исход и шествие сотвористе / и к странствовавшему свыше / и странно в Мя Всельшемуся, яко весть, / со тщанием приидосте Тому поклонитися, / дарующему миру велию милость. Так Чистая с трепетом, как раба, вещая, / услышала перед пещерой волхвов, / вместе предстоящих, и обратилась к ним: / “Кого вы ищете? / Ибо вы, как Я вижу, из иной, дальней страны пришли, / облик и нрав персидский имеете. / Необычайное отправление и странствие вы совершили / и Тому, Кто стал странником свыше сойдя / и странным образом в Меня вселился, как знает Сам, / с усердием пришли поклониться, / дарующему миру великую милость!”

Ины стихиры святыя, глас 8.
Подобен: О, преславного чудесе:

Иные стихиры святой, глас 8*
Подобен: О преславное чудо:

Мира оставльши красоту, / души благородие, / благородия свыше / добротами уяснила еси, / Евгение всехвальная, / образа благодать немутну житием сохраньши, / мученице непобедимая, / девства забрало Боговидно / и цвете естества всеблагороднейший. Оставив мира красоту, / ты душевное благородство / вышнего благородства красотою / осияла, Евгения всехвальная, / благодать образа Божия незамутненной / житием своим сохранив, / мученица непобедимая, / девства оплот Богоподобный / и естества цвет всеблагороднейший.
Словом, и житием, и благодатию, / и терпением души украсившися, / привела еси страдалец воинства / и дев собор от Девы Возсиявшему / и свидетельства яве Отверзшему всем вход, / Евгение всемудрая, / с нимиже и ныне Сего умоли / спасти стадо твое. Словом, и житием, и благодатию, / и терпением души украсившись, / привела ты страдальцев воинства / и дев собор от Девы Воссиявшему / и путь свидетельства о Нем явно всем Открывшему, / Евгения всемудрая. / С ними и ныне Его умоли / спасти стадо твое.
Правды Строитель / тя, яко деву чисту / и яко славну мученицу, / сугубыми венцы благолепно украси, / красен чертог тебе даровав, / светоявленьми просвещенный, / идеже всельшися, / вечнующим, невесто Христова, / ныне блаженством яве обогатилася еси. Правды Устроитель / тебя, как деву чистую / и как славную мученицу, / двумя венцами украсил благолепно, / чертог прекрасный тебе даровав, / сиянием света озаренный. / И в него вселившись, / ныне вечным блаженством явно / ты, невеста Христова, обогатилась.

Слава и ныне, предпразднства, глас 2:

Слава, и ныне, предпразднства, глас 2, Киприана

Се время приближися спасения нашего, / готовися, вертепе, Дева приближается родити; / Вифлееме, земле Иудова, красуйся и веселися, / яко из тебе возсия Господь наш. / Услышите, горы и холми, и окрестныя страны Иудейския, / яко грядет Христос, / да спасет, егоже созда, человека, / яко Человеколюбец. Вот, приблизилось время спасения нашего, / готовься, пещера: / Дева приближается, чтобы родить. / Вифлеем, земля Иудина, красуйся и веселись, / ибо из тебя воссиял Господь наш. / Услышьте, горы, и холмы, / и окрестности Иудеи, / ибо грядет Христос, / чтобы человека, которого создал, спасти, / как Человеколюбец.

На стиховне стихиры предпразднства, глас 1.
Подобен: Всехвальнии мученцы:

На стиховне стихиры предпразднства, глас 1*
Подобен: Всехвальные мученики:

Дары Тебе приносяще, Сыне, / царие приидоша восточнии, / царя Тя уведевше родитися, / ливан, и смирну, и злато, / и се стоят пред дверьми. / Сим повели видети Тя, Младенца, / на руку Моею держима, / древняго Адама старейша. “Дары Тебе, Сын Мой, принести, / пришли цари восточные, / узнавшие о Твоем рождении, Царь, – / ладан, и смирну, и золото; / и вот, пред дверями они стоят. / Разреши увидеть им Тебя, Младенца, / Которого Я на руках Моих держу, / древнего Адама старейшего!”
Стих: Бог от юга приидет / и Святый из горы приосененныя чащи. Стих: Бог от юга придёт, / и Святой – от горы осеняющей чащи. Авв 3:3А
Приидите, внидите со тщанием, / Дева рече древле волхвом, / и видите Невидимаго, / видима явльшася и Младенца бывша. / Они же со усердием внидоша, и поклонишася, / и дары принесоша, / пророчество Божественное исполнивше. “Придите, войдите скорее”, / – сказала некогда Дева волхвам, / “и узрите Невидимого, / явившегося видимо и сделавшегося Младенцем”. / Они же с усердием вошли, / и поклонились, и поднесли дары, / пророчество Божественное исполнив.
Стих: Господи, услышах слух Твой и убояхся, / Господи, разумех дела Твоя и ужасохся. Стих: Господи, услышал я весть Твою и убоялся, / уразумел дела Твои, и изумился. Авв 3:2А
Ношу Тя яко Младенца руками, / всяческая носящаго, / и удивляюся, глаголаше Неискусобрачная: / како Тя млеком воспитаю, / питающаго вся, Сыне Мой и Творче Мой? / Славлю Твое безмерное к человеком снизшествие, / имже спасаеши мир погибающий. “Ношу Тебя, как Младенца на руках, / носящего весь мiр, и удивляюсь”, / – возглашала брака не Познавшая, – / “как молоком Тебя вскормлю, питающего все, / Сын Мой и Творец Мой? / Славлю Твое безмерное к людям снисхождение, / которым Ты спасаешь / мiр погибающий”.

Слава, и ныне, предпразднства глас 6:

Слава, и ныне, предпразднства, глас 6

Сионе, торжествуй, / Иерусалиме, веселися, / граде Христа Бога, / подъими Зиждителя, в вертепе и яслех вмещаемаго, / отверзите мне врата / и, вшед в ня, узрю яко Младенца, пеленами, повиваемаго, / дланию же содержащаго тварь, / Его же поют Ангели непрестанным гласом, / Жизнодавца Господа, / спасающаго род наш. Сион, торжествуй, Иерусалим, веселись, / град Христа Бога, прими Создателя, / в пещере и яслях вмещающегося! / Отворите мне врата / и, войдя в них, увижу, как Младенца, / пеленами Повиваемаго, но рукою Своею все творение Держащего, / Которого Ангелы воспевают непрестанным гласом, / жизни Подателя Господа, / спасающего род наш.

Тропарь, глас 4:

Написовашеся иногда со старцем Иосифом, / яко от семене Давидова, в Вифлееме Мариам, / чревоносящи безсеменное Рождение. / Наста же время рождества, / и место ни единоже бе обиталищу, / но, якоже красная палата, / вертеп Царице показашеся. / Христос раждается прежде падший воскресити образ.

Тропарь, глас 4

Некогда вносилась в перепись со старцем Иосифом, / как происходящая от семени Давидова, в Вифлееме Мариам, / носящая во чреве Зачатого без семени. / Настало время родить, / и не было нигде места для ночлега; / но, как чертог приятный, / пещера Царице была показана. / Христос рождается, чтобы в нас восстановить / прежде падший Свой образ.

Тропарь преподобномученице, глас 4:

Тропарь преподобномученице, глас 4
(если празднуешь св. Евгении)

Агница Твоя, Иисусе, Евгения / зовет велиим гласом: / Тебе, Женише мой, люблю, / и, Тебе ищущи, страдальчествую, / и сраспинаюся, и спогребаюся крещению Твоему, / и стражду Тебе ради, / яко да царствую в Тебе, / и умираю за Тя, да и живу с Тобою, / но, яко жертву непорочную, приими мя с любовию пожершуюся Тебе. / Тоя молитвами, яко милостив, спаси души наша. Агница Твоя, Иисусе, Евгения / взывает громогласно: / “Тебя, Жених мой, люблю, / и, Тебя ища, страдаю, / и распинаюсь и погребаюсь с Тобою в Твоем крещении, / и терплю муки за Тебя, да царствую в Тебе, / и умираю за Тебя, чтобы и жить с Тобою; / но, прими меня как жертву непорочную, / с любовью принесенную Тебе!” / По ходатайствам ее, как Милостивый, спаси души наши.

ПРЕДПРАЗДНСТВО РОЖДЕСТВА ХРИСТОВА
И ПАМЯТЬ ПРЕПОДОБНОМУЧЕНИЦЫ ЕВГЕНИИ

НА ПОВЕЧЕРИИ

Канон, глас 6, егоже краегранесие: Днесь же субботу пою великую. Ирмосы по дважды, тропари же на 6.

НА ПОВЕЧЕРИИ

Канон, глас 6, его акростих: И в сей день воспеваю субботу великую. Ирмосы поем дважды, а тропари на 6. В конце каждой песни оба хора вместе поют ирмос.

Песнь 1.

Ирмос: Волною морскою / Скрывшаго древле / гонителя мучителя – / в яслех сокрываемаго убити ищет Ирод, / но мы с волхвы поим: / Господеви воспоим, / славно бо прославися.

Песнь 1

Ирмос: Волною морскою / Покрывшего в древности / преследователя-тирана / в яслях скрываемого / убить стремится Ирод; / но мы песнь с волхвами возгласим: / “Господу воспоем: / ибо славно Он прославился!”

Господи Боже мой, / рождественное пение и предпразднственную песнь Тебе воспою, / рождением Твоим Божественным, возрождение дающему мне / и к первому мя благородию возводящу. Господи Боже мой! / Рождественское песнопение / и предпраздничную песнь воспою Тебе, / рождеством Своим божественным возрождение мне дающему / и к прежнему благородству меня возводящему.
Горе Тя на Престоле и доле в яслех премирная и земная разумевше, Спасе мой, / дивляхуся державе Твоей, / явился еси бо паче ума, сугуб естеством, Богочеловек. В высоте – на престоле / и внизу – в яслях, / надмирные и земные существа, / созерцая Тебя, Спаситель мой, / поражались могуществу Твоему: / ибо превыше разума Ты явился / двойственным естеством, Богочеловек.
Да Твоея славы всяческая исполниши, приклонив Небеса, на землю пришел еси: / яко бо на руно, низшел еси дождь во чрево девственное, / из Неяже ныне родитися сугуб грядеши, / Бог же и Человек. Дабы Своею славою / все наполнить, / наклонив небеса, Ты дошел до земли: / ибо как дождь на руно, сошел во чрево девственное; / ныне двойственным желая из него родиться / Ты приходишь, Богочеловек.
Последи же ирмос оба лика вкупе. Затем оба хора вместе исполняют ирмос.

Песнь 3.

Ирмос: Тебе, на водах / повесившаго всю землю неодержимо, / тварь, видевши в вертепе раждающася, / ужасно содрогашеся, / несть свят, / паче Тебе, Господи, зовущи.

Песнь 3

Ирмос: Тебя, на водах / повесившего всю землю без опоры, / творение увидев в пещере рождающимся, / ужасом охваченное, восклицало: / “Нет святого, кроме Тебя, Господи!”

Образы неизреченнаго Твоего воплощения проявляя, Щедре, / умножил еси видения и пророчествия вдохнул еси, / яже, ныне пришед, исполнил еси, / плотию раждаяся из Чистыя Отроковицы во граде Давидове. Образы неизреченного воплощения / показывая, Милосердный, / умножил Ты видения и пророчества вдохновил; / их Ты, ныне придя, исполнил, плотию рождаясь / от чистой Отроковицы во граде Давидовом.
Простре земля плещи своя / и приемлет приемлющаго Зиждителя славу от Ангел, / от Небес же звезду, от пастырей хваление, от волхвов же дары / и от всего мира познание. Простерла земля хребет свой / и принимает Творца, / принимающего славу от Ангелов, / от Небес же – звезду, от пастухов – хвалу, / от волхвов же – дары / и от всего мира – познание.
Волхва, звездочетца Валаама, гадания ныне исполняются, возсия бо звезда от Иакова / и настави к Солнцу славы дары носящия волхвы, / от Персиды цари. Предсказателя, вещего Валаама, / загадки ныне исполняются: / ибо взошла звезда от Иакова / и направила к Солнцу славы / приносящих дары волхвов / – царей из Персии.

Песнь 4.

Ирмос: От Девы пришествие Твое / провидяй Аввакум, / ужасся, вопияше: / Ты от юга, воплощаяся, пришел еси, Избавителю, / Адама отриновеннаго воззвати.

Песнь 4

Ирмос: От Девы пришествие Твое провидя, / Аввакум в изумлении взывал: / “Ты, Искупитель, пришел от Фемана, воплощаясь, / чтобы Адама отринутого / вновь к Себе призвать!”

Приближается и приходит ныне Господь, / ждание языков и спасение мира; / уготови вертеп, граде Вифлееме, / и с волхвы пастырие, текуще, приспейте. Приближается, приходит ныне Господь / – ожидание народов и спасение мiра; / готовь пещеру, город Вифлеем, / и с волхвами пастухи / прежде всех прибегите!
Крепостию Божества срастворився человеком единением неслитным, / плоти в подобии, Спасе, Адама обновляеши / и спасаеши восприятием. В силе Божества / смешавшись со смертными единением неслитным, / в подобии плоти, Ты, Спаситель, / Адаму даруешь нетление / и спасаешь его тем, что воспринял.
Слово, плоть явився, одебелевает / и вселяется в ны неизреченным промыслом. / Приидите, вернии, узрим славу Его, / славу яко Единороднаго от Бога и Отца. Слово, явившись плотью, овеществляется / и поселяется среди нас по неизреченному промыслу. / Придите, верные, узрим славу Его, / славу как Единородного от Бога и Отца.

Песнь 5.

Ирмос: Богоявления Твоего, Христе, / еже к нам милостивно бывшаго, / Исаия, Свет видев Невечерний, / от нощи утреневав, взываше: / се Дева во чреве приимет / и породит воплощаемое Слово, / и вси земнороднии возрадуются.

Песнь 5

Ирмос: Богоявления Твоего к нам, Христе, / из сострадания происшедшего, / Исаия увидев свет немеркнущий, / от ночи бодрствуя восклицал: / “Вот, Дева зачнет во чреве, / и породит Воплощающееся Слово, / и все, на земле рожденные, возрадуются!”

Новотвориши земнородныя, перстен быв, Зиждителю. / Ясли же, и пелены, и вертеп – Твоего смирения образы. / Обручник же Твоея Матере, Твой мнимый отец по плоти, / рождшаго Тя Отца ныне воображает совет. Ты обновляешь рожденных на земле, Создатель, / Сам явившись созданным из праха: / ибо ясли, и пелены, и пещера / – Твоего смирения образы. / Обручник же Твоей Матери, / а Твой мнимый отец по плоти, / представляет ныне замысел / родившего Тебя Отца.
Смирною смерть, златом царскую державу, / ливаном же Божества преимущество проявляют царие языков, / начатки дароносяще Тебе, в вертепе рожденному Вифлеемстем / из Неискусомужныя Матере. Смирною – на смертное естество, / золотом – на царственную силу, / ладаном же – на превосходство Божества / указывают цари народов, / начатки в дар принося Тебе, / рождающемуся в пещере Вифлеемской / от не познавшей мужа Матери.
Из безмужныя прошед, Отца соприсносущное Слово, / плотски вселился еси в вертеп, яко Престол, ясли вменив; / удивляеши же страшным строением Твоим волхвы и пастыри, / Ангелы же ужасил еси: / слава державе Твоей. От Безбрачной произойдя, / Ты, Слово Отцу со-вечное, / во плоти вселился в пещеру, / как престол, ясли употребив. / И Своим повергающим в трепет замыслом / поражаешь волхвов и пастухов; / изумил Ты и Ангелов: / “Слава!” восклицающих.

Песнь 6.

Ирмос: Ят бысть, / но не удержан в персех китовых Иона: / Твой бо образ нося, / Рождшагося и плотию Явльшагося, / яко от чертога, от зверя изыде. / Рожденный бо ныне плотию, / во гроб и смерть хотел еси внити, / и паки воскреснути тридневен.

Песнь 6

Ирмос: Был объят, но не удержан недрами кита Иона; / ибо нося образ Тебя, родившегося и во плоти явившегося, / он вышел из зверя, как из чертога: / ведь Тебе, Рожденному ныне по плоти / и к погребению и смерти приблизившемуся, / предстоит на третий день воскреснуть.

Погибе ныне и разорися древния вражды средостение / плотским Твоим пришествием, Христе, / и пламенное оружие всем дает плещи, / живоноснаго же Едемскаго древа причащаюся верно, / безсмертных садов абие Делатель показуяся. Устранено ныне и разрушено / древней вражды средостение / Твоим, Христе, пришествием во плоти; / и пламенный меч обращается вспять, / к живоносному же дереву Эдемскому / я приобщаюсь верою, / вновь назначенный возделывать бессмертные растения.
Царствует со грехом ад, от Адама даже до Тебе, / но погибает тех безстудное мучительство / плотию раждающуся Тебе, Избавителю, от племене Давидова, / и на Престоле Царствия Его посаждену яве, / и во веки царствующу. Царствует ад с грехом / от Адама до Тебя, / но прекращается наглость его тиранства, / когда Ты рождаешься по плоти, Искупитель, / от племени Давидова, / и на престоле царства его садишься явно, / и во веки царствуешь.
Детоубийца, но не христоубийца явися Ирод лютый: / аще бо и младенцы пожат горько, яко траву, / но Класа жизни не возможе удержати и умертвити, / жизни бо Сый Податель утаися, – яко Бог, Божественною силою, – гонителя. Детоубийцей, но не христоубийцей / сделался Ирод злобный: / ибо, хотя и сжал он горестно младенцев, как траву, / но не смог захватить и умертвить Колос Жизни: / ведь истинный Жизни Податель связал, как Бог, / божественным могуществом гонителя.

Песнь 7.

Ирмос: Неизреченное чудо: / в пещи избавивый преподобныя отроки из пламене, / в яслех убогих Младенец возлеже / во спасение нас, поющих: / Избавителю Боже, / благословен еси.

Песнь 7

Ирмос: Неизреченное чудо! / Избавивший благочестивых отроков в печи от пламени / в бедных яслях как Младенец возлежит, / ко спасению нас, поющих: / “Боже, Искупитель, благословен Ты!”

Уязвися льстец враг, / Бога видя яко Младенца, лежаща в яслех худых, / и крепкою рукою Божественною убивается во спасение нас, поющих: / Избавителю Боже, благословен еси. Уязвлен обольститель-враг, / видя Бога Младенцем, лежащим в убогих яслях, / и стенает, рукою божественною умерщвляемый, / ко спасению нас, поющих:/ “Боже, Искупитель, благословен Ты!”
Блаженны ясли, / в себе бо приемше яко Младенца Содетеля, / яко херувимский Престол показашася во спасение нас, поющих: / Избавителю Боже, благословен еси. Богаты ясли! / Ведь они, приняв в себя, / как Младенца, Создателя, / как бы херувимским престолом являются / ко спасению нас, поющих: / “Боже, Искупитель, благословен Ты!”
Законом человеческим в пеленах положение приемлеши, Младенец явлься, / имиже узы решиши прегрешений наших, / свободу даруя вопиющим: / Избавителю Боже, благословен еси. По закону человеческому Ты принимаешь, / явившись Младенцем, положение в пеленах, / которыми развязываешь согрешений моих узы, / свободу даруя взывающим: / “Боже, Искупитель, благословен Ты!”

[Единым было со Отцом и Духом / Твое Божество, Христе, / и в безначальном Твоем рождении, / и в рождении с плотию, / ко спасению нас поющих: / “Боже, Искупитель, благословен Ты!”]

Песнь 8.

Ирмос: Ужаснися, бояйся, Небо, / и да подвижатся основания земли: / се бо пеленами повивается вся Носяй дланию / и во яслех малех странноприемлется, / Егоже, отроцы, благословите, / священницы, воспойте, / людие, превозносите во вся веки.

Песнь 8

Ирмос: Изумись в трепете, небо, / и да потрясутся основания земли; / ибо вот, пеленами повивается / все Носящий горстью / и в тесных яслях помещается; / Его отроки благословляйте, / священники воспевайте, / люди превозносите во все века.

Разрешися связанный Адам, / свобода же всем верным даровася, пеленами, Спасе, повиваему Тебе / и в вертепе малем и в яслех безсловесных положену. / Тем Тебе, радующеся, / предпразднственную песнь в Твоем Рождестве приносим верою. Разрешен связанный Адам, / и свобода всем верным дарована, / когда пеленами Ты, Спаситель, был обвит / и в пещере тесной / и в яслях тварей неразумных положен. / Потому мы радостно Тебе предпраздничную песнь / к Рождеству Твоему приносим с верою.
Преста прелесть Персская, / звездосмотрителе бо, царие восточнии, / рождшемуся дары приносят Христу Всецарю, злато же и смирну с ливаном. / Егоже, отроцы, благословите, священницы, воспойте, / людие, превозносите во вся веки. Прекратилось заблуждение персидское: / ибо звездочеты, цари восточные, / дары приносят родившемуся – Христу всех Царю: / золото и смирну с ладаном. / Его отроки благословляйте, священники воспевайте, / люди превозносите во все века.
О, чудес новых! О, благостыни! / О, неизреченнаго терпения! / Се бо яко Младенец вменяется в Вышних живый / и бегает Бог волею Ирода. / Егоже, / отроцы, благословите, священницы, воспойте, / людие, превозносите во вся веки. О необычайные чудеса! О благость! / О неизреченное терпение! / Ибо вот, Младенцем считается / на высотах Живущий, / и Бог по Своей воле бежит от Ирода. / Его отроки благословляйте, священники воспевайте, / люди превозносите во все века.

Песнь 9.

Ирмос: Не дивися ныне, о Мати, / видящи яко Младенца, / Егоже из чрева прежде денницы роди Отец: / возставити бо и сопрославити / человеческое падшее естество приидох явственно, / верою и любовию Тя величающее.

Песнь 9

Ирмос: Не удивляйся ныне, о Матерь, / видя как Младенца, / Того, Кто из чрева прежде утренней звезды рожден Отцом: / ибо, очевидно, Я пришел / восставить и с Собой прославить / падшее смертных естество / с верою и любовию / Тебя величающее.

В страннем Твоем Рождестве, / болезней избегши преестественно, ублажихся, Безначальне Сыне; / ныне же Тя зрящи, Ирода бегающа, / оружием печали смущаюся душею, взывающи: / спасай Тебе почитающия. При дивном Твоем рождестве / сверхъестественно избежав мучений, / Я была прославлена, Сын безначальный; / ныне же, видя Тебя бегущим от Ирода, / Я мечом скорби терзаюсь в душе; / но живи и спасай Тебя почитающих.
В землю убо иду Египетскую, / но Египетская, о Мати, рукотворенная низложу трусом; / души же Моея всуе ищущия враги пошлю во ад, / яко Един державен, / вознесу и спасу Тебе почитающия. В землю Я вступил Египетскую, / но Египетских рукотворных идолов, / о Матерь, низверг землетрясением; / врагов же, тщетно ищущих души Моей, / посылаю во ад, как Единый сильный, / но вознесу и спасу Тебя почитающих.
Да радуется тварь: зиждется бо Зиждитель, и, прежде Сый, / ныне нов познавается Бог; / с дары волсви да предсретают, / пастырие чудо да плещут верне, / и человецы со Ангелы да веселятся. Да радуется творение, / ибо созидается Создатель, / и новым ныне познается / Предсуществовавший Бог; / пусть волхвы с дарами Его встречают; / пастухи, видя чудо, да рукоплещут с верою, / и люди вместе с Ангелами да веселятся!

ПРЕДПРАЗДНСТВО РОЖДЕСТВА ХРИСТОВА
И ПАМЯТЬ ПРЕПОДОБНОМУЧЕНИЦЫ ЕВГЕНИИ

НА УТРЕНИ

На Бог Господь:

НА УТРЕНИ

На Бог Господь:

Тропарь предпразднства, глас 4:

Тропарь предпразднства, глас 4:

Написовашеся иногда со старцем Иосифом, / яко от семене Давидова, в Вифлееме Мариам, / чревоносящи безсеменное Рождение. / Наста же время рождества, / и место ни единоже бе обиталищу, / но, якоже красная палата, / вертеп Царице показашеся. / Христос раждается прежде падший воскресити образ. трижды. Написовашеся иногда со старцем Иосифом, / яко от семене Давидова, в Вифлееме Мариам, / чревоносящи безсеменное Рождение. / Наста же время рождества, / и место ни единоже бе обиталищу, / но, якоже красная палата, / вертеп Царице показашеся. / Христос раждается прежде падший воскресити образ. (3)

По 1‑й кафизме седален, глас 6.
Подобен: Ангельския Силы:

После 1‑й кафизмы седален, глас 6
Подобен: Ангельские Силы:

Пророческая речения ныне исполнишася: / Бог бо наш утре раждается из Девы Марии паче слова, / и пребывает, якоже бе прежде рождества. / Собираются волсви, дары носяще; / свиряют пастырие, да припеваем и мы: / Иже от Девы рождейся, Господи, слава Тебе. Пророков речи ныне исполнились: / ибо Бог наш завтра рождается от Девы Марии превыше разума, / и пребывает Она, как и была прежде рождества. / Собираются волхвы, дары принося; / пастухи играют на свирелях, поем и мы: / “От Девы рожденный, Господи, / слава Тебе!”
Слава, и ныне, тойже. Слава, и ныне: повторяем то же.

По 2‑й кафизме седален, глас 8:

После 2‑й кафизмы седален, глас 8

Свирелей пастырских преставляющее песни, / воинство Ангельское возгласи, к ним глаголя: / престаните, свиряюще, / иже над чредами пасомых старейшины, возопийте, поюще, яко родися Христос Господь, / благоволивый спасти яко Бог род человеческий. Свирелей пастушеских прекращая песнь, / воинство Ангельское возгласило, обращаясь к ним: / “Прекратите играть, над стадами начальствующие! / Воскликните в песнях, что родился Христос Господь, / благоволивший спасти, как Бог, род человеческий!”
Слава, и ныне, тойже. Слава, и ныне: повторяем то же.

Каноны

Канон предпразднства со ирмосом на 8 и святыя на 4. Предпразднства канон, глас 2, егоже краегранесие по алфавиту. Творение Иосифово. Канон предпразднства с ирмосом на 8 и святой на 4. Канон предпразднства, глас 2: имеет акростихпо алфавиту. Творение преподобного Иосифа.

Песнь 1.

Ирмос: Во глубине постла иногда / фараонитское всевоинство преоруженная сила, / воплощшееся же Слово всезлобный грех потребило есть: / препрославленный Господь славно бо прославися.

Песнь 1

Канон 1. Ирмос: Некогда погубила во глубине / все войско фараоново превосходнейшая сила, / воплотившееся же Слово истребило зловредный грех, – / препрославленный Господь; / ибо славно Он прославился.

Написался еси кесаревым повелением, / хотя написати в книзе жизни, Всецарю, человека; / странно во Своя пришел еси, / люте устраньшагося от рая на Небо призывая. Ты был в перепись внесен, / всех Царь, по указу кесаря, / желая человека в книгу жизни записать; / странником пришел к Своим, / бедственно живущего вне рая на чужбине / на небо призывая.
Вифлееме, приими Христа, / к тебе бо Воплотивыйся приходит, Едем отверзая мне; / уготовися, вертепе, Невместимаго узриши, вмещающася в тебе преславно, / богатством благоутробия ныне обнищавша. Вифлеем, прими Христа, / ибо к тебе Воплощающийся приходит, / Эдем отверзая мне; / пещера, приготовляйся Невместимого узреть, / вмещающегося в тебе предивно, / по богатству милосердия Своего / ныне обнищавшего.
Родитися грядет Христос, / странное возрождение сущим из Адама яко Бог даруя. / Возвеселися, пустыне нераждающая, земных естество все: / прииде бо Владыка тя многочадну содеяти. Идет родиться Христос, / чудное возрождение, как благой, / тем, кто от Адама даруя. / Возвеселись, пустыня нерождающая – / все смертных естество – / ибо Владыка пришел / многочадной тебя соделать.
Канон святыя, глас тойже, творение Феофано. Егоже краегранесие: Евгении великую славу в песнех изрядно пою. Канон святой, глас тот же, творение преподобного Феофана. Его акростих: Евгении великую славу в песнях усердно пою.

Песнь 1. Ирмос тойже:

Евгение, мученице Христова, / ныне ликовствующи радостно со ангельскими воинствы, / яко дева непорочна и яко мученица, венценосица всебогатая, / благодать даровати молися любовию воспевающим тя.

Песнь 1

Ирмос тот же. Евгения, мученица Христова, / ныне ликуя радостно со Ангельскими воинствами, / как дева непорочная / и как мученица, венценосица всеблаженная, / ходатайствуй о даровании благодати / с любовью воспевающим тебя.

Песнопения, невесто Христова, Божественнаго послушавши, / к высокому вперилася еси благородию: / яко бо свет возсия в сердце твое, песней Духа Богословие, / всяко безбожие отгоня. Песнопение Божественное услышав, / окрылилась ты, невеста Христова, / к возвышенному благородству: / ибо как свет заблистало в сердце твоем / песней Духа богословие, / всякое безбожие отгоняющее.
Женское естество твой ум забыв, / к мужеским деянием востече, вмужився благодатию, / и Богу промысленне управляяся, мученице Евгение, / Божественнаго благородия тезоименитная. Природу свою женскую забыв, / ум твой взошел к мужским деяниям, / благодатию возмужав / и к Богу промыслительно направляясь, мученица Евгения, / Божественному благородству соименная.
Осиявшися светом умным, / множайшия осияния сопричаститися соделала еси, Богомудрая; / егоже ныне поющия тя избавляющи греха, / сподоби твоими мольбами, мученице Евгение всеблаженная. Озаренная светом умопостигаемым, / очень многих сопричастниками озарения / ты соделала, богомудрая; / удостой того ныне воспевающих тебя, / избавляя от греха твоими мольбами, / мученица Евгения всеблаженная.
Богородичен: Умерщвлени бывше знания садом, / древом жизни, Чистая, к жизни, вернии, воззвахомся, / из Тебе прозябшим паче смысла, Богородице, Христом Богом; / Емуже со дерзновением молися / спастися душам нашим. Богородичен: Умерщвленные растением познания, / мы верные, к жизни снова были призваны Древом Жизни, / от Тебя, Богородица Чистая, / произросшим превыше мысли – Христом Богом; / пред Ним со дерзновением ходатайствуй / о спасении душ наших.

Песнь 3.

Ирмос: Процвела есть пустыня, яко крин, Господи, / языческая неплодящая, Церковь / пришествием Твоим, / в нейже утвердися мое сердце.

Песнь 3

Канон 1. Ирмос: Расцвела как лилия пустыня, Господи, / – языческая бесплодная церковь – с пришествием Твоим; / в ней утвердилось мое сердце.

Уз избавляя мя злых, Господи, / повитися пеленами, якоже младенец, приходиши, Человеколюбче. / Покланяюся Божественному Твоему низхождению. От уз злых избавляя меня, Господи, / Ты приходишь, Человеколюбец, / чтобы быть повитым пеленами, как младенец. / Поклоняюсь Твоему Божественному нисхождению.
В лето бывша Тя, безлетно возсиявша из Отца, предгрядет Дева родити, / летныя разрешающа страсти душ наших. Тебя, вне времени воссиявшего от Отца, / Дева родить приходит, / ныне во времени явившегося, чтобы прекратить / долговременные страсти душ наших.
Иский мя, заблуждшаго преступлением, / вертеп, якоже небо, обитель сотворил еси, / обители ми благоуготовляя тамошния, / Щедре Многомилостиве. Ища меня, блуждающего из-за преступления, / Ты в пещере, как на небе, поселился, / приготовляя мне тамошние обители, / Сострадательный и Многомилостивый!
Ин. Ирмос: На камени мя веры утвердив: Канон 2. Ирмос: На скале веры меня утвердив:
Якоже жертва непорочна Владыце принеслася еси мыслию совершеннейшею / и богатство тлеемое отринула еси, вопиющи, всемудрая: / Ты еси Бог наш, и несть свят, паче Тебе, Господи. Как жертва непорочная Владыке / принесена была ты мыслью совершеннейшею / и богатство тленное отринула, возглашая, всемудрая: / “Ты Бог наш, и нет святого, / более Тебя, Господи!”
Всечистая, познася твоя чистота, / просия страданий Твоих крепость, / деяние бо восхождение видения соделала еси, вопиющи: / Ты еси Бог наш, и несть свят, паче Тебе, Господи. Известна стала, всенепорочная, чистота твоя, / просияла твоих подвигов крепость, / ибо восходом к созерцанию свои деяния / ты соделала, восклицая: / “Ты – Бог наш, / и нет святого, более Тебя, Господи!”
Целомудрия желанием одержася, / соблюла еси хвалу чистоты, / была еси приятна премудрости, Христу вопиющи: / Ты еси Бог наш, и несть свят, паче Тебе, Господи. Любовью к целомудрию очарованная, / соблюла ты чистоты похвалу, / искусна стала в премудрости, Христу восклицая: / “Ты – Бог наш, / и нет святого, / более Тебя, Господи!”
Богородичен: Марию, Пречистую Богородицу, воспоим, / яко Ходатаицу спасения явльшуюся, Богомудрии, и вопием: / несть чисты, якоже Ты, Пречистая, / и несть непорочны, паче Тебе, Владычице. Богородичен: Марию, Всенепорочную Богородицу, / как явившуюся Подательницей спасения, / воспоем, богомудрые, и воззовем: / “Нет непорочной, как Ты, Пречистая, / и нет безупречной, кроме Тебя, Владычица!”
Катавасия: На камени мя веры утвердив, / разширил еси уста моя на враги моя, / возвеселибося дух мой, внегда пети: / несть свят, якоже Бог наш, / и несть праведен, паче Тебе, Господи. Катавасия: На скале веры меня утвердив, / широко раскрыл Ты против врагов моих уста мои, / ибо возвеселился дух мой, воспевая: / “Нет святого как Бог наш, / и нет праведного более Тебя, Господи!”

Кондак святыя, глас 2.
Подобен: Твердыя:

Кондак святой, глас 2*
Подобен: Твердыя:

Благородия нравом тя честноподобне украсив обоживый Господь, / в рабии образе от Девы нам соединися, / Иже тя в лик дев свещеносиц вчини / и с мученики сочета, Евгение, / яко воистинну благородия Божественныя славы венец улучи. Благородным нравом / с подобающей честью тебя украсивший / и даровавший тебе обожение Господь, / в образе раба от Девы с нами соединился. / К сонму дев со светильниками Он причислил тебя / и с мучениками сочетал, Евгения, / ибо воистину венец / благородства Божественной славы ты стяжала.

Седален, глас 8.
Подобен: Премудрости:

Седален, глас 8
Подобен: Премудрости:

Воздержавшися в трудех страдальческих, / прославилася еси подвиги мученическими, / многи приведши спасаемыя Зиждителю твоему: / Божественною бо любовию оставивши привременная, / мужеския подвиги совершила еси, славная. / Темже по кончине безконечную обрела еси жизнь, / пребывающи с Женихом твоим всегда, Евгение равноангельная. / Моли Христа Бога прегрешений оставление даровати / чтущим любовию всечестную память твою. Преуспев в трудах подвижнических, / ты прославилась и борениями мученическими, / приведя многих спасаемых к Создателю твоему: / ибо по любви Божественной оставив временное, / ты мужские подвиги совершила, славная. / Потому по кончине обрела бесконечную жизнь, / пребывая с Женихом твоим всегда, Евгения равноангельная. / Ходатайствуй пред Христом Богом / согрешений отпущение даровать / празднующим с любовью святую память твою.
Слава, и ныне: Небо мне показася днесь земля, / на ней бо раждается Творец / и в яслех восклоняется в Вифлееме Иудейстем. / Со Ангелы поют пастырие непрестанно: / в Вышних слава, мир в мире; / видеша бо звезду, путешествующу с волхвы, / скоро же текуще принести дары, злато, смирну и ливан, / яко всех сущему Богу, и Царю вечному, и Зиждителю всяческих, / в вертепе за милосердие рождшемуся. Слава, и ныне: Небом мне явилась в сей день земля, / ибо на ней рождается Творец / и ложится в ясли в Вифлееме Иудейском. / Со Ангелами пастухи воспевают непрестанно: / “В Вышних слава, мир в мiре!” / Ибо увидели они звезду, путешествующую с волхвами, / спешащими скорее принести Ему дары: / золото, смирну и ладан, как истинному Богу всех, / и Царю вечному, и всего мiра Создателю, / в пещере по милосердию родившемуся. *

Песнь 4.

Ирмос: Пришел еси от Девы не ходатай, ни Ангел, / но Сам, Господи, воплощься, / и спасл еси всего мя, человека. / Тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.

Песнь 4

Канон 1. Ирмос: Ты пришел от Девы не посланник, / не Ангел, но Сам Господь во плоти, / и спас всего меня, человека. / Потому я к Тебе взываю: / “Слава силе Твоей, Господи!”

Тварь ныне обветшание все отвержи, / Зиждителя, зиждема и обновляюща тя, видящи, младенца бывша, / и к первой тя доброте возводяща. Творение, ныне ветхость всю отринь, / Создателя, создающегося и тебя обновляющего, видя, / младенцем ставшего и к первоначальной красоте / тебя возводящего.
Дивящеся преславному Рождеству, стояху волсви, / путеводимы Божественною звездою, / и видеша Солнце, восходящее из девственнаго облака, / дары Тому принесоша. Дивясь рождеству необычайному, стояли / волхвы, приведенные Божественною звездой, / и, видя Солнце, восходящее из девственного Облака, / дары Ему приносили.
Се приходит Дева, яко юница, / носящи юнца во чреве упитаннаго, отъемлющаго мира грехи, / да радуется тварь, празднующи. Вот, приходит Дева, как телица, / нося во чреве упитанного Тельца, / грехи мiра упраздняющего: / да радуется творение, празднуя!
Проповеди пророков, Христово возъявление возвещающия, / прияша днесь конец спасительный: / прииде бо просветити плотию во тьме бедствующия. Проповеди пророков, / возвещающие Христово пришествие, / получили в сей день спасительный конец: / ибо явился Он во плоти / во тьме бедствующим.
Ин. Ирмос тойже.

Пришел еси, воплотився от Девы, Вышний, / Себе обручив дев составы, / Тебе Единаго возлюбльшия, девственнаго Жениха знаемаго.

Канон 2. Ирмос тот же

Ты пришел, от Девы воплотившись, / сонмы дев с Собою обручив, Всевышний, / возлюбивших Тебя одного, / Жениха дев всем известного.

Рождества плотскаго совлекла еси покрывало: / паки рождения же нетленную одежду, мученице всеславная, / световидно облекла еси Крещением. Рождения плотского покрывало / совлекла ты, мученица всеславная, / возрождения же нетленною одеждою / световидно облеклась в крещении.
Возсия светоносная заря сердцу твоему, / лести отгонящи излиянный мрак блистанием благодати, / мученице Христова Евгение, добрая дево. Взошла светоносная заря сердцу твоему, / отгоняя разлившийся обмана мрак / блистанием благодати, / мученица Христова Евгения, дева прекрасная.
Удобренно твое и красно житие просветила еси, / воздержанием первее плотския страсти увядивши, / последи же страданием пресветло, Евгение, сияющи. Скромно и прекрасно ты жизнь свою очистила, / сперва воздержанием страсти плоти угасив, / после же страданием славно просияв, Евгения.
Богородичен: Превышшая Ангел была еси, Всепетая, / Отча рождши совета великаго Ангела, / Человека бывша за многое благоутробие, Человеколюбца. Богородичен: Высшей Ангелов Ты сделалась, Всехвальная, / родив Ангела Великого Совета Отчего, / Человеколюбца, человеком ставшего / по многому милосердию.

Песнь 5.

Ирмос: Ходатай Богу и человеком был еси, Христе Боже: / Тобою бо, Владыко, к Светоначальнику, Отцу Твоему / от нощи неведения / приведение имамы.

Песнь 5

Канон 1. Ирмос: Посредником между Богом и людьми / Ты сделался, Христе Боже; / ибо чрез Тебя, Владыка, к Источнику света – Отцу Твоему / мы доступ получили из ночи неведения.

Людие, иногда во тьме седящии, / да видят Свет возсиявший Невечерний: / Егоже звезда древле возвести огнь почитающим от Персиды царем. Народ, некогда во тьме сидевший, / да увидит воссиявший Свет Немеркнущий: / Тот, Который звезда указала в древности / почитавшим огонь персидским царям.
В малый внити Царь великий тщится вертеп, / умалена мя яко да возвеличит / и обнищавша безмерным богатством обогатит, Пребожественный. Царь великий, Пребожественный, / в тесную спешит войти пещеру, / чтобы меня, умаленного, возвеличить / и обогатить богатством безмерным обнищавшего.
Ныне из Иакова, якоже Валаам рече, раждается Христос: / языки же огосподствует, и возвысится благодатию Царство Его, / пребывающее непреемно. Ныне, как Валаам изрек, / от Иакова Христос рождается, / и господствовать Он будет над народами, / и возвысится благодатию Его Царство, / пребывающее неизменным.
Ин. Ирмос: Просвещение во тьме лежащих, / спасение отчаянных, Христе, Спасе мой, / к Тебе утренюю, Царю мира, / просвети мя сиянием Твоим, / иного бо, разве Тебе, бога не знаю. Канон 2. Ирмос: Просвещение во тьме лежащих, / спасение отчаявшихся, Христе, Спаситель мой! / К Тебе стремлюсь с рассвета, Царю мира: / просвети меня сиянием Твоим, / ибо иного, кроме Тебя, бога не знаю.
Течение твое направляемо видя ко спасению, / змий душепагубный, страстоносице, воздвизает искушения тебе различная, / твою крепость разслабити покушаяся; / сего же, Богомудрая чистая, попрала еси. Видя шествие твое, к спасению направляющееся, / воздвигает змий душегубительный / искушения различные на тебя, подвижница, / разслабить усердие твое стремясь; / но ты, богомудрая, чистая, его попрала.
Вся добра добрых Дателю, и Благодетелю, / и Жениху душ, Христу, явилася еси, / украшена в постницех воздержанием / и мученическим страданием сияющи, / мученице Евгение, Христова добрая дево. Вся прекрасной красот Подателю, и Благодетелю, / и Жениху душ Христу явилась ты, / блистающей среди подвижников воздержанием / и мученическим страданием сияющей, / мученица Евгения, Христова прекрасная дева.
Венец твоему верху наложися дарований: / Божественную бо почтила еси мудрость, / богатство и славу отеческую презревши, / и с крепостию последовала еси возлюбленному Жениху твоему, всечестная. На главу твою венец возложен дарований: / ибо божественную мудрость почтила ты, / презрев богатство и славу отеческую, / и с усердием последовала, всемудрая, / за возлюбленным твоим Женихом.
Богородичен: Из Тебе Жизнь, возсиявши миру, Богородительнице, / прежде смертию удержанныя воззывает к жизни присносущней причащением, верою вопиющия: / иного, разве Тебе, бога не знаем. Богородичен: Жизнь, взошедшая мiру / из Тебя, Божия Родительница, / прежде удерживавшихся смертью / к общению жизни вечной призывает вновь, / с верою восклицающих: / “Иного, кроме Тебя, Бога не знаем!”

Песнь 6.

Ирмос: В бездне греховней валяяся, / неизследную милосердия Твоего призываю бездну: / от тли, Боже, мя возведи.

Песнь 6

Канон 1. Ирмос: В бездне греховной носимый, / непостижимую милосердия Твоего призываю бездну: / от гибели Боже меня изведи!

Страннообразне Христос во Своя приходит, / устраним себе грехов и Сего приимем, / в кротких душах обитающаго. Странным образом Христос к Своим приходит; / от грехов устранимся и примем Его, / в душах кротких обитающего.
Никакоже малейший во градех, Вифлееме, будеши: / в тебе бо раждается Царь и Господь, / паствити люди богатныя. Ты никак не будешь, Вифлеем, / среди городов малейшим: / ибо в тебе рождается Царь и Господь, / чтобы пасти Свой народ избранный.
Како малый Тя приимет вертеп, миру невместимаго, Недомысленне? / Како узришися, Младенец, Отцу соумственный, Безначальный? Как примет малая пещера / Тебя, не вмещаемого всем мiром, Непостижимый? / Как станешь Ты Младенцем, доступным взору, / созерцаемый умом, как Собезначальный Отцу?
Ин. Ирмос тойже.

Дремания твоим веждом не дала еси, / дондеже сладострастие все угасила еси / и чистую Зиждителю твоему тебе самую совершила еси обитель.

Канон 2. Ирмос тот же

Дремать не давала ты векам твоим, / доколе все сладострастие не умертвила / и саму себя Создателю твоему / не соделала чистой обителью.

Египтяныни, нравом поревновавши, очерневшая делом и именем, / клеветати острится честное житие твое, всечестная. Нравам египтянки поревновавшая, / черная и делами, и именем, / оклеветать дерзает досточтимую / жизнь твою, всемудрая.
Твердую показавши светлость / и врачеваний благодатию обогатившися богатством веры, / черноризиц составлению бысть учительница. Твердое устроение показав / и врачеваний благодатию / обогатившись, благодаря обильной вере, / монахинь сонму стала ты наставницей.
Богородичен: Таинственно учахуся несказанному вси пророцы Твоему, Всечистая, Рождеству, / духовно образующе и предглаголюще всем будущая. Богородичен: Таинственно научались все пророки, / постигая несказанное рождение от Тебя, Всечистая, / грядущее духовно прообразуя всем и предрекая.
Катавасия: В бездне греховней валяяся, / неизследную милосердия Твоего призываю бездну: / от тли, Боже, мя возведи. Катавасия: В бездне греховной носимый, / непостижимую милосердия Твоего призываю бездну: / от гибели Боже меня изведи!

Кондак, глас 3.
Подобен: Дева днесь:

Кондак, глас 3
Подобен: Дева в сей день:

Дева днесь Превечное Слово / в вертепе грядет родити неизреченно; / ликуй, вселенная, услышавши, / прослави со Ангелы и пастырьми / хотящаго явитися Отроча Младо, Превечнаго Бога. Дева в сей день идет, чтобы Предвечное Слово / родить в пещере неизреченно. / Ликуй, вселенная, о том услышав, / прославь со Ангелами и пастухами / нас ради восхотевшего явиться / – Дитя младое, Предвечного Бога.
Икос: Священная пророков речения конец прияша: се бо Дева раждает Всесовершеннаго в Вифлееме граде, внутрь вертепа. / Тварь вся, новосотворися, радуйся и ликуй: с рабы пожити Владыка всех прииде, / владычества чуждаго избавляя ны, низведенныя тлею, / и зрится яко Младенец, пеленами повиваемь в яслех, / Отроча Младо, Превечный Бог. Икос: Священные пророков речи / исполнение получили: / ибо вот, Дева рождает Всесовершенного / в Вифлееме граде внутри пещеры. / Все творение, обновись, радуйся и ликуй: / Владыка всех пришел пожить с рабами, / избавляя от чуждого владычества / нас, низведенных в тление. / И созерцается Он, как Младенец в яслях, / пеленами повиваемый / – Дитя младое, Предвечный Бог.*

Песнь 7.

Ирмос: Богопротивное веление беззаконнующаго мучителя / высок пламень вознесло есть. / Христос же простре Богочестивым отроком росу духовную, / Сый благословен и препрославлен.

Песнь 7

Канон 1. Ирмос: Богопротивное веление беззаконного властителя / высокое пламя разожгло; / Христос же распростер над благочестивыми отроками росу Духа, / благословенный и препрославленный.

Да кропят свыше воду облацы, / облаки полагаяй Себе честне на восхождение облаком, носимь Девою, / грядет возсияти Свет Невечерний сущим прежде помраченным и бедствующим. Да кропят водою свыше облака: / Тот, Кто совершает на облаках / восхождение Свое священное, приходит, / Девою как Облаком носимый, / чтобы Немеркнущим Светом воссиять / пребывавшим прежде омраченными и бедствующими.
Воинство благоуготовися Божественных Ангел / воспети неизреченное Господне низхождение, / волсви, постигните, пастырие, потщитеся: / прииде, Емуже належаше, Христос, / ожидание языков и избавление. Воинство Ангелов Божественных, приготовься / неизреченное Господне нисхождение воспеть; / волхвы, скорей прибудьте, пастухи, спешите: / пришел Тот, Кому назначено, Христос, / народов надежда и искупление.
Что сие странное и величайшее чудо? / Како понесу Тя, носящаго глаголом всяческая? / Неизглаголанное Рождество, Сыне Мой Безначальне, / глаголаше Всечистая, / Христа на дланех ужасно держащи. “Что это за чудо величайшее и небывалое? / Как Я понесу Тебя, носящего Своим словом все, / Рожденный неизреченно, Сын Мой Безначальный?” / – возглашала Всечистая, / Христа в объятиях с трепетом держа.
Ин. Ирмос тойже:

Изъяснила еси всем Богодухновенных писаний истину, / женское естество омужествивши, и вся удивила еси преславно, честная, / яже привела еси светлы веровавшия Христу, всебогатая.

Канон 2. Ирмос тот же

Раскрыла ты всем богодухновенных Писаний истину, / естество женское мужеским сокрыв, / и тем невероятным делом, досточтимая, поразила всех; / их ты и привела блистательно / к вере во Христа, всеблаженная.

Явственно обличила еси идольское неистовство, всехвальная, / Божественными твоими ученьми, и дев неизчетное множество обручивши всеми царствующему Христу светлое мученическою кровию. Мудро изобличила ты безумие идолослужения / божественными твоими учениями, всехвальная, / обручив над всеми царствующему Христу / дев множество неисчислимое / блистающее мученическою кровию.
Видевши житие твое светоносное, Василла славная, / Божественне поревновавши и Христу обручися, / оставльши плотское все сладострастие, / и ныне мученическия радости сподобися. Увидев жизнь богоносную твою, Василла славная / тебе с любовью стала подражать: / ибо со Христом она обручается, / оставив все плотское наслаждение, / и радости мучеников ныне удостоена.
Богородичен: Пажить исцелила еси смертную, / безсеменно рождши Жизнь Ипостасную, Дево Всенепорочная, Богородительнице Чистая. / Тем же Тя, радующеся, источник безсмертия именуем. Богородичен: Остановила Ты распространение смерти, / Жизнь Ипостасную во чреве без семени носив, / Дева Всенепорочная, Божия Родительница Чистая. / Потому мы, радуясь, Тебя / источником бессмертия именуем.

Песнь 8.

Ирмос: Пещь иногда огненная в Вавилоне действа разделяше, / Божиим велением халдеи опаляющая, / верныя же орошающая, поющия: / благословите, вся дела Господня, Господа.

Песнь 8

Канон 1. Ирмос: Печь огненная некогда в Вавилоне / различные действия являла, / по Божественному велению Халдеев опаляя, / а верных окропляя росою, воспевавших: / “Благословляйте, все творения Господни, Господа!”

Высоту воистинну неизреченнаго таинства, Небеса разумом покрывшему, / Непорочная зрящи, дивляшеся и глаголаше: / Престол Небесный пламенствуется, Тебе держай, / и како, Сыне Мой, понесу Тя? Высоте поистине неизреченного таинства / Того, Чье ведение покрыло небеса, / изумлялась непорочная Владычица и возглашала: / “Престол небесный пылает, Тебя держа, / и как Я буду носить Тебя, Сын Мой?”
Носиши Отеческое подобие, Сыне Мой, / и како раба подобие, обнищав восприял еси? / Како в яслех восклоню Тя безсловесных, / избавляющаго вся от безсловесия? / Песнословлю Твое благоутробие. “Носишь Ты, Сын Мой, Отеческое подобие; / и как подобие раба Ты принял, обнищав? / Как положу в ясли тварей неразумных / Тебя, от неразумия избавляющего всех? / Воспеваю Твое милосердие!”
Радуйся, вся земле, / се Христос приближается, в Вифлееме раждаяйся; / море, возвеселися, пророческий сонм, взыграй, сбытие зря днесь Твоих словес, / и вси, радуйтеся, праведнии. Радуйся, вся земля: / вот, Христос приближается, в Вифлееме рождающийся; / море, возвеселись, сонм пророков, восторжествуй, / видя исполнение слов твоих в сей день, / и возликуйте, все праведные!
Ин. Ирмос: В пещь огненную: Канон 2. Ирмос: В печь огненную:
В реце юношески, / во огни же терпеливно искусилася еси: / противная бо естества крепко прешла еси, / Христа пойте, дела, зовущи, и превозносите во вся веки. В реке по-юношески, в огне же терпеливо / ты выдержала испытание: / ибо сквозь враждебные стихии твердо перешла, / Христа воспевая и с верою восклицая: / “Благословляю Тебя, Христе, вовеки!”
Страннолепно явлейся Христос тебе, в темнице держимей, / препитавает богатно и Рождеством Своим совокупляет Горним воинством / тя, славословящую Его во веки. Дивным образом явившись / тебе, под стражею пребывавшей, / Христос обильно питает тебя / и пред Рождеством Своим присоединяет к вышним воинствам, / славящим Его вовеки, преподобная.
Твой Жених благолепно венцы тя сугубыми украшает, Евгение Богомудрая, / и тебе чертог светел праведно, яко праведный, дает. / Егоже превозносим во вся веки. Жених твой благолепно украшает / тебя двумя венцами, Евгения богомудрая, / и чертог тебе светлый справедливо, как праведный, дает. / Его мы превозносим во все века.
Благодать Божия, световидно облиставши тя, / ныне озаряет во обителех Небесных, / Еяже наполнитися твоими молитвами непрестанно моли / совершающим твою память, Богомудрая. Благодать Божия, на тебе световидно воссиявшая, / ныне озаряет тебя во обителях небесных. / Моли непрестанно, дабы по твоим ходатайствам / насытились ею совершающие / твою память богоносную.
Богородичен: Безсмертныя зари источник вемы Тя, Богородице, / яко рождшую Слово Безсмертнаго Отца, / вся смерти избавляющаго превозношающия Его во веки. Богородичен: Прозрачным источником бессмертия / мы, Богородица, признаем Тебя, / как родившую Слово Отца бессмертного, / избавляющее от смерти всех, / превозносящих Его во веки.
Катавасия: В пещь огненную ко отроком еврейским снизшедшаго / и пламень в росу преложшаго Бога / пойте, дела, яко Господа / и превозносите во вся веки. Катавасия: В печь огненную / ко отрокам еврейским сошедшего, / и пламя в росу превратившего Бога, / воспевайте, все творения, как Господа / и превозносите во все века.

Песнь 9.

Ирмос: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, / воплощся от Девы, нам явися, / омраченная просветити, собрати расточенная. / Тем всепетую Богородицу величаем.

Песнь 9

Канон 1. Ирмос: Безначального Родителя Сын, Бог и Господь, / воплотившись от Девы, нам явился / омраченных просветить, собрать рассеянных. / Потому мы всеми воспеваемую Богородицу величаем.

Да поют, радующеся, царствия вся земная, / отечествия же языков да веселятся; / горы, и удолия, и холми, реки, море / и вся тварь Господа, ныне рождшагося, величает. Да поют, радуясь, царства всей земли, / племена же народов да возликуют; / горы, и холмы, и долины, / реки, море и все творение / Господа, ныне родившегося, величайте.
Виделся еси, яко мощно бе пророком Тя видети; / в последняя же времена Человек быв, / всем явился еси человеком, в Вифлееме, граде Иудейстем, / звезда показующи Тя звездословцем, Несказанне. Ты видим был пророками, / насколько возможно было / Тебя увидеть; в последние же времена, / став смертным, всем людям Ты явился / в Вифлееме, граде Иудейском, / когда звезда указывала звездочетам / Тебя, Неизъяснимый.
О, Чадо Сладчайшее, како питаю Тя, питающаго? / Како держу Тя, держащаго вся манием? / Како же пеленами повию повивающаго всю землю мглою? / – вопияше Всечистая Владычица, / Юже непрестанно величаем. “О Дитя Сладчайшее, / как питаю Я Тебя, весь мир питающего? / Как держу Тебя, / все мановением Своим держащего? / Как же пеленами повиваю / Повивающего всю землю мглою?” / – возглашала Всечистая Владычица, / Которую мы непрестанно величаем.
Ин. Ирмос тойже:

Во обители всельшися Небесныя, славная, / ныне сладости райския сподобилася еси явственно с девами, / яко мученица всеистинна и с мученицами дева всенепорочная, / Евгение всеблаженная.

Канон 2. Ирмос тот же

Во обители небесные вселившись, славная, / ныне услады райской удостоилась ты явно / с девами – как мученица всеистинная, / и с мученицами – как дева всенепорочная, / Евгения всеблаженная.

Желание получила еси паче ума и смысла, / желаний крайнейшему предстоящи светло / и светозарными лучами Начальный Троицы, Богомудрая, явственно сияющи, / Евгение, добрая дево. Достигла ты стремления, высшего ума и мысли, / всех желаний превосходнейшему радостно предстоя / и светозарными лучами Начальствующей Троицы / явственно сияя, богомудрая, / Евгения всеблаженная.
Свещу держащи девства неугасну, / мученическим венцем украсилася еси, / и ныне молящи не престай благочестно тя любовию почитающим спастися молитвами твоими, / Евгение всеславная. Держа светильник девства, славная, / ты мученическим венцом украсилась; / и ныне не преставай молить, / да спасутся по твоим ходатайствам / благоговейно с любовью почитающие тебя, / Евгения, всеми воспеваемая.
К Божественному ныне изшла еси прохлаждению, вседобляя, / ран прошедши огнь нестерпимый / и непостоянную воду искушений, мученице Евгение. / Христа убо моли спасти души наша. К Божественной отраде ныне / ты отошла, вседоблестная, / пройдя через огонь нестерпимый мук / и воду искушений неодолимую, мученица Евгения. / Умоли же Христа спасти души наши.
Богородичен: Яко руно, Всенепорочная, дождь Небесный во чреве заченши, / нам родила еси безсмертие дающаго, / благочестно Того воспевающим / и Тя, Всенепорочную Богородицу, величающим.

Катавасия: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, / воплощся от Девы, нам явися, / омраченная просветити, собрати расточенная. / Тем всепетую Богородицу величаем.

Богородичен: Как руно, Всенепорочная, / Дождь Небесный зачав во чреве, / Ты Дающего пищу бессмертия родила нам, / Его благоговейно воспевающим / и о Тебе, Всенепорочная, / как о Богородице возвещающим.

Катавасия: Безначального Родителя Сын, Бог и Господь, / воплотившись от Девы, нам явился / омраченных просветить, собрать рассеянных. / Потому мы всеми воспеваемую Богородицу величаем.

Светилен предпразднства.
Подобен: Со ученики:

Светилен предпразднства
Подобен: С учениками:

Иже во свете живый неприступнем и содержай всяческая / за благоутробие неизреченное от Девы раждается / и пеленами повивается, яко Младенец, / в вертепе и в яслех безсловесных восклоняется, / потщимся спешно приити в Вифлеем на поклонение Его с волхвы, / плоды изряднейших деяний носяще яко дары. Обитающий во свете неприступном и все Держащий / по милосердию неизреченному от Девы рождается / и пеленами повивается, как Младенец, / в пещере и в яслях тварей бессловесных ложится. / Поспешим в Вифлеем прибыть для поклонения Ему с волхвами, / принося плоды превосходнейших деяний, как дары.
Слава, и ныне: Пение, вернии, принесем Деве Марии: / се бо ныне предгрядет во граде Вифлееме родити Христа Спаса, / темже, волсви, с дары со звездою тецыте с нами поклонитися, / пастырие же, возопити потщитеся со Ангелы раждаемому: / слава Тебе, в вертепе и яслех лежащему. Слава, и ныне: Пение, верные, принесем Деве Марии: / ибо вот, Она ныне идет, чтобы родить / во граде Вифлееме Христа Спасителя; / потому, волхвы, с дарами за звездою устремитесь, / чтобы с нами поклониться; / пастухи же, поспешите с Ангелами возгласить Рождающемуся: / “Слава Тебе, в пещере и яслях лежащему!”

На хвалитех стихиры, глас 6, на 4.
Подобен: Ангельския предъидите:

На “Хвалите:” стихиры, глас 6, на 4
Подобен: Ангельския предъидите:

Звезда возсия от Иакова в вертепе, / приидем и мы, предпразднственная совершающе, / тецем с волхвы, с пастырьми идем, / видим Бога в пеленах, / видим Деву млекопитающую. / О, ужасно видение! / Царь Израилев, Христос приходит. Звезда воссияла от Иакова в пещере; / придем и мы совершить предпраздничные торжества; / поспешим с волхвами, с пастухами приступим, / увидим Бога в пеленах, увидим Деву молоком питающую. / О, в трепет повергающее зрелище! / Царь Израилев, Христос приходит. *
Песньми лик Ангельский ныне почитает Тебе, / светлую и Неискусомужную Матерь, / радуяся, ликует Рождеством Твоим, Пречистая, / радуйся, надежда православных, / радуйся, предстательство Тебе поющих. / Темже рцем: / благословен пришедый Боже наш, слава Тебе. Песнопениями хор Ангельский ныне чтит Тебя, / светлую и не знавшую мужа Матерь. / Радостно ликует он / о рождении от Тебя Христа, Пречистая: / “Радуйся, надежда православных, / радуйся, Защитница Тебе поющих!” / Потому воззовем: / “Благословен пришедший Боже наш, слава Тебе!” *
Цвет изыдет из корене Иессеева, / от светлаго проповедася пророка, / зрим бо Деву, паче естества рождшую / шипок любезный в вертепе, / сопрестолен Отцу в Вышних. / Людие, рцем: / благословен пришедый Боже наш, слава Тебе. “Цвет произойдет из корня Иессеева”, – / богопросвещенным пророком провозглашено; / и вот, мы видим Деву, сверхъестественно родившую / Розу возлюбленную в пещере, / Того, Кто восседает на одном престоле со Отцом на небесах. / Люди, воззовем: / “Благословен пришедший Боже наш, слава Тебе!” *
Днесь Адам воззвася от прелести / и от мрачныя сопротивника лести, / Христос бо из Девы воплощается яко Человек, / Иже, Адама обновив, отъят клятву Девою. / Людие, рцем: / благословен пришедый Боже наш, слава Тебе. В сей день Адам призван от прельщения / и от мрачной противника лжи, / ибо Христос от Девы воплощается как Человек – / Он, обновив Адама, проклятие через Деву упразднил. / Люди, воззовем: / “Благословен пришедший Боже наш, слава Тебе!” *
Слава, глас и подобен тойже: Гряди, Вифлееме, / готови рождественная, / прииди, Иосифе, напишися с Мариею, / пречестныя ясли, Богоносныя пелены, / в нихже Жизнь повившися / пленицы смертныя расторгнет, / стягающи к нетлению человеки, / Христос Бог наш. Слава, глас и подобен тот же: Скорее, Вифлеем! / Готовь все для рождества. / Иди, Иосиф, записывайся с Марией. / Священнейшие ясли, богоносные пелены! / Жизнь, в них повившись, расторгнет узы смерти, / к нетлению смертных привлекая, / – Христос Бог наш!
И ныне, подобен тойже: О, блаженное Богоотроковицы чрево, / яже мысленне Небесе больши показася! / Егоже бо не вмещает Небо, / Ты содержиши, в Себе носящи. / О, блаженны сосцы Девы, / яже соссет питаяй всяко дыхание Христос, / в ложеснах плоть Себе создав / Безмужныя Отроковицы! И ныне, подобен тот же: О, блаженное чрево Богом избранной Отроковицы: / оно уму явилось большим небес! / Ибо не вмещаемого небом / Ты удерживаешь, в Себе нося. / О, блаженные сосцы Девы, / от которых питается Питающий все дышащее Христос, / Тот, Кто плоть Себе создал / во чреве незамужней Девицы!

На стиховне стихиры предпразднства, глас 2.
Подобен: Доме Евфрафов:

На стиховне стихиры предпразднства, глас 2
Подобен: Дом Евфрафов:

Дом Вседетеля / показалася еси, о Дево! / В Тебе бо вселився, / Господь славы / родитися ныне происходит. Домом Создателя всего / явилась Ты, о Дева! / Ибо вселившийся в Тебя – Господь славы / родиться ныне приходит.
Стих: Бог от юга приидет / и Святый из горы приосененныя чащи. Стих: Бог от юга придёт, / и Святой – от горы осеняющей чащи. Авв 3:3А
Младо в Вифлееме / Детище из Девы, / Бог превечный, / в яслех безсловесных раждается, / о, чудесе! Юное Дитя – Бог предвечный, / в Вифлееме от Девы рождается; / в яслях животных бессловесных / был Он положен – о чудо!
Стих: Господи, услышах слух Твой и убояхся; / Господи, разумех дела Твоя и ужасохся. Стих: Господи, услышал я весть Твою и убоялся, / уразумел дела Твои, и изумился. Авв 3:2А
Чини умнии ангельстии, / в Вышних Богу / с пастырьми воспойте / и с волхвы раждающемуся: / слава Тебе. Ангелов невещественные полки на небесах / с пастухами и волхвами / возгласите Богу рождающемуся: / “Слава Тебе!”
Слава, подобен тойже: Слава Тебе, Отче, / Сыне и Душе, / Имже устроися / таинство ужасное / человеком на возрождение. Слава, подобен тот же: Слава Тебе, Отче, Сын и Дух, / Тот, Кем было совершено / повергающее в трепет таинство / людям на возрождение. *
И ныне, подобен тойже: Радуйся, Яже Жизнь / рождшая миру, / Дево Богородице, / от Духа Святаго / всех на избавление. И ныне, подобен тот же: Радуйся, Дева Богородица, / родившая от Духа Святого / Жизнь миру всем на избавление. *
И обычное окончание утрени; час 1 к утрене не присоединяем, но в свое время поем великие часы.