Свя­ти­те­ля Фи­ла­ре­та Мос­ков­ска­го и Коломенскаго

• 19 ноя

СЛУЖ­БА
СВЯ­ТИ­ТЕ­ЛЮ ФИЛАРЕТУ,
МИТ­РО­ПО­ЛИ­ТУ МОСКОВСКОМУ
И КО­ЛО­МЕН­СКО­МУ, ЧУДОТВОРЦУ

Утвер­жде­на Свя­щен­ным Си­но­дом 26 де­каб­ря 2003 г.

НА МА­ЛЕЙ ВЕЧЕРНИ

На Гос­по­ди, воз­звах: сти­хи­ры на 4, глас 1.
По­до­бен: Небес­ных чинов:

От юно­сти при­ста­ни­ща немя­теж­на­го взыс­кал еси, / в мно­го­мя­теж­нем мi­ре пре­бы­вая, свя­те Фи­ла­ре­те, / и су­е­ты зем­ныя мо­лит­вою из­бегл еси. / Во свя­ти­те­лех мо­на­ше­ски по­жив, / в мо­на­сех ар­хи­ерей из­ря­ден был еси, / мо­ли о всех, лю­бо­вию бла­жа­щих тя.

Тай­ну яв­ль­ша­го­ся Бо­га про­по­ве­дуя / и свя­щен­ныя кни­ги изъ­яс­няя, / свя­те Фи­ла­ре­те, / сло­вом Бо­жи­им на­сы­щал еси лю­ди ал­чу­щия, / да по­зна­ют Ис­ти­ну / и ура­зу­ме­ют, яко благ Господь.

Годи­ну гне­ва бу­ду­ща­го о оте­че­стве на­шем / да­ро­ва те­бе Гос­подь пред­зре­ти, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / се­го ра­ди, скорб­ный плач подъ­ем, / ве­ру креп­ку в ми­ло­сер­дие Гос­подне о Рос­сии хра­нил еси, / и ныне у Пре­сто­ла Бо­жия / усерд­но мо­ли­ши­ся о спа­се­нии ея.

Духом про­ви­дел еси, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / бу­ду­щая зем­ли Рос­сий­ския, / мра­ком объ­ятая и бра­ней ис­пол­нен­ная, / и за пре­умно­же­ние без­за­ко­ния люб­ве ума­лен­ная, / тем­же мо­лил­ся еси усерд­но / ве­ре Пра­во­слав­ней непо­ко­ле­би­мей пребывати.

Сла­ва, глас 6: Фи­ла­ре­та Ми­ло­сти­ва­го под­ра­жа­те­ля, / всея Ру­си мо­лит­вен­ни­ка, / свя­тых по­движ­ни­ков со­бе­сед­ни­ка, / си­рот Се­ра­фи­мо­вых за­ступ­ни­ка, / стар­цев Оп­тин­ских по­кро­ви­те­ля, / ски­тов и оби­те­лей устро­и­те­ля, / учи­те­лей учи­те­ля, ца­рей на­став­ни­ка, / Ан­ге­лов сли­ков­ни­ка во Цар­ствии Небес­нем, / ар­хи­ерея Бо­жия Фи­ла­ре­та до­сто­чуд­на­го, / при­и­ди­те, бра­тие, вос­хва­лим священнолепно.

И ныне, Бо­го­ро­ди­чен: Бо­го­ро­ди­це, Ты еси ло­за ис­тин­ная, / воз­рас­тив­шая нам Плод жи­во­та, / Те­бе мо­лим­ся: / мо­ли­ся, Вла­ды­чи­це, со свя­ты­ми апо­сто­лы / по­ми­ло­ва­ти ду­ши наша.

На сти­ховне сти­хи­ры, глас 7:

Пре­по­доб­ным по­дви­ги тво­и­ми упо­до­бил­ся еси, / чу­до­твор­цем древним – бла­го­да­тию, / учи­те­лем все­лен­ским – бо­го­муд­ри­ем, / пер­во­свя­ти­те­лем Мос­ков­ским – прав­ле­ни­ем пра­вым, / Фи­ла­ре­те приснославный.

Стих: Свя­щен­ни­цы Твои об­ле­кут­ся в прав­ду, / и пре­по­доб­нии Твои возрадуются.

Про­сте­цем отец ми­ло­серд­ный был еси, / пас­ты­рем – ар­хи­пас­тырь ис­тин­ный, / ино­ком – ав­ва бо­го­муд­рый, / свя­ти­те­лем – об­раз ве­ры и бла­го­че­стия, / Фи­ла­ре­те благоискусный.

Стих: Бла­жен муж, бо­яй­ся Гос­по­да, / в за­по­ве­дех Его вос­хо­щет зело.

При три­ех зем­ных ца­рех свя­ти­тель­ствуя, / еди­но­му же Ца­рю Небес­но­му слу­жил еси, / сла­ву че­ло­ве­че­скую ни во что­же вме­няя, / иго Хри­сто­во пре­слав­но по­несл еси, / Фи­ла­ре­те неботечный.

Сла­ва, глас 8: Укра­ше­ние Церкве Хри­сто­вы / и Рос­сий­ских свя­тых по­хва­лу, / про­слав­ля­ем тя днесь, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / и мо­лим усерд­но: / яко пред­сто­и­ши у Пре­сто­ла Небес­на­го Ца­ря / и дерз­но­вен­ное хо­да­тай­ство има­ши, / мо­ли спа­сти­ся ду­шам нашим.

И ныне, Бо­го­ро­ди­чен, глас тойже.
По­до­бен: О, пре­слав­на­го чудесе:

О, пре­слав­на­го чу­де­се! / Небе­се и зем­ли Ца­ри­ца, / от свя­тых срод­ни­ков на­ших умо­ля­е­мая, / до ныне зем­лю рус­скую по­кры­ва­ет / и ли­ка Сво­е­го изоб­ра­же­нии ми­ло­стив­но обо­га­ща­ет. / О, Вла­ды­чи­це Дер­жав­ная! / Не пре­ста­ни и на бу­ду­щее вре­мя / во утвер­жде­ние на Ру­си Пра­во­сла­вия / ми­ло­сти и чу­де­са из­ли­ва­ти до ве­ка. Аминь.

Тро­парь, глас 4:

Духа Свя­та­го бла­го­дать стя­жав, / бо­го­муд­ре свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / ис­ти­ну и прав­ду ра­зу­мом про­све­щен­ным / лю­дем про­по­ве­дал еси, / мир и ми­лость серд­цем уми­лен­ным / страж­ду­щим явил еси, / яко учи­тель ве­ры и страж неусып­ный / паст­ву рос­сий­скую жез­лом пра­во­сти со­хра­нил еси. / Се­го ра­ди дерз­но­ве­ние ко Хри­сту Бо­гу имея, / мо­ли да­ро­ва­ти Церк­ви утвер­жде­ние / и ду­шам на­шим спасение.

НА ВЕ­ЛИ­ЦЕЙ ВЕЧЕРНИ

На Гос­по­ди, воз­звах: сти­хи­ры, глас 6:

Днесь бла­го­дать Свя­та­го Ду­ха нас собра, / с ли­ком Ан­гель­ским и со­бо­ром Мос­ков­ских свя­ти­те­лей / празд­но­ва­ти па­мять Фи­ла­ре­та до­сто­хваль­на­го, / той бо мо­лит дерз­но­вен­но о Церк­ви Рос­сий­стей, / во еже в ми­ре и бла­го­сто­я­нии ей бы­ти / и спа­сти­ся ду­шам нашим.

Ины сти­хи­ры, глас 2:

Архи­ерею бла­женне Пет­ре, / по­дви­ги и мо­ща­ми тво­и­ми пер­во­пре­столь­ный град Моск­ву освя­ти­вый, / при­и­ди с на­ми ныне, / да вос­по­им Фи­ла­ре­та свя­ти­те­ля, / иже на­сле­до­ва ти пре­слав­но / и яви­ся Церкве на­шея по­хва­ла и утверждение.

Лики празд­ну­ю­щих воз­гла­ви ныне, свя­ти­те­лю Алек­сие, / да вос­по­им Фи­ла­ре­та до­сто­слав­на­го, / иже от гро­ба тво­е­го кло­бук при­е­мый, / тру­ды мно­ги­ми те­бе упо­до­би­ся / и яви­ся Церкве на­шея по­хва­ла и утверждение.

От Гос­по­да из­бран­ный / и со­бо­ром утвер­жден­ный / па­сти на­род Мос­ков­ский, / Иона бла­го­слав­ный / днесь сла­во­сло­вит с на­ми / пре­муд­ра Фи­ла­ре­та, / упас­ша Цер­ковь Рус­скую / и ей во всем слав­на яв­ль­ша­ся, / яко по­хва­ла и утверждение.

Пре­муд­рость книж­ную воз­лю­би­вый / и со­бор свя­тых рус­ских про­сла­ви­вый, / свя­ти­те­лю чуд­ный Ма­ка­рие, / вос­хва­ли ныне тру­ды и по­дви­ги Фи­ла­ре­та бо­го­мудра­го, / яко Церкве на­шея по­хва­лу и утверждение.

Пасты­рю доб­рый Фи­лип­пе, / со дерз­но­ве­ни­ем пред ца­рем прав­ду гла­го­ла­вый, / воз­ра­дуй­ся днесь с на­ми / тор­же­ству Фи­ла­ре­та бо­го­рев­ни­ва­го, / его­же укреп­лял еси мо­лит­ва­ми тво­и­ми, / да явит­ся Церк­ви на­шей по­хва­ла и утверждение.

Пер­вый от пат­ри­ар­хов Рос­сий­ских, / Иове мно­го­мо­лит­вен­ный, / при­з­ри днесь на празд­не­ство на­ше, / еже тво­рим в па­мять Фи­ла­ре­та, / яко иерар­ха пре­чуд­на­го / и Церкве на­шея по­хва­лу и утверждения.

Пат­ри­ар­ший по­двиг стра­да­нь­ми увен­чав­ша, / Ер­мо­ге­на слав­на­го при­зо­вем мо­лит­вен­но, / да куп­но с ним ина­го пе­чаль­ни­ка зем­ли на­шея, / Фи­ла­ре­та лю­бос­ми­рен­на до­стой­но по­чтим, / яко Церкве Рос­сий­ския по­хва­лу и утверждение.

Сла­ва, глас 8: О пре­чуд­ный свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / ав­вы Сер­гия уче­ни­че вер­ный, / Лав­ры Тро­иц­кия усерд­ный по­пе­чи­те­лю, / свя­ти­те­ля Ин­но­кен­тия, апо­сто­лом рав­но­чест­на, по­кро­ви­те­лю, / пре­по­доб­на­го Ан­то­ния со­та­ин­ни­че, / Се­ра­фи­ма до­сто­чуд­на­го по­чи­та­те­лю / и всех, при­бе­га­ю­щих к те­бе, креп­кий за­ступ­ни­че, / мо­ли спа­сти­ся ду­шам нашим.

И ныне, Бо­го­ро­ди­чен: Царь Небес­ный за че­ло­ве­ко­лю­бие на зем­ли яви­ся, / и с че­ло­ве­ки по­жи­ве, / от Де­вы бо Чи­стыя плоть при­е­мый / и из Нея про­ше­дый с вос­при­я­ти­ем. / Един есть Сын, су­губ есте­ством, / но не Ипо­ста­сию. / Тем­же со­вер­шен­на То­го Бо­га / и со­вер­шен­на Че­ло­ве­ка во­ис­ти­ну про­по­ве­да­ю­ще, / ис­по­ве­ду­ем Хри­ста Бо­га на­ше­го, / Его­же мо­ли, Ма­ти Без­не­вест­ная, / по­ми­ло­ва­ти­ся ду­шам нашим.

Та­же вход. Про­ки­мен дне. И чте­ния три.

К Ти­мо­фею послания
свя­та­го апо­сто­ла Пав­ла чтение
(за­ча­ла 297–298; гла­ва 3, стих 16 – гла­ва 4, стих 8):

Чадо Ти­мо­фее, вся­ко Пи­са­ние бо­го­дух­но­вен­но и по­лез­но есть ко уче­нию, ко об­ли­че­нию, ко ис­прав­ле­нию, к на­ка­за­нию еже в прав­де, да со­вер­шен бу­дет Бо­жий че­ло­век, на вся­кое де­ло бла­гое уго­то­ван. За­сви­де­тель­ствую убо аз пред Бо­гом и Гос­по­дем на­шим Иисус Хри­стом, хо­тя­щим су­ди­ти жи­вым и мерт­вым в яв­ле­нии Его и Цар­ствии Его. Про­по­ве­дуй сло­во, на­стой бла­го­вре­менне и без­вре­менне, об­ли­чи, за­пре­ти, умо­ли со вся­ким дол­го­тер­пе­ни­ем и уче­ни­ем. Бу­дет бо вре­мя, егда здра­ва­го уче­ния не по­слу­ша­ют, но по сво­их по­хо­тех из­бе­рут се­бе учи­те­ли, че­ше­ми слу­хом; и от ис­ти­ны слух от­вра­тят и к бас­нем укло­нят­ся. Ты же трез­ви­ся о всем, зло­по­ст­ражди, де­ло со­тво­ри бла­го­вест­ни­ка, слу­же­ние твое из­вест­но со­тво­ри. Аз бо уже жрен бы­ваю и вре­мя мо­е­го от­ше­ствия на­ста. По­дви­гом доб­рым под­ви­зах­ся, те­че­ние скон­чах, ве­ру со­блю­дох, про­чее убо со­блю­да­ет­ся ми ве­нец прав­ды, его­же воз­даст ми Гос­подь в день он, Пра­вед­ный Су­дия, не ток­мо же мне, но и всем воз­любль­шим яв­ле­ние Его.

Ко Ефе­се­ем послания
свя­та­го апо­сто­ла Пав­ла чтение
(за­ча­ло 233; гла­ва 6, сти­хи 10–17):

Бра­тие, воз­мо­гай­те во Гос­по­де и в дер­жа­ве кре­по­сти Его: об­ле­цы­те­ся во вся ору­жия Бо­жия, яко воз­мо­щи вам ста­ти про­ти­ву коз­нем диа­воль­ским, яко несть на­ша брань к кро­ви и пло­ти, но к на­ча­лом и ко вла­с­тем и к ми­ро­дер­жи­те­лем тьмы ве­ка се­го, к ду­хо­вом зло­бы под­не­бес­ным. Се­го ра­ди при­и­ми­те вся ору­жия Бо­жия, да воз­мо­же­те про­ти­ви­ти­ся в день лют и вся со­де­яв­ше ста­ти. Ста­ни­те убо пре­по­я­са­ни чрес­ла ва­ша ис­ти­ною, и оболк­ше­ся в бро­ня прав­ды, и обув­ше но­зе во уго­то­ва­ние бла­го­вест­во­ва­ния ми­ра; над все­ми же вос­при­им­ше щит ве­ры, в нем­же воз­мо­же­те вся стре­лы лу­ка­ва­го раз­жжен­ныя уга­си­ти, и шлем спа­се­ния вос­при­и­ми­те, и меч ду­хов­ный, иже есть гла­гол Божий.

Ко Ефе­се­ем послания
свя­та­го апо­сто­ла Пав­ла чтение
(за­ча­ло 232 от по­лу; гла­ва 6, сти­хи 1–9):

Чада, по­слу­шай­те сво­их ро­ди­те­лей о Гос­по­де, сие бо есть пра­вед­но. Чти от­ца тво­е­го и ма­терь, яже есть за­по­ведь пер­вая во обе­то­ва­нии, да бла­го ти бу­дет, и бу­де­ши дол­го­ле­тен на зем­ли. И от­цы, не раз­дра­жай­те чад сво­их, но вос­пи­то­вай­те их в на­ка­за­нии и уче­нии Гос­под­ни. Ра­би, по­слу­шай­те гос­по­дий сво­их по пло­ти со стра­хом и тре­пе­том, в про­сто­те серд­ца ва­ше­го, яко­же и Хри­ста, не пред очи­ма то­чию ра­бо­та­ю­ще, яко че­ло­ве­ко­угод­ни­цы, но яко­же ра­би Хри­сто­вы, тво­ря­ще во­лю Бо­жию от ду­ши, со бла­го­ра­зу­ми­ем слу­жа­ще, яко­же Гос­по­ду, а не яко че­ло­ве­ком, ве­дя­ще, яко кож­до, еже аще со­тво­рит бла­гое, сие при­и­мет от Гос­по­да, аще раб, аще сво­бодь. И гос­по­дие, та­яж­де тво­ри­те к ним, по­слаб­ля­ю­ще им пре­ще­ния, ве­ду­ще, яко и вам са­мем и тем Гос­подь есть на Небе­сех, и оби­но­ве­ния ли­ца несть у Него.

На ли­тии сти­хи­ры, глас 8:

О, бла­го­у­тро­бия Бо­жия неиз­ре­чен­на­го, / о, че­ло­ве­ко­лю­бия неиз­гла­го­лан­на­го: / яви бо нам Гос­подь свя­ти­те­ля чуд­на, Фи­ла­ре­та ве­ле­муд­рен­на­го, / мо­лит­вен­ни­ка и пе­чаль­ни­ка, / су­дию и про­вид­ца, / книж­ни­ка и ве­тию, / чу­до­твор­ца и пра­вед­ни­ка, / да спа­сут­ся вси, / иже спа­се­ния чают.

Яко­же пат­ри­ар­хом древним ино­гда, / век дол­гий да­ро­ва ти Гос­подь, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / еже о гре­сех на­ро­да пла­ка­ти, / о ца­рех мо­ли­ти­ся, / о сла­ве оте­че­ства Бо­га хва­ли­ти, / кор­ми­лом цер­ков­ным муд­ро пра­ви­ти, / пад­ших воздви­за­ти к по­ка­я­нию, / суд пра­вед­ный тво­ри­ти, / да спа­сут­ся вси, / иже спа­се­ния чают.

Иже Пла­то­но­вым мно­го­муд­ри­ем не пре­льсти­вый­ся, / ина­го Пла­то­на, ар­хи­ерея слав­на, / уче­ник явил­ся еси, бо­го­муд­ре Фи­ла­ре­те, / не су­е­муд­ри­ем мир­ским про­сла­ви­вся, / но сми­рен­но­муд­рен­но Хри­сту и лю­дем по­слу­жил еси, / да спа­сут­ся вси, / иже спа­се­ния чают.

Сла­ва, глас той­же: Яко пре­ем­ник апо­столь­ский, / во бла­го­ве­стии Хри­сто­ве доб­ре по­тру­дил­ся еси, свя­ти­те­лю, / еже из­ло­жи­ти сло­во Бо­жие / и пи­са­ния свя­тых отец рос­сий­скою ре­чию, / удобь ра­зу­ме­ва­е­мою людь­ми зем­ли на­шея, / и пра­ви­ла ве­ры и бла­го­че­стия на­чер­тал еси, / вер­ным утвер­жде­ние по­да­ва­яй / и за­блужд­шим путь к по­ка­я­нию ука­зу­яй, / да спа­сут­ся вси, / иже спа­се­ния чают.

И ныне, Бо­го­ро­ди­чен: Вла­ды­чи­це, при­и­ми мо­лит­вы раб Тво­их / и из­ба­ви нас / от вся­кия нуж­ды и печали.

На сти­ховне сти­хи­ры, глас 2.
По­до­бен: До­ме Евфрафов:

Сосу­де из­бран­ный, / сле­за­ми омы­тый, / бла­го­да­ти и ми­ло­сти, / яко мv­ра ис­пол­нен­ный, / Фи­ла­ре­те, свя­ти­те­лю премудрый.

Стих: Вос­хва­лят­ся пра­вед­нии во сла­ве / и воз­ра­ду­ют­ся на ло­жах своих.

Око ум­ное Церкве, / све­том ис­ти­ны / пре­слав­но воз­си­яв­шее, / стол­пе бо­го­мыс­лия, / Фи­ла­ре­те, из­бран­ни­че Христов.

Стих: Свя­щен­ни­цы Твои об­ле­кут­ся в прав­ду, / и пре­по­доб­нии Твои возрадуются.

Царя Небес­на­го ар­хи­тек­тон из­ряд­ный, / ца­рей зем­ных по­бор­ни­че, / тру­ба зла­тая бо­го­сло­вия, / уста бла­го­че­стия, / Фи­ла­ре­те свя­ти­те­лю прехвальный.

Сла­ва, глас 8: Днесь Ко­лом­на име­ни­тая, / воз­рас­тив­шая тя, / бла­го­че­сти­ем тво­им хва­лит­ся, / днесь оби­тель Тро­и­цы Жи­во­на­чаль­ныя, / об­рет­ши мо­щи твоя, яко со­кро­ви­ще пре­бо­га­тое, ли­ку­ет, / днесь Москва пер­во­пре­столь­ная свя­ти­тель­ство твое ве­ли­ча­ет, / днесь Русь свя­тая празд­ну­ет свет­ло / чест­ную па­мять твою, Фи­ла­ре­те, свя­ти­те­лю достохвальный.

И ныне, Бо­го­ро­ди­чен: Без­не­вест­ная Де­во, / яже Бо­га неиз­ре­чен­но за­чен­ши пло­тию, / Ма­ти Бо­га Выш­ня­го, / Тво­их ра­бов моль­бы при­и­ми, Все­не­по­роч­ная, / всем по­да­ю­щи очи­ще­ние пре­гре­ше­ний, / ныне на­ша мо­ле­ния при­ем­лю­щи, / мо­ли спа­сти­ся всем нам.

Тро­парь, глас 4:

Духа Свя­та­го бла­го­дать стя­жав, / бо­го­муд­ре свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / ис­ти­ну и прав­ду ра­зу­мом про­све­щен­ным / лю­дем про­по­ве­дал еси, / мир и ми­лость серд­цем уми­лен­ным / страж­ду­щим явил еси, / яко учи­тель ве­ры и страж неусып­ный / паст­ву рос­сий­скую жез­лом пра­во­сти со­хра­нил еси. / Се­го ра­ди дерз­но­ве­ние ко Хри­сту Бо­гу имея, / мо­ли да­ро­ва­ти Церк­ви утвер­жде­ние / и ду­шам на­шим спасение.

Сла­ва, и ныне, Бо­го­ро­ди­чен: Еже от ве­ка ута­е­ное / и Ан­ге­лом несве­до­мое та­ин­ство, / То­бою, Бо­го­ро­ди­це, су­щим на зем­ли яви­ся Бог, / в нес­лит­ном со­еди­не­нии во­пло­ща­емь, / и Крест во­лею нас ра­ди вос­при­им, / им­же вос­кре­сив пер­во­здан­на­го, / спа­се от смер­ти ду­ши наша.

НА УТРЕ­НИ

На Бог Гос­подь: тро­парь свя­ти­те­ля, два­жды. Сла­ва, и ныне, Бо­го­ро­ди­чен.

По 1‑м сти­хо­сло­вии се­да­лен, глас 8:

Ныне ра­ду­ет­ся ду­ша твоя, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / Гос­по­ду пред­сто­я­щи, / об­ле­че бо тя в ри­зу спа­се­ния, / и яко же­ни­ху воз­ло­жи ти ве­нец, / и яко неве­сту укра­си тя доб­ро­де­те­лей кра­со­тою, / тем­же мо­ли спа­сти­ся всем нам.

Сла­ва, и ныне, Бо­го­ро­ди­чен: О Те­бе ра­ду­ет­ся, Бла­го­дат­ная, вся­кая тварь, / Ан­гель­ский со­бор и че­ло­ве­че­ский род, / освя­щен­ный хра­ме и раю сло­вес­ный, / дев­ствен­ная по­хва­ло, / из Неяже Бог во­пло­ти­ся и Мла­де­нец бысть преж­де век сый Бог наш, / ло­же­сна бо Твоя Пре­стол со­тво­ри и чре­во Твое про­стран­нее Небес со­де­ла. / О Те­бе ра­ду­ет­ся, Бла­го­дат­ная, вся­кая тварь, сла­ва Тебе.

По 2‑м сти­хо­сло­вии се­да­лен, глас 3:

Измла­да ве­лию лю­бовь стя­жал еси к Бо­гу, / и си­ла Бо­жия в немо­щи пло­ти тво­ея со­вер­ши­ся, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / егда ни­ву Зем­ли Рус­ския ра­лом Бо­же­ствен­ных сло­вес воз­де­лал еси, / ныне же, яко вре­мя жат­вы при­и­де, / ис­про­си нам у Бо­га ве­лию милость.

Сла­ва, и ныне, Бо­го­ро­ди­чен: Бо­же­ствен­ная ски­ния бы­ла еси Сло­ва, / еди­на Пре­чи­стая Ма­ти Де­во, / чи­сто­тою Ан­ге­лы пре­воз­шед­шая, / мене, па­че всех персть быв­ша и осквер­нен­на плот­ски­ми пре­гре­шень­ми, / очи­сти мо­литв Тво­их во­да­ми, / по­да­ю­щи, Чи­стая, ве­лию милость.

Ве­ли­ча­ние:

Вели­ча­ем тя, / свя­ти­те­лю от­че Фи­ла­ре­те, / и чтим свя­тую па­мять твою, / ты бо мо­ли­ши за нас / Хри­ста, Бо­га нашего.

Пса­лом избранный:

Лик 1: Услы­ши­те сия вси язы­цы, вну­ши­те вси, жи­ву­щии по все­лен­ней. 2 Уста моя воз­гла­го­лют пре­муд­рость, и по­уче­ние серд­ца мо­е­го ра­зум. 1 При­и­ди­те, ча­да, по­слу­шай­те мене, стра­ху Гос­под­ню на­учу вас. 2 Бла­го­ве­стих прав­ду в церк­ви ве­ли­цей. 1 Ис­ти­ну Твою и спа­се­ние Твое рех. 2 По­вем Имя Твое бра­тии мо­ей, по­сре­де церкве вос­пою Тя. 1 Услы­ша­ти ми глас хва­лы Тво­ея и по­ве­да­ти вся чу­де­са Твоя. 2 Гос­по­ди, воз­лю­бих бла­го­ле­пие до­му Тво­е­го, и ме­сто се­ле­ния сла­вы Тво­ея. 1 Воз­не­на­ви­дех цер­ковь лу­кав­ну­ю­щих, и с нече­сти­вы­ми не ся­ду. 2 Яко со­хра­них пу­ти Гос­под­ни и не нече­ство­вах от Бо­га мо­е­го. 1 Уста пра­вед­на­го по­учат­ся пре­муд­ро­сти, и язык его воз­гла­го­лет суд. 2 Прав­да Его пре­бы­ва­ет в век ве­ка. 1 Свя­щен­ни­цы Твои об­ле­кут­ся прав­дою, и пре­по­доб­нии Твои воз­ра­ду­ют­ся. 2 Бла­же­ни жи­ву­щии в до­му Тво­ем, в ве­ки ве­ков вос­хва­лят Тя.

Сла­ва, и ныне: Ал­ли­лу­иа, три­жды.

По по­ли­е­леи се­да­лен, глас 4:

От юно­сти ру­ку воз­ложь на ра­ло Хри­сто­во, / по­ты и сле­за­ми мно­ги­ми серд­це доб­ре уго­бзил еси, / клас ду­хов­ный сер­пом сми­ре­ния по­жал еси / и, плод сто­рич­ный со­брав, / пи­щею ду­хов­ною ты­ся­щи на­сы­тил еси. / Спо­до­би и нас ея при­част­ни­ка­ми бы­ти, празд­ну­ю­щих лю­бо­вию свя­тую па­мять твою.

Сла­ва, и ныне, Бо­го­ро­ди­чен: О Все­пе­тая Ма­ти! / Усты свя­тых про­слав­лен­ная, / псал­мы ду­хов­ны­ми вос­пе­тая, / име­ны та­ин­ствен­ны­ми на­ре­чен­ная, / при­и­ми от нас, греш­ных, ар­хан­ге­лов глас, / во­пи­ю­щих Ти: / ра­дуй­ся, Бла­го­дат­ная, Гос­подь с Тобою.

Сте­пен­на, 1‑й ан­ти­фон 4‑го гласа.

Про­ки­мен, глас 4:

Бла­го­ве­стих прав­ду / в церк­ви ве­ли­цей. Стих: Уста пра­вед­на­го кап­лют пре­муд­рость, и язык его воз­гла­го­лет суд.

Еван­ге­лие от Иоанна,
за­ча­ло 35, от полу:

Рече Гос­подь ко при­шед­шым к Нему иуде­ем: аминь, аминь гла­го­лю вам: не вхо­дяй дверь­ми во двор ов­чий, но пре­ла­зя ину­де, той тать есть и раз­бой­ник. А вхо­дяй дверь­ми пас­тырь есть ов­цам. Се­му двер­ник от­вер­за­ет, и ов­цы глас его слы­шат, и своя ов­цы гла­ша­ет по име­ни, и из­го­нит их. И егда своя ов­цы ижде­нет, пред ни­ми хо­дит, и ов­цы по нем идут, яко ве­дят глас его. По чуж­дем же не идут, но бе­жат от него, яко не зна­ют чуж­да­го гла­са. Сию прит­чу ре­че им Иисус: они же не ра­зу­ме­ша, что бя­ше, яже гла­го­ла­ше им. Ре­че же па­ки им Иисус: аминь, аминь гла­го­лю вам, яко Аз есмь дверь ов­цам. Вси, ели­ко их при­и­де преж­де Мене, та­тие суть и раз­бой­ни­цы: но не по­слу­ша­ша их ов­цы. Аз есмь дверь: Мною аще кто вни­дет, спа­сет­ся, и вни­дет и изы­дет, и па­жить обрящет.

По 50‑м псал­ме сти­хи­ра, глас 6:

Пасты­рю муд­рый Фи­ла­ре­те, / звез­до све­то­зар­ная, / в Церк­ви Рос­сий­стей воз­си­яв­шая, / яко­же иная волх­вом ино­гда, / при­ве­ди и нас по­кло­ни­ти­ся рожд­ше­му­ся Хри­сту Спа­су / и мv­ро по­ка­я­ния, / ли­ван ми­ло­сер­дия, / и смир­ну дел бла­гих при­не­сти Ему.

Ка­нон, глас 6.
Песнь 1.

Ир­мос: По­мощ­ник и по­кро­ви­тель / бысть мне во спа­се­ние, / Сей мой Бог и про­слав­лю Его, / Бог от­ца мо­е­го и воз­не­су Его, / слав­но бо прославися.

Все­ми­ло­сти­ве Гос­по­ди, / даждь мне мысль бла­гу и на­ста­ви серд­це мое, / во еже про­сла­ви­ти див­на­го во свя­ти­те­лех Фи­ла­ре­та прехвальнаго.

Яко пло­до­нос­ная ветвь, от бла­го­че­сти­ва­го ко­рене и свя­щен­ни­че­ска­го дре­ва про­из­шед, свя­те Фи­ла­ре­те, / бла­го­дать ар­хи­ерей­ства до­стой­но вос­при­ял еси. / Се­го ра­ди бла­го­дарне пса­лом­ски во­пи­ем: / род пра­вых благословится.

Юн ра­зум к Бо­же­ствен­ным уче­ни­ем на­пра­вив, пре­муд­ре Фи­ла­ре­те, / да­же до чест­ных се­дин в за­коне Гос­под­ни по­учал­ся еси день и нощь, / се­го ра­ди плод сто­рич­ный Бо­гу при­несл еси.

Бо­го­ро­ди­чен: Бо­го­ро­ди­це Де­во, / яко­же во успе­нии Тво­ем мi­ра не оста­ви­ла еси, / бу­ди и нам Пу­те­во­ди­тель­ни­ца во Цар­ствие Сы­на Тво­е­го и Бо­га нашего.

Ка­та­ва­сия: От­вер­зу уста моя, / и на­пол­нят­ся Ду­ха, / и сло­во от­рыг­ну Ца­ри­це Ма­те­ри, / и яв­лю­ся, свет­ло тор­же­ствуя, / и вос­пою, ра­ду­я­ся, Тоя чудеса.

Песнь 3.

Ир­мос: Утвер­ди, Гос­по­ди, / на ка­ме­ни за­по­ве­дей Тво­их / по­двиг­ше­е­ся серд­це мое, / яко Един свят еси и Господь.

Фила­ре­та Ми­ло­сти­ва­го имя при­емь, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / со­суд доб­ро­де­те­лей тво­их ми­ло­стию укра­сил еси, / се­го ра­ди яко отец ча­до­лю­би­вый лю­дем рос­сий­ским явил­ся еси.

Во всем по­сле­ду­яй Бо­же­ствен­ным от­цем, / пре­муд­рость Бо­жию, яко на­став­ни­цу, из­брал еси, свя­ти­те­лю, / и Церкве Рос­сий­ския доб­рый пас­тырь быв, / бла­го­че­стию паст­ву на­учил еси.

Зла­то­усту слав­но­му си­лою сло­ва по­до­бя­ся, / Бо­га Сло­ва во­ис­ти­ну воз­сла­вил еси, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / тем­же сло­вес­ны­ми вен­цы тя величаем.

Бо­го­ро­ди­чен: Несть пре­чи­ста, яко Ты, Де­во, / и несть гре­шен, яко аз, ока­ян­ный, / тем­же, без­на­де­жен сый, на Тя упо­ва­ние мое возлагаю.

Ка­та­ва­сия: Твоя пес­но­слов­цы, Бо­го­ро­ди­це, / Жи­вый и Неза­вист­ный Ис­точ­ни­че, / лик се­бе со­во­куп­ль­шия, ду­хов­но утвер­ди, / в Бо­же­ствен­ней Тво­ей сла­ве / вен­цев сла­вы сподоби.

Се­да­лен, глас 8:

Ты еси пас­тырь доб­рый и учи­тель бо­го­муд­рый, / свя­ти­те­лю от­че Фи­ла­ре­те, / то­бою Бог укра­си Цер­ковь Свою / и те­ло твое, мно­го­летне по­кро­вен­ное в зем­ли, нетлен­но яви лю­дем Сво­им. / Тем­же не пре­стай мо­ли­ти­ся о хва­ля­щих тя / и чту­щих па­мять твою, / про­ся остав­ле­ния гре­хов и спа­се­ния ду­шам нашим.

Сла­ва, и ныне, Бо­го­ро­ди­чен: Яко Все­не­по­роч­ная Неве­ста Твор­ца, / яко Неис­ку­со­брач­ная Ма­ти Из­ба­ви­те­ля, / при­я­те­ли­ще яко су­щи Уте­ши­те­ля, Пре­пе­тая, / свет­лое жи­ли­ще доб­ро­де­те­лей со­вер­ши мя, / от­же­ни об­лак стра­стей и Выш­ня­го при­ча­стия спо­до­би / и све­та неве­чер­ня­го мо­лит­ва­ми Твоими.

Песнь 4.

Ир­мос: Услы­ша про­рок / при­ше­ствие Твое, Гос­по­ди, и убо­я­ся, / яко хо­ще­ши от Де­вы ро­ди­ти­ся / и че­ло­ве­ком яви­ти­ся, и гла­го­ла­ше: / услы­шах слух Твой и убо­ях­ся, / сла­ва си­ле Тво­ей, Господи.

Хри­ста Бо­га По­мощ­ни­ка и За­ступ­ни­ка прис­но имея в серд­це тво­ем, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / яко древ­ле Мо­и­сей на­ча­ло­вождь, в бе­дах и ис­ку­ше­ни­их лю­ди укреп­лял еси / и на­учал еси взы­ва­ти к Нему, яко По­мощ­ни­ку и Заступнику.

Сугу­бое по­пе­че­ние о юных лю­дех имел еси, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / еже бы­ти им бла­го­че­сти­вым, тру­до­лю­би­вым и ра­чи­тель­но уча­щим­ся за­ко­ну Гос­под­ню / и слу­жи­ти Церк­ви на по­хва­лу и оте­че­ству на пользу.

Любовь небес­ную на зем­ли еван­гель­ски стя­жа­вый, / го­ре упра­вил еси ду­шу твою, пре­славне Фи­ла­ре­те, / на­став­ляя вер­ныя лю­ди гор­няя по­мыш­ля­ти, а не се­бе угождати.

Бо­го­ро­ди­чен: Со­ве­та Пре­веч­на­го смот­ре­ние ра­зу­мев про­рок, / тай­ну рож­де­ства Де­вы пред­на­пи­су­яй, взы­ва­ше: / воз­ве­се­лю­ся о Бо­зе, Спа­се Моем.

Ка­та­ва­сия: Се­дяй в Сла­ве / на Пре­сто­ле Бо­же­ства / во об­ла­це ле­г­це, / при­и­ди Иисус Пре­бо­же­ствен­ный, / Нетлен­ною Дла­нию / и спа­се зо­ву­щия: / сла­ва, Хри­сте, си­ле Твоей.

Песнь 5.

Ир­мос: Со­ю­зом люб­ве / свя­зу­е­ми апо­сто­ли, / вла­ды­че­ству­ю­ще­му все­ми се­бе Хри­сту воз­ло­ж­ше, / крас­ны но­ги очи­ща­ху, / бла­го­вест­ву­ю­ще всем мир.

Апо­столь­ское ре­че­ние, яко си­ла Бо­жия в немо­щи со­вер­ша­ет­ся, / на те­бе ис­пол­ни­ся, свя­ти­те­лю. / Ты бо, немо­щен пло­тию, па­жить зем­ли Рус­ския Бо­же­ствен­ны­ми сло­ве­сы воз­де­лал еси / и мно­гия лю­ди ко Хри­сту при­вел еси.

Бла­го­да­ти Свя­та­го Ду­ха ис­полнь­ся, / сло­во Бо­жие рев­ност­но про­по­ве­дал еси / и тай­ну Пре­свя­тыя Тро­и­цы и во­пло­ще­ния Бо­га Сло­ва пре­и­зящ­но изъ­яс­нил еси. / Ныне же Бо­гу пред­стоя, / мо­ли­ся о по­чи­та­ю­щих тя, Фи­ла­ре­те достопамятне.

Яко зе­ни­цу ока и со­кро­ви­ще мно­го­цен­ное, / хра­ни­ти ве­ру Пра­во­слав­ную за­по­ве­дал еси нам, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / в ней бо есть утвер­жде­ние Церкве и оте­че­ства благоденствие.

Бо­го­ро­ди­чен: От­чую Пре­муд­рость во утро­бе Тво­ей но­сив­шая, Вла­ды­чи­це, / в но­щи мi­ра блуж­да­ю­щих к све­ту Хри­сто­ву на­ста­ви и со­ю­зом люб­ве со­еди­ни, / яко Бо­го­ро­ди­ца еси и Ма­терь Света.

Ка­та­ва­сия: Ужа­со­ша­ся вся­че­ская / о Бо­же­ствен­ней сла­ве Тво­ей, / Ты бо Неис­ку­со­брач­ная Де­во, / име­ла еси во утро­бе над все­ми Бо­га / и ро­ди­ла еси Без­лет­на­го Сы­на, / всем вос­пе­ва­ю­щим Тя / мир подавающая.

Песнь 6.

Ир­мос: Возо­пих всем серд­цем мо­им / к щед­ро­му Бо­гу, / и услы­ша мя от ада пре­ис­под­ня­го, / и воз­ве­де от тли жи­вот мой.

Пре­муд­ро­стию Бо­жи­ею вра­зум­ля­емь, / яко Со­ло­мон муд­рый, суд пра­вый и ми­ло­сти­вый пот­щал­ся еси тво­ри­ти, / да ве­да­ют лю­дие, яко пра­ви суть пу­ти Господни.

Ведая горь­кия ра­бо­ты и тя­го­ты жи­тия зем­ле­де­ла­те­лей, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / пот­щал­ся еси по­мо­щи рос­сий­ско­му го­су­да­рю про­воз­гла­си­ти лю­дем ча­е­мое свобождение.

О, лю­бы Бо­га От­ца, рас­пи­на­ю­щая, / лю­бы Сы­на, рас­пи­на­е­мая, / и лю­бы Ду­ха Свя­та­го, тор­же­ству­ю­щая си­лою крест­ною, / – бла­го­го­вейне взы­вал еси, свя­ти­те­лю Филарете.

Бо­го­ро­ди­чен: О, Де­во Пре­чи­стая, / Сло­вом Бо­жи­им “да бу­дет” от­ра­зи­ла еси от Се­бе за­кон­ное по есте­ству недо­уме­ние, / егда Гав­ри­ил Ар­хан­гел Ти пред­ста, бла­го­вест­вуя рож­де­ство Ем­ма­ну­и­ла, / – бла­го­го­вейне взы­вал еси, свя­ти­те­лю Филарете.

Ка­та­ва­сия: Бо­же­ствен­ное сие и все­чест­ное / со­вер­ша­ю­ще празд­не­ство, / Бо­го­муд­рии, Бо­го­ма­те­ре, / при­и­ди­те, ру­ка­ми вос­пле­щим, / от Нея рожд­ша­го­ся Бо­га славим.

Кондак, глас 2:

Яко ис­тин­ный под­ра­жа­тель пре­по­доб­на­го Сер­гия, / доб­ро­де­тель измла­да воз­лю­бил еси, бо­го­бла­женне Фи­ла­ре­те, / яко пас­тырь пра­вед­ный и ис­по­вед­ник непо­роч­ный, / по свя­тем пре­став­ле­нии / от без­бож­ных по­ру­га­ние и по­но­ше­ния при­ял еси, / Бог же зна­мень­ми и чу­де­сы тя про­сла­ви / и за­ступ­ни­ка Церкве на­шея яви.

Песнь 7.

Ир­мос: От­ро­цы в Ва­ви­лоне / пещ­на­го пла­мене не убо­я­ша­ся, / но по­сре­де пла­мене ввер­же­ни, / оро­ша­е­ми, по­я­ху: / бла­го­сло­вен еси, Гос­по­ди Бо­же отец наших.

Яко­же Ели­сей ино­гда ми­лоть Или­и­ну, / кло­бук от гро­ба свя­ти­те­ля Алек­сиа при­ял еси, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / да бла­го­дать су­гу­бую по­лу­чи­ши, вос­пе­вая: / бла­го­сло­вен еси, Бо­же отец наших.

Аще и чтил еси ца­ря зем­на­го, / но ра­бо­леп­ство­ва­ти пред ним не вос­хо­тел еси, свя­ти­те­лю, / Ца­рю же Небес­но­му бо­го­леп­ную честь воз­да­вал еси, взы­вая: / бла­го­сло­вен еси, Бо­же отец наших.

Рабо­тая Гос­по­де­ви со стра­хом, / не взи­рал еси на по­хва­ле­ния и по­но­ше­ния, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / ток­мо в серд­це с тре­пе­том взы­вал еси к Су­дии Пра­вед­ней­ше­му: / бла­го­сло­вен еси, Бо­же отец наших.

Ум чист, чув­ства доб­рая и во­лю бла­гую / яко еди­но во об­раз Тро­и­цы Свя­тыя имея, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / Тро­и­цы еди­но­су­щие про­сла­вил еси, взы­вая: / бла­го­сло­вен еси, Бо­же отец наших.

Бо­го­ро­ди­чен: От­ро­ко­ви­це Пре­чи­стая, / чу­де­се рож­де­ства Тво­е­го ди­вя­ще­ся, / Из­брав­ше­му Тя зо­вем: / бла­го­сло­вен еси, Бо­же отец наших.

Ка­та­ва­сия: Не по­слу­жи­ша тва­ри Бо­го­муд­рии / па­че Со­здав­ша­го, / но ог­нен­ное пре­ще­ние му­же­ски по­прав­ше, / ра­до­ва­х­у­ся, по­ю­ще: / пре­пе­тый от­цев Гос­подь и Бог бла­го­сло­вен еси.

Песнь 8.

Ир­мос: За за­ко­ны оте­че­ския / бла­жен­нии в Ва­ви­лоне юно­ши пред­бед­ству­ю­ще, / ца­рю­ю­ща­го опле­ва­ша по­ве­ле­ние безум­ное / и со­во­куп­ле­ни, им­же не сва­ри­ша­ся ог­нем, / Дер­жав­ству­ю­ще­му до­стой­ную вос­пе­ва­ху песнь: / Гос­по­да пой­те, де­ла, / и пре­воз­но­си­те во вся веки.

Егда бла­гий Гос­подь по­пу­сти по­вет­рие гу­би­тель­ное во гра­де Москве, / то­гда ты, свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, к по­ка­я­нию и мо­леб­ствию на­род при­зы­вал еси, взы­вая: / Гос­по­да пой­те, де­ла, и пре­воз­но­си­те во вся веки.

Иже мо­лит­ва­ми тво­и­ми ис­це­ле­ние об­рет­шии, / и спа­се­ние от смер­ти улу­чив­шии, / бла­го­дар­ствен­ное пе­ние при­не­со­ша, гла­го­лю­ще: / Гос­по­да пой­те, де­ла, и пре­воз­но­си­те во вся веки.

Отцем свя­тым под­ра­жая, / уста­вы ино­че­ству пре­по­дал еси, свя­те, / да Ан­ге­лом со­слу­жат ино­ков со­бо­ри и с ни­ми ли­ки невест Хри­сто­вых, взы­ва­ю­ще: / Гос­по­да пой­те, де­ла, и пре­воз­но­си­те во вся веки.

Бо­го­ро­ди­чен: Ца­ри­цу Небе­се и зем­ли, Ан­ге­лов сон­мы и че­ло­ве­ков со­бо­ри, / пой­те и пре­воз­но­си­те во вся веки.

Ка­та­ва­сия: От­ро­ки бла­го­че­сти­выя в пе­щи / Рож­де­ство Бо­го­ро­ди­чо спас­ло есть, / то­гда убо об­ра­зу­е­мое, / ныне же дей­ству­е­мое, / все­лен­ную всю воздви­за­ет пе­ти Те­бе: / Гос­по­да пой­те, де­ла, / и пре­воз­но­си­те Его во вся веки.

Песнь 9.

Ир­мос: Стран­ствия Вла­дыч­ня, / и Без­смерт­ныя Тра­пезы / на Гор­нем ме­сте / вы­со­ки­ми умы, вер­нии, при­и­ди­те, на­сла­дим­ся, / воз­шед­ша Сло­ва от Сло­ва на­учив­ше­ся, / Его­же величаем.

Рев­но­стию по Бо­зе на вы­со­ту доб­ро­де­те­лей воз­шед, / сла­вы мi­ра се­го уда­лял­ся еси, свя­те, / взыс­ку­яй сла­вы ток­мо от Хри­ста, / Той бо есть еди­ный Царь мi­ра и Спас душ наших.

Егда свер­ши­ся кон­чи­на свя­тая твоя, / воз­скор­бе­ша лю­дие рос­сий­стии, до­сто­хвальне свя­ти­те­лю, / ты же не оста­вил еси их си­ры, / дерз­но­вен­но мо­ля­ся еди­но­му Ца­рю мi­ра и Спа­су душ наших.

Тор­же­ствуй­те, лю­дие, / свя­ти­те­ля Фи­ла­ре­та па­мять чту­ще, / иже слу­жи­тель до­ма Бо­го­ро­ди­цы быв, / про­сла­ви Ту, яко в мо­лит­вах неусы­па­ю­щую Заступницу.

Бо­го­ро­ди­чен: Русь Свя­тая, ли­куй ныне, / за тя бо мо­лит Сы­на Сво­е­го / Пре­чи­стая Бо­го­ро­ди­ца Де­ва с Фи­ла­ре­том прис­но­хваль­ным и все­ми свя­ты­ми твоими.

Ка­та­ва­сия: Всяк земно­род­ный / да взыг­ра­ет­ся, Ду­хом про­све­ща­емь, / да тор­же­ству­ет же Без­п­лот­ных умов есте­ство, / по­чи­та­ю­щее свя­щен­ное тор­же­ство Бо­го­ма­те­ре, / и да во­пи­ет: / ра­дуй­ся, Все­б­ла­жен­ная Бо­го­ро­ди­це, Чи­стая Приснодево.

Све­ти­лен:

Яко бла­го­че­стия лам­па­ду све­то­луч­ну, / ри­то­ра пре­и­зящ­на, пас­ты­ря ми­ло­серд­на, су­дию пре­муд­ра, / при­и­ди­те, вер­нии, Фи­ла­ре­та бла­го­по­да­те­ля лю­бо­вию ублажим.

Сла­ва, и ныне, Бо­го­ро­ди­чен: Что Ти при­не­сем, Бла­го­дат­ная, / ру­ки иму­ще осквер­не­ны? / Ка­ко вос­по­ем Тя, / уста иму­ще нечи­ста? / Ка­ко вос­хва­лим Тя, / серд­це иму­ще лу­ка­во? / Оба­че мо­лит­ва­ми свя­ти­те­ля Фи­ла­ре­та взы­ва­ем Ти: / ра­дуй­ся, Неве­сто Неневестная.

На хва­ли­тех сти­хи­ры, глас 5.
По­до­бен: Ра­дуй­ся, Жи­во­нос­ный Кресте:

Радуй­ся, свя­ти­те­лю от­че Фи­ла­ре­те! / Та­ин­ство Кре­ста по­зна­вый, / и сте­зею небо­теч­ною / чрез скор­би и сла­ву мi­ра ше­ство­ва­вый, / пред ца­ри и ни­щи­ми / сло­во крест­ное гла­го­лал еси / и сие нелож­но жи­ти­ем за­пе­чат­лел еси, / при­емь от Гос­по­да ве­нец и ве­лию милость.

Радуй­ся, свя­ти­те­лю от­че Фи­ла­ре­те! / Ты Хри­сту во­лею по­сле­до­вал еси, / не ток­мо на Фа­во­ре во сла­ве с Ним бы­ти же­ла­вый, / но и на Гол­го­фу вер­но вос­ше­дый, / по смер­ти же по­ру­га­нию те­ле­се пре­дан был еси / и, яко зер­ца­ло свет­лое Солн­ца ис­ти­ны, / стране Рос­сий­стей явил­ся еси. / Се­го ра­ди об­рел еси у Гос­по­да ве­нец и ве­лию милость.

Радуй­ся, свя­ти­те­лю от­че Фи­ла­ре­те! / Ты иго Хри­сто­во бла­гое доб­ре по­несл еси, / ри­зу ду­ши сво­ея ис­ткав / свет­лей­шу па­че риз зем­ных. / Бла­го­дать же Бо­жия, / юже по­дви­гом тай­ным стя­жав, / яви тя теп­ла мо­лит­вен­ни­ка / и да­ром про­ро­че­ства, зна­мень­ми и чу­де­сы про­сла­ви тя. / Се­го ра­ди тя ублажаем.

Сла­ва, глас 2: О Фи­ла­ре­те слав­ный, / сло­ву ис­ти­ны де­лом по­сле­дуя, / по­дви­гом со­кро­вен­ным под­ви­зал­ся еси, / тем­же, яко и апо­сто­лом ино­гда, / да­де­ся ти власть от Хри­ста Бо­га / бе­сы из­го­ня­ти и немощ­ныя це­ли­ти, / гря­ду­щая про­ри­ца­ти и от бед из­бав­ля­ти. / Се­го ра­ди убо про­слав­ль­ша­го тя Гос­по­да сла­вы / уми­лен­ною ду­шею / пра­во­слав­но величаем.

И ныне, Бо­го­ро­ди­чен, глас той­же: Все упо­ва­ние мое / на Тя воз­ла­гаю, Ма­ти Бо­жия, / со­хра­ни мя под кро­вом Твоим.

НА ЛИ­ТУР­ГИИ

Бла­жен­ны от ка­но­на, песнь 3‑я и 6‑я.

Тро­парь, глас 4:

Духа Свя­та­го бла­го­дать стя­жав, / бо­го­муд­ре свя­ти­те­лю Фи­ла­ре­те, / ис­ти­ну и прав­ду ра­зу­мом про­све­щен­ным / лю­дем про­по­ве­дал еси, / мир и ми­лость серд­цем уми­лен­ным / страж­ду­щим явил еси, / яко учи­тель ве­ры и страж неусып­ный / паст­ву рос­сий­скую жез­лом пра­во­сти со­хра­нил еси. / Се­го ра­ди дерз­но­ве­ние ко Хри­сту Бо­гу имея, / мо­ли да­ро­ва­ти Церк­ви утвер­жде­ние / и ду­шам на­шим спасение.

Кондак, глас 2:

Яко ис­тин­ный под­ра­жа­тель пре­по­доб­на­го Сер­гия, / доб­ро­де­тель измла­да воз­лю­бил еси, бо­го­бла­женне Фи­ла­ре­те, / яко пас­тырь пра­вед­ный и ис­по­вед­ник непо­роч­ный, / по свя­тем пре­став­ле­нии / от без­бож­ных по­ру­га­ние и по­но­ше­ния при­ял еси, / Бог же зна­мень­ми и чу­де­сы тя про­сла­ви / и за­ступ­ни­ка Церкве на­шея яви.

Про­ки­мен, глас 1:

Уста моя воз­гла­го­лют пре­муд­рость, / и по­уче­ние серд­ца мо­е­го ра­зум. Стих: Услы­ши­те сия, вси язы­цы, вну­ши­те, вси жи­ву­щии по вселенней.

Апо­стол,
По­сла­ние ко Ефе­се­ем, за­ча­ло 233.

Бра­тие, воз­мо­гай­те о Гос­по­де и в дер­жа­ве кре­по­сти Его, об­ле­цы­те­ся во вся ору­жия Бо­жия, яко воз­мо­щи вам ста­ти про­ти­ву коз­нем диа­воль­ским, яко несть на­ша брань к кро­ви и пло­ти, но к на­ча­лом и ко вла­с­тем и к мiро­дер­жи­те­лем тмы ве­ка се­го, к ду­хо­вом зло­бы под­не­бес­ным. Се­го ра­ди при­и­ми­те вся ору­жия Бо­жия, да воз­мо­же­те про­ти­ви­ти­ся в день лют и вся со­де­яв­ше ста­ти. Ста­ни­те убо пре­по­я­са­ни чрес­ла ва­ша ис­ти­ною, и оболк­ше­ся в бро­ня прав­ды, и обув­ше но­зе во уго­то­ва­ние бла­го­вест­во­ва­ния ми­ра, над все­ми же вос­при­им­ше щит ве­ры, в нем­же воз­мо­же­те вся стре­лы лу­ка­ва­го раз­жжен­ныя уга­си­ти. И шлем спа­се­ния вос­при­и­ми­те, и мечь ду­хов­ный, иже есть гла­гол Божий.

Ал­ли­лу­ия, глас 4.

Стих: Уста пра­вед­на­го по­учат­ся пре­муд­ро­сти. Стих: Язык его воз­гла­го­лет суд.

Еван­ге­лие от Матфея,
за­ча­ло 11:

Рече Гос­подь Сво­им уче­ни­ком: вы есте свет мi­ра; не мо­жет град укры­ти­ся вер­ху го­ры стоя. Ни­же вжи­га­ют све­тиль­ни­ка и по­став­ля­ют его под спу­дом, но на свещ­ни­це, и све­тит всем, иже в хра­мине суть. Та­ко да про­све­тит­ся свет ваш пред че­ло­ве­ки, яко да ви­дят ва­ша доб­рая де­ла и про­сла­вят От­ца ва­ше­го, Иже на Небе­сех. Да не мни­те, яко при­и­дох ра­зо­ри­ти за­кон или про­ро­ки, не при­и­дох ра­зо­ри­ти, но ис­пол­ни­ти. Аминь бо гла­го­лю вам: дон­де­же прейдет небо и зем­ля, йо­та еди­на, или еди­на чер­та не прейдет от за­ко­на, дон­де­же вся бу­дут. Иже аще ра­зо­рит еди­ну за­по­ве­дей сих ма­лых, и на­учит та­ко че­ло­ве­ки, мний на­ре­чет­ся в Цар­ствии Небес­нем, а иже со­тво­рит и на­учит, сей ве­лий на­ре­чет­ся в Цар­ствии Небеснем.

При­ча­стен:

В па­мять веч­ную бу­дет пра­вед­ник, от слу­ха зла не убоится.

ЖИ­ТИЕ СВТ. ФИ­ЛА­РЕ­ТА МОСКОВСКОГО

Свя­ти­тель Фи­ла­рет (Ва­си­лий Ми­хай­ло­вич Дроз­дов) ро­дил­ся в се­мье ко­ло­мен­ско­го диа­ко­на (впо­след­ствии свя­щенн­ни­ка). Пер­во­на­чаль­ное об­ра­зо­ва­ние бу­ду­щий Свя­ти­тель по­лу­чил в Ко­ло­мен­ской се­ми­на­рии, за­тем, с 1800 г., в Тро­иц­кой Лавр­ской се­ми­на­рии, и вско­ре, про­явив боль­шие спо­соб­но­сти к про­по­ве­ди и язы­кам, об­ра­тил на се­бя вни­ма­ние ее устро­и­те­ля мит­ро­по­ли­та Пла­то­на (Лев­ши­на). С 1803 г. Ва­си­лий Ми­хай­ло­вич уже сам здесь пре­по­да­вал. Вско­ре мит­ро­по­лит Пла­тон убе­дил мо­ло­до­го се­ми­нар­ско­го учи­те­ля в необ­хо­ди­мо­сти при­нять мо­на­ше­ство. По­стриг с име­нем Фи­ла­рет (в честь пра­вед­но­го Фи­ла­ре­та Ми­ло­сти­во­го) со­вер­шил­ся в Свя­то-Ду­хов­ской церк­ви Лав­ры 16 но­яб­ря 1808 г. В 1809 г. Свя­ти­те­ля (уже в сане иеро­ди­а­ко­на) пе­ре­ве­ли в Пе­тер­бург, в том же го­ду со­вер­ши­лось ру­ко­по­ло­же­ние во иеро­мо­на­ха. В 1811 г., в сане ар­хи­манд­ри­та, он ста­но­вит­ся рек­то­ром Санкт-Пе­тер­бург­ской Ду­хов­ной ака­де­мии и оста­ет­ся в этой долж­но­сти до 1819 г. Здесь он бле­стя­ще пре­по­да­ет раз­лич­ные бо­го­слов­ские дис­ци­пли­ны. В это же вре­мя им был на­чат труд всей его жиз­ни, свя­зан­ный с пе­ре­во­дом на рус­ский язык Свя­щен­но­го Пи­са­ния Вет­хо­го и Но­во­го За­ве­та. Од­на­ко в де­ле пе­ре­во­да он встре­чал по­сто­ян­ное про­ти­во­дей­ствие, в том чис­ле и со сто­ро­ны ря­да иерар­хов; спу­стя несколь­ко лет Биб­лей­ское Об­ще­ство ока­за­лось за­кры­то, и де­ло пе­ре­во­да Свя­щен­но­го Пи­са­ния бы­ло при­оста­нов­ле­но. То­гда Свя­ти­тель уже за­ни­мал Мос­ков­скую мит­ро­по­ли­чью ка­фед­ру (на­чи­ная с 1826 г.). В то вре­мя его ча­сто об­ви­ня­ли в непра­во­сла­вии, и да­же со­став­ля­е­мые им ка­те­хи­зи­сы под­вер­га­лись обя­за­тель­ной прав­ке. И тем не ме­нее вли­я­ние свя­ти­те­ля Фи­ла­ре­та на жизнь и Рус­ской Церк­ви, и го­су­дар­ства бы­ло весь­ма зна­чи­тель­но. Мит­ро­по­ли­та Мос­ков­ско­го лю­би­ли и по­чи­та­ли ду­хо­вен­ство и ми­ряне не толь­ко из его епар­хии, но и из от­да­лен­ных мест, – за вы­со­кий ду­хов­ный на­строй, за бла­го­го­вей­ное слу­же­ние, за вни­ма­ние к лю­дям и – да­ле­ко не в по­след­нюю оче­редь – за вы­со­кую об­ра­зо­ван­ность. К его мне­нию при­слу­ши­ва­лись, за по­мо­щью и со­ве­том к нему об­ра­ща­лись им­пе­ра­то­ры Ни­ко­лай I и Алек­сандр II. Свя­ти­тель Фи­ла­рет в ту по­ру воз­гла­вил де­ла рос­сий­ско­го ду­хов­но­го об­ра­зо­ва­ния, по­свя­тив мно­го вре­ме­ни и сил ре­фор­ми­ро­ва­нию Мос­ков­ской Ду­хов­ной ака­де­мии. По бла­го­сло­ве­нию Свя­ти­те­ля в сте­нах Ака­де­мии на­чи­на­ет осу­ществ­лять­ся пе­ре­вод тво­ре­ний Свя­тых От­цов. Из­ве­стен и ин­те­рес Свя­ти­те­ля к про­бле­мам рус­ской куль­ту­ры, связь мит­ро­по­ли­та с ее вид­ны­ми де­я­те­ля­ми (вспом­ним его зна­ме­ни­тую сти­хо­твор­ную пе­ре­пис­ку с Пуш­ки­ным). В кон­це жиз­ни Свя­ти­те­лю все же уда­лось вы­пол­нить за­ду­ман­ное: осу­ще­ствить пол­ный пе­ре­вод на рус­ский язык Свя­щен­но­го Пи­са­ния. Од­на­ко пол­ная рус­ская Биб­лия вы­шла из пе­ча­ти уже по­сле его кон­чи­ны. Неза­дол­го до смер­ти Свя­ти­те­лю во сне явил­ся отец, ска­зав­ший ему: бе­ре­ги 19‑е чис­ло. С тех пор Свя­ти­тель 19-го чис­ла каж­до­го ме­ся­ца ста­рал­ся обя­за­тель­но слу­жить Ли­тур­гию. 19 но­яб­ря 1867 г., по­сле со­вер­шен­но­го им с осо­бым чув­ством и со сле­за­ми бо­го­слу­же­ния, по при­ез­де до­мой, свя­ти­тель Фи­ла­рет ото­шел ко Гос­по­ду. Он был по­гре­бен в до­ро­гой его серд­цу Тро­и­це-Сер­ги­е­вой Лав­ре. Ныне мо­щи свя­ти­те­ля Фи­ла­ре­та на­хо­дят­ся в Лав­ре, в хра­ме пре­по­доб­но­го Сер­гия Радонежского.

Биб­лио­гра­фия

1. Па­те­рик но­во­ка­но­ни­зи­ро­ван­ных свя­тых. Аль­фа и Оме­га: Жур­нал. Москва. 1998. № 1(15)-2(16). с. 201–246, 195–223.

2. Бе­ля­ев С.. В па­мять веч­ную бу­дет пра­вед­ник… : Об­ре­те­ние мо­щей свт. Мос­ков­ско­го Фи­ла­ре­та, свт. Мос­ков­ско­го Ин­но­кен­тия и ар­хим. Ан­то­ния. Жур­нал Мос­ков­ской Пат­ри­ар­хии. Москва. 1996. № 12. с. 57–67.

Размер шрифта: A- 15 A+
Цвет темы:
Цвет полей:
Шрифт: A T G
Текст:
Боковая панель:
Сбросить настройки