Источник

№ 3. 1659 г., март. Послание патриарха Никона к царю с жалобой, что действо хождения на осляти в неделю Ваий совершил Крутицкий митрополит Питирим незаконно, и что отправлять сие действо имеет право один патриарх

Благочестивейшему, тишайшему, самодержавнейшему великому государю царю и великому князю Алексею Михайловичу, всея Великой и Малой и Белой Росии самодержцу, во мнозей кротости радоватися и прерадоватися и здравствовати во многие лета живота, смиренный ваш богомолец Никон патриарх, ей-ей, о сих всех Господа Бога молит. Ещё же со многой мольбой молю и премолю святое твоё благоутробие с долготерпением выслушать, яже и о их же мя принуди нестерпимо нудимая совесть писать, яже ин никтож се веде.

Как днесь вниде во уши наши от многих и на многих неверным бысть за непристойное, обаче уж уверился, аще и не истинное и непреподобное деяние, обаче истинно бысть, яко уж некто дерзну седалища великого архиерея всея Русии олюбодействовати незаконно и непреподобно и святые недели Ваий деяние действовати, и не вем истинно, аще с волею твоего благородия се сотворися; но аще и с волею, обаче забвение и мудрым препинает; но мы не собой ниже к возвращению зря, яко пёс к своей блевотине, к любоначалию и власти но, жалея погибаемое добро и в книги обратившись, помянули есмы негде писаное, яко не впадает добрая мысль в сердце человеку, кроме Божия смотрения. О сих же начатках много размышлял есмь, как так дерзко и через Божье веление сотворилось ему же нигде чину и закона не обретается в святом писании, не вем, аще правда есть еже действуется таковая святая литания от меньших архиереев в городах, яже есть в Новгороде Великом и в Казани; мы же от божественного и священного евангелия навыкаем не согласующа сим, аще архиерей и иерей великострашным действом касаются, что же глаголю еже есть рукополагают и вид хлеба и вина молитвами прелагают хлеб в тело Христово и вино в кровь. Обаче о сем учимы есмы от святого евангелия; ядущим же им, прием Иисус хлеб и благословив преломил и дал ученикам и сказал: приимите и ядите, се есть тело Мое, еже за вы ломимое; также и чашу налив, дав, сказал: пейте от неё все, се есть кровь Моя, и помале се творите в моё воспоминание. И божественный апостол Павел глаголет: братия, аз приях егда же и предах вам и проче. И паки: вы глашаете учителя и Господа, и добре глаголете: есмь бо. Аще убо Аз умых ваши нозе, Господь и учитель, и вы должны есте друг другу умывати нозе, образ бо дах вам, и вы творите. И помале: аще сия весте, блажени есте аще творите. И сия суть тако, понеже сице оставляют священные правила не приемшим рукоположения и благословения делать, о сем же нигде является написано во святом и священном евангелии: еже предах вам сие творите; но как испытаем писание, в нём же нам благовестит Христос живот иметь, коего ли вопросим евангелиста, ибо все нам соглагольно рекут сице: егда приблизился Иисус в Иерусалим, и пришёл в Виффагию к горе Елеонской; тогда Иисус послал двоих от учеников, глаголя им: идите в весь, яже прямо вам, и абие обрящете осля привязано и жребя, и отрешивше приведите Ми; аще кто речет вам, что деете, речете, яко Господь ею требует, абие ж послет я. Се же веждь благоутробное рассмотрительное владычное веление к ученикам и вопрошающим речета, яко Господь ею требует; и посем шедша же ученики и сотвориша, якоже повелел им Иисус, приведоста осля и жребя и возложили верху его ризы свои и всадиша Иисуса. Се все рабское апостолы сотворили и ниже власть на сие дал Христос; так же и вы творите, и не подобает господское рабу творить, занеже раб не весть, яже творит господь его; как может кто похвалить или ублажить, аще раб царское начнёт творить, не точию чести достоин, но вместо живота смерти достоин той, иже сотворивший сие, ниже благословен есть, когда ниже грамотой утверждён, ниже обычай имел когда творить, яко прочие архиереи творят сие и им же не вем, аще достоит ли, или ни, творити, лучше нас в разуме рассудят, обаче неповинны древним обычаем работая исправятся. И дивлюсь твоему благородию, как так попустил священное седали(ще) без совета священного собора обесчестить? Или подобно есть писанию оному ныне сбыться: узрите мерзость запустения, реченную Даниилом пророком, стоящую где же не подобает. Что много о сих писать? Узнает тот свою тщету, когда покрывало очное по смерти отъимется, и тогда узрит себя праздна божественной и человеческой славы и своей беды плачуще яко житейской, а не яко светло очами всех виден будет, и отселе не вем достоит ему святительское делать по писаному: имущему бо дано будет и преизбудет, а от неимущего и еже мнится имея возьмётся, и неключимого раба вверзите во тьму кромешную, и прочее. Аще ли с волею твоею, великого государя бысть сие, Бог тя простит; а впредь. Господа ради, воздержись не своих изыскивать, или исправлять. А на письмо не позазри, что худо и неисправно. Здрав будь, государь, дождался великого дня, праздникам праздника.


Источник: Товарищество «Печатня С.П. Яковлева». СПб. 1897 г. 510 с.

Комментарии для сайта Cackle