Источник

Писания старца Паисия Архимандрита молдовлахийския нямецкия обители Толкование на Господи помилуй

Зело полезно ко ведению всякому христианину: сего ради и преведеся с греческого

(перевод Старца Паисия)

Сие, Господи Иисусе Христе помилуй мя, и сокращеннее: Господи помилуй, от времене Апостолов даровася Христианом, и определися, да глаголют е Христиане непрестанно, якоже и глаголют обаче, что явствует сие: Господи помилуй, зело мало есть ныне ведущих, и зовут на всяк день бесполезно, увы! И суетно: Господи помилуй, милости же Господни не приемлют, занеже не ведают, чесого ищут. Темже подобает да вемы, яко Сын и Слово Божие, отнельже воплотися и бысть человек, и пострада толика мучения, и распятся, и излиянием Пресвятыя Своея Крове искупи человека от рук диавольских, оттоле по преизбыточеству бысть Господь и властитель человеческого естества. Зане, аще и прежде воплощения Господь бе всех тварей, видимых и невидимых, яко Содетель, и Творец, и Промыслитель тех; обаче бесы и мнози от человек не хотяху сами имети его Господа и Властителя себе, иже есть Господь их, сый Господь всего мира. Темже Всеблагий Бог, понеже и Ангелы и человека сотвори самовластны, и дарова им словесность, да имут разум и рассуждение, яко праведен сый и истинен, не хотяше отъяти от них самовластность и господствовать ими нуждою, и не хотящими. Но хотящими быти под властию и окормлением Божиим и господствует, и защищает я: нехотящих же паки оставляет творити свою их волю, яко самовластных сущих. Сего ради и Адама, иже прельстися от отступника диавола, и бысть сам отступник Божий, и не восхоте послушати заповеди Его, остави Бог в самовластности его и не восхоте господствовать им властительски. Но завистник диавол, прельстивый его от начала, не почи прочее прельщати, Дóндеже сотворил есть его подобна в бессловесии скотом несмысленным. Многомилостивый же Бог наконец всех умилосердися над родом человеческим, и приклони небеса, и сниде на землю, и бысть человек человека ради, и пречистою Своею Кровию избавил есть его от работы греховныя, и священным Евангелием настави жительствовати Богоугодно, и, якоже глаголет Иоанн Богослов, даде нам область чадом Божиим быти, и Божественным крещением нас возотроди и воссозда, и пречистыми Своими Тайнами на всяк день питает душу нашу и животворит, и вкратце, крайнею Своею премудростию обрете образ, да пребывает неразлучен всегда с нами, и мы с Ним, яко да не имать к тому ниединого вместилища в нас диавол. Елицы убо от Христиан по толицех благодатех, ихже сподобишася, и по толицех благодеяниих, яже прияша от Владыки Христа, прельстишася паки от диавола, и посредством мира и плоти удалишася от Бога, и господствуются от греха и от диавола, творяще волю его, обаче не суть совершенно нечувственни, яко не чувствовати зла, еже пострадаша, или страждут, но разумеют погрешение свое, и познают работу юже имут, точию не могут сами собою избавитися, и сего ради притекают к Богу, и зовут: Господи, помилуй, яко да умилосердится о них многомилостивый Господь, и да помилует их, да приимет их, аки блудного сына, и даст им паки Божественную Свою благодать, и тою да избавятся от работы греховныя, и да удалятся от бесов, и да приимут паки свободу свою, яко да возмогут сим образом пожити Богоугодно, и сохранити заповеди Божия: сии убо Христиане, иже, якоже рехом, таковым намерением зовут сие: Господи, помилуй, получат великую милость всеблагого Бога, и приимут благодать его, еже свободитися от работы греховныя и спастися. А иже не имут отнюд разума и ведения сих, яже рехом, ниже познают беду свою, яко суть порабощени волям плотским и мирским вещем, ниже имут свободу помыслити работу, еюжи содержатся, но кроме сицевого намерения зовут точию сие: Господи помилуй, многше от обычая; тым како есть мощно прияти милость Божию, и наипаче такову чудну и безмерну милость? Понеже много лучше есть не прияти милости Божия, нежели прияти, и паки погубити; зане сугубо есть погрешение таковых. И паки: аще бы кто дал некий камень многоценен в руце некоему малу детищу, или некоему просту человеку, не ведущу, колико ценится, и тии, приимше в руки своя, погубили быша его; яве есть, яко не они погубиша, но погуби той, иже им дал есть его. И яко да уразумееши лучше глаголемая, помысли, яко в мире сем он, иже есть скуден и нищ, и хощет прияти милостыню от некоего богата, идет и глаголет ему: помилуй мя, сиречь умилосердися на мя за нищету мою, и даждь ми препитание и паки: он, иже имать долг, и хощет, дабы ему даровал долг заимодавед его, идет к нему и глаголет: помилуй мя, сиречь умилосердися на мя за скудость мою, и даруй ми долг, имже ти должен есмь. Подобне и погрешитель, хотяй, дабы его простил он, емуже погреши, идет к нему, и глаголет: помилуй тя, сиречь прости ми погрешение, еже ти содеях. Грешник же зовет Богу сие: Господи помилуй, и не весть, ниже что глаголет, ниже чесо ради глаголет, ниже весть, что есть милость Божия, еяже просит у Бога, да даст ему ю, ниже во что пользует ему милость та, еяже ищет; но от обычая точию зовет: Господи помилуй, обаче не весть ничесоже. И како убо даст ему Бог милость свою, аще он, не ведая ея презирает ю, и паки вскоре губит ю, и согрешает многше?

Милость Божия несть ино, разве благодать Всесвятого Духа, еяже подобает искати от Бога нам грешным, взывая непрестанно: Господи помилуй, то есть, умилосердися Господи мой на мя грешного в бедном устроении, в немже обретаюся, и приими мя паки в благодать твою. Даждь ми дух силы, яко да укрепит мя противостати искушениям диавольским и злому обычаю греховному. Даждь ми дух целомудрия, да уцеломудрюся, и прииду в чувство самого себе, и исправлюся. Даждь ми дух страха, да боюся Тебе, и да храню заповеди Твоя. Даждь ми дух любве, да люблю тя, и да не отлучаюся ктому от Тебе. Даждь ми дух мира, да хранит душу мою мирну, и да собираю вся моя помышления, и да буду тих и не смущен. Даждь ми дух чистоты, да блюдет мя чиста от всякия скверны. Даждь ми дух кротости, да буду кроток ко братиям моим христианом, и да удержуся от ярости. Даждь ми дух смиренномудрия, да не мечтаю высокая и не горжуся. Темже он, иже позна, яко имать потребу всех сих, и ищет тех от многомилостивого Бога, зовый: Господи помилуй; сей известнейше приимет искомое, и получит милость у Господа и Божественную благодать Его. А иже не весть ничесоже от сих, яже рехом, но от обычая точию зовет: Господи помилуй; тому несть мощно когда прияти милость Божию. Занеже и прежде прият многия благодати от Бога, но не позна тех, ниже благодари Бога давшего ему я. Прият бо милость Божию, и егда создася и бысть человек. Прият милость Божию, и егда возсоздася святым крещением и бысть православный Христианин. Прият милость Божию, и егда избавися от толиких бед душевных и телесных, яже искусил есть в жизни своей. Прият милость Божию а толико крат, еликожды сподобися причаститися Пречистых Тайн. Прият милость Божию, елико крат согреши ко Богу и преогорчи его грехами своими, и не погубися, ниже наказан бысть, якоже подобаше ему. Прият милость Божию, егда различными образы благодетельствовася от Бога, и не уразуме того, но вся та забы, и не попечеся о спасении своем отнюд. Прочее таковый Христианин како приимет милость Божию, не чувствуя и не разумея, яко приемлет таковую благодать от Бога, якоже рехом, ниже ведая, что глаголет, но зовый точно: Господи помилуй, кроме всякого намерения и конца, разве единого обычая?


Источник: Житие и писания молдавского старца Паvсiя Величковского. - Репр. изд. - Козельск : Свято-Введ. Оптина Пустынь, 2001. - XVI, 355 С., [3] л. портр. ISBN 5-86594-059-7

Ошибка? Выделение + кнопка!
Если заметили ошибку, выделите текст и нажмите кнопку 'Сообщить об ошибке' или Ctrl+Enter.
Комментарии для сайта Cackle