Источник

23-й день

Святаго священномученика Полика́рпа, епископа Сми́рнскаго

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Со Безпло́тными совокупи́лся еси́,/ земли́ живы́й,/ и с ни́ми непреста́нно слу́жиши Тро́ице, о́тче Богоблаже́нне./ Те́мже при́сно, я́ко Небе́сный челове́к, живы́й в Вы́шних,/ тайнонауча́еши су́щия на земли́/ Боже́ственным та́йнам.

Христо́ва де́лания розга́ Богонасажде́нная,/ слове́сныя Боже́ственныя предлага́я гре́зны22,/ яви́лся еси́, Богоблаже́нне,/ от них же честну́ю почерпа́ем сла́дость ве́рно/ и се́рдцем во вселе́нную поуче́ния твоя́ прино́сим.

Боже́ственным сия́нием озаря́емь,/ огне́м веще́ственным снеда́емо те́ло,/ к невеще́ственней преста́вился еси́, о́тче, зари́,/ и даждь разреше́ние моли́твами твои́ми,/ страсте́й мра́чную нощь просвеща́я,/ му́дре, душ на́ших.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

Подо́бен то́йже:

Прегреше́ний пучи́ною обурева́емь,/ к ти́хому приста́нищу прибе́г,/ Пречи́стей моли́тве Твое́й,/ Богороди́тельнице, взыва́ю Ти: спаси́ мя,/ кре́пкую Твою́ десни́цу просте́рши рабу́ Твоему́,/ Всенепоро́чная.

Крестобогоро́дичен.

Подо́бен то́йже:

Воздви́жена я́ко ви́де на Кресте́ А́гнца,/ Непоро́чная Де́ва, пла́чущи, вопия́ше:/ сла́дкое Мое́ Ча́до,/ что но́вое и пресла́вное виде́ние?/ Ка́ко содержа́й вся́ческая го́рстию,/ на Дре́ве пригвожда́ешися пло́тию?

Тропарь, глас 4:

И нра́вом прича́стник,/ и престо́лом наме́стник апо́столом быв,/ дея́ние обре́л еси́, Богодохнове́нне,/ в виде́ния восхо́д./ Сего́ ра́ди, сло́во и́стины исправля́я,/ и ве́ры ра́ди пострада́л еси́ да́же до кро́ве,/ священному́чениче Полика́рпе,/ моли́ Христа́ Бо́га,/ спасти́ся душа́м на́шим.

НА У́ТРЕНИ

Кано́н, его́же краегране́сие: Боже́ственнаго Полика́рпа в пе́снех восхваля́ю. Феофа́ново. Глас 2.

Песнь 1

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди,/ я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския,/ я́ко просла́вися.

Христо́вым светоли́тием сия́я и Того́ просвеще́нием, о́тче, наполня́емь,/ омраче́нную ду́шу мою́ озари́, Богому́дре, моли́твами твои́ми.

Просвеще́ние спаси́тельнаго проповеда́ния, чи́стое се́рдце твое́,/ я́коже зерца́ло нескве́рно, о́тче, облиста́в зари́, всем просия́.

Зако́на но́ваго столпописа́ние ты был еси́,/ напи́сано име́я, о́тче, не черни́лом, но Ду́хом Боже́ственным/ благода́ти Боже́ственное Ева́нгелие.

Богоро́дичен: Бо́га, из Тебе́ воплоще́нна, ве́дуще,/ без хоте́ния плотска́го, су́ща пре́жде тва́ри и пре́жде всех век,/ вои́стинну Богоро́дицу, Тя испове́дуем.

Песнь 3

Ирмо́с: Утверди́ нас в Тебе́, Го́споди,/ Дре́вом умерщвлей грех,/ и страх Твой всади́/ в сердца́ нас, пою́щих Тя.

Ма́слина, псало́мски рещи́, плодови́та был еси́,

Полика́рпе Богоявле́нне,/ в дому́ Го́спода твоего́,/ весе́лие нося́ пропове́дания.

Напра́вил еси́ усе́рдно, Богоблаже́нне, ум твой повеле́нием Спа́совым,/ по досто́инству был еси́ Того́ Це́ркве па́стырь изря́ден.

Всеце́лую тебе́ сама́го Христу́ прине́сл еси́ я́ко жи́ву же́ртву муче́нием,/ со́вести свиде́тельством, предпострада́в, всеблаже́нне, по́стничеством.

Богоро́дичен: Умерщвле́ния на́шего персть оттрясла́ еси́, ро́ждши и́стинно безсме́ртие,/ и оде́жды нам истка́ла еси́ нетле́ния, Де́во, Рождество́м Твои́м.

Седа́лен, глас 8.

Подо́бен: Прему́дрости:

Благода́тный грозд в души́ вои́стинну возде́лав, о́тче му́дре,/ я́ко вино́, источи́л еси́ ве́ры сло́во, веселя́щее всех ве́рных мы́сли,/ и чуде́с яви́лся еси́ непроходи́ма пучи́на;/ те́мже и му́чеников яви́лся еси́ удобре́ние, огне́м скончава́емь/ и све́та сподобля́емь присносу́щнаго, Полика́рпе./ Моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Помышле́ньми поползну́вся лука́выми, во глубину́ впадо́х грехо́вную/ и, стеня́, взыва́ю Ти от се́рдца, Пречи́стая:/ на мне удиви́ бога́тую ми́лость, и Твоего́ милосе́рдия неизме́рную пучи́ну,/ и щедро́т Твои́х неисче́тное бога́тство/ и даждь ми покая́ние и прегреше́ний проще́ние, да любо́вию взыва́ю Тебе́:/ моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти ми,/ Тя бо наде́жду име́ю, раб Твой.

Крестобогоро́дичен:

А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́,/ восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше:/ мир убо ра́дуется, прие́мляй Тобо́ю избавле́ние,/ утро́ба же Моя́ гори́т, зря́ши Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости./ Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый,/ умилосе́рдися и да́руй прегреше́ний оставление ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ слух Твоего́ смотре́ния/ и просла́вих Тя,/ Еди́не Человеколю́бче.

Многопло́дный доброде́телей добропло́дный сад Вла́ды́це яви́лся еси́,/ о́тче Полика́рпе.

Всесожже́ние соверше́нно и чиста́ же́ртва прине́слся еси́ Спа́су всех,/ о́тче Полика́рпе.

Песносло́вим, сла́вне, души́ твоея́ кре́пкое терпе́ние/ и твои́х по́двиг до́блесть.

Богоро́дичен: Просвети́, Чи́стая, омраче́нную ду́шу мою́ све́том Твои́м,/ я́же Свет ро́ждшая Присносу́щный.

Песнь 5

Ирмо́с: Све́та Пода́телю и веко́в Творче, Го́споди,/ во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви нас:/ра́зве бо Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.

Заре́ю духо́вною просвеща́емь, ум, преподо́бне, обра́зно огне́м опаля́емь,/ я́ве научи́лся еси́ огне́м, Богому́дре,/ твоего́ сконча́ния.

Струю́ прия́л еси́ жи́зни, я́ко от пото́ка пи́щи, прему́дре,/ ученико́м возлю́бленным науче́н быв,/ поче́рпшим прему́дрости бе́здну.

Бога́тство, и сла́ву све́тлу, и долготу́ жити́я, и жизнь нетле́нну/ и́стинная му́дрость – Христо́с тебе́ дарова́, о́тче,/ я́ко вельми́ Того́ возлю́бльшему.

Богоро́дичен: Ве́тхий де́ньми, я́коже на руно́ дождь, Пречи́стая,/ в Твое́ чре́во сни́де освяще́нное,/ и нов яви́ся Ада́м, Человеколю́бец.

Песнь 6

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.

Умертвився, Богоглаго́ливе, ми́ру всему́, Еди́ному же Христу́ живы́й пребыва́я,/ и к Нему́ преше́л еси́, жи́зненное нетле́ние прие́мля.

Благообра́зно хо́дя, блаже́нне,/ ча́до же све́та и ми́ра явля́яся,/ нощна́го пе́рвенца и бори́теля позна́л еси́, Маркио́на.

Науча́еми, о́тче, словесы́ твои́ми,/ всяку побежда́ем скве́рную е́ресь и лука́вая со́нмища,/ два вводя́щих нача́ла злочести́вых.

Богоро́дичен: Грех ми́ра взе́млющаго, Чи́стаго А́гнца заче́нши, Всенепоро́чная,/ согреше́ний проще́ние моли́ дарова́ти рабо́м Твои́м.

Конда́к, глас 1.

Подо́бен: Лик А́нгельский:

Плоды́ словесныя Го́сподеви принося́, Полика́рпе му́дре, доброде́телей же́ртвы,/ те́мже и от Бо́га досто́ин иерарх просла́вился еси́./ Сего́ ра́ди днесь, просве́щшеся твои́ми словесы́,/ воспева́ем твою́ достохва́льную па́мять, сла́вяще Го́спода.

Икос:

Му́дрости благосты́ню поче́рп,/ от то́я, о́тче, напо́лнил еси́ Богоразу́мия ста́до твое́/ и всесвята́го и неизрече́ннаго Божества́ Трисо́лнечное облиста́л еси́/ Отца́ нерожде́ние, Сы́на же рожде́ние и исхожде́ние Ду́ха,/ Еди́но Божество́, Еди́ну Сла́ву я́сно научи́л еси́/ и и́дольское безбо́жие из ко́рене посе́кл еси́,/ плоды́ же зре́лы–ду́ши ве́рующих – приводя́ к Ней, сла́вне,/ в Ню́же крести́хомся, в Ню́же и ве́руем, сла́вяще Го́спода.

Песнь 7

Ирмо́с: О́бразу злато́му, на по́ле Деи́ре служи́му,/ трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния,/ посре́де же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Тве́рдым по́мыслом горя́щий пламень премину́л еси́, славне,/ я́ко трие о́троцы пещь, огне́м невеще́ственным ороша́еми,/ посреди́ же огня́ взыва́я, неопали́м пребы́л еси́:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Блаже́н еси́, и добро́ тебе́ есть,/ ны́не все́льшемуся, иде́же пра́ведных селе́ния,/ иде́же му́ченик во́инства,/ иде́же му́дрых апо́столов ли́цы взыва́ют:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Неплодныя первее, многоплодны Христу́ ду́ши приве́л еси́,/ возделанием духо́вным уравни́в, и благокласно сим предлага́я се́мя,/ и наказуя поющия с тобо́ю:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Ты еди́на Бо́гу, вся́ческая му́дре соде́лавшему,/ Ма́ти яви́лася еси́ Неискусобра́чная, Девома́ти Всечи́стая./ Те́мже благоче́стно

Тебе́, Всенепоро́чная, взыва́юще, пое́м:/ благослове́на, Я́же Бо́га пло́тию ро́ждшая.

Песнь 8

Ирмо́с: В пещь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго/ и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га,/ по́йте дела́ я́ко Го́спода/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Священноде́йствовав, сла́вне, Христо́ву та́йную слу́жбу,/ слове́сное овча́ – себе́ приве́л еси́ Бо́гу, же́ртву прия́тну/ и благоуго́дну, всепло́дну, Полика́рпе треблаже́нне.

Юношское в седи́не и глу́боча́йшее му́жество показа́л еси́:/ кре́стною си́лою воздви́гл еси́ себе́ к Боже́ственным подвиго́м, Богому́дре,/ священному́чеников Христо́вых сла́ва, преподо́бне.

Утверждае́мь Кресто́м, и святи́тельскою красото́ю досто́йно облече́н, о́тче,/ в Це́рковь Бо́жию вшел еси́ твое́ю кро́вию Пастыренача́льнику Христу́ яви́тися.

За Христа́ закла́вся, я́коже знамени́т ове́н, священноявле́нне,/ подо́бник яви́лся еси́ страда́нием Его́,/ и сла́вы был еси́ соприча́стник, и Ца́рствия Его́ снасле́дник.

Богоро́дичен: Светови́ден столп о́гнен/ и облак све́тел, предводя́щ к Небе́сному насле́дию, Богороди́тельнице Чи́стая,/ бу́ди ми, Де́во Всенепоро́чная, в пусты́ни жития́ заблужденному.

Песнь 9

Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва,/ неизрече́нною му́дростию, прише́дшаго обнови́ти Ада́ма,/ я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те,/ от святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшегося нас ра́ди,/ ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Светоно́сная твоя́, о́тче, возсия́вши па́мять,/ просвеща́ет ду́ши благоче́стно сию́ соверша́ющих, чу́дне,/ и прича́стники Боже́ственнаго светоявле́ния сия́ соверша́ет./ Юже досто́йно, Богому́дре, песньми ублажа́ем.

С Вы́шними ли́ки святы́х А́нгел престо́лу Влады́чнему предстоя́,/ Сего́ моли́ дости́гнути нам спаси́тельную стра́сть/ и Того́ воскресе́ние све́тло, доброде́телей многообра́зныя ви́ды соверша́ющия.

Венцено́сна тя, о́тче, и по́чести побе́ду прии́мша Боже́ственныя десни́цы,/ и по́двиги сконча́вша, и све́та исполня́ема,/ ве́рующе, Полика́рпе му́дре, моли́твенника Христу́ тя усе́рдно предлага́ем.

Богоро́дичен: Я́ко Богоро́дицу Тя, Де́во, и Ма́терь Сло́ва, и Хода́таицу су́щую нам/ присносу́щныя и Боже́ственныя жи́зни,/ я́ко Пра́вды Со́лнце возсия́вшую нам,/ ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Свети́лен.

Подо́бен: Посети́л ны:

Богосло́вному ученику́ учени́к быв, Полика́рпе,/ мног плод Го́споду ве́рных приве́л еси́,/ себе́ же самого́ всепло́дие прине́сл еси́ о твое́м ста́де/ и ны́не моли́ся за вся ны.

Богоро́дичен:

Щедро́ты Твоя́, Бо́же, на лю́ди и ста́до Твое́ низпосли́/ моли́твами Пречи́стыя Твое́й Ма́тере и всех святы́х Твои́х/ и нам всем да́руй вели́кую Твою́ ми́лость .

Святитель Поликарп, епископ Смирнский, родился около 80 года, жил в Малой Азии, в г. Смирне Иоппийской области. Рано оставшись сиротой, он был воспитан благочестивой христианкой Каллистой, взявшей его по указанию Ангела, явившегося ей во сне. Однажды Каллиста по делам имения долгое время отсутствовала. За время отсутствия ее святой Поликарп все запасы раздал нищим. По возвращении слуга донес госпоже, что святой Поликарп все расточил. Но Каллиста нашла, что все пребывает в еще большем изобилии, чем было. Она хотела наказать слугу за клевету. Святой Поликарп заступился за него, сообщив, что он действительно все растратил, но по молитве Господь вернул все с лихвой. Каллиста пришла в изумление, радуясь о своем приемном сыне и благодаря Бога. После смерти нареченной матери святой юноша Поликарп раздал свое имение и стал вести целомудренную жизнь, служа больным и немощным. Его очень полюбил и приблизил к себе святой епископ Смирнский Вукол (память 6 февраля). Он посвятил святого Поликарпа в диакона, поручив ему проповедовать в храме Слово Божие.

В то время еще был жив святой апостол Иоанн Богослов. Святой Поликарп был особенно близок к нему и сопровождал его в апостольских путешествиях. Святитель Вукол рукоположил святого Поликарпа во пресвитера, а перед своей смертью завещал ему Смирнскую кафедру. Когда совершалось посвящение святого Поликарпа во епископы, ему явился Господь Иисус Христос.

Святитель Поликарп с апостольской ревностью руководил своей паствой, неутомимо проповедуя Евангелие, и обратил ко Христу большое число язычников. Также ревностно боролся он с ересями. В преклонном возрасте прибыл он в Рим, где обличил еретиков-гностиков Валентина и Маркиона, а многих их последователей возвратил в Церковь. Святитель пользовался всеобщей любовью христиан. С большой теплотой к нему относился святой Игнатий Богоно́сец. Отправляясь в Рим на казнь (он был растерзан дикими зверями), он писал святому Поликарпу: «Как кормчим нужны ветры или обуреваемому – пристань, так настоящему времени нужен ты для того, чтобы достигнуть Бога». Послание в целом посвящено обязанностям епископа и паствы, их духовному единению для спасения.

Когда на Римский престол вступил император Марк Аврелий (161 – 180), на христиан было воздвигнуто одно из жесточайших гонений. Язычники требовали, чтобы судья искал святого Поликарпа – «отца всех христиан» и «совратителя всей Азии». В это время святитель Поликарп по настоятельной просьбе своей паствы находился в окрестностях Смирны, в небольшом селении. Когда воины пришли за ним, святой Поликарп вышел навстречу и велел их накормить, а сам в это время молился, готовясь к мученическому подвигу. Его страдания и смерть описаны в «Послании христиан Смирнской Церкви к другим Церквам» – одном из самых древних памятников христианской письменности. Приведенный на суд, святитель Поликарп твердо исповедал свою веру во Христа и был приговорен к сожжению. Палачи хотели прибить его к столбу, но он спокойно им сказал, что не сойдет с костра, и его только связали веревкой. Пламя окружило святого, но, не коснувшись его, сомкнулось в воздухе над его головой. Видя, что огонь не вредит ему, толпа язычников и иудеев стала требовать, чтобы он был убит мечом.

Из раны святого Поликарпа истекло так много крови, что она погасила пламень. Тело священномученика Поликарпа сожгли, его честные останки с благоговением собрали Смирнские христиане. Это произошло в 167 году.

Сохранился рассказ о святом Поликарпе его ученика, святого Иринея Лионского , который приводит Евсевий в «Церковной Истории» (V,20): «Я был еще очень молод, когда видел тебя в Малой Азии у Поликарпа, – обращается святой Ириней к своему другу Флорину.–...Я мог бы теперь указать место, где сидел блаженный Поликарп и беседовал, – мог бы изобразить его походку, образ его жизни, внешний вид, его беседы к народу, его дружеское обращение с Иоанном, как он сам рассказывал, и с прочими самовидцами Господа, – то, как он припоминал слово их и пересказывал, что слышал от них о Господе, Его учении и чудесах... По милости Божией ко мне, я и тогда еще внимательно слушал Поликарпа и записывал слова его не на доске, но в глубине моего сердца... Итак, могу засвидетельствовать перед Богом, что если бы этот блаженный и апостольский старец услышал что-нибудь подобное твоему заблуждению, то он тотчас заградил бы слух свой и изъявил бы негодование свое обычною поговоркою: «Боже Благий! До какого времени Ты допустил меня дожить».

При жизни святитель Поликарп написал несколько Посланий к пастве и письма к разным лицам. Из его наследия до нашего времени дошло послание к Филиппийцам, которое, по сообщению Блаженного Иеронима, читалось в Малоазийских Церквах за Богослужением. Оно было написано святителем в ответ на просьбу Филиппийцев прислать им сохранившиеся у святителя Поликарпа письма святого Игнатия Богоносца.

Вот несколько поучений из послания святого Поликарпа. «Препоясав чресла ваши, служите Богу в страхе и истине; оставив тщетное пустословие и заблуждение многих, веруйте в Того, Который воскресил из мертвых Господа нашего Иисуса Христа».

«Необходимо исполнять волю Его, удаляться всякой неправды, любостяжания, сребролюбия, злоречия, лжесвидетельства, не воздавать злом за зло, порицанием за порицание, удар за удар, проклятия за проклятие».

В Священном Писании можно получить «назидание в данной нам вере, которая есть матерь всех нас, за которой следует надежда и которой предшествует любовь к Богу, ко Христу и к ближнему. Кто в них пребывает, тот исполнил заповедь правды. Ибо имеющий любовь далек от всякого греха».

«Вооружимся оружиями правды, и будем сперва учить самих себя поступать по заповеди Господней, а потом учить, чтобы жены пребывали в данной им вере, любви и чистоте, любили мужей своих со всею искренностью и всех других равно со всем целомудрием, детей воспитывали в страхе Божием; чтобы вдовы здраво судили о вере Господней, предста́тельствовали непрестанно за всех, удалялись всякой клеветы, злоречия, лжесвидетельства, сребролюбия и всякого порока и знали, что они – жертвенник Божий, что Бог все видит и от Него ничто не сокрыто: ни мысли, ни намерения, и никакие сокровенные чувствования сердца».

«Диаконы должны быть непорочны пред Его правдою, как служители Бога и Христа, а не человеков, не клеветники, не двоязычники, не сребролюбцы, воздержны во всем, милосерды, старательны, поступать согласно с истиною Господа»...

«Юноши должны быть непорочны во всем, заботиться о целомудрии и удерживать себя от всякого порока. Отражать от себя мирские похоти, потому что всякая похоть воюет против духа, и ни блудники, ни сластолюбцы, ни мужеложники Царства Бо́жия не наследуют. Посему должны воздерживаться от всякого непотребства, покоряться пресвитерам и диаконам, как Богу и Христу».

«Девам жить с непорочною и чистою совестию».

«Пресвитеры должны быть благосерды, милостивы ко всем, обращать заблуждающих, посещать всякого немощного, не пренебрегать вдов и нищего, всегда стараться о добром пред Богом и человеками, воздерживаться от всякого гнева, лицемерия, несправедливости в суде, удаляться всякого сребролюбия, не быть легковерными к наговорам на кого-либо, жестокими на суде, зная, что все мы должники греха. И потому, если молим Господа, чтобы Он простил нас, то и мы должны прощать».

«Все мы находимся пред очами Господа и Бога; каждый из нас должен предстать предсудилище Христово и каждый за себя дать отчет. Итак, будем служить Ему со страхом и всяким благоговением, как Он заповедал Сам и благовествовавшие нам апостолы и пророки, предсказавшие пришествие Господа нашего. Будем ревностны в добре, удаляться от соблазнов, от лжебратий, и от тех, которые лицемерно носят на себе имя Господне и вводят в заблуждение людей легкомысленных».

«Кто не признает свидетельства крестного, тот от диавола; и кто слова Господни будет толковать по собственным похотям и говорить, что нет ни воскресения, ни Суда, тот первенец сатаны. Оставив суетные и ложные учения многих, обратимся к преданному изначала слову; будем бодрствовать в молитвах, пребывать в постах».

«Берегитесь любостяжания. Кто предается любостяжанию, тот оскверняется идолослужением и достоин считаться в ряду язычников».

«Бог же и Отец Господа нашего Иисуса Христа и Сам Вечный Первосвященник, Сын Божий Иисус Христос, да утвердит вас в вере и истине, во всякой кротости и незлобии, терпении и великодушии, воздержании и целомудрии; и да даст вам жребий и часть среди Своих святых, и нам с вами и всем, которые живут под небом и имеют уверовать в Господа нашего Иисуса Христа и Его Отца, воскресившего Его из мертвых. Молитесь за всех святых. Молитесь также за власти и даже за преследующих и ненавидящих вас и за врагов Креста, чтобы плод вашей веры был явен для всех и сами вы были совершенны».

«В молитвах будем просить Всевидящего Бога не ввести нас во искушение, как сказал Господь: дух бодр, но плоть немощна».

«Будем непрестанно пребывать в нашей надежде и залоге правды нашей – Иисусе Христе, Который грехи наши вознес на Своем теле на Древо, Который не сделал греха и во устах Которого не обрелось лжи, и Который все претерпел ради нас, чтобы нам жить в Нем. Будем подражателями Его терпения; и если будем страдать за Имя Его, – прославим Его».

«Умоляю всех вас повиноваться слову правды и оказывать всякое терпение, как вы видели это своими очами не только в блаженном Игнатии, Зосиме и Руфе, но и в других из нас, и в самом Павле и прочих апостолах. Будьте уверены, что все они не вотще подвизались, но в вере и правде, и пребывают в подобающем им месте у Господа, с Которым и страдали. Ибо они не нынешний век возлюбили, но Того, Кто за нас умер и для нас был воскрешен Богом».

«Стойте в этих добродетелях и следуйте примеру Господа: будьте терпеливы и непоколебимы в вере, храните братство во взаимной любви и единении истины, оказывайте друг другу кротость Господа, никого не презирая. Когда можете благотворить, не откладывайте этого, ибо милостыня избавляет от смерти. Все будьте уступчивы друг другу, чтобы поведение ваше было безупречно среди язычников, и таким образом и вы получили похвалу за свои добрые дела и Имя Господне не подверглось из-за вас хулению. Горе же тому, кем хулится Имя Господне».

Преподо́бнаго Полика́рпа Бря́нскаго

Тропа́рь, глас 1:

Ве́трилом креста́ душе́вный кора́бль окорми́в,/ жите́йская кра́сная остави́л еси́,/ и от мирска́го мяте́жа изше́д,/ плотски́я по́хоти воздержа́нием мно́гим, о́тче, умертви́л еси́,/ поще́нием и слеза́ми, моли́твами и пе́сньми непреста́нно прилепля́яся Бо́гу:/ те́мже и жи́лище досто́йно Ду́ха Пресвята́го показа́лся еси́./ Мо́ли, Полика́рпе преподо́бне, Христа́ Бо́га/ оставле́ние прегреше́ний дарова́ти нам и ве́лию ми́лость.

Конда́к, глас 4:

Якоже оте́ц духо́вно, князь чу́вственно,/ лю́дем Росси́йским яви́лся еси́, преподо́бне Полика́рпе:/ мудрова́ние бо и сла́ву мирску́ю презре́в,/ Боже́ственным зако́ном после́довал еси́,/ мона́хом же был тве́рдое укрепле́ние и свети́льник све́тел,/ те́мже восхваля́юще честну́ю па́мять твою́, зове́м ти:/ моли́ Христа́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Моли́тва

О, па́стырю до́брый, наста́вниче неусы́пный, преподо́бне о́тче Полика́рпе, ты от мяте́жа ми́ра сего́ изше́д, отверже́нием благ преходя́щих ева́нгельски Христу́ после́довал еси́, и равноа́нгельное житие пожи́в, Безпло́тных по́чести сподо́бился еси; того́ ра́ди па́мятуя, любо́вь твою к лю́дем ти сро́дным, яко ча́да ко отцу́, к тебе́ прибега́ем и мо́лимтися со умиле́нием: бу́ди щит несокруши́м. Святе́й Це́ркви Правосла́вней и оте́честву на́шему, во́инству, яко сора́тник, споспешеству́й в побе́дах над супоста́ты. Изба́ви, о преподо́бне уго́дниче Бо́жий, от вся́каго наве́та вра́жия гра́ды и ве́си страны́ Росси́йския и не оста́ви заступле́нием твоим нас немощны́х, грехи́ и скорбьми́ мно́гими обремене́нных: умоли́ благость Христа́ Бо́га нашего дарова́ти нам по́мыслов мир, от па́губных страсте́й и вся́кия скве́рны воздержа́ние, братолю́бие и́скреннее, благоче́стие нелицеме́рное и да не во зло обрати́м блага́я, нам свы́ше вы́ну посыла́емая. Оза́ри, преблаже́нне, ум наш све́том лица́ Бо́жия, и́же ныне осиявает тя; укрепи́ благода́тиею Госпо́днею произволе́ние на́ше, да утверди́вшеся в зако́не Христо́ве неле́ностно тече́м по пути́ за́поведей святы́х; осени́ го́рним твои́м благослове́нием нас и всех в ско́рбех су́щих, бе́ды и боле́зньми душе́вными и теле́сными обдержи́мых, исцеле́ние, утеше́ние и избавле́ние им дару́я; над все́ми же си́ми испроси́ свы́ше рабо́м твоим дух кро́тости и смире́ния, дух терпе́ния и покая́ния, да про́чее время живота́ на́шего иждиве́м в ве́ре и сокруше́нии серде́чней и та́ко в час сконча́ния и разреше́ния от уз пло́ти благода́рне восхва́лим просла́вльшаго тя Го́спода, Безначальна́го Отца́, Единоро́днаго Его Сы́на и Единосу́щного Всеблага́го Ду́ха, Тро́ицу Неразде́льную во веки веко́в.

Преподобный Поликарп Брянский был потомком святого благоверного князя Михаила Черниговского (†1245, память 20 сентября). Мирское имя преподобного Поликарпа – князь Петр Иванович Борятинский. В русской истории XVI века оно нередко встречается в исторических актах. Так, например, указывается, что князь Петр Борятинский был отправлен на реку Сестру воевать против шведского короля, а в 1576 году был назначен воеводой в Тулу. Через некоторое время его перевели в Холму. В 1580 году князь Петр, вместе с осадным головою Паниным, был захвачен литовцами в плен. Позднее имя князя Петра встречается в Разрядных книгах.

Судя по сохранившимся историческим данным, князь Петр Борятинский был человек сильный духом, стойкий в своих убеждениях, с высоким представлением о родовой чести. В тяжелое царствование Иоанна Грозного (1533–1584) он занимал почетные и видные места. При царе Борисе Годунове (ок. 1552–1605) князь Петр Борятинский оставил мир, удалился в Брянск и принял постриг с именем Поликарп в честь святого Поликарпа Смирнского.

С удалением князя Петра из мира для него начался прискорбный и тяжелый путь – путь смирения, отречения от своей воли, путь иноческого перевоспитания. Нелегко было привыкать князю к суровой монашеской пище, выстаивать долгие уставные монастырские службы и приучать впоследствии к тому же других. Он сам следил за пением и чтением и был примером для всех: не пропускал ни одной церковной службы, правило читал со слезами. Всецело отрешившись от прежней знатности, он работал в пекарне, копал огороды, носил воду, рубил дрова. Одежда его была неизменна зимой и летом: сапоги, подрясник и заплатанная ряса. Постель состояла из узкой скамьи с небольшим деревянным изголовьем; одеяла не было вовсе. На теле, изнуренном трудами и бдением, преподобный Поликарп носил вериги. Нередко он ходил и с тяжелым посохом.

Эти подвиги вызвали тайное недоброжелательство некоторых монахов. Некоторые лица из злобного любопытства разузнавали прошлое и извращали его; другие глумились над ним за глаза и осыпали бранью.

Сохранилось народное предание о поездках преподобного Поликарпа в Киево-Печерскую обитель, где его исстрадавшаяся душа обретала новые силы для несения подвигов.

Когда преподобный Поликарп построил Спасский Брянский монастырь, он ввел в нем, по благослове́нию старцев, строгий общежительный иноческий устав. Своим усердием он привлек многих иноков и богомольцев. В нем самом соединялись аскетическая уединенность келейной жизни с достоинством, твердость и настойчивость с кротостью, хозяйственность с нестяжательностью, самостоятельность с полной по корностью, живая деятельность с неистощимым перенесением скорбей.

Чтобы удобнее было наблюдать за жизнью иноков, преподобный Поликарп поручал молодых неопытных монахов руководству старших. Сам направлял братию, обращаясь с наставлением ко всем. Он утверждал их примером личного послушания, ревностью к церковным службам, нестяжательностью.

Всем было известно, что преподобный Поликарп спал мало, не раздеваясь. Не пропускал утрени, говоря, что на этой службе человек приносит в жертву Господу Богу свой покой. За службой не облокачивался, не дремал. Нередко он так глубоко уходил в молитву, что не слышал подходивших к нему за благослове́нием.

От природы горячий и пылкий, он приобретал молитвою кротость и смирение.

Все свободное от трудов время Преподобный посвящал чтению.

В последние годы жизни, несмотря на слабые силы, святой Поликарп по-прежнему вел подвижническую жизнь, называя свои дела ничтожеством. Келлия его больше походила на землянку, чем на помещение игумена обители. Со всеми он обращался, как простой монах.

Всякого встречал и провожал Преподобный с искренним сердечным участием. В голосе его всегда слышалась ласка и доброта. Говорил он с необычайным воодушевлением, и эти беседы оставались в сердцах слушателей на всю их последующую жизнь.

По своему виду преподобный Поликарп Брянский, чудотворец, как передает иконописный подлинник, «был подобием сед, брада, а́ки Сергиева, ризы монашеския».

Скончался преподобный Поликарп 23 февраля 1620 года (по другим данным в 1621 г.). Он завещал «погребсти себя при празе церковном» в Преображенском соборе Брянского монастыря. Лет через 40 после кончины Преподобного при его мощах начали совершаться чудесные исцеления больных.

В конце ХVIII века Спасский монастырь был закрыт. Преображенский собор перешел на положение обычного приходского храма, а в 1875 году он был уничтожен пожаром. (Медный крестмощевик преподобного Поликарпа при пожаре оплыл от жары, но сохранился.)

Празднование памяти преподобного Поликарпа – 23 февраля – было восстановлено согласно указу Святейшего Синода от 14 июля 1897 года за №3643. С 4 октября 1894 года было разрешено издание икон преподобного Поликарпа.

(Святые князья Олег-Леонтий и преподобный Поликарп, Брянские чудотворцы. Составил протоиерей Сергий Петровский. Одесса. 1906.)

* * *

22

Гре́зны – виноградные кисти.


Источник: Минея - М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея февраль. - 2002. - 812 с.

Комментарии для сайта Cackle