9-й день

Свята́го священному́ченика Панкра́тия, епи́скопа Тавромени́йскаго

ВЕ́ЧЕР

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Егда́ верхо́вный ученико́в, обходи́, мир весь утверди́,/ тогда́ обре́т тя, я́ко ка́мень честны́й,/ Це́ркве основа́ние положи́, блаже́нне,/ столпы́ разория́юща и́дольския/ и хра́мы Боже́ственною си́лою Сло́ва,/ пло́тию примеси́тися, о́тче,/ челове́ком благоволи́вшаго.

Сло́вом отгони́ лука́выя ду́хи зло́бы,/ соверши́л еси́ духо́вны лю́ди/ Ду́ха благода́тию,/ му́чениче Панкра́тие,/ возде́лая ни́ву сих серде́чную/ и влага́я се́мя Боже́ственное,/ е́же Де́лателю приноша́л еси́ Небе́сному,/ моли́ о восхвали́ющих тя ве́рно.

За́пад сия́нии мы́сленными ты восто́к соде́лал еси́,/ со́лнца нося́щ Бо́жия позна́ния,/ от Де́вы нам па́че ума́ возсия́вшаго,/ и, заше́д страда́нием, о́тче,/ возсия́л еси́ к Све́ту невече́рнему,/ иде́же, зерца́лом разре́шшимся,/ зри́ши жела́емуто добро́ту Подвигополо́жника твоего́, Панкра́тие.

Сла́ва, глас 6:

Свяще́нник зако́ннейший/ да́же до кончи́ны твоей был е́си,/ блаже́нне Панкра́тие,/ священноде́йствуя бо Боже́ственная и неизглаго́ланная та́инства,/ кровь излия́л еси́ за Христа́ Бо́га/ и же́ртву благоприя́тну себе́ приве́л еси́./ Тем, дерзнове́ние име́я к Нему́,/ приле́жно моли́ся/ о ве́рою и любо́вию соверша́ющих твою́ пречестну́ю па́мять,/ и почита́ющим сию́ изба́витися напа́стей,/ и вся́ких бед и обстоя́ний.

И ны́не, Богоро́дичен: Кто Тебе́ не ублажи́т:

А́ще не пра́зднуеши, Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас 2:

Еди́на Невмести́маго Бо́га/ нетесноме́стно во чре́ве носи́ла еси́,/ Челове́ка бы́вша за бла́гость,/ Пресвята́я Богоневе́сто./ Те́мже молю́ Тя:/ утесня́ющих мя страсте́й измени́,/ я́ко да, те́сную и пра́вую стезю́ ше́ствовав,/ дости́гну я́же к животу́, Де́во, водя́щую.

Крестобогоро́дичен:

Дре́ву Кре́стному Тя, Иису́се, пригвожде́на/ зря́щи Неискусобра́чная,/ пла́чущи, глаго́лаше:/ Ча́до сла́дкое,/ почто́ оста́вил еси́ Мене́, ро́ждшую Тя еди́ну?/ Све́те непристу́пный Пребезнача́льнаго Отца́,/ потщи́ся и просла́вися,/ я́ко да сла́ву получа́т Боже́ственную/ Боже́ственныя стра́сти Твоя́ сла́вящии.

Вход. Проки́мен дне. И чте́ния:

Проро́чества Иса́иина чте́ние: Та́ко глаго́лет Госпо́дь: и Прему́дрости Соломо́новы чте́ние: Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией: (зри в 3-й день святы́х страстоте́рпцев благове́рных князе́й Васи́лия и Константи́на, Яросла́вских), а тре́тие Прему́дрости Соломо́новы чте́ние: Пра́ведник а́ще пости́гнет сконча́тися: (зри в то́йже день святи́теля Фили́ппа, митрополи́та Моско́вскаго).

На стихо́вне стихи́ры, глас 1.

Подо́бен: Всехва́льные му́ченицы:

Прехва́льне Богому́дре, блаже́нне,/ очервле́нием своея́ кро́ве/ свяще́нную свою́ и боже́ственную оде́жду уясни́л еси́,/ от си́лы бо благоче́стно в си́лу,/ от сла́вы в сла́ву премину́л еси́,/ и ны́не моли́ся дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Же́ртву пе́рвее Бо́гови принося́ Безкро́вную,/ я́ко свяще́нник Боже́ственен,/ я́ко всепло́дие прия́тно,/ прия́тну же́ртву сам себе́ кро́вию, я́ко му́ченик и́стинен,/ по́слежде Христо́ви приве́д,/ Богоглаго́ливе всече́стне Панкра́тие,/ Его́же моли́ о пою́щих тя.

Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех,/ я́же воздаде́ ми?

Нача́льники во́инства Христо́ви приве́д/ уче́нии свои́ми, Панкра́тие, и наказа́нии, уча́ и наказу́я,/ и я́ве о́браз, Богому́дре, себе́ предложи́в,/ с ни́миже моли́ся дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 4. Самогла́сен:

Тавромени́йскому вели́кому гра́ду/ всяк град и страна́ спра́зднует днесь/ в па́мять честна́го его́ граждани́на,/ и́бо концы́ земны́я собира́ет,/ веселя́щияся ны́нешним торжество́м священному́ченика,/ сему́ же и мы, пе́сньми, я́ко цве́тцы, вене́ц испле́тше, возопии́м:/ ра́дуйся, па́стырю до́брый,/ и́же ду́шу положи́вый по овца́х,/ же́ртво и заколе́ние, святи́телю и о́вча, тебе́ мо́лимся,/ с пострада́вшими с тобо́ю Христа́, Панкра́тие, моли́/ ста́до твое́ сие́ от иноплеме́нных волк изба́вити/ и Небе́снаго гра́да с тобо́ю сподо́битися.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

Изба́ви нас от бед на́ших, Ма́ти Христа́ Бо́га,/ ро́ждшая всех Творца́,/ да вси вопие́м Ти:/ ра́дуйся, еди́на Предста́тельнице душ на́ших.

Тропа́рь, глас 8:

Я́ко стрела́ огнезра́чная,/ от Верхо́внаго по́слан был еси́ Тагромени́йскому престо́лу/ уязвля́ти безбо́жных злоче́стие,/ ве́рных же сердца́ просвеща́ти,/ я́же боговеща́нными твои́ми словесы́ в ве́ре утверди́в/ и тече́ние соверши́в, пострада́л еси́ до кро́ве,/ священному́чениче Панкра́тие,/ моли́ за вся, пою́щия па́мять твою́.

Ин тропа́рь, глас 4:

И нра́вом прича́стник,/ и престо́лом наме́стник апо́столом быв,/ дея́ние обре́л еси́, Богодохнове́нне,/ в виде́ния восхо́д,/ сего́ ра́ди сло́во и́стины исправля́я,/ и ве́ры ра́ди пострада́л еси́ да́же до кро́ве,/ священному́чениче Панкра́тие./ Моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь дважды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 1.

Подо́бен: Лик а́нгельский:

Кровь твоя́, му́дре, та́йно вопия́ше от земли́ к Бо́гу, я́коже А́велева, Богому́дре,/ я́ве бо пропове́дал еси́ Тро́ицу Несозда́нную,/ те́мже, Панкра́тие, па́стырски просия́в, отгна́л еси́ ерети́ческия зве́ри,/ я́ко храни́тель ве́ры.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Упова́ние христиа́н, Пресвята́я Де́во,/ Его́же родила́ еси́, Бо́га, па́че ума́ же и сло́ва,/ непреста́нно моли́ с Вы́шними си́лами да́ти оставле́ние грехо́в на́ших и исправле́ние житию́/ ве́рою и любо́вию при́сно Тя сла́вящим.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Ско́ро предвари́:

Сугу́б тебе́ вене́ц нетле́ния Христо́с, всеблаже́нне, дарова́,/ я́ко страда́льцу че́стну, святи́телю Панкра́тие,/ Тому́ бо Безкро́вныя прине́сл еси́ Же́ртвы./ Того́ Боже́ственную страсть неле́стно подража́я,/ Того́ нестаре́ющияся пи́щи, блаже́нне, наслади́лся еси́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Пречи́стыя ру́ки Твоя́, Де́во Ма́ти, просте́рши,/ покры́й упова́ющия на Тя и Сы́ну Твоему́ зову́щия:/ всем пода́ждь, Христе́, ми́лости Твоя́.

По полиеле́и седа́лен, глас 3:

Бо́жиим Ду́хом просвеще́н,/ де́рзость мечта́тельную43 со дерзнове́нием, священному́чениче великому́дре, посрами́л еси́,/ и преплы́л еси́ льсти́вную пучи́ну,/ и к приста́нищу Боже́ственному, окормл я́ емь, прите́кл еси́, о́тче преподо́бне Панкра́тие,/ Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Боже́ственная ски́ния была́ еси́, Сло́ва, Еди́на Пречи́стая Де́во Ма́ти,/ чистото́ю А́нгелы превозше́дшая,/ па́че всех мене́, персть бы́вша, оскверне́на плотски́ми прегреше́ньми,/ очи́сти моли́тв Твои́х Боже́ственными вода́ми,/ подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех,/ я́же воздаде́ ми? Вс я́ кое дыха́ние: Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 24.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Предповеле́н от Бо́га,/ апо́столом служи́тель быв и А́нгелом согла́сник,/ не преста́й мол я́ Христа́ Бо́га спасти́ся нам,/ да тя восхвал я́ ем, священному́чениче Панкра́тие всему́дре.

Кано́н, глас 1.

Песнь 1

Ирмо́с: Песнь побе́дную пои́м вси Бо́гу,/ сотво́ршему ди́вная чудеса́ мы́шцею высо́кою/ и спа́сшему Изра́иля,/ я́ко просла́вися.

Пречестны́й ка́мень тя Це́рковь познава́ет, Панкра́тие,/ водруже́нием слове́с твои́х утвержда́ема при́сно,/ и сего́ ра́ди твою́ почита́ем па́мять днесь.

Обнови́л еси́ ра́лом твои́х Боже́ственных слове́с сердца́, Панкра́тие,/ олядене́вшая пе́рвее злове́рия мгло́ю,/ плодоно́сна показа́л еси́ я́ве ве́ры ра́ди.

Еди́ницу тричи́сленную, соединя́ему в то́жде естество́, возвеща́я,/ погаси́л еси́ безбо́жия мглу и светолу́чными уче́нии лю́ди просвети́л еси́.

Богоро́дичен: Из Тебе́ возсия́ Светода́вец, просвеща́я концы́,/ Иису́с Госпо́дь, Чи́стая Влады́чице,/ И́мже и́же во тьме и се́ни свет ви́деша.

Песнь 3

Ирмо́с: Да утверди́тся се́рдце мое́ в во́ли Твое́й, Христе́ Бо́же,/ И́же над вода́ми не́бо утвержде́й второ́е/ и основа́вый на вода́х зе́млю, Всеси́льне.

Ду́хом утвержда́емь, лука́выя отгна́л еси́ ду́хи/ и трудо́м моли́тв хра́мы разори́л еси и́дольския,/ це́ркви возставля́я, досточу́дне.

Сечи́тельным сло́вом твои́м посе́кл еси́ злоче́стия, преподо́бне, те́рние/ и насади́л еси́ душа́м спаси́тельная уче́ния доброде́телей,/ оби́лующа плодо́в, свяще́нне.

Сосу́д обре́т тя, Боже́ственнаго Ду́ха чи́стыя зари́ прие́млюща, верхо́вный учени́к,/ к за́паду посла́ безбо́жия изгна́ти мглу, всече́стне.

Богоро́дичен: Тя, о́блак всесве́тел, ковче́г и ста́мну всезла́ту, простра́ннейшу небе́с,/ и превознесе́нную ле́ствицу, Неискусобра́чная Де́во,/ ве́рнии, ублажа́ем.

Седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́ днесь:

Благоче́стия побо́рник, победоно́сец, свяще́нне Панкра́тие, показа́вся,/ на Небесе́х со Безпло́тными ны́не предстои́ши Го́сподеви,/ моли́ спасти́ся нам.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Те́плое заступле́ние су́щим в беда́х, и Помо́щницу на́шу,/ и к Бо́гу премене́ние, Е́юже тли изба́вихомся,/ Богоро́дицу, ве́рнии, ублажа́ем.

А́ще не пра́зднуеши, Крестобогоро́дичен:

На Дре́ве ви́дящи воздви́жена Сы́на Твоего́, Пречи́стая,/ утро́бою ма́тернею растерза́ема, жа́лостно взыва́ла еси́:/ увы́ Мне, ка́ко заше́л еси́, Све́те Мой Безле́тный?

Песнь 4

Ирмо́с: Ду́хом прови́дя, проро́че Авваку́ме, Словесе́ воплоще́ние,/ пропове́дал еси́, вопия́:/ внегда́ прибли́житися ле́том, позна́ешися,/ внегда́ приити́ вре́мени, пока́жешися./ Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Огне́м Уте́шителя огнедохнове́нен я́влься, лесть попали́л еси́, Панкра́тие му́дре,/ и, возсия́в, я́ко све́щник, в мо́ри потопля́емым неве́дения,/ ко приста́нищем Боже́ственныя вво́диши во́ли.

От Ка́мене некраесеко́ма Петр напои́вся и насы́щся,/ я́ко и́ну тя посыла́ет реку́, олядене́вшия напои́ти ду́ши, Богому́дре,/ и нече́стия ре́ки изсуши́ти тече́нием Боже́ственнаго пропове́дания.

Глаго́л тво́их веща́ние излия́ся, му́дре, сия́нием просвеща́емь ра́зума Христо́ва./ Те́мже и е́ллинская му́дрость обуи́ся, и зло́бы мудре́ц сожже́ся,/ му́чениче святи́телю Панкра́тие.

Житие́ твое́, Боже́ственными блиста́яся добро́тами,/ вся омрачи́ де́монская стремле́ния и, разори́г тьму безбо́жия,/ сы́ны дне показа́, любо́вию твои́м уче́нием покори́вшияся.

Богоро́дичен: Воплоща́ема Сло́ва во двою́ существу́, Отрокови́це, и хоте́нии,/ родила́ еси́, Чи́стая,/ восхо́ды сказа́вшаго пресла́вно спасе́ния ле́стию порабоще́нным,/ Чи́стая Де́во Всепе́тая.

Песнь 5

Ирмо́с: Твой мир даждь нам,/ Сы́не Бо́жий:/ ино́го бо, ра́зве Тебе́, бо́га не зна́ем,/ и́мя Твое́ имену́ем,/ я́ко Бог живы́х и ме́ртвых еси́.

Чуде́с показа́нии улови́л еси́ лю́ди,/ сло́вом же тре́бища разори́л еси́/ и созда́л еси́, свяще́нне, церкве́й добро́ты во обновле́ние челове́ком.

Кровьми́ обагри́л еси́ оде́жду свяще́нную,/ кровь же де́монскую изсуши́л еси́/ и победоно́сец возше́л еси к Небеси́, побе́ды прии́м вене́ц.

Разсе́деся пред лице́м твои́м храм и́дольский, дверь же отве́рзеся язы́ком,/ и даде́ся благода́ть Боже́ственная ве́рных в сердца́,/ священнотаи́нниче о́тче.

Богоро́дичен: Я́ко дождь, во утро́бу Твою́ сни́де Христо́с, Чи́стая,/ и ту́чи изсуши́ многобо́жия, и изведе́ Богоразу́мия во́ду/ су́щим в пла́мени ле́стнем.

Песнь 6

Ирмо́с: Проро́ка Ио́ну подража́я, вопию́:/ живо́т мой, Бла́же, свободи́ из тли/ и спаси́ мя, Спа́се ми́ра, зову́ща: сла́ва Тебе́.

Облагодати́в твой ум и просвети́в бога́тно,/ Иису́с, просвеще́ние всех и Бог,/ сло́вом твои́м безслове́сия лю́ди изба́ви.

Священноде́йствовав Бо́жие Ева́нгелие, му́дре,/ Боже́ственная уче́ния запеча́тствовал еси́ све́тло кро́вию,/ священнотаи́нниче му́чениче Панкра́тие.

Кропле́ний и́дольских и крове́й скве́рных изба́вил еси́ лю́ди/ и, поже́рся, я́коже а́гнец, Панкра́тие,/ же́ртва жива́ Бо́гу прине́слся еси́.

Богоро́дичен: Соуда́влена прило́ги непло́дных помы́шле́ний,/ возведи́ к све́ту спасе́ния и жи́зни, Всенепоро́чная,/ Я́же Спа́са Христа́ ро́ждшая.

Конда́к, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́:

Све́тлая тавромени́ом, Панкра́тие, звезда́ показа́лся еси́/ и священнострада́лец яви́лся еси́ за Христа́,/ Ему́же ны́не предстоя́, моли́ за чту́щия тя, блаже́нне.

И́кос:

Пода́й ми ра́зум боже́ствен,/ мрак неве́дения от моего́ се́рдца отжени́ моли́твами твои́ми,/ я́ко да пою́ твою́ ве́рно святу́ю па́мять,/ в ню́же а́нгельстии ли́цы с му́ченическими днесь веселя́тся боже́ственне/ и челове́цы пе́сньми хва́льными твою́ главу́, я́коже цве́ты спле́тше, венчава́ют досто́йно,/ прося́ще от Тебе́ прия́ти согреше́ний оставле́ние и злых жития́ разреше́ние,/ враг же ви́димых изба́витися и неви́димых твои́ми моли́твами, о́тче наш Панкра́тие блаже́нне.

Песнь 7

Ирмо́с: Су́щим в пещи́ отроко́м Твои́м, Спа́се,/ не прикосну́ся, ниже́ стужи́ огнь./ Тогда́ трие́, я́ко еди́неми усты́, поя́ху/ и благословля́ху, глаго́люще:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Кро́вию крести́лся еси́ твое́ю, Панкра́тие,/ пе́рвее в воде́ крести́в лю́ди,/ и ко Христу́ преше́л еси́, ра́дуяся;/ с ни́миже водворя́яся, прича́стием обожа́ешися све́тло при́сно, преблаже́нне.

Сла́ностию погруже́нныя лю́тых у́дицею твои́х слове́с возве́л еси́, свяще́нне,/ и моли́тв чи́стым одожде́нием му́тную изсуши́л еси́ злове́рия глубину́,/ священнотаи́нниче Христо́в.

Ка́мень тя вои́стинну неразсе́дный основа́ние положи́/ и степе́нь недви́жим, свяще́нныя священнояви́тель Це́ркве,/ в не́йже сокруша́ется вся́ка зло́ба, му́дре, младе́нствующаго врага́.

Богоро́дичен: Чисте́йшу еди́ну Тя обре́т, Всенепоре́чная, Сло́во, Пречи́стая, Бо́жие,/ из Твоего́ чре́ва поро́ждся, ве́рныя очища́ет скве́рны, Богоневе́сто,/ прибы́вшия нам от невоздержа́ния зол.

Песнь 8

Ирмо́с: Его́же ужаса́ются А́нгели и вся во́инства,/ я́ко Творца́ и Го́спода,/ по́йте, свяще́нницы, просла́вите, о́троцы,/ благослови́те, лю́дие,/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Огне́м изнуря́емь разли́чных искуше́ний, невреди́м пребы́л еси́/ и, изостри́в ум све́тлыми виде́нии, яви́лся еси́, му́дре, меч,/ посека́я вещь многобо́жия.

Лю́ди приводя́ в ра́зум Христо́в, зна́мения и чудеса́ твори́л еси́ яве́,/ предглаго́ля хотя́щая бы́ти, я́ко проро́к Бо́жий,/ Уте́шителя, Богому́дре, дохнове́ньми.

Образ Зижди́теля показу́я лю́дем, Его́же волею поне́сл есть, соединя́яся нам,/ зна́мения и си́лы тем сотворя́еши, многобо́жия де́рзость отгоня́.

Богоро́дичен: Я́ко дождь, во утро́бу Твою́ сни́де Христо́с/ и всю напои́ тварь, вои́стинну, изсуши́в, Де́во, му́тныя ре́ки идолонеи́стовства,/ еди́ный Благоде́тель.

Песнь 9

Ирмо́с: Живоприе́мный исто́чник приснотеку́щий,/ светоно́сный свети́льник благода́ти,/ храм одушевле́нный, сень пречи́стую,/ Небесе́ и земли́ простра́ннейшую,/ Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.

Светолу́чными Петра́ сия́нии просве́щся душе́ю и мы́слию,/ я́ко звезда́ многосве́тлая, к за́паду дости́гл еси́,/ просвеща́я уче́нии заше́дшия в неве́дения, Панкра́тие, глубину́.

Ико́нную честь преходя́щу в первообра́зную ты ве́дый,/ всю́ду честну́ю поставля́л еси́, сла́вне, Иису́са и Бо́га на́шего ико́ну/ ка́пищем де́монским на потребле́ние.

Светоно́сное твое́ сие́ торжество́/ град и собо́р сотворя́ет, ра́дуяся, чу́дный Панкра́тие, тя ве́рно почита́юще./ И́хже благослови́ти я́ко пастырь не преста́й, о всех моли́тву творя́.

Богоро́дичен: Пощади́ нас, пою́щия Тя, Го́споди, от Де́вы несказа́нно рожде́йся,/ напа́стей избавля́я, и страсте́й, и скорбе́й Твоя́ рабы́ моли́твами Ея́,/ я́ко Благоде́тель и еди́н Человеколю́бец.

Свети́лен:

Му́чеников лик приведи́ днесь моле́бен весь, Тавромени́йский гра́де, ра́дуяся,/ до́браго па́стыря твоего́ и назира́теля просла́вити и взыгра́й,/ мы же, соблюда́юще па́мять твою́, Панкра́тие, от вреда́ враг свобожда́емся.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Со апо́столы моли́, Богоро́дице, Твоего́ Сы́на и Бо́га/ поми́ловатися всем, пою́щим Тя и сла́вящим, и на ико́нах Тя чту́щим,/ и покланя́ющимся досто́йно, и любо́вию облобыза́ющим.

На хвали́тех стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: Я́ко до́бля:

Доброде́тельми просвеща́яся, благоче́стием украша́емь,/ святи́тель Боже́ственный был еси́,/ я́ко многосве́тлое со́лнце, мир проте́кл еси́,/ всева́я всю́ду ве́рное пропове́дание,/ пре́лесть же искореня́я серпо́м твоего́ язы́ка,/ святи́телю Богому́дре, великопропове́дателю Панкра́тие.

К боле́зненным страда́нием и му́жественным боре́нием,/ к я́звам и ра́нам устреми́лся еси́,/ и́бо, мно́жеством ка́мений посыпа́емь, Панкра́тие,/ и сотвори́в я́, я́ко степе́нь и ле́ствицу,/ взы́де к Бо́гу вене́чник/ и совокупи́ся во́инству Небе́сному.

Одея́ние свое́ кро́вию муче́ния соверши́л еси́ светле́йшее,/ благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха,/ и свяще́нно во свята́я Вы́шняя востече́,/ я́коже Иоа́нн Предте́ча,/ побе́ды вене́ц от Бо́га прие́м со все́ми,/ честно́ю кро́вию сконча́вшимися, Панкра́тие.

Сла́ва, глас 6:

Кто досто́йно доброде́телей твои́х испове́сть побе́ды?/ Ка́я уста́ муче́ния терпе́ние изреку́т?/ В обои́х бо благоугоди́, Панкра́тие,/ но не преста́й моля́, уго́дниче Христо́в,/ спасти́ ду́ши на́ша,/ я́ко имы́й, священному́чениче,/ дерзнове́ние мно́го.

И ны́не, Богоро́дичен:

Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная,/ возрасти́вшая нам Плод живота́,/ Тебе́ мо́лимся:/ моли́ся, Влады́чице, со святы́ми апо́столы/ поми́ловати ду́ши на́ша.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаже́нны от кано́на, пе́снь 3-я и 6-я, на 4. Проки́мен, глас 7: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде/ и упова́ет на Него́. Стих: Услы́ша, Бо́же, глас мой, внегда́ моли́тимися к Тебе́. Апо́стол к Кори́нфяном, зача́ло 166. Аллилу́ия, глас 4: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т/ и, я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится. Стих: Насажде́ни в дому́ Госпо́дни во дво́рех Бо́га на́шего процвету́т. Ева́нгелие от Иоа́нна, зачало 36. Прича́стен: В па́мять ве́чную:

Священномученик Панкратий, епископ Тавроменийский, родился в Антиохии во время земной жизни Господа нашего Иисуса Христа. Родители святого Панкратия, слышавшие о многих чудесах, творимых Сыном Божиим, пошли вместе с друзьями и юным сыном в Иерусалим, чтобы самим увидеть Христа. Пораженные учением Спасителя и чудесами, которые Он совершал, они уверовали в Сына Божия. В Иерусалиме антиохийцы познакомились со святыми апостолами, особенно близко с апостолом Петром, который с того времени запомнил юного Панкратия. Через некоторое время святой Панкратий вместе с родителями вернулся в Антиохию.

После Вознесения Господня один из апостолов пришел в Антиохию со словом благовестия Евангелия. Родители святого Панкратия, и он сам приняли святое Крещение. Через некоторое время родители святого отошли ко Господу.

Святой Панкратий, пылая ревностью о Господе, отказался от наследства, отправился в Понтийские горы и, поселившись в пещере, пребывал там в посте и молитве.

Когда святой апостол Петр проходил через Понт, он встретился с Панкратием и, узнав его, взял с собой в Антиохию. Оттуда их путь лежал в Киликию, где они встретили святого апостола Павла. Там апостолы Петр и Павел поставили святого Панкратия епископом в городе Сицилии.

Направляясь к месту своего служения, святитель Панкратий плыл на корабле, где корабельщиками были Ликаонид и Ромил. Святой Панкратий преподал им истины евангельского учения и обратил ко Христу. Когда корабль стал причаливать к берегу около Тавромении, идолы начали падать и сокрушаться сами собой, так как находившиеся в них бесы не могли терпеть прихода святого епископа Панкратия. Над морем на высоком холме стоял языческий храм. Когда святитель приблизился к нему, храм рухнул в море. В народе произошло прозрение, и многие уверовали во Христа. Градоначальник Бонифатий, услышав проповедь святого Панкратия, также уверовал во Христа и крестился.

Святитель Панкратий усердно проповедовал слово Божие, подтверждая истинность нового учения многими чудесами: он исцелял больных и изгонял бесов. По его благословению местные жители в течение месяца построили христианский храм, где святитель Панкратий совершал богослужения и наставлял вверенную ему паству светом Христовой веры. Благодаря неустанным трудам святителя Панкратия большинство язычников познали Истинного Бога. С каждым днем множилось число христиан, и вскоре весь город и его окрестности были просвещены евангельским учением. Но диавол внушил некоему нечестивому человеку по имени Аквилин вооружиться на христиан и умертвить их. Он собрал войско и пошел на Тавромению, чтобы разорить город и уничтожить его жителей. Узнав об этом, святитель Панкратий утешал своих духовных детей, предсказывая, что никто не пострадает от врагов. Когда враги приблизились к городу, навстречу им вышел святитель Панкратий со своим клиром. Они несли крест и святые иконы Христа Спасителя и Пресвятой Богородицы. По молитве святителя на войско напал страх, воины были окутаны как бы тьмой, умы их помрачились, и они начали убивать друг друга, а иные поражали себя мечами. Когда такое затмение в умах язычников рассеялось, те, кто остался жив, бросили оружие и с раскаянием пришли к святителю Панкратию.

Много лет святитель Панкратий управлял Христовой Церковью. Другие города той страны были также просвещены светом истинной веры. В конце I века немногие оставшиеся язычники во главе с Артагастом устроили заговор против святителя. Они пригласили его в языческое капище как бы для беседы. В полу было устроено отверстие, которое вело в расщелину скалы. Язычники бросили туда святителя Панкратия и забросали его камнями.

Позднее мощи священномученика Панкратия были перенесены в Рим и положены в загородном храме его имени.

Литература:

1. Жития святых, на русском языке изложенные по руководству Четьих-Миней святителя Димитрия Ростовского, кн. 11. М., 1910, с. 188–191.

2. Настольная книга священнослужителя, т. 3. М., изд. Московской Патриархии, 1979, с. 544–545.

Святи́теля Фео́дора, епи́скопа Еде́сскаго

Тропа́рь, глас 4:

Апо́столом подража́тель/ и боже́ственных уче́ний столп бысть,/ тем ко Христу́ притече́,/ моле́нием, блаже́нне, Моа́вия царя́ све́том Креще́ния просвеще́на показа́, Фео́доре,/ и испове́дания ра́ди кровь свою́ излия́л есть,/ исхода́тайствен тому́ яви́ся вене́ц от Христа́ Царя́,/ Его́же моли́ спасти́ ду́пи на́ша.

Ин тропа́рь, глас то́йже:

Нево́лею па́ству святи́тельскую прии́м,/ но во́лею подви́гнувся о Бо́жии Це́ркви,/ и пе́рстию Христо́ва гро́ба неве́рнаго Моа́вия царя́ уве́рив,/ и с теле́сною слепото́ю вку́пе и душе́вную ему́ исцели́в, благове́рна показа́,/ с ни́мже и еретики́ от Бо́жия Це́ркве, я́ко во́лки, отгна́в,/ честны́й святи́телю Фео́доре,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Конда́к, глас 4:

Я́ко со́лнце, осиява́я све́тлым житие́м, Фео́доре, я́ве,/ вавило́нскому царю́ яви́ся чудесы́/ и сего́ уго́дника Христу́, святи́телю, показа́,/ с ни́мже ны́не Тро́ице предстоя́,/ нас помина́й, све́тло торжеству́ющих па́мять твою́, му́дре.

Ин конда́к, глас то́йже:

Благохоте́ния ра́ди/ просвеще́ннаго тобо́ю по благода́ти ча́да, честна́го Моа́вия,/ животворя́щаго дре́ва получе́ния,/ подви́гнуся во ца́рствующий град,/ и та́мо Христо́вою пе́рстию до́блей цари́це Феодо́ре о́ка зре́ние очи́сти,/ и отту́ду с жела́емым сокро́вищем па́ки в Вавило́не честна́го Моа́вия по Христе́ на муче́ние утверди́,/ сего́ ра́ди ти вопие́м:/ ра́дуйся, честны́й Фео́доре,/ учениче́ Христо́в, пасту́ше до́брый.

Святитель Феодор, епископ Едесский, жил в конце VIII–первой половине IX века. Он родился в сирийском городе Едессе (ныне Урфа, в Турции) в семье благочестивых христиан Симеона и Марии. Его рождение было испрошено молитвами у Господа, поэтому родители и назвали сына Феодором в честь святого великомученика Феодора Тирона, что значит «дар Божий». Богобоязненные Симеон и Мария воспитали сына в духе любви Христовой и церковного благочестия. Обучение грамоте сначала было безуспешно, но святой отрок, глубоко веря во всемогущество Божие, обратился к Господу с молитвой о помощи. Господь не оставил Своего избранника, и в скором времени святой Феодор превзошел в учении своих сверстников. Благочестивый Феодор обратил на себя внимание местного епископа, который поставил его чтецом.

В двадцатилетнем возрасте лишившись родителей, святой Феодор половину своего имения отдал сестре (впоследствии ее сын епископ Амасийский Василий написал Житие святого Феодора), а другую часть раздал нищим и ушел в Иерусалим. Поклонившись Гробу Господню и обойдя все святые места, он принял монашеский постриг в обители преподобного Саввы Освященного, где подвизался тридцать шесть лет (из них двадцать четыре года – в затворе).

Когда на родине святого Феодора в Едессе скончался епископ, Патриарх Антиохийский по совету Иерусалимского Патриарха призвал святого к себе. Нелегко было святому Феодору покидать свой затвор. По пути в Едессу он хотел возвратиться вспять, но Божественный голос возвестил ему, что не следует закапывать свой талант, подобно ленивому рабу (Мф.25:18), и противиться воле Божией.

Во время епископской хиротонии произошло дивное чудо: белоснежный голубь долго парил над куполом храма, а затем опустился на голову             поставляемого. Вступив на епископскую кафедру, святитель Феодор отдал своему служению все силы и дарования. Он много потрудился для искоренения ересей, смущавших тогда едесских христиан. Еретики угрожали святителю смертью, но, несмотря на это, он неустанно охранял чистоту Православного учения. Духовным утешением святителю Феодору было общение с подвизавшимся в монастыре во имя святого великомученика Георгия преподобным столпником Феодосием. По благословению старца святитель предпринял путешествие в Багдад к халифу Мавию с просьбой оградить едесских христиан от притеснений. Халиф в то время был болен, и святитель Феодор исцелил его, после чего халиф уверовал во Христа и крестился с именем Иоанн. Позже он принял мученическую смерть от своих подданных. После мученической кончины святой халиф явился в видении святителю Феодору и старцу Феодосию.

Вернувшись к своей пастве, святитель Феодор продолжал наставлять христиан на путь спасения. Он был образцом для верных в слове, в жизни, в любви. Когда скончался преподобный Феодосий, проживший более ста лет, святитель Феодор предал его тело земле. Через три года после кончины преподобного Феодосия святителю вновь явился святой халиф-мученик Иоанн и сказал: «Иди, Христос зовет тебя!». Уразумев скорую кончину, святитель Феодор устроил дела Едесской кафедры, благословил паству и отправился в Иерусалим. Последние дни земной жизни он провел в своей прежней келлии в Лавре преподобного Саввы. Там он мирно скончался 9 июля 848 года.

Вместе со святителем Феодором в этот день празднуются памяти святых, упоминаемых в его житии: преподобные Феодосий и его брат Иоанн, мученик Иоанн (халиф) и пострадавшие с ним, преподобный Афанасий, наставленный святым Феодосием Столпником и скончавшийся в пустыне.

Русский игумен Даниил в XII веке видел мощи святителя Феодора, «аки живого». Из творений святителя Феодора сохранились так называемые 100 глав деятельных, то есть правил аскетической жизни, написанные им для братии Лавры. На русском языке они были изданы в 1825 году. Житие святителя Феодора Едесского было излюбленным чтением на Руси в XVI-ХVII вв. и сохранилось во многих рукописях.

Литература:

1. Сто весьма душеполезных глав. Христианское чтение, 1825, вып. 17.

2. Умозрительное слово. – В кн.: Добротолюбие, т. 3; Главы деятельные (там же).

Преподо́бнаго Иоа́нна пеще́рника, и́же в страна́х Вавило́нских

Тропа́рь, глас 2:

Несумне́нно Христа́ иски́й,/ Христо́во бога́тство прия́ти наде́явся,/ зла́та грома́ду безнаде́жну сотво́рь,/ ско́ро прескочи́, я́ко я́же посреди́ Ла́заря и бога́таго про́пасть,/ и легко́ воспря́ну во авраа́мское не́дро,/ пусты́нный Иоа́нне, тезоимени́те благода́ти и прозра́чному го́луби,/ тем и от Бо́га прии́мый прозре́ния дар/ и честно́му Фео́дору епи́скопу изреки́й неви́денное писа́ние/ и благочести́ву царю́ Моа́вию му́ченический по́двиг./ Те́мже мо́лим тя, о́тче:/ умоли́ Христа́ за ны, чту́щия тя.

Конда́к, глас то́йже:

Неявле́н бра́ту быв по взя́тии зла́та,/ но ничто́же утае́но ти бысть о житии́ его́/ от Бо́га да́нным ти прозре́ния да́ром,/ целому́дренный Иоа́нне,/ живя́ше бо не себе́, но Христу́,/ тем и я́ди своея́ сла́достию царя́ честна́го Моа́вия преудиви́./ Сего́ ра́ди зове́м ти:/ ра́дуйся, обреты́й наде́жду в небе́снем Христо́ве бога́тстве.

Преподо́бнаго Феодо́сия, сто́лпника Еде́сскаго, бра́та свята́го Иоа́нна пеще́рника

Тропа́рь, глас 3:

Пре́жде заче́нся бога́тственною се́тию, я́ко челове́к,/ но последи́ нището́ю нестяжа́ния посрами́л еси́ врага́/ и моли́твами твои́ми, честны́й Феодо́сие,/ прия́т от Бо́га прозре́ния дар./ Тем и честно́му епи́скопу Фео́дору прорече́ о Святе́й Це́ркви,/ е́же на враги́ одоле́ние,/ и ны́не моли́ся Христо́ви за чту́щих тя.

Конда́к, глас то́йже:

Прему́дрости Бо́жия науче́нием/ недомы́слимо веща́ние столпа́ глаго́ля,/ от неразу́мных челове́к несмы́слен мня́шеся,/ но от Бо́га па́че прему́др проявля́шеся,/ ди́вный Феодо́сие,/ честна́го бо епи́скопа Фео́дора/ свои́ми словесы́ кре́пце вооружи́в, я́ко во́ина, на церко́вныя враги́,/ сего́ ра́ди от Бо́га на Небесе́х прии́м честны́х твои́х трудо́в воздая́ние.

Свята́го му́ченика Михаи́ла, снови́дца, ученика́ и сро́дника свята́го Фео́дора

Тропа́рь, глас 5:

От до́бляго наста́вника Фео́дора/ чистоту́ тве́рдо извы́че,/ и от нече́стия цари́цы Сеи́ды/ целому́дрием по о́бразу Ио́сифа сохрани́ся,/ та́коже и нечести́ваго царя́ Адрамеле́ха/ прему́дрыми твои́ми глаго́лы пре́ния и ласка́ния низложи́в,/ и по Христе́ муче́ния венце́м увязе́ся,/ Богому́дрый Михаи́ле,/ Его́же моли́ спасти́ ду́ши на́ша.

Конда́к, глас то́йже:

В ю́ности цве́та свет небе́сный получи́л еси́,/ му́чениче Михаи́ле,/ наказа́нием честна́го твоего́ наста́вника Фео́дора,/ богода́нною же твое́ю си́лою/ в погребе́нии твое́м разсла́бленнаго стягну́л еси́,/ те́мже хва́ляще твоя́ страда́ния,/ Бо́гу сла́ву возсыла́ем.

Свята́го му́ченика Иоа́нна, и́же пре́жде Креще́ния бысть Моа́вий, царь Перси́дский, и и́же с ним трие́х отроко́в му́ченик

Тропа́рь, глас 6:

И́же ко Христу́ ве́рою/ боле́знь теле́снуто исцели́, с не́юже и душе́вную,/ наставля́емь от честна́го твоего́ учи́теля Фео́дора,/ сла́вный царю́ Моа́виею Иоа́нне,/ и, страда́ние по Христе́ ку́пно с ве́рными твои́ми треми́ о́троки сконча́в,/ яви́ся в царе́х му́ченик, в му́ченицех же царь,/ по Христе́ тече́ние сконча́в, от свои́х раб во́лею пострада́,/ и, сугу́бу честь от Бо́га прии́м,/ Его́же моли́ ку́пно с треми́ ве́рными твои́ми о́троки/ спасти́ся душа́м на́шим.

Конда́к, глас то́йже:

Пре́жде бы́вших вавило́нских царе́й неве́рие попра́в/ и одоле́в Новуходоно́сорову суровству́,/ честны́й царю́ Моа́вие Иоа́нне,/ он бо дре́вле три о́троки от Бо́га не одоле́, но посрами́ся,/ ты же, с собо́ю три о́троки име́я, врага́ одоле́/ и сих к Бо́гу приве́л еси́./ Сего́ ра́ди ти зове́м:/ ра́дуйся, премени́вый тле́нное ца́рство на нетле́нное.

Свята́го священному́ченика Кири́лла, епи́скопа Горти́нскаго

Тропа́рь, глас 3:

Гла́сом боже́ственным от темни́цы изведе́н,/ в Ри́ме бра́тию в боже́ственней ве́ре утверди́л еси́,/ и, от А́нгела глаго́лы прии́м о святи́тельстей па́стве,/ во страда́нии свое́м па́ки гла́су с Небесе́ сподо́бися,/ богоповеле́нный святи́телю и страда́льче Кири́лле,/ моли́ за ду́ши на́ша.

Конда́к, глас то́йже:

Ви́дев себе́ ра́ди темни́чныя две́ри отве́рсты в полу́нощи/ и и́долы сокруше́ны,/ и Горти́нскую па́ству святи́тельскую,/ от Бо́га повеле́нную, до́бре упа́с,/ и по Христе́ наде́ждно пострада́в,/ священному́чениче Кири́лле,/ моли́ся за чту́щия тя.

* * *

43

мечта́тельную – суетную, идольскую



Источник: Минея. Июнь. Ч. 1. - М.: Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002. – 632 с. ISBN 5-94625-010-8

Комментарии для сайта Cackle