Источник

30-й день

Преподо́бнаго отца́ на́шего Исаа́кия, оби́тели Далма́тския

Стихи́ры, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Ра́йския добро́ты зря,/ и бога́тно насла́ждся нетле́нных цвете́ц,/ прозя́бл еси́ ми́рови ра́зум Бо́жий:/ ему́же прича́щшеся, преподо́бне,/ духо́вною любо́вию,/ ду́ши возрасти́м, Исаа́кие.

Воздержа́нием те́ло огра́ждь,/ страстна́я движе́ния умертви́л еси́, о́тче,/ моли́твами и бде́нии./ Те́мже я́же в тебе́/ духо́вная си́ла осени́вши,/ показа́ тя мы́сленна свети́льника и всеми́рна.

Мона́шеское житие́ ты уясни́л еси́,/ от пусты́ни, о́тче, возсия́в гра́ду,/ я́коже со́лнце./ Те́мже ве́рныя уче́нии твои́ми просвети́л еси́,/ благослови́ти Отца́, и Сы́на,/ и Ду́ха Единосу́щнаго.

Стихи́ры Богоро́дицы, глас и подо́бен то́йже:

Одержи́ми паде́нии ненаде́жными, Чи́стая,/ Тя Предста́тельницу еди́ну иму́ще, Де́во,/ вопие́м благода́рственно:/ очи́сти ны, Пресвята́я Богоневе́сто,/ Ты бо еси́ ми́ру прибе́жище/ и заступле́ние ро́ду на́шему.

Жезло́м Твоего́ предста́тельства, Богороди́тельнице Чи́стая,/ звери́ныя стра́сти окая́нныя души́ моея́ отжени́ вско́ре,/ ми́рно живо́т мой управля́ющи,/ и свято́му мя ста́ду избра́нных Твои́х ове́ц причти́.

Согреше́ний пучи́ною потопля́емь,/ к ти́хому приста́нищу Пречи́стыя Твоея́ моли́твы, Богороди́тельнице, прибе́г,/ взыва́ю Ти:/ спаси́ мя, держа́вную Твою́ пода́вши десни́цу/ рабу́ Твоему́, Пренепоро́чная.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Нра́вом гнилы́м попо́лзся, ниц лежу́/ и к Твое́й, Де́во, притека́ю тишине́:/ от бу́ри сопроти́вныя/ и искуше́ний многообра́зных мя изба́ви,/ да пою́ Твою́ благода́ть непреста́нно,/ Богоро́дице, Ма́ти Присноде́во.

Крестобогоро́дичен:

У Креста́ предстоя́щи Сы́на и Бо́га Твоего́/ и долготерпе́ние Того́ смотря́ющи,/ глаго́лаше, пла́чущи, Ма́ти Чи́стая:/ увы́ Мне, Ча́до сладча́йшее,/ что́ сия́ стра́ждеши непра́ведно, Сло́ве Бо́жий,/ да спасе́ши челове́чество?

Кано́н, глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Изра́иля от рабо́ты изба́вил еси́, Го́споди,/ десни́цею Твое́ю держа́вною,/ я́ко о́наго спасл еси́,/ ны́не нас спаси́.

От пусты́нных преде́л прини́кнув, преподо́бне,/ собра́ние е́реси расплени́в, свя́те,/ утверди́л еси́ ве́ру Христо́ву.

Дави́дски пред цари́, сла́вне, глаго́ля, никогда́же постыде́лся еси́,/ Христо́ву хотя́ Це́рковь утверди́ти.

В ти́не пре́лести, приве́ргся, прехва́льне,/ я́ко би́сер, просия́л еси́, заре́ю Ду́ха уяеня́емь, сла́вне.

Богоро́дичен: Во утро́бе заче́нши Безле́тнаго, Пречи́стая, от Отца́ рожде́нна Сы́на,/ Младе́нца Сего́, Непоро́чная Де́во, породила́ еси́.

Песнь 3

Ирмос: Утверди́ наш ум и сердца́,/ Небеса́ сло́вом утвержде́й,/ во е́же пе́ти и сла́вити Тя,/ во спасе́ние душ на́ших.

Труба́ слове́сна Ду́ха яви́лся еси́, о́тче, вся созыва́ющи,/ я́коже на брань, вра́жиим ополче́нием проти́ву ста́ти по́мощию Спа́са Христа́.

Ле́ствица мы́сленная показа́лся еси, Богоно́се,/ к ца́рству веду́щи Вы́шнему восходя́щия́ ве́рою,/ уче́нии твои́ми утвержда́емы в Ду́се.

Гора́ и́стинно я́вствовался еси́ уче́ния, Богоно́се, любо́вию Влады́ки,/ ко Христо́ве Це́ркви вся собира́я,/ сопряже́нныя доброде́тельми к Нему́.

Богоро́дичен: Ма́ти и́стинно показа́лася еси́, о Де́во,/ Емману́ила ро́ждши, Бо́га Сло́ва,/ Его́же моля́щи не преста́й, безму́жная Неве́сто,/ благослове́нная Богоро́дице Чи́стая.

Седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Прему́дрости:

Тучено́сный о́блак духо́вный яви́лся еси́, преблаже́нне, су́щим на земли́,/ напая́я, я́ко бразду́, ве́рных сердца́:/ обте́к же концы́ Боже́ственными словесы́ твои́ми,/ дождь уче́ний источи́л еси́, прему́дре,/ те́мже, я́ко пото́ки, всех сердца́ благово́ние Ду́ха/ богому́дренно израсти́л еси́, Богоно́се Исаа́кие,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Я́ко Всенепоро́чная Неве́ста Творцу́,/ я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя,/ прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая,/ беззако́нию мя су́ща скве́рное оби́телище и бесо́м игра́лище в ра́зуме бы́вша,/ потщи́ся от тех злоде́йства мя изба́вити/ и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная Нетле́нная,/ отжени́ о́блак страсте́й и Вы́шняго прича́стия сподо́би/ и Све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Крестобогоро́дичен:

А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́,/ восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше:/ мир у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние,/ утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие,/ е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости./ Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый,/ умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние/ ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шах слух си́лы Твоея́,/ и возвесели́ся се́рдце мое́/ о Го́споде.

Ангелоподо́бно на земли́ показа́вый житие́,/ лику́еши с Небе́сными си́лами.

Пе́рвее ты мона́хов настоя́тель быв,/ из пусты́ни, Богому́дре, су́щим во гра́де о́браз показа́лся еси́, сла́вне.

Па́мять твоя́ вои́стинну ны́не, Исаа́кие о́тче,/ весели́т сердца́ пою́щих тя.

Богоро́дичен: Богоро́дице, и ны́не, я́ко при́сно,/ от враг беззако́нных моли́твами Твои́ми свободи́ рабы́ Твоя́.

Песнь 5

Ирмо́с: От но́щи неве́дения/ Богове́дением просвети́вый концы́,/ просвети́ мя у́тром человеколю́бия Твоего́, Го́споди.

От пусты́ни вои́стинну, я́коже звезда́ светла́, возсия́л еси́/ и ерети́ческую нощь уче́нии твои́ми отгна́л еси́.

Бразды́ удержа́в коня́ Ва́лентова, прехва́льне,/ ско́тский ра́зум обличи́л еси́, я́ве посрами́в его́.

Главу́ твою́, о́тче, же́злием положи́л еси́ ураня́тися,/ мы́сленно ве́ры твоея́ главу́ держа́, Христа́ Бо́га.

Богоро́дичен: Херуви́м я́вльшися честне́йши, Де́во Всепе́тая,/ моли́ Сы́на Твоего́ спасти́ ду́ши пою́щих Тя.

Песнь 6

Ирмос: Ри́зу мне пода́ждь све́тлу,/ одея́йся све́том, я́ко ри́зою,/ Многоми́лостиве Христе́ Бо́же наш.

Проре́кл еси́ Ва́ленту, му́дре, ме́рзкую смерть проразуме́нием Ду́ха/ и яви́лся еси́ вои́стинну проро́к сла́вен.

Лопа́тою ве́ры ве́рных, я́ко пшени́цу, собра́л еси́,/ Ва́лента, я́ко пле́вы в пле́внице, запали́л еси́ моли́твами твои́ми, му́дре.

Угла́дил еси́ скрижа́ли серде́чныя ве́рою послу́шающих тебе́, Богому́дре Исаа́кие,/ начерта́в на них правосла́вия о́браз.

Богоро́дичен: Я́же еди́на сло́вом пло́тию Сло́во ро́ждши,/ изба́ви, мо́лимся, сете́й вра́жиих ду́ши на́ша.

Конда́к, глас 8.

Подо́бен: Я́ко нача́тки:

Я́ко уго́дник Бо́жий ве́рный,/ по Христо́ве Це́ркви ре́вностию разже́гся,/ бразды́ Ва́лентовы удержа́в,/ проро́чески тому́ о затворе́нии Це́ркве па́губную смерть предре́кл еси́, преподо́бне./ Те́мже при́сно моли́ о нас, чту́щих тя, Исаа́кие преподо́бне.

Песнь 7

Ирмо́с: В нача́ле зе́млю основа́вый/ и небеса́ сло́вом утверди́вый,/ благослове́н еси́ во ве́ки,/ Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Пода́вый преподо́бному Твоему́ сло́во обличи́тельно к мучи́телеве зло́бе,/ благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Во све́тлей пра́ведных сла́вно оби́тели водворя́лся, о́тче, вопие́ши Зижди́телю:/ благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

О́тче честны́й, Спа́су моли́ся о нас немо́лчно, не престая́,/ изба́вится вся́кия беды́ и неотъе́млемыя жи́зни улучи́ти ста́ду твоему́.

Богоро́дичен: Иже́ во утро́бу Де́вы всели́выйся и в ней Ада́ма назда́вый,/ благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Песнь 8

Ирмо́с: Безнача́льнаго Царя́ сла́вы,/ Его́же трепе́щут Небе́сныя си́лы,/ по́йте, свяще́нницы,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Показа́вшаго правосла́вныя ве́ры побо́рника, Исаа́кия,/ вси по́йте, свяще́ннии, лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Я́ко овча́ слове́сное, от пусты́ни прише́л еси́,/ отгоня́ зве́ри от ста́да Христо́ва,/ водворя́тися в ме́стех пусты́х прогоня́.

Не убоя́лся еси́ Ва́лентовы, о́тче, лю́тыя и злы́я я́рости кро́тостию души́,/ де́йствоваше бо в тебе́ Дух И́стины.

Богоро́дичен: Жи́зни из Тебе́ отсече́ся Ка́мень, я́коже пи́шет,/ без руки́ челове́чи, Пресвята́я Чи́стая,/ Бог, благоволи́вый в Тя всели́тися.

Песнь 9

Ирмо́с: Тя, Богоро́дицу,/ Ма́терь Све́та,/ в пе́снех велича́ем.

Сокруши́л еси́ си́лы безбо́жных держа́вно/ кре́постию Боже́ственнаго Ду́ха.

Разруши́л еси́ ве́ры сою́зом/ сою́зныя ересе́й полки́.

Исаа́кие Богому́дре,/ помина́я к Бо́гу не преста́й, е́же спасти́ нас.

Богоро́дичен: Рождество́ Твое́, Де́во,/ е́же в печа́лех рожде́ние Е́вы претвори́.

Святой преподобный Исаакий, исповедник Далматский

Святой преподобный Исаакий, исповедник Далматский, жил в IV веке. После принятия монашеского пострига он совершал иноческие подвиги в пустыне. В годы царствования императора Валента (364–378), который был сторонником ереси арианства, начались преследования православных, закрывались и разрушались храмы. Когда весть о гонении дошла до преподобного Исаакия, то, как повествуется в кондаке святому, «яко угодник Божий верный, по Христове Церкви ревностию разжегся», святой Йсаакий покинул пустыню и пришел в Константинополь для утешения и духовного укрепления православных.

В то время племена готов начали войну против Византии и, захватив Фракию, отправились на Константинополь. При выходе византийских войск из столицы, преподобный Исаакий обратился к императору Валенту с такими словами: «Царь, отопри храмы православным, и тогда Господь поможет тебе!» Трижды повторял преподобный свою просьбу и пророчество, однако император не обращал внимания на слова монаха и самоуверенно продолжал путь. Более того, рассерженный Валент приказал бросить преподобного Исаакия в глубокий овраг, поросший колючим терновником; выйти из него было невозможно, так как на дне оврага было болото.

Однако преподобный помощью Божией остался жив. С трудом он выбрался из рва, догнал императора и снова сказал ему: «Ты хотел погубить меня, но святые ангелы вывели меня из пропасти. Послушай меня, открой храмы православным и победишь врагов своих. Если же не послушаешь меня, то не возвратишься живым, но погибнешь в огне». Император удивился смелости старца и приказал своим приближенным Сатурнину и Виктору взять преподобного и содержать в заточении до своего возвращения. Пророчество святого вскоре сбылось: в сражении готы стали одерживать победу я преследовали греческие войска, а укрывшийся в сарае с соломой император вместе с военачальникомарианином были сожжены наступавшими. Так преподобный Исаакий «явился воистину пророком славным». Вскоре после известия о гибели императора святой был освобожден и отныне почитался как пророк Божий.

Святой Феодосии Великий (379–395) после своего избрания на царский престол призвал к себе преподобного старца Исаакия по просьбе Сатурнина и Виктора и, встретив его с великой честью, просил его благословения и святых молитв.

По совету преподобного император созвал Второй Вселенский Собор в 381 году в Константинополе, на котором святой Исаакий был решительным противником ереси арианства. После окончания собора сторонники еретика Ария были изгнаны из Константинополя, а храмы были возвращены православным.

Преподобный Исаакий хотел возвратиться в пустыню, но Сатурнин и Виктор просили святого не покидать города и ограждать его своими молитвами. Для этого они построили старцу жилище в предместье Константинополя. К святому Исаакию стали собираться иноки, и постепенно на месте их поселения возникла обитель, игуменом и духовным наставником которой был сам преподобный. Он духовно окормлял также и мирян, помогая бедным и страждущим.

Достигнув глубокой старости, преподобный Исаакий поставил вместо себя игуменом преподобного Далмата (память 3 августа), по имени которого и стал называться монастырь. Кончина преподобного Исаакия последовала в 383 году (по другим источникам, между 390–400 гг.). Мощи его вначале были положены в храме святого Стефана, располагавшагося неподалеку от Далматского монастыря, а впоследствии перенесены в храм Всех святых.

Святая Церковь празднует память святого Исаакия 30 мая и 22 марта. Известно, что во имя преподобного Исаакия Далматского император Петр I построил известный Исаакиевский собор в Петербурге, так как Петр I родился 30 мая – в день памяти преподобного Исаакия.

Литература:

1. Святитель Димитрий, митрополит Ростовский. Жития святых. Т. 9. М., 1908.

2. Филарет (Гумилевский), архиепископ Черниговский. Жития святых, чтимых Православной Церковью. Май. СПб., 1885.

3. Бахметева А. Н. Избранные жития святых. Т. 9. Май. М., 1859.

4. Дестунис С. Жития святых. Май. СПб., 1892.

5. Гурьев В., священник. Четьи-Минеи в поучениях на каждый день года. Март, апрель, май. М., 1896.

6. Настольная книга священнослужителя. Т. 3. М., изд. Московской Патриархии, 1979.

Пренесе́ние моще́й от земны́х недр в це́рковь Преображе́ния Госпо́дня и́же во святы́х отца́ на́шего и испове́дника Фили́ппа, Митрополи́та Моско́вскаго и всея́ Руси́

НА МА́ЛОЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х:стихи́ры, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Небе́сным светлоли́тием озаря́емь,/ боговиде́ньми досто́йно сия́я,/ свяще́нства са́ном почте́н, Богому́дре,/ и Боже́ственнаго сподо́блен блаже́нства,/ не преста́й моля́ся Христу́/ о чту́щих святу́ю па́мять твою́.

Небе́снаго весе́лия соприча́стник,/ мы́сленых сил зри́тель быв, о́тче,/ зарю́ Боже́ственную прия́т чуде́с дарова́ний,/ тя обогаща́ющу,/ не преста́й моля́ся Христу́/ о чту́щих святу́ю па́мять твою́.

Небе́сныя ра́дости при́сно наслажда́яся,/ Богому́дре святи́телю Фили́ппе,/ неприкоснове́ннаго Све́та луча́ми Боже́ственными сия́я,/ не преста́й моля́ся Христу́/ о чту́щих святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, глас то́йже, самогла́сен:

Река́, и́же в тебе́, духо́вных дарова́ний/ церко́вное напоя́ет исполне́ние./ Многосве́тлое со́лнце яви́ся ми́рови,/ чуде́с заря́ми облиста́еши,/ отце́м украше́ние, святи́телю Фили́ппе,/ и ны́не в честне́м твое́м пренесе́нии/ цельбоно́сная ра́ка моще́й твои́х/ исто́чник яви́ся приснотеку́щий,/ ве́рным источа́я во́ды исцеле́ний,/ Го́споду тя проелавля́ющу/ и е́же Того́ ра́ди по́двиги твоя́ всем показу́ющу,/ Его́же моли́ о чту́щих святу́ю па́мять твою́.

И ны́не, Богоро́дичен.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Дом Пресвята́го Ду́ха яви́ся,/ от ю́ности до́льняя презре́в,/ я́ко не су́ща,/ к Бо́гу еди́ному ум впери́л еси́,/ святи́телю Фили́ппе.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Дом чистоты́ богоде́ланен и храм одушевле́н,/ вселе́ние Христо́во/ был еси от ма́терних пеле́н,/ святи́телю Фили́ппе.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Дом доброде́телей/ и Боже́ственныя прему́дрости быв,/ уясни́л еси́ сла́ву Христо́ву/ жития́ све́тлостию,/ святи́телю Фили́ппе.

Сла́ва, и ны́не, глас и подо́бен то́йже:

До́ме святы́я сла́вы, Влады́чице,/ воздежи́ пречи́стыя Своя́ ру́це/ ко из Тебе́ рожде́нному Душелю́бцу и Соде́телю/ и моли́ся со святи́телем/ поми́ловати и спасти́ ду́ши на́ша.

Тропа́рь пи́сан на вели́цей вече́рни.

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х:стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: Я́ко до́бля:

Я́ко со́лнце незаходи́мое,/ столп светоявле́н Правосла́вия,/ любве́ струю́ неистощи́мую,/ бога́тство некра́домо благоче́стия,/ церко́вное утвержде́ние,/ свети́льника, чуде́с луча́ми сия́юща,/ духо́вными арома́ты в честне́м того́ пренесе́нии ве́рных сердца́ облагоуха́юща,/ Боже́ственнаго Фили́ппа ублажи́м.

Я́ко свещу́ неугаси́мую,/ исто́чник дарова́ний приснотеку́щий,/ чудесы́ напоя́ющ всю подсо́лнечную,/ Боже́ственный орга́н и светоно́сный,/ испове́дания цевни́цу Боговеща́нную,/ ре́вности угль Богосия́нный,/ суему́дренных шата́ний обличи́теля,/ свяще́ннаго Фили́ппа честно́е воспое́м пренесе́ние.

Я́ко лоза́ живоно́снаго виногра́да,/ кра́сны плоды́ прине́сл еси́,/ свяще́нства и страда́ния блиста́ньми украша́яся,/ Богонача́льным трисо́лнечным озаря́емь сия́нием,/ я́ко звезда́ светлообра́зна,/ на тве́рди церко́вней сия́еши све́тлостию чуде́с твои́х,/ Богому́дре святи́телю Фили́ппе,/ пе́сньми воспева́ем честно́е твое́ пренесе́ние.

Я́ко рай присноцвету́щ и благосия́нен,/ я́ко цвет проле́тный77 неувяда́емь,/ исцеле́ний исто́чник неисчерпа́емый,/ цельбоно́сная и свяще́нная ра́ка моще́й твои́х,/ Фили́ппе, святи́телю Богосве́тлый, ми́ру свети́льниче,/ воспева́ющих тя любо́вию в честно́е твое́ пренесе́ние/ сердца́ напая́ет благода́тию.

Сла́ва, глас 8:

Днесь пресве́тлая нам возсия́ па́мять/ всеблаже́ннаго отца́ на́шего Фили́ппа./ Прииди́те, о празднолю́бцы и святи́телей сосло́вие,/ духо́вный лик соста́вим,/ во псалме́х и пе́ниих ликовству́юще/ и чуде́сную того́ превожделе́нную нам лобыза́юще ра́ку, си́це рцем:/ ра́дуйся, многоце́ннаго ми́ра ковче́же животво́рный,/ облагоуха́я нас Боже́ственными арома́ты./ Ра́дуйся, одушевле́ннаго зла́та храни́ло всеосвяще́нное/ и виногра́де духо́вный,/ име́я в себе́ плод присноцвету́щий –/ Богоно́снаго отца́ цельбоно́сныя мо́щи,/ и́хже любе́зне целу́юще, ве́рнии, те́пле возопии́м:/ о святи́телем и страда́льцем украше́ние,/ святы́м А́нгелом равностоя́телю,/ моли́ Христа́ Бо́га о воспева́ющих при́сно/ ра́достную и свяще́нную па́мять твою́.

И ны́не, Богоро́дичен: Царь Небе́сный:

Вход. Проки́мен дне. И чте́ния 3 святи́тельская.

На лити́и стихи́ры, глас 1:

Гусль сладкоглаго́ланная,/ испове́дания труба́ богодохнове́нная,/ святи́телю о́тче, был еси́,/ неизрече́нным Пресвята́го Ду́ха обогати́ся сия́нием,/ ре́вности Боже́ственныя испо́лнися,/ я́коже тьму не́кую не́мощну,/ све́та наше́ствием разсы́пал еси́ суему́дренных шата́ния,/ све́тлостию слове́с твои́х ве́рных сердца́ утверди́л еси́,/ те́мже честно́е твое́ воспева́юще пренесе́ние,/ Боже́ственнаго человеколю́бия улучи́ти мо́лимся/ твои́ми к Бо́гу моли́твами.

Глаго́л твои́х ору́жием/ лука́ваго супротивобо́рца уязви́л еси́,/ всеору́жством Ду́ха победи́л еси́ льсти́вное врага́ супротивле́ние/ и, того́ меч исто́рг,/ пробо́л еси́ немощно́е того́ ополче́ние,/ сего́ ра́ди, обличи́в лесть,/ за Христа́ пострада́л еси,/ те́мже честно́е твое́ воспева́юще пренесе́ние,/ изба́витися мо́лимся свере́пства лука́ваго/ и Боже́ственнаго улучи́ти человеколю́бия/ твои́ми к Бо́гу моли́твами.

Гла́сы священнослове́сными/ честно́е моще́й твои́х пренесе́ние/ ра́достною мы́слию воспева́ем, святи́телю:/ яви́лся еси́ доброде́телей забра́ло непоколеби́мое,/ струя́ми слез твои́х душе́вную бразду́ изря́дно напои́л еси́,/ неукло́нною мы́слию ко Христу́ воззре́в,/ жела́емаго тобо́ю блаже́нства дости́гл еси́,/ те́мже, воспева́юще тя, мо́лимся/ Боже́ственнаго улучи́ти человеколю́бия/ твои́ми к Бо́гу моли́твами.

Сла́ва, глас то́йже:

Досто́йными до́блестей твои́х/ благода́ти дар прия́л еси́,/ ниже́ гроб, хода́тай забве́ния,/ лучу́ твои́х доброде́телей возмо́же покры́ти глубино́ю молча́ния,/ но, я́ко со́лнечныя лучи́,/ Богодаро́ванная твоя́ чудеса́ трубы́ о́бразом вопию́т,/ всем явля́юще я́же о Бо́зе ре́вности твоя́ и страда́ния./ Ликовству́ет ны́не Це́рковь Госпо́дня,/ име́я в себе́ пренесе́нное неистощи́мое сокро́вище –/ всечестны́я мо́щи твоя́,/ благода́тных луч сия́ний испо́лнены,/ и́хже любе́зне лобыза́юще,/ мо́лимся Боже́ственнаго улучи́ти человеколю́бия/ твои́ми к Бо́гу моли́твами.

И ны́не, Богоро́дичен.

На стихо́вне стихи́ры, глас 5.

Подо́бен: Ра́дуйся:

Ра́дуйся, свяще́нная главо́,/ Правосла́вия сто́лпе неподви́жимый,/ Тро́ицы чи́стое жили́ще,/ церко́вное утвержде́ние,/ невеще́ственным светоли́тием сия́я,/ ве́рных чуде́с луча́ми озаря́еши,/ Небе́сный челове́че и земны́й А́нгеле,/ Христу́ моли́ся, святи́телю и испове́дниче,/ пра́зднующим ве́рою и любо́вию/ честно́е моще́й твои́х пренесе́ние/ дарова́ти мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость/ и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум.

Ра́дуйся, и́же, Боже́ственною ре́вностию распала́емь,/ разори́л еси тьму нече́стия,/ му́дростию слове́с твои́х царя́ му́жески обличи́л еси́,/ правосла́вных едине́ние утверди́л еси́,/ Пресвята́го Ду́ха обогати́вся сия́нием,/ уясни́л еси́ всем Боже́ственное веле́ние,/ апо́столом единообра́зне,/ Христа́ моли́, святи́телю и испове́дниче,/ воспева́ющим честно́е твое́ пренесе́ние/ дарова́ти мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости/ и язы́к его́ возглаго́лет суд.

Ра́дуйся, свяще́нный у́ме,/ Пресвята́го Ду́ха благово́нный сосу́де,/ Це́ркви све́тлое украше́ние,/ Христо́вым за́поведей изве́стный храни́телю,/ Того́ законоположе́нием после́дуя,/ я́ко и́стинный па́стырь/ о и́скренних спасе́нии ева́нгельски ду́шу положи́л еси,/ страда́льческим венце́м увязе́ся,/ Христа́ моли́, святи́телю и испове́дниче,/ пра́зднующим честно́е твое́ пренесе́ние/ дарова́ти мир и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас то́йже. Самогла́сен:

Востру́бим трубо́ю пе́сней/ и взыгра́ем пра́зднственная,/ вопие́т бо днесь све́тло Бо́жия Це́рковь свята́я,/ к духо́вному весе́лию созыва́ет, глаго́лющи:/ прииди́те, о празднолю́бцы,/ и сра́дуйтеся со мно́ю,/ я́ко сотвори́ мне вели́чие Си́льный,/ воздаде́ ми красоту́ моего́ благоле́пия –/ Боже́ственную ле́торасль78 и грозд виногра́да духо́внаго,/ его́же насади́х воздержа́нием в земли́ боготво́рнаго смире́ния/ и напои́х слеза́ми умиле́ния./ Процвете́ же цве́ты свяще́нных доброде́телей/ и принесе́ гобзова́нен и красе́н плод страда́ния./ Си́цева добро́та моего́ благоле́пия,/ е́юже мя украси́ днесь Жени́х Небе́сный,/ кра́сный добро́тою па́че сыно́в челове́ческих,/ Ему́же, ве́рнии, возопие́м:/ о Благи́й всех Го́споди,/ прославля́емый си́це во святы́х Свои́х/ Твоего́ служи́теля моли́твами,/ чту́щим свято́е пренесе́ние/ низпосли́ Твое́ человеколю́бие,/ я́ко да ми́лость и благода́ть обря́щем в День Су́дный.

И ны́не, Богоро́дичен:

Востру́бим трубо́ю пе́сней:/ прекло́ншеся бо свы́ше, Всецари́ца, Ма́ти Де́ва,/ благослове́ньми венчава́ет воспева́ющих Ю./ Ве́рнии лю́ди да стеку́тся,/ и Цари́це да воспле́щут в пе́снех,/ Царя́ ро́ждшей,/ И́же сме́ртию одержи́мыя пе́рвее разреши́ти человеколю́бно благоизво́лившаго./ Па́стырие и учи́́телие,/ До́браго Па́стыря Пречи́стую Ма́терь, соше́дшеся, восхва́лим,/ све́щник златоза́рный, светоно́сный о́блак,/ Небе́с простра́ннейшую,/ одушевле́нный же киво́т, огнезра́чный Влады́чень Престо́л,/ манноприе́мную злату́ю ста́мну,/ заключе́нную Сло́ва дверь,/ всех христиа́н прибе́жище,/ пе́сньми Богогла́сными похваля́юще, си́це рцем:/ пала́то Сло́ва,/ сподо́би смире́нных нас Небе́снаго Ца́рствия,/ ничто́же бо невозмо́жно хода́тайству Твоему́.

Тропа́рь, глас 5:

Ра́достный возсия́ день све́тлаго торжества́:/ днесь церко́вная расширя́ются не́дра,/ прие́млюще духо́вных даро́в неоскуде́емо боготво́рное сокро́вище,/ струю́ благода́тей неисчерпа́емую,/ исто́чника чудесе́м оби́льна,/ чудотвори́выя и свяще́нныя мо́щи твоя́,/ святи́телю Фили́ппе./ Тем же моли́ просла́вившаго тя Дарода́теля Христа́ Бо́га/ о воспева́ющих тя/ и кла́няющихся свяще́нным моще́м твои́м.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь:тропа́рь святи́теля, два́жды. Сла́ва, и ны́не,Богоро́дичен.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 1:

Я́ко звезда́ днесь пресве́тла, от земны́х недр возсия́л еси́/ и Це́рковь Бо́жию украси́л еси́,/ сия́нием Боже́ственных дарова́ний просвеща́еши/ ду́ши ве́рою и любо́вию песносло́вящих тя, святи́телю,/ огнепа́льная страсте́й на́ших стремле́ния ороша́я Боже́ственными твои́ми моли́твами.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Яд змии́н, вше́дший го́рько во у́ши Е́вы,/ потреби́ла еси́ Боже́ственным Рождество́м Свои́м, Пресвята́я Де́во Влады́чице,/ горо́ Бо́жия благослове́нная,/ ю́же Богооте́ц воспе́т, ту́чную и усыре́нную, всем земны́м украше́ние,/ изба́ви нас от се́ти льсти́ваго Боже́ственными Твои́ми моли́твами.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 4:

Боже́ственным светоли́тием просвети́ вся,/ я́ко угль мы́сленный, разжже́ся тепло́тою Ду́ха,/ мраз бесо́вский растопи́л еси́ цве́том воздержа́ния,/ я́ко фи́никс, процвете́, ми́ро благово́нно от честны́х твои́х моще́й источа́еши,/ Боже́ственными арома́ты благоуха́я всех воспева́ющих тя.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Божества́ прия́телище, златоза́рный и светоно́сный о́блаче,/ Серафи́м честне́йши вои́стинну, Богоотрокови́це Всепе́тая,/ затворе́ная Сло́ва дверь,/ е́юже проше́д Плотоно́сец, Еди́н Госпо́дь, Бог Изра́илев,/ спаса́яй всех, воспева́ющих Тя.

По полиеле́и седа́лен, глас 8:

У́гльми чистоты́ ду́шу очи́стив,/ Све́ту невеще́ственному прибли́жися, огне́м Ду́ха распала́яся,/ меч обоюдуо́стр яви́ся, посека́я злосла́вных веле́ния,/ Боже́ственною ре́вностию зе́льне дыха́я,/ я́ко вещь удо́бь пали́мую, огне́м попали́л еси́ суему́дреных смы́слы, пла́менем слове́с твои́х,/ Фили́ппе святи́телю, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию свяще́нное честны́х твои́х моще́й пренесе́ние.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Угль Божества́ неопа́льно прие́мши,/ Вели́каго Сове́та А́нгела, возсия́вшаго безле́тно от Отца́, родила́ еси́ пло́тию,/ Бо́жий гра́де одушевле́нный, Неискусобра́чная Де́во Влады́чице,/ и на руку́ я́ко Младе́нца носи́ла еси́,/ на плещу́ Херуви́мску стра́шно носи́маго,/ Его́же, Преблагослове́нная, моли́ согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ воспева́ющим досто́йно сла́ву Твою́.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Челове́че Бо́жий и ве́рный ра́бе,/ слуго́ Госпо́день,/ му́жу жела́ний,/ сосу́де избра́нный,/ сто́лпе и утвержде́ние Це́ркве,/ Ца́рствия насле́дниче,/ не премолчи́, вопия́ о нас ко Го́споду.

Кано́н, глас 1.

Песнь 1

Ирмо́с: Столпо́м о́гненным и о́блачным Изра́иля наставле́й я́ко Бог/ мо́ре разве́рже,/ колесни́цы же фарао́новы глубино́ю покры́,/ пои́м песнь побе́дную,/ я́ко Еди́н просла́вися.

Авраа́му яви́выйся трисоста́вен, Еди́ница, естество́м неслия́нна,/ Трисия́тельный Божества́ Све́те,/ непристу́пнаго Твоего́ сия́ния луче́ю мра́чный ми ум просвети́, молю́ся,/ Твоего́ святи́теля свяще́нных моще́й воспе́ти честно́е и свято́е пренесе́ние.

Боже́ственный орга́н духодви́жимый быв, свяще́нне,/ духо́вным бряца́лом ударя́емь, Соде́теля воспева́я,/ отве́рзи ми уста́ благода́тию,/ да ра́достною душе́ю воспою́ ти песнь хва́ления/ в честно́е и свято́е твое́ пренесе́ние.

Весели́тся Це́рковь Бо́жия в радостотво́рный сей день,/ я́ко ца́рствия багряни́цею крася́щися, прие́мши мо́щи твоя́ в себе́, святи́телю,/ чуде́с Боже́ственными де́йствы облиста́вша цельбоно́сней твое́й ра́це покланя́ющихся,/ ве́рою и любо́вию воспева́ющих честно́е и свято́е твое́ пренесе́ние.

Богоро́дичен: Глас Арха́нгелов вопие́м Ти:/ ра́дуйся, о́блаче Со́лнца сла́вы, Обра́дованная в жена́х, Всепе́тая Цари́це Богоро́дице,/ Сла́вы присносу́щныя селе́ние,/ сла́вы венца́ сподо́би воспева́ющих ве́рою служи́теля Твоего́ честно́е и свято́е пренесе́ние.

Песнь 3

Ирмо́с: Утверди́ мене́, Христе́, на недви́жимом ка́мени за́поведей Твои́х/ и просвети́ мя све́том лица́ Твоего́:/ несть бо свят, па́че Тебе́, Человеколю́бче.

Ду́ха благода́тных луч сия́нием днесь, я́ко со́лнце,/ от земны́х недр возсия́ша честны́я твоя́ мо́щи, святи́телю,/ я́ко кипари́с мироуха́нен благоуха́ют пою́щих Го́сподеви:/ несть свят, паче Тебе́, Человеколю́бче.

Естества́ преде́лы преше́д безве́щным житие́м,/ пло́тный на земли́ А́нгел был еси́,/ я́ко крин, миродохнове́нен, доброде́тельми процвете́,/ благово́нно ми́ро от честны́х твои́х моще́й источа́еши,/ благоуха́я ду́ши пою́щих Го́сподеви:/ несть свят, па́че Тебе́, Человеколю́бче.

Богоро́дичен: Зако́ны естества́ упраздни́шася о Тебе́, Богоблагода́тная, ми́ру Влады́чице,/ па́че бо ума́ и сло́ва Законода́вца без се́мене родила́ еси́,/ обожи́вшаго земноро́дных существо́, вопию́щих Ему́:/ несть свят, па́че Тебе́, Человеколю́бче.

Седа́лен, глас 8:

Я́ко крин, в мы́сленых се́лех процве́л еси́, на колесни́це доброде́телей взима́яся,/ страда́ния высоты́ дости́гл еси, ре́вностию Боже́ственною распаля́емь,/ я́ко Све́та сын возлю́блен, тьмы нача́льника посрами́л еси́,/ разсы́пав того́ кова́рства тве́рдостию слове́с твои́х/ терпе́ния столп непрекло́нен яви́ся, за и́стину пострада́в,/ низложи́л еси́ суему́дренных шата́ние,/ Фили́ппе святи́телю, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти/ пою́щим честно́е и свято́е твое́ пренесе́ние.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Я́ко Всенепоро́чная Неве́сто Творца́,/ я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя,/ прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Всепе́тая,/ беззако́нию мя су́ща скве́рно жили́ще/ и де́монов игра́лище, в ра́зуме бы́вша,/ потщи́ся от сих злоде́йствия мя изба́вити, све́тло жили́ще доброде́тельми соде́лавши,/ Светода́тельная и Нетле́нная, разжени́ о́блак страсте́й/ и Вы́шняго прича́стия сподо́би, и све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Песнь 4

Ирмо́с: Ро́да челове́ча обновле́ние/ дре́вле, поя́, проро́к Авваку́м предвозвеща́ет,/ ви́дети неизрече́нно сподо́бився о́браз:/ млады́й Младе́нец бо из горы́ – Де́вы, изы́де/ люде́й во обновле́ние, Сло́во.

Зе́млю, я́ко тле́ния жили́ще, оста́вив,/ преми́рнаго Ца́рства дости́гл еси́,/ рай доброде́телей возде́лав непоро́чно, вене́ц страда́ния нося́,/ в черто́зе сла́вы неизрече́нныя возлеже́, с ли́ки Безпло́тных водворя́яся.

И́же до́лу пле́жущии79 мудрова́нием,/ зря́ще тя уста́в непревра́тен ве́ры и Правосла́вия столп одушевле́н,/ вои́стинну дивля́хуся, ка́ко вои́стинне пре́был еси́ непрело́жен/ и, я́ко зла́то, искуше́но я́звеным горни́лом, очи́щся, святи́телю.

Иису́са, Влады́ки своего́, законоположе́нием после́дуя,/ того́ Боже́ственное подо́бие в себе́ вообража́я,/ ду́шу о ста́де положи́л еси́, же́ртва всеосвяще́нна принесе́ся Бо́гови,/ и, я́ко ми́ро благово́нно, весь преложи́лся еси́ в воню́ благоуха́ния.

Богоро́дичен: К Твои́м щедро́там прибеже́, о Све́та прия́телище, раю́ прекра́сный,/ посреде́ имы́й дре́во живота́ – Христа́ Иису́са Го́спода, Де́во Влады́чице,/ не преста́й Того́ моля́щи,/ я́ко да ми́лостив бу́дет ми в День Су́дный.

Песнь 5

Ирмо́с: От но́щи у́тренююще, пое́м Тя, Христе́,/ Отцу́ Собезнача́льна и Спа́са душ на́ших,/ мир ми́рови пода́ждь, Человеколю́бче.

Лик страстоте́рпческий весели́тся/ и лику́ет святи́телей собо́р и пра́ведных, совсе́льника тя прие́мше, блаже́нне,/ с ни́миже в невече́рнем све́те лику́еши, венце́м испове́дания све́тло украша́емь,/ моли́ о воспева́ющих ве́рою свято́е твое́ пренесе́ние.

Небосажде́нна лоза́, при Боже́ственных исхо́дищих любе́зных вод прозя́бл еси́,/ гобзова́нен плод благоче́стия доброде́телей,/ вку́пе и чуде́с подава́я к цельбоно́сней твое́й ра́це притека́ющим,/ ве́рою и любо́вию воспева́ющим свято́е твое́ пренесе́ние.

Богоро́дичен: Огнеобра́зная колесни́це Сло́ва, Пречи́стая Де́во Влады́чице,/ ро́ждшая челове́ком Ко́рмчию и Го́спода,/ страсте́й на́ших непостоя́нное и лю́тое отжени́ смуще́ние,/ Тя бо непобори́му Предста́тельницу стяжа́хом, су́щую Богороди́тельницу.

Песнь 6

Ирмо́с: Я́ко Ио́ну проро́ка,/ возведи́, Христе́ Бо́же, живо́т мой от тли,/ вопию́ Ти, Человеколю́бче,/ я́ко жизнь у тебе́ есть,/ и нетле́ние, и си́ла.

Путь морски́й неистовя́щийся80 жития́ теку́щих молв пе́нами невла́жно преше́л еси́,/ безпло́тным житие́м те́ло, я́ко зве́ря, обузда́л еси́,/ столп о́гненный чистоты́ яви́ся,/ преше́л еси́ на зе́млю обетова́ния и к самому́ возвы́сися Бо́жию селе́нию.

Разре́шшимся зерца́лом плотски́м ны́не не в гада́ниих,/ лице́м же па́че к лицу́ зри́ши сла́ву, ю́же возжеле́л еси, блаже́нне,/ в черто́зе Вы́шняго Ца́рствия Жениху́ Безсме́ртному досто́йно свеселя́ся, святи́телю Богоблаже́нне.

Све́тлостию жития́ поднебе́сную освети́л еси́,/ Ду́ха Свята́го це́рковь быв, свяще́нне,/ высокотво́рным пои́стинне смире́нием на высоту́ вознесе́ся доброде́телей,/ я́ко и́стинен священнотаи́нник, заре́ю благода́ти сия́я,/ чи́сто Бо́гови прине́сл еси́ служе́ние.

Богоро́дичен: Тя, Всенепоро́чная, Ма́ти Присноде́во, спасе́ние позна́хом, земноро́днии,/ Сы́на бо, безле́тно от Отца́ возсия́вшаго,/ несказа́нно родила́ еси́./ Того́, Чи́стая, я́ко Бо́га моля́щи не преста́й/ спасти́ ве́рою Тя я́ко и́стинную Богома́терь велича́ющих.

Конда́к, глас 3:

Я́ко со́лнце, днесь от земны́х недр возсия́ша/ честны́я твоя́ мо́щи, святи́телю./ Зе́млю же и возду́х ше́ствием твои́м освети́л еси́/ и всех ве́рных чуде́с богозна́меньми облиста́л еси́,/ чудотво́рец преди́вен и моли́твенник к Бо́гу о ми́ре изя́щен яви́ся./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ спаса́й нас те́плым свои́м предста́тельством,/ я́ко учени́к Бо́жия благода́ти.

И́кос:

Я́ко вои́стинну Боже́ственною и непреобори́мою си́лою Уте́шителя обо́лкся,/ гро́мом слове́с твои́х разруши́л еси́ кре́пость льсти́ваго,/ столп Правосла́вия непоколеби́м яви́ся,/ на зла́це кра́сне оте́ческих преда́ний пребыва́ти ста́до свое́ наставля́я тве́рдостию ра́зума непрекло́нно,/ по и́стине побора́я, му́жески царя́ обличи́л еси́,/ и́мже в заточе́ние отсыла́емь, непра́ведно от престо́ла отгоня́ешися,/ нов, я́ко вторы́й Златоу́ст, о́наго бо подо́бник по́двигом показа́ся, блаже́нне./ Во изгна́нии мно́ги ско́рби и беды́ подъя́л еси́,/ до́блественне терпя́ разлуче́ние вруче́ннаго ти ста́да,/ о не́мже страда́льчески кончи́ну подъя́л еси́;/ к нему́ же днесь а́бие Бо́жиим манове́нием возвраща́ешися ра́достно,/ чудесы́ озаря́я вопию́щих ти ве́рою:/ спаса́й нас те́плым свои́м предста́тельством,/ я́ко учени́к Бо́жия благода́ти.

Песнь 7

Ирмо́с: О́бразу служи́ти/ мусики́йскому согла́сию созыва́ющу лю́ди,/ от пе́сней сио́нских пою́ще оте́чески, о́троцы Дави́довы/ мучи́телево разори́ша злочести́вое веле́ние/ и пла́мень в ро́су преложи́ша,/ песнь воспева́юще:/ превозноси́мый отце́в и наш Бо́же, благослове́н еси́.

Ум влады́ку поста́вль, стремле́ние па́губных страсте́й удержа́л еси́,/ безстра́стия ри́зою укра́шен, к ве́чней ра́дости восте́кл еси́,/ со А́нгелы в невече́рнем све́те ликовству́еши, вопия́:/ превозноси́мый отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Фарао́на мы́сленнаго и триста́ты его́ бе́сы потопи́л еси́ ре́ками слез твои́х,/ христоподо́бным твои́м смире́нием возвы́шенную того́ горды́ню низложи́л еси́,/ у Престо́ла всех Царя́ ликовству́еши, вопия́:/ превозноси́мый отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Хва́лящим тя усе́рдно и тща́щимся поклони́тися свяще́нным моще́м твои́м в честно́е твое́ пренесе́ние,/ волну́яся пе́нами, а́бие водостла́нен81 гроб бысть,/ сквозе́ мо́ре Бо́жиим повеле́нием сих, о но́вый Богови́дче,/ жезло́м богоприя́тных твои́х моли́тв к земли́ и́стинней обетова́ния прево́диши, пою́щих:/ превозноси́мый отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: От Безнача́льна Отца́ безле́тно возсия́вшаго Сы́на/ несказа́нно родила́ еси́, Чи́стая Де́во Влады́чице,/ и, ро́ждши, Де́вою пребыва́еши,/ вся бо твори́т Соприсносу́щный Отцу́ из Тебе́ Плотоно́сец проше́дый,/ спаса́яй вопию́щих Ему́:/ превозноси́мый отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмо́с: В пла́мени о́гненне горя́щия пещи́/ сохра́ншаго де́ти/ и во зра́це А́нгела снизше́дшаго к ним,/ по́йте Го́спода/ и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Цельба́м исто́чник приснотеку́щий,/ благода́тных дарова́ний богатотво́рное сокро́вище,/ прокаже́нным очище́ние, слепы́м свет яви́ся свяще́нная твоя́ ра́ка, святи́телю,/ и всем врачевство́ безме́здно, ве́рою притека́ющим и зову́щим:/ по́йте Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Честна́я мирополо́жница Пресвята́го Ду́ха цельбо́носныя твоя́ мо́щи, святи́телю,/ чуде́с пучи́на неисчерпа́ема яви́шася,/ я́ко ча́ша всезла́та, пи́во Боже́ственное точа́щи/ и веселя́щи ду́ши в честне́м твое́м пренесе́нии воспева́ющих тя ве́рою и зову́щих:/ по́йте Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Шата́ние беззако́ннующих не поколеба́ се́рдца твоего́ столпа́, святи́телю,/ но, я́ко и́стинен страда́лец, сла́вою муче́ния освяти́ся, блаже́нне,/ венце́м Боже́ственнаго благоле́пия прекра́сно удобря́емь,/ во све́те непристу́пнем лику́еши, зовы́й:/ по́йте Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Щито́м неусы́пных Твои́х моли́тв, Пресвята́я Де́во Влады́чице,/ невреди́мо ста́до Твое́ от наве́т льсти́ваго соблюди́/ и грехо́в мои́х плени́цы расто́ргни, Богоневе́сто,/ Я́же у́зы а́довы расто́ргши Боже́ственным Рождество́м Свои́м,/ да Тя я́ко Богоро́дицу пое́м и превозно́сим во ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Тебе́, ви́денную дверь Иезекии́лем проро́ком,/ е́юже никто́же про́йде, то́кмо Бог еди́н,/ Богоро́дице Де́во, пе́сньми почита́ем.

Еди́нственнаго Трисо́бства82 Трисия́тельный Божества́ Свет благослови́л еси́,/ Того́ еди́наго по достоя́нию от всех земны́х предпоче́л еси́,/ те́мже телесе́ о́блак совле́к, Престо́лу Того́ сла́вы предстои́ши./ Дерзнове́ние я́ко име́я мно́го, о воспева́ющих тя моли́ся,/ о святи́телю блаже́нне.

Ю́ность – наказа́ние, ста́рость – жезл,/ сироты́ – отца́, оби́димии – предста́теля,/ печа́льнии – ми́лостивное утеше́ние –/ вси воспое́м гото́ваго и те́плаго засту́пника,/ очи́ма и устна́ми любе́зне свяще́нную того́ ра́ку лобыза́юще и вопию́ще:/ о воспева́ющих тя моли́ся, о святи́телю блаже́нне.

Я́ко цвет Боже́ственнаго са́да неувяда́емь,/ я́ко крин присноцвету́щ и благосия́нен,/ животво́рных вод струя́ нетле́нная/ цельбоно́сныя и свяще́нныя твоя́ мо́щи, сия́нием Пресвята́го Ду́ха осеня́еми,/ Боже́ственными арома́ты благоуха́юще пою́щих тя любо́вию, о святи́телю блаже́нне.

Богоро́дичен: О Богоза́рный све́щниче Све́та,/ о Боже́ственныя и Присносу́щныя Сла́вы всесия́тельное селе́ние,/ Де́во Неискусобра́чная, святи́телем и проро́ком сла́во и всея́ тва́ри украше́ние,/ Боже́ственную трапе́зу Хле́ба жи́зни имену́ем Тя,/ престо́л высо́кий и превзя́тый, на не́мже почи́ Бог,/ спаса́яй воспева́ющих Тя, Богоотрокови́це Всепе́тая.

Свети́лен:

Свет жития́ твоего́ церко́вное просвети́ исполне́ние,/ богосия́нно свети́ло яви́лся еси́ ми́рови,/ я́ко кипари́с мироуха́нен, доброде́тельми процвете́,/ благово́нно ми́ро от честны́х твои́х моще́й источа́еши,/ благоуха́я воспева́ющих честны́х твои́х моще́й пренесе́ние.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Све́ту невече́рнему жили́ще Богоприя́тное Твое́ чре́во бысть, Влады́чице,/ вселе́нней похвало́, Де́во Преблагослове́нная,/ спаси́ воспева́ющих служи́теля Твоего́ честны́х моще́й пренесе́ние.

На хвали́тех стихи́ры, глас 1.

Подо́бен: Прехва́льнии му́ченицы:

Похва́льными пе́сньми,/ свяще́нную ра́ку твою́ обстоя́ще,/ воспева́ем тя и Боже́ственнаго благоуха́ния исполня́емся, святи́телю,/ смра́да страсте́й избавля́ющеся;/ моли́ся, мо́лимся, Христо́ви/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

Пото́к сый, я́ве испо́лнь вод Боже́ственных,/ свяще́нная ра́ка моще́й твои́х, Фили́ппе святи́телю,/ Ду́ха благода́тию осеня́ема, свяще́нне,/ точа́щи исцеле́ния,/ воспева́ющих тя ве́рою сердца́ напоя́ет благода́тию.

Прему́дрости Боже́ственныя рачи́тель быв, свяще́нне,/ сла́дкия Того́ любве́ стрело́ю уязви́ся,/ тьму пре́лести отгна́л еси,/ я́ко у́тро благоле́пно,/ Це́ркви возсия́л еси́, святи́телю.

Сла́ва, глас 6: Челове́че Бо́жий:(зри выше)

И ны́не, Богоро́дичен:

Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная,/ возрасти́вшая нам Плод живота́,/ Тебе́ мо́лимся:/ моли́ся, Влады́чице, со святы́ми апо́столы/ поми́ловати ду́ши на́ша.

На Литурги́и слу́жба вся святи́телю.

МОЛИ́ТВА

О пречестна́я и свяще́нная главо́ и благода́ти Свята́го Ду́ха испо́лненная, Спа́сово со Отце́м обита́лище, вели́кий архиере́е, те́лпый наш засту́пниче, святи́телю Фили́ппе! Предстоя́ у Престо́ла всех Царя́, и наслажда́яся Све́та Единосу́щныя Тро́ицы, и херуви́мски со А́нгелы возглаша́я песнь Трисвяту́ю, вели́кое и неизсле́дованное дерзнове́ние име́я ко Всеми́лостивому Влады́це, моли́ся па́ствы Христо́вы спасти́ лю́ди, благостоя́ние святы́х церкве́й утверди́, архиере́и благоле́пием святи́тельства укра́си, мона́шествующих к по́двигам до́браго тече́ния укрепи́, град Москву́ и вся гра́ды и страны́ до́бре сохрани́ и ве́ру святу́ю непоро́чну соблюсти́ умоли́. Мир весь умири́, от гла́да и па́губы изба́ви ны и от нападе́ния иноплеме́нных сохрани́, ста́рыя уте́ши, ю́ныя накажи́, безу́мныя умудри́, вдови́цы поми́луй, сироты́ заступи́, младе́нцы возрасти́, плене́нныя возврати́, немощству́ющия исцели́ и везде́ те́пле призыва́ющих тя и с ве́рою притека́ющих к тебе́ и усе́рдно припа́дающих и моля́щихся от вся́ких напа́стей и бед хода́тайством твои́м свободи́. Моли́ о нас Всеще́драго и Человеколюби́ваго Христа́ Бо́га на́шего, да и в день стра́шнаго прише́ствия Его́ шу́ияго стоя́ния изба́вит ны и ра́дости святы́х прича́стники сотвори́т со все́ми святы́ми во ве́ки. Ами́нь.

Священномученик Филипп II, Митрополит Московский

Священномученик Филипп II, Митрополит Московский, был осужден по произволу Иоанна Грозного и приговорен к пожизненному заключению осенью 1568 года. 23 декабря 1569 года он принял мученическую кончину в Тверском Отроче монастыре: был задушен опричником Малютой Скуратовым. За три дня до этого, предвидя окончание своей земной жизни, святитель Филипп причастился Святых Христовых Тайн.

В 1591 году по ходатайству игумена Соловецкого Преображенского монастыря Иакова гроб с нетленным телом святителя Филиппа был перенесен из Твери в Соловецкий монастырь, на место иноческих его подвигов и поставлен сначала в приготовленной святителем Филиппом для себя могиле под папертью созданного им Преображенского храма, а 30 мая 1646 года – торжественно перенесен в Преображенский собор. Чествованию этого события посвящена служба на сей день.

3 июля 1652 года по желанию митрополита Новгородского Никона (впоследствии Святейший Патриарх Московский и всея Руси) совершилось перенесение мощей святителя Филиппа в Москву. В том же году священномученик Филипп был причислен к лику святых Русской Церкви, а его мощи перенесены в Успенский собор в Кремле.

Память священномученика Филиппа ранее совершалась 23 декабря, в день его мученической кончины. Так как эта память совпадала с предпразднством Рождества Христова, во второй половине XVII века ее перенесли на 9 января. Под этим числом она указана в Уставе 1682 года и в Минее 1693 года. Перенесение мощей святителя Филиппа в Москву празднуется 3 июля.

Литература:

1. Досифей, архимандрит. Географическое, историческое и статистическое описание ставропигиального первоклассного Соловецкого монастыря. Ч. 1–3. М., 1836.

2. Леонид (Краснопевков), епископ Дмитровский. Жизнь святого Филиппа, Митрополита Московского и всея России. – Душеполезное чтение, 1861, ч. 2, с. 21–83, с. 127–194.

3. История первоклассного ставропигиального Соловецкого монастыря. СПб., 1899.

4. Линд Т. Митрополит Филипп. М., 1913.

5. Федотов Г. П. Святой Филипп, Митрополит Московский. Париж, 1928.

6. Лучин А., диакон. Святитель Филипп, Митрополит Московский, и его служение Церкви. Курсовое сочинение. МДА, 1971.

7. Лихачев Д. С. Соловки в истории русской культуры. – В кн.: Архитектурно-художественные памятники Соловецких островов. М., 1980.

8. Никитин В. Великий игумен Соловецкого монастыря. К 475-летию со дня рождения святителя Московского Филиппа. – Журнал Московской Патриархии, 1983, № 5, с. 11–21.

* * *

77

Проле́тный – весенний.

78

Ле́торасль – отросток, побег дерева.

79

Пле́жущии – полдзающие.

80

Неистовя́щийся – бурый, сильно бушующий.

81

Водостла́нен – пократый водой, затопленный.

82

Трисо́бства – трех Лиц.


Источник: Минея - М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея май. - 2002. / Ч. 1. – 456 с.; Ч. 2. – 536 с.; Ч. 3. - 400 с.

Комментарии для сайта Cackle