Чин исповеди

ЧИН ИСПОВЕДИ

При­во­дит духов­ный отец хотя­щаго испо­ве­да­тися еди­наго, а не два, или мно­гия, пред икону Гос­пода нашего Иисуса Хри­ста непо­кро­венна. И тво­рит стих началу: Под­во­дит духов­ный отец жела­ю­щего испо­ве­даться к иконе Гос­пода нашего Иисуса Хри­ста и тво­рит начало:
Свя­щен­ник: Бла­го­сло­вен Бог наш все­гда, ныне и присно, и во веки веков. Свя­щен­ник: Бла­го­сло­вен Бог наш все­гда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Таже: Три­свя­тое: По Отче наш: Яко Твое есть Царство: Затем: Три­свя­тое. Слава, и ныне: Пре­свя­тая Тро­ица: Гос­поди, поми­луй. (3) Слава, и ныне: Отче наш: Свя­щен­ник: Ибо Твое есть Царство:
Гос­поду помо­лимся, 12. Слава, и ныне: При­и­дите, покло­нимся: три­жды. Гос­поди, поми­луй. (12) Слава, и ныне: При­дите, покло­нимся: (3)

Псалом 50

Поми­луй мя, Боже, по вели­цей мило­сти Твоей, и по мно­же­ству щед­рот Твоих очи­сти без­за­ко­ние мое. Наи­паче омый мя от без­за­ко­ния моего, и от греха моего очи­сти мя; яко без­за­ко­ние мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе Еди­ному согре­ших и лука­вое пред Тобою сотво­рих, яко да оправ­ди­шися во сло­ве­сех Твоих, и побе­диши вне­гда судити Ти. Се бо, в без­за­ко­ниих зачат есмь, и во гре­сех роди мя мати моя. Се бо, истину воз­лю­бил еси; без­вест­ная и тай­ная пре­муд­ро­сти Твоея явил ми еси. Окро­пиши мя иссо­пом, и очи­щуся; омы­еши мя, и паче снега убе­люся. Слуху моему даси радость и весе­лие; воз­ра­ду­ются кости сми­рен­ныя. Отврати лице Твое от грех моих и вся без­за­ко­ния моя очи­сти. Сердце чисто сози­жди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Тво­его и Духа Тво­его Свя­таго не отыми от мене. Воз­даждь ми радость спа­се­ния Тво­его и Духом Вла­дыч­ним утверди мя. Научу без­за­кон­ныя путем Твоим, и нече­сти­вии к Тебе обра­тятся. Избави мя от кро­вей, Боже, Боже спа­се­ния моего; воз­ра­ду­ется язык мой правде Твоей. Гос­поди, устне мои отвер­зеши, и уста моя воз­ве­стят хвалу Твою. Яко аще бы вос­хо­тел еси жертвы, дал бых убо: все­со­жже­ния не бла­го­во­лиши. Жертва Богу дух сокру­шен; сердце сокру­шенно и сми­ренно Бог не уни­чи­жит. Ублажи, Гос­поди, бла­го­во­ле­нием Твоим Сиона, и да сози­ждутся стены Иеру­са­лим­ския. Тогда бла­го­во­лиши жертву правды, воз­но­ше­ние и все­со­же­га­е­мая; тогда воз­ло­жат на oлтарь Твой тельцы. Поми­луй меня, Боже, по вели­кой мило­сти Твоей и по мно­же­ству щед­рот Твоих изгладь без­за­ко­ние моё; совер­шенно омой меня от без­за­ко­ния моего, и от греха моего очи­сти меня. Ибо без­за­ко­ние моё я знаю, и грех мой все­гда предо мною. Тебе, Еди­ному, я согре­шил и злое пред Тобою сотво­рил, – да будешь оправ­дан в сло­вах Твоих и побе­дишь, если всту­пят с Тобою в суд. Ибо вот, я в без­за­ко­ниях зачат, и во гре­хах родила меня мать моя. Ибо вот, Ты истину воз­лю­бил, сокры­тое и тай­ное пре­муд­ро­сти Твоей мне открыл. Ты окро­пишь меня иссо­пом – и буду очи­щен; омо­ешь меня – и сде­ла­юсь белее снега, дашь мне услы­шать радость и весе­лие – воз­ра­ду­ются кости уни­жен­ные. Отврати лицо Твоё от гре­хов моих и все без­за­ко­ния мои изгладь. Сердце чистое сотвори во мне, Боже, и Дух Пра­вый обнови внутри меня. Не отринь меня от лица Тво­его и Духа Тво­его Свя­того не отними от меня. Воз­врати мне радость спа­се­ния Тво­его и Духом Вла­ды­че­ствен­ным утверди меня. Научу без­за­кон­ных путям Твоим, и нече­сти­вые к Тебе обра­тятся. Избавь меня от кро­вей, Боже, Боже спа­се­ния моего, воз­ра­ду­ется язык мой правде Твоей. Гос­поди, Ты откро­ешь уста мои, и уста мои воз­ве­стят хвалу Твою. Ибо если бы жертвы Ты вос­хо­тел, я дал бы её, – к все­со­жже­ниям не будешь бла­го­во­лить. Жертва Богу – дух сокру­шён­ный, сердца сокру­шён­ного и сми­рен­ного Бог не пре­зрит. Обла­го­де­тель­ствуй, Гос­поди, во бла­го­во­ле­нии Твоём Сион, и да будут воз­двиг­нуты стены Иеру­са­лима, – тогда при­мешь бла­го­склонно жертву правды, воз­но­ше­ние и все­со­жже­ния, тогда воз­ло­жат на алтарь Твой тельцов.

Тропари покаянные, глас 6

Поми­луй нас, Гос­поди, поми­луй нас; / вся­каго бо ответа недо­уме­юще, / сию Ти молитву яко Вла­дыце, греш­нии при­но­сим: / поми­луй нас. Поми­луй нас, Гос­поди, поми­луй нас, / ибо, не находя себе ника­кого оправ­да­ния, / молитву эту мы, греш­ные, Тебе при­но­сим, как Вла­дыке: / “Поми­луй нас!”
Слава: Гос­поди, поми­луй нас, / на Тя бо упо­ва­хом; / не про­гне­вайся на ны зело, / ниже помяни без­за­ко­ний наших, / но при­зри и ныне яко бла­го­у­тро­бен, и избави ны от враг наших; / Ты бо еси Бог наш, и мы людие Твои, / вси дела руку Твоею, и имя Твое призываем. Слава: Гос­поди, поми­луй нас, ибо на Тебя мы упо­ваем, / не про­гне­вайся на нас сильно / и не вспомни без­за­ко­ний наших, / но воз­зри и ныне, как Мило­серд­ный / и избавь нас от вра­гов наших. / Ибо Ты – Бог наш, и мы – Твой народ; / все мы – дело рук Твоих / и имя Твоё призываем.
И ныне: Мило­сер­дия двери отверзи нам, / бла­го­сло­вен­ная Бого­ро­дице, / наде­ю­щи­ися на Тя да не погиб­нем, / но да изба­вимся Тобою от бед: / Ты бо еси спа­се­ние рода христианскаго. И ныне: Мило­сер­дия двери отверзи нам, / бла­го­сло­вен­ная Бого­ро­дица, / дабы мы, наде­ясь на Тебя, не посты­ди­лись, / но изба­ви­лись молит­вами Тво­ими от бед, / ибо Ты – спа­се­ние рода христианского.
Таже: Гос­поди, поми­луй, 40. Затем: Гос­поди, поми­луй. (40)
Свя­щен­ник гла­го­лет: Гос­поду помолимся. Свя­щен­ник: Гос­поду помолимся.

Молитва первая

Боже, Спа­си­телю наш, Иже про­ро­ком Твоим Нафа­ном пока­яв­ше­муся Давиду о своих согре­ше­ниих остав­ле­ние даро­ва­вый, и Манас­си­ину в пока­я­ние молитву при­е­мый, Сам и раба Тво­его [или и рабу Твою] имя­рек, каю­ща­гося [или каю­щу­юся], о нихже содела согре­ше­ниих, при­ими обыч­ным Твоим чело­ве­ко­лю­бием, пре­зи­раяй ему [или ей] вся соде­ян­ная, остав­ляяй неправды, и пре­вос­хо­дяй без­за­ко­ния. Ты бо рекл еси, Гос­поди: хоте­нием не хощу смерти греш­ника, но яко еже обра­ти­тися, и живу быти ему: и яко сед­мь­де­сять сед­ме­ри­цею остав­ляти грехи. Понеже яко вели­че­ство Твое без­при­клад­ное, и милость Твоя без­мер­ная: аще бо без­за­ко­ния назриши, кто постоит? Боже, Спа­си­тель наш, Ты, через про­рока Тво­его Нафана пока­яв­ше­муся в своих согре­ше­ниях Давиду про­ще­ние даро­вав­ший и пока­ян­ную молитву Манас­сии при­няв­ший! Сам и раба Тво­его [или рабу Твою] (имя), каю­ще­гося [или каю­щу­юся] в совер­шён­ных им [или ею] согре­ше­ниях, прими с обыч­ным Твоим чело­ве­ко­лю­бием, не взи­рая на всё, им [или ей] соде­лан­ное, отпус­кая неправды и покрыв без­за­ко­ния. Ибо Ты ска­зал, Гос­поди: “Я совсем не хочу смерти греш­ника, но чтобы он обра­тился и был жив”, и что до семи­жды семи­де­сяти раз должно про­щать грехи, потому что вели­чие Твоё бес­при­мерно и милость Твоя без­мерна; если же Ты, Гос­поди, будешь заме­чать без­за­ко­ния, то, Гос­поди, кто устоит?
Яко Ты еси Бог каю­щихся и Тебе славу воз­сы­лаем, Отцу и Сыну и Свя­тому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь. Ибо Ты – Бог каю­щихся, и Тебе славу вос­сы­лаем, Отцу и Сыну и Свя­тому Духу, ныне и все­гда, и во веки веков. Аминь.
Свя­щен­ник гла­го­лет: Гос­поду помолимся. Свя­щен­ник: Гос­поду помолимся.

Молитва вторая

Гос­поди Иисусе Хри­сте, Сыне Бога живаго, Пас­тырю и Агнче, взем­ляй грех мiра, Иже заи­мо­ва­ния даро­ва­вый двема долж­ни­кома, и греш­нице давый остав­ле­ние гре­хов ея: Сам, Вла­дыко, ослаби, остави, про­сти грехи, без­за­ко­ния, согре­ше­ния воль­ная и неволь­ная, яже в веде­нии и не в веде­нии, яже в пре­ступ­ле­нии и пре­слу­ша­нии быв­шая от рабов Твоих сих. И аще что яко чело­вецы плоть носяще, и в мiре живуще, от диа­вола пре­льсти­шася. Аще же в слове, или в деле, или в веде­нии, или в неве­де­нии, или слово свя­щен­ни­че­ское попраша, или под клят­вою свя­щен­ни­че­скою быша, или под свою ана­фему падоша, или под клятву ведо­шася: Сам яко благ, и незло­би­вый Вла­дыко, сия рабы Твоя сло­вом раз­ре­ши­тися бла­го­воли, про­щаяй им и свою их ана­фему и клятву, по вели­цей Твоей мило­сти. Ей, Вла­дыко Чело­ве­ко­любче Гос­поди, услыши нас, моля­щихся Твоей бла­го­сти о рабех Твоих сих, и пре­зри яко мно­го­мило­стив пре­гре­ше­ния их вся, измени их веч­ныя муки. Ты бо рекл еси, Вла­дыко: елика аще свя­жете на земли, будут свя­зана на небеси: и елика аще раз­ре­шите на земли, будут раз­ре­шена на небеси. Гос­поди Иисусе Хри­сте, Сын Бога живого, Пас­тырь и Агнец, подъ­ем­лю­щий грех мiра, долг про­стив­ший двум долж­ни­кам и греш­нице даро­вав­ший отпу­ще­ние гре­хов её! Сам, Вла­дыка, ослабь, отпу­сти, про­сти грехи, без­за­ко­ния, согре­ше­ния воль­ные и неволь­ные, совер­шен­ные созна­тельно и по неве­де­нию, через пре­ступ­ле­ние и ослу­ша­ние этими рабами Тво­ими. И если они, как люди, в плоть обле­чён­ные и в мiре живу­щие, обо­льщены были диа­во­лом в слове ли или в деле, созна­тельно или по неве­де­нию; или слово свя­щен­ника нару­шили, или ока­за­лись под свя­щен­ни­че­ским отлу­че­нием, или под соб­ствен­ное отлу­че­ние под­пали, или под клятву были под­ве­дены, Ты Сам, как Бла­гой и Незло­би­вый Вла­дыка, этих рабов Твоих сло­вом раз­ре­шить бла­го­воли, про­щая им и их соб­ствен­ное отлу­че­ние, и клятву по вели­кой Твоей мило­сти. Так, Вла­дыка, чело­ве­ко­лю­би­вый Гос­поди, услышь нас, моля­щихся Твоей бла­го­сти об этих рабах Твоих, и пре­зри, как мно­го­мило­сти­вый, все согре­ше­ния их, избавь их от веч­ной муки. Ибо Ты ска­зал, Вла­дыка: “Что бы вы ни свя­зали на земле, будет свя­зано на небе­сах, и что бы вы ни раз­ре­шили на земле, будет раз­ре­шено на небесах”.
Яко Ты еси един без­гре­шен, и Тебе славу воз­сы­лаем, Отцу и Сыну и Свя­тому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь. Ибо Ты – один без­греш­ный, и Тебе славу вос­сы­лаем со Без­на­чаль­ным Твоим Отцом, и все­свя­тым и бла­гим и живо­тво­ря­щим Твоим Духом, ныне и все­гда, и во веки веков. Аминь.
Посем гла­го­лет к нему: Затем обра­ща­ется к нему:

Наставление

Се чадо, Хри­стос неви­димо стоит, при­емля испо­ве­да­ние твое, не усра­мися, ниже убойся, и да не скры­еши что от мене, но не оби­ну­яся рцы вся, елика соде­лал еси, да при­и­меши остав­ле­ние от Гос­пода нашего Иисуса Хри­ста. Се и икона Его пред нами: аз же точию сви­де­тель есмь, да сви­де­тель­ствую пред Ним вся, елика речеши мне: аще ли что скры­еши от мене, сугуб грех имаши. Внемли убо: понеже бо при­шел еси во вра­чеб­ницу, да не неис­це­лен отыдеши. Вот, чадо, Хри­стос здесь неви­димо стоит, при­ни­мая испо­ведь твою; не сты­дись и не бойся, и ничего не скрой от меня, но, не укло­ня­ясь, открой всё, что соде­лал ты, – и полу­чишь про­ще­ние от Гос­пода нашего Иисуса Хри­ста. Вот и икона Его перед нами, я же только сви­де­тель, чтобы засви­де­тель­ство­вать перед Ним всё, что ты ска­жешь мне; если же что скро­ешь от меня, то впа­дёшь в двой­ной грех. Итак, будь вни­ма­те­лен, – ибо ты при­шёл в лечеб­ницу – чтобы не уйти тебе не исцелённым.
И тако вопро­шает его [или ю] при­лежно едино по еди­ному, и ожи­дает его [или ю], доне­леже отве­щает про­тиву кое­го­ждо вопрошения. И затем со вни­ма­нием задает ему [или ей] вопросы один за дру­гим и ждет, пока он [или она] не отве­тит на каж­дый вопрос.
Прежде всех вопро­шает его о вере, глаголя: Прежде всего спра­ши­вает его о вере:
Рцы ми, чадо: аще веру­еши, яко цер­ковь кафо­ли­че­ская апо­столь­ская, на Востоце насаж­де­ная и воз­ра­ще­ная, и от Востока по всей все­лен­ней раз­се­я­ная, и на Востоце и доселе недви­жимо и непре­менно пре­бы­ва­ю­щая, пре­даде и научи? И аще не сум­ни­шися в коем предании? Скажи мне, чадо: веру­ешь ли так, как Цер­ковь Кафо­ли­че­ская, апо­столь­ская, на Востоке насаж­ден­ная и воз­ра­щен­ная, и от Востока по всей все­лен­ной рас­про­стра­нив­ша­яся, и на Востоке и доныне непо­ко­ле­бимо и неиз­менно пре­бы­ва­ю­щая, пере­дала нам и научила? И если сомне­ва­ешься, то в каком предании?
И аще верит пра­во­славно и несум­ненно, да чтет Сим­вол веры: И, если верит пра­во­славно и без сомне­ний, да читает Сим­вол Веры:

Символ веры

Верую во еди­наго Бога Отца Все­дер­жи­теля, Творца небу и земли, види­мым же всем и неви­ди­мым. И во еди­наго Гос­пода Иисуса Хри­ста, Сына Божия, Еди­но­род­наго, Иже от Отца рож­ден­наго прежде всех век. Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рож­денна, несо­тво­ренна, еди­но­сущна Отцу, Имже вся быша. Нас ради чело­век и нашего ради спа­се­ния сшед­шаго с небес и вопло­тив­ша­гося от Духа Свята и Марии Девы и воче­ло­веч­шася. Рас­пя­таго же за ны при Пон­тий­стем Пилате, и стра­давша, и погре­бенна. И вос­крес­шаго в тре­тий день по Писа­нием. И воз­шед­шаго на небеса, и седяща одес­ную Отца. И паки гря­ду­щаго со сла­вою судити живым и мерт­вым, Егоже Цар­ствию не будет конца. И в Духа Свя­таго, Гос­пода, Живо­тво­ря­щаго, Иже от Отца исхо­дя­щаго, Иже со Отцем и Сыном спо­кла­ня­ема и ссла­вима, гла­го­лав­шаго про­роки. Во едину Свя­тую, Собор­ную и Апо­столь­скую Цер­ковь. Испо­ве­дую едино кре­ще­ние во остав­ле­ние гре­хов. Чаю вос­кре­се­ния мерт­вых, и жизни буду­щаго века. Аминь. 1 Верую во еди­ного Бога, Отца, Все­дер­жи­теля, Творца неба и земли, всего и види­мого и неви­ди­мого. 2 И во еди­ного Гос­пода Иисуса Хри­ста, Сына Божия, Еди­но­род­ного, от Отца рож­ден­ного прежде всех веков, Света от Света, Бога истин­ного от Бога истин­ного, рож­ден­ного, несо­тво­рен­ного, еди­но­сущ­ного Отцу, через Кото­рого всё про­изо­шло. 3 Ради нас, людей, и нашего ради спа­се­ния сошед­шего с небес, и вопло­тив­ше­гося от Духа Свя­того и Марии Девы, и воче­ло­ве­чив­ше­гося. 4 Рас­пя­того же за нас при Пон­тии Пилате, и стра­дав­шего, и погре­бен­ного. 5 И вос­крес­шего в тре­тий день, по Писа­ниям. 6 И вос­шед­шего на небеса, и сидя­щего справа от Отца. 7 И снова гря­ду­щего со сла­вою, судить живых и мёрт­вых, и Цар­ству Его не будет конца. 8 И в Духа Свя­того, Гос­пода, Живо­тво­ря­щего, от Отца исхо­дя­щего, со Отцом и Сыном равно покло­ня­е­мого и сла­ви­мого, гово­рив­шего чрез про­ро­ков. 9 Во еди­ную, свя­тую, собор­ную и апо­столь­скую Цер­ковь. 10 При­знаю одно Кре­ще­ние, для про­ще­ния гре­хов. 11 Ожи­даю вос­кре­се­ния мёрт­вых, 12 и жизни буду­щего века. Аминь.
И сие скон­чав, вопро­шает его: Рцы ми, чадо: не был ли еси ере­тик или отступ­ник? Не дер­жался ли еси с ними, их капища посе­щая, поуче­ния слу­шая или книги их про­чи­то­вая? Не любиши ли чесого мiр­ских паче Творца тво­его? Не лже­сви­де­тель­ство­вал ли еси? Не пре­сту­пил ли еси коего обета Богу обе­щан­наго? Писа­ния Боже­ствен­ная на кощуны не при­и­мо­вал ли еси. И окон­чив это, спра­ши­вает его: Скажи мне, чадо: не был ли ты ере­ти­ком или веро­от­ступ­ни­ком? Не дер­жался ли вме­сте с ними, их молит­вен­ные дома посе­щая, поуче­ния слу­шая, или книги их читая? Не любишь ли чего-нибудь из мiр­ского больше Творца сво­его? Не лже­сви­де­тель­ство­вал ли ты? Не нару­шил ли какого обета, Богу дан­ного? Не не кощун­ство­вал ли над Боже­ствен­ными Писаниями?
И паки вопро­шает его о кро­во­сме­ше­нии. Оно бо запре­ща­ется тяж­чайше блуда. И снова спра­ши­вает его о кро­во­сме­ше­нии. Ибо оно вле­чет за собою более тяж­кое запре­ще­ние, чем блуд.
Рцы ми, чадо: не убил ли еси чело­века волею или неволею? Скажи мне, чадо: не убил ли ты чело­века наме­ренно или невольно?
Рцы ми, чадо: не украл ли еси что, и сотво­рял клятву за то? Или украде ин, а ты приял еси то? Скажи мне, чадо: не украл ли ты чего, и клялся, что не делал этого? Или дру­гой украл, а ты взял у него украденное?
И аще украде что, да воз­вра­тит, а егда то воз­вра­тит, да течет ко архи­ерею при­яти про­ще­ние, и сотво­рити канон свой. Аще же не сотво­ряше клятву, точию да испол­нит, аще воз­можно, канон татя. И если что украл, пусть воз­вра­тит, а после этого пусть идет к архи­ерею с тем, чтобы полу­чить раз­ре­ше­ние от дан­ной им клятвы, и затем да испол­нит канон свой [епи­ти­мию]. Если же не клялся, пусть испол­нит, если воз­можно, канон, поло­жен­ный вору.
Рцы ми чадо: не ротился ли еси, и како ротился, волею или нево­лею, и по нужде? Не пре­дал ли еси немощ­наго в руце силь­наго? Не оби­диши ли кого? Или оби­дел еси в куп­лях или во ином чесом? Скажи мне, чадо: не клялся ли ты, и как клялся – по своей воле или невольно и вынуж­денно? Не пре­дал ли немощ­ного в руки силь­ного? Не оби­жа­ешь ли кого? Или оби­дел – в тор­го­вых делах или в чем ином?
И аще оби­дел есть или оби­дит, да пла­тит е. И если нанес или нано­сит обиду, пусть воз­ме­стит ущерб.
И паки гла­голи: Рцы ми, чадо: не уко­рил ли еси роди­тели твоя, или свя­щен­ника, или монаха, или кое­го­либо от чело­век? Не имаши ли с некиим вражды? То да сотво­риши любовь. Ибо аще имаши на кого вражду или зависть, дары твоя и молитвы не суть при­ятны Богу: ниже, аще что тво­риши Бога ради, при­ятно есть. И про­дол­жай спра­ши­вать: Скажи мне, чадо: не уко­рил ли ты роди­те­лей своих, или свя­щен­ника, или монаха, или какого-либо чело­века? Не име­ешь ли с кем вражды? Если так, вос­ста­нови вза­им­ную любовь. Ведь если ты пита­ешь про­тив кого-нибудь вражду или зависть, то дары твои и молитвы не при­ни­мает Бог; и то, что ты тво­ришь для Бога, не при­ни­ма­ется Им.
Рцы ми, чадо: не ял ли еси во свя­тую Четы­ре­де­сят­ницу или в среду, или в пяток от мяса или сыра? Не пре­дал ли еси неко­его чело­века диа­волу или поху­лил еси, или уко­рил еси веру, или закон, или некую хулу рекл еси, или клял еси чело­века? Не гла­го­лал ли еси лжу или кле­не­шися ложне? Или тще­сла­ву­еши или упи­ва­е­шися, ихже ради душу и тело погубляеши? Скажи мне, чадо: не ел ли ты в дни Свя­той Четы­ре­де­сят­ницы или в среду и пят­ницу мяса или сыра? Не пре­дал ли какого-нибудь чело­века диа­волу, или поху­лил его, или уко­рил веру, или закон, или иную хулу про­из­нес, или про­клял чело­века? Не гово­рил ли лжи, и не кля­нешься ли ложно? Или тще­сла­вишься, или напи­ва­ешься, и тем губишь душу свою и тело?
И про­чия вос­по­ми­нает грехи смерт­ныя: Гор­дость, лихо­име­ние, блуд, зависть, чре­во­бе­сие, гнев, лени­вство, и вся грехи седми мате­рей рож­да­ю­щи­яся, со вся­ким раз­суд­ным испы­та­нием смат­ряя раз­ли­чие лиц, и потому испы­та­ние творя: инако бо духовна, инако людина, инако монаха, инако мiр­ска, инако юна, инако старца. И напо­ми­нает про­чие смерт­ные грехи: Гор­дость, лихо­им­ство, блуд, зависть, чре­во­уго­диие, гнев, лень, и все грехи, от этих семи мате­рей рож­да­ю­щи­еся, со вся­ким рас­су­ди­тель­ным испы­та­нием, при­ни­мая во вни­ма­ние раз­ли­чие лиц, и соот­вет­ствен­ным обра­зом совер­шая испы­та­ние: иным обра­зом духов­ное лицо, иным – про­сто­лю­дина, иным – монаха, иным – мiря­нина, иным – юного, иным – старца.

Завещание

От сих всех отныне дол­жен еси блю­стися, понеже вто­рым кре­ще­нием кре­ща­е­шися, по таин­ству хри­сти­ан­скому, и да поло­жиши начало бла­гое, помо­га­ющу тебе Богу: паче же не поглу­мися на тоежде обра­ща­яся, да не тво­риши чело­ве­ком смеха, сия бо хри­сти­а­ном не суть при­лична, но честно, и право, и бла­го­го­вейно пожити да помо­жет тебе Бог своею благодатию. От всего этого отныне ты дол­жен блю­стись, ибо кре­стишься вто­рым кре­ще­нием в этом таин­стве хри­сти­ан­ском, и да поло­жишь с Божией помо­щью доб­рое начало. И даже не помыш­ляй о воз­вра­ще­нии к преж­нему, чтобы не стать посме­ши­щем для людей: ведь посту­пать так не подо­бает хри­сти­а­нам. Но честно, и право, и бла­го­го­вейно пожить да помо­жет тебе Бог Своею благодатию.
И егда сия вся к нему изре­чеши, и опасно испы­та­еши, и он паки вся яже о себе без студа открыет. И речеши ему: Поклонися. И когда все это ска­жешь ему, и тще­тельно испы­та­ешь, и он также все о себе без стыда откроет, тогда ска­жешь ему: Поклонись.
Тогда пре­кло­няет главу испо­ве­ду­е­мый. Духов­ный же гла­го­лет молитву сию: Гос­поду помолимся. И пре­кло­няет голову испо­ве­да­ю­щийся, духов­ный же отец про­из­но­сит сле­ду­ю­щую молитву: Гос­поду помолимся.

Молитва после исповедания

Гос­поди Боже спа­се­ния рабов Твоих, мило­стиве и щедре и дол­го­тер­пе­ливе, каяйся о наших зло­бах, не хотяй смерти греш­ника, но еже обра­ти­тися и живу быти ему. Сам и ныне уми­ло­сти­вися о рабе Твоем [или рабе Твоей] имя­рек, и подаждь ему образ пока­я­ния, про­ще­ние гре­хов и отпу­ще­ние, про­щая ему вся­кое согре­ше­ние, воль­ное же и неволь­ное. При­мири и соедини его свя­тей Твоей Церкви, о Хри­сте Иисусе Гос­поде нашем, с нимже Тебе подо­бает дер­жава и вели­ко­ле­пие, ныне и присно, и во веки веков, аминь. Гос­поди, Боже спа­се­ния рабов Твоих, мило­сти­вый, и щед­рый, и дол­го­тер­пе­ли­вый, сожа­ле­ю­щий о наших без­за­ко­ниях, не жела­ю­щий смерти греш­ника, но чтобы он обра­тился и жил; Сам и ныне уми­ло­сер­дись над рабом Твоим (имя), и дай ему образ пока­я­ния, про­ще­ние и отпу­ще­ние гре­хов, про­щая ему вся­кое согре­ше­ние, как воль­ное, так и неволь­ное, при­мири и соедини его со Свя­той Твоей Цер­ко­вью во Хри­сте Иисусе, Гос­поде нашем, с Кото­рым при­над­ле­жит Тебе мощь и вели­ко­ле­пие ныне, и все­гда, и во веки веков. Аминь.
По молитве же раз­ре­шает иерей каю­ща­гося низу лежа­щаго, сице гла­голя. Совер­ше­ние тайны свя­таго покаяния. После же молитвы иерей раз­ре­шает каю­ще­гося, лежа­щего ниц, про­из­нося сле­ду­ю­щие слова – совер­ше­ние свя­того Таин­ства Покаяния.

Молитва разрешительная

Гос­подь и Бог наш Иисус Хри­стос бла­го­да­тию и щед­ро­тами Сво­его чело­ве­ко­лю­бия да про­стит ти, чадо имя­рек, вся согре­ше­ния твоя. И аз, недо­стой­ный иерей, вла­стию Его мне дан­ною, про­щаю и раз­ре­шаю тя от всех гре­хов твоих, во имя Отца, и Сына, и Свя­таго Духа, аминь. Гос­подь и Бог наш, Иисус Хри­стос, по бла­го­дати и щед­ро­там Сво­его чело­ве­ко­лю­бия, да про­стит тебе, чадо (имя), все согре­ше­ния твои, и я, недо­стой­ный иерей, вла­стью Его, мне дан­ною, про­щаю и раз­ре­шаю тебя от всех гре­хов твоих во имя Отца и Сына и Свя­того Духа. Аминь.
Конец же раз­ре­ше­ния его гла­голя, иерей зна­ме­нует кре­сто­об­разно дес­ни­цею кающагося. В конце же раз­ре­ши­тель­ной молитвы иерей запе­чет­ле­вает главу каю­ще­гося крест­ным знамением.
Таже, Достойно есть. Слава, и ныне: И отпуст. Затем: Достойно есть: Слава, и ныне: и отпуст.
Тогда канон даст ему про­тиву согре­ше­ния его. Аще убо имать мно­гия грехи, даст ему канон вящ­ший, сиречь, иже имать мно­жай­шая лета, и иная с сими разрешаются. Тогда назна­чает ему канон [епи­ти­мию] соот­вет­ственно согре­ше­ниям его. И если он совер­шил мно­гие грехи, назна­чает ему канон ниболь­ший, то есть [поло­жен­ный за грех, вле­ку­щий за собою отлу­че­ние от при­ча­стия] на самое боль­шое число лет, и по исте­че­нии их и все дру­гие [его грехи] разрешаются.
И гла­го­лет к нему: Чадо, толика лета пове­ле­вают Боже­ствен­нии и свя­щен­нии закони, да не при­ча­сти­шися Боже­ствен­ных Таин, точию да пиеши Аги­асму (Свя­тых Бого­яв­ле­ний воду) вели­кую, и аще удер­жи­шися от Боже­ствен­наго При­ча­стия, раз­ре­шатся греси твои: аще же пре­сту­пиши, и при­об­щи­шися, вто­рый Иуда будеши. Аще же изне­мо­жеши к смерти, да при­ча­сти­шися. Аще ли воста­неши, паки стани во уре­чен­ных летех, и при­ложи в меру, еже содер­жати паки, и ин канон за при­ча­стие, да навер­шиши меру. И гово­рит ему: Чадо, боже­ствен­ные и свя­щен­ные законы пове­ле­вают тебе столько-то лет не при­ча­щаться Свя­тых Таин, а только пить Вели­кую Аги­асму (воду, освя­щен­ную в празд­ник Бого­яв­ле­ния). И если ты воз­дер­жишься от Боже­ствен­ного При­ча­стия, раз­ре­шатся грехи твои. Если же при­сту­пишь и при­об­щишься, то будешь вто­рым Иудой. Если же впа­дешь в смер­тель­ный недуг, то при­ча­стишься. Но если выздо­ро­ве­ешь, снова про­должи назна­чен­ные тебе годы [пока­я­ния] и при­бавь сораз­мерно и иной канон [епи­ти­мию] за [преж­де­вре­мен­ное] при­ча­ще­ние, чтобы и ее испол­нить, и так завер­шить свою меру.

Молитва над разрешаемым от запрещения

Бла­го­у­тробне Гос­поди, Блаже и Чело­ве­ко­любче, иже Твоих ради щед­рот низ­по­сла­вый Еди­но­род­наго Тво­его Сына в мiр, да рас­торг­нет еже на ны руко­пи­са­ние согре­ше­ний, и раз­ре­шит узы, иже от греха свя­зу­е­мых, и про­по­весть пле­нен­ным остав­ле­ние. Ты, Вла­дыко, и раба Тво­его, [или рабу Твою] имя­рек, Твоею бла­го­стию сво­боди нале­жа­щаго ему [или ей] уза, и даруй ему [или ей] без­грешно на всяко время и место при­сту­пати к Тво­ему вели­че­ству со дерз­но­ве­нием, и чистою сове­стию про­сити, еже от Тебе бога­тыя милости. Мило­серд­ный Гос­поди, бла­гой и чело­ве­ко­лю­би­вый, по состра­да­нию Сво­ему послав­ший в мiр Еди­но­род­ного Тво­его Сына, да рас­торг­нет быв­шее про­тив нас руко­пи­са­ние согре­ше­ний, и раз­ре­шит узы свя­зан­ных гре­хом и про­воз­гла­сит плен­ным отпу­ще­ние. Ты, Вла­дыка, и раба Тво­его [или рабу Твою] (имя) по Своей бла­го­сти осво­боди от лежа­щих на нем [или на ней] уз и дай ему [или ей] во вся­кое время и на вся­ком месте без греха при­сту­пать к Тво­ему Вели­чию и с дерз­но­ве­нием и чистою сове­стью про­сить у Тебя обиль­ной милости.
Яко мило­стив и чело­ве­ко­лю­бец Бог еси, и Тебе славу воз­сы­лаем, Отцу, и Сыну, и Свя­тому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь. Ибо Ты – мило­сти­вый и чело­ве­ко­лю­би­вый Бог, и Тебе славу вос­сы­лаем, Отцу и Сыну и Свя­тому Духу, ныне и все­гда, и во веки веков.
Внемли и сему: Отне­леже оста­вит чело­век грех, тогда канон при­ем­лет, по 39-му пра­вилу Васи­лия Вели­каго: елико же тво­рит грех, аще и не при­ча­ща­ется, не вме­ня­ется ему то. Егда же паки удер­жится на время от при­ча­ще­ния, и паки низ­па­дает в грех, паки начало пола­гает в канон. Имей в виду и сле­ду­ю­щее: С того вре­мени, когда оста­вит чело­век грех, он и при­ни­мает епи­ти­мию, по 39-му пра­вилу Васи­лия Вели­кого. А пока тво­рит грех, то хотя он и не при­ча­ща­ется, не вме­ня­ется ему. Также, если он на время удер­жится от при­ча­ще­ния, и вновь впа­дет в грех, опять несет епи­ти­мию с начала.
Аще ли слу­чится ему пасти во ин грех, прежде совер­ше­ния канона, подо­бает смат­ряти мно­жай­шая лета от несо­вер­шен­ных канона, и сек­ра­тых, сиречь, ново­при­луч­шихся, и кая суть мно­жай­шия, тыя да дер­жит. Аще ли паки по оша­я­нии греха, удержа время от при­ча­стия или сам о себе, или от инаго духов­ника, чис­лятся и тая лета в канон. Если же слу­чится ему впасть в дру­гой грех до завер­ше­ния епи­ти­мии, сле­дует избрать боль­шее число лет из тех, что оста­лись от преж­ней, неза­вер­шен­ной епи­ти­мии, и тех, что поло­жены за новый грех. И ту епи­ти­мию, кото­рая про­дол­жи­тель­нее, пусть он и дер­жит. Если же после остав­ле­ния греха он удер­жался от при­ча­стия или сам, или по ука­за­нию дру­гого духов­ника, то эти годы защи­ты­ва­ются в епитимию.
Размер шрифта: A- 16 A+
Цвет темы:
Цвет полей:
Шрифт: Arial Times Georgia
Текст: По левому краю По ширине
Боковая панель: Свернуть
Сбросить настройки