10-10 Преподо́бнаго Амвро́сия, ста́рца Оптинскаго

Преподо́бнаго Амвро́сия, ста́рца Оптинскаго

Краткое наименование:

10-10 Преподо́бнаго Амвро́сия, ста́рца Оптинскаго

Минея. Дата 2025-10-23 (10 октября по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Мф.11:27-30

Апостол: Гал.5:22-6:2

Евангелие: Лк.6:17-23


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 5:

Я́ко к целе́бному исто́чнику, / притека́ем к тебе́, Амвро́сие, о́тче наш, / ты бо на путь спасе́ния нас ве́рно наставля́еши, / моли́твами от бед и напа́стей охраня́еши, / в теле́сных и душе́вных ско́рбех утеша́еши, / па́че же смире́нию, терпе́нию и любви́ науча́еши; / моли́ человеколю́бца Христа́ / и Засту́пницу усе́рдную // спасти́ся душа́м на́шим.


Кондаки

Глас 2:

Заве́т Пастыренача́льника испо́лнив, / ста́рчества благода́ть насле́довал еси́, / боле́знуя се́рдцем о всех, с ве́рою притека́ющих к тебе́. / Те́мже и мы, ча́да твои́, с любо́вию вопие́м ти: / о́тче святы́й Амвро́сие, // моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Икос: Доброзра́чное житие́ показа́л еси́ / и свои́ми доброде́тельми озари́л еси́ всю зе́млю Ру́сскую, / привле́кл еси́ к себе́ вся концы́ Оте́чества на́шего, / окормля́я неисче́тную па́ству ве́рных чад твои́х, / и́хже с любо́вию призре́л еси́, я́ко оте́ц чадолюби́вый и ми́лостивый. / Те́мже сте́кшеся в день преставле́ния твоего́, / во умиле́нии зове́м: / ра́дуйся, подви́жниче благоче́стия, восприе́мый бога́тыя да́ры Ду́ха Всесвята́го; / ра́дуйся, высото́ смире́ния и терпе́ния, и́миже науча́еши ве́рная ча́да своя́; / ра́дуйся, дре́во плодоно́сное, и́мже напита́л еси́ мно́жество а́лчущих жи́зни ве́чныя; / ра́дуйся, цве́те благоуха́нный любве́ Боже́ственныя, е́юже утеша́ются скорбя́щии и боле́знующии; / ра́дуйся, исто́чниче приснотеки́й чуде́с и благотворе́ний, от ни́хже боля́щии исцелева́ют и ги́бнущии спаса́ются; / ра́дуйся, дерзнове́нный хода́таю наш пред пра́ведным Судие́ю; / ра́дуйся, помо́щниче нам пресла́вный во всех обстоя́ниих. / Ра́дуйся, богому́дре Амвро́сие, вели́кий ста́рче всеросси́йский.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 8:

Днесь све́тло торжеству́ет / Введе́нская пу́стынь, / прославля́ющи своего́ вели́каго моли́твенника, / преподо́бнаго ста́рца о́птинскаго, / Амвро́сия чудотво́рца, / и́же зде подвиза́ся ре́вностно / и, возше́д на ле́ствицу духо́вную, / просия́л есть, я́ко свети́льник огнезра́чный, // по всей земли́ Росси́йстей.

Прииди́те, ве́рнии лю́дие, / воздади́м досто́йное поклоне́ние / ны́не просла́вленному ста́рцу Бо́жию / и согла́сно воспои́м ему́: / преподо́бне о́тче наш Амвро́сие, / моли́твенниче наш пред Престо́лом Царя́ Небе́снаго, / не забу́ди нас, убо́гих чад твои́х, / ча́ющих твоея́ по́мощи, / и изба́ви нас от вся́кия ну́жды и печа́ли.

Что тя нарече́м, преподо́бне Амвро́сие? / В по́двизех бо возше́л еси́ / на го́ру свя́тости и соверше́нства, / я́ко земны́й А́нгел и челове́к Небе́сный / ны́не же ра́дуешися и весели́шися в черто́зех Царя́ ца́рствующих, / и та́мо зри́ши сла́ву и добро́ту неизрече́нную, / и с го́рними Си́лами непреста́нно / воспева́еши Трисвяту́ю песнь // Бо́гу, в Тро́ице сла́вимому.

Пра́зднующе па́мять богоно́снаго Амвро́сия, / вели́каго ста́рца Оптинскаго, / всеросси́йскаго наста́вника благоче́стия, / воспо́йте, лю́дие, песнь но́вую: / блаже́н еси́, преподо́бне о́тче наш, / сотвори́вый вся, запове́данная Христо́м, / ны́не бо ты, прославля́емь в сове́те святы́х, / созерца́еши сла́ву Вседержи́теля Бо́га, // прославля́ющаго просла́вльших Его́.

Преподо́бне о́тче Амвро́сие, / кто испове́сть труды́ и боле́зни твоя́, / я́же поне́сл еси́ ра́ди Ца́рствия Небе́снаго? / И был еси́ о́браз терпе́ния и смире́ния, / кро́тости и воздержа́ния, / целому́дрия и послуша́ния, / те́миже обогати́л еси́ ду́шу твою́ / и стяжа́л еси́ да́ры Ду́ха Всесвята́го, // И́мже вся́ка душа́ живи́тся.

Благословля́л еси́ Го́спода / на вся́кое вре́мя, / в ра́дости и печа́ли земна́го жития́, / всегда́ хвала́ Его́ бысть во усте́х твои́х, / да услы́шат кро́тцыи и немощству́ющии глас твой и возвеселя́тся, / взыска́л бо еси́ Го́спода, и услы́ша тя, / и от всех скорбе́й твои́х изба́ви тя. / Присту́пим и мы, бра́тие, к Бо́гу и просвети́мся, // и ли́ца на́ша не постыдя́тся.

Святы́й уго́дниче Бо́жий, / ве́ры правосла́вныя ревни́телю, / сосу́де благода́ти избра́нный, / ди́вным житие́м твои́м пу́стынь Оптина просла́вися, / и вси концы́ земли́ на́шея возра́довашася, / тебе́ бо вси стяжа́хом сте́ну и утвержде́ние, / моли́ся при́сно ко Го́споду, / всеми́лостивому Бо́гу на́шему, // да спасе́т ду́ши на́ша.

Богоблаже́нне о́тче Амвро́сие, / су́етная и ло́жная ми́ра сего́ / отве́ргл еси́ непоколеби́мо, / облеки́йся в ри́зы мона́шеския, / препобеди́л еси́ в себе́ ве́тхаго челове́ка, / угаси́в разжже́нныя стре́лы вра́жия, / ду́шу свою́, я́ко зе́ницу о́ка, / соблю́л еси́ невреди́му, // те́мже тя вси ублажа́ем.

Прииди́те, мона́хов мно́жество, / хвале́бными пе́сньми / па́мять почти́м богоно́снаго ста́рца Амвро́сия, / о́птины пу́стыни украше́ния, / се бо, я́ко фи́никс, насажде́нный в дому́ Бо́жием, / процве́л и возблагоуха́л есть цвет неувяда́емый, / и ны́не предстои́т пред Царе́м Небе́сным, / моля́ся о душа́х на́ших.


Стихиры на стиховне

Глас 5:

Песнь воспои́м, лю́дие, / учи́телю душеспаси́тельнаго жи́тельства, / исто́чнику любве́ Христо́вы, вели́кому ста́рцу Амвро́сию, / мона́хов путеводи́телю, / а́лчущих пита́телю, бе́дствующим помо́щнику, / всем христиа́ном прибе́жищу: / приими́, уго́дниче Бо́жий, на́ша моле́ния, / ве́рных чад твои́х, // чту́щих святу́ю па́мять твою́.

Стих: Честна́ пред Го́сподем // смерть преподо́бных Его́.

Пра́зднующе, преподо́бне о́тче, / святу́ю па́мять твою́, / благода́рную песнь воспева́ем ти, / ты бо ве́си ну́жды нас, чад твои́х, / обремене́нных скорбьми́ мно́гими, / помога́еши нам си́лою свы́ше / и огражда́еши, я́ко щит, / от вся́ких де́монских нахожде́ний, // низпосыла́я ве́лию ми́лость.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода, // в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Притеце́м, бра́тие, / к исто́чнику све́та и́стины, / богоблаже́нному Амвро́сию, / просвети́мся его́ уче́ньми духо́вными / и с ве́рою возопии́м ку́пно: / приими́ на́ша моли́твы // и изба́ви нас от вся́ких зол и скорбе́й.

Наста́вниче всех приходя́щих к тебе́, / о́тче наш Амвро́сие, / любве́ насади́телю, / ни́щих корми́телю, / жа́ждущих напои́телю, / гре́шников до́брый испра́вителю, / неве́рных вразуми́телю, / при́зри на нас, чад твои́х, // чту́щих святу́ю па́мять твою́.


Стихиры на хвалитех

Глас 6:

Восхва́лим, ве́рнии лю́дие, / достоблаже́нную па́мять преподо́бнаго Амвро́сия, / вели́каго ста́рца О́птинскаго, / всея́ Росси́и чудотво́рца, / той бо, сконча́в земно́е стра́нствие, / вни́де в оби́тель Царя́ Небе́снаго / и зрит та́мо красоту́ неизрече́нную, / вчини́вся с ли́ки безпло́тных, / пое́т с ни́ми песнь Трисвяту́ю // в Тро́ице сла́вимому Бо́гу.

Возра́дуемся, бра́тие, / пра́зднующе све́тлую па́мять / богоно́снаго ста́рца Амвро́сия, / учи́теля благоче́стия, / пропове́дника любве́ Христо́вы, / его́же Бог сотвори́ сосу́д избра́нный благода́ти своея́ живоно́сныя, / воспои́м, зову́ще: / моли́, о́тче, всеще́драго Бо́га // спасти́ся душа́м на́шим.

Преблаже́нне о́тче Амвро́сие, / вонми́ гла́су душ на́ших, / ча́ющих твоея́ ми́лости, / се бо ско́рби и ну́жды / превзыдо́ша главу́ на́шу, / и несть исцеле́ния пло́ти на́шей; / прииди́ и помози́ всем // чту́щим твою́ святу́ю па́мять.

Це́рковь Ру́сская ны́не пра́зднует / твою́ прехва́льную па́мять, / богому́дре о́тче Амвро́сие, / прославля́ющи твое́ земно́е житие́, / е́же укра́сил еси́ доброде́тельми Христо́выми. / Не премолчи́ за ны ко Го́споду / в твои́х те́плых моли́твах, // да спасе́т ду́ши на́ша.

Бу́ди помо́щник и засту́пник нам, / обурева́емым в пучи́не жите́йскаго мо́ря, / богоблаже́нне о́тче Амвро́сие, / до́брый па́стырю и де́лателю жа́твы мно́гия, / тебе́ бо вси ве́мы / я́ко ми́лостиваго чудотво́рца, / ско́раго врача́ душ и теле́с на́ших, / кре́пкаго моли́твенника пред Бо́гом // о спасе́нии душ на́ших.


Седальны

Глас 8:

Це́рковь свята́я ны́не пра́зднует / твою́ честну́ю па́мять, о́тче наш Амвро́сие, / почита́ющи по́двиги твоего́ земна́го жития́, / ты бо яви́лся еси́ вои́стину я́ко река́ благода́ти Ду́ха Свята́го, / врачу́я не́мощи теле́сныя и душе́вныя / всех прибега́ющих к тебе́ с ве́рою и наде́ждею. / Тем взыва́ем тебе́ непреста́нно: / моли́ся Христу́ Бо́гу о спасе́нии душ на́ших.

Глас 1:

Любо́вию Христо́вою привле́кл еси́ вся концы́ земли́ на́шея / и учи́л еси́ до́брому христиа́нскому жи́тельству, / терпе́ние и смире́ние насажда́я в душа́х а́лчущих спасе́ния, / наипа́че помога́еши нам, / предстоя́ ны́не у Царя ца́рствующих и Влады́ки жи́зни ве́чныя / и моли́ Его́, / да поми́лует недосто́йных раб Свои́х / и спасе́т ду́ши на́ша.

Глас 8:

Досто́йно восхва́лим, бра́тие, / по́двиги всея́ Росси́и чудотво́рца, / преподо́бнаго отца́ на́шего Амвро́сия, / возше́дшаго на высоту́ ле́ствицы духо́вныя / и просла́вльшаго Бо́га соверше́нством доброде́телей душеспаси́тельных, / и па́ки воспои́м, со умиле́нием серде́ц на́ших зову́ще: / ра́дуйся, Амвро́сие, о́тче святы́й, / до́брый наста́вниче благоче́стия.

Глас 4:

Лик мона́хов ны́не славосло́вит тя, / преподо́бне о́тче наш Амвро́сие, / ублажа́я честну́ю па́мять твою́, / и вся оби́тель в ра́дости торжеству́ет, / почита́ющи твое́ чи́стое в доброде́телех житие́ / и мно́жество чудотворе́ний, тобо́ю преизлива́емых. / Те́мже мы вси вку́пе вопие́м: / спаса́й нас моли́твами твои́ми, Амвро́сие, о́тче наш.


Светильны

Мона́шескаго о́браза житие́ избра́в непрело́жно / и отри́нув ми́ра сего́ суету́ и сла́ву, / всели́лся еси́ в оби́тель Богоро́дицы, / преподо́бне о́тче наш Амвро́сие, / и процве́л еси́, я́ко крин се́льный. / Мы же, чту́ще святу́ю па́мять твою́, зове́м ти: / бу́ди нам помо́щник и засту́пник в беда́х и ско́рбех обстоя́щих.

Богородичен: Ра́дуйся, Тебе́ зове́м, благослове́нная Богоро́дице Де́во, / я́ко Тобо́ю присносу́щныя ра́дости прича́стницы бы́хом. / Живо́т бо наш и спасе́ние недомы́слимо и превы́ше естества́ родила́ еси́, / сего́ ра́ди непреста́нно ублажа́ют Тя ро́дове родо́в, / я́коже пре́жде прорекла́ еси́.


Каноны

Кано́н свята́го, глас 8 (основной)


Житие

Преподобный Амвросий Оптинский

В миру Александр, родился 23 ноября 1812 года в селе Большая Липовица Тамбовской губернии в многодетной семье пономаря Михаила Федоровича (отец которого был священником и благочинным) и Марфы Николаевны Гренковых. В 12 лет Александра определили в Тамбовское духовное училище, после которого он поступил в Тамбовскую духовную семинарию. Тяжело заболев в последнем классе семинарии, Александр дал Богу обет в случае выздоровления пойти в монастырь, но, поправившись, несколько лет откладывал исполнение обета. Успешно окончив семинарию, Александр Михайлович был сначала домашним учителем, а затем преподавателем Липецкого духовного училища. Наконец в 1839 году Александр поступил во Введенскую Оптину пустынь Калужской губернии к преподобному старцу иеросхимонаху Льву (память 11 октября). Александр Гренков был определен в скит монастыря, где нес послушание помощника повара. Черная и трудная кухонная работа не смутила бывшего преподавателя духовного училища. Он не стал рассуждать, что послушание не по нем, не по его силам, а принял назначение со смирением, как из уст Самого Господа. Поварская работа занимала у молодого послушника большую часть дня, ему мало приходилось бывать на богослужениях, и это приучило его к внутренней молитве.

Через три года, когда ему исполнилось тридцать лет, Александр был пострижен в монашество с именем в честь святителя Медиоланского Амвросия (память 7 декабря) и рукоположен в иеродиакона, а через два года – в иеромонаха. Тяжело заболев, отец Амвросий был пострижен в схиму, после чего стал выздоравливать, но полностью поправиться уже никогда не мог. Он не скорбел о своих болезнях, считал их необходимым средством воспитания души и говорил в утешение недужным: «Бог не требует от больного подвигов телесных, а только терпения со смирением и благодарения».

Иеромонах Амвросий стал помогать своему духовному отцу, преподобному старцу иеросхимонаху Макарию, в его трудах как духовник, принимал посетителей, участвовал в переводах и издании творений святых отцов и книг духовного содержания. После кончины преподобного Макария (†7 сентября 1860) преподобный Амвросий становится духовным наставником братии. За наставлением к нему шли тысячи верующих и неверующих людей со всей России. К нему приезжали за советом и для беседы великий князь Константин Константинович Романов, Ф. М. Достоевский, В. С. Соловьев, К. Н. Леонтьев (монах Климент), А. К. Толстой, Л. Н. Толстой, М. П. Погодин и многие другие. Преподобный Амвросий никогда не позволял себе пустого слова и говорил лишь с целью исправления и назидания. На насущный вопрос: «Как жить?» – он давал шутливые ответы: «Нужно жить нелицемерно и вести себя примерно, тогда дело наше будет верно, а иначе будет скверно». Или: «Жить – не тужить, никого не осуждать, никому не досаждать, и всем мое почтение». Или: «Жить можно и в миру, только не на юру, а жить тихо». «Мы должны, – говорил старец, – жить на земле так, как колесо вертится: чуть только одной точкой касается земли, а остальными непременно стремится вверх; а мы как заляжем на землю, так и встать не можем». Преподобный Амвросий имел дар прозорливости, он исцелял больных, помогал нуждавшимся и бедным. Для оказания помощи старец являлся людям на расстоянии, наяву или во сне. Преподобным Амвросием была устроена Казанская Шамординская женская обитель, куда он посылал жить или нуждавшихся больных, или бедных благочестивых женщин, девушек и сирот. Преподобный Амвросий был великим молитвенником за всю Россию. Во время молитвы его лицо видели преображенным.

Скончался преподобный Амвросий 10 октября 1891 года в Шамординской обители и был похоронен в Оптиной пустыни рядом с могилой преподобного старца Макария. После кончины старец Амвросий являлся многим людям в разных концах России, исцеляя больных, помогая страждущим. Святость жизни старца Амвросия явлена в его деятельной любви к ближним, и православный народ всегда отвечал ему глубоким почитанием. В 1988 году на Поместном Соборе Русской Православной Церкви преподобный Амвросий был причислен к лику святых угодников Божиих. Обретенные его честны́е мощи почивают во Введенском соборе Оптиной пустыни. Память празднуется 10 октября, а также 27 июня (обретение мощей) и 11 октября – в Соборе Оптинских старцев.