Азбука верыПравославная библиотекапреподобный Амвросий Оптинский (Гренков)Молитвенное правило преподобного Амвросия Оптинского читаемое во время искушений


преподобный Амвросий Оптинский (Гренков)

Молитвенное правило преподобного Амвросия Оптинского читаемое во время искушений

Содержание

Из писем преподобного Амвросия Оптинского Псалом Давиду, внегда́ отбега́ше от лица Авессало́ма, сына своего, 3. В конец, в песнех разума Давиду. Внегда приити́ Зифе́ем и рещи́ Сау́лови: не се ли Давид скры́ся в нас? 53. В конец, да не растли́ши, Давиду в столпописа́ние, внегда́ посла́ Саул, и стреже́ дом его, е́же умертви́ти его, 58. Псалом Давиду, егда́ гоня́ше его Авессало́м, сын его, 142. Моли́тва ни́щаго, егда́ уны́ет, и пред Господем пролие́т моле́ние свое, 101. Псалом Давиду, 36. Псалом Давиду, пре́жде пома́зания, 26. Хвала́ песни Дави́довы, не надпи́сан у евреи́, 90. В конец, псалом Давиду, 39.  

 

Преподобный старец Амвросий Оптинский предлагал обращающимся к нему в самых различных скорбях и напастях особые краткие молитвенные правила, посильные для каждого христианина. Старец по своему опыту знал, как действуют эти молитвы, как укрепляют ослабевший дух человека, как разоряются вражьи наветы, если эти молитвы читать с верой и упованием на всемогущую помощь Божию. Мы приводим здесь эти правила, составленные из псалмов Давидовых, вместе с отрывками из писем преподобного Амвросия.

ИЗ ПИСЕМ ПРЕПОДОБНОГО АМВРОСИЯ ОПТИНСКОГО

Надейся на милость и помощь Божию и веруй, что силен Господь избавить тебя от всех козней человеческих и вражеских. Сказано в псалмах: “Господь разоряет советы языков и отметает мысли людей; совет же Господень пребывает во век”.

Выписываю тебе псалмы, которыми молился святой Давид, когда был в гонении от врагов: 3-й, 53-й, 58-й, 142-й. Выбери из этих псалмов приличные для тебя слова и почасту прочитывай их, обращаясь к Богу с верою и смирением. А когда будет бороть тебя уныние или томить душу безотчетная скорбь – прочитывай 101-й псалом.

Псалом Давиду, внегда́ отбега́ше от лица Авессало́ма, сына своего, 3.

Го́споди, что ся умно́жиша стужа́ющии ми? Мно́зи востаю́т на мя, мно́зи глаго́лют души́ моей: несть спасе́ния ему в Бо́зе его. Ты же, Го́споди, Засту́пник мой еси́, слава моя и вознося́й главу́ мою. Гла́сом мои́м ко Го́споду воззва́х, и услы́ша мя от горы́ святы́я Своея́. Аз усну́х, и спах, воста́х, я́ко Господь засту́пит мя. Не убою́ся от тем люде́й, о́крест напа́дающих на мя. Воскресни́, Го́споди, спаси́ мя, Бо́же мой, я́ко Ты порази́л еси́ вся вражду́ющыя ми всу́е: зубы гре́шников сокруши́л еси. Госпо́дне есть спасе́ние, и на лю́дех Твоих благослове́ние Твое.

В конец, в песнех разума Давиду. Внегда приити́ Зифе́ем и рещи́ Сау́лови: не се ли Давид скры́ся в нас? 53.

Боже, во имя Твое спаси́ мя и в силе Твоей суди́ ми. Боже, услы́ши молитву мою, внуши глаго́лы уст моих. Яко чу́ждии воста́ша на мя, и кре́пцыи взыска́ша ду́шу мою, и не предложи́ша Бога пред собо́ю. Се бо Бог помогает ми, и Господь Засту́пник души моей. Отврати́т злая врагом моим, и́стиною Твоею потреби́ их. Во́лею пожру́ Тебе, испове́мся и́мени Твоему, Господи, я́ко бла́го, яко от вся́кия печали изба́вил мя еси, и на враги моя воззре́ о́ко мое.

В конец, да не растли́ши, Давиду в столпописа́ние, внегда́ посла́ Саул, и стреже́ дом его, е́же умертви́ти его, 58.

Изми́ мя от враг моих, Боже, и от востаю́щих на мя изба́ви мя. Изба́ви мя от де́лающих беззако́ние и от муж крове́й спаси́ мя. Яко се улови́ша ду́шу мою, нападо́ша на мя кре́пцыи, ниже́ беззако́ние мое, ниже́ грех мой, Господи. Без беззако́ния теко́х и испра́вих, воста́ни в сре́тение мое и виждь. И Ты, Господи Боже сил, Боже Израилев, вонми́ посети́ти вся язы́ки, да не уще́дриши вся де́лающыя беззако́ние. Возвратя́тся на вечер и вза́лчут, я́ко пес, и обы́дут град. Се ти́и отвеща́ют усты́ своими, и мечь во устна́х их, я́ко кто слы́ша? И Ты, Господи, посмее́шися им, уничижи́ши вся язы́ки. Держа́ву мою к Тебе сохраню́, я́ко Ты, Боже, Засту́пник мой еси. Бог мой, милость Его предвари́т мя, Бог мой, яви́т мне на вразе́х моих. Не уби́й их, да не когда́ забу́дут зако́н Твой, расточи я́ силою Твое́ю, и низведи́ я́, Защи́тниче мой, Господи. Грех уст их, сло́во усте́н их, и я́ти да бу́дут в горды́ни своей, и от кля́твы и лжи возвестя́тся в кончи́не. Во гневе кончи́ны, и не бу́дут: и уве́дят, я́ко Бог влады́чествует Иа́ковом и концы́ земли́. Возвратя́тся на вечер, и вза́лчут, я́ко пес, и обы́дут град. Ти́и разы́дутся я́сти. Аще ли же не насы́тятся, и поро́пщут. Аз же воспою́ си́лу Твою и возра́дуюся зау́тра о ми́лости Твоей, я́ко был еси Засту́пник мой и Прибе́жище мое в день ско́рби моея́. Помо́щник мой еси, Тебе пою: я́ко Бог Заступник мой еси́, Боже мой, ми́лость моя.

Псалом Давиду, егда́ гоня́ше его Авессало́м, сын его, 142.

Господи, услы́ши моли́тву мою, внуши́ моле́ние мое во и́стине Твоей, услы́ши мя в пра́вде Твоей: и не вни́ди в суд с рабо́м Твоим, яко не оправди́тся пред Тобою всяк живый. Яко погна́ враг ду́шу мою, смири́л есть в зе́млю живо́т мой, посади́л мя есть в те́мных, яко ме́ртвыя века. И уны́ во мне дух мой, во мне смяте́ся се́рдце мое. Помяну́х дни дре́вния, поучи́хся во всех де́лех Твоих, в творе́ниих руку́ Твоею поуча́хся. Возде́х к Тебе ру́це мои, душа́ моя, яко земля́ безво́дная Тебе. Ско́ро услы́ши мя, Господи, исчезе́ дух мой, не отврати́ лица Твоего от мене́, и уподо́блюся низходя́щим в ров. Слы́шану сотвори́ мне зау́тра ми́лость Твою, яко на Тя упова́х. Скажи́ мне, Господи, путь, во́ньже пойду́, яко к Тебе взях ду́шу мою. Изми́ мя от враг мои́х, Господи, к Тебе прибего́х. Научи́ мя твори́ти во́лю Твою, яко Ты еси Бог мой. Дух Твой Благи́й наста́вит мя на зе́млю пра́ву. Имене Твоего ра́ди, Господи, живи́ши мя, пра́вдою Твое́ю изведе́ши от печа́ли ду́шу мою. И ми́лостию Твоею потреби́ши враги́ моя и погуби́ши вся стужа́ющыя души́ моей, яко аз раб Твой есмь.

Моли́тва ни́щаго, егда́ уны́ет, и пред Господем пролие́т моле́ние свое, 101.

Господи, услы́ши моли́тву мою, и вопль мой к Тебе́ да прии́дет. Не отврати́ лица́ Твоего от мене́: во́ньже а́ще день скорблю́, приклони́ ко мне у́хо Твое: во́ньже а́ще день призову́ Тя, ско́ро услы́ши мя. Яко исчезо́ша яко дым дни́е мои, и ко́сти моя яко суши́ло сосхо́шася. Уя́звен бых яко трава́, и и́зсше се́рдце мое, яко забы́х снес'ти хлеб мой. От гла́са воздыха́ния моего прильне́ кость моя пло́ти моей. Уподо́бихся нея́сыти пусты́нней, бых яко нощны́й вран на ны́рищи. Бдех и бых яко пти́ца осо́бящаяся на зде. Весь день поноша́ху ми врази́ мои, и хва́лящии мя мною кленя́хуся. Зане́ пе́пел яко хлеб ядя́х, и питие́ мое с пла́чем растворя́х. От лица́ гне́ва Твоего и я́рости Твоея́: яко возне́с низве́ргл мя еси. Дни́е мои яко сень уклони́шася, и аз яко сено изсхо́х. Ты же, Господи, во век пребыва́еши, и па́мять Твоя в род и род. Ты воскре́с уще́дриши Сио́на, яко вре́мя уще́дрити его, яко прии́де время. Яко благоволи́ша раби́ Твои ка́мение его, и персть его уще́дрят. И убоя́тся язы́цы и́мене Господня, и вси ца́рие зе́мстии славы Твоея́. Яко сози́ждет Господь Сио́на, и яви́тся во сла́ве Своей. Призре́ на моли́тву смире́нных, и не уничижи́ моле́ния их. Да напи́шется сие в род ин, и лю́дие зи́ждемии восхва́лят Господа. Яко прини́че с высоты́ святы́я Своея́, Господь с Небесе́ на зе́млю призре́, услы́шати воздыха́ние окова́нных, разреши́ти сы́ны умерщвле́нных, возвести́ти в Сио́не имя Господне, и хвалу́ Его во Иерусали́ме. Внегда́ собра́тися лю́дем вку́пе и царе́м, еже рабо́тати Господеви. Отвеща́ Ему на пути́ кре́пости Его: умале́ние дней моих возвести́ ми. Не возведи́ мене́ во преполове́ние дней мои́х: в ро́де родо́в ле́та Твоя. В нача́лех Ты, Господи, зе́млю основа́л еси, и дела́ руку́ Твоею суть небеса́. Та поги́бнут, Ты же пребыва́еши, и вся яко ри́за обетша́ют, и я́ко оде́жду свие́ши я́, и изменя́тся. Ты же тойжде еси́, и ле́та Твоя не оскуде́ют. Сы́нове раб Твоих вселя́тся, и се́мя их во век испра́вится.

rref(); lref();

ИЗ ПИСЕМ ПРЕПОДОБНОГО АМВРОСИЯ ОПТИНСКОГО

Письмо твое получил, но на второй неделе поста не успел ответа тебе написать, вот и третия неделя уже приходит к концу. Опять скажу тебе, что, по моему мнению, нужно еще подождать и потерпеть, пока воздействует промыслительная сила Божия, разоряющая неправильные советы и отметающая мысли людей неблагонамеренных; так как один совет Божий пребывает вовеки. Чтобы в твоем положении получить милость и помощь Божию, читай ежедневно псалом 36-й: “Не ревнуй лукавнующим, ниже завиди творящим беззаконие” . И хорошо бы этот псалом читать по слову святого Давида – вечер, утро и полудне. И еще два псалма – “Господь просвещение” и “Живый в помощи”. Ежели во имя Святой Троицы будешь исправно читать эти псалмы ежедневно по три раза со смирением и усердием, предавая себя всеблагому Промыслу Божию, тогда изведет, точию повинися Господеви и умоли Его. Полезно также читать псалом – “Терпя, потерпех Господа и внят ми”. Не вотще сказано в Святом Писании, что многими скорбями подобает нам внити в Царствие Небесное, ради получения которого и поступили мы в монастырь.

Псалом Давиду, 36.

Не ревну́й лука́внующым, ниже́ зави́ди творя́щым беззако́ние. Зане́ яко трава́ ско́ро и́зсшут, и яко зе́лие зла́ка скоро отпаду́т. Упова́й на Господа, и твори́ благосты́ню, и насели́ зе́млю, и упасе́шися в бога́тстве ея́. Наслади́ся Го́сподеви, и даст ти проше́ния се́рдца твоего. Откры́й ко Господу путь твой, и упова́й на Него, и Той сотвори́т: и изведе́т яко свет пра́вду твою и судьбу́ твою яко полу́дне. Повини́ся Господеви и умоли́ Его. Не ревну́й спе́ющему в пути своем человеку, творя́щему законопреступле́ние. Преста́ни от гне́ва и оста́ви ярость: не ревну́й, е́же лука́вновати. Зане́ лука́внующии потребя́тся, терпя́щии же Господа, ти́и насле́дят землю. И еще ма́ло, и не будет грешника: и взы́щеши место его, и не обря́щеши. Кро́тцыи же насле́дят землю и насладя́тся о мно́жестве мира. Назира́ет грешный пра́веднаго и поскреже́щет нань зубы́ своими. Господь же посмее́тся ему, зане́ презира́ет, яко прии́дет день его. Мечь извлеко́ша гре́шницы, напряго́ша лук свой, низложи́ти убо́га и ни́ща, закла́ти пра́выя сердцем. Мечь их да вни́дет в сердца́ их, и лу́цы их да сокруша́тся. Лучше малое пра́веднику, паче бога́тства грешных мно́га. Зане́ мы́шцы грешных сокруша́тся, утвержда́ет же пра́ведныя Господь. Весть Господь пути непоро́чных, и достоя́ние их в век будет. Не постыдя́тся во время лю́тое, и во днех гла́да насы́тятся, яко гре́шницы поги́бнут. Врази́ же Господни, ку́пно просла́витися им и вознести́ся, исчеза́юще яко дым исчезо́ша. Зае́млет гре́шный и не возврати́т, пра́ведный же ще́дрит и дае́т. Яко благословя́щии Его насле́дят зе́млю, клену́щии же Его потребя́тся. От Господа стопы́ человеку исправля́ются, и пути его восхо́щет зело́. Егда паде́т, не разбие́тся, яко Господь подкрепля́ет ру́ку его. Юне́йший бых, ибо состаре́хся, и не ви́дех праведника оста́влена, ниже́ се́мени его прося́ща 16 хле́бы. Весь день ми́лует и взаи́м дае́т пра́ведный, и се́мя его во благослове́ние будет. Уклони́ся от зла, и сотвори бла́го, и всели́ся в век века. Яко Господь любит суд и не оста́вит преподо́бных Своих, во век сохраня́тся. Беззако́нницы же изжену́тся, и семя нечести́вых потреби́тся. Пра́ведницы же насле́дят землю и вселя́тся в век ве́ка на ней. Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости, и язык его возглаго́лет суд. Закон Бога его в сердце его, и не за́пнутся стопы́ его. Сматря́ет гре́шный пра́веднаго и и́щет е́же умертви́ти его. Господь же не оста́вит его в руку́ его, ниже́ осу́дит его, егда́ су́дит ему. Потерпи́ Господа, и сохрани́ путь Его, и вознесе́т тя, еже насле́дити землю, внегда́ потребля́тися гре́шником, у́зриши. Ви́дех нечести́ваго превознося́щася и вы́сящася, яко ке́дры Лива́нския. И ми́мо идо́х, и се не бе́, и взыска́х его, и не обре́теся место его. Храни незло́бие 17 и ви́ждь правоту́, я́ко есть оста́нок человеку ми́рну. Беззако́нницы же потребя́тся вку́пе: оста́нцы же нечести́вых потребя́тся. Спасе́ние же пра́ведных от Господа, и Защи́титель их есть во вре́мя ско́рби. И помо́жет им Господь, и изба́вит их, и и́змет их от гре́шник, и спасе́т их, яко упова́ша на Него.

Псалом Давиду, пре́жде пома́зания, 26.

Господь просвеще́ние мое и Спаси́тель мой, кого́ убою́ся? Господь Защи́титель живота́ моего, от кого́ устрашу́ся? Внегда приближа́тися на мя зло́бующым, е́же сне́сти пло́ти моя, оскорбля́ющии мя, и врази́ мои́, ти́и изнемого́ша и падо́ша. Аще ополчи́тся на мя полк, не убои́тся се́рдце мое́, а́ще воста́нет на мя брань, на Него́ аз упова́ю. Еди́но проси́х от Господа, то взыщу́: е́же жи́ти ми в дому́ Госпо́дни вся дни живота́ моего, 18 зре́ти ми красоту́ Господню и посеща́ти храм святы́й Его. Яко скры мя в селе́нии Свое́м в день зол моих, покры́ мя в тайне селе́ния Своего́, на ка́мень вознесе́ мя. И ныне, се вознесе́ главу́ мою́ на враги́ моя: обыдо́х и пожро́х в селе́нии Его же́ртву хвале́ния и воскликнове́ния, пою́ и воспою́ Господеви. Услы́ши, Господи, глас мой, и́мже воззва́х: поми́луй мя и услы́ши мя. Тебе́ рече́ сердце мое: Господа взыщу́. Взыска́ Тебе́ лице́ мое, лица́ Твоего, Господи, взыщу́. Не отврати́ лица́ Твоего от мене́ и не уклони́ся гне́вом от раба́ Твоего́: помо́щник мой бу́ди, не отри́ни мене́, и не оста́ви мене́, Боже Спаси́телю мой. Яко оте́ц мой и ма́ти моя оста́виста мя, Господь же восприя́т мя. Законоположи́ ми, Господи, в пути́ Твоем и наста́ви мя на стезю́ пра́вую враг моих ра́ди. Не преда́ждь мене́ в ду́шы стужа́ющих ми, я́ко воста́ша на мя свиде́теле непра́веднии 19 и солга́ непра́вда себе́. Ве́рую ви́дети блага́я Госпо́дня на земли́ живых. Потерпи́ Господа, мужа́йся и да крепи́тся се́рдце твое, и потерпи́ Господа.

Хвала́ песни Дави́довы, не надпи́сан у евреи́, 90.

Живый в по́мощи Вы́шняго, в кро́ве Бога Небе́снаго водвори́тся. Рече́т Го́сподеви: Засту́пник мой еси́ и Прибе́жище мое, Бог мой, и упова́ю на Него́. Яко Той изба́вит тя от се́ти ло́вчи, и от словесе́ мяте́жна, плещма́ Свои́ма осени́т тя, и под криле́ Его наде́ешися: ору́жием обы́дет тя и́стина Его. Не убои́шися от стра́ха нощна́го, от стрелы́ летя́щия во дни, от ве́щи во тме преходя́щия, от сря́ща и бе́са полу́деннаго. Паде́т от страны́ твоея́ ты́сяща, и тма одесну́ю тебе́, к тебе́ же не прибли́жится, оба́че очи́ма твои́ма смо́триши, и воздая́ние гре́шников у́зриши. 20 Яко Ты, Господи, упова́ние мое, Вы́шняго положи́л еси прибе́жище твое. Не прии́дет к тебе зло, и ра́на не прибли́жится телеси́ твоему́, я́ко Ангелом Своим запове́сть о тебе́, сохрани́ти тя во всех путе́х твоих. На рука́х во́змут тя, да не когда́ преткне́ши о ка́мень но́гу твою, на а́спида и васили́ска насту́пиши, и попере́ши льва и змия. Яко на Мя упова́, и изба́влю и́: покры́ю и́, яко позна́ и́мя Мое. Воззове́т ко Мне, и услы́шу его: с ним есмь в ско́рби, изму́ его, и просла́влю его́, долгото́ю дней испо́лню его, и явлю́ ему спасе́ние Мое.

В конец, псалом Давиду, 39.

Терпя́, потерпе́х Господа, и вня́т ми, и услы́ша молитву мою. И возведе́ мя от ро́ва страсте́й, и от бре́ния ти́ны, и поста́ви на ка́мени но́зе мои, и испра́ви стопы́ моя, и вложи́ во уста́ моя песнь но́ву, пе́ние Богу нашему. Узрят мно́зи 21 и убоя́тся, и упова́ют на Господа. Блаже́н муж, ему́же есть имя Господне упова́ние его, и не призре́ в суеты́ и неистовле́ния ло́жная. Мно́га сотвори́л еси́ Ты, Господи, Боже мой, чудеса́ Твоя и помышле́нием Твоим несть кто́ уподо́бится Тебе: возвести́х и глаго́лах, умно́жишася па́че числа́. Же́ртвы и приноше́ния не восхоте́л еси́, те́ло же сверши́л ми еси, всесожже́ний и о гресе́ не взыска́л еси́. Тогда рех: се прииду́, в глави́зне кни́жне пи́сано есть о мне: е́же сотвори́ти во́лю Твою, Боже мой, восхоте́х, и зако́н Твой посреде́ чре́ва моего́. Благовести́х пра́вду в це́ркви вели́цей, се устна́м мои́м не возбраню́: Господи, Ты разуме́л еси́. Пра́вду Твою не скрых в се́рдце мое́м, и́стину Твою и спасе́ние Твое рех, не скрых ми́лость Твою и и́стину Твою от со́нма мно́га. Ты же, Господи, не удали́ щедро́т Твои́х от мене́: ми́лость Твоя и и́стина Твоя вы́ну да засту́пите мя. 22 Яко одержа́ша мя зла́я, и́мже несть числа́, постиго́ша мя беззако́ния моя, и не возмого́х зре́ти, умно́жишася па́че влас главы́ моея́, и се́рдце мое́ оста́ви мя. Благоволи́, Господи, изба́вити мя: Господи, во е́же помощи́ ми вонми́. Да постыдя́тся и посра́мятся вку́пе и́щущии ду́шу мою изъя́ти ю́, да возвратя́тся вспять и постыдя́тся хотя́щии ми зла́я. Да прии́мут а́бие студ свой глаго́лющии ми: бла́гоже, бла́гоже. Да возра́дуются и возвеселя́тся о Тебе вси и́щущии Тебе, Господи, и да реку́т вы́ну: да возвели́чится Господь, лю́бящии спасе́ние Твое. Аз же нищ есмь и убог, Господь попече́тся о мне. Помо́щник мой и Защи́титель мой еси Ты, Боже мой, не закосни́.

rref(); lref();

ПРЕПОДОБНЫЙ СТАРЕЦ АМВРОСИЙ ОПТИНСКИЙ

Преподобный Оптинский старец Амвросий родился 23 ноября 1812 года в селе Большая Липовица Тамбовской губернии и был наречен Александром в честь благоверного князя Александра Невского, память которого праздновалась в тот день. Его отец Михаил Федорович Гренков был сельским дьячком, а мать Марфа Николаевна занималась воспитанием детей. Александр рос живым и резвым мальчиком, любил детские забавы и шумные игры. Все воспитание детей в семье проходило в строго религиозном направлении. Отец брал Александра с собой в церковь, где юный отрок читал и пел на клиросе. Любили в семье и чтение божественных книг.

В 12 лет Александр поступил в Тамбовское духовное училище, а по его окончании в 1830 году – в Тамбовскую духовную семинарию. Учение благодаря природной одаренности давалось Александру легко. Однако окружающие выделяли целостность его натуры, нравственную чистоту и собранность духа. Как он позже вспоминал: “В монастырь я не думал никогда идти... впрочем, другие почему-то предрекли мне, что я буду в монастыре”. И вскоре юному семинаристу было показано его истинное призвание. За год до окончания семинарии Александр настолько серьезно заболел, что окружающие уже отчаялись в его выздоровлении. В это время Александр дал обещание Господу, что если Он воздвигнет его здравым с одра болезни, то он непременно пойдет в монастырь. Юноша выздоровел, но исполнить обет сразу не имел возможности: ни начальство, ни родители не позволили бы ему оставить семинарию.

В 1836 году Александр окончил семинарский курс. Он решил избрать для себя такое место, которое не стесняло бы его в случае 25 полной решимости оставить мир, и поступил домашним учителем в дом к одному из помещиков. Здесь он познакомился со светским обществом, ближе и глубже узнал различные характеры, что значительно расширило его жизненный опыт. В то время, как позже вспоминал старец, все находившиеся в ссорах искали его совета и просили быть примирителем.

В марте 1838 года Александр Михайлович был утвержден преподавателем Липецкого духовного училища. При обращении с учениками он сочетал доброту с разумной строгостью, к чему и сам привык в детстве. Внешне все складывалось благополучно – его уважали коллеги и начальство, однако внутренний голос не давал ему покоя. Вот как сам старец описывал свое состояние в то время: “После выздоровления я целых четыре года все жался, не решался сразу покончить с миром, а продолжал по-прежнему посещать знакомых и не оставлял своей словоохотливости. Бывало, думаешь про себя: ну вот отныне буду молчать, не буду рассеиваться. А тут, глядишь, зазовет кто-нибудь к себе, ну, разумеется, не выдержу и увлекусь разговорами. Но придешь домой – на душе неспокойно; и подумаешь: ну теперь уже все кончено навсегда – совсем перестану болтать. Смотришь – опять позвали в гости, опять наболтаешь. И так вот я мучился целых четыре года”.

Для укрепления в своих переживаниях Александр Михайлович прибегал к уединенной молитве перед образом Божией Матери Тамбовской – родительским благословением. Тщательно скрывая свое душевное состояние, он ожидал определенного указания свыше, от Господа. Его тайные сомнения укрепил троекуровский затворник Иларион, который сказал Александру Михайловичу: “Иди в Оптину. Ты там нужен”. Однако для окончательного разрыва с миром был необходим еще какой-то решительный толчок.

Как-то Александр Михайлович был приглашен в гости к знакомым. Вечер прошел в большом оживлении, Александр Михайлович был весел и смешил присутствовавших. Ночь после этого вечера, проведенная в искреннем раскаянии, окончательно определила судьбу 27 Александра Михайловича. “Будет! Пора положить всему конец! Нельзя служить и Богу и мамоне. Надо выбирать что-нибудь одно! Надо всецело прилепиться к Единому Богу! Надо бросить мир!” Через несколько дней, не говоря никому ни слова, Александр Михайлович тайно покинул Липецк и направился в Оптину пустынь, куда прибыл 8 октября 1839 года.

Расположенная среди огромного густого бора, обитель не отличалась особым богатством. В монастыре и в скиту подвизались искренние ревнители иноческих подвигов: игумен Моисей (Путилов), мудрый и смиренный настоятель обители, его брат – начальник скита иеромонах Антоний, отличавшийся особой кротостью и смирением, наконец, старцы, управлявшие духовной жизнью всей обители, – иеросхимонах Лев (Наголкин) и Макарий (Иванов), а также многие другие подвижники. Старец Лев, основатель старчества в Оптиной пустыни, наставник высокой духовной опытности, имевший дар рассуждения и прозорливости, принял Александра Михайловича в число своих учеников.

Первое время Александр Михайлович жил в гостинице, а после по благословению старца Льва перешел в монастырь. 2 апреля 1840 года он был зачислен в число братства и одет в подрясник. Первое время он был чтецом у старца Льва, затем работал в хлебне, а потом стал келейником у старца Макария. Стремление к строгой духовной жизни было замечено старцами. Как вспоминал старец Амвросий, «покойный старец (о. Лев) тогда призвал к себе батюшку о. Макария и говорит ему: “Вот человек больно ютится к нам, старцам. Я теперь уж очень стал слаб. Так вот я и передаю его из полы в полу, владей им как знаешь”».

Летом 1841 года послушник Александр был пострижен в рясофор, а 29 ноября 1842 года – в мантию с именем Амвросий в честь святителя Амвросия, епископа Медиоланского (память 7 декабря). 4 февраля 1843 года о. Амвросий был рукоположен во иеродиакона, 9 декабря 1845 года – в иеромонаха. Практически сразу после посвящения о. Амвросий тяжело заболел. В октябре 1846 года он был келейно пострижен в схиму 29 с сохранением прежнего имени и вскоре из-за болезни был выведен за штат монастыря. Несмотря на свои многочисленные болезни, о. Амвросий не только не скорбел о них, но даже считал их необходимыми как лучшее средство для воспитания души.

После кончины в 1860 году старца Макария о. Амвросий принял на себя нелегкое бремя старческого служения. К старцу в Оптину шли как к святому человеку, веря и надеясь, что получат исцеление от недугов духовных и телесных. Христианская любовь, твердая вера и сердечная молитва старца врачевали всех посетителей. Наставления старца часто были краткими, но емкими и надолго запоминались его учениками. “Как жить, чтобы спастись?” – “Нужно жить нелицемерно и вести себя примерно, тогда дело наше будет верно, а иначе будет скверно”; “Как жить?” – “Жить – не тужить, никого не осуждать, никому не досаждать, и всем мое почтение”.

К нему обращались не только простые люди, но и многочисленные монашествующие и представители интеллигенции. Среди 30 последней можно отметить Ф.М.Достоевского, К.Н.Леонтьева, Л.Н.Толстого, Вл.Соловьева, С.П.Шевырева, И.В. и П.В. Киреевских, М.П.Погодина и многих других. Многие обращались к старцу письменно, прося его советов. Особое попечение старец имел о Шамординской обители, устроенной по его благословению недалеко от Оптиной пустыни. В обитель принимали скорбящих и обездоленных женщин, которые не имели возможности поступить в другие монастыри. Здесь 10 октября 1891 года старец завершил свой земной путь. Скорбная торжественная процессия проводила гроб с телом покойного в Оптину пустынь и предала земле у юго-восточной стены Введенского собора, рядом с могилой старца Макария.

На протяжении многих лет память об оптинском подвижнике хранилась в народе. В 1988 году преподобный Амвросий Оптинский был прославлен Собором Русской Православной Церкви. Были обретены святые мощи преподобного старца и помещены во Введенском соборе обители.