Минея. Апрель

От Святыя Пасхи до Пятидесятницы

В пято́к Све́тлыя седми́цы: Пра́зднование Пресвяте́й Влады́чице на́шей Богоро́дице и Присноде́ве Мари́и в честь ико́ны Ея́, имену́емыя «Живоно́сный Исто́чник»

Тропа́рь, глас 4:

Почерпе́м, челове́цы, цельбы́ душа́м и те́лом моли́твою,/ Река́ бо всем предтече́т – Пречи́стая Цари́ца Богоро́дица,/ источа́ющи нам чу́дную во́ду/ и измыва́ющи серде́ц че́рности 23,/ грехо́вныя стру́пы очища́ющи,/ ду́ши же освяща́ющи ве́рных/ Боже́ственною благода́тию.

Конда́к глас 8.

Подо́бен: Взбра́нной:

От неистощи́мыя/ Ты, Исто́чниче Богоблагода́тный, подае́ши ми, точа́ши, во́ды/ Твоея́ благода́ти,/ приснотеку́щий па́че сло́ва,/ я́ко бо Сло́во ро́ждшая па́че смы́сла,/ молю́тися, ороси́ мя благода́тию, да зову́ Ти:/ ра́дуйся, Водо́ спаси́тельная.

Явление иконы Пресвятой Богородицы «Живоносный Источник»

В V веке в Константинополе, близ так называемых «Золотых ворот», находилась роща, посвященная Пресвятой Богородице. В роще был источник, с давних пор прославленный чудесами. Постепенно это место заросло кустарником, а воду затянуло тиной.

Однажды воин Лев Маркелл, будущий император, встретил в этом месте слепца, беспомощного путника, сбившегося с дороги. Лев помог ему выйти на тропинку и устроиться в тени для отдыха, а сам отправился на поиски воды для освежения слепого. Вдруг он услышал голос: «Лев! Не ищи воды далеко, она здесь близко».

Удивленный таинственным голосом, он стал искать воду, но не нашел. Когда же остановился в печали и задумчивости, вторично раздался тот же голос: «Царь Лев! Пойди под сень этой рощи, почерпни воды, которую там найдешь, и напой ею жаждущего, тину же, которую найдешь в источнике, положи на его глаза. Потом ты узнаешь, кто Я, освящающая это место. Я помогу тебе вскоре воздвигнуть здесь во имя Мое храм, и все, приходящие сюда с верою и призывающие Мое имя, получат исполнение своих молитв и полное исцеление от недугов». Когда Лев исполнил все повеленное, то слепой немедленно прозрел и без проводника пошел в Константинополь, прославляя Богоматерь. Это чудо совершилось при императоре Маркиане (391–457).

Императора Маркиана сменил Лев Маркелл (457–473). Он вспомнил о явлении и предсказании Божией Матери, приказал очистить источник и заключить в каменный круг, над которым был построен храм в честь Пресвятой Богородицы. Император Лев назвал этот родник «Живоносным источником», так как в нем проявилась чудодействующая благодать Божией Матери.

Император Юстиниан Великий (527–565) был человеком глубоко приверженным к православной вере. Он долго мучился водяной болезнью. Однажды в полночь он услышал голос: «Ты не можешь вернуть себе здоровья, если не напьешься из Моего источника». Царь не знал, о каком источнике говорит голос, и впал в уныние. Тогда Божия Матерь явилась ему уже днем и сказала: «Встань, царь, иди на Мой источник, выпей из него воды и будешь, как прежде, здоров». Больной исполнил волю Владычицы и вскоре выздоровел. Благодарный император воздвиг около храма, устроенного Львом, новый великолепный храм, при котором впоследствии был создан многолюдный монастырь.

В XV столетии известный храм «Живоносного источника» был разрушен мусульманами. К развалинам храма приставили стражника-турка, который не позволял подходить к этому месту. Постепенно строгость запрета смягчилась, и христиане поставили там небольшую церковь. Но и она в 1821 году была разрушена, а источник засыпан. Христиане вновь очистили развалины, открыли источник и по-прежнему черпали из него воду. Впоследствии в одном окне среди обломков был найден полусгнивший от времени и сырости лист с записью десяти чудес от Живоносного источника, совершившихся с 1824 по 1829 годы. При султане Махмуде православные получили некоторую свободу в совершении богослужения. Они воспользовались ею, чтобы в третий раз воздвигнуть храм над Живоносным источником. В 1835 году с великим торжеством Патриарх Константин в сослужении 20 архиереев и при большом количестве богомольцев освятил храм; при храме устроили больницу и богадельню.

Один фессалиец с молодости испытывал сильное желание посетить Живоносный источник. Наконец, ему удалось отправиться в путь, но в пути он тяжело заболел. Чувствуя приближение смерти, фессалиец взял слово со своих спутников, чтобы они не предавали его погребению, а отвезли тело к Живоносному источнику, там возлили на него три сосуда с живоносной водой и только после этого погребли. Желание его было исполнено, и у Живоносного источника к фессалийцу вернулась жизнь. Он принял иночество и в благочестии провел последние дни жизни.

Явление Льву Маркеллу Божией Матери совершилось 4 апреля 450 года. В этот день, а также ежегодно в пятницу Светлой седмицы Православная Церковь празднует обновление константинопольского храма в честь Живоносного источника. По уставу в этот день совершается чин водоосвящения с пасхальным крестным ходом.

Пресвятая Богородица с Богомладенцем изображена на иконе над громадной каменной чашей, стоящей в водоеме. У водоема, наполненного животворной водой, изображены страждущие телесными недугами, страстями и душевными немощами. Все они пьют эту живительную воду и получают различные исцеления.

Публикуемый текст тропаря был подписан на иконе Божией Матери «Живоносный Источник» из Успенского собора Троице-Сергиевой Лавры; кондак – из Триоди Цветной.

В Неделю антипасхи: Пра́зднество Пресвяте́й Влады́чице на́шей Богоро́дице ра́ди Афо́нския чудотво́рныя ико́ны Ея́, имену́емыя «Сла́дкое целова́ние»

НА МА́ЛОЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: пое́м стихи́ры подо́бны, пра́здника две и Богоро́дице две, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Сладколю́бящаго Боже́ственнаго зра́ка Твоего́, Влады́чице,/ и́же к нам, хва́лим чуде́сное прише́ствие,/ его́же Боже́ственным Твои́м про́мыслом посреде́ воды́/ наста́вила еси́, Пречи́стая,/ и хра́му оби́тели Твоея́,/ я́ко дар боголе́пный, возложи́ла еси́.

Посеще́нием посети́ла еси́, Чи́стая, жре́бий Твой/ ико́нами Твои́ми чрез мно́жайшая чудеса́,/ те́мже и прокля́тое Ты во́инство опустоши́вши,/ испо́лнила еси́ вся́кия ра́дости мона́шествующия в нем,/ и́же от Бо́га в насле́дии Твое́м.

Сла́ва, пра́здника. И ны́не, Богоро́дичен, глас 2:

Дух Святы́й, со Отце́м, Де́во, и Сы́ном,/ Свята́я и Покланя́емая Тро́ица,/ в Тя всели́ся, Богоневе́сто:/ в Тебе́ Сло́во воплоти́ся,/ Тобо́ю спасе́ние ми́рови бысть,/ Тобо́ю мир и Тобо́ю ми́ра возсозда́ние,/ Ма́ти Бо́жия была́ еси́/ и храм одушевле́нный всего́ Божества́ яви́лася еси́,/ ико́ною Твое́ю, Пренепоро́чная,/ освяща́еши оби́тель Твою́ и ста́до,/ и к Нему́ сладколюби́выми моли́твами/ всех спаса́еши, почита́ющих Тя.

Све́те Ти́хий: Проки́мен: Госпо́дь воцари́ся: И Сподо́би, Го́споди:

На стихо́вне стихи́ры, пра́здника 2 и Богоро́дицы, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Еди́на сладколю́биши/ Го́спода Сла́вы,/ Богоро́дице Де́во,/ те́мже и Еди́на/ Сего́ о всех умилостивля́еши.

Сла́ва, пра́здника. И ны́не, Богоро́дичен, глас 2:

Дух Святы́й, Отец и Сын,/ Трисо́лнечное Божество́,/ Тебе́ проро́ками Богоро́дицу предвозвести́ ми́рови/ и зра́ком, и́же на ико́не Твое́й,/ весь мир освяща́ет Твое́ю благода́тию:/ Тобо́ю па́ства сия́ спаса́ется/ и Горы́ вся оби́тели и чи́ны,/ Тобо́ю от ага́рян изба́вихомся/ и Тобо́ю спасе́ние получи́ти наде́емся,/ упова́ние на́ше, Де́во, сла́ва Тебе́.

Ны́не отпуща́еши: Трисвято́е. Тропа́рь пра́здника и Богоро́дицы, глас 7 (пи́сан на вели́цей вече́рни)

на велицей вече́рни

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 10: пра́здника 6 и Богоро́дицы 4, глас 8.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

Днесь све́тло возблиста́/ Сы́на Твоего́, Ма́ти, Боже́ственное Воскре́сение,/ и ра́дуются в нем челове́ческая собра́ния,/ А́нгелов же во́инства и вся тварь/ Тя ублажа́ют, Одушевле́нное Не́бо, Божества́ святы́й До́ме,/ и по «Изря́дне» – ра́дуйся, ра́дуйся – Тебе́ зову́т,/ жре́бия Твоего́ вси мона́шествующий, Богора́дованная.

Днесь ра́дости пе́ния/ Тебе́, Богоро́дице, оби́тель Твоя́,/ ра́дующися, приноша́ет, я́ко мо́щно,/ Храни́тельницу Тя иму́щи/ и Хода́таицу к Твоему́ Сы́ну,/ Его́же Твои́ми рука́ми носи́ла еси́, Влады́чице./ Те́мже и обогаща́еши ю ны́не пресвято́ю ико́ною Твое́ю,/ ю́же от Боже́ственнаго Твоего́ про́мысла/ дарова́ла еси́ сей оби́тели Твое́й,/ я́ко бога́тство и я́ко свяще́нное наслажде́ние.

Друго́е не́бо Тя показа́ Твой Сын, Де́во,/ вопло́щен во утро́бе Твое́й,/ я́ко друго́е нам не́бо/ Твой храм соверши́ла еси́/ о́бразом Твои́м, Богоневе́сто,/ от сего́ нечести́вых отгоня́ются полки́ дале́че,/ от сего́ и сове́ты, и́же на нас, злосла́вных разоря́ются,/ мы же Твой к нам собо́р сла́вим,/ мно́гия Твоя́ чудеса́ помина́юще, Присноде́во.

Твой сла́вим собо́р, и́же в Филофе́и 24 и и́же в Богоро́дице 25 честны́я ико́ны Твоея́:/ восхоте́ла бо еси́ нас посети́ти то́ю,/ я́ко Ма́терь, о ча́дех веселя́щаяся/ и, я́ко Цари́ца, о Свое́й держа́ве пеку́щаяся./ Ты бо Зижди́теля на объя́тиих Твои́х Младе́нца носи́ла еси́,/ Ему́же Сладколю́бящая Ма́ти, вои́стинну предстои́ши,/ доя́щи и Де́ва,/ Детопита́тельница и Неискусому́жная.

Сла́ва, пра́здника. И ны́не, Богоро́дицы, глас 6:

Прииди́те, ве́рнии,/ Боже́ственное к нам Богоро́дицы пра́зднуем прише́ствие/ Ея́ свято́ю ико́ною,/ се́ю бо Влады́чица на́ша посети́ нас,/ се́ю нечести́вых во́инство от Горы́ исчезе́/ и се́ю безмо́лвие жре́бия сохраня́ется./ Я́ко бо сла́ва Де́вы изря́дна,/ та́ко и Ея́ чудеса́/ изря́дна суть и преми́рна,/ я́ко у́бо правосмы́слящия награжда́ет,/ неблагода́рныя же отмща́ет./ Но, я́ко Го́спода лю́бящая и нося́щая, Ма́ти Чи́стая,/ моли́ся о нас, моля́щих Ти ся.

Вход. Проки́мен дне. И чте́ния 3.

Бытия́ чте́ние (глава́ 28):

Изы́де Иа́ков от студенца́ кля́твеннаго и и́де в Харра́нь./ И обре́те ме́сто, и спа та́мо./ За́йде бо со́лнце,/ и взят от ка́мения ме́ста того́, и положи́ возгла́вие себе́,/ и спа на ме́сте о́ном./ И сон ви́де,/ и се ле́ствица утвержде́на на земли́, ея́же глава́ досяза́ше до Небе́с,/ и А́нгели Бо́жии восхожда́ху и низхожда́ху по ней./ Госпо́дь же утвержда́шеся на ней и рече́:/ Аз Бог Авраа́мов, отца́ твоего́,/ и Бог Исаа́ков, не бо́йся:/ земля́, иде́же ты спи́ши на ней, тебе́ дам ю и се́мени твоему́./ И бу́дет се́мя твое́, я́ко песо́к земны́й,/ и распространи́тся на мо́ре, и ли́ву, и се́вер, и на восто́ки,/ и возблагословя́тся о тебе́ вся коле́на земна́я и о се́мени твое́м./ И се Аз с тобо́ю,/ сохраня́яй тя на вся́ком пути́, а́може а́ще по́йдеши,/ и возвращу́ тя в зе́млю сию́,/ я́ко не и́мам тебе́ оста́вити,/ до́ндеже сотвори́ти ми вся, ели́ка глаго́лах тебе́./ И воста́ Иа́ков от сна своего́, и рече́:/ я́ко есть Госпо́дь на ме́сте сем,/ аз же не ве́дех./ И убоя́ся, и рече́:/ я́ко стра́шно ме́сто сие́,/ несть сие́, но дом Бо́жий,/ и сия́ врата́ Небе́сная.

Проро́чества Иезекии́лева чте́ние (гла́вы 43 и 44):

Та́ко глаго́лет Госпо́дь:/ бу́дет от дне осма́го, и про́чее,/ сотворя́т иере́и на олтари́ всесожже́ния ва́шего/ и я́же спасе́ния ва́шего,/ и прииму́ вы, – глаго́лет Адонаи́ Госпо́дь./ И обрати́ мя на путь врат святы́х вне́шних,/ зря́щих на восто́ки,/ и сия́ бя́ху затворе́на./ И рече́ Госпо́дь ко мне:/ врата́ сия́ затворе́на бу́дут и не отве́рзутся,/ и никто́же про́йдет сквозе́ их,/ я́ко Госпо́дь Бог Изра́илев про́йдет и́ми,/ и бу́дут затворе́на./ Я́ко игу́мен ся́дет в них сне́сти хлеб,/ по пути́ ела́мских врат вни́дет/ и по пути́ его́ изы́дет./ И введе́ мя по пути́ врат святы́х,/ су́щих к се́веру, пря́мо хра́му,/ и ви́дех:/ и се испо́лнь сла́вы храм Госпо́день.

При́тчей чте́ние (глава́ 9):

Прему́дрость созда́ себе́ дом/ и утверди́ столпо́в седмь./ Закла́ своя́ же́ртвенная, и раствори́ в ча́ши свое́й вино́,/ и угото́ва свою́ трапе́зу./ Посла́ своя́ рабы́,/ созыва́ющи с высо́ким пропове́данием на ча́шу, глаго́лющи:/ иже есть безу́мен, да уклони́тся ко мне./ И тре́бующим ума́ рече́:/ Прииди́те, яди́те мой хлеб/ и пи́йте вино́, е́же раствори́х вам./ Оста́вите безу́мие, и жи́ви бу́дете,/ и взыщи́те ра́зума, да поживете́,/ и испра́вите ра́зум в ве́дении./ Наказу́яй злы́я, прии́мет себе́ безче́стие,/ облича́яй же нечести́ваго, опоро́чит себе́,/ обличе́ние бо нечести́вому, ра́ны ему́./ Не облича́й злых, да не возненави́дят тебе́;/ облича́й прему́дра, и возлю́бит тя./ Даждь прему́дрому вину́, и прему́дрший бу́дет;/ сказу́й пра́ведному, и приложи́т приима́ти./ Нача́ло прему́дрости – страх Госпо́день,/ и сове́т святы́х – ра́зум./ Разуме́ти бо зако́н по́мысла есть блага́го,/ сим бо о́бразом мно́гое поживе́ши вре́мя,/ и приложа́тся тебе́ ле́та живота́.

На лити́и стихи́ры пре́жде пра́здника, та́же Богоро́дицы, глас 5:

Днесь Всечи́стая Де́ва зде жи́ти изво́ли:/ Боже́ственный бо Ея́ о́браз, самособо́ю к нам мореше́ствовав,/ та́инства бысть па́мяти,/ и вся́ких чуде́с в показа́ние:/ не ме́ньше бо, я́же во И́верстей и в други́х оби́телех,/ настоя́щее показу́ется нам чудоде́йствие./ Свята́я бо Богоро́дица,/ я́же Боже́ственною благода́тию прише́льствующи в них,/ и сию́ ико́ну чуде́сну соде́ла, Всечи́стая,/ я́ко да те́ми заступле́ньми/ от бед злых спаса́ет ду́ши на́ша.

Сла́ва, пра́здника. И ны́не, Богоро́дицы, глас 8:

Ка́ко не диви́мся Твоему́ о нас промышле́нию, Пречи́стая?/ Жре́бий бо Твой посети́ти изво́лила еси́/ Сладколю́бящею Боже́ственною Твое́ю ико́ною./ Те́мже и спасла́ еси́ нас от ра́тник ва́рваров,/ от ага́рянскаго плене́ния/ и от вся́ких боле́зней и бед,/ и, Его́же яко Младе́нца на объя́тиих Твои́х носи́ла еси́,/ и дои́ла еси́, и сла́дце целова́ла еси́,/ Сей Твой жре́бий сей/ Тебе́ предложи́ сохраня́ти, Богоро́дице,/ о не́мже не оскуде́й промышля́ти ны́не же и во ве́ки.

На стихо́вне глаго́лем самогла́сны пра́здника. Та́же Богоро́дицы, глас 4.

Стих: Лицу́ Твоему́ помо́лятся/ бога́тии лю́дстии.

О, пресла́внаго чудесе́!/ сы́ны тьмы, во́инство неве́рное от Горы́ изри́ну/ Све́та Ма́терь, Всеблюсти́тельница свяще́нных оби́телей Горы́./ Сея́ есть посеща́ющая нас и весь жре́бий/ чудотво́рными Ея́ Боже́ственными ико́нами./ Сия́ есть спасе́ние душ на́ших и безнаде́жных наде́жда,/ Всецари́ца и Влады́чица.

Сла́ва, пра́здника. И ны́не, Богоро́дицы, глас 5:

Исцеле́ний иму́ще исто́чник храм Твой, Богоро́дице,/ благода́ть обрето́хом,/ чрез Твою́ бо в нем святу́ю ико́ну/ благода́ть почерпа́ем врачева́ний/ и мучи́тельскаго плене́ния изба́вихомся./ Те́мже и собо́р Твой достодо́лжно торжеству́юще/ и всено́щное пе́ние Тебе́ принося́ще, Богоро́дице, взыва́ем:/ Я́же пречи́стою Твое́ю ико́ною присеща́ющи нас,/ Сы́на Твоего́ Ца́рствия наслади́тися сподо́би/ неисче́тною Твое́ю бла́гостию, Ма́ти Присноде́во.

Ны́не отпуща́еши: Трисвято́е. Тропа́рь пра́здника, глас 7. И Богоро́дицы, глас то́йже:

Одержа́щей е́реси,/ о честне́й ико́не Твое́й, Де́во,/ я́ве промышля́еши:/ мореше́ствием Твое́й оби́тели/ я́ко дар досто́ин приноша́еши./ Сию́ же мы Сладколю́бящую пра́ве нарица́юще,/ Тя ублажа́ем.

НА У́ТРЕНИ

По 1-м стихосло́вии седа́лен пра́здника.

Сла́ва, то́йже. И ны́не, Богоро́дицы, глас 1.

Подо́бен: Ка́мени запеча́тану:

О́браз зра́ка Твоего́, Богоро́дице Пречи́стая,/ преесте́ственно просла́вленный, покланя́ющеся, сла́вим,/ и́мже мы гла́да и губи́тельства, ва́рваров и враго́в наше́ствия/ и бед вся́ческих и искуше́ний избавля́еми, Тебе́ вопие́м:/ сла́ва Всеблаго́му Твоему́ Сове́ту,/ сла́ва благоутро́бию Твоему́,/ сла́ва Твоему́ к нам, Чи́стая, Боже́ственному промышле́нию.

По 2-м стихосло́вии седа́лен пра́здника.

Сла́ва то́йже. И ны́не Богоро́дицы, глас 1.

Подо́бен: Гроб Твой, Спа́се:

Изри́нула еси́ во́инство, губя́щее, Отрокови́це Чи́стая,/ ста́до Твоего́ жре́бия, и́же во Афо́не./ Те́мже и па́мять твори́м такова́го Твоего́ промышле́ния,/ е́же сотвори́ла еси́ чрез Твой о́браз,/ и́же водрузи́ла еси́ во святе́м Твое́м хра́ме,/ его́же пе́сньми сла́вим.

По полиеле́и седа́лен, Богоро́дицы, глас 1.

Подо́бен: Гроб Твой, Спа́се:

Твой Боже́ственный собо́р сла́вим/ и пра́здник твори́м Днесь ди́вныя Твоея́ ико́ны,/ ю́же от инода́льныя страны́ чрез пла́вания к нам принесла́ еси́,/ и чудеса́ почита́ем, и́миже во́инство безбо́жное опустоши́ла еси́ Твое́ю си́лою, Де́во,/ и Твое́ ста́до спасла́ еси́.

Сла́ва, ин седа́лен Богоро́дицы, глас и подо́бен то́йже:

Те́пле сладкоцелу́еши вся́ческих Влады́ку,/ хода́тайствуеши о ста́дех, и́хже насле́дила еси́,/ бельце́в и мона́шествующих во Афо́не, Влады́чице,/ и́мже посла́ла еси́ Твой Пресвяты́й о́браз на дсце,/ я́ко тем подае́ши Боже́ственныя Твоя́ благода́ти.

И ны́не, пра́здника.

Та́же степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Похвали́, Иерусали́ме, Го́спода,/ хвали́ Бо́га Твоего́, Сио́не. Стих: Я́ко укрепи́ вереи́ врат Твои́х, благослови́ сы́ны Твоя́ в Тебе́. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 116. Воскресе́ние Христо́во: три́жды. Поми́луй мя, Бо́же: с пе́нием. Сла́ва: Моли́твами апо́столов. И ны́не: Моли́твами Богоро́дицы: и Воскре́с Иису́с:

Кано́ны пра́здника с ирмоса́ми, на 8 и Богоро́дицы, на 6, глас 1.

Песнь 1

Ирмо́с: Воскресе́ния день,/ просвети́мся, лю́дие,/ Па́сха, Госпо́дня Па́сха;/ от сме́рти бо к Жи́зни/ и от земли́ к Небеси́/ Христо́с Бог нас/ преведе́, побе́дную пою́щия.

Воскресе́ния день Влады́ки Христа́,/ и Ма́терь Того́, Де́ву Чи́стую,/ прииди́те, вси, и́же в Горе́ мона́шествующий,/ согла́сно ве́рно воспои́м,/ благода́рственное пою́ще.

Воскресе́ние Спа́са Христа́/ и па́мять, е́же па́че наде́жды, чудоде́йствия Твоего́, Чи́стая,/ и́мже показа́ла еси́ нас сы́ны дне,/ тьму отгна́вши от честна́го жре́бия Твоего́,/ согла́сно ве́рно воспои́м,/ благода́рственное пою́ще.

Очи́стим чу́вствия и у́зрим мы́сленными очесы́/ Бо́жий Про́мысл,/ и́бо Богоневе́стная из Горы́ Афо́нския/ ны́не во́инство христоненави́стное пресла́вно изгна́.

Не́бо и земля́ ны́не да веселя́тся/ в Боже́ственном Христо́вом возста́нии,/ Де́ву же да пое́т лик безсупру́жных,/ и́бо Днесь во́инство христоненави́стное из Горы́ изгна́.

Исча́дие Ага́ри, вто́ргся к нам, –/ даде́ся Гора́, – рече́, – во власть ны́не мою́:/ но у́бо солга́ся лю́те,/ из Горы́ бо того́ Храни́тельница Богоро́дица изгна́.

Небеса́ у́бо досто́йно ны́не веселя́тся/ Боже́ственным Воскресе́нием Сы́на Твоего́, Чи́стая,/ мы же пра́здник соверша́ем и Тебе́,/ в не́мже посла́ла еси́ нам честны́й о́браз Твой.

Катава́сия: Воскресе́ния день:

Песнь 3

Ирмос: Прииди́те, пи́во пие́м но́вое,/ не от ка́мене непло́дна чудоде́емое,/ но нетле́ния исто́чник,/ из гро́ба одожди́вша Христа́,/ в Не́мже утвержда́емся.

Прииди́те, пи́во пие́м ра́дости,/ честна́я в безсупру́жных составле́ния,/ и́бо Де́ва Чи́стая печа́ль на́шу преложи́/ в весе́лие спаси́тельное.

Прииди́те, пи́во пие́м но́вое,/ от исто́чника присноживо́тнаго Богома́тере,/ и́бо ве́сну нам благода́рную показа́,/ я́ко пре́жде и н́ыне Богоневе́стная.

Ны́не вся исполня́ются ра́дости,/ я́же в Горе́ Афо́нстей честна́я жили́ща,/ Богоро́дицу Чи́стую Предста́тельницу держа́вну иму́ще,/ Е́юже утверди́шася.

Вчера́ порабо́тихомся лю́те,/ мучи́тельству неве́рных па́дше вси,/ ны́не же Предста́тельница на́ша/ све́тлое дарова́ нам возрожде́ние.

Ны́не глаго́ли, Горо́ Честна́я:/ обновля́юся стра́нно Богома́терию,/ неве́рному бо во́инству бежа́вшу,/ торжество́ но́вое и све́тлое Той составля́ю.

Я́ко дре́вле Петра́ Твой Сын в воде́,/ Богоро́дице, удиви́,/ та́ко и Ты честну́ю Твою́ ико́ну/ в то́йже воде́ просла́вила еси́.

Седа́лен пе́рвее пра́здника, та́же Богоро́дицы.

Сла́ва, и ны́не, глас 5.

Подо́бен: Собезнача́льное Сло́во:

Фео́филу ски́птры зле управля́ющу,/ свята́я Твоя́ ико́на, бежа́вши, идя́ше/ по воде́ пла́ванием над волна́ми,/ и, прише́дши любе́зно, приста́ держа́вно во оби́тели Твое́й Богоспаса́емей,/ и водрузи́ся, я́ко на престо́л Херуви́мский,/ в хра́ме Твое́м, Чи́стая.

Песнь 4

Ирмос: На Боже́ственней стра́жи/ Богоглаго́ливый Авваку́м/ да ста́нет с на́ми и пока́жет/ светоно́сна А́нгела,/ я́сно глаго́люща:/ Днесь спасе́ние ми́ру,/ я́ко воскре́се Христо́с,/ я́ко всеси́лен.

На Боже́ственней стра́жи,/ ста́вше во Христе́, бра́тие,/ ума́ движе́нии и дея́ния испра́вляюще,/ вси в весе́лии рцем:/ Днесь спасе́ние Горе́/ Де́вою Чи́стою, на́шею Предста́тельницею.

На ста́до Твое́, Чи́стая,/ просте́рши взор благосе́рдно,/ призыва́ющий Тя спаса́еши от вся́ких скорбе́й,/ враги́ бо Твоя́, Влады́чице,/ Днесь из Горы́ изво́диши,/ нам вопию́щим Ти, е́же очи́сти.

При́сно смуща́ет мя мно́жество неча́емых напа́стей, –/ вопие́т вся, я́же во Афо́не, Твоя́ па́ства, Влады́чице, –/ не пре́зри у́бо, но предвари́, изми́ мя, Де́во,/ воспева́ющую при́сно вели́чия Твоя́.

Я́ко Храни́тельницу свяще́нных на́ших оби́телей,/ Чи́стая, венча́ем Тя,/ ны́не от любве́ Боже́ственныя пе́сни плету́ще:/ приими́ пе́ние и па́ки ны в ру́ки беззако́нных не преда́ждь,/ Христа́ умилостивля́ющи.

Богооте́ц у́бо Дави́д/ пред се́нным ковче́гом скака́ше, игра́я,/ лю́дие же Христо́вы безсупру́жнии, и́же в Горе́, Чи́стая,/ игра́юще пред о́бразом Твои́м,/ боже́ственно Тебе мо́лятся,/ я́коже Дави́д прорече́.

Богооте́ц у́бо Дави́д/ пред се́нным ковче́гом скака́ше, игра́я,/ ве́рнии же, мы Днесь,/ пред све́тлым о́бразом Твои́м/ ли́ки соста́вльше песноно́сныя,/ Тебе́ ра́достно Сладколю́бящая зове́м.

Песнь 5

Ирмос: У́тренюем у́тренюю глубоку́,/ и вме́сто ми́ра песнь принесе́м Влады́це,/ и Христа́ у́зрим,/ Пра́вды Со́лнце,/ всем жизнь возсия́юща.

У́тренюем вси боже́ственно/ и с пе́нием дея́ния принесе́м доброде́тельная, Де́ве вопию́ще:/ не преста́й, Влады́чице, су́щия в Горе́ храня́щи.

У́тренюем Днесь вси/ и Чи́стей Богоро́дице Тебе́ принесе́м Боже́ственную песнь,/ нас от скорбе́й изба́вльшей всех/ и от нечи́стаго сове́тования.

Безме́рное Твое́ благоутро́бие/ к су́щим в Горе́ оби́телем со у́жасом зря́ще, Чи́стая,/ на Твое́ тве́рдое предста́тельство наде́ющеся,/ Па́сху пра́зднуем весе́лую.

Безме́рное Твое́ благоутро́бие, и́же в Горе́, ны́не зря́ще,/ Тебе́ пригла́шаем:/ ра́дуйся, Храни́тельнице мона́шествующих, о Всечи́стая,/ ра́дуйся, Предста́тельнице и Побо́рнице.

Присту́пим, свещено́снии,/ исходя́щу Христу́ из Гро́ба, я́ко Жениху́,/ и торжеству́ем, Богоро́дице взыва́юще:/ ра́дуйся, Го́ры Спаси́тельнице.

Присту́пим, свещено́снии,/ к прише́дшей нам Богоро́дицы Чи́стыя ико́не,/ и тоя́ удиви́мся о́браза подо́бию,/ и чуде́с волна́м.

Песнь 6

Ирмос: Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́/ и сокруши́л еси́ вереи́ ве́чныя,/ содержа́щия свя́занныя, Христе́,/ и тридне́вен, я́ко от ки́та Ио́на,/ воскре́сл еси́ от Гро́ба.

Снидо́хом во грехи́ мно́гия/ и пра́ведное на ся Бо́жие негодова́ние привлека́хом./ Но, о Влады́чице,/ Ты исхи́тила еси́ нас из ро́ва поги́бели.

Сни́де, я́ко в преиспо́дняя земли́,/ нечи́стое во́инство,/ прогна́но све́том Твои́м, Богоро́дице,/ сего́ ра́ди мона́шествующий/ благода́рственную песнь Тебе́ прино́сят, Отрокови́це.

Храня́щи, о Влады́чице, Го́ру Твою́ невреди́му/ от враг мы́сленных и чу́вственных же/ и спаса́еши на́ше жи́тельство,/ прие́мши пе́сни от нас всегда́.

Храня́щи, Чи́стая, Го́ру Твою́,/ наше́дшим неве́рным,/ в наказа́нии лю́тых на́ших грехопаде́ний,/ не пре́дала еси́ нас в ру́ки их,/ но истреби́ в коне́ц.

Спа́се наш Христе́,/ воскресе́ние душ на́ших,/ мольба́ми Ро́ждшия Тя/ изба́ви всех от бед и скорбе́й/ и сподо́би нас неизрече́нныя Твоея́ Сла́вы.

Спаси́тельницу на́шу же и Храни́тельницу,/ о Всенепоро́чная Чи́стая, Тя ве́мы вся,/ я́же в Горе́ оби́тели,/ сего́ ра́ди Тебе́ согла́сно составля́ем пе́ние.

Конда́к Богоро́дицы, глас 8.

Подо́бен: Взбра́нной:

Иже в хра́ме и оби́тели Твое́й приходя́щия Ти/ и богоуго́дно спаси́тельная гоня́щия/ и почита́ющия Твой святы́й о́браз,/ сим да́руй, Де́во, Твоя́ ми́лости,/ от вся́ких изба́вльши сих скорбе́й, Тебе́ вопию́щия:/ ра́дуйся, Еди́на Богоневе́стная.

И́кос:

А́нгели неви́димо со стра́хом окружа́ют Боже́ственную Твою́, Де́во, ико́ну/ сию́, уди́вльши 26 до́бре, чрез мо́ре во Твою́ оби́тель посла́ла еси́./ Мы же, ра́дующеея сла́ве Твое́й, вопие́м Ти, е́же ра́дуйся, си́це:/ ра́дуйся, Христа́ Сладколю́бящая;/ ра́дуйся, на объя́тиих Того́ нося́щая./ Ра́дуйся, стоя́щая в хра́ме, я́ко Всецари́ца;/ ра́дуйся, соблюда́ющая нас, я́ко Храни́тельница./ Ра́дуйся, я́ко приклони́лася еси́, е́же соблюда́ти Твою́ оби́тель;/ ра́дуйся, я́ко зде суди́ла еси́ присели́тися, и до ны́не пребыва́еши./ Ра́дуйся, спасе́ние ве́рных раб Твои́х;/ ра́дуйся, благоукраше́ние свята́го хра́ма Твоего́./ Ра́дуйся, Е́юже от ва́рвар избавля́емся;/ ра́дуйся, Е́юже от бед спаса́емся./ Ра́дуйся, на́ша Предста́тельнице и Покро́ве;/ ра́дуйся, всем упова́ние изве́стное./ Ра́дуйся, Еди́на Богоневе́стная.

И чте́тся синакса́рь ме́сяца и Пятидеся́тницы.

В то́йже день пра́зднуем обновление свята́го Христова Воскресе́ния и свята́го апо́стола Фомы́ осяза́ния. В то́йже день па́мять твори́ти прия́хом о чудотворе́нии Пресвяты́я Богоро́дицы, егда́ о́бщим моле́нием отгна́ одержа́вшия Святы́я оби́тели Святы́я Горы́ безбо́жныя ага́ряны; сего́же ра́ди и настоя́щее бде́ние прия́хом ежего́дно твори́ти. Святы́ми моли́твами Всепречи́стыя Сладколю́бящия Твоея́ Ма́тере и свята́го апо́стола Твоего́ Фомы́, Христе́ Бо́же наш, поми́луй и спаси́ нас. Ами́нь.

Песнь 7

Ирмо́с: О́троки от пе́щи изба́вивый,/ быв Челове́к,/ стра́ждет, яко сме́ртен,/ и стра́стию сме́ртное/ в нетле́ния облачи́т благоле́пие,/ еди́н благослове́н/ отце́в Бог и препросла́влен.

О́троки от пе́щи изба́вивый,/ призре́л еси́, Го́споди, я́ко Милосе́рд, прегреше́ния на́ша/ и изба́вил ны еси́ от лю́таго обстоя́ния Ма́тери Твоея́ мольба́ми,/ я́ко Бог препросла́вленный.

О́троки от пе́щи изба́вивый,/ изба́ви, Влады́чице, Го́ру, Тобо́ю Святоиме́нную, Чи́стая,/ от неве́рных враг Человеколю́бец,/ Еди́н благослове́нный отце́в Бог и препросла́вленный.

Же́ны с ми́ры Богому́дрыя вслед Тебе́ теча́ху, Влады́ко Христе́,/ Небе́сное Тя Ми́ро ро́ждшую,/ вся, я́же в Горе́, оби́тели, иму́щи Боже́ственную Блюсти́тельницу,/ нечести́вых злово́ния изба́вихомся.

Сме́рти пра́зднуем умерщвле́ние,/ а́дово разруше́ние,/ стра́нное же нечести́вых бе́гство,/ от пребыва́ния Твоего́ в Святе́й Горе́, Всенепоро́чная./ Те́мже пое́м Тя,/ Боже́ственное на́ше предста́тельство, Богоневе́стная.

Сме́рти пра́зднуем умерщвле́ние, Христо́во Воскресе́ние,/ нечести́вых люде́й посрамле́ние и бе́гство/ и, взыгра́юще, пое́м Тя, Влады́чице,/ Еди́ну в жена́х Благослове́нную и Богоро́дицу пресла́вную.

Я́ко вои́стинну свяще́нный и ра́достный сей/ спаси́тельный, Боже́ственный пра́здник,/ воспомина́ние безбо́жных от нас бе́гство,/ в оньже Боже́ственное, я́ко свет, Пречи́стая, умилостивле́ние всем возсия́.

Песнь 8

Ирмо́с: Сей нарече́нный и Святы́й День –/ еди́н суббо́т царь и госпо́дь,/ пра́здников пра́здник/ и торжество́ есть торже́ств,/ в о́ньже благослови́м Христа́ во ве́ки.

Сей нарече́нный и святы́й день,/ в о́ньже мы пое́м Цари́це пе́ние:/ неча́емых бо реши́тельница бысть нам Всенепоро́чная,/ те́мже благослови́м Сию́ во ве́ки.

Сей нарече́нный и святы́й день,/ Воста́ния Госпо́дня и Чи́стыя Богоро́дицы,/ соде́яннаго Ею нам па́че наде́жды чу́да,/ Е́юже благослови́м Христа́ во ве́ки.

Прииди́те, и́ночестии, и́же во Афо́не, собо́ри,/ с любо́вию благода́рственно Богоро́дицу воспое́м,/ Влады́чицу, Предста́тельницу на́шу и Храни́тельницу,/ Пита́тельницу, вра́ча и сокро́вище во ве́ки.

Возведи́ о́крест о́чи Твои́, Чи́стая,/ и виждь ча́да Твоя́,/ лю́те сотре́нная десятиле́тним мучи́тельством Исма́иля нечести́ваго, и́же от Ага́ри,/ и сохраня́й сия́,/ Тобо́ю благословя́щая Христа́ во ве́ки.

О́тче Вседержи́телю, и Сло́ве, и Ду́ше,/ оби́тели, и́же во Афо́не,/ сохраня́й невреди́мы от враго́в лю́таго нало́га,/ на Тя бо упова́ем и благослови́м, в них живу́щий, во ве́ки.

О́тче Вседержи́телю, и Сло́ве, и Ду́ше,/ Безнача́льное Существо́, Непостижи́мое Естество́, Бо́же всех,/ Твоя́ лю́ди изми́ вся́кия ско́рби/ Святы́я Богоро́дицы моли́твами.

Песнь 9

Ирмо́с: Свети́ся, свети́ся,/ Но́вый Иерусали́ме,/ сла́ва бо Госпо́дня/ на тебе́ возсия́,/ лику́й ны́не/ и весели́ся, Сио́не./ Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице,/ о воста́нии Рождества́ Твоего́.

Припе́в: Велича́й, душе́ моя́,/ Чи́стую Де́ву и Еди́ну Богоро́дицу/ Предста́тельницу мона́шествующих во Афо́не.

Свети́ся, свети́ся,/ Но́вый Иерусали́ме,/ и ты, Горо́ Афо́нская,/ Предста́тельница бо твоя́ ны́не/ добро́ту пе́рвую да́рует тебе́/ и тьмы отгоня́ет нечести́вых Богоневе́стная.

Припе́в: Велича́й, душе́ моя́,/ Ю́же велича́ют вся́ческая, Де́ву,/ и трепе́щут безбо́жных ага́рян собра́ния.

Свети́ся ны́не,/ свяще́нная Горо́ Афо́нская,/ Боже́ственная бо в тебе́ Предста́тельница Всенепоро́чная/ неве́рнаго во́инства я́же на нас ловле́ния/ ма́нием Боже́ственным разруши́, мир нам дарова́вши.

Припе́в: Днесь всяк чин мона́шествующих Горы́/ па́мять творя́щий благода́ти Твоея́,/ сликовству́ет, Де́во Богоро́дице.

О, Боже́ственнаго, о, любе́знаго,/ о, обеща́ния кра́снаго!/ Оби́телем бо, су́щим во Афо́не, обеща́лася еси́ бы́ти Предста́тельницею,/ Храни́тельницею и Блюсти́тельницею,/ Ю́же, ве́рнии, иму́ще наде́жду, многи́х лю́тых избавля́емся.

Припе́в: Днесь ра́дуется весь мона́шествующих лик/ воста́нием Христо́вым/ и па́мять твори́т Твоего́ чудесе́, Де́во.

О, Боже́ственныя и еди́ныя сла́вы Го́рния,/ ю́же наслажда́ешися, Богоро́дице Де́во, я́ко Всецари́ца,/ красу́йся про́чее и моле́ние твори́ всегда́ о Твое́м жре́бии,/ подпа́вшем злоде́йственному.

Сла́ва: Тебе́, Бо́га Отца́, Бо́га Сы́на и Сло́ва и Бо́га Ду́ха,/ Еди́наго в Тро́ице Бо́га/ сла́влю Еди́наго.

О О́тче, и Сло́ве, и Боже́ственный Ду́ше и Честны́й,/ о Тро́ице, Бо́же мой,/ Боже́ственными моли́твами Твои́х слуг Афо́нския Горы́,/ нас, почита́ющих Тя, Ца́рствия Твоего́ сподо́би.

И ны́не: О Всечи́стая Отрокови́це,/ о Ма́ти, Де́во Чи́стая,/ не преста́й Го́ру Афо́нскую всегда́ покрыва́ти благода́тию Твое́ю, Влады́чице,/ и Сы́на Твоего́ о нас умилостивля́ти, Присноде́во.

Све́тильны праздника два, та́же Богоро́дицы.

Подо́бен: Не́бо звезда́ми:

Твое́ю, Богоро́дице, благода́тию/ покрыва́еши и соблюда́еши всех, су́щих в жре́бии Твое́м,/ от наше́ствия нечести́вых/ и са́мым о́бразом Твои́м утеша́еши лю́ди Твоя́.

На хвали́тех поставля́ем стихо́в 6, пра́здника 3 и Богоро́дицы 3, глас 2.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Егда́ злоче́стия зима́/ на святы́я ико́ны ноша́шеся/ тогда́ Всенепоро́чная Свой о́бразный зрак/ спасе́ от рук беззако́ннующих/ и того́ наста́ви, иде́же потре́бно спаса́тися,/ иде́же Боголюбе́зное ста́до Филофе́йскаго монастыря́/ прия́т его́ с чу́дом.

Егда́ ико́на, я́ко жива́,/ Сладколю́бящия Зижди́теля Чи́стыя Отрокови́цы/ ди́вно прохожда́ше, я́ко на колесни́це, во́ду/ и прии́де в Горы́ селе́ний,/ вре́да отбега́ющи ерети́ческаго,/ тогда́ мона́шествующих и бельце́в вся ли́ки, взыгра́юще,/ сей покланя́хуся, ра́дующеся.

Прииди́те, пе́сньми почти́м о́браз, его́же освяти́,/ Ма́терь Бо́жия Свята́я,/ и, его́ целу́юще, прирце́м:/ сим, Боговме́стная, нас посети́ла еси́,/ сим отгна́ла еси́ род противобо́жный,/ те́мже сим нас покажи́/ насле́дники жре́бия Твоего́, Влады́чице,/ и Сы́на Твоего́ Ца́рствия.

Сла́ва, глас 6, пра́здника. И ны́не, Богоро́дицы, глас то́йже:

Ви́де о ико́не Твое́й су́щая во святе́й Горе́ Твое́й оби́тель,/ я́коже ви́де в рождестве́ Твое́м, Пресла́вная, град Дави́дов Вифлее́м:/ та́мо бо па́стырие ви́деша и удиви́шася,/ зде вси падо́ша и поклони́шася;/ та́мо безсе́менно рождество́ Твое́,/ зде без корабля́ водоше́ствие исхо́да Твоего́;/ тогда́ Ду́хом Святы́м зача́тие,/ ны́не чрез благода́ть Сы́на Твоего́ Твое́ прише́ствие;/ И́родово бо тогда́ су́етное во́инство губя́щее/ рождеству́ Твоему́ ничто́же соде́я;/ безбо́жных же зде воображе́нии лю́дие,/ преще́ния творя́ще жре́бию Твоему́, напра́сно 27 прогна́шася./ Ве́лия Твоя́ ми́лость и благоутро́бие Твое́ чуде́сно есть,/ Пресвята́я Влады́чице.

Славосло́вие вели́кое. И отпу́ст.

НА ЛИТУРГИ ́И

Блаже́нны от кано́на, песнь 3-я Фомы́ и песнь 6-я Богоро́дицы. Апо́стол и Ева́нгелие обои́м. Подо́бно и прича́стен.

Икона Божией Матери «Сладкое лобзание»

Икона Божией Матери «Сладкое лобзание» (по-гречески Гликофилусса) прославилась в царствование греческого императора иконоборца Феофила (829–842). Один из приближенных императора, Симеон, подражая своему повелителю, питал ненависть к иконам. Но его супруга Виктория чтила святые иконы и имела у себя в покоях икону Божией Матери. Симеон потребовал от жены икону, чтобы ее сжечь. Тогда женщина решилась расстаться с заветной святыней, но не предавать ее в руки мужа. Она пустила икону в море. Чрез неизвестное число лет эта самая икона явилась на берегу моря пред афонским Филофеевским монастырем. Игумен и братия с радостью и честью приняли икону и внесли ее в соборный храм монастыря. Место явления иконы названо «Агиасмою». В Светлый понедельник ежегодно сюда из обители совершается крестный ход.

Примечательно одно назидательное чудесное событие, происшедшее в 1830 году. В это время в Филофеевский монастырь пришел из Адрианополя один богомолец. В беседе с екклисиархом обители он выразил сомнение в действительности чудесного явления иконы Божией Матери. Екклисиарх пытался рассеять его сомнения, но богомолец упорно отрицал все его слова и доводы. Однако он был возвращен к вере благодатной помощью Самой Царицы Небесной. В тот же день с богомольцем совершилось чудо, и он смог убедиться в чудесной силе Пречистой Девы. Идя по верхнему этажу дома, богомолец оступился и начал падать вниз. Тут он воскликнул: «Пресвятая Богородица, помогай нам!» и опустился на землю без всякого вреда.

Икона «Сладкое лобзание» прославлена многими чудесами. Она хранится в соборном храме обители, Божия Матерь изображена лобзающей Предвечного Младенца.

Согласно церковному преданию, она является одной из 70-ти икон, написанных святым евангелистом Лукою.

В скиту Русского Пантелеимонова монастыря на Афоне есть список с чудотворной иконы «Гликофилусса».

Кано́н Пасха́льный ко Пресвяте́й Богоро́дице, пое́мый в Свя́то-Тро́ицкой Се́ргиевой Ла́вре в пято́к ве́чера от седми́цы Фомино́й до седми́цы 5-й по Па́схе, в па́мять посеще́ния Богома́терию Преподо́бнаго Се́ргия

Тропа́рь, глас 4:

К Богоро́дице приле́жно ны́не притеце́м,/ гре́шнии и смире́ннии, и припаде́м,/ в покая́нии зову́ще из глубины́ души́:/ Влады́чице, помози́ на ны милосе́рдовавши,/ потщи́ся, погиба́ем от мно́жества прегреше́ний,/ не отврати́ Твоя́ рабы́ тщи,/ Тя бо и едину на́дежду и́мамы.

Не умолчи́м никогда́, Богоро́дице,/ си́лы Твоя́ глаго́лати, недосто́йнии,/ а́ще бо Ты не бы предстоя́ла, моля́щи,/ кто бы нас изба́вил от толи́ких бед,/ кто же бы сохрани́л до ны́не свобо́дны,/ не отсту́пим, Влады́чице, от Тебе́,/ Твоя́ бо рабы́ спаса́еши при́сно от вся́ких лю́тых.

Кано́н, глас 1

Песнь 1

Ирмо́с: Воскресе́ния день,/ просвети́мся, лю́дие,/ Па́сха, Госпо́дня Па́сха:/ от сме́рти бо к Жи́зни/ и от земли́ к Небеси́/ Христо́с Бог нас/ преведе́, побе́дную пою́щия.

Очи́стим чу́вствия, и у́зрим/ в непристу́пном све́те/ Ма́терь Све́та,/ и ра́дуемся, реку́ще:/ ра́дуйся, Ма́ти Госпо́дня.

Небеса́ у́бо досто́йно да веселя́тся,/ земля́ же да ра́дуется,/ да пра́зднует же оби́тель сия́,/ почита́ющая заступле́ние Богома́тери.

Умерщвле́ние преде́л сломи́ла еси́,/ ве́чную Жизнь ро́ждшая, Христа́,/ из гро́ба возсия́вшаго Днесь,/ Де́во Всенепоро́чная,/ и мир просвети́вшаго.

Воскре́сшаго ви́девши Сы́на Твоего́ и Бо́га,/ ра́дуйся со апо́столы, Богоблагода́тная Чи́стая,/ и е́же – ра́дуйся – пе́рвее,/ яко всех ра́дости вина́, восприя́ла еси́,/ Богома́ти Всенепоро́чная.

Песнь 3

Ирмо́с: Прииди́те, пи́во пие́м но́вое,/ не от ка́мене непло́дна чудоде́емое,/ но нетле́ния исто́чник,/ из гро́ба одожди́вша Христа́,/ в Не́мже утвержда́емся.

Ны́не вся испо́лнишася ра́дости неизрече́нныя,/ ви́димая же и неви́димая,/ ны́не пра́зднует све́тло ста́до Твое́, Влады́чице,/ Тобо́ю обеща́нное заступле́ние.

Виждь, Чи́стая, и́ноков собо́ры па́ствы Твоея́,/ окружа́ющих всечестны́й о́браз Твой,/ грехо́в разреше́ния прося́щих,/ и жития́ исправле́ния,/ и прича́стия Боже́ственныя сла́вы Твоея́, Всенепоро́чная.

Тече́т благода́ть незави́стная/ от Твоего́, Богоро́дице, о́браза,/ всем источа́ющи, моля́щимся те́пло,/ зол избавле́ние, и здра́вие, и ми́лость.

Все́ю душе́ю и мы́сли пра́востию/ в па́стве Твоей вси лику́юще,/ псалмы́, и пе́сньми духо́вными,/ и пе́нием Боже́ственным,/ обстоя́т о́браз Твой, Пречи́стая,/ Ты же, неотсту́пна су́ши,/ пода́ждь по́мощь, Богоневе́сто.

Ипакои́, глас 4:

Предвари́вшия у́тро я́же о Мари́и/ и обре́тшия ка́мень, отвале́н от гро́ба,/ слы́шаху от А́нгела: во Све́те Присносу́щнем Су́щаго/ с ме́ртвыми что и́щете, я́ко Челове́ка?/ Ви́дите гро́бныя пелены́, тецы́те и ми́ру пропове́дите,/ я́ко воста́ Госпо́дь, умертви́вый смерть,/ я́ко есть Сын Бо́га, спаса́ющаго род челове́ческий.

Песнь 4

Ирмо́с: На Боже́ственней стра́жи/ Богоглаго́ливый Авваку́м/ да ста́нет с на́ми и пока́жет/ светоно́сна А́нгела,/ я́сно глаго́люща:/ Днесь спасе́ние ми́ру,/ яко воскре́се Христо́с,/ я́ко всеси́лен.

Се Пречи́стая гряде́т:/ услы́шав преподо́бный/ тече́т во сре́тение,/ и свет ве́лий осени́ его́,/ па́че со́лнца сия́ющь,/ и зрит Пречи́стую со двема апо́столома,/ све́тлостию Ея́ блиста́ющими,/ и паде́, моля́ся о заступле́нии.

Не ужаса́йся, избра́нниче Мой,/ глаго́лет Богома́ти:/ приидо́х посети́ти Тебе́,/ услы́шана бысть моли́тва твоя́ о ученице́х твои́х/ и о всех, о ни́хже мо́лишися,/ и о оби́тели твое́й про́чее да не скорби́ши,/ – веща́ла еси́, Влады́чице.

Богооте́ц у́бо Дави́д/ пред се́нным ковче́гом скака́ше, игра́я,/ Твои́м же заступле́нием/ весели́тся блаже́нное ста́до Твое́,/ сбытие́ слове́с Твои́х зря́ще, Богоневе́сто.

Реку́ Тя сла́дкую/ и пото́к насыще́ния,/ ма́нну Небе́сную,/ мед от ка́мене,/ изоби́лие и благода́ть приснотеку́щую стяжа́вше, Отрокови́це,/ во оби́тели обита́ющии/ благода́рно поют о Твое́м заступле́нии.

Песнь 5

Ирмо́с: У́тренюем у́тренюю глубоку́,/ и вме́сто ми́ра песнь принесе́м Влады́це,/ и Христа́ у́зрим,/ Пра́вды Со́лнце,/ всем жизнь возсия́юща.

Безме́рное Твое́ предста́тельство,/ е́же показу́еши при́сно, Всепречи́стая, ста́ду Твоему́,/ зря́ще, вопие́м Ти ны́не весе́лою душе́ю:/ ра́дуйся, Мари́е Богоневе́сто.

Приступи́м, свещено́снии,/ ко о́бразу Де́вы Днесь,/ мно́жество мона́шествующих,/ и спра́зднуем любопра́зднственными чи́нми/ посеще́ние Богома́тери.

Неотсту́пна у́бо бу́ду от оби́тели твоея́,/ – веща́ла еси́, Влады́чице,/ избра́ннику Твоему́ Се́ргию,/ – отны́не всем изоби́льствует/ в житии́ и по твое́м ко Го́споду отхожде́нии:/ и се со сло́вом де́ло явля́еши, Цари́це.

Пева́емая Отрокови́це Де́во,/ чудеса́ Твоего́ заступле́ния/ удивля́ют челове́ком помышле́ния,/ па́че бо сло́во спасе́ние/ улучи́ Тобо́ю храни́мая оби́тель.

Песнь 6

Ирмо́с: Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́/ и сокруши́л еси́ вереи́ ве́чныя,/ содержа́щия свя́занныя, Христе́,/ и тридне́вен, я́ко от ки́та Ио́на,/ воскре́сл еси́ от Гро́ба.

При́зри благосе́рдно/ на па́ству Твою́, Пречи́стая,/ и, я́коже обеща́лася еси́,/ потре́бная подава́й неоску́дно,/ снабдя́щи и покрыва́ющи/ Твоея́ по́мощи и заступле́ния те́пле и́щущия.

Спа́се мой Преблаги́й/ и вся́ческих Тво́рче,/ Чи́стыя Богоро́дицы благоприя́тными мольба́ми/ соблюди́ Твоя́ певцы́ невреди́мы от вся́ких бед.

Да изба́вится от всех злоключе́ний/ чту́щая Тя оби́тель, Богоро́дице Де́во,/ вражды́, огня́ и гла́да,/ во единомы́слии воспева́ющи,/ Помо́щницу Тя иму́щи.

Пое́м Тя и покланя́емся Ти, Богома́ти,/ не пре́зри моле́ний рабо́в Твои́х,/ заступи́ в беда́х на́ших,/ я́ко су́щи ми́лостива.

Конда́к, глас 8:

Аще и во гроб снизше́л еси́, Безсме́ртне,/ но а́дову разруши́л еси́ си́лу/ и воскре́сл еси́, я́ко Победи́тель, Христе́ Бо́же,/ жена́м мироно́сицам веща́вый: ра́дуйтеся!/ и Твои́м апо́столом мир да́руяй,/ па́дшим подая́й воскресе́ние.

И́кос:

Е́же пре́жде со́лнца Со́лнце, заше́дшее иногда́ во гроб,/ предвари́вша ко у́тру,/ и́щущия я́ко дне мироно́сицы де́вы,/ и друга́ ко друзе́й вопия́ху:/ о други́ни!/ прииди́те, воня́ми пома́жем Те́ло Живоно́сное и погребе́ное,/ плоть Воскреси́вшаго па́дшаго Ада́ма,/ лежа́щую во гро́бе;/ и́дем, потщи́мся, я́коже волсви́, и поклони́мся/ и принесе́м ми́ра, я́ко да́ры,/ не в пелена́х, но в плащани́це обви́тому,/ и пла́чем, и возопии́м:/ о Влады́ко, воста́ни,/ па́дшим подая́й воскресе́ние.

Песнь 7

Ирмо́с: О́троки от пе́щи изба́вивый,/ быв Челове́к,/ стра́ждет я́ко сме́ртен,/ и стра́стию сме́ртное/ в нетле́ния облачи́т благоле́пие,/ еди́н благослове́н/ отце́в Бог и препросла́влен.

О́троки от пе́щи Изба́вльшаго, Чи́стая,/ Ты родила́ еси́ нетле́нною Твое́ю, Богора́дованною утро́бою,/ по рождестве́, я́ко пре́жде рождества́, Сохра́ншаго Тя,/ Его́же и моля́щи непреста́й о нас, воспева́ющих Тя.

Вси ны́не собери́теся,/ пле́щуще пра́зднственная во оби́тели сей/ и Христо́ву Ма́терь просла́вите,/ еди́ну, па́че Херуви́м несравне́нную/ и Серафи́м препросла́вленную.

Я́ко вои́стинну свяще́нный,/ и спаси́тельный и зарено́сный, Де́во,/ о́браз посе́щения Твоего́/ покланя́ющимся бо сему́/ здра́вие раздае́ши и ми́лость/ теле́с же и душ,/ и взыска́ющим наде́жная еси́ Помо́щница,/ Бо́га пло́тию ро́ждшая.

Мона́шествующий и вси челове́цы,/ стра́хом и ра́достию ны́не поклони́мся о́бразу/ посеще́ния Богоотрокови́цы,/ моля́щеся с преподо́бным Се́ргием,/ и е́же ра́дуйся: Гаврии́лово,/ Благода́тная, вопию́ще.

Песнь 8

Ирмо́с: Сей нарече́нный и Святы́й День –/ еди́н суббо́т царь и госпо́дь,/ пра́здников пра́здник/ и торжество́ есть торже́ств,/ в о́ньже благослови́м Христа́, во ве́ки.

Сей нарече́нный и святы́й день/ всех созыва́ет к духо́вному весе́лию,/ сря́щим у́бо сей ра́достно и возопие́м:/ ра́дуйся, Богоро́дице, во вся ве́ки.

Прииди́те, мона́хов мно́жества,/ испо́лнимся Боже́ственнаго благоуха́ния,/ заступле́нием Бо́жия Ма́тери/ и, Сию́ прославля́юще, поклони́мся,/ пою́ще при́сно во вся ве́ки.

Возведи́ о́крест о́чи Твои́, Чи́стая, и виждь:/ се бо приидо́ша к Тебе́,/ я́ко Богосве́тлая свети́ла,/ от за́пада, и се́вера, и мо́ря,/ и восто́ка ча́да Твоя́,/ поклони́тися Твоему́ всепречи́стому о́бразу.

Пресвята́я Тро́ице, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

О́тче Вседержи́телю, и Сло́ве, и Ду́ше,/ Безнача́льное Существо́ и Непостижи́мое Естество́,/ Бо́же всех,/ оби́тель сию́ изми́ от вся́кия ско́рби/ мольба́ми вои́стинну Чи́стыя Еди́ныя Богоро́дицы.

Песнь 9

Ирмо́с: Свети́ся, свети́ся,/ Но́вый Иерусали́ме,/ сла́ва бо Госпо́дня/ на тебе́ возсия́,/ лику́й ны́не/ и весели́ся, Сио́не,/ Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице,/ о воста́нии Рождества́ Твоего́.

Свети́ся, ра́дуйся, мона́шествующих мно́жество,/ изря́днее же игра́й, оби́тель сия́,/ лику́й ны́не и весели́ся све́тло,/ и́бо обрела́ еси́ Чи́стую Де́ву,/ Блюсти́тельницу Непобеди́мую.

О, Боже́ственнаго, о, любе́знаго,/ о, неистощи́маго пролия́ния Твои́х безме́рных чуде́с,/ и́миже, Чи́стая, оби́тель сию́ обогаща́еши,/ и́бо сла́ва ея́ в Твое́м заступле́нии:/ Ты врата́рница ея́ и утвержде́ние.

О Ма́ти Де́во!/ в моли́тву прино́сим Тебе́ мольбы́ уго́дника Твоего́,/ мо́лим Тя вси:/ изба́ви нас от вся́кия напа́сти и озлобле́ния.

Да сохрани́ши, Де́во, стадонача́льника оби́тели Твоея́/ ра́дуйся, Неискусобра́чная Честна́я,/ сохрани́ ста́до Твое́ от вся́каго озлобле́ния,/ Еди́на Богоневе́стная.

Явление Пресвятой Богородицы Преподобному Сергию

Явление Пресвятой Богородицы Преподобному Сергию произошло в одну из пятниц Рождественского поста 1385 года. Глубокой ночью, совершив обычное правило, Преподобный сел немного отдохнуть, но вдруг сказал своему келейнику преподобному Михею († 6 мая 1385): «Бодрствуй, чадо, мы будем иметь чудное посещение». Едва он произнес эти слова, как был услышан голос: «Пречистая грядет». Божия Матерь явилась, сопровождаемая апостолами Петром и Иоанном, и сказала Преподобному Сергию: «Не бойся, избранниче Мой! Я пришла посетить тебя! Не скорби более об учениках своих и об этом месте. Молитва твоя услышана. Отныне всем будет изобиловать твое жительство, и не только в дни твоей жизни, но и после твоего отшествия к Богу неотступно буду от твоей обители, подавая ей неоскудно все потребное и покрывая ее во всех нуждах».

В память этого посещения в Троицком соборе Троице-Сергиевой Лавры по пятницам вечером поется молебный канон с акафистом Божией Матери, а в период Пятидесятницы (от Пасхи до Сошествия Святого Духа) он совершается по особому пасхальному чину, который и помещен в данной Минее. Служба в честь явления Божией Матери Преподобному Сергию помещена 24 августа.

В Неде́лю святы́х жен мироно́сиц Святы́х пра́ведных Ма́рфы и Мари́и, сесте́р пра́веднаго Ла́заря

Тропарь, глас 3:

Пра́веднаго Ла́заря Боголюби́выя се́стры,/ Ма́рфо и Мари́е пресла́вныя,/ чи́стым се́рдцем Христа́ в житии́ ва́шем возлюби́ли есте́,/ мироно́сиц взе́мше чин,/ и Его́, я́ко Сы́на Бо́жия, безбоя́зненно испове́дали есте́,/ сего́ ра́ди ны́не во оби́телех Отца́ Небе́снаго/ со А́нгелы и все́ми свя́тыми сла́вно ца́рствуете./ Умоли́те, Его́же возлюби́ли есте́,/ и нам, гре́шным, в ве́ре и любви́ Христо́вой утверди́тися/ и Ца́рствия Небе́снаго сподо́битися.

Моли́тва

О святы́я и всехва́льныя учени́цы Христо́вы, Боголюби́выя Ма́рфо и Мари́е! Умоли́те возлю́бленнаго ва́ми и вас возлюби́вшаго Сладча́йшаго Иису́са, Его́же вы испове́дали есте́, Христа́, Сы́на Бо́жия, да даст и нам, гре́шным, грехо́в оставле́ние, в ве́ре пра́вой нелицеме́рное и тве́рдое стоя́ние. Всели́те в сердца́ на́ша дух стра́ха Бо́жия, смире́ннаго на Бо́га упова́ния, терпе́ния и к бли́жним милосе́рдия. Изба́вите нас моли́твами ва́шими от искуше́ний жите́йских, бед и напа́стей, да, ти́хое и ми́рное житие́ пожи́вше зде, с по́мыслы непоро́чными и се́рдцем чи́стым, с дерзнове́нием ве́ры и упова́ния предста́нем на о́ный Стра́шный Суд и, до́брый отве́т на нем возда́вше, ра́дости ве́чныя в Ца́рствии Небе́снем сподо́бимся. Аминь.

Моли́тва ина́я, еди́ныя жены́ моля́щийся, наипа́че в ке́лии наедине́ что́мая

О блаже́нныя и свя́тыя же́ны, ве́рою и любо́вию Христу́ Бо́гу после́довавшия и во оби́тели Отца́ Небе́снаго всели́вшияся! К вам ны́не аз, гре́шная, прибега́ю и смире́нно молю́: научи́те мя и помози́те ми ходи́ти пред Бо́гом путьми́ ва́шими непреткнове́нно и ве́чную ку́пно с ва́ми жизнь насле́довати.

О Ма́рфо пра́ведная, тве́рдым испове́данием ве́ры твоея́ Христу́ угоди́вшая, укрепи́ сла́бую ве́ру мою́. О слу́жбе Го́споду и бра́тиям нелицеме́рне и всеусе́рдне прилежа́вшая, помози́ и мне служе́ние мое́ безро́потне и вседу́шне проходи́ти. Сестру́ твою́ иногда́, в ско́рби су́щу, ко Христу́ воззва́ла еси́, о́тай ре́кши: Учи́тель прише́л есть и глаша́ет тя. Ны́не у́бо предста́ни мне в тру́дный час испыта́ния ве́ры и любве́ моея́ и в глубине́ се́рдца возвести́ ми, яко Госпо́дь Иису́с незри́мо гряде́т, да путе́м испы́таний привлече́т мя к Себе́! Испроси́ мне, о ма́ти свята́я, у Го́спода на́шего си́лу и кре́пость, да, воста́вши ско́ро, притеку́ к Нему́, поклоню́ся Ему́ и в смире́нней любви́ Его́ мир и спасе́ние души́ обря́щу.

И ты, о Боголюби́вая Мари́е, у ногу́ Иису́сову еди́ное на потре́бу обре́тшая, помоли́ся Ему́ благу́ю часть спаса́емых и мне, гре́шней, улучи́ти. Ми́ро благово́нное в дар благодаре́ния Христу́ Жизнода́вцу прине́сшая, умоли́ ны́не Его́ и души́ мое́й пода́ти ми́ро моли́твы и покая́ния сле́зы, чистоты́ и до́брых дел благоуха́ние, я́ко да во обновле́нное все́ми си́ми се́рдце мое́ Госпо́дь прии́дет и оби́тель Себе́ сотвори́т.

К вам, о святы́я пра́ведныя же́ны, Ма́рфо и Мари́е, припа́даю и смире́нно молю́: не оста́вите мя в дни тя́жких испыта́ний, да не соблазню́ся тле́нными и кра́сными ми́ра сего́, наипа́че же в час го́рький разлуче́ния души́ моея́ с те́лом предста́ните мне и о́бщаго Влады́ку на́шего умоли́те, да при́зрит на мя в оскуде́нии сил мои́х ми́лостивым о́ком и, прости́в вся прегреше́ния моя́, возста́вит мя к жи́зни несконча́емей в блаже́нных оби́телех Отца́ Небе́снаго. Ами́нь.

Святые праведные сестры Марфа и Мария

Святые праведные сестры Марфа и Мария уверовавшие во Христа еще до воскрешения Им их брата Лазаря, по убиении святого архидиакона Стефана, наступлении гонения на Церковь Иерусалимскую и изгнании праведного Лазаря из Иерусалима, помогали своему святому брату в благовествовании Евангелия в разных странах. О времени и месте их мирной кончины сведений не сохранилось.

В Неде́лю святы́х жен мироно́сиц: Святы́я благове́рный Тама́ры, цари́цы Грузи́нския

Тропа́рь, глас 4:

Во святы́х ди́вная,/ Иве́рии свети́ло,/ благове́рная цари́це Тама́ро,/ на гора́х высо́ких хра́мы воздви́гшая,/ да в них моле́ния возсыла́ют ко Го́споду,/ мольба́ми твои́ми кре́пость дарова́вшая во́ем христолюби́вых люде́й страны́ И́верския,/ десни́цею же свое́ю по́лчища ага́рянская низпрове́ргшая,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.

Святая благоверная царица Грузии Тамара Великая

Святая благоверная царица Грузии Тамара Великая родилась около 1165 года. Происходила из древней грузинской династии Багратидов и с 1178 года являлась соправительницей своего отца, Георгия III. Царица Тамара отличалась высоким благочестием и способствовала широкому распространению Христовой веры по всей Грузии. Мудрое правление благоверной царицы снискало ей всенародную любовь. Святая мирно скончалась в 1213 году. Подробные сведения о святой Тамаре, царице Грузинской, помещены 1 мая, в день преставления.

В Неде́лю о разсла́бленном: Святы́я пра́ведныя Тави́фы

(службу зри 25 октября)

Тропа́рь, глас 4:

Апо́столом сотаи́ннице, ми́лостивая Тави́фо,/ оби́тели же́нския нача́ло положи́ла еси́/ и бе́дным одея́ние была́ еси́,/ послу́шнице смире́нная,/ сло́ву апо́стола Петра́ повину́вшися,/ из ме́ртвых си́лою Христо́вою возста́ла еси́/ и ны́не на Небесе́х све́тло пра́зднуеши./ Те́мже моли́ Христа́ Бо́га/ всем, помина́ющим тя, дарова́ти живо́т ве́чный.

Конда́к, глас 8:

Первонача́льная Це́рковь ликовству́ет,/ Иоппи́я тобо́ю, Тави́фо, просвеща́ется,/ из ме́ртвых твоему́ воскресе́нию ра́дующися,/ и мы, па́мять твою́ ны́не пра́зднующе,/ сла́вим Победи́теля сме́рти – Христа́ Бо́га,/ о́бщаго свята́го Воскресе́ния ча́юще.

Моли́тва

О пресла́вная учени́це Христо́ва, све́тлая звездо́ Иоппи́йская, свята́я пра́ведная Тави́фо! К тебе́, ны́не на Небесе́х су́щей, с ве́рою притека́ем в моли́тве, ты же, я́ко ми́лостивая в жи́зни свое́й бы́вша, не лиши́ и нас, смире́нных, милосе́рдия твоего́. Принеси́ усе́рдныя моле́ния твоя́ Спаси́телю всех, Христу́ Бо́гу, да да́рует нам, хла́дным, любо́вь, малове́рным – те́плую ве́ру, леня́щимся – ре́вностное трудолю́бие, гордя́щимся – ти́хое смире́ние, и́нокиням – свято́е послуша́ние, нача́льствующим – ра́зум и милосе́рдие, боля́щим – здра́вие и облегче́ние, бе́дным – по́мощь и заступле́ние, уныва́ющим – Бо́жие упова́ние, оби́телям – мир и спасе́ние, лю́дем – во благо́м поспеше́ние, всем в ско́рбех – утеше́ние. Наипа́че моли́ Го́спода на́шего, апо́столом Петро́м тя воскреси́вшаго, да и мы сподо́бимся по о́бщем всех Воскресе́нии ста́ти в Це́ркви Его́ одесну́ю и с тобо́ю сла́вити Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Святая праведная, Тавифа (I)

Святая праведная, Тавифа (I), женщина добродетельная и милосерднаяй общине в Иоппии. Случилось так, что она, тяжело заболев, умерла, В то время недалеко от Иоппии, в Лидде, проповедовал святой апостол Петр. Там он исцелил расслабленного Энея. К нему были посланы гонцы с убедительной просьбой о помощи. Когда апостол пришел в Иоппию, праведная Тавифа была уже мертва. Преклонив колена, первоверховный апостол сотворил горячую молитву ко Господу. Затем подошел к одру и воззвал: «Тавифа, встань!» Она поднялась совершенно здоровой (Деян. 9:36).

В Неде́лю о разсла́бленном. Пренесе́ние моще́й свята́го му́ченика Авраа́мия Бо́лгарскаго, Влади́мирскаго

(Службу зри 1 апреля)

* * *

23

Черность – свойство черного, означающее греховность.

24

В Филовеи, монастырь Филофей – это монастырь, где находится чудотворная икона «Сладкое целование».

25

В Богородице – скит русский Пресвятой Богородицы.

26

Уди́вльши – прославивши.

27

Напрасно – внезапно.


Комментарии для сайта Cackle