Источник

14-й день

Предпра́зднство Успе́ния Пресвяты́я Богоро́дицы.

И свята́го проро́ка Михе́я

НА ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры предпра́зднства, глас 4.

Подо́бен: Я́ко до́бля:

В кимва́лех возгласи́м,/ в пе́снех воскли́кнем,/ пра́здник исхо́дный предпра́зднующе,/ и надгро́бное пе́ние све́тло возопие́м:/ Ма́ти бо Бо́жия,/ киво́т же всезлаты́й, гото́вится ны́не/ от земли к Вы́шним прейти́,/ к па́ки живе́й Боже́ственней/ преставля́ема све́тлости.

Апо́стольский ли́че,/ пресла́вно собери́ся от коне́ц днесь,/ и́бо Одушевле́ный Град все́ми Влады́чествующаго/ от земли́ отхо́дит к лу́чшим сла́вно,/ ликовствова́ти с Царе́м, Сы́ном Ея́,/ Ея́же Боже́ственному погребе́нию единому́дренно,/ с Вы́шними во́инствы,/ пе́ние исхо́дное воспо́йте.

Свяще́нных сосло́вие,/ ца́рие же и кня́зи/ с деви́ческими чи́нми,/ ны́не предвари́те,/ вси лю́дие же, стецы́теся,/ песнь надгро́бную возсыла́юще ку́пно,/ и́бо все́ми Влады́чествующая/ хо́щет нау́трие ду́шу преда́ти в ру́це Сы́ну,/ преставля́ема к ве́чней оби́тели.

И́ны стихи́ры свята́го проро́ка, глас то́йже.

Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:

Го́ру провозгласи́л еси́,/ явле́нну и высоку́,/ Спа́сово пропове́дание,/ на верх яви́тися гор, блаже́нне,/ превысо́кое богоразу́мие проявля́я,/ на ню́же язы́цы ве́рою стека́ющеся,/ усе́рдно прибега́ют,/ и пути́ науча́ются Госпо́дню,/ и спаса́ются спасе́нием ве́чным.

Князь изы́дет/ и упасе́т лю́ди Своя́,/ от Вифлее́ма изше́д, проре́кл еси́,/ чу́дный во проро́цех Михе́е,/ язы́ком богодохнове́нным,/ Его́же вои́стинну от дней ве́ка суть исхо́ди;/ и ны́не твое́ прорече́ние сбы́вшееся ви́дяще,/ тобо́ю Глаго́лавшаго/ богому́дренно сла́вим.

Престо́лу предстоя́ Бо́жию,/ проро́че всече́стне,/ и ра́дости сподобля́яся,/ и сла́ву зря,/ и пи́щи Боже́ственныя наслажда́яся,/ и весе́лия духо́внаго и ра́дости испо́лнен,/ ве́рою ны́не па́мять твою́ соверша́ющих назира́й,/ напа́стей избавля́я/ непреста́нными моли́твами твои́ми.

Сла́ва, и ны́не, глас то́йже:

Всечестно́е Твое́ успе́ние,/ Пресвята́я Де́во Чи́стая,/ А́нгел мно́жество на Небеси́/ и челове́ческий род на земли́, ублажа́ем,/ я́ко Ма́ти была́ еси́ Творца́ всех Христа́ Бо́га,/ Того́ моля́щи о нас/ не преста́й, мо́лимся,/ и́же на Тя с Бо́гом упова́ние поло́жших,/ Богоро́дице Всепе́тая и Неискусобра́чная.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

О, чудесе́ но́ваго!/ О, зна́мения стра́ннаго!/ Ка́ко ме́ртвость подъя́т/ живоно́сная Отрокови́ца/ и гро́бом ны́не покрыва́ется!

Стих: Воскресни́, Го́споди, в поко́й Твой,/ Ты и Киво́т святы́ни Твоея́.

Вся́ко земноро́дных/ естество́ да лику́ет:/ се бо Де́ва,/ Ада́мова Дщи,/ к Небеси́ преставля́ется.

Стих: Кля́тся Госпо́дь Дави́ду и́стиною/ и не отве́ржется ея́.

Приими́ ми во уме́,/ одр Де́вы,/ лико́м апо́стольским/ благоле́пно окружа́ющим/ и пою́щим исхо́дное.

Сла́ва, и ны́не, глас 2. Анато́лиево:

Я́же Небе́с вы́шшая су́щи,/ и Херуви́м сла́внейшая,/ и всея́ тва́ри честне́йшая,/ Я́же премно́гия ра́ди чистоты́/ Присносу́щнаго Существа́ прия́телище бы́вши,/ в Сыно́вне ру́це днесь всесвяту́ю предае́т ду́шу,/ и с Не́ю исполня́ются вся́ческая ра́дости,/ и нам да́рует ве́лию ми́лость.

Тропа́рь, глас 4:

Лю́дие, предыгра́йте,/ рука́ми пле́щуще ве́рно,/ и любо́вию собери́теся,/ днесь ра́дующеся/ и све́тло восклица́юще вси весе́лием:/ Бо́жия бо Ма́ти и́мать от земны́х к Вы́шним прейти́ сла́вно,/ Ю́же пе́сньми при́сно я́ко Богоро́дицу сла́вим.

НА У́ТРЕНИ

По 1-й кафи́зме седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Удиви́ся Ио́сиф:

Ши́ршая небе́с я́вльшися на земли́, Ро́ждшая пло́тию всех Соде́теля,/ ны́не в са́мая Небеса́ от земли́ преставля́ется,/ пра́ведных у́бо ду́ши, смотря́юще Тя, а́нгельстии же ли́цы, зря́ще,/ я́ко Цари́це, хвалу́ досто́йно всегда́ Тебе́ прино́сят./ Те́мже моля́щи не преста́й о воспева́ющих Тя.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

По 2-й кафи́зме седа́лен, глас 5.

Подо́бен: Собезнача́льное Сло́во:

А́нгел мно́жества славосло́вят Тя,/ и челове́ческий род предпра́зднственная воспева́ет Ти,/ я́ко преста́вилася еси́ от земли́ к Ро́ждшемуся из Тебе́, Богоро́дице Чи́стая,/ и мо́лишися приле́жно изба́витися от бед/ ве́рою соверша́ющим Твое́, Де́во, преставле́ние.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

Кано́н предпра́зднства, со ирмосо́м на 8 и проро́ка на 4.

Кано́н предпра́зднства, глас 5.

Песнь 1

Ирмо́с: Коня́ и вса́дника в мо́ре Чермно́е/ сокруша́яй бра́ни мы́шцею высо́кою/ Христос истрясе́, Изра́иля же спасе́,/ побе́дную песнь пою́ща.

Гро́бу, Де́ву прие́мшу, присту́пим, ве́рнии,/ благово́ния боже́ственна прия́ти тща́щеся:/ в сем бо излия́ся Мирополо́жницы дыха́ющее благово́ние, ду́ши благоуха́ющее.

Взя́тся Сио́н из горы́, Сио́н одушевле́нный,/ и почи́ во гра́де Гефсима́нии, я́ко одушевле́н,/ Бо́га Безсме́ртнаго прие́мши, в не́дрех нетле́нных почи́ти.

Трубы́ возшуме́вше Богоно́сных муже́й,/ воззови́те вельми́ апо́стольская уста́:/ Си́лы, возми́те врата́, приими́те Цари́цу в лу́чшая.

Сме́рть ка́ко подъя́т, Живота́ присносу́щнаго я́ве ро́ждшую па́че естества́, Всенепоро́чную?/ Но, сию́ отри́нув,/ Влады́ка преста́ви Тя к прия́тию Небе́сному.

Ин кано́н проро́ка, глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу,/ и еги́петскаго зла избежа́в,/ изра́ильтянин вопия́ше:/ Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Я́ко зерца́ло вои́стинну чи́сто Бо́жие и Боже́ственных сый,/ Зижди́телю предстои́ши, блаже́нне,/ Его́же моли́ от бед спасти́ ве́рою пою́щия тя.

Ра́зума испо́лнен духо́внаго сый, Михе́е, и прему́дрости от Бо́га,/ бу́дущих научи́лся еси́, я́ко чист ум, преизря́дне.

Проро́чество пропове́дая благоче́стно,/ Го́спода рекл еси́ с Небесе́ на земли́ яви́тися, блаже́нне,/ пиша́ е́же к нам Того́ явлени́е.

Богоро́дичен: Избавля́я яви́ся на земли́ пе́рвее плене́нный,/ напосле́док дней пло́ти прия́тием, Богома́ти,/ пре́жде век познава́емый.

Песнь 3

Ирмо́с: Водрузи́вый на ничесо́мже зе́млю повеле́нием Твои́м/ и пове́сивый неодержи́мо тяготе́ющую/ на недви́жимем, Христе́, ка́мени за́поведей Твои́х,/ Це́рковь Твою́ утверди́, Еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Пе́сни надгро́бныя ны́не возсле́м Чи́стей, Зижди́теля Богороди́тельнице,/ и со Безпло́тными во́инствы одр живоно́сный окружи́м, ра́дующеся,/ я́ко престо́л Боже́ственный Святы́й.

Лежа́щу и просте́рту ви́дяще, о́чи смежа́щу,/ живопода́тельный, Боже́ственный и при́сный Исто́чник,/ прииди́те, ве́рными сердцы́ сле́зы точа́ще,/ прикосне́мся Сея́ нетле́нному телеси́.

Боже́ственное и благоро́дное Бо́жие жили́ще, седа́лище вои́стинну/ и град одушевле́н всех Царя́ вои́стинну,/ пода́ждь всех согреше́ний на́ших па́мятию Твое́ю оставле́ние/ и от бед спаси́.

Ин

Ирмо́с: Ты еси́ утвержде́ние/ притека́ющих к Тебе́, Го́споди,/ Ты еси́ Свет омраче́нных,/ и пое́т Тя дух мой.

Язы́к твой трость Боже́ственнаго Ду́ха бысть,/ и́мже нам бу́дущих яви́л еси́ сбытие́.

Ты Преве́чнаго, плоть бы́вша, показа́л еси́ в Вифлее́ме,/ Кня́зя всех, и Спа́са, и Наста́вника.

Таи́нник изве́стен су́щим па́че ума́ нам был еси́,/ проро́ческими, сла́вне проро́че, просвеще́ньми озаря́емь.

Богоро́дичен: Гора́ явле́ннейша Ты была́ еси́, Пречи́стая,/ на ню́же возше́д, Госпо́дь яви́ся,/ к Не́йже ны́не прибега́ем.

Седа́лен, глас 1.

Подо́бен: Гроб Твой, Спа́се:

Ду́хом, му́дре, просве́щся Святы́м,/ проре́кл еси́ я́ве бу́дущих ра́зум,/ уясни́в неудобопости́жная, о Михе́е пребога́те:/ изы́дет бо от Вифлее́ма Князь и Вождь,/ И́же упасе́т лю́ди Своя́, Христо́с,/ ты проре́кл еси́.

Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства, глас 4.

Подо́бен: Ско́ро предвари́:

Де́вы отрокови́цы, предвоспо́йте,/ ма́тери, похвали́те,/ и вси воспо́йте песнь происхо́дную, успе́ние Де́вы и Ма́тере Госпо́дни/ пе́сньми богокра́сными предсоверша́юще боже́ственне:/ преставля́ется бо сла́вно к Небе́сным.

Песнь 4

Ирмо́с: Боже́ственное Твое́ разуме́в истоща́ние прозорли́во,/ Авваку́м, Христе́, со тре́петом вопия́ше Тебе́:/ во спасе́ние люде́й Твои́х,/ спасти́ пома́занныя Твоя́ прише́л еси́.

Небе́снии ли́цы веселя́тся и уготовля́ются Бо́жию Чи́стую Ма́терь прия́ти,/ Цари́цу все́ми тва́рьми благоче́стно госпо́дствующую.

Да уклоня́тся возду́шнии ду́си,/ да отсту́пит же са́мый мироде́ржец,/ да па́дает посра́млен, ви́дя возноша́ему Бо́жию Ма́терь.

Не ктому́ обра́зно в гада́ниих, свяще́нники ковче́г заве́та носи́м есть:/ святы́ми апо́столы вои́стинну Бо́жия Ма́ти носима есть.

Усну́вши в боже́ственное поко́ище,/ почи́ла еси́ в жи́зненных сокро́вищах немину́ющих,/ Голуби́це Соломо́ня, добра́ же, и красна́, и всечестна́.

Ин

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество́.

Сия́ньми свы́ше Боже́ственнаго дохнове́ния озаря́емь,/ бу́дущая возвести́л еси́, я́ко настоя́щая зря, достосла́вне.

От Сио́на изы́де зако́н, я́коже проре́кл еси́, Богоблаже́нне,/ и протече́ концы́, Госпо́дне сло́во пропове́дуя.

Госпо́дствовати яви́ся в дому́ Иа́ковли всех Госпо́дь/ и в сла́ве и́мене я́ко Па́стырь упаса́ет, всеблаже́нне, лю́ди Своя́.

Богоро́дичен: Дави́дово отро́дие, Ма́ти Бо́жия и Зижди́теля ве́руема бысть:/ плоть у́бо Сего́, бы́вша от Нея́, несказа́нно породи́.

Песнь 5

Ирмо́с: Одея́йся све́том, я́ко ри́зою,/ к Тебе́ у́тренюю и Тебе́ зову́:/ ду́шу мою́ просвети́ омраче́нную, Христе́,/ я́ко Еди́н Благоутро́бен.

Чи́стое Ду́ха Пресвята́го боже́ственное селе́ние,/ на Сина́йстей горе́ быв, дохну́,/ и всю тварь па́че естества́ просвети́.

Всего́ Божества́ была́ еси́ жили́ще,/ те́мже Тя Божество́ всю, Ма́ти, до конца́ преста́ви,/ от земли́, Богороди́тельнице, к Небеси́ прехо́дну.

Иису́с Пребоже́ственный сла́вы Госпо́дь,/ от Твоего́ чре́ва рожде́йся за милосе́рдие,/ Сам Тя преста́ви от земли́, Богома́ти, с душе́ю и те́лом.

Ин

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти:/ Го́споди, спаси́ ны,/ Ты бо еси́ Бог наш,/ ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.

Возлюби́л еси́ в след Го́спода ходи́ти,/ гото́в быв в путе́х Его, прему́дре.

Разуме́л еси́ хотя́щее бы́ти спасе́ние/ всем язы́ком от иуде́й, чу́дне.

Благода́ть зря, пропове́дал еси́, Богоявле́нне:/ к не́йже прибега́ют язы́к стада́ и спаса́ются.

Богоро́дичен: Ме́сто Госпо́дне Ты была́, еси́, Богома́ти:/ от Нея́же изы́де мир от ле́сти избавля́яй.

Песнь 6

Ирмо́с: Неи́стовствующееся бу́рею душетле́нною,/ Влады́ко Христе́, страсте́й мо́ре укроти́/ и от тли возведи́ мя,/ я́ко Благоутро́бен.

Со А́нгелы теце́м,/ со Арха́нгелы же, и Властьми́, и Нача́лы,/ и Престо́лы, и Си́лами в Сио́н, вели́кое чу́до у́зрим.

Я́же Живота́ Роди́тельница,/ ка́ко подъя́т сме́рть тле́нну, убежа́вши вся́кия тли?/ Но вои́стинну Твоя́ па́че естества́, Чи́стая Де́во, та́инства.

Сио́няне ели́цы, свещи́ возжжи́те,/ све́том Обложе́нную, прииди́те, усря́щем в Гефсима́нии/ и Сию ́пе́сньми прово́дим.

Ин

Ирмо́с: Ри́зу мне пода́ждь све́тлу,/ одея́йся све́том, я́ко ри́зою,/ Многоми́лостиве Христе́ Бо́же наш.

Зако́ном повину́яся Бо́жиим,/ обличи́л еси́ вся преступа́ющия,/ храня́ зако́н, пресла́вне.

Михе́е боже́ственный и честны́й Ду́ха орга́н,/ мольба́ми твои́ми от бед ве́рныя сохрани́.

Богоро́дичен: Иу́дов Ты дом све́тел, Де́во, сотвори́ла еси́,/ Возсия́вшаго от свята́го Твоего́ чре́ва я́вльши.

Конда́к, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́ днесь:

В сла́вней па́мяти Твое́й/ вселе́нная, невеще́ственным Ду́хом испещре́на,/ у́мно с весе́лием зове́т Тебе́:/ ра́дуйся, Де́во,/ христиа́н похвало.

И́кос:

И́же на о́блацех све́тло от всех коне́ц/ собра́вый Своя́ боже́ственныя апо́столы к те́лу Твоему́, Чи́стая,/ показа́ Тя всем, Богоро́дицу,/ и стра́шен черто́г преукра́шен, Бог и Сын Твой быв,/ взем ду́шу Твою́ на ру́ку пречи́стую, положи́л есть в раи́:/ та́мо бо живо́тное есть дре́во,/ от него́же я́дше, ме́ртвеннии безсме́ртие обрето́ша Тобо́ю./ Те́мже и вопие́м Тебе́:/ ра́дуйся, Де́во, христиа́н похвало́.

Песнь 7

Ирмо́с: Превозноси́мый отце́в Госпо́дь/ пла́мень угаси́, о́троки ороси́,/ согла́сно пою́щия:/ Бо́же, благосло́вен еси́.

Свяще́нничестии собо́ри, люде́й составле́ния,/ отрокови́цы, вся де́вы, лику́юще, воспо́йте Де́вы преставле́ние боже́ственное.

Зако́на и благода́ти лу́чшии,/ Богороди́тельницы успе́ние хвали́те, пою́ще, согла́сно воспева́юще:/ Бо́же, благослове́н еси́.

В Сио́н Пречи́стая преставля́ется днесь,/ святы́х во свята́я, гора́ свята́я и вели́кая, Е́йже вопие́м:/ ра́дуйся, Пренепоро́чная.

Ин

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы/ в Вавило́не иногда́/ ве́рою Тро́йческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Потре́бен яви́лся еси́ Влады́це всех и до́блейший,/ суровство́ владу́щих облича́я и уча́, и вопия́, достосла́вне:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Блиста́я луча́ми жития́ боже́ственнаго,/ и чисте́йший проро́к показа́лся еси́ боже́ственнаго явле́ния, воспева́я, блаже́нне:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Равноде́телен Ро́ждшему, равноси́льное Сло́во, Соприсносу́щное,/ во утро́бе Де́вы О́тчим благоволе́нием зи́ждется я́ко Челове́к,/ отце́в Бог благослове́нный.

Песнь 8

Ирмо́с: Тебе́, Вседе́телю,/ в пещи́ о́троцы, всеми́рный лик спле́тше, поя́ху:/ дела́ вся́кая, Го́спода по́йте/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Цари́це всех жен, Де́во,/ мольбу́ принеси́ Христу́ о соверша́ющих любо́вию па́мять Твою́ си́ю/ и превознося́щих во вся ве́ки.

Я́ко светови́дно, освяще́нное добро́тою Божества́ лице́ Твое́, Пренепоро́чная,/ сла́вою сия́ющее боже́ственнаго де́вства,/ преукраше́ннаго во вся ве́ки.

Глаго́лати не могу́, изумева́юся, и трепе́щу, и весьма́ соску́товаюся17, Твоя́ превели́кая,/ но, любо́вь, Де́во, зря́щи,/ боже́ственными возмзди́ дарова́нии непреста́нно.

Ин

Ирмо́с: Мусики́йским орга́ном согласу́ющим/ и лю́дем безчи́сленным, покланя́ющимся о́бразу в Деи́ре,/ три о́троцы не повину́вшеся,/ Го́спода воспева́ху/ и славосло́вяху во вся ве́ки.

От нача́ла сый ве́ка, Бо́жие Сло́во яви́ся,/ избавля́я су́щия от Ада́ма, я́коже Михе́й прорече́:/ Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Мы́сленно науча́емь, вопия́л еси́:/ Воли́тель ми́лости Влады́ка, я́ко Ми́лостив, ка́яся о непра́вдах/ ве́рою пою́щих и превознося́щих Его́ во ве́ки.

Я́коже светла́ мо́лния, яви́лся еси́, Бо́жию зарю́ прие́м,/ и я́ко зерца́ло чи́сто быв, Михе́е,/ Го́спода по́йте, вопия́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Кре́пко утеше́ние, Де́во, е́же от Тебе́ Рожде́ннаго иму́ще,/ держи́м апо́стольски честно́е испове́дание,/ Го́спода пою́ще и превознося́ще Его́ во ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Иса́ие, ликуй,/ Де́ва име́ во чре́ве и роди́ Сы́на Емману́ила,/ Бо́га же и Челове́ка, Восто́к имя Ему́,/ Его́же велича́юще, Де́ву ублажа́ем.

Бла́гоже, бла́гоже Ты укра́шена, Неве́сто, Богома́ти Де́во:/ о Тебе́ бо поползнове́ние испра́вися Ада́мово/ и Е́вино побежде́ние всегуби́тельное./ Тем Тя вси пе́сньми непреста́нно велича́ем.

Сла́ву по достоя́нию Тебе́ Бог подава́ет, я́ко Влады́ка Твой, Де́во,/ мы же что Тебе́ принесе́м, худи́и?/ Но приими́ то́чию усе́рдие/ и Тя любо́вию чту́щих, я́ко Богоро́дицу, сохраня́й.

Я́коже Вы́шний, соше́д, про́йде из боку́ Твое́ю, Де́во,/ нас посети́л есть, из Тебе́, Богоневе́сто,/ подо́бящися Ему́, посети́ от Небе́сных черто́г певцы́ Твоя́ па́мятию Твое́ю.

Побе́ду правосла́вному во́инству на́шему пода́ждь,/ усе́рдно иму́щему честно́е Твое́ погребе́ние во утвержде́ние при́сное/ и почита́ющему па́че па́мять Твою́, Богома́ти, враги́ покаря́ющи.

Ин

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу,/ Тя испове́дуем,/ спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая,/ с Безпло́тными ли́ки Тя велича́юще.

Уму́ нетле́нному и чисте́йшему, луча́ми благоче́стия сия́я,/ о ми́ре моля́ся, при́сно предстои́ши.

Наста́ светоно́сная па́мять твоя́, проро́че,/ проро́ческими дарова́нии испо́лнена/ и ре́ки покая́ния источа́ющи.

Спа́са, ми́рови прише́дша по твоему́ прорече́нию,/ обожа́емь па́че ума́,/ весе́лия, блаже́нне, наслажда́ешися.

Богоро́дичен: Я́ко всех превы́шши и чисте́йши,/ скве́рны души́ моея́ очи́сти,/ я́ко Бо́га заче́нши Преблага́го.

Свети́лен предпра́зднства.

Подо́бен: Не́бо звезда́ми:

А́нгели и па́стыри поя́ху рождество́ Твое́ пе́рвее,/ и ны́не а́нгельстии чи́ни, и апо́стольский лик, и всяк язы́к, Де́во,/ успе́ние Твое́ пою́т.

Сла́ва, и ны́не.

Подо́бен: Жены́, услы́шите:

Твоего́ честна́го успе́ния па́мять пресве́тлую торжеству́юще,/ любо́вию воспева́ем, Богоро́дице:/ Ты же, я́ко Ма́ти Пречи́стая,/ к Сы́ну отходя́щи в сла́ве Твое́й и Го́споду,/ о христиа́нех моли́, ве́рою Тя воспева́ющих.

На стихо́вне стихи́ры, глас 6.

Подо́бен: Тридне́вен:

Глаго́лом Боже́ственнаго Гаврии́ла после́дующе,/ ра́дуйся, Тебе́ зове́м, Чи́стая:/ Ты у́бо Пресвята́я и Ма́ти Госпо́дня,/ к Сему́ преста́вльшися,/ помина́й о воспева́ющих Тя.

Стих: Воскресни́, Го́споди, в поко́й Твой,/ Ты и Киво́т святы́ни Твоея́.

Неизме́рная Прему́дрость Бо́жия/ храм Себе́ па́че ума́, Богоро́дице, созда́,/ из Тебе́ Ду́хом Святы́м,/ и ны́не Тя к невеще́ственным селе́нием/ преста́ви, Всепе́тая.

Стих: Кля́тся Госпо́дь Дави́ду и́стиною/ и не отве́ржется ея́.

Раб, ны́не прихожду́ к Тебе́, Ма́тери всех Бо́га,/ от вся́ких изба́витися напа́стей моля́ся,/ но, о Богороди́тельнице,/ ца́рствующи с Сы́ном Твои́м,/ христиа́нский род сохраня́й.

Сла́ва, и ны́не, глас 3. Ге́рманово:

Прииди́те, вси концы́ земни́и,/ честно́е преставле́ние Богома́тере восхва́лим:/ в ру́це бо Сы́на ду́шу непоро́чную положи́./ Те́мже святы́м успе́нием Ея́ мир оживотвори́вся,/ во псалме́х, и пе́ниих, и пе́снех духо́вных/ со Безпло́тными и апо́столы пра́зднует све́тло.

НА ЛИТУРГИ́И

Бла́женны от кано́на, песнь 3-я на 6. По вхо́де тропа́рь, прежде хра́ма Христо́ва, и предпра́зднства, и хра́ма свята́го. Сла́ва, конда́к хра́ма свята́го. И ны́не, предпра́зднства.

Аще случи́тся предпра́зднство Успе́ния Богоро́дицы в Неделю:

И пое́м всю службу предпра́зднства с воскре́сною и проро́ческою слу́жбою, вечер и утро, и на Литурги́и, я́коже указа́ся на предпра́зднство Преображе́ния Христо́ва. То́чию на у́трени катава́сия: Преукраше́нная: По вхо́де глаго́лем тропа́рь воскре́сный и предпра́зднства, и хра́ма свята́го или святы́я. Таже конда́к воскре́сный. Сла́ва, свята́го или святы́я. И ны́не, предпра́зднства.

Святой пророк Михей Второй

Святой пророк Михей Второй ветхозаветный был шестым из 12 малых пророков и происходил из колена Иудина. Имя Михей в переводе с еврейского означает «кто, как Бог?» – выражение превосходства Бога в высшей степени над миром тварным. В отличие от пророка Михея Первого, пророчествовавшего в дни святого пророка Илии и при царях Иоасафате иудейском и Ахаве израильском за 130 лет до него, пророк Михей возвещал волю Божию при царях иудейских Иоанафане, Ахазе и праведном Езекии (740–695 гг. до Рождества Христова), был современником пророков Осии, Амоса, Исаии и назывался Морасфитянином. Это наименование было получено им по месту его родины – города Морасфи, который упоминается в Библии как Морешеф-Геф (Мих.1:14) и находился к югу от Иерусалима близ города Елевферополя. Хотя Михей был пророком иудейского царства, но многие его пророчества относятся к царству израильскому. Он смотрел на оба эти царства как на единое потомство патриарха Иакова и не был равнодушен к их судьбам. Пророчества, содержащиеся в книге Михея, были произносимы святым пророком в разное время, но, главным образом, при царе Езекии.

Обличая единоплеменников в их пороках, в принятии нечестивых языческих обычаев, в идолопоклонстве и забвении ими истинного Бога, пророк Михей грозил им судом Божиим и будущими бедствиями. Язык его обличений и пророчеств отличается простотой, прямотой и образностью выражений, он выражает глубокую скорбь о «жестоковыйности» израильского народа и его бедствиях в будущем.

Книга пророка Михея начинается возвещением о разрушении Самарии за ее идолопоклонство. Затем пророк обращается с такой же угрозой и к Иерусалиму за нечестие иудеев, а также преступления вельмож, князей и судей. «Горе замышляющим беззаконие и на ложах своих придумывающим злодеяния, которые совершаются утром на рассвете, потому что есть в руке их сила» (Мих.2:1). Пророк Михей обличает лжепророков, вводящих народ в заблуждение и из корыстных целей льстящих ему.

Он произносит над нечестивыми грозный Божий суд: «Посему за вас Сион распахан будет, как поле, и Иерусалим будет грудой развалин, и гора дома сего будет лесистым холмом» (Мих.3:12).

Самария и Израиль еще при жизни пророка Михея закончили свое существование при нашествии царя ассирийского Сеннахерима, жители их уведены были в плен в 722 году до Рождества Христова, земля их была опустошена, и города превратились в груды развалин. Пророк Михей утешает жителей Иерусалима, чтобы они не впали в отчаяние от предстоящей подобной участи пророчествованием о возвышении священной горы Сионской и грядущем мире. «И будет в последние дни: гора дома Господня поставлена будет во главу и возвысится над холмами, и потекут к ней народы» (Мих.4:1). Здесь, по мнению многих святых отцов, кроме исторического пророчества о возвращении иудеев из Вавилонского плена предсказывается распространение Евангельской проповеди среди евреев и язычников. «И пойдут многие народы, и скажут: приидите, и взойдем на гору Господню и в дом Бога Иаковлева... ибо от Сиона выйдет закон и слово Господне – из Иерусалима» (Мих.4:2). Пророку Михею принадлежит радостное предвещение о рождении Мессии – Иисуса Христа, Сына Божия, для прославления имени Божия и во исполнение всех обетований Его: «И ты Вифлеем-Ефрафа, мал ли ты между тысячами Иудиными? Из тебя произойдет Мне Тот, Который должен быть Владыкою в Израиле и Которого происхождение из начала, от дней вечных» (Мих.5:2). Пророк назидает свой народ, призывая его к следованию путем добродетели: «О человек! сказано тебе, что – добро и чего требует от тебя Господь: действовать справедливо, любить дела милосердия и смиренномудренно ходить пред Богом твоим» (Мих.6:8). Возглашая неизреченную любовь и милосердие к впадающим в грех и немощным людям, пророк Михей как бы указывает на сущность своего имени: «Кто Бог, как Ты, прощающий беззаконие и не вменяющий преступления остатку наследия Своего» (Мих.7:18).

Святой пророк Михей совершал пророческое служение около 50 лет; преставился он в глубокой старости около 695 года до Рождества Христова, о чем узнаем из книги пророка Иеремии, который так же пророчествовал Иерусалиму скорые бедствия и Вавилонский плен: «И из старейшин земли встали некоторые и сказали всему народному собранию: «Михей Морасфитянин пророчествовал во дни Езекии, царя Иудейского... Умертвили ли его за это Езекия, царь Иудейский и весь Иуда? Не убоялся ли он Господа и не умолял ли Господа? И Господь отменил бедствие, которое изрек на них; а мы хотим сделать большое зло душам нашим» (Иер.26:18–20). Мощи святого пророка Михея были обретены в IV веке по Рождестве Христовом вместе с мощами пророка Аввакума епископом Елевферопольским Зевином близ Елевферополя во время царствования византийского императора святого Феодосия Великого (379–395).

Литература:

1. Библия. М., изд. Московской Патриархии, 1983.

2. Юнгеров П. Книга пророка Михея. Библиологическое и экзегетическое исследование. Казань, 1890.

Пренесе́ние честны́х моще́й преподо́бнаго Феодо́сия, игумена Киевопече́рскаго, в Да́льних пеще́рах почива́ющаго

НА ВЕЧЕ́РНИ

Блаже́н муж: 1-й антифо́н. На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 6. Предпра́зднства 3. И преподо́бного 3, глас 4.

Подо́бен: Зва́нный свы́ше:

Егда́ о спасе́нии твое́м по́двиг восприя́л еси́/ и све́том осия́лся еси́ от Небе́с неви́димо, преподо́бне,/ тогда́ лука́вым духо́м прогони́тель яви́ся,/ Бо́гом по́сланное же тебе́ зла́то прие́мь,/ ми́лостыни ще́дрый был еси́ пода́тель тре́бующим,/ пра́здныя сосу́ды жи́тницы напо́лнил еси́,/ оби́димым изба́витель гото́вейший/ и пропове́дник ве́ры Христа́ Бо́га на́шего,/ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Зарю́ вели́кую я́ко ви́де,/ я́ве а́нгельскую све́тлость уразуме́в бы́ти,/ явле́ние честны́х твои́х моще́й,/ в стра́се и ра́дости притече́ ско́ро досточу́дный Стефа́н,/ пребыва́я издале́ча зря,/ и ви́де твоя́ соста́вы це́лы и нетле́нны пребы́вшия,/ прославля́ющу тя Христу́ Бо́гу на́шему,/ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Егда́ приидо́ша в пеще́ру твою́, преподо́бне,/ хотя́щии пренести́ те́ло твое́,/ тогда́, гроб откры́вше, ра́дующеся,/ ви́деша лежа́щия твоя́ мо́щи святоле́пно,/ соста́вы вся це́лы/ и тле́нию неприча́стны,/ и гла́вныя власы́ присо́хша к главе́,/ лице́ же све́тлостно,/ очи́ и устне́ богосло́внеи соедине́ны,/ прославля́ющу тя Христу́ Бо́гу на́шему,/ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Сла́ва, глас 6:

Приспе́ днесь пра́здник пренесе́ния честны́х твои́х моще́й,/ преподо́бне о́тче наш Феодо́сие,/ созыва́я всех ве́рно торжествова́ти,/ в па́мять твою́ глаго́люще:/ ра́дуйся, Боже́ственнаго Ду́ха жили́ще всеосвяще́нное и сто́лпе благоче́стия./ Ра́дуйся, и́же Бо́гом да́нный тебе́ тала́нт умно́живы́й, преподо́бным похвало́./ Ра́дуйся, ми́ру свети́льниче всесве́тлый и на́ше утеше́ние./ И ны́не, предстоя́ Христо́ву Престо́лу,/ моли́ изба́витися нам от вся́каго гне́ва и ско́рби/ и бу́дущую сла́ву получи́ти,/ ве́рно пра́зднующим святу́ю твою́ па́мять.

И ны́не, предпра́зднства: Всечестно́е Твое́ успе́ние: (зри день сей вы́ше).

Вход. Проки́мен дне. И чте́ния три.

Прему́дрости Соломо́ни чте́ние (главы́́ 5 и 6):

Пра́ведницы во ве́ки живу́т, и в Го́споде мзда их,/ и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего́ ра́ди прии́мут ца́рствие благоле́пия/ и вене́ц добро́ты от руки́ Госпо́дни/ зане́ десни́цею покры́ет я́ и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рве́ние свое́/ и вооружи́т тварь в месть враго́м./ Облече́тся в броня́ пра́вды/ и возложи́т шлем суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобеди́мый преподо́бие,/ поостри́т же напра́сный гнев во ору́жие,/ спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины/ и, я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в, на наме́рение полетя́т,/ и от каменоме́тныя я́рости испо́лнь паду́т гра́ды./ Вознегоду́ет на них вода́ морска́я,/ ре́ки же пото́пят я́ на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух си́лы/ и, я́ко ви́хор, разве́ет их,/ и опустоши́т всю зе́млю беззако́ние,/ и злоде́йство преврати́т престо́лы си́льных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте,/ навы́кните, судии́ конце́в земли́./ Внуши́те, держа́щии мно́жества/ и гордя́щиися о наро́дех язы́к,/ я́ко дана́ есть от Го́спода держа́ва вам/ и си́ла от Вы́шняго.

Прему́дрости Соломо́ни чте́ние (гла́ва 3):

Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией,/ и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти,/ и вмени́ся озлобле́ние исхо́д их,/ и е́же от нас ше́ствие – сокруше́ние,/ они́ же суть в ми́ре./ И́бо пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут,/ упова́ние их безсме́ртия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бы́вше, вели́кими благоде́тельствовани бу́дут,/ я́ко Бог искуси́ я́ и обре́те их досто́йны Себе́./ Я́ко зла́то в горни́ле, искуси́ их/ и, я́ко всепло́дие же́ртвенное, прия́т я́./ И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют/ и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т./ Су́дит язы́ком и облада́ют людьми́,/ и воцари́тся Госпо́дь в них во ве́ки./ Наде́ющиися Нань разуме́ют и́стину/ и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́,/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.

Прему́дрости Соломо́ни чте́ние (гла́ва́ 4):

Пра́ведник, а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и будет./ Ста́рость бо честна́ не многоле́тна,/ ниже́ в числе́ лет исчита́ется./ Седи́на же есть му́дрость челове́ком,/ и во́зраст ста́рости житие́ нескве́рное./ Благоуго́ден Бо́гови быв, возлю́блен бысть/ и живы́й посреде́ гре́шных преста́влен бысть./ Восхище́н бысть, да не зло́ба изме́нит ра́зума его́/ или́ лесть прельсти́т ду́шу его́./ Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая/ и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив./ Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга,/ уго́дна бо бе Го́сподеви душа́ его́,/ сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия./ Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше,/ ниже́ поло́жше в помышле́нии таково́е,/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.

На стихо́вне стихи́ры предпра́зднства (зри день сей вы́ше).

Сла́ва, преподо́бнаго, глас 8:

Мона́хов мно́жества,/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Феодо́сие,/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Бла́жен еси́, Христу́ рабо́тав/ и вра́жию обличи́вый си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных,/ с ни́ми же моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.

И ны́не, предпра́зднства, глас 2: Я́же Небе́с вы́шшая су́щи: (зри день сей вы́ше).

Тропа́рь преподо́бнаго, глас 8:

Правосла́вия наста́вниче,/ благоче́стия учи́телю и чистоты́,/ вселе́нныя свети́льниче,/ архиере́ев богодухнове́нное удобре́ние,/ Феодо́сие прему́дре,/ уче́ньми твои́ми вся просвети́л еси́, цевни́це духо́вная,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства: Лю́дие, предыгра́йте: (зри день сей вы́ше).

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь предпра́зднства два́жды. Сла́ва, свята́го. И ны́не, предпра́зднства.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 1.

Подо́бен: Гроб Твой, Спа́се:

Гроб, иде́же положе́н был еси́ в це́ркви твое́й, преподо́бне,/ благоуха́ние испуща́ет приходя́щим ве́рою,/ и па́мять твоя́ весели́т сердца́ ве́рных./ Тем, Влады́це предстоя́, о́тче, помина́й нас,/ ве́рою творя́щих па́мять твою́ светоно́сную и всеосвяще́нную.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Всех Творца́ Бо́га же и Соде́теля, Всенепоро́чная Чи́стая,/ Ду́хом Боже́ственным в ложесна́х зачала́ еси́,/ Его́же сла́вяще, Тя воспева́ем, Де́во,/ я́ко Пала́ту Царя́ всех и ми́ра заступле́ние.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 5.

Подо́бен: Собезнача́льное Сло́во:

Ра́дуется Це́рковь Христо́ва, я́ко на све́щник свяще́нный взира́ющи,/ и, свети́льника светоно́сна и боже́ственное сокро́вище,/ ра́ку моще́й твои́х, иму́щи,/ вся созыва́ет в па́мять твою́ сла́вити Го́спода,/ Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства, глас 4: Ши́ршая небес я́вльшися: (зри день сей вы́ше).

По полиеле́и седа́лен, глас 8.

Подо́бен: Прему́дрости:

Днесь а́нгельская явле́ния ви́дена бы́ша, преподо́бне, во обре́тении моще́й твои́х,/ явля́хубося всем, я́ко столпи́ о́гненнии/ и я́ко дуги́ светоза́рны, стоя́ще над пеще́рою./ И оттуду приидо́ша на верх святы́я це́ркве, на ме́сто гро́ба твоего́,/ угото́ваннаго на положе́ние те́ла свята́го твоего́, преблаже́нне Феодо́сие,/ Го́споду вельми́ тя прославля́ющу./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства, глас 5: А́нгел мно́жества славосло́вят Тя: (зри день сей вы́ше).

Степенна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Преподо́бне о́тче Феодо́сие,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний твои́х,/ тем на Небесе́х обре́л еси́ мзду трудо́в твои́х./ Де́монския погуби́л еси́ полки́/ и а́нгельския дости́гл еси́ чи́ны,/ и́хже житию́ без поро́ка поревнова́л еси́./ Дерзнове́ние име́я ко Христу́ Бо́гу,/ мир испроси́ душа́м на́шим.

Кано́н предпра́зднства со ирмосо́м на 6 (зри день сей вы́ше) и преподо́бнаго Феодо́сия на 8, глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́,/ и напо́лнятся Ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери,/ и явлю́ся, све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Пренесе́ния твоего́ честну́ю восхваля́ющу ми, о́тче преблаже́нне, па́мять,/ с Небесе́ просвеще́ние пода́ти мне моли́, Феодо́сие,/ и душетле́нных прегреше́ний проще́ние.

После́довати восхоте́в Го́споду, блаже́нне,/ ко преподо́бному Анто́нию прише́л еси́,/ с ни́мже в пеще́ре затвори́вся ми́ра кроме́,/ Бо́гу неотлуче́н пребы́л еси́.

Поревнова́в Вели́кому Феодо́сию,/ о́бщаго жити́я нача́льнику, нра́вом и житие́м, преподо́бне,/ того́ после́дуя по́двигом и трудо́м,/ Влады́це Христу́ благоугоди́л еси́.

Богоро́дичен: Освяти́, Влады́чице, оскверне́нное се́рдце мое́,/ Я́же Пресвято́е Сло́во ро́ждшая,/ су́щи всех Святе́йшая Вы́шних сил, Еди́на Всепе́тая.

Катава́сия: Преукраше́нная Боже́ственною сла́вою:

Песнь 3

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ Живы́й и Незави́стный Исто́чниче,/ лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й сла́ве/ венце́в сла́вы сподо́би.

Свет немерца́ющий возсия́ тебе́, я́ко пра́веднику,/ его́же от ю́ности пра́вым се́рдцем взыска́л еси́, Феодо́сие./ Сего́ ра́ди во Све́те непристу́пнем ве́чно весели́шися.

Собра́ся тогда́ мно́жество и́ночествующих с наста́вником,/ е́же пренести́ мо́щи преподо́бнаго Феодо́сия,/ с ни́ми и мы днесь в па́мять пренесе́ния его́ духо́вно пра́зднуем.

Многоле́тное поще́ние, я́ко в чужде́м телеси́,/ страда́льчески преше́д, ко Го́споду взы́де,/ насыща́тися пи́щи нетле́нныя со все́ми святы́ми.

Богоро́дичен: Кропле́нием ми́лости Твоея́, Де́во,/ у́глие погаси́ мои́х страсте́й, Богора́дованная,/ и уга́сший возжзи́ свети́льник се́рдца моего́,/ златы́й све́щниче, Всенепоро́чная.

Седа́лен преподо́бнаго, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́ днесь:

Па́мять боя́щихся Бо́га весели́т ве́рных,/ прииди́те у́бо, и мы в па́мять пренесе́ния преподо́бнаго отца́ на́шего Феодо́сия/ воспое́м Бо́га, сего́ просла́вльшаго.

Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства, глас 3.

Подо́бен: Красоте́ де́вства:

Предпра́зднственная преставле́ния торжеству́юще Богома́тере,/ ра́дующеся, све́тло к Ней воззове́м:/ ра́дуйся, взе́млющаяся от земли́ к Небеси́;/ ра́дуйся, вся концы́ Твои́м Успе́нием оживи́вшая./ Те́мже ныне преходя́щи, воспомина́й мир, Обра́дованная.

Песнь 4

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́,/ во о́блаце ле́гце,/ прии́де Иису́с Пребоже́ственный/ Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Умертви́в плотско́е мудрова́ние,/ страсте́й мо́ре мяте́жное изсуши́л еси́,/ еди́ною наде́ждею ве́чных благ укрепи́вся,/ я́же ны́не прия́л еси́, преподо́бне, изве́стно.

Несть ле́по овца́м своего́ лише́нным бы́ти па́стыря,/ ни па́стырю та́кожде своя́ о́вцы оставля́ти,/ твои́ ученицы́, собра́вшеся, глаго́лаху, о́тче Феодо́сие.

Не добро́ есть пребыва́ти учи́телю на́шему/ вне оби́тели и це́ркве своея́, ю́же сам основа́л есть,/ твои́ ученицы́ глаго́лаху, о́тче преподо́бне.

Богоро́дичен: Смире́нное, Еди́на Чи́стая,/ и прокаже́нное се́рдце мое́ нечи́стыми страсте́й наведе́нии,/ я́ко врач, исцели́ и руки́ бесо́вския исхи́ти.

Песнь 5

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й./ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га/ и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на,/ всем воспева́ющим Тя/ мир подава́ющая.

Просвети́ся днесь пресла́вно храм Богома́тере,/ прие́м своего́ служи́теля преподо́бнаго,/ сия́юща светови́дно и лучи́ исцеле́ний испуща́юща всем неоску́дно/ с ве́рою к нему́ приходя́щим.

Благо́е совеща́ние ва́ше, о богоблаже́ннии отцы́,/ кра́сное совокупле́ние, по́стнический собо́ре,/ я́ко потща́стеся пренести́ ва́шего па́стыря и учи́теля,/ светоза́рнаго свети́льника, бо́драго ума́.

Ме́сто, иде́же положены́ бы́ша честны́я мо́щи твоя́, преподо́бне, прокопа́вше,/ егда́ обрето́ша, а́бие наслади́шася благоуха́ния Ду́ха Свята́го,/ оби́льным исцеле́нием всех сердца́ веселя́щаго.

Богоро́дичен: Песнопоя́ Тя, Всепе́тая, сла́влю вели́чия Твоя́./ Те́мже нечи́стых мя страсте́й изба́ви/ и ве́чныя сла́вы сподо́би.

Песнь 6

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество,/ Богому́дрии, Богома́тере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Прииди́те, ве́рнии, пе́сни духо́вныя принося́ще,/ Феодо́сия любо́вию ублажи́м и по до́лгу воспое́м,/ па́мять пренесе́ния его́ све́тло пра́зднующе.

Воспое́м све́тлаго, изря́днаго в чудесе́х,/ вели́каго в доброде́телех, до́бляго житие́м,/ сла́внаго уго́дника Христо́ва и Пречи́стыя Богоро́дицы, блаже́ннаго Феодо́сия.

На Небесе́х ны́не ликовству́я со а́нгельскими во́инствы ра́достно,/ о́тче пребога́те Феодо́сие,/ благода́ть и спасе́ние дарова́ти моли́ся любо́вию пою́щим тя.

Богоро́дичен: Ума́ моего́ уврачу́й сокруше́ние, Всенепоро́чная,/ исцели́ стра́сти души́ моея́ и уны́ния тьму потреби́,/ я́ко да во хвале́нии Тя пою́, Присноблаже́нную, Богоро́дице Всепе́тая.

Конда́к, глас 8.

Подо́бен: Взбра́нной:

Насле́дник отце́в был еси́, преподо́бне,/ тех после́дуя житию́ и уче́нию,/ обы́чаю и воздержа́нию,/ моли́тве же и предстоя́нию./ С ни́миже, име́я дерзнове́ние ко Го́споду,/ проще́ние согреше́ний и спасе́ние испроси́ вопию́щим ти:/ ра́дуйся, о́тче Феодо́сие.

И́кос:

А́нгельски пожи́в на земли́, преподо́бне,/ А́нгелов похвалы́ на Небеси́ сподо́бился еси́:/ ка́ко у́бо воспою́ твое́ пресве́тлое житие́ и премно́гия твоя́ доброде́тели,/ зна́мения же и чудеса́, и́миже вся просвеща́еши, я́ко со́лнце?/ Те́мже вопи́ю тебе́ такова́я:/ ра́дуйся, от младе́нства Христу́ после́довавый;/ ра́дуйся, вся земна́я я́ко уме́ты вмени́вый;/ ра́дуйся, прило́ги страсте́й умертви́вый;/ ра́дуйся, обличи́вый нача́ла тьмы и вла́сти;/ ра́дуйся, Небе́сных взыска́вый па́че земны́х;/ ра́дуйся, вожделе́вый прему́дрости Бо́жия;/ ра́дуйся, сподо́бивыйся зре́ти Непостижи́маго;/ ра́дуйся, Тро́ицы Пресвяты́я пропове́дниче;/ ра́дуйся, Богоро́дицы служи́телю;/ ра́дуйся, и́ноков сла́во и похвало́;/ ра́дуйся, и́мже избавля́емся от вре́да вра́жия;/ ра́дуйся, о не́мже спаса́емся вси./ Ра́дуйся, о́тче Феодо́сие.

Песнь 7

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии/ па́че Созда́вшаго,/ но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Ми́ра попече́ние отри́нув и сла́ву его́ нивочто́же вмени́в,/ сла́вы бу́дущия взыска́л еси́,/ молча́нием возлюби́в Бо́гу угоди́ти на земли́./ Тем Той тя просла́ви, преподо́бне, на Небесе́х.

Плотски́я страсти́ от ю́ности возненави́дев и су́етную красоту́ попра́в,/ поще́нием к Бо́гу превозвы́сился еси́,/ и ны́не, со А́нгелы предстоя́ Го́сподеви,/ моли́ о чту́щих па́мять твою́.

Явля́ешися, преподо́бне, сокруше́нному хулы́ ра́ди Васи́лию,/ возвеща́я ему́, коли́кия сла́вы лиши́ся;/ его́же на свою́ ра́ку положи́ти повеле́в,/ сего́ в том часе́ исцели́л еси́.

Богоро́дичен: Предста́тельство ми бу́ди, Пречи́стая, к Ро́ждшемуся из Тебе́,/ оставле́ние лю́тых долго́в, и Ца́рствия Бо́жия Боже́ственный вход,/ и пи́щи восприя́тие, и Све́та прича́стие мне подаю́щи.

Песнь 8

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́/ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть;/ тогда́, у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода по́йте, дела́,/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Душе́ю живы́й в Вы́шних,/ в земли́ и́щущим явля́еши честны́я твоя́ мо́щи,/ я́же ви́девше це́лы и нетле́нны и благоуха́ние испуща́ющия,/ возра́довашася ду́хом, глаго́люще:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Подо́бно есть нам всегда́ очи́ма на́шима ви́дети честну́ю ра́ку отца́ на́шего Феодо́сия/ и досто́йное поклоне́ние всегда́ тому́ приноси́ти,/ пренося́щии честны́я мо́щи глаго́лаху, пою́ще:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ме́сто, на не́мже сам пре́жде сме́рти своея́ проре́кл еси́ положе́ну тебе́ бы́ти,/ прие́мше ны́не честно́е те́ло твое́,/ исцеле́ние подава́ет приходя́щим с ве́рою.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́ А́нгелов вы́шши, ро́ждши Го́спода,/ Сего́ у́бо моли́, Влады́чице Всенепоро́чная, плотски́х вы́шшу ми бы́ти искуше́ний/ и Суда́ изба́витися бу́дущаго и ве́чныя му́ки, Де́во.

Песнь 9

Ирмо́с: Всяк земноро́дный/ да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь,/ да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́,/ почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере,/ и да вопие́т:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице,/ Чи́стая Присноде́во.

Победи́тель мироде́ржца, кня́зя тьмы, яви́лся еси́,/ вражде́бныя его́ стре́лы ору́жием кре́стным и ве́рою до конца́ сокруши́в, взыва́я:/ Бог нам прибе́жище и си́ла.

Ты па́стырь и́стинный Христо́ва ста́да был еси́,/ о не́мже моли́ти не преста́й всегда́, преподо́бне,/ дарова́ти нам согреше́ний оставле́ние,/ Боже́ственное заступле́ние и ве́чное ра́дование.

Прозря́ исхожде́ние свое́ от те́ла и бу́дущее тебе́ воздая́ние от Бо́га,/ моли́лся еси́ приле́жно, преподо́бне, о ста́де твое́м/ и сих ско́рбных уте́шил еси́, глаго́ля:/ се обеща́ю вам, бра́тие и отцы́,/ я́ко а́ще и те́лом отхожду́ от вас,/ но ду́хом при́сно бу́ду с ва́ми.

Богоро́дичен: Спаси́ мя, Чи́стая, Спа́са ро́ждшая Всеще́драго,/ уще́дри раба́ Твоего́ и к покая́ния пути́ наста́ви,/ лука́ваго же собла́зны от среды́ отжени́,/ и того́ мя изба́ви ловле́ния,/ и огня́ ве́чнаго исхи́ти.

Свети́лен.

Подо́бен: Не́бо звезда́ми:

Па́мять пренесе́ния честны́х твои́х моще́й днесь пра́зднующе, вопие́м:/ со А́нгелы предстоя́ в дерзнове́нии мно́зе,/ всех нас, о́тче, помина́й ко Влады́це Христу́.

Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства: Твоего́ честна́го успе́ния: (зри день сей вы́ше).

На хвали́тех стихи́ры предпра́зднства, сти́ховныя 3 (зри день сей вы́ше). И преподо́бнаго 3, глас 8.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

Преподо́бне о́тче Феодо́сие,/ па́стыря тя поста́ви Госпо́дь/ Своему́ ста́ду;/ ты бо, себе́ назда́в/ на основа́нии доброде́телей,/ це́рковь бы́ти Бо́гу, блаже́нне, сподо́бися,/ всегда́ разу́мному Све́ту предстоя́,/ по достоя́нию от Него́ прославля́емь./ Те́мже тя чти́м и ублажа́ем.

Преподо́бне о́тче Феодо́сие,/ ты усе́рдно Бо́гу послужи́л еси́,/ и́ночествовав молча́нием/ и воздержа́нием ше́ствуя,/ смире́нием украша́яся/ и все́ми доброде́тельми просвеще́н,/ ве́чных благ получи́л еси́./ Тем и мы, честну́ю твою́ обстоя́ще ра́ку,/ тя прославля́ем.

Преподо́бне о́тче Феодо́сие,/ а́ще и те́лом отлучи́лся еси́ от нас,/ но ду́хом с на́ми всегда́ пребыва́еши;/ се бо, и по сме́рти явля́яся, нас посеща́еши,/ от напа́стей избавля́я/ и печа́льныя утеша́я,/ поги́бшая явля́я/ и больны́я исцеля́я предста́тельством твои́м./ Те́мже тя вси́ ве́рою ублажа́ем.

Сла́ва, глас 6:

Днесь архиере́е, с чи́ны свяще́нных прише́дше,/ и мно́жество и́ночествующих, и благове́рных наро́ди/ прия́ша от пеще́ры пречестны́я твоя́ мо́щи, о́тче Феодо́сие,/ со свеща́ми и фимиа́мом, че́стно провожда́юще,/ в богозда́нную це́рковь прине́сше,/ положи́ша свяще́нно./ Его́же мы ле́тное воспомина́ние пра́зднуем/ и, велегла́сно пою́ще, взыва́ем ти:/ я́ко Престо́лу Христо́ву предстоя́, преподо́бне,/ не преста́й моля́ся изба́витися всем от вся́каго вре́да вра́жия/ и спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, предпра́зднства, глас 3: Прииди́те, вси концы́ земни́и: (зри день сей вы́ше).

Славосло́вие вели́кое, и отпу́ст.

На Литурги́и слу́жба преподо́бнаго.

Моли́тва

О свяще́нная главо́, А́нгеле земны́й и челове́че Небе́сный, преподо́бне и Богоно́сне о́тче наш Феодо́сие, изря́дный слуго́ Пресвяты́я Богоро́дицы, во и́мя Ея́ свято́е оби́тель пречу́дну на гора́х Пече́рских сооруди́вый и в ней чуде́с мно́жеством просия́вый! Мо́лим тя со усе́рдием мно́гим: моли́ся за нас ко Го́споду Бо́гу и испроси́ нам от Него́ вели́кия и бога́тыя ми́лости: ве́ру пра́ву, наде́жду спасе́ния несомне́нну, любо́вь ко всем нелицеме́рну, благоче́стие непоколеби́мое, душ и теле́с здра́вие, жите́йских потре́б дово́льство, и да не во зло обрати́м блага́я, да́руемая нам от щедрода́тельныя Его́ десни́цы, но в сла́ву И́мене Его́ свята́го и во спасе́ние на́ше. Сохрани́, уго́дниче Бо́жий, предста́тельством твои́м святы́м страну́ на́шу, Це́рковь Православноросси́йскую, град твой и Ла́вру твою́ невреди́мы от вся́каго зла, и вся лю́ди, притека́ющия на поклоне́ние к честно́му твоему́ гро́бу и пребыва́ющия во святе́й оби́тели твое́й, осени́ Небе́сным твои́м благосло́вением и от вся́ких зол и бед ми́лостивно изба́ви. Наипа́че же в час кончи́ны на́шея покажи́ нам многомо́щное твое́ покрови́тельство: да изба́вимся моли́твами твои́ми ко Го́споду вла́сти лю́таго мироде́ржца и сподо́бимся насле́дити Ца́рство Небе́сное. Яви́ нам, о́тче, благосе́рдие твое́ и не оста́ви нас, си́рых и безпо́мощных, да вы́ну славосло́вим ди́внаго во святы́х Свои́х Бо́га, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, и твое́ свято́е заступле́ние, во ве́ки веков. Ами́нь.

Перенесение святых мощей преподобного Феодосия Печерского

Перенесение святых мощей преподобного Феодосия Печерского произошло через семнадцать лет после его блаженной кончины (†1074). В 1091 году на совете братии Киево-Печерского монастыря во главе с игуменом Иоанном было решено раскрыть место погребения преподобного Феодосия и перенести его святые мощи в соборный Успенский храм. Найти святые мощи было поручено преподобному Нестору Летописцу, который впоследствии описал их обретение.

За три дня до праздника Успения Пресвятой Богородицы игумен Иоанн отвел преподобного Нестора к пещере преподобного Феодосия. Осмотрев пещеру, они определили место, где нужно копать. Игумен обители запретил преподобному Нестору сообщать братии о раскопках, пока святые мощи не будут обретены. В помощь ему отец игумен разрешил взять, кого он захочет. На следующий день преподобный Нестор взял с собой двух братий. Пропев псалмы, он первым начал дело, а утомившись, передал лопату другому иноку. Так иноки копали до полуночи. Их охватило чувство сожаления. В это время ударили в монастырский колокол, созывая братию на молитву, и в тот же миг преподобный Нестор обнаружил святые мощи. Тем временем два инока тайно наблюдали за пещерой. Когда ударил колокол к утрени, они увидели над пещерой три огненных столпа, которые как дуги перегнулись к куполу храма и остановились над ним. Чудесное знамение видел в эту ночь и епископ Владимирский Стефан, который в 1074–1078 годах был игуменом Печерского монастыря. Он находился тогда в Киеве в Кловском монастыре и знал о скором перенесении святых мощей преподобного Феодосия. Когда епископ Стефан увидел ночью над пещерой большое зарево, то подумал, что начали перенесение без него. Тотчас он сел на коня и вместе с Климентом, игуменом Кловского монастыря, отправился к пещере преподобного.

Когда они приблизились к пещере, то увидели над ней множество свечей, но, подъехав совсем близко, не видели уже ничего.

Обретя гроб преподобного Феодосия, святой Нестор послал за игуменом Иоанном, чтобы он изъял мощи. Игумен монастыря пришел с двумя братиями. Все вместе открыли гроб и обрели нетленные мощи преподобного Феодосия. Преподобный Нестор повествует об этом так: «Мы, преклонившись, увидели мощи преподобного. Все составы их были целы, лицо преподобного было светлое, глаза сомкнуты, губы соединены, волосы присохли к голове. Мы положили мощи на мантию и на плечах вынесли на верх пещеры».

14 августа, к празднику Успения Пресвятой Богородицы, собрались епископы – Переяславльский Ефрем, Владимирский Стефан, Черниговский Иоанн, Юрьевский Марин и Полоцкий Антоний, а также игумены многих монастырей с иноками и множество православных мирян. Честные мощи преподобного Феодосия были перенесены с подобающими почестями в приготовленное место на правой стороне притвора Успенского собора обители.

Во время перенесения святых мощей шествие останавливалось для отдыха. Мощи были поставлены на пень дерева. Позднее на этом месте был построен храм во имя преподобного Феодосия, и он был расположен так, что пень оказался на месте престола.

От гробницы преподобного Феодосия происходили исцеления болящих, во множестве притекавших к святым мощам.

Литература:

1. Киево-Печерский Патерик по древним рукописям. В переложении на современный Русский язык Марии Викторовой. Киев, 1870, с. 7–9.

2. Димитрий (Самбикин), архиепископ. Месяцеслов святых, всею Русскою Церковью или местночтимых. Вып. 12, ч. 1. Тверь, 1902.

3. Патерик Печерский. Киев, 1762, л. 62–64, на славянском языке.

Преподо́бнаго Арка́дия, Новото́ржскаго чудотво́рца

(Слу́жбу зри 13 декабря))

Тропа́рь, глас 4:

От духо́внаго наста́вника, отца́ преподо́бнаго Ефре́ма, наставля́емь,/ послуша́ния до́брый рачи́телю, о́тче Арка́дие,/ от мирска́го мяте́жа удали́лся еси́/ и, и́нок быв изря́дный,/ до́брым по́двигом ревну́яй,/ от Христа́ Бо́га прия́л еси́ венец сла́вы Небе́сныя;/ и ны́не, вку́пе с преподо́бным отце́м Ефре́мом у Престо́ла Вы́шняго предстоя́,/ о нас моли́ся, изба́витися нам от всех бед и скорбе́й/ и спасти́ся душа́м на́шим.

Конда́к, глас 2:

К глубина́м Боже́ственнаго ра́зума впери́в ум свой,/ в Небе́сныя оби́тели восте́кл еси́,/ и равноа́нгельно житие́, о́тче Арка́дие, на земли́ пожи́л еси́,/ и во всем повину́лся еси́ духо́вному своему́ настоя́телю и наста́внику,/ преподо́бному отцу Ефре́му,/ и ны́не, вку́пе предстоя́ у Престо́ла Влады́ки Христа́,/ моли́ся непреста́нно о всех нас.

Преподобный Аркадий Новоторжский

Преподобный Аркадий Новоторжский родился в начале XI века в г. Вязьме. Он происходил от простых благочестивых родителей. Всем сердцем и всей душой возлюбив Господа, преподобный Аркадий с юных лет принял на себя трудный и редкий в то время подвиг юродства Христа ради. Целыми днями ходил он по городу, собирая милостыню, отдыхал на церковной паперти или на сырой земле. Детская простота и незлобие, совершенная кротость делали его странным в глазах суетного мира. Непроницательные сограждане насмехались над святым, часто его обижали.

Ведя строгую аскетическую жизнь, преподобный Аркадий часто молился недалеко от городского собора. Излюбленным местом его уединенной молитвы была небольшая горка в лесу за городской стеной. На поляне лежал большой плоский камень, на котором святой Аркадий иногда молился несколько ночей подряд. Склонность преподобного к уединению, стремление избежать мирской славы, помогали ему некоторое время скрывать свои духовные дарования. Но еще при жизни святого стало известно, что по его молитвам люди получали Божии благодеяния. Особенно поразил вязьмичей следующий случай. Однажды близ поляны, где молился преподобный Аркадий, проходила женщина с малолетним сыном. Ядовитая змея укусила ребенка. На крики матери прибежал преподобный Аркадий. Он исцелил умиравшего ребенка и заклял молитвой змей в ближайшей округе.

Узнав об этом чуде, вязьмичи стали по-другому относиться к святому. Более внимательные замечали, что за Богослужениями в храме преподобный Аркадий преображался: лицо озарялось особым светом, он часто плакал от умиления. К словам праведника стали прислушиваться. Он говорил мало, но его слова, предсказания сбывались. Обличения и поучения преподобного Аркадия были мягкими, ненавязчивыми, иногда иносказательно-символическими. Так, примерно за два дня перед крестным ходом, святой Аркадий подметал улицы от собора до того храма, куда должен был совершаться крестный ход. Этим он призывал людей, очищая свои души, готовиться к церковному празднику, к достойному принятию христианской святыни.

Однажды через Вязьму в Киев проходил преподобный Ефрем Новоторжский. Увидев Блаженного Аркадия, он «понял духом своим, что этот юноша принял на себя юродство Христа ради». Святой Ефрем ободрил Блаженного Аркадия в его трудном подвиге. С того времени он стал духовным наставником святого Аркадия, который часто ходил к нему в Новый Торг (ныне Торжок Калининской области) для назиданий. Когда же вязьмичи стали прославлять его, как угодника Божия, преподобный, желая избежать мирской славы, покинул Вязьму. Вместе с преподобным Ефремом блаженный Аркадий начал строительство новой обители с храмом во имя святых страстотерпцев Бориса и Глеба на правом берегу реки Тверцы.

В новосозданной обители преподобный Аркадий принял иноческий постриг. Днем он трудился вместе со всеми иноками, а ночи по-прежнему проводил в коленопреклонных молитвах и слезах. К подвигу крайнего воздержания, бдения и молчания он прибавил новый для себя подвиг совершенного отсечения своей воли и полного послушания духовному отцу. Преподобный Аркадий никогда не пропускал литургии и приходил на Богослужения первым, во всем следуя своему наставнику преподобному Ефрему, келейником которого он был.

После кончины преподобного Ефрема (†28 января 1053 года) святой Аркадий продолжал подвизаться по заветам старца в посте, молитве и молчании. По прошествии нескольских лет он также мирно отошел ко Господу и был погребен в деревянном гробе с правой стороны каменного собора обители.

11 июля 1677 года были обретены нетленные мощи преподобного Аркадия, которые 14 июля того же года погребли под спудом в приделе во имя праведных Иоакима и Анны. В июле 1785 года при постройке нового соборного храма гроб с мощами преподобного Аркадия был передвинут. При окончательной отделке соборного храма 14 августа 1798 года святые мощи преподобного переложили в каменный гроб, до 1572 года служивший местом упокоения преподобного Ефрема.

При митрополите Дионисии в 1584–1587 годах было установлено совместное празднование преподобным Аркадию и Ефрему Новоторжским. Прославлению преподобного Аркадия предшествовали его чудесные явления в 1525 и 1661 годах. В первый раз он явился с зеленеющей ветвью в руках повару вяземскому воеводы Григория Бобрищева – Авдию. Заповедав жителям Вязьмы оградить и охранять камень, на котором он молился при жизни, преподобный Аркадий объяснил, что зеленая ветвь в его руках означает данную ему от Бога власть отгонять от Вязьмы всяких «гад и супостат». Чудесным заступничеством преподобного объясняют вязьмичи спасение их родного города от разорения литовцами в 1661 году. В житии святого сказано: «И видевше литовские вои едуща на сером коне от Вязьмы юношу», который запретил им идти на Вязьму, угрожая неминуемой гибелью. На вопрос литовцев, кто он, юноша ответил: «Я – Аркадий, град этот – мое отечество». В мирные годы жители Вязьмы восстановили храм Всемилостивого Спаса, устроенный на любимом месте молитв преподобного в 1594 году. К храму был пристроен придел во имя преподобного Аркадия, освященный сразу после прославления подвижника в лике святых. При этом храме был впоследствии основан мужской монастырь. В XVIII веке этот монастырь уже не существовал, но в Вязьме в XIX веке была основана женская обитель, наименованная по постановлению Святейшего Синода в 1832 году Аркадьевским женским монастырем. Нижний храм двухэтажного собора был освящен во имя преподобного Аркадия и в честь Покрова Пресвятой Богородицы, верхний – во имя Всемилостивого Спаса, с приделом в честь Ахтырской иконы Божией Матери. Над камнем преподобного Аркадия в лесу была устроена часовня.

Любовью окружена память о святом Аркадии в г. Вязьме и ныне. В Троицком соборе города есть чтимая икона святого, на которой он изображен молящимся на камне. На другой иконе он изображен на фоне Аркадьевского монастыря. Обе иконы изображают подвижника в облике кроткого юноши.

Глубоким молитвенным почитанием верующих окружено имя преподобного Аркадия и в Торжке. Сохранился соборный храм Новоторжского Борисоглебского монастыря (архитектор Н. А. Львов, конец XVIII в.), один из приделов которого был освящен во имя преподобного Аркадия.

В Иконописном подлиннике о преподобном Аркадии Новоторжском сказано: «Подобием млад, аки Галактион, в схиме, ризы преподобническия».

Литература:

1. Тверской патерик. Казань, 1907.

2. Колосов И., священник. Новоторжский Борисоглебский монастырь. Изд. 3-е. Тверь, 1913.

3. Тверская редакция «Книги, глаголемой о Российских святых». Тверь, 1899.

4. Лебедев Л., священник, Никитин В. А. Преподобный Аркадий Вяземский и Новоторжский. – ЖМП, 1977, № 7, с. 66–75.

5. К. С. Аркадьевский женский монастырь в г. Вязьме. – Русский паломник, 1906, № 6, с. 86– 87.

* * *

17

соскутови́тися – быть подавленным, связанным


Источник: Минея - М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея август. - 2002. / Ч. 1. – 448 с.; Ч. 2. – 432 с.; Ч. 3. – 384 с.

Комментарии для сайта Cackle