Минея. Февраль

 5-й день6-й деньВ 7-й день 

6-й день

Преподо́бнаго отца́ на́шего Вуко́ла, епи́скопа Сми́рнскаго

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры пра́здника, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Творец вся́ческих и Избави́тель наш/ Ма́терию Де́вою в це́рковь прино́сится,/ темже ста́рец, Сего́ прие́м,/ с радостию взываше:/ ны́не отпущаеши раба́ Твоего́, Блаже, с ми́ром,/ я́коже изво́лил еси́.

Симео́н, на ру́ки от Де́вы прие́м/ пре́жде всех век рожденнаго,/ Спа́са ви́дех, вопияше:/ просвещение Твое́й сла́вы концем;/ ны́не отпущаеши раба́ Твоего́, Блаже, с ми́ром,/ я́ко ви́дех Тя днесь.

Напосле́док веко́в рождена́ на спасе́ние человеков,/ Симео́н, понесый на рука́х Спа́са,/ радуяся, вопияше:/ ви́дех Свет языко́в и Сла́ву Изра́иля,/ ны́не отпущаеши, я́коже рекл еси́, я́ко Бог, от су́щих зде/ веле́нием Твои́м.

Ины стихи́ры преподо́бнаго, глас 6.

Подо́бен: Тридне́вен:

Све́том Богодетельных доброде́телей/ блистаяся, священнейше,/ свет положи́лся еси́ на свещнице таи́нственно Божественныя Це́ркве,/ уясня́я сию́, о́тче, свяще́нными уче́нии твои́ми.

Дух тя Святый, Вуколе священне, освяти́в,/ тобо́ю святы́ню ве́рою приступа́ющим подае́т, Богоносе,/ и просвеще́ние, и избавле́ние.

Кра́йнюю бла́гость проповедая Бо́га на́шего,/ озло́бленным ублажа́еши лю́ди, мудреблагода́тно/ приводя́ Спа́су, я́ко свяще́нник священнейший.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника, глас 5:

Испыта́йте писа́ния,/ я́коже рече во Евангелиих Христо́с Бог наш,/ в них бо обрета́ем Того́ раждаема/ и пелена́ми повива́ема,/ в яслех полагаема и мле́ком пита́ема,/ обреза́ние приемлюща и Симео́ном носи́ма,/ не мне́нием, ни привиде́нием,/ но и́стиною ми́рови явльшася./ К Немуже возопии́м:/ Превечный Бо́же, сла́ва Тебе́.

Аще есть пост, Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен; аще ли среда́ или́ пято́к, Крестобогоро́дичен (пи́саны сего́ ме́сяца в 11 день).

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Носящи Чи́стая/ и Пречи́стая Де́ва/ Содетеля и Влады́ку/ я́ко Младе́нца на рука́х,/ в це́рковь вхо́дит.

Стих: Ны́не отпущаеши раба́ Твоего́, Владыко,/ по глаго́лу Твоему́, с ми́ром.

Приими́, о Симео́не,/ Го́спода сла́вы,/ я́коже извести́лся еси́/ от Ду́ха Святаго:/ се бо прии́де.

Стих: Свет во открове́ние языко́в,/ и сла́ву люде́й Твои́х Изра́иля.

Ны́не ви́деша,/ Благи́й Бо́же, о́чи мои́/ Твое́ обеща́ние:/ разреши́ мя ско́ро, раба́ Твоего́, Чело́веколюбче.

Сла́ва, и ны́не, глас 5.

Ге́рманово:

Ве́тхий деньми, младенствовав плотию,/ Ма́терию Де́вою в це́рковь прино́сится,/ Своего́ зако́на исполня́я обеща́ние,/ Егоже Симео́н прии́м, глаголаше:/ ны́не отпущаеши с ми́ром, по глаго́лу Твоему́, раба́ Твоего́,/ ви́деша бо о́чи мои́ спасе́ние Твое́, Святый.

Тропа́рь, глас 4:

Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости,/ воздержа́ния учи́теля/ яви́ тя ста́ду твоему́,/ я́же веще́й и́стина,/ сего́ ра́ди стяжа́л еси́ смире́нием высокая,/ нището́ю бога́тая./ О́тче Вуколе,/ моли́ Христа́ Бо́га,/ спасти́ся ду́шам на́шим.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника, глас 1:

Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во,/ из Тебе́ бо возсия Со́лнце Пра́вды, Христо́с Бог наш,/ просвещаяй сущия во тьме./ Весели́ся и ты, старче пра́ведный,/ приемый во объя́тия Свободи́теля́ душ на́ших,/ дарующаго нам воскресе́ние.

На у́трени

По 1-й стихоло́гии седа́лен, глас 1.

Подо́бен: Ка́мени запеча́тану:

В це́рковь принеслся еси́ Жизнь вся́ческих,/ ме́не ра́ди младенствовав,/ под зако́ном был еси́,/ древле начерта́в на скрижалех зако́н на горе́ Синайстей,/ да вся измени́ши от законныя древняя рабо́ты./ Сла́ва милосе́рдию Твоему́, Спа́се,/ сла́ва Ца́рствию Твоему́,/ сла́ва смотре́нию Твоему́, Еди́не Человеколюбче.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

По 2-й стихоло́гии седа́лен, глас 5.

Подо́бен: Собезнача́льное Сло́во:

В це́рковь принеслся еси́ обы́чная исполня́я,/ Творе́ц, и Влады́ка, и зако́на Датель, Спа́се,/ и на рука́х Симео́на благоволе́нием Твои́м носи́тися плотию,/ И́же всем стра́шный и всю тварь содержай,/ восхоте́л еси́, Едйне Щедре, Свет Твой всем открыти нам.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

Кано́н пра́здника со ирмосо́м на 8 и ин кано́н свята́го, егоже краегране́сие: Вуко́ла вели́каго воспою́ сла́ву. Ио́сиф. Глас 6.

Песнь 1

Ирмо́с: Яко по суху, пешешествовав Изра́иль,/ по бе́здне стопа́ми,/ гони́теля фарао́на/ ви́дя потопля́ема,/ Бо́гу, побе́дную песнь пои́м, вопияше.

Боже́ственными светлостьми́ и свяще́нными/ и светоно́сными сияньми просвещаемь при́сно,/ мою́ озари́ ду́шу, све́тлый твой пра́здник, о́тче, чтущаго.

Всесветлу тя звезду́ мы́сленное показа́в Со́лнце,/ светлостьми́ твои́х доброде́телей уясни́ зе́млю,/ святи́телю Христо́в, Вуколе всемудре.

Житие́ при́сно освященно, и чи́сто, и скве́рнам несмесно показуя,/ Христо́в священ сосу́д, мудре, позна́лся еси́ на, земли́,/ Вуколе преславне.

Богоро́дичен: И́же Отцу́ Сый Единоро́ден/ па́че ума́ во чре́ве Твое́м воплощься Боголе́пно,/ чело́ве́ки обожи́, Чи́стая, за мно́жество щедро́т Преблаги́й.

Ин. Песнь 3

Ирмо́с: Несть свят,/ я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой,/ вознесый рог ве́рных Твои́х, Блаже,/ и утверди́вый нас на камени/ испове́дания Твоего́.

Сын дне и све́та быв, святи́телю,/ труды́ Бо́жественными, всели́лся еси́ я́ве во светлостех ны́не святы́х,/ благодатию сия́я.

Проповедая Еди́но благочестно Тро́ицы Су́щество,/ многобожную лесть искорени́л еси́ от земли́, я́ко святи́тель че́стен,/ я́ко Сло́ва и́стинный служи́тель.

Путь показа́л еси́ жи́зни всем прельще́нным от враго́в наве́та/ и приве́л еси́ тыя, я́ко па́стырь слове́сен, спасены́,/ Сло́ву, Первопастырю.

Богоро́дичен: Приста́нище буди́ ми и страж,/ лю́тыми треволне́нии страсте́й неосла́бно обуреваему при́сно,/ в мори́, Чи́стая, жития,/ Еди́на Присноде́во.

Седа́лен свята́го, глас 4.

Подо́бен: Вознесы́йся:

Свяще́нства све́том сия́я, просвети́л еси́ лю́ди, святи́телю,/ и и́дольскую тьму потреби́л еси́,/ заре́ю же исцеле́ний страсте́й мглу разори́в,/ преше́л еси́ к незаходи́мому сия́нию, о нас моля́, приле́жно тя чтущих,/ Вуколе блаженне.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника, глас то́йже.

Подо́бен: Удиви́ся Ио́сиф:

Младенствуеши ме́не ра́ди, Ве́тхий деньми,/ чищением приобщаешися, Чисте́йший Бо́же,/ да плоть увериши мне, ю́же от Де́вы./ И сим Симео́н поучаяся, позна Тя, Бо́га, явльшагося плотию,/ и, я́ко Жизнь, лобзаше и, радуяся, ста́рчески взываше:/ отпусти́ ме́не, Тебе́ бо ви́дех, Живота́ всяческих.

Аще есть пост, Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен; аще среда́ или́ пято́к, Крестобогоро́дичен (пи́саны в 17-й день).

Ин. Песнь 4

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла,/ Бог и Госпо́дь,/ че́стная Це́рковь,/ Боголе́пно пое́т, взывающи,/ от смы́сла чиста́ о Го́споде празднующи.

Предведаяй Бог твое́й, Богоблаженне, души́ красоту́ и ума́ чистоту́,/ священнопроповедника мудра́ свяще́нно тя рукополага́ет.

От Ду́ха просвещаемь, сущия во тьме пре́лести просвеща́еши/ и Креще́нием сыны́ дне совершаеши,/ святи́телю преславне.

Обрет тя, благодатию сияюща, сла́вный Богослов,/ ру́ку возлага́ет Боже́ственными вожденьми/ и свяще́нника соверша́ет свяще́нна,/ Вуколе всемудре.

Богоро́дичен: Разу́мно в купине́ Тя Моисе́й узре, священнообразуему,/ Огня́, хотящаго быти во утро́бе,/ явля́ет таи́нственно, Богоро́дице При́сноде́во.

Ин. Песнь 5

Ирмо́с: Божиим све́том Твои́м, Блаже,/ у́тренюющих Ти ду́ши любовию озари́, молюся,/ Тя ведети, Сло́ве Бо́жий,/ и́стиннаго Бо́га,/ от мра́ка греховнаго взывающа.

Святи́тельскую свяще́нную оде́жду носи́в свяще́нно,/ нечести́выя просвети́л еси́, че́стный святителю,/ Едини́цу Несозданную в Триех Ли́цех, Вуколе, проповедая.

От уст во́лка мысленнаго исхи́тил еси́ лю́ди,/ ученьми Богогласных твои́х уст,/ и ерети́чествующая незатворенная уста́/ твои́ми Богосло́вии загради́л еси́, о́тче.

Ме́рзкий победи́ся твои́ми свяще́нными словесы Маркион/ и изри́неся всякаго безместия изрыгаяй ти́ну злосмрадну,/ Вуколе славне.

Богоро́дичен: Зако́ны естества́ Иису́с, Пресущественный Бог, обновля́ет, Всенепорочная, из Твое́й утро́бы раждаяся,/ Еди́н, осуществовавый вся во́лею.

Ин. Песнь 6

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре,/ воздвизаемое зря/ напа́стей бу́рею,/ к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой,/ Многоми́лостиве.

Вознося́щее смире́ние, чистоту́ ума́, любо́вь нелицемерну,/ ве́ру и наде́жду име́я чи́сту, Вукол сла́вный/ Тро́ице яви́ся жили́ще.

Вельми́ украси́вша сми́рняном свяще́нное седа́лище, тя, прехвальне,/ тайновождствует Дух, Сущаго по тебе́ па́стыря Поликарпа,/ руко́ю твое́ю, Вуколе, соверша́ема.

Разуме́в зва́ние твое́ ду́хом, премудре,/ сущаго по тебе́ благодатию слове́сным о́вцам наста́вника приво́диши к престо́лу,/ доброде́телей сия́нием блистающа.

Богоро́дичен: Дверь благода́ти, отве́рзшая чело́ве́ком дверь Небе́сную,/ покая́ния две́ри ми пресветло́ отве́рзи, Влады́чице,/ и от врат сме́ртных свободи́.

Конда́к и и́кос пра́здника.

Ин. Песнь 7

Ирмо́с: Росодательну у́бо пещь/ соде́ла А́нгел/ преподо́бным о́троком,/ халде́и же опаля́ющее/ веле́ние Божие мучи́теля увеща вопи́ти:/ бла́гословен еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Вразумля́я неразумныя, исправля́я же лестию поползшияся,/ о́тче, спасл еси́ и Бо́гу приве́л еси́ чи́сты,/ Тому́ песнопоющия благочестно:/ бла́гословен еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Украси́шася, всеблаженне, лани́ты твоя́, воплощение проповедающия,/ за неизрече́нное ми́лосердие Возсиявшаго нам,/ к Немуже вопиял еси́ приле́жно:/ благословен еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Облада́в воздержа́нием телесе, страстьми́, славне,/ необлада́н льсти́ваго яви́лся еси́ прилогами/ и ны́не воспеваеши неле́стно:/ благословен еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Избавльшеся древняго осужде́ния Рождество́м Твои́м, Всенепорочная,/ я́ко Вла́дычицу воспева́ем Тя,/ спа́сшийся, Де́во, Тебе́ ра́ди,/ вопию́ще и глаголюще ве́рно:/ благословена, Я́же Бо́га плотию рождшая.

Ин. Песнь 8

Ирмо́с: Из пламене преподо́бным росу́ источи́л еси́/ и праведнаго же́ртву водо́ю попали́л еси́:/вся бо твориши, Христе́, то́кмо е́же хотети. Тя превозно́сим во вся ве́ки.

Процве́л еси́, я́ко фи́никс, во дворех Божиих,/ до́лжным пра́ведных сном усну́л еси́;/ прино́сит же наслажде́ние Боже́ственный твой гроб чу́до зря́щим,/ Вуколе Богопроповедниче.

Божие Бог Сло́во Ипостасное/ свяще́нна святи́теля тя поставля́ет, помазующа лю́ди свяще́нно,/ святи́телю наставниче сма́рняном,/ света́льниче вселенныя.

Воплощшагося Сло́ва Богословил еси́ и многи от безсловеси́я лю́ди спасл еси́,/ Божествен быв учени́к возсиявшаго в Богосло́вии,/ Вуколе Богоно́се.

Богоро́дичен: Свяще́нно научашеся Твои́м таинством проро́ков, Богоро́дице,/ Боже́ственное сословие,/ издале́ча разуме́в и я́сно излага́я/ Богозна́мения Божественнаго Рождества́ Твоего́.

Ин. Песнь 9

Ирмо́с: Бо́га/ челове́ком невозмо́жно ви́дети,/на Него́же не сме́ют чини́ Ангельстии взирати;/ Тобо́ю же, Всечи́стая, яви́ся челове́ком/ Сло́во воплоще́нно,/ Егоже величающе,/ с Небе́сными вои Тя ублажа́ем.

Я́ко свет, я́ко заря́, я́ко вели́кое со́лнце,/ я́ко мо́лния, Христо́ву Це́рковь облистал еси́,/ и верных мы́сли просвети́л еси́,/и в невечерних местех всели́лся еси́,/ поя́ трисвятыми гла́сы Тро́ицу несозданную.

Пло́ти и ми́ра вне быв священнодейственне, ко преми́рным, радуяся, преше́л еси́ чи́ном,/ обожаемъ положе́нием светле́йшим,/ темже па́мять твою́ ве́рою соверша́ем на земли́,/ Вуколе всемудре.

Земля́ те́ло твое́ блаже́нное покрыва́ет,/ я́ве исцеле́ния точащо и дарова́ния,/ Не́бо же дух со и́збранными но́сит и́же от ве́ка,/ Боже́ственными сияньми укра́шен вои́стинну, Вуколе славне.

Богоро́дичен: Гла́сом А́нгеловым/ вели́каго совета А́нгела, Чи́стая, Христа́ Еммануила породи́ла еси́,/ ко А́нгелом дольныя совокупляюща,/ Еди́на Благослове́нная, Еди́на Всепетая,/ Еди́на вино́вна на́шего, Де́во, обожения.

Свети́лен пра́здника.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов;

Днесь Спаси́тель/ я́ко Младе́нец принесе́н бысть/ в це́рковь Госпо́дню,/ и рука́ми престаре́лыми/ ста́рец Того́ подъемлет.

Стих: Ны́не отпущаеши раба́ Твоего́, Владыко,/ по глаго́лу Твоему́, с ми́ром.

Младе́нец плотию,/ Ве́тхий деньми,/ ви́дим есть пресла́вно/ во днешний день/и в це́рковь приносится.

Стих: Свет во открове́ние языко́в/ и сла́ву люде́й Твои́х Изра́иля.

Приими́, о Симео́не,/ – Всечи́стая вопияше, -/ во объя́тия я́ко Младе́нца/ Го́спода Сла́вы/ и ми́ра спасе́ние.

Сла́ва, и ны́не, глас и подо́бен то́йже:

Велие и стра́шное та́инство/ и стра́нное смо́трения,/ И́же вся объемля/ и младе́нцы созидаяй,/ я́ко Младе́нец на рука́х но́сится.

С детства отличался незлобивостью и целомудрием. Он был учеником святого апостола и Евангелиста Иоанна Богослова, поставившего его первым епископом Смирнской Церкви (Малая Азия).

С помощью Божией святитель Вукол обратил ко Христу и крестил множество язычников. Как опытный и мудрый наставник, он защищал свою паству от видимых и невидимых врагов. Скончался святитель Вукол около 100–105 года. Свою паству он передал святому священномученику Поликарпу Смирнскому (память 23 февраля), знаменитому мужу апостольскому, который также был учеником святого апостола Иоанна Богослова. У гроба святителя Вукола выросло миртовое дерево, которое исцеляло больных.

Празднование Пресвяте́й Богоро́дице, иконы ра́ди Ея Еле́цкия, я́же во Ха́рькове гра́де

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры пра́здника 3, и Богоро́дицы на 5, глас 2:

Древле Моисе́ю в купине́ несгараемей/ таинство При́сноде́вы явле́нное/ и сего́ пастыря и́збранным людем гла́сом Божиим нарекшее,/ днесь в Российстей стране́ мона́хов нача́льнику/ па́ки в подо́бии явля́ется:/ той бо зрит Ма́терь Божию,/ во огни́ на дре́ве возседшую/ и Предвечнаго Младе́нца на ру́ку держа́щую,/ и подаю́щую мирови мир/ и ду́шам на́шим велию ми́лость.

Вои́стину блажени суть изгнаннии пра́вды ради:/ та́ко бо Моисе́й уго́ден Бо́гу в земли́ изгна́ния своего́ явися,/ ему́ же быв подража́тель Анто́ний преподо́бный,/ от князя непра́ведно гони́мый,/ и́же, к преде́лом Черниговским пришед,/ виде́ния Богоро́дицы в о́гненней купине́ сподобися,/ и сие́ на дщи́це написати повеле́в,/ на́ше упова́ние на Ма́терь Божию умножа́ет/ и науча́ет от То́я проси́ти мирови ми́ра/ и ду́шам на́шим велия ми́лости.

Вемы, о Влады́чице Преблага́я,/ я́ко рабо́м Божиим Помо́щница неуста́нная являешися/ и тем ре́вность их о Бозе укрепля́еши,/ обаче и нас, таковыя ре́вности не иму́щих,/ и точию греха́ми богате́ющих,/ не отри́ни от Твоего́ заступле́ния,/ но покая́ние на́ше приими́/ и, сие́ к Престо́лу Сы́на Твоего́ вознесши,/ сердца́ на́ша утеше́ния исполни,/ и ниспосли́ ду́шам на́шим мир и велию ми́лость.

Прииди́те, христоимени́тии людие,/ чудотворно́му о́бразу Божия Ма́тери покло́нимся/ и ви́дением Ея умили́мся,/ ка́ко, во огни́ неврежденно пребывающи,/ Огнь Божества́ на ру́ку Свое́ю но́сит./ Блажени о́чи, ви́девшия сие́ чу́до,/ блажени есмы и мы, о сем преда́ние ве́рное прии́мше./ О Влады́чице, не остави род наш/ и Твое́ предстательство всегда́ явля́й нам,/ подающи ду́шам на́шим мир и велию ми́лость.

Сла́ва, глас 8:

Огнь купины́ Моисеевы неизсуши́вый,/ ни́же о́троки в пе́щи Вавилонстей опали́вый,/ аще и преди́вное яви́ся чу́до,/ но па́че сего́ Огнь Бо́жества, в Тя всели́выйся/ и утро́бы Твоея не опали́вый,/ ужа́сное открыва́ет людем та́инство./ О, ка́ко невместимаго Небесы понесла́ еси́,/ ка́ко на ру́ку Того́ прия́ла еси́,/ на Него́же Херуви́мы взирати не сме́ют?/ Мы же, со стра́хом на Твой взирающе о́браз,/ упова́нием на милосе́рдие Твое́ ду́ши своя́ ободря́ем/ и Арха́нгельский глас с любовию Тебе́ возно́сим:/ ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.

И ны́не, пра́здника.

Вход и чте́ния три: (зри страни́цы 176–178).

На литии́ стихи́ра хра́ма или́ пра́здника Сре́тения и сия́, глас 3:

Днесь во хра́ме Влады́чицы, вернии, сошедшеся/ и ду́ши своя́ памятию чуде́с Ея умиляюще,/ ревни́тели до́брым де́лом быти потщимся./ Весть бо Пречи́стая таковы́м утеше́ние подавати/ и пострада́вший пра́вды ра́ди за́ступати,/ сего́ бо ра́ди преподо́бному Анто́нию на дре́ве явися,/ егда́ во изгна́нии сый моли́тву возношаше./ С ним же и мы Влады́чице возопии́м:/ да бу́дет ми́лость Твоя́ с на́ми,/ о Де́во Пренепорочная.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Ужасеся преподо́бный Анто́ний,/ во изгна́нии пребыва́я,/ егда́ на ело́вом дре́ве/ узре Ма́терь Божию,/ Младе́нца Предвечнаго на ру́ку нося́щую.

Стих: Помяну́ и́мя Твое́/ во вся́ком ро́де и ро́де.

Разуме́в Богоматере виде́ние/ Христо́в и́згнанник преподо́бный Анто́ний Печерский,/ абие ко иконопи́сцу поспеша́ет/ и виде́ния бывшаго ему́ подо́бие/ написати тому́ повелева́ет.

Стих: Слыши, Дщи, и виждь,/ и приклони́ у́хо Твое́.

Радуйтеся, людие, и весели́теся,/ о́браз сего́ виде́ния днесь зряще,/ не оскуде бо и поны́не,/ и николи́же оскудети мо́жет/ Пресвятыя Богородицы заступле́ние.

Сла́ва, глас 6:

Я́коже преподо́бному Анто́нию/ печа́ли разрешение обетовала еси́ Твои́м виде́нием, Пречиста́я,/ и любо́вь державствующаго к тому́ па́ки обрати́ла еси́,/ та́ко и нам благода́тный мир от Сы́на Твоего́ низпосли́/ и всякия раздо́ры от ста́да Твоего́ отжени́,/ любо́вь же Христо́ву среди́ нас Твое́ю моли́твою́ утверди́/ и дару́й нам пре́жде конца́ покая́ние.

И ны́не, пра́здника.

Тропа́рь, глас 6:

Твоего́ милосе́рдия дарова́ния воспоминающе, Влады́чице,/ и Твой чудотво́рный о́браз бла́гоговейно лобызающе,/ упова́нием же Твоея по́мощи сердца́ на́ша веселяще,/ аки среди́ нас пребывающую Тя помышляем/ и ве́рою Тебе́ вопием:/ Твоего́ моли́ Сы́на и Го́спода,/ да нау́чит нас за́поведи Его́ всегда́ творити/ и злыя искуше́ния побеждати,/ и Тебе́, Предста́тельницу на́шу,/ досто́йно пе́ти и славити во ве́ки.

Два́жды, и пра́здника:

Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во:

На у́трени

На Бог Госпо́дь: тропа́рь пра́здника два́жды.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дицы.

По 1-й кафи́зме седа́лен, глас 7:

Се има́мы, братие, сокро́вище велие,/ чудотворный Пречи́стыя лик,/ повеле́нием преподобнаго Анто́ния напи́санный,/ и та́ко причастницы ви́дения уго́дника явльшеся,/ того́ ве́ре и терпе́нию нау́чимся/ и Ма́терь Божию досто́йно почитати потщи́мся.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

По 2-й кафи́зме седа́лен, глас 6:

Не уныва́йте у́бо, о братие,/ аще пра́вды ра́ди гоне́ние претерпите,/ таковы́х бо утеша́ет Де́ва Чи́стая,/ я́ко Сама́ со Христо́м от И́рода в изгнании пребы́вшая./ Сего́ ра́ди и мы вся́кую скорбь ра́достно претерпим/ и точию терпе́ния дар непрестанно проси́ти потщи́мся.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

По полиеле́и седа́лен, глас 3:

Богоро́дице, и́згнанных Утеши́тельнице,/ наги́х и си́рых Засту́пнице,/ боля́щих исцеле́ние и немо́щных покро́ве,/ на́шего не посрами́ упова́ния,/ но прося́щих Твоея по́мощи пред чудотво́рным о́бразом укрепи́/ и земну́ю жизнь на́шу умири́,/ па́че же Небеснаго Ца́рствия предста́тельством Твои́м рабы́ Твоя́ сподоби.

Проки́мен и Ева́нгелие Богоро́дичны.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 2:

Днесь чудеса́ от Елецкия ико́ны Влады́чицы воспомина́ются,/ днесь от Той исцеленнии бла́годаре́ние прино́сят,/ днесь во храм Ея благовернии людие стека́ются,/ си́лы Небесныя о заступле́нии Пречистыя ра́дуются,/ и преподо́бный Анто́ний с ни́ми на Небеси́ ликовствует,/ мы же непреста́нно вопием:/ ра́дуйся, Предста́тельнице на́ша,/ и наших скверн не возгнушавшися,/ моли́твою́ Твое́ю ду́ши на́ша просвети́/ и ра́дости благода́тныя испо́лни.

Кано́н пра́здника со ирмосо́м на 6. Кано́н Богоро́дице, глас 2, егоже краегране́сие: Ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю. Ами́нь.

Песнь 1

Ирмо́с: Гряди́те, людие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ раздельшему мо́ре и наставльшему лю́ди,/ я́же изведе из рабо́ты еги́петския,/ я́ко прославися́.

Ра́дуйся, Богоро́дице Всепетая! восклица́ем вернии,/ на чудотво́рную Твою́ ико́ну взирающе,/ я́же ра́дость первее преподо́бному Анто́нию Печерскому виде́нием Твои́м дарова́ла еси́,/ и поны́не подо́бием виде́ния того́, на дщи́це напи́санном,/ всем моля́щимся ра́дость подаеши,/ моле́ния их бла́гостно приемлющи.

Анто́ний преподо́бный во изгна́нии неправеднем томяся,/ виде́нием же Богоро́дицы соверше́нно́е приемый утеше́ние,/ сие́ на дщи́це написати повелева́ет и, во святу́ю ла́вру возвраща́йся, ико́ну Ея оби́тели Черниговской вруча́ет,/ я́же и до днесь во гра́де Ха́рькове от всех со благоговением зри́тся/ и чудеса́ исцеле́ний источа́ет.

Древле злым татаром, на град Черни́гов нашедшим,/ ико́на Ма́тери Божия чудесне в стене́ сокрывается/ и, мно́гим ле́том проше́дшим,/ па́ки христианом на поклоне́ние открыва́ется./ Зри́те у́бо, о людие, Богоматере вели́кую си́лу,/ Ей же не возмо́гут невернии противостати.

Уго́дника Твоего́, Влады́чице, виде́нием утеши́ла еси́,/ нас же, гре́шных, не лиши́ Твоего́ заступле́ния,/ аще и недостойни сего́ явля́емся:/ покая́ние бо те́плое пред святы́нею Твое́ю возносяще, аки жена́ хананейская,/ неотступно Твоея про́сим по́мощи.

Катава́сия: Су́шу глу́бороди́тельную, зе́млю:

Песнь 3

Ирмо́с: На камени мя ве́ры утверди́в,/разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́,/ возвесели́бося дух мой, внегда́ пе́ти:/ несть свят, я́коже Бог наш,/ и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Ини́и, Правосла́вныя ве́ры врази́/ на преде́лы Черни́говския чрез мно́го лет нашедше,/ подвигоша воево́ду гра́да того́ ико́ну Еле́цкую с собо́ю во ца́рствующий град пояти,/ предану бывшу Черни́говскому преде́лу языку́ чуждему.

Сия́ беды́, о Влады́чице, род наш избави,/ да святы́ня Твоя́ во гра́де Ха́рькове утверди́вшися,/ в том непоколеблена пребу́дет во ве́ки/ и сердца́ на́ша умиле́нием исполняти не преста́нет.

Я́же в ро́де воево́ды того́ я́ко сто лет ико́на Влады́чицы пребы́вши,/ завеща́нием вну́ка его́ в собо́рную це́рковь гра́да Ха́рькова поставля́ется/ и отто́ле моли́твы люде́й Божиих/ сию́, аки крыла́ Херуви́мов, при́сно окружа́ют.

Богоро́дице Пречи́стая,/ аще и многогрешни суть людие,/ в Твой святый храм притека́ющии,/ но я́коже Сын Твой спасе́ния ра́ди гре́шник от Небе́с к нам прише́л есть,/ та́ко и Ты от Небе́сных круго́в на моле́ния на́ша призри́/ и проше́ний люде́й Твои́х не презри́, Всепетая.

Конда́к пра́здника, глас 1: Утро́бу Деви́чу: и и́кос (зри страни́цу 32).

Таже седа́лен, глас 8:

Вои́стину близ есть Госпо́дь сокруше́нным се́рдцем,/ вои́стину смире́нный ду́хом Всеблаги́й Твой, о Влады́чице, Сын спаса́ет,/ поне́же аще и еди́ному Анто́нию уго́днику виде́ние Твое́ яви́ти сподоби,/ но того́ подо́бием и до днесь раби́ Твои́ упова́ния на Бо́га исполня́ются,/ и утвержде́ние в Правосла́вной ве́ре обрета́ют,/ и о пра́вде ревностию озаря́ются.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

Песнь 4

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни А́нгел,/ но Сам, Го́споди, воплоще́н,/ и спасл еси́ всего́ мя челове́ка. Тем зову́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Людие Бо́жии, ми́лости от Матере Госпо́дней приемлющии,/ ду́ши своя́ похвала́ми Пречи́стей насыща́ют,/ но насытити не могуще, ра́дуйся, Благода́тная, па́ки к Ней взыва́ют/ и, та́ко творя́ще, искуше́ния грехо́вная от себе́ отгоня́ют.

Аще и премно́го укрепи́ся на Христианы диавол,/ овогда у́бо враги́ на ня посылаяй,/ овогда же обы́чаи растле́нный посреде нас разсееваяй,/ но мы на Твое́ заступле́ние, Влады́чице, уповающе,/ сего́ де́рзости противлятися не преста́нем.

Го́ре вам, злочести́вии,/ от почита́ния Матере Божия и от Це́ркве Христо́вой отпадшии ерети́цы,/ себе́ бо самех сия́ ра́дости лиши́ли есте,/ е́же Пречи́стую Богома́терь прославляти/ и тем сердца́ своя́ умиле́нием исполняти./ Покайтеся у́бо и к на́шему ли́ку сопричти́теся.

Оле еретико́в безу́мия,/ от святаго Ева́нгелия научи́тися не хотя́щих,/ ка́ко Христо́с пе́рвое чу́до милосе́рдия Своего́/ предста́тельством Матере Своея яви́,/ верныя же научи́,/ да моле́ния своя́ к Ней несомне́нною ве́рою возно́сят.

Песнь 5

Ирмо́с: Угль Исайи проявлейся,/ Со́лнце из де́вственный утро́бы возсия во тьме заблуждшим,/ Богоразумия просвеще́ние дару́я.

Да утвержда́ется Правосла́вная ве́ра/ умножением исцеле́ний от Твое́й чудотво́рный ико́ны, о Влады́чице, бываемых,/ да прославля́ется в людех

Твое́ предста́тельство,/ па́че же над страстьми́ побе́дою увенча́й/ на́ша зде возноси́мыя Тебе́ моли́твы.

Аще и не вско́ре услы́шана бу́дет моли́тва ва́ша, братие,/ я́коже Па́вла об отступле́нии сатанина а́нгела моли́вшагося,/ но сию́ долготерпели́вно повторяюще, сице восклица́йте:/ О Влады́чице,/ грешнаго раба́ Твоего́ не возгнушайся,/ но отпущение грехо́в мне у Сы́на Твоего́ испроси́.

Твое́й чудотво́рней ико́не, Пречи́стая, покланяяся,/ и сию́ благогове́йно лобыза́я,/ о свои́х же грехопадениих ужаса́яся, си́це ре́ку:/ аще подобает мне их ра́ди ско́рби приима́ти,/ негли терпе́ния дар моли́твою́ Твое́ю мне ниспосли́.

На сие́ у́бо, о братие, скорбя́ми испытуются ду́ши на́ша,/ да не горды́не житейстей, ни жестосердию поработи́мся,/ но да смиреномудрию преподобнаго Анто́ния подражающе,/ утеше́ния от Матере Божия,/ я́ко ра́дости всех скорбя́щих да испо́лнимся.

Песнь 6

Ирмо́с: Во глубине́ грехо́вней содержи́мь есмь, Спа́се,/ и в пучи́не житейстей обурева́емы/ но я́коже Ио́ну от зве́ря,/ и ме́не от страсте́й возведи́ и спаси́ мя.

Аз недосто́йный ни благи́м де́лом,/ ни́же терпению навыкох, окая́нный,/ увы́ мне и моли́тва моя́ не исправися по достоя́нию пред Тобо́ю,/ но, Влады́чице,/ Твое́й ми́лости бе́здна мое́ да покрыет неможение/ и благодатнаго покая́ния дар да ниспослет ми.

Языки́ а́нгельскими и челове́ческими аще бы возмо́г аз глаголати,/ но и тогда́ Твои́х щедро́т мно́жества,/ пра́ведным и гре́шным челове́ком дарованнаго, воспети несть возмо́жно:/ ду́шам бо и телесем здра́вие подаеши, Блага́я,/ и кающияся ми́луеши тепле́.

Го́споди, Го́споди,/ се милосе́рдия Твою́ бе́здну в том познахом,/ я́ко не точию род челове́ческий от кля́твы зако́нный искупи́л еси́,/ но и Предста́тельницу те́плую тому́ дарова́л еси́,/ Твою́ Пречи́стую Ма́терь,/ Ей же днесь благода́рное прино́сим поклоне́ние.

О́ному поклоне́нию да приобща́тся языцы,/ Твоего́ Сы́на до днесь не уведевший,/ и́ли от моли́твы, я́же к Тебе́, отпадшии,/ да всем человеком уве́ровавшим Твоя́ ниспосыла́ется благодатная по́мощь.

Конда́к, глас 5:

На неувяда́емом дре́ве уго́днику яви́вшися,/ Твое́ же предста́тельство всем моля́щимся при́сно являющи, Влады́чице,/ и на́шего не отврати смиреннаго моле́ния,/ но прегреше́ний на́ших проще́ния испроси́/ и, ско́рби душ на́ших отъе́мши,/ благода́рственное на́ше приими́ покло́нение,/ да любовию Тя во ве́ки сла́вим, Всепетая.

И́кос:

Я́коже древле виде́нием Пресвятыя Богоро́дицы прият утеше́ние преподо́бный Анто́ний/ и от горькаго изгна́ния па́ки во святу́ю ла́вру свою́ ра́достно всели́ся,/ та́ко и о́браз Влады́чицы, сего́ виде́ния па́мять являяй,/ от татарскаго плене́ния во́лею Ея спасе́н бысть./ Днесь же в вели́ком гра́де Ха́рькове посреде соборныя це́ркве водруже́нный,/ си́лу моли́тв Божия Матере исцеленьми мно́гими свиде́тельствует,/ к Ней же возопии́м:/ О Всеблага́я,/ и́згнанных и скорбя́щих Засту́пнице,/ проше́ния на́ша во благи́х испо́лни,/ да любовию Тя во ве́ки сла́вим, Всепетая.

Песнь 7

Ирмо́с: Да пресла́вное рождество́ Твое́, Христе́, е́же от Девы/ прообрази́ши яве, неопали́мы в пе́щи о́троки сохрани́л еси́,/ песньми поющия Тебе́:/ отцев Бо́же, благословен еси́.

Се, прии́де, Влады́чице, вре́мя Твоего́ о ве́рных заступле́ния,/ зане́ отвсюду от враго́в благоче́стия тесни́ми быва́ют,/ таже и от де́монских искуше́ний зле обурева́ются,/ уго́дника же Твоего́ Анто́ния кре́пости не иму́ще,/ озаре́ний свы́ше недостойни явля́ются./ И́ми́же у́бо ве́си су́дьбами,/ по́мощь Божию нам испроси́ти потщи́ся.

По́мощи Богоро́дицы Пречи́стыя, о братие, мнози свидетелие зде обрета́ются,/ на́шему же нерадению обличи́телие,/ тем же чудотво́рней ико́не Влады́чицы предстоя́ще,/ к покая́нию те́плому устреми́м душ на́ших ше́ствие.

Огнь Небеснаго све́та объемлет Тя, Богородице,/ в виде́нии Анто́нию Печерскому явльшуюся,/ аз же себе́ огню́ геенскому грехми́ свои́ми предуготовах,/ но в ско́рби души́ моея вопию Ти:/ поми́луй мя, Пречи́стая,/ и покая́нию те́плому научи́ мя, о мне милосердовавши.

Де́лом благи́м ревни́теля покажи́ мя, Пречи́стая,/ гнев на стра́сти греховныя вложи́вши в мою́ ду́шу,/ да тыя возненави́дев, бли́жния же своя́ возлюби́в,/ стезя́м Госпо́дним после́дую неукло́нно.

Святосла́в, Черни́гова князь,/ на ме́сте явле́ния Влады́чицы це́рковь благоле́пную создати потщася/ и ико́ну Пречи́стыя, от преподобнаго Анто́ния устро́енную, тамо постави,/ ей же во град Ха́рьков днесь пренесенней, предстоя́ще мо́лимся,/ да и нас хра́мы Сы́на Своего́ быти устро́ит.

Песнь 8

Ирмо́с: В купине́ Моисе́ю Де́вы чу́до,/на Сина́йстей то́ре, прообрази́вшаго иногда́,/ по́йте, благослови́те/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Трие отроцы, во огни́ неопальны пребывающе,/ Богоро́дицы прообрази́ша та́инство,/ я́ко Огнь Божества́ во чре́ве поне́сшей,/ ны́не же Сама́ во огни́ на зелене́ющем дре́ве свято́му явльшися,/ в долготерпе́нии того́ и тем нас утвержда́ет.

Оте́чество на́ше, Влады́чице,/ па́че всех стран земли́ чудотво́рными ико́нами Твои́ми просвети́ла еси́,/ я́же, аки зве́зды небесныя, нощь земнаго жития на́шего освеща́ют/ и по пути́ пра́вому ходи́ти нас науча́ют.

Блажени есмы вои́стину Предста́тельницу Тя, Влады́чице, иму́ще,/ но вящшему осужде́нию пови́нни бу́дем,/ аще, о толи́цем спасе́нии Божием небрегше,/ жития на́шего исправити не потщи́мся.

Онаго нашея о святы́не сей ра́дости вино́вника,/ князя Дании́ла Барятинскаго,/ древлему же Святославу пра́внука,/ и́же ико́ну Влады́чицы от де́да прие́м,/ сию́ пред кончи́ною свое́ю зде хра́му с моли́твою́ вдаде,/ Го́споди, ду́шу упоко́й,/ нам же пребыва́ние святы́ни сия́ сотвори́ на по́льзу.

Ю́ноши в Вавилонстей пе́щи спасый, Го́споди,/

А́нгелом во огнь сошедшим,/ нас моли́твами Ма́тере Твоея от огня́ страсте́й свободи́, пою́щих:/ благословен еси́ в хра́ме сла́вы Твоея, Го́споди.

Песнь 9

Ирмо́с: От земноро́дных кто слы́ша таково́е/и́ли кто ви́де когда́,/ я́ко Де́ва обретеся во чре́ве иму́щая/ и безболе́зненно Младе́нца порождшая;/ таково́е Твое́ чу́до и Тя, Чи́стая Богоро́дице, велича́ем.

Ангели Твоему́, Богоро́дице, заступле́нию о нас ра́дуются,/ беси́ же Твои́ми моли́твами дале́че от нас отгоня́ются,/ аз же еда́ глух се́рдцем пребу́ду, Твое́й покланяяйся святы́не;/ сего́ да не бу́дет,/ но умиле́нием душа́ моя́ да раствори́тся.

Мно́жеству люде́й, се́мо притека́ющему,/ многия дарова́ния от чудотво́рный ико́ны Божия Матере подаю́тся,/ от них же лу́чшее есть, е́же в чу́вство покая́ния себе́ привести́/ и на дея́ния блага́я устремитися./ В сем у́бо по́мощь Твою́ яви́ мне, Пречи́стая.

Искупи́л ны есть Госпо́дь наш, Твой же, Богородице, Сын от вла́сти диавола,/ Твоя́ же моли́тва нападе́ния сего́ врага́ на́шего отго́нит,/ у́бо и ны́не о ду́шах на́ших предста́тельствуй,/ да прибли́жения святы́ни Твоея досто́йны я́вимся.

Никтоже возмо́жет досто́йно Ма́терь Го́спода на́шего прославити,/ но мы слеза́ми те́плыми ску́дость слове́с на́ших воспо́лним,/ красоте́ доброде́телей Влады́чицы нашея дивящеся,/ и та́ко Сию́ досто́йно возвели́чим.

Свети́лен.

Подо́бен: Ду́хом во святи́лищи:

Дре́вле Моисе́ю на горе́ Хори́встей,/ по́слежде на Бо́лдинских гора́х Присноде́вы та́инство пра́ведным яви́ся/ и о сем па́мять ико́ною Благода́тной лю́дем дарова́ся,/ Ей же покланя́ющеся, ве́рою чу́до воспева́ем.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

На хвали́тех стихи́ры пра́здника 3 и настоя́щия 3, глас 6.

Подо́бен: Все отло́жше:

Сокро́вище неоцени́мое,/ Влады́чицы чудотворный о́браз,/ два́жды от челове́к надолзе сокры́т,/ в на́шем гра́де посреде це́ркве от лет мно́гих возсия́,/ темже подно́жию сего́ покланяющеся, си́це рцем:/ О Влады́чице,/ при́сно да храни́тся зде сия́ святы́ня/ и в ду́шах на́ших ревностию о спасе́нии да отпечатлева́ется,/ во е́же благодарне воспевати Твоя́ благодея́ния.

Егда́ Божественнаго Младе́нца Твоего́ на ру́ку Свое́ю носи́ла еси́, Влады́чице,/ тогда́ волхво́в покланяющихся словеса́/ и па́стырей исповедание в сердцы Твое́м слага́ла еси́,/ мы же Твои́х чуде́с и виде́ний па́мять/ в сердца́х свои́х непрестанно носи́ти бу́дем,/ Твоему́ же Сы́ну, молящеся, глаголати:/ о Владыко, Твоея Матере о нас моли́тву приими́,/ и дар благода́ти Твоея ниспосли́ нам,/ да и мы Тебе́ при́снии я́вимся покая́нием,/ я́коже благоразу́мный разбо́йник, возопи́вый:/ помяни́ мя, Го́споди, во Ца́рствии Твое́м.

Зако́ны естества́ побеждени быша,/ егда́ Непорочная Де́ва во чре́ве зача́т,/ но о сем чудеса́ в житии То́я не скончашася,/ зане́ и с плотию на Не́бо, по кончи́не жи́зни Своея, принесеся/ и па́ки с Небе́с моля́щимся чуде́сную посыла́ет по́мощь,/ па́че же и Сама́ пра́ведным в виде́ниях явля́ется,/ мы же, от обою свиде́тельство/ в святе́й ико́не сей зряще, ра́дуемся/ и пред не́ю благода́рныя сле́зы пролива́ем.

Сла́ва, глас 2:

Днесь на Небеси́ предстои́т Пречи́стая Де́ва,/ и непрестающее моле́ние о людех возно́сит,/ днесь То́я виде́ние, пра́веднику бы́вшее, воспомина́ется,/ и милосе́рдие Ея прославля́ется,/ си́лы Небе́сныя ра́дуются,/ мы же пред То́я ико́ною умиле́нныя возно́сим моли́твы, глаголюще:/ огнь Твоея святы́ни да освети́т ду́ши на́ша/ и путь к Небе́сному Ца́рствию певцем Твои́м да пока́жет, Пречиста́я.

И ны́не, пра́здника.

Славосло́вие вели́кое.

По трисвятом тропа́рь Богоро́дице.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника, таже ектении́ и отпу́ст.

На литурги́и

Слу́жба пра́здника и Богоро́дицы.

ЗРИ А́ще случи́тся пра́зднование Бо́жией Ма́тери ико́ны ра́ди Ея Еле́цкия вне попра́зднства Сре́тения Госпо́дня, то ста́вим на Го́споди, воззва́х: стихи́р 8, повторя́юще я. Сла́ва, и ны́не, Огнь купины́: та́кожде и яже в стиховных и в хвали́тных стихи́ра на славу зде писа́ся, поется тогда на Слава, и ныне: седальны же поются единожды, Сла́ва, и ны́не: вторицею, тропарь же на вечерни трижды. На утрени по Бог Господь: дважды, Слава, и ны́не, третицею. Канон же поем на 8, ирмо́с втораго гласа дважды, катавасия: Отве́рзу уста́ моя́: По великом славословии тропарь Богородице единожды. Аще ли случится сей праздник в неделю мытареву или ину́ю, аще ли в субботу мясопу́стную, или сыропу́стную, или во дни седмицы сы́рныя, или первыя седми́цы святыя Четыредесятницы, то зри устав о храмех от главы 25-я до главы 32-я.

Молитва

Премилосердая на́ша Засту́пнице, и душ на́ших блага́я Храни́тельнице, и теле́с на́ших милосе́рдая Цели́тельнице, Богоро́дице Де́во! Вемы, я́ко недостойни есмы, не точию Твои́х дарова́ний причастницы быти, но и оче́й свои́х на чудотво́рный Твой о́браз возвести́, зане́ души на́ша грехо́в испо́лнены суть и о́чи зави́стными и блу́дными воззреньми осквернени суть. Обаче Твое́ сострадание челове́ком, в ну́ждах и скорбех пребывающим, воспоминающе, им же Твоего́ Боже́ственнаго Сы́на на пе́рвое чу́до в Кане Галилейстей преклони́ла еси́, и да́же до днесь Того́ пра́ведный гнев от гре́шников отвращаеши, па́ки и па́ки на мольбу́ Тебе́, пред чудотво́рным Твои́м о́бразом, подвиза́емся и со смире́нным упова́нием Тебе́ про́сим: испроси́ грехо́м на́шим проще́ние, от па́губных страсте́й исцеле́ние, от нечувствия и от сна духовнаго пробужде́ние и о добродетелех христиа́нских ре́вность. Си́ми у́бо дарованьми ду́ши на́ша укра́сивши, избави нас от го́рестей, в уны́ние некре́пкая сердца́ на́ша поверга́ющих, исцели́ боле́зни моля́щихся и о нихже моли́тву тии прино́сят, от напрасныя сме́рти жизнь на́шу сохрани́ и сию́ христиа́нскою кончи́ною во вре́мя подо́бно увенчати сподоби. Но и земно́е на́ше пребыва́ние от взаи́мныя зло́бы и за́висти огради́, и в любви́ Христо́вой сие́ препровождати нам помози́. Це́рковь Сы́на Твоего́ во всей вселенней умножи и утверди́, еретико́м обраще́ние ко и́стине испроси́, языко́м же неве́рным ве́ры и́стинное позна́ние. Такожде и одоле́ние на враги́ и супостаты дару́й, и всех нас научи́, я́коже во дни весе́лия, та́ко и во дни печа́ли Тебе́ прославляти и о всех Сы́на Твоего́ благодари́ти, житие́ свое́ в Его́ святу́ю во́лю вручати со упова́нием вечнаго спа́сения ожидати, да и тамо просла́вим Его́ пресвято́е И́мя и Твое́ милосе́рдое предста́тельство во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Явилась на ели близ Чернигова в 1060 году, при Черниговском князе Святославе Ярославиче, как было записано в синодике епископа Черниговского Зосимы Прокоповича (1655–1657). Икона была поставлена в церковь, основанную в честь Елецкой иконы Божией Матери. Преподобный Антоний (†1073; память 10 июля), подвизавшийся на Болдиной горе в 1068–1069 годах, благословил основать здесь монастырь. В 1238 году монастырь был разрушен татарами, но икона сохранилась внутри монастырской стены.

В 1470 году Киевский князь Симеон Олелькович восстановил обитель, и икону вновь поставили в храме.

Дальнейшая судьба иконы неясна. По одному преданию, потомок Черниговских князей Барятинский увез икону в Москву в 1579 году, когда Чернигов перешел к польскому королю Стефану Баторию. В 1687 году окольничий князь Даниил Барятинский, возвращаясь из похода в Крым, в Харькове сильно заболел и перед смертью передал бывшую при нем в походе Елецкую икону в Харьковский Успенский собор.

По другому преданию, икона исчезла из обители при ее разорении в XVII в. польскими войсками Сигизмунда III.

В 1676 году князь Константин Острожский пожертвовал в Елецкую обитель список Елецкой иконы Божией Матери, привезенный из Владимира братьями Козелами.

Архимандрит Иоанникий (Голятовский) возобновил тогда монастырь и описал многочисленные чудеса от этой иконы в книге «Скарбница» («Сокровищница»), изданной в 1676 году в Новгороде Северском.

Известна и еще одна Елецкая икона Божией Матери, также явившаяся в 1060 году. Свое название она получила от того, что находилась в городе Ельце в соборной церкви в честь Смоленской иконы Божией Матери. Празднество той иконе положено 11 января.


 5-й день6-й деньВ 7-й день 

Приглашаем на цикл бесед по основам православного вероучения и духовной жизни. По средам в 19 часов, м. Чернышевская.