Источник

18-й день

Свята́го му́ченика Емилиа́на

ВЕ́ЧЕР

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: Я́ко до́бля:

Еллинская служе́ния,/ я́коже прах, истни́л еси́/ и себе́ возста́вил еси́ столп одушевле́н Богоразу́мия/ благода́тию Христа́ Бо́га на́шего, му́чениче Емилиа́не,/ и храм свяще́ния, и недви́жимо благоче́стия основа́ние/ чту́щим до́блия твоя́ по́двиги,/ богому́дренно, пребога́те.

И огне́м снеда́емь, и ра́нами уязвля́емь,/ и в темни́цах, сла́вне, затворя́емь,/ и многообра́зно оскорбля́емь,/ истука́нным не поже́рл еси́,/ ни отве́рглся еси́ Христа́,/ но непобеди́м пребы́л еси́./ Те́мже подава́ет тебе́ побе́ды вене́ц Влады́ка,/ я́коже добр Подвигополо́жник,/ я́ко Царь неизме́нный.

От крове́й твои́х багряни́цу омочи́л еси́,/ в ню́же оде́явся,/ вшел еси́ в Ца́рствия, сла́вне,/ Вы́шняя, ра́дуяся,/ и Бо́гу, всех Царю́, во ве́ки предстои́ши,/ прося́ чту́щим тя ве́рою ми́ра и здра́вия/ и ско́раго от лют избавле́ния.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас и подо́бен то́йже:

Ту́чами Ду́ха Пресвята́го, Пречи́стая,/ мою́ мысль ороси́,/ Я́же ка́плю ро́ждшая, Христа́, неизче́тно,/ безме́рная беззако́ния челове́ков щедро́тами измывшую,/ изсуши́ исто́чник страсте́й мои́х/ и пото́ка мя сподо́би пи́щи живы́я при́сно моли́твами Твои́ми.

Крестобогоро́дичен, подо́бен то́йже:

На Кресте́ Тя я́ко узре́ пригвожде́на, Го́споди,/ А́гница и Ма́ти Твоя́ дивля́шеся/ и, что́ виде́ние сие́,– взыва́ше,–/ Сы́не вожделе́нне?/ Сии́ Ти неве́рный собо́р воздаде́ беззако́нный,/ и́же мно́гих Твои́х чуде́с наслади́выйся./ Но сла́ва неизглаго́ланному соше́ствию Твоему́, Влады́ко.

Тропа́рь, глас 4:

Му́ченик Твой, Го́споди, Емилиа́н/ во страда́нии свое́м вене́ц прия́т нетле́нный от Тебе́, Бо́га на́шего:/ име́яй бо кре́пость Твою́,/ мучи́телей низложи́,/ сокруши́ и де́монов немощны́я де́рзости./ Того́ моли́твами/ спаси́ ду́ши на́ша.

Кано́н, творе́ние Ио́сифово, его́же краегране́сие: Емилиа́на му́ченика пою́ сла́вно. Глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́,/ и напо́лнятся Ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери,/ и явлю́ся, све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Восхва́лим днесь над все́ми Бо́га на́шего/ и сего́ му́ченика да восхва́лим, пострада́вшаго зако́нно/ и побе́ды вене́ц взе́мшаго си́лою духо́вною.

Кре́постию оде́явся в на́шу не́мощь благода́тию, сла́вне му́чениче, Обле́кшагося,/ обнажи́л еси́ и́дольскаго неможе́ния су́етное шата́ние, Богоблаже́нне.

Еди́ницу Тричи́сленную, совокупля́ему в То́мже Естестве́,/ сла́вне, ра́дуяся, пропове́дал еси́ и многобо́жную разори́л еси́ лесть,/ пострада́в тве́рдо, Богоблаже́нне.

Богоро́дичен: Кре́пость моя́, и пе́ние,/ и просвеще́ние се́рдца моего́ есть, Всенепоро́чная, Христо́с Госпо́дь,/ Его́же родила́ еси́, во двою́ существу́,/ во Еди́ной же Ипоста́си разумева́ема.

Песнь 3

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ Живы́й и Незави́стный Исто́чниче,/ лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й сла́ве/ венце́в сла́вы сподо́би.

Свети́льник нога́м твои́м бысть/ и свет стеза́м твои́м и́стинно зако́н Бо́га на́шего,/ и́мже препа́л еси́ беззако́ннующих стопы́, му́ченически украша́емь.

Напра́вил еси́ ума́ твоего́ ше́ствия/ к Боже́ственней во́ли, му́дре, приста́нищу ти́хому,/ многобо́жия мо́ря волну́ющася духо́в лука́вствия избе́гл еси́.

Емилиа́на Боже́ственным страда́нием,/ и ве́ре да́же до кончи́ны, и му́жеству удиви́шася си́лы Небе́сныя,/ ка́ко, пло́тию безпло́тнаго смири́в, низве́рже.

Богоро́дичен: Зако́нов естества́ утаи́вшися,/ преесте́ственным рождество́м Де́вою по рождестве́, Де́во Ма́ти, пребыла́ еси́:/ Соде́теля бо всея́ тва́ри, Чи́стая, родила́ еси́.

Седа́лен, глас 8.

Подо́бен: Прему́дрости:

Си́лою Боже́ственною укрепи́вся,/ бо́ги безбо́жных безве́стию коне́чному пре́дал еси́, страда́льче до́блественный,/ и, вшед в суди́лище, тве́рдо страда́ние строга́ния и пла́мень му́жески претерпе́л еси́./ Те́мже проше́л еси́ по́двиг Боже́ственный,/ побе́ды, ра́дуяся, вене́ц прия́л еси́, Емилиа́не прехва́льне./ Моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Я́ко Де́ву и еди́ну в жена́х, Тя, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию,/ вси ублажа́ем, ро́ди челове́честии:/ Огнь бо всели́ся в Тя Божества́,/ и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода./ Тем, а́нгельский и челове́ческий род, досто́йно сла́вим пресвято́е рождество́ Твое́/ и согла́сно вопие́м Ти:/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ покланя́ющимся ве́рою пресвято́му рождеству́ Твоему́.

Крестобогоро́дичен:

А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́,/ восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше:/ мир у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние,/ утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости./ Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый,/ умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние/ ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Песнь 4

Ирмо́с: Седя́й в Сла́ве на престо́ле Божества́/ во о́блаце ле́гце,/ прии́де Иису́с Пребоже́ственный/ Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Бо́жие тя Боже́ственное жела́ние пресла́вно распали́,/ те́мже го́рьких ран опале́ние претерпе́л еси́, и бо́ги безбо́жных соже́гл еси́,/ и ду́ши ве́рных, преблаже́нне, ороси́л еси́.

Презре́л еси́ вре́менная пребыва́ющих ра́ди/ и Боже́ственней любви́ всю ду́шу твою́ привяза́л еси́,/ тем нече́стия держа́ву разори́л еси́, страстоте́рпче Емилиа́не досточу́дне.

Еди́но Естество́, Еди́ну сла́ву Трисо́лнечнаго Божества́ благоче́стно прославля́я, Емилиа́не,/ в суди́лище, я́ко во́ин добль, вшел еси́/ и зми́я кре́пкаго на зе́млю низложи́л еси́.

Богоро́дичен: Свяще́ния Тя ме́сто, нас освя́щшаго,/ Пресвята́я Отрокови́це, еди́ну обре́тшуюся сла́вим:/ Ея́же ра́ди, на земли́ живу́щии, обожи́хомся/ и жи́зни и́стинныя сподо́бихомся.

Песнь 5

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й:/ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га/ и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на,/ всем воспева́ющим Тя/ мир подава́ющая.

Окропле́ньми погаси́л еси́ свяще́нных крове́й твои́х, Емилиа́не, огнь безбо́жия,/ те́мже и чуде́с исто́чник источи́л еси́, езе́ра изсуша́ющ страсте́й/ и неду́ги потопля́ющ и погружа́ющ де́моны.

Просте́рта тя би́ти злочести́вый повеле́./ Те́мже, растерза́ему те́лу твоему́ и ра́нами уязвля́ему,/ уязви́вшагося на Кресте́ страсть вообрази́л еси́, страда́льче, блаже́нную.

Сый испо́лнен даро́в духо́вных, неду́ги неисце́льныя цели́ши боля́щих,/ уставля́еши опале́ние, ду́хи отгоня́еши лука́выя/ и всем в печа́лех помога́еши, досточу́дне.

Богоро́дичен: Ору́жием уя́звена мя грехо́вным, исцели́ де́йственным Твои́м врачевство́м,/ Спа́са Христа́ ро́ждшая, копие́м уя́звеннаго мене́ ра́ди, Пречи́стая,/ и пробо́дшаго се́рдце змии́но.

Песнь 6

Ирмо́с: Приидо́х во глубины́ морски́я,/ и потопи́ла мя есть бу́ря мно́гих грехо́в,/ но, я́ко Бог, из глубины́ возведи́ живо́т мой,/ Многоми́лостиве.

Бога́т и испо́лнен Боже́ственныя сла́вы муче́нием, блаже́нне, был еси́/ и со А́нгелы на Небесе́х живе́ши,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Те́ла ме́ртвеннаго ты не пощаде́л еси́,/ те́мже безсме́ртие пребыва́ющее насле́довал еси́,/ умертви́вся любве́ ра́ди, сла́вне, стра́сти Умертви́вшаго.

Ми́ро исцеле́ний источа́ет моще́й твои́х ра́ка,/ пребога́те до́блий му́чениче,/ и упраждня́ет смердя́щия всегда́ челове́ков неду́ги.

Богоро́дичен: Е́ва у́бо объя́т от дре́ва плод смертоно́сен,/ Ты же, Пречи́стая, Жи́зни Дре́во породила́ еси́,/ его́же вкус вся умира́ющия оживи́л есть.

Конда́к, глас 3.

Подо́бен: Боже́ственныя ве́ры:

Боже́ственною ре́вностию распаля́емь,/ огня́ сослужа́щаго не устраши́лся еси́,/ но возше́д небоя́зненно во́лею,/ возгнеща́ющим огне́м всесожже́гся,/ и Влады́це, я́ко же́ртва, прине́слся еси́,/ му́чениче сла́вне Емилиа́не,/ Христа́ Бо́га моли́/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Песнь 7

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии/ па́че Созда́вшаго,/ но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Просвеще́н благода́тию, блаже́нне, Боже́ственнаго Ду́ха,/ пе́щное запале́ние проше́л еси́ и пел еси́, неопали́м:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Распала́емь жела́нием, блаже́нне, рачи́теля твоего́ Христа́,/ огня́ не ужа́слся еси́, в не́мже орошае́мь Ду́хом, пел еси́:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Красото́ю страда́ний уподо́бился еси́ безпло́тным, му́дре,/ прекра́сному Христу́ с ни́ми предстоя́, пое́ши, ра́дуяся:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Господоимени́тая Богоневе́сто, ра́дуйся, ве́рою Тебе́ зове́м,/ и́бо родила́ еси́ ра́дость неизглаго́ланную, Христа́ Го́спода, Ему́же зове́м:/ отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́/ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть;/ тогда́ у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода по́йте, дела́,/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Разори́в служе́ния пре́лести, у́зами вме́сто тебе́ держи́маго, прему́дре, разреши́л еси́/ и к муче́нию самохо́тне изда́лся еси́, вопия́, прехва́льне:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Се обрето́хся не и́щущим, ни вопроша́ющим яви́хся, зове́ши, пресла́вне:/ разуме́йте, беззако́ннии, я́коже бо а́гня незло́биво, закла́тися поспеши́х,/ Го́спода,– вопия́,– благослови́те, и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Вели́кий Емилиа́н на трапе́зу нас призва́, предложи́в, я́ко сне́ди, своя́ боре́ния,/ духо́вне напита́емся, ве́рнии, и воспое́м:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Богоро́дичен: Ка́пли мне одожди́ ми́лости, Исто́чник ми́лости ро́ждшая,/ и греха́ моего́ изсуши́ наводне́ния, и души́ моея́ укроти́ свире́пыя во́лны,/ Де́во Богоро́дице Мари́е, да Тя сла́влю во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния/ кля́тву всели́ла есть;/ Ты же, Де́во Богоро́дице,/ прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови Благослове́ние процвела́ еси́./ Тем Тя вси велича́ем.

Ви́дети жела́я Бо́жие неизглаго́ланное весе́лие и све́тлость,/ вся кра́сная, я́же в житии́, усе́рдно преоби́дел еси́, сла́вне,/ и, ра́дуяся, му́чение проше́л еси́./ Те́мже тя ве́рою ублажа́ем.

Я́ко заколе́ние, испече́но огне́м, прехва́льне, заколе́ному я́коже овча́ти,/ к Боже́ственней трапе́зе прине́слся еси́,/ благово́нием Ду́ха соблюда́емь и славы и́стинныя сподобля́емь./ Те́мже тя любо́вию ублажа́ем.

Днесь па́мять твоя́ нам возсия́, страстоте́рпче, па́че со́лнца,/ всех веселя́щи сердца́ ве́рных, мы́сли просвеща́ющи и тьму неду́гов отгоня́щи,/ ю́же моле́бно пра́зднуем.

Пе́рвенец избра́нный лик сограждани́на тя стяжа́,/ му́ченицы вси, с ним тя зря́ще лику́юща, ра́дуются,/ с ни́ми же и нас, помина́ющих тя, помина́й, му́чениче великоимени́те.

Богоро́дичен: Све́том мя просвети́ Твои́м, Препе́тая, во тьме ходя́щаго,/ даждь ми ру́ку по́мощи,/ о́блаки души́ моея́ отжени́,/ страсте́й мои́х бу́рю ути́ши, отча́янных Прибе́жище.

Святой мученик Емилиан пострадал за Христа при императоре Юлиане Отступнике (361–363). Святой Емилиан, славянин по происхождению, был рабом градоначальника города Доростола во Фракии. В гонениях на христиан, воздвигнутых императором Юлианом, хозяин святого Емилиана вместе со многими отпал в язычество, Емилиан же тайно хранил верность Христу. В 363 году по приказу императора в Доростол прибыл игемон Капитолин, чтобы полностью искоренить христианство. Капитолин возобновил языческие жертвоприношения в капищах и начал розыск тайных христиан. Емилиан, скорбя о поругании святой веры, взял железный молот и, незаметно войдя в пустой языческий храм, в то время, когда все были на пиру по случаю приезда игемона, разбил в нем статуи идолов и раздробил светильники.

Язычники, обнаружив разгром, начали искать виновного и схватили ничего не знавшего крестьянина, случайно проходившего мимо. Узнав об этом, святой Емилиан пришел в судилище и открыл чиновникам, что капище разорил он. На требование игемона Капитолина открыть свое имя, Емилиан назвался христианином и тем засвидетельствовал верность Христу. На вопрос, кто научил его разорить храм, святой ответил, что источником его поступка был Сам Бог, Который дал ему необыкновенную силу. Говоря о своей вере, святой Емилиан противопоставлял Величие Бога-Творца бездушию идолов, созданных человеческими руками. Жестокие пытки не сломили твердости духа святого мученика. Тогда игемон велел бросить его в костер. Стоя в костре, святой Емилиан молился, обратившись лицом к востоку, и пламя не могло коснуться его. Когда огонь уже угасал, мученик лег на горящие угли и предал душу Господу. Тело его, не поврежденное огнем, взяли окрестные христиане и с честью погребли вблизи города. Мужество святого мученика побудило и других христиан не скрывать своей веры. После кончины святого Емилиана были замучены исповедники Васс, Максим, Павел, Секунд, Донат, Марин и Юст.

Впоследствии в Константинополе был выстроен храм во имя святого мученика Емилиана, куда перенесли его нетленные мощи. В каноне святому мученику Емилиану, написанном преподобным Иосифом Песнописцем (†883; память 4 апреля), говорится, что святые мощи мученика источают миро (Песнь 6-я).

Литература:

1. Преображенский В., протоиерей. Святые учители веры и благочестия. Июль. М., 1904, с. 273–277.

2. Жития святых на русском языке, изложенные по руководству Четьих-Миней святителя Димитрия Ростовского. Кн. 11. М., 1910, с. 387–391.

Преподо́бнаго Иоа́нна Многострада́льнаго, в Бли́жних пеще́рах почива́ющаго

ВЕ́ЧЕР

Блаже́н муж: 1-й антифо́н. На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 6, глас 8.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

О́тче Иоа́нне Богому́дре,/ многоско́рбный путь жи́зни сея́ теки́й,/ попра́л еси́ терноно́сныя стра́сти плотски́я/ и мно́гими по́двиги дости́гл еси́ кра́я у́мнаго жела́ния,/ иде́же ны́не веселя́ся,/ моли́ о нас, преподо́бне,/ при стези́ лежа́щия собла́зны попра́ти/ и дости́гнути, иде́же всех веселя́щихся безконе́чное весе́лие.

О́тче Иоа́нне блаже́нне,/ ду́шу свою́ Бо́гови хотя́ украси́ти/ чи́стых помышле́ний испещре́ньми,/ вре́менную сию́ жизнь презре́л еси́,/ в те́мную пеще́ру всели́вся/ и в ней жив погре́бся,/ жела́я от те́ла резреши́тися и со Христо́м жи́ти./ С Ни́мже ны́не водворя́яся,/ не забу́ди и нас, почита́ющих святу́ю па́мять твою́.

О́тче Иоа́нне преподо́бне,/ ве́чных благ жела́нием разжиза́емь,/ тя́жкия стра́сти пло́ти своея́ связа́л еси́ тя́жких уз обложе́нием/ и не сотвори́л себе́ осла́бы,/ до́ндеже прия́л еси́ осла́бу от Све́та Боже́ственнаго,/ в Не́мже ны́не ра́дуяся,/ моли́ о нас, порабо́тити стра́сти ду́ху на́шему/ и ле́гко прейти́ к животу́ безконе́чному.

Сла́ва, глас 2:

О́тче Иоа́нне,/ егда́ жела́ние любве́ Бо́жия всели́ся во святу́ю твою́ ду́шу,/ тогда́ враг началозло́бный тща́шеся сие́ отъя́ти,/ волну́ющуюся бу́рю плотски́х разжиза́ний наведе́ на тя,/ ю́же ты ощути́в, стал еси́ на ка́мени тве́рдаго страда́ния/ и неподви́жен пребы́л еси́,/ до́ндеже сия́ укроти́л еси́ Све́та Боже́ственнаго явле́нием;/ и ны́не ра́дуяся в Небе́сных дво́рех,/ низпосли́ благода́ть к безстра́стию и нам, свя́те,/ моли́твами твои́ми.

И ны́не, Богоро́дичен: Пре́йде сень:

Вход. Проки́мен дне. И чте́ния 3 преподо́бническая (зри день 19-й).

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

О́тче Иоа́нне Богому́дре,/ чи́стый де́вства сосу́де,/ и́ночествующим о́бразе,/ ты, еди́ныя ра́ди чистоты́ мно́гое претерпе́в искуше́ние,/ пребы́л еси́ неврежде́н, Бо́жиею благода́тию сохраня́емь,/ ея́же и мы да не лиши́мся моли́твами твои́ми.

Стих: Блаже́ни вси, боя́щиися Го́спода,/ ходя́щии в путе́х Его́.

До́брый по́двиг твой, преблаже́нне,/ и ко врагу́ ополче́ние ви́дя,/ тва́ри Созда́тель ско́рую по́мощь посла́ свы́ше во све́те духо́вныя благода́ти,/ е́юже тьма бесо́вскаго нападе́ния а́бие от Тебе́ прогна́ся,/ ты же, прие́м мир в души́ твое́й,/ тепле́йшею любо́вию Христо́ви приложи́лся еси́,/ к Нему́же и мы да присоедини́мся моли́твами твои́ми.

Стих: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т/ и, я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.

Но мра́це многобу́рных страсте́й/ возжже́ся тебе́ свеща́ от мы́сленнаго све́та,/ и глас принесе́ся к твоему́ ра́дованию,/ его́же ощути́в в се́рдце многотерпели́ваго твоего́ те́ла,/ неизрече́ннаго весе́лия испо́лнился еси́;/ сего́ и мы да сподо́бимся, Иоа́нне многострада́льне,/ ско́рыми к Бо́гу моли́твами твои́ми.

Сла́ва, глас 1:

Ко́е хвале́ние принесе́м тебе́, преподо́бне о́тче,/ или́ ко́ими пе́сньми воспое́м по́двиги твоя́, Иоа́нне прему́дре?/ Во пло́ти бо сый, безпло́тнаго врага́ по́двиги твои́ми победи́л еси́/ и чистоту́ соблю́л еси́,/ ея́же ра́ди мно́го пострада́в,/ и ны́не на ме́сте поко́я с де́вственники водворя́яся,/ моли́ся Христу́ Влады́це умири́ти мир/ и спасти́ ду́ши на́ша.

И ны́не, Богоро́дичен: Се испо́лнися:

Тропа́рь, глас 1:

Терпе́ния столп вои́стинну непоколеби́мый/ и забра́ло от вра́жиих стреля́ний необори́мо,/ равноа́нгельне и многострада́льне о́тче наш Иоа́нне,/ иму́ще тя, мы, недосто́йнии, мо́лимся,/ припа́дающе к честны́м твои́м моще́м те́пле:/ изба́ви нас душетле́нных страсте́й плотски́х и спаси́ твои́ми моли́твами.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:Гаврии́лу веща́вшу:

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь свята́го, дважды. Сла́ва. и ны́не, Богоро́дичен.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 1.

Подо́бен: Лик а́нгельский:

Житие́, благи́ми де́лы испо́лнено, имы́й, преподо́бне,/ поостри́л еси́ злоко́зненнаго врага́ на за́висть,/ и́же нападе́ на тя о́бразом зми́я вселука́вно/ и, пла́менем ды́ша, усты́ зия́ше, хотя́ пожре́ти, мы́сленный всея́дец,/ но Бо́жия благода́ть соблюде́ тя невреди́ма;/ сию́ и нам даждь получи́ти, Иоа́нне многострада́льне, хода́тайствы твои́ми.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Житие́ сту́дными де́лы имы́й испо́лнено,/ злоко́зненному врагу́ лов сотвори́хся,/ но к Тебе́ вопию́, Чи́стая Де́во:/ сокруши́ зу́бы несы́таго всея́дца и изми́ мя от страсте́й неподо́бных,/ да вы́ну воспою́ Ти гла́сом ра́дования:/ ра́дуйся, изыма́ющая дел скве́рных.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́:

Чистоте́ де́вства твоего́, о́тче преподо́бне, непреста́нно зави́дя,/ враг всезло́бный ве́рже стре́лы на тя нечи́стых разжже́ний,/ я́же прира́зшеся, сокруше́ны бы́ша о ка́мень терпе́ния твоего́,/ и в сем стяжа́л еси́ мзду свою́, преблаже́нне,/ ея́же и мы прича́стницы да бу́дем моли́твами твои́ми.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

В кал грехо́вных страсте́й низри́ну мя враг вселука́вый,/ и лежу́ в ти́не дел неподо́бных,/ но Ты, Пречи́стая Де́во, предста́тельством Твои́м ско́рым изведи́ ми во́ду умиле́ния,/ да, омы́в смрад грехо́в мно́гих, воспою́:/ ра́дуйся, ба́не, омыва́ющая со́весть.

По полиеле́и седа́лен, глас 5.

Подо́бен: Собезнача́льное Сло́во:

До́браго тя ору́жника и чистоты́ рачи́теля кто не ублажи́т, Иоа́нне прему́дре,/ или́ кто пе́сньми не воспое́т многообра́зных твои́х по́двигов?/ Ка́ко в чистоте́ бра́лся еси́ с враго́м неви́димым/ и, победи́в того́, показа́лся еси́ венцено́сец,/ и ны́не предстоя́ Христу́ Бо́гу во Све́те непристу́пнем,/ моли́ о чту́щих мно́гое твое́ страда́ние.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

До́брую Тя в жена́х и еди́ну Непоро́чную,/ чистото́ю А́нгелов и Арха́нгелов превозше́дшую, кто не восхва́лит, Де́во Пресвята́я,/ или́ кто пе́сньми не почте́т Рождества́ Твоего́, Безму́жная Ма́ти,/ Ю́же, вси ро́ди, согла́сно велича́ем.

Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х,/ Бог Изра́илев. Стих: В це́рквах благослови́те Бо́га, Го́спода от исто́чник Изра́илевых. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 1: Ко́е хвале́ние принесе́м тебе́: зри сла́вник на стихо́вне.

Кано́н Богоро́дицы со ирмосо́м на 6 и преподо́бнаго на 8. Глас 3.

Песнь 1

Ирмо́с: Во́ды дре́вле ма́нием Боже́ственным/ во еди́но со́нмище совокупи́вый/ и раздели́вый мо́ре изра́ильтеским лю́дем,/ Сей Бог наш препросла́влен есть,/ Тому́ еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.

Во́ды жа́ждущим в пусты́ни лю́дем Твои́м иногда́ да́вый,/ и мне, Христе́ мой, жа́ждущему хвалу́ принести́ Тебе́, даждь во́ду благода́ти,/ да в па́мяти преподо́бнаго Твоего́ воспою́ песнь:/ я́ко просла́вися.

Те́сный путь и мно́гия ско́рби Ты Сам показа́л еси́, Го́споди, ше́ствующим к Ца́рствию Твоему́,/ его́же жела́я, преподо́бный Твой ра́достно ско́рби подъя́л есть в жи́зни сей,/ да та́мо возвесели́тся, поя́:/ я́ко просла́вися.

Глас всегда́шняго ра́дования и шум пра́зднующих непреста́нно помина́я, свя́те Иоа́нне,/ зову́щия к суете́ пре́лести оста́вль, Христо́в яре́м взял еси́ на ся/ и ле́гце той в наде́жди ско́раго премене́ния носи́л еси́, поя́ Бо́гу:/ я́ко просла́вися.

Удали́вся стра́стнаго ми́ра, блаже́нне,/ прите́кл еси́, я́ко еле́нь, на Пече́рскую го́ру,/ иде́же струя́ми духо́внаго пото́ка, блаже́нных оте́ц, напои́в ду́шу, воспе́л еси́ Бо́гу:/ я́ко просла́вися.

Богоро́дичен: С корабле́м потопля́емь душе́вным в мо́ри страсте́й, вопию́ Ти, Чи́стая:/ ми́лостию Твое́ю помози́ мне и от потопле́ния изба́ви,/ еси́ бо кора́бль хотя́щим спасти́ся/ и ти́хое приста́нище жите́йских пла́ваний.

Песнь 3

Ирмо́с: И́же от не су́щих вся Приведы́й,/ сло́вом созида́емая,/ соверша́емая Ду́хом,/ Вседержи́телю Вы́шний,/ в любви́ Твое́й утверди́ мене́.

Я́ко от не су́щия, мирски́я ве́щи избе́г,/ в ти́хое приста́нище и́ночествующих прите́кл еси́, о́тче,/ с ни́миже живы́й, Еди́наго любя́ Бо́га, воспе́л еси́:/ Христе́ мой, в любви́ Твое́й утверди́ мене́.

Пречи́стому и Непоро́чному А́гнцу после́довати хотя́ща тя в чистоте́, блаже́нне, ви́дя,/ враг скве́рный нападе́ на тя разжже́нием плотски́м,/ ему́же проти́ву стал еси́, смиря́я плоть свою́ посто́м и жа́ждею и в моли́тве поя́:/ Христе́ мой, утверди́ мене́.

Отпаде́ние Присносу́щнаго Све́та блуднико́м помина́я, преподо́бне,/ в те́мную всели́лся еси́ пеще́ру,/ и, при гро́бе вели́каго Анто́ния безмо́лвствуя, свой исхо́д помина́л еси́ при́сно,/ и та́ко обре́л еси́ мир в косте́х твои́х.

Не смерть, но премене́ние на живо́т лу́чший святы́м Бо́жиим есть,/ и́бо а́ще и во гробе́х положе́ни суть,/ но Бо́гови живу́т при́сно и глас испуща́ют;/ я́коже и к тебе́, о́тче Иоа́нне, от гро́ба вели́каго Анто́ния глас бысть,/ на безмо́лвие тя призыва́яй.

Богоро́дичен: Час Су́дный помина́ю,/ но премене́ния от страсте́й на живо́т безстра́стный не и́мам, Чи́стая Богоро́дице;/ моли́тв ра́ди преподо́бнаго де́вственника Иоа́нна от любве́ страсте́й отврати́/ и в любви́ Сы́на Твоего́ утверди́ мене́.

Седа́лен, глас 8:

Блаже́нству не оскверни́вшихся с жена́ми поревнова́в,/ да после́дуеши А́гнцу на горе́ Сио́нстей,/ поста́вил еси́ де́вство свое́ соблюсти́ нескве́рно/ и соблю́л еси́ е́ це́ло,/ мно́гими напа́стьми бесо́вскими невреди́мо;/ те́мже пое́ши песнь но́вую, преподо́бне Иоа́нне,/ и ра́дуется со А́нгелы дух твой.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Блаже́нству де́вственник не поревнова́х, окая́нный,/ оскверни́х креще́ния моего́ ри́зу блу́дными растле́нии/ и удали́хся благода́ти Твоея́, Нескве́рный А́гнче, Сы́не Бо́жий,/ страсте́й ра́ди святы́х Твои́х и Пречи́стыя Богоро́дицы/ даждь ми исправле́ние и поми́луй мя.

Песнь 4

Ирмо́с: Положи́л еси́ к нам тве́рдую любо́вь, Го́споди:/ Единоро́днаго бо Твоего́ Сы́на/ за ны на смерть дал еси́./ Те́мже Ти зове́м, благодаря́ще:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Положи́л еси́ житие́ твое́ в те́мней пеще́ре, о́тче, неисхо́дно,/ до́ндеже стра́стная мгла во свет преложи́тся молча́нием/ и неви́дением чу́вственнаго све́та.

Мно́гия ско́рби подъя́л еси́, свя́те,/ со страстьми́ боря́ся, а́ки с лю́тыми зверьми́,/ жесто́кая тех нападе́ния посто́м и бде́нием в теле́снем соста́ве свое́м кре́пко обуздава́я.

Огне́м бесо́вских прило́г пали́мую плоть твою́ не моги́й устуди́ти, блаже́нне,/ наг изво́лил еси́ жи́ти в те́сне ме́сте,/ сту́дению к теплоте́ духо́вней та́мо подвиза́яся.

Зве́ря лю́та и неукроти́ма, свирепе́ющее те́ло свое́, смири́ти хотя́,/ тя́жкими желе́зы связа́л еси́, преподо́бне, да не по́хотствует на ду́ха,/ но па́че да повину́ется ду́ху.

Богоро́дичен: От мно́гаго невоздержа́ния востаю́щих на мя страсте́й не моги́й укроти́ти,/ к Тебе́ прибега́ю, Влады́чице:/ Ты, Пречи́стая, сих нечистоту́ смири́/ и спаси́ мя от тех нападе́ния.

Песнь 5

Ирмо́с: На земли́ Неви́димый яви́лся еси́/ и челове́ком во́лею сожи́л еси́, Непостижи́мый,/ и, к Тебе́ у́тренююще,/ воспева́ем Тя, Человеколю́бче.

На земли́ живы́й всяк, кто не удиви́тся терпе́нию твоему́, о́тче,/ и́бо, ископа́в себе́ ров и наг вшед, окопа́лся еси́ до ра́му,/ пе́рстию угнета́я плотско́е стремле́ние, от супоста́та врага́ дви́жимое.

Твое́ те́ло, пе́рстию угнета́емо, уныва́ше,/ но враг бо́дрствоваше, кре́пко востава́я бра́нию/ и напа́дая страхова́ньми, хотя́ та́ко одоле́ти тебе́,/ да не я́звен паде́т от Тебе́, преподо́бне.

Ум твой, всече́стне Иоа́нне, горя́щ к Бо́гу, ви́дя, диа́вол/ злохи́трым пла́менем со дна паля́ше у́ды твоя́ и утро́бу,/ но ты, о сей боле́зни неради́в,/ изво́лил еси́ Го́спода ра́ди сгоре́ти, не́же бы́ти поруга́н бе́сом.

Я́дом а́спидным не моги́й сатана́ чистоты́ твоея́ порази́ти, блаже́нне,/ во зми́я, огне́м ды́шуща, преобрази́ся,/ да поне́ та́ко устраши́в,/ победи́т тя, непобеди́маго во́ина Христо́ва.

Богоро́дичен: Яд а́спиден, стра́стныя прило́ги, и́миже враг се́рдце ми уязвля́ет,/ цельбо́ю ми́лости Твоея́ уврачу́й, Безневе́стная Де́во,/ я́ко да спасе́н от сих, плод покая́ния принесу́ Ти всеце́лый.

Песнь 6

Ирмо́с: Бе́здна после́дняя грехо́в обы́де мя,/ и исчеза́ет дух мой;/ но простры́й, Влады́ко, высо́кую Твою́ мы́шцу,/ я́ко Петра́, мя, Упра́вителю, спаси́.

Бе́здна после́дняя отве́рзе горта́нь,/ нечи́стый во зми́я преобрази́выйся диа́вол воспе́нися,/ пламеноно́сными ды́ша зия́нии, хотя́ше поглоти́ти тя,/ но ты, о́тче, был еси́ а́ки столп недви́жимь, поя́:/ Бо́же мой, Упра́вителю, мя спаси́.

На ка́мени тве́рдыя ве́ры стоя́, преподо́бне, щито́м наде́жды покры́лся еси́,/ и, бу́рю злоко́зненнаго врага́ ни во что же вмени́в, на главу́ его́ обрати́л еси́,/ и, в горта́ни того́ сый, не устраши́лся еси́, зовы́й ко Христу́:/ Упра́вителю, мя спаси́.

Кит мы́сленный главу́ твою́, блаже́нне, в горта́нь свой вложи́,/ и опали́шася тебе́ власи́,/ но не опали́ся малоду́шием се́рдце твое́, о́тче, и́мже взыва́л еси́./ И Госпо́дь услы́ша тя, я́ко Добр Ко́рмчий, любоприима́тельне спаса́я.

Моли́тва твоя́, Иоа́нне, бысть стре́лы мо́лниины на сопроти́внаго си́лу,/ рекл бо еси́:/ Бо́же мой, вску́ю мя еси́ оста́вил?/ И а́бие исчезе́ льсти́вый я́звен/ и ктому́ не прибли́жися уже́ к тебе́, Све́том Боже́ственным прогна́н.

Богоро́дичен: Стре́лы мы́сленнаго супоста́та страстьми́ ура́ниша ми се́рдце,/ тем от го́рести души́ моея́ к тебе́ вопию́, Чи́стая:/ исто́ргни ты́я руко́ю Твое́ю, я́ко ро́ждшая Христа́, Цели́теля моего́.

Конда́к, глас 2:

Столп целому́дрия, вра́жиими боре́ньми непобеди́мь сый,/ а́ки столп, многострада́льное водруже́нно оста́вил еси́ нам те́ло твое́,/ всече́стне Иоа́нне,/ ему́же в не́мощех душе́вных и теле́сных покланя́ющеся,/ мо́лим тя, преподо́бне:/ моли́ Христа́ Бо́га непреста́нно о всех нас.

И́кос:

Возлюби́в, преподо́бне, Христо́вы Боже́ственныя за́поведи/ и возненави́дев ми́ра сего́ наслажде́ние,/ прише́л еси́ усе́рдно к Тому́/ и был еси́ свети́льник, просвеща́я концы́ блиста́нием духо́вным./ Тем, припа́дая, молю́ тя:/ просвети́ мои́ о́чи душе́внеи воспе́ти твоя́ по́двиги,/ поще́ние, и бде́ние, и сле́зы, боле́зни и изможде́ние те́ла/ блаже́нныя ра́ди бу́дущия жи́зни,/ ея́же ны́не наслажда́яся, моли́ непреста́нно о всех нас.

Песнь 7

Ирмо́с: Я́коже дре́вле/ благочести́выя три о́троки ороси́л еси́ в пла́мени халде́йстем,/ све́тлым Божества́ огне́м и нас озари́,/ благослове́н еси́, взыва́ющия,/ Бо́же оте́ц на́ших.

Я́коже прах от ве́тра и я́коже дым от тучено́снаго о́блака погиба́ет,/ та́ко и Све́ту Боже́ственному прише́дшу, исчезе́ лука́вый,/ ты же, о́тче, поклони́лся еси́ Го́сподеви, поя́:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Близ Госпо́дь бысть призыва́ющу ти в по́мощь, свя́те,/ Его́же благода́ть ощути́в, ра́достною душе́ю из глубины́ се́рдца воспе́л еси́:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Я́коже прему́др господи́н кре́пкому рабу́ вели́кое налага́ет де́ло,/ та́ко и Госпо́дь попусти́ тебе́ терпе́ти дневны́й и нощны́й вар раздеже́ний плотски́х,/ ты же терпеливоду́шне поне́сл еси́ его́, поя́:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Я́ко прему́др Влады́ка, Сын Твой, Де́во,/ на лени́ваго мя ле́гким страсте́м приити́ попуща́ет,/ но пре́жде да́же не приидо́ша о́ныя, аз изнемого́х,/ тем к Тебе́ вопию́:/ помози́ ми, о Ма́ти Сло́ва, Ты бо благослове́нна еси́.

Песнь 8

Ирмо́с: Нестерпи́мому огню́ соедини́вшеся,/ богоче́стия предстоя́ще, ю́ноши,/ пла́менем же неврежде́ни,/ Боже́ственную песнь поя́ху:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода/ и превозноси́те во вся ве́ки.

В нестерпи́мем огни́ разжже́ний плотски́х/ повелева́ет тебе́, блаже́нне, свы́ше глас помоли́тися мертвецу́,/ могу́щему во страсте́х блу́дных помога́ти и про́чим,/ да пою́т Го́спода во ве́ки.

И́же бо́лее Ио́сифа сотвори́вый, внегда́, плене́н сый, скве́рней жене́ не повину́ся,/ той и тебе́, свя́те, посо́бствова хода́тайством к Бо́гу,/ И́мже избы́в страсте́й тле́нных, ны́не пое́ши Го́спода во ве́ки.

Твое́ великоду́шие, о́тче, тьма́ми светле́йшее со́лнца ви́дя Бо́жие О́ко,/ свет низпосла́ благода́ти, и мрак па́губнаго блуда́ от косте́й твои́х поги́бе весьма́./ Про́чее же пожи́в в тишине́,/ ны́не пое́ши Го́спода во ве́ки.

Безстра́стным подая́й у́мное весе́лие Влады́ка,/ подаде́ и тебе́, преподо́бне Иоа́нне, по мно́гих труде́х,/ е́же от Све́та Боже́ственнаго прие́мь, возра́довался еси́/ и ны́не на Небеси́ весели́шися с пою́щими Го́спода во ве́ки.

Богоро́дичен: Вне страсте́й заче́ншая, Де́во,/ и без по́хоти му́жеския ро́ждшая Бо́жие Сло́во,/ начина́ющияся во тьме лука́ваго прило́ги истреби́,/ да, грехолю́бия избы́в, сподо́блюся Го́спода пе́ти во ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Но́вое чу́до и Боголе́пное:/ деви́ческую бо дверь затворе́нную/ я́ве прохо́дит Госпо́дь, наг во вхо́де,/ и плотоно́сец яви́ся во исхо́де Бог,/ и пребыва́ет Дверь затворе́на;/ Сию́ неизрече́нно я́ко Богома́терь велича́ем.

Но́вую жизнь нача́л еси́,/ егда́ по мно́зем страда́нии страсте́й бу́ря в тебе́ ути́шися, о́тче,/ и пожи́л еси́ в тишине́ про́чее вре́мя, си́лу Бо́жию велича́яй.

На тве́рдем ка́мени терпе́ния стоя́,/ был еси́ а́ки столп кре́пок, проти́ву лица́ вра́жия,/ его́же стре́лы, прира́жшеся тебе́, сокруши́шася,/ тем тя, Иоа́нне, велича́ем.

Чист душе́ю и те́лом на земли́ пожи́в, отше́л еси́ к Небе́сным,/ с чи́стыми се́рдцем лице́ Бо́жие ви́дети,/ Его́же зре́нием наслажда́яся, моли́ся о нас, преподо́бне,/ да с тобо́ю Тро́ицу велича́ем.

Блаже́нна жизнь твоя́, Иоа́нне, блаже́нна кончи́на,/ но блаже́ннейший живо́т в немерца́ющем све́те,/ его́же ра́ди мно́гия поне́сл еси́ ско́рби,/ ны́не, ра́дуяся, моли́ся о нас, чту́щих па́мять твою́, всему́дре.

Богоро́дичен: Жи́зни Нача́льника от крове́й Твои́х ро́ждшая, Де́во, безсе́менно,/ моли́тв ра́ди де́вственника Иоа́нна/ нас, покланя́ющихся Тебе́, к жи́зни ве́чней упра́ви,/ да Тя, Исто́чника жи́зни ро́ждшую, велича́ем.

Свети́лен:

Чистоты́ ра́ди своея́ ско́рбную ше́ствуя стезю́, се́ял еси́ мно́гия сле́зы;/ ны́не же с весе́лием жняй блаже́нныя рукоя́ти,/ моли́ся о нас, преподо́бне, со святы́ми отцы́,/ да и мы прича́стницы ва́шего блаже́нства бу́дем:/ мы бо ча́да ва́ша и о́вцы слове́сныя уче́ний ва́ших.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Чи́стая Де́во, Сло́ва врата́,/ Ма́ти Христа́ Бо́га на́шего,/ моли́ спасти́ся нам, рабо́м Твои́м.

На хвали́тех стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:

Дал еси́ жела́ние/ и к чистоте́ непреста́нное раче́ние/ Твоему́ рабу́, Го́споди,/ и той, прие́м от Тебе́ наказа́ние,/ мно́гое подъя́т от враго́в томле́ние,/ но, сих победи́в до конца́,/ венцено́сец показа́ся,/ его́же ра́ди и нас сохрани́ нескве́рны,/ Иису́се Человеколю́бче/ и Спа́се душ на́ших.

Чист еле́й в сосу́де се́рдца твоего́ имы́й,/ Иоа́нне прему́дре,/ возже́г огнь у́мнаго жела́ния,/ с му́дры ми де́вами вшел еси́ в Черто́г Небе́сный,/ на брак А́гнца Непоро́чнаго,/ с ни́миже ны́не веселя́ся,/ помяни́ и нас, чту́щих честно́е твое́ успе́ние,/ о́тче блаже́ннейший.

Пла́мень любве́ твоея́ к Бо́гу/ и вседне́вное жела́ние/ опаля́ющаго тя зми́я опали́ главу́/ и прогна́ си́лою Вы́шняго Све́та,/ я́ко не сме́яше ме́сту твоему́ прибли́житися,/ иде́же многотерпели́выя мо́щи твоя́ ны́не ви́дяще,/ покланя́емся и мо́лим:/ моли́ о нас, Иоа́нне сла́вне,/ я́ко при́сно сый моли́твенник о душа́х на́ших.

Сла́ва, глас 2:

Де́вственный сосу́д и чистоты́ люби́теля,/ прии́дите, лю́дие, ублажи́м Иоа́нна многострада́льнаго,/ пе́нии и пе́сньми того́ восхваля́юще:/ той бо мно́гими страда́нии свои́ми/ многоко́зненнаго зми́я сокруши́ главу́,/ блу́дным пла́менем не опали́в своего́ те́ла,/ чист изы́де с чи́стыми се́рдцем/ предста́ти Непоро́чному А́гнцу, Христу́ Бо́гу./ И ны́не служа́ со́лнца светле́йшему Све́ту,/ мо́лится о нас приле́жно,/ чту́щих любо́вию его́ па́мять,/ и подае́т исцеле́ние ве́рою к нему́ притека́ющим.

И ны́не, Богоро́дичен:

Спаси́ от бед рабы́ Твоя́, Богоро́дице Де́во,/ я́ко вси по Бо́зе к Тебе́ прибега́ем,/ я́ко к неруши́мей стене́ и предста́тельству.

Славосло́вие вели́кое и отпу́ст.

На литурги́и слу́жба преподо́бному о́бща.

Преподобный Иоанн Многострадальный жил в ХII веке. Он был иноком Киево-Печерского монастыря. Вскоре после принятия монашеского пострижения Господь попустил святому Иоанну искушение от беса, который стал возбуждать в молодом монахе блудную похоть. В течение трех лет святой Иоанн боролся с искушением: он не ел по нескольку дней, а иногда и по неделе, томил себя жаждой, бодрствовал в молитве ночами, но не получил облегчения. Тогда преподобный Иоанн пошел в пещеру, где был погребен преподобный Антоний (†1073; память 10 июля), основатель Киево-Печерской обители, и стал усердно молиться святому авве у его гроба. Через сутки он услышал голос: «Иоанн! Тебе подобает затвориться в этой пещере; невидением и молчанием брань упразднится, и Господь поможет тебе молитвами преподобных Своих». С того времени преподобный Иоанн стал жить в пещере преподобного Антония, постом и бдением утруждая свое тело и борясь с похотью и блудными помышлениями.

Почти тридцать лет преподобный Иоанн жил в затворе. Вместо одежды он носил тяжелые железные вериги, претерпевая холод и болезни. Несмотря на усиленные подвиги, брань не покидала подвижника. Тогда святой Иоанн придумал для себя новый подвиг: он выкопал глубокую яму и с наступлением Великого поста закопал себя в нее, оставив на поверхности только руки и голову. В таком положении он пробыл весь пост, но бес не отступал. Более того, в течение нескольких дней он старался устрашить подвижника видением огромного змея, дышащего огнем, который грозил поглотить святого. Святой Иоанн чувствовал жар в ногах, который постепенно поднимался до пояса, кости трещали, но он оставался в яме и с великим мужеством претерпевал страдания. В ночь Святой Пасхи змей напал на святого и захватил в пасть его голову. Преподобный Иоанн взмолился Господу о помощи: в то же время змей исчез от блеснувшего, как молния, Божественного света и раздался голос: «Иоанн! Вот тебе помощь, отселе внимай себе, чтобы не случилось тебе худшее в будущем веке». Святой Иоанн поклонился и сказал: «Господи! Зачем оставил меня так долго мучиться?» В ответ он услышал: «Выше силы не попускает Бог искушения человеку. Премудрый господин крепким и сильным рабам поручает тяжелую работу, немощным же и слабым – легкую». Господь повелел святому Иоанну молиться об избавлении от плотской страсти погребенному в этих пещерах преподобному Моисею Угрину, который своим подвигом целомудрия уподобился Иосифу Прекрасному.

Преподобный Иоанн, исполнив повеление Божие и помолившись преподобному Моисею Угрину (†ок. 1043; память 26 июля), получил избавление от похоти, мучившей его более 30 лет. Пещера, в которой он пребывал, наполнилась неизреченным светом, так что в ней было светло как днем. Однажды к преподобному Иоанну пришел инок, одержимый блудной страстью, и святой исцелил его прикосновением части мощей преподобного Моисея.

Провидя свою блаженную кончину, преподобный Иоанн Многострадальный также закопал себя в ту яму, в которой однажды подвизался, и там мирно почил около 1160 года, 18 июля. Мощи святого Иоанна стали неоскудевающим источником исцелений от блудной страсти.

Литература:

1. Патерик Печерский, сиесть Отечник. Киев, 1895, л. 143–146.

2. Жития святых, на русском языке изложенные по руководству Четьих-Миней святителя Димитрия Ростовского. Кн. 11. М., 1910, с. 399–403.

3. Денисов Л. Святые заступники и молитвенники наши пред Богом. М., 1898, с. 74–75.

Пра́зднование Пресвяте́й Влады́чице на́шей Богоро́дице ра́ди ико́ны Ея́, имену́емыя «Калу́жская»

Тропа́рь, глас 4:

Засту́пнице от враг иноплеме́нных Необори́мая Калу́жския земли́/ и Изба́вительнице от смертоно́сныя я́звы Ми́лостивая!/ Изба́ви рабы́ Твоя́ от вся́ких бед и боле́зней,/ с ве́рою и любо́вию прибега́ющия к чудотво́рней ико́не Твое́й,/ и спаси́ ду́ши на́ша.

Конда́к, глас 6:

Не и́мамы пе́сней, ниже́ слове́с,/ ка́ко досто́йно восхвали́ти Тя,/ Ма́ти Христа́ Бо́га на́шего,/ явле́ния ра́ди чудотво́рныя ико́ны Твоея́ земли́ Калу́жстей,/ то́кмо мо́жем вопи́ти Тебе́:/ не отврати́ ми́лости Твоея́ от нас/ и низпосли́ ю́ всем, притека́ющим к цельбоно́сней ико́не Твое́й.

Велича́ние:

Велича́ем Тя,/ Богоро́дице Де́во,/ и почита́ем чудотво́рную ико́ну Твою́,/ е́юже благоволи́ла еси́ спасти́ зе́млю Калу́жскую/ от наше́ствий вра́жиих и всегуби́тельных боле́зней.

Калужская икона Божией Матери была обретена в 1748 году в селе Калужке Калужской губернии (сведения о ней помещены в Минее Сентябрь. М., 1978, с. 69). Божия Матерь неоднократно помогала православному русскому народу во время бедствий через Свою чудотворную Калужскую икону. В честь особой благодатной помощи установлены дни памяти: 2 сентября – воспоминание избавления населения Калужской губернии от моровой язвы в 1771 году, 12 октября – в память спасения Калуги от французских завоевателей в 1812 году. 18 июля установлено празднование в честь Калужской иконы Божией Матери в память спасения Калуги от холеры в 1892 году. Благодарные жители Калуги ежегодно 18 июля совершали крестный ход с Калужской иконой вокруг города. Для этого чудотворная икона на несколько дней (18–20 июля) приносилась из села Калужки в Калугу. В 1893 году, в день праздника, начался пожар, который при сильном ветре не могли остановить. Но как только чудотворная икона была внесена в город, ветер утих, огонь ослаб и был потушен. С чудотворной иконы был сделан список для калужского кафедрального собора.

На Калужской иконе изображена Божия Матерь в темном одеянии с покрытой, как у монахини, головой, без Младенца, читающей развернутую книгу.

Литература:

1. Димитрий (Самбикин), архиепископ. Месяцеслов святых, всею Русскою Церковью или местно чтимых. Вып. 11, июль. Тверь, 1901, с. 215–216.

2. Настольная книга священнослужителя. Т. 2. М., изд. Московской Патриархии, 1978, с. 16–17; Т. 3. М., 1979, с. 598.

3. Снессорева С. Земная жизнь Пресвятой Богородицы и описание святых чудотворных Ее икон. СПб., 1898, с. 443–445.

Преподо́бнаго Па́мвы, пусты́нника Нитри́йскаго

Тропа́рь, глас 5:

В пусты́ни живы́й в то́лстинных и многошве́нных твои́х ри́зах,/ и без тщесла́вия и мяте́жа внутрь поя́ Бо́гови,/ и челове́ча дея́ния собо́ю прообразова́в в наказа́ние, о́тче Па́мво,/ моли́ Христа́ Бо́га,/ да спасе́т ду́ши на́ша.

Конда́к, глас то́йже:

Ми́ра сего́ уче́ние отри́ну,/ и, в се́рдцы смире́нием сподо́бився Бо́гу угоди́ти,/ киче́ния ненавиде́ние стяжа́,/ тем и ученика́ своего́ о стра́се Бо́жии обличи́,/ и наказа́ без ликова́ния умоля́ти Бо́га,/ и́стиннаго смире́ния, Христо́вы нищеты́ подража́телю,/ пусты́нная красото́, о́тче наш Па́мво,/ не преста́й моля́ о чту́щих тя.

Преподобный Памва (IV) подвизался в Нитрийской пустыне Египта. Был образцом трудолюбия для своих учеников. Преподобный отличался смирением и высоко ценил звание инока. Скончался в возрасте 70 лет со словами: «Я отхожу ко Господу так, как будто и не начинал богоугодно и по-иночески жить».

Преподо́бнаго Па́мвы, затво́рника Пече́рскаго, в Да́льних пеще́рах почива́ющаго

Тропа́рь, глас 1:

Неле́ностным послуша́нием/ и отверже́нием во́ли своея́/ кре́пко себе́ обузда́в,/ вда́лся еси́ за Христа́ Бо́га на му́ки и ра́ны,/ от Него́же сугу́бо, всече́стне о́тче Па́мво, венча́вся,/ моли́ся о душа́х на́ших.

Конда́к, глас 2:

Послуша́ние и́ноческое кро́вию муче́ния обагри́вша,/ ублажа́ем тя любе́зне,/ преподобному́чениче Па́мво,/ и, покланя́ющеся честны́м моще́м, ве́рно мо́лим:/ моли́ся Го́сподеви непреста́нно о всех нас.

Преподобный Памва жил в ХIII веке. Он был иеромонахом Киево-Печерской обители. Во время осады монастыря татарами иноки послали святого Памву за пищей. Как ни велика была опасность, святой со смирением взялся исполнить послушание, но татары схватили его и подвергли мучениям. Несколько лет святой Памва томился в плену и претерпевал различные истязания за несогласие отречься от христианской веры.

Впоследствии преподобный чудесным образом спасся от мучителей: он был восхищен Ангелами и перенесен в свою келлию в Киево-Печерской обители. До блаженной кончины святой Памва жил в затворе, где мирно преставился к Богу в 1241 году. Мощи преподобного почивают в Дальних (Феодосиевых) пещерах.

Память преподобного Памвы совершается также 28 августа – в день совместной памяти преподобных отцов, почивающих в Дальних пещерах.

Литература:

Киево-Печерский Патерик. М., 1911.


Источник: Минея - М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея июль. - 2002. / Ч. 1. – 632 с.; Ч. 2. – 516 с.

Комментарии для сайта Cackle