О.А. Седакова

Источник

К

Кади́ло

Кади́ло воскурение ладаном, благовоние, каждение, θυμίαμα: да и҆спра́витсѧ моли́тва моѧ̀ ꙗ҆́кѡ кади́ло пред̾ тобо́ю пусть молитва моя направится к Тебе, как дым фимиама (Пс 140,2); ꙗ҆́кѡ кади́ло прїѧ́тное, пло́тїе младе́нствꙋющи, приво́дитсѧ во свѧти́лище ст҃о́е Она, младенец плотью, приводится в святой храм, как угодное (Богу) воскурение (Введ К 2, 9–1).

Кади́ти (каж[д]ꙋ̀)

К҆ади́ти (каж[д]ꙋ̀) возжигать, θυμιάω: да покади́тсѧ пе́рвѣе тꙋ́къ, ꙗ҆́коже подоба́етъ пусть вначале будет жертвенно вожжен жир, как подобает (і Цар 2,16),

Ка́лъ

К҆а́лъ грязь, слякоть, χυλισμός, πηλός: пе́съ возвра́щсѧ на свою̀ блево́инꙋ, и҆ свинїѧ̀ ѡ҆мы́вшисѧ, въ ка́лъ ти́нный собака, вернувшись к своей блевотине, и вымытая свинья – в жидкую грязь (2 Пет 2,22).

Ка́менный

К҆а́менный τῶν λίθων; ♦ ка́менное мета́нїе забрасывание камнями (традиционный вид казни): ка́меннымъ страстоте́рпцы мета́нїемъ, повелѣ́нїемъ мꙋчи́телѧ сокрꙋша́еми мученики, по приказу правителя забрасываемые камнями (ил. 10, 3, К, 3–3).

Ка́ѧтисѧ (ка́юсѧ)

К҆а́ѧтисѧ (ка́юсѧ) приносить покаяние, μετανοέω: ѡ҆ си́хъ жалѣ́ѧ, ви́нна себѐ тебѣ́ бг҃ꙋ моемꙋ̀ представлѧ́ю, и҆ и҆мѣ́ю во́лю ка́ѧтисѧ обо всем этом сожалея, виноватым себя представляю перед Богом моим и хочу принести покаяние (Млвс грех). Cp. раска́ѧтисѧ.

Ква́съ

Ква́съ ζύμη 1. закваска, дрожжи: не вѣ́сте ли, ꙗ҆́кѡ ма́лъ ква́съ всѐ смѣше́нїе ква́ситъ; не знаете ли вы, как малая закваска заквашивает всю опару? (1 Кор 5,6); тж. фигур.: начало, природа: и҆ блюди́тесѧ ѿ ква́са фарїсе́йска и҆ саддꙋке́йска и храните себя от фарисейской и саддукейской закваски (Мф 16,6); 2. квасное: ѿ пе́рвагѡ же днѐ и҆зми́те ква́съ и҆з̾ домѡ́въ ва́шихъ и с первого дня (Недели Опреснок, Пасхи) вынесите все квасное из ваших домов (Исх 12,15). Син. ки́сло (всѧ́къ и҆́же сиѣ́сть ки́сло, поги́бнетъ дꙋша̀ та̀ ѿ і҆и҃лѧ каждый, кто съест заквашенное, душа эта погибла в Израиле – Исх 12,15).

Кипѣ́ти (киплю̀)

Кипѣ́ти (киплю̀) изобиловать, бить клюном (обыкн. о водном источнике), ῥέω: и҆ извѣсти́ ѧ҆̀ и҆з̾ землѝ тоѧ̀, и҆ ввестѝ и҆̀хъ въ зе́млю бла́гꙋ и҆ мно́гꙋ, въ зе́млю кипѧ́щꙋю млеко́мъ и҆ ме́домъ и вывести их их этой земли и привести их в землю благую и славную, в землю, из которой бьет молоко и мед (Исх 3,3); и҆сто́чникъ кипѧ́щїй то́ки и҆сцѣле́нїй вѣ̑рнымъ источник, изобилующий струями исцелений для верующих (Палам стх Гв 2).

Кі́сса

Кі́сса плющ, κισσός: понꙋжда́хꙋсѧ і҆ꙋдє́и кі́ссы и҆мꙋ́ще хвали́ти дїонѵ́са иудеев принуждали в венках из плюща праздновать в честь Диониса (2 Мак 6,7).

Кла́нѧтисѧ (кла́нѧюсѧ)

Кла́нѧтисѧ (кла́нѧюсѧ) προσκυνέω 1. поклоняться: дх҃ъ є҆́сть бг҃ъ: и҆ и҆́же кла́нѧетсѧ є҆мꙋ̀, дꙋ́хомъ и҆ и҆́стиною досто́итъ кла́нѧтисѧ Бог – дух, и тот, кто поклоняется Ему, должен поклоняться в духе и истине (Ин 4,24); 2. кланяться, почтительно приветствовать: сѐ кнѧ́зь нѣ́кїй прише́дъ кла́нѧшесѧ є҆мꙋ̀, глаго́лѧ, ꙗ҆́кѡ дщѝ моѧ̀ ны́нѣ оу҆́мре и вот, некий влиятельный человек, подойдя, поклонился Ему и сказал, что дочь его только что умерла (Мф 9,18).

Клевета̀

Клевета̀ обвинение, ψόγος: нанесо́ша же на і҆ѡ́сифа ѕлꙋ̀ клеветꙋ̀ ко і҆сра́илю ѻ҆тцꙋ̀ своемꙋ̀ и они возвели на Иосифа ложное обвинение перед Израилем, отцом своим (Быт 37,2); ѿ ле́стныѧ сохранѧ́ѧ клеветы̀ охраняя от ложных обвинений (Ак Ник 6 ик).

Клевета́ти (клевещꙋ̀)

Клевета́ти (клевещꙋ̀) обвинять, выступать судебным обвинителем, κατηγορέω: всѐ житїѐ растлѣ́нно ѕлы́ми и҆ блꙋ́дными дѣѧ́нїи клеве́щетъ на мѧ̀ вся жизнь (моя), растленная дурными и блудными делами, выступает обвинителем против меня (гл 3 пт Повеч К, 3–2).

Клеветни́къ

Клеветни́къ обвинитель, κατήγορος: оу҆слы́шꙋ ѡ҆ тебѣ̀, є҆гда̀ и҆ клеветницы̀ твоѝ прїи́дꙋтъ выслушаю тебя, когда явятся и твои обвинители (Деян 23,35); согрѣши́хъ, клеветникѡ́въ не тре́бꙋю, стꙋ́дъ дѣ́лъ мои́хъ приносѧ̀ я согрешил и не нуждаюсь в (других) обвинителях, принося на суд позор моих дел (Пс пн 3 трипесн 1,1–1).

Клеве́тный

Клеве́тный обвинительный, укоряющий, κατήγορος: а҆́ще бо крещꙋ́ тѧ, клеве́тна мѝ є҆́сть ѻ҆гне́мъ дымѧ́щаѧсѧ гора̀ ибо если я крещу Тебя, укорит меня гора, дымящаяся огнем (Богоявл К 1, 4–3).

Клю́чь

Клю́чь засов, затвор, κλείς, κλεῖθρον, тж. фигур.: го́ре ва́мъ зако́нникѡмъ, ꙗ҆́кѡ взѧ́сте клю́чь разꙋмѣ́нїѧ: са́ми не внидо́сте и҆ входѧ́щымъ возбрани́сте горе вам, учители Закона, ибо вы забрали ключ к (его) пониманию: сами не вошли и входящим запретили (Лк 11,52); живонача́льною дла́нїю, сме́рти ключѝ разве́рглъ є҆сѝ дарующей жизнь рукой Ты открыл засовы смерти (Вел Сб К, 6–3); ключѝ дв҃ы не вреди́вый въ ржⷭ҇твѣ̀ твое́мъ не сломавший затворов девственности при Рождестве Твоем (Пасх К, 6–1); а҆́ще а҆́да и҆лѝ и҆з̾ гро́ба клю́чь не возбоанѧ́етъ твоѐ сп҃се стремле́нїе, клю́чь двере́й ка́кѡ возбрани́тъ; если затвор ада или могилы не пресекает, Спаситель, Твоего движения, как пресечет его затвор дверей? (Фом синакс).

Клѧ́тва

Клѧ́тва 1. проклятие, κατάρα: живо́тъ и҆ сме́рть да́хъ пред̾ лице́мъ ва́шимъ, благослове́нїе и҆ клѧ́твꙋ: и҆ и҆зберѝ живо́тъ, да живе́ши ты̀ и҆ сѣ́мѧ твоѐ жизнь и смерть положил Я перед вами, благословение и проклятие: избери же жизнь, чтобы жил ты и потомки твои (Втор 30,19); и҆ возлюбѝ клѧ́твꙋ, и҆ прїи́детъ є҆мꙋ̀... и҆ ѡ҆блече́сѧ въ клѧ́твꙋ ꙗ҆́кѡ въ ри́зꙋ и избрал проклятие, и оно настигнет его... и облекся в проклятие, как в одежду (Пс 108,17–18); 2. положение неловенеского j>oda вслеЪствие грехопадения Адама, «conditio humana», κατάρα: хрⷭ҇то́съ ны̀ и҆скꙋпи́лъ є҆́сть ѿ клѧ́твы зако́нныѧ, бы́въ по на́съ клѧ́тва Христос искупил (букв. выкупил) нас от проклятия Закона, став за нас проклятым (Гал 3,13); и҆ разрꙋши́въ клѧ́твꙋ, дадѐ благослове́нїе и разрушив проклятие, дал благословение (Рожд БМ тр); клѧ́тва потреби́сѧ, є҆́ѵа свободи́сѧ проклятие уничтожено, Ева освобождена (ПсСл Утр Нед стх хвал бгр); 3. клятвенное обещание, порука, ὁρκωμοσία: ѻ҆ни́ бо без̾ клѧ́твы свѧще́нницы бы́ша, се́й же съ клѧ́твою чрез̾ глаго́лющаго къ немꙋ̀: клѧ́тсѧ гдⷭ҇ь и҆ не раска́етсѧ: ты̀ є҆сѝ свѧще́нникъ во вѣ́къ, по чи́нꙋ мелхїседе́ковꙋ ибо те (ветхозаветные) сделались священниками без клятвенной присяги, Он же – с принесением присяги, через Того, Кто сказал Ему: «Клялся Господь и не изменит решения: Ты священник вовек по чину Мелхиседека» (Евр 7,20–21); 4. заклятие: и҆ заклене́тъ жре́цъ женꙋ̀ клѧ́твами клѧ́твы сеѧ̀ и произнесет священник над женой это заклятие (Чис 5,21).

Клѧ́твенный

Клѧ́твенныйвода̀ клѧ́твеннаѧ ѡ҆бличе́нїѧ заклятая вода облинения (употребляемая для проверки супружеской верности жены): а҆́ще никто́же бы́сть съ тобо́ю и҆ нѣ́си престꙋпи́ла ѡ҆скверни́тисѧ̀ под̾ мꙋ́жемъ твои́мъ, неви́нна бꙋ́ди ѿ воды̀ ѡ҆бличе́нїѧ клѧ́ьвенныѧ сеѧ̀... и҆ вни́детъ вода̀ клѧ́твеннаѧ сїѧ̀ во чре́во твоѐ, є҆́же расто́ргнꙋти оу҆тро́бꙋ твою если никто не познал тебя и ты не нарушила (брака), и не осквернилась перед мужем твоим, невинной окажешься ты от этой воды обличения... (если же нет) войдет эта заклятая вода в чрево твое, чтобы разорвать утробу твою (Чис 5,19.22).

Кни́га

Кни́га 1. писаный текст, грамота (любой формы, в т. н. свиток): ♦ кни́га родства̀ родословная, βίβλος γενέσεως; ♦ кни́га распꙋ́стнаѧ разводное свидетельство, ἀποστάσιον: и҆́же а҆́ще пꙋ́ститъ женꙋ̀ свою̀, да да́стъ є҆́й кни́гꙋ распꙋ́стнꙋю тот, кто разводится с женой, пусть даст ей разводное письмо (Мф 5,31); ср. кни́жникъ 1; некни́жный; 2. свиток или кодекс, βίβλος, βεβλίον: ♦ кни́га ко́жанаѧ пергаментный свиток, μεμβράνη: фелѡ́нъ... грѧды́й принесѝ, и҆ кни̑ги, па́че же кѡ́жаныѧ фелонь... когда пойдешь, принеси, и книги, особенно пергаментные (2 Тим 4, 13); ♦ кни́га (твоѧ̀, моѧ̀) таинственный список, в который внесены имена живых: тех (святых, праведных), кому уготована венная жизнь: а҆́ще же нѝ, и҆згла́ди мѧ̀ и҆з̾ кни́ги твоеѧ̀, въ ню́же вписа́лъ. и҆ речѐ гдⷭ҇ь къ мѡѷсе́ю: а҆́ще кто̀ согрѣшѝ предо мно́ю, и҆згла́жꙋ є҆го̀ и҆з̾ кни́ги моеѧ̀ (Моисей говорит): если же нет, удали меня из списка Твоего, в который Ты вписал. И сказал Господь Моисею: если кто согрешил предо Мною, того удалю из списка Моего (Исх 32,32–33); ♦ кни́га живы́хъ то же, βίβλος τῶν ζώντων· да потребѧ́тсѧ ѿ кни́ги живы́хъ, и҆ съ пра́ведными да не напи́шꙋтсѧ пусть истребятся из списка живых, и вместе с праведными не будут записаны (Пс 68,29); ♦ кни́га живо́тнаѧ (обыкн. мн. н.: кни́ги живо́тныѧ) список жизни, то же, βίβλος ζωῆς: и҆́хже и҆мена̀ въ кни́гахъ живо́тныхъ чьи имена в списках жизни (Флп 4,3); и҆ не и҆́мамъ ѿмы́ти и҆́мене є҆гѡ̀ кни́гъ живо́тныхъ и Я не смою имени его из списка жизни (Откр 3,5); син. небеса̀ (основано на традиц. уподоблении неба свитку) (ра́дꙋйтесѧ же, ꙗ҆́кѡ и҆мена̀ ва́ша напи́сана сꙋ́ть на небесѣ́хъ но тому радуйтесь, что имена ваши записаны на небесах – Лк 10,20).

Книго́чїй

Книго́чїй распорядитель группой людей, надзиратель, десятник: и҆ да рекꙋ́тъ книгѡ́чїѧ къ лю́демъ, глаго́люще: кі́й человѣ́къ созда́вый хра́минꙋ но́вꙋ, и҆ не ѡ҆бновѝ є҆ѧ̀; да и҆́детъ, и҆ да возврати́тсѧ въ до́мъ сво́й и пусть надзиратели объявят народу: каждый, кто построил новый дом и не обновил его, пусть идет и возвратится в дом свой (Втор 20,5); ср. кни́жникъ 3; ♦ книго́чїй сынѡ́въ і҆сра́илевыхъ надзиратель из евреев, посредник между фараоном и рабами-евреями: и҆ бїе́ни бы́ша книгѡ́чїѧ ро́да сынѡ́въ і҆сра́илевыхъ, и҆̀же бы́ша приста́влени над̾ ни́ми ѿ приста́вникѡвъ фараѡ́новыхъ и били надзирателей из сынов Израилевых, которых приставили к ним приставники фараона (Исх 5,14); ви́дѧхꙋ же книгѡ́чїи сынѡ́въ і҆сра́илевыхъ себѐ во ѕлы́хъ увидели надзиратели из рода Израилева себе беду (Исх 5,19).

Кни́жникъ

Кни́жникъ γραμματεύς 1. знающий грамоту, уненый: гдѣ̀ премꙋ́дръ; гдѣ̀ кни́жникъ; гдѣ̀ совопро́сникъ вѣ́ка сегѡ̀; где мудрец? где ученый? где собеседник мира сего? (1 Кор 1,20); 2. знаток Св. Писания, законоучитель: и҆ собра́въ всѧ̑ первосвѧще́нники и҆ кни́жники людскі̑ѧ, вопроша́ше ѿ ни́хъ: гдѣ̀ хрⷭ҇то́съ ражда́етсѧ; и, собрав всех первосвященников и учителей закона, (Ирод) выспрашивал их: где (должен) родиться Мессия? (Мф 2,4); 3. армейский секретарь – шотер: поста́ви кни́жники люде́й при пото́цѣ и҆ повелѣ̀ и҆̀мъ глаго́лѧ: не ѡ҆ставлѧ́йте всѧ́каго человѣ́ка ѡ҆ста́тисѧ въ полцѣ̀, но да грѧдꙋ́тъ всѝ на бра́нь он поставил армейских секретарей у реки, приказав им: не позволяйте никому оставаться в лагере, но пусть все идут на битву (1 Мак 5,42).

Кнѧ́зь

Кнѧ́зь 1. владыка, предводитель, ἀρχηγός: а҆да́ма, є҆го́же поста́вилъ є҆си вожда̀ и҆ кнѧ́зѧ над̾ всѣ́ми сотворе́нными Адама, которого Ты поставил предводителем и владыкой над всеми тварями (3 Езд 6,54); 2. знатный, влиятельный человек, ἄρχών: посади́ти є҆го̀ съ кнѧ́зи, съ внѧ́зи люде́й свои́хъ чтобы посадить его (нищего) рядом со знатными, со знатными народа Своего (Пс 112,8); не надѣ́йтесѧ на кнѧ́зи, на сы́ны человѣ́чєскїѧ, въ ни́хже нѣ́сть спасе́нїѧ не надейтесь на начальствующих, на сынов человеческих, они не спасут (Пс 145,3); нїкоди́мъ и҆́мѧ є҆мꙋ̀, кнѧ́зь жидо́вскїй по имени Никодим, знатный человек у иудеев (Ин 3,1); 3. верхнее бревно на воротах: возми́те врата̀ кнѧ́зи ва́шѧ поднимите, ворота, верхи ваши (Пс 23,7); ♦ кнѧ́зь мі́ра сегѡ̀ дьявол: ѡ҆ сꙋдѣ́ же, ꙗ҆́кѡ кнѧ́зь мі́ра сегѡ̀ ѡ҆сꙋжде́нъ бы́сть и о суде: что князь мира сего осужден (Ин 16,11); ♦ кнѧ́зь воздꙋ́шный то же: твоѧ̀ высота̀ живоно́сне крⷭ҇те, воздꙋ́шнаго кнѧ́зѧ бїе́тъ высота твоя, живоносный Крест, князя (духов) воздушных побивает (ПсСл Кр К, 4–2); ♦ кнѧ́зь со́нмищꙋ глава народного собрания, нанальник синагоги, ἀρχισινάγωγος: прїи́де мꙋ́жъ, є҆мꙋ́же и҆́мѧ і҆аі́ръ, и҆ то́й кнѧ́зь со́нмищꙋ бѣ̀ пришел человек по имени Иаир, который быя начальником синагоги (Лк 8,41); тж. а҆рхїсѷнагѡ́гъ (Мк 5,22); старѣ́йшина собо́рꙋ (Лк 13,14).

Кова́рный

Кова́рный разумный, сообразительный, хитрый, φρόνιμος: неѕло́бивый вѣ́рꙋ є҆́млетъ всѧ́комꙋ словесѝ, кова́рный же прихо́дитъ въ раска́ѧнїе простой (немудреный) человек верит любому утверждению, а разумный человек разборчив (Притч 14,15); раздѣлѧ́ютъ безꙋ́мнїи ѕло́бꙋ, кова́рнїи же оу҆держа́тъ чꙋ́вство неразумные пояучают в удея глупость, а разумные будут обяадать познанием (Притч 14,18).

Кова́рство

Кова́рство πανουργία, πανούργευμα 1. хитроумие: да да́стъ неѕлѡ́бивымъ кова́рство чтобы несмышяенным сообщить мудрость (Притч 1,4); ко́рень премꙋ́дрости комꙋ̀ ѿкры́сѧ; и҆ кѡва́рства є҆ѧ̀ кто̀ разꙋ́мѣ̀; кому открыяся корень мудрости, и все хитроумие ее кто уразумея? (Cup 1,6); 2. лукавство: запина́ѧй премꙋ̀дрымъ въ кова́рствѣ́ и҆́хъ яовящий мудрых на их хитрости (1 Кор 3,19).

Ковче́гъ

Ковче́гъ κιβωτός 1. ящик, см. ковче́жецъ; 2. ковчег, корабль Ноя: сотворѝ оу҆̀бо себѣ̀ ковче́гъ ѿ дре́въ четвероꙋго́льныхъ и построил себе ковчег из четырехугольных (т. е. обтесанных) бревен (Быт 6,14); 3. сокровищница, киот, место святыни: ♦ ковче́гъ (кївѡ́тъ) завѣ́та находился в скинии и заключал в себе скрижали Закона u золотой сосуд с манной; см. рꙋ́чка; ♦ ковче́гъ слове́сный (оу҆́мный, ѡ҆дꙋшевле́нный) духовный ковчег, именование Божией Матери, как и рꙋ́чка (ста́мна) ма́нны небе́сныѧ (см).

Ковче́жецъ

Ковче́жецъ 1. ящик, кошелек, γλωσσόκομον: но ꙗ҆́кѡ та́ть бѣ̀, и҆ ковче́жецъ и҆мѣ́ѧше, и҆ вмета́ємаѧ ноша́ше но поскояьку он (Иуда) быя вором и имея при себе (денежный) ящик и носия то, что туда опускаяи (Ин 12,6); 2. корзина, θῖβις: ви́дитъ ѻ҆троча̀ пла́чꙋщеесѧ въ ковче́жцѣ, и҆ пощадѣ̀ є҆̀ дще́рь фараѡ́нѧ и увидела младенца, плачущего в корзине, и пожалела его дочь фараона (Исх 2,6).

Колѣ́но

Колѣ́но 1. колено (часть ноги), γόνυ: кѡлѣ́на моѧ̑ и҆знемого́ста ѿ поста̀ колени мои осяабяи от поста (Пс 108,24); и҆ покло́ншесѧ на кѡлѣ́нꙋ пред̾ ни́мъ, рꙋга́хꙋсѧ є҆мꙋ̀ и преклоняя пред Ним колени, насмехались над Ним (Мф 27,29); ви́дѣвъ же сі́мѡнъ пе́тръ, припадѐ къ колѣ́нома і҆и҃совома и увидев это (обилие рыбы), Симон Петр упал на колени перед Иисусом (Лк 5,8); 2. племя, род, поколение, φυλή: и҆ ѿ всѣ́хъ колѣ́нъ небе́сныхъ и҆ земны́хъ и҆ земны́хъ слы́шиши: а҆ллилꙋ́їа и от всех родов небесных и земных Ты слышишь: Аллилуйя! (ПсСл Ак ИСл кд 10); 3. что-либо потомство, φυλή: и҆ бѣ̀ а҆́нна проро́чица, дщѝ фанꙋ́илева, ѿ колѣ́на а҆си́рова и была Анна – пророчица, дочь Фануила, из колена Асира (Лк 2,36); ♦ двана́десѧть колѣ́нъ потомки 12 сыновей Иакова.

Коне́цъ

Коне́цъ 1. конец, окончание, τέλος: є҆гѡ́же ца́рствїю не бꙋ́детъ конца̀ (СимвВ); ♦ въ коне́цъ, до конца̀ вечно, в высшей степени, εἰς πέρας, εἰς τέλος: не забꙋ́ди оу҆бо́гихъ твои́хъ до конца̀ не забудь нищих Твоих навсегда (Пс 9,33); 2. высшая степень, верх, итог, πέρας: красота̀ въ десни́цѣ твое́й въ коне́цъ в Твоей деснице совершенное блаженство (Пс 15,11); ♦ всѧкїѧ кончи́ны ви́дѣхъ коне́цъ я видел верх всякого совершенства (Пс 118,96); ♦ коне́цъ прїѧ́ти исполниться: тобо́ю же коне́цъ ѡ҆бѣща́нїе прїе́млетъ дне́сь в Тебе же (Богородице) ныне обещание (спасения) исполняется (Блгщ К, 6–4); 3. цель, τέλος: коне́цъ же завѣща́нїѧ є҆́сть, любы̀ ѿ чи́ста се́рдца, и҆ со́вѣсти благі́ѧ, и҆ вѣ́ры нелицемѣ́рныѧ но цель (всех) наставлений – любовь от чистого сердца и доброй совести и непритворной веры (1 Тим 1,5); ♦ концы̀ сокр. от концы̀ землѝ, мїрсті́й концы̀, πέρας: ра́дꙋйсѧ, конце́й наде́ждо радуйся, надежда всех концов земли (ПсСл бгр отп гл 8 пн); содержа́й концы̀, гро́бомъ содержа́тисѧ и҆зво́лилъ є҆сѝ заключающий в Своей власти концы земли, Ты изволил заключиться во гробе (Вел Сб тр прор).

Коне́чный

Коне́чный совершенный, τέλειος: да ѻ҆́нагѡ любо́вь коне́чнꙋю поѡстри́тъ чтобы его (апостола Фомы) совершенную любовь (еще) укрепить (Фом синакс).

Кончи́на

Кончи́на 1. конец, завершение, τέλος: сѣдѧ́ше со слꙋга́ми, ви́дѣти кончи́нꙋ (Петр) сидел со слугами, чтобы увидеть, чем это кончится (Мф 26,58); терпѣ́нїе і҆́ѡвле слы́шасте, и҆ кончи́нꙋ гдⷭ҇ню ви́дѣсте вы слышали о терпении Иова и видели, чем оно завершилось от Господа (Иак 5,11); 2. совершенство, συντέλεια: всѧ́кїѧ кончи́ны ви́дѣхъ коне́цъ я видел предел всякого совершенства (Пс 118,96); 3. смерть, πέρας: скажи́ ми гдⷭ҇и кончи́нꙋ мою̀, и҆ число̀ дне́й мои́хъ ко́е є҆́сть, да разꙋмѣ́ю, что̀ лиша́юсѧ а҆́зъ; открой мне, Господи, конец мой и каково число дней моих (т. е. сколько лет мне жить), чтобы понял я, как я немощен (Пс 38,5).

Коры́сть

Коры́сть военная добыча, трофей, τὰ σκῦλα: но сто́йте ны́нѣ проти́вꙋ врагѡ́въ на́шихъ, и҆ побори́те и҆̀хъ, и҆ по си́хъ во́змете кѡры́сти без̾ боѧ́зни встаньте против врагов наших и победите их, и тогда без страха возьмете военную добычу (1 Мак 4,18); є҆гда́ же крѣ́плѣй є҆гѡ̀ наше́дъ побѣди́тъ є҆го̀, всѐ ѻ҆рꙋ́жїе є҆гѡ̀ во́зметъ... и҆ коры́сть є҆гѡ̀ раздае́тъ когда, кто сильнее его, напав, победит его, то он все оружие его заберет... и добычу раздаст (Лк 11,22); хрⷭ҇то́съ сше́дъ къ борьбѣ́ а҆́довѣ є҆ди́нъ, мнѡ́гїѧ взе́мъ побѣ́ды коры̑сти, взы́де Христос, сойдя на битву с адом один и захватив множество победной добычи, поднялся (Пасх синакс).

Ко́снѡ

Ко́снѡ медленно: и҆ а҆́бїе начина́емъ вели́кїй канѡ́нъ ко́снѡ и сразу начинаем (читать) Великий канон медленно (Пс чт 5 Утр).

Ко́сный

Ко́сный медленный, βραδύς: ско́рый въ по́мощь и҆ ко́сный въ гнѣ́въ быстрый на помощь и медленный на гнев; да бꙋ́детъ всѧ́къ человѣ́къ ско́ръ оу҆слы́шати, и҆ ко́сенъ глаго́лати, ко́сенъ во гнѣ́въ пусть каждый торопится выслушать и медлит отвечать, медлит гневаться (Иак 1,19); ♦ ко́сный се́рдцемъ неотзывчивый, бесчувственный: ѽ несмы́слєннаѧ и҆ кѡ́снаѧ се́рдцемъ є҆́же вѣ́ровати ѡ҆ всѣ̀хъ, ꙗ҆̀же глаго́лаша проро́цы пророцы о, неразумные и неповоротливые сердцем, чтобы верить всему, что говорили пророки! (Лк 24,25).

Коснѣ́ти (косню̀)

Коснѣ́ти (косню̀) медлить, χρονίζω: косни́тъ господи́нъ мо́й прїитѝ медлит хозяин мой с приходом (Мф 24,48); не коснѝ дꙋшѐ моѧ̀, въ да́льнѣй странѣ̀ пребыва́ющи не медли, душа моя, оставаясь в далекой стране (Палам К 1, 5–3).

Краегра́дїе

Краегра́дїе городская крепость, кремль, ἄκρα, ἀκρόπολις: и҆ созда̀ то́й градъ ѻ҆́колѡ ѿ краегра́дїѧ и построил он вокруг крепости посад (2Цар 5,9); и҆ ѿкры́ютъ сокровє́ннаѧ домѡ́въ краегра́дїѧ даві́дова и они вскроют подвалы домов Давидовой крепости (Ис 22,9); и҆ возвы́сити стѣ́ны і҆ерꙋсали́мскїѧ, и҆ воздви́гнꙋти высотꙋ̀ ве́лїю междꙋ̀ краегра́дїемъ и҆ гра́домъ, є҆́же бы ѿлꙋчи́ти ѻ҆́ное ѿ гра́да и надстроить (городские) стены Иерусалима и воздвигнуть высокую стену между крепостью и городом, чтобы отделить ее от города (1 Мак 12,36); тща́тельнѣ бо под̾ са́мымъ краегра́дїемъ оу҆чи́лище поста́ви и с большим удовольствием у самой священной стены построил гимнасий (2 Мак 4,12).

Кра́й

Кра́й вершина, ἄκρον: ты̀ менѐ оу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю Ты укрепи меня в любви к Тебе, о верх желаний (Ирм гл 8, 3–3).

Кра́йнїй

Кра́йнїй высочайший, ἄκρος: безстра́стїе нбⷭ҇ное стѧжа́ла є҆сѝ, кра́йнимъ на землѝ на землѝ житїее́мъ ма́ти небесное бесстрастие стяжала ты, мать (Мария Египетская), высочайшим образом жизни на земле (К Вел чт, 6–4).

Кра́йность

Кра́йность вершина, ἄκρον: премꙋ́дросте до́ме, оу҆чи́телей кра́йность, пꙋ́чино сло́ва... видѣ́нїѧ кра́йность дом премудрости, высший среди учителей, бездна слова... вершина созерцания (Палам екс). Cp. кра́й.

Крамола̀

Крамола̀ 1. злой умысел, коварство, ἐπιβουλή: не преда́ждь менѐ крамолѣ̀ ѕмїи́нѣ не отдавай меня коварству змея (млв веч 2); 2. мятеж, бунт, στάσις: бѣ́дствꙋемъ порица́еми бы́ти ѡ҆ крамолѣ̀ дне́шней нам грозит быть обвиненными в сегодняшнем возмущении (Деян 19,40).

Кра̑сная

Кра̑сная 1. красоты, утехи, земные блага, τὰ τερπνά: ѿве́рглсѧ кра́сныхъ житїѧ̀ ты отказался от житейских утех (ф. 1 стх Гв 6); 2. лучшие места, τὰ ὡραῖα: разботѣ́ютъ кра̑снаѧ пꙋсты́ни увлажнятся луга в пустыне (Пс 64,13).

Кра́сный

Кра́сный 1. красивый, прекрасный, καλός, ὡραῖος: ꙗ҆́кѡ раѧ̀ краснѣ́йший как Тот, Кто прекраснее рая (Час пасх тр сл); сою́зомъ любвѐ свѧзꙋ́еми а҆пⷭ҇ли... кра́сны но́ги ѡ҆чища́хꙋ, бл҃говѣствꙋ́юще всѣ̑мъ ми́ръ апостолы, связуемые узами любви... умывали прекрасные ноги, неся всем благую весть о мире (Вел Чт Утр К 5 ирм); пѣ́ти оу҆сѣ́рднѡ, твоегѡ̀ марі́е житїѧ̀, кра̑снаѧ и҆справлє́нїѧ усердно воспевать прекрасное исполнение твоего, Мария, жития (К Вел ср, 1–6); 2. приятный, сладкозвучный, τερπνός: ѱалти́рь красе́нъ съ гꙋ́сльми приятную псалтирь (арфу) и гусли (Пс 80,3).

Красова́тисѧ (красꙋ́юсѧ)

Красова́тисѧ (красꙋ́юсѧ) радоваться, τέρπω: ты́ же чи́стаѧ красꙋ́йсѧ бцⷣе, ѡ҆ воста́нїи рождества̀ твоегѡ̀ Ты же радуйся, чистая Богородица, о воскресении Тобой рожденного (Пасх К, 9 ирм).

Красота̀

Красота̀ 1. сладость, блаженство, τερπνόν, τερπνότης: красота̀ въ десни́це твое́й въ коне́цъ в Твоей деснице совершенное блаженство (Пс 15,11); и҆ да ничто́же оу҆слади́тъ мѧ̀ ѿ мїрски́хъ красо́тъ на сла́бость и пусть никакая мирская утеха не усладит меня до расслабления (гл 4 антиф 3, 1); 2. строй, устав, κόσμος: красота̀ цр҃ко́внаѧ бы́въ мꙋ́дре, нїко́лае, всѧ́кїѧ мѧ̀ некрасоты̀ страсте́й безче́стныхъ и҆зба́ви ты, ставший устроением Церкви, премудрый Николай, освободи меня от всякой нестройности позорных страстей (гл 7 чт Утр К 2, 7–1); любосла́стными стремле́ньми погꙋби́хъ оу҆ма̀ красотꙋ̀ в сладострастных порывах утратил я строй ума (духа) (К Вел пн, 2–4); ѡ҆мрачихъ дꙋше́внꙋю красотꙋ̀ страсте́й сластьмѝ помрачил я душевное устроение страстными наслаждениями (там же, 2–7); ♦ красота̀ небе́сная то же, что оу҆краше́нїе (см.), κόσμος τοῦ οὐρανοῦ, небесный строй: да не когда̀... ви́дѣвъ со́лнце и҆ лꙋнꙋ̀ и҆ ѕвѣ́зды и҆ всю̀ красотꙋ̀ небе́снꙋю, прельсти́всѧ поклони́шисѧ и҆̀мъ чтобы... увидев солнце, и луну, и звезды, и весь строй небесный, ты, прельстившись, поклонился им (Втор.4,19); и҆ покло́нѧтсѧ и҆̀мъ, со́лнцꙋ, и҆лѝ лꙋ́нѣ̀, и҆лѝ всѧ́комꙋ ꙗ҆̀же ѿ красоты̀ небе́сныѧ и будут поклоняться им, солнцу или луне, или чему-либо еще из небесного строя (Втор 17,3); ѿ благослове́нїѧ гдⷭ҇нѧ землѧ̀ є҆гѡ̀, ѿ красо́тъ небе́сныхъ и҆ росы̀, и҆ ѿ бе́зднъ и҆сто́чникѡвъ ни́зꙋ благословение Господне на земле его (Иосифа), дары небес и росы, и источники нижней бездны (синтаксис слав. текста невнятен) (Втор 33,13); ♦ красота̀ агг҃льскаѧ ангельский строй, ангельское воинство: оу҆́мнїи тѧ̀ чи́нове а҆́гг҃льскихъ красѡ́тъ хва́лѧтъ невещественные чины ангельских воинств восхваляют Тебя (гл 7 Heд Пнщ К, 6–2). Русск. красота обыкн. добро́та.

Кра́стель

Кра́стель перепел, ὄρτυξ: и҆ воста́вше лю́дїе ве́сь де́нь и҆ всю̀ но́щь, и҆ ве́сь де́нь наꙋ́трїе, и҆ собра́ша кра́стели: и҆́же ма́лѡ, собра̀ де́сѧть спꙋ̀дъ: и҆ и҆ссꙋши́ша себѣ̀ сꙋшани̑цы ѻ҆́крестъ полка̀ и народ стоя (провел) весь день и всю ночь и весь следующий день и собирал перепелов, самое малое по десять коров (мера объема) каждый, и высушили их себе в сушеную снедь вокруг стана (Чис 11,32).

Крести́тисѧ (крещꙋ́сѧ)

Крести́тисѧ (крещꙋ́сѧ) βαπτίζομαι 1. умываться: фарїсе́й же ви́дѣвъ диви́сѧ, ꙗ҆́кѡ не пре́жде крести́сѧ пре́жде ѻ҆бѣ́да фарисей же удивился, увидев, что Он не умыл рук перед обедом (Лк 11,38); 2. креститься, принимать Св. крещение: и҆лѝ не разꙋмѣ̀ете, ꙗ҆́кѡ є҆ли́цы во хрⷭ҇та̀ і҆и҃са крести́хомсѧ, въ сме́рть є҆гѡ̀ крести́хомсѧ; или не понимаете, что мы, которые крестились во Христа Иисуса, крестились в смерть Его? (Рим 6,3).

Креще́нїе

Креще́нїе βάπτισμα 1. омовение: ѡ҆ста́вльше бо за́повѣдь бж҃їю, держитѐ преда̑нїѧ человѣ́чєскаѧ, крещє́нїѧ чва́нѡмъ и҆ стклѧ́ннцамъ, и҆ и҆́на подѡ́бна вы, забыв Божий завет, храните человеческие установления: омовения (βαπτισμοὺς) кружек и чаш, и другие подобные вещи (Мк 7,8); 2. крещение, очищение: креще́нїе і҆ѡа́нново ѿкꙋ́дꙋ бѣ̀; съ небесѐ ли, и҆лѝ ѿ человѣ̑къ; Иоанново крещение откуда было: с неба или же от людей? (Мф 21,25); проповѣ́даѧ креще́нїе покаѧ́нїѧ во ѡ҆ставле́нїе грѣхѡ́въ возвещая очищение покаяния для прощения грехов (Лк 3,3); 3. Св. крещение, таинство Церкви: и҆сповѣ́дꙋю є҆ди́но креще́нїе, во ѡ҆ставле́нїе грѣхѡ́въ исповедую одно крещение в отпущение грехов (СимвВ).

Крило̀

Крило̀ 1. крыло, πτέρυξ; тж. фигур. забота, покровительство (обыкн. в дв. ч.): да бꙋ́детъ мзда̀ твоѧ̀ и҆спо́лнь ѿ гдⷭ҇а бг҃а і҆сра́илева, къ немꙋ́же пришла̀ є҆сѝ оу҆пова́ти под̾ крило́ма є҆гѡ̀ да воздаст тебе сполна Господь Бог Израилев, к Которому ты пришла в надежде на покровительство Его (Руфь 2,12); въ кро́вѣ крилꙋ̀ твоє́ю покры́еши мѧ̀ под покровом крыл Твоих Ты сбережешь меня (Пс 16,8); колькра́ты восхотѣ́хъ собра́ти ча̑да твоѧ̑, ꙗ҆́коже собира́етъ ко́кошъ птенцы̀ своѧ̑ под̾ крилѣ̑, и҆ не восхотѣ́сте; сколько раз хотел Я собрать детей твоих (Иерусалим), как курица собирает птенцов своих под крылья, и вы не захотели? (Мф 23,37); 2. кровля, πτερύγιον: и҆ поста́ви є҆го̀ на крилѣ̀ церко́внѣмъ и поставил Его на кровле Храма (Мф 4,5).

Крі́нъ

Крі́нъ лилия; прекрасный цветок, κρίνον: процвѣла̀ є҆́сть пꙋсты́нѧ, ꙗ҆́кѡ крі́нъ гдⷭ҇и расцвела пустыня, как лилия, Господи (Ирм гл 2, 3–1).

Кро́вный

Кро́вный кровавый, τοῦ αἴματος: пото́ки и҆зсꙋши́ли прелє́стныѧ кро́внымъ тече́нїемъ вы высушили потоки заблуждения пролитием крови (гл 5 пт Утр К 1, 6–4).

Кро́въ

Кро́въ 1. шатер, σκηνή: въ кро́вы всели́сѧ со і҆саа́комъ и҆ і҆а́кѡвомъ поселился в шатрах с Исааком и Иаковом (Евр 11,9); 2. дом, σκέπη: живы́й въ по́мощи вы́шнѧгѡ, въ кро́вѣ бг҃а небе́снагѡ водвори́тсѧ живет в помощи Всевышнего, в доме Бога небесного поселяется (Пс 90,1).

Кромѣ̀

Кромѣ̀ 1. незаеисимо от, помимо, χωρίς: ны́нѣ же кромѣ̀ зако́на пра́вда бж҃їе ꙗ҆ви́сѧ ныне же правосудие Божие появилось помимо закона (Рим 3,21); 2. вне, без, ἔξω: и҆ и҆́нъ ра́звѣ тебѐ никто́же є҆́сть кромѣ̀ скве́рны скверны и нет кроме Тебя никого иного, непричастного скверне (К Вел ср, 5–4); да не кромѣ̀ ѡ҆брѣ́тъ мѧ̀ твоеѧ̀ бл҃года́ти, преле́стникъ восхи́титъ мѧ̀ льсти́внѣ чтобы обольститель, обретя меня в стороне от Твоей благодати, не похитил меня обманом (млв Прич 7); си́хъ бо кромѣ̀ неꙋдо́бь прїѧ́ти є҆́же погꙋби́хомъ вне этого (постных установлений) трудно обрести то, что мы утратили (Сырн синакс). Русск. кроме ра́звѣ.

Кромѣ́шнїй, кромѣ́шный

Кромѣ́шнїй, кромѣ́шный внешний, запредельный, ἐξώτερος: сы́нове же ца́рствїѧ и҆згна́ни бꙋ́дꙋтъ во тмꙋ̀ кромѣ́шнюю а сыны царства будут изгнаны во внешнюю тьмѵ (Мф 8,12); пла́чꙋ и рыда́ю, є҆гда̀ въ чꙋ́вство прїимꙋ̀ ѻ҆́гнь вѣ́чный, тьмꙋ̀ кромѣ́шнꙋю плачу и рыдаю, когда представляю вечное пламя, запредельную тьму (СтрС стх Гв 4); и҆ во ѻ҆́гнь кромѣ́шнїй ѿи́дꙋтъ и пойдут в запредельное (адское) пламя (СтрС стх хвал 1).

Крѣ́пкїй

Крѣ́пкїй 1. сильный, властный, κραταιός: смири́тесѧ оу҆̀бо под̾ крѣ́пкꙋю рꙋ́кꙋ бж҃їю покоритесь же всевластной руке Божией (1Пет 5,6); 2. сильный, мужественный, ἰσχυρός: бы́ша крѣ́пцы во бране́хъ и были сильны в битвах (Евр 11,34); 3. одно из имен Бога, Сильный, Всесильный, ισχυρός: ст҃ы́й бж҃е, ст҃ы́й крѣ́пкїй, ст҃ый безсме́ртный Святой Боже, Святой Всесильный, Святой Бессмертный (Трисв).

Крѣ́пость

Крѣ́пость 1. сила, власть, ἰσχύς: и҆ ѕвѣ́ри по́льныѧ, и҆ ско́ти, и҆ пти́цы небе́сныѧ крѣ́постїю твое́ю жи́ви бꙋ́дꙋтъ и дикие звери, и домашний скот, и птицы небесные силой Твоей живы будут (Иудифь 11,7); гла́съ гдⷭ҇ень въ крѣ́пости глас Господа в силе (Пс 28,4); и҆ исполи́нъ не спасе́тсѧ мно́жествомъ крѣ́пости своеѧ̀ и великана не спасет сила его (Пс 32,16); да бꙋ́детъ же на́мъ крѣ́пость зако́нъ пра́вды: некрѣ́пкое бо неполе́зно ѡ҆брѣта́етсѧ пускай же силой нам будет закон справедливости, ибо бессильное оказывается бесполезным (Прем 2,11); ѿ и҆мꙋ́щагѡ крѣ́пость ѡ҆ставлѧ́ти грѣхѝ от Того, Кто имеет власть прощать грехи (К Вел ср, 9–3); 2. оплот, защита, ἰσχύς: крѣ́пость моѧ̀ и҆ пѣ́нїе моѐ гдⷭ҇ь, и҆ бы́сть мѝ во спасе́нїе защита моя и песнопение мое Господь, и в Нем мое спасение (Пс 117,14); 3. мужество, внутренняя сила, стойкость, ἰσχύς: и҆ возлю́биши гдⷭ҇а бг҃а твоего̀ всѣ́мъ се́рдцемъ твои́мъ, и҆ все́ю дꙋше́ю твое́ю, и҆ всѣ́мъ оу҆мо́мъ твои́мъ, и҆ все́ю крѣ́постїю твое́ю и возлюби Господа Бога твоего всем сердцем твоим, и всей душой твоей, и всем умом твоим, и всей силой твоей (Мк 12,30); ♦ дх҃ъ крѣ́пости один из семи даров Святого Духа (см. совѣ́тъ); 4. бодрость, τόνος: не возмо́же ѿню́дъ твоеѧ̀ крѣ́пости дꙋше́вныѧ разсла́бити и не сумел ничуть ослабить бодрость души твоей (ин. 7 К, 3–3); 5. непреклонность, στερρότης: крѣ́постїю по́мысла лю́тыхъ наношє́нїѧ претерпѣ́лъ є҆сѝ непреклонностью воли ты выдержал истязания (букв. нанесения мук) (ин. 8 К, 3–3).

Крѷста́ллъ

Крѷста́ллъ лед, хрусталь, κρύσταλλον: и҆ подо́бїе над̾ главо́ю живо́тныхъ ꙗ҆́кѡ тве́рдь, ꙗ҆́кѡ видѣ́нїе крѷста́лла и нечто над головою животных – как небосвод, как вид хрусталя (Иез 1,22).

Кꙋ́дѣ̀

Кꙋ́дѣ̀ где (с оттенком «через», в отл. от и҆дѣ̀), ποῦ: и҆ не ѡ҆брѣ́тше кꙋдѣ̀ внестѝ є҆го̀ наро́да ра́ди, взлѣ́зше на хра́мъ и, не найдя где (через что, каким образом) внести его (расслабленного), забравшись на дом (Лк 5,19).

Кꙋ́па

Кꙋ́па 1. группа, ряд, κλισία: посади́те и҆̀хъ на кꙋ́пы по пѧти́десѧтъ рассадите их группами по пятьдесят (человек) (Лк 9,14); 2. куча, σωρός: и҆ складѐ над̾ ни́мъ кꙋ́пꙋ ка́менїѧ вели́кꙋ ѕѣлѡ̀ и поставил над ним (Авессаломом) кучу камней огромную (2Цар.18, 17).

Кꙋ́пина̀

Кꙋ́пина̀ терновый куст, βάτος: ѿ ме́ртвыхъ же, ꙗ҆́кѡ востаю́тъ, нѣ́сте ли члѝ въ кни́гахъ мѡѷсе́овыхъ, при кꙋпинѣ̀, ꙗ҆́кѡ речѐ є҆мꙋ̀ бг҃ъ а о мертвых, что они воскреснут, разве не читали вы в книгах Моисея, как Бог у (горящего) терновника сказал ему (Мк 12,26); ♦ купина̀ неѡпали́маѧ горящий и несгораемый терновый куст, богоявление Моисею: и҆ ви́дитъ, ꙗ҆́кѡ кꙋпина̀ гори́тъ ѻ҆гне́мъ, кꙋпина́ же не сгара́ше (Исх 3,2); прообраз Богородицы-Девы; икон. образ Пресв. Богородицы.

Кꙋ́плѧ

Кꙋ́плѧ 1. торговая сделка, πραγματεία: ѽ до́брыѧ кꙋ́пли ва́шеѧ ст҃і́и! ꙗ҆́кѡ крѡ́ви да́сте, и҆ нб҃са̀ наслѣ́довасте о, прекрасная сделка ваша, святые! Ибо вы отдали кровь и приобрели небеса (ТЦ вт 2 Вен стх ст 3); 2. торговля, ἐμπορία: ви́дѣвъ же і҆а́кѡвъ ꙗ҆́кѡ кꙋ́плѧ є҆́сть (пшени́цы) во є҆гѵ́птѣ и Иаков, узнав, что в Египте торгуют (пшеницей) (Быт 42,1); ѻ҆ни́ же небре́гше ѿидо́ша, ѻ҆́въ оу҆́бѡ на село̀ своѐ, ѻ҆́въ же на кꙋ̀пли своѧ̀ и они, оставив (это) без внимания, ушли: кто на свое поле, кто торговать (Мф 22,5).

Кꙋпѣ́ль

Кꙋпѣ́ль κολυμβήθρα 1. купальня, место для омовения: є҆́сть же во і҆ерꙋсали́мѣхъ ѻ҆́вчаѧ кꙋпѣ́ль, ꙗ҆́же глаго́летсѧ є҆вре́йски виѳесда̀ а в Иерусалиме есть купальня у Овечьих ворот, которая по-еврейски называется Вифезда (Ин 5,2); 2. купель, сосуд, в котором совершается таинство Св. крещения, фигур. крещение: да бꙋ́детъ мѝ кꙋпѣ́ль, кро́вь и҆з̾ ре́бръ твои́хъ пусть крещальной купелью будет мне кровь из ребер Твоих (К Вел ср, 4–4).

Кꙋ́ща

Кꙋ́ща шатер, шалаш, σκηνή: и҆ кꙋпѝ ча́сть села̀, и҆дѣ́же поста́ви кꙋ́щꙋ свою̀ та́мѡ... стома̀ а҆́гнцы и купил (Иаков) часть поля, где поставил свой шатер... за сто ягнят (Быт 33,19); ♦ пра́здникъ кꙋ́щей, иначе потче́нїе сѣ́ни (см. сѣ́нь) один из трех праздников, установленных в Пятикнижии (наряду с Пасхой и Пятидесятницей); в этот праздник совершалось великое водосвятие: въ кꙋ́щахъ да пребꙋ́дете се́дмь дне́й: всѧ́къ тꙋзе́мецъ во і҆сра́или да пребꙋ́детъ въ кꙋ́щахъ в шалашах оставайтесь семь дней; каждый житель Израиля пусть живет в шалашах (Лев 23,42). Син. сѣ́нь (см.).


Источник: Словарь трудных слов из богослужения: Церковнославяно-русские паронимы – M.: Греко-латинский кабинет Ю. А. Шичалина, 2008.

Комментарии для сайта Cackle