• Великая вечерня
• Утреня
• Литургия
На стиховне стихиры Осмогласника по алфавиту. |
Стихиры на стиховне октоиха |
Слава, глас 5: Отягченныма очима моима от беззаконий моих, / не могу воззрети и видети высоту небесную: / но приими мя, яко мытаря кающася, Спасе, / и помилуй мя. | Слава, глас 5: Очами моими, отягченными от беззаконий моих, / не могу я воззреть и увидеть высоту небесную; / но прими меня, как мытаря кающегося, Спаситель, / и помилуй меня. |
И ныне, Богородичен, в тойже глас: Храм и дверь еси, / палата и престол Царев, / Дево Всечестная, / Еюже Избавитель мой Христос Господь, / во тьме спящим явися, / солнце сый правды, / просветити хотя, яже созда по образу Своему рукою Своею: / темже, Всепетая, / яко матерне дерзновение к Нему стяжавши, / непрестанно моли / спастися душам нашим. | И ныне, Богородичен, глас 5: Храм и дверь, дворец и престол Царя, – / Ты, Дева досточтимая; / чрез Тебя Искупитель мой, Христос Господь, / явился спящим во тьме, как Солнце правды, / просветить желая тех, кого Он создал / Своею рукою по образу Своему. / Потому, Всепрославленная, / как материнское дерзновение к Нему стяжавшая, / непрестанно ходатайствуй / о спасении душ наших. |
Тропарь: Богородице Дево, глаголется трижды. И бывает благословение хлебов, и раздаяние. И чтение велие в Посланиих апостольских.
Последование прилучившагося святаго в Неделю сию, и в блуднаго, поем в пяток на Повечерии, или егда екклисиарх разсудит: аще токмо не случится коего великаго святаго, или святаго храму: зане храм и не великаго святаго, больши воследуется великаго святаго, на свой ему храмный праздник, еже должно есть бдению бывати, и никакоже оставляти в память его, ниже прелагается на ин день. Но поем службу храму, якоже и Сретению Господню, во вся дни, в няже и Сретение Господне бывает. |
Песнь 3:Ирмос: Несть свят, / якоже Ты, Господи Боже мой, / вознесый рог верных Твоих, Блаже, / и утвердивый нас на камени / исповедания Твоего. |
Песнь 3Ирмос: Нет святого, / как Ты, Господи Боже мой, / возвысивший достоинство верных Тебе, Благой, / и утвердивший нас на камне / исповедания Твоего. |
От гноища убо страстей смиренный возношается, / от высоты же добродетелей низпадает люте всяк высокосердый: / егоже образа злобы убежим. | Из грязи и страстей / смиренный возносится, / но с высоты добродетелей падает бедственно / всякий гордый сердцем: / от его нрава, от порока бежим! |
Тщеславие оттщетевает богатство правды, / смирение же расточает страстей множество: / еже подражающия ны, части покажи мытаревы Спасе. | Тщеславие делает тщетным богатство праведности, / смирение же рассеивает страстей множество; / нас, подражающих тому, / общниками мытаря яви, Спаситель. |
Яко мытарь и мы биющеся в перси, умилением вопием: / очисти Боже нас грешных, / яко да сего приимем оставление. | Как мытарь и мы, ударяя себя в грудь, / в сокрушении будем взывать: / «Будь милостив, Боже к нам, грешным!» / – чтобы за это получить отпущение. |
К ревности приидем вернии, исправляюще кроткое, / смирению соживуще в стенании сердца, плаче же и молитве, / яко да имамы от Бога прощение. | С ревностью приступим, верные, / достигая кротости, живя со смирением, / в стенании сердца и плаче с молитвой, / да обретем от Бога прощение. |
Слава: Отринем вернии высокохвальную гордыню, / возношение же лютое, и дмение мерзкое, / и злейшее фарисеево Богу нелепое свирепство. | Слава: Отвергнем, верные, надменную похвальбу, / и безрассудство безмерное, / и мерзкую спесь, / и гнуснейшую пред Богом / непристойную бессердечность фарисея. |
И ныне, Богородичен: В Тебе едином прибежищи надеявся, / да не отпаду добраго чаяния: / но да улучу Твою помощь Чистая, / всякаго вреда лютых избавляемый. | И ныне, Богородичен: В Тебе уверенный, едином прибежище, / да не лишусь я доброй надежды, / но да получу от Тебя помощь, Чистая, / от всякого вреда и бедствий избавляясь. |
Катавасия: Твоя песнословцы, Богородице, / Живый и Независтный Источниче, / лик себе совокупльшия, духовно утверди, / в Божественней Твоей славе / венцев славы сподоби. | Катавасия: Твоих песнопевцев, Богородица, / как живой и обильный источник, / устроивших праздник духовный, Ты утверди / и в божественной славе Твоей / удостой венцов славы. |
Седальны, глас 4. Подобен: Скоро предвари: |
Седальны, глас 4 |
Смирение вознесе одержимаго злыми, мытаря возстенавша, / и еже очисти, к Зиждителю воззвавша: / возношение же низложи от правды / окаяннаго фарисея велеречующа. / Темже поревнуим добрым, злых отступающе. | Смирение возвысило / оскверненного делами злыми мытаря, / печального и «Смилуйся!» к Создателю воззвавшего; / возношение же низложило, лишив праведности / жалкого фарисея величавшегося. / Так поревнуем же делам добрым, / удаляясь от злых. |
Слава: Смирение древле вознесе мытаря, / плачем возопивша: очисти, и оправдися. / Того подражаим вси, во глубину зол впадшии, / возопиим Спасу из глубины сердца: / согрешихом, очисти едине Человеколюбче. | Слава: Смирение возвысило некогда / мытаря, с плачем воззвавшего: «Смилуйся!» / и оправдало его. / Будем же подражать ему / все, во глубину зол впадшие, / возгласим Спасителю из глубины сердца: / «Согрешили мы, смилуйся единый Человеколюбец!» |
И ныне, Богородичен: Скоро приими Владычице, моления наша, / и сия принеси Твоему Сыну и Богу, Госпоже Всенепорочная: / разреши обстояния к Тебе притекающих, / сокруши козни, и низложи дерзость вооружающихся безбожно / на рабы Твоя, Пречистая. | И ныне, Богородичен: Скоро прими, Владычица, моления наши / и принеси их Сыну Твоему и Богу, Госпожа Всенепорочная. / Разреши бедствия к Тебе прибегающих, / сокруши козни и низложи дерзость безбожных, / вооружающихся против рабов Твоих. |
Песнь 4:Ирмос: Христос моя сила, / Бог и Господь, / честная Церковь / боголепно поет, взывающи, / от смысла чиста, о Господе празднующи. |
Песнь 4Ирмос: «Христос – моя сила, / Бог и Господь», / – святая Церковь благоговейно поет, / возглашая от чистого разума, / в Господе торжествуя. |
Изрядный показа путь возношения, смирение, / Слово смирившееся даже и до зрака рабия: / Егоже подражая всякий, возношается смиряяся. | Превосходный путь возвышения – смирение, / показало Слово, / смирившееся даже и до образа рабского: / тому подражая, всякий возносится, смиряясь. |
Вознесеся праведник, и низпаде фарисей: / во множестве же зол отягчаемый смирися, / но вознесеся мытарь, ненадежно оправдаемый. | Вознесся праведный фарисей – и пал; / мытарь же, множеством пороков отягощаемый / смирился, но был возвышен, / сверх надежды получая оправдание. |
Нищеты ходатай, от богатства добродетелей, безумие явися: / и богатство абие смирение оправдания от крайния нищеты, / юже стяжим. | Приносящим нищету, / несмотря на изобилие добродетелей, / явилось безрассудство; / а смирение напротив – обретением оправдания, / несмотря на скудость крайнюю. / Будем же его приобретать! |
Предрекл еси Владыко, велемудрствующим противостати всячески, / и смиренным благодать Твою подая Спасе, / смирившимся ныне нам Твою благодать низпосли. | Предрек Ты, Владыка, / что высокоумным всячески противишься, / а смиренным благодать Твою подаешь, Спаситель; / ныне нам, смирившимся, / благодать Твою ниспошли. |
Слава: К Божественному возношению присно возводя нас Спас и Владыка, / высокотворное показа смирение: / ноги бо учеником Своима рукама обмы. | Слава: К божественной высоте всегда нас возводя, / Спаситель и Владыка показал возвышающее смирение: / ибо ноги ученикам / Он Своими руками омыл. |
И ныне, Богородичен: Яко Свет неприступный Дево рождшая, / души моея тьму светительною зарею разжени, / и к стезям спасения житие мое руководствуй. | И ныне, Богородичен: Как Свет Неприступный родившая, / души моей тьму светлым сиянием, Дева, рассей, / и к стезям спасения жизнь мою направь. |
Катавасия: Седяй в Славе / на Престоле Божества / во облаце легце, / прииди Иисус Пребожественный, / Нетленною Дланию / и спасе зовущия: / слава, Христе, силе Твоей. | Катавасия: Сидящий в славе / на престоле Божества, / на облаке легком, / пришел Иисус божественнейший, / носимый непорочной рукою, / и спас взывающих: / «Слава, Христе, силе Твоей!» |
Песнь 6:Ирмос: Житейское море, / воздвизаемое зря напастей бурею, / к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: / возведи от тли живот мой, / Многомилостиве. |
Песнь 6Ирмос: Житейское море видя / поднимающееся волнами искушений, / я, к тихой пристани Твоей прибегнув, взываю Тебе: / «Возведи от гибели жизнь мою, / Многомилостивый!» |
Жития поприще мытарь вкупе и фарисей течаста: / но ов убо высокоумием содержимь, срамне утону, / ов же смирением спасеся. | Жизненный путь вместе / мытарь и фарисей прошли: / но один безрассудством увлеченный, / позорно крушение потерпел, / другой же смирением спасся. |
Жития бедное преминующе мы течение, / подражаим мытарево убо мудрование ревнительно: / бежим же кичения мерзкаго фарисея, и живи будем. | Мы, жизнь к праведности изменяя, / шествию мытаря будем подражать, / его образу мыслей завидному: / но от мерзкой спеси фарисея / убежим, и живы будем. |
Нравом поревнуим Спаса Иисуса, и Его смирению, / желающе непрестанное радости селение получити, / во стране живущих водворяющеся. | Нравам будем ревновать / Спасителя Иисуса и Его смирению, / мы, желающие обители непрестанной радости достичь, / в стране живых водворившись |
Показал еси Владыко, Твоим учеником высокотворное смирение, / лентием препоясан по чреслом, нозе умыл еси, / и сему образу подражати повелел еси. | Показал Ты, Владыка, Своим ученикам / возвышающее смирение, / полотенцем препоясавшись по чреслам, ноги им омыл, / и Своему примеру подражать заповедал. |
Слава: Житие проидоста фарисей добродетельми, и мытарь прегрешеньми. / Но ов убо от гордости умовредныя, отступи смирения: / ов же возношается, смиренномудр явлься. | Слава: Жизнь по-разному двое прожили: / фарисей в добродетелях, а мытарь в согрешениях. / Но один по гордости безумной от смирения отступил; / другой же возвышается, смиренномудренным явившись. |
И ныне, Богородичен: Нага простотою, нехитростною же жизнию создана, / преступления лестию одея мя враг, и плоти дебельством: / ныне же Твоим ходатайством Отроковице, спасаюся. | И ныне, Богородичен: Меня, нагим по простоте / и для жизни бесхитростной созданного, / преступления одеждою одел враг и тяжестью плоти; / ныне же я посредничеством Твоим / спасаюсь, Отроковица. |
Катавасия: Божественное сие и всечестное / совершающе празднество, / Богомудрии, Богоматере, / приидите, руками восплещим, / от Нея рождшагося Бога славим. | Катавасия: Божественный сей и всеми чтимый / совершая праздник Богоматери, / придите, богомудрые, / начнем рукоплескать, / от Нее рожденного Бога славя. |
Кондак, глас 4. Подобен: Явился еси днесь: |
Кондак, глас 4 |
Фарисеева убежим высокоглаголания, / и мытареве научимся высоте глагол смиренных, / покаянием взывающе: / Спасе мира, / очисти рабы Твоя. | Избегать будем фарисеева велеречия / и научимся высоте слов мытаря смиренных, / покаянно восклицая: / «Спаситель мира, / будь милостив к рабам Твоим!» |
Вторый кондак, глас 3. Подобен: Дева днесь: |
Иной кондак, глас 3 |
Воздыхания принесем мытарская Господеви, / и к Нему приступим грешнии яко Владыце: / хощет бо спасения всех человеков, / оставление подает всем кающимся. / Нас бо ради воплотися, / Бог сый Отцу собезначальный. | Подобно мытарю стенания принесем Господу, / и припадем к Нему, грешные, как к Владыке: / ибо желает Он спасения всех людей, / прощение подает всем кающимся; / ведь ради нас Он воплотился, / Бог, Отцу собезначальный. |
Икос: Сами себе братие вси смирим воздыханьми, / рыданьми побием совесть: / да в суде тогда вечном тамо явимся вернии, / неповинни, получивше оставление. / Тамо бо есть воистинну ослабление, / еже видети нам ныне умолим: / тамо болезнь отбеже, печаль и из глубины воздыхания, / во Едеме дивнем, егоже Христос Зиждитель, / Бог сый Отцу собезначальный. | Икос: Сами себя, братия, все смирим, / стенаниями и сетованиями поразим совесть, / чтобы тогда, на суде вечном, / явиться верными, неповинными, прощение получив. / Ибо там поистине отрада, / и чтобы нам ее узреть, ныне принесем мольбы; / там мука отошла, скорбь и из глубины стенания, / в Эдеме дивном, Творец которого Христос, / Бог, Отцу собезначальный. |
Песнь 7:Ирмос: Росодательну убо пещь / содела Ангел / преподобным отроком, / халдеи же опаляющее / веление Божие мучителя увеща вопити: / благословен еси, Боже отец наших. |
Песнь 7Ирмос: Росоносною соделал печь / Ангел для благочестивых отроков, / а Божие веление, халдеев опалявшее, / мучителя убедило взывать: / «Благословен Ты, Боже отцов наших!» |
Оправдания делы возвышаемый, / сетьми тщеславия люте превознесеся фарисей, безмерно хваляся: / мытарь же легким крилом смирения вознесся, Богу приближися. | Оправданием делами надмеваясь, / в сетях тщеславия бедственно превознесся / фарисей, без меры хвалившийся; / мытарь же легким крылом смирения поднявшись, / к Богу приблизился. |
Смирения аки лествицею употребився образом мытарь, / к небесней высоте возвысися: / гордынею же гнилою и безумием окаянный вознесся фарисей, / сниде до ада преисподняго. | Смирение как лестницу употребив, / мытарь так к небесной высоте возвысился; / хвастливостью же и гнилою пустотой вознесшись, жалкий фарисей / до дна ада нисходит. |
Праведных ловя убо лукавый, / образми тщеславия крадет: / грешных же сетьми отчаяния связует. / Но убо от обоих зол мытаря ревнителие, избавитися потщимся. | Праведных уловляя, обманщик / действием тщеславия грабит их, / грешных же связывает отчаяния сетями; / но мы от обоих этих зол, / ревностно подражая мытарю, / избавиться постараемся. |
Молитвою Богу нашему припадем, / слезами и теплыми воздыхании, / подражающе мытарево высокотворное смирение, поюще вернии: / благословен еси Боже отец наших. | В молитве к Богу нашему припадем / со слезами и горячими стенаниями, / подражая возвышающему смирению мытаря / и воспевая, верные: / «Благословен Ты, Боже отцов наших!» |
Слава: Наказуяй ученики предглаголал еси Владыко, не мудрствовати высокая, / совводитися же смиренным уча Спасе. / Темже зовем Тебе вернии: / благословен еси Боже отец наших. | Слава: Наставляя учеников, / заповедовал Ты, Владыка, не высокомудрствовать, / но учил за смиренными следовать, Спаситель. / Потому мы, верные, восклицаем Тебе: / «Благословен Ты, Боже отцов наших!» |
И ныне, Богородичен: Иаковлю Тя доброту, и Божественную лествицу, / от долу юже виде первее, простертую к высоте, / вемы Чистая, низводящую свыше Бога воплощенна, / и земныя паки возводящую. | И ныне, Богородичен: Тебя, Красоту Иакова и божественную Лестницу, / которую он видел прежде, / от земли простертую к высоте, мы знаем, Чистая, / низводящую свыше Бога воплощенного, / а смертных вновь туда возводящую. |
Катавасия: Не послужиша твари Богомудрии / паче Создавшаго, / но, огненное прещение мужески поправше, / радовахуся, поюще: / препетый отцев Господь и Бог, благословен еси. | Катавасия: Не почтили богомудрые / творения больше Творца, / но угрожавший им огонь мужественно поправ, / радостно воспевали: / «Прехвальный Господь и Бог отцов, / благословен Ты!» |
Песнь 8:Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси / и праведнаго жертву водою попалил еси: / вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети. / Тя превозносим во вся веки. |
Песнь 8Ирмос: Из пламени Ты для благочестивых росу источил, / и жертву праведника водою попалил: / ибо все Ты совершаешь, Христе, одним Своим хотением. / Тебя мы превозносим во все века. |
Смиренномудренным нравом / милостива Господа мытарь воздохнув обрете, и спасен бысть: / образом же лютым языка велеречиваго, / правды отпаде фарисей. | Смиреномудренным разумом восстенав, / мытарь обрел Господа милостивым и спасся; / но злым действием языка велеречивого / от праведности отпадает фарисей. |
Фарисеева кичения произволения, / и именования чистоты, бежим вернии: / ревнующе мытареву добре / помилованному смирению и нраву. | От надменности, фарисеем избранной / и его так называемой чистоты, / бежим верные, ревнуя успешно / мытаря смирению и нраву его, / помилование ему принесшему. |
Гласы мытаревы вернии вещаим в церкви святей: / Боже очисти, да с ним улучим прощение, / пагубы велехвальнаго избавльшеся фарисея. | Возгласы мытаря, верные, произнесем / в храме святом: «Боже умилосердись!», / чтобы с ним прощение получить, / избавившись от пагубы хвастливого фарисея. |
Воздыханию мытареву вси поревнуим, / и Богу беседующе, теплыми слезами возопиим Ему: / Человеколюбче, согрешихом, / благоутробне Щедрый, очисти и спаси. | Стенанию мытаря все поревнуем / и, с Богом беседуя, с горячими слезами / воскликнем Ему: / «Человеколюбец, согрешили мы! / Милосердный, сострадательный, помилуй и спаси!» |
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа. | Благословим Отца, и Сына, и Святого Духа, Господа. |
Стенанием мытаревым Бог преклонися, оправдив же сего, / всем показа преклонятися присно, воздыханьми же и слезами, / прегрешений просяще разрешение. | К стенанием мытаря преклонился Бог, / и оправдав его, всем указал всегда склоняться, / со стенаниями и слезами прося, / согрешений разрешения. |
И ныне, Богородичен: Не вем паче Тебе иного заступления, / Тя предлагаю молитвенницу, Чистая Всенепорочная. / Тя ко из Тебе рожденному ходатаицу движу: / всех оскорбляющих мя свободна покажи. | И ныне, Богородичен: Не знаю я иной помощи кроме Тебя, / Тебя побуждаю к заступничеству, Чистая, Всенепорочная, / Тебя, меж нами и Рожденным от Тебя Посредницу: / от всех печалей свободным меня яви. |
Катавасия: Отроки благочестивыя в пещи / Рождество Богородичо спасло есть; / тогда убо образуемое, / ныне же действуемое, / вселенную всю воздвизает пети Тебе: / Господа пойте, дела, / и превозносите Его во вся веки. | Катавасия: Отроков благочестивых в печи / Дитя Богородицы спасло: / тогда – прообразуемое, а ныне – действующее; / всю вселенную созывает Он петь Тебе. / Пойте Господа, творения, / и превозносите во все века! |
Песнь 9:Ирмос: Бога человеком невозможно видети, / на Негоже не смеют чини Ангельстии взирати; / Тобою бо, Всечистая, явися человеком / Слово воплощенно, / Егоже величающе, / с Небесными вои Тя ублажаем. |
Песнь 9Ирмос: Невозможно людям увидеть Бога, / на Которого не смеют полки Ангелов взглянуть; / но чрез Тебя, Всечистая, / стало видимым для смертных Слово воплощенное. / Его величая, / мы вместе с небесными воинствами / Тебя восхваляем. |
Путь возношения смирение, / от Христа вземше спасения образ, / мытареву обычаю поревнуим, / кичение возношения далече отметающе, / нравом же смиренномудрия Бога умоляюще. | Путь возвышения – смирение, от Христа постигнув, / спасения примеру, нраву мытаря поревнуем, / спесь презрительную отгоняя далеко, / умом же смиренномудренным Бога умилостивляя. |
Душевную гордыню отвержим, / нрав правый смиренномудрия стяжим, / себе оправдати не тщимся, / тщеславия кичение возненавидим, / и с мытарем Бога умолим. | Душевное безрассудство отвергнем, / нрав прямой в смиренномудрии приобретем, / не будем к самооправданию стремиться, / спесь тщеславную возненавидим / и с мытарем Бога умилостивим. |
Молитвы Содетелю милости принесем мытарския, / фарисейских отвращающеся неблагодарных молитв, и велехвальных гласов, / иже на ближняго суд возводят, / да Бога милостива и свет привлечем. | Мольбы в сетовании как мытарь принесем Творцу, / отвращаясь фарисейских молитв безблагодатных, / и хвастливых восклицаний, которые о ближнем произносят суд, / чтобы милость Божию и свет к себе привлечь. |
Многим прегрешений собранием отягчен, / изобилием злобы мытаря преидох, / и фарисеево велехвальное кичение притяжах, / отвсюду пуст всех быв благих: / Господи, пощади мя. | Великим множеством согрешений отягчен, / я мытаря превзошел преизобилием порока / и спесь хвастливую фарисея приобрел, / отовсюду оказавшись всех добродетелей лишенным: / Господи, пощади меня. |
Твоего сподоби блаженства, / Тебе ради духом нищих сущих: / учением бо Твоего повеления, / дух сокрушенный Тебе приносим, Спасе / прием, спаси Тебе служащия. | Удостой Твоего блаженства / Тебя ради стяжавших духовную нищету: / ибо основу учения Твоего / дух сокрушенный Тебе приносим; / приняв их, Спаситель, благосклонно, / спасай служащих Тебе. |
Слава: Богу мытарь некогда помоливыйся, / в церковь верне вшед, оправдася: / воздыханьми бо и слезами пришед, сокрушением же сердца: / все отложи грехов бремя очищеньми. | Слава: Некогда мытарь, Богу помолившийся, / во храм с верою взойдя, был оправдан; / ибо, со стенаниями и слезами приступив, / и с сокрушением сердца, / снял с себя все бремя грехов, / по Божией милости. |
И ныне, Богородичен: Пети, славити, и блажити Тя давай нам, / достойно чтущим Тя Пречистая, / и Рождество Твое величающим, едина благословенная: / Ты бо еси похвала христианом, / и к Богу молитвенница благоприятная. | И ныне, Богородичен: Воспевать, славить и превозносить Тебя / подавай нам, достойно чтущим Тебя, Пречистая, / и рождение от Тебя Христа величающим, Единая благословенная: / ибо Ты похвала христиан, / и к Богу Ходатаица благоприятная. |
Катавасия: Всяк земнородный / да взыграется, Духом просвещаемь, / да торжествует же Безплотных умов естество, / почитающее священное торжество Богоматере, / и да вопиет: / радуйся, Всеблаженная, / Богородице, Чистая Приснодево. | Катавасия: Всякий на земле рожденный / да ликует, Духом просвещаясь, / да торжествует и бесплотных Умов естество, / почитая священное торжество Богоматери, / и да взывает: / «Радуйся, Всеблаженная, / Богородица чистая, Приснодева!» |
Ексапостиларий воскресный.
|
Ексапостиларий воскресный
|
Слава: Высокоречия убежим фарисеева злейшаго, / смирению же навыкнем мытареву изряднейшему, / да вознесемся вопиюще к Богу со онем: / очисти рабы Твоя, / родивыйся от Девы Христе Спасе волею, / и Крест претерпевый, / совоздвигнувый мир Твоим Божественным могутством. | Слава: Избегнем высокоречия фарисеева позорнейшего, / научимся же смирению мытаря достойнейшему, / чтобы нам возвыситься, взывая к Богу с ним: / «Будь милостив к рабам Твоим, Христе Спаситель, / родившийся от Девы по воле Своей, / и, Крест претерпев, с Собой воздвигший мир Твой / божественным могуществом!» |
И ныне, Богородичен, подобен: Творец создания, и Бог всех, / плоть человеческую прият из непорочныя утробы Твоея, / Всепетая Богородице: / и тленное мое естество все обнови, / паки якоже прежде рождества оставль по рождестве. / Отонудуже Тя верою вси восхваляюще зовем: / радуйся миру славо. | И ныне, Богородичен: Творец создания и Бог всего / плоть человеческую принял / из непорочного чрева Твоего, всехвальная Богородица; / и тленное мое естество все обновил, / вновь, как до рождения Своего сохранив Тебя и по рождении. / Потому все мы, восхваляя Тебя с верою, взываем: / «Радуйся, миру слава!» |
На хвалитех стихиры воскресны Осмогласника, 4. |
На «Хвалите» стихиры воскресные Октоиха 4 |
И Триоди самогласны 4: Не помолимся фарисейски, братие: / ибо возносяй себе смирится. / Смирим себе пред Богом, / мытарски пощением зовуще: / очисти ны Боже, грешныя. | И Триоди самогласны 4: Не будем молиться по-фарисейски, братия: / ибо возносящий самого себя унижен будет. / Смирим самих себя пред Богом, / как мытарь в дни поста взывая: / «Будь милостив, Боже, к нам грешным!» |
Фарисей тщеславием побеждаемь, / и мытарь покаянием приклоняемь, / приступиста к Тебе единому Владыце: / но ов убо похвалився, лишися благих: / ов же ничтоже вещав, сподобися дарований. / В сих воздыханиих утверди мя Христе Боже, / яко Человеколюбец. | Фарисей тщеславием побеждаемый, / и мытарь покаянием приклоняемый, / приступили к Тебе, Единому Владыке: / но один, похвалившись, лишился благ, / другой же без многих слов удостоился даров. / В тех стенаниях укрепи меня, Христе Боже, / как Человеколюбец. |
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / не забуди убогих Твоих до конца. | Стих: Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца! Пс 9:33 |
Глас 3: Мытаря и фарисея различие разумевши душе моя, / онаго убо возненавиждь гордынный глас: / оваго же ревнуй благоумиленной молитве, и возопий: / Боже, очисти мя грешнаго, и помилуй мя. | Глас 3: Мытаря и фарисея различие познав, душа моя, / возненавидь одного надменную речь, / но поревнуй другого молитве сокрушенной, и воззови: / «Боже, будь милостив ко мне, грешному, и помилуй меня!» |
Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, / повем вся чудеса Твоя. | Стих: Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои. Пс 9:2 |
Фарисея велехвальный глас, вернии возненавидевше, / мытаревой же благоумиленной молитве поревновавше, / не высокая мудрствуем, но себе смиряюще со умилением воззовем: / Боже, очисти грехи наша. | Фарисея речь хвастливую, верные, возненавидев, / а сокрушенной молитве мытаря поревновав, / не будем высокомудрствовать, но себя смиряя, в сокрушении воскликнем: / «Боже, будь милостив ко грехам нашим!» |
Слава, глас 8: От дел похваленьми, / фарисея оправдающа себе осудил еси Господи, / и мытаря смирившася, / и воздыханьми очищения просяща оправдал еси: / не внимаеши бо велемудренным помыслом, / и сокрушенная сердца не уничижаеши. / Темже и мы Тебе припадаем во смирении, / пострадавшему нас ради: / подаждь оставление и велию милость. | Слава, глас 8: Похвальбой делами самого себя оправдывающего / фарисея осудил Ты, Господи, / и мытаря, умерившего страсти / и со стенаниями милости просящего, оправдал: / ибо не внимаешь Ты высокомерным помышлениям, / и не презираешь сокрушенных сердец. / Потому и мы припадаем со смирением / к Тебе, пострадавшему нас ради: / «Подай нам прощение и великую милость!» |
И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево: | И ныне, глас 2: Преблагословенна Ты, Богородица Дева: |
Славословие великое и отпуст. И обычно лития в притворе, в нейже поем: Слава, и ныне: стихиру утреннюю евангельскую. И час первый.
Подобает ведати, яко стихиры вся 11 утренния евангельския, от сея настоящия Недели, и даже до Всех святых, на литиях утренних поются в притворе, на Слава, и ныне. Вестно же буди, яко от сея Недели начинаем чести в притворе, по отпусте литии, оглашения святаго отца нашего Феодора Студита. И аще тамо есть игумен, чтутся от него: аще же ни, то от екклисиарха, стоящим, и со вниманием послушающим братиям. По скончании же чтения глаголем тропарь преподобному Феодору, глас 8: Православия наставниче: без Богородична. И совершенный отпуст. |
НА ЛИТУРГИИ |
НА ЛИТУРГИИ |
Блаженны Осмогласника: и от канона песнь 6. Прокимен прилучившагося гласа. По входе тропарь воскресный. Слава, и ныне: | Блаженны Октоиха на 6 и Триоди песнь 6-я, на 4. Прокимен воскресный. По входе тропарь воскресный. Слава, и ныне: |
Кондак триоди, глас 4. Подобен: Явился еси днесь: |
Кондак триоди, глас 4 |
Фарисеева убежим высокоглаголания, / и мытареве научимся высоте глагол смиренных, / покаянием взывающе: / Спасе мира, / очисти рабы Твоя. | Избегать будем фарисеева велеречия / и научимся высоте слов мытаря смиренных, / покаянно восклицая: / «Спаситель мира, / будь милостив к рабам Твоим!» |
Апостол
|
Апостол
|
Чадо Тимофее, ты последовал еси моему учению, житию, привету, вере, долготерпению, любви, терпению, изгнанием, страданием, якова ми быша во Антиохии, и во Иконии, и в Листрех: якова изгнания приях, и от всех мя избавил есть Господь. И вси же хотящии благочестно жити о Христе Иисусе, гоними будут. Лукавии же человецы и чародеи преуспеют на горшее, прельщающе и прельщаеми. Ты же пребывай в нихже научен еси и яже вверена суть тебе, ведый, от кого научился еси. И яко измлада священная писания умееши, могущая тя умудрити во спасение верою, яже о Христе Иисусе.
Аллилуия. |
Сын мой Тимофей, ты последовал за мной в учении, образе жизни, намерениях, вере, великодушии, любви, терпении, в гонениях, страданиях, которые постигли меня в Антиохии, в Иконии, в Листрах. Какие гонения я претерпел, и от всех избавил меня Господь! Да и все, желающие жить благочестиво во Христе Иисусе, гонимы будут. Злые же люди и обманщики будут преуспевать к худшему, вводя в заблуждение и заблуждаясь. Ты же пребывай в том, чему был научен и в чем убедился, зная, кем ты научен; и притом ты с младенчества знаешь Священные Писания, которые могут умудрить тебя ко спасению чрез веру во Христа Иисуса. 2 Тим 3:10–15 |
Евангелие от Луки, зачало 89: |
Евангелие от Луки, зачало 89 |
Рече Господь притчу сию: человека два внидоста в церковь помолитися: един фарисей, а другий мытарь. Фарисей же став, сице в себе моляшеся: Боже, хвалу Тебе воздаю, яко несмь якоже прочии человецы, хищницы, неправедницы, прелюбодее, или якоже сей мытарь. Пощуся двакраты в субботу, десятину даю всего елико притяжу. Мытарь же издалеча стоя, не хотяше ни очию возвести на небо, но бияше перси своя, глаголя: Боже, милостив буди мне грешнику. Глаголю вам, яко сниде сей оправдан в дом свой паче онаго: яко всяк возносяйся, смирится, смиряяй же себе, вознесется. | Сказал Господь притчу сию: два человека взошли в храм помолиться, один – фарисей, а другой – мытарь. Фарисей, став, молился про себя так: «Боже, благодарю Тебя, что я не таков, как прочие люди: грабители, обманщики, прелюбодеи, или хотя бы как этот мытарь: пощусь два раза в неделю, даю десятую часть от всего, что приобретаю». А мытарь, стоя поодаль, не смел даже глаз поднять к небу, но бил себя в грудь, говоря: «Боже, будь милостив ко мне, грешнику!» Говорю вам: этот пошел в дом свой оправданным более, нежели тот. Ибо всякий, возвышающий сам себя, унижен будет, а смиряющий себя возвысится. Лк 18:10–14 |
Причастен:Хвалите Господа с Небес, хвалите Его в Вышних. Подобает ведати, яко в сей седмице иномудрствующие содержат пост, глаголемый арцивуриев. Мы же, [монаси] на кийждо день [се же, и в среду и пяток:] вкушаем сыр и яица, [в 9 час.] Миряне же ядят мясо, развращающе онех веление толикия ереси. Аще случится праздник Сретения Господня в субботу мясопустную, служба умерших поется в гробнице вся, вечер и утро: аще ли несть гробницы, то поется в сию субботу пред Неделею о блуднем: а тамо в субботу мясопустную, точию празднику единому поется. |
ПричастенХвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Аллилуия. (3) Пс 148:1 |