Главная » Церковь » Богослужения » Литургия
  виньетка  

Божественная Литургия Преждеосвященных Даров

См. Чинопоследование Всенощного бдения,   Чинопоследование Литургии свт. Иоанна Златоуста



Литургия оглашенных

Развернуть всё
Начинательные возгласы диакона и священника
Диакон: Благослови, владыко. Первый возглас священника такой же как и на Литургии Иоанна Златоуста или Василия Великого; таким образом, все богослужение обращено к надежде Царства, оно есть то духовное ожидание, что и определяет собой весь Великий Пост.
Иерей: Благословенно Царство Отца, и Сына, и Святого Духа, и ныне и присно, и во веки веков.
Хор: Аминь.  
Чтец: «Приидите, поклонимся...» (трижды).  
Псалом 103
Чтец: Благослови, душе моя, Господа. Господи, Боже мой, возвеличился еси зело. Во исповедание и в велелепоту облеклся еси. Одеяйся светом, яко ризою, простираяй небо, яко кожу. Покрываяй водами превыспренняя Своя, полагаяй облаки на восхождение Свое, ходяй на крилу ветреню. Творяй Ангелы Своя духи и слуги Своя пламень огненный. Основаяй землю на тверди ея, не преклонится в век века. Бездна, яко риза, одеяние ея, на горах станут воды, от запрещения Твоего побегнут, от гласа грома Твоего убоятся. Восходят горы и нисходят поля в место, еже основал еси им. Предел положил еси, eгоже не прейдут, ниже обратятся покрыти землю. Посылаяй источники в дебрех, посреде гор пройдут воды. Напаяют вся звери сельныя, ждут онагри в жажду свою. На тых птицы небесныя привитают, от среды камения дадят глас. Напаяяй горы от превыспренних Своих, от плода дел Твоих насытится земля. Прозябаяй траву скотом, и злак на службу человеком, извести хлеб от земли. И вино веселит сердце человека, умастити лице елеем, и хлеб сердце человека укрепит. Насытятся древа польская, кедри Ливанстии, ихже еси насадил. Тамо птицы вогнездятся, еродиево жилище предводительствует ими. Горы высокия еленем, камень прибежище заяцем. Сотворил есть луну во времена, солнце позна запад свой. Положил еси тму, и бысть нощь, в нейже пройдут вси зверие дубравнии. Скимни рыкающии, восхитити и взыскати от Бога пищу себе. Возсия солнце и собрашася и в ложах своих лягут. Изыдет человек на дело свое и на делание свое до вечера. Яко возвеличишася дела Твоя, Господи, вся премудростию сотворил еси, исполнися земля твари Твоея. Сие море великое и пространное, тамо гади, имже несть числа, животная малая с великими, тамо корабли преплавают, змий сей, eгоже создал еси ругатися eму. Вся к Тебе чают, дати пищу им во благо время. Давшу Тебе им соберут, отверзшу Тебе руку всяческая исполнятся благости, отвращшу же Тебе лице, возмятутся, отъимеши дух их, и исчезнут, и в персть свою возвратятся. Послеши Духа Твоего, и созиждутся, и обновиши лице земли. Буди слава Господня во веки, возвеселится Господь о делех Своих, призираяй на землю, и творяй ю трястися, прикасаяйся горам, и дымятся. Воспою Господеви в животе моем, пою Богу моему, дондеже есмь, да усладится Ему беседа моя, аз же возвеселюся о Господе. Да исчезнут грешницы от земли, и беззаконницы, якоже не быти им. Благослови, душе моя, Господа. Солнце позна запад свой. Положил еси тму, и бысть нощь. Яко возвеличишася дела Твоя, Господи, вся премудростию сотворил еси.

Слава, и ныне: Аллилуйя, Аллилуйя, Аллилуйя, слава Тебе Боже (трижды)
Во время чтения 103 псалма священник читает светильничные молитвы, в которых просит Господа о том, чтобы Он «исполнил уста наша хваления… дабы величать нам святое имя» Господа, «в остальное время нынешнего дня избежать различных козней лукавого», «оставшуюся часть дня провести непорочно пред святою Славою» Господа.
Великая ектения
Диакон: Миром Господу помолимся.

В великой ектении перечисляются разнообразные наши нужды и прошения ко Господу, а священник в алтаре тайно молится, чтобы Господь призрел на этот храм и молящихся в нем и исполнил их нужды. В словах великой ектении «Миром Господу помолимся...» верующие призываются вознести общецерковную молитву Богу в мире, в мирном состоянии духа, примирившись друг с другом, простить взаимные обиды.
«О свышнем мире» переводится с греческого как «О ниспослании мира свыше…».
«О мире всего мира, благостоянии святых Божиих церквей и соединении всех…». Под «всеми» в греческом оригинале имеются в виду не церкви, а христиане: верующих приглашают помолиться о соединении всех православных христиан, которые, каждые в своем городе, принадлежат Единой Святой Соборной и Апостольской Церкви.
«Сами себе» – «самих себя».
«Весь живот наш» – «всю жизнь нашу».
«Живот» – одно из 3-х значений слова «жизнь» (жизнь – вечная, духовная; житие – социальная деятельность; живот – жизнь телесная).

Во время ектении священник читает молитву, где просит Господа «услышать нашу молитву и внять гласу моления нашего».

Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О свышнем мире и спасении душ наших Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О мире всего мира, благостоянии Святых Божиих Церквей и соединении всех Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О Великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе (имя), о Господине нашем Преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) (имя), честнем пресвитерстве, во Христе диаконстве, о всем причте и людех Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: О Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея Господу помолимся.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: О граде сем (или: веси сей; если в монастыре, то: о святей обители сей), всяком граде, стране и верою живущих в них Господу помолимся.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: О благорастворении воздухов, о изобилии плодов земных и временех мирных Господу помолимся.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: О плавающих, путешествующих, недугующих, страждущих, плененных и о спасении их Господу помолимся.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды Господу помолимся.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.  
Хор: Тебе, Господи.  
Иерей: Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение. Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.  
Хор: Аминь.  
Первая статия 18 кафизмы
Чтец:

Псалом 119

Ко Господу, внегда скорбети ми, воззвах, и услыша мя. Господи, избави душу мою от устен неправедных и от языка льстива. Что дастся тебе, или что приложится тебе к языку льстиву? Стрелы сильнаго изощрены, со угльми пустынными. Увы мне, яко пришельствие мое продолжися, вселихся с селении Кидарскими. Много пришельствова душа моя, с ненавидящими мира бех мирен: егда глаголах им, боряху мя туне.
По окончании ектении и возгласа священника чтец читает 18 кафизму, которая состоит из псалмов (119-133), называемых «песнями восхождения». Их пели на ступенях Иерусалимского храма, поднимаясь по ним; это была песнь людей, собиравшихся для молитвы, готовившихся к встрече с Богом. Во время чтения первой части кафизмы священник откладывает в сторону Евангелие, разворачивает святой антиминс, после чего Агнец, освященный на Литургии в воскресение, с помощью копия и лжицы перекладывает на дискос и ставит перед ним зажженную свечу.

Псалом 120

Возведох очи мои в горы, отнюдуже приидет помощь моя. Помощь моя от Господа, сотворшаго небо и землю. Не даждь во смятение ноги твоея, ниже воздремлет храняй тя, се не воздремлет, ниже уснет храняй Израиля. Господь сохранит тя, Господь покров твой на руку десную твою. Во дни солнце не ожжет тебе, ниже луна нощию. Господь сохранит тя от всякаго зла, сохранит душу твою Господь. Господь сохранит вхождение твое и исхождение твое, отныне и до века.
 

Псалом 121

Возвеселихся о рекших мне: в дом Господень пойдем. Стояще бяху ноги наша во дворех твоих, Иерусалиме. Иерусалим зиждемый яко град, eмуже причастие eго вкупе. Тамо бо взыдоша колена, колена Господня, свидение Израилево, исповедатися имени Господню, яко тамо седоша престоли на суд, престоли в дому Давидове. Вопросите же яже о мире Иерусалима: и обилие любящым тя. Буди же мир в силе твоей и обилие в столпостенах твоих. Ради братий моих и ближних моих глаголах убо мир о тебе. Дому ради Господа Бога нашего взысках благая тебе.
 

Псалом 122

К Тебе возведох очи мои, живущему на Небеси. Се яко очи раб в руку господий своих, яко очи рабыни в руку госпожи своея, тако очи наши ко Господу Богу нашему, дондеже ущедрит ны. Помилуй нас, Господи, помилуй нас, яко по многу исполнихомся уничижения, наипаче наполнися душа наша поношения гобзующих и уничижения гордых.
 

Псалом 123

Яко аще не Господь бы был в нас, да речет убо Израиль, яко аще не Господь бы был в нас, внегда востати человеком на ны, убо живых пожерли быша нас, внегда прогневатися ярости их на ны, убо вода потопила бы нас. Поток прейде душа наша, убо прейде душа наша воду непостоянную. Благословен Господь, Иже не даде нас в ловитву зубом их. Душа наша, яко птица избавися от сети ловящих: сеть сокрушися, и мы избавлени быхом. Помощь наша во имя Господа, сотворшаго небо и землю.
 
Слава, и ныне: Аллилуйя, Аллилуйя, Аллилуйя, слава Тебе Боже (трижды)  
Малая ектения
Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся. Малая ектения представляет собой сокращение великой ектении. Во время ее произнесения священник в тайной молитве просит Господа спасти людей Своих и сохранить Святую Церковь. В это время следует молитва священника: «Господи, не в ярости Твоей обличай нас и не во гневе Твоем наказывай нас… Просвети очи сердец наших для познания Твоей Истины… ибо Твоя держава, и Твое есть Царство и сила и слава».
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.  
Хор: Тебе, Господи.  
Иерей: Тайная молитва священника

Молитва первого антифонаГосподи щедрый и милостивый, долготерпеливе и многомилостиве, внуши молитву нашу и вонми гласу моления нашего. Сотвори с нами знамение во благо, настави нас на путь Твой, еже ходити во истине Твоей, возвесели сердца наша, во еже боятися имене Твоего святаго. Зане велий еси и творяй чудеса, Ты еси Бог един, и несть подобен Тебе в бозех, Господи, силен в милости, и благ в крепости, во еже помогати, и утешати, и спасати вся уповающия во имя святое Твое.

Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.
 
Аминь.  
Вторая статия 18 кафизмы
Чтец:

Псалом 124

Надеющиися на Господа, яко гора Сион: не подвижится в век живый во Иерусалиме. Горы окрест eго, и Господь окрест людей Своих отныне и до века. Яко не оставит Господь жезла грешных на жребий праведных, яко да не прострут праведнии в беззакония рук своих. Ублажи, Господи, благия и правыя сердцем. Уклоняющыяся же в развращения отведет Господь с делающими беззаконие. Мир на Израиля.
Во время второй части кафизмы священник совершает троекратное каждение престола со святыми Дарами и земной поклон перед престолом.

Псалом 125

Всегда возвратити Господу плен Сионь, быхом яко утешени. Тогда исполнишася радости уста наша и язык наш веселия, тогда рекут во языцех: возвеличил есть Господь сотворити с ними. Возвеличил есть Господь сотворити с нами: быхом веселящеся. Возврати, Господи, пленение наше, яко потоки югом. Сеющии слезами, радостию пожнут. Ходящии хождаху и плакахуся, метающе семена своя, грядуще же приидут радостию, вземлюше рукояти своя.
 

Псалом 126

Аще не Господь созиждет дом, всуе трудишася зиждущии. Аще не Господь сохранит град, всуе бде стрегий. Всуе вам есть утреневати, востанете по седении, ядущии хлеб болезни, егда даст возлюбленным Своим сон. Се достояние Господне сынове, мзда плода чревняго. Яко стрелы в руце сильнаго, тако сынове оттрясенных. Блажен, иже исполнит желание свое от них. Не постыдятся, егда глаголют врагом своим во вратех.
 

Псалом 127

Блажени вси боящиися Господа, ходящии в путех Eгo. Труды плодов Твоих снеси: блажен еси, и добро тебе будет. Жена твоя, яко лоза, плодовита в странах дому твоего, сынове твои, яко новосаждения масличная, окрест трапезы твоея. Се тако благословится человек бояйся Господа. Благословит тя Господь от Сиона, и узриши благая Иерусалима вся дни живота твоего, и узриши сыны сынов твоих. Мир на Израиля.
 

Псалом 128

Множицею брашася со мною от юности моея, да речет убо Израиль: множицею брашася со мною от юности моея, ибо не премогоша мя. На хребте моем делаша грешницы, продолжиша беззаконие свое. Господь Праведен ссече выя грешников. Да постыдятся и возвратятся вспять вси ненавидящии Сиона. Да будут, яко трава на здех, яже прежде восторжения изсше, еюже не исполни руки своея жняй, и недра своего рукояти собираяй, и не реша мимоходящии: благословение Господне на вы, благословихом вы во имя Господне.

Слава, и ныне: Аллилуйя, Аллилуйя, Аллилуйя, слава Тебе Боже (трижды)
 
Малая ектения
Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся. Снова произносится «малая» ектения, во время которой священником читается молитва: «Господи Боже наш, вспомни нас грешных и непотребных рабов Твоих… даруй нам Господи все просимое для спасения и помоги нам любить и бояться Тебя от всего сердца нашего… ибо Ты – благой и человеколюбивый Бог…»
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.  
Хор: Тебе, Господи.  
Иерей: Тайная молитва священника

Молитва второго антифонаГосподи, да не яростию Твоею обличиши нас, ниже гневом Твоим накажеши нас, но сотвори с нами по милости Твоей, врачу и исцелителю душ наших, наставляя нас ко пристанищу хотения Твоего. Просвети очи сердец наших в познание Твоея истины; и даруй нам прочее настоящаго дне мирное и безгрешное, и все время живота нашего, молитвами святыя Богородицы, и всех святых Твоих.

Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
 
Аминь.  
Третья статия 18 кафизмы
Чтец:

Псалом 129Из глубины воззвах к Тебе, Господи, Господи, услыши глас мой. Да будут уши Твои внемлюще гласу моления моего. Аще беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит? Яко у Тебе очищение есть. Имене ради Твоего потерпех Тя, Господи, потерпе душа моя в слово Твое, упова душа моя на Господа. От стражи утренния до нощи, от стражи утренния да уповает Израиль на Господа. Яко у Господа милость, и многое у Него избавление, и Той избавит Израиля от всех беззаконий eго.

Читается последняя, третья часть кафизмы во время которой совершается перенос Святых Даров с престола на жертвенник. Во многих православных храмах это отмечено звонком в колокольчик, после чего все собравшиеся должны опуститься на колени в этой важный момент. После перенесения Святых Даров на жертвенник снова звонит колокольчик, значит уже можно подыматься с колен. Священник наливает вино в Святую Чашу, покрывает святые сосуды, но ничего при этом не произносит. Завершается чтение третей части кафизмы, снова произносится «малая» ектения и возглас священника.

Псалом 130Господи, не вознесеся сердце мое, ниже вознесостеся очи мои, ниже ходих в великих, ниже в дивных паче мене. Аще не смиреномудрствовах, но вознесох душу мою, яко отдоеное на матерь свою, тако воздаси на душу мою. Да уповает Израиль на Господа, отныне и до века.

Псалом 131Помяни, Господи, Давида и всю кротость eго: яко клятся Господеви, обещася Богу Иаковлю: аще вниду в селение дому моего, или взыду на одр постели моея, аще дам сон очима моима и веждома моима дремание, и покой скраниама моима, дондеже обрящу место Господеви, селение Богу Иаковлю. Се слышахом я во Евфрафе, обретохом я в полях дубравы. Внидем в селения Его, поклонимся на место, идеже стоясте нозе Его. Воскресни, Господи, в покой Твой, Ты и кивот святыни Твоея. Священницы Твои облекутся правдою, и преподобнии Твои возрадуются. Давида ради раба Твоего не отврати лице помазаннаго Твоего. Клятся Господь Давиду истиною и не отвержется ея: от плода чрева твоего посажду на престоле твоем. Аще сохранят сынове твои завет Мой, и свидения Моя сия, имже научу я, и сынове их до века сядут на престоле твоем. Яко избра Господь Сиона, изволи и в жилище Себе. Сей покой Мой во век века, зде вселюся, яко изволих и. Ловитву eго благословляяй благословлю, нищыя eго насыщу хлебы, священники eго облеку во спасение, и преподобнии eго радостию возрадуются. Тамо возращу рог Давидови, уготовах светильник помазанному Моему. Враги eго облеку студом, на немже процветет святыня Моя.

Псалом 132Се что добро, или что красно? Но еже жити братии вкупе. Яко миро на главе, сходящее на браду, браду Аароню, сходящее на ометы одежды eго, яко роса Аермонская сходящая на горы Сионския, яко тамо заповеда Господь благословение и живот до века.

Псалом 133Се ныне благословите Господа вси раби Господни, стоящии в храме Господни, во дворех дому Бога нашего, В нощех воздежите руки ваша во святая, и благословите Господа. Благословит тя Господь от Сиона, сотворивый небо и землю.

Слава, и ныне: Аллилуйя, Аллилуйя, Аллилуйя, слава Тебе Боже (трижды)

Малая ектения
Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.  
Хор: Тебе, Господи.  
Иерей: Тайная молитва священника

Молитва третьего антифонаГосподи Боже наш, помяни нас, грешных и непотребных раб Твоих, внегда призывати нам святое и покланяемое имя Твое, и не посрами нас от чаяния милости Твоея; но даруй нам, Господи, вся яже ко спасению прошения, и сподоби нас любити и боятися Тебе от всего сердца нашего, и творити во всех волю Твою.

Яко Ты еси Бог наш, Бог миловати и спасати, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
 
Аминь.  
Господи, воззвах: (псалмы 140,141,129,116)
Канонарх: Глас ... (глас определяется первой стихирой).
Господи, воззвах к Тебе, услыши мя.
Хор начинает пение стихов из псалмов: «Господи, воззвах к Тебе, услышь меня!» и положенных на этот день стихир (богослужебных поэтических тексто, в которых отражается суть празднуемого дня). В это время диакон совершает каждение алтаря и всего храма. Во время пения стихиры на «И ныне» священнослужители совершают торжественный вход. Предстоятелем читается молитва: «Вечером, как и утром и в полдень, восхваляем, благословляем Тебя и молимся Тебе… не дай уклониться сердцам нашим к словам или мыслям лукавым… избавь нас от всех уловляющих души наши… Тебе подобает вся слава, честь и поклонение , Отцу и Сыну и Святому Духу».
Первый хор: Господи, воззвах к Тебе, услыши мя: / вонми гласу моления моего, / внегда воззвати ми к Тебе. // Услыши мя, Господи.
Второй хор: Да исправится молитва моя, / яко кадило пред Тобою, / воздеяние руку моею / – жертва вечерняя. // Услыши мя, Господи.
Хор: Если настоятель благословит, поем по чину стихи (из псалма 140):
Положи, Господи, хранение устом моим, и дверь ограждения о устнах моих. Не уклони сердце мое в словеса лукавствия, непщевати вины о гресех, с человеки делающими беззаконие, и не сочтуся со избранными их. Накажет мя праведник милостию и обличит мя, елей же грешнаго да не намастит главы моея, яко еще и молитва моя во благоволениих их. Пожерты быша при камени судии их: услышатся глаголи мои, яко возмогоша. Яко толща земли проседеся на земли, расточишася кости их при аде. Яко к Тебе, Господи, Господи, очи мои: на Тя уповах, не отыми душу мою. Сохрани мя от сети, юже составиша ми, и от соблазн делающих беззаконие. Падут во мрежу свою грешницы: един есмь аз, дондеже прейду.

(из псалма 141):
Гласом моим ко Господу воззвах, гласом моим ко Господу помолихся. Пролию пред Ним моление мое, печаль мою пред Ним возвещу. Внегда исчезати от мене духу моему: и Ты познал еси стези моя: на пути сем, по немуже хождах, скрыша сеть мне. Смотрях одесную и возглядах, и не бе знаяй мене: погибе бегство от мене, и несть взыскаяй душу мою. Воззвах к Тебе, Господи, рех: Ты еси упование мое, часть моя еси на земли живых. Вонми молению моему, яко смирихся зело, избави мя от гонящих мя, яко укрепишася паче мене.

На 10, стихир*: Изведи из темницы душу мою,/ исповедатися имени Твоему.
Мене ждут праведницы,/ дондеже воздаси мне.
На 8: Из глубины воззвах к Тебе, Господи,/ Господи, услыши глас мой.
Да будут уши Твои / внемлюще гласу моления моего.
На 6: Аще беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит?/ Яко у Тебе очищение есть.
Имене ради Твоего потерпех Тя, Господи, потерпе душа моя в слово Твое,/ упова душа моя на Господа.
На 4: От стражи утренния/ до нощи, от стражи утренния да уповает Израиль на Господа.
Яко у Господа милость, и многое у Него избавление,/ и Той избавит Израиля от всех беззаконий eго.
На 2: Хвалите Господа вси языцы,/ похвалите Его вси людие.
Яко утвердися милость Его на нас,/ и истина Господня пребывает во век.

Слава и ныне:

В двунадесятый праздник и в отдание его – стихира праздника.
В субботу и пятницу вечером (начало и отдание очередного гласа). Слава:
Минеи, если есть, И ныне: Богородичен, догматик гласа.
В праздник святого, имеющего бдение: Слава: – минеи, И ныне: – догматик по гласу Славы.

* Первую стихиры часть читает канонарх, вторую поет хор и сразу начинает пить стихиру. Стихиры воскресные смотри в октоихе, праздников и святым – в минеях и триодях.
В двунадесятый Господский праздник поем стихиры только празднику в какой день недели ни случится.
На воскресном бдении ставим стихом 10, и поем стихиры октоиха воскресны глаза 3, восточны (анатолиевы) 4, и минеи святого 3 (Типикон, гл.2).
Если в воскресенье есть святой, поемый на шесть, неимеющий полиелея: ставим стихов 10, и поем стихиры октоиха воскресны гласа 3, восточны 3, и минеи святого 4 (Типикон, гл.5).
Если в воскресенье есть святой, имеющий бдение или полиелей: ставим стихов 10, и поем стихиры октоиха воскресны гласа 3, восточен 1, и минеи святого 6 (Типикон, гл.3,4).
Иные случаи соединения праздников между собой и воскресным днем смотри Типикон, гл. 48 (Месяцеслов во весь год с тропари и кондаки, и с Марковыми главами).
Вход на вечерне
Иерей: Вечер и заутра и полудне, хвалим, благословим, благодарим и молимся Тебе, Владыко всех: исправи молитву нашу, яко кадило пред Тобою, и не уклони сердец наших в словеса или в помышления лукавствия, но избави нас от всех ловящих души наша, яко к Тебе, Господи Господи, очи наши, и на Тя уповахом, да не посрамиши нас, Боже наш. Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Аминь. Священнослужители выходят на солею (возвышение перед входом в алтарь), Предстоятель благословляет Святой Вход словами: «Благословен вход святых Твоих, всегда ныне и присно и во веки веков!» Диакон, начертывая кадилом святой крест, произносит «Премудрость, прости!» (что значит «станем прямо, благоговейно»). Диаконский возглас, призывающий стать прямо и благоговейно, напоминает нам о важности и святости совершаемого Входа. Cвященнослужители входят в святой алтарь и совершают восхождение на горнее место.
Диакон: Премудрость, прости.
Вечерняя песнь Сыну Божию "Свете Тихий"
Хор: Свете тихий святыя славы, / Безсмертнаго, Отца Небеснаго, / Святаго Блаженнаго, Иисусе Христе. / Пришедше на запад солнца, / видевше свет вечерний, / поем Отца, Сына и Святаго Духа, Бога. / Достоин еси во вся времена / пет быти гласы преподобными, / Сыне Божий, живот даяй, / темже мiр Тя славит. «Свете тихий» – один из древнейших гимнов Церкви. Сын Божий именуется в нем тихим Светом от Небесного Отца, Он пришел на землю не в полной Божественной славе, а тихим светом этой славы. В песнопении этом говорится, что только голосами преподобных, а не нашими грешными устами, может возноситься Богу достойная Его песнь и совершаться должное прославление. Крестообразное благословение входа означает, что через крест Господень вновь открываются нам двери рая. На будничной вечерне, когда не бывает входа, «Свете тихий» обычно читается. Когда бывает вход — «Свете тихий» всегда поется.
Диакон: Вонмем.
Иерей: Мир всем.
Хор: И духови твоему.
Диакон: Премудрость, вонмем.
Прокимен, глас ... (и чтец возглашает первый прокимен)
Чтение первой паремии
Диакон: Премудрость. Вонмем.
Прокимен – это стих из Священного Писания, чаще всего из Псалтири. Для прокимна стих выбирается особенно сильный, выразительный и подходящий к случаю. Состоит прокимен из стиха, называемого прокимном, и одного или трех «стихов», которые предшествуют повторению прокимна. Название свое прокимен получил оттого, что он предшествует чтению из Священного Писания.

Во время чтения первой паремии священник берет зажженную свечу и кадило. По окончании чтения священник, начертывая кадилом святой крест, произносит: «Премудрость, прости!», тем самым призывая к вниманию и благоговению, указывая на особенную мудрость, заключенную в настоящем моменте. Затем священник оборачивается к собравшимся и, благословляя их, произносит: «Свет Христов просвещает всех!». Свеча – символ Христа, Света мира. Зажигание свечи во время чтения Ветхого Завета означает, что все пророчества совершились во Христе. Ветхий Завет ведет ко Христу так же, как и Великий Пост ведет к просвещению оглашенных. Свет крещения, соединяющий оглашенных с Христом, открывает их разум для понимания учения Христова. По установившейся традиции в этот момент все собравшиеся опускаются на колени, о чем их предупреждает звонок колокольчика. После произнесения слов священником звонок колокольчика напоминает о том, что можно встать с колен.
Чтец: Бытия чтение. Чтец читает первую паремию.
Диакон: Вонмем.
Чтец: Прокимен, глас ... (и возглашает второй прокимен)
Диакон: Повелите.
Иерей: Премудрость, прости (возглашает, держа обеими руками свечу и кадило и начертывая ими крест, взирая на восток).

Свет Христов просвещает всех (возглашает, обратившись на запад, к народу).
Чтение второй паремии
Чтец: Притчей чтение. Чтец читает вторую паремию.
Следует второй отрывок из Ветхого Завета. После этого полагается пение пяти стихов из вечернего 140 псалма, начинающегося со стиха: «Да исправится молитва моя, яко кадило пред тобою». Эти стихи составляют покаянное введение ко второй части богослужения, т.е. к самой Литургии Преждеосвященных Даров.
Диакон: Вонмем.
Иерей: Мир ти.
Чтец: И духови твоему.
Диакон: Премудрость.
«Да исправится молитва моя...»
Чтец: Да исправится молитва моя, яко кадило, пред Тобою: воздеяние руку моею - жертва вечерняя.
Во время пения «Да исправится…» все собравшиеся лежат ниц, а священник, стоя у престола, кадит его, а потом жертвенник, на котором находятся Святые Дары.
Хор: Да исправится молитва моя:
Чтец: Господи, воззвах к Тебе, услыши мя, / вонми гласу моления моего, / внегда воззвати ми к Тебе.
Хор: Да исправится молитва моя:
Чтец: Не уклони сердце мое в словеса лукавствия, / непщевати вины о гресех.
Хор: Да исправится молитва моя:
Чтец: Да исправится молитва моя, / яко кадило пред Тобою.
Хор: Воздеяние руку моею, / жертва вечерняя.
Молитва св. Ефрема Сирина
Иерей: Господи и Владыко живота моего, дух праздности, уныния, любоначалия, и празднословия не даждь ми (поклон).

Дух же целомудрия, смиренномудрия, терпения, и любве, даруй ми рабу Твоему (поклон).

Ей, Господи Царю, даруй ми зрети моя прегрешения, и не осуждати брата моего, яко благословен еси во веки веков, аминь (поклон).

По окончании пения священником произносится молитва, которая сопровождает все великопостные богослужения, — молитва святого Ефрема Сирина. Эта молитва, которая сопровождается земными поклонами, настраивает нас на правильное понимание нашего постного делания, заключающегося не просто в ограничении себя в пище, но в умении видеть и бороться со своими собственными прегрешениями. В дни, когда Литургия Преждеосвященных Даров совпадает с престольным праздником, или в других указанных уставом случаях, полагается чтения апостольского послания и отрывка из Евангелия. Затем следует ектения:
Сугубая ектения
Диакон: Рцем вси от всея души и от всего помышления нашего рцем.
К сугубой ектении могут добавляться особые прошения, например, поминовение о здравии (по просьбам прихожан): «О милости, мире, жизни, здравии, спасении рабов Божиих (имя) и всех зде предстоящих и молящихся и о еже умножити лета живота их» и др.

Бывает также чтение молитв после сугубой ектении. Тогда диакон произносит: «Господу помолимся», хор: «Господи, помилуй», и читается священником молитва, например, о болящем.

Обратим внимание на паузу: «Зде лежащих (пауза) и повсюду православных».
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Господи Вседержителю, Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.
Хор: Господи, помилуй (трижды).
Диакон: Еще молимся о Великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе (имя), и о Господине нашем Преосвященнейшем (имя правящего епископа), и всей во Христе братии нашей.  
Хор: Господи, помилуй (трижды).  
Диакон: Еще молимся о Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте.  
Хор: Господи, помилуй (трижды).  
Диакон: Еще молимся о братиях наших, священницех, священномонасех и всем во Христе братстве нашем.  
Хор: Господи, помилуй (трижды).  
Диакон: Еще молимся о блаженных и приснопамятных святейших патриарсех православных и создателех святаго храма сего (в монастыре: и создателех святыя обители сея), и о всех прежде почивших отцех и братиях, зде лежащих и повсюду, православных.  
Хор: Господи, помилуй (трижды).  
Диакон: Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатая милости.  
Хор: Господи, помилуй (трижды).  
Иерей: Тайная молитва священника

Молитва усердного моленияГосподи Боже наш, прилежное сие моление приими от Твоих раб, и помилуй нас по множеству милости Твоея, и щедроты Твоя низпосли на ны и на вся люди Твоя, чающыя от Тебе богатыя милости.

Яко милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне, и присно, и во веки веков.
 
Хор: Аминь.  
Ектения об оглашенных
Диакон: Помолитеся, оглашеннии Господеви. В ектении об оглашенных мы молимся, чтобы Господь помиловал их, наставил в истинах святой веры и удостоил Святого Крещения. Во время этой ектении священник развертывает на престоле антиминс, а ектению заканчивает возгласом: «да и тии с нами славят...», т. е., чтобы и они (оглашенные) вместе с нами (верующими) прославляли Пречестное и Великое Имя Отца и Сына и Святого Духа.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Вернии, о оглашенных помолимся, да Господь помилует их.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Огласит их словом истины.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Открыет им Евангелие правды.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Соединит их Святей Своей Соборней и Апостольстей Церкви.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Оглашеннии, главы ваша Господеви приклоните.  
Хор: Тебе Господи.  
Иерей: Тайная молитва священника

Молитва об оглашаемыхБоже, Боже наш, создателю и содетелю всех, иже всем хотяй спастися и в разум истины приити, призри на рабы Твоя оглашенныя, и избави их древния прелести и козни сопротивнаго: и призови их в жизнь вечную, просвещая их души и телеса, и сопричитая их словесному Твоему стаду, на немже имя Твое святое нарицается.

Да и тии с нами славят пречестное и великолепое имя Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.
 
Хор: Аминь.  
Ектения о выходе оглашенных
Диакон: Елицы оглашеннии, изыдите; оглашеннии, изыдите; елицы оглашеннии, изыдите. Да никто от оглашенных, елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся. Оглашенные приглашаются выйти из храма на занятия по катехизации.
Хор: Господи, помилуй.

Так произносится только до среды четвертой седмицы Великого поста. А с этой среды, то есть с середины поста, после слов священника: "Да и тии с нами..." Произносятся диаконом и следующие прошения на всех Литургиях Преждеосвященных даров, даже и в праздники:
 
Диакон: Елицы оглашеннии, изыдите, оглашеннии изыдите. Елицы ко просвещению, изыдите. Помолитеся иже ко просвещению.
Хор: Господи, помилуй.  
Ектения о просвещаемых
Диакон: Вернии, о иже ко святому Просвещению готовящихся братиях и спасении их, Господу помолимся.  
Хор: Господи, помилуй  
Диакон: Яко да Господь Бог наш утвердит их и укрепит.  
Хор: Господи, помилуй  
Диакон: Просветит их просвещением разума и благочестия.  
Хор: Господи, помилуй  
Диакон: Сподобит их во время благопотребно бани пакибытия, оставления грехов и одежди нетления.  
Хор: Господи, помилуй  
Диакон: Породит их водою и Духом.  
Хор: Господи, помилуй  
Диакон: Дарует им совершение веры.  
Хор: Господи, помилуй  
Диакон: Сопричтет их святому Своему и избранному стаду.  
Хор: Господи, помилуй  
Диакон: Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.  
Хор: Господи, помилуй  
Диакон: Иже ко Просвещению, главы ваша Господеви приклоните.  
Хор: Тебе, Господи.  
Иерей: Тайная молитва священника

Молитва о готовящихся ко святому ПросвещениюЯви, Владыко, лице Твое на иже ко святому Просвещению готовящихся и желающих греховную скверну оттрясти. Озари их помышление, извести я в вере, утверди в надежди, соверши в любви, уды честны Христа Твоего покажи, давшаго Себе избавление о душах наших.

Яко Ты еси просвещение наше, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
 
Хор: Аминь.  

Литургия верных

Развернуть всё
Сокращенная великая ектения
Диакон: Елицы ко Просвещению, изыдите, иже ко Просвещению, изыдите, елицы оглашеннии, изыдите. Да никто от оглашенных, елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся.  
Хор: Господи, помилуй.

Здесь оканчиваются прошения, произносимые только со среды четвертой седмицы Великого поста.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Премудрость.  
Иерей: Тайная молитва священника

Молитва верных перваяБоже великий и хвальный, иже животворящею Христа Твоего смертию в нетление нас от тления преставивый, Ты вся наша чувства страстнаго умерщвления свободи, благаго тем владыку внутренний помысл приставив; и око убо да неприобщно будет всякаго лукаваго зрения, слух же словесем праздным невходен, язык же да очистится от глагол неподобных. Очисти же наша устне, хвалящия Тя, Господи; руки наша сотвори злых убо ошаятися деяний, действовати же точию яже Тебе благоугодная, вся наша уды и мысль Твоею утверждая благодатию.

Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
 
Хор: Аминь.  
Малая ектения
Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О свышнем мире и спасении душ наших Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О мире всего мира, благостоянии Святых Божиих Церквей и соединении всех Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь Господу помолимся.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды Господу помолимся.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Премудрость.  
Иерей: Тайная молитва священника

Молитва верных втораяВладыко святый, преблагий, молим Тя, в милости богатаго, милостива быти нам, грешным, и достойны нас сотвори подъятия Единороднаго Твоего Сына и Бога нашего, Царя Славы. Се бо пречистое Его Тело и животворящая Кровь, в настоящий час входящия, на тайней сей предложитися имут трапезе, от множества Воинства небеснаго невидимо дориносима. Ихже причастие неосужденно нам даруй, да теми мысленным оком озаряеми, сынове света и дне будем.

По дару Христа Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.
 
Хор: Аминь.  
Великий вход
Хор: Ныне Силы Небесныя с нами невидимо служат, / се бо входит Царь Славы, се жертва тайная совершена дориносится.
Во время пения диакон входит северными вратами в святой алтарь и кадит святой престол, и жертвенник, и священника. И затем священник в алтаре, с воздетыми вверх руками, трижды произносит слова: «Ныне силы небесные...», на которые диакон отвечает: «С верой и любовью приступим и причастниками Жизни вечной будем. Аллилуия, Аллилуия, Аллилуия». Во время перенесения Святых Даров все должны благоговейно опуститься на колени. Священник в Царских вратах, по установившейся традиции, тихом голосом произносит: «С верою и любовью приступим» и ставит Святые Дары на престол, покрывает их воздухом, ничего не произнося, только кадит их.
После входа в алтарь
Хор: Верою и любовию приступим, / да причастницы жизни вечныя будем. / Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
 
Молитва св. Ефрема Сирина
Иерей:
Господи и Владыко живота моего, дух праздности, уныния, любоначалия, и празднословия не даждь ми (поклон).

Дух же целомудрия, смиренномудрия, терпения, и любве, даруй ми рабу Твоему (поклон).

Ей, Господи Царю, даруй ми зрети моя прегрешения, и не осуждати брата моего, яко благословен еси во веки веков, аминь (поклон).

После великого входа завеса закрывается, но не полностью, а только наполовину, в знак того, что Святое Таинство совершено, и совершение его явлено было нам, но оно непостижимо для нас, как непостижимо и само таинство нашего искупления, происшедшее через страдания и смерть Господа Иисуса Христа. Неполное закрытие завесы имеет еще то же значение, что и закрытие царских врат и завесы на полной Литургии, а также указывает на то, что Литургия Преждеосвященных даров есть неполная Литургия. Диакон же выходит на обычное место и произносит прошения:
Просительная ектения
Диакон: Исполним вечернюю молитву нашу Господеви.
Во время произнесения диаконом просительной ектении священник молится, чтобы Господь избавил нас от всякой нечистоты, освятил души и тела всех нас, чтобы с чистой совестью, непосрамленным лицом, просвещенным сердцем соединиться нам с Самим Христом.
Хор: Господи помилуй.  
Диакон: О предложенных и Преждеосвященных Честных Дарех, Господу помолимся.  
Хор: Господи помилуй.  
Диакон: Яко да человеколюбец Бог наш, прием я во святый и пренебесный и мысленный Свой жертвенник, в воню благоухания духовнаго, возниспослет нам Божественную благодать и дар Святаго Духа, помолимся.  
Хор: Господи помилуй.  
Диакон: О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.  
Хор: Господи помилуй.  
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Вечера всего совершенна, свята, мирна и безгрешна у Господа просим.  
Хор: Подай, Господи  
Диакон: Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших у Господа просим.  
Хор: Подай, Господи.  
Диакон: Прощения и оставления грехов и прегрешений наших у Господа просим.  
Хор: Подай, Господи.  
Диакон: Добрых и полезных душам нашим, и мира мiрови у Господа просим.  
Хор: Подай, Господи.  
Диакон: Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим.  
Хор: Подай, Господи.  
Диакон: Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны и добраго ответа на страшнем судищи Христове просим.  
Хор: Подай, Господи.  
Диакон: Соединение веры и причастие Святаго Духа испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.  
Хор: Тебе, Господи.  
Иерей: Тайная молитва священника

Молитва после поставления Св. Даров на престол и перед причащениемИже неизреченных и невидимых Таин Боже, у Негоже суть сокровища премудрости и разума утаена. Иже служение службы сея открывый нам, и положивый нас, грешных, за многое Твое человеколюбие, во еже приносити Тебе дары же и жертвы о наших гресех и о людских неведениих. Сам, невидимый Царю, творяй великая и неизследованная, славная же и изрядная, имже несть числа, призри на ны, недостойныя рабы Твоя, иже святому сему жертвеннику, аки херувимскому Твоему предстоящия престолу, на немже Единородный Твой Сын и Бог наш, предлежащими страшными почивает Таинствы. И всякия нас и верныя люди Твоя свободив нечистоты, освяти всех нас души и телеса освящением неотъемлемым. Да чистою совестию, непосрамленным лицем, просвещенным сердцем Божественных сих причащающеся Святынь, и от них оживотворяеми, соединимся самому Христу Твоему, истинному Богу нашему, рекшему: ядый Плоть Мою и пияй Кровь Мою во Мне пребывает, и Аз в нем. Яко да всельшуся в нас и ходящу Слову Твоему, Господи, будем храм Пресвятаго и покланяемаго Твоего Духа, избавлени всякия диавольския козни, деянием, или словом, или мыслию действуемыя, и получим обетованная нам благая, со всеми святыми Твоими, от века Тебе благоугодившими.

И сподоби нас, Владыко, со дерзновением, неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога Отца, и глаголати.
 
Соборное пение: Отче наш, Иже еси на небесех, да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго. Следует молитва Господня «Отче наш», завершающая всегда наше приготовление к Причастию. Произнося её, молитву Самого Христа, мы тем самым принимаем дух Христов как свой собственный, Его молитву к Отцу как нашу, Его волю, Его желание, Его жизнь как наши собственные.
Хор: Аминь.  
Молитва главопреклонения
Иерей: Мир всем.
Диакон призывает всех преклонить свои главы перед Господом, а в это время читается молитва главопреклонения, где священник от лица всех собравшихся просит Господа, чтобы Он сохранил народ Свой и удостоил всех нас причаститься животворящих Его Таинств.

Следует возглас диакона – «Вонмем», т.е. будем внимательны, а священник, касаясь рукой Святых Даров, возгласно произносит: «Преждеосвященная Святая – Святым!». Это означает, что Преждеосвященные Святые Дары предлагаются святым, т.е. всем верным чадам Божиим, всем собравшимся в этот момент в храме. Закрываются Царские врата, и наступает момент причащения священнослужителей. После того как они причастятся, Святые Дары будут заготовлены для всех сегодняшних причастников и погружены в Святую Чашу.
Хор: И духови твоему.
Диакон: Главы ваша Господеви приклоните.
Хор: Тебе, Господи.  
Иерей: Тайная молитва священника

Боже, единый благий и благоутробный, иже в высоких живый и на смиренныя призираяй, призри благоутробным оком на вся люди Твоя, и сохрани их. И сподоби вся ны неосужденно причаститися животворящих Твоих сих Таин. Тебе бо своя подклонихом главы, чающе от Тебе богатыя милости.

Благодатию, и щедротами, и человеколюбием Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.
 
Хор: Аминь.  
Иерей: Тайная молитва священника

Вонми, Господи Иисусе Христе, Боже наш, от святаго жилища Твоего, и от престола славы Царствия Твоего, и прииди во еже освятити нас, иже горе со Отцем седяй, и зде нам невидимо спребываяй. И сподоби державною Твоею рукою преподати нам пречистое Тело Твое и Честную Кровь, и нами всем людем.

 
Иерей: Тайная молитва священника

Боже, очисти мя, грешнаго, и помилуй мя. (трижды)

Диакон: Вонмем.  
Иерей: Преждеосвященная Святая святым.  
Хор: Един Свят, един Господь Иисус Христос, во славу Бога Отца. Аминь.

Хор поет причастен дня или святого по уставу.
 
Причащение священнослужителей в алтаре
Диакон: Раздроби, владыко, Святый Хлеб.  
Иерей: Раздробляется и разделяется Агнец Божий, раздробляемый и неразделяемый, всегда ядомый и никогдаже иждиваемый, но причащающияся освящаяй.
 
Иерей: Диаконе, приступи.  
Диакон: Се прихожду к безсмертному Царю и Богу нашему.
Преподаждь ми, владыко, Честное и Святое Тело Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.
Иерей: (имя), священнодиакону, преподается честное и святое и пречистое Тело Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, во оставление грехов его и в жизнь вечную.  
Диакон: Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистинну Христос, Сын Бога живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от нихже первый есмь аз. Еще верую, яко сие есть самое пречистое Тело Твое, и сия есть самая честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися пречистых Твоих Таинств, во оставление грехов и в жизнь вечную. Аминь.
Се приступаю к Божественному Причащению. Содетелю, да не опалиши мя приобщением: Огнь бо еси, недостойныя попаляяй. Но убо очисти мя от всякия скверны.
Вечери Твоея тайныя днесь, Сыне Божий, причастника мя приими; не бо врагом Твоим тайну повем, ни лобзания Ти дам, яко Иуда, но яко разбойник исповедаю Тя: помяни мя, Господи, во Царствии Твоем.
Боготворящую Кровь ужаснися человече, зря, Огнь бо есть, недостойныя попаляяй. Божественное Тело и обожает мя и питает: Обожает дух, ум же питает странно.

Тропари
Усладил мя еси любовию, Христе, / и изменил мя еси Божественным Твоим рачением; / но попали огнем невещественным грехи моя, / и насытитися еже в Тебе наслаждения сподоби: // да ликуя возвеличаю, Блаже, два пришествия Твоя.

Во светлостех Святых Твоих како вниду, недостойный? / Аще бо дерзну совнити в чертог, одежда мя обличает, яко несть брачна, / и связан извержен буду от Ангелов. / Очисти, Господи, скверну души моея, // и спаси мя, яко Человеколюбец.

Молитва
Владыко Человеколюбче, Господи Иисусе Христе Боже мой, да не в суд ми будут Святая сия, за еже недостойну ми быти: но во очищение и освящение души же и тела, и во обручение будущия жизни и Царствия. Мне же, еже прилеплятися Богу, благо есть, полагати во Господе упование спасения моего.

И снова
Вечери Твоея тайныя днесь, Сыне Божий, / причастника мя приими; / не бо врагом Твоим тайну повем, / ни лобзания Ти дам, яко Иуда, / но яко разбойник исповедаю Тя: // помяни мя, Господи, во Царствии Твоем.
 
Иерей: Се прихожду к безсмертному Царю и Богу нашему.
Честное и пресвятое Тело и Кровь Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа преподается мне, (имя), священнику, во оставление грехов моих и в жизнь вечную.

Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистинну Христос, Сын Бога живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от нихже первый есмь аз. Еще верую, яко сие есть самое пречистое Тело Твое, и сия есть самая честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися пречистых Твоих Таинств, во оставление грехов и в жизнь вечную. Аминь.
Вечери Твоея тайныя днесь, Сыне Божий, / причастника мя приими; / не бо врагом Твоим тайну повем, ни лобзания Ти дам, яко Иуда, / но яко разбойник исповедаю Тя: / помяни мя, Господи, во Царствии Твоем.
Да не в суд или во осуждение будет мне причащение Святых Твоих Таин, Господи, но во исцеление души и тела.

Слава Тебе Боже (трижды).

Благодарим Тя, Спаса всех Бога, о всех, ихже подал еси нам благих, и о причастии святаго Тела и Крове Христа Твоего, и молим Ти ся, Владыко человеколюбче: сохрани нас под кровом крилу Твоею, и даждь нам даже до последняго нашего издыхания, достойне причащатися святынь Твоих, в просвещение души и тела, в Царства Небеснаго наследие.
Молитвы перед причащением мирян
Диакон: Со страхом Божиим и верою приступите. Открываются царские врата для причащения мирян. Открытие врат напоминает открытие гроба Спасителя, а вынос Св. Даров – явление Иисуса Христа по воскресении. Крестообразно сложивши руки на груди, причащающиеся подходят к Св. Чаше
Хор: Благословен грядый во имя Господне, Бог Господь и явися нам.
Иерей: Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистину Христос, Сын Бога Живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от нихже первый есмь аз. Еще верую, яко Сие есть Самое Пречистое Тело Твое и Сия есть Самая Честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися Пречистых Твоих Таинств, во оставление грехов и в жизнь вечную. Аминь.
Вечери Твоея тайныя днесь, Сыне Божий, причастника мя приими, не бо врагом Твоим тайну повем, ни лобзания Ти дам, яко Иуда, но, яко разбойник, исповедаю Тя: помяни мя, Господи, во Царствии Твоем.
Да не в суд или во осуждение будет мне причащение Святых Твоих Тайн, Господи, но во исцеление души и тела.
 
Хор: Тело Христово приимите, источника безсмерного вкусите.  
Причащение мирян
Возглас «Спаси, Боже, люди Твоя» и стихира «Видехом свет истинный»
Иерей: Спаси, Боже люди Твоя и благослови достояние Твое. Когда Причастие завершится, священник заходит в алтарь и благословляет народ в заключении богослужения.
Хор: Хлеб Небесный и Чашу Жизни вкусите / и видите, яко благ Господь. / Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Иерей: Тайная молитва священника

Благословен Бог наш.

Всегда, ныне и присно, и во веки веков.
 
Хор: Аминь.  
Песнь «Да исполнятся уста наша»
Хор: Да исполнятся уста наша хваления Твоего, Господи, яко да поем славу Твою, яко сподобил еси нас причаститися Святым Твоим Божественным, безсмертным и животворящим Тайнам; соблюди нас о Твоей святыни, весь день поучатися правде Твоей. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Благодарственная ектения
Диакон: Прости приимше Божественных, Святых, Пречистых, Безсмертных, Небесных и Животворящих, Страшных Христовых Тайн, достойно благодарим Господа. Следует последняя ектения, в которой верющие благодарят Бога за причастие бессмертных, небесных и животворящих страшных Христовых Таин, и последняя молитва, т.н. «заамвонная», — молитва, которая подводит итог значению этого богослужения. После нее священник произносит отпуст с упоминанием празднуемых сегодня святых, а это, прежде всего, преподобная мать Мария Египетская и святитель Григорий Двоеслов, папа Римский, святой еще неразделенной Древней Церкви, к которому восходит традиция совершения Литургии Преждеосвященных Даров.
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.  
Хор: Господи, помилуй.  
Диакон: Вечера всего совершенна, свята, мирна и безгрешна испросивше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.  
Хор: Тебе, Господи.  
Иерей: Тайная молитва священника

Благодарственная молитва Благодарим Тя, Спаса всех Бога, о всех, ихже подал еси нам благих, и о причастии святаго Тела и Крове Христа Твоего, и молим Ти ся, Владыко человеколюбче: сохрани нас под кровом крилу Твоею, и даждь нам даже до последняго нашего издыхания, достойне причащатися святынь Твоих, в просвещение души и тела, в Царства Небеснаго наследие.

Яко Ты еси освящение наше, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
 
Хор: Аминь.  
Заамвонная молитва
Иерей: С миром изыдем. Заамвонная молитва представляет собою сокращение всех ектений, произносимых за Божественной Литургией.
Хор: О имени Господни.  
Диакон: Господу помолимся.  
Хор: Господи, помилуй.  
Иерей: Владыко Вседержителю, иже всю тварь премудростию соделавый, и неизреченным Твоим промыслом и многою благостию введый нас в пречестныя дни сия, ко очищению душам и телом, к воздержанию страстей, к надежди воскресения. Иже четыредесятми деньми скрижали вручив, богоначертанная писмена, угоднику Твоему Моисеови, подаждь и нам, Блаже, подвигом добрым подвизатися, течение поста совершити, веру нераздельну соблюсти, главы невидимых змиев сокрушити, победителем же греха явитися, и неосужденно достигнути поклонитися и святому воскресению. Яко благословися и прославися пречестное и великолепое имя Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.  
Хор: Буди имя Господне благословено отныне и до века. (трижды)  
Чтец: Слава, и ныне  
Псалом 33
Читает чтец или поет хор: Благословлю Господа на всякое время, выну хвала Его во устех моих. О Господе похвалится душа моя, да услышат кротцыи и возвеселятся. Возвеличите Господа со мною и вознесем имя Его вкупе. Взысках Господа и услыша мя, и от всех скорбей моих избави мя. Приступите к Нему и просветитеся, и лица ваша не постыдятся. Сей нищий воззва, и Господь услыша и, и от всех скорбей eго спасе и. Ополчится Ангел Господень окрест боящихся Его, и избавит их. Вкусите и видите, яко благ Господь; блажен муж, иже уповает Нань. Бойтеся Господа, вси святии Его, яко несть лишения боящимся Его. Богатии обнищаша и взалкаша, взыскающии же Господа не лишатся всякаго блага. Приидите, чада, послушайте мене, страху Господню научу вас. Кто есть человек хотяй живот, любяй дни видети благи? Удержи язык твой от зла, и устне твои, еже не глаголати льсти. Уклонися от зла, и сотвори благо. Взыщи мира, и пожени и. Очи Господни на праведныя, и уши Его в молитву их. Лице же Господне на творящия злая, еже потребити от земли память их. Воззваша праведнии, и Господь услыша их, и от всех скорбей их избави их. Близ Господь сокрушенных сердцем, и смиренныя духом спасет. Многи скорби праведным, и от всех их избавит я Господь. Хранит Господь вся кости их, ни едина от них сокрушится. Смерть грешников люта, и ненавидящии праведнаго прегрешат. Избавит Господь душы раб Своих, и не прегрешат вси, уповающии на Него.
См. Псалом

После заамвонной молитвы хор поет "Буди Имя Господне", затем следует 33 псалом. Священник тайно читает молитву "Внегда потребити Святая", в которой просит Господа, введшего нас во всечестные дни сии и сподобившего причаститься Святых Тайн, показать нас наследниками Царствия Своего. Диакон с благоговением слушает эту молитву, после которой потребляет Святые Дары. Затем раздают антидор и бывает обычный отпуст, на котором воспоминается святой Григорий Двоеслов, именем которого надписывается у нас Литургия Преждеосвященных даров. На отпусте Литургии Преждеосвященных даров (а также на отпусте вечерни после часов) соединяется обычно при воспоминании святых два отпуста: настоящего дня и наступающего дня (например, в понедельник — отпуст понедельника и вторника; во вторник — вторника и среды и т. д.).
Благословение священником молящихся
Иерей: Тайная молитва священника

Молитва на потребление Святых Даров Господи Боже наш, введый нас во всечестныя дни сия, и общники нас сотворив страшных Твоих Таин, совокупи нас словесному Твоему стаду и наследники покажи Царствия Твоего, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Иерей: Благословение Господа на вас, Того благодатию и человеколюбием всегда, ныне и присно, и во веки веков.  
Хор: Аминь.

Слава, и ныне. Господи, помилуй. (трижды) Благослови.
 
Отпуст
Иерей:
Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своей Матере, святых славных и всехвальных апостол, иже во святых отца нашего Григория Двоеслова, Папы Римскаго и святаго (храма и дня), и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец.
Так произносится отпуст до Страстной седмицы; в Страстную же седмицу свой отпуст произносится. И поется многолетие. После же отпуста читаются Благодарственные молитвы.

В отпусте священник, вспоминая молитвы за нас Божией Матери и святых, выражает надежду, что Христос помилует и спасет нас, яко благ и человеколюбец.

См. также:

  виньетка  
Rambler's Top100 Рейтинг@Mail.ru 
Как помочь

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.