схимонах Феодор Свирский

Ответы схимонаха Феодора

Ответы схимонаха Феодора, данные им пред кончиною своею в Александро-Свирском монастыре на вопросы предложенные учениками его1

Вопрос: Что, когда Господь восхощет и живы будем, а вам, по воли Господни, воспоследует смерть; то полезно ль тогда нам без вас в здешнем монастыре продолжать жительство ежели и поступит благономеренный настоятель?

Ответ: Мы, по своему скудоумию, разсмотряем, что без нас вам не полезно на сем месте жить: потому что село многолюдное близко, и много в нем находится из народа склонных к слабостям; к тому же монастырь штатный и настоятели часто переменяются, купно же с ними и обряды и чин монастырский; а вам непременно должно жительствовать во утвержденном общежительстве, где полезнее будет душам вашим; и во свидетельство от книги Св. Иоанна Лествичника от слова 15 толкованиë не лепо убо единою от миpa избегшим с женами беседовати, или любити всяко беседы женския и мужеска пола миловидных: но от всех сих отвращатися зельне: мнози бо от неустроенных братий сею хитростию от сопротивнаго погибоша, и оставиша сильным убо страх, немощным же соблазн. Аще ли же за еже оскудни потреб есмы, беседовати с ними понуждаемся; да изволим гладом паче умрети, нежели от жен питатися. Хощем к Богу умерщвлени быти: сущии бо, рече, во плоти Богу угодити не могут. Той Сам тесный и прискорбный путь заповеда, ведущий в Царствие небесное. Хотя же жити в мире сем, погубит себе от жизни истинныя. Иже бо хощет друг быти миру, – враг Божий бывает, и пагубник души своей: понеже всяк покой мерзок есть от Бога, сего ради не питай тела своего, да не супостат ти будет. Елико бо покоиши плоть свою, толико множиши страсти вне страстей, и прочее душа, отягчавши от плотского мудрования и похотения, безплодна будет от благих дел, не вселитбося Дух Святый Божий в человеце плотяне и роскошно живущем, и любяй свое тело Божия благодати не получит. Тем же хотяй со истиною спастися, должен есть отметати миpcкoe попечение и покой телесный, и вся расплевав оттрясти и пещися о спасении души своей, томя и стесняя плоть свою, да своея души не погубит. Потщимся, о братие, вседушне, донележе время имамы, да не каятися имамы во веки безконечныя: и кто тогда представь поможет? Се бо настоящее тебе сладкое, в горек приидет тебе конец; восприял бо еси, рече, благая твоя в животе твоем, и того ради страдати имаши злолютне.

Вопрос: Ежели же обстоятельства непременно понудят нас перейти, к какой Господь удостоит, из общежительных монастырей, и ежели приняты будем настоятелем; то чего наиболее полезно нам держаться и чего удаляться?

Ответ: 1) В какую настоятель келлию назначить, какова бы она ни была, в той и пребывати. О семь пишет св. Симеон Новый Богослов в Добротолюбии во 141-й главе: в келлии, юже от предстоятеля в начале приял еси, пребуди даже до конца: аще же, ветхости ради или падения ея, от помысла стужаешися, положив поклон предстоятелю, со смирением воспомяни; и аще услышит тя, радуйся, аще ли же ни, и тако благодари, воспомянув Владыку твоего, не имевшаго где главу подклонити.

2) Такожде, живучи в общежительстве, по келлиям, кроме настоятеля и духовника, отнюдь не ходити. И о семь св. Симеон Новый Богослов пишет в главе 124-й тако: да не приходиши же в келлии чию, кроме игуменския, и сие сердце; но аще о помысле того вопросити хощеши, в церкви сие твори от собрания же aбиe в келлию отходи, та же сице на служение. По павечернице же, вне келлии игуменския положив поклон и прося молитвы, паки поник с молчанием в келлию притекай.

3) В обители, в какое послушание настоятель назначит, в том и пребуди, и со страхом Божиим со тщанием проходити, а другого мнимаго послушания или службы, по своему самосмышлению, себе не просити. О сем пишет св. Иоанн Лествичник в 4-й глав, о послушании, тако: забыша себе нецыи от послушник, благоуветное исходное настоящаго ощутивше и по своих волях повеления просяще: да ведят убо всячески, яко отпадают исповеданнаго венца; послушание бо есть разсуждения и желания своего отчуждение.

4) В обители, ежели кто из братии будет звать в свою келлию чаю пить, или другое подобное тому прияти утешение, вам, яко по чувствам немощнейшим, отнюдь не ходити, ниже к себе из братии кого звать: поелику сие неприлично монашествующему званию, но соблазн и смущению вина. О сем пишет св. Симеон Новый Богослов, в главе 13-й, тако: егда вся от себе бесове содеют, и намерение наше еже по Бозе поколебати или возбранити не возмогут, тогда в лицемерствующих благоговением отай входяще, теми подвизающихся возбраняти покушаются: и первее убо, яко от любве сиречь и милосердия движими, в телесный покой входититем советуют, да не и тело изнеможет, глаголет, и в уныние впадет. Та же и в беседы неполезны иззывающе, дни в сих прииждивати тех понуждают. Аще убо кто от тщаливых послушав уподобится тем, обращаются и наслаиваются погибели его; аще же не покорится их словесем, но блюдет себе странна от всех и осмотрительна и бездерзновенна, движутся на зависть, и вся творят и деют, дóндеже и от обители его изженут: не терпит бо тщеславие безчестное, – похваляемо смирение видети пред собою. Св. Исаака Сирина от главы 8-й: иже призывают друг друга к гостьбам, и восплащают друг другу, якоже наемницы, увы мерзкия любве сея и нелепотнаго и нечистаго пребывания. Бежи, о брате, обыкших в сицевых, и никакоже с ними вкупе ясти восхощи, ниже аще ти нужда приключится: ибо трапеза их мерзка и бесов служителей имут. Друзи жениха Христа сея не вкушают. Иже гощения часто совершаяй, делатель есть беса блуднаго, и душу смиренномудраго оскверняет.

5) С новоначальными и юными сообщения и сообращения содружества яко огня бегати: о чем пишет св. Симеон Новый Богослов, в главе 125-й: Любовь же особну с каковым либо лицем да не стяжеши, паче же с новоначальным: аще и возмнится ти житие изряднейше имети, а не зазорно. Ибо от духовныя любви прелагают тя в страстну наимножайше, и впадеши в скорби безполезны: сие бо наипаче обыче подвизающимся случатися. И св. Исаак Сирин пишет в слове 8: Яже к юным дружба, мерзок блуд от Бога: сокрушению сицеваго несть пластыря. А иже всех равне любящий спострадательне и нераздельне, сей достиже совершения. Юный юному последуя, творит разсудливыя о них рыдати и плакати: старец же последуя юному, злосмраднейшу паче юных имать страсть: аще и о добродетели беседует к ним; но сердце его уязвлено есть.

6) Должно всевозможно стараться приобучати себя в одежде и обуви ко употреблению, всегда имети нужное, потребное и умеренное, и каковое от настоятеля определено будет, а другаго лучшаго и мягка не взыскивати: о чем пишут св. Каллист и Игнатий в Добротолюбии, в главе 15-й: непрелестный учитель еще паче к духовнейшим руководити тя имать, зря тя от души радующася о умеренности и простоте и худости в брашнех же и питиях, и покрывалех и одеяниих, и довольствующася потребными, и приличными, и нуждными, а не излишними и мягкотными, имиже величаются со украшением и блистанием безумно живущии, и сами на себе и на свое спасение меч движут. Глаголет бо великий апостол Павел: „имуще пищу и одеяние, сими довольни будем». –

7) В церковь Божию должно всевозможно стараться кo всякой службе ходити и со страхом Божиим в оной стояти: о чем пишет св. Димитрий Митрополит, Ростовский чудотворец, в своих сочинениях: якоже дань царская от подданных своих людей должна братися, и никому не возможно от ней отказатися: такожде и всякому христианину должно на всякое правило церковное ходити, и не ходящему на церковное правило не можно извинения приносити, а колми паче монашествующим не можно извинятися. О сем же в церковном уставе напечатано, в главе 83-й, тако: достоит и сие ведати, якоже предрекохом о пении, яко по преданию не подобает в общем житии имети устава, кроме общины пети псалмы особне или ину службу; но вся посреде быти, разве аще что по праведному слову на пользу и спасение души есть, по коемуждо предписахом образу, и с настоящаго советом.

8) Такожде и в трапезу общую всевозможно стараться ходити, а в келлию пищи себе не отбирати кроме телесной немощи или каковыя необходимыя нужды. О сем же и в церковном уставе, в главе 38-й, напечатано тако: потребно есть ведати, яко не подобает по преданию ясти кому особо, паче же настоятелю; но аще будет ради воздержания вящаго и подвига, или некия иныя благословныя вины, повелением духовне настоящаго, во спасете души бывает: а не по коварству бесовскому, сие непотребно, ниже освидетельствовано, и свидетельства множайша имамы, в постных великаго Василия.

9) Должно память Божию, то есть, молитву Иисусову, всегда творити во устах и во уме имети, и сим душеспасительным именем, яко оружием, вся наносимая нам от общаго врага противные прилоги отгоняти. О сем пишут Св. Каллист и Игнатий в Добротолюбии главы 24-й; глаголет же и великий Златоуст: молю вас, братие, правило молитвы сея никогдаже престати, да сотворите, или презрити, и по мале: должен есть инок аще яст, аще пиет, аще сидит, аще служит, аще путешествует, аще ино что творит, непрестанно вопити то: Господи Иисусе Христе Сыне Божий, помилуй нас. Тогожде, глава 29: якоже сие тело наше, не присутствующей души, мертво есть и злосмрадно: тако и душа, не подвижущи себе на молитву, мертва есть и окаянна и злосмрадна. И яко горчайше всякия смерти вменяти подобает то, еже лишитися молитвы, учит нас добре великий Даниил пророк, умрети паче произволяя, нежели во мгновении часа лишитися молитвы. Еще учит нас добре Божественный Златоуст: всякий молящися, с Богом беседует. Коль же велие есть человеку сущу, с Богом беседовати, всяк знает: честь же представити никто не возможет: сия бо честь велелепие и ангелов превосходит. И св. Иоанн Лествичник пишет, в главе 21-й, тако: Иисусовым именем бий ратники, т, е. бесы: не обрящеши бо ни на небеси и на земли крепчайшаго оружия. Тогожде от слова 15-го: на постели возлегши, тогда трезвимся: занеже ум тогда без тела борется с бесы, и аще обрящется сластолюбив, предатель в сласть бывает. Память смертная всегда да спит и да востает с тобою, и единоглагольная Иисусова молитва: ничто же бо, якоже сие во сне обрящеши помощника.

10) И живучи во обители должно всячески стараться грехи своя, случающиеся нам повседневно, духовному своему отцу исповедовати, и тем совесть свою очищати: потому что смерть наша неизвестно когда нас похитит. О сем поминаем повесть: случилось сие в Молдавии, в ските Вороне: един монах был совсем здрав и молодой; пришедши вечером к духовному своему отцу Авксентию, он просил его, чтобы исповедал, а духовник сказал ему: приди завтра по утру, тогда исповедаешься: и он монах внезапу в ту же ночь умер без исповедания в келлии своей, и о том из монашествующих никто не знал. О сем же пишет и св. Симеон Новый Богослов во 129-й главе: И исповедание всех тайных сердца, от младенчества и даже до сего часа тобою содеянных, духовному отцу или Игумену, яко Самому Богу истязующему сердца и утробы, ведая, яко Иоанн крещаше крещением покаяния, и вси грядяху к нему исповедающе грехи своя. Ибо от сего велика радость души и облегчение совести бывает по пророческому словеси: „Глаголи ты первое грехи твоя, да оправдишися».

* * *

1

Передано Оптинским старцем иеросхимонахом Львом.

Комментарии для сайта Cackle

Открыта запись на православный интернет-курс