Хрисанф Мефодиевич Лопарев

Житие преподобного Стефана Комельского

Содержание

Житие и подвиги преподобного отца нашего Стефана, иже на Комельском озере пречестен монастырь совокупльшаго, Вологодского чудотворца, и преставившегося в лето 7050-го месяца июня в 12 день на память преподобных отец наших Ануфрия Великого и Петра Афонского Начало о святом Приход святого в пустыню на озеро Комельское О зверском стремлении святаго О явлении пречистыя Богоматере святому Стефану О пришедших ко святому двоих муж О злонравных человецех, иже пакости творяху многи святому О приходящих братии ко святому О шествии святаго старца Стефана к Москве и о поставлении его во игумены Се же о приходе святого Стефана с Москвы О поставлении первоначальный церкви О преставлении преподобнаго Стефана О видении на гробе огня и о написании образа святаго Стефана Чудо преподобнаго Стефана о избавлении от потопа на море Выписки из службы преподобному Стефану  

 

Житие Стефана Комельского было сравнительно мало распространено в нашей древней письменности и осталось неизвестным исследователю древнерусских житий, проф. В. О. Ключевскому. Один из списков сего жития, неизвестного времени, находился в библиотеке Царского и им пользовался архиеп. Филарет при передаче содержания Жития преподобного1. Правда, в Описании рукописей Царского нет указания на это житие, но так как в каталог Строева вошли не все рукописи, а с другой стороны собрание Царского целиком перешло в собственность Гр. А. С. Уварова, то надеемся со временем найти этот список при посредстве Описания Уваровских рукописей, приготовленного к печати покойным архимандритом Леонидом. Второй список, вместе со службою преподобному Стефану, нового письма, находится в библиотеке проф. Н. С. Тихонравова и положен здесь в основу издания; третий, XVII века (Q. СХСVІII), принадлежит Императорскому Обществу Любителей Древней Письменности и послужил при издании для вариантов (список довольно неисправный); наконец четвертый, XVII века, в сборнике в лист, находится в продажном рукописном собрании г. Яковлева; но, как мне сообщено, сею рукописью нельзя воспользоваться. – В издании раскрыты титла и слова переданы в большинстве случаев по современному правописанию и по всей полноте их букв.

Житие и подвиги преподобного отца нашего Стефана, иже на Комельском озере пречестен монастырь совокупльшаго, Вологодского чудотворца, и преставившегося в лето 7050-го месяца июня в 12 день на память преподобных отец наших Ануфрия Великого и Петра Афонского2

Велий Господь и хвален зело и велия крепость его и разуму его несть числа; якоже удиви Господь святыя своя угодники3; мученицы убо Быша в первая лета, тии духом святым наставляема бысть4, Христа ради мучением5 конец прияша, сии кровно крестишася, кровию и спасошася; а иже самоволнии мученицы именуются, сии6 самоволнии мученицы, иже мира отвергошася7 и всего яже в мире суть, и облецыся во святый ангельский образ и терпяше всяку страсть, Христа ради тесный убо и прискорбный путь шествовавы небесного ради царствия, алканием и жаждею души своя томиша, и брашася постом и молитвою с невидимыми враги. Писано бо есть: Праведник от ловитвы избегнет, и Память праведнаго с похвалами, и Благословение Господне на главе его, От уст праведнаго каплет премудрость. Сам Господь к своим учеником и апостолом рече: Вы есте свет миру; свет же, рече, не огня вещественнаго, иже пожигает, но свет ума невещественнаго же от Бога и Господа нашего Иисуса Христа благодати, и боготворивый дар прияша. Аз же многогрешный ревностию яко неким жалом душу любящаго благих дел житие уязвити и на благочестивое житие протчая привести, всяк бо писаше писание а слагая в нем живет дух святый, оному же пишущу, а духу святому умудряющу благое написовати и благоугодное, а не злое, якоже ны наречеся, рече Бог, о преподобнем отце нашем Стефане, игумене и строителе монастыря святаго Николы, иже есть на озере Комельском. Но како и коим писаниемъ простру слово, якоже8 о святом, но положу упование всегда на Господа Бога и на тое9 рождшую Богоматерь, но той10 подаст ми ум благ и просветит разум и отверзет очи сердечныя и да пишу11 о святем, еже малу речь слышах о нем.

Начало о святом

Слышах убо о святом Стефане от нецых, яко рождение имый и воспитание во области вологоцкой, веси же и12 села не познахом, но наречием слышахом, яко отец его живяше у некия княгини во дворе, ей13 же убо вдовство имеюще, и глаголют же ю благочестивая Софья Брадатых. Мню же, яко благочестив14 сы быст и муж той, от негоже произыде си отрок святый Стефан. Сей же отрок извыче божественнаго писания и разсмотрив суету света сего и не15 изволи жити в мире сем; и иде во един от монастырей16 во обитель Покрова пресвятыя Богородицы, иже есть на реце на Глушице, во ограду преподобных отец Дионисия и Амфилохия Глушицких чудотворцев, и ту пострижете восприят от ту сущаго игумена, и многа лета пребысть в монастыре том, труждашеся во всяких службах монастыря того; пост же и молитву его кто исповесть? единому Богу сведущу17. И по сем паки изыде из монастыря того и хождаше по многим обителем, труждашеся Бога ради. И пребысть18 многое время в монастыре пречистыя19 Богородицы20, иже есть на Тифине; преходя бо из обители во обитель, искаше себе места пустыннаго, где бы ему пустыню составити; но идеже Господь Бог изволит на коем месте прославитися имени его святому, той на то место и приведет Господь любящая его. Последи же прииде паки, духом святым наставляем и водим, преподобный старец Стефан в пустыню сию, в ней же бе ныне монастырь святаго Николы архиепископа града мир Ликийских чудотворца21.

Приход святого в пустыню на озеро Комельское

Преподобный же истинный22 старец Стефан потрудися во многих обителех и не изволи в них23 до кончины века своего24 пребывати, паче же реку: Богу тако изволившу. И паки поиде святый по пустыням и по непроходимым местам по многих странах25, преходя многие места, последи же прииде, Богом наставляем, на место то, идеже есть ныне монастырь стоит во имя святаго Николы на озере Комельскомъ. Место же оно не26 вельми красно, паче же реку: и унывно27; страну убо озеро Комельское, вскрай же озера место равно суть, идеже преподобный вселися, древеса бо сосны превеликие, ели убо и березник угодны суть к28 строению церковному и никомуже прежде тут от человек живущи. И возлюби е святый и рече: Се покой мой в веке века; зде вселюся. И паки рек: Яко Господеви Богу годе, тако и будет. Имяше же с собою в пустыне пособника, милость Божию, образ пречистыя Богородицы и святаго Николы чудотворца, и мало в кошнице29 воды и хлебец не мощи ради телесныя, и едину сикеру. И так себе от малых древес сотвори хижицу малу, пред нею же и прус рекше сенцы30, и всегдашняя молитвы в ней пред образом Матери Божии возсылающе. И тако един с Богом в пустыни безмолвствуя.

О зверском стремлении31 святаго

Не престаяше бо враг сы демон32 всегда творяше пакость человеком, паче же искушения много наводя на боящихся Бога; превращаяся убо враг сы демон во зверское видение в медведя и волки, и притече33 нощию к келии святаго Стефана и рыкающе и зубы скрегчюще, хотя святаго устрашити и сим из пустыни изгнати. Сему же многажды бывающу. Святый же Стефан, стоя на молитве пред образом пречистыя34 Богоматере и глаголюще молитву Иисусову, и паки нача глаголати молитву кресту Христову: Крест хранитель всей вселенней35, и прочая; Да воскреснет Бог и разыдутся врази его и да бежат от лица его вси36 ненавидящи его, яко исчезает дым да исчезнут, яко тает воск от лица огню, тако да погибнут37 беси от лица любящих Бога, и рек: аминь. И абе нечистии дуси вси без вестии Быша, твердаго же столпа не поколебаша, но паки сами сострашились38.

О явлении пречистыя Богоматере святому Стефану39

Преподобному же отцу нашему40 и святому старцу Стефану пребывающу во внутренней своей пустыни, бдящу убо ему и молящуся Господу Богу и пречистой Богородице и всегда в молитве призывая в помощь великаго святителя Николу. По41трилетное убо годище по пришествии его в пустыню на озеро Комельское, во время летнее изшедшу преподобному Стефану из келии своея в часовню помолитися, – бе бо у него часовня в пустыне во имя святаго Николы. Дню же бывшу светлу и солнечну, и яко молящуся святому старцу, и абие свет дневный пременись и бысть свет, явися светлее дневнаго света, якоже рече пророк: Свет возсия праведнику. Святому42 зрящу семо и овамо, изыде из часовни и абие явися милость Божия неизреченная Господа Бога нашего: на нем зрит преподобный пречистую Богородицу, грядущу прямо к часовне, с нею же великаго святителя Николу43. Святый же, не моги зрети нестерпимаго света зарю, паде пред Богородицею и моча землю слезами. Близ же его ста Никола44 чудотворец и нача умоляти пречистую Богородицу о святем, да благословит место оно. Всепетая же Мати Христа Бога нашего рече ко святому: Возлюбленне, возстани и воздвигни на сем месте церковь во имя архиерея45 Николы и монастырь устрой; ты же буди строитель и игумен месту сему. И абие со гласом онем и невидимы бысть46. Преподобному же возставшу от земля радующеся47 сердцем, паче же веселящуся духомъ о Господе и о сем благодарныя молитвы Господеви принесе, яко пречистая не презре моления его. Писано бо есть: Благословение Господне на главе праведнаго и вся дела смиреннаго явленна пред Богом. И паки сам бо истинно Христос глаголет: Не вжигаютъ светильника под спудом ни48 под одром поставляют, но на свещнице, да светит всем, иже во храмине суть49.

О пришедших ко святому двоих муж

И по50 строению Господню приидоша ко преподобному Стефану некия два мужа христиана и добронравна сердцем, лесни51 имуще52 промыслъ, бе бо ходиша по пустыни зверина ради добытка53; и узреша хижицу и уразумеша я ко неки муж пребывает в ней пустыннолюбитель, и скоро пришедше к хижице и молитву сотворшу54 Иисусову. Старец же изыде к ним; они же благословишася от55 него; он же рече: Бог да благословит ваю, чада56. И побеседоваста со святым. Он же рече к ним. Далече ли, чада, от сея пустыни до жилищ57 человеческих; хотел бы их58 аз убогий ведети путь до жилищ человеческих. Они же рекуще59: Поидем, честный отче, мы тебе путь покажем до жилищ человеческих60. Старец же иде с ними; они же указаша ему стезицу61 малу до жилищ человеческих, до Белоселко(в)ской62 дороги, до государьских деревень волостных, бе бо из волостей едина стезица мала бысть летняя и до пустыни святаго. Святый же, благодаря Бога, и рек има: Мир вама, идета63 в домы своя. И паки ти боголюбцы они64 два мужа приидоша вскоре ко святому, принесше хлебы печены и соли и от пчел сота65. Старец же66 от них с радостно приим. Посем же и мнози уведаша о святом и начаша к нему благовернии людие приходити и благодарнии67 бьша от него, бе бо не имы тогда священническаго сана.

О злонравных человецех, иже пакости творяху многи68 святому

Ненаказании69 же и злонравнии человецы, паучаеми70 дияволом, бе бо злый враг подстрекая сердца их окрест пустыни святаго живущи, в ближних весех и71 селех приходяще на озеро Комельское рыбы ловити, приходяще72 к келии святаго, многу покасть73 творяще74 и святому старцу Стефану, ругающеся и смеющеся ему, бесовския песни поюще и бранящу75 ему и глаголаху: Изыди из пустыни сея, яко угодие наше есть, да не зле76 умреши. Многажды77 не дающе старцу на озере рыбы ловити, а иногда же со озера приидоша нощию в летнее время, хотяху святаго убити, рекуще. Яко ничем его не можем отъ места отгнати. Преподобному же в то время стоящу на молитве, Богу молящуся яко же речеся инде в писании: И бе78 рука моя поможет ему и мышца моя защитит. И нападе на злонравных человек ужас велий и страх мног, и Быша отгоними от келии святаго Божиею силою. И паки речеся: Многи скорби праведных, от всех их избавить их Господь. Тем же глаголет Господь: Гордым противится79, смиренным же дает благодать.

О приходящих братии ко святому

Но строению же Божию и Духа святаго действеем снидошася ко преподобному отцу Стефану в пустыню неколико братства. И начата со80 святымъ в пустыни81 жительствовати, ревнующе его житию, терпяще Бога ради пустынное пребывание. И бе пустыни далече от жилищ человеческих и от церквей Божиихъ. И начаша со старцем размышляти, како бы им и коим образом въ пустыни82 церьковь малу. И возложше83 свое упование на Господа Бога и на святаго Николу чудотворца, рекуще: Яко той умолит Бога о84 нас сирих, Бог не презрит в пустыни сей.

О85 шествии святаго старца Стефана к Москве и о поставлении его во игумены

Преподобный же отец наш Стефан созва всю яже о Христе братию, иже с ним в пустыни жительствуют. Сии вси снидошася86, идоша во храм молитвенный, иже есть в часовню святаго Николы и начаша советовати о поставлении церкви, како бы имъ в пустыни воздвигнути церковь и кого им избрати наставника87 себе, и все упование возложше88 на Бога и рекуще вси братия: Отче Стефане, ты первие всех, Богом наставляемый, прииде в сию пустыню, ты убо и первый наставник нам буди, иного, разве тебе, не89 имам90 избрати. И тако совет возложше91. Писано бо есть: Возваша праведнии и Господь услыши92 их, Призываху Господа и той послушаше их. И тако старец Стефан поиме с собою единого от братии, а другаго от мирских тружающагося с ним, и поидоша в богоспасаемый град Москву93 князю Василию, и ко преосвященному митрополиту Даниилу, Киевскому и Московскому и всея Русии о пустыни94; яко да великий князь даст им землю в пустыню под манастырь, к митрополиту же, яко да благословит и повелит ему95 в пустыни церковь воздвигнути во имя святаго Николы. И тако Богом наставляеми приидоша в царьствующий96 град Москву. И видеша митрополита Даниила, и благословишася у него. Он же видех97 и благослови, и вопроси Стефана: кто еси ты чернец, и что есть имя твое, и что требуеши от мене? Святый же ко святителю глагола: Великий святителю Данииле, аз есмь убогий чернец, раб многогрешный, господь си98 твой нищий богомолец, а имя мое Стефан грешный; приидох ко твоей святыни благословитися у тебя: прошу милости у Бога, и у тебя благословения. Есть, владыко, во области града Вологды, на озере Комельском местцо пустынно, точию лес великий, и блата99 непроходимы, и мхи. Азъ же грешный приидох в та места, и неколико есть братии со мною в той в пустыни, и да благословит твое святительство, и повелеша100 нам грешным на том101 местце церковь создати святаго Николы. Святитель же Даниил митрополит, вня си слово во ум и усумнеся, и повел старцу Стефану, иже102 с ним пребыти у себя во двор митрополич хлебне, яко же рече святый апостол: Братие, невем103 яко любящим Бога104 вся поспешествуют во благо. И по сем паки немедленно повел святитель Даниил митрополит, старца Стефана взяти к себе в келию, и вопроси его паки: Где бо и камо пустыни сия, еже, рече, хощеши ли105 обитель строити. Старец же Стефан вся сия поведа подробну святителю; святитель же благослови его и рек: Яко на всяком месте владычества106 его, яко Господеви107 угоде, тако и будет. И посем святитель Даниил иде к великому князю Василию, в его княжняя108 полаты, и возвести великому князю о старце Стефане, рек: Яко прииде старец из твоея отчины, из предел Вологодских, и бьет челом тебе, государю, о пустынке; есть де в краи озера Комельскаго пусто место, точию лесы и блата, и многия мхи, и о сем како109 повелит твоя держава. Сия же от святителя слышав великий князь Василий Иванович110 о старце, и рече: Постави ми111 его семо. Скоро же его112 и пред великаго князя постави; и виде старца князь и вопроси его о всем; оному же вся поведающу113 великому князю, вся подробну, яко же есть выше писахом. И сия слыша великий князь и похвали старца о сем,– бе бо тепле верою к боголюбивым мнихом, яко же и Господь рече: Веруя в мя, а дела аз творю. И даде114строитъ в пустыне манастырец, его же хощет во имя, и грамоту даде; повел же отписати и во отчину свою во град Вологду, к державцу града, яко да оберегает старца115 , и пустыню снабдевает от злонравных человек, близ живущих в пустыни, и озера даст и116 пустыне. Даде же старцу Стефану князь великий на сооружение церкве сребра и иных потребных, и тако отпусти его117. Тако же и великий святитель118 Даниил, митрополит всея Русии даде старцу Стефану благословеную грамоту, во еже в пустыни воздвигнуты храм во имя святаго Николы чудотворца119, монастырь строити. Вдаде ж ему и антимис, еще же даст апостол и евангелие, ина ким120 ризам121 и сосуды церковныя, и сребра на сограждение церковное, и прочая. Сподоби же его и священства сана прияти, и соворши122 его игуменом; и удержа его у себе неколико дней, наказуя и уча его о ползе душевней: Братие123, плод духовный: любы, радость, мир, долготерпение, и ина от божественнаго писания, и124 правил святых отец, и прочая. И отпусти его святитель во свою ему пустыню125. О сем тако есть.

Се же о приходе святого Стефана с Москвы

Елма же Богу помогающу, прииде святый Стефан126 во своя ему пустыню. Его же видящии127 братия и вси тружающиися в пустыни, текше во сретение его, и вси благословишася от него. Он же всех благословению сподоби, несый с собою великаго князя грамоту, данную на пустыню Стефану с братиею, и еже по нем, и другую от митрополита, яко да церковь поставить и монастырь строить. И немедленно вниде во храм молитвенный, рекше в часовню святаго Николы, и молебная сотвори за великаго князя, и о плоду чрева его, таж и за святителя, и зад вся христианы. Сам служаше с братию. И тако вси касашеся темины ко святому евангелию и честным крестом оградими Быша от руку святаго игумена Стефана, пастыря128 Христова стада словесных овец, во своей ему пустыни. Оттоле же преподобный весь предается129 Богови, начать отребляти место и монастырь распространяти и от монастыря отсекати лес и подолие расчищати покосу130 ради, даже до озера; тако же и нивы насевати. Писано бо есть Благословение Господне на главе праведнаго, и Вся дела смиренаго явлена пред Богом. К сему же и мнози человецы131 к нему приходити, и тии зряху его тружающася, вси в трудех помогающе святому132 пустыню распространяти, вси купно работая кождо их по своему обету, якоже133 святому Николе.

О поставлении первоначальный церкви

Посем преподобный игумен и строитель Стефан посла единаго брата в веси жилищ человеческих, да аще есть древодел134, да приидут в пустыню и возмутъ мзду трудов своих и соградиша135 церковь малу храм клинчать, зело136 невелик. Стефан виде, яко уже год освященье137, и посла в веси138, села жилищ человеческих некиих от братии, да шед возвестят о священии церкви святаго Николы, иже на озере Комельском. Они же идоша и возвестиша сия и день уреченный поведаша, в он же священье139. И тако многое множество народа съехавшеся и снидошася и навезше140 святому многое потребных всякого обилия и пищи, и дающе много на строение церкви и монастырю и на препитание братиям, и оттоле прослы он монастырь Никола на озере даже и до сего дне. Стефаново же имя имяновашеся, яко Стефан строитель монастыря того141 святаго Николы, иже на озере. По сем убо преподобный Стефан нача строити монастырь четвероуголен и келии постави многи142 по чину, постави же и хлебню, содела же и гостинницу, в ней же сам и вся братия приходяще и гости хлебствующе. Пост же его143 кто можетъ исповедати, или труды и коленное поклонение кто испытати возможет?–токмо вся сия единому Богу ведома. На даяни же боголюбивых християн купи святый три колокола. Прииде же ему некий брат144, имея он художество иконное писание, именем Гурей; сей многия труды показа, многия иконы написа и вся строя церковная преписа, якоже бысть прежде во Андроникове монастыре, иже на Москве: игумену Александру строящу церковь каменну святаго Спаса Нерукотвореннаго, а старцу Андрею иконы пишущу, сему же подобно и зде: Стефану строящу, а Гурию пишущу. Устави же преподобный келаря и казначея и пономаря145 и прочая службы разряди: оваго в пекарню, таже и прочая146 трудом и ни есть ни единаго ж бы не тружатися. Сего же не вмы, в кая времена и лета прииде святый147 в пустыню и колико лет потрудися; мню яко много лет потрудися и многа знамения во имя Христово и чудеса сотвори, но писанию не148 предашася. Бе бо многа времена пройде и многа бысть в Русии нестроения и мятеж, паче же бысть многое нашествие от безбожныхъ Татар и от Черемисы на град Вологду и на вся пределы его; и быв тыя времена многие монастыри велие разорение прияша; великому 149 князю Василию Ивановичу150 преставльшуся в вечный покой, боляры же и сановники и вся вельможи прияша самовластие и не радеша о церкве151 даже до великаго князя Ивана Васильевича, иже Богом венчан царь бысть всея Русии. Но мы же о сем слово сокративше152, многа ина повести достойна святаго преминухом множества ради лет, яже проидоша земли убо широта и моря глубина, и святых чудеса не изочтенна суть: един Бог вся сия веды. Сия же дерзнух написати, яко153 что ми154 будет памяти ради святаго. Но, о великий угодниче святый Стефане, милостиваго еси Бога Господа раб, милостивъ буди мне грешному слагателю житие твое святое155, яко от верна раба. Святче Божий, помилуй мя грешнаго во веки века156, смыслу моему разумение даровася от Бога. Дух убо святый действуя157 усты человеческими, а не злое и отрыгая от сердца человеча слово богохвално158 а не богохулно159.

О преставлении преподобнаго Стефана

По смотрению160 Божию преподобный отец наш Стефан поживе многа лета на земли в доблем своем труде и в посте161 и в настоятельстве и во многих исправлениях же к Богу162, и честными сединами просия, и от старости изнемог бе, понеже, реку, прииде звание Божие от здешных на небесная. И тако в недуг телесный впаде и скорбию земною163 объят бысть, и возлеже на одре, уже не моги ходити. Братя ж видяще его болна суща, беспрестани посещающе его164 и святаго вси вкупе и глаголюще165: Отче честный, оставляеши нас сирых в пустыни сей. Святый же, утешая их, глаголаше: Не скорбите, братие, живущи в пустыни сей; сия бо есть пустыни на спасене душам нашим; оставляю же вас въ руце всех Бога и того рождьшие Богоматере и святому Николе; не имать Господь вас презрети на месте сем166 святем сирых и от всех враг избавит и спасетъ вас167, вы же имейте межю собою любовь нелицемерну друг ко другу, наставника почитайте и во всем повинуйтеся ему, простоту ж возлюбите и смирение, злонравие же и злосердечие далече отрините168; строение же монастырское держите яко при моем живот бысть. Прирек же и сие слово: Брате, о сем разумно вам да будет, аще будет обреты169 благодать пред Богом, то монастырь сей и по моем преставлении не оскудеет, но паче распространится; аще и телесно170 отхожду от вас, но духом с вами не отступен буду, аще будете имете171 между собою любовь. Многа же172 сему прочая поучив их о всем. И уже седмица дней прииде яко ему болящу, и виде святый свое отшествие к Богу173, и повеле себе внести ризы своя погребателная174, бе бо у него на то уготованы старыя и175 ветхия, иже176 ношаше, и тако учеником177 подкрепляем рукама, облечеся в них и вниде в церковь святаго Николы, учеником же ведом бысть178, и причастися от руку священника, служащаго святую литоргию, вкуси тело и кровь Господа Нашего Иисуса Христа, спутника животнаго, и вниде в келию июня 12 день, осветающу дневию а179 божественому словословию утренему но180 отпусте, предастъ святую свою душу в руце всех Бога. Братия же из церкви исшедше по отпении181, внидоша ко святому, мнеша его жива, и видеша преподобнаго уже о Господе скончавшася и падше к телеси, плачющеся многими слезами. И тако вся братия182 с ними трудившеся вси у телеси его простишася и не бе видети, яко умре святый, но зрети, яко на сон преложися; лице же его наипаче просветися живаго. И учиниша гроб в древе соснове183 и вложиша в не184 святое тело и внесше в церковь святаго185 Николы, надгробными песньми и псалмопением преподобнаго почтоша186, земли предаша. Погребоша его близ олтаря святаго Николы входя в церковь с десныя страны187, в лето 7050 год, месяца июня 12 день, на память святых188 отец Онофрия189 Великаго и Петра Афонскаго. Сицевы отца труды и потове, сицевы подвиги и терпение, сице190 бысть в пустыни пребывание191 и строение. И тако братия учиниша над ним часовенку малу памяти ради, яко ту есть погребен первый игумен и первый начальник сему месту и строитель святый Стефан. И сие до зде слово да скратим; подобающее же192 приложится зде.

О видении на гробе огня и о написании образа святаго Стефана

Лету же единому прошедшу или мнее по преставлении святаго Стефана, видеша нецыи от братии боголюбивы мнихи не по едины нощи193 и над гробом святаго свещи194 горящу; и сего бысть многажды видящим и сие поведаста между собою видение, и мнозем уразумеша195 сие, яко же рече псаломшик196: свет восия праведнику. И призваша писаря иконам и повелеша святаго Стефана образ написати, еже и бысть: разсказаша бо ему, каков бе подобеем, он же по разказу их вся подробну написа образ святаго197, и положиша образ на гроб святаго. И тако же и другий написаша образ и внесоша в церковь, покланяющеся ему. И оттоле начаша бывати многа чудеса от гроба его святого198.

Чудо преподобнаго Стефана о избавлении от потопа на море

В богоспасаемом граде Вологде человек некий, именем Гавриил, сей куплю дея, яко же есть обычай градским человеком199, и от сего прибыточная домови своему творяше и челядь свою питаше, бе бо правдив человек той и правдою куплю творяше и от сего подая200 нищим и скорбным Бога ради. И по некоем убо времени прилучися ему201 быти в монастыре святаго Николы, иже на озере Комельском, его же Стефану строящу, таже и благословен бысть от игумена Стефана. И бывши ему в келии у преподобнаго и беседоваста много о ползе духовней от божественных писаниих, вда же он человек в руц святому сребра на строение церкви святаго Николы и отъиде во свояси, и оттоле нача велию веру держати к монастырю святаго Николы, ко святому202 Стефану многу любовь и соузъ духовный, по вся лета присылаше203 ко святому в монастырь рогозу овогда и две и соли, такоже и от рыбы204 снедных и ина потребная на препитание братиям205, часто же и сам приезжаше любве ради духовныя206 молитвы ко святому Стефану. По преставлении же преподобнаго отца нашего игумена и строителя Стефана, по некоем времени бывшу ему на море, куплю деющу, и отплывшу в ладьи от берега далече, и се внезапу бысть буря ветренняя велика зело207, яко и ладью208 его сокрушитися от волн великих; людем же всем отчаявшимся живота, оному же мужу молящуся Богу и пречистой Богородице и многим святым209 призываше си в молитве на помощь и не бысть ему помощи, и се он воспомяну преподобнаго Стефана, игумена и строителя210 святаго Николы, иже на озере Комельском, и рече: О преподобне отче Стефане, вем тя пред Богом велика, помяни, святе, колику любовь имел еси к моему художеству211; еще жив си212, вем, яко и ныне на небесех предстоиши престолу Христову, помолися, святе, ко Господу, яко да избудем от сея страшныя смерти. И се абие видит на ладьи старца святолепна и сединами украшена и глаголаше213: Не бойся, сыну смирения, се бо Господь услыша моление твое и посла мя избавити тя от потопления. Оному же мужу вопросиша214 его: Отче святый, кто еси ты, бе бо от страха морскаго усумнеся. Святый же рече: То не веси ли, Гаврииле, колико215 подал в монастырь святаго Николы и мне смиренному: аз бо есмь Стефан, строитель святаго Николы монастыря, иже на озере. И абие невидим бысть. И тако буря преста и волны216 пременишася на тихость и бысть ему плавание благополучно ко пристанищу брега, и ко брегу преста. Таже217 и в дом свой прииде и немедленно скоро приходит в монастырь святаго Николы и ко гробу святаго Стефана чудотворца припаде, и сия вся исповеда игумену и братии. И тако218 Николе молебная совершив и у гроба Стефана понахиду219 пев и на гробе святаго положи220 покров и вниде221 в дом свой радуяся.

Выписки из службы преподобному Стефану

Кто бо слыша не удивится безмерному твоему смирению и терпению и еже к нищим милование, к скорбящим утешение.

Не остави нас, яко же обещася, твое Богом собранное стадо, избави нашествия супротивных.

Яко ангел во плоти пожив житие и чудотворения дар прият от Бога: бесныя и прокаженныя исцеляти и очищати человеком различныя недуги.Темже и ныне мы твою всечестную окружающе раку: молись Христу Богу, святе, подати и державному царю нашему222 на враги победительная.

Молися Христу Богу о чадех паствы и о притекающих с верою к раце мощей твоих.

Волнам, преподобне, именем Господним запретив и озеро укротив, люди от истопления спасл еси молитвами си.

Оставил еси отечество и страну свою и вся вещи, вреждающия тебе, и поиде радуяся во внютреннюю непроходимую пустыню, яко во вселен град, ко озеру Комельскому, и тамо претерпел еси многия скорби от бесовских коварств и от зверей стремления и от ненаказанных человек гонения и многим путь бывъ ко спасению, и державному223 царю на супротивныя победы и утвержение.

Вся яже в мире сладкая и красная возненавидев и последовав Христу. Тем же от всех слышиши: Радуйся, святе, отшед от сродник своих и устремися на западныя страны; радуйся, в непроходимую и внутреннюю пустыню вселився и устроив яко град пустыню при водах Комельскаго озера..., радуйся, от своего чпага ценою многа селища искупив, напитая трудившихся в ней Бога ради.., радуйся, святое и многотрудное твое тело ученицы твои погребоша; радуйся, преславному граду Вологде и от отец твоих похвала и утвержение; радуйся, преподобие: на мори окияне верным явися человеком в потоплении великий правитель; радуйся от мног лет и пожаров во время солнечнаго зноя гроб твои ученицы обретоша хладен яко в зиму...; радуйся, державному царю нашему224 на супротивныя победы и утвержение.

В пустыню, якоже древний Ануфрий, вселился еси, и в ней великаго Кирилла слезами и постом подражал еси.

Рукою моею недостойною приносимое тебе трудом от усердия хваление приими, богоблаженне ныне Стефане.

* * *

1

Русские святые, Чернигов 1863, июнь, 72–75.

2

Месяца июня в 12 день и житие и жизнь, подвиги и преставление преподобного отца нашего Стефана игумена и строителя монастыря святаго Николы чудотворца, иже есть на озере Комельском, в области града Вологды. Благослови отче.

3

Вст. и.

4

Быша.

5

Мучения.

6

Вст. суть.

7

Проп. до: простру слово.

8

Яже.

9

Того.

10

Вст. да.

11

Пишут.

12

Или.

13

Ни.

14

Проп. сы бысть.

15

Извыче бо жестее но ги.

16

Вст. и.

17

Ведома.

18

Вст. же.

19

Пресвятыя.

20

Вст. Одигитрия.

21

Чудотворцев.

22

Святый.

23

Они.

24

Сего.

25

Во многия места и проп. до: последи.

26

Проп.

27

Вст. со.

28

И.

29

Кошеце и проп. до: хлебец.

30

Сенцыю.

31

Вст. на.

32

Делоть.

33

Притичюще.

34

Пресвятыя.

35

Вст. Крест красота церковная.

36

Проп.

37

Грешницы от лица Божия, тако да погибнут.

38

Сотрошася.

39

Проп.

40

Проп.

41

В.

42

Вст. же.

43

Великий святитель Никола.

44

Николае.

45

Святаго.

46

Быше.

47

Радующуся.

48

Но.

49

Проп.

50

Во.

51

Лесьчи.

52

Имужище.

53

Добытия

54

Сотворше.

55

У.

56

Чадо.

57

Жиице.

58

Бых и.

59

Рекоша.

60

Проп.

61

Степицу.

62

Белоселския.

63

Идита.

64

Проп.

65

Соты.

66

Вст. сия.

67

Благодарени.

68

Пакость многу творяще.

69

Ненасказанскии.

70

Учаеми.

71

Вст. в.

72

И приходиша.

73

Пакость.

74

Твориша.

75

Бранююще.

76

Наших бес. сеи есть, да зле.

77

Вст. же.

78

Ибо.

79

Противляется.

80

Проп.

81

Вст. со.

82

Вст. соградити.

83

Вст. все и проп. до: на святого.

84

И.

85

Вст. от.

86

Вст. и вн.

87

Началника.

88

Возложиша.

89

Проп.

90

Вст. кого.

91

Положиша.

92

Услыша.

93

Вст. бити челом о пустыни к великому.

94

Вст. убо.

95

Им.

96

Господствующий.

97

Виде их.

98

Господень и.

99

Болота.

100

Повелиши.

101

Вст. пустом.

102

И еже.

103

Вемыи.

104

Проп.

105

Проп.

106

Владычествия.

107

Вст. Богу.

108

Княжеския.

109

Тако.

110

Проп.

111

Поставити.

112

Вст. святитель.

113

Поведавшу.

114

Вст. старцу пустыню и да.

115

Вст. Стефана.

116

В.

117

Проп.

118

Вст. преосвященный.

119

Вст. и.

120

К ним.

121

Ризы ж.

122

Совершите.

123

Брате и.

124

Вст. от.

125

Проп. до: о приходе.

126

Вст. с Москвы.

127

Видевше.

128

И бысть Стефан пастырь.

129

Престыся.

130

Посу.

131

Вст. начаша.

132

Вст. ону.

133

Вст. ко.

134

Древоделы.

135

Соградят и вст. церковь во имя святаго Николы. Тем же и древоделы приидоша и доскончаша слово.

136

Проп.

137

Освящати ю.

138

Весть в.

139

Святи ю.

140

Ина вещь.

141

Проп.

142

Просто: ставить.

143

Вст. и молитву.

144

Проп. имея он.

145

Вст. иж.

146

По прочим.

147

Стыся.

148

Проп.

149

Вст. убо.

150

Проп.

151

Царстве.

152

Да скратим.

153

Вст. да.

154

Чтомо.

155

Вст. сие и приими убо сие от мене, молюся тебе, святе.

156

Елика.

157

Вст. и благое.

158

Xвално.

159

Благохулно.

160

Строению.

161

Постех.

162

Яж ко Господу.

163

Зелне.

164

Проп.

165

Вст. о.

166

М.

167

Нас.

168

Злосердие не отжените.

169

Буду обре.

170

Телом.

171

Будет имати.

172

Вст. ина.

173

Ко Господу.

174

Погребалныя.

175

Бо.

176

Ихже.

177

Ученикома.

178

Быти.

179

Дневи и.

180

На.

181

Отпетии.

182

Вст. иж.

183

Вст. кладу.

184

Ню.

185

Вст. отца.

186

Проводиша.

187

Проп.: в лето 7050, месяца.

188

В преподобных.

189

Ануфри.

190

Сицево.

191

Вст. сицево.

192

Вст. да.

193

Едину нощь.

194

Свещу.

195

И разумевающа.

196

Во псалме.

197

Проп.: и положиша образ на гробе святаго.

198

Вст. с верою приходящим и до сего дня.

199

Людем.

200

Давая.

201

Оному.

202

Вст. же.

203

Посылате.

204

Рыб.

205

Братии.

206

Вст. и.

207

Зелна.

208

Лодии.

209

Многих святых.

210

Вст. монастыря.

211

Чодожеству.

212

Сый.

213

Глаголюща.

214

Воспросившу.

215

Вст. еси.

216

Вст. морския.

217

Такоже.

218

Вст. святому

219

Понагии у.

220

Приложи.

221

Отъиде.

222

Первоначально написано было: державной нашей.

223

Подчищено.

224

Три последних слова на подчищенном месте.


Источник: Житие преподобного Стефана Комельского : Сообщ. Хрисанфа Лопарева / О-[во] л[юбителей древней] п[исьменности]. - Санкт-Петербург : тип. В.С. Балашева, 1892. - 23 с.; 24. - (Памятники древней письменности; 85).

Вам может быть интересно:

1. Житие преп. Иосифа Волоколамского, составленное неизвестным Сергей Алексеевич Белокуров

2. Жизнь святого Φилиппа, митрополита Московского и всея России архиепископ Леонид (Краснопевков)

3. Греческие жития святых VIII и IX веков Хрисанф Мефодиевич Лопарев

4. Жития двух вселенских патриархов XIV в. св. Афанасия и Исидора I Афанасий Иванович Пападопуло-Керамевс

5. Житие святого Василия, епископа Рязанского архиепископ Макарий (Миролюбов)

6. Фотий, митрополит Киевский и всея России протоиерей Александр Горский

7. Очерки жизни московского архиепископа Августина Иван Михайлович Снегирев

8. Жития святых и богоносных святителей и страстотерпцев земли Казанской архиепископ Арсений (Брянцев)

9. Очерк жизни старца Илариона, иеромонаха и духовника московского общежительного Симонова монастыря иеромонах Арсений (Троепольский)

10. Описание жизни и подвигов преосвященного Тихона, епископа Воронежского и Елецкого, сочиненное для любителей и почитателей памяти сего преосвященного митрополит Евгений (Болховитинов)

Комментарии для сайта Cackle

Ищем ведущего программиста. Требуется отличное знание php, mysql, фреймворка Symfony, Git и сопутствующих технологий. Работа удаленная. Адрес для резюме: admin@azbyka.ru

Открыта запись на православный интернет-курс