Минея. Январь

 25-й день26-й день27-й день 

26-й день

Преподо́бного отца́ на́шего Ксенофо́нта и дружи́ны его́

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры Окто́иха 3 и свята́го 3, глас 2.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Сия́я досто́инством души́,/ ми́лостынею и ве́рою тебе́ сама́го просвети́л еси́:/ ра́дуяся бо, расточи́л еси́ бога́тство ни́щим,/ во ве́ки же пребыва́ет твоя́ пра́вда,/ Свет тебе́ возсия́вший, о́тче, Невече́рний,/ иде́же преподо́бный твоя́ де́ти зри́ши/ и сия́ ро́ждшую, во гра́де Небе́снем живу́щия.

Сла́ву презре́вше тле́нную,/ сла́вы нетле́нныя и Боже́ственный удосто́истеся:/ всю бо попра́вше жития́ красоту́,/ и́стинно прекра́снаго Христа́, Богоно́снии, вельми́ возжела́сте,/ вас спа́сшаго от мирска́го треволне́ния и бу́ри/ и в ти́хое и светоно́сное житие́ напра́вльшаго, пребога́тии,

Стра́сти умертви́вше плотски́я,/ в безстра́стия ри́зы оде́ястеся,/ жития́ чистото́ю сия́ истка́вше,/ житие́ равноа́нгельное,/ в телеси́ су́ще еще́, крепкому́дреннии, показа́вше,/ сла́вы удосто́истеся вси А́нгельския в Вы́шних,/ Боже́ственныя наслажда́ющеся све́тлости.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Еди́на Невмести́маго Бо́га нетесновме́стно во чре́ве плодоноси́ла еси́,/ Челове́ка бы́вша за бла́гость,/ Всесвята́я Богоневе́сто./ Те́мже молю́ Тя:/ утесня́ющих мя страсте́й измени́,/ я́ко да те́сную и пра́вую стезю́ ше́ствовав,/ дости́гну, я́же к жи́зни, Де́во, водя́щую.

Крестобогоро́дичен:

Грозд всезре́лый, Чи́стая,/ Его́же невозде́ланно во утро́бе плодоноси́ла еси́,/ на Дре́ве я́ко узре́, Сего́ пове́шена,/ рыда́ющи, восклица́ла еси́ и взыва́ла еси́;/ Ча́до, сла́дость иска́пай,/ е́юже оты́мется пия́нство вся́кое страсте́й,/ Благоде́телю, Ме́не ра́ди, Тебе́ ро́ждшия,/ Свои́м благоутро́бием умоля́емь.

Тропа́рь, глас 4:

Бо́же отце́в на́ших,/ творя́й при́сно с на́ми по Твое́й кро́тости,/ не отста́ви ми́лость Твою́ от нас,/ но моли́твами их/ в ми́ре упра́ви живо́т наш.

На у́трени

О́ба кано́на Окто́иха. И святы́х кано́н на 4, его́же краегране́сие: Ксенофо́нта пою́ с сожи́тельницею же и ча́ды. Творе́ние Феофа́ново, глас 2,

Песнь 1

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петский,/ я́ко просла́вися.

Дре́ва жи́зни и ра́йскаго вои́стинну наслажде́ния/ вседомо́вне, всему́дрии, ны́не восприе́мше,/ вас восхваля́ющия моли́те спасти́, к Человеколю́бцу.

В пути́ за́поведей Твои́х ше́ствуя те́пле,/ Твой раб, Влады́ко, оби́тели дости́же,/ сугу́бым жела́нием жи́зни ве́чныя наслажда́яся.

Но́вую ски́нию Авраа́мову показа́л еси́ твой дом всем,/ темже, чудне, во Авраамлих недрех досто́йно и пра́ведно воспочи́л еси́.

Богоро́дичен: Весь в Тя всели́вся, Всенепоро́чная,/ всего́ мя, челове́ка, вообрази́,/ из Отца́ возсия́вый пре́жде всех век, Сло́во Безнача́льное.

Песнь 3

Ирмо́с: На ка́мени мя ве́ры утверди́в,/ разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́./ Возвесели́ бо ся дух мой, внегда́ пе́ти:/ несть свят, я́коже Бог наш, и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Светле́йшими досто́инствы почте́н, светоно́сным житие́м украси́вся,/ дея́ние бо восхожде́ние виде́ния, вопи́я, показа́л еси́:/ Ты еси́ Бог наш, и несть свят, па́че Тебе́, Го́споди.

Я́ко всех строи́тель быв, всех попече́ние прия́л еси́,/ тре́бующим бога́тство твое́ раздая́,/ прие́мля любому́дренно мона́шествующих чи́ны,/ о́тче преподо́бне.

Зако́нами пита́яся Влады́ки, в зако́не и поуче́нием,/ и наказа́нием Госпо́дним наказа́л еси́ твоя́ де́ти, зовы́й, чу́дне:/ Ты еси́ Бог наш, и несть свят, па́че Тебе́, Го́споди.

Богоро́дичен: Еди́ну де́вствующую по рождестве́ Мари́ю,/ святы́х святе́йшую, су́щую неискусобра́чную Богоро́дицу,/ прииди́те, воспои́м, ве́рнии, зову́ще:/ ра́дуйся, Ма́ти Чи́стая, ра́дуйся, Влады́чице.

Конда́к, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́:

В за́поведех бо́дрствовал еси́ Влады́чних,/ ни́щим расточи́вый твое́ бога́тство, блаже́нне,/ ти́хо с сопру́жницею и ча́ды твои́ми,/ те́мже насле́дуете/ Боже́ственное наслажде́ние.

Та́же седа́лен, глас 8.

Подо́бен: Прему́дрости:

В за́поведех Влады́ки бдяй,/ подо́бными же нра́вы де́ти твоя́ наказу́я, блаже́нне Ксенофо́нте, и сопру́жницу,/ с ни́миже Вы́шнее насле́довал еси́ Ца́рствие,/ напа́стей вся́ческих оста́вив обурева́ние./ Те́мже восхваля́ем благоче́стно вас вси,/ и любо́вию почита́ем, и ве́рно взыва́ем:/ Богоно́снии всеблаже́ннии, моли́теся Христу́ Бо́гу грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Я́ко Де́ву и Еди́ну в жена́х,/ Тя, безсе́менно ро́ждшую Бо́га пло́тию,/ вси блажи́м, ро́ди челове́честии:/ Огнь бо всели́ся в Тя Божества́/ и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода./ Тем, А́нгельский и челове́ческий род, досто́йно сла́вим Всесвято́е Рождество́ Твое́/ и согла́сно вопие́м Ти:/ моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ покланя́ющимся ве́рою Пресвято́му Рождеству́ Твоему́,

Крестобогоро́дичен:

А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя/ А́гница зря́щи на Кресте́,/ восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше:/ мир у́бо ра́дуется, прие́мляй Тобо́ю избавле́ние,/ утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие,/ е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости./ Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый,/ умилосе́рдися и да́руй прегреше́ний оставле́ние/ ве́рою воспева́ющим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ слух Твоего́ смотре́ния/ и просла́вих Тя,/ Еди́не Человеколю́бче.

Спа́сшеся от бу́ри жите́йския,/ в приста́нище благоче́стия устреми́стеся, де́ти блаже́ннейшии.

Научи́вшеся зна́нию Боже́ственных и челове́ческих,/ Бо́гу служи́т изво́листе.

Из бе́здны, преподо́бнии, мирски́я изба́вльшеся пресла́вно,/ ко благи́х бе́здне приидо́сте.

Богоро́дичен: Изба́вленный кро́вию, от ребр излия́нною Сы́на Твоего́, Богома́ти,/ вси Тя блажи́м.

Песнь 5

Ирмо́с: Све́та Пода́телю/ и веко́в Тво́рче, Го́споди,/во све́те Твои́х повеле́нии наста́ви нас:/ ра́зве бо Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.

К неги́бнущей преходя́й жи́зни, потща́лся еси́ дости́гнута свяще́нный, Арка́дие, град/ и Гро́бу Су́щия Жи́зни поклони́лся еси́.

Я́ко благоле́пный вои́стинну бы́вший о тебе́ про́мысл,/ и чу́дно, и препросла́вленно окормле́ние Боже́ственное всех Влады́ки, всеблаже́нне Арка́дие!

Тобо́ю промышля́яй, И́же на объя́тиих Симео́новых пе́рвее возлега́й, Боже́ственнаго ста́рца,/ ста́рцу тя Боже́ственному, Арка́дие, приво́дит, Христо́с путево́ждствова.

Богоро́дичен: Сы́на Безнача́льнаго и Соприсносу́щнаго Отцу́ родила́ еси́ преесте́ственно,/ из Тебе́ воплоще́нна, Веенепоро́чная Отрокови́це./ Те́мже Богоро́дицу Чи́стую Тя пропове́дуем.

Песнь 6

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.

Блаже́нный жи́зни жела́я, к мона́шествующих притека́еши собо́ру,/ жи́тельное дохнове́ние споспе́шника, Иоа́нне, творя́.

Человекоуби́йцы зло́бы ме́ртвость и смертоно́сный яд отве́ргл,/ к Живоно́сному Гро́бу Христо́ву, Иоа́нне, прите́кл еси́.

Иоа́ннов у житию́ поревнова́л еси́,/ и́бо, я́ко он, в пусты́ню всели́лся еси́/ и чи́сте пожи́л еси́, Иоа́нне, Христу́ очища́яся.

Богоро́дичен: Не́бо простры́й хоте́нием, друго́е Не́бо соде́ла одушевле́нно:/ Тя, Богома́ти Чи́стая,/ и из Тебе́ су́щим во тьме возсия́.

Конда́к, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́ днесь:

Жите́йскаго мо́ря избе́гше, Ксенофо́нт пра́ведный/ с сопру́жницею честно́ю на Небесе́х свеселя́тся с ча́ды,/ Христа́ велича́юще.

И́кос:

Стра́нен путь боголе́пно, Ксенофо́нте, ше́ствовал еси́,/ и с сопру́жницею забы́сте естество́,/ я́коже безтеле́снии я́ве, на земли́ я́вльшеся;/ те́мже и две́ри Небе́сныя вам отверзо́шася,/ и со А́нгелы лику́ете, я́ко виногра́да бы́вше Госпо́дня Боже́ственнии де́лателе, и с ча́ды./ Моли́теся у́бо Христу́/ дарова́ти зарю́ просвеще́ния омраче́нным на́шим сердца́м,/ па́мять ва́шу творя́щим светоно́сную,/ Венцеда́теля Христа́ велича́юще.

Песнь 7

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние/ беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ есть,/ Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную,/ Сый благослове́н и препросла́влен.

Ума́ чистото́ю Богоно́сный ва́ше соше́ствие зря, провозвести́:/ Бог бо пра́ведный, благоче́стие ва́ше Боже́ственне возмзди́в,/ во еди́но, я́ко Ми́лостив, собра́.

Ре́вность зря благоче́стия, жела́ние прие́м,/ ве́ру призре́в ва́шу, Человеколю́бец, вся собра во еди́ну трапе́зу вас,/ я́ко Благоде́тель и Препросла́вленный.

Богоро́дичен: Наде́жда непосты́дная, наде́жда изве́стная, и стена́ непоколеби́мая,/ и покро́в, и помо́щница буди́ ми, Всенепоро́чная, упова́ющему на Тя:/ на Тя бо возлага́ю, Чи́стая, всю наде́жду спасе́ния моего́.

Песнь 8

Ирмо́с: Пещь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше,/ Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая,/ ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пещь, зело́ огне́м распаля́емую, разлуче́ние от друг дру́га кре́пко претерпе́сте,/ утро́бами бо растерза́еми и душа́ми распаля́еми,/ остно́м сро́дства страда́ния му́чеников подъя́сте.

Свы́ше вас о́блак росода́тельный человеколю́бия осени́ в гора́х Сио́нских,/ иде́же роса́ Ду́ха ученики́ просвети́, зову́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Ми́лостива нам и благосе́рда бы́ти Благоде́теля/ моли́те, отцы́ всебога́тии,/ ва́шу торжеству́ющим свяще́нную па́мять,/ естество́м соедине́нных и совоку́пленных благода́тию.

Богоро́дичен: Единоро́днаго Сы́на и Бо́га Сло́ва,/ пре́жде век из Безнача́льнаго Отца́ неизрече́нно возсия́вшаго,/ тва́ри перворо́дна бы́вша, родила́ еси́,/ тем Тя, Богома́ти, вси язы́цы, сла́вим.

Песнь 9

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сын, Бог и Госпо́дь,/ вопло́щся от Де́вы, нам яви́ся,/ омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная,/ тем Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.

На ра́мех взе́мше Христо́в Крест,/ вои́стинну ше́ствовасте стезе́ю воздержа́ния, вся́ку доброде́тель соверша́юще,/ до́ндеже са́мую и́стинно нестаре́емую Жизнь прия́сте,/ вседомо́вне венчава́еми.

Огоспо́дствовавше плотско́му мудрова́нию,/ Ду́ха бога́тство сокро́вищетвовасте,/ благода́ть врачева́ний прие́мше от Исто́чника дарова́ний,/ к Нему́же ны́не преше́дше, ве́чно почива́ете.

Победи́вше кова́рства змии́ная, на коне́ц по́честей, преподо́бнии, нареко́стеся,/ пра́вды венцы́ от Христа́ прие́мше досто́йно./ Его́же ны́не моли́те, е́же спасти́ ду́ши на́ша.

Богоро́дичен: Безма́терня пе́рвее по пе́рвому рожде́нию,/ нас ра́ди воплоще́нна, ражда́еши без отца́,/ во двою́ познава́ема естеству́, Боже́ственней и челове́честем,/ и си́ми ве́руема де́йствы, Богоневе́сто.

Свети́лен.

Подо́бен: Не́бо звезда́ми:

Расточи́л еси́ бога́тство ни́щим богоуго́дно/ и вседомо́вне присво́ился еси́, о Ксенофо́нте, Го́споду,/ Его́же моли́, всеблаже́нне, от страсте́й нас изба́вити.

Богоро́дичен:

Во́инства А́нгелов и святы́х ли́ки превзыдо́ша и́стинно вели́чия Твоя́, Чи́стая./ Те́мже Христа́ умоли́ о лю́дех согре́шших.

Преподобные Ксенофонт и Мария и сыновья их Иоанн и Аркадий (V-VI вв.)

Преподобный Ксенофонт был знатным сановником в Константинополе при дворе византийского императора. Обладая всеми мирскими благами, вел вместе со своей супругой Марией добродетельную жизнь. Супруги собирали в своем доме нищих и бездомных, выкупали пленных. Отличаясь смиренномудрием, они и сыновей своих Иоанна и Аркадия воспитали в страхе Божием и христианском благочестии. Когда Иоанн и Аркадий возмужали, родители отправили их завершать образование в финикийский город Бейрут, славившийся тогда своими школами.

В отсутствие сыновей преподобный Ксенофонт разболелся и был присмерти. Святая Мария вызвала сыновей для прощания с отцом. Когда сыновья прибыли к умирающему родителю, преподобный Ксенофонт преподал им поучение, завещая оставаться верными Христовой вере. По молитве святого Аркадия и Иоанна отец их выздоровел. Он благословил сыновей вновь отправиться в Бейрут, обещая устроить их брак по окончании учения и возвращении домой. Во время плавания разразилась страшная буря, и корабельщики ночью на лодках тайно бежали, оставив тонущий корабль. Юноши горячо молились Богу о спасении и призывали к молитве своих слуг, которые сопровождали их.

Корабль разбило штормом, но святые Аркадий с Иоанном и все, бывшие с ними, уцепившись за доски, спаслись. Они были отнесены волнами в разные стороны: слуги – в Тир (древняя столица Финикии), святой Иоанн – в Малмефетан (местность в Месопотамии), святой Аркадий – в Тетрапиргию (город в Месопотамии, близ реки Евфрата). Каждый считал другого погибшим и скорбел, не радуясь своему спасению. Оказавшись в пустыне, святой Иоанн долго шел, пока не увидел монастырь, в котором попросил убежище. Игумен осенил его крестным знамением и повелел остаться в обители. В скором времени юноша был пострижен и посвятил себя Богу. Но скорбь о святом Аркадии не оставляла его.

Святой Аркадий же, выйдя на сушу в Тетрапиргии, упал ниц и горько плакал о брате своем. Увидевший его человек дал ему ветхую одежду и немного хлеба. Святой Аркадий подкрепился и пошел к находившейся невдалеке церкви. Там он помолился о брате и уснул. В сонном видении он увидел святого Иоанна, который сказал, что он жив. Проснувшись, святой Аркадий уверовал в истинность виденного и возрадовался. Думая о том, что ему делать дальше, он принял решение стать иноком. Бог привел его повстречать по дороге прозорливого старца, который привел святого Аркадия в Сукийскую лавру во имя преподобного Харитона, постриг его в монашество и прожил с ним год, наставляя святого Аркадия в иноческой жизни, после чего старец удалился в пустыню, оставив святого Аркадия в своей келлии, обещая свидеться с ним по истечении трех лет.

Спустя два года, преподобные Ксенофонт и Мария, тревожась о своих детях и не имея от них вестей, послали своего слугу в Бейрут. Не найдя братьев ни в Бейруте, ни в Афинах, слуга отправился обратно в Константинополь. По пути ему встретился инок, в котором он узнал одного из людей, посланных господином его в Бейрут. Инок поведал ему о гибели корабля, с которого случайно спасся. Когда слуга вернулся в Константинополь и рассказал о кораблекрушении, преподобные Ксенофонт и Мария с кротостью и покорностью воле Божией приняли это известие. Всю ночь молились они о своих сыновьях и судьбе. Под утро, когда они уснули, им обоим было видение – сыновья их живы и удостоены предстояния пред престолом Божиим. Проснувшись и рассказав друг другу о видении, они с радостью поняли, что дети их живы.

Спустя некоторое время супруги решили идти в Иерусалим, к святым местам, надеясь встретить там сыновей своих. По дороге они встретили прозорливого старца, облекшего преподобного Аркадия в Иноческий образ. Старец по наитию свыше утешил супругов: «Не скорбите, дети ваши живы, продолжайте путь свой, поклонитесь Святыне и увидите их». После этих слов они разошлись.

Старец первым пришел в Святой Град, помолился в Храме Воскресения Христова и, выйдя, сел отдохнуть. К месту его отдыха вскоре один за другим подошли два инока и поклонились ему. Это были преподобные Иоанн и Аркадий, по Промыслу Божию пришедшие в Иерусалим, каждый из своей обители. Время и монашеские подвиги так изменили их облик, что братья не узнали друг друга. И только, когда старец повелел святому Иоанну рассказать о себе, иноки поняли, что они братья.

Спустя два дня в Иерусалим пришли и их родители. Помолившись у Святого Гроба Господня, они повстречали старца, который сказал им: «Идите в гостиницу и приготовьте нам трапезу. Я приду к вам с учениками своими...». С радостью исполнив его пожелание, преподобные Ксенофонт и Мария встретили старца с двумя молодыми иноками, в которых вначале не узнали своих сыновей. После трапезы, прошедшей в назидательной беседе, преподобный Ксенофонт сказал старцу: «О! Как хороши ученики твои! Если бы дети наши были такими!» Тогда старец повелел преподобному Аркадию рассказать свою историю. Прежде, чем он кончил ее, родители бросились к сыновьям, обнимая их со слезами радости, после чего все, встав, прославили и возблагодарили Бога.

Преподобные Ксенофонт и Мария вскоре приняли иноческий постриг от прозорливого старца, раздали свое имение бедным и удалились в разные монастыри. А дети их ушли со старцем в пустыню. Все они прославили Господа своей святой жизнью, получили от Него благодатные дары прозорливости и чудотворения и в мире окончили дни свои.

За свою святую жизнь преподобные Ксенофонт и Мария и дети их, Иоанн и Аркадий, причислены к лику святых. Существует мнение, что преподобный Иоанн, сын Ксенофонта и Марии, позже стал известен под именем Иоанна Лествичника (VI; память 30 марта.)

Преподо́бнаго Ксенофо́нта Робе́йскаго

Тропа́рь, глас 4:

Пусты́ни яви́лся еси́ до́брое прозябе́ние,/ о́тче преподо́бне,/ от ю́ности бо чи́стое житие́ изво́лил еси́,/ духо́вному учи́телю после́дуя,/ и, того́ уче́нием ум твой к Небе́сным впери́в,/ в пусты́ню всели́лся еси́,/ и в ней оби́тель созда́л еси́,/ и ста́ду твоему́ прему́др наста́вник показа́лся еси́,/ вели́кому же Нову́гра́ду похвала́ и утвержде́ние,/ те́мже и Христо́с, я́ко пресве́тла свети́льника,/ чудесы́ обога́ти и просла́ви тя./ Ксенофо́нте, о́тче наш,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Преподобный Ксенофонт Робейский

Был учеником преподобного Варлаама Хутынского (†1192, память 6 ноября), В Хутынском монастыре он настоятельствовал после игумена Исидора (†1243). Оставив игуменство, преподобный Ксенофонт на берегу реки Робейки (недалеко от Новгорода) основал Троицкую обитель, где блаженно почил 28 июня 1262 года.


 25-й день26-й день27-й день