Источник

26-й день

Преподо́бного отца́ на́шего Ксенофо́нта и дружи́ны его́

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры Окто́иха 3 и свята́го 3, глас 2.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Сия́я досто́инством души́,/ ми́лостынею и ве́рою тебе́ сама́го просвети́л еси́:/ ра́дуяся бо, расточи́л еси́ бога́тство ни́щим,/ во ве́ки же пребыва́ет твоя́ пра́вда,/ Свет тебе́ возсия́вший, о́тче, Невече́рний,/ иде́же преподо́бныя твоя́ де́ти зри́ши/ и сия́ ро́ждшую, во гра́де Небе́снем живу́щия.

Сла́ву презре́вше тле́нную,/ сла́вы нетле́нныя и Боже́ственныя удосто́истеся:/ всю бо попра́вше жития́ красоту́,/ и́стинно прекра́снаго Христа́, Богоно́снии, вельми́ возжела́сте,/ вас спа́сшаго от мирска́го треволне́ния и бу́ри/ и в ти́хое и светоно́сное житие́ напра́вльшаго, пребога́тии.

Стра́сти умертви́вше плотски́я,/ в безстра́стия ри́зы оде́ястеся,/ жития́ чистото́ю сия́ истка́вше,/ житие́ равноа́нгельное,/ в телеси́ су́ще еще́, крепкому́дреннии, показа́вше,/ сла́вы удосто́истеся вси А́нгельския в Вы́шних,/ Боже́ственныя наслажда́ющеся све́тлости.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Еди́на Невмести́маго Бо́га нетесновме́стно во чре́ве плодоноси́ла еси́,/ Челове́ка бы́вша за бла́гость,/ Всесвята́я Богоневе́сто./ Те́мже молю́ Тя:/ утесня́ющих мя страсте́й измени́,/ я́ко да те́сную и пра́вую стезю́ ше́ствовав,/ дости́гну, я́же к жи́зни, Де́во, водя́щую.

Крестобогоро́дичен:

Грозд всезре́лый, Чи́стая,/ Его́же невозде́ланно во утро́бе плодоноси́ла еси́,/ на Дре́ве я́ко узре́, Сего́ пове́шена,/ рыда́ющи, восклица́ла еси́ и взыва́ла еси́:/ Ча́до, сла́дость иска́пай,/ е́юже оты́мется пия́нство вся́кое страсте́й,/ Благоде́телю, Ме́не ра́ди, Тебе́ ро́ждшия,/ Свои́м благоутро́бием умоля́емь.

Тропа́рь, глас 4:

Бо́же отце́в на́ших,/ творя́й при́сно с на́ми по Твое́й кро́тости,/ не отста́ви ми́лость Твою́ от нас,/ но моли́твами их/ в ми́ре упра́ви живо́т наш.

НА У́ТРЕНИ

О́ба кано́на Окто́иха. И святы́х кано́н на 4, его́же краегране́сие: Ксенофо́нта пою́ с сожи́тельницею же и ча́ды. Творе́ние Феофа́ново, глас 2,

Песнь 1

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския,/ я́ко просла́вися.

Дре́ва жи́зни и ра́йскаго вои́стинну наслажде́ния/ вседомо́вне, всему́дрии, ны́не восприе́мше,/ вас восхваля́ющия моли́те спасти́, к Человеколю́бцу.

В пути́ за́поведей Твои́х ше́ствуя те́пле,/ Твой раб, Влады́ко, оби́тели дости́же,/ сугу́бым жела́нием жи́зни ве́чныя наслажда́яся.

Но́вую ски́нию Авраа́мову показа́л еси́ твой дом всем,/ те́мже, чу́дне, во Авраа́млих не́дрех досто́йно и пра́ведно воспочи́л еси́.

Богоро́дичен: Весь в Тя всели́вся, Всенепоро́чная,/ всего́ мя, челове́ка, вообрази́,/ из Отца́ возсия́вый пре́жде всех век, Сло́во Безнача́льное.

Песнь 3

Ирмо́с: На ка́мени мя ве́ры утверди́в,/ разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́./ Возвесели́ бо ся дух мой, внегда́ пе́ти:/ несть свят, я́коже Бог наш, и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Светле́йшими досто́инствы почте́н, светоно́сным житие́м украси́вся,/ дея́ние бо восхожде́ние виде́ния, вопи́я, показа́л еси́:/ Ты еси́ Бог наш, и несть свят, па́че Тебе́, Го́споди.

Я́ко всех строи́тель быв, всех попече́ние прия́л еси́,/ тре́бующим бога́тство твое́ раздая́,/ прие́мля любому́дренно мона́шествующих чи́ны,/ о́тче преподо́бне.

Зако́нами пита́яся Влады́ки, в зако́не и поуче́нием,/ и наказа́нием Госпо́дним наказа́л еси́ твоя́ де́ти, зовы́й, чу́дне:/ Ты еси́ Бог наш, и несть свят, па́че Тебе́, Го́споди.

Богоро́дичен: Еди́ну де́вствующую по рождестве́ Мари́ю,/ святы́х святе́йшую, су́щую неискусобра́чную Богоро́дицу,/ прииди́те, воспои́м, ве́рнии, зову́ще:/ ра́дуйся, Ма́ти Чи́стая, ра́дуйся, Влады́чице.

Конда́к, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́:

В за́поведех бо́дрствовал еси́ Влады́чних,/ ни́щим расточи́вый твое́ бога́тство, блаже́нне,/ ти́хо с сопру́жницею и ча́ды твои́ми,/ те́мже насле́дуете/ Боже́ственное наслажде́ние.

Та́же седа́лен, глас 8.

Подо́бен: Прему́дрости:

В за́поведех Влады́ки бдяй,/ подо́бными же нра́вы де́ти твоя́ наказу́я, блаже́нне Ксенофо́нте, и сопру́жницу,/ с ни́миже Вы́шнее насле́довал еси́ Ца́рствие,/ напа́стей вся́ческих оста́вив обурева́ние./ Те́мже восхваля́ем благоче́стно вас вси,/ и любо́вию почита́ем, и ве́рно взыва́ем:/ Богоно́снии всеблаже́ннии, моли́теся Христу́ Бо́гу грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Я́ко Де́ву и Еди́ну в жена́х,/ Тя, безсе́менно ро́ждшую Бо́га пло́тию,/ вси блажи́м, ро́ди челове́честии:/ Огнь бо всели́ся в Тя Божества́/ и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода./ Тем, А́нгельский и челове́ческий род, досто́йно сла́вим Всесвято́е Рождество́ Твое́/ и согла́сно вопие́м Ти:/ моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ покланя́ющимся ве́рою Пресвято́му Рождеству́ Твоему́.

Крестобогоро́дичен:

А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя/ А́гница зря́щи на Кресте́,/ восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше:/ мир у́бо ра́дуется, прие́мляй Тобо́ю избавле́ние,/ утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие,/ е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости./ Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый,/ умилосе́рдися и да́руй прегреше́ний оставле́ние/ ве́рою воспева́ющим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ слух Твоего́ смотре́ния/ и просла́вих Тя,/ Еди́не Человеколю́бче.

Спа́сшеся от бу́ри жите́йския,/ в приста́нище благоче́стия устреми́стеся, де́ти блаже́ннейшии.

Научи́вшеся зна́нию Боже́ственных и челове́ческих,/ Бо́гу служи́ть изво́листе.

Из бе́здны, преподо́бнии, мирски́я изба́вльшеся пресла́вно,/ ко благи́х бе́здне приидо́сте.

Богоро́дичен: Изба́вленнии кро́вию, от ребр излия́нною Сы́на Твоего́, Богома́ти,/ вси Тя блажи́м.

Песнь 5

Ирмо́с: Све́та Пода́телю/ и веко́в Тво́рче, Го́споди,/ во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви нас:/ ра́зве бо Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.

К неги́бнущей преходя́й жи́зни, потща́лся еси́ дости́гнути свяще́нный, Арка́дие, град/ и Гро́бу Су́щия Жи́зни поклони́лся еси́.

Я́ко благоле́пный вои́стинну бы́вший о тебе́ про́мысл,/ и чу́дно, и препросла́вленно окормле́ние Боже́ственное всех Влады́ки, всеблаже́нне Арка́дие!

Тобо́ю промышля́яй, И́же на объя́тиих Симео́новых пе́рвее возлеги́й, Боже́ственнаго ста́рца,/ ста́рцу тя Боже́ственному, Арка́дие, приво́дит, Христо́с путево́ждствова.

Богоро́дичен: Сы́на Безнача́льнаго и Соприсносу́щнаго Отцу́ родила́ еси́ преесте́ственно,/ из Тебе́ воплоще́нна, Всенепоро́чная Отрокови́це./ Те́мже Богоро́дицу Чи́стую Тя пропове́дуем.

Песнь 6

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.

Блаже́нныя жи́зни жела́я, к мона́шествующих притека́еши собо́ру,/ жи́тельное дохнове́ние споспе́шника, Иоа́нне, творя́.

Человекоуби́йцы зло́бы ме́ртвость и смертоно́сный яд отве́ргл,/ к Живоно́сному Гро́бу Христо́ву, Иоа́нне, прите́кл еси́.

Иоа́ннову житию́ поревнова́л еси́,/ и́бо, я́ко он, в пусты́ню всели́лся еси́/ и чи́сте пожи́л еси́, Иоа́нне, Христу́ очища́яся.

Богоро́дичен: Не́бо простры́й хоте́нием, друго́е Не́бо соде́ла одушевле́нно:/ Тя, Богома́ти Чи́стая,/ и из Тебе́ су́щим во тьме возсия́.

Конда́к, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́ днесь:

Жите́йскаго мо́ря избе́гше, Ксенофо́нт пра́ведный/ с сопру́жницею честно́ю на Небесе́х свеселя́тся с ча́ды,/ Христа́ велича́юще.

И́кос:

Стра́нен путь боголе́пно, Ксенофо́нте, ше́ствовал еси́,/ и с сопру́жницею забы́сте естество́,/ я́коже безтеле́снии я́ве, на земли́ я́вльшеся;/ те́мже и две́ри Небе́сныя вам отверзо́шася,/ и со А́нгелы лику́ете, я́ко виногра́да бы́вше Госпо́дня Боже́ственнии де́лателе, и с ча́ды./ Моли́теся у́бо Христу́/ дарова́ти зарю́ просвеще́ния омраче́нным на́шим сердца́м,/ па́мять ва́шу творя́щим светоно́сную,/ Венцеда́теля Христа́ велича́юще.

Песнь 7

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние/ беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ есть,/ Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную,/ Сый благослове́н и препросла́влен.

Ума́ чистото́ю Богоно́сный ва́ше соше́ствие зря, провозвести́:/ Бог бо пра́ведный, благоче́стие ва́ше Боже́ственне возмзди́в,/ во еди́но, я́ко Ми́лостив, собра́.

Ре́вность зря благоче́стия, жела́ние прие́м,/ ве́ру призре́в ва́шу, Человеколю́бец, вся собра во еди́ну трапе́зу вас,/ я́ко Благоде́тель и Препросла́вленный.

Богоро́дичен: Наде́жда непосты́дная, наде́жда изве́стная, и стена́ непоколеби́мая,/ и покро́в, и помо́щница бу́ди ми, Всенепоро́чная, упова́ющему на Тя:/ на Тя бо возлага́ю, Чи́стая, всю наде́жду спасе́ния моего́.

Песнь 8

Ирмо́с: Пещь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше,/ Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая,/ ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пещь, зело́ огне́м распаля́емую, разлуче́ние от друг дру́га кре́пко претерпе́сте,/ утро́бами бо растерза́еми и душа́ми распаля́еми,/ остно́м сро́дства страда́ния му́чеников подъя́сте.

Свы́ше вас о́блак росода́тельный человеколю́бия осени́ в гора́х Сио́нских,/ иде́же роса́ Ду́ха ученики́ просвети́, зову́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Ми́лостива нам и благосе́рда бы́ти Благоде́теля/ моли́те, отцы́ всебога́тии,/ ва́шу торжеству́ющим свяще́нную па́мять,/ естество́м соедине́нных и совоку́пленных благода́тию.

Богоро́дичен: Единоро́днаго Сы́на и Бо́га Сло́ва,/ пре́жде век из Безнача́льнаго Отца́ неизрече́нно возсия́вшаго,/ тва́ри перворо́дна бы́вша, родила́ еси́,/ тем Тя, Богома́ти, вси язы́цы, сла́вим.

Песнь 9

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сын, Бог и Госпо́дь,/ вопло́щся от Де́вы, нам яви́ся,/ омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная,/ тем Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.

На ра́мех взе́мше Христо́в Крест,/ вои́стинну ше́ствовасте стезе́ю воздержа́ния, вся́ку доброде́тель соверша́юще,/ до́ндеже са́мую и́стинно нестаре́емую Жизнь прия́сте,/ вседомо́вне венчава́еми.

Огоспо́дствовавше плотско́му мудрова́нию,/ Ду́ха бога́тство сокро́вищствовасте,/ благода́ть врачева́ний прие́мше от Исто́чника дарова́ний,/ к Нему́же ны́не преше́дше, ве́чно почива́ете.

Победи́вше кова́рства змии́ная, на коне́ц по́честей, преподо́бнии, нареко́стеся,/ пра́вды венцы́ от Христа́ прие́мше досто́йно./ Его́же ны́не моли́те, е́же спасти́ ду́ши на́ша.

Богоро́дичен: Безма́терня пе́рвее по пе́рвому рожде́нию,/ нас ра́ди воплоще́нна, ражда́еши без отца́,/ во двою́ познава́ема естеству́, Боже́ственнем и челове́честем,/ и си́ми ве́руема де́йствы, Богоневе́сто.

Свети́лен.

Подо́бен: Не́бо звезда́ми:

Расточи́л еси́ бога́тство ни́щим богоуго́дно/ и вседомо́вне присво́ился еси́, о Ксенофо́нте, Го́споду,/ Его́же моли́, всеблаже́нне, от страсте́й нас изба́вити.

Богоро́дичен:

Во́инства А́нгелов и святы́х ли́ки превзыдо́ша и́стинно вели́чия Твоя́, Чи́стая./ Те́мже Христа́ умоли́ о лю́дех согре́шших.

Преподобные Ксенофонт и Мария и сыновья их Иоанн и Аркадий (V-VI вв.)

Преподобный Ксенофонт был знатным сановником в Константинополе при дворе византийского императора. Обладая всеми мирскими благами, вел вместе со своей супругой Марией добродетельную жизнь. Супруги собирали в своем доме нищих и бездомных, выкупали пленных. Отличаясь смиренномудрием, они и сыновей своих Иоанна и Аркадия воспитали в страхе Божием и христианском благочестии. Когда Иоанн и Аркадий возмужали, родители отправили их завершать образование в финикийский город Бейрут, славившийся тогда своими школами.

В отсутствие сыновей преподобный Ксенофонт разболелся и был присмерти. Святая Мария вызвала сыновей для прощания с отцом. Когда сыновья прибыли к умирающему родителю, преподобный Ксенофонт преподал им поучение, завещая оставаться верными Христовой вере. По молитве святого Аркадия и Иоанна отец их выздоровел. Он благословил сыновей вновь отправиться в Бейрут, обещая устроить их брак по окончании учения и возвращении домой. Во время плавания разразилась страшная буря, и корабельщики ночью на лодках тайно бежали, оставив тонущий корабль. Юноши горячо молились Богу о спасении и призывали к молитве своих слуг, которые сопровождали их.

Корабль разбило штормом, но святые Аркадий с Иоанном и все, бывшие с ними, уцепившись за доски, спаслись. Они были отнесены волнами в разные стороны: слуги – в Тир (древняя столица Финикии), святой Иоанн – в Малмефетан (местность в Месопотамии), святой Аркадий – в Тетрапиргию (город в Месопотамии, близ реки Евфрата). Каждый считал другого погибшим и скорбел, не радуясь своему спасению. Оказавшись в пустыне, святой Иоанн долго шел, пока не увидел монастырь, в котором попросил убежище. Игумен осенил его крестным знамением и повелел остаться в обители. В скором времени юноша был пострижен и посвятил себя Богу. Но скорбь о святом Аркадии не оставляла его.

Святой Аркадий же, выйдя на сушу в Тетрапиргии, упал ниц и горько плакал о брате своем. Увидевший его человек дал ему ветхую одежду и немного хлеба. Святой Аркадий подкрепился и пошел к находившейся невдалеке церкви. Там он помолился о брате и уснул. В сонном видении он увидел святого Иоанна, который сказал, что он жив. Проснувшись, святой Аркадий уверовал в истинность виденного и возрадовался. Думая о том, что ему делать дальше, он принял решение стать иноком. Бог привел его повстречать по дороге прозорливого старца, который привел святого Аркадия в Сукийскую лавру во имя преподобного Харитона, постриг его в монашество и прожил с ним год, наставляя святого Аркадия в иноческой жизни, после чего старец удалился в пустыню, оставив святого Аркадия в своей келлии, обещая свидеться с ним по истечении трех лет.

Спустя два года, преподобные Ксенофонт и Мария, тревожась о своих детях и не имея от них вестей, послали своего слугу в Бейрут. Не найдя братьев ни в Бейруте, ни в Афинах, слуга отправился обратно в Константинополь. По пути ему встретился инок, в котором он узнал одного из людей, посланных господином его в Бейрут. Инок поведал ему о гибели корабля, с которого случайно спасся. Когда слуга вернулся в Константинополь и рассказал о кораблекрушении, преподобные Ксенофонт и Мария с кротостью и покорностью воле Божией приняли это известие. Всю ночь молились они о своих сыновьях и судьбе. Под утро, когда они уснули, им обоим было видение – сыновья их живы и удостоены предстояния пред престолом Божиим. Проснувшись и рассказав друг другу о видении, они с радостью поняли, что дети их живы.

Спустя некоторое время супруги решили идти в Иерусалим, к святым местам, надеясь встретить там сыновей своих. По дороге они встретили прозорливого старца, облекшего преподобного Аркадия в иноческий образ. Старец по наитию свыше утешил супругов: «Не скорбите, дети ваши живы, продолжайте путь свой, поклонитесь Святыне и увидите их». После этих слов они разошлись.

Старец первым пришел в Святой Град, помолился в Храме Воскресения Христова и, выйдя, сел отдохнуть. К месту его отдыха вскоре один за другим подошли два инока и поклонились ему. Это были преподобные Иоанн и Аркадий, по Промыслу Божию пришедшие в Иерусалим, каждый из своей обители. Время и монашеские подвиги так изменили их облик, что братья не узнали друг друга. И только, когда старец повелел святому Иоанну рассказать о себе, иноки поняли, что они братья.

Спустя два дня в Иерусалим пришли и их родители. Помолившись у Святого Гроба Господня, они повстречали старца, который сказал им: «Идите в гостиницу и приготовьте нам трапезу. Я приду к вам с учениками своими...». С радостью исполнив его пожелание, преподобные Ксенофонт и Мария встретили старца с двумя молодыми иноками, в которых вначале не узнали своих сыновей. После трапезы, прошедшей в назидательной беседе, преподобный Ксенофонт сказал старцу: «О! Как хороши ученики твои! Если бы дети наши были такими!» Тогда старец повелел преподобному Аркадию рассказать свою историю. Прежде, чем он кончил ее, родители бросились к сыновьям, обнимая их со слезами радости, после чего все, встав, прославили и возблагодарили Бога.

Преподобные Ксенофонт и Мария вскоре приняли иноческий постриг от прозорливого старца, раздали свое имение бедным и удалились в разные монастыри. А дети их ушли со старцем в пустыню. Все они прославили Господа своей святой жизнью, получили от Него благодатные дары прозорливости и чудотворения и в мире окончили дни свои.

За свою святую жизнь преподобные Ксенофонт и Мария и дети их, Иоанн и Аркадий, причислены к лику святых. Существует мнение, что преподобный Иоанн, сын Ксенофонта и Марии, позже стал известен под именем Иоанна Лествичника (VI; память 30 марта.)

Преподо́бнаго Ксенофо́нта Робе́йскаго

Тропа́рь, глас 4:

Пусты́ни яви́лся еси́ до́брое прозябе́ние,/ о́тче преподо́бне,/ от ю́ности бо чи́стое житие́ изво́лил еси́,/ духо́вному учи́телю после́дуя,/ и, того́ уче́нием ум твой к Небе́сным впери́в,/ в пусты́ню всели́лся еси́,/ и в ней оби́тель созда́л еси́,/ и ста́ду твоему́ прему́др наста́вник показа́лся еси́,/ вели́кому же Нову́гра́ду похвала́ и утвержде́ние,/ те́мже и Христо́с, я́ко пресве́тла свети́льника,/ чудесы́ обога́ти и просла́ви тя./ Ксенофо́нте, о́тче наш,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Преподобный Ксенофонт Робейский

Преподобный Ксенофонт Робейский был учеником преподобного Варлаама Хутынского († 1192, память 6 ноября), В Хутынском монастыре он настоятельствовал после игумена Исидора († 1243). Оставив игуменство, преподобный Ксенофонт на берегу реки Робейки (недалеко от Новгорода) основал Троицкую обитель, где блаженно почил 28 июня 1262 года.


Источник: Минея - М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея январь. - 2002. / Ч. 1. – 628; Ч. 2. - 648 с.

Комментарии для сайта Cackle